أخر الاخبار

روايه وداد الادهم الفصل السادس والسابع والثامن والتاسع والعاشر بقلم سمسمه

 روايه وداد الادهم الفصل السادس والسابع والثامن والتاسع والعاشر بقلم سمسمه

روايه وداد الادهم البارت السادس والسابع والثامن والتاسع والعاشر بقلم سمسمه

روايه وداد الادهم الجزء السادس والسابع والثامن والتاسع والعاشر بقلم سمسمه


البارت السادس 

زين: معناه انتي ملكيش دعوة بيه ي خديجه 

خديجه قربت منه ومشت ايديها الاتنين علي وشه وبصوت اشبه الهمس: طب انا مليش  دعوة انت طيب مالك 

زين غمض عيونه بي ألم :تعبان ي خديجه تعبان اوي 

خديجه بتمشي ايديها علي وشه بحنيه :احكيلي 

زين: مينفعش 

خديجه حسن بتعبه فسكتت مسكت راسه وحطتها علي كتفها وضمته ليها بحنيه اخويه وحطت ايديها حوالين دهره

وزين لماستها علي دهره وهو مش لابس التيشرت سحرته غمض عينه وحضنها جامد اوي خديجه : قولي ي حبيبي مالك

زين: ياريت أكون حبيبك ي خديجه و انتي حبيبتي 

حقا قلبها دق كلمه حبيبتي  خلت قلبها يدق بشكل مش طبيعي اي الإحساس اللي هي حساه ده دفئ وحنيه هي اللي حضناه بس حاسه بدفئ كبير ليها 

زين فقد عقله تماما وبعد شعرها وحطه علي جمب وقرب شفايف*ه من رقبت*ها وطبع ق*بلات رقيقه جدا علي رقبتها 

خديجه حست انه عادي ده اخوها يعني بس حست أن زين مش طبيعي فقد عقله فعلا وبعدته بي ايديها زين بعد عنها وبصلها كتير نظرة هي مفهمتهاش وقعد علي السرير وغمض عينه واتنهد : خديجه اطلعي بره

خديجه : ليه ي زين

زين : خديجه اطلعي بره لو سمحتي بره

خديجه اتفزعت من صوته وخرجت فعلا 

وزين بيقول لنفسه: غبي غبي غبي اي اللي انا عملته ده بس لا مينفعش مينفعش متسلمش قلبك ي زين 

وخديجه خرجت مضايقه عشان سابته لوحده

..... .....

وعند ليل 

خلصت 

ليل: كلميني بقا عشان نتفق علي يوم تيجي تقضيه معايا 

سهر:اشطا ي قمر

..............

وبعد مرور فترة قصيرة  

وداد وأمل قاعدين وخديجه بياكلوا فشار 

 دخل أسر البيت وكان شكله مضاايق جدا 

وطلع اوضته من غير ولا كلمه 

وداد استغربت 

وخديجه: اي اليوم اللي كله مضايق ده 

أمل :هو ده مين 

خديجه: أسر

وداد كانت هتطلعله خديجه قامت هي :ماما ممكن تسبيني اتكلم معاه انا 

وداد : روحي ي خديجه 

وطلعت خديجه لي أسر 

خديجه: اي ي قلب أختك زعلان ليه 

اسر:انا زعلت ياسين حامد ي خديجه

خديجه: ليه 

اسر:قص لها ما حدث 

خديجه: ومين العيال دي 

اسر: صحابي 

خديجه: صحابك انت اتجنتت ي أسر انت تبعد عن العيال دي فورا 

اسر: خلينا في ياسين .دلوقتي خديجه :انت اه زعلته جامد بس ياسين قلبه ابيض متخافش هيروق مع نفسه وهيكلمك 

اسر:طيب 

خديجه : متقولش لماما حاجه انا هقولها شديت شويه مع ياسين وخلاص 

اسر: ربنا يخليكي ليا ي خديجه خديجه: ويخليك ليا 

...........

ليل كانت مروحه من الكليه وراحه عشان تركب مع الحراسه 

شافت أحمد من بعيد واقف مع بنت تقريبا معاها في الكليه واضايقت منها جدا وأحمد شافها وهي راحت ركبت مع الحراس وأحمد ملحقهاش بس ابتسم

......

وليل كانت مضايقه جدا 

.... ....

المهم كلهم جم واتجمعوا علي العشا وياسين الوحيد اللي لسه مجاش

ادهم : ياسين فين

خديجه :لسه مجاش خارج مع كريم وكملوا أكل في هدوء 

وزين في اوضته مرضاش ينزل

ادهم :طب وزين

وداد: في اوضته

ادهم: اطلعي ي خديجه هاتيه 

خديجه طلعتله ووداد استغربت

وخديجه طلعتله

خديجه: بابا بيسال عليك ي زين يلا انزل كل معانا

زين: مش عاوز 

خديجه : بابا قالي منزلش غير بيك يرضيك مكالش واخس اكتر مانا 

زين بابتسامه: لا ميرضنيش 

خديجه : طب يلا انزل 

وزين نزل معاها  ادهم ابتسم 

وكملوا اكلهم بهدوووووء

...........

عند ياسين وكريم 

قاعدين في البار 

وياسين مضايق جدا 

وكريم بيشرب 

قربو عليهم بنت لابسه لبس يظهر اكتر مايخفي

ولفت ايديها حوالين ياسين وبدلع:وحشتني ي ياسو ..

ياسين ظهرت قدامه صورة أمل وخجلها ورقتها وجمالها   وبعد ايديها عنه 

ياسين : ابعدي ايدك يلا ي كريم

كريم: يلا 

ياسين وصل كريم بيته وروح

ونزل 

والكل كان نايم معادا أمل

كانت بتبص من الشباك 


ولقته بيطوح ويعتبر سكران 

ودخل

امل:كنت فين

ياسين:وانتي مالك 

امل :والله طب انا هقول لانكل ادهم انك كنت راجع في نصاص الليالي

ياسين زقها ولزقها في الحيطه وحاوطها 

امل :كنت مع بنات

ياسين: غيرانه

امل:كنت مع بنات صح

ياسين:غيرانه يعني وآه كنت مع بنات 

امل زقته وبعدت عنه 

وطلعت اوضتها

 ياسين مشي وابتسم وطلع اوضته

.........

عند ليل 

اتبعتلها مسجد وفتحت موبيلها 

لقتها من أحمد 

شفتك مولعه وانتي بتركبي العربيه ليا علاقه بي  الموضوع ده

ليل استفزت منه جدا واضايقت

فكلمت سهر 

ليل: الو

سهر بنوم:امم الو

ليل:اي ي بنتي نايمه 

سهر:اه

ليل:اوك سلاام .

وقفلت ليل ..


روايه وداد الادهم 

*البارت السابع*

عدا يوم علي الكل 

وفي صباح يوم جديد 

في اوضه ليل 

تليفونها بيرن 

ليل: الو اي ي سهر 

سهر: مش كنتي عاوزاني اقضي معاكي يوم.

ليل :اه

سهر:اشطا انا جايالك النهاردة  اي رايك

ليل: قومي طبعا تعالي يلا مستنياكي ي مزه 

وقفلت ليل ونزلت جري علي مامتها.

ليل :ماما ي قمر 

وداد: قولي عاوزه اي.

ليل:سهر صاحبتي هتيجي تقضي معايا اليوم 

وداد: فكرة كويسه والله ولا اي رأيك ي ادهم 

ادهم:اه كويس 

تمام اي رايكم لما نقعد انهارده كلنا في البيت وانت ي ياسين كلم كريم  

ياسين وأمل كانوا بيبصوا لبعض 

ياسين :تمام ي بابا هطلع أكلمه في اوضتي 

ياسين طلع وأسر طلع وراه 

ياسين: عاوز اي أسر .

اسر: انا اسف 

ياسين :علي اي انت كلامك صح وانا قدك وتوامك وأعمل اللي انت عاوزه واشرب وشم وكل اللي نفسك فيه 

أسر:ياسين متزعلش مني دنت  التونز بتاعي 

ياسين:خلاص ي اسر مش زعلان

أسر حضن اخوه وبعيون مدمعه:انا اسف انا قولت كدا وقت غضب والحمد لله انك جئت في وقتك وانا بعدت عن الشله دي 

ياسين:خلاص ولا يهمك

............ 

تحت 

خديجه :طب يلا نقوم نجهز ونلبس بقا 

وداد: وانا هكمل الغدا ي حبايب امكم

أدهم :وانا هتكلم انا وزين في المكتب.

تعالي ي زين 

..........

في مكان ماا 

شخص ما:معلم البت عرفت أنها عايشه مع راجل كبير ومراته وعياله واسمه ادهم الدمنهوري راجل هيبه اوي ي معلم 

هاشم :ولاده مين

شخص:خديجه وليل وأخين توام وواحد كمان

هاشم :قولتلي تمام . 

................ 

عند كريم

كريم: اي يابني اجي النهاردة ليه 

ياسين :نتسلي شويه حتي ي عم انت 

كريم: اممم اشطا ي حب اجي مجيش ليه .

ياسين:اشطا قوم يلا تعالي مستنيك

وقفل كريم وقام يلبس

........

في مكتب ادهم 

ادهم طلع من مكتبه ورق وطلع بطاقه واداها لي زين

زين اخد منه البطاقه وابتسم جدا وفرح وقام حضن ابوه بفرحه كبيرة جدا 

وكانت البطاقة بي اسم باباه 

وده شئ خلاه مبسوط جدا 

زين:عملت كدا ازاي

ادهم:انا عملت كدا بس عشان اشوف الفرحه دي في عيونك

زين:طب وخديجه 

ادهم :مالها خديجه

زين:خايف عليها اوي حسسها مسئوله مني ولازم احميها مش عاوز هشام ده يوصلها لو اطول اخبيها من كل الناس اعملها

ادهم: بتحبها 

زين :حب حب اي لا دي تعتبر اختي وحضرتك عارف 

ادهم ابتسم :طب قوم غير هدومك عشان الضيوف اللي جايين 

زين قام او بمعني اصح هرب واخد البطاقه وعانها في محفظته وطلع اوضته غير

...... 

عند البنات 

خديجه كانت لابسه دريس واسع جميل جدا عليها بس كان قصير يعتبر ميني دريس 

وآمل لبست بلوزة هاديه جدا جدا وبنطلون وكان مديها شكل جميل جدا ورقيقه جدا 

وليل تيشرت وبنطلون وعملت شعرها ديل حصان

..........

عند وداد كانت في المطبخ ودادة فاطمه 

وادهم جه عليهم وشاور لدادة فاطمه تخرج 

وجه حضن وداد من ضهرها

وداد شهقت: يالهوي خضتني ي ادهم 

ادهم :ي روح ادهم وعقله وحياته كلها  

ادهم فضل يطبع قبلات رقيقه علي رقبتها وشعرها ولفها ليها وباس خدها بحنان وقرب من شفايفها 

أسر كان نازل من اوضته بعد مالبس الطقم اللي أمل اختارته ليه وكان رايح يشوف الغدا 

آسر :أحم نحن هنا ي بابا 

وداد بعدت ادهم وادهم بصله بغيظ:مين سمحلك تدخل هنا ي زفت 

آسر :ههههه وانا مالي ي بابا وبغمزه انا ايش عرفني اني  هلاقي الحاجات دي 

ادهم بيدور علي حاجه يحدفه بيها 

آسر:خلاص ياعم انا خارج  

ياسين :مزعل ابوك ليه 

آسر: انا اتكلمت 

ادهم:اسكت ي زفت وبعد كدا وانا في مكان مع أمك متتدخلش فاهم 

أسر :حاضر ي برنس .

ادهم:انا طالع اوضتي احسن 

ووداد طلعت وراه 

عجبك كدا احرجتني قدام ولادك

ادهم:امم هو انا كنت بقولك اي في المظبخ وهادم اللذات دخل

وداد:مش فاكرة فكرني 

وقاطعهم جرس الباب 

وداد:ادهم ابعد البنت جت

.......

تحت أسر فتح ولقا بنت قدامه لابسه تيشرت وبنطلون وكوتش وكاب كانها راحة نادي وفضل يبصلها من تحت لفوق

سهر :اي يااعم انت هتفضل مبحلق فيا كتير ولا دي اصلا بيت امل ولا مين مش كفايه الأمن بتوعكم دول حققوا معايا 

آسر: اي في اي باكبورت اتفتح ومش راضي يقفل

سهر:انت مين اصلا ولا تقرب لأمل اي

آسر :اخوها

سهر؛طب عديني

وأسر فعلا دخلها وضحك علي طريقة كلامها وليل  نزلت من فوق جري عليها وحضنتها .

خديجه :تعالي ي قمر اتفضلي امل :هااي

وكلهم دخلوا مع سهر 

وقعدوا في الريسبشن

ليل:اخبارك ي بنتي اخيرا جيتي بتحايل عليكي شوفي بقالي قد اي

سهر:واديني جيت اهو ي ستي

.....

وداد :ادهم ابعد كفايه كدا البنت زمانها تحت

ادهم بعد عنها بصعوبه وباسها من راسها ووداد لبست عبايه استقبال جميله جدا لونها ازرق وعليها حجاب 

وادهم كمان لبس .

ونزل مع مراته ايده في ايديها ونزلوا

وداد:ازيك ي سهر عامله اي ي حبيبتي

سهر قامت وسلمت عليها :إزي حضرتك ي طنط

ادهم :ازيك ي سهر

سهر:إزي حضرتك ي اونكل 

ونزل عليهم زين

زين :مساء الخير 

خديجه :زين اخونا الكبير ي سهر .زين سهر صاحبة ليل اكيد فاكرين بعض

سهر :اه تشرفنا

ادهم استاذن عشان تليفون 

.....

ونزل ياسين من اوضته 

مساء الخير ازيك ي انسه سهى

سهر:أهلا مساء النور خلصت بحلقه فيا ولا لسه وأي الاحترام ده مش كنت من شويه باكبورت 

كلهم ضحكوا بصوت عالي جدا

قاطعهم جرس الباب 

وزين راح فتح وكان كريم 

سهر:هي اي اللي بيضحك

آسر وهو نازل:اقولك انا حضرتك انا اللي قولت عليكي باكبورت وانا اللي فتحتلك.

سهر :اعااااا عفريت  

خديجه المره دي ضحكتها رنت جامد وده ضايق زين جدا أن كريم شافها كدا .

وداد بضحك :ي حبيتي دول توأم 

سهر:توأم

كريم:انتوا مشكله العالم كله ي جماعه معرفش ليه ي طنط وداد جبتيهم توأم 

وداد :ازيك ي كريم انت جيت مخدتش بالي من العيال ده 

كريم:إزي حضرتك ي طنط ولا يهمك

وداد؛دادة فاطمه تعالي يلا نجهز السفرة

سهر:اسفه ي ...

ياسين:ياسين اسمي ياسين وهو أسر

سهر:اسفه ي أستاذ ياسين

ياسين :لا عادي دي بتحصل دايما 

اسر:بس تصدقي طلعتي مزه هو اه شبه واحد صاحبي بس عليكي خدود و...

وقاطعه ادهم بضربه خفيفه علي رأسه من ورا 

ادهم :وأي كمل يلا ي محترم  

آسر :وأخلاق أخلاق .اخلاقها عاليه جدا ي بابا 

والكل فطس من الضحك حتي سهر 

وداد جهزت السفرة 

:ادهم:يلا قوموا اتفضلوا مش محتاجين عزومه البيت بيتكم 

وكلهم اتجمعوا علي السفرة.

وادهم كان في الوش ووداد علي طرفه وزين علي طرفه التاني وخديجه جمبه وليل وسهر جنب خديجه وأمل قعدت جمب وداد وياسين حب يضايقها فقعد جمبها وأسر جمبه ودادة فاطمه

وداد بدأت توزع وكانت عامله محشي ورق عنب وبدنجان ولحمه ومكرونه بالبشاميل وبط وفراخ وبانيه وكل خيرات ربنا 

امل مش عارفه تاكل وياسين كل شويه يحط ايده علي رجليها من تخت الطرابيزه وهي تبصله جامد وكل ده ملاحظه ادهم جدا هو وزين .وزين كان نفسوا يعمل زي ياسين بس للأسف دي في نظر الناس اخته

كريم:شكرا ي طنط بجد الأكل مش قاظر اوصفه مش جماله تسلم ايدك

سهر:فعلا تسلم ايدك الأمل ماشاء  الله جميل 

وداد:بالف هنا 

امل مش عارفه تتحرك منه وقامت

وداد :كلتي ي امل

امل:أحم الحمد لله 

وقامت امل وطلعت اوضتها تهدي 

بس ياسين طلع وراها.

ودخل الاوضه علطوول.

امل :انت ازاي تعمل كدا معايا وتلمس ايدي مش من حقك 

ياسين قرب منها :متكلمتيش ليه 

امل:اتكلم قدام الضيفه

ياسين قرب اكتر :لو كنتي عاوزه كنتي اتكلمتي لاكن انتي مستمتعه بده

امل زقته بعيد وجريت علي الباب

امل:ي اووووونكل ادهم .

ياسين جري وراها ومسكها ولف أيده حوالين وسطها وحط ايده علي بوقها وبص في عيونها كتير اوي 

وشال ايده براحه من علي بوقها واخد ايديها وباسها برقه ياسين :اسفين لي ايد الست امل 

امل:اخرج لو سمحت ي ياسين

خرج ياسين وأمل حاولت تهدي ونزلت 

تحت

..

شالوا الأكل وقاعدين  في الريسبشن وانضم ليهم ياسين وامل

كريم:انا مش جاي اقعد انا عاوز العب او نتسلي في حاجه

آسر :اي رايكم نقوم نلعب بره في الجنينه 

ليل:نلعب اي.

آسر :أي حاجه مثلا استغمايه او كورة 

ياسين وكريم :اشطا كورة 

سهر:وانا معنديش في الكورة ياما ارحميني.

آسر :انا اصلا شكيت انك ولد .

زين:طب يلا حد عنده اعتراض

كلهم :لا 

زين:بابا هتلعب 

ادهم:لا ي حبيبي العبوا انتوا

زين :طب يلا علي الجنينه

...

في الجنينه 

آسر :البنات فريق والرجاله فريق 

يلا نبدا الكورة لي البنات 

وبدوا فعلا يلعبوا كورة

خديجه :هييييي جووووون اشطا عليا انا لعيبه جامدة

وكل ماحد يكسب يهيصو كدا

وبعد مرور فترة 

خديجه بتعب:كفايه ي جماعه تعبت 

كريم:مالك  

خديجه:هبطت تعالوا نغير ونبقا نكمل 

زين:ماشي نلعب اي

ياسين:نلعب لعبة الصراحه 

خديجه :اه ماشي يلا 

آسر :خدوا ازازة أهي 

وكلهم وأسر لف الازازة 

وجت علي ليل وزين.

آسر: اسألي زين ي ليل

ليل:اممم بما انك أكبر واحد فينا مش ناوي تتجوز بمعني اصح نفسك تتجوز وتكون أسرة كدا زي بابا 

زين:اكيد نفسي طبعا بس لسه ملقتش البنت المناسبه او يمكن لاقيتها بس مينفعش 

ليل :امم هي مين طيب

زين اخد الازازة ولفها وجت علي آسر وسهر

آسر : ليه بحس اني قاعد مع واحد صاحبي ليه مفكيش انوثه

سهر:هه ظريف اوي  أحب أعرفك البنت اما تعوز تكون حلوة بتكون قمر 

لفوا الازازة وجت علي خديجه وزين 

زين:اي الحب بالنسبالك 

خديجه :الحب قبل ما يكون غرام احترام وقبل مايكون كلام افعال .الحب جميل بس لما نختار صح .بس حاليا مش بفكر عاوزه أخلص الأول 

...

لفو الازازة وجت علي ياسين وكريم

ياسين:اي حكايه سرحانك كل شويه ده بتحب 

كريم:اممم تقريبا 

ولفوا الازازة وجت علي ياسين وأمل

ياسين:اي اكتر موقف عدي عليكي صعب في حياتك 

وكان قاصد يضايقها 

امل :انتوا عارفينه يوم ماجوز ماما كان عاوز يجوزني ويوم ماحاول وهو سكران يتحرش بيا..عن اذنكم 

وقامت امل ودموعها سابقاها وطلعت اوضتها 

.......

عند وداد وادهم

وداد نايمه في حضن ادهم 

ادهم :ادتله البطاقه

وداد:ربنا يخليك ليا ي ادهم 

ادهم:ويخليكي ليا 

وداد:ليه اليوم اياه خليت خديجه تتطلع لي زين مش حد غيرها

ادهم:عشان هي الوحيدة اللي تعرف تأثر عليه

وداد:اشمعنا هي

ادهم :حااسس انه بيحبها .

وداد شهقت:بيحبها 

ادهم:في اي مالك 

وداد:دي اخته

ادهم:اخته ازاي ي وداد وداد انتي خايفه علي خديجه من زين ي وداد اللي انتي مربياه

وداد : مش كدا ي ادهم بس برضو كدا خديجه هتعرف أننا مش ابوها او امها

ادهم:ربنا يسهل

.........

خديجه:اي اللي انت عملته ده ي ياسين احرجت البنت 

زين:فعلا ي ياسين 

ياسين قام بزهق وطلع ليها 

.....

عند امل بتعيط وياسين دخل عليها

آمل مسحت دموعها علطول .

ياسين :طلعتي ليه 

امل بهدوء عكس مابداخلها :عادي هنام 

ياسين :انا اسف 

امل انفجرت فيه سعاتها:اسف اسف اي مبتزهقش من يوم ماجيت هنا وانت عمال تهين فيا وتلمس فيا عمال علي بطال 

انت شايفني رخيصه لدرجاتي

عملت فيك اي عشان كل ده رد ياسين:انا اسف بجد مقصدتش

امل:ياسين أطلع بره مش عاوزه أشوفك 

قاطعهم صوت صريخ خديجه 


*البارت الثامن*

قاطعهم صريخ خديجه واللي كانت قايمه تشوف امل ووقعت من علي السلم واخدت السلم كله 

ادهم ووداد اتخضوا ونزلوا جري هما وأمل وياسين 

زين سمع صريخها وقام جري عليها 

وكلهم راحوا ليها

زين جري عليها وكانت بتتالم وشالها :اطلبوا دكتور حالاا وعدوني ادخلها اوضتها 

وزين كان في عيونه لهفه وخوف علي حبيبته اللي في ايديه فاقدة الوعي ودخلها اوضتها ونيمها علي السرير 

وداد:اي اللي حصل حد يتكلم

سهر:طنط كنا بنلعب عادي بامل طلعت وكانت زعلانه فخديجه راحت تشوفها وبعدين سمعنا صريخها وقعت من علي السلم 

وداد :ي حبيبتي ي بنتي .

ووصل الدكتور وأسر فتحله 

زين:اتفضل  ي دكتور 

الدكتور:اي اللي حصل..

زين:وقعت من علي السلم بس ليه فقدت الوعي ي دكتور 

الدكتور كشف عليها وقاس النبض وشاف رجليها وفضل يحركها واداها حقنه مسكنه 

ادهم :ها ي دكتور طمنا 

الدكتور :رجليها الحمد لله مفهاش اي كسور دي كدمه خفيفه ودهرها هيوجعها اكيد لما تقوم وسبب فقدان الوعي الانيميا اللي عندها ولو عاوزين تتطمنوا اكتر تعملوا تحليل ليها 

والمراهم دي ليها ولو في الم شديد تاخد الحقنه دي وألف سلامه 

ياسين وصل الدكتور لي بره وجاب المراهم 

ادهم:سبوها ترتاح ي جماعه 

سهر:طب انا لازم أمشي

ادهم:خد سهر ي أسر ووصلها

سهر :مش لازم ي اون 

قاطعها ادهم:سهر الوقت أتأخر أسر زي اخوكي خدها ي أسر ووصلها 

آسر :اتفضلي

سهر :تمام وألف سلامه علي خديجه بأي ي ليل .

آسر فتحلها باب العربيه ودخلت سهر 

وأسر ركب :عنوانك 

سهر: ******

آسر بدأ يسوق وبسرعة كبيرة ومخدتش باله من المطب اللي اخده وفرمل جامد وسهر مسكت فيه .

لحظه صمت مرت عليهم كانت سهر تعتبر في حضنه من خوفها مخدتش بالها أسر حس احساس جميل غمض عينه لي لحظات .

سهر وأخيرا بعدت عنه 

سهر :انت كنت هتموتنا حرام عليك ي أخي

آسر :حلوة اوي اوي 

سهر:هو اي

آسر :انتي

سهر خدودها احمرت واتحرجت وهو شغل العربيه وبدأ يسوق وفي طريقة الي بيت سهر 

....... 

وكريم استاذن وروح 

.......

زين ووداد وادهم جمب خديجه 

ولسه مفاقتش 

زين:قوموا ناموا انا هفضل جنبها متقلقوش

ادهم:قومي يلا ي وداد

وداد :لا مش هسيب بنتي

ادهم:قومي ي وداد 

وداد قامت معاه واضايقت جدا لأنها كانت عاوزه تتطمن عليها 

.....

في اوضه امل 

ياسين :مش كفايه 

امل :افندم كفايه اي

ياسين :امل خلاص غلطت واعتذرت منك

امل :تمام ياريت تتطلع بره 

ياسين :ولو مطلعتش 

امل:ياسين لو سمحت سبني لوحدي وروح اطمن علي خديجه 

ياسين :زين معاها 

امل؛ ياسين انا مش عاوزاك معايا لو سمحت سبني 

ياسين فعلا طلع واضايق برضو منها

.......

وداد:خرجتني ليه

ادهم :عشان ي حبيبتي تنامي وترتاحي وزين جمبها وداد زين بيحب خديجه وملامح لهفته وخوفه عليها كانت واضحه 

وداد:حاضر ي ادهم اللي شايفة 

.........

آسر وصل علي أول شارع بيت 

سهر:كفايه كدا وانا همشي

آسر :بيتك فين 

سهر:اللي هناك ده 

آسر :خدي بالك من نفسك وسوري علي الطريقه اللي قابلتك بيها

سهر:لا عادي ي عم ولا يهمك

تصبح علي خير 

آسر مد ايده ليها وهي سلمت عليه :وانتي من أهله 

وبعد ايده عنها

 بصعوبه...ونزلت

.... ......

في اوضه ليل 

قاعدة وبتفكر في احمد 

وهي قافله موبيلها أساسا .وفضلت تفكر لحد مانامت 

........

عند ياسين راح لخديجه اطمن عليها وكانت لسه نايمه 

وأسر وصل البيت وشاف خديجه وطلع اوضته 

........

عند.خديجه بليل فاقت ولقت زين

زين:انتي عامله أي كويسه 

خديجه :انا اي اللي حصلي 

زين:وقعتي 

خديجه جت تقوم اتالمت.

خديجه :اه ي زين ظهري وجعني اوي ورجلي اوي 

زين:معلش فيه مرهم اهو 

خديجه بتعب :طب ادهنه ليا ي زين بسرعه

زين؛انا 

خديجه :أيوه ي زين .

زين:لا انا هنادي حد 

خديجه :انت اخويا عادي 

زين :برضو

وزين خرج وخبط علي ادهم ووداد 

ادهم فتح

زين:لو سمحتي ي ماما وداد خديجه صحت و عاوزه تدهن المرهم لو سمحتي تعالي حطيه ليها 

وداد قامت ولبست روب عليها 

وراحت لخديجه وزين اتنظر مع ادهم 

ووداد دهنتلها المرهم واطمنت عليها وراحت لادهم وزين 

ادهم:هي كويسه 

وداد :اه 

ادهم:لو عاوز تتطمن عليها روح ي زين

....

زين :بقيتي احسن .

خديجه :اه شويه. روح نام بقا تعبتك

زين:تعبك راحه 

خديجه :معلش روح نام برضو .

..........

وفعلا زين راح اوضته وناام نوم عميق 


روايه *وداد الادهم*

 *البارت التاسع*

في اليوم التاني صباحاا

........

عند ادهم ووداد

ادهم كان صحا وبيفكر في زين وخديجه وافتكر ايام شهر العسل مع وداد اما كانوا في الغردقه 

.فلااااااااش باااااااااك  

في فندق في الغردقة 

وداد بتاخد دوش  وادهم صحا ومبسوط

ووداد خلصت الدوش وخرجت بتنشف شعرها 

وادهم جه حضنها من دهرها 

وداد :صحيت 

ادهم وبيبوسها في رقبتها:وحشتيني 

وداد:ههه ي ادهم بقا كل شويه اوحشك

ادهم:بتوحشيني وانتي في حضني 

وداد:خديجه وحشتني

ادهم:ي روحي مهي مع داده فاطمه 

وداد:بس وحشتني هي وزين 

ادهم :طب وانا مش واحشك

وداد بدلع:تئو تئو  

ادهم :دلعك ده هيودينا في داهيه والله

وداد:بحبك 

ادهم قرب من شفايفها واخدهافي بوسه عميقه. .....

...

بااااااااك

وداد:ادهم ادهم سرحان في اي  

ادهم :اي بتنادي ي حبيبتي 

وداد:من بدري كنت سرحان في اي

ادهم اتعدل وضمها ليه:فيكي 

وداد:في اي فيا  

ادهم:تاني يوم بعد.جوزانا

بحبك ي دودي 

وداد حضنته جامد

..........

وياسين ندمان علي الكلام اللي قاله لامل ...

حاسس انه جرحها اوي ...ومضايق عشان خديجه وأنه كان سبب في تعبها ....

........

عند ليل 

قررت مش هتفتح تليفونها غير لما تروح الجامعه 

وقامت تلبس 

.......

وأسر اللي بيفكر في سهر لما كانت في حضنه نسي كل حاجه ومفتكرش غير انه في حضنها 

وقام عشان يروح الجامعه 

......

عند زين**


زين صحا راح لي اوضه خديجه وخديجه كانت لسه تعبانه 

..

خبط زين علي خديجه

خديجه :أدخل

زين دخل :عامله اي دلوقتي

خديجه : الحمد لله 

زين:لسه متالمه

خديجه :شويه 

زين:روحتي الحمام 

خديجه :لا 

زين :طب قومي اسندك

خديجه :هتعبك

زين ابتسم ليها

زين قام وقومها وسندها وحاوطها من وسطها وخديجه ماسكه في رقبته 

وحس زين أنها مش قادرة تمشي فشالها

خديجه ابتسمت وغمضت عنيها من الالم

ووقفها قدام الحمام ونزلها 

خديجه:كفايه استناني هنا 

زين سابها ودخلت 

......

دادة فاطمه جهزت الفطار وحطته علي السفرة 

ووداد قامت من عند ادهم واخدت دوش وادهم اخد دوش هو كمان 

ونزلت وداد 

..........

وزين واقف مستني قدام الحمام وخديجه خرجت بعد ماخدت دوش وكان شعرها مبلول ولابسه البورنس 

وزين سرح فيها وفي جمالها قد اي هي جميله 

خديجه :وقفت كل ده 

زين:اه 

خديجه :طب اسندني بقا لحد السرير

وسندها زين لحد السرير وجاب فرشه وقعد وراها وفضل يسرح ليها شعرها 

زين نفسه عقله يديه إشارة عشان يبعد عنها كل مدي يقرب وده غلط وقلبه مش مطاوعه يبعد عنها 

حضنها من دهرها وقربها منه واتنفس جمب رقبتها 

خديجه :زين اي اللي انت بتعمله ده 

زين :مش قادر ي خديجه ابعد عنك 

خديجه:انا اختك ي زين 

زين :انا مش اخوكي ي خديجه 

دخل ياسين اوضه خديجه من غير مايخبط وطبعا زين اتنفض وحاول يكون طبيعي 

بس ياسين اخد باله

ياسين :في اي 

زين:مفيش حاجه أختك كانت محتاجه حد يسندها فسندتها 

ياسين:تمام انزل انت ي زين وانا هطمن عليها وخارج 

وخرج فعلا زين تحت نظرات خديجه له 

وياسين اطمن عليها 

.....

وداد طلعت لخديجه وخديجه لبست ونزلت 

...

وكلهم اتجعموا علي السفرة 

وداد:فين زين

ليل :ده نزل كان شكله مضايق ي ماما فضلت انا دي عليه مردش حتي 

ياسين:بابا لو سمحت عاوز حضرتك في المكتب 

ادهم:تعالي 

ليل:هو في ي جماعه 

امل:هو في حاجه ي طنط

وداد بقلق:مش عارفه والله خديجه زين ماله

خديجه بتوتر:مالوش ي ماما معرفش انا طالعه أنام تعبانه 

وهربت منهم ومن نظراتهم 

........

ادهم:في اي ي ياسين

ياسين :بابا هو زين اخونا

ادهم:نعم ي ياسين انت جاي تسالني علي كدا طبعا اخوكم

ياسين :بابا انا دخلت علي خديجه النهاردة لقيته حضنها 

ادهم :طب مانت تحتضنها

ياسين:بابا زين كان بيحضنها مش حضن اخوي زين كان في عيونه كلام كتير ومشاعر بابا انا من حقي افهم انا معنتش عيل صغير 

ادهم:اه مش اخوكم ي ياسين 

ياسين :اييي 

ادهم:أيوه زين ابن بنت خالتي وانا ربيته

ياسين :يعني حضرتك بتكدب علينا كل ده ومفهمنا ان ده اخونا الكبير ومقعده في بيتنا وسط أخواتي البنات 

ادهم :افهم ي ياسين

ياسين :افهم افهم أي وعادي كدا ومقعده كمان مع أمي 

ادهم:أخرس ي محترم 

 اتهور ورفع ايده ونزلت علي وشه 

ياسين مسك وشه بصدمه ازاي ابوه يعمل كدا وعشان حد مش ابنه 

ياسين قام وهو مضايق جدا ومتنرفز 

ادهم:ياسين ياسين اقف هنا 

ياسين خرج بره المكتب وداد وقفت قدامه بس هو بعدها وأمل جريت عليه 

امل:ياسين ياسين استنا 

ياسين دور العربيه وأمل جريت وركبت معاه

ياسين:انزلي ي امل 

امل:رجلي علي رجلك 

ياسين بزعيق :بقولك انزلي انزلي 

امل:مش هنزل 

ياسين ساق باقصي سرعه عنده 

.........

وداد بدموع :في اي ي ادهم 

ليل واسر كانوا نزلوا الكليه

ادهم :سبيني ي وداد 

وداد:فهمني ي ادهم ابني ماله 

ادهم:عرف ان زين مش ابني 

وقال كلام وحش محستش بنفسي غير وانا بضربه 

وداد:يالهوي ضربته ي ادهم ليه كدا ي ادهم 

ادهم :ممكن تهدي انتي كمان مش ناقصه 

زين كان في الشركه وقرر انه في أقرب وقت هيقعد في فندق لوحده 

.......

عند امل وياسين 

ياسين سايق بسرعه كبيرة

امل:لو سمحت هدي السرعه 

ياسين :مش انتي اللي جيتي ورايا

امل سكتت ووقف ياسين قدام عمارة ونزل هو وأمل

عم كامل:ازيك ي استاذ ياسين

ياسين:تمام ي عم كامل

عم كامل :معلش ي أستاذ ياسين هو مين دي متاخذنيش يعني أصل أول مره تجيب ستات

ياسين:مراتي 

امل بصتله وتنحت وهو اخدها وطلعوا ووقفوا قدام شقه وياسين فتح ودخل والشقه  كانت جميله جدا 

امل :ممكن افهم اي اللي قولته لي الراجل اللي تحت ده 

ياسين :عاوزاني اقوله اي شاقطك مثلا

امل:الفاظك  بيئه 

ياسين:مش انتي اصريتي تيجي معايا 

امل:قوم كدا وريني المطبخ فين اعملك حاجه تاكلها

ياسين :هو فيه مطبخ لاكن مفيش أكل  انا مبجيش هنا كتير 

آمل :هو ممكن اسالك اي اللي حصل ..

...............

عند ليل في الكليه خلصت أول محاضرة وكانت ماشيه بتشرب عصير مستنيه سهر 

شافت أحمد جأي عليها 

احمد: ليل انتي كويسه بقالك يومين مبتجيش وتليفونك مقفول

ليل :اه كويسه

احمد :قلقت عليكي ي ليل معنتيش تعملي كدا تاني 

ليل :طيب عن اذنك بقا ي دكتور 

سهر:مالك ي مزه مسهمه ليه كدا وخدودك حمره

ليل :أحمد 

سهر:أحمد مين

ليل:دكتور أحمد 

سهر:ماله 

ليل:حلو اوي  

سهر:هههه مالك ي بت اتعدلي كدا

ويلا علي المحاضرة 

وقامت ليل مع سهر بس

 سرحانه  في احمد

......

كريم :ياسين مجاش ليه 

اسر :مش عارف ي معلم انا نزلت قبله 

كريم شاف نهله فقام ليها

نهله:كريم هو ياسين مجاش 

كريم :لا 

نهله:متعرفش مجاش ليه

كريم :لا معرفش نهله انتي ليه مش شايفه اللي شايفك

نهله:افندم!!؟

كريم:بتحبي ياسين مع انه مش بيحبك ومش شايفه اللي بيحبك 

نهله:ومين هو ده 

كريم:اي حد بس انتي مش شايفه غير ياسين 

نهله:بأي ي كريم 

..........

عند خديجه خايفه ومش فاهمه يعني اي مش اخوها 

ووداد قاعده تعيط

......

ادهم راح الشركه لزين 

ودخل المكتب 

زين:تعالي اتفضل ي بابا مالك

ادهم:اتخانقت مع ياسين وساب البيت وامل معاه

زين:اي ازاي بسببي صح

ادهم:مش بسببك بس عرف انك مش اخوه 

زين:وطبعا ازاي ابن بنت خالة ابوه .كان يدخل علي اخته يلاقيه حضنها صح ازاي يتجرا ويعمل كدا 

مش كدا ي ادهم بيه ومقدرتش تقوله أن خديجه مش اخته ولا تقربله حاجه  علفكرا  انا خلااص قررت هعيش بعيد عنكم تماما 

ادهم :اي الاي انت بتقوله ده ي زين هو كلكم مالكم النهاردة 

زين:بقول اللي لازم يحصل ولو علي ياسين هرجعه البيت بس سعاتها خلاص

ادهم:انت اتجننت ي زين انت أبني 

زين:يحترم انك ربتني وصرفت عليا وكبرتني لاكن كدا كفايه ولاد حضرتك اولي 

عن اذنك وخرج زين 

................


ياسين: بس ده اللي حصل 

امل:يعني زين يبقا ابن بنت خالة باباك 

ياسين :اه

آمل :بس انت غلطت ي ياسين لأن زين معملش حاجه وحشه معاك

ياسين:بس كان بيحضن اختي 

آمل :مايمكن بيحبها 

ياسين:يحبها ده اخوها

آمل :مش لسه قايل انه مش اخوها

ياسين :آمل اسكتي

آمل :اهو سكت

ياسين:جيتي ورايا ليه 

آمل :خوفت عليك وكان شكلك يخوف ومقدرتش مجييش وراك

ياسين قام وقعد جنبها وقرب منها جدا الفاصل مابينهم حاجه بسيطه 

ياسين بهمس:خوفتي عليا ليه 

آمل :عادي يعني عشان انا قاعدة عندكم ضيفه وانت صاحب البيت 

ياسين:قلبك اسود اوي لسه فاكرة 

آمل سكتت 

وهو بص في عيونها وبص كتير في وشها وشفايفها 

ياسين حاوطها بي ايده امل حاولت تبعد بس هو اقوي منها بعدت شويه بس هو بيقرب منها وسندت علي ايد الكنبه

ياسين قرب منها وباسها بوسه رقيقه علي خدها

ياسين يهمس قدام شفايفها:انا اسف

امل:علي اي

ياسين شدها عليها وباسها بوسه من شفايفها بعمق وبحب وشوق واحساسيس كتير مش عارف يفسرها 

وياسين مش متخيل انه ضعف قدامها لدرجاتي كل ذرة عقل فيه استسلمت لقلبه ولمشاعره 

ياسين بعد عنها ياخد نفسه وهي زقته ودخلت اوضه وقفلت علي نفسها 

وياسين غمض عينه .........

......

ياسين بيخبط علي الاوضه 

ياسين:آمل ي آمل افتحي انا آسف

امل كانت ورا الباب مكسوفة وبتعيط 

ياسين :آمل افتحي خلاص غصب عني متخافيش مش هعمل فيكي حاجه 

آمل فتحت الباب وبصتله بعيون مليانه دموع

ياسين مسك وشها بي ايده الاتنين ومسح دموعها

ياسين:انا اسف متعيطيش 

امل بعياط وشهقه :انا أول مره اعمل كدا وانت السبب وربنا مش هيسامحني 

ياسين:مقدرتش امسك نفسي قدامي بتسحريني 

آمل :ده جزاتي اني مرضتش اسيبك لوحدك 

ياسين:هششش خلاص مكنتش بوسه

آمل ضربته في كتفه وضحكت وهو ضحك لضحكتها 

.......

عند زين 

ماشي بالعربيه بتاعته لحد ماوصل لي العمارة اللي ياسين فيها

...

وزين طلع نسخه المفتاح اللي معاه وفتح الشقه وشافهم مع بعض وابتسم من جواه 

زين:سوري ي جماعه قطعت عليكم حاجه ولا اي 

ياسين:اي اللي جابك هنا 

زين :اهدي ي وحش مش كدا أبوك جالي وقالي اللي حصل 

ياسين:وانت جاي عشان اموتك يعني 

زين:لا 

ياسين:ادخلي جوا ي آمل 

امل دخلت 

ياسين:ممكن أفهم كنت بتحضن اختي ازاي الصبح كدا 

زين:ياسين هو انت مبتحضنهاش

ياسين :ماشي بس مش كدا مش بشوق زي ماكان باين في عيونك

زين :ياسين ليك حق تغير علي اهل بيتك بس مش مني انا

انا ي ياسين ابوك لما أمي وأبويا ماتوا وكل اهلي يعتبر ادهم اخدني ورباني ووقتها اتعرف علي مامتك وكان بيوديني عندها دايما 

مش انا ي ياسين اللي ابص لي اهل البيت اللي اتربيت فيه شوفتني مره عديت حدودي مع ليل 

شوفتني لمست ايديها ولو بالغلط حتي مره 

ياسين:لا بس خديجه 

زين:كنت بروح لي وداد وانا عندي حوالي 6 سنين كنت وقتها فاهم كنت بروح الاقي طفله صغيره بيبي هناك لسه مولوده كنت بحبها اوي وبحافظ عليها من اي حاجه 

كنت دايما العب معاها لحد مايوم صحيت وعرفت اني مش هشوفها تاني وعدت سنه وشوفتها تاني 

ياسين:اي علاقه ده بي ده

زين:الطفله دي خديجه 

ياسين:ايي ازاي انا مش فاهم حاجه 

زين:أيوه ي ياسين ولما كبرت فهمت أن خديحه مش بنت ادهم ولا وداد 

ياسين:امال بنت مين.وازاي بابا ناسبها ليه انا مش فاهم حاجه ي زين  

زين :بنت مين دي فأنا لسه عارفها من كام يوم 

بنت صاحبة مامتك اللي ماتت وهي بتولدها 

ياسين:ابوها

زين:كانت متجوزاه في السر ولما عرف أنها حامل طلب منها تسقطه بس سابتها وماتت وهي بتولدها 

ياسين مش مستوعب اللي سمعه:طب ليه بابا ناسبها ليه .

زين:معرفش التفاصيل بس عشان حب وداد 


ياسين :يعني خديجه مش اختي 

زين:مش انا ي ياسين اللي تغير من أهل بيتك عليا انا 

انا بحب خديجه ي ياسين ومش قادر اقولها لأني نش عاوزها تعرف ماضيها وخلاص قررت أبعد تماما واعيش لوحدي 

ياسين حضن زين :انا اسف ي زين

زين:عادي ي ياسين بس انت برضو اخويا الصغير 

ياسين:هتعمل اي مع خديجه 

زين:معرفش بس اللي اعرفه دلوقتي لازم تقوم تروح لابوك وتعتذره وتروح البت الغلبانه دي اللي معرفش ممكن تعمل فيها اي 

ياسين قام فعلا مع زين وروحوا البيت 

وداد جريت علي ياسين :حبيبي ي ابني اي اللي حصل كدا نسيني وتمشي

ياسين:معلش ي أمي انا آسف 

بابا فين 

وداد :في مكتبه 

ياسين خرج من حضن امه وزين حضنها بهدوء 

ياسين دخل لي ابوه وبص في الارض :اسف

ادهم قام له ورفع رأسه :مش ابن ادهم الدمنهوري اللي يحط رأسه في الارض 

 .وزين طلع لخديجه 

خديجه:زين ممكن افهم اي اللي قولته الصبح 

زين:اسف بس خرجت تلقائي مقصدتش أصل كلمة اخويا دي بضايقني

خديجه :مش مقتنعه

زين:اقتنعي ي خديجخ وسييني خديجه:اقنعني 

زين:اسف لو سمحتي عاوز انزل 

.............

ياسين :زين حكالي كل حاجه 

ادهم غمض عينه بي الم

ادهم:انا اسف ي ياسين

ياسين:انا اللي اسف ي بابا .

ادهم :أخوك زين فين

ياسين:بره 

.......

وداد :احكيلي اي حصل ي حبيبي 

زين:قص لها ما حدث 

ووداد الدموع اتجمعت في عنيها وحضنت زين 

زين:ي أمي اكيد كان هيجي يوم ويعرفوا 

وداد:موضوع الفندق ده تنساه خالص فاهم انت مش هتمشي من هنا فااهم

زين:ربنا يسهل ي أمي عن اذنك هقوم أروح الشركه 

ادهم:أقف ي زين وتعالي عايزك

زين راح لادهم

زين:أيوه 

ادهم:تنسي موضوع الفندق اللي قولت عليه ده وهعتبره كلام وقت عصبيه 

زين:أن شاء الله عن اذنك 

وخرج زين بره البيت 

........

عند ليل وهي خارجه .

احمد:انسه ليل 

ليل:نعم ي دكتور

احمد:تعالي عاوزك في المكتب

ليل:ليه 

احمد:اتفضلي

ليل:طيب سهر استنيني 

سهر :اوك 

.......

سهر وهي واقفه مستنيه ليل 

آسر :احم ازيك 

سهر :آسر الحمد لله اي جابك هنا

آسر :قولت اجي اوصلكم هي فين ليل

سهر :الدكتور كان عاوزها هي عنده جوا 

آسر :طب انتي عامله اي 

سهر:تمام بخير 

.......

عند أحمد 

ليل:نعم ي دكتور عاوزني في أي 

احمد :بلاش دكتور دي 

ليل :امال أقول اي 

احمد:أحمد 

ليل :بس برضو حضرتك كبير عني 

احمد :معلش تعالي علي نفسك 

ليل:أحم طب نعم ي أحمد 

احمد :تعرفي مكنتش اعرف ان اسمي حلو اوي منك كدا 

ليل:حضرتك جايبني هنا ليه 

احمد :وحشتيني وعاوز أشوفك لوحدك وانتي طول المحاضره بتحاولي متبصليش 

ليل :احم اي مش فاهمه 

احمد قام وقف قدامها:وحشتيني 

ليل:حضرتك مينفعش اللي بتعمله ده 

احمد:مينفعش اي بس دنتي أول واحدة تعملي فيا كدا 

ليل:احمد

احمد:قلبه 

ليل:سبني اخرج 

احمد:انا مش ماسكك علفكرا 

ليل خرجت وقلبها بيدق جامد اوووي 

ليل خرجت وقابلت سهر وأسر 

ليل:آسر!!

آسر :في اي ي جماعه كلكم مستغربين ليه كدا 

ليل:أصل أول مره تيجي تاخدني وغمزتله.

آسر :طب يلا  

ووصلوا كلهم البيت 

........

في المساء 

في اوضه ادهم ووداد

وداد:الصبح اتعصبت عليا اوي ي أدهم ونفسي صعبت عليا وحسيت نفسي ولا حاجه ليه عملت معايا كدا!

ادهم:وداد قلبي انا غصب عني كل ده كنت خايف ومضغوط 

انا آسف 

وقرب ادهم من وداد .........

.........

عند زين رجع ودخل اوضته الطول وبيفكر هيعمل اي 

.....

اما ليل كانت في اوضتها وتليفونها رن وكان أحمد 

ليل احتارت ترد ولا لا وفي الآخر قلبهاانتصر وردت

ليل:الو 

احمد:بعد كدا لما ارن عليكي تردي علطول 

ليل:ليه 

احمد :كدا 

ليل:انت مش ليك حاجه عندك 

احمد:لا ليا 

ليل:ليك اي

احمد :ليا قلبك اللي بيدقلي دلوقتي 

ليل:علفكرا انت كلامك قليل الادب

احمد بضحك:طب بزمتك الصبح وانتي معايا مش قلبك دق 

ليل:تصبح علي خير 

وقفلت ليل وضحكت 

وأحمد ضحك هو كمان وابتسم وسرح فيها 

.......

أما عند امل اللي مطلعتش من اوضتها من ساعة مارجعت 

كانت واقفه مستنيه ياسين 

ولقت ياسين جاي ونزل من عربيته 

وكان طالع اوضته بس هي وقفته 

امل:كنت فين كل ده 

ياسين بص حواليه لقا البيت هادي فزقها علي اوضته وقفل الباب .

امل: في اي براحه  وبعدين كنت فين 

ياسين لزقها في الحيطه وحط ايده علي الحيطه

ياسين: يهمك

امل: اه كنت فيه كل ده 

ياسين:مش هقولك غير لما تديني بوسه 

امل ضربته في صدره :انا استحليتها لو سمحت ي ياسين انت كنت فين

ياسين:ميخصكيش واطلعي برا وبعد عنها ولف وشه الناحية التانيه

آمل:امال اللي حصل بنا ده اي 

ياسين :انتي اللي جيتي معايا وطلعتي معايا شقتي وانا بصراحه مقدرتش امسك نفسي قدامك 

امل :يعني اسميه أي 

ياسين:ولا حاجه 

آمل :ولا حاجه

ياسين ببرود :اه 

آمل الدموع اتجمعت في عيونها وخرجت ورزعت الباب وراها 

.....

وعدي كام يوم علي ابطالنا وأحمد وليل كل يوم يتكلموا 

وامل بتتجنب ياسين 

وفي يوم 

زين كان بياخد دوش 

وخديجه طلعتله اوضته وسمعت الدوش وعما يخلص كانت بتقلب في حاجته 

ولقت قدامها محفظته 

وطلعتها وطلعت منها الفيزا والصور ولقت البطاقه وطلعتها ولقت اسم زين الحقيقي 

زين خرج ولقا في ايدها بطاقته 

خديجه بصتله بصدمه و.......


وداد الادهم

*البارت العاشر*

خديجه اتصدمت وبصتله بصدمه ولسانها عجز عن الرد 

خديجه عيونها اتجمع فيها الدموع :انت انت 

زين شد منها حاجته :اهدي ي خديجه وحيات اي حد عندك أهدي مش شرط انا وضمها

خديجه زقته جامد وبصتله بصه احتقار ونزلت جري 

وزين كان هينزل وراها ولبس هدومه 

........

أسر :انتي ي زفته هتجيبي الرقم ولا لا 

ليل:تدفع كام 

اسر:هاتي ي ليل 

ليل:طيب متزقش خد01............

اسر خرج من.عند ليل 

.........

عند أدهم ووداد 

أدهم :دودي تعرفي حبيتك انتا

وداد وهي في حضنه :فكرني 

أدهم :يوم ماوقفتي عربيتي خطفتيني وخطفتي قلبي 

وداد :خايفه علي زين ووداد ياسين عرف الله أعلم مين تاني هيعرف 

ادهم:زين بيحب خديجه

وداد قامت اتنفضتت من حضنه:بيحبها يالهوي

ادهم:متبعديش عن حضني تاني فاهمه وكمان هو بيحبها بجد ونفسي اشوفهم مع بعض بس لازم خديجه تعرف الحقيقه

وداد:هتتدمر ي أدهم 

ادهم:امال هنجوزها لزين ازاي هو بالنسبة لها اخوها

وداد:تقولها انه مش ابنك 

ادهم:وداد لاحظي انك بتجرحي في زين لمجرد انه مش من صلبي 

وداد:انا مقصدش كدا علفكرا 

ادهم:وداد انتي بتتعمدي تجرحيه

وداد:انا ي زين انا عمري مافكرت اعمل كدا انا اعتبرته ابني 

ادهم :انا بحب زين زي خديجه وانتي مصره تخليني اجرحه 

وقام ادهم وغير هدومه

وداد:انت رايح فين انا اصلا متكلمتش 

ادهم:نازل شغلي ي وداد

وداد:انا بتكلم علفكرا وانت اصلا اللي فتحت موضوع جوزاهم 

ادهم :وابنك الزفت ده جرحه برضو 

وداد :انت مش لاقي حاجه تقولها 

ادهم وهو بيلبس جزمته:سلام ي وداد 

ادهم.نزل من غير نقاش ومردش علي اي حد نده عليه 

........

عند خديجه منهارة في العياط وافتكرت كل موقف عمله معاها زين وبتصلي رقعتين وبتسجد وتدعي

.......

ليل:امم الو 

أحمد :عامله اي

ليل:الحمد لله وانت 

احمد:مش كويس

ليل بقلق :ليه خير مالك

احمد:قلبي 

ليل:ماله 

احمد:بيحبك 

ليل:هاا

احمد:بيحبك

ليل:أحمد 

احمد:ي روح أحمد وقلب أحمد من جوا 

ليل:انت كل ماتكلمني تقولي كلام عيب 

احمد :ههههههه ده عيب لا فيه حاجات اكتر عيب هتسمعيها مني لما نتجوز

ليل قفلت في وشه من الكسوف  

وأحمد ضحك بصوته كله 

........

زين خلاص جاب آخره 

ونزل خرج بره البيت خالص 

.......

ادهم مضايق جدا من نفسه انه زعل وداده وقرر يصالحها بطريقته الخاصه 

......

تليفون بيرن 

سهر ردت :الو مين معايا 

اسر:اللي وجعه قلبه 

سهر:افندم حضرتك مين

اسر:مش عارفه صوتي أخو صاحبتك 

سهر بهمس:أسر 

اسر:يالهوي علي الرقه عكس الطبيعيه خاالص 

سهر :عاوز اي ي اسر وجبت رقمي منين

اسر:من ليل ومش عاوز حاجه بشوفك يلا سلاام 

.......

ياسين بيقلب في صفحه امل علي الفيس 

ولقا بوستات حب وبعدها حزينه كتير جداا 

ومنهم 

*ليتني كل شئ تحبه انت*


*عيونه تحكي عمر جديد لقلبي وضحكته جنه مايحس بنعيمها غيري*


*كيف اعاتبك علي اشياء لا تعني لك شئ ولكنها تعني لي الكثير* 

.....أبتسم ياسين ونزل ليها 

ياسين خبط ودخل 

امل:افندم نعم 

ياسين :ضحكته جنه مايحس بنعيمها غيرك  

وضحك .علي كدا ضحكتي جنه 

آمل :افندم اي ده 

ياسين :مش ده اللي انتي منزلاه عندك 

امل :ميخصكش واتمني معنتش اشوفك ولا حاجة تجمعني بيك 

ياسين :مقدرش بس فيه حاجه تجمعنا 

آمل:اي هي انا مفيش اي حاجه تجمعني بيك 

ياسين شدها عليه وحط صبعه علي شفايفها :دول اللي مش قادر انساهم ولا أنسي حلاوتهم ونفسي اجربهم تاني

آمل: انت ازاي كدا ياخي وازاي طايق نفسك وانت حقير من جواك كدا ياسين ابعد عني لو سمحت مش عاوزاك 

ياسين بص لدموعها وساب ايديها وخرج من اوضتها 

.................................

وعدا كام ساعه علي ابطالنا 

ورجع ادهم من الشركه هو زين اللي محكلوش اي حاجه نهائي

كلهم كانوا قاعدين في الريسبشن مشغول في تفكيره 

ادهم دخل بهيبته المعتاده و وداد بصتله بعتاب وكانت قايمه 

وزين اللي اشتاق يشوفها بس ملقهاش قاعده معاهم 

وداد كانت دخله 

ادهم:وداد  

وداد رجعت وبصتله بصة مليانه عتاب 

ادهم قرب منها وحضنها قدام اولادها كلهم :مقدرش علي البصه دي والله مقدرش 

وداد بدموع :متزعلش مني تاني انا اسفه

ادهم:انا اللي اسف ي حبييتي دموعك دي غاليه عندي اووي

اسر:ي بابا ي جاامد انت 

ادهم:عجبك كدا فرحتي فيا عيالك 

طب خدي البوكيه اللي حمض ده 

ووداد بعدت عن حضنه واخدت منه البوكيه واللي كان جواه كارت مكتوب فيه وداد الادهم بحبك وخاتم قيم جدا وشيك جدا جدا

وداد:ادهم 

ادهم:روحه

اسر:ابوكم ده برنس اقسم بالله

ادهم :طب هاتي الخاتم البسهولك عشان ابنك مش هيسكت وضحكت وداد ولبسها الخاتم وبلس ايديها  

وداد :اطلع غير عما أجهز الأكل مع دادة فاطمه 

وكلهم اتجعموا علي السفرة 

ادهم:خديجه فين

وداد:في اوضتها مش راضيه تنزل بتقول مش قادرة تاكل شبعانه

زين هو كمان قام ويليه ياسين يليه امل

 ادهم:مالهم العيال دي 

وداد:مش عارفه ي أدهم والله 

ادهم :طيب 

وداد قامت هي كمان 

ادهم :راحه فين انتي كمان 

وداد:هطلع الاوضه خلص آكل واطلع

وطلعت وداد واخدت دوش وغيرت هدومها وقعدت قدام المرايه تحط ميكب 

خلص ادهم اكل وطلعلها 

ادهم:اي الجمال ده 

وداد:انا علطول حلوة علفكرا 

ادهم:عارف ي حبيبتي 

وداد: ادهم 

ادهم:روح ادهم 

وداد :انا بحبك 

ادهم :انا مهما قولت ووصفت حبك وقولت قد اي بحبك مش هوفيكي حقك عشان انتي وداد الادهم انتي اللي دخلتي قلبي عمري ماحبيت غيرك انتي متمنتش غيرك انتي معايا ومش عاوز غيرك 

وداد:بحبك

............

زين دخل لخديجه اوضتها 

خديجه:اطلع بره 

زين:هطلع بس لازم تعرفي الحقيقه 

انا زين شوقي عز الدمنهوري 

ابقا ابن بنت خالة باباكي وابن ابن عمه 

ماما وبابا توفوا في حادثه كان عمري خمس سنين ادهم اللي اخدني ورباني وكبرني وصرف عليا مع انه كان ممكن يسبني بس رباني هو و وداد وغير اسمي ونسبني له وانا كنت كبير وفاهم بس هو كان فاكر اني معرفش و كان  نفسي بتصعب عليا دايما وببقاا بتمنا اني أروح في اي حته بعيدة عنه عشان هو كاسرني وكاسر عيني عشان بيصرف عليا انا مش وحش ي خديجه ومن كام يوم غيرلي اسمي في البطاقة 

ادهم عمل كل ده عشان يحميني من اللي قتلو أبويا وامي والله أعلم هما مين

خديجه رد فعلها كان دموع وبس

زين:متعيطيش أوعدك هتخلصي مني مش هضايقك تاني 

زين كان هيقوم بس خديجه مسكته واترمت في حصنه وهو بيطبطب عليها ويهديها 

زين:بتعيطي ليه طيب دلوقتي 

خديجه :عشان مطلعتش اخويا 

زين:ليه تعيطي اعتبريني اخوكي ياستي 

خديجه عيطت اكتر ومسكت فيه اكتر 

زين:هششش خلاص أهدي بقا 

خديجه بعدت عنه ومسحت دموعها:سبني لوحدي 

وبالفعل  خرج زين من عندها 


تكملة الرواية من هنا


بداية الروايه من هنا


 🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺


خلصتوا قراءة الفصل إتفضلوا جميع الروايات الكامله من بداية الروايه لاخرها من هنا 👇❤️👇💙👇❤️👇


1- روايةاتجوزت جوزي غصب عنه


2- رواية ضي الحمزه


3- رواية عشق الادهم


4 - رواية تزوجت سلفي


5- رواية نور لأسر


6- رواية مني وعلي


7- رواية افقدني عذريتي


8- رواية أحبه ولكني أكابر


9- رواية عذراء مع زوجي


10- رواية حياتك ثمن عذريتي

🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺


🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺

11- رواية صغيرة الايهم


12- رواية زواج بالاجبار


13- رواية عشقك ترياق


14- رواية حياة ليل


15- رواية الملاك العنيد


16- رواية لست جميله


17- رواية الجميله والوحش


18- رواية حور والافاعي


19- رواية قاسي امتلك قلبي


20- رواية حبيب الروح


21- رواية حياة فارس الصعيد


22- سكريبت غضب الرعد


23- رواية زواجي من أبو زوجي


24- رواية ملك الصقر


25- رواية طليقة زوجي الملعونه


26- رواية زوجتي والمجهول


27- رواية تزوجني كبير البلد


28- رواية أحببت زين الصعيد


29- رواية شطة نار


30- رواية برد الجبل


31- رواية انتقام العقارب

🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺


🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺

32- رواية الداده رئيسة مجلس الإدارة


33- رواية وقعتني ظبوطه


34- رواية أحببت صغيره


35- رواية حماتي


36- رواية انا وضورتي بقينا اصحاب


37- رواية ضابط برتبة حرامي


38- رواية حمايا المراهق


39- رواية ليلة الدخله


40- سكريبت زهرة رجل الجليد


41- رواية روح الصقر


42- رواية جبروت أم


43- رواية زواج اجباري


44- رواية اغتصبني إبن البواب


45- رواية مجنونة قلبي


46-  رواية شهر زاد وقعت في حب معاق


47-  رواية أحببت طفله


48- رواية الاعمي والفاتنه


49- رواية عذراء مع زوجي


50- رواية عفريت مراتي


51- رواية لم يكن أبي

🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺


🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺

52- رواية حورية سليم


53- رواية خادمه ولكن


54- سكريبت لانك محبوبي


55- رواية جارتي وزوجي


56- رواية خادمة قلبي


57- رواية توبه كامله


58- رواية زوج واربع ضراير


59- نوفيلا في منزلي شبح


60- رواية فرسان الصعيد


61- رواية طلقني زوجي


62- قصه قصيره أمان الست


63- قصة فتاه تقضي ليله مع شاب عاذب


64- رواية عشق رحيم


65- رواية البديله الدائمه


66- رواية صراع الحموات


67- رواية أحببت بنت الد أعدائي


68- رواية جبروتي علي أمي


69- رواية حلال الأسد


70- رواية في منزلي شبح


🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺


🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺


71- رواية أسيرة وعده


72- رواية عذراء بعد الاغتصاب


73- رواية عشقتها رغم صمتها


74- رواية عشق بعد وهم


75- رواية جعله القانون زوجي


76- رواية دموع زهره


77- رواية جحيم زوجة الابن


78- رواية حين تقع في الحب


79- رواية إبن مراته


80- رواية طاغي الصعيد


81- رواية للذئاب وجوه أخري


82- رواية جبل كامله


83- رواية الشيطانه حره طليقه


84- حكاية انوار كامله


85- رواية فيروزة الفهد


86- قصة غسان الصعيدي


87- رواية راجل بالاسم بس


88- رواية عذاب الفارس


89- رواية صليت عاريه


90- رواية صليت عاريه


91- رواية زين وليلي كامله


92- رواية أجبرني أعشقه


93- رواية حماتي طلعت أمي


94- رواية مفيش رحمه


95- رواية شمس العاصي الجزء الاول كامله


96- رواية الوفاء العظيم


97- رواية زوجوني زوجة أخي


98- قصص الانبياء كامله


99- سكريبت وفيت بالوعد


100- سكريبت جمعتنا الشكولاته الساخنه


101- سكريبت سيف وغزل


102- رواية حب الفرسان الجزء الثالث


103- رواية رهان ربحه الأسد


104- رواية رعد والقاصر


105- رواية العذراء الحامل


106- رواية اغتصاب البريئه


107- رواية محاولة اغتصاب ليالي


108 - رواية ملكت قلبي


109 -  رواية عشقت عمدة الصعيد


110- رواية ذئب الداخليه


111- رواية عشق الزين الجزء الاول


112- رواية زوجي وزوجته


113- رواية نجمة كيان


114- رواية شوق العمر


115- رواية أحببتها صعيديه


116- رواية أحتاج إليك كامله


117- رواية عشق الحور كامله


118- رواية لاعائق في طريق الحب


119- رواية عشق الصقر


120- قصة ليت الليالي كلها سود


121- رواية بنت الشيطان


122- رواية الوسيم إبن الحاره والصهباء


123- رواية صغيرتي الجميله


124- رواية أخو جوزك


125- رواية مريض نفسي


126- رواية جبروت مرات إبني


127- رواية هكذا يكون الحب


128- رواية عشق قاسم


129- رواية خادمتي الجميله


130- رواية ثعبان بجسد امرأه


131- رواية جوري قدري


132- رواية اجنبيه بقبضة صعيدي


133- رواية المنتقبه أسيرة الليل


134- رواية نجمتي الفاتنه


135- رواية ليعشقها قلبي


136- رواية نور العاصي


137- رواية من الوحده للحب


138- رواية أحببت مربية ابنتي


139- رواية جوزي اتجوز سلايفي الاثنين


140- رواية شظايا قسوته


141- نوفيلا اشواق العشق


142- رواية السم في الكحك


143- رواية الصقر كامله


144- رواية حب مجهول المصدر


145- قصة بنتي الوحيده كامله


146- رواية عشقني جني كامله


147- رواية عروس الالفا الهجينه الجزء الثاني


148- رواية أميرة الرعد


149- رواية طفلة الأسد


150- نوفيلا الجريئه والاربعيني


151- رواية أحببت مجنون


152- قصة أخويا والميراث


153- رواية حب من اول نظره


154- رواية اغتصاب بالتراضي


155- رواية صعيدي مودرن








































































































































تعليقات



حجم الخط
+
16
-
تباعد السطور
+
2
-
CLOSE ADS
CLOSE ADS
close