القائمة الرئيسية

الصفحات

رواية ظابط ب رتبه حرامي الفصل الاول والثاني والثالث والاخير بقلم هويدا زغلول

اعلان اعلى المواضيع

رواية ظابط ب رتبه حرامي الفصل الاول والثاني والثالث والاخير بقلم هويدا زغلول 


رواية ظابط ب رتبه حرامي الفصل الاول والثاني والثالث والاخير بقلم هويدا زغلول 

انا ياسر بشتغل شغل حر وفي القصه 

هتعرفوا اي هو شغلي بالظبط ووقعت في مشاكل بسببه ازاي في يوم كنت رايح شغلي 

واول لما دخلت الشقه ويدوب دخلت اوضه النوم 

سمعت صوت برا 

محمد 

بقولك اي يا ناديه خلي يومك يعدي علي خير 

انا بقولك اهو مش كافيه مشتنيني من عند 


امي من غير ما اكل 

ناديه 


هو انت ليك نفس تاكل يا راجل انت بعد 


اللي حصل ده والله معندكش دم صحيح 


شوفت اختك كانت عامله تبص ليا وتعمل 


اي وفرحانه اوي بالدهب اللي جوزها جايبه 


ليها 

محمد 

هو انتي تخلصي من امي تدخلي في اختي 


ما تتهدي يا وليه شويه بقي حرام 

عليكي عالطول منكده عليا كده 

ناديه 


اه ياني بعد ما سبت اهلي وجيت اقعد معاك 


هنا في اخر الدنيا جاي تكلمني كده 

محمد 

بس طلما مش عجبك العيشه معايا نبقي نطلق 


بقي وكل واحد يروح لحاله 

ناديه 


هو انت بتهددني طلق يا اخويا خليك جدع 


وطلق 

محمد 

كده طيب روحي وانتي ، وقبل ما يقولها 

خرجت جري وقولت 

ياسر 


فيه اي يا محمد طول بالك شويه انت مش 


عارف انهم ناقصين عقل برضه خليك انت 


الكبير 

ناديه 


أنت مين يا اخويا وكنت بتعمل اي في اوضه 

نومي 

ياسر 


وده وقته كل اللي همك تعرفي انا مين 


وسايبه جوزك اللي كان هيرمي عليكي يمين 


الطلاق دلوقتي

محمد


قولها الست هانم بتسيب المهم وتمسك 


في الحاجات التافهه علشان تعرف يا راجل اللي 


انا متحمله 

ياسر 

بس هي ليها حق برضه امك صعبه اوي يا راجل 

واختك كمان 


ناديه 


قولوا يا اخويا الوليه عامله سمك علشان 


ملكش منه شوفت الوليه بتعمل اي 

ياسر

خليكي انتي العاقله برضه بوصي أنا 

فتحت التلاجه لقيت فيها مكرونه بالبشاميل 

روحي سخني وكلي انتي وجوزك يلا امشي 


انا بقي ، وبعدها خرجت 

محمد 


مين ده وكان بيعمل اي فيه اوضه نومنا 

ناديه 

والنبي ما اعرف يا اخويا لما ادخل اطمن 

علي صنيه المكرونه لاحسن يكون الراجل 

ده خلصها , وانا روحت البيت 

وطبعا اكيد 

كلكم عرفتوا أنا بشتغل اي حرامي 

بس والله غصب عني أنا بدور علي شغل كتير 

وللاسف مش لاقي ويدوب لسه داخل 

اوضتي اللي فوق السطوح علشان انام الباب خبط وفتحت 

ياسر 

نعمات طالعه عايزه اي ، وبعدها دخلت 

نعمات بنت لابسه نظاره قرع كوبيا وقالت ليه 

نعمات 

الله كده برضه يا سي ياسي بقي أنا جايه 

اطمن عليك تقولي كده وعامله كمان الاكل 


اللي انت بتحبوا




ياسر 


انا شبعت ومش عايز اكل يلا بقي انزلي عايز 


انام ومينفعش جوز امك يشوفك عندي هنا 

نعمات 

الله دي مكيونه بالنجيسكوا اللي انت بتحبها 

ده طول النهار وافقه في المطبخ علشان اعملها 

ليا

ياسر 


ماشي شكرا يا ستي انزلي بقي مش عايز 


مشاكل ، وبعدها نزلت وشويه والباب خبط 


انا عارف ان مش هعرف انام انهارده وقام 


فتح عايزه اي يا نعمات اي ده محمود تعالي 

محمود 


فينك يا صاحبي جيت كذه مره علشان اخبط 


عليك مش لقيتك 




ياسر 


مانت عارف شغلي بيكون بليل انت عارف 


شغل المستشفي

محمود 


الله يكون في عونك اي ده نجرسكوا ده انا 


نفسي فيها اوي 

ياسر 


خدها كلها أنا مش عايزها خالص يلا بقي سبني 


عايز انام ، وبعدها خرج وانا قولت لا مش هينفع 


اقعد لازم انزل اشوف حاجه كده وبعدها نزلت 


وكان في شقه عارف ان الشقه دي مقفوله 


وروحت ولسه يدوب ب اقيد النور لقيت 


ست كبيره 

الست 


انت جيت يا ابراهيم كويس يا بني هات الدوا


من علي الكرسي برا لاحسن مش قادره 


اقوم 




ياسر 


لا بقي هو فيه اي انهارده كل شقه أصحابها 


يجوا فيها كده حاضر يا امي هجيبه ، وبعدها 


خرجت وكان الدوا خلص ودخلت ليها 



ظابط ب رتبه حرامي 

انا ياسر بشتغل شغل حر وفي القصه 


هتعرفوا اي هو شغلي بالظبط ووقعت في مشاكل بسببه ازاي في يوم كنت رايح شغلي 


واول لما دخلت الشقه ويدوب دخلت اوضه النوم 


سمعت صوت برا 


محمد 


بقولك اي يا ناديه خلي يومك يعدي علي خير 


انا بقولك اهو مش كافيه مشتنيني من عند 


امي من غير ما اكل 


ناديه 


هو انت ليك نفس تاكل يا راجل انت بعد 


اللي حصل ده والله معندكش دم صحيح 


شوفت اختك كانت عامله تبص ليا وتعمل 


اي وفرحانه اوي بالدهب اللي جوزها جايبه 


ليها 

محمد 


هو انتي تخلصي من امي تدخلي في اختي 


ما تتهدي يا وليه شويه بقي حرام 


عليكي عالطول منكده عليا كده 




ناديه 


اه ياني بعد ما سبت اهلي وجيت اقعد معاك 


هنا في اخر الدنيا جاي تكلمني كده 




محمد 


بس طلما مش عجبك العيشه معايا نبقي نطلق 


بقي وكل واحد يروح لحاله 




ناديه 


هو انت بتهددني طلق يا اخويا خليك جدع 


وطلق 




محمد 


كده طيب روحي وانتي ، وقبل ما يقولها 


خرجت جري وقولت 




ياسر 


فيه اي يا محمد طول بالك شويه انت مش 


عارف انهم ناقصين عقل برضه خليك انت 


الكبير 




ناديه 


أنت مين يا اخويا وكنت بتعمل اي في اوضه 


نومي 




ياسر 


وده وقته كل اللي همك تعرفي انا مين 


وسايبه جوزك اللي كان هيرمي عليكي يمين 


الطلاق دلوقتي




محمد


قولها الست هانم بتسيب المهم وتمسك 


في الحاجات التافهه علشان تعرف يا راجل اللي 


انا متحمله 




ياسر 


بس هي ليها حق برضه امك صعبه اوي يا راجل 


واختك كمان 




ناديه 


قولوا يا اخويا الوليه عامله سمك علشان 


ملكش منه شوفت الوليه بتعمل اي 




ياسر


خليكي انتي العاقله برضه بوصي أنا 


فتحت التلاجه لقيت فيها مكرونه بالبشاميل 


روحي سخني وكلي انتي وجوزك يلا امشي 


انا بقي ، وبعدها خرجت 




محمد 


مين ده وكان بيعمل اي فيه اوضه نومنا 




ناديه 


والنبي ما اعرف يا اخويا لما ادخل اطمن 


علي صنيه المكرونه لاحسن يكون الراجل 


ده خلصها , وانا روحت البيت 




وطبعا اكيد 


كلكم عرفتوا أنا بشتغل اي حرامي 


بس والله غصب عني أنا بدور علي شغل كتير 


وللاسف مش لاقي ويدوب لسه داخل 


اوضتي اللي فوق السطوح علشان انام الباب خبط وفتحت 




ياسر 


نعمات طالعه عايزه اي ، وبعدها دخلت 


نعمات بنت لابسه نظاره قرع كوبيا وقالت ليه 




نعمات 


الله كده برضه يا سي ياسي بقي أنا جايه 


اطمن عليك تقولي كده وعامله كمان الاكل 


اللي انت بتحبوا




ياسر 


انا شبعت ومش عايز اكل يلا بقي انزلي عايز 


انام ومينفعش جوز امك يشوفك عندي هنا 




نعمات 


الله دي مكيونه بالنجيسكوا اللي انت بتحبها 


ده طول النهار وافقه في المطبخ علشان اعملها 


ليك




ياسر 


ماشي شكرا يا ستي انزلي بقي مش عايز 


مشاكل ، وبعدها نزلت وشويه والباب خبط 


انا عارف ان مش هعرف انام انهارده وقام 


فتح عايزه اي يا نعمات اي ده محمود تعالي 




محمود 


فينك يا صاحبي جيت كذه مره علشان اخبط 


عليك مش لقيتك 




ياسر 


مانت عارف شغلي بيكون بليل انت عارف 


شغل المستشفي 




محمود 


الله يكون في عونك اي ده نجرسكوا ده انا 


نفسي فيها اوي 




ياسر 


خدها كلها أنا مش عايزها خالص يلا بقي سبني 


عايز انام ، وبعدها خرج وانا قولت لا مش هينفع 


اقعد لازم انزل اشوف حاجه كده وبعدها نزلت 


وكان في شقه عارف ان الشقه دي مقفوله 


وروحت ولسه يدوب ب اقيد النور لقيت 


ست كبيره 




الست 


انت جيت يا ابراهيم كويس يا بني هات الدوا


من علي الكرسي برا لاحسن مش قادره 


اقوم 




ياسر 


لا بقي هو فيه اي انهارده كل شقه أصحابها 


يجوا فيها كده حاضر يا امي هجيبه ، وبعدها 


خرجت وكان الدوا خلص ودخلت ليها 




ياسر 


دي اللعبه فاضيه يا امي فين الدوا 




الست 


اي ده هو خلص ينهار ابيض 


ده لسه بدري علي المعاش هتصرف ازاى دلوقتي بس 




ياسر


اهدي بس يا امي وانا هنزل اجيبه ليكي ، وبعدها 


نزلت وجبت الدوا وكانت آخر فلوس معايا ودخلت الشقه وقولت الحرامي الحنين 


رزق مش عارف انا فيه اي انهارده وبعدها دخلت 




الست 


كتر خيرك يا بني عارف انا هدعيلك 


في كل صلاه ربنا يصلح ليك حالك 




ياسر


ربنا يخليكي الا انتي اي اللي رجعك انهارده


يا حاجه اصل الشقه كانت عالطول مقفوله 




الست 


امك المعفنه اتخانقت معايا الا فين النظاره 


احسن إنا مش شيفاك 




ياسر 


لا انتي حلوه كده خليكي زي ما انتي امي 


بقي اتخانقت معاكي ليه الوليه دي 


الست 


ال بتقول ان


الست 


ال بتقول ان سرقت منها الشاي والسكر 


ليه هو أنا حراميه ربنا يقطع ايد الحرميه كلهم 




ياسر 


ليه كده يا امي ما انا لسه مديكي


 الدواء بيدي دي اخرتها عالعموم أنا قايم امشي 




الست


استني يا واد علشان انت طلعت جدع 


مش زي امك روح افتح الدولاب ده وهاتلي البوك وتعال




ياسر


اوعي تقولي ان في الاخر هيطلع معاكي فلوس




الست 


روح بس وبلاش تطقع بنصيبك ، وفعلا روحت 


والغربيه أن لقيت الدولاب كله مليان دهب 


واخد البوك وروحت




ياسر 


امسكي يا امي البوك اهو 




الست 


خد يا واد الخاتم ده ادي لخطيبتك واقولها 


اوعي تقلعه من أيدها خالص هيكون وشه 


حلو عليكم اوي 




ياسر 


خاتم بقولك اي شوفلي 10جنيه اروح بيها


احسن 




الست 


اقوم امشي من هنا طماع زي امك ، وقومت 


مشيت بس مش عارف ليه حسيت أن مش عايز 


اسرق تاني بعد اللي حصل ده ضحكه الست كانت بجد مفرحاني اوي وروحت بيتي مشي 


وعدا يومين ونزلت وكانت في فيلا كنت حاطط 


عيني عليها و اول لما دخلتها لقيت بنت 


حلوه اوي بتقولي 




ميرا


اي ده انت مين وبتعمل اي هنا بالظبط 


ياسر 


لا بقي مش معقول اكيد مش صدفه اللي 


بيحصل فيا ده 




ميرا


ما ترد عليا انت هنا بتعمل اي بالظبط 




ياسر


انا ظابط وعرفت أن فيه حرامي ناوي 


يسرف الفيلا دي انهارده قولت 


لازم ادخل أمن القمر 




ميرا 


انت بتقول اي وازاي يعني أنا لازم ابلغ البوليس 




ياسر 


اصبري بس بلاش تكوني كده اهدي شويه 


والله انا جاي علشان اكون جنبك وبعدها لقيت 


باب الاوضه افتح بس الغريبه أن لقيت البت 


بتزقني جمب الدولاب علشان محدش يشوفني 


ودخل فوزي ابن خالها 




فوزي 


بقولك اي أنا كلمت امك وقولتها هتجوزك يعني 


هتجوزك بمزاجك غصب عنك هيحصل انتي 


فاهمه ولا لا والفرح هيكون الخميس الجاي




ميرا 


وانا قولتلك لا يا فوزي بقى لا يمكن يحصل اللي انت بتفكر فيه ده ابدا انا محبكش يا اخي




فوزى 


هو احنا عندنا حب وكلام الفارغ ده كلامي خالص وهتجوزك يعني هتجوزك وبعدها خرج وانا جيت 


جنبها وقولت 




ياسر 


اكيد الكرنبه ده اللي جلنا البلاغ عنه ده يقربلك ايه ده




ميرا 


هو انت بجد ضابط ولا بتضحك عليا بجد انا محتاجه حد يقف جنبي 

الفصل الثاني


ياسر : قولي ليا بس عايزه اي وانا معاكي 

وهعملك كل اللي انتي عايزه 


ميرا : عايزه اللي اسمه فوزي ده يبعد عني وطلما

انت ظابط اكيد معاك سلطه تعمل معاه اي حاجه 


ياسر بصوت واطي : البت دي شكلها هبله اوي ، وبعدين بص 

ليها اه امال بوصي أنا اعملك معاه اللي انتي 

عايزه 


ميرا : طيب يا حضرت الظابط هو مين اللي قالك علي

موضوع السرقه اللي هتحصل هنا 


ياسر : مصادر خاصه المهم قوليلي انتي عايزني 

اقدر اساعدك ازاي واعملها


ميرا : مش عارفه انت ممكن تعمل اي بالظبط 

بس عايزه فوزي يبعد عني 


ياسر : ماشي بكره استانيني هنا الساعه 5وانا هتصرف 

سلام يا اه صحيح هو انتي اسمك اي 


ميرا : اسمي ميرا وانت اسمك اي 


ياسر : اسمي ياسر يلا اشوفك بكره علي خير 

وبعدها مشي ياسر وتاني يوم 

كانت قاعده ميرا وامها علي الاكل 


الام: يا بنتي انتي مش قد فوزي وافقي عليه 

بقي وخلاص 


ميرا : ماما اخر مره تتكلمي في الموضوع 

ده تاني ترضي اتجوز راس القله ده حرام 

عليكي والله


الام : طيب تقدري تقولي يا ناصحه هتعملي اي معاه 

انا مش قد المشاكل 


ميرا : دلوقتي تشوفي لما يجي الظابط ياسر 

هيعمل معاه اي وفي الوقت ده دخل 

فوزي بصوته التخين وقال


فوزي : سلامه عليكو ينفع كده با حماتي 

تكلوا من غيري ازيك يا خطيبتشي 


ميرا : دمك سم أنا هطلع اوضتي يا ماما وفي الوقت ده دخل ياسر وكان لابس لبس ظابط وقال 


ياسر: اي الفيلا اللي مش فيها ظابط ولا رابط دي محدش سألني رايح فين 


ميرا : انت جيت يا حضرت الظابط اعرفك يا ماما 

ياسر هيكون صديق العيله من هنا ورايح 


فوزي : ده ازاي يعني و يعني اي هيكون صديق 

العيله 


يا ميرو انتي مقولتش ل عجل البحر 

ده أن أنا بقيت خطيبك والكل كان متنح 

ياسر بعد اذنك يا ماما طبعا أنا شوفت ميرا 

وقولت ليها ان عايز اتجوزها 


الام : والنبي يا بني أنا مش فاهمه حاجه 

ازاي ده با ميرا 


ميرا : انت بتقول اي 


فوزي : لا والله المفروض انا كده هصدق بقي 

ولا اي 


ياسر : صوتك عالي ليه يا واد انت وريني 

بطاقتك يلا


فوزي : نعم الحقني يا خالتي 


الخاله : ارجوك يابني سيبه يمشي من هنا وهو مش 

هيجي هنا تاني صح يا فوزي ، وبعدها 

مشي فوزي من غير ما يرد 


ميرا : ممكن افهم بقي اي الكلام اللي انت قولته 

ده يعني اي خطيبتك 


ياسر : كان لازم اقول كده علشان يخاف ويبعد 

عنك خالص وده رقمي لو عوزتي اي 

حاجه انا تحت امرك 


ميرا : اي ده ازاي ده رقمك ده كان رقم صحبتي 

والموبايل اتسرق منها من فتره 


ياسر :بجد اقصد يعني عادي اكيد الحرامي راما 

ورجع للشركه وانا اخد الرقم 


ميرا : انت بتقول اي أنا مش فاهمه حاجه 


ياسر : انا لازم امشي دلوقتي اشوفك بعدين 

وبعدها مشي وهو فرحان علشان عرف 

يسرق برواز صغير ل ميرا 

ودخل بيته وقال 


ياسر : معقول القمر ده هيكون بايت معايا في 

الاوضه انهارده انا مش قادر 

اصدق نفسي والله يا علي الجمال يا علي 

الحلاوه يا وبعدها الباب خبط 

ياه علي الاقرف مين المزعج 

اللي بيخبط وبعدين فتح


نعمات ،: ازيك يا ياسي عامل اي انهايده عيد ميلادي 

ومش هتطفي الشمع الا لما تقول 

معايا هووف 


ياسر : انا هقول اوف يابنتي ارحمني بقي 

وابعدي عني هو انتي عايزه مني 

اي 


نعمات : الله يا ياسي هو انت ليه بتعملني 

وحش كده اديني يق حلو

منك ، وفي الوقت ده هو تف عليها وقال 


ياسر : اتفووو اي رايك في اليق ده ابعدي 

عني يا نعمات أنا مش ناقصك 


نعمات : انت عايف لو مش نزلت معايا دلوقتي انا 

هعمل معاك اي أنا هقدر امشيك من 

البيت انت فاهم ولا لا 


ياسر : طيب ترضي انزل اتكسف قدام الناس 

وانزل من غير هديه 


نعمات : انت هديتي يا حبيبي يلا بينا بقي 

وبعدها نزلنا وكانت عليتها كلها زيها 

تخان اوي 


نعمات : ادخل ادخل هو انت مسكوف ولا اي 


ياسر : يابنتي ادخل فين انا مش لاقي 

مكان عيلتك مشاء الله واخده المكان كله 


نعمات : وسعوا يا جماعه خلوا خطيبي يدخل تعالي يا حبيبي انت مكسوف ولا اي 


ياسر : خطيبك مين انتي عايزه تجيبي ليا بلوه يا بنت ولا ايه وانا قولتلك ان انا عايز اخطبك ولا حاجه


نعمات : مش انت يا حبيبي اللي قولت كده دي ماما قالت لو ما خطبتنيش هتخليك تسيب البيت وتمشي قولت ايه بقى


ياسر : اه يا بنت المبقعه بقى انتي جايه تدبسيني دلوقتي بس انا مش معايا فلوس اجيبلك ذهب هنتصرف ازاي دلوقتي


نعمات : عيب عليك يا ياسي لما تقول الكلام ده انت خطيبي حبيبي انا جبت الذهب وجبت الشبكه وجبت كل حاجه زغيتو يا بنات (ودوني علي 

بيت حبيبي نعيش معاه بعض فيه ) وبعدها 

طلعت وكانت في أيدي دبله نعمات وتاني 

يوم روحت قبلت ميرا 


ميرا : انا عارفه ان انا عامله ليك ازعاج وكل شويه بطلب ان انا اشوفك بجد اكيد انت زهقت مني


ياسر : عيب عليك لما تقولي الكلام ده انتي ماتعرفيش انا بفرح ازاي لما بشوفك


ميرا : بس هو ليه حضرتك مش لابس البدله يعني مش المفروض ان انت جاي من الشغل


ياسر : معقول لما اخرج مع واحده قمر كده اخرج معها بالبدله يعني لا طبعا 


ميرا : بجد انا مش عارفه اشكرك ازاي على الكابوس اللي انت ريحتني منه اصل فوزي ده انسان ممل جدا 


ياسر :يا ستي ما تقوليش كده عيب عليك المهم اتصلت بيت وخليتيني اجيلك بسرعه ليه

وفين المفاجاه اللي انتي قولتلي عليها


ميرا :خمس دقائق بالضبط وتكون قدامنا عقبال ما حضرتك تشرب حاجه طب اطلبلك ايه


ياسر : اكيد في المواقف دي يعني هشرب شربات

اقصد يعني علشان نفرح ببعد فوزي عنك 

وفي الوقت ده جه جمبنا ولد فارفور وانا قولت 

ليه ما لك يا حبيبي واقف كده ليه ما تروح تشوفلك تربيزه تقعد عليها


ميرا : بتعمل ايه يا ياسر مهي دي المفاجاه اللي انا قولتك عليها بصراحه انا عمري ما هلاقي اخ احسن منك قادر اعرفك بالانسان اللي انا مرتبطه بيه اقعد يا مودي مالك واقف ليه


ياسر : هو انتي طلعت مرتبطه وبتشتغل بقى يا استاذ مودي انت


مودي : ايه ده هو ميرو بيكلمني كده ليه انا كده هزعل يا ميرا الله


ياسر: ثواني بس وانا ممكن افهم الصوت ده جه منين هو انتي تكلمتي يا ميرا قولتي حاجه


ميرا : لا ده صوت مودي حبيبي اصل هو رقيق قوي


ياسر : معقول ده صوت مودي ده اللي بتحبي 


مودي : انت يا انت انا عايز اشكرك جدا علشان خاطر بعد فوزي عندنا بس انت ما بتعرفش اني بخاف منه موت


ظابط ب رتبه حرامي 
الحلقه الثالثه 
بقلم هويدا زغلول
ياسر : بقي ده اللي سبني فوزي علشانه تصدقي 
بالله انتي بجد لازم تتجوزي واحد زي فوزي ده ويصبحك باعه قوي ويمسيكي بعلقه

سنسن: ايه ده هو ماله ده هو شكله عمل ليه كده اسمع يا انت انا كنت عايزك تجيب بودي جارد
علشان يخلي باله منها 

ياسر : يا عم اتوكس مش لما تجيبلك انت الاول بودي كارد تبقى تجيبلها هي بودي جارد انا 
ماشي ، وبعدها مشي 

سنسن : مش عارف ليه يا اميره حاسس ان الظبوطه ده عينه منك 

ميرا : لا عينه مني اي وبعدين ده لابس دبله في يده فاكيد خاطب يعني

سنسن : طب خذي بالك منه بقى علشان انا بغير موت ويلا بقى علشان اروحك علشان مامي قالتلي   بلاش تتاخر بره كثير يا سنسن

ميرا : ايه ده هو انت مش هتروحني ولا ايه قبل ما تروح

سنسن : لا مامي خافت علي اسوق العربيه وخليتني اركب اوبر وانتي واقفه ليا اوبر عشان اعرف اروح ، وفعلا روحت وبعدها أنا روحت 
وكنت لسه هنام ولقيت الباب بيخبط وفتحت 

نعمات : ايه يا ياسي في ايه انا قاعده مستنياك علشان ناكل سوا وانت في الاخي تيجي تطلع على هنا على طول

ياسر : بقولك ايه انا عملت انا كان ورايا شغل كثير اوي النهارده وبصراحه كده مش ناقصك حلي عن نافوخي  وانزلي احسن 

نعمات : هو ايه يا ياسي انت ليه محسسني ان انا مخطوبالك غصب عنك

ياسر: يعني كل ده انت حاسه مش متاكده انزلي يا نعمات  الله يخليكي انزلي انا مش عايزه اتكلم مع حد ، وبعدها نزلت وتلفوني رن 

ياسر :الو ايوه مين معايا

الام : ازيك يا استاذ ياسر عامل ايه انا مامه ميرا فاكرني

ياسر : اكيد طبعا فاكر حضرتك خير في حاجه اوعي تقولي ليا انا فوزي اعمل لكم حاجه ثاني

الام : لا ميرو اللي عملتي انا مش عارفه البنت دي عايزه ايه بالضبط انت شوفت البني ادم اللي هي عايزه تتجوزوا 

ياسر : اه شوفته سنسن خير ماله عملها ايه

الام : هو معملش هي اللي عملت تخيل ان هي عايزه تتجوز واحد زي ده انا مش عارفه هي اللي تخلي بالها منه ولو هو اللي المفروض يخلي بالي منها

ياسر : طيب هو انا المطلوب مني ايه بالضبط

الام :المطلوب منك يا حبيبتي تبعد عنها الإنسان 
ده 

ياسر : هو حضرتك فاكراني اي انتي وبنتك رئيس 
مباحث عرسان بنتك 

الام :يابني أنا عارفه اننا تعبناك معانا 
بس بجد انا خائفه على ميرا  هي مالهاش اي حد في الدنيا دي غيري وانا خايفه لما اروح يكون جوزها واحد زي سنسن ده

ياسر : طيب قولي ليا ايه المطلوب مني بالضبط وانا هعمله حاضر وتاني يوم روحت الفيلا 
وكان سنسن وأمه قاعدين 

سنسن :ايه ده مش ده الظبوطه  برده هو جاي هنا يعمل ايه يا ميرا

ياسر : اتكلم معايا  انا مالكش دعوه بيها حلو الفيلا زي ما قولتي ليا يا طنط عليها 

ميرا : هو ايه اللي بيحصل هنا بالضبط وانت هنا بتعمل ايه هو في ايه يا ماما

الام : في اني ياسر بقى مسؤول عن الفيلا والشركه والعربيات وكل حاجه

ميرا : نعم وليه بقى ان شاء الله الكلام اللي حضرتك بتقوليه ده

سنسن : مش فاهم يا طنط يعني انت بعت دي كل حاجه هنا في الفيلا

ياسر : مش بالضبط كده بس انا اللي هابقى مسؤول وهاديكم وما اشوفكم الشهري كل شهر

سنسن: الحقي يا مامي سمعتي الكلام اللي هو قال عليه لا انا يستحيل اتجوزك يا ميرا

الام : عندك حق يا حبيبي يلا بنا من هنا وبعدها مشي سنسن وامه

ميرا : سنسن تعالي هنا ارجوك رايح فين وانت بتعمل ايه وازاي يا ماما الكلام اللي انتي بتقولي 
عليه ده 

الام :مش عايزه اسمع صوتك كفايه دلع بقى عاجبك اوي الانسان اللي مشي ده ده انا حاسس ان انتي ارجل منه

ميرا : وانت بتاع ايه ان شاء الله علشان تاخذ مننا كل حاجه كده وتديني مصروفي الشهري

ياسر : اسمعي من هنا ورايح الخروج هيبقى بميعاد والرجوع بميعاد والصحيان بدري كمان 
بمعياد 

ميرا : بتردي ماما هو انت موافقه على كلامي وده ان شاء الله وبعدين بقى ايه موضوع ان انا هاخذ مصروفي منك ده

ياسر : يعني هي فلوس محدده اللي هاكون معاكي حضرتك خلصتيها قبل شهر ما يخلص انا ماليش فيه

الام: يسلم لسانك يا حبيبي انتي كنت محتاجه واحد زي ده من بدري

ميرا : ولو انا موافقتش على كلامك كده ان شاء الله ايه اللي هيحصل بقى

الام : مابقاش بمزاجك يا حبيبتي لان انا كمان هاسمع الكلام اللي هيقول عليه ياسر 

ميرا : والله لاوريك وماشيك من الفيلا هنا هيكون على يدي انا وبعدها طلعت الاوضه 
وانا كنت ببص عليها وامها قالت 

الام : اوعى جمالها هياثر عليك يا ياسر خليك زي ماانت كده

ياسر : طيب انا علشان اكون معاكم وانا في الفيلا لازم هبات هنا طيب انا هبات هنا ازاي

الام : الاوضه اللي هناك دي يا حبيبي نبص على الشارع هتقدر تدخل وتخرج  زي ما انت عايز وهي على السرير كمان

ياسر : يعني انا من هنا ورايحه اكون معاكم  هنا في الفيلا بجد مش عارفه اشكر حضرتك ازاي

الام : انا اللي مش عارفه اشكرك ازاي يا ياسر
وبعدها خرجت وكلمت نعمات 

نعمات: ايه ده يا ياسي هو انت فين انا طلعت خبطت عليك كذا ميه مش لقيتك في الشقه 

ياسر : اسمها يا سعاد يا محروقه انت انا مش 
هتجوزك انتي سامعه ولا لا

نعمات : الكلام ده ليا انا يا ياسي برده انت عيب انا ممكن اعمل فيك ايه

ياسر : لما اكون بتكلم تخرصي  خالص مش عايزه اسمع صوتك انا مش جاي اصلا بيتكم  ده ثاني وهابقى ابعتلك ذهبك مع اي حد واياك اشوف رقمك عندي ثاني يا نعمه عارفه هعمل فيك ايه
وقفلت السكه في وشها اخيرا خلصت منها

وتاني يوم قدام اوضه ميرا كان واقف ياسر 
وهي خرجت وقالت 

ميرا : ايه الدوشه اللي على الصبح دي في حد يخبط على حد بالطريقه دي برده وبعدين هو انت بتصحيني عايز مني ايه

ياسر : اخلصي البسي عشان قدامك نصف ساعه هتفطري فيها وتروحي الشركه بتاعتك

ميرا : ما خلاص مش بقيت شركتك اتفضل حضرتك روحها انا مش رايحه هناك ثاني

ياسر : تمام مافيش مشكله بس احب اعرفك ان ده هيتخصم من مرتبك انتي كان هيبقى ليكي مرتب في الشهر فطبعا انتي دلوقتي ما بقيتيش تروح شركه فمافيش مرتب

ميرا : نفسي اعرف بس انت اتحدفت علينا منين بتبعد عننا بقى يا اخي

ياسر : كده ما قدامك ربع ساعه عشان تلحقي تفطري فيه عشان تروح الشركه ليها مواعيد ولازم حضرتك تروحي في مواعيدك

ميرا : صبرني يا رب حاضر اتفضل انزل وانا جايه وراك وبعدها نزلت بس محفظتي وقعت مني 
من غير ما اخد بالي وكنا علي الفطار 

الام : معقول يا ميرا  انتي قدرتي تصحي بدري والله انا مش قادره اصدق

ميرا : ازيك يا استاذ ياسر عامل ايه بقولك ايه انا عايزه اروح القسم  كده علشان اشوفك هناك بتتعامل مع المجرمين ازاي

ياسر : والله المفروض الفتره دي حضرتك ما عندكيش وقت تروحي في اي حته غير الشركه بتاعتك وتشوفي شغلك ماشي ازاي

ميرا : اه هو حضرتك ده مش عايز تاخذني القسم علشان شغلي ولا عشان ما اعرفش حضرتك
بتشتغل اي

ظابط ب رتبه حرامي 
الفصل الأخير 
بقلم هويدا زغلول
وفي الوقت ده ياسر قام وقف وقال 

ياسر
مش فاهم كلامك تقصدي اي ، 

الام 
هو فيه اي بالظبط أنا مش فاهمه حاجه 
انتي بتقولي اي يا ميرا 

ميرا 
البيه يا ماما اللي جه وقال إنه ظابط 
وهو في الاخر عاطل مش بيشتغل نفسي
افهم انت دخلت الفيلا ليه اه صحيح 
واحد كان داخل من الشباك اكيد هيكون 
حرامي 

الام 
اخرسي بقي مش عايزه اسمع صوتك خالص 

ميرا 
انا لازم ابلغ البوليس واعرف انت مين بالظبط 
وكنت جاي هنا بتعمل اي لا واي جاي عامل 
فيها سبع رجاله وعامل تقول أنا هعمل واسوي 
فيكي وانت اصلا كداب 

الام 
قولتك كذه مره مش عايزه اسمع صوتك
وامشي اطلعي اوضتك بقي ، وفعلا بعدها
طلعت وبصت الام ليا وقالت 
انت مين يابني. وليه عملت كده

ياسر 
ايوه إنا حرامي بس تعرفي عمري فيه 
يوم ما فكرت أسرق حاجه وفعلا سرقتها 
طول عمري عايش لوحدي مليش حد 
مش لاقي شغل 

الام 
تقوم تسرق يابني 

ياسر 
اعمل اي يعني اكل منين تعرفي أن 
انا خطبت وحده لمجرد بس اقدر اعيش عندهم 
في البيت بجد أنا ملقتش حد يقولي غلط اللي انت بتعمله ده

الام 
انت عارف اي الصح واي الغلط كنت دور علي 
اي شغل مش تعمل اللي انت عملته 
ده 

ياسر 
مبقاش ليه لازمه الكلام عالعموم أنا ماشي 
وارجوكي متزعليش مني في اللي عملته 

الام 
مش زعلانه طيب انت ناوي تعمل اي مش عارفه 
قلبي ليه مش مطوعني اخليك تمشي 

ياسر 
مبقاش ينفع أن اقعد هنا أنا همشي ورقمي 
معاكي لو فيه اي حاجه كلمني ، وبعدها مشي 
وهي طلعت ل ميرا وكانت وافقه بتلبس 
قدام المرايا 

ميرا 
اي عملتي معاه اي اوعي تقولي انك سبتي 
يمشي من غير ما تبلغي البوليس 

الام 
انتي لابسه ورايحه فين دلوقتي واي لبسك 
ده بقي انشاء الله 

ميرا 
بقولك اي يا ماما انا مصدقت أنه مشي ارجوكي 
مش ناقصه كلام ملوش لازمه 

الام 
تقدري تقولي انتي احسن منه في اي 
طيب هو الظروف اللي خليته يعمل كده 
انما انتي اي بقي 

ميرا 
ماما انا رايحه اصالح سنسن وبعدين نتكلم 
ماشي انا مش قادره لاي كلام دلوقتي 

الام 
اقفي هنا كلمني زي ما بكلمك مافيش 
خروج من البيت ده الا لما تعقلي اه مش 
قادره قلبي 

ميرا 
ماما مالك فيكي اي ماما ردي عليا ارجوكي 
وبعدها الام وقعت واتصلت ميرا ب سنسن 

سنين 
اي عايزه مني اي تاني بعد اللي حصل 
فيا انا وماما يا وحشه 

ميرا: ارجوك مش وقته الكلام ده دلوقتي 
اسمعي أنا ماما تعبت ومش عارفه اعمل اي 
لو ينفع تيجي ليا الفيلا نوديها المستشفي 
بسرعه 

سنسن: ماما قالتلي أن متكلمش معاكي 
تاني ولو عرفت ان رديت عليكي مش هتكلمني 
تاني يلا باي بقي 

ميرا : لا ارجوك اوعي تقفل السكه وهي 
راحت اتصلت ب الإسعاف وودت امها المستشفي وبعدها اتصلت ب فوزي 

فوزي : اي خير عايزه مني اي تاني مش خلاص 
بعت عنك زي ما انتي كنتي عايزه 

ميرا :ارجوك مش وقته الكلام ده ماما في 
المستشفي وانا مش عارفه اتصرف لوحدي والله 

فوزي :امال فين الظابط حبيب القلب وبعدين 
دي مبقتش خالتي خالص بعد اللي عملته 
معايا 

ميرا :معقول بعد اللي كانت امي بتعملوا معاك 
جاي تقول كده دلوقتي ، وقفل السكه 
معاها ، وفي شقه ياسر الباب خبط 

ياسر :نعمات أنا عارف ان أنا بجح والله إن 
جيت هنا تاني بس يومين بس وانا همشي 
من هنا خالص 

نعمات :معلش يا ياسي أنا اسفه علي 
اللي عملته معاك وانا مش عايزك تمشي 
من هنا خليك الجواز مش بالعافيه 

ياسر : والله انتي تستهلي واحد احسن مني 
بس بجد انا شايفك اختي مش عارف 
اشوفك غير كده 

نعمات :وانا المفيوض كنت افيح لما اعيف 
ان انت اخ ليا مكنش ينفع اعمل اللي أنا 
عملته ده

ياسر:  بجد انا عارف ان كسرت قلبك بس والله 
انتي تستهلي واحد يحبك من قلبه بجد 

نعمات :اكيد نصيبي هيكون احسن بس 
بجد عايزك تكون اخ ليا وتكون سند ليا 
لأن مليش حد 

ياسر :طبعا ده انتي اختي , وفي الوقت ده 
دخلت ميرا 

نعمات :انتي مين وازاي تدخلي كده من غي
ما تخبطي عليا 

ياسر : خير يا ميرا فيه اي ومال شكلك عامل 
ليه كده وبعدين هو انتي عارفتي بيتي 
منين 

ميرا :بطاقتك لسه معايا حقك عليا يا ياسر 
والله انا اسفه في كل كلمه انت قولتها وانا 
غلطانه ان عملت معاك كده 

نعمات :شجيه واتنين ليمون علشان القاعده 
تكون حلوه بس يعني 

ميرا :هي مين دي اوعي تقولي انها مراتك 
يا ياسر 

نعمات :لا يا حبيبتي مش مياته متخافيش 
انا نازله يا ياسي وبعدها نزلت 

ياسر :برضه أنا مش فاهم انتي هنا ليه 
هو حصل حاجه

ميرا : ماما في المستشفي وانا خوفت ارن 
عليك مش ترد عليا قولت لازم اجيلك لحد 
عندك

ياسر: وازاي تسبيها يلا بينا بسرعه. فعلا جه 
معانا المستشفي وكان بيبات بيبات قدام اوضه 
ماما 

ميرا :بقولك اي روح غير هدومك وبعدين 
تعالي انت بقالك كام يوم بايت هنا 

ياسر :مش همشي من المستشفي من هنا 
الا بماما بجد مش هعرف اطمن غير وهي 
في بيتها 

ميرا :بجد يا ياسر انت انسان كويس اوي يعني 
بعد كل اللي عملته معاك انت جاي 
تقول كده والله ما عارفه اقولك اي 

ياسر : متقوليش حاجه نطمن علي ماما 
بس وبعدين نشوف هنعمل اي وعدا 
اسبوع وبعدها ماما روحت البيت 

ميرا : حقك عليا يا ماما والله انا اسفه بجد 

ياسر : نورتي بيتك يا ست الكل والله ما تعرفي 
انا كنت عامل ازاي لما عرفت اللي حصلك 

الام :اصيل والله يابني وبجد متعرفش انت 
كبرت في نظري ازاي لما عرفت ان انت كنت 
دائما بتفضل معانا 

ياسر. ده الواجب بعد اذنكم انا ماشي 
ولو فيه اي حاجه كلمني 

ميرا :رايح فين ما تخليك معانا احسن اقصد 
يعني لحد ما تطمن علي ماما 

ياسر :مش هقعد هنا في الفيلا بس وقت 
ما تعوزني هاجي ليكم بعد اذنكم 
وبعدها مشي 

الام :اي مالك شكلك عامل ليه كده 
حاسه انك زعلانه أنه ماشي 

ميرا : متعرفيش يا ماما هو كبر في نظري ازاي لما جاء معايا المستشفى بعد اللي عملته فيه

الام : من اول ما شوفته وعرفت ان هو راجل بجد مش زي الفرفور اللي انتي كنتي مختاراه

ميرا : طب انا هتصرف واعمل ايه دلوقتي يا ماما انا عايزه ارضيه  اللي انا عملته معه ارجوك يا ماما ساعديني

الام : اللي عايز حاجه لازم يتعب علشان ياخذها يا ميرا  اتعودتي شويه انك تتصرفي لوحدك مش لازم حد يحلك مشاكلك ، وفي بيت ياسر 
الباب خبط وفتح وكانت نعمات 

نعمات : مساء الخير يا ياسي مش ملاحظ ان انت بقيت تتاخي على طول اليومين 

ياسر : هو في ايه يا نعمات انتي رجعتي في كلامك ولا ايه مش قولنا ان احنا خلاص اخوات كل شيء راح

نعمات : اه ما انا عايزه اخويا حبيبي يجي معي وانا باجيب الذهب مش الواد ابيا هيم  خطبني

ياسر : الف الف مبروك وربنا يكملك على خير بس ابراهيم مين

نعمات : بتاع الانابيب ما انت عايفه اللي بيغير لنا الانبوبه

ياسر : بجد انا تعبان اوي النهارده ممكن بكره باذن الله ننزل ونجيب الذهب اللي انتي عايزاه
وبعدها دخلت ميرا 

ميرا ؛ذهب ايه اللي انت ناوي تجيبه يا ياسر هو انت خطبت ولا ايه هو انت بسرعه كده انت ما بتصدق

نعمات :, هو في ايه يا بنت انت كل شويه تنطي لينا ولا ايه هي مين دي يا سي عايزه منك ايه

ميرا : انا حبيبته  يا قلبي وقريب اوي هابقى خطيبته

ياسر : ايه ده هو انتي بتقولي ايه يا ميرا هو انتي ممكن تتجوزي واحد مالوش شغل

ميرا :, اعمل ايه بقى في قلب اللي حبك  والنبي  وبلاش تزعل مني بس هو انت هتسيبها عشاني

نعمات :, هو انت كنت فاكيه ان انا نازله اجيب ذهب انا وياسي لا يا حبيبتي ده انا هجيب 
دهبي أنا وابياهيم 

ميرا : معلش يا ياسر انا مش فاهمه هي بتقول ايه بس اوعي تكون بتشتمني

ياسر :لا دي بتقولك انها نازله تجيب دهبها
لانها هتتخطب لحد ثاني

ميرا :, خلاص اجي معكم بقى علشان اجيب ذهب انا كمان

ياسر بس انا معيش فلوس علشان اجيبلك ذهب

ميرا مش مهم يا حبيبي ان شاء الله دبله صيني بس المهم ان انا اكون معاك , وفعلا بعدها اتجوزت ميرا وكنت عايش معها حياه سعيده وكبرنا الشركه بتاعتها وكنت بشتغل معها فيها بس عمري ما نسيت ان هي شركتها وكنت باخد مرتب عادي كاني موظف عندك

ولحد هنا تكون خلصت قصتنا


ادسنس وسط المقال
ادسنس اسفل المقال

تعليقات

التنقل السريع
    close
     
    CLOSE ADS
    CLOSE ADS