رواية تزوجت سلفي بقلم اسماء ابراهيم الفصل الاول حتى الفصل العاشر والاخير
رواية تزوجت سلفي بقلم اسماء ابراهيم الفصل الاول حتى الفصل العاشر والاخيرانتِ اتجننتي عايزاني اتجوز اخو جوزي..
*يا بنتي جوزك خلاص مات وبعدين انتِ عارفه جدك مستحيل يخليكِ كده من غير ما يكون ليكِ راجل
بس انا من حقي اختار اني اكمل حياتي ولا لا.. انا مش صغيره..
*يا رحيق افهمي بقا جدك قرار انك تتجوزي سلفك.. و الفرح كمان اسبوع..
رحيق بعصبيه..يعني اي يعني اخد القرار..حتي مش مخليني احزن علي جوزي..عارفه ان ادهم مات بس انا لسه بحبه مقدرش يا ورد مقدرش انسا بالسهوله دي و اتجوز تاني..
ورد بهدوء..عارفه يا حبيبتي والله ومقدره حبك لـ ادهم بس انتِ عارفه جدك وهو خلاص قرار و هتتجوزي قاسم..
رحيق..كمان هتجوز قاسم اكتر شخص بكرهو في المجره كلها..
ورد..بس اخويا طيب وهيحبك..
رحيق بنرفزه..اخرجي بره يا ورد..قال احبه قال..
خرجت ورد و ثابت رحيق..
رحيق بدموع.. يعني اي اتجوز تاني انا بحب ادهم و لحد اخر يوم في عمري هفضل احبه.. قربت من صورته.. سبتني لييه يا ادهم سبتني لمين انا اتبهدلت من بعدك.. حتي مش عارفه احزن عليك ولا علي بُعدك عني.. عارف اني حامل في الشهر التاني.. عرفت اني حامل يوم ما انت موت.. كنت جايه وفرحانه وهقولك بليل يومها بس انت سبقتني و روحت لعند الا احسن مني.. ربنا يرحمك يا ادهم.. بس انت وحشتني اوووي.. حضنت الصوره وهي الدموع علي خدها الوردي..
********
انت بتقول اي يا جدي عايزني اتجوز مرات اخوياا..
الجد منصور..اسمع الكلام يا ولدي هتتجوز رحيق ورجلك فوق رقبتك..
قاسم..اي يا جدي الا بتقوله ده وبعدين رحيق انا مش بطيقها اصلا..
منصور..احترم نفسك يا قاسم والا بتتكلم عنها دي تبقا مرات اخوك..و انت مينفعش تقعد في البيت ده و مرات اخوك موجوده..
قاسم..يا جدي بس..
منصور..خلص الكلام اعمل حسابك كتب الكتاب الاسبوع الجاي..
منصور مشي و قاسم كسر كل حاجه قدامه..
يعني مفيش غير دي الا اتجوزها يا جدي ماشي إما وريتك يا رحيق..مشي وطلع عند رحيق..
فتح الباب مره واحده وقال بعصبيه...انتِ ازاي توفقي اني اتجوزك..
رحيق بزعيق. انت حيوان ازاي تدخل عليا الاوضه بالشكل ده
قاسم..مترديش السؤال بسؤال..اخلصي قولي..
رحيق..اخرج بره يا قاسم انا مش طايقه اشوف وشك اصلا..
قاسم قرب منها جامد..انا هعرفك مين قاسم السيوفي..
رحيق..حصلنا الرعب يا اخويا..
هو خرج و هي رزعت الباب في وشه..
******
ورد...يا رحيق رحيق انزلي كلمي جدي..
رحيق فتحت الباب..متعرفيش عايز اي..
ورد..لااا..
رحيق..طب اخوكِ الزفت ده تحت..
جهه صوت من وراها..الزفت لسه منزلش..وياريت تنزلي بسرعه عشان جدك عايزنا سوا..
رحيق بضيق..عيل مستفز..
ورد فضلت تضحك عليهم هما الاتنين..و قالت..دي شكله قصه حب ولا اي دا احنا هنشوف العجب في القصه دي...
*********
تعالي يا رحيق يا بنتي..
رحيق..حاضر يا جدي..
جلست بجوار جدها..وهي بتبص لـ قاسم بغيظ..
الجد..هي يا ولاد قررتو اي..
الاتنين في صوت واحد..لااااااااا
منصور..تمام اوووي..اتفضل يا سيادة الشيخ..
الاتنين بصوا لبعض بصدمه.. المأذون؟؟!
الفصل الثاني
الجد..هي يا ولاد قررتو اي..
الاتنين في صوت واحد..لااااااااا
منصور..تمام اوووي..اتفضل يا سيادة الشيخ..
الاتنين بصوا لبعض بصدمه.. المأذون؟؟!
منصور..اه المأذون وهتتجوزه دلوقتي..
رحيق..بس يا جدي انا مينفعش اتجوز دلوقتي خالص..
منصور..عايز اطمن عليكِ قبل ما اموت يا بنتي..
رحيق..يا جدي افهمني انااا..اناااا حامل يا جدي من شهرين..
قاسم..نعممم يا اختي..
رحيق..اي بقول اني حامل..
منصور بعصبيه..انتِ ازاي تخبي حاجه زاي دي كان ممكن اعمل خطيئة دلوقتي..
رحيق خافت من نبرة صوته..يا جدي منا كنت في اي ولا اي انا كنت خايفه من لما أدهم مات وكملت بدموع..بُعده عني خوفني حاسه بروحه حوليها..كل حاجه كنا بنعملها مع بعض اليوم الا عرفت فيه اني حامل أدهم مات وسبني يا جدي..مات وانا مش عايزه اتجوز تاني من بعده يا جدي انا عايزه اعيش علي ذكراه و بس..و سبتهم وجريت وهي منهاره..
جدها كان هيروح وراها بس قاسم وقفه..بعد اذنك يا جدي انا هشوفها..
منصور..روح يا ابني..
*********
رحيق في غرفته وهي الدموع علي خدها الوردي..بتفتكر كل لحظه مع أدهم..
فلاش باااااك..
رحيق..أدهم..يا أدهم..اصحا بقااا..يوووه انت جايبني هنا عشان ننام وبس..
أدهم صحي من النوم و رحيق لسه هتقوم..شده لي..صباح الخير يا قمر..
رحيق بتمثل الزعل..اوعاا كده انا زعلانه منك..
أدهم بحب..و اميرتي زعلانه مني ليه..
رحيق..عشان مش راضى تصحاا عايزه اخرج يا أدهم احنا في شهر العسل..مش شهر بصل هو عشان نقعد في الاوضه..
أدهم..هو انا دوست علي الزرار ولا اي..يا حبيبتي انتِ عارفه اني اكتر حاجه بحبها النوم.. النوم وبس
رحيق بزعل..اكتر مني يعني..
أدهم..يا خلاثي علي الا زعلان الصبح كده..بس حبيتي قمر وهي زعلانه بردو...عارفه يا رحيق نفسي في بنوته تكون شبهك كده..
رحيق..انت بتثبتني يعني..بس لا مش هثبت تاني أبداً أبداً..
أدهم قرب منها وباسها في خدها..طب وكده اثبتي..
رحيق بكسوف..انت غدار علي فكره اوعاا بقاا..
أدهم شده لحضنه..بحبك يا رحيقي بحبببببك...
بااااااك..
فاقت من شوردها علي صوت الباب..سبوني لوحدي شويه بقاا..
قاسم..رحيق افتحي عايز اتكلم معاكِ
رحيق بدموع..سبني يا قاسم انا عايزه افضل لوحدي شويه..
قاسم..عشان خاطر الطفل الا في بطنك افتحي يالاه..
رحيق مسحت دموعها وفتحت الباب..عايز اي يا قاسم..انا خلاص نهيت كل حاجه..عايز اي تاني..
قاسم..ممكن تقعدي و نتكلم بهدوء..
رحيق..تمام..قعدت عايز اي بقا..
قاسم..بُصي يا رحيق انا مش طايقك و لا عايز ابص في وشك اصلا..
رحيق بعصبيه..غور من وشي يا قاسم كتك القرف..قال و جاي ينسيني حزني..
قاسم بضحك..ايووووا كده هو ده الا انا عاوزه رحيق ام لسان طويل..قام وقف وقال..وعد مني اني اهتم ببنك و بيكي لحد ما تولدي..
رحيق..شكرا مش عايزه ابص في وشك عشان ابني ميطلعش شبهك..
قاسم..يا اختي انتِ تعرفي تجبي زايي دا واد قمر وكل البنات هتموت عليا وبعدين بيقولو لو الوحده حامل وبتكرهه حد بتجيب شبهه..حبيني بقاا عشان الواد ميطلعش شبهي..
رحيق..يا اخي اخرج براا انا مش طايقك اصلا..وبعدين فكرت كده وقالت... ابن عمي الغالي..
قاسم..اطلعي بالمصلحه الا عايزها...
رحيق..عيب عليك يا جدع هكون عاوزه منك اي يعني..
قاسم..انجزي عايزه اي..
رحيق..هو مش انا الا عايزه..ابن اخوك هو الا عايز..
قاسم بغمزه..و ابن اخويا عايز اي..
رحيق..عايز مانجا يا سطااا..
قاسم..مش بقولك بتاعت مصلحتك وبعدين احنا مش في موسم المانجه اجبهلك منين دي..
رحيق..معرفش بقا اتصرف..
قاسم..صبرني ياارب..
رحيق بضحك علي شكله..جدع ياولاه..إما وريتك النجوم في عز الضهر..
*********
ورد..طب هنعمل اي دلوقتي يا جدو.
منصور..كل خير يا حبيبتي..
ورد..ايوه يعني هتعمل اي..
منصور..هقربهم من بعض خلال الفتره دي لحد ما رحيق تولد يكون قاسم حبها..
ورد..تفتكر هيحبوا بعض يا جدو دول كل شويه يتخانقو مع بعض وعاملين زاي القط والفار..
منصور..يا بت ركزي كده معايا..المشاكل دي هي الا هتظهر الحب الا بينهم..و احنا لازم نقربهم من بعض..
ورد..دماغك دي فيها اي يا جدو يا جامد..
منصور بضحك..يا بت احترمي سني..
ورد..عارف يا جدو..لو انت شاب صغير دلوقتي كنت اتجوزتك..
منصور..منا لسه شباب اهو..المهم هعمل الا هقولك عليه..
ورد قربت منه بصوت واطي..قول سرك في بير..
منصور..هتعملي.................فهمتي..
ورد..جايب الدماغ دي منين يا جدو..
منصور..مش هقولك ويلاا بقا وريني همتك..
**********
فوزيه الشغاله...منصوره بيه يا منصور بيه..
منصور..اي بت في اي..
فوزيه..في واحد برا بيقول عايز حضرتك انت وقاسم بيه..
منصور..طيب جاي اهو..
خرج قاسم وجدوه..
منصور..اهلاً و سهلاً..اتفضلو..
الشاب..ازايك يا عمي انا احمد..جاي طالب ايد المدام رحيق....
قاسم بعصبيه..نعمممممم يا روح امك...
الفصل الثالث
الشاب..ازايك يا عمي انا احمد..جاي طالب ايد المدام رحيق....
قاسم بعصبيه..نعمممممم يا روح امك...
احمد بتوتر.. في اي حضرتك جاي طالب ايد المدام رحيق..
قاسم.. دا انت قلبك جامد بقا وبتعدها تاني.. و ضربه بالبوكس في وشه.. فضل يضرب فيه جامد و احمد بيحاول يقوم بس مش قادر من كتر الضرب..
منصور.. كفايه يا قاسم الواد هيموت في ايدك..
قاسم بعصبيه..ازاي اجرت تطلب ايدها..انت مش عارف هي من بيت مين وبعدين قبل ما تيجي تسأل يا فندي..الا انت جاي تخطبها دي تبقا خطيبتي..
منصور..يا قاسم خلاص الواد روحه بتطلع في ايدك..حاول كتيير جدوو يشيل قاسم لحد ما سمعوا صوت رحيق و هي بتقول..خلاص يا قاسم جدك بيكلمك اهو المفروض تسمع الكلام..وهو عرف غلطه وهيمشي..
قاسم من غير ما يبص عليها سابها ومشي..
منصور ابتسم..و قال..معلش يا بنتي هو قاسم بقا عصبي اليومين دول مش عارف ليه..
رحيق.. بعد اذنك يا جدي هطلع عشان انام..
منصور.. اذنك معاكِ يا بنتي..
ذهبت رحيق وهي ملامحها حزينه علي قاسم..
ورد.. الخطه نجحت يا جدي بس يا حرام الواد خد علقه..
منصور.. شوفتي ازاي وقعت قاسم و خليته يغير..طلع بيحبها بس بيداري حبه..
ورد..طب رحيق يا جدي لو عرفت الحقيقه هتبقا نصيبه علي الكل..
منصور..محدش يعرف السر ده غيرك يا ورد..خلي السر مكتوم لحد ما رحيق تقرب من قاسم..
ورد..حاضر يا جدي محدش هيعرف..بس المهم نقربهم من بعض..
*********
كان سائق بسرعه جداً و بيفتكر كل حاجه بينه وبين رحيق..افتكر الطفوله الا بينهم كان بيرجع لذكريات الجامعه مع بعض..افتكر اسوء حاجه في حياته يوم ما اخوه خطبها و اتجوزها..خدها منه..رغم ان اخوه كان عارف هو بيحبها قد اي..الحب رجع يصحا من تاني..مشاعره زاي ما هي بيحاول يداري كل وجعه بأنه يداري عيونه عنها..
وقف فجأة قدام ديسكو..نزل بكل عصبيه..دخل حاول ينساها بس قلبه تمرد عليه وخله يحن للماضي..بدا يشرب..شرب كتيير جدا لحد ما بقا دايخ..قام مشي وركب عربيته ومشي..
بعد شويه وصل عند المكان المفضل ليهم سوا..البحر..نزل من العربيه وكان ماسك الازازه في ايده وبيصرخ بكل وجع فيه..ليييييه ليييه انا..ليه محدش بيحس بالوجع ده..هي ليه مش حاسه بيا..لدرجادي بتحبه طب منا كنت قدامها ليه بعدت عني وانا اقرب شخص ليها..فضلته عليا..وانا كنت بالنسبالها مجرد اخ و صديق وبس..العنه علي قلبي الا حبها وكتم الحب ده لحد دلوقتي..ااااااه...
********
كانت بتبكي علي عمرها الا بيضيع ما بين ايدها ومش عارفه تعمل اي بسبب الضغوطات الا عليها..كل شويه شخص يجي يتقدم ويضرب بسبب قاسم..ويقول اني خطيبته هو عارف اني رافض اتجوز اي حد حتي لو هو..ليه مصمم يعمل معايا كده..شوفت يا ادهم حياتي بتدمر ازاي و انت مش موجود..بعدت عني و عن ابننا الا لسه مجاش..ليه يتولد من غير اب..مش كفايا انا اتولد لقيت نفسي من غير اب وام..هو كمان اتحرم من الاب..بس انا هعوضه عن كل حاجه هكون ليه الاب والام..ومش هسمح لحد انه يقرب مني مهما انكان مين..انا لسه بحبك يا ادهم..حبك في قلبي هو الا مصبرني علي فراقك الذكريات الت ما بينا هي الا مخليني عايشه لحد دلوقتي..بس انا خلاص تعبت يا ادهم تعبت وطاقتي خلصت..فراقك صعب عليا اوووي..كل ليله بنام و انا قلبي خايف..الخوف بقا متملك مني يا ادهم..وقالت بدموع..بعدت وسبتني ليه يا ادهم ليييه..لييييه..حصنك وحشني أوووي يا ادهم..
********
ورد وهي بتتكلم في التليفون..بجد يعني انت هتنزل من السفر بكرا...
.........
ورد بفرحها..يا احلي خبر سمعته..فرحتني اوووي انك نازل..
.........
ورد..اوعا تنسا الهديه بتعتي والا ارجعك لندن تاني..
........
ورد..خلاص اشطاا هستناك في المطر..يلا باااي..
فضلت تتنطط علي الارض زاي الاطفال و فرحانه جداً ان اقرب شخص ليها هينزل بكرا..
منصور..مالك يا بت اتهبلتي ولا اي..
ورد بتوتر..هااا ابدا يا جدي اصل..اممم اصلا ياسين نازل مصر بكرا..
منصور بغمزه..طب منا عارف يا بت..وكمان هو رن عليا..
ورد قربت من جدها..عارف يا جدوو انا خايفه اووي انه يبعد عني..
منصور..لو بيحبك زاي ما انتي بتقولي يبقا هيجي يطلب ايدك مني..
ورد..ابصم بالعشره انه بيحبني بيحبني اوووي كمان..هو مش ابن عمتي وبس يا جدو هو اقرب انسان لقلبي..
منصور..والله عال اووي بتتكلمي في الحب كده قدامي ومش خايفه مني..
ورد..يا جدوو دا انت الصديق الوحيد ليا..انت بير اسراري يا حبيبي..
منصور..يا بت يا بكاشه..تعالي في حضن جدك..
********
في عز الليل داخل قاسم وهو سكران و مش في واعيه..اتجاه لغرفة رحيق..رحيق حست بحد بيخبط علي الباب..فتحت الباب..قاسم في حاجه..
قاسم زقها جوه..رحيق بخوف منه..قاسم انت ازاي تدخل اوضتي كده..قرب منها وحط صوبعه علي شفايفها..اششششش..انت حلوه جامد النهارده..
رحيق..قاسم ابعد عني انت بقرب ليه..
قاسم قرب منها جامد..و حضنها...
رحيق..قاسم انت سكران ابعد عني..
قاسم زقها علي السرير..ووووو...
الفصل 4
رحيق..قاسم انت سكران ابعد عني..
قاسم زقها علي السرير..و كان بيقرب منها جامد.. رحيق زقته وقامت ضربته بالقلم..
رحيق بعصبيه.. انت اتجننت يا قاسم داخل تهجم عليا في اوضتي..
مسكه من دراعها..انتِ مش بتحسي بيا لييه..لييه كل حاجه ياخده هو وانا لاا..انا الا حبيتك الاول وهو اخدك..بعدت عنك عشان بس الا مش عارفه انه..خا..قطع كلامه صوت جدوو..اخرس يا حيوان..و ضربه بالقلم..
قاسم..هي لازم تعرف الحقيقه يا جدي لازم تعرف..اني بحب..مكملش كلامه وجات ورد اخدته..
رحيق بدموع..في اي يا جدي هو الا قاله قاسم ده صح..
منصور ربت علي كتفها..مفيش حاجه يا بنتي روحي كملي نومك..وخرج وسبها..
رحيق..اناام اي هما مخبيين عني اي..اي السر ده الا انا مش عارفه..كان قاسم هيتكلم بس جدي وقفه..و ورد كمان عارفه يعني انا الوحيده الا معرفش حاجه هناا..انا لازم اعرف اكيد دي حاجه تخصني..
*******
في غرفة قاسم..
ورد..انت ازاي تعمل كده..
قاسم..مقدرتش يا ورد مقدرتش..
ورد..يا قسم فوق كده انت مش واعي لحاجه خالص كنت هتبوظ كل حاجه مخبينها من تلات شهور..فوق يا قاسم فوق بقا..
منصور..كلامك ملوش لازمه دلوقتي هو سكران وحسابي معاه بعدين..يلا روحي اوضتك..عشان هتروحي تجيبي ياسين من المطار..
ورد..حاضر يا جدي..تصبح علي خير..
منصور..وانتِ من اهل الجنه يا بنتي..
*********
في صباح يوم جديد..في اوضت قاسم بالتحديد..
فاق من النوم وهو دماغه مصدعه..بيحاول يفتكر الا عمله..بعد شويه افتكر الا حصل..يا نهار اسود انا عكيت الدنيا..دا جدي هيعمل من بطاطس محمره..
الباب خبط..قاسم..ادخل..
ورد من غير ما تبص عليه..اتفضل اشرب المون ده هيريحك..
قاسم..ورد وهو انا بهدلت الدنيا جامد..
ورد..ياريت تنزل تكلم جدك عشان عايزك تحت..وبعدها روح عند رحيق اعتذر منها..
قاسم..ماشي..بس انتي رايحه فين..
ورد..رايحه المطار اجيب ياسين...
قاسم..هو ياسين جاي مقاليش يعني..
ورد..افتكر الا انت عملته امبارح..كنت هقولك ازاي يعني..وخرجت وسبته..
**********
وقفه خارج المطار..وبتفكر..ياترا ياسين لسه بيحبني ولا نسيني بس اكيد اتغير كتيير عن الاول..يارب ميكنش حب واحد أجنبيها..خرج من المطار..هي بفرحه دخلها..اهو وصل اهو يا خربيت حلوتك يا جدع..بقيت مز اووي انا كده اخاف عليك والله..قربت منه..يااااسين حمدلله علي السلامه..
ياسين ببتسامه..الله يسلمك يا ورد..امال فين حدي و قاسم جايه لوحدك يعني..
ورد..براحه يا جدي في اي..جدك مش فاضي زاي منتا عارف..و قاسم هيروح الشركه..وبعدين انا مش صغيره يعني..
ياسين..اه عندك حق احلويتي وبقيتي قمر..نشوفلك عريس بقا..
ورد بخجل..احم طب مش يلاا ولا اي..
ياسين..ااه يلااا..
*******
في غرفه منصور..
منصور بعصبيه..اي الا انت عملته امبارح ده..و انت من امتا بتشرب يا قاسم..
قاسم..اسف يا جدي بس كان غصبن عني والله..
منصور..مفيش حاجه اسمها غصبن عني عارف انك بتحبها وعارف كمان انها حبك الاول و الاخير..بس هي متعرفش..
قاسم..طب يا جدي ما تقولها الحقيقه يا جدي..
منصور..الحقيقه دائما توجع و رحيق مش نقصه وجع..
قاسم..يا جدي انا بحبها و عايزها..هي لازم تعرف انها اطلقت من تلات شهور و ادهم عمل حادثه و هو مع مراته التانيه هي لازم تعرف كل حاجه مش هنخبي عليها اكتر من كده.. هي بتحب اكتر انسان خدعه في الدنيا.. يا جدي دا خلها تمضي علي الاوراق وهي متعرفش كانت بتثق في ثق عميه..
منصور.. خلاص يا قاسم قولت..لما تقوم بالسلامه نبقا نقولها..
قاسم..ماشي يا جدي بس اا.....وفجاه سمعوا صوت ورد بتصرخ..
ورد..رحيييييق..
قاسم فتح الباب و نزل جري..رحيق كانت وقعت من علي السلم و نزفت كتييير اوووي قاسم من غير تفكير كتيير اخدها علي المستشفى..
قاسم وهو شايله كان زاي المجنون..خايف علي معشقته..دكتور بسرعه بسرعه...
الممرضين جابوا الترولي..و دخلت العمليت..
بعد حوالي ساعه..الدكتور خرج..
قاسم جري عليه..طمني عليها..
الدكتور باسف..للاسف مقدرناش ننقذ الجنين..ربنا يعوضك عنه..
قاسم بخوف..طب وهي يا دكتور..
الدكتور..هي كويسه شويه و هتفوق من البنج..
قاسم قرب من ورد..ورد قوليلي الا حصل او الا شوفتي..
ورد بدموع..كانت بتجري من علي السلم وفجاه وقعت وصرخت مره واحده..كانت خايفه علي ابنه اوووي يا قاسم دي لما تعرف هتنهار فيها..
قاسم..متقلقيش هتبقا كويسه..
********
دخل قاسم عند رحيق..دموعه نزله منه علي حبيبت قلبه..اي الا حصلك عشان تقعي..ياترا اي الا حصل..للحظه افتكر كلامه مع جدو..يا خبر لتكون سمعتني..فضل ماسك ايدها..اسف علي اي وجع حصلك..كل ده بسببي انا..كان لازم احرب عشانك بس انا الا هربت من حبي ليكي..انا اسف..بس هعوضك عن كل حاجه بس انتي قومي بالسلامه يا حبيبتي..
بعد شويه بدات تفوق وهي بتعيط قاسم حس بيها..
قاسم بقلق وخوف..رحيق مالك فيكي اي رحيق..
قامت مره وحده حضنته وفضلت تعيط بكل ما فيها من وجع..ضمه ليه اكتر هو حاسس بيها هو اكتر واحد يحتويها..
رحيق وهي في حضنه..هو هوو انا فعلاً اطلقت يا قاسم..
قاسم...؟؟؟؟
اسكريبت5
رحيق وهي في حضنه..هو هوو انا فعلاً اطلقت يا قاسم..
قاسم..ارتاحي دلوقتي وبعدين نتكلم..
رحيق بدموع..قاسم ارجوك قولي الحقيقه ادهم طلقني واتجوز عليا..
قاسم..يعني انتِ سمعتي كل حاجه..
رحيق بصريخ من كل ما فيها...اااه يا قاسم سمعت..سمعت كل حاجه..وقالت بهدوء..عملت اي عشان يعمل معايا كده..انا حبيته من قلبي..كنت مستعده اخسر حياتي عشانه وبس..طالما مش بيحبني اتجوزني ليه..ليه خدعني يا قاسم ليه....عيطت جامد دموع مش عاديه..دي دموع وجع و حزن علي عمرها الا ضاع بسبب شخص حبته بكل ما فيها..
قاسم قرب منها بحب و ضمه ليه..عيطي يا رحيق طلعي كل الا جوكِ..انا حاسس بيكِ..صعب تحبي شخص ويبعد عنك..انا جربت الاحساس ده..بس وعد منى اني هساعدك تخطي كل ده..اهم حاجه ان ضحكتك ترجع..
رحيق..قاسم انا عايزه امشي من هناا..
قاسم..حاضر هخلي الدكتور يكتبلك خروج..و رجعلك..
خرج وهو حاسس بيها..ما هو كمان موجع عشان الانسان الا حبها مش حسه بيه..يلا يا قاسم مهمتك ان ترجع رحيق زاي الاول..
*********
منصور..معلش يا ياسين يا ابني معرفتش ارحب بيك كويس..
ياسين..متقولش كده يا جدي..
منصور..طب يا ابني قولي بقا..اخبار رحلتك في لندن اي..
ياسين..اتعلمت حاجات كتيير اوووي يا جدي..و بفكر في مشروع جديد يكبر الشركه هناا..درست عليه كتيير اووي..و ان شاءالله ننجح فيه..و نقوي شركتنا..
منصور..طب كويس فيك تبدأ من امتا كده..
ياسين..اول الشهر يا جدي ان شاءالله و كمان تكون رحيق قامت بالسلامه عشان هي كمان شريكه في الشركه..
ورد..و انا كمان هنزل الشغل معاكم..
ياسين..دا هيبقا احلي مشروع..احم قصدي يعني هننجح كلنا..
ورد بحرج..جدي انا هطلع انام..
منصور..تصبحي علي خير يا حبيبتي..
طلعت ورد ومفيش ثواني..و ياسين اتكلم..وانا كمان يا جدي هطلع انام..
منصور ابتسم..روح يا حبيبي روح..
*******
ياسين..ورد استني عايزك في موضوع..
ورد..خير يا عم يا سين عايز اي..
ياسين بتوتر..اصل بصراحه في موضوع عايزك فيه..
ورد بخوف من نظرته..في اي..
ياسين..في واحده اعرفها من لندن اسمها الينا و كانت يعني..
ورد و الدموع في عينها..كمل يا ياسين..
ياسين..كانت عايزه تنزل مصر وهي ملهاش حد هنا..كنت عايزك تقنعي جدي انها تيجي هنا..
ورد..تمام الصبح ان شاءالله..تصبح علي خير..دخلت اوضته ملجأها الوحيد وهنا سمحت لـ دموعه تنزل منها..لييه..لييه يحب غير ليه..منا قدامه اهو..بس هو ملهوش ذنب انا الا حبته العنه علي قلبي..فضلت تعيط لحد ما نامت..
*********
قاسم..يلا عشان هنمشي..
رحيق..يلا..قامت وقفت حست بدوخه..قاسم جري عليها مسكها من معصم ايدها..انتي كويسه..
رحيق..اااه..اااه كويسه..جات تمشي تاني مقدرتش..قاسم قرب منها جامد..رحيق بستغرب..انت هتعمل اي..
قاسم من غير ما يرد..حملها بين ايده..نظر لها بحب..مقدرش اشوفك تعبانه..
رحيق و لاول مره تنظر له دخل عيونه..تعبتك معايا يا قاسم..
قاسم..تعبك راحه يا رحيقي..
رحيق..ياااه انت لسه فاكر..
قاسم..مقدرش انساا حاجه تخصك..
ابتسمت له ونظر في عيونه جامد..ياليتها نظرت له من قبل لكي ترا مده حبه لها..ارتبطت العيون ببعض هناك من يريد ان يبوح بحبه..و هناك من ينظر و لاول مره تحس بيه..كان يريد ان يتوقف الزمن بهذه الحظه..ها هي معشقته بين يديه..و لا يعرف كيفه يخبره بحبه..
نزلها عند العربيه و ركب ومشي..
*******
ورد..جدي عايزك في موضوع..
منصور قرب منها و ضمه ليه..سمعت كل حاجه يا بنتي خليها تيجي يا حبيبتي..
مسحت دمعها وقالت..هروح ابلغه قبل ما ينام..
منصور..روحي يا حبيتي. ربنا يريح قلبك يا ورد..
ورد..ياارب يا جدو..
********
في غرفة ياسين كان يتحدث بصوت عالي..يا حبيبتي خلاص انزلي بقا انتي وحشتيني....لا محدش هنا يعرف انك خطيبتي..وبيلف وشه وكانت الصدمه..ورد...
ورد؟؟؟
اسكريبت6
في غرفة ياسين كان يتحدث بصوت عالي..يا حبيبتي خلاص انزلي بقا انتي وحشتيني....لا محدش هنا يعرف انك خطيبتي..وبيلف وشه وكانت الصدمه..ورد...
ورد.. اااي انت خطبت..
ياسين.. طب سلام دلوقتي هكلمك بعدين.. كنتي عايزه حاجه يا ورد..
ورد بدموع..اااه كنت هقولك ان جدي رضي انك تجيب إلينا هنا..جريت من قدمه وهو ابتسم..
الحب لما يكون من طرف واحد بيكون صعب اووي وصعب انك تقدر تشيله من قلبك..
في غرفة ورد..هو بيعمل كده ليه وهو عارف قد اي انا بحبه يعني كان بيستغل كل حاجه بعملها عشانه..ياارب شيله من قلبي..مسحت دموعها وخرجت لما سمعت صوت قاسم..
*********
منصور..حمدلله علي سلامتك يا رحيق يا بنتي..
رحيق..الله يسلمك يا جدو..
ورد نزلت جري وحضنت رحيق..وحشتيني اوووي..
رحيق وهي في حضنه..مالك يا ورد..
ورد بهمس..بعدين..و ابتعدت عنها..
نزل ياسين..حمدلله علي سلامتك يا رحيق..
رحيق..الله يسلمك..عن اذنكم انا هطلع ارتاح شويه..
منصور..يلا يا قاسم طلع رحيق فوق..
رحيق..حاضر يا جدي..قرب منها و سندها كان بيبصلها بنظره كلها حب..
منصور لورد..حلوين اوووي..
ورد..شكلهم خلاص يا جدي ولا اي..
منصور..باين كده..
ورد..يلا علي خير ان شاءالله..و ااه صحيح يا جدي قول لـ ياسين مبروك..
منصور بستغرب..مبروك علي اي..
ورد..اصله خطب..
منصور بصدمه..اااي..
*******
قاسم وصل رحيق لحد السرير...اسيبك ترتاحي لحد ما الغداء يجهز..و لف عشان يمشي مسكت ايده..
رحيق..شكرا..
قاسم..علي اي دل واجبي
رحيق بدموع..شكرا علي كل حاجه عملتها عشاني..قاسم انت اعز صديق عندي..
قاسم..نامي و ارتاحي مش وقت كلام..
رحيق..تمام..
خرج قاسم..و رحيق سرحت للماضي..
فلاش بااااااك..
ادهم..رحيق..يا رحيق..يا حبيبتي انتي فين..
رحيق..تعاله يا ادهم انا في المطبخ..
ادهم دخل لها وقرب منها جامد..وحشتيني اووي
رحيق...امممم شكلك عملت مصيبه..
ادهم بتوتر..هااا لا أبداً دا انا ربحت صفقه كويسه اووي..و لازم تمضي علي الاوراق دي..
رحيق..طب استنا اخلص الا في ايدي الاول..
ادهم سحبها علي براه..لا مفيش وقت يلا بقاا عشان ارجع الشركه..
رحيق بكل ثقه مضت علي الاوراق..اتفضل يا حبيبي..
ادهم بخبث..تسلميلي يا حبيبتي..
فاقت من شرودها و الدموع علي خدها..بقا كده يا ادهم تخدعني..طب لييه كنت قولي كل حاجه انت عايزه..بس كمان تروح تتجوز عليا.. دمعت كتيرر اووي
لما تكون بتحب شخص و يخدعك بتكون حاجه مؤلمه اوي صعب تثق في حد تاني من بعده..الخذلان و الخداع اكتر حاجه ممكن توجعك
********
ورد..زاي ما بقولك يا جدي ياسين خطب..وخطبته جاي كمان يومين..
منصور..مبروك يا ياسين..
ياسين..الله يبارك فيك يا جدي..عقبالك يا ورد..
ورد...اه اه ان شاءالله قريب..
فجاه وحدها دخلت وحضنت ياسين..وحشتني اووي يا بيبي..
ياسين..إلينا انتي جيتي ليه..قصدي امتا..
إلينا بدلع..اخص عليك يعني مش عايزني اجي..
ياسين..احم جدي..
إلينا..ازايك يا جدو..
ياسين..و دي ورد بنت خالي..
إلينا..اهلاً يا حبيبتي..و حضنتها حضن خبيث..
ورد..عن اذنكم..مشيت و الدموع في عيونها..
إلينا..هي مالها يا حبيبي..
منصور..اصلها زعلانه علي مرات اخوها..
إلينا..طب مش يلا توديني اوضتي..
ياسين.. اه طبعاً يلاا..
**********
منصور وهو بيتكلم في التليفون.. عايزك تعرفلي كل حاجه عنها بعتلك صورتها.....تمام بس بسرعه....يلا اقفل دلوقتي واعمل الا قولت عليه..
منصور بصوت عالي..لازم اعرفك وراكي اي..
قاسم..هي مين يا جدي..
منصور.؟؟؟؟
اسكريبت7
منصور وهو بيتكلم في التليفون.. عايزك تعرفلي كل حاجه عنها بعتلك صورتها.....تمام بس بسرعه....يلا اقفل دلوقتي واعمل الا قولت عليه..
منصور بصوت عالي..لازم اعرف وراكي اي..
قاسم..هي مين يا جدي..
منصور..هاا لا أبداً دي عميله هتشتغل معانا ولازم نعرف عنها كل حاجه..
قاسم..اااه تمام..
منصور..رحيق اخبارها اي
قاسم..تعبانه يا جدي من ساعت ما عرفت الحقيقه..
منصور..عشان كده كنت مخبي عليها لحد ما تولد بس القدر ليه راي اخر
قاسم..بس انا هكون جنبها و مش هسبها
منصور..لسه بتحبهاا يا قاسم..
قاسم..كل يوم حبها بيكبر في قلبي مقدرتش انساها زاي ما يكون روحها متعلقه بروحي..خلاص مش قادر اخليها تبعد اكتر من كده انا هقولها اني بحبها..و اطلب ايديها للجواز..
منصور..لسه يا قاسم مش دلوقتي انت عارف الصدمه الا هي فيها..حاول تقربها منك الفتره دي عشان لما تعترف بحبك ليها تكون هي كمان حبيتك..
قاسم..تفتكر يا جدي هيجي يوم وتحبني..
منصور..اكيد يا حبيبي يلا اطلع ارتاح شويه عشان شكلك تعبان..
قاسم..ماشي يا جدي تصبح على خير..
**********
إلينا..واو الاوضه تحفه بجد انا هقعد هناا..
ياسين..اه يا حبيبتي..بس قوليلي اي جابك بدري كده انتي قولتي هتنزلي بعد يومين..
إلينا بدلع..اصلك وحشتني اوووي يا بيبي..نزلت وراك علي طول..انت عارف انا بحبك قد اي مش كده..
ياسين وهو بيرجع خطوه لوراء..اه عارف بس عشان محدش يشوفنا مع بعض..
إلينا..اخص عليك محنا علي طول مع بعض هي اول مره..
ياسين..متنسيش بس انك هنا في بيت جدي يعني في احترام..و اه صحيح يبقي البسي حاجه طويله ماشي..
إلينا مسكت ايده وقربت منه..اي بتغير عليا ولا اي..
ياسين..هسيبك ترتاحي..
إلينا..طب الا يريحك يا حبيبي..
خرج ياسين وهي فضلت وقفه بتبص علي كل ركن في الاوضه...
*********
كان قاعد في البلكونه سرحان فيها وفي جمالها..
الا واخد عقلك..
قاسم..رحييق..
رحيق...سرحان في اي..
قاسم..ولا حاجه بفكر في الشغل..
رحيق..تشرب شاي بالنعناع..
قاسم..يااااه لسه فاكره الشاي بالنعناع..
رحيق..مقدرش انسا اي حاجه حلوه بينا..خصوصاً الشاي بالنعناع..هروح و ارجعلك..
قاسم ابتسم وفرح من قلبه انها لسه فاكره حاجه لسه بيحبوه..ابتسمتك وحشتني اووي يا رحيقي..
*********
كانت تجلس بينا اركان الغرفه تضم نفسهاا و تبكي بشده..ماذا فعلت لـ يحدث كل هذا بيها..تبكي بصمت..تبكي بحرقه علي حبها الا راح منها..هي تستحق كل هذا الوجع لانها احبت شخص بارد لا يفكر بيها ابدا....ياليتكي لم تحبي يا صغيرتي..هذا هو ألم الحب يا ساده..مسحت دموعها بعد سماعها لصوت الباب..
ياسين..ورد عايزك في حـ..مال وشك انتي كنتي بتعيطي..
ورد...هااا لا أبداً دي حاجه دخلت عيني..
ياسين..طب وريني كده..قرب منها عشان يشوف اي الا في عنيها..ياليتك من غبي انظر لقلبها التي احبك حد الجنون..
ورد ابتعدت خطوه..انا كويسه بس عايزه انام..
ياسين مسك ايدها..مالك يا ورد اتغيرتي معايا من ساعت ما إلينا جات..
ورد..دا الصح انت دلوقتي مينفعش تتكلم معايا عن اذنك هنام..تصبح علي خير..قفلت قبل ان يتحدث فهو يوجعها بالكلام دونه ان يدري..
*********
رحيق..احلي كوبيت شاي بالنعناع..
قاسم ابتسم..تسلم ايدك..
رحيق..قولي يا قاسم..اخوك اتجوز عليا ليه..
قاسم..عشان اناني طول عمره بيحب نفسه وبس..
رحيق..هو انا في سؤال محيرني..
قاسم..شكل الليل طويل و الاسئله كتيير..اسالي..
رحيق..انت حبيت قبل كده..او يعني بتحب...
قاسم..امممم..اه حبيت..
رحيق..طب كنت قولتلي انك حبيت كنت خطبتهلك..اسمها اي بقا..
قاسم...اسمها؟؟؟؟
********
ايوه يا باشا متقلقش محدش عرفني....عيوني يا باشا هبلغك بكل حاجه....لا ياسين دا اكبر مغفل اصلا وميعرفش انا هناا ليه.....انما بخصوص قاسم فهو شكله واقع في قصة حب.....تمام يا باشا في اسرع وقت هنفذ المهمه...
منصور..بتكلمي مين..
إلينا بتوتر......؟؟؟؟
اسكريبت8
ايوه يا باشا متقلقش محدش عرفني....عيوني يا باشا هبلغك بكل حاجه....لا ياسين دا اكبر مغفل اصلا وميعرفش انا هناا ليه.....انما بخصوص قاسم فهو شكله واقع في قصة حب.....تمام يا باشا في اسرع وقت هنفذ المهمه...
منصور..بتكلمي مين..
إلينا بتوتر.. كـ كنت بكلم بابا يا جدو..
منصور.. و مالك وشك اصفر ليه كده.. انتي خايفه من حاجه..
إلينا.. هااا.. و هخاف من اي دا انا تعبانه بس من السفر..
منصور.. اااه السفر قولتلي.. طيب اسيبك ترتاحي بقا..
خرج منصور و إلينا اتنهدت.. الحمدلله مسمعش حاجه..
**********
رحيق..هااا سرحت في اي..
قاسم..عيونك الحلوين..قصدي مش في حاجه..انا داخل انام..
رحيق..طب ممكن تستنا معايا شويه..
قاسم..اممم ليه..
رحيق..اصل انا زهقانه شويه..
قاسم..طب تعالي معايا..
رحيق..علي فين..
قاسم شده من ايدها..تعالي بس هخطفك شويه..
**********
منصور وهو يتحدث في التليفون..زاي ما كنت متوقع...طب دلوقتي تجبلي كل حاجه عنها في ملف وهتجي بكرا..يلا سلام..
نهايتك علي ايدي..
*********
جبتني هنااا ليه..
قاسم..عشان بتحبي البحر مثلاً..
رحيق بدموع..قاسم انا مش عارفه اشكرك ازاي حقيقي من غيرك مش عارفه حالتي كانت هتبقا ازاي..
قاسم قرب منها..عارفه انا ممكن اعمل اي حاجه عشانك انتي مش عارفه انتي بالنسبالي اي..
رحيق ضمته..شكرا شكرا بجد..تعاله نقعد شويه..
فضلوا قاعدين يتأملوا جوه البحر والسماء مع النجوم...
********
عدت فتره مش عارفه قد اي بس قاسم قدر يخليني ارجع زاي الاول هو الطف شخص شوفته في حياتي.. لولا قاسم مكنتش هقدر اطلع من حزني..
رحيق.. قفشتك بتعمل اي..
قاسم اتوتر وقفل دفتر المذكرات... هااا لا ابدا..
رحيق.. وريني كده كتبت اي..
قاسم.. خلاص يا رحيق بقا و..
ابيه قاسم يلا عشان نمشي علي الشغل..
قاسم.. اااه ااه يلا عشان كده هنتاخر..
رحيق.. لا روحوا انتوا انا مش قادره.. في سرها..لازم اعرف المذاكره دي فيها اي..
خرجت رحيق و ورد..و قاسم شال المذاكره..
***********
إلينا..كُل دي من ايدي يا بيبي..
ياسين..حبيبتي كُلي انتي..
ورد بنرفزه..انا قايمه رايحه الشغل..لان الجو هنا يخنق..
قاسم..استني يا ورد انا جاي معاكي..
إلينا..هي مالها دي..
ياسين..متخديش في بالك يلا كملي اكل... ياترا اي غيرك كده يا ورد من نحيتي..
منصور..و انتي بقا يا إلينا عايشه برا علي طول..
إلينا..كحت..
ياسين..اشربي مايه يا حبيبتي..
منصور..الف سلامه..
إلينا بتوتر..اه طبعاً يا جدو من ساعت ما اتولدت و انا عايشه برا..بس كنت بنزل مصر عشان الشغل بتاع بابي..و مامي كمان كانت بتنزل معانا..
منصور بنظره..الا هو انا فاهمك..اه بابي و مامي..طب كملي اكلك..
إلينا..لا الحمدلله انا شبعت..عن اذنكم..
منصور..مش ناوي ترجع الشغل ولا اي..
ياسين..اه يا جدي هنزل النهارده..عن اذنك
*********
قاسم بعد ما مشي رحيق دخلت الاوضه عشان تدور علي المذاكره..فضلت تدور كتيير لحد ما لاقيتها في الدولاب..
فتحتها وكان مكتوب...النهارده اول يوم ليكي في الجامعه..خايف حد يقرب منك و انا مش جنبك..وعد مني مش هسيبك أبداً مهما حصل..
عايز اعترف بحبي ليكي بس خايف ترفضي حبي..ساعتها قلبي هيوجعني..بحبك اووووي ياااا رحيقي..
حيت عشان اعترف بحبي بس للاسف غيري سبقني عارف ان ادهم عمره ما حبك..انا حبيتك اكتر منه..هو خدعني وقالي انه هيجوزني ليكي..بس انا مش زعلان انتي الا اخترتي..اتمنا يكون الشخص المناسب ليكي...هل للعاشق ان يجرح من يُحب لا و الف لا..ياليتها لما تكون محبوبتي يوما..حبك اصبح جرح صعب ان يشفي..
هذا انا لما انسا اني احببتك يوماً..بل حبك اصبح يتملك قلبي بكل ما فيه..رحيق انني أحُبك رغم بعدك عني..احُبك و انتي لا تعلمي..يالها تعلم مده حبي لها..اليوم اشتقتلك.. اشتف ليوم عشته معاكي.. لكل لحظه كانت بينا.. وحشتيني اوووي يا رحيق..
عارفه النهارده خلاص قرارات اعترف بحبي ليكي.. حاسس ان كل حاجه هتتغير لما تعرفي اني بحبك يا رحيق..
بحبك بحبك يا رحيقي..
كانت بتقرأ كل كلمه و دموعها علي خدها.. قد اي هي غبيه عشان مقدرتش تفهم اهتمام قاسم علي انه حب ليها..
رحيق.. هانت يا قاسم هانت وهكون ليك...
منصور..حبتيه يا رحيق..
رحيق بخضه..جدي..
*********
كان قاعد في مكتبه يفكر في ورد.. قطع شروده صوتها..
ورد.. ياسين.. محتاجه توقيعك هناا..
ياسين قام قرب منها.. مع كل خطوه بيقربها هي بترجع لوراء..
ورد بتوتر.. ياسين اااانت بتقرب ليه..
ياسين بعصبيه.. ليييه..
ورد.. ليه اي..
ياسين.. بتهربي مني ليه.. بعدتي عني ليه يا ورد..
ورد زقته.. عشان مبقاش ينفع ي ياسين..
ياسين.. هو اي الا مبقاش ينفع ورد انتي الوحيده الا بحكلها كل اسراري كل حياتي انتي بس الا تعرفيها.. عارفه بحب اي وبكرهه اي.. انتي صديقتي الوحيده
ورد زقته تاني.. انا مش صديقه ولا عمري كنت صديقه..
ياسين بعد خطوه.. امال انتي اي..
ورد بدون وعي.. انا بحبك...
ياسين.. اااي
ورد زقته تاني.. انا مش صديقه ولا عمري كنت صديقه..
ياسين بعد خطوه.. امال انتي اي..
ورد بدون وعي.. انا بحبك...
ياسين.. اااي..
ورد جريت علي برا اول ما قالتها و ثابت ياسين في صدمته..
ياسين خبط بيده علي الحيطه..قد اي انا واحد غبي غبي..
***********
رحيق وهي في حضن جدها..عرفت انه بيحبني يا جدي بس متأخر اوووي..
منصور بحنيه..حبيبتي لسه قدمك فرصه ترجعي كل حاجه زاي الاول و احسن.. و قاسم مستني منك كلمه واحده بس هي الا هترجعكم..
رحيق.. انا مستعده اعمل اي حاجه عشانه..
منصور.. بس الا هتعمليه ده يكون طالع من قلبك..
رحيق..اكيد يا جدي..
منصور..يبقا تسمعي كلامي...بُصي...........فهمتي هتعملي اي
رحيق..انت احسن جدو في الدنيا..
منصور..ربنا يفرحني بيكم يا حبيبتي..
**********
ياسين..قاسم هي ورد فين..
قاسم..ورد قالت انها تعبان وهتروح..كنت عايزه في حاجه..
ياسين..هااا لا ابدا كان في ورق عايزوا منها..
قاسم..خلاص رن عليها و اسألها..
ياسين..تمام..ياترا روحتي فين يا ورد..رن عليها كتيير محدش رد..
بعد مرور وقت..
ياسين..الوووو..مين معايا....اي ورد..و قفل بسرعه..و راح لقاسم..الخقني يا قاسم..
قاسم بخضه..في اي..
ياسين..ورد..ورد يا قاسم..
قاسم..مالها ورد جرالها اي..
ياسين..ورد اتخطفت يا قاسم...
قاسم..تعاله معايا بسرعه..
***********
انتو مين وعايزين مني اي..شيلو البتاع دي من علي وشي..
قرب من واحد من المجرمين..و شدها من شعرها..اخرسي بقا..
ورد.. طب فكوني و النبي انا عملت اي..سمعت صوت من وراها..
*اقولك انتي عملتي اي يا قطه
ورد.. ابعدي عني انتي مين حاسه اني اعرفك..
*تؤتؤ تؤتؤ..كل حاجه في وقته حلو يا قطه..
ورد.. اخويا مش هيرحمك..
*كله تكه و اخوكي يروح لجنته.. سلام يا قطه..
ورد بصريخ.. قولي انتي مين يا جبنها قاسم هيجيبك و يدمرك..فكوني...طلعوني من هناااا...ما تخرسي بقاا..زقه وقعت علي الارض..
***********
منصور..بتقول اي ورد اتخطفت..
قاسم..لازم اعرف مين الا عمل كده..
ياسين..اهداء يا قاسم التوتر مش هيحل حاجه..
قاسم..اهدا ازاي واختي مخطوفه ومش عارف اراضيه فين..
إلينا..ممكن تكون هربت..
منصور بعصبيه..انتي تسكتي خالص و مسمعش صوتك انتي فاهمه..
إلينا بخبث..اهئ اهئ اهئ..ياسين انا عايزه امشي من هنا حالا..
ياسين طنشها و مشي..
إلينا في سرها..بتمشي و تسبني إما وريتك..و مشيت هي كمان..
*********
قاسم بعصبيه..تجبلي موقعها حالا انت فاهم....خلال ساعه عايز اعرف هي فين..و اخر مكلمه كانت مع مين..كل التفاصيل دي تجيلي خلال ساعه و ياماا تعتبر نفسك انتهت....فهمت..سلام..
رحيق..ورد هترجع مش كده..
قاسم بهدوء عكس ما بدخله..اه هترجع..
رحيق..ممكن تفكر بهدوء عشان تعرف هي فين..
قاسم..خايف عليها اوووي يا رحيق..دي بنتي مش اختي..دي اتولدت علي ايدي..انا الا سمتها..
قربت منه وبكل حب قالت..انا وثقه فيك..و هترجع ورد..
قاسم ضمها جامد ليه..يمكن نار الخوف تهدا..شكرا عشان وقفه جنبي..
رحيق..ورد هترجع ان شاءالله..
قاسم..ان شاءالله..
**********
إلينا وهي في الاوضه و بتتكلم في التليفون..متقلقش محدش عرف يوصلها كل حاجه تمام...اه هروح بكرا نفس المكان..لا هي معرفتش انا مين...خلاص تمام هطلب كل الا انت عايزوا..يلا سلام..وهي بتلف وشها قالت بصدمه...ي ي ياسين..
ياسين؟؟؟؟؟
اسكريبت العاشر الاخير
إلينا وهي في الاوضه و بتتكلم في التليفون..متقلقش محدش عرف يوصلها كل حاجه تمام...اه هروح بكرا نفس المكان..لا هي معرفتش انا مين...خلاص تمام هطلب كل الا انت عايزوا..يلا سلام..وهي بتلف وشها قالت بصدمه...ي ي ياسين..
ياسين.. اه يا سين مالك اتوترتي كده ليه..
إلينا.. هاا لا أبداً.. بالعكس دا انا فرحانه عشان شوفتك.. وقربت منه.. انت مش ناوي تقول لجدك علي جوازنا..
ياسين.. جوازنا اه ان شاءالله.. و سبها ومشي..
اتنهدت... اووووف الحمدلله..
**********
منصور.. اسمع مني محدش غيرها الا عمل كده..
قاسم.. طب و الحل يا جدي احنا هنسكت علي كده..
منصور.. خليك هادئ وكل حاجه هتيجي لوحدها..
قاسم.. انا مش عارف انت دماغك دي فيها اي.. حفيدتك مخطوفه وانت ولا همك..
منصور.. عشان انت عبيط ومش فاهم حاجه..
قاسم..طب يا جدي فهمني دماغك دي..بتفكر في اي..
منصور..كل خير يا حبيبي..
**********
ازيك يا قطه..
ورد..انتي مين انطقي..
تؤتؤ كده ازعل..و انا زعلي وحش اووي..
ورد..نهايتك قربت متقلقيش قاسم و ياسين جايين يا خدوني من هنا و محدش فيهم هيرحمك..
ضحكت بشر..ياسين..ضحكتيني والله..ياسين دا اكبر مغفل انا شوفته في حياتي..
ورد..كده انا عرفت انتي مين..إلينا صح..
إلينا قربت منها..لا برافو عليكي عرفتيني..بس برضو محدش هيعرف طريقك يا حلوه..و ياسين الا انتي فرحانه بيه ده تحت ايدي و كفايه انه بيحبني..و ميعرفش انا مين اصلاا..هههههههه غبي و مغفل..ههههههه..و فجأه سمعت صوت من وراها..
تصدقي صح معاكي حق في كل كلمه قولتيها..
إلينا بصدمه.. انت..
*********
رحيق..هاجي معاك يا قاسم مش هسيبك لوحدك..
قاسم..افهمي بقا انا مش رايح العب انا رايح ارجع ورد..
رحيق..و انا مش هسيبك تطلع في الحاله دي..
قاسم..لييه يعني علي اساس انك بتخافي عليا مثلاً.
رحيق برعيق. لاااااا علي اساس اني بحبك..
قاسم..اااي..
رحيق..اه يا قاسم بحبك..معرفش فين و امتا حبيتك..بس ده الا انا حاسه بيه..اني بحبك وبحب وجودك جنبي..و قالت بدموع.. بس اظهار انك مش بتحبني.. و سبته ومشيت..
**********
إلينا..ياسين..انت عرفت طريقي منين..
ياسين بعصبيه..عملتي كده ليه..
إلينا..عملت اي..دا انا انا لقيت ورد..وجيت عشان ارجعها البيت..
ياسين كور ايده..انطقي عملتي كده لييه..
إلينا..معملتش حاجه ي ياسين..انت بتقرب ليه ابعد عني..
ياسين قرب منها ضربها بالقلم..اخر مره اقولك عملتي كده ليييييه..
إلينا..ع..عشان بحبك..
ياسين..ههه بتحبني..مش انا مغفل و غبي. بس عندك حق..انا فعلاً مفغل عشان فكرت في واحده رخيصه زايك..بقا انا جايه تُنصبي عليا.. شدها من شعرها.. فكراني اهبل و نايم علي وداني.. لا يا حلوه انا كنت بلعب بيكي عشان اخلي اقرب واحده ليا تحس بالغيره.. بس عارفه انا طلعت مغفل عشان دخلت واحده زايك في بيتي..و متقلقيش شريكك اتقبض عليه..و جهه دورك يا قطه..ههههه..
دخل البوليس اخدها..ومشي..ياسين قرب من ورد فكها..
ورد حضنته جامد كنت خايفه اووي..
ياسين وهو حضنه..تتجوزيني..
ورد بدموع...اممممم
ياسين..تتجوزييييييني يا ورد..
ورد بضحك و دموع..ااااه موافقه..
حضنها جامد ليه..
*********
قاسم.. رحيق افتحي الباب..
رحيق..لااااا امشي من هنااا
قاسم..هكسر الباب..افتحي بقولك..
رحيق..و انا قولت لا يعني لا..
قاسم..هعد لحد تلاته وهكسر الباب..
رحيق..اعمل الا تقدر عليه..وفجأه صرخت بصوت عالي...اااااه..
قاسم..رحيق افتحي رحيق في اي..افتحي بقولك بقا متخوفنيش عليكي رحيق رحيق...كسر الباب ملقاش حد..جاتله مسدج علي الموبيل..لو عايز حبيبت قلبك تعاله العنوان ده..طلع يجري زاي المجنون..خبط في ورد و ياسين..
ورد..دا ماله ده هو مش شايفني ولا اي..
منصور قرب منها..لااا يا حبيبتي..تعالي في حضني وانا اقولك علي كل حاجه..
ياسين..اي يا جدي..انا واقف كيس جوافه يعني..
ورد بضحك..دا حبيبي ده من قبلك..
ياسين..الله الله يا ست ورد..و اي كمان..
منصور..اقولك انا واي كمان..
ياسين..مفيش جوز هيتم هنا و خصوصا انت مش هتاخد البت الحلوه الا بدلعني دي..يلا بينا يا ورد..
ورد بضحك..يلا يا حبيبي..
ومشيوا و سابوا ياسين..خدي يا بت..يا بت..يابت انا هبقا قرة عيينك يا بت..هي جوازها بينه من اولها..اما استعد بقا..
*******
قاسم وصل المكان..كان ضلمه جدا..وفضل ينادي..رحيق..يا رحيق...سمع صوت من وراها..
كان يا مكان..كان في طفل صغير اسمه قاسم..جاتله بنت عم صغيرهه سماها رحيق..بعد موت اهلها هو اهتم بيها وبلعبها وكان بيسرح لها شعرها..كان بيحبها من وهي صغيرهه بس هي فكرت انه بيعمل كده كأخ..بس عرفت انه بيحبها..انهارده قرارات تعترف بالحب ده...انا بحبك يا قاسم..
قاسم..قرب منها..كنت متوقع اجي الاقيكي مربوطه بحبل كده و انا افكك..ووو..
رحيق بغضب..يعديم الرومانسيه..
قاسم..بحبك وربي بحببببك..
رحيق..مش اكتر مني..يلاا بينا عشان جدو مستني في البيت..
قاسم..شوفتي مين فين الا عديم الرومنسيه..
رحيق..انت طبعا يا روحي. يلا..
قاسم..دا انا مستني اللحظه دي من زمان. بس هانت ومش هرحمك..
*********
ورد..يعني خلاص يا جدو هيتجوزوا...
منصور..اه يا حبيبتي خلاص عقبالك يا قمر انت..
ورد بكسوف..الله بقاا..
منصور..قال يعني مكسوفه..تعالي في حضني..
ياسين دخل فجأه عليهم..ورد تعالي عايزك..
منصور..مش تخبط يا حيون انت..
ياسين..يا جدي بقا انا من ساعت ما لقيت البت و انت واخدها مني اهووو..
منصور..اخرص يلااا..
ياسين..يا جدي مش كده منا بغير عليها وخصوصاً منك انت يا راجل يا شيب..
منصور..طب اجوزها اتلغت يلا بقاا..
ورد و ياسين..لا يا جدي وحيات عيالك..
منصور بضحك..واقعين واقعين مفيش كلام..
ورد حضنت جدها..اخص عليك يا جدو.
منصور..تعاله يا حيوان هات حضن..مبروك ياولاد..
**********
وبعد كام شهر اتجوزوا رحيق و قاسم..و ياسين و رود..وبعدها جيتوا انتوا..
عشق..الله يا جدو الحدوته حلوه خالص..
زين..خلاص يا جدو انا قرارت..اتجوز لليان..و اسر يتجوز عشق..
اسر..اتكلم عن نفسك يا حبيبي..
لليان..عيب كده يا زين احنا لسه صغيرين..
منصور..تعالوا ياولاد....انتوا لسه صغار علي الكلام ده..وبعدين محدش يعلم النصيب فين..يمكن تحصل قصه حب جديد بين قلبين بيكرهو بعض..
تمت
تعليقات
إرسال تعليق