القائمة الرئيسية

الصفحات

آخر الأخبار

رواية صراع الحموات الحلقه الاولي بقلم هويدا زغلول

 رواية صراع الحموات الحلقه الاولي بقلم هويدا زغلول

رواية صراع الحموات الحلقه الاولي بقلم هويدا زغلول

ايهاب_اي كلامك ده عايزني اقول لامي 

امشي من بيت ابنك 


ريهام _لا خلاص خليها بس امي كمان مش هتمشي شقه بنتها وهي حره فيها 


وقبل ما نبدا الحكايه اعرفكم بنفسي أنا ريهام 

كنت بحب احمد زميلي في الشغل اوي 

وفاكره يوم فرحنا لما دخلنا الشقه وقال 


احمد _الف مبروك يا حبيبتي والله متعرفيش

انتي كبرتي في نظري ازاي لما وقفتي جمبي

وتساعدتني اجيب الشقه دي 


ريهام _هو انا ليا غيرك يا حبيبي ربنا يخليك ليا وما يحرمني منك ابدا


احمد _والله انتي بنت اصول اوي يا ريهام 

وبعدها عدا اسبوع ولقيت الباب بيخبط وفتحت

وكانت حماتي وقولت 


ريهام _ايه دا حماتي تعالي اتفضلي  مين منى

ادخلي يا قلبي اي شنطه الهدوم دي 

وبعدها دخلوا واقعدو ومني قالت 


مني _والله يا ريهام مش عارفه اقولك اي 

بس صاحب البيت مشنا اول امبارح ومش 

لاقين مكان نروحه


ريهام_وده ليه يعني عملتوا اي علشان يعمل 

كده 


حماتي _عايز الشقه علشان يجوز فيها ابنه 

وشقتي مش ملك يا حبيبتي فمن حقه انه ياخدها اداني  قرشين وخرجني


ريهام _اه تمام  قرشين تمام ماشي لما ادخل 

اصحي احمد بقي ، وبعدها مني قالت 


مني _قولتلك يا ماما نشوف مكان نقعد فيه هي مش هترضى نقعد معاها ما تنسيش انها دافعه مبلغ اكبر من احمد في الشقه دي


الام _اقعدي ساكته انتي القرشين  انا اخذتهم يا دوبك اكمل بقيه جهازك بيهم وانتي كلها شويه وهتتجوزي انا *وبعدها خرج احمد 


احمد _صباح الخير يا ماما ازاي الراجل ده .يعمل 

كده وبعدين مش لازم يديكي وقت ترتبي

حياتك فيه 


الام عامل يقول يا بني أنا عايز الشقه بسرعه 

لأن هجوز ابني فيها اوعدك يا بني شويه 

وامشي من هنا خلاص 


احمد _هو انتي بتقولي ايه بس يا امي ربنا يخليكي لنا يا ست الكل لو مكنتش انا هشيلك مين اللي هيشيلك يعني 


مني _ربنا يخليك لنا يا احمد بس يا رب يكون ريهام مش متضايقه ان احنا هنقعد معاكم هنا


احمد _على فكره ريهام طيبه جدا واكيد هتقدر الموقف اللي انتو  فيه ادخلي يلا يا ماما اوضه الاطفال ريحي فيها 


الام _حاضر يا حبيبي بس اسمع أنا هصرف في البيت هنا من المعاش بتاعي كتر خيرك يابني 

انك اصلا هتقعدني معاك 


احمد _مش وقته الكلام ده يا امي اتفضلي ادخلي يلا بعدين نبقى نشوف هنعمل ايه


مني _بعد اذنك يا احمد انا دماغي مصدعه جدا انا هقوم اعمل كوبايه نسكافيه


احمد _البيت بيتك يا حبيبتي قومي اعملي اللي انتي عايزاه وبعدها دخلت المطبخ وانا دخلت 

وقولت 


ريهام _هو انتي بتعملي ايه في المطبخ يا منى


مني _معلش حسيت ان دماغي مصدعه شويه قولت اعمل نسكافيه تحبي اعمللك معايا


ريهام _اه تمام بس معلش بلاش تاخدي كوبايات من هنا خدي من اللي  هناك دي كوبايات الضيوف تقدري تشربي منه معلش اصل انا بقرف جدا والله


مني _اه تمام ماشي مافيش مشكله خالص 

وبعدها دخلت الاوضه عند احمد 


احمد _انا عارف والله انتي هتقولي ايه بس حقك عليا امي هرميها في الشارع يعني


ريهام _انا لسه عروسه يا احمد وامك واختك يجوا يقعدوا معانا ازاي يعني وكمان اللي عرفت ان هما يعيشوا حياتهم هنا طب ليه


احمد _ما فيش الكلام ده اصبري بس شويه وانا هاجر لهم شقه يعيشوا فيها بس صاحبي بيت مشاهم 


ريهام _بقولك ايه يا احمد انا كنت عارفه ان شقتكم ايجار قديم فاكيد ادا امك فلوس يعني علشان يخرجها من البيت


احمد _والله ما عارف اقولك اي بس ارجوكي مش وقته مشاكل اليومين دول


ريهام _واكيد كده احنا مش هنسافر المصيف اللي انت قولت عليه صح


احمد _ازاي يعني يا حبيبتي ده احنا سافرنا بكره هنسافر بكره باذن الله


ريهام _لا طبعا أنا لا  يمكن اسيب حد في شقتي وامشي منها انا بخاف على حاجتي جدا يا احمد واظن ده حقي


احمد _طيب ممكن ناجل للسفر بس شويه وانا هخلي ماما تروح تقعد عند خالتي الفتره اللي هتكون مسافرين فيها لازم مش هينفع تيجي عندي النهارده واقولها امشي


ريهام _ما اقدرش اقول حاجه غير ماشي يا احمد انا بحبك وما اقدرش ازعلك مني


احمد _ربنا يخليكي ليا يا حبيبتي ، واتنسي شهر 

العسل وهما بقوا عايشين معايا وعدا شهر 

وكلمت ماما في التلفون وقولت 


ريهام _مش عارفه اخذ راحتي البيت يا ماما مش عارفه يكون لقمه كويسه اعمل ايه بس


الام _عرفي جوزك يا حبيبتي ان انتي ليكي في الشقه دي زي ما هو ليه بالظبط ومش من حقه يعمل كده


ريهام _بصراحه اخاف ان هو يزعل مني ما تعرفيش انا بحب احمد ازاي يا ماما


الام _خليكي يا عبيطه كده ما هو الحب ده اللي هيوديكي في 60 داهيه بقولك ايه اقفلي السكه انا هتصرف ، وعدا ساعه ولقيت جرس الباب 

بيرن وفتحت 


ريهام _ايه ده ماما ايه المفاجاه الحلوه دي تعالي اتفضلي ادخلي


الام _ازيك يا حبيبتي عامله اي معلش شيلي 

الشنطه عني تقيله اوي 


ريهام _ايه ده هو انتي مسافره و

لا ايه يا ماما ايه الشنطه الكبيره دي


الام _معلش يا ريهام انا اسفه يا حبيبتي بس هقعد عندك الفتره دي لاني شقتي المجاري  طفحت  فيها مش لاقيه مكان اروح


ريهام _انتي بتقولي يا حبيبتي البيت بنتك وتنوري في اي وقت ولقيت مني خرجت وقالت 


مني _ازيك يا طنط عامله اي


الام _اهو عايشه يا حبيبتي 


ريهام 

 معلش يا منى بقى هتنامي انتي على الكنبه هنا علشان يا دوبك اوضه الاطفال سرير لمامتي وسرير لمامتك لان ماما ناويه تعيش هنا 


يتبع 


الحلقه الثانيه من هنا


تعليقات

CLOSE ADS
CLOSE ADS
close