القائمة الرئيسية

الصفحات

آخر الأخبار

تزوجني كبير البلد الحلقه الاولي بقلم هويدا زغلول

 تزوجني كبير البلد الحلقه الاولي بقلم هويدا زغلول

تزوجني كبير البلد الحلقه الاولي بقلم هويدا زغلول


سنيه

واه يا بوي جايب لينا واحده من البندر مش عارفين أصلها من فصلها وجاي يتحدد معانا 

علي ورثه 


عتمان 

مش حقه يا مرا انتي ولا اي هو حر يتجوز من البندر يتجوز من اطاليا حاجه مش تخصنا 


وقبل ما نبدا الحكايه اعرفكم بنفسي أنا مشيره اللي اتجوز واحد أصله صعيدي وكنا مسافرين 

بلدو عند عمه واول لما دخلنا مرات عمه قالت


سنيه 

نورت دارك يا جلال والله ما تعرف احنا اتحوشناك 

ازاي 


جلال 

وانتي كمان يا مرات عمي بس قوليلي هو انتو 

ليه سبتوا داركم وجيتوا اقعدو هنا في دار 

ابوي 


مشيره

الله يا جلال هو انتي بتعملها ازاي دي انتي ازاي تعرف تتكلم زيهم كده وبترجع تتكلم مصري عادي


جلال 

اسكتي انتي ل مرات عمي تفتكر انك بتتريقي 

عليها 


سنيه 

والله يا ولدي عمك من كتر حبه في ابوك 

حب يجي يقعد هنا في دوارك وقال بدل ما تكون مقفوله أكده هو يفتحها ويقعد فيها 


جلال 

ماشي يا مرات عمي امال فين عمي عتمان 

صحيح أنا عايز اشوفه


سنيه 

في ارضك يا ولدي بيحاول يزرع فيها أي 

حاجه يمكن تقدر تجيب فلوس ولا حاجه 


جلال 

لا مانا جاي اريحوا من كل اللي بيحصل 

ده أنا نويت ابيع الارض خالص أنا رايح لعمي 

الارض ، وبعدها مشي وانا كنت وافقه ولقيتها 

بتقولي 


سنيه

منوره الدنيا يا حبيبتي الا هو انتي تبقي مراته 

ولا اي 


مشيره 

لا لسه ما تجوزناش احنا مخطوبين


سنيه 

واه يا ابوي واهلك  كده انك تيجي معاه  لحد هنا 


مشيره 

انا بابا وماما الله يرحمهم بس معلش انا 

كنت محتاجه اخد شاور واتارح شويه من المشوار 

ولقيتها باصه ليا وسكاته وبعدين قولت ليها 


اه اكيد مش فاهمه بقول اي أنا عايزه استحمي 

بعد اذنك يعني 


سنيه 

اه عايزه تتسبحي تعالي معايا يا حبيبتي ، وبليل 

الكل كان متجمع وجلال قال 


جلال 

انا خلاص شوفت مشتري للارض وهيجي بكره علشان يشوفها ويشتريها بصراحه انا مش باخذ منها فلوس خالص والاحسن ان نبعها


عتمان 

بس كده خساره كبيره يا ولدي ايه الاحسن ان يكون ليك طين هنا في البلد


جلال 

خلاص يا عمي مالوش لازمه الكلام ده انا اخذت قراري وهانفذه وبعد اذنك انا خارج برا شويه 

وبعدها خرجت أنا وهو ومرات عمه راحت 

اقعد جمب جوزها وقالت 


سنيه

واه يا بوي جايب لينا واحده من البندر مش عارفين أصلها من فصلها وجاي يتحدد معانا 

علي ورثه 


عتمان 

مش حقه يا مرا انتي ولا اي هو حر يتجوز من البندر يتجوز من اطاليا حاجه مش تخصنا 

المهم دلوقتي انا هتصرف ازاي في موضوع الأرض أنا كده هخسر كتير اوي 


سنيه

انا هقولك الحل اي وهي خساره قريبه ولا مسكب بعيد وفي الوقت ده 


عتمان 

بتفكري في يا وكله ناسك انتي أنا مش

عايز مشاكل امال 


سنيه

اسكت انت أنا هتصرف وبعدها مسكت شعرها وقالت  ميبقاش ده علي مرا الا لما ناخد 

الارض دي ، والكل دخل نام وفي الفجر 

جه الواد ابراهيم اللي شغال في الأرض وفضل 

يخبط ويقول 


ابراهيم 

افتح يابا عتمان افتح بصراحه ، والكل 

صحي وفتح عتمان الباب وبعدها عتمان 

قال 


عتمان 

في اي يا ولا ازاي تيجي تبخط علي الدوار 

بالطريقه دي 


ابراهيم 

ارضك يا أبا عتمان النار مسكت فيها والناس 

مش عارفه تطفيها


جلال 

اي ارضي وجري جلال وعتمان وانا 

فضلت قاعده أنا وسنيه وبعدين قالت 


سنيه 

يا مرك يا سنيه الأرض ولعت أنا كنت 

عشمانه نبيع المحصول والله يحصل فيها 

أكده ، وفي الوقت ده دخل شاب أربعيني 

لابس جلابيه وقال


سلطان 

جوزك فين يا مرا ، وسنيه قامت وقفت وقالت 


سنيه 

جوزي راح أرضه اقصد ارض جلال ولد اخو 

فيه اي يا سلطان بيه 


سلطان

ابقي قولي ليه أن اللي هو كان عايز 

يعمله ده مش بالساهل ومش هيعدي 

ازاي كان عايز يبيع الارض ل اغراب وانا موجود 


سنيه

مش أرضه يا سلطان بيه والله دي ارض 

لو اخو وهو اللي عايز يبيع الارض نعمل 

اي يعني 


سلطان 

اللي حصل في الأرض انهارده ده كان قرصه 

ودن وقولي ليه المره الجايه سلطان 

مش هيسكت فاهمه ولا لا ، وجاي 

سلطان يمشي وانا قومت وقفت وقولت 


مشيره 

استني عندك هو انت اللي عملت في الأرض 

كده انا هوديك في ستين داهيه ، ورجع 

سلطان ووقف جمب مشيره وقالها 


سلطان 

وانتي مين بقي علشان تقفي قدام كبير 

البلد وتقولي ليه الكلام الفارغ ده ، وجت سنيه 

وقفت قدامي وقالت 


سنيه 

اسكتي انتي خالص حقك عليا يا سلطان 

بيه أصلها غريبه عن البلد ومتعرفش جنابك والله 


سلطان 

اسمك اي انتي 


سنيه 

اسمها مشيره خطيبه جلال صاحب الأرض 


سلطان 

هنتقابل تاني ، وبعدها مشي وجه عتمان 

وجلال وكانو زعلانين اوي 


مشيره 

اي يا حبيبي طمني 


عتمان 

يطمنك يقولك اي الاىض مبقتش تسوى 2جنيه 

بعد اللي حصل فيها ده مش عارف بس 

مين اللي عمل كده 


جلال 

وانا مش هسكت انا لازم ابلغ البوليس علشان يعرف مين اللي عمل كده ، وسنيه جت جنبه 

وقالت 


سنيه 

بلاش يا ولدي اللي انت عايز تعمله ده اللي عمل كده سلطان لما عرف انك عايز تبيع الارض


عتمان 

وا وا وا سلطان العمل كده لا يا ولدي بلاش تبلغ النقطه  الله يخليك


سنيه 

انا عندي تقول ان احنا اللي عملنا كده ونتبلغ عن سلطان انت ما تعرفوش ومتعرفش شرو


جلال 

ليه يعني هيكون مين سلطان ده انا لازم ابلغ وبعدها مشي جلال وسنيه قالت


سنيه

روح معاه يا عتمان  انا عارفه ان سلطان مش هيسكت على الحركه دي ابدا ، وبعدها مشي 

وانا قولت 


مشيره 

هو انتي عامله كده ليه اكيد الحكومه اللي هتجيب لنا حقنا


سنيه 

بكره تشوفي يا ابنياتي اللي هيحصل فينا بسبب اللي حوصل  ده ، وبعدها راح جلال النقطه وبلغ 

والظابط قالو 


الظابط 

بقي انت اللي جاي برجلك بعد اللي عملته 

بقي رايح تسرق فيلا سلطان بيه 

وجاي تتبلي عليه كمان حطوا في الحجز يا شاويش 


الحلقه الثانيه من هنا


تابعوني وانضموا معنا علي تليجرام لتكملة الروايه 

من هنا

 

تعليقات

CLOSE ADS
CLOSE ADS
close