القائمة الرئيسية

الصفحات

جوز اختي من الفصل الاول حتي الفصل الثالث عشر والاخير كامله على مدونة النجم المتوهج للروايات


جوز اختي 

 من الفصل الاول حتي الفصل الثالث عشر والاخير 

كامله على مدونة النجم المتوهج للروايات 

انا بنت متوسطه الجمال وكان ليا اخت اصغر مني بسنتين وللحظ جالنا عريسين اخين ابويا وامي فرحوا جدا خصوصا انهم كانوا حالتهم الماديه حلوة 

المهم اتخطبنا وقعدنا كام شهر في الخطوبه خلصنا الجهاز واتجهزنا جهاز يعني علي قد الحال واجوزنا بعدها بكام شهر . اختي كانت في شقه في الدور الارضي وانا في التاني وكان علاقتنا كلنا في منتهي الطيبه والحب كنا بناكل مع بعض وقعدتنا مع بعض بننزل علي النوم بس وكانت حياتنا سعيدة جدا .

لحد مافي يوم وانا كنت داخله الحمام باخد دوش وكان باب الحمام عطلان لو قفل مبيفتحش غير بصعوبه وبعد وقت دخلت واطمنت ان انا واختي في شقتها بس وجوزها في الشغل وقلت لو قفل حاخليها تفتحه قفلت الباب كويس وادخلت اخد دوش وكنت 

عارفه ان اختي موجودة بس دخلت وخدت دوش 

بعدها اختي جالها مكالمه ونزلت علطول ومتعرفش اني في الحمام لانها انشغلت في المطبخ وانا مكنتش اعرف خلصت الدوش وندهت عليها محدش رد زعقت كتير مفيش فايدة فضلت اشد الباب منفتحش قعدت علي الارض وانا بالفوطه ومستنيه حد يجي يفتح الباب وفجاءة سمعت صوت الجرس يرن كتير ومحدش فتح فضلت انادي علي اختي محدش رد بعدها سمعت صوت مفتاح بيفتح الشقه فرحت ان اختي جت فضلت انادي عليها واقول حديفتح انا هنا حد يرد بس محدش رد بعدها بشوي سمعت صوت جوز اختي بيقول مين الي في الحمام 

قلتله انا هند ياعادل افتح الباب اه نسيت اعرفكم اسم البطله هند واختها نهي وجوزها حمدي وجوز اختها عادل 

بعد ماقلتله افتح بصيت لنفسي لقتني بالفوطه ومكنتش مداريه حاجه اكتر مامخبيه طب حاعمل ايه حاغطي نفسي بايه دورت علي برنص للاسف اختي عندها عقدت نضافه الغسيل اول باول وشايله كل حاجه من الحمام عادل 

ابعدي عن الباب علشان حاكسرة 

انا . حاضر بس اصبر 

فجاءة الباب انكسر وكنت قدام جوز اختي بالفوطه 

قرب مني وقال

وتشتعل الاحداث

الفصل التاني# 

بعد ماجوز اختي كسر الباب وشافني بالفوطه قرب مني وبرق وقالي مش تاخدي هدومك معاكي الحمام ليه عجبك كدة افرض كان مفيش حد جه كنتي حتفضلي محبوسه في الحمام بمنظرك دا اتفضلي روحي البسي حاجه استري بيها نفسك يلا بسرعه 

واخد نفس طويل 

جريت وانا مش حاسه برجليا وهيا شايلاني لبست حاجه من هدوم اختي الي في دولابها 

وبعدها خرجت لبست عبايه مقفوله وبكم وطرحه علي شعري ويدوب طالعه من الاوضه لقيت اختي داخله من باب الشقه وبتقولي الله انتي لابسه كدة ليه خفت اقولها ان جوزها شافني عريانه تزعل فقلت لها هدومي اتبلت فغيرتها لاخد برد 

سكتت وقالت يلا نكمل الاكل قبل ماجوزي يجي 

رديت عليها وقلت . لا مهو جه من شويه قاعد في البلكون بيولع سيجارة . دخلت وراه وقربت منه وحضنته وقعدوا يتكلموا وانا دخلت اكمل اكل علشان الغداء وحمدي جوزي علي وصول . دخلت كملت الغداء  وبعدها اختي جت وكانت مبسوطه جدا كانها سمعت خبر العمر قلتلها مالك قالت مفاجاءة حاقولك بعد الغداء قدام حمدي جوزك اتفاجات وقلت طيب بس كان جوايا فضول اعرف في ايه خلصنا الاكل وحمدي جه وقعدنا نتغدي وبعدها اختي قامت وحضنت حوزها وقالت يجماعه انا حامل 

فرحتلها جدا بس حمدي وشه اتغير وحس بزعل وبارك لخوة من غير نفس ونزل علي شقتنا بسرعه وانا اعتذرت منهم ونزلت وراه لقيته قفل باب الاوضه عليه وفضل ساكت ومرضيش يفتح الباب 

نمت في اوضه تانيه والصبح حضرت له الفطار وناديته يفطر مردش عليا بعدها خرج وقعد كل حاجات بسيطه وبعدها بصلي وقالي اجهزي حنروح لدكتور بعد مااجي من الشغل علشان نشوف موضوع الحمل وبالفعل قلت حاضر وخلصت شغل البيت وجه ميعاد الدكتور ورحنا وخدنا وكشفت والحمد لله مفيش حاجه بس مساله وقت وخدت فيتامينات ومنشطات ورجعنا وكان فرحان انه مفيش مانع للخلفه ورحت علي اختي اول حاجه علشان افرحها ملقتهاش لقيت جوزها بس وهيا كانت خرجت نزلت علشان اروح شقتي نداني وقالي انا حجزت شقه في مصيف لينا احنا الكل قولي لحمدي واجهزوا بكرة 

قلت له ماشي وروحت قلت لحمدي ومكنش موافق بس بعد محايله رضي وهناك قسمنا انا واختي كل واحدة اوضه كانت شقه غرفتين واحدة علي البحر والتانيه علي الشارع واختلفنا كتير بس كل واحدة خدت اوضه وجه وجيت بعدها تكييف الاوضه بتاعتي عطل رحت لاختي قلتلها الجو نار عاوزة اريح في اوضتك شوي لان التكييف عطل وقبل مااجوزنا يجوا اريح ساعتين من السفر علشان نخرج بالليل 

قلعت هدومي ونمت ومحستش ومن عادتي بحب الاوضه ضلمه وانا نايمه .

وبعدها حسيت بحد جنبي بيحط ايدة علي جسمي 

ونكمل باقي الاحداث

الجزء التالت #

بعد لما دخلت نمت في اوضه اختي علشان التكييف بتاع اوضتي كان بايظ ضلمت الاوضه وسرحت في النوم بعدها بوقت محستش غير وايد بتتمد علي جسمي بطريقه غريبه افتكرته جوزي اتململت من غير صوت فزاد في لمساته ففتحت عنيا مش شايفه حاجه الاوضه غير ضلمه وصوت نفس جنب مني وخيال بس فتحت النور الاباجورة الي جنب السرير ببص لقيته جوز اختي اول ماشافني اتخض وقالي انتي ايه الي جابك هنا وفين اختك وايه الي نيمك مكانها 

مكنش في دماغي غير اني استر نفسي ازاي وخصوصا اني نايمه بلبس النوم شديت الغطاء ولفيت بيه نفسي بسرعه وهوة اول ملاحظ خوفي اتكسف وقام جري دخل البلكونه وقفل الباب عليه وقالي اطلع 

مش الاقي هنا اما اشوف الست هانم اختك دي ليا معاها كلام تاني 

كنت بلملم في نفسي بالعافيه من التوتر والقلق لدرجه اني مكنتش عارفه انا بلبس ازاي ولا ايه لبست وطلعت اجري عل اوضتي استخبيت تحت الغطاء وانا مرعوبه وخايفه انه تحصل مشكله او يتكلم قدام جوزي حمدي وخصوصا انه مضايق بسبب موضوع الحمل الي اتاخر .

جت اختي وبعدها سمعت  صوت خناقهم مع بعض وهوة بيزعق معاها . رحت خبطت علي باب اوضتهم 

وفتحت اختي الباب وقربت واعتذرت وقلتله انه اختي ملهاش علاقه وانا الي دخلت نمت في الاوضه 

من غير ماتاخد بالها لان الجو حر وقامت اختي ضغطها  وطي فجاءة ووقعت في الارض  مغمي عليها 

شالها وودانها المستشفي وللاسف هناك الدكتور قال ان في مضاعفات ولازم ترتاح في السرير لمدة شهر علشان الحمل يثبت والتوتر العصبي غلط عليها 

وروحنا الشقه ونامت اختي في السرير وانا فضلت اقوم بكل طلباتها وطلبات البيت وفضلنا علي الوضع دة فترة لاكنا بنخرج ولا بنروح في حته وجو البيت كله مشحون بسبب حمل اختي الصعب وقله حملي انا كمان جننت جوزي الي كان ديما حابس نفسه في الاوضه بيخرج للاكل وبيكون من غير نفس .

وجه في يوم طلبت من اختي اني انزل البحر لاني مخنوقه وقلتلها حارجعلك علطول وروحت البحر 

كنت حاسه بزهق بقالي فترة محبوسه اول ماشفت الميه نزلت وانا مش حاسه لدرجه اني نزلت في الغريق حسيت ان بغرق فضلت انادي علي اي حد محدش رد وفجاءة جاه عادل جوز اختي جري 

ووو تشتعل الاحداث 


الجزء الرابع #

بعد لما نزلت الميه وكنت مبسوطه جدا خصوصا اني محبوسه في  الشقه من ساعه ماجينا المصيف 

بس للاسف انا مبعرفش اعوم والموج كان عالي سحبني حسيت اني بغرق ومقدرتش اطلع من الميه فضلت انادي ملقتش حد علي البحر 

وبعدها لقيت جوز اختي عادل جاي جري من بعيد 

ندهت عليه . الحقني ياعادل انا بغرق 

نط في الميه وبسرعه وصلني وشالني وطلعني لاني كنت من تعبت من كتر الخوف والرعب 

طلعني علي الميه وفضل يفؤق فيا لاني كنت اغميت من الخوف فؤقت شوي قلتله انا مت 

قالي لسه عايشه وحتقرفينا ايه الي بعدك كدة مجنونه 

مستنتيش لما جوزك يجي ليه تروحي معاه 

يلا خلينا نروح قادرة تمشي ولا اشيلك 

بصتله بخوف وكسوف لا طبعا حامشي لوحدي 

اسبقني انتا ولسه حاقوم وقعت ووقعته كمان لما جيت عليه 

قالي قومي خلينا نمشي تعالي اساندك لحد البيت ومتطلعيش لوحدك تاني استني لما نروح مع بعض  

روحنا ودخلت لقيت حمدي جوزي وشه الوان ومتنرفز 

خفت لايزعقلي اني رحت الميه او يفتكر حاجه من منظر الهدوم بتاعتي وهيا مبلوله واخوة كمان 

بصلي وقالي ايه الي وداكي الميه وازاي تعملي كدة 

وحصلت مشكله واتدخل عادل يحل فتخانقوا وزاد 

الموضوع تعقيد 

طلعت اختي علي صوت الخناقه وجت تتدخل فزقها 

حمدي جوزي غصب عنه  فوقعت علي الارض مغمي عليها وفجاءة لقيناها  بتنزف دم من تحت  حمدي ساعه ماشافها طلع يجري وخاف جدا من منظر الدم 

وعادل شالها بسرعه وقالي هاتيلها هدوم وتعالي ورايا 

حصليني علي العربيه جريت علي  الدولاب علشان وخدت الهدوم وطلعنا جري علي المستشفي 

وهناك لالاسف حصل اجهاض بسبب الخبطه الي خبطتهالها حمدي من غير قصد الدكتور طلب انها ترتاح يومين علشان النزيف كان شديد وبالفعل قعدنا 

انا وعادل معاها وعدوا اليومين وروحنا وكان الجو مشخون وحمدي محدش شافه من يومها وانا كنت حاسه اني السبب في دة كله لو مرحتش الميه 

فقررت اعتذر من اختي وجوزها  ورحت اعتذرت منهم وعلي بس اختي كانت مش متقبله كدة ومش طايقاني وفضلت تزعق وتقولي انتي السبب ربنا مايسامحك ولاجوزك خدت كلمتها وخرجت من الاوضه وكلامها جرحني وخنقني ودخلت اوضتي وقفلت بابي عليا ودخلت اعيط علي السرير لحد مانمت وبعدها قلقت من نومي علي صوت . طلعت اكتشف في ايه في الشقه لقيت ..

يتبع لاحداث شقيه.......

#الجزء_الخامس


صحيت من النوم علي صوت دوشه وكركبه فقلقت قلت اشوف مين لقيته حمدي جوزي داخل بيدور علي حاجه وبيسحب علي طراطيف صوابعه  قلتله بتعمل ايه ياحمدي وايه جابك بالليل كده عجبك الي انتا عملته اختي حصلها اجهاض بسبب زقتك ليها كان ايه لزوم العصبيه والمشاكل دي ادخل صالح اخوك واختي 


طيب بخاطرها بكلمتين بدل منتا مكهرب جو البيت كدة انا مش عاوزة اخسر اختي 


بصلي وبرق وقال انا مش ناقصك  انا فيا الي مكفيني من مشاكل في الشغل ومصايب انا سايبلك البلد كلها ومسافر مش حتشوفي وشي تاني واحسنلك ابعدي انا الي يقف في طريقي حادمرة 


شديته وزعقت قلت له مش حتطلع من البيت الا وافهم فيه ايه مالك مبقتش طايق حد دا كله بسبب الخلفه يااخي دي حكمه ربنا وانا لازم اعرف مخبي ايه عني علشان جاي تتسحب بالليل كدة زي الحراميه 

وندهت باعلي صوت اصحي ياعادل اصحي يااختي شوف جوز اختك عاوز يطلقها ويهرب اصحوا 


صحيوا كلهم علي صوت الدوشه والخناق واول ماحمدي شاف عادل اتخانقوا مع بعض تاني 


والبيت قامت قيامته دخلت افض بينهم الخناق 


قام حمدي جه يخبط عادل بفازة فتفاداها وجت فيا انا ووقعت علي الارض غرقانه في دمي واول ماشافني حمدي هرب 


وجه عادل وداني المستشفي واتخيط الجرح وروحنا البيت بعدها وانا مقهورة ومضايقه من الي حصل وان ازاي حياتي ادمرت بين يوم وليله بسبب حاجه حاجه انا مليش زنب فيها وعدت الايام والجرح خف وحمدي بعتلي ورقه طلاقي علي البيت وكنت محتارة اروح فين خصوصا ان مخلفتش علشان اقعد في الشقه 


وطلب حمدي طليقي انه يطردني من البيت وقاطع اخوة قطعه نهايه 


رحت لاهلي بس للاسف ابويا طردني وقالي اني ملحقتش اجوز علشان اطلق وجبتله العار 


فمشيت في الشارع وانا مش عارفه نهايتي ولا نصيبي ومن كتر التعب وقله الاكل وقعت مغمي عليا 


في الشارع وفجاءة صحيت لقيت نفسي 

السادس    #


بصيت لقيت  نفسي في بيت اختي وجوز اختي واقف بيبص ليا بغضب 


قلت له انا فين ايه الي جابني هنا وازاي 


رد عادل . جوز اختي انا الي جبتك ياهانم بتلفي  في الشوارع ليه ملكيش اهل ملكيش حد الناس تقول ايه علينا رمينك في الشارع 


اجهشت في البكاء  فقرب مني وقالي خلاص في ايه 


ايه الي حصل انا كنت في ماموريه شغل ولسه جاي النهاردة متوقعتش دة حيحصل  وحمدي ايه الي يخليه يطردك من الشقه دة مجنون دة ولا اي واختك ازاي مجتيش ليها 


رديت عليه . انا ياعادل خفت تحصل مشاكل بينك وبين اختي بسببي الكل بيقولي نحس ملحقتش اجوز اطلقت وكمان اتسببت باجهاض اختي وابويا مش طايقني وطردني من البيت كنت عاوزني اعمل ايه 


اروح فين 


عادل . يقوم تمشي في الشوارع وتفضحينا وتجبلنا العار افرض حد استغلك ولا شغلك في حاجه ولا اذاكي يكون تصرفنا ازاي 


انا  . مكنتش في وعي اعمل ايه الكل اتخلي عني 


عادل انا جنبك انا واختك ومش حنسيبك فكك من الجنان دة واعقلي وادخلي لختك وغيري هدومك لما بكرة اجيبلك هدوم جديدة وابتدي حياه جديدة  من غير هم وزعل يلا روحي من وشي بقا 


دخلت ورحت لختي وارتميت في حضنها اعيط  وقالت روحي غيري ونامي وان شاء الله خير 


دخلت وغيرت ونمت وصحيت تاني يوم دخلت الحمام وانا مسرعه وقفلت الباب ورايا بسرعه ونسيت ان الباب معلق لقيت جوز اختي عادل واقف لافف وسطه بالفوطه وانا بلبس النوم زهلت من الموقف وبلمت .


وحصل .......

السابع #

زوج اختي

بقلم زينه سعيد


كان واقف لافف منشفه حوالين وسطه وبيحلق دقنه 


قدام المرايه بص لقاني واقفه في وشه بلبس النوم 


بصلي وقال ايه الجنان دة يابنتي انتي مش تخبطي الاول قبل ماتدخلي  


رديت عليه انا اسفه بجد ولاهي غصب عني كنت محتاجه ادخل الحمام معلش انا حارجع تاني ولاكاني كنت موجودة بعتذر منك وروحت افتح الباب حاولت افتحه مفتحش حاولت وحاولت مفيش فايدة 


لقيته جاي عليا اوعي ياشاطرة جتك نيله عليكي 


وعلي جنانك اوعي من وشي 


شد الباب مفتحش فضلنا نشد فيه مفيش فايدة 


قالي اوعي حاكسر الباب ارجعي ورايا متقفيش قدام الباب  وبالفعل كسر الباب وطلعت جري علي اوضتي 


وقفلت الباب وهوة كمان دخل اوضته وغير هدومه 


غيرت هدومي ودخلت احضر الفطار ودخلت بيه لاختي وهيا نايمه صحيتها وقلت لها يلا علشان نفطر 


يحبيبتي كنت عاوزة اقولها علي الي حصل بس للاسف كنت حاسه انها تعبانه محبتش ازود عليها تعبها وقلقها وقعدنا وفطرنا وطلبت من اختي اننا نخرج شوي نغير جو 


وبالفعل خرجنا واحنا خارجين اختي جالها مغص وفضلت تعيط ووقعت في الارض والناس اتلمت علينا 


وروحنا بيها المستشفي وهناك كانت المفاجاءه انها جالها نزيف حاد واضطروا انهم يعملوا لها عمليه ازاله للرحم علشان النزيف يقف وكان قرار صعب فاتصلنا بجوز اختي وجاه ومضي علي الورق بسرعه رهيبه علشان ينقذ حياه اختي 


عملت العمليه وعدا الوقت وزاد الخناق بين اختي وجوزها عادل بسبب قله الخلفه وكانت ديما بتحسسني بالذنب لان بسببي حصلت المشكله 

وجت في يوم طلبت مني طلب غريب

الثامن #


بعد ماعدا كام يوم علي عمليه اختي وكانت المشاكل بينها وبين جوز اختي بتكتر  لقيتها داخله عليا وبكل هدوء جت قعدت جنبي وقالتلي انتي اختي حبيبيتي 


وحتساعديني وتنفذي كل الي اقولهولك 


 

رديت عليها وقلت لها افديكي بروحي انتي اختي وملناش الابعض خير ياحببتي عاوزة ايه اؤمريني 


اقدر اساعدك ازاي 


ردت وقالت عاوزة اخلف قلتلها دا بايد ربنا مش بايدي 


انا مقدرش اعملك حاجه ولاهي لو عندي ولاد ماكنت عزيته عنك علشان اسعدك ياحبيبتي 


ردت . لا مهو انتي حتساعديني انا وعادل علشان نخلف بصيت لها وقلت لها ازاي 


انتي عاوزة مني ايه مش فاهمه 


جت جنبي ومسكت ايدي متقلقيش ياحبيبتي دي عمليه بسيطه جدا اسمها استجار رحم 


بصتلها يعني ايه 


ردت يعني نتاجر الرحم بتاعك ونضع فيه ابننا انا وعادل انتي كنتي السبب اني اتحرمت من الخلفه 


يبقا لازم تساعديني وترجعيلي الامان والحب لبيتي 


بصتلها وقلت لها عادل موافق 


قالت عادل ميعرفش اصلا انا ححاول اقنعه بس لازم تكوني موافقه 


رديت عليها وقلت الي تشوفيه اعمليه انا موافقه 


وجه عادل بالليل وكنا قاعدين بنتعشا 


ففتحت اختي الموضوع واول ماعادل عرف جن جنونه وقال 


مجنونه انتي ازاي تعملي كدة مفكرتيش في سمعتك وسمعه اختك وانا مركزي منصبي في الشرطه انتي مجنونه ربنا ماردش ولاد خلاص حنعمل ايه نتبني اي طفل او نتكفل بطفل من الشارع اتقي الله لدرجادي هلنت عليكي اختك تفضحيها الناس تقول عليا ايه مجمع بين اختين بعد ماابقا ظابط تفضحيني 


مستحيل اعمل كدة وبصلي وقال وانتي ازاي توافقي علي كدة اخويا لو رجع اقوله معلش اصلي طليقتك حامل بابننا حرام كدة 


ردت خلاص انا عندي حل للمشكله دي

التاسع#


بعد ماجوز اختي زعق لها جامد وكان حيجننن من عمايل اختي وكلامها الغريب انا قعدت مقدرتش انطق ولا مستوعبه الكلام دة بس طبعا علشان انا السبب في المشكله كان لازم اسكت ومتكلمش لتفهم كلامي غلط بس سمعت جوز اختي بيزعق وبيكسر في كل حاجه في الاوضه .


دخلت عليه مخضوضه علي اختي انا عارفه انه بيحبها بس خفت وقت الغضب ياذيها فقررت ادخل دخلت بسرعه زي المجنونه اشد في اختي اشوفها لو متعورة ولا حاجه بس الحمد لله كانت مفيهاش جرح جسدي بس كانت واقفه ومبلمه 


ناديت عليه مالك فيكي ايه  ردي عليا 


بصت لعادل وقالت . طلقني ياعادل طلقني 


انا انزهلت من كلامها  قلتلها انتي ازاي تعملي كدة 


عادل ميستاهلش منك كدة عاوزة تخربي بيتك ليه 


مش كفايه انا اتخرب بيتي ارجعي عن الي في دماغك 


وراضي جوزك وكله حيبقا افضل وانا اوعدك اني حاعملك كل الي انتي عاوزاة بس متضيعيش جوزك منك .


لا مهو انتي حتتجوزيه وتجيبي له الطفل وبعدها تطلقي منه وانا حاكلم بابا وماما علشان ترجعي تعيشي معاهم وهما مش حيرفضوا بس بعد ماتتجوزيه وتجبيلي العيل الي انا عاوزاة انا مقدرش اامن لحد غيرك علي عادل انتي اختي وعمرك ماحتخونيني وحتعملي الي بقولك عليه حنسافر نقعد برة كام سنه لحد ماتخلفي وبعد ماتولدي تنزلي واحنا ننزل بعد منك علطول بصيت لها وبلمت انتي ازاي تفكري كدة 


رد عادل

العاشر#


بعد مااختي كانت مصممه اني اتجوز عادل جوزها أنا سكت


ومابينتش اي رد فعل غير اني كنت مذهوله من عمايلها واذاي تفكر كدة مش مصدقه أن اختي العاقله الهادئه تعمل كدة وتفكر بالطريقه دي مستوعبتش 


حاجه كان كل الي جوايا خوف وقلق من الي جاي  


سمعت اختي بتقول لجوزها 


طلقني ياعادل . لو بتحبني طلقني واجوز اختي وجبلي ولد 


أنا نفسي في طفل منك 


عادل . انتي مجنونه ازاي تفكري كدة دة واقع يامدام مش دراما ارجوكي اعقلي وفكري كويس دةمش حل دي جريمه 


اختي . جريمه علشان عاوزة يكون لنا طفل ونعيش مبسوطين زي الناس ونربي ابننا مع بعض 


عادل . طب واختك الغلبانه مفكرتيش فيها انتي بتقولي لها اجوزي جوز اختك وكمان عاوزاها تخلف وتديكي ضناها انتي 


ايه مفيش عندك قلب دةربنا ميرضاش بكدة الي بتطلبيه 


مستحيل انتي فاهمه وسألها وومشي 


جه الليل ومقدرتش ادخل على أختي اوضتها واتكلم معاها 


دخل عادل من باب الشقه ودخل الاوضه بتاعته هو واختي 


وبعدها سمعت صوت صراخ عادل جوز اختي طلعت جري مش مستوعبه ايه الي حصل لقيت اختي غرقانه في دمها


وعادل قاعد جنبها بيعيط وشايلها في حضنه قربت منه 


وقلتله فؤق وخلينا نسعفها بسرعه يلا مسمعنيش غير لما زعقت فيه بقوة وشلناها وودانها الإسعاف والحمد لله لحقناها ونقلوا ليها دم واسعفوها وعدا الوقت واختي بدأت تتماثل 


للشفاء وروحنا البيت وبصت لعادل. وقالت له حتعمل 


ايه 


رد عادل موافق بس تكوني بخير 


أنا انصدمت من كلامهم ازاي أنا تجوز جوز اختي دا جنون


بصتلي اختي هاه حتعملي ايه حتسيبي اختك تموت يعني 


مش عاوزة تشوفيني فرحانه لازم تسعدي اختك ولاايه 


بصيت لعادل فاوما بوجهه كعلامه قبول 


رديت موافقه شوفوا الوقت امتا وانا حاجهز نفسي 


#يتبع

الحادي عشر#


بعد مازوج اختي شاورلي اني أوافق أنا وافقت معرفش ليه 


كان جوايا حاجه غريبه شعور مختلط بقلق وخوف وفي نفس الوقت مطمنه لاني واثقه في عادل جوز اختي  وعارفه قد ايه هوة بيحب اختي ومش ممكن يضرها أو يضرني فوافقت 


وطلعت برة الاوضه وسبتهم يتكلموا براحتهم مع بعض ويتناقشوا جوايا الف سؤال لازم أسأله لعادل  هوة ليه فكر كدة وقال كدة ياترى حنتجوز انا وهوة ولا بيراضي اختي علشان حالتها النفسيه ولا ايه كنت قلقانه جدا ومتوترة وبعدها  بشويه سمعت صوت قفل باب الأوضاع وحركته في الصاله طلعت له أسأله منا كان لازم اعرف راسي من رجليا 


وايه حيحصلي  


عادل . بصلي نعم في ايه عاوزة حاجه 


أنا . ايه الي انتا قلته دة انتا بالنسبالي جوز اختي وبس 


واخو طليقي ازاي تفتكر اني افكر فيك كزوج وأنتا جوز اختي انا مش حاقدر اعمل كدة انا اسفه لازم تعذرني أنا وجودي في بيت اختي سبب مشاكل أنا لازم امشي 


عادل . لو عاوزة تمشي ماشي بس احب اعرفكم أن اختك عندها القلب ومش حتقدر تستحمل الصدمه علشان كدة أنا سكت حفاظا علي حياتها وإذا كان علي الجواز أنا كمان مبفكرش فيكي كزوجه انتي اخت مراتي وبس واكيد حنشوف حل موقت لحد مااختك حالتها تتحسن 


 وبعدها نبقا نتكلم تصبحي علي خير 


ودخل نام وانا كمان دخلت نمت وصحيا الصبح اشوف اختي 


خصوصا بعد ماعرفت بمرض قلبها الي عمرها مااشتكت منه 


دخلت عليها وكلمتها قالتلي جهزي نفسك حنسافر أنا وعادل 


حنخلص ورق الطلاق وبعدها حتجوزي انتي وهوة بعد أسبوع يعني اجهزي ودلوقتي سبيني انام واقفلي الباب 


طلعت مزهوله من عندها أسبوع ايه انا حاجنن اتصلت علي جوز اختي قالي انا جاي حالا 


جه بعدها بشويه وقعدوا مع بعض شوي وطلع قالي

#يتبع

الثاني عشر #

بعد ما اتصلت بزوج اختي وقلتله الحفني ايه الكلام الي اختي بتقوله دة ادخل اتكلم معاها فهمها 

دخل اوضتهم قعد شويه وبعدها طلع حد تاني خالص بصلي وقال قومي حضري شنطتك وانا حاحضر شنطتك اختك وشنطتي مبقاش في وقت علي الطيارة انا حجزت كلها ساعه ونوصل اسبانيا انا خلاص جهزت كل حاجه حنعيش هناك وقومي خلصي بسرعه حتفضلي متنحه كدة مفيش وقت 


 


قمت ورحتله وقلت له انا مش رايحه في حته انا مش لعبه في ايديك علشان تودوني وتقعدوني انا ليا رأي انا بناءدمه زيكم برضه ليا رايء ومشاعر الي بيحصل دة كتير جدا 

بقلمي زينه سعيد   انا مستحيل اكون كدة 

قرب مني وبصلي جامد انتا عارفه أن اختك مريضه قلب ولازم منزعلهاش ومتخافيش قوي كدة انا عمري ماحبصلك ولو اجوزتك حيبقا جواز علي الورق بس مش اكتر لحد مااختك تخف ونعمل لها العمليه هناك انتي فاهمه روحي يلا حضري نفسك مفيش وقت بسرعه 

كنت ماشيه مزهوله من كلامه اول مرة يعاملني كدة بقسوة 


بس كنت مضطرة اني اروح معاهم علشان حياه اختي في خطر ولازم اقف جنبها لأنها هيا الوحيدة الي وقفت جنبي بعد 

ماابويا طردني من البيت 


جهزنا الشنط وخلصنا ونزلنا من الشقه بعد ماقفلتها كويس. 


وركبنا تاكس كلنا وروحنا المطار وهناك ركبنا الطيارة ووصلنا بعد كام ساعه والحمد لله ركبنا تاكس من هناك لغايه البيت الي حنسكن فيه حقيقي جميل بيطلع علي البحر حاجه هادئه 

وجميله جدا قعدنا كام يوم وعملنا كل التحاليل اللازمه لاختي علشان ميعاد العمليه وكانت الصدمه أنها رفضت تعمل العمليه غير لما نتجوز انا وجوز اختي ودي كانت المشكله الي مش في الحسبان ومكنش قدامنا غير حل واحد

يتبع علق20 ملصق

الثالث عشر #قبل_الاخير

زوج اختي 


بعد لما وصلنا البلد كانت غريبه بس جميله احساس الغربه صعب وخصوصا على الي مش متعود عليها خلصنا التحاليل وبدانا في إجراءات عمليه القلب المفتوح لاختي بس المفاجأة كانت أنها رفضت تعمل العمليه حاولنا إقناعها بس رفضت رفض تام 

عادل ازاي يعني احنا مش اتفقنا تعملي العمليه وبعدها نجوز انا  واختك  

اختي . لا الجواز الاول وبعدها اعمل العمليه زي منتوا عاوزين غير كدة لا انا حاخرج من المستشفي علشان اجهز إجراءات الفرح ولوازمه يلا بينا مفيش وقت 

مقدرناش نوقفها خرجنا كلنا وكنت مفزوعه من الي جاي وعادل جوز اختي كمان معقول انا حاخد جوز اختي معقول حيكون بينا علاقه زي اي زوجين بس انا مفكرتش كدة طول عمري شايفاه جوز اختي وبس وحاولت اوصل معاه لحل بس حبه لاختي عماه وخلاه ينفذ كل حاجه ليها طب وانا ازاي اوافق بكدة انالازم اقعد واكلمه تاني وتالت 

ندهت عليه عادل ممكن نتكلم شويه 

عادل اتفضلي 

انا . اسمع بقا انا سمعت كلامك لحد دلوقتي ومعترضتش بس لغايه هنا لا مستحيل اتعامل معاك كزوج انتا اخو طليقي 

وجوز اختي ازاي اتعامل معاك كزوج كمان انا مش ناويه اجوز تاني ولو اجوزت حاجوز شخص تحبه مش جوز اختي 

عادل . اسمعيني انا كمان مش عاوز كدة بس لازم اختك تعمل العمليه ولازم نجوز احنا حنطلع علي مكتب محامي ونجوز مدني علشان منضيعش وقت يلا انا طلبت تاكس واختك جايه حضري نفسك بسرعه يلا 

كنت مصدومه من كلامه ومن ردة بس مقدرتش أرفض لقيت نفسي بوافق ودخلت لبست كاني عروسه لأول مرة 

ولقيت بتجمل بطريقه غريبه ويحاول اني اظهر جميله وبالفعل نجحت في كدة واول مااختي وجوزها شافوني استغربوا مني وكان رد فعل عادل غريب كان مصدوم اول مرة البس كدة أو اتجمل مابداش اي راي غير أنه بصلي وابتسم واختي كانت زعلانه وحاولت تتصنع الابتسامه بس حسيت انها زعلت ودة خلاني اضايق علشانها وحسيت بتأنيب الضمير  

وصلنا للمكتب المحامي وتزوجنا قانوني وروحنا علي البيت 


وبعدها دخلت اغير هدومي وبعد ماطلعت لقيت حوز اختي 

ونكمل ..............

الجزء الاخير 

من زوج اختي #

بعد ماتجوزت انا وعادل الي هوة المفروض زوج اختي قصدي الي كان طلعت لقيت عادل واقف وفي ايدة ورقه ومصدوم قربت منه اساله ايه الحاله الي هوة فيها دي سببها مين وليه 

مالك ياعادل فيك ايه من ردش عليا ولا بحرف كان ساكت بس وبيبص في الفراغ ومش مستوعب ومعلق الورقه في ايدة شديت الورقه منه وبدأت اقراها 

وكان محتواها 

اختي الحبيبه انا عارفه انك طيبه وحتاخدي بالك من عادل هوة بقا جوزك دلوقتي ومينفعش أكون معاكوا انا عارفه من زمان أن عندي القلب وكنت متامله اني اخف وربنا يطول في عمري واعيش مع عادل بس انا عرفت من الدكتور أن بقيلي أيام مش اكتر وانا منعته يقول لعادل وخليته يبعتنا نسافر علشان نعمل عمليه مش موجودة انا الامل في شفايا مستحيل الاباذن الله وربنا اراد كدة علشان كدة انا صممت انك تجوزوا باسرع وقت لاني لو مت عادل مش حيجوزك والوضع حيكون صعب عليكوا كلكم فقررت اني اجمعكم  

قبل مااموت متحاولوش تدوروا مش حتلاقوني عيشوا حياتكم وكونوا أسرة وافتكروني بالطيب والرحمه خلي بالك منها ياعادل انا قسيت عليكوا كتير سامحوني 

اشوفكم بخير. زينه سعيد 

الصدمه خيمت علينا كلنا بس الي كان شاغلني صحه اختي واني اطمن عليها 

عادل خرج من البيت يدور عليها. دورنا كتير مفيش امل كان الأرض اتشقت وبلعتها كان القلق حيموتنا عليها بس بعد فترة بدأت الحياه تمشي عادي وبدأ عادل يتكلم معايا وجه وقالي لازم نرجع مصر ويرجع شغله بس حيطلب نقله في محافظه تانيه علشان محدش يعرفنا ولايسال وفعلا نقلنا وعشنا والحمد لله ربنا رزقنا بولدين والحياه استمرت بس مقدرناش ننسي أن اختي ماتت بعيد عنا وضحت علشاني 

وانتهت علي خير للمرة المليون متابعيني انتظروني في قصه جديدة

تعليقات

التنقل السريع
    close