رواية عشق الرجال الفصل الحادي عشر والثاني عشر والاخير بقلم محمد صيام
![]() |
رواية عشق الرجال البارت الحادي عشر والثاني عشر والاخير بقلم محمد صيام
-نفسي أشوفه واشوف الكلبش في ايده يمكن يشفي غليلي
دموع وداد زادت وقعدت مكانها وانصدمت لما لقت باسل واقف وبيبص لها
-ف اي
-انتي لازم تحكيلي كل حاجه بالتفاصيل علشان ميلاقوووش صغره يدخلولنا منها
مسحت دموعها وابتسمت وعدلت الحجاب
-بص ....أنا وحيدة ابويا ... ابويا الشيخ قاسم اشهر شيخ في قرية دنهور بقنا ... انا خريجة كلية حقوق وطالعه بتقدير امتياز كمان... عندي عمه أسمها مصدقه ....عمتي مصدقه دي تطييق الموت ولا تطيقنيش من ساعة ما رفضت اني اتجوز ابنها ....وهي السبب في اللي حصلي ده .... في يوم من الايام ابويا سافر يعمل فريضة الحج ... كنت قاعده لواحدي في البيت ... صحباتي قالولي ان في درس في جامع الدمنور في نهاية الناحيه القبليه من الصحرا. ... روحت معاهم ويارتني ما روحت ولا نيلت. ...المهم وانا راجعه سمعت ناس بيتكلموا عن ثفقة سلاح هيستلموها .... خوفت جيت امشي ... زعيم المافايا بتاعهم شافني ...حاولت اجري او اهرب بس وقعت زي الدبش في ايديهم... زعيم المافايا ده أمر حد فيهم بقتلي وكان بليغ. ..اسمه بليغ. ... مسمعشي كلامهم ومقتلنيش واخدني بيته من غير ما زعيم المافايا يعرف ..المهم بقي يضربني ويهددني واللي زاد البلا ان هو اتجوزني .... بس اتجوزني تحت تهديد سلاح
باسل اول ما سمع اتجوزني اتحرك في قلق واشعل سيجاره ...وقلع النضاره اللي كان لابسها
-نعم كان اتجوزك!
-اسمع للأخر يا استاذ متقاطعشي
-طب كملي
اتعدل باسل في الجلوس و وداد كملت الحديث
-وملمسنيش وقعدت معاه ثلاث ايام كان بيعاملي اسود معامله والاقيه فجاءه اتغير وبدأ يعاملني كويس... كنت مفكراه مجنونه وهو اصلا تصرفاته معايا كانت كلها جنان ف جنان ...وفي يوم وليله عرفت ان هو يهودي ومتجوزني علي المله بتاعتي وتاني يوم جه زعيم المافايا وقتله ...بس كان فيه الروح وشيلني ذنبه ...اني ملحقتوش
دموع وداد بدأت تنزل وافتكرت كلام بليغ معاها قبل ما يموت
-" البيت هينفجر كمان دقايق ابوس ايدك متسيبنيش ... عاوز اخرج للحياه على إيدك .... -أنا فديتك وانتي كمان لازم تفديني انتي في ايدك تغيريني وتنجديني من اللي انا فيه.... ابوس ايدك متسبنيش.. انا طالب منك انك تغيريني وانا مستعد انتي المفتاح اللي هفتح بيه باب الحياه "
كانت وداد بتردد الجمل دي وبتبكي جامد ودموعها نازله
-كان قلبي بدأ يستريح له.... مكنتش عارفه اروح ...كنت لواحدي في الصحرا ...اربع ايام ديابه وكلاب وتعابيين وعقارب كنت بترعب. ..شوفت الموت بعنيا ... ولما لقيت اهل بدو نجدوني .... لقيت فيهم شاب عرف حكايتي وقرر يوصلني .... و وصلني وياريته ما وصلني ولسوء الحظ وصلنا الساعه 3 الفجر .... اهل البلد شافوه وهو بيوصلني وزفوني وقالولي كلام يجرح قالولي كلام مفيش حد يطيقه. ..
تتذكر وداد حديث الناس معها وتضع يدها علي أذنها
-" راجعه مع عشيقها ورا الفجر أنا شوفتهم بعنيا..... دي قعدت معاه في بيته أسبوع .... الطبق مستور ولا لسه يا بنت الشيخ .... العيب مش عليكي العيب علي اللي أنيكي .... تعالي ليله وخدي 100 جنيه ... شغل أي لحد 3 بليل ..... كنتي فين طول الأسبوع يا طاهره..... "
علامات الدهشه اللي كانت علي وش باسل اتحولت لعلامات شفقه وحزن ...بس وداد كملت
-جريت علي عمتي علي أساس تنجدني.... طلعت أغبي وأوسخ وألعن منهم ...قفلت بابها في وشي وقالت زيهم وفضحتني وعامت علي كلامهم .... القريب نهش في لحمي مع الغريب
باسل ابتسم واخرج المناديل من جيبه ومد ايده لوداد فمسحت دموعها وكملت
-نزلت البندر وحصل اللي حصل واللي حكتهولك
-طب انتي عارفه هتقولي لوكيل اي بكره
-لا مش عارفه
-طب بصي
****
اليوم التالي
وداد جالسه وواقف بجانبها باسل وهي تنظر الي باب الدخول ...كل دقيقه بتمر عليها بتخليها هتتجن ...عاوزه تقتل سريانوسي عاوزه تخلص الغليل والنار اللي جواها .... وبالفعل دخل سريانوسي وفي يداه الكلبش وجعبل هو الاخر في يداه الكلبش ...وداد شافتهم جريت عليهم
-يا ولاد الكلب
بس باسل منعها ومسك ايدها جامد و وداد في حاله عصبيه
سريانوسي وقف مع المحامي بتاعه وهو متعصب
-هتعمل اي يا متر
-مفيش أي اثبات عليك يا سريانوسي بيه ...تقرير الطب الشرعي بيقول ان هي انتهاك للغشاء الداخلي ومفيش اي سائل منوي لحضرتك ...يعني انت ف الامان
-اومال انا بتهان لي رد عليا انا هنا لي
-المشكله بس ان كاميرات المراقبه جابت الواد جعبل طالع في كاميرات المراقبه وهو بيرميها من علي الكوبري
-جعبل!
انصدم سريانوس وظل ينظر الي جعبل في صدمه
وداد كانت واقفه بتنهار دموعها مبتتوقفشي و باسل كان بيحاول يهدئها
-مش هقدر اشوفه واقف قدامي كده. .. انا هقتله
-اهدي يا وداد متضيعيش اللي احنا بنعمله ده كله اهدي
-الكلب ...الحقير
باسل حاول يخليها تهدأ وبالفعل وقفت ودخلت لوكيل النيابه وسريانوسي دخل والمحامي بتاع سريانوسي وجعبل وباسل
وكيل النيابه : اي رد حضرتك يا حفيظ عبدالعال حمدى المشهور ب سريانوسي في التهم الموجهه ليك
سريانوسي دموعه المزيفه بدأت تتحرك
-والله يا سيادة البيه انا ما اعرف البت دي غير ان هي جت لي من اسبوع هربانه من أهلها وطلبت مني شغل ... وشغلتها واتفاجئت من يومين بالمحضر ده
عين وداد اتسعت في صدمه وكانت هتجن ووقفت وصرخت
-ي ابن الكلب يا سااافل يا حيوااااان يا كداب
وكيل النيايه اتعصب ووقف وقال
-لو سمحتي عيب كده هحولك للتحقيق لو فضلتي كده
وداد كانت بتتنهد زي المجنونه وبتشار علي سريانوسي وبتصرخ
-ده كداب والله انا هحكي لجنابك كل حاجه
وكيل النيابه: طب اهدي خالص وهسمحلك تتكلمي
سريانوسي واقف ينظر الي جعبل خايف ان جعبل يخالف الاتفاق بس نظرات جعبل ليه بتقول ان هو مش ممكن يضحي بنفسه
وكيل النيابه : التقرير الشرعي بيقول ان حدث اختراق للغشاء بتاع المجني عليها وداد يا سريانوسي
سريانوسي ببكاه : طب انا هحكيلك حكايه وانت عليك التصديق او التكذيب سيادتك....انا البت دي جت لي وباسل اخو مراتي الله يرحمها كان عندي في المكتب صح ولا لأ ...عاوز باسل يرد
انصدم باسل وحس ان دي لعبه من سريانوسي وقال بتعجب
-أها لحظتها في اليوم ده
صرخ سريانوسي وببكاه : ظهر الحق اهو اعترف اهو
وقف باسل في صدمه : هو إي اللي اعترف
وكيل النيابه صرخ بتعصب : اهدو ....كمل يا سريانوسي
سريانوسي ببكاه : بص يا بيه ... انا كنت متجوز عزيزه اخت باسل الله يرحمها ماتت وهي حامل
باسل بتعصب والدموع في عينه وحاول يتمالك اعصابه
سريانوسي ببكاه مزيف : كان شغال عندي وكنت بعتبره زي اخويا وكبرته وخليته محامي مشهور وأول ما عض جه يعض أيدي
علامات الدهشة زادت علي وجه باسل ... ودموع وداد اتوقفت وظلت تنظر في صدمه هي الاخري
-باسل غدر بيا وانا ماسك عليه كمبيلات. ... فعمل اي بقي راح اتفق مع البت اللي لمتها وحميتها من اهلها اللي كانوا عاوزين يقتلوها .... وخلاها تقول عليا كده ...علشان يساومني
وداد وقفت في زهول و باسل اتحرك ووقف هو كمان في صدمه
وكيل النيابه :- بس التقرير بيقول ان هي كانت بنت بنوت بكر يعني
سريانوسي ببكاه : وليه ميكونشي هو اللي عمل معاها كده وبرضاها وهي وافقت ان يتعمل معاها كده وجايين بيتهموني علشان يساوموني
وداد واقفه في حاله من الصدمه العصبيه من كلام سريانوسي
هتدخل على صفحتي تعملي متابعه هيوصلك كل جديد وان شاء فاضل فصليين او تلاته وهتنتهي
في الفصل القادم
الكل هيتحول وشهود قدام وداد قابلتهم في القصه هل هيشهدوا معاها ولا عليها .... وربنا يستر الي الشيخ من الخبر اللي هيسمعه
#بنت_بنوت
وكيل النيابه :- بس التقرير بيقول ان هي كانت بنت بنوت ، مفيش حد لمسها يعني
سريانوسي ببكاه : وليه ميكونشي هو اللي عمل معاها كده وبرضاها وهي وافقت ان يتعمل معاها كده وجايين بيتهموني علشان يساوموني
وداد واقفه في حاله من الصدمه العصبيه من كلام سريانوسي ، وكيل النيابه حاول علي قد ما يقدر يساعد وداد بس فشل
سريانوسي بتعصب : تقدر تقول لي يا باسل وداد قاعده عندك ليه
باسل : معندهاش مكان ف قعدت عندي
محامي سريانوسي : وده يثبت ان كلام موكلي صح واطلب من سيادتكم ان انتم تأجلوا الجلسه لحين إستماع الشهود
واتفاجئ من رد فعل سريانوسي ان هو جايب شهود يشهدوا معاه
وداد ببكاه : في رب السما هو اللي هيجيب حقي يا بن الكلب ، منك لله ،يا كلب
باسل بتعصب: طب سيادتك انت مصدق اللي بيقوله ده... انا بطالب حضرتك تستجوب جعبل بمفرده
وكيل النيابه : حضرتك مش هتعرفني شغلي يا استاذ باسل
سريانوسي ابتسم وجعبل كان ضميره بادئ يتحرك ويتكلم بس سريانوسي مسك ايده بقوه ف خاف ، وداد خرجت من قسم الشرطه وهي مش ف وعيها نهائي وركبت العربيه مع باسل
-شهود أي اللي تم استدعائهم
بس وداد مردتش عليه غير أن دموعها بتنزل وساكته مبتتكلمشي ، هو ابتسم لها وحاول يتكلم تاني
-بس مقولتليش تعتقدي مين الشهود دول يا وداد
-معرفشي
الكلمه خرجت بكسرة نفس كلمه كانت بتحمل معاني كتيره من وجع وصرخه
-عارفه يا وداد ... انا اكتر واحد بكره سريانوسي ... عارفه ليه ؟
وداد إم تلتفت إليه ولم تجيبه ، صامته لا تتحدث
-هقولك ليه ، احنا كنا فقراء قوي يا وداد ، كنت انا و اختي الكبيره بس ، قاعدين في أوضه علي السطح وحمام مشترك مع الجيران ، أختي أشتغلت سكرتيره عند زميل سريانوسي ، سريانوسي شافها أعجب بيها ، اتقدم لها ، مش هنكر أن هو السبب ف اللي انا فيه والعز ده كله ، فتح ليا مكتب في التجمع واتشهرت جامد قوي ، المهم سريانوسي بقي يخرج مع الحريم ويتجوز عرفي علي أختي ويرجع كل يوم يضربها ويشتمها ، أختي كانت طيبه قوي كانت بتخاف تحكيلي، وفي يوم لقت نفسها حامل ،كانت فرحانه قوي واتصلت بيا وحكت لي ان هي حامل ومستنياه يرجع علشان تحكيله
وداد اندمجت مع القصه وإلتفتت لباسل ، انصدمت لما شافت باسل بيعيط
-سريانوسي كان راجع ، ومعاه زوجه جديده ، اختي دخلت في صدمه عصبيه ، قام الحيوان ضربها في بطنها بالرجل ومكانشي يعرف ان هي حامل ، وقعت علي الارض مفاقتش بعدها وماتت
باسل دموعه بتنزل و وداد مصدومه من اللي بيقوله ده
اليوم التالي
وداد جالسه وواقف بجانبها باسل فتنصدم عندما تجد الدكتور الذي قام بفحصها أثناء ذهابها مع والدها " الفصل الثالث" ، وداد وقفت في صدمه بس نظرات الدكتور لها كان كل اسف ودخل لوكيل النيابه وباسل بيسأل وداد بتعجب
-مين ده يا وداد تعرفيه
-ده الدكتور اللي أبويا اخدني عنده وقال لأبويا ان انا بنت بنوت
انصدم باسل ولفظ بخوف
-كده سريانوسي بدأ يبخ سمه
دخل الدكتور لوكيل النيابه وجلس وابتسم
-معاك الدكتور عثمان مصطفي خالد ، دكتور امراض نساء وأعضاء تناسليه
-أهلا يا دكتور ، حفيظ عبدالعال حمدى المشهور ب سريانوسي قام ب إدعاء حضرتك لتقول الشهاده بخصوص وداد قاسم عابدين زين النور
-بص يا فندم انا بيجيلي مرضي كتير وبنساهم اصلا ، بس المره دي كانت مختلفه شويه ، البنت دي جت ليا هي وابوها وكشفت عليها وطلعت بنت بنوت ، بس اكتشفت ان هي عامله عملية ترقيع ، و والدها لما عرف جاتله جلطه في القلب ساعتها وحولته علي مستشفي الهلال وحضرتك ممكن تجيب تفاصيل الحاله بتاعته من هناك
-يعني انت دلوقتي بتقول ان هي كانت عامله عمليه اعادة بناء الغشاء
-ايوه يا فندم
-اومال تقرير الطب الشرعي ليه بيقول ان الغشاء اللي تم ازالته كان غشاء البنت وليس مصطنع
وش الدكتور جاب ألوان واتحرك في خوف وبلع ريقه وابتسم وحاول يتمالك اعصابه
-معتقدشي علشان انا كنت متأكد مليون ف الميه ان هي كانت مركبه غشاء مصطنع ومعنديش اي كلام تاني سيادتك
**
وداد جالسه تبكي ثم تخرج المصحف وتبدأ تقرأ لتشعر بدوخه بسيطه و وجع في بطنها
-مالك يا وداد
-دوخه بسيطه مش عارفه من اي وحاسه ان عاوزه استفرغ
-ما انتي مأكلتيش من امبارح اي حاجه استني اروح اجيب لك عصير
يتركها باسل ويمشي فيخرج الدكتور مسرعا ولا يلتفت إليها ووتفاجئ بمفاجاءه كبري، وهو بدوي وهو جالس علي الكرسي المتحرك وتساعده زوجته ، ملحوظه بدوي ده اللي اتهجم عليها في الفصل السادس ، وداد كانت ضربته بالسكين وهربت ، وبيدعي ان هو مشلول وبيتحرك بكرسي متحرك بس هو لا ، وداد كانت بمفردها بدأت تبحث عن باسل وهي خايفه من بدوي ، بس بدوي دخل مكتب وكيل النيابه
-معاك بدوي علم الدين شيرس موجهه باللغه العربيه ، متقاعد بسبب الشلل ده ، واللي ورايا دي مراتي
-أهلا استاذ بدوي ، حفيظ عبدالعال حمدى المشهور ب سريانوسي قام ب إدعاء حضرتك لتقول الشهاده بخصوص وداد قاسم عابدين زين النور
اتحرك بدوي بخوف بس تمالك اعصابه
-سيادتك انا راجل مريض وزوجتي مش بتقدر تخدمني لواحدها وتشوف طلبات البيت ، فطلبت من المكتب بتاع الحي يعينوا ليا خادمه ، وبالفعل جابوا البت دي ، كانت تصرفاتها غريبه حكت لي ان هي بنت غلبانه وأهلها عاوزين يقتلوها علشان اكتشوفوا ان هي جابت لهم العار ومش بنت بنوت ، بس انا رفضت وعلطول مشيتها
-يعني أنت بتقول دلوقتي ان البنت قالت لك ان هي كانت مش بنت بنوت
-أها ... ورفدتها علطول
***
وداد خارج المكتب تتذكر عندما قام بدوي بالاعتداء عليها وقامت بطعنه بالسكين ، تظل ترتجف بقوه وتبكي وتضع المصحف بجانبها لتتفاجئ بخروج بدوي وكالعاده لا ينظر اليها ويخرج هو وزوجته ، والمفاجاءه الأكبر تجد بثينه آتيه هي الاخري " بثينه كانت بوابة العماره لدي بدوي وصديقة وداد "
-بثينه
تجري وداد عليها وتحضنها بقوه وهي تبكي بقوه
-اكيد جايه تشهدي معايا وتقولي علي اللي بدوي عمله فيا
تبتعد بثينه عنها وهي تبكي
-سامحيني يا بت يا وداد والله يا وداد انا بيهددوني، الراجل اللي اسمه سريانوسي اللي عامل زي صباع الفجله ده باعت ناس بتهدد اهلي في البلد ، اسفه يا صاحبتي
تتركها بثينه وتدخل ، و وداد صامته وساكنه مكانها
-ايوه يا فندم انتم جايبني هنا ، معاك بثينه جايبه 65% في الثانويه العامه ومنه لله خالي جابني اشتغل معاه في العماره وسيبوني التعليم ، انا اصلا كنت شغاله في العماره دي قبل كده وكان واحد اتقتل فيها كان ساكن في شقة الحزين بدوي وواحده كانت بت.....
-بس اسكتي ، انتي جايه تحكيلي قصة حياتك ، حفيظ عبدالعال حمدى المشهور ب سريانوسي قام ب إدعاءك لتقولي الشهاده بخصوص وداد قاسم عابدين زين النور اتفضلي
-معرفهاش سيادتك، لا معرفشي الاسم ده ، وبعدين انا لسه جديده في العماره واشكال جديده وقديمه بتمر عليا ، وبعدين هما اصلا مش بي....
-بس يا بنتي انتي اي ، ردي علي قد السؤال ، انتي بتقولي متعرفيهاش ، الزاي وانتي شغاله في نفس عمارة الاستاذ بدوي
-الراجل ده مش سهل وياريت متاخدشي بكلامه ودور في دفاتره القديمه هتعرف ان هو كداب
-يعني انتي بتقولي دلوقتي انك متعرفيش وداد
-ولا شوفتها قبل كده سيادتك
تخرج بثينه وتنظر الي وداد وهي تبكي
-مقولتش حاجه تأذيكي يا به
تبتسم وداد وتنظر اليها في رفق
-شكرا
تتركها بثينه وتمشي فيأتي باسل ليجد وداد تبكي فيعطيها
-اشربي العصير وهتبقي كويسه يا وداد
-بدوي جه يشهد مع سريانوسي ومشي
-نعم
انصدم باسل وظل صامت لينصدموا بدخول مصدقه عمة وداد ، تقف وداد في صدمه وباسل ينظر الي وداد في رفق لتأتي مصدقه وهي تبتسم
-جيت أشهد ضدك يا بنت اخويا
#الفصل_الثاني_عشر
#بنت_بنوت
#قضية_رأي_عام
وكيل النيابه :- بس التقرير بيقول ان هي كانت بنت بنوت ، مفيش حد لمسها يعني
سريانوسي ببكاه : وليه ميكونشي هو اللي عمل معاها كده وبرضاها وهي وافقت ان يتعمل معاها كده وجايين بيتهموني علشان يساوموني
وداد واقفه في حاله من الصدمه العصبيه من كلام سريانوسي ، وكيل النيابه حاول علي قد ما يقدر يساعد وداد بس فشل
سريانوسي بتعصب : تقدر تقول لي يا باسل وداد قاعده عندك ليه
باسل : معندهاش مكان ف قعدت عندي
محامي سريانوسي : وده يثبت ان كلام موكلي صح واطلب من سيادتكم ان انتم تأجلوا الجلسه لحين إستماع الشهود
واتفاجئ من رد فعل سريانوسي ان هو جايب شهود يشهدوا معاه
وداد ببكاه : في رب السما هو اللي هيجيب حقي يا بن الكلب ، منك لله ،يا كلب
باسل بتعصب: طب سيادتك انت مصدق اللي بيقوله ده... انا بطالب حضرتك تستجوب جعبل بمفرده
وكيل النيابه : حضرتك مش هتعرفني شغلي يا استاذ باسل
سريانوسي ابتسم وجعبل كان ضميره بادئ يتحرك ويتكلم بس سريانوسي مسك ايده بقوه ف خاف ، وداد خرجت من قسم الشرطه وهي مش ف وعيها نهائي وركبت العربيه مع باسل
-شهود أي اللي تم استدعائهم
بس وداد مردتش عليه غير أن دموعها بتنزل وساكته مبتتكلمشي ، هو ابتسم لها وحاول يتكلم تاني
-بس مقولتليش تعتقدي مين الشهود دول يا وداد
-معرفشي
الكلمه خرجت بكسرة نفس كلمه كانت بتحمل معاني كتيره من وجع وصرخه
-عارفه يا وداد ... انا اكتر واحد بكره سريانوسي ... عارفه ليه ؟
وداد إم تلتفت إليه ولم تجيبه ، صامته لا تتحدث
-هقولك ليه ، احنا كنا فقراء قوي يا وداد ، كنت انا و اختي الكبيره بس ، قاعدين في أوضه علي السطح وحمام مشترك مع الجيران ، أختي أشتغلت سكرتيره عند زميل سريانوسي ، سريانوسي شافها أعجب بيها ، اتقدم لها ، مش هنكر أن هو السبب ف اللي انا فيه والعز ده كله ، فتح ليا مكتب في التجمع واتشهرت جامد قوي ، المهم سريانوسي بقي يخرج مع الحريم ويتجوز عرفي علي أختي ويرجع كل يوم يضربها ويشتمها ، أختي كانت طيبه قوي كانت بتخاف تحكيلي، وفي يوم لقت نفسها حامل ،كانت فرحانه قوي واتصلت بيا وحكت لي ان هي حامل ومستنياه يرجع علشان تحكيله
وداد اندمجت مع القصه وإلتفتت لباسل ، انصدمت لما شافت باسل بيعيط
-سريانوسي كان راجع ، ومعاه زوجه جديده ، اختي دخلت في صدمه عصبيه ، قام الحيوان ضربها في بطنها بالرجل ومكانشي يعرف ان هي حامل ، وقعت علي الارض مفاقتش بعدها وماتت
باسل دموعه بتنزل و وداد مصدومه من اللي بيقوله ده
اليوم التالي
وداد جالسه وواقف بجانبها باسل فتنصدم عندما تجد الدكتور الذي قام بفحصها أثناء ذهابها مع والدها " الفصل الثالث" ، وداد وقفت في صدمه بس نظرات الدكتور لها كان كل اسف ودخل لوكيل النيابه وباسل بيسأل وداد بتعجب
-مين ده يا وداد تعرفيه
-ده الدكتور اللي أبويا اخدني عنده وقال لأبويا ان انا بنت بنوت
انصدم باسل ولفظ بخوف
-كده سريانوسي بدأ يبخ سمه
دخل الدكتور لوكيل النيابه وجلس وابتسم
-معاك الدكتور عثمان مصطفي خالد ، دكتور امراض نساء وأعضاء تناسليه
-أهلا يا دكتور ، حفيظ عبدالعال حمدى المشهور ب سريانوسي قام ب إدعاء حضرتك لتقول الشهاده بخصوص وداد قاسم عابدين زين النور
-بص يا فندم انا بيجيلي مرضي كتير وبنساهم اصلا ، بس المره دي كانت مختلفه شويه ، البنت دي جت ليا هي وابوها وكشفت عليها وطلعت بنت بنوت ، بس اكتشفت ان هي عامله عملية ترقيع ، و والدها لما عرف جاتله جلطه في القلب ساعتها وحولته علي مستشفي الهلال وحضرتك ممكن تجيب تفاصيل الحاله بتاعته من هناك
-يعني انت دلوقتي بتقول ان هي كانت عامله عمليه اعادة بناء الغشاء
-ايوه يا فندم
-اومال تقرير الطب الشرعي ليه بيقول ان الغشاء اللي تم ازالته كان غشاء البنت وليس مصطنع
وش الدكتور جاب ألوان واتحرك في خوف وبلع ريقه وابتسم وحاول يتمالك اعصابه
-معتقدشي علشان انا كنت متأكد مليون ف الميه ان هي كانت مركبه غشاء مصطنع ومعنديش اي كلام تاني سيادتك
**
وداد جالسه تبكي ثم تخرج المصحف وتبدأ تقرأ لتشعر بدوخه بسيطه و وجع في بطنها
-مالك يا وداد
-دوخه بسيطه مش عارفه من اي وحاسه ان عاوزه استفرغ
-ما انتي مأكلتيش من امبارح اي حاجه استني اروح اجيب لك عصير
يتركها باسل ويمشي فيخرج الدكتور مسرعا ولا يلتفت إليها ووتفاجئ بمفاجاءه كبري، وهو بدوي وهو جالس علي الكرسي المتحرك وتساعده زوجته ، ملحوظه بدوي ده اللي اتهجم عليها في الفصل السادس ، وداد كانت ضربته بالسكين وهربت ، وبيدعي ان هو مشلول وبيتحرك بكرسي متحرك بس هو لا ، وداد كانت بمفردها بدأت تبحث عن باسل وهي خايفه من بدوي ، بس بدوي دخل مكتب وكيل النيابه
-معاك بدوي علم الدين شيرس موجهه باللغه العربيه ، متقاعد بسبب الشلل ده ، واللي ورايا دي مراتي
-أهلا استاذ بدوي ، حفيظ عبدالعال حمدى المشهور ب سريانوسي قام ب إدعاء حضرتك لتقول الشهاده بخصوص وداد قاسم عابدين زين النور
اتحرك بدوي بخوف بس تمالك اعصابه
-سيادتك انا راجل مريض وزوجتي مش بتقدر تخدمني لواحدها وتشوف طلبات البيت ، فطلبت من المكتب بتاع الحي يعينوا ليا خادمه ، وبالفعل جابوا البت دي ، كانت تصرفاتها غريبه حكت لي ان هي بنت غلبانه وأهلها عاوزين يقتلوها علشان اكتشوفوا ان هي جابت لهم العار ومش بنت بنوت ، بس انا رفضت وعلطول مشيتها
-يعني أنت بتقول دلوقتي ان البنت قالت لك ان هي كانت مش بنت بنوت
-أها ... ورفدتها علطول
***
وداد خارج المكتب تتذكر عندما قام بدوي بالاعتداء عليها وقامت بطعنه بالسكين ، تظل ترتجف بقوه وتبكي وتضع المصحف بجانبها لتتفاجئ بخروج بدوي وكالعاده لا ينظر اليها ويخرج هو وزوجته ، والمفاجاءه الأكبر تجد بثينه آتيه هي الاخري " بثينه كانت بوابة العماره لدي بدوي وصديقة وداد "
-بثينه
تجري وداد عليها وتحضنها بقوه وهي تبكي بقوه
-اكيد جايه تشهدي معايا وتقولي علي اللي بدوي عمله فيا
تبتعد بثينه عنها وهي تبكي
-سامحيني يا بت يا وداد والله يا وداد انا بيهددوني، الراجل اللي اسمه سريانوسي اللي عامل زي صباع الفجله ده باعت ناس بتهدد اهلي في البلد ، اسفه يا صاحبتي
تتركها بثينه وتدخل ، و وداد صامته وساكنه مكانها
-ايوه يا فندم انتم جايبني هنا ، معاك بثينه جايبه 65% في الثانويه العامه ومنه لله خالي جابني اشتغل معاه في العماره وسيبوني التعليم ، انا اصلا كنت شغاله في العماره دي قبل كده وكان واحد اتقتل فيها كان ساكن في شقة الحزين بدوي وواحده كانت بت.....
-بس اسكتي ، انتي جايه تحكيلي قصة حياتك ، حفيظ عبدالعال حمدى المشهور ب سريانوسي قام ب إدعاءك لتقولي الشهاده بخصوص وداد قاسم عابدين زين النور اتفضلي
-معرفهاش سيادتك، لا معرفشي الاسم ده ، وبعدين انا لسه جديده في العماره واشكال جديده وقديمه بتمر عليا ، وبعدين هما اصلا مش بي....
-بس يا بنتي انتي اي ، ردي علي قد السؤال ، انتي بتقولي متعرفيهاش ، الزاي وانتي شغاله في نفس عمارة الاستاذ بدوي
-الراجل ده مش سهل وياريت متاخدشي بكلامه ودور في دفاتره القديمه هتعرف ان هو كداب
-يعني انتي بتقولي دلوقتي انك متعرفيش وداد
-ولا شوفتها قبل كده سيادتك
تخرج بثينه وتنظر الي وداد وهي تبكي
-مقولتش حاجه تأذيكي يا به
تبتسم وداد وتنظر اليها في رفق
-شكرا
تتركها بثينه وتمشي فيأتي باسل ليجد وداد تبكي فيعطيها
-اشربي العصير وهتبقي كويسه يا وداد
-بدوي جه يشهد مع سريانوسي ومشي
-نعم
انصدم باسل وظل صامت لينصدموا بدخول مصدقه عمة وداد ، تقف وداد في صدمه وباسل ينظر الي وداد في رفق لتأتي مصدقه وهي تبتسم
-جيت أشهد ضدك يا بنت اخويا
#الفصل_الثالث_عشر
-نعم
انصدم باسل وظل صامت لينصدموا بدخول مصدقه عمة وداد ، تقف وداد في صدمه وباسل ينظر الي وداد في رفق لتأتي مصدقه وهي تبتسم
-جيت أشهد ضدك يا بنت اخويا
وداد خافت ورجعت وقفت خلف باسل و هي مرعوبه من عمتها مصدقه
مصدقه بإبتسامه : أي يا بت اخويا مسألتيش يعني ع ابوكي هل هو مات ولا عايش ولا حكاية اهله اي
وداد بخوف : عملت فيكي اي يا عمتي علشان تعملي فيا كده ، ده كله علشان رفضت اتجوز ابنك
مصدقه : إبني اتجوز ومراته حيبله دوري علي نفسك والعار اللي جيبتهولنا
تتركهم مصدقه وتدخل الي وكيل النيابه وهي تنظر الي وداد عندما يقوم الحاجب بغلق الباب
-انا مصدقه عابدين زين النور اخت الشيخ قاسم ابو وداد
وكيل النيابه اتعجب لأن اسم مصدقه مش موجود في الشهود
-انتي عمتها
-اها يا بيه ولو طولت أخلص منها يبقي أريح لينا
-احكي يا حاجه مصدقه
-احكي اي ولا أي ، أنا معنديش حاجه تتقال انا عندي ورق هو اللي يتكلم
-ورق ، ورق اي
تخرج مصدقه من العمه التي ترتديها علي رأسها اربع ورقات
-خد يا بيه ده عقد جواز وداد من بليغ عتمان ابو سفيان المشهور بالمافايا ومتوثق كمان ومات بعد الجواز بأسبوعين اتنين
-أي ده
-وداد كانت زينة بنات البلد في يوم وليلة جلبت لنا العار لما عرفنا ان هي متجوزه في السر وجيبنا الدايه اتفحصتها وعرفنا ان هي مش بنت بنوت ، اخويا اخدها وهرب علي مصر ولما لقاها دارت علي حل شعرها ، رجع تاني البلد وقال ماتت
**
وداد واقفه بتبكي مع باسل والوجع في بطنها زاد وبدأت تستفرغ وباسل بدأ يساعدها
-تعبانه مش قادره عاوزه أروح
-عمتك قلبت الطربيزه علينا يا وداد
ليجدوا مصدقه خارجه من مكتب وكيل النيابه وتبتسم
-مستنياكي في البلد وانتي جايه وكفنك علي يدك علشان مبنجبش كفن للي زيك
وتتركها وتمشي لتدخل وداد وهي تستند علي باسل وخلفهم يدخل سريانوسي وجعبل والمحامي لديهم
وكيل النيابه : أكتب عندك يا أبني بعد الاستماع إلي الشهود والأدله، قبل إصدار الملف الي المحكمه العليا فقد تم
1- حبس المجني جعبل السيد حفيظ ابو زعبل ثلاث ايام علي ذمة التحقيق بما تم تقديمه إلينا من براهين وأدله ، وشروع في قتل المجني عليها وداد قاسم عابدين زين النور ، واحالة اوراقه الي المحكمه العليا
تبتسم وداد وباسل عندما يسمعوا اول اصدار من وكيل النيابه ، وجعبل ينظر الي سريانوسي وييكي ، ليكمل وكيل النيابه
2-إخلاء سبيل حفيظ عبدالعال حمدى المشهور ب سريانوسي بدفع كفاله قدرها 100 ألف جينيه وقفل المحضر علي ذلك في تمام الساعه الثالثه عصرا
تسمع وداد هذا النطق وهي مصدومه لتدخل في حالة اغماء وتقع علي الارض فيجري باسل اليها مسرعا
**
سريانوسي واقف مع جعبل والمحامي في الخارج ، بحيث ان جعبل في يداه الكلبش
سريانوسي : الفلوس هتوصل لأمك واخواتك النهار ده بس تقول ان هي كانت داخله تسرق وانت ضربتها وخوفت لتكون ماتت أخذتها رميتها في البحر
جعبل بخوف :كده هاخد كام سنه
المحامي بأبتسامه : ثلاث سنين بس
سريانوسي بضحكه خفيفه : متخافشي يا إبني انا معاك وهحاول اخلي المحامي يقلل لك المده بس خليك فاكر متجيبشي سيرتي بحاجه
**
وداد علي السرير في الفيلا لدي باسل ، يخرج الدكتور ويتحدث مع باسل قليلا ، لينصدم باسل بما قاله الدكتور ثم يقوم بتوصيله ويدخل الي وداد وهو مصدوم بما قاله الدكتور
-قالك اي
باسل مش بيرد بل بالعكس عاوز يبتسم وفي نفس الوقت مش عارف يقول اي بس حاول يتمالك اعصابه ويتكلم
-وداد انتي...
-انا اي
-أنتي
-انطق انا اي
-أنتي حامل في الشهر الأول
تضع وداد يدها علي فمها وتنصدم وتكتم صرخاتها بيدها وتبكي ثم تقف في صدمه عصبيه
-لا..لا لا
-اهدي يا وداد
ولكن وداد تقوم بضرب بطنها بقوه وباسل يمنعها
-اهدي يا وداد بقولك أهدي
-لا..لا...لا..يارب ليه
تصرخ بقوه وتلطم خديها بقوه وتصرخ بشده وترفع عينيها الي اعلي
-يارب انا عملت اي علشان تعمل فيا كده يارب ليه يارب ليه تعمل فيا كده .... عملت اي وحش صلاه وكنت بصلي ...صوم وكنت بصوم ، ليه ، حتي كتابك حفظاه ليه يحصل لي كل ده
-يا وداد أهدي انتي كده بتكفري
-يارب ليه...يارب ليه كده...حرام انا تعبت لأ حرااااام حراااااااااااااااام
يرتفع صوت صرخاتها بقوه ، وتظل تضرب بطنها بقوه ولكن يأتي هاتف في أذنها
-الحمل ده الوسيله الوحيده اللي هتجيبلك حقك
تهدأ وداد مره واحده وتنظر الي باسل وهي مصدومه
-هو الحمل ده الوسيله الوحيده اللي ممكن تجيب حقي
-كنت لسه هقولك بس أنتي اللي مسمعتنيش ، اها احنا ممكن نعمل تحليل الحمض النووي وب كده نقدر نثبت ده كله
تعود نظرة الأمل مره أخري إليها ولكن يقطع هذه النظره جملة باسل الاخيره
-بس لازم القضيه دي تتحول لقضيه رأي عام
- وده ليه لا
-لازم كده احنا هنجبر القاضي ان التحليل يحصل قدامنا في المحكمه ، سريانوسي ثعلب
-لا ده كده هتفضحني
الي اللقاء في الفصل قبل الأخير
يا فرحه ما تمت اخدها الغراب وطار ده المثل اللي هيطبق علي حلقة بكره
قتل وداد هيدور الشك حولين مصدقه وسريانوسي وبدوي
اما باسل هيحاول بأقصي جهده يخلي القضيه قضية رأي عام…. انتظروني❤
رحلة بدأت ب عار وانتهت بإغتصاب و قتل "
" انتهت ب قضية رأي عام، فهل المجرم هينال جزاه؟ ! "
#الفصل_الأخير
#بنت_بنوت
#قضية_رأي_عام
صرخات بشده ، صرخات الناس ازدادت و رجال الأمن أنتشروا في كل مكان
وداد كانت علي الارض ، الدم في كل مكان ،باسل كان بيبكي وبيصرخ ويقول
-حد يلحقنا الأسعاف
قنوات التليفزيون كانت بتنقل الأخبار بث مباشر وكان بدوي بيشاهد التليفزيون وابتسم ووقف من علي الكرسي لما شاهد المنظر ، بثينه دموعها نزلت لما شافت مشهد قتل وداد وكانت بتقول
-يا صغيره علي المر يا اختي ، ربنا على الظالم يا وداد
ووقفت وقعدت تخبط علي التليفزيون جامد وتصرخ وتعيط
-اشتركت مع اللي أذوكي يا بت ، وداد ، انا بنت كلب ، وقفوا الفيديو ، أشتركت مع اللي قتلوكي يا صغيره علي الموت يا خيتي
الفيديو انتشر بسرعه كبيره وكانت مصدقه عمة وداد لتشاهد الفيديو والابتسامه لم تفارق وجهها
-فرحانه ، وكأن اليوم ده عيد ، نكرتي أبني ورفضتيه وقولتي عليه جاهل وكسرتي قلبه ، وكان هيروح من إيدي ، جه الوقت اللي انتي فيه تروحي يا بنت اخويا ، نفسي اعلن للناس كلها وأقول انا اللي قتلتك
تقف مصدقه وتقف خارج الحجره ، فتأتي الخادمه مسرعه
-خير يا ستي
-روحي للمحامي ، قوليله بتقولك مصدقه جهز ورق الميراث بتاع وداد اللي ورثته من بليغ
ثم تدخل الحجره وتقوم بتشغيل اغنية مهرجانات وترقص علي الاغنيه وفي الطابق التاني ابنة مصدقه "عبير" تصرخ بشده وتحاول الخروج من الحجره ولكن لم تجد مفر وتتمتم بكلمات بها بكاه
-كان متجوزني على سنة الله ورسوله ، قتلتوه ليه ،هقتلكم ، افتحوا الباب ، هقتلكم ، قتلتوا حبيبي ، قتلتوا حبيبي
ومصدقه في الطابق الاسفل ترقص علي الاغنيه ولا تعطي أي اهتمام
-------
سريانوسي بيشاهد الفيديو ويبتسم ليدخل المحامي لديه
-خير أكيد جايب لي مصيبه زي وشك
-انت طلعت تريند علي تويتر
-نعم
يدخل سريانوسي فيجد تريند رقم 1 #اعدام_سريانوسي
-هما عاوزين يعدموني
-البنك هيحجر بكره علي كل ممتلكاتك
-نعم ، هو انا مشغلك معايا علشان تنكد علي أمي
-اسف
-كده وداد اتقتلت ، يعني القضيه وقفت صح
يقهقر المحامي وجهه في الأرض وينظر الي سريانوسي بحزن
-للأسف كلها ساعه والبوليس هيجي يقبض عليك، فكروا ان انت اللي عامل كده
-مش بقولك انت حد مصلتك عليا
وبالفعل ينصدم سريانوسي عندما يجد رجال الشرطه يقومون بالقبض عليه
---
باسل واقف خارج الحجره يبكي ويتذكر جميع اللحظات التي قد عاشها مع وداد
-يارب ، انت عارف ان هي غلبانه ، أقف معاها يارب
ينصدم عندما يجد بثينه آتيه متنكره في زي الممرضين حتي تعبر من الشرطه
-باسل بيه، البت وداد لسه عايشه صح؟
ينظر اليها باسل ويظل يبكي بقوه ، و بثينه تقترب من باب العمليات
-اقف معاها يارب ، البت غلبانه ملهاش حد يارب ، البت غلبانه
يخرج الدكتور وطاقم من الدكاتره معه فيسرع باسل و بثينه اليهم في خوف
باسل بخوف : وداد يا دكتور
الدكتور بأسف : حاولنا بأقصي جهد وللأسف فشلنا
تبكي بثينه بقوه ويقف باسل في صدمه ويتذكر وداد عندما كانت تنظر الي الناس وتبتسم وتنظر إليه قائله
-كل دول معايا
يذهب باسل الي الحجره التي بها وداد ويقف في الخارج ويبكي ويقول بحزن
-كل دول معاكي بس انتي اللي سبتيهم ، كنت بدأت احبك
يظل باسل يبكي وينظر الي الباب ثم يجلس علي الارض ويبكي
جميع القنوات في التليفزيون تقوم بنقل الخبر
"وفاة فتاة الصعيد ، رجال الشرطه يقومون بالبحث علي من فعل هذا ، رجال الشرطه يوجهون الاتهام الي المجني سريانوسي "
** بعد مرور شهر **
جالس باسل علي قبر اخته ، حيث قد قام بدفنها في مقابرهم العائليه ،ينظر علي اسم اخته
-سريانوسي جه الوقت اللي تشوف فيه الموت
وبالفعل في الحبس يدخل أربع رجال علي سريانوسي ويقومون بضربه بقوه الي ان ينزف دم من وجهه ورأسه ويفقد الوعي ، يخرج الرجال بعض الآلات الحاده ويقوم شخص بضرب سريانوسي في بطنه ، بعد ساعات يتم نقل سريانوسي الي المستشفى ويتم وضع عليه حراسه مشدده
------
بدوي يذهب الي الدكتور بعد تعب شديد هو وزوجته
-خير يا دكتور في اي
-الاشعه والتحاليل بتبين ان حضرتك عندك الأيدز
-الأيدز!
-وللأسف ملهوش علاج غير بتر عضوك الذكري
-انت بتقول اي
-لو المرض ظل كده بدون ان احنا نوقفه، هيتم الوفاه
-الزاي مرض ملهوش علاج انا هسافر أتعالج بره، انا هسافر اتعالج بره انت دكتور حمار مبتفهمشي حاجه ، قال بتر قال
يقف بدوي ويخرج وهو يتمتم بكلمات غير مفهمومه لتظل زوجته
-طب وانا يا دكتور سليمه؟
-اها
-طب احمي نفسي منه الزاي أطلق منه
-والله ما عارف ااقولك اي بس من رأيي، لو متمش البتر ، احتمال 120% يموت
***
مصدقه جالسه في حجرتها فتجد عبير تدخل وتغلق الباب خلفها بالفتاح وحامله في يدها "جيركن "
-اي يا بت بتقفلي الباب لي ، وأي اللي انتي شيلاه ده
تقترب عبير منها ومصدقه واقفه في خوف
-قتلتيه ليه ؟
-راحه تتجوزي من ورا امك يا عبير وكمان عيل صايع
-الصايع ده كان جوزي علي سنة الله ورسوله ، يعني مضحكشي عليا في الحرام
-ده كان طمعان في فلوسي وفلوسك
-مكانشي يعرف ان انا غنيه، بعتي ناس يقتلوه وهو كان لسه بيقولي بحبك ، كنا بنتفق ان هو هيجي ياخدني منك ، ليه قتلتيه
-كان لازم احميكي علشان بحبك
-ما انا قولت مينفعشي برضو أسيبك لواحدك وانتي بتحبيني ، قولت أخدك معايا ، اخدك ونيسه تونسيني
-هتعملي اي يا بت
-هتعرفي دلوقتي ، هنروح له
تقوم عبيره بفتح البنزين ، وتضع علي جسدها البنزين فتذهب مصدقه مسرعه الي الباب
-ألحقوني يا خلق، ألحقوني يا ناس ، لا يا عبير ، حد يلحقنا ، بتعملي اي يابت
تضع عبير البنزين في جميع أركان الحجره ومصدقه تصرخ بقوه وتحاول ان تخرج ولكن الباب مغلق والشباك من الحديد
-لا يا عبير ، انا امك يا عبير لا ، حد يلحقنااااااا الحقوني
تشعل عبير الكبريت وترميه علي الأرض وهي تضحك فتشتعل عبير وتجري علي مصدقه وتحضنها فتشتعل هي الأخري وتشتعل الحجره بهم وبعد دقائق ينفجر البيت بما فيه من اطفال وأبناء مصدقه الرجال
--------------------------30-6-2019-------------------
في المحكمه القضاه جالسين وباسل والكثير من المحاميين جالسيين للأستماع بجلسة الحكم بعد ان تم أعتراف بثينه وجعبل علي سريانوسي لينطق القاضي
-بحضور الشهود والأدلة المثبته وبجمع سجلات التسجيل فقد قررنا نحن ، حكمة المحكه بحبس
جعبل السيد حفيظ ابو زعبل بالسجن خمسة عشر عام (15 عام ) مع مراعاة التجديد
وسريانوسي واقف في داخل القفص ينظر الي باسل بتعصب ، وباسل ينظر الي سريانوسي ويبتسم ، وجعبل يصرخ وينظر الي سريانوسي
-منك لله دمرت حياتي
ليكمل القاضي الحكم بعد ان يهدأ الجميع
-و بأحالة أوراق حفيظ عبدالعال حمدى المشهور ب سريانوسي الي مفتي الديار المصريه للنطق بالحكم ، وذالك في يوم 4-7-2019 رفعة الجلسه
يهلل الجالسين ليذهب باسل مسرعا الي سريانوسي
-مش وعدتك
-طول ما لسه فيا الروح طول ما اللعبه لسه شغاله
-كلها أربع ايام وهتقابلها هناك وهي صدقني هتكون أقوي عند ربنا وهتقدر تاخد حقها منك
-ومين قالك ان رايح لها دلوقتي
-علي وعدنا ، بس شوف انت ظلمت كام حد في حياتك وجه الوقت اللي أنت تدفع فيه التمن
-عارف يا باسل، أنا نفسي أعترفلك بحاجه كنت مخبيها عليك
يتحرك باسل في تعجب ثم يأخذ انفاسه بخوف
-أختك أنا اللي قتلتها، كنت بشغلها في الحرام ولما حملت خافت تقولي ولما عرفت طلبت منها تنزل الجنين ، رفضت ، زقتها من الدور التاني ، نزلت مصحيتشي
دموع باسل تنهدر عندما يسمع هذا ولكن سريانوسي يكمل حديثه
-ده حالك دلوقتي ، ومش عارف حالك هيبقي اي لما تعرف اني هخرج
---
سيارة السجن التي تحمل سريانوسي و جعبل يأتي ناس ليضربوا بالنار ، لتهريب سريانوسي ، ولكن ضربات الرصاص ترتفع لتأتي رصاصه في مصدر تحريك السياره لتنفجر السياره ويصرخ سريانوسي وجعبل ويتم تفحمهم في داخل السياره
يخرج عمرو اديب ببرنامجه ويقول
-مساء الخير ، فتاة الصعيد ، قصه تنفع سيناريوا ، قبل ما أبدأ أحب ابعت رساله لبطلة القصه وداد وأقول لها حمد الله ع السلامه وربنا يعوض عليكي في الطفل اللي راح ، وربنا يقومك لينا بالسلامه وتفوقي، ملحوظه المشاهدين، وداد في غيبوبه ولحد دلوقتي مفاقتش ولا صحه للأشاعات اللي انتشرت وقالوا توفت ، فنسأل الله الشفاء ، هنزل لحضرتكم فيديو دلوقتي عن سريانوسي وهو داخل العربيه متفحم بعد ان قام بدفع مبلغ من المال لتهريبه، بس يشاء القدر ويتم انفجار العربيه وهو بداخلها ،وزي ما حضرتك شايفين ان نال جزاه للاخره ومنتظرشي حكم الإله، حكم الارض بل ربنا وسبحانه وتعالي عظيم جدا ، حق البنت رجع قبل تنفيذ حكم اهل الارض ، ومن الأخبار اللي جت لي دلوقتي ان عمتها ولعت هي وكل اهلها، ملحوظه تانيه للمشاهدين ان عمتها شهدت ضدها والفيديو اللي وداد كانت طالعه فيه بتقول ان عمتها السبب في كل اللي حصلها ده ، ولما سألنا عن سبب حريق عمة وداد ، اكتشفنا تن بنتها السبب، والمصادر أكدت ان البنت اللي عملت كده لان كانت متجوزه في السر ، فمثل من قتل يقتل ولو بعد حيين أتحقق اهو ، هنطلع فاصل ونرجع نتكلم في ماتش الزمالك وخسارة الزمالك ،فاصل ونرجع
---
باسل جالس في المستشفي في حجرة وداد ، يظل ينظر اليها ويتحدث الي وداد الراقده علي السرير في غيبويه وبدون وعي
-قولتلك هجيبلك حقك ، قولتلك حقك هيرجع والحمد الله رجع ، قولتلك ان ربنا مش هيسيبك غير لما ينصرك وبالفعل نصرك ومصر كلها عرفت انك مظلومه ، بس الحاجه الوحيده اللي مقولتهاش ليكي ، أني بحبك
يقف باسل ويقبل رأسها ويعود ويجلس علي الكرسي ، ثم يتحدث مره ثانيه
-انا بحبك يا وداد ، اقسم بالله العظيم حبيتك من قلبي ، مكنتش عارف انا بساعدك ليه بس في البدايه كان كل غرضي الأنتقام من سريانوسي ، بس اما عرفتك عرفت يعني اي الحب اللي أنتي عيشتي حياتك كلها بتدوري عليه ، أنا عارف انك سمعاني ، وعرفت انك هتفضلي كده لمده ربنا هو اللي يعلمها بس لما الدكتور قالي انك بتسمعي وبتحسي، حبيت ااقولك
تنهدر الدموع من عينه ويتمالك اعصابه ويمسك يدها وهو يبكي
-حبيت أأقولك أني بحبك ، بحبك وهفضل مستنيكي
لتظهر اغنية إليسا
"
أول ما قلت بحب كانت ليّ أنا
مين تستاهلها غيري أو تتقال لها
مكتوبة ليك وأهي كل حاجة في وقتها
تكمل حياتك بيّ لما دخلتها
وقت أما شافك قلبي شافت عيني فيك
صورة حبيبي اللي في خيالي رسمتها
قول بقي يا حبيبي، حبيبي
لمين أنا لو مش ليك
قول بقى يا حبيبي، حبيبي
ححب في مين غير فيك
طب ده أنا أيامي أحلامي
وحياتي واقفة عليك "
ليظهر شريط حياة وداد لتعرضها مع بليغ عندما قام بأختطافها وتعرضها لأهل البلد ومرض ابيها وتعرضها لبدوي ولسيريانوسي وأول مقابله بينها وبين باسل
وتظل وداد في غيبوبه وباسل جالس بجانبها
-تمت بحمد الله-
النهايه كده انا غيرتها مليون مره وفي الاخر رسيت علي دي حبيت أوضح رساله من خلال النهايه وان باسل هيفضل مستنيها ، حبيت أوضح ان جت له الفرصه اللي يثبت فيها ان هو بيحبها وحبيت نهاية القصه تكون مختلفه عن أي قصة قراءتها، كل مجرم اشترك في في احداث القصه نال جزاه بأضعف عقاب ، مصدقه فضحت فأنفضحت ، قتلت فأنقتلت
بدوي جاله مرض بسبب اللي كان بيعمله وزوجته هتسيبه لواحده و يا يتم البتر يا يموت وده كان عقابه ع اللي عمله
اما سريانوسي مات موته بشعه زي حالاته ويارب أكون قدرت أكشف شخصيته في دور الشر
بليغ كان زعيم مافيا وكان أمنية حياته ان يلاقي واحده تقوم بهدايته بس للأسف ملحقش وأنقتل ومات محروق
باسل حبيت اوضح من خلاله رسائل كتيره وياريت تكونوا فهمتوها
وداد بطلة القصه دي قصه حقيقيه بس فيها اختلاف كبير قوي وهي ان البنت الحقيقيه كانت متجوزه برضاها بتاع حشيش ولما مات رجعت فأهل البلد خرجوها من البلد واتعرضت بأغتصاب وماتت وتم إخفاء الادله
يارب أكون قدرت ارسم لكم الاحداث ومخرجتش عن الموضوع وتكون القصه عجبتكم
تمت بحمد الله
عايز ارائكم بالتعليقات…… وانتطروني مع نشر قصه جديده بحكايه جديده
اللي حابب يشوف كل القصص اللي بنشرها يعمل متابعه لصفحتي الشخصيه❤ هههههه
🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺
خلصتوا قراءة الفصل إتفضلوا جميع الروايات الكامله من بداية الروايه لاخرها من هنا 👇❤️👇💙👇❤️👇
4 - رواية تزوجت سلفي
🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺
🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺
13- رواية عشقك ترياق
14- رواية حياة ليل
16- رواية لست جميله
20- رواية حبيب الروح
22- سكريبت غضب الرعد
24- رواية ملك الصقر
29- رواية شطة نار
30- رواية برد الجبل
🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺
🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺
32- رواية الداده رئيسة مجلس الإدارة
35- رواية حماتي
36- رواية انا وضورتي بقينا اصحاب
41- رواية روح الصقر
42- رواية جبروت أم
46- رواية شهر زاد وقعت في حب معاق
47- رواية أحببت طفله
51- رواية لم يكن أبي
🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺
🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺
52- رواية حورية سليم
53- رواية خادمه ولكن
56- رواية خادمة قلبي
57- رواية توبه كامله
61- رواية طلقني زوجي
63- قصة فتاه تقضي ليله مع شاب عاذب
64- رواية عشق رحيم
67- رواية أحببت بنت الد أعدائي
69- رواية حلال الأسد
🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺
🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺
71- رواية أسيرة وعده
76- رواية دموع زهره
79- رواية إبن مراته
82- رواية جبل كامله
86- قصة غسان الصعيدي
89- رواية صليت عاريه
90- رواية صليت عاريه
94- رواية مفيش رحمه
95- رواية شمس العاصي الجزء الاول كامله
100- سكريبت جمعتنا الشكولاته الساخنه
101- سكريبت سيف وغزل
102- رواية حب الفرسان الجزء الثالث
104- رواية رعد والقاصر
105- رواية العذراء الحامل
106- رواية اغتصاب البريئه
107- رواية محاولة اغتصاب ليالي
108 - رواية ملكت قلبي
109 - رواية عشقت عمدة الصعيد
110- رواية ذئب الداخليه
111- رواية عشق الزين الجزء الاول
112- رواية زوجي وزوجته
113- رواية نجمة كيان
114- رواية شوق العمر
115- رواية أحببتها صعيديه
118- رواية لاعائق في طريق الحب
119- رواية عشق الصقر
121- رواية بنت الشيطان
122- رواية الوسيم إبن الحاره والصهباء
123- رواية صغيرتي الجميله
124- رواية أخو جوزك
125- رواية مريض نفسي
127- رواية هكذا يكون الحب
128- رواية عشق قاسم
129- رواية خادمتي الجميله
131- رواية جوري قدري
133- رواية المنتقبه أسيرة الليل
134- رواية نجمتي الفاتنه
135- رواية ليعشقها قلبي
136- رواية نور العاصي
137- رواية من الوحده للحب
139- رواية جوزي اتجوز سلايفي الاثنين
140- رواية شظايا قسوته
141- نوفيلا اشواق العشق
142- رواية السم في الكحك
143- رواية الصقر كامله
147- رواية عروس الالفا الهجينه الجزء الثاني
148- رواية أميرة الرعد
149- رواية طفلة الأسد
150- نوفيلا الجريئه والاربعيني
151- رواية أحببت مجنون
152- قصة أخويا والميراث
153- رواية حب من اول نظره
155- رواية صعيدي مودرن
211- رواية بنت بنوت