أخر الاخبار

رواية وداد الأدهم الفصل السادس عشر والسابع عشر والثامن عشر والتاسع عشر والعشرون والاخير بقلم سمسمه

 رواية وداد الأدهم الفصل السادس عشر والسابع عشر والثامن عشر والتاسع عشر والعشرون والاخير بقلم سمسمه 

رواية وداد الأدهم البارت السادس عشر والسابع عشر والثامن عشر والتاسع عشر والعشرون والاخير بقلم سمسمه 

رواية وداد الأدهم الجزء السادس عشر والسابع عشر والثامن عشر والتاسع عشر والعشرون والاخير بقلم سمسمه 


البارت السادس عشر 

زين شال خديجه وجري بيها علي عربيته 

وادهم وراه هو وداد وهشام وكمال 

 اللي بيعيط ومنهار أخده ادهم معاه 

وكلهم جريوا علي مستشفي 

.. 

عند كريم ونهي 

نهي:انا اسفه ي كريم 

كريم:علي اي 

نهي:اني كنت عاميه مش شايفه اهتمامك وخوفك وحبك ليا ومش شايفه غير ياسين اللي طردني من بيته 

كريم:نهي انتي بتتكلمي بجد 

نهي :أيوه انا فهمت اني كنت موهومه بيأسين مش اكتر 

كريم:وانا

نهي:انت اكتر حد واقف جمبي وبيهتم ليا وبتفاصيل حياتي 

و عاوزه اكمل معاه حياتي 

كريم :نهي انتي بتحبيني 

نهي:اكتشفت متاخر لما بعدنا عن بعض الكام يوم دول اشتاقتلك انت مش ياسين 

وكملت بكسوف كريم انا عاوزاك انت 

كريم :ياااه اخيرا انا بخبم ي نهي بحبكككككككك 

نهي:بس خلاص اسكت 

كريم طب عاوزين نروح لي ياسين نعتذره 

نهي:هو اللي طردني 

كريم :هو صاحب عمري ولازم تتصالحوا علي بعض 

نهي سكتت

كريم :نهي ده صاحب عمري لو مش موافقه هروح لوحدي 

نهي بابتسامه:موافقه 

كريم:طب يلا بينا علي بيته.

نهي:يلا

......

في المستشفى 

زين شايلها وبيزعق في الكل 

دكتور عاوز دكتور 

اهدي اهدي وهاتها واطلع بره زين:مش هسيبها

مينفعش ي استاذ أخرج يلا 

وفعلا زين خرج وقعد علي اعصابه ووراه جم كلهم 

وداد:بنتي بنتي فين ي زين 

زين :جوه مع الدكتور 

وداد:قولتلك ي ادهم قولتلك هتعرف 

بنتي هتروح مني 

زين حاطط راسه علي رجليه ومغمض عنيه 

راح له ياسين وقعد جمبه :اهدي متخافش عليها 

زين:مش قادر 

.

عم كمال رن علي أحمد 

احمد:انتوا فين ي عم كمال

عم كمال:في مستشفي 

أحمد بخضه:مستشفي أي في اي 

عم.كمال:معرفش انت بعد.مامشيت دخلهم وشويه وسمعت زعيق وكلهم خرجوا والست الصغيرة علي ايد اخوها وحنا في المستشفي 

احمد:ليل

عم كمال:لا لا التانية 

احمد؛قول المستشفي والعنوان بسرعه 

عم كمال:***** 

......

كريم وصل هو ونهي البيت 

كريم فضل يخبط 

البواب :أستاذ ادهم راح المستشفى 

كريم :لي خير 

البواب:معرفش 

كريم:طب هات العنوان

البواب:معرفش والله ي بيه 

كريم رن علي أسر 

كريم:الو أسر في اي انت فين 

اسر:احنا في مستشفي ***،

وقفل كريم واخد نهي وراحوا المستشفي 

....

في المستشفي 

الدكتور خرج 

والكل جري عليه

الدكتور :اهدوا ي جماعه هي عندها انهيار عصبي حاد إثر لصدمة قوية وحاليا هي لسه مفاقتش 

ادهم:طب هتفوق امتا

الدكتور:ربنا يسهل 

زين سند علي الحيطه واترمي علي الارض اللي خايف حصل حصل وبسببه كمان .

ووصل احمد 

وقابل ليل في وشه 

في اي ليل .

ليل بدموع :خديجه خديجه خديجه أختك .

احمد:اي يعني اي ي ليل .

ليل:خديجه هي اختك .

احمد جري علي ابوه 

احمد:بابا بابا في اي رد عليا 

هشام بدموع وانهيار:بنتي بنتي جوا بسببي 

احمد وابتدا يعيط :بنتك مين ي بابا 

هشام:اللي حكيتلك عنها 

انا السبب انا السبب 

وداد:بنتي ي أدهم هتروح مني 

ادهم:وحياتي عندك كفايه كدا عليكي ما قادر اشوفك في الحالة دي اكتر من كدا 

حرام عليكي نفسك صدقيني هتبقي كويسه. 

امل كانت بتعيط وياسين ضمها يهديها ومهموش اي حد ومحدش كان فايق يشوف في اي 

ياسين:اهدي 

امل :لا خديجه عاوزه خديحه ي ياسين خديجه كل حاجه بالنسبالي يخدوني هما مكانها كنت فاكرة أن مفيش أصعب من جوز أمي بس طلع فيه كله فيه فيه اهااااااااااا 

ياسين ضمها اكتر يهديها .

ودخل كريم ونهي عليهم 

كريم:ياسين في اي 

ياسين:هششش .

آسر :اهدي ي كريم

كريم:مين هنا ي أسر

آسر :خديجه 

كريم:مالها فيها اي 

ياسين:كريم مش وقت كلام 

وجت سهر اللي عرفت من أسر 

سهر جريت علي ليل واخدتها في حضنها وليل بتعيط .

وزين 

زين اللي حاسس انه خلاص وقف هنا ومش قادر يكمل طاقته خلصت تحمل كتير اوي 

وأحمد اللي مصدوم وهشام اللي ندمان 

كان مشهد مئوثر جدا وصعب علي الكل

الدكتور :مينفعش اللي بتعملوه ده ي جماعه

وداد :طمني علي بنتي 

الدكتور:ي جماعه اهدوا ده مجرد انهيار عصبي بس الله أعلم ممكن يأثر علي اي لما تفوق فأنا مش قادر احدد

زين:عاوز اشوفها 

الدكتور:انت زين

زين:اه 

الدكتور :بتخرف بي اسمك تعالي انت ووالدتها وياريت بلاش اكتر من كدا وده الأفضل لصحتها 

ادهم:ادخلي ي وداد انتي وزين وهشام 

وداد:هشام 

ادهم:وداد ده ابوها متنسيش 

وداد اكتفت بالصمت وفعلا هشام دخل وأحمد راح لي ليل 

احمد:اهدي ممكن واحكيلي اي حصل 

ليل:قصت له ما حدث انا انانيه اوي انا جرحتها انا عاوزاها تسامحني ي أحمد 

عاوزاها تسامحني 

احمد:هتقوم تسامحك متخافيش وسهر مسكت ايد أسر وضمت أيده :متخافش هتكون كويسه 

...

في الاوضه عند خديجه 

هشام دموعه نزلت هو ووداد 

وخديجه بتخرف بكلام 

لا لاااااا لا ي بابا متسبنيش انت أبويا هو لا 

انتي مين انتي ماما 

انتي حلوة اوي ي ماما 

زين زين زين ابعدعهم عني 

سبوني سبوني لاااا بابا ادهم متسبنيش متبعدش ي زين لاااااا

قرب زين منها واخدها في حضنه وبهمس:انا هنا ي خديجه متخافيش انا  معاكي ومش هسيبك

شددت علي حضنه واستكانت وهدت وخرجوا 

ادهم:كويسه

وداد :الحمد لله 

ادهم:ياسين خد البنات وروحهم كلهم 

ليل:بس أن

قاطعها ادهم :الكل هيروح معادا انا وزين وأستاذ هشام 

وداد:انا مش هسيب بنتي 

ادهم:وداد الكل هيروح وتيجوا الصبح وتغيروا الفساتين دي 

ياسين خدهم يلا وانت ي أسر روح سهر 

ومش عاوز اعتراض يلا .

وفعلا الكل سمع كلام ادهم .

.

عند آسر في العربيه 

سهر :اي اللي خصل 

آسر :قص لها ماحدث 

سهر:ياااه وزين مستحمل كل ده صعب برضو عليه اوي ي آسر 

آسر :منهار ي سهر ومش قادر يمسك نفسه حتي 

سهر طب اهدي انت 

آسر :سهر انا بحبك

سهر :أي 

آسر؛ بحبك 

سهر:آسر مش وقت الكلام ده 

آسر :انا محتاج حضنك ي سهر اللي حسيته أول مره ركبتي معايا فيه

سهر:آسر 

آسر شدها عليه وحضنها جامد اووي هو مخنوق ومش عارف يتكلم مع  مين 

وبعد عنها اخيرا 

ووصلها 

آسر :كلميني

سهر:حاضر 

آسر :بحبك 

.....

.....

في المستشفي 

ادهم:انا سامعك اتكلم ليه من الأزل اتجوزت امها وسبتها

هشام بدموع:حبيتها بجد وكنت ناوي أعلن جوزاي منها قبل ماتحمل خالص 

بس بعدها جالي مديري في الشغل وغصبني اتجوز بنته 

ادهم :انا اعرف ان البنات تتغصب اه أمال انت راجل اي يغصبك 

هشام :هددني بي سوزي واللي في بطنها عشان كدا لما جاتلي قولتلها نزليه بس من جوايا بتقطع .

فلاااااااش بااااااك 

حمدي:انت لازم تتجوز بنتي 

هشام:حضرتك مينفعش وانا كمان متجوز .

حمدي :قصدك علي بتاعة الكباريهات دي .

هشام:لو سمحت مسمحلكش 

حمدي:هقتلها وهدمر حياتك لو مرضتش تتجوز بنتي 

وتنهي اي حاجه ببنت الليل دي فاهم 

بااااك 

ادهم:وبعدين 

هشام:موافقتش بس كان هيرفدني وكمان مكنش هيخليني اشتغل في اي حاجه وهددني بقتل سوزي 

ومع ضغط منه اتجوزتها وللاسف سوزي كانت ماتت 

وقلبي مات معاها 

ومديري في الشغل أصر علي جوازي منها عشان هي كانت مريضة بالقلب وكانت بتحبني فكر في سعادتها بانانية ..بس للاسف كانت فعلا بتحبني ومع الوقت والعشرة حبتها .كان أبوها مخلينا نتابع مع دكتورة عشان متحملش وكانت بتاخد حبوب منع الحمل بس ربنا اراد أنها تحمل 

وفعلا حملت مني والحمل كان غلط عليها بس من حبها فيا رفضت تنزله وولدت أحمد بس ماتت وهي بتولد عشان قلبها مستحملش ووصيتها كانت أحمد اخلي بالي منه واربيه 

ودمرت وقضتها شرب وسكر واومار وكل ماتتخيله 

بس في يوم وانا مروح كنت سكران وعملت حادثه واتشليت وتوبت من بعدها وأحمد ربيته وعلمته بس ابتديت ادور علي سوزي واللي كانت حامل فيه 

وللاسف طلعت خديجه ودلوقتي هي جوه بسببي

ادهم وزين اتاثروا بكل كلمة هشام قالها 

بس اكتفوا بالصمت مقدروش يتكلموا 

...

في البيت 

وداد طلعت اوضتها .

وكله كان لوحده ومضايق  وكل شويه وداد تشوف ادهم وتكلمه

والحمد لله عدا اليوم علي الجميع بخير


البارت السابع عشر**

وداد الادهم***

في المستشفي 

زين جنب خديجه مبيبسبهاش وخديجة لسه مفاقتش 

وادهم خايف علي وداد المفروض كان خلاها جمبه ليه سابها وخلاها تروح 

.....

*في البيت*

عند وداد قامت وصلت ودعت ولبست عشان تروح المستشفي 

وداد :الو. 

ادهم :الو ي وداد 

وداد :انا جايه المستشفي 

ادهم مقدرش يعترض هو محتاجه يمكن اكتر منها اصلا :اركبي مع السواق يجيبك 

وسيبي العيال متقلقهمش

وداد :حاضر 

وقفلت وداد ونزلت 

وفعلا راحت لي ادهم المستشفي

...

عند ياسين آمل نايمه في حضنه وافتكر امبارح لما فضلت تعيط 

فلاااااش باااااك 

في اوضه ياسين 

آمل بتعيط 

ياسين :آمل كل ده ليه متقنعنيش انه عشان خديجه 

آمل :عشان افتكرت كل حاجه عديت بيها عشان افتكرت جوز امي وتعديه عليا وافتكرت امي لما باعتني ليك 

حسيت نفسي رخيصة اوي ي ياسين وخديجه اللي كانت بتشيل عني كل ده مش موجوده 

ياسين قرب منها :متقوليش علي نفسك رخيصه تاني انتي عمرك ماكنتي كدا 

وفضلت آمل تعيط 

ياسين:طب قوليلي مالك في أي غير اللي قولتيه .

آمل :انت الوحيد اللي مينفعش. أقولك مالي 

ياسين :ليه 

آمل:اقولك أي ها اقولك اني بحبك 

اقولك اني بستنا كل لحظة تجمعني بعيونك 

أقولك اني كل يوم بدعي انك تحس بيا 

أقولك اني كل يوم لما تتأخر قلبي يوجعني لمجرد بحسك انك مع واحدة غيري 

أقولك اني بموت لنا بفتكر يوم ماجيت خدتني ويوم ماحرجتني قدام صحابك

أقولك أن ربنا زرع حبك في قلبي وقلبك انت مبيحسش .

أقولك اني حبيتك ومن طرف واحد 

أقولك اي .

ياسين لسه هيقرب منها وقفته .انا مش بقولك كدا عشان محتاجه شفقه منك 

انا عارفه انك مبتحبنيش ولا عمرك هتحبني انا عارفه ومتأكدة من كدا .

خلاص ي ياسين كفايه كفايه بقا تسالني مالي وفي اي 

عرفت مالي وكملت كمان بتعب خديجة 

ياسين حس نفسه وحش اوي اي ده .هو عمل كدا في بنت برئيه لمجرد إنانيته وتكبره وكبرياءوه هو كمان حبها هي محبتهوش من طرف واحد .

هو حبها كمان هو فهم احاسيسه ومشاعره اتجاهه 

محسش بنفسه غير وهو حضنها قد اي حضنها دافي حنين حس براحة الدنيا 

وبعد عنها ومسح دموعها وباس ايديها واخدها في حضنه لحد مانامت

باااااااك

ياسين:آمل آمل اصحي 

آمل صحت وبعدت عنه وكانت هتقوم من غير ولا كلمه 

بس مسكها ياسين وشدها عليه 

ياسين:رايحه فين 

آمل؛:داخله اوضتي معرفش اي اللي نيمني هنا .

ياسين شاور علي قلبها :ده 

آمل :ملكش دعوة بده 

ياسين :بحبه 

آمل :ياسين. سبني 

ياسين :حاضر بس بشرط 

آمل :أنجز

ياسين قرب منها وطبع بوسه رقيقة علي خدها 

وطول .

ياسين :انجزت اهو 

آمل :انت قليل الأدب علفكرا .

ياسين:عارف وقومي يلا عشان اخد دوش لو عاوزه تساعديني معنديش مشكله 

آمل ضربته في صدره وقامت

....

ليل من امبارح وهي بتعيط  ويعتبر منامتش اصلا 

....

عند أحمد 

مصدوم من كلام أبوه امبارح. اللي سمعه لما رجع عشان يفضل معاهم لو احتاجوا حاجه واتصدم من جده اللي ظلم ابوه وزعلان علي خديجه ليه تعيش كدا لولا وداد كانت مخلصه لصاحبتها الله اعلم كانت اي دلوقتي ولا كانت فيين 

وقام لبس عشان يروح المستشفي

....

.....

في المستشفي 

وصلت وداد وجنب ادهم 

وزين اللي لوحده تماما 

بس كانت فيه حاجه مش طبيعيه جوه وكل شويه الممرضات تدخل وتخرج 

فوقفهم ادهم وسال في اي 

الممرضه :مش عارفه بس المريضة مش قابله اي حاجه 

زين:يعني اي فهمونا .

ادعولها ودخلت الممرضه 

.....

عند آسر صحا من النوم وراح لاوضة ليل 

آسر :نايمه ي ليل 

ليل:منمتش اصلا تعالي 

آسر؛ لسه مضايقه

ليل:انامش متخيله اصلا فاجاءه اختي تبقا أخت حبيبي 

ازاي 

خديجه ازاي مش اختي وازاي انا اصلا قولتلها كل ده امبارح 

انا ازاي عملت كدا 

انا انانيه 

اسر:محدش اصلا متخيل وكله اتصدم من كلام زين امبارح 

المهم انتي ي ليل متشليش فوق طاقتك لو سمحتي انتي لسه صغيرة 

ليل:مش قادرة ي آسر

انا عاوزه اروح لخديجه لازم اروحلها واقف جنبها 

آسر :بابا مانع اي بنت تروح هناك 

ليل:انا هكلمه 

وكلمت ليل ادهم .

ليل :الو بابا انا عاوزه أجي لخديجه أرجوك وافق

ادهم:تعالي خديجة محتاجاكم كلكم جنبها 

ليل قفلت مع ادهم وماصدقت وقامت عشان تلبس.

ليل:قوم يلا نروح 

....

وكلهم اتجمعوا عشان يروحوا المستشفي 

وقابلهم سهر وكريم ونهي اللي اصروا يجو معاها 

.....

في المستشفي 

وأخيرا الدكتور خرج من عند خديجه .

زين:طمنا ي دكتور هي مالها 

الدكتور :لو سمحت ممكن تعرفني الانسه خديجه أي سبب الانهيار العصبي من الأصل عشان اعرف احدد 

ادهم:عرفت موضوع كانت متعرفهوش بالصدفه

الدكتور :تمام هي للأسف هي المفروض كانت هتفوق وده كان انهيار عصبي وهتفوق عادي بس خديجة عقلها رافض الواقع او الصدمه اللي عرفتها وكمان عرفتها بالصدفه زي ما حضرتك بتقول فطبعا دي مخليها رافضة تفوق 

زين :يعني اي يعني مش هتفوق انت لازم تتصرف

الدكتور ؛اهدي بس انتوا اتكلموا معاها وحاولوا توضحولها اكتر لأنها هي ممكن تكون مش فاهمه

هي سامعاكم وحاسه بيكم وبكل حاجه حواليها بس عقلها بيقنعها متتقبلش الواقع ولا تتقبل الحقيقه عن اذنكم .

و وداد دخلت لخديجه 

خديجه انتي سمعاني وعارفه انك سمعاني .قومي ي خديجة عشاني .انا وامك كنا صحاب اوي فوق ماتتخيلي 

بس هي ماتت وسابتني انا وانتي لوحدنا من غير حد 

انتي لزم تقومي 

زين بيحبك ي خديجة وريموت من غيرك 

وابتدت تعيط وداد 

فوقي بقا وحشتيني عاوزه أشوفك 

ودخل ادهم علي عياطها وخرجها 

وداد كفايه حرام عليكي نفسك وداد:مش مستحمله اشوفها كدا ي أدهم مش قادرة 

ادهم:هتخف وتقوم متقلقيش 

اسر:طمني ي بابا فاقت

ادهم:لسه 

ياسين:يعني اي هتفوق امتا 

ادهم:قص لهم ماحدث وقاله الدكتور 

وليل منهارة 

وزين اللي سابهم وخرح بره المستشفى كلها 

وروح البيت ودخل أوضة خديجة وفضل يتفرج علي صورها يمكن ده يهدي شوقه ليها 

وفتح كل حاجه فيها ومسك  مذاكرتها اللي لقاها علي مكتبها وجواها قلم ولقي 

نفس الرساله اللي اتبعتتله ...

هو كل حاجه ليا 

شعور الأخوة عمري ماحسيته معاه كأني كنت حاسه 

كل حاجه فيه حلوة 

وحشني واشتاقتله  

امتا يرجع يملي البيت فرح 

امتا يرجع يملي قلبي فرح 

.... 

ولقا خواطر كتير 

وصور له 

ممكن فعلا تكون بتحبه 

وحشته اوووي 

وقام زين من اوضتها وراحلها المستشفى 

ووصل المستشفى 

ادهم:كنت فين ي زين قلقنا عليك 

زين:روحت البيت 

ادهم:بس انت مغيرتش

زين:عادي 

ياسين :زين كلنا زعلانين مش انت لوحدك بس مينفعش كدا 

زين سابهم ودخلها وقعد جنبها 

وبيعيط 

مين قال أن عياط الراجل ضعف 

دموع الراجل حب بجد 

زين بيعيط لأنه عاجز ومش قادر يعمل حاجه ليها 

زين:وحشتيني هو انا موحشتكيش 

اشتاقت لي من لا يشتاق لي علي رأيك 

يااه يعني انتي اللي كنت باعته الرساله 

قلبي دق لما شافها 

خديجه قومي بقا انا مليش غيرك 

وفضل زين يتكلم 

...

وفضلوا علي الحال ده يومين .وفي يوم في المستشفى 


البارت الثامن عشر **

وداد الادهم ****

في يوم في المستشفى. 

ليل عند خديجة 

خديجه انا اسفه سامحيني عشان خاطري انا والله بحبك وانتي اختي وكل حاجه ليا 

وحشتيني مش هترجعي بقا تنوري البيت 

خديجة ارجوكي اصحي سامحيني 

ليل كانت سانده رأسها علي خديجه وهي نايمه 

وخديجه حطت ايدها عليها مسمحاكي

ليل بعدت عنها وضحكت وابتسمت وصرخت 

بابا بابا خديجه فاقت ي ماما 

خديجه خديجه انتي كويسه صح خديجه:كويسه 

والكل دخل عليها و وداد اترمت في حضنها 

وبتعيط 

خديجه:اهدي انا خلاص اهو كويسه 

هشام:سامحيني ي بنتي سامحيني وادعي انك أمك تكون سامحتني 

وداد فضلت تحتضنها وتبوس فيها 

وأخيرا بعدت عنها 

وهشام اللي قرب منها وهو علي كرسيه ومش طايل يوصلها 

قامت هي وقربت منه وبصتله كتير اوي وهو دموعه نازله كدا 

وأخيرا سمحتله وسمحت لنفسها انه يضمها لحضنه .لحضن أبوها. 

هشام حضنها وبيعيط وهي كمان بتعيط وأخيرا بعدت عنه 

هشام:هقولك وهحكيلك كل حاجه ي بنتي 

وقالها كل حاجه قالها لادهم 

ومع كل كلمة دموعها كانت يتنزل خلص هشام كل كلامه وخديجة مسحت دموعه وقالتله:هتتعالج متخافش وتتكون احسن من الأول طول مانا عايشه تحارب عشان تخليك تتعالج 

كل اللي وقفيت استغربوا موقف خديجة 

بس قاطعهم الدكتور 

مصدقتش انك فوقتي بس اي كل الدموع دي ي جماعه لدرجاتي انتي غاليه عليهم ي خديجه  

خديجه ابتسمت والدكتور كشف عليها وبهمس ليها:أستاذ زين كان مين من القلق عليكي 

خديجه ابتسمت اكتر 

الدكتور:خلاص احنا بقينا زي الفل وتمام اوي همر علي المرضي واجي تاني عن اذنكم 

خرج الدكتور 

وقرب ادهم من خديجه وحضنها هي اه مش بنته .بس الأب اللي ربي .

ادهم:حمدلله علي سلامتك 

خديجه :الله يسلمك ي 

ادهم:ي اي .

خديجه :ي بابا 

الكل سلم عليها معادا زين 

خديجه بصت لزين :اي 

زين جه جمبها وبصلها كتير كان شكله لا يوصف متبهدل جدا وبهتان حزين 

خديجه :زين 

زين وأخيرا نطق:مستنيهم هما يطمنوا عليكي عشان لو جيت مش هسيبك لحد واخيرا هما بعدوا عنك بس انا لسه مطمنتش عليكي ولا شبعت منك

زين مهموش اي حد واقف ولا موقفها هي 

وحضنها قدام الكل حضن لا يوصف بكلام 

حضن اتنين حبايب غابوا عن بعض 

حضن تلاقت فيه روحين .

فضل مطول في الحضن جامد .

وبعد عنها بس مسك وشها بي ايديه ومسح دموعها وباسها من رأسها ونيم راسها علي كتفه وضمها اكتر .

موقف في منتهي الحب .

احمد:في اي 

زين واخيرا بعد عنها 

زين:في اي !! في اني كنت بتغذب كل يوم في بعدها عني في أنها كل حاجه في حياتي هي اصلا حياتي كلها 

مقدرش أعيش منغيرها 

والكل عارف اني بحب خديجة واني سبت البيت عشانها من يوم ما كنت بروح مع ادهم لماما وداد وبلاقيكي كان كل يوم حبك يزيد في قلبي عمره ماقل 

أحمد :خديجة تعتبر أختك 

زين:خديجه أختك انت لاكن عمرها ماكانت اختي 

انتي عمرك ماكنتي اختي ي خديجه انا بحبك بحبك اوي 

بحبك بجد 

اسر:في اي ياعم روميو البت لسه علي سرير المستشفي اصبر حتي لما تتطلع 

زين:موافقه تتجوزيني ي خديجه 

خديجه :موافقه 

الكل ضحك ووداد زغرطت 

هشام:مسمحاني ي بنتي 

خديجه :مسمحاك بس مش هقدر اتخطي اللي حصل وانا اتعودت اقول لبابا ادهم بابا 

هشام:انا طمعان بس في مكان صغير في قلبك ليا 

خديجه:مكانك موجود انا عمري ماعاتبك علي حاجه حصلت غصب عنك انت ابويا اي مربتنيش بس انت مكنتش تعرف وندمت 

انا مسامحاك 

وحضنها هشام 

.

أحمد :طب انا أي نظامي انا والبت الغلبانه دي 

ادهم :بتحبها 

احمد:بعشقها والله 

ياسين :طب لي مش كفايه بقا كلام في المستشفي ويلا عشان نروح 

وفعلا الكل خرج عشان خديجه تلبس 

ياسين :مش عارف اقولك اي ي كريم 

كريم :انت عبيط انت صاحب عمري ي جدع انت 

ياسين :مش هنفرح بيكم بقا قريب ولا اي 

نهي:أن شاء الله 

ياسين :ان شاء الله 

...

خديجه خلصت وزين أصر هو اللي ياخدها معاه .

وفعلا خدها معاه 

زين:اتكلمي 

خديجه :اقول اي 

زين:بتحبيني 

خديجه :اه 

زين:اه اي

خديجه :زين 

زين:خلاص فهمت انك مكسوفة 

.....

.....

وكلهم وصلوا البيت

 . وكلهم وصلو البيت 

ادهم :اتفضل ي هشام انت واحمد 

وكلهم.دخول الريسبشن 

وكل واحد ايده في أيد حبيبته 

ادهم:طيب أي البنات مش هيقوموا يعملوا حاجه نشربها  

فاطمه:انا اهو عملت سيب البنات يفرحوا 

اتفضلوا 

..

زين:بابا ادهم أو ادهم يعني انت تعتبر خالي وعمي 

بس برضو بابا 

ليل:خالك وعمك 

زين:اه معلش نسيت اقولكم اني ابن بنت خالة ادهم وابن ابن عمه .بس توفوا وانا صغير للاسف الله يرحمهم 

ليل:انت بتتكلم بجد 

زين:ليل في حاجات كتير محدش كان يعرفها غير انا وادهم وياسين

اسر:وانا كيس جوافه هنا يعني ولا اي 

زين:مهو توامك كان بيعرف مش لازم انت .

خديجه :بابا 

ادهم وهشام؛:نعم 

خديجه :اقصد بابا ادهم لو سمحت قولي ماما فين المقابر اللي مدفونه فيها 

ادهم:في مقابر العيله عندي .

خديجه :عاوزه أروح لها 

ادهم:ان شاء الله بكره 

زين:طب اي مش هتتحدد معاد اتجوزها فيه انا زهقت ومش قادر ابعد عنها اكتر من كدا 

هشام :مش المفروض برضو تسالني انا كمان 

زين:متعودتش أو مش مسامحك 

خديجه :زين 

زين :خديجه انا حتي لو سامحته عشانك قلبي مش صافيله 

خديجه :طب خلاص ممكن 

زين:طب ممكن.اتجوزك بقا 

خديجه ضحكت بكسوف وسكتت 

هشام :خديجه 

خديجه :أيوه 

هشام:انا عاوزك تعيشي معايا 

وداد :لا لا لا طبعا بنتي هتفضل معايا 

ادهم:أهدي ي وداد 

زين :مع احترامي للجميع خديجه ولا هتقعد مع حضرتك ولا مع حضرتك خديجه هتقعد في بيت جوزها 

ادهم باستغراب:قصدك هنا 

زين:جبت شقه وخديجة هتعيش معايا فيها 

هشام :بس انا من حقي اقعد اللي فاضلي في عمري مع بنتي 

خديجه :بعد الشر عليك 

زين:أستاذ هشام انا مش همنعك منها ولا منكم موافقه ي خديجه تعيشي معايا في شقتي

خديجه هزت راسها بموافقة 

ادهم :علي خيرة الله 

رأيك اي ي أستاذ هشام 

هشام:اللي يريح خديجه انا موافق عليه  

زين:عاوز اتجوزها خلال شهر 

وداد :شهر 

زين :خليكي حنينه معايا انتي ي امي 

وداد:هنلحق نجهز اي 

زين:ي ست الكل انا بقالي سنين مستني اللحظه دي وخلاص مغتتش قادر 

وداد:الرأي رايها .

ادهم :اي ي هشام رأيك أي انت وأحمد  


هشام:اللي يريحها

زين:راحتها معايا والله يببقا الشهر الجاي نكتب الكتاب ونعمل الفرح  

آسر :معلش ي بابا انا كمان عاوز اتجوز 

ادهم :وياتري مين سعيدة الحظ 

آسر :سهر 

سهر اتفاجت أيوه هي عارفه انه بيحبها بس متوقعتش يكسفها كدا .

سهر :انا 

آسر :اه مانتي عارفه اني للأسف بحبك 

ياسين::طب بالمره انا كمان عاوز اتجوز 

ادهم:في مالكم هو كلكم بقيتوا بتحبوا فاجاءه وعايزين تتجوزو 

احمد:معلش ي عمو احسبني معاهم 

ادهم:يعني كلكم هتتجوزوا 

اي رايكم نعمل الفرح مع بعض آسر :طبعا انا وياسين متفقين علي كدا من زمان لو زين وأحمد معترض خلاص

زين:لا نهأئي. بالعكس هنفرح كلنا 

هشام :طب انا همشي انا 

ادهم:إزاي انت أن شاء الله بايت معانا النهاردة .

هشام :مينفعش 

خديجه :مش هتروح لماما بكره معايا 

هشام :لا طبعا هروح انا مستني اليوم اللي اعرف قبرها فيه عشان اروحلها .

خديجه :خليك معايا النهاردة 

هشام: حاضر وامري لله 

....

آسر قام يوصل سهر 

في العربيه 

آسر :هتعرفي الست اللي انتي عايشه معاها 

سهر:لا طبعا هقولها 

آسر :بتحبيني ي سهر 

سهر :اوي ي أسر حسيت معاك انت بالأمان بعد.موت بابا وماما 

آسر :ي روح قلبي انتي بعشقك جهزي نفسك بقا ي عروسه 

....

عند ياسين في الاوضه آمل دخلت عليه وكان بياخد دوش 

آمل :مبروك هتتجوز  

ياسين :ومبروك ليكي ي ست البناات 

آمل :مين سعيدة الحظ بقا 

ياسين :انتي عبيطه ي آمل 

آمل :أيوه مين نهي صح 

ياسين :آمل هو انتي مش فاهمه اني هتجوزك انتي .

آمل :انا 

ياسين :آمل ههههه انتي بجد متوقعتيش انه انتي 

آمل بتوهان:لا 

ياسين :بحبك من أول يوم شوفتك فيه ومقدرش ابعد عنك وحبي ليكي زاد اكتر 

آمل انا بخبك انتي ومش عاوز غيرك انتي 

آمل :انا بتحبني انا 

ياسين :بموت فيكي مهووس بيكي مش بس بحبك 

آمل؛:يالهوي انت قصدك هتتجوزني بعد شهر 

لا لا مش عاوزه مش عاوزه لا خايفه مش عاوزه خلاص مش عاوزه اتجوز.

ياسين بضحك:هههههه في اي مالك ي آمل كشيتي فجاءه ليه كدا انتي خايفه مني انا ..انا بحبك ي حبيبتي فمتخافيش مني فاهمه 

آمل :وماما .

ياسين :جوزها والراجل المعلم ده كانوا بيحاولوا يخطفوكي وانا بعدتهم تماما عنك وعن والدتك 

آمل :عاوزه ماما تحضر فرحي

ياسين :متخافيش بكره هنروح لها 

.......

عند خديجه راحت نامت جنب هشام ...

بليل عند 

ليل وأحمد كانواقاعدين في الجنينه  

احمد :لحد دلوقتي مش قادر اصدق 

ليل:ولا انا 

احمد :الحمد لله علي كل حال 

ليل:زعلان مني 

احمد:مبزعلش منك ي ليل 

.....

عند ادهم ووداد 

وداد:يااه ي أدهم يعني هشام في الآخر طلع الضحيه مع سوزي الله يرحمها 

ادهم:الحمدلله ي وداد أحمدي ربنا 

وداد:الحمدلله هي خديجه معاه دلوقتي 

ادهم:اه 

وداد :هتبعد عني

ادهم :هتروح بيت جوزها 

وداد:انا عديت كل حاجه معايا ي أدهم ولسه معايا انا مبسوطه اوي بيك قبل ولادك ربنا يخليك ليا 

ادهم:ويخليكي ليا ي ست الكل 

....

عند سهر 

سهر:ماما كوثر معايا ضيف 

كوثر:ضيف مين ده ي سهر 


كوثر جارة سهر بس بتقولها ي ماما بحكم أنها عاشت معاها كتير بعد وفاة مامتها 


...

آسر :انا ي طنط 

كوثر:أهلا يابني انت مين 

آسر :انا أسر ادهم الدمنهوري وبصراحه بحب سهر وعاوز اتجوزها 

كوثر:طب والدك فين يابني الحاجات دي برضو ليها أصول 

آسر :كان فيه مشاكل للاسف وسهر عارفه كدا عشان كدا انا جيت دلوقتي وحددت معاد الفرح انا وهي 

كوثر :وانتا

آسر :بعد شهر 

كوثر:شهر طب وجهازك ي بنتي 

آسر :انا عاوزها هي كل الحاجات دي شكليات وانا بحبها هي  

كوثر:بالعقل يابني

آسر :خليها بالقلب المره دي وجوزهالي 

كوثر بابتسامة :ماشي خلاص مبروك ي ولاد 

لولولولولولوي 

آسر :طب استأذن انا بقا 

كوثر:اتفضل ي حبيبي ألف سلامه 

مبروك ي روح قلب أمك 

تعالي في حضني تعالي 

وحضنت كوثر سهر ... وروح أسر


البارت التاسع عشر

** قبل الأخير**

وداد الادهم**

صباحا ..قامت خديجه وقومت هشام ولبست .وقام ادهم ووداد وزين وفي طريقهم الي المقابر 

...

وآمل وياسين 

في طريقهم الي مامت آمل 

آمل :انا خايفه 

ياسين:متخافيش انا معاكي 

وأخيرا وصلوا ونزلوا ايدهم في أيد بعض 

وخبط ياسين وفتحت ام آمل 

ام آمل أول ماشافتها حضنتها وفضلت تعيط كتير اووي 

آمل :ماما كفايه 

مامت آمل:انا اسفه ي بنتي سامحيني علي اي حاجه عملتها فيكي سامحيني كله بسببه حسبي الله ونعمه الوكيل فيه 

انا خلاص فوقت ومش عاوزه حد في الدنيا دي غيرك

آمل :خلاص انا اهو معاكي ي أمي متخافيش 

مامت آمل :يعني البيه ده هيرجعك ليا ويسيبك ليا .

ياسين : انا مخدتهاش منك عشان ارجعها هي اللي خدتني من نفسي وبالنسبة لي اسيبك ليها دي مقدرش محدش بيسيب حبيبته ومراته كدا بعيده عنه 

مامت آمل :مراته 

ياسين بهدوء:انا وآمل فرحنا الشهر الجاي باذن الله 

مامتها بصتلها وضمتها تاني لحضنها

...

في المقابر 

هشام منهار قدام قبر سوزي هو وخديجه اللي في حضن زين

هشام:سامحيني ي سوزي علي كل حاجه عملتها وقولتها ليكي سامحيني انا كنت بموت في بعدك وانتي سبتيني لوحدك اه ي سوزي علي الوجع اللي جوايا .

خديجه: كفايه ي بابا أرجوك يلا نروح 

هشام وافق هو خلاص معدش قادر يقاوم اكتر من كدا 

وفعلا روحوا 

....

....

.....

.....

وعدي شهر وجه اليوم المنتظر 

يوم الفرح 

البنات في الكوافير ومعاهم وداد ومامت آمل وكوثر

والشباب في شقه ياسين

(بيت ادهم عمارة كاملة ولكل ولد شقه وكمان ليل وخديجه ليهم .)


..

احمد:اموت واعرف البنات دول بيقعدوا بالعشر ساعات في الكوافير يعملوا اي .

آسر :ياعم سيبك المهم هناكل اي 

زين:تعالي نجيب كباب وكفته 

ياسين:اشطا 

زين:وانت ي حاج هتاكل اي  

ادهم:اي حاجه وأطلب اكل ليهم وابعتوا الكوافير 

آسر :ي بابا ي حنين 

ادهم:طبعا مش انتوا اللي بتفكروا في نفسكم 

زين:حاضر هطلب ليا وليهم .

... وبعد فترة 

في الكوافير 

وصل الأكل. 

وداد :حبيبي 

ادهم:كلتي 

وداد:لسه بكلمك الأول 

ادهم:طب روحي كلي

 وكلميني ي حبيبتي 

وداد: حاضر 

وقفلت وداد وفعلا كلت معاهم واكلتهم ..

....والشباب برضو كلو 

والكل بدأ يجهز

عند الشباب 

زين لبس بدله من اللون الأسود هو وياسين وادهم  

وأسر لبس بدله كحلي هو وهشام وكريم واحمد 

...

ادهم:الو ي حبيبتي احنا علي وصول اهو 

وداد:خد بالك من نفسك ..

يلا ي بنات خلصوا هما علي وصول 

خديجه :ماما وداد انا عاوزه بابا أول حد يشوفني 

وداد:حاضر ي حبيبتي هندخل الكبار الأول 

وكل بنت واقفه جمب مامتها  

خديجه اللي لابسه فستان ابيض بتتطريز من فوق  ومتغطي من فوق وحاطه طرحه وكان شكلها جميل 

وليل ليست فستان اوف وايت كان سنبل جدا عليها .

وآمل اختارت نفس فستان خديجه 

وسهر لبست نفس فستان ليل 

ووداد لبست فستان من اللون الاسود وطرحه نبيتي وكانت طالعه فيه تحفه ومنتهي الشياكه 

ومامت امل اللي لبست عبايه بسيطه شيك جدا 

...

ووصلوا العرسان قدام الكوافير وعملين هيصه

ودخل أدهم وهشام الكوافير 

وكل عروسه مبسوطة ومبتسمه 

قرب ادهم هشام لخديجه 

ونزلت خديجه لمستواه ومسحت دموعه وحضنته  

وهو حضنها 

وادهم بأس دماغ آمل وسهر وراح لي ليل وضمها في حضنه 

ادهم:يااه العمري جري كدا وشوفتك عروسه 

ليل:انا بحبك اوي ي بابا 

ادهم:انتي روح ابوكي

وخلص ادهم  مع ليل 

ووقف قدام خديجه 

وضمها وباس راسها 

ادهم:كبرتي ي خديجه فين ايام ماكنتي بيبي واتولدتي علي ايد أمك وداد 

حضنته خديجه والكل جهز عشان ينزل 

هشام مع خديجه وسهر 

وادهم مع ليل وآمل 

ونزلوا وكل عريس  

قرب من عروسته 

زين سلم علي هشام وحضن خديجه 

وأحمد سلم علي ادهم وباس دماغ ليل 

وياسين اخد آمل 

وأسر اخد سهر 

وكل واحدة ركبت مع حبيبها 

وكانت زفه خرافه 

والبنات بيخرجوا من الشبابيك ويهيصوا 

وأخيرا وصلوا القاعه بعد لف كتير .


روايه وداد الادهم

* البارت العشرون والأخير *

...

وصلوا القاعه وكان دخولهم حاجه تحفه كدا 

وبدوا برقصة سلو 

زين:بحبك ي خديجه 

خديجه :وانا كمان ي حبيبي بجد عمري ماتوقعت أننا نتجوز

زين :في كل صلاة بدعي انك تبقي ليا واخيرا اتحقق الحلم 

خديجه سندت دماغها علي كتف زين 

....

ياسين :بتحبيني ي آمل  

آمل :انا بحبك والله 


...

سهر:مالك ي أسر 

آسر :بصراحه مبحبش انا الأغاني دي 

سهر بضحك : امال بتحب اي 

اسر:الاغاني كدا المهرجانات كدا 

سهر :بس الاغنيه حلوة 

آسر : انتي احلي 

سهر ابتسمت 

.....

احمد:بعشقك ليل هو انا ينفع ابوسك دلوقتي 

ليل بكسوف:أحمد عيب كدا 

احمد:عيب اي انتي مراتي 

ليل:لما نبقا لوحدنا 

احمد :انتي اللي حكمتي علي نفسك 

...

خلصوا رقصة السلو وابتدت تشتغل المهرجانات 

وكلهم بيرقصوا والبنات عملوا فقرات مع الشباب 

....

واشتغلت اغنيه امورتي الحلوة 

ووداد رقصت مع خديجه وليل وكلهم وفضلت تعيط 

ومامت امل وكوثر  

وكل واحدة مع بنتها ووداد بترقص مع ليل وخديجه 

وانتهت الاغنيه وبعدها اشتغلت اغنيه بنتي وحبيبتي 

وخديجه قعدت علي رجل هشام وفضلت ترقص معاه وتحضنه 

وادهم اللي ضم بنته في حضنه 

والكل اتاثر بالفقرتين دول 

وكمان أحمد رقص مع خديجه 

علي اغنية اختي حبيبتي 

وكمان ياسين معاها  

وأسر مع ليل هو وزين

وانتهت كل الفقرات دي 

ووقف زين علي الاستيدج 

ومسك المايك 

دلوقتي اللي هيظهر في الشاشات ده انا عملته لمراتي وحبيبتي. ...


وابتدت تظهر صور لخديجه وهي بيبي خالص واللي  ساعده في ده هو ادهم 

وصور لخديجه في كل مراحل عمرها 

وصور ليها مع زين 

وصور لي محادثات بنهم 

وصور الشعر اللي اللي بعتتهوله 

وصور ليهم وهما أطفال مع بعض ..


زين:من يوم ماشوفتك وانتي بيبي وانا حبيتك وحبك كل يوم كان يزيد في قلبي وعمره مانقص 

انا مهما قولت ووصفت حبي ليكي مفيش حاجه توصفه انا كلمة بحبك دي قليلة عليكي 

وحضنها ولف بيها 

والكل سقف جامد ليهم 

وبعد فترة انتهي الفرح 

وهشام سلم علي خديجه قبل ماتروح مع زين ووداد وادهم

هشام:انا سبتلك حته مني حافظ عليها 

ادهم :وانا كمان ي زين 

زين:وانا يمكن بحبها اكتر منها متخافوش عليها 

كوثر:امنتك يابني علي سهر ملهاش حد 

أسر؛ دي مراتي وانا بحبها 

وداد:أول مره تبعدي عن حضني ي ليل وفضلت تعيط .

وليل تعيط معاها 

ادهم :وداد بنتك كبرت وراحه بيت جوزها متقلقيش عليها  

وأخيرا وداد سابت ليل 

مامت آمل :هجيلك الصبح 

ياسين :تشرفي ي حماتي 

...


وكل عريس اخد عروسته في بيته و وداد وادهم روحوا بيتهم 

...

عند زين وصلوا البيت ودخل هو وخديجه

واول مادخل بيته وقفل بابه حضنها جامد واخد شفايفها في بوسه عميقه بشوق وحب 

 وأخيرا بعد عنها 

زين:اي.

خديجه:انا عاوزه أقوم اغير والبس اسدال عشان نصلي

زين:قومي ي حبيبتي محتاجه مساعدة 

خديجه :لا 

.......

عند آسر

دخلت سهر وهي مكسوفه وسهر دخلت الاوضه بس لقت أسر جه وراها 

شهقت سهر:أي جابك هنا  

أسر :دي اوضتي ي عبيطه

سهر:ماشي بس انا عاوزه اغير 

اسر حاضر 

....

عند ياسين  

أمل قاعدة و خايفه وقلبها بيدق جامد اوي 

ياسين :مالك 

آمل :مفيش انا كويسه انا نغير هدومي ونحضر طبق فاكهه نأكله 

ياسين :طيب والبسي عشان نصلي.

....

عند أحمد 

ليل غيرت هدومها 

ولبست اسدال 

وصلي أحمد بيها 

احمد :ليل تعالي ندخل الاوضه 

ليل:اه ماشي. 

ودخلت ليل مع أحمد بس متوتره 

ووشها عرق أحمد هيقرب منها بس بعدت عنه 

احمد:ليل في اي مالك اهدي .اهدي انتي جسمك كله عرق 

في اي 

ليل بخوف:انا خايفه 

احمد:خايفه مني انا ي ليل

ليل هزت راسها بي اه 

وأحمد قرب يحضنها :ليل اهدي انا أحمد  حبيبك وبحبك متخافيش انا مش هعمل حاجه غصب عنك انا بحبك 

ليل :وانا كمان بحبك 

....

....

عند زين 

صلي هو وخديجه 

زين؛خديجه انتي مش خايفه مني صح

خديجه هزت رأسها بالموافقه وقرب زين منها وضمها لحضنه 

.....

عند أسر 

آسر :انتي بتجري ي سهر انتي مجنونه 

سهر:انت اللي مجنون انت عاوز تبوسني ي سافل 

أسر :انتي مراتي ي عبيطه 

سهر:اه هي بتبدا كدا انتي مراتي وأم عيالي 

آسر :ي بت انتي مراتي بجد قربي

سهر :هقرب بس متقلش ادبك 

آسر :حاضر 

وقربت سهر من أسر ...

.......

عند ياسين 

آمل :ياسين 

ياسين :قلبه 

آمل :بتحبني .

ياسين :بعشقك والله مش بس بحبك 

.......

وكل عريس اخد عروسته في عالم خاص بيهم هما بس 

..

صباح اليوم  

وداد صاحيه من النوم 

ادهم:منمتيش 

وداد:خايفه علي البنات 

ادهم:متخافيش ي وداد كل واحدة زمانها دلوقتي مبسوطه مع جوزها حبيبها اللي هي اختارته متخافيش بقا 

وداد :عاوزه أروح لي ليل وخديجه

وقاطعهم جرس الباب 

ادهم:أهي كملت هتلاقيهم حموات ولادك 

..

وقامت وداد تفتح وفعلا كانوا مامت آمل وكوثر 

وداد :أهلا وسهلا ي مليون أهلا وسهلا اتفصلوا تعالو 

..

ادهم رن عليهم كلهم عشان يصحوا وقاموا كلهم بتقل 

..

ياسين :آمل ي حبيبتي اصحي يلا مامتك تحت 

آمل بنوم:سبني انام.شويه بقا 

ياسين قرب منها وباسها بوسه من شفايفها 

ياسين:اصحي يلا 

آمل :طب ابعد وقوم 

ياسين:حاضر وقام فعلا  ياسين وقامت آمل وخدت دوش 

....

زين:خديجه يلا عشان نروح لمامتك احنا وأحمد وليل 

خديجه :صباح الخير 

زين :صباح الجمال علي احلي عيون

خديجه :بحبك 

زين:بعشقك 

....

.... 

احمد بيمشي أيده علي ليل عشان تصحي 

احمد:ليل قلبي 

ليل بكسوف :أحمد 

احمد :بحبك إوي والله وقومي يلا عشان نروح لمامتك 

....

....

وبعد فترة

نزل ياسين وآمل  

....

مامت آمل حضنتها 

....

وبعد شويه جه رن الجرس و وداد جريت علي الباب وفتحت ولقت خديجه وزين وحضنت خديجه 

وداد : وحشتيني ي بنت قلبي 

خديجه :وانتي كمان ي ماما وحشتيني اوي 

وبعدت عنها وراحت تسلم علي باباها 

وخديجه حضنت زين 

زين :وحشتيني ي امي 


وداد :ولازمته اي الشقه اللي بره دي 

زين:حبيت أول ليلة ليا مع حبيبتي تكون في شقة انا اختارتها انا وهي 

ادهم جه وحضنه وقعدوا كلهم مع بعض 

وداد :قوموا ي بنات اعملوا الشاي 

ياسين :معلش ي ماما بقا مراتي مش هتقوم من جمبي 

زين وحاوط خديجه بي ايده:معلش ي أمي خديجه كمان مش هتقوم 

وداد :اتفقتوا عليا يعني 

الجرس دي زمانها ليل 

وفعلا كانت ليل اللي أمها جرت عليها وحضنتها وفضلت تبوس فيها 

ادهم:طب اي انا مليش من الحب ده 

ليل:وحشتني اوي ي بابا 

احمد :لحق  

ليل :ملكش دعوة انت 

وياسين طبعا سلم علي ليل وباس دماغها 

وداد :ادهم هو آسر كل ده مصحاش 

ادهم:اه مش بيرد 

وداد:طب انا هطلعله 

ادهم:براحتك 

وفغلا طلعت وداد لاسر وفضلت تخبط جامد 

وسهر كانت بتاخد دوش 

وخلصت ودخلت لأسر 

سهر:أسر اصحا الباب بيخبط اصحا يلا 

أسر قوم شوف مين 

أسر بفزع :في اي مين مات .

سهر :قوم شوف الباب 

اسر:أيوه لحظه 

وداد من بره :قوم ي أسر يلا وهات مراتك وأنزل ست كوثر تحت وكل اخواتك

آسر :حاضر 

ونزلت وداد 

وبدأت تحضر اكل هي وفاطمه .ونزل أسر وسهر اخيرا 

ياسين :انت كنت ميت فوق ولا اي 

أسر وهو بيسلم عليه:ملكش دعوة خليك في نفسك 

ازيك ي خديجه .

خديجه بابتسامه :الحمدلله بخير 

ولسه أسر هيحضنها 

زين:من بعيد لو سمحت 

آسر :هههه غيران

قاطعتهم وداد 

يلا عشان الغدا 

وقعدوا كلهم اتغدوا....

في جو عائلي جميل هادي 

...

في المساءبعد مأكل عريس سافر بعروسته شهر العسل 


ادهم :عجزنا وولادنا اتجوزوا ي وداد 

وداد :انا عجزت اه لاكن انت لا 

انا بحبك اوي ي أدهم 

ادهم :وانا بعشقك ي وداد الادهم 

.........

تمت 

الحمدلله 


بقلم / أسماء وائل(سمسمه)


بداية الروايه من هنا


 🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺


خلصتوا قراءة الفصل إتفضلوا جميع الروايات الكامله من بداية الروايه لاخرها من هنا 👇❤️👇💙👇❤️👇


1- روايةاتجوزت جوزي غصب عنه


2- رواية ضي الحمزه


3- رواية عشق الادهم


4 - رواية تزوجت سلفي


5- رواية نور لأسر


6- رواية مني وعلي


7- رواية افقدني عذريتي


8- رواية أحبه ولكني أكابر


9- رواية عذراء مع زوجي


10- رواية حياتك ثمن عذريتي

🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺


🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺

11- رواية صغيرة الايهم


12- رواية زواج بالاجبار


13- رواية عشقك ترياق


14- رواية حياة ليل


15- رواية الملاك العنيد


16- رواية لست جميله


17- رواية الجميله والوحش


18- رواية حور والافاعي


19- رواية قاسي امتلك قلبي


20- رواية حبيب الروح


21- رواية حياة فارس الصعيد


22- سكريبت غضب الرعد


23- رواية زواجي من أبو زوجي


24- رواية ملك الصقر


25- رواية طليقة زوجي الملعونه


26- رواية زوجتي والمجهول


27- رواية تزوجني كبير البلد


28- رواية أحببت زين الصعيد


29- رواية شطة نار


30- رواية برد الجبل


31- رواية انتقام العقارب

🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺


🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺

32- رواية الداده رئيسة مجلس الإدارة


33- رواية وقعتني ظبوطه


34- رواية أحببت صغيره


35- رواية حماتي


36- رواية انا وضورتي بقينا اصحاب


37- رواية ضابط برتبة حرامي


38- رواية حمايا المراهق


39- رواية ليلة الدخله


40- سكريبت زهرة رجل الجليد


41- رواية روح الصقر


42- رواية جبروت أم


43- رواية زواج اجباري


44- رواية اغتصبني إبن البواب


45- رواية مجنونة قلبي


46-  رواية شهر زاد وقعت في حب معاق


47-  رواية أحببت طفله


48- رواية الاعمي والفاتنه


49- رواية عذراء مع زوجي


50- رواية عفريت مراتي


51- رواية لم يكن أبي

🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺


🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺

52- رواية حورية سليم


53- رواية خادمه ولكن


54- سكريبت لانك محبوبي


55- رواية جارتي وزوجي


56- رواية خادمة قلبي


57- رواية توبه كامله


58- رواية زوج واربع ضراير


59- نوفيلا في منزلي شبح


60- رواية فرسان الصعيد


61- رواية طلقني زوجي


62- قصه قصيره أمان الست


63- قصة فتاه تقضي ليله مع شاب عاذب


64- رواية عشق رحيم


65- رواية البديله الدائمه


66- رواية صراع الحموات


67- رواية أحببت بنت الد أعدائي


68- رواية جبروتي علي أمي


69- رواية حلال الأسد


70- رواية في منزلي شبح


🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺


🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺


71- رواية أسيرة وعده


72- رواية عذراء بعد الاغتصاب


73- رواية عشقتها رغم صمتها


74- رواية عشق بعد وهم


75- رواية جعله القانون زوجي


76- رواية دموع زهره


77- رواية جحيم زوجة الابن


78- رواية حين تقع في الحب


79- رواية إبن مراته


80- رواية طاغي الصعيد


81- رواية للذئاب وجوه أخري


82- رواية جبل كامله


83- رواية الشيطانه حره طليقه


84- حكاية انوار كامله


85- رواية فيروزة الفهد


86- قصة غسان الصعيدي


87- رواية راجل بالاسم بس


88- رواية عذاب الفارس


89- رواية صليت عاريه


90- رواية صليت عاريه


91- رواية زين وليلي كامله


92- رواية أجبرني أعشقه


93- رواية حماتي طلعت أمي


94- رواية مفيش رحمه


95- رواية شمس العاصي الجزء الاول كامله


96- رواية الوفاء العظيم


97- رواية زوجوني زوجة أخي


98- قصص الانبياء كامله


99- سكريبت وفيت بالوعد


100- سكريبت جمعتنا الشكولاته الساخنه


101- سكريبت سيف وغزل


102- رواية حب الفرسان الجزء الثالث


103- رواية رهان ربحه الأسد


104- رواية رعد والقاصر


105- رواية العذراء الحامل


106- رواية اغتصاب البريئه


107- رواية محاولة اغتصاب ليالي


108 - رواية ملكت قلبي


109 -  رواية عشقت عمدة الصعيد


110- رواية ذئب الداخليه


111- رواية عشق الزين الجزء الاول


112- رواية زوجي وزوجته


113- رواية نجمة كيان


114- رواية شوق العمر


115- رواية أحببتها صعيديه


116- رواية أحتاج إليك كامله


117- رواية عشق الحور كامله


118- رواية لاعائق في طريق الحب


119- رواية عشق الصقر


120- قصة ليت الليالي كلها سود


121- رواية بنت الشيطان


122- رواية الوسيم إبن الحاره والصهباء


123- رواية صغيرتي الجميله


124- رواية أخو جوزك


125- رواية مريض نفسي


126- رواية جبروت مرات إبني


127- رواية هكذا يكون الحب


128- رواية عشق قاسم


129- رواية خادمتي الجميله


130- رواية ثعبان بجسد امرأه


131- رواية جوري قدري


132- رواية اجنبيه بقبضة صعيدي


133- رواية المنتقبه أسيرة الليل


134- رواية نجمتي الفاتنه


135- رواية ليعشقها قلبي


136- رواية نور العاصي


137- رواية من الوحده للحب


138- رواية أحببت مربية ابنتي


139- رواية جوزي اتجوز سلايفي الاثنين


140- رواية شظايا قسوته


141- نوفيلا اشواق العشق


142- رواية السم في الكحك


143- رواية الصقر كامله


144- رواية حب مجهول المصدر


145- قصة بنتي الوحيده كامله


146- رواية عشقني جني كامله


147- رواية عروس الالفا الهجينه الجزء الثاني


148- رواية أميرة الرعد


149- رواية طفلة الأسد


150- نوفيلا الجريئه والاربعيني


151- رواية أحببت مجنون


152- قصة أخويا والميراث


153- رواية حب من اول نظره


154- رواية اغتصاب بالتراضي


155- رواية صعيدي مودرن







































































































































تعليقات



حجم الخط
+
16
-
تباعد السطور
+
2
-
CLOSE ADS
CLOSE ADS
close