رواية التحدي المستحيل الفصل السادس عشر والسابع عشر والثامن عشر والتاسع عشر والعشرون بقلم إسراء هاني شويخ
الفصل السادس عشر
تنظر لرسائل هاتفها تحاول قراءة الدرجة ..
لقد نسيت قراءة الأرقام من هول المفاجأة..
ركضت الى الجامعة دون وعي ... هل الرسالة حقيقة ام هناك خطا الاكيد ان هناك خطأ هل حلمها ضاع
وصلت مكتب العميد وهي تنهج كأنها تصارع الموت
العميد بحزن : رحمة انتي كويسة
رحمة بأمل: انا وصلتني الدرجة لمادتين رسوب اكيد في خطأ
اخفض رأسه بحزن ولم يجيب
رحمة : انت ما بتردش ليه ... انا حليت كويس وانت كنت متأكد اني حاطلع الاولى
رد بحزن: انا تفاجأت زيك وانا بمضي التعيين معرفش ازاي .. واضح في مشكلة بينك وبين علي عشان كدة عمل ده
رحمة بعدم استيعاب: علي ؟؟ صح المادتين مع علي بس ليه يعمل كدة .. ده لسة امبارح قالي ... طيب كرهه يوصله يضيع مستقبلي ويدمر حلمي وتعب سنين انا عايزة اروحله تعرف عنوان بيته
العميد: مش حيفيد بحاجة
رحمة باصرار : عشان خاطري وحياة ربنا تعطيني العنوان عايزة اعرف عمل كدة ليه
أعطاها العنوان وركضت اليه لتفهم تريد فقد ان تسمع انه ليس السبب وستصدقه لانه ان كان السبب فلن تتحمل الصدمتين خسارة حلمها وحبها
علي لم ينم يعيد في الكشف حتى يسلمه للوزارة يداه ترجفان على اعصابه لم يتوتر في حياته هكذا
دخلت عليه ميرا بابتسامه وهمست : ايه يا دكتور ما بتسألش ما بتردش عالتلفون مش تعبرنا
علي : معلش يا ميرا غصب عني ظروف بس اخلص قصة الجامعة
ميرا : لي حاسة انك بعيد كأنه في حد بيني وبينك
ترك ما في يده ووقف واعطاها ظهره تنهد تنهيدة فهمت منها ما يريد قوله
ميرا : في وحدة تانية مش كدة
علي بحنان : ميرا انتي بنت جميلة اوي متعلمة الف واحد يتمناكي بس انا..
ميرا " البنت اللي كسرت الفناجين يومها
نظر لها بصدمة كيف لاحظت
ميرا : انا بنت حسيت من يومها انها تصدمت بيا بس انا اعرفك من سنين عمري ما شوفتك مهتم بحد زيها حتى لما تكلمنا كنت حتتجنن انها سابت المركز
علي بابتسامه وجع : انتي لاحظتي ده وانا زي الحما.ر معرفش اني بحبها ما عرفتش غير اما ضيعتها من ايدي
ميرا : ليه اللي تكسر يتصلح احنا ننفصل عادي وتتقدم ليها
علي بألم : انا من غبائي رسبتها في الامتحان
ليأتيه صوتها من خلفه وهي تنظر له مصدومة : انت اللي رسبتني بجد عملت كدة
علي بعينين دامعة : رحمة انا ..
رحمة: تصدق طول الطريق بقنع نفسي انه مالكش يد وانه اكيد في خطأ ما هو مش معقول انك زبا"لة اوي كدة تعشمني في حبك امبارح... علت صوتها .. وتضيع مستقبلي النهاردة... لييييييه عملت ليك ايه تدبحني مرتين
اقترب منها بدموع لتبدا بلكم صدره بقوة وهو واقف لا يمنعها حتى بدأت بالانهيار امسك يدها بقوة وضمها لحضنه يحاول السيطرة عليها لكنها كانت في حالة هيجان شديد وصراخ وميرا بكت من حالتها
دفن رأسه في عنقها وبكا بشدة وهمس : آسف آسف والله العظيم آسف
ليشعر بارتخاء جس.دها حملها برعب شديد وصرخ لميرا بتوسل: ميرا اطلبي الدكتور بسرعة والنبي
حضر الطبيب بعد فترة وهو ينظر لها بدموع
الطبيب : الضغط عندها عالي حتبقى احسن ان شاء الله ياريت تبعد عن اي شئ يضايقها عشان ما يأثرش عالقلب
هز رأسه بتفهم وخرج مع الطبيب ..
علي لميرا : ميرا متشكر اوي لو طلبت منك تفضلي جمبها حاروح مشوار مهم
ميرا بابتسامه خلفها ألم : اكيد ربنا يريح قلبك
قبل جبينها وهمس : متشكر اوي اوي يا ميرا
امسك الأوراق التي جهزها وطار الى الوزارة وهو يدعو الله من صميم قلبه ويصلي على النبي فالصلاة على النبي تحل العقد وتذهب الهموم ...
حتى وصل هناك وقابل احد المسؤولين وبدا الشرح لهم الخطأ وكيف سيتدمر مستقبل فتاة اعطاهم ملف الدرجات واوراق امتحاناتها وطلب منهم الاتصال بالعميد والسؤال عنها وبعض الدكاترة
مؤمن : انا متفهم ده كله بس الموضوع مش سهل احنا حنعمل اجتماع ونشوف الموضوع
علي برجاء: وانا متأكد من انه ضمير حضرتك حيخليك تعمل اللازم البنت شاطرة جدا صدقني
مؤمن: ان شاء الله خير ...
خرج من عندهم وكله أمل ان يصلح خطأه رن هاتفه باسم ميرا
علي بقلق : رحمة كويسة
ميرا : صحيت ورفضت تفضل ومشيت
علي : تمام يا ميرا متشكر اوي
وقف على الشاطئ يتنهد بألم من حياته التي تنقلب بين يوم وليلة
هناء بصدمة : يعني ايه انتي مش الاولى انتي بتهزري
رحمة : عادي ربنا اكيد ليه حكمة في ده
مصطفى وهو يضمها: اكيد يا بنتي لو علمت الغيب لاخترتم الواقع دايما اختيار ربنا الصح
رحمة بدموع: وانا راضية يا بابا والله العظيم..
بعد مرور اسبوع كان ثاني يوم لحفلة الاعلان عن الاوائل رفضت رحمة ان تذهب
عمر: يالله يا جماعة حنتأخر عامل مفاجأة لنفين عيد ميلادها ياريت ماحدش يقولها
هناء : اسكت انا ماسكة نفسي بالعافية اني ما قولهاش عشان تجبلي التلفون اللي قولتلي عليه
رحمة بضحك: ههههه تلفون وانا حتجبلي ايه عشان ما اقولهاش
عمر بحب : انتي ليكي عينيا يا روحي
نفين : بتتودودا بايه
مصطفى : ما فيش خطوبة واحد صاحبي ولازم نروح بسرعة يالله يا جماعة
كانت رحمة تحاول الابتسام والم قلبها ليس له اخر .. فقد اشتاقته رغم المها منه اغمضت عينيها تحاول التمسك بدموعها فهي لا تريد ان تفسد فرحتهم وخصوصا ان هناك فرصة لعمر للتقرب من نفين ..
وصلوا المطعم وكان مزين وملئ بالمدعوين ابتسمت وهي تنظر لهم
رحمة: ما قولتش انك عازم حد
عمر لرحمة : انا بحبك اوي يا ريري
رحمة بضحك : هو مش المفروض تقولها هيا ولا انا غلطانة
عمر : تؤ ليكي انتي ... البنت القمر اللي دايما رافعة راسنا حبيبة قلبي وبنتي
رحمة : بعدم فهم هو في ايه
مصطفى بدموع وهو يضمها : كبرتي يا رحمة شغل الفيديو يا عمر
هز رأسه وبدأ تشغيل الفيديو جزء من حفلة الجامعة والمعيد يقف على المنصة
" والآن لحظة الاعلان عن اوائل كلية الصيدلة
الطالبة رحمة مصطفى مهدي الأولى بتقدير امتياز "
&&&&&
بعد يومان من الحفل
زين: ايه يا ابني مالك متغير
وائل " عادي تعبان شويا شغل
زين : وايه اخبار البنت اللي قولتلي عليها
نظر لها قليلا ثم همس : قريب اوي حنتجوز وانت اول المعازيم يا زيزو
زين بابتسامه : ربنا يفرح قلبك... كل سنة وانت طيب
وائل : قولهالي الليلة واحنا بنحتفل ..
زين : حيكون عندي تصوير مش عارف
وائل: كفاية هبل حتيجي ماشي
زين : ماشي بس مش حتأخر
وائل بكر.ه : ماشي المهم تيجي
في المساء كانت الحفلة حضر زين يريد الذهاب بسرعة فقط نصف ساعة حتى لا يتأخر
وائل: بسرعة يا بنتي حيمشي
شهد : ماشي بس ان ما جتش حيحصل ايه
وائل : مفعول الدوا حيفضل للصبح ياما حنبعت الفيديو اللي حيتصور ياما حتوصل وانتي في حضني المهم هاتي العصير اخلصي
اخذ العصير وذهب اليه كم تمنى ان يكون سما .. لكنه لا يريد قت.له يريد تعذيبه اشد العذاب
شرب زين العصير ثم قال بخجل : وائل حامشي انا زهقت من الفيلم ده اللي مش عايز يخلص
وائل بضحك : ضريبة الشهرة
خرج زين ووائل ينظر لاثره بقر..ف
وائل: شهد حصلي
كان قد وضع في كأسه حبات فيا.جرا وحبوب هلوسة
وصل زين التصوير ولاحظ المخرج عدم تركيزه
عادل: ايه يا زين وبعدين
زين بتعب : مش عارف صداع جامد وجسمي قايد نار ومش قادر اتنفس
عادل: ماشي يا زين روح الكارفان نام ونبقى نكمل بكرة
وصل الكارفان وبدأ يزيل قمصيه
زين : في ايه
دخلت عليه شهد بقميص عار.. جدا واغراء غير طبيعي
زين : شهد ايه اللي جابك امشي لو سمحتي
كان عار.. الصد.ر اقتربت منه بدلع وهمست : ايه حسيتك عايزني
نظر لجس.دها ومقدمة صد.رها وهمس وهو يبتلع ريقه وهو يحاول دفعها وهي تلتصق به : امشي امشي
قبلت مقدمة صد.ره ويدها تمشي على اكتافه وهمست : حدلعك بس جرب
وقفت امام شف.تيه وقب.لته بشغف ليبادلها القب.لة بجنون بدأ كل منهم يزيل الملابس عن الآخر ...
كانت هناء تحاول طوال اليوم ان تكلمه ذهبت إلى الجامعة لترى وائل ترددت بالاول ان تكلمه لكنها ذهبت اليه
هناء : هو زين فين
وائل: كان في حفلة عيد ميلادي الليلة ومشي هو وشهد التصوير وما بيردش عليا واضح انه سهرته كانت صباحي
هناء بعدم فهم : يعني ايه
وائل : اصله كان مفتون في جمال شهد كانت جامدة بس هيا ما كانتش شايفة غيرو
هناء بتماسك : وفين هو دلوقتي
وائل بخبث : بالتصوير
ركضت الى هناك كالمجنونة حتى وصلت المكان
استيقظ زين ووضع يده على رأسه
زين : دماغي ايه اللي حصل انا فين نظر بجانبه ليرى شهد عا.ريه انتفض بفزع حتى سقط من على السرير نظر لنفسه ليجد نفسه دون ملابس
ارتدى الاندر وارتداه وامسك بنطاله وهو يرجف بشدة كيف فعل ذلك رفع رأسه ليجد هناء امامه
الفصل السابع عشر
ذهبت رحمة برفقة اهلها لقاعة صغيرة على انه حفلة عيد ميلاد نفين او كما تظن
لكنها فوجئت بعمر يقبلها ويكلمها بحب شديد
والدها كذلك لكن استغرابها ذهب وحل مكانه صدمة حين تم تشغيل فيديو حفلة الجامعة والعميد يعلن عن اوائل كلية الصيدلة
" والآن الإعلان عن اوائل كلية الصيدلة .. الطالبة الحاصلة على امتياز والأولى على الكلية هي رحمة مصطفى مهدي "
صعد والدها المنصة واعتذر عن تقديمها الحفل واستلم جائزتها وعينيه مليئة بالدموع
كان الجميع حولها يصفق ويسلم عليها وهي تنظر للشاشة كأنها لم تسمع او لم تفهم نظرت لهناء التي تبكي بشدة وملامحها ملامح ذهول شديد وهمست : هو قال مين الاولى
مصطفى بفخر : بنتي حبيبة قلبي اجدع واجمل بنت في الدنيا
ضمها بدموع وهمس : ما كنتيش راضية تروحي واحنا مش عارفين من الاولى اساسا خفنا نقولك انتي نعشمك وبعدها يطلعوا رفضوا التصحيح بس ربنا كان رحيم فينا وفي اللي بقالوا اسبوع مش بينام وهو بيلف حوالين نفسه عشان يصحح اللي عمله
رحمة بعدم فهم : مين ده
رفع مصطفى رأسه وقال : أظهر وبان عليك الأمان
ليظهر علي بطلة ولا اروع وهو يقترب منها بابتسامه وتوتر شديد
رحمة بصدمة : علي ؟؟ انت اللي ..
عمر : كان عندنا تاني يوم ما عرفتي علامتك وانهياروا خلانا مش عارفين غير ندعمه انه يحاول علي بحبك اوي يا رحمة
نظرت لوالدها بخجل شديد ليبتسم بدموع : كبرتي وبقيتي عروسة يا روح قلبي
ركع علي على ركبته واخرج خاتم خطوبة جميل جدا وهمس بدموع: تقبلي تنوليني شرف تبقي مراتي يا اجمل واجدع بنت شافتها عيني
وضعت يديها على وجهها غير مصدقة ان حلمين تحققوا في ساعة واحدة
نظرت لوالدها الذي هز رأسه بالايجاب هزت رأسها هيا الاخرى البسها الخاتم ويداه ترجف بشدة كأنه مراهق جذبها لحضنه
رحمة بصدمة: ايه علي بابا حينفخك
علي : ايه بحضن مراتي
رحمة: لسة ما بقتش
علي : تؤ مراتي .. على سنة الله ورسوله
نظرت رحمة لوالدها بعدم تصديق ليهمس : سألنا الشيخ قالنا ينفع نعمل العقد وانا وكيلك وبمجرد موافقتك تعتبري مراته
عمر: جه طلبك وسألت عليه وجبت تاريخه وشوفته وهو بيلف حوالين نفسه عشان يقدر يصلح غلطه وانا بصراحة بعرف العاشق
رحمة ببكاء : يعني انا مراتك يا علي
هز رأسه ودموعه تهبط وهمس : كانت احلى لحظة في عمري والشيخ بيعلنك مراتي انا بحبك اوي اوي
اقترب منها هناء ونفين واحتضنوها ببكاء
رحمة: كنتوا عارفين
هناء: ايوة ربنا يسعدك
رحمة: عشان كدة يا نيفو لبستيني الفستان ده
نفين : قمر
اشتغلت اغنية جميلة وبدأ يرقص معها سلو ..
علي : مبسوطة
رحمة : مش مصدقة انه حلمين حياتي تحققوا بلحظة
علي : ومين الحلم الأهم
رحمة بخجل: انت اهم عندي من اي حاجة
ضمها لحضنه و رأسها على صدره وهمس : انا اسف اوي يا رحمة على اي حاجة عملتها بقصد او بدون قصد انا بحبك اوي اوي
رحمة: يعني تتقدملي وتتجوزني وانا معرفش طيب خودوا رأيي انا مش موافقة اساسا
علي بضحك : حتى لو مش موافقة كنت حاتجوزك برضو
انتهت الحفلة وسط سعادة الجميع
علي ؛ انا حامشي
نورا : لا والله ابدا حتتعشى عندنا
علي بخجل : مالوش داعي مرة تانية
مصطفى: ما تخلنيش ااقلب عليك
علي بضحك: لا خلاص جاي
عمر : انا حوصل هناء ونفين وبابا وماما وانت خود عروستك يا علوة
هز رأسه وامسك يدها بسعادة شديدة صعدت بجواره وهمس بحب : انا اتفقت مع بابا خلال شهر الفرح
رحمة بصدمة : شهر
علي : صراحة كنت عايز اسبوع بس عمتو نورا شهقت وقالتلي تلحق تجهزك ورسيت على شهر
رحمة بضحك : اسبوع ما تاخدني معاك دلوقتي
علي : ياريت انتي بتقولي فيها
نامت على كتفه وهمست بدموع: انا فرحانة اوي يا علي اوي
قبل رأسها وقال : ربنا يقدرني واسعدك يا حبيبتي
وصلوا البيت وجلس مع والدها واخوها وهو متوتر قليلا ودخلت هيا برفقة هناء ونفين
اخرجت لها نفين فستان على مستوى جس.دها بفتحة من الجانب الايسر وكتف عا.ري
رحمة : لا طبعا
نفين : انتي تخر.سي خالص
ارتدته لتصبح اشبه بحورية رفعت شعرها من جانب واحد وتركته من الاخر ووضعت مكياجا خفيفا اصبحت جميلة حد الفتنة
خرج علي يكلم هاتف عاد كانت تقف مع والدها بخجل شديد
وقف امامه مذهول مما رأى همس لنفسه : لو قاصدة توقفي قلبي مش حتعملي كدة
عمر : يلا يا بابا نخرج
رحمة بخجل: عمر رايح فين
ضحك عليها عمر وتركها وخرج اقترب منها وهو ينظر لها بعشق وهمس : خايفة مني
كانت تنتفض خجلا وتوترا وهمست : اصلي اصلي ..
وقف امامها ملتصق بها ورفع رأسها ينظر داخل عينيها وهمس : سبحان من ابدعك يا رحمة
وضع رأسها على صد.ره وضمها ورأسها فوق رأسه وهمس : من اسبوع بس قولت روحتي من بين ايديا بس دعيت ربنا بتوسل شديد وقيام الليل ما تركتوش وانا اقول يارب اجعلها من نصيبي
هبطت دمعة من عينيها وهمست : وانا كمان كنت بقيم الليل عشان ربنا يجمعنا بالحلال
اقترب منها ونظر لشفت.يها بهيام وهمس : طعمهم من اول مرة في بوقي معرفتش اشوف غيرهم
لتتلاقي شفت.يهما بحب يتذو.قها كأنها أجمل أكلاته نسي الدنيا بحض.نها
وضع جبهته على جبهتها وهي مغمضة عينيها تنهج بشدة ووجهها بلون الدم وقال بصوت خافت : بحبك
اخفت وجهها في صد'ره وهو ضمها بكل ما أوتي من حب ...
لكن هل انتهت حكايتهم على ذلك ؟؟
&&&
فتح زين عينيه ينظر حوله يستوعب أين هو من ألم رأسه نظر بجانبه لينتفض بفزع ويسقط من على السرير حينما شاهد شهد بجواره عا.رية
نظر لها غير مصدق كيف حدث هذا .. ايعقل انه فعل ذلك كيف
نظر لنفسه نعم فهو عا.ري ايضا ارتدى الاندر بسرعة وامسك بنطاله ليرتديه ليصعق ويرجع للخلف حين رؤيته لتلك الواقفة التي تحدق بعينها تحاول استيعاب ما ترى
كانت قد وصلت وهي تدعو ان يكون وائل كاذبا حتى فوجئت بزين يرتدي بنطاله وشهد على سريره .. تمنت لو ماتت قبل ذلك .. كيف هان عليه قت.لها هكذا
كان يهز راسه بالنفي فقط ودموعه مستمرة كنهر فمنظرها قطع قلبه اشل.اء ..
هناء : ليه.. ليه كدة
زين ببكاء : والله ما اعرف ازاي
استدارت للخارج لا تعلم اين تذهب فمجرد تخيل ما حدث بالغرفة يشعل قلبها
كانت تمشي لا تدري اين تذهب ...
ارتدى ملابسه وركض خلفها امسك اكتافها وهمس بتوسل : اسمعيني يا هناء والله العظيم في حاجة غلط انا مش فاكر حاجة معرفش جت ازاي وانا وصلت هنا ازاي هناء انا بحبك انتي ابوس ايدك بلاش تروحي
لتصفعه بكل ما أوتيت من قوة ادار وجهه وقضم شفت.يه من شدة وجع قلبه لانه علم انه خسرها ماذا يبرر لها
نظرت له وهمست بقر.ف : انا اللي استاهل انا اللي دخلت نفسي بالمستودع ده اللي يصور حاجات زي دي بحجة شغله الا ما يعملها برة شغله الأخلاق ما بتتجزأش وانا كمان غلطانة اللي سمحتلك تقرب مني او تلمس ايدي حتى انا قرفا.نة منك ومن نفسي انا بكر.هك يا زين ولو خلصت رجالة العالم ومش فاضل غيرك مش حوافق عليك
كان يستمع لها ودموعه لا تتوقف فقد أحبها بشدة
زين : معاكي حق بكل اللي قولتي بس انا والله العظيم مش فاكر حاجة مش فاكر لو حصل حقولك حصل .. آخر حاجة فاكرها مشيت عشان التصوير وما كنتش مركز فقالي المخرج نأجل حتى اسألي
هناء بسخرية : واضح كان السخونة عالية عندك فمش فاكر حاجة
ارادت ان تمشي لكنه امسك يدها وهمس بتوسل : ما تمشيش يا هناء والله ما اقدر اعيش من غيرك
هناء : شهد حتنسيك
ركضت للخارج وتركته ينظر لاثرها بانهيار عاد مكانه لم يجد شهد
زين : ازاي ده حصل ازااااااي يارب
&&&
_مش حينفع كدة يا شادي البضاعة لازم تتسلم الناس مستنية
شادي بتوهان : قولتلك ماشي النهادرة حتتوزع ايه يومين نشغلت فيهم خربت الدنيا
_ بس دي بضاعة بملايين وصحابها مش بيستنوا كتير عفلوسهم
شادي : اوووف ماشي ما انت شايف العيون علينا والزفت اللي اسمه عمر مش سايبني في حالي اخلص منه الاول واروقلوكوا
_ حتعمل ايه
شادي بنظرة غل : حقت.له
نفين بابتسامه: متشكرة اوي يا عمر انت سجلتلي الجامعة ودايما بتخرجني وبتفسحني مش سايبلي وقت للتفكير
عمر بحب : وافضل شايلك العمر كله ..
نفين : ربنا يخليك ليا
عمر: هااا يا قمر نفسك في ايه تاني اتمني وانا احقق
نفين : امممم الملاهي
عمر بضحك : حتفضلي طفلة الملاهي .. ظابط وليا وزني اروح الملاهي امري لله يلا بينا
مشى امامها لتحدق بعينيها حين رؤية احد على دراجة نارية موجه سلاحه تجاه عمر وقبل ان تنطق كان قد اطلق النار عليه
الفصل الثامن عشر
منذ ذهابها لم يستطيع التواصل معها .. اختفت نهائي
كأن الكون اقتصر عليها لا يريد احد سواها كأنها هواءه بل اكثر اين يذهب كيف يصل اليها
ذهب الى شهد التي قابلته بابتسامه وهمست : ايه عجبتك
زين بغيظ : شهد ازاي ده حصل انا مش فاكر حاجة وانتي عارفاني من زمان عمرو ما كان بينا العلاقة دي لا معاكي ولا مع غيرك ايه اللي حصل .. فهميني
اقتربت منه وهمست بدلع: ايه كنت على اخرك فجيت أسألك على حاجة ما اعطتنيش فرصة بس كنت جامد
جلس على الكرسي بتعب وهمس بألم : انا مش عارف ازاي عملت كدة يعني من قبل ما يكون في هناك ما عملتش حاجة زي دي ... بقى بعد ما تبقى هيا كل حاجة اعمل فيها كدة .. مش ناسي نظرتها وهي واقفة بتسألني بعينيها ليه نظرتها دي بتق.تل فيا مش قادر اسامح نفسي ومش قادر اعيش من غيرها اوصل ليها ازاي انتي دمرتيني يا شهد
شهد بسخرية: ايه اغتص.بتك انت عملت ده بوعيك
مسح دموعه وهمس ؛ مستحيل انا متأكد انه في حاجة بس ساعتها لو فعلا في حاجة مش حيكفيني موتك
خرج يدور حول نفسه يشتاقها بشدة
وقف على باب منزلها يتمنى فقط ان يلمحها حتى نام امام البيت
رحمة بحزن : هناء مش حل ده بقالك كم يوم كدة حتموتي
هناء بتوهان : انا مش مصدقة كان بيمثل الحب كدة ازاي صح ما هو ممثل بس انا صدقته
رحمة: ما ظنش بمثل
نظرت لها هناء باستغراب لتكمل رحمة وهي تنظر من النافذه وعينيها فيها دموع : بيجي في اليوم ٤ مرات وأحيانا اكتر يفضل يبص عالشباك كدة لغاية ما ينام في سيارته.. يروح ويرجع تاني
هناء : هو مين
رحمة وهي تشير من الشباك تعالي وانتي تشوفي
ذهبت هناء تنظر من الشباك لينفطر قلبها بعد رؤيته ينام في سيارته فتح عينيه ليلمحها على النافذه فتح الباب بلهفة وقبل ان تدخل همس بصوت مسموع قليلا ملئ بالالم : وحشتيني
نظرت له قليلا ثم أغلقت النافذه واستمرت بالبكاء
رحمة: اسمعي منه يا هناء ...واضح انه بحبك اوي
هناء بنفي : لا يمكن ..ده كداب انا شوفته شوفته في أسوأ وضع ممكن اشوفوا فيه علاقتنا من الاول غلط
زين : ايه رن رن رن ... الدنيا طارت
عادل بغيظ : يا بجاحتك يا اخي يعني غلطان وبتقب.ح عايز اخلص ام الفيلم ده انت كرهتني في الشغل وبالدنيا كلها المفروض اخلصه من زمان وانت بتشتغل عمزاجك وبقالي كام يوم مش عارف اوصلك خلينا نكمله ابوس ايدك
زين بلا مبالاه: ما ليش مزاج اشكيني
واغلق الهاتف تاركا عادل يش.تم ويل.عن
عادل : وديني ما اسيبك
بعد يومان ..
الظابط : استاذ زين عادل عاصم مقدم فيك بلاغ بعدم الالتزام بالعقد .. ومش بتكمل التصوير
زين بهدوء : شغلنا عايز اعصاب رايقة ومزاج كويس وانا بمر في ظروف صعبة قولتله اعديها الأول بعدين اكمل
الظابط: للاسف الكلام ده مش موجود بالعقد .. انت عندك شروط لازم تقوم بيها والا حتتسجن
زين : ... انا..
وقبل ان يكمل اتى في باله أنه ان سجن ممكن ان تأتي وتسمعه مستعد ان يسجن مقابل رؤيتها اشتاقها بجنون
زين : تمام اسجني
محامي زين : زين انت بتقول ايه
زين : عايز اتسجن يومين بعدين اقولك تعمل ايه
محامي زين بعدم فهم: طيب ممكن حضرتك بلاش الصحافة تعرف لغاية ..
زين: لا انا عايز الخبر ينزل دلوقتي
المحامي : زين انت تجن.نت
زين : عادي ده حيزيد الشهرة والترند اسمع مني
خرج المحامي لا يفهم شئ
الظابط : انا حخليك في المكتب اللي جمبي اليومين دول لغاية ما نشوف القضية حتوصل لفين
زين: متشكر لحضرتك
كان علي في المكتب عندما دخلت رحمة عليه المكتب وهمست بابتسامه: فطرت
رفع رأسه ونظر لها بحب وهمس : لو كان فيا كل هموم الدنيا بس اشوفك نفسيتي بتتعدل المفروض دخلتي دكتور نفسي مش صيدلي .
رحمة بابتسامه: شمعنة
قام من مكانه وضمها من خصرها ونظر لها بحب وهمس : اصلك مضاد للاكتئاب .. انا ب ح ب ك اوي
وضعت رأسها على صد.ره وهمست : وانا كمان يلا نفطر
اعطته احد الساندوتشات وهي امسكت واحد
رحمة: اعملك شاي
علي : ياريت
ذهبت داخل المكتب تصنع الشاي لكنه اتى خلفها ضمها من ظهرها .. ظهرها مقابل صد.ره اخفض رأسه اسفل حجابها يشتمها بحب وهمس بهيام ؛ اكتر حاجة عجبتني فيكي غير عينكي .. ريحتك زي الاطفال تجنن
رحمة بتوتر وخجل : علي
علي وهو يقب.ل كتفها : قلب علي وروح علي
رحمة وقد اوشكت على الإغماء: كدة غلط
علي: لا انتي مراتي وحبيبتي .. ربنا يسامح حماتي قولتلها اسبوع اصرت شهر
ادارت وجهها نظرت له بابتسامه وهمست : هانت ا..
وقبل ان تكمل كانت شفت.تيه عرفت طريقها وقب.لها بحنان شديد كأنها جوهرة يخشى عليها الخدش
وضع جبهته على جبهتها وهمس : ان شاء الله العمر كله معايا لو تعرفي بقيتي عندي ايه
كانت ما زالت مغمضة عينيها همست : انت عملت ايه
علي : لسة ما عملتش مستني اتجوز عشان حعمل كتير
رحمة بصدمة : انت قليل .. الادب
علي بضحك: اوي اوي بس نتجوز الاول
تركته وعادت مكانها بخجل وهمست : كمل اكلك
علي: تؤ اللي كلته من شويا طعمه أجمل
رحمة بتوتر : علي عشان خاطري بلاش تتكلم كدة اعصابي بتتوتر وببقى مش بجمع نفسي اعرف ازاي دكتور
ضحك بقوة وهمس : هو الدكتور يعني مش بيحب ومش بيتجوز الحاجات دي كل الناس بتعرفها
رحمة : ماشي حاروح عليا محاضرة
علي : رحمة ينفع بس ما تتكلميش كتير مع الشباب
رحمة بعدم فهم : مش فاهمة
علي بحنان: انا بغير عليكي في رجالة بتعمل نفسها بتسأل عشان تقرب منك .. زي ما في بنات بتعمل معايا كدة عشان خاطري حاولي اللي يجي يسألك قوليلوا خلي السؤال للمحاضرة اصلي امبارح مسكت نفسي بالعافيه
رحمة بابتسامه: حاضر يا علي اوعدك حاتعامل بجدية جدا وحاعمل حدود مع الكل بس انت تكون مبسوط
اقترب منها وضمها بحب وهمس : طول ما انتي معايا انا مبسوط اوي
بعد انتهاء دوامهم ذهبت رحمة الى البيت بلهفة كانت هناء بالصالون امسكت يدها وادخلتها الغرفة فتحت هاتفها وأعطته لها
" القبض على زين الشريف بسبب عدم التزامه بالعقد "
" زين الشريف بين القضبان بسبب عدم اكمال فيلمه الجديد "
" كم مدة حبس زين الشريف بعد ان قدم به عادل عاصم بلاغ "
والكثير من الاخبار والصور على ذلك
جلست هناء مرة واحدة على السرير بانهيار وبكت بشدة
هناء ببكاء شديد : اكيد انا السبب ياربي ما هو اللي خسرني اعمل ايه
رحمة بحزن : قابلي اقنعي يكمل الفيلم انتي قولتي فاضل كام مشهد خلي يخلصهم
هناء : مش سهل عليا بعد اللي عمله اسامحه
رحمة: ما تسامحهوش قوليله خلص الفيلم بعدها نتفاهم وابقوا اتفقوا
هناء: وحقابله ازاي ...
رحمة: حخلي علي يطلب من عمر يجيب اذن بالزيارة
هناء : ياريت بكت وهمست : ربنا يستر
كان يجلس في غرفة المكتب يفكر بها بملامحها ابتسامتها كل شئ بها
_ في زيارة عشانك
زين : مش عايز اا... ليركض ناحية الباب حين رؤية هناء
دخلت هناء بدموع وخرج العسكري ضمها بقوة رغما عنها طال حضنه لم تستطيع ان تدفعه كانت تشتاقه هيا الاخرى كان يشتمها
زين بدموع : وحشتيني وحشتيني اوي ياريتني تسجنت من بدري عشان اشوفك
نظرت لعينيه وحجم الاشتياق والألم وهمست : زين احنا لازم نتكلم
هز رأسه بالنفي وهمس : عايز افضل ابصلك وبس بعدك هدني ..
هناء : ما تخليش حاجة تأثر على شغلك حاول تفصل
زين : هناء انا اكيد مش عجبني وجع قلبي ولو قادر اعيش من غيرك واكمل حعمل كدة بس انا بحبك اوي .. هناء صدقيني انا مثلت مع شهد ٣ مرات عمروش حصل بينا كدة والله العظيم مش فاكر حاجة
هناء: انا مش جاية اتكلم بالموضوع انا..
زين : هناء انا كنت ااقدر اخرج بكفالة او محامي شاطر يخرجني بس انا طلبت اتسجن
نظرت له بصدمة ليجلس على ركبتيه امامها وينظر لها باشتياق واكمل: ولو حيعطوني اعدام بس اشوفك واببررلك موافق
هناء: انت تسجنت عشان تشوفني
زين: ايوة المحامي قالي نخرج كفالة والصحافة ما تعرفش انا اللي قولتلهم ينشروا الخبر كان عندي امل تيجي والحمد لله جيتي كنتي وحشاني بجنون
بكت بشدة مسح دموعها بحنان وهمس : ما استهلش دموعك .. دموعك اغلى من الدنيا كلها
هناء : طيب لو بتحبني فعلا تخلص الفيلم عشان مش عايزاك تتأذي
زين برجاء : وتفضلي معايا
هناء: مش حاقدر بس اوعدك حنتفاهم ونوصل لحل
زين : وتختفي ومعرفش اشوفك مش كدة .. ما اقدرش
هناء : حنتقابل بالجامعة عادي مش زي اول بس حتشوفني بس كمل شغلك واكيد في حل
قبل يدها وهمس : طيب خليني بس اوصل للي خلاني عملت كدة انا متأكد شهد ليها يد .. اثبتلك براءتي
هزت راسها وهمست : خلاص الكام مشهد اللي فاضلين بعدها اكيد حتلاقي حل
هز رأسه وقبل جبينها وهمس : متشكر انك جيتي .
ذهبت ناحية الخارج وهمست : حاول تخرج النهاردة
زين بابتسامه: كنت هنا عشان اشوفك دلوقتي ااقدر اخرج خلي بالك من نفسك
تركته وخرجت لكن شئ داخلها اخبرها انه مظلوم
في المستشفى يضمد جرح يده بعد ان تعرض لاطلاق نار
فلاش باااك
سار أمامها لتتفاجأ بأحد مصوب سلاحه تجاه عمر
صرخت بأعلى صوتها عمررررر
عاد قليلا لها عندما قلق عليها ليتلقى الرصا'صة بيده لكنه خرجت كان مجرد خدش عميق قليلا
وركض من على الدراجة
ركضت ناحيته برعب شديد وضمته بكل خوف وهمست ببكاء شديد : عمر عمر انت كويس صح مش حتموت مش كدة
عمر بابتسامه: ايوة ما تخافيش عمر الشقي بقي
زادت من ضمه وهو في عالم اخر من قربها وقالت ببكاء : ايدك بتنز.ف نروح المستشفى عشان خاطري
عمر : يا حبيبتي ما تقلقيش الجرح صغير
نفين: كنت حموت لو حصلك حاجة والله العظيم
ابتسم قلبه بسعادة وهمس : ياريتني تضربت نار من زمان
نفين بخجل: امشي نروح المستشفى كفاية دلع
بااااك
نفين : حاسس بايه
عمر بتمثيل : اني تعبان اوي
رفعت حاجبها تنظر له وهمست بسخرية : طيب خود دورة في التمثيل الاول اتعلم من زين الشريف
عمر بغيرة : مين زين الشريف ده
نفين باستفزاز : ده واد كدة بيمثل بس ايه مززز
عمر بغيظ : ايه رايك انزلك صف اسنانك
نفين بضحك : لا بجد حاسس بايه
عمر : اني بحبك اوي اوي
لتصلها رسالة على هاتفها : دي البداية بس وان فضلتي جمبه ابقى اقريلوا الفاتحة
&&&
دخلت رحمة مكتب علي تصنع له الشاي حتى ينهي محاضرته
بعد قليل دخل علي المكتب كانت تريد ان تفاجئه لكنها توقفت عندما دخل وائل له المكتب
وائل : علوة الجامد
علي بضحك : ازيك مختفي فين
احتضنه وجلسا سويا
وائل: معلم بجد معلم انا ما صدقتش
كان علي قد نسي رهانه معه نظر له بعدم فهم : ما صدقتش ايه
وائل : انا جيت اعطيك الموتسكيل انت كبست الرهان
نظر له علي بعدم فهم ليكمل وائل : الرهان كان انك تجيبها البيت بسريرك ما صدقتش اما قالولي انك خطبتها قدرت توقعها ازاي يا ابني بس انت وعدتني انا حدوق بعدك
الفصل التاسع عشر
هل كانت مجرد رهان .. أيعقل
وائل : بجد معلم ما صدقتش
علي بعدم فهم : ما صدقتش ايه
وائل: يا ابني الايه الاتفاق كان على انك تاخدها السرير لا انت كمان خطبتها .. معلم الموتسكيل حلال عليك بس انت وعدتني انا حادوق بعدك
وقبل ان يلكمه تعلقت يده في الهواء حين رؤية تلك التي على وشك المو.ت
تنظر له غير مصدقة ما سمعت
اخفض وائل رأسه بخزي وخرج .. وبقي علي يواجه مصيره لم يجد كلام يبرر نسي الكلمات ينظر لها بألم فشكلها يوحي انها على وشك الاغماء
علي : رحمة انا..
رحمة بتماسك: حتاخدني السرير امتى
علي بوجع : رحمة والله العظيم انتي فاهمة غلط
رحمة: مبروك عليك الموتسكيل .. طلقني
علي بانهيار : ط... ايه رحمة ايه اللي انتي بتقولي ده
رحمة بحدة : حطلقني غصب عنك انت لا يمكن تكون بني آدم
علي : طلاق ايه .. رحمة انا بحبك
رحمة بصراخ : انت كدا.ب انا حامشي دلوقتي عند بابا لغاية ما ورقتي توصلني
مشت ناحية الباب ليجذبها لحض.نه يعتصرها همس بدموع : تعرفي كلمة طلقني دخلت بقلبي كأنها رصا.صة اطلقك عندي اتعدم ولا اعمل كدة
رفعت عينيها الذي اصبحت كأغصان الزيتون من البكاء ونظرت له نظرة ألمته بشدة وهمست : لو كنت اعرف الحب بيوجع كدة ما كنتش عرفتك
مسح دموعها بشفت.تيه وهمس: اسف والله اسف الكلام اللي سمعتي قبل ما احبك لما كنا بمشاكل رحمة انا ما قدرش اعيش من غيرك
رحمة بألم: وانا مش حاقدر اكمل معاك بعد اللي سمعته
زاد من ضمها لقلبه وهمس : حتقدري تبعدي عني حهون عليكي يا رحمة
دفعته بتعب وهمست : ياريت ننهي كل حاجة بدون مشاكل
خرجت وتركته يتنهد بك.سرة فالدنيا مصممة على ألم قلبه كأنها تستكتر عليه الفرحة...
بعد يومين قامت رحمة وقد قررت انها لن تنهار وستتظاهر بالقوة حتى تألمه كما ألمها
دخلت القاعة والقت المحاضرة ببراعة وخرجت كان خارج من محاضرته حين شاهدها امسك يدها رغما عنها وصار بها الى مكتبه
وما ان دخل حتى خبأها بين ضلوعه ..
علي : كدة يا رحمة يومين ما اسمعش صوتك ما وحشتكيش
كانت رحمة في عالم اخر من قربه لاحظ ذلك اقترب من شفت.يها وطبع قب.له بجانبهم ثم نظر داخل عينيها وهمس : بحبك
ثم اقتنص شفت.تيها بقب.لة عاشقة احن ما يكون وضع جبهته على جبهتها وهمس : آسف والله آسف
رحمة ببكاء : علي انا مش عايزة اكمل معاك
اغمض عينيه حتى تهبط دموعه وهمس : ما تقوليش كدة عشان خاطري ما تقوليش كدة
رحمة : انا قررت ومش حارجع بقراري انا حابلغ بابا النهاردة .
علي : ولا انتي ولا ابوكي ولا الدنيا كلها يقدروا ياخدوكي مني انتي مراتي لآخر يوم في عمري
دق بابه ابتعد عنها قليلا وحاول ان يتمالك نفسه
دخلت احدى طالبته وهمست : دكتور علي ... ثم انتبهت لوجود رحمة
زينة بغيظ : هو عادي يا دكتور تكون مع أستاذة رحمة وانته قافلين الباب عليكو ...
رفعت رحمة حاجبها وقالت من بين اسنانها : وانتي مالك
زينة: ماليش .. بس بما انك محجبة اكيد بتفهمي في الدين وتعرفي انه حرام يجتمع راجل وامراة لوحدهم
رحمة بابتسامه: وايه كمان
زينة : ويا ترى كنتوا بتعملوا ايه هنا
كان علي ينظر لرحمة بسعادة وهي تغار عليه
رحمة: كنا بنذاكر وبنراجع
زينة : هاهاها وايه نوع المراجعة بقى
اقتربت رحمة من علي واحتضنت خصره تحت صدمته وسعادته وصدمة وغيظ زينة ..
قب.لت رحمة جانب شفت.يه وهو في عالم آخر
زينة بعدم تصديق: ايه قلة الادب دي انا حافضحك في الجامعة
علي : انتي تخ...
رحمة: معلش يا حبيبي اصلها واضح انها معجبة بيك بس يا خسارة انت جوزي انا معلش بقى نصيب
زينة بصدمة : جوزك
علي بجدية : ايوة تفضلي عمحاضرتك دلوقتي
وما ان خرجت زينة حاولت رحمة ان تبتعد لكنه كان قد جذبها لحض.نه وهمس : شكلك حلو اوي وانتي غيرانة
رحمة وهي تحاول دفعه : غيرانة عليك انت بتحلم انت حتطلقني امتى
علي بعصبية : ما تقوليش الكلمة دي تاني ما فيش طلاق
رحمة بحدة : وانا مش حاتجوز واحد تراهن عليا
علي : والله العظيم كان من غيظي اما ضربتيني بالألم بس نسيت الموضوع نهائي
رحمة : انت قولت لصاحبك حخليك بعدي تخلي بايه
احتضن وجهها بكفيه وهمس بندم : لحظة عصبية ما كنتش واعي اخلي بايه وانا بغير عليكي من نفسك عشان خاطري سامحيني
رحمة: ابدا وحط..
لم يتركها تكمل ابتلع كلمتها في جوفه فهي حب حياته الاول وستكون الأخيرة
تركها بعد فترة وهمس : انطقيها واتجوزك حالا
دفعته وخرجت لكنها عادت ونظرت له وهمست : انا حاخد اجازة شهر .. مش حخليك تلمحني فيها
علي بتعب: حأستأجر عندكو في البيت حقيم مع عمر قال شهر قال ادي اخرة اللي يحب عيال
رحمة بسعادة مبطنة : عيال ماشي
خرجت وتركته يكلم نفسه بسبب حبها ..
&&&
يجلس الجميع في الصالة بعد حادث عمر لم يخبر احد به
نفين : انا قررت ارجع لشادي
سقط الكاس من يد عمر ونظر الجميع له ولها بذهول
مصطفى : انتي بتقولي ايه
نفين : عادي غلط وهو ندم ومش حيعمل كدة تاني
نورا : انتي تجننتي بعد اللي عملوا فيكي
نفين: عمل ايه ... حلفلي انه اخر مرة عادي
نورا لعمر : قول حاجة
لو ان احد يرى القلب من الداخل لشاهد انف.جاره
عمر بابتسامه : حياتها وهي حرة فيها ربنا يسعدها
نورا بدموع: وحياة ربنا انت خسارة فيها بنتي ده فقرية وش نكد وبو.مة انت تستاهل ست الستات
عمر بابتسامه: عادي يا ماما ماحدش بياخد اكتر من نصيبه عن اذنككو
رحمة ببكاء : انتي حتعملي كدة بجد
نفين بدموع: اه في ايه بحبه مش قادرة انساه عادي بتحصل
هناء : والغلبان اللي عشمتي ذنبه ايه ... انتي من النهاردة لا اختي ولا اعرفك
تركتها ودخلت لعمر الذي كان نعم الأخ لهم ..
هناء بابتسامه: انت عارف اني دايما كنت اتمنى انك ما كنتش اخويا انا واحبك واتجوزك بدل البو.مة اللي بتتنطط معرفش على ايه
عمر بضحك: حبيبة قلبي بس انا لو خدتك حتجنن ويمكن اموت
هناء بغيظ : ليه بقى
عمر : اصلي حقضى حياتي اراضي بيكي بس انتي حتزعلي ان ما قولتلكيش صباح الخير
هناء : كدة يا عمر طيب والمصحف تستاهل اللي تعمل بيك
ضمها بحب وهمس : بس اطيب بنت في الكون كله تزعل وترضى بكلمة بس انتي اخر العنقود يعني القلب كله
هناء : طيب ما تزعلش
عمر : انا عايز سعادتها حتى لو مش معايا .. اكيد ربنا ما بيعملش غير كل خير
هناء: طيب ما انفعش انا ..
عمر بضحك : حسأل الشيخ واقولك
رحمة: لا اسأله عني انا ..
هناء : تنيلي انتي مش تجوزتي سبيلي العريس القمر ده ..
رحمة بحزن : ان شاء الله ربنا حيسعدوا باجمل عروسة
عمر : أجمل منكو ما ظنش
ضمهم بحب يحاول اقناعهم انه غير مهتم لكن قلبه ينز.ف
في صباح اليوم التالي ذهبت نفين الى منزل شادي
وما ان شاهدها حتى ضمها بقوة حتى آلمها حاولت ان تبتعد لم تستطيع
شادي : وحشتيني اوي
نفين : حتفضل وا.طي اوعك تفكر اني رجعت لك حبا فيك انا رجعت عشان اهلي
شادي : وانا حخليكي ترجعي تحبيني اوعدك
اقترب من شفت.يها لتهمس بقر.ف : العدة خلصت من اسبوع
شادي بلهفة: انا حجيب المأذون بسرعة وجاي بحبك اوي
ركض شادي الى احد الشيوخ وعاد ومعه شهود وقلبه يرقص فرحا ..
كانت تفرك يديها الما على ذاك التي تركته محطما بعد ان أعطته أملا لكنها فعلت ذلك خوفا عليه ..
الشيخ : قولي ورايا جوزتك نفسي
&&&&
خرج زين من السجن وبدا بتصوير اخر كام مشهد يراها في الجامعة يتمنى لو يضمها لكنها ترفض حتى ان يكلمها
زين بتعب : اعمل ايه طيب
كان في الكارفان يستعد لآخر مشهد حتى لاحظ شيئا في السقف جلبه ليستغرب انه كاميرا ..
زين : كاميرا؟؟؟ بتعمل ايه في اوضتي ومين حطها
زين بأمل: معقول تكون صورت اللي حصل مع شهد يمكن افهم
حاول فتح ما عليها لكنه لم يعرف ارتدى ملابسه وذهب لأحد متخصص بذلك
_ اممم معرفش ااقدر ارجع اللي فات ولا لا
زين : ان ثبتت برائتي عليها ليك مليون جنيه
_بصدمة: كام .. بص انا حتشقلب لغاية ما جبلك اللي انت عايزه بس اعطيني لبكرة
زين : ماشي اما ترجع اللي عليها كلمني
ذهب في اليوم التالي الى الجامعة وكان طوال المحاضرة ينظر لهناء وهي تنظر له من وقت لآخر
وما ان انتهت المحاضرة حتى اقترب منها
زين بحزن: حتفضلي كدة كتير يا هناء
هناء : احنا اتفقنا يا زين
زين : اتفقنا نوصل لحل .. لكن ده مش حل ده عذاب هناء انا عايز اتقدملك
هناء : زين عشان خاطري بس خليني اعدي الفترة دي
تركته وخرجت ليلمح المعيد عدي يكلمها اقترب منهم يحاول ان يسمع
عدي : فيعني لو رقم والدك عشان اكلمه
كانت سترفض لكنها لمحت زين فاعطته اياه
عدي بسعادة: متشكر اوي
اقترب منها زين بعيون صقر وهمس بغيظ : انتي اعطتي رقم والدك ليه
هناء : عادي عايز يتقدم معيد ومحترم
زين بعصبية: هناء ما تخلنيش ارتكب جنا.ية
هناء بتحدي : حأبقى اعزمك ما تقلقش
زين : وحياة ربنا ما حتكوني لغيري.. لو حخط.فك وحتشوفي كلام مين اللي حيمشي ..
رن هاتفه اجاب وهو ينظر داخل عينيها ليبتسم بامل : انا جاي
زين : سلام يا قمر عفكرة انا سجلت رقم والدك حكلمه واتقدم بتحبي الجاتوه بطعم ايه
هناء: انت بتحلم
زين : اللي ما تعرفيهوش انه ما فيش حلم حلمته ما تحققش
تركها وذهب لا تنكر سعادتها بتمسكه بها لكنها خائفة جدا
وصل زين عند مختار الذي اعطاه الكاميرا
زين : ها وصلت ايه
مختار : انا نزلت كل اللي عليها من ساعة ما تركبت معرفش انت عايز ايه منها
زين : بص قبل اسبوعين عايز اللي حصل في الوقت ده
فتح له مختار الملفات وبدأ زين يشاهد ليتفاجأ ب...
الفصل العشرون
... قولي ورايا زوجتك نفسي على كتاب الله وسنة رسوله
وقبل ان تنطق كانت الشرطة اقتحمت بيته
شادي: انته مين في ايه
_انت شادي الوزان
شادي بتوتر : ايوة في ايه
_انت مطلوب القبض عليك
شادي : ليه في ايه
_حتعرف هناك
شادي برجاء: طيب دقيقة بس اكتب عليها
_ ماشي بس بسرعة
وقبل ان يكمل الإجراءات دخل عمر وقال بشدة : حتتجوزي تاجر مخد.رات يا نفين
شادي بغيظ: كدا.ب ما تصدقهوش كملي يا نفين
لكنها كانت صامته تنظر لعمر الذي يتوسل لها بعينيه الا تفعل به هذا
شادي: انتي ساكتة ليه ده كد.اب كملي يا نفين كملي
لكنها قامت ووقفت خلف يد عمر
_ خودوا
شادي بصر.اخ : استنى اتجوزها الاول نفين استنيني يا نفين انا بحبك حارجع يا نفين حقت.لك يا عمر نفين ليا انا ..
خرج الجميع ووقف عمر أمامها ينظر لها بلوم
عمر بألم اخفاه " مش لازم توافقي عليه عشان تقوليلي انك رفضاني بس على الاقل اختاري حد نضيف ما يوجعكيش ... يلا حوصلك
أدار ظهره يريد الذهاب أمسكت يده وهزت رأسها بلا ودموعها تهبط بشدة
نظر لها وهمس بألم: اللي يهمني سعادتك حتى لو مع غيري
احتضنته من خصره وهي تبكي بشدة
عمر: اهدي خلاص يا اوصلك
قام بايصالها المنزل وخرج يدور بسيارته لا يدري اين يذهب
نورا بغيظ : انتي شرفتي .. ياريتهم قبضوا عليكي معاه وارتحت منك
مصطفى: خلاص يا نورا ما تقسيش عليها
نورا: ياريت اختيارها عدل.. زي وشها انا لقيتله عروسة أجمل منك بألف مرة تستاهلوا مش انتي
نفين بغيظ : هو مين اللي ابنك انا ولا هو
نورا : عمر ابني الاول البكر اغلى من بناتي التلاتة ده حتة من قلبي واو.لع باللي يقرب منه ويكسر قلبه حتى لو كانت بنتي من دمي
دخل عمر بابتسامه وهمس بحب: فعلا الام اللي بتربي مش اللي بتخلف وانتي امي والله .. ها عجبتك العروسة
نورا : قمر مش زي ناس مش عارفة كان عاجبك فيها ايه
نفين بدموع : عروسة ليك يا عمر
اخفض رأسه ولم ينظر لها
نورا : اه يا ختي .. اهاا حيفضل عايش على ذكراكي ده يتجوز احسن وحدة في الدنيا ..
مصطفى: حنروح امتى
نورا : الخميس كلنا حنروح
نفين بصدمة : الكلام ده بجد
دخلت هناء ورحمة المنزل وصرخوا بفرحة : عمورة حبيب قلبي الف مبروك
رحمة: وانا حابقى اخت العريس وانا حابقى اخت العريس
تركتهم نفين ودخلت غرفتها تبكي بشدة فهي من فعلت بنفسها هذا .. لكنها ايضا تتمنى له السعادة
&&&&
دخلت رحمة المنزل لتتفاجأ بعلي يجلس مع والدتها
رحمة: السلام عليكم
وذهبت نحو غرفتها
نورا بحدة: ما تيجي تسلمي على خطيبك
اقتربت خوفا من والدتها وسلمت عليه بعبوس
علي : مفاجأة مش كدة
رحمة بسخرية: اه حلوة اوي
انتبهت لكتاب به صور اطقم غرف وانتريهات
نورا: اختاري انا عجبني ده محتارة بين ده وده
رحمة: لمين
نورا: لامي .. ليكي
رحمة : لا ما احنا مش حنتجوز حنتطلق
كتم غيظه لتهمس نورا : احسن يا ابني انت الكسبان دي بو.مة حد يتجوز بو.مة
علي بابتسامه: حماتي حبيبة قلبي
رحمة : ايه عجبتك .كلمة بو.مة
علي : تؤ اصلها بصفي
رحمة: اصلها قريبة ياسمين عز منصفة الراجل... همست بسخرية جوزك فرعونك
نورا : البسي اخرجي معاه عشان تنقوا باقي الجهاز
رحمة " انا مش حات..
نورا بحدة: مش حعيديها
دخلت تغير ملابسها وعلي ينظر لاثرها بحزن
نورا : معلش يا ابني لسة موجوعة اللي قولتهولي يوجع برضو
علي: عارف والله عارف بس حرام ادفع التمن باني اخسرها انا بحبها اوي .. مش عشان غلطة عملتها من قبل ما احبها وناسيها اساسا اخسرها .. اموت قبلها
كانت رحمة تستمع له وقلبها يرقص من سعادته لكنها تريد تأديبه
نورا : اخرج معها وتعاتبوا وتصافوا
علي : حاعمل اي حاجة المهم تسامحني
نورا : انا احترمتك لما قولتلي وحسيت فعلا انك ندمان بس بلاش تقول لعمك مش عايزة يقلب عليك
علي : حاضر ربنا يخليكي ليا يارب
رحمة: انا خلصت
امسك يدها وهبط برفقتها وما ان وصلوا مدخل البيت همست رحمة بحدة : عايز ايه .. جهاز ايه اللي ننقي انت عارف اننا حننفصل
علي بغيظ : في المشمش.. انتي بتحلمي انت مراتي لاخر يوم في عمري
رحمة : ايوة فاضل جزء في الرهان السرير .. موافقة المهم نتطلق
علي بألم : كفاية يا رحمة
رحمة : وصاحبك حتدخلوا بعدك ولا ايه
كور يده ولكم الحائط بعصبية وهمس : بلاش تزودي وتهبلي في الكلام
رحمة: طلقني يا علي
علي برجاء : اعمل ايه عشان تسامحيني
رحمة: ولا حاجة.. ابعد عني وطلقني
علي : في طريقة تانية عشان ترتاحي مني
رحمة ببرود : موافقة ايا كانت
علي : تمام..
لتتفاجأ به يقف امام الخط السريع
&&&&
شهد : ما انت عارف ما حصلش حاجة تتصور
وائل بغيظ : بقى بكل حلاوتك دي ما خليتهوش يعمل حاجة
شهد بغيظ: ده واحد قفل
وائل: الا صحيح انتي شلتي الكاميرا
شهد : لا افتكرتك انت اللي شلتها
وائل: ايه الغباء. ده شلتها ازاي وانا مشيت قبل ما يصحى
دخل زين لهم وهمس : تقصد دي
وائل بتوتر " ايه دي
زين : الكاميرا اللي المفروض تصورني وانا نايم مع شهد بس بصي سبحان الله رغم اني ماخد حبوب هلوسة وفياجرا الا اني ما قربتلكيش .. نفسي مش رايحالك اصلي ما حبش اخد بواقي حد
شهد بعصبية: انت تتكلم عدل احسن لك
اقترب منها ونظر لها باشمئزاز وهمس : كرهتيها مش كدة قدرت تعمل اللي انتي ما قدرتيش تعملي يا شهد النوري ... وقعتني في حبها لا وعشقها كمان طيب انتي وفهمت بتعملي كدة ليه اللي مش قادر افهمه انت انت عملت كدة ليه ده انا بعتبرك اخويا
وائل: انت بتتكلم عن ايه انا مش فاهم حاجة
زين : الكاميرا جابتك وانت بتقلعني هدومي وانت اللي قولت لهناء اني مشيت مع شهد ليه ..
لكمه وصرخ : لييييه
وائل بكره وهو يمسح د.مه ويبتسم بحقد : عشان بكرهك وعمري ما كرهت حد زيك
نظر لها زين بصدمة ليكمل وائل : ايوة مستغرب ليه على طول ما فيش في العيلة غير ابني عمي زين زين زين مين زي يعني مين ... اتشهرت ونجحت وحواليك ملايين البنات البنت الوحيدة اللي حبيتها اللي قولتلك انا عنها اني بحبها
زين بذهول: انت كنت بتحب هناء .. هو اللي زيك يعرف يحب
وائل بعصبية: ليه ليه معرفش احب مش بني آدم ولا الحب برضو من نصيب زين الشريف
زين باستهزاء : واللي يحب حد يقضيها مع مليون حد غيرها انا لما حبيت هناء ما تكلمتش كلام مع غيرها لا معجبات ولا غيرها حتى مشاهد تمثيل رفضت عشانها بتحب ايه وانت في حضن شهد وغيرها
وائل: لو كان وافقت عليا كنت حكتفي بيها
زين : ديل الكل.ب ... بس حتجوزها وخلي نار كرهك تحر.قك انت
نظر إلى شهد بقر.ف وهمس : انت افضل رمرم
وائل بسخرية : هع انا روحت تقدمتلها اخوها عمر جاب تاريخي.. حنشوف تاريخك حيبقى عامل ازاي ده فيلم واحد من افلامك يخلي يحدفك من البلكونة
كلامه اخاف زين واوجعه كثيرا لكنه تظاهر بالقوة وهمس : كل واحد حياخد على نيته وحتجوزها وحتشوف
وائل : مش قبل ما ادوقها انا ..
لكمه زين بقوة وغل ووائل يضحك ويهمس بكلام وقحة جدا ينوي ان يفعله بها
زين بكره : جرب تقرب لها وانا اقسم بالله حانسى انك ابني عم واقت.لك اوعدك
ذهب زين الى الجامعة ومجرد ان لمحها نسي هموم الدنيا ابتسم لها بألم شديد لاحظت الحزن الذي في عينيه
هناء بقلق : زين انت كويس
زين بتنهيدة : اما شوفتك بقيت كويس .. هناء بحبك اوي اوي
كانت الكلمة نابعة من صميم قلبه لذلك وصلت لقلبها شعرت بقشعريرة في معدتها ورجفة في جسدها
استدارت تريد الذهاب زين برجاء : خمس دقايق بس تيجي معايا عايزك تشوفي حاجة
هناء : زين ما ينفعش انا ..
زين : عشان خاطري ٥ دقايق
مشت بجانبه وهو وضع يديه في جيبه حتى لا يضمها لكن قربها يهلكه
صعدت بجواره في سيارته نظر لها قليلا يشبع عينيه وقلبه ثم أعطاها تابلت بعد ان شغله
هناء : ايه ده
زين : دليل برائتي
بعد تشاهد ما حدث عندما دخل زين الكارفان وهو يشعر بحالة غير طبيعية
ويضع يده على رأسه
زين : في ايه مالي
دخلت شهد له في قميص عار وهمست : زين وحشتني
زين : شهد انتي جاية هنا ليه .. امشي
شهد : حسيت انك عايزني فجيت
زين وهو يرجع للخلف ويشعر بدوران : لا مش عايزك امشي
اقتربت منه كثيرا حتى اصبحت تتنفس آنفاسه قبلته قبلة سريعة لكنها رجع للخلف وحاول دفعها
لكن شهو.ته كانت عالية بادلها القب.لة قليلا لكنه دفعها وهمس بحدة قليلة : اخرجي
وضعت يدها على صد.ره ودفعته لكنه حاول دفعها وهو يهمس : هناء .. هناء
شهد : انا هناء يا قلبي
زين وهو يغمض عينيه: هناء جميلة هناء هيا اللي حبيبتي
شهد بغيظ : وهي تحاول ان تقترب منه وهو يدفعها بتعب : انا ما بحبكيش
نادى بصوت خافت: هناء
ليفقد وعيه حاولت ان توقظه لكنه لم يستيقظ
اتصلت بأحد وتفاجأت هناء انه وائل
قام بخلع ملابس زين ووضعه على السرير
___ اغلقت التابلت وهي سعيدة جدا لبرائته غير مصدقة انه رغم عدم وعيه الا انه لم يستطيع خيا.نتها وتنظر لزين الذي كان خافض راسه يبكي
هناء بصدمة : وائل طيب ليه
زين : عشان بيكرهني ببغير مني وبحبك
هناء: هو اللي زي وائل يعرف يحب ..
زين : صدمتي فيه كبيرة كان اخويا واكتر
هناء بألم: اهدى يا زين الحمد لله ربنا كشفوا عشان ما تأمنش ليه
نظر لها وهو يتأملها بحب وهمس : تتجوزيني يا هناء
هناء بخوف: بابا مش
زين : حقنعه بأي طريقة لو يكتبني وصولات اكتبله كل ما املك بس يوافق
هناء : خايفة حتى اللحظات اللي اشوفك فيها اتحرم منها
زين : ان شاء الله لا .. حتبقي ليا اعمل اي حاجة
هناء : طيب خليها بعدين.. عشان خاطري
نظر لها قليلا وهمس : زي ما تحبي
هناء : حتغديني فين بقى
زين بألم ورجاء: بلاش اما تزعلي تختفي بلاش الأسلوب ده بتوجعيني اوي خلينا نتكلم نتعاتب ونتصافى عشان خاطري بلاش
هناء بابتسامه : حاضر روق بقى .. ما بحبش اشوفك كدة
نظر لها قليلا وهمس : وحشتيني اوي
اقترب منها ودون وعي منها بسبب نبرة صوته وجدت نفسها تحتضنه ضمها بحب واغمض عينيه همس : لو الزمن يوقف على كدة
رفعت رأسها تنظر له وكانت ما زالت في حضنه نظر لشفت.يها وابتلع ريقه اقترب منهم لكنها رجعت للخلف بتوتر وهمست: خلينا نمشي
زين : مش حنتغدى
هناء : مرة تانية
هز رأسه بتفهم وقام بايصالها...
وفي المساء كانت تدرس لتدخل عليها نفين وهي كالصنم
نفين : عارفة مين برة
هناء بلامبالاه : مين
نفين : زين الشريف
هناء من هول الصدمة: زين الشريف مين
نفين: الممثل ... جاي يخطبك
![]() |
أجمل وأمتع الروايات من هنا
🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺
خلصتوا قراءة الفصل إتفضلوا جميع الروايات الكامله من بداية الروايه لاخرها من هنا 👇❤️👇💙👇❤️👇
4 - رواية تزوجت سلفي
🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺
🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺
13- رواية عشقك ترياق
14- رواية حياة ليل
16- رواية لست جميله
20- رواية حبيب الروح
22- سكريبت غضب الرعد
24- رواية ملك الصقر
29- رواية شطة نار
30- رواية برد الجبل
🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺
🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺
32- رواية الداده رئيسة مجلس الإدارة
35- رواية حماتي
36- رواية انا وضورتي بقينا اصحاب
41- رواية روح الصقر
42- رواية جبروت أم
46- رواية شهر زاد وقعت في حب معاق
47- رواية أحببت طفله
51- رواية لم يكن أبي
🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺
🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺
52- رواية حورية سليم
53- رواية خادمه ولكن
56- رواية خادمة قلبي
57- رواية توبه كامله
61- رواية طلقني زوجي
63- قصة فتاه تقضي ليله مع شاب عاذب
64- رواية عشق رحيم
67- رواية أحببت بنت الد أعدائي
69- رواية حلال الأسد
🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺
🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺
71- رواية أسيرة وعده
76- رواية دموع زهره
79- رواية إبن مراته
82- رواية جبل كامله
86- قصة غسان الصعيدي
89- رواية صليت عاريه
90- رواية صليت عاريه
94- رواية مفيش رحمه
95- رواية شمس العاصي الجزء الاول كامله
100- سكريبت جمعتنا الشكولاته الساخنه
101- سكريبت سيف وغزل
102- رواية حب الفرسان الجزء الثالث
104- رواية رعد والقاصر
105- رواية العذراء الحامل
106- رواية اغتصاب البريئه
107- رواية محاولة اغتصاب ليالي
108 - رواية ملكت قلبي
109 - رواية عشقت عمدة الصعيد
110- رواية ذئب الداخليه
111- رواية عشق الزين الجزء الاول
112- رواية زوجي وزوجته
113- رواية نجمة كيان
114- رواية شوق العمر
115- رواية أحببتها صعيديه
118- رواية لاعائق في طريق الحب
119- رواية عشق الصقر
121- رواية بنت الشيطان
122- رواية الوسيم إبن الحاره والصهباء
123- رواية صغيرتي الجميله
124- رواية أخو جوزك
125- رواية مريض نفسي
127- رواية هكذا يكون الحب
128- رواية عشق قاسم
129- رواية خادمتي الجميله
131- رواية جوري قدري
133- رواية المنتقبه أسيرة الليل
134- رواية نجمتي الفاتنه
135- رواية ليعشقها قلبي
136- رواية نور العاصي
137- رواية من الوحده للحب
139- رواية جوزي اتجوز سلايفي الاثنين
140- رواية شظايا قسوته
141- نوفيلا اشواق العشق
142- رواية السم في الكحك
143- رواية الصقر كامله
147- رواية عروس الالفا الهجينه الجزء الثاني
148- رواية أميرة الرعد
149- رواية طفلة الأسد
150- نوفيلا الجريئه والاربعيني
151- رواية أحببت مجنون
152- قصة أخويا والميراث
153- رواية حب من اول نظره
155- رواية صعيدي مودرن