القائمة الرئيسية

الصفحات

الأخبار[LastPost]

رواية القيصر الفصل التاسع والعاشر بقلم نهي عادل حصريه وجديده على مدونة النجم المتوهج للروايات والمعلومات

 رواية القيصر الفصل التاسع والعاشر بقلم نهي عادل حصريه وجديده على مدونة النجم المتوهج للروايات والمعلومات 

رواية القيصر الفصل التاسع والعاشر بقلم نهي عادل حصريه وجديده على مدونة النجم المتوهج للروايات والمعلومات 

الفصل التاسع 

الضربة وان قتلت فيك شيء فهي تحيي فيك الف شيء , فألامس عبره واليوم خبره وغدا تصحيح خطوه , ودروس الحياه لها ثمن.... 

عند منة 

بعد حوالى ربع ساعة وقفت سيارة إسلام امام بناية حديثه فى حي راقي. ترجل من سيارته ثم ذهب الى الجهة الأخرى و قام بفتح السيارة قائلا:  اتفضلى يا حبيتى 

ابتسمت تلك الفتاة و هى تخرج من السيارة قائلة: شكرا  يا حبيبي 

أمسكها من يديها و دلفا الى البناية تحت نظرات منه الغاضبة التي ترجلت هى الأخرى من سيارة الأجرة متجه الى ذألك البناية اقتربت من الحارس الذي كان يجلس أمام البناية قائلة:  لو سمحت مش اللي لسه طالع دلوقتي أسمه إسلام عماد 

اردف الحارس قائلا:  اه يا هانم البشمهندس إسلام و نادين هانم مراته 

نزلت كلمة الحارس على سماع منة مثل الصاعقة اردفت قائله  بذهول:  مراته أزاي و أمتى، انت متأكد 

اجابها الحارس:  ايوا يا هانم متأكد دول متزوجين لهم اكتر من سبعة شهور 

نزلت دموعها بغزارة على وجنتيها متزوج كيف و متى هى بالفعل أغبي فتاة على وجه الأرض فقد تعرفت عليه من خلال مواقع التواصل الاجتماعي لا تعرف له اصلا ولا فصل تذكرت والدتها حين اخبرتها بعدم مواقفتها و رفضها الدائم له و لكنها وقفت أمامها و اجبرتها على الموافقة 

آفافت على حديث الحارس قائلا:  أنت كويس يا بنتى؟! 

مسحت دموعها قائلة:  اه كويسة لو سمحت ممكن اعرف البشمهندس إسلام فى الدور الكام؟! 

اجابها الحارس قائلا:  في الدور الخامس شقة 20 

تنهدت و سارت  الى الداخل بجسد ثقيل دلفت بداخل المصعد وضغطت على الدور الخامس 

بعد دقائق وقف المصعد خرجت منة بحزن و قلبها يألمها بشده اخذت نفسا طولا و قامت برن الجرس... 

في شقة إسلام.. 

كان يجلس على الأريكة يضم نادين و يقبلها بلهفه و رغبة و هى تبادله قبلاته.. 

صدح صوت الجرس اردفت نادين  وهى تبعدت عنه قائله :  أنت مستني حد يا إسلام!؟ 

تعجب إسلام قائلا:  لا يا حبيتى ثواني و اشوف مين 

أنتصب واقفا و سار فى اتجاه الباب و قام بالفتح. 

نظرت له منة بغضب وخجل  و هى تراها عار الصدر خجلت من هيئته 

اردف  قائلا بذهول:  منة.. 

اجابته منة قائله بقوة و بصوت حاد  و هى تحاول السيطرة على نفسها 

:  اه منة ولا اقولك المغفلة  اللي كانت هتسرق أمها عشانك 

ضحك باستهزاء قائلا:  صوتك  يا حلوة  أنت نسيتي نفسك، ولاء ايه، أنت مجرد مصلحة، بنت هبله اتعرفت عليها من على النت لسانها فالت منها كل حاجة بتقول عليها من غير حتى ما اسالها.. ادق ادق تفاصيل حياتك أنا أعرفها...  كنت ِصيده سهله بنسبة ليا مش اكثر ولا اقل يا حلوة اه ينعم حلوة بس، فلوسك كانت هتبقى أحلي مليون مرة 

نزلت دموعها بغزارة و هى تشعر بخذلان 

اردف قائلا بصوت حاد:  و مادام عرفتي اللي فيها بقولك اهو مش عايز اشوف وشك تانى انا كنت بقرب منك علشان الفلوس و بس 

جاءت نادين من الخلف قائله:  في حاجة يا حبيبي مين دي؟! 

ارتبك إسلام قائلا:  مفيش حاجة يا حبيتى دي واحدة كانت غلطانه في الشقة 

قال هذا و قام بقفل الباب في وجه منه التي كانت دموعها تنهمر بغزارة كانت تقف مصدومة أهذا هو إسلام تذكرت حديث مارية  ظلت تبكى بشده 

بعد قليل.. 

كانت تمشي شاردة دموعها تنهمر  بغزارة  تذكرت كلمته مجرد مصلحة، بنت هبله، لسانها فالت منها 

و اثناء عبورها  كانت غير منتبه لتلك السيارة التي صدمتها  لتقع على الارض متسعة العيون و جسدها متصلب 

ترجل الشخص من سيارته قائلا  بخوف:  أنت كويسة يا أنسه حصلك حاجة؟؛ 

رفعت وجهها نظرت وجدته شاب   وسيم طويل القامه  بجسد رياضي مشدود  

كانت  دموعها تنهمر بغزارة على وجنتيها تنظر دون ان تتحدث 

اردف الشخص بقلق مجددا:  أنت كويسة فيك حاجة، فى مستشفى قريبة تعالى نروح فيه؟! 

كانت تنظر له بتخبط و ألم فى قلبها وليس فى جسدها 

اردفت قائله  بضعف:  تمام تمام أنا كويسة شكرا 

رغم تألم قدامها الا انها وقفت تحاول السير لتذهب الى منزلها تريد ان ترتمى فى احضان و الدتها، واه من والدتها التي كانت على وشك ان تسرقها وتكسر ثقتها.. حاولت ان تخفى الحزن والخذلان ببراعة تعدل من ثوبها.. 

ابتسم ذألك الشخص وهو يري تغير ملامح وجهها اردف قائلا:  طيب تحبى اوصلك؟! 

تجمع بعض الأشخاص حولهم اردف شخص قائلا:  تحبى تروحي تعملي محضرة يا آنسة بان الاستاذ ده خبتك 

ابتعلت لعابها قائلة: الاستاذ مش غلطان، انا اللي  ماكنتش مركزة و انا بعدي الطريق.. 

اردف شخص اخر:  يلا يا جماعة كل واحد يروح يشوف وراء ايه 

بعد ذهاب الجميع اردف الشخص قائلا: شكرا يا آنسه على اللي قولتها للناس 

اخذت نفسا قائله:  لان دي الحقيقة  عن اذنك 

قالت هذا و فرت من امامه تحاول الوصول الى منزلها بسرعة البرق. 

نظر الشخص في اتجاها وهى تفر من امامه لماذا شعر بتلك الراحة في الحديث معها اغمض عينها عندما تذكر دموعها و عينها اللامعة اخذ نفسا وصعد الى سيارته و غادر سريعا.. 


❈-❈-❈ 

في فيلا القيصر 

بعد ان انتهيت اميرة من عمل الجلسات ل سميحه و ساعدتها مرة اخرى و ضعتها على التخت و قامت بتغطيتها فاليوم كان متعب لها بشده خرجت من الجناح و لكنها شهقت فجأة عندما وجدت فؤاد يقف امامها ينظر  إليها بنظرات ماكرة اردف قائلا:  مالك شفتي عفريت أدامك، المهم سميحه عامله ايه دلوقتي 

تنحنت اميرة قائلة:  الحمدلله يا فؤاد بيه في تحسن فى صحتها 

اردف فؤاد قائلا: أنتِ متأكدة 

فكرت قليل ثم اجابت:  هو فى تحسن بس بسيط جدا 


تنهد براحة قائلا:  اه قولت  لى، يعنى صحتها جايه على العلاج الجديد. و نسمع خبر شفاء سميحه قريب 

ونظر إليها بخبث و عينها تلمع بالشر 

ارتبكت اميرة و ارتعبت داخلها من نظراته إليها و كانها عارية أمامه حاولت ضبط نفسها و أردفت قائله بثبات:  

_اه  إن شاء الله بعد اذنك 

كادت ان تفر من امامه ولكنه اوقفها قائلا:  دكتورة أميرة هو أنت مرتبطة 

وقبل ان تجيب سمع صوت قائلا:  وحضرتك عايز أيه من ارتباط الدكتورة يا بابا 

استدار فؤاد وجد نوح يقترب منه ارتبك قائلا:  انا كنت بدردش معاها يا نوح 

صك نوح على أسنانه بعنف و اردف قائلا:  اتفضلى انتِ يا دكتورة.. 

و كانها كانت منتظرة تسمع هذه الكلمة لتفر من امامها تحمد ربها فهي لم ترتاح الى هذا الرجل ابدا 

تنهدت و اخذت نفسا وخرجت من الفيلا أستقلت سيارتها و عزمت امرها الى الذهاب الى مشفى الدكتور محمد و اخبره بكل شئ و تقوم بتحليل تلك الحبوب التي وجدتها على الأرض.. 

بعد ذهاب أميرة ظل نوح ينظر الى والده الذي يتهرب من  نظرات و فر من امامه اما نوح دلف الى غرفة بها احداث الأجهزة  الرياضية 

خلع ملابسه و اتجه الى الكيس الرملي و بدا بلكمه بعنف و شرشرة كلما تذكر نظرات والده كان يتصبب عرق غزار اردف قائلا:  طيب و انا مضيق ليه يمكن علشان مراتي 

عند هذه الكلمة توقف عن اللكم عن اى زواج يقول فهى حتى لم تعلم به وقامت بالإمضاء حتى هى لم تعرف على ماذا مضت تنهد وهو يشعر بنيران تنهش في قلبه 

خرج من غرفة الجيم ودلف الى غرفته متجه الى الحمام دلف و اخذ حمام دافئ لعله يهدى من حاله خرج من الحمام وهو يحاوط خصره بمنشفه و اخري يخفف به شعره انصدم حين وجد ماهي تجلس على التخت وتنظر اليه اردف قائلا بغضب:  ماهي اللي دخلك اوضته من غير استأذن 

انتصبت واقفة و عينها تلمع بالرغبة و كادت ان تمد يديها وتلمس جسده اوقفها نوح و هو يمسك يديها بعنف قائلة:  اوعى تفكر مجرد التفكير و تلمسيني او تتدخلي أوضتي من غير استأذن ودلوقتي برة 

ذهلت ماهي و اردفت قائله بوقاحة :  نوح انا بحبك و مش عايزه منك حاجة غير ان احنا  نكون مع بعض و بس حتى و من غير جواز 

صدم نوح من حديث تلك الوقاحة  و قام بصفعها على وجنتيها 

اردف قائلا بغضب :  لولا انك بنت عمتي كان هيبقى ليا تصرف تانى مش هيعجبك برة و إياكِ شوفي إياكِ اشوفك فى مكان انا فيه 

اما هى وضعت يديها على وجنتيها تنظر له بشر اردفت قائله:  بكره هتدفع تمن القلم ده غالى و غالى اوي كمان يا نوح بيه.. 

وخرجت من امامه، اما هو شد خصلات شعره بعنف شرد في اميرة و اخلاقها و فى ماهي تنهد ودلف الى غرفة الملابس و قام بارتداء ملابسه وخرج.. 


❈-❈-❈ 

بعد مرور نصف ساعة 

وصلت اميرة الى مشفى الدكتور محمد صفت سيارتها و ترجلت منها و سارت متجه الى الداخل.. 

بعد لحظات كانت تجلس امام الدكتور محمد تقص له ما وصلت له فى علاج السيدة سميحه تنهدت و اخرجت من حقيبتها تلك الحبوب قائلة:  

_ودى الحبوب اللي لاقيتها في الارض يا دكتور محمد 

اخذتها منه قائلا:  تمام يا دكتورة يا أميرة  دلوقتى هوديها المعمل حالا و هطلب التسريع في فحصها و ابقى ابلغك اول ما النتيجة تتطلع وربنا يقويك على اللي جاي 

ابتسمت له أميرة و أنتصب واقفة قائلة طيب استأذن انا يا دكتور 

أردف محمد قائلا:  تمام يا أميرة و خلى بالك من نفسك 

أومات له برأسها وخرجت  اما هو طلب احدي الأطباء و طلب منه فحص تلك الحبوب و ضرورة التسريع فى نتيجة الفحص.. 


❈-❈-❈ 

عند منة.. 

دلفت الى منزلها منهارة تبكى بشده هى تعلم بانها أخطأت دلفت الى الداخل وجدت والدتها تجلس على الأريكة تشاهد التلفاز سمع منال صوت قفل الباب استدارت قائلة انت جيتي يا منـ، 

ولم تكمل حديثها عندما فزعت من هيئه ابنتها هرولت أليها قائلة بخوف:  منه، مالك يا حببتى، فيك ايه 

ارتمت منه داخل احضانها ودموعها تنهمر بغزاة رتبت منال على ضهرها بحنان قائلة:  اهدي يا حبيتى مالك بس 

اردفت قائلة بندم:  أنا اسفة يا ماما، حقك عليى 

حزنت منال قائلة:  مالك بس يا حبيتى فيك ايه؟! 

خرجت منة من احضان والدتها تشعر خذلان لا تعرف ماذا تقول لها؟!  فرت من امامها ودلفت الى غرفتها و قامت بقفلها عليها من الداخل 

تعجبت منال من حالة ابنتها وظلت تنادي عليها  ولكنها لم ترد فكرت قليل ثم جذبت هاتفها و قامت بالاتصال على مارية و اخبرتها بما حدث مع منه وطلبت منها الحضور حالا... 


فى شركة القيصر 

دلف نادر الى الشركة متجه الى مكتب أرسلان قام بالطرق ثم دلف و ارتمى على اقرب كرسي أمامه تعجب ارسلان و اردف قائلا:  مالك يا نوح مش صحة عمى علام بقيت كويسة مالك وشك مخطوف ليه 

تنهد نادر قائلا:  اصل عملت حادث و انا جاي 

ذهل ارسلان قائلا  بخوف:  أنت كويس فيك حاجة 

ابتسم نادر على خوف صديقه قائلا:  اهدي يا ارسلان انا كويس، انا خبط واحدة بالعربية و انا جاي فى الطريق 

تنهد ارسلان قائلا:  طيب  هى حصل لها حاجة  ؟ 

شعر نادر بغضة فى قلبه كلما تذكر دموعها اردف قائلا:  لا هى كويسة حتى عرضت عليها ان اوديها المستشفى بس رفضت رغم ان كان باين عليها انها مصابة فى رجلها 

اردف ارسلان قائلا:  الحمدلله انها جيت على قد كده، المهم عرفت ان جاسر ل تانى مرة يكسب المزاد مننت و يقدم اقل عرض 

ذهل نادر و عدل من وضع جلسته قائلا:  بتقول ايه، طيب أزاي، معنى كده ان فى خائن وسطنا 

لمعت عيون ارسلان بالمكر و الخبث وضحك قائلا:  عليك نور يا جوكر... والمطلوب انك تعرف مين فى اقرب وقت 

بادله نادر الضحك قائلا:  اعتبره حصل يا قيصر 


❈-❈-❈ 

بعد حوالى ساعة.. 

دلفت مارية الى منزل منه قائله:  منه مالها يا طنط و هى فين 

تنهدت منال و نزلت دمعه من عينيها قائلة: مش عارفة يا بنتى و قفله على نفسها، حقك عليى انى جبتى على ملا وشك ملا وشك كده 

اردفت مارية:  اايه اللى بتقولها بس يا طنط حضرتك عارفه ان منه زي اميرة بالظبط بعد اذنك انا هروح اشوف مالها؟! 

سارت مارية الى غرفة منه وقامت بالطرق قائلة: 

_افتحي يا منه انا مارية 

فى الداخل... 

كانت تجلس على التخت بوضع القرفصاء سمعت صوت مارية انتصبت و اقفة بحزن و قامت بفتح الباب ودلفت مرة اخري الى الداخل نظرت إليها مارية ودلفت خلفها 

قائلة:  مالك يا منه ايه اللى حصلك و مين اللى وصلك لكده يا حبيتى 

اخذتها فى احضانها ترتب على ضهرها بحنان اخوي حقيقي.. 

خرجت منه من احضانها اخذت نفسا وقصت لها ما حدث معها من اول طلب إسلام النقود الى ما شاهدته وما فعله معها إسلام.. 

تنهدت مارية فهي تعلم بنوعيه إسلام فهم اشباه رجال  اردفت قائله:  عارفة أنت  السبب فى اللى  انت فيه و تستأهلي اكتر من كده 

مسحت منة دموعها قائله:  انا السبب!!! 

اردفت قائلة: اه انت واحدة 

اردفت مارية قائلة بغضب:  ايوا أنت من بداية طريقة معرفتك ب إسلام عن طريق النت و متعرفيش عنه حاجة لا اصل و فصل لو تفتكري كام مرة اقعدت احذرك و اقولك بلاش تحكى له عن كل حياتك تقولي لا إسلام هيبقى جوزك، طيب اهو كان بيضحك عليك  علشان يأخذ فلوس أمك الشقيانه فلوس جهازك يا منة 

كانت تنظر بذهول و دموعها تنهر بغزارة تذكرت حديت والدتها هى الأخرى 

أكملت مريم حديثها بغضب حاد قائلة: 

_لا ومش بس بتحكى تفاصيلك وبس لا دي كمان تفاصيل شغلك و عائلتك انتى عارفة انتى بقيتي تخبصي على حياتك و حياة مامتك و كل اللي حوالك 

اتسعت عيون منة لم تصدق ماذا تقول لها مارية  اردفت قائلة بذهول : انا  خباصة 

اجابتها مارية بثقة قائله:  ايوا خباصة امك اخدت قرض بتروحي تقول له ليه، له عندك ايه علشان تقولي له لا ومش كنتي هتبقى خباصة و بس لا وحرامية.. انت زي ما قالك صيده سهلة كانت قدامه، كان هيضحك عليكى و يأخذ الفلوس و فص ملح وداب لأنك متعرفيش عنه اى حاجة؟! 

بشاعة الكلمات نزلت عليها كالصاعقة 

تنهدت مارية و اكملت:  الغلط كله فيكي و من عندك يا منة من اول ارتباطك بشخص عن طريق النت و قفت فى وش أمك علشان تقبل به.. 

كل هذا و منة تسمع حديث ماريه الذى نزل على قلبها مثل النصل الحاد يمزق قلبها دموعها تنهمر فوق وجنتيها 

كل هذا الحديث الذى دار بين مارية و منة سمعته منال والدتها التي كانت تضع  يديها على فمها شاهقة تستوعب فداحة ما كانت مقلبه عليها  ابنتها.. 

و لكن لهنا وقد طفح الكيل دلفت بسرعة البرق و اردفت قائله:  أنت يا منه يطلع منك كل ده، كنتي عايزه تسرقي امك ليه يا بنت بطني عملت ايه فى حياتي علشان تكوني بأخلاق دي؟! 

أردفت منه قائله وهى تبكى بشده:  و الله ابدا يا ماما عمري ما كنت هاخد الفلوس من غير اذنك؟! 

أردفت مارية قائلة:  خلاص يا طنط منة عرفت غلطها و الحمدلله انها جيت على قد كده؟! 

نظرت مارية الى ساعتها و اردفت قائلة: الوقت أتأخر وانا لازم امشي علشان خاطري يا طنط بلاش تقسي على منه، هى خلاص عرفت غلطتها بعد اذنكم.. 

خرجت مارية وخلفها منال التي نظرت الى ابنتها بحسره وخذلان تركوها تعيد تأهيل نفسها، و تتعلم من اخطاها حتى لا تقع مرة ثانيه فيها فى المستقبل.   


❈-❈-❈ 

عند مارية.. 

بعد الخروج من منزل منة استقلت سيارتها و سارت فى اتجاه منزلنا فاليوم كان شاق بنسبه لها... 

بعد مرور حوالى نصف ساعة  صفت سيارتها امام البناية و  ترجلت من السيارة متجه الى البناية 

بعد قليل دلفت الى شقتها تشعر بإرهاق الشديد دارت حولها فى المكان وجدت اميرة تجلس امام التلفاز و لكنها كانت شارده اقتربت منها قائله: 

_مساء الخير يا أميرة 

لم تجيب اميرة فكانت شاردة غير منتبه لوجود مارية 

تنهدت مارية و  لكزتها في كتفها قائله. بت يا اميرة سرحانه في ايه يا بت اوعي تكوني تكوني بتحبى  جديد يا بت 

شعرت أميرة بغضة في قلبها عن كلمتها هذا كلما تذكرت رامي حبه حياتها و الموت الذى فرقهم تنهدت و اردفت قائلة:  انت جيتي امتى يا مارية و اتاخيرت ليه؟! 

ابتسمت لها مارية بحب فهي تعلم بخوف اميرة عليها اردفت قائله:  لسه واصلة و كنت عند البنت منة، المهم عملتي ايه مع القيصر. 

نظرت لها اميرة نظرة طويلة و اردفت قائله:  وافق وبكره الصبح هتروحي معايا الفيلا، بس عايزه اقولك أن قلبي قلقان عليكى يا مارية و خايفه إنك تنكشفي  

اردفت مارية قائله:  سيبها على الله يا أميرة  

رتبت اميرة على ضهرها بحنان قائلة:  ونعمه بالله بس المهم تخلصي من كل ده قبل ما بابا يرجع من السفر و على فكرة كان لسه قفال معايا قبل ما تيجى و قال انه اتصل عليكى و  لاقى تليفونك غير متاح 

ضربت مارية وجهتها بكف يديها قائله:  اه صح انا كنت عامله الفون صامت لما اروح بسرعة اكلمك يلا تصبحي على خير يا ميرو 

اردفت اميرة:  طيب اتعشي الأول زمانك جعانة 

ابتسمت لها مارية قائله:  فعلا انا جعانة بس جعانة نوم يلا اسيبك انا يا حبيتى.. 

قالت هذا و القت لها قبلة في الهواء ودلفت الى غرفتها دلفت الى الحمام لتأخذ حمام دافئ ينعش جسدها المرهق...

الفصل العاشر... 


❈-❈-❈


في منزل ممدوح الشيخ 


لم تنعم مارية بالنوم طوال الليل،، مستيقظة لم تعرف سبب لهذا الشعور اهو شعور خوف ام شعور بالراحة سمعت صوت آذان الفجر نهضت من على الفراش و انتصبت واقفة من على التخت و سارت فى اتجاه الحمام دلفت الى الداخل توضأت و خرجت ارتديت أسدالها وصليت فرضها بعد الانتهاء من صلاتها رفعت يديها الى الأعلى تناجى ربها بان ينور دربها ويحفظ لها اسرتها و يريح قلب اختها فهى تعلم مدى تألم قلب اميرة... 


بعد قليل... 


ذهبت إلى أحدي الأدراج و قامت بفتحها و اخراجت الكثير من مستحضرات التجميل و الماسكات وضعتهم امامها على التخت و بدأت بوضع الماسكات والمكيب على وجهها بعد قليل انتهيت مارية من وضع اللمسات الاخيرة من تنكرها ابتسمت برضا ثم خرجت من غرفتها متجه الى غرفة أميرة دلفت كمثل عادتها ولم تتطرق على الباب ظلت تنادي قائلة: أميرة يا اميرة يلا اصحي و قولي ليا ايه رايك؟! 


فتحت أميرة عينها بتكاسل و استدارت تنظر الى مارية التى كانت تجلس بجانبها شهقت ثم صرخت قائلة: عفريت يلهوي انصرفي بسم الله الرحمن لا تأذيني ولا اذايكى 


رفعت مارية حاجبها قائله بمرح: اهدي يا ميرو يا حبيبتي ده انا مش عفريت بس ايه رايك فى التنكر بتاعي 


اعتدلت اميرة من جلستها قائله بقرف: 


_ده تنكر، أنت عايزه تموتي البت الغلبان ناقصة عمر، هى عندها مشكلة فى مخارج الحروف، اكيد بعد ما تشوفك هتفقد النطق كله، حرام عليكى، فى حد يعمل فى وشه كده؟! 


نظرت لها مارية بغضب قائله: قصدك ايه ما هى شخصية نعمه الشكل ده هو مفزع للدرجة دي انا شايفه أنه عادي يمكن زودت اللون شوية! 


اومأت لها أميرة براسها بنعم 


حزنت مارية قائله: طيب و العمل؟! 


تنهدت اميرة قائله: العمل عمل ربنا بقا مفيش وقت خلاص ربنا يستر و وهج تتقبل وجودك بس خفى شوية من المكياج 


ابتسمت لها مارية قائله : حاضر. يلا قومي علشان تحضري الفطار و ننزل علشان لسه هتصل بمستر ماجد اخد. أجازه يومين لحد ما اشوف هعمل ايه


ابتسمت لها أميرة بحب اخوي حقيقي قائله: تمام 


بعد مرور بعض الوقت قامت مارية بالاتصال على ماجد واخذ اجازة لمدة يومين و لم تخبره بانها ستذهب لفيلا القيصر و طلبت منه بمتابعه ملف الغارمات و ومتابعه منه له وخرجت من غرفتها تتناول الافطار مع أميرة


بعد مرور ربع ساعة أستقلت أميرة سيارتها و بجانبها مارية متجه الى فيلا القيصر.. 


❈-❈-❈


فى فيلا القيصر.. 


بداخل جناح أرسلان فتح عينيه بعد ان شعر بيد صغيرة تربت على وجهه بحنان ابتسم بحب فهو قائلا: صباح الخير يا وهجي 


قال هذا و قام برفعها داخل احضانه يضمها الى صدره بحنان


قلبته الصغيرة من وجنتيه قائله: ثباح الخير يا بايى يلا أصحي علشان أروح معاك الشركة؟! 


اعتدال أرسلان من جلسته ومازال يحتضن وهج قائلا: بس النهارده مفيش شركه لان فى ميس جاية تقعد معاكى مش انت كان نفسك حد يلعب و يقعد معاكي 


أردفت الصغيرة قائلة بفرحة طفولي:بجد يا بابى طيب هى اسمها ايه 


حاول ارسلان ان بتذكر الاسم ولكنه فشل اردف قائلا: 


_ايه رايك تنزلى تحت تستنها لحد ما انا اخد شاور و انزل وراكي 


ابتسمت له الصغيرة قائلة: ماثي يا بابى 


قالت هذا وقامت بوضع قبله على وجنتيه و هرولت الى الخارج تنزل الي الأسفل بينما ارسلان جذب الساق الصناعي وقام بارتدائه نهض من فراشه و انتصب واقفا دلف الى الحمام اخذ حمام ثم خرج منه ممسك بيده منشفه يجفف به شعره الفاحم ثم توجه الى غرفة ملابسه انتقي بدلة من اللون الرصاصي مثل عينيه وحذاء كلاسيك و ارتادهم على عجل، ثم مشط شعره بعناية و نثر عطره المميز بغزارة نظر الى نفسه فى المرآه و ابتسام رضا تزين وجهه الوسام فهو قرر ان ينسي الماضي و يعيش لنفسه و ابنته وهج خرج من غرفته متجه الى الاسفل 


بينما فى ذالك الوقت صفت أميرة سيارتها امام باب الفيلا بعد ان فتح لها إحدى الحراس ترجلت منها اولا ونظرت تجاه مارية تعجبت عندما وجدتها بسيارة لم تنزل اقترب منها قائلة: أنت با بت انزلى يلا وصلنا 


تنهدت مارية فهى تشعر بوخيزات فى قلبها و لم تعرف سببها ترجلت من السيارة تنظر بانبهار الى الشركة، فهى تحفة فنيه على الأرض أردفت اميرة قائلة بنفاذ صبر: 


_يا بت مالك فيكي ايه خلصي يلا علشان نندخل ميعاد جلسة سميحه هانم قرب


اردفت مارية: حاضر يلا بنا 


و بالفعل دلفا الفتيات الى الداخل ومع كل خطوة كانت دقات قلب مارية تزيد اكثر


اردفت اميرة قائلة وهى تنظر إليها:استاذة نعمه انا رايحه اشوف مستر ارسلان فين واخده بالك خليكِ مكانك لحد ما اجي فاهمة 


لوت مارية شفتيها قائله بمرح: تمام يا دكتورة 


قالت هذا وغمزت لها تركتها أميرة تبحث عن احدى الخادمات لكي يخبر ارسلان بانها تريده 


بينما و قفت مارية تنظر بانبهار الى الفيلا من الداخل ومن تصميمها اردفت قائلة : مش معقول مين اللي صمم الجمال ده، بجد فنان 


قالت هذا بصوت عالي اثناء نزول أرسلان من على الدرج نظر بتعجب وذهول من تلك الفتاة اردف قائلا وهو يقترب و يقف خلفها : أنتِ مين؟! 


استدارت مارية تنظر الى ذألك الواقف اتسعت عينها وهى تتذكر ذألك النادر ولكنه أكثر ووسامة و جاذبية من ذي قبل نظرت له بتضيق عينها فهي تذكرت بانه لم يساعدها و لم يقوم بالاتصال عليها اقتربت منه وكأنها نسيت بانها هى متنكرة في شخصية نعمة قائلة: 


_يعنى أنت مش عارفني لك حق تنسى يا نـ


ولم تكمل حديثها عندما وجدت طفلة صغيرة شديدة الجمال تهرول إليه قائلة: قيصري. 


فتح لها أرسلان يده وقام بضمها وحملها داخل أحضانه و قلبها من جبهتها بحب، لمعت عيون بالسعادة كانت تنظر ببلاهة أردف ارسلان قائلا: كملي كلامك كنتي بتقولي ايه أنت مين؟! 


كانت تقف فمها مفتوح تنظر ببلاهة من هذا الذي يقف امامها انقاذها اقتراب أميرة قائلة: دي ميس نعمه يا مستر أرسلان اللي قولتك عليها علشان وهج 


ليسمعوا صوت قائلا: نعمة واللي يكرها يعمي... 


استدار أرسلان ينظر بغضب ل نوح.. 


اردف أرسلان بهدوء و هو ينظر الى تلك الواقفة بثبات قائلا: تمام يا دكتور اتفضلى أنت على فوق، شكرا على تعبك 


اردفت اميرة وهى تنظر بعينها الى مارية: العفو يا مستر بعد اذنك 


اكمل أرسلان حديثه و هو ينظر الى مارية: اتفضلي يا ميس نتكلم فى المكتب 


قال هذا وسار فى اتجاه المكتب وهو يحمل وهج فى حضنه وخلفه نوح يكتم ضحكته.. 


بعد لحظات.. 


كان يجلس أرسلان و امامه نوح في غرفة المكتب 


كان ينظر لتلك الواقفة بنظرات حارقة 


_اردف قائلا و هو ينظر إليها و يدرس تعبير وجهها؟! 


امممم، أنت اسمك ايه تانى معلش؟! 


هتفت بكل ثبات رغم ارتعاش جسدها التي حاولت ان تخفيه : نعمة يا مستر أرسلان 


لم يقدر نوح على كتم ضحكته اكثر قهقهه بعلو صوته لدرجه احمر وجهه بشده قائلا من بين ضحكته: نعمة واللي يكرها يعمي ههههههههه


هتف أرسلان بحدة: نوح 


_اردف نوح و هو يحاول السيطرة على نفسه قائلا: 


أسف يا أرسلان والله مكنش قصدي بس دي اللي هتعلم وهج


لهنا وقد طفح الكيل استعادت مارية ثقتها فى نفسها أخذت نفسا طولا و اردفت بكل ثقة قائلة: اية وجه الاعتراض عليي يا مستر نوح اني اعلم وهج؟! 


نظر اليها باستحقار واردف: شكلك مايديش انك مدرسة حتى فى حضانة شكلك غلط وكتم ضحكته تعرفي ايه انتى عن علم التخاطب، او اضطرابات فى النطق. 


اخذت نفس وهتفت بكل ثقة قائلة: تحب تعرف انا اعرف ايه و بدات تقص بكل ثقة قائلة: 


هناك تصنيفات متعددة لاضطرابات النطق والكلام ، تختلف حسب الأسس التي يعتمد عليها في التصنيف، فمن الباحثين من يصنف الاضطرابات الكلامية إلى اضطرابات يرجع أساسها إلى عوامل عضوية واضحة orgonic مثل الأفازيا أو أحتباس الكلام، أو إلى إضطرابات ترجع إلى عوامل وظيفية functional مثل فقد الكلام الهستيري Aphonia، والأسباب العضوية غالباً ما تكون ناتجة عن إصابة أحد أجزاء جهاز الكلام بما في ذلك جهاز السمع. والأسباب الوظيفية غالباً ما ترجع إلى عوامل تربوية ونفسية أو اجتماعية، إلا أن ذلك لا يمنع من وجود عوامل عضوية ووظيفية معاً في الاضراب. وهناك أيضاً تصنيفات أخرى مثل تصنيف هاريسون Harisson الطبي الذي يصنف اضطرابات الكلام إلى أربعة أشكال من الاضطرابات اللغوية كانت تتحدث بكل ثقة الى ان انتهيت حديثها عن علم التخاطب و اضطرابات النطق؟! 


اتسعت عين نوح بل كان ينظر ببلاهة الى تلك النعمة اراد ان يقلل من شانها ولكنها اوقفته و اخرسته عن الحديث 


اما على الجانب الاخر كانت توجد عيون تلمع بالسعادة شارد في حديثها 


وهى عيون أرسلان اول خطوة ليقع فى حبها لـ تشفي جراح قلبه النازف من الماضي.


آفاق على حديث وهج قائله. بابي هى دي الميث بتاعتى؟! 


ابتسم لها أرسلان قائلا: اه يا وهج ايه رايك؟! 


أجابته الصغيرة قائلة وهى تهمس فى اذنه: حلوة يا بابي، بس هى هتلعب معايا بالكرة 


رتب أرسلان عليها بحنان قائلا: أية رايك لو انتِ تروحي تسالها


أومات الصغيرة برأسها و نهضت و أنتصب واقفة تسير بتجاه نعمة التى كانت تقف تنظر إليها بحب وحنان لتجدها تقوم بشدها من ثوبها قائله: هو أنت هتبقى الميث بتاعتى؟! 


ابتسمت لها مارية و قامت بحملها قائلة: اه يا حبيتى انا ميس نعمة 


اكملت الصغيرة قائلة: و هتلعبي معايا بالكرة؟! 


قبلتها مارية من وجنتيها قائلة: و بعرف ألعب بالكرة و الالعاب كتيره كمان... 


صفقت الصغيرة بيديها وهى تنظر الى والدها قائلة: يلا يا قيصر روح أنت الشغل و انا هاقعد مع ميث نعمة نلعب سوا 


ابتسم ارسلان بل تعجب على قبول ابنته وهج بهذه السرعة الى نعمة فهي تخاف التعامل مع أحد بشده؟! 


❈-❈-❈


بعد مرور حوالى أسبوع . 


فى منزل منة بداخل غرفتها.. 


فتحت منال باب غرفة ابنتها قبل ذهابها الى المشغل تنظر بحسرة و خيبة امل على منة التى كانت تجلس بوضع القرفصاء أردفت قائله: لحد أمتى هتفضلي كده يا حبيبتي؟! 


رفعت منة وجهها الذى تحول من وجه مشرق مضحك محب للحياة الى وجه زابل لا حياة فيه عيونها يحدها السواد من جميع الجهات... 


شعرت بوخزات فى قلبها وهى ترى حال ابنتها هكذا اقتربت منها تمسح على شعرها بحنان قائله: يلا قومى خدى حمام دافئ، وكلي لقمه ده مفيش حاجة دخلت فى جوفك بقالك ثلاثة ايام. 


لمعت عيون منة بالدموع فهى لا تستحق امى مثل منال كانت على وشك سرقتها ارتمت داخل احضانه قائله: 


'سامحيني يا ماما، أنا اسفة والله كنت غلطانة ولا يمكن اعمل حاجة تانى تزعلك منى وهسمع كلامك على طول 


ضمتها منال داخل احضانها ترتب على ضهرها بحنان قائله: انا عمرى ما ازعل منك يا منة، أنت بنت عمرى يا حبيتى، و اهو الحمد لله اديكى اتعملتى إنك ماتحيكش اسرار بيتك برة لاي حد؟! اعتبرى اللى حصل ده درس عمرك يا حبيتى و اشكرى ربنا أن كشف لك الى اسمه إسلام اشباه الرجال ده قبل ما تتجوزي و عرفتي انه منكش بيحبك؟! 


كانت دموعها تنهمر بغزارة اردفت قائلة بحزن: بس كان درس قاسي اوي يا ماما لأنى فعلا حبيت إسلام 


أردفت منال قائله: انسي يا بنتى هقولك حاجة حطيها حلقة فى ودنك الدنيا هى اللي عملتها بعد وفاء ابوك لما اهله بعدوا عننا و اخدوا كل ميراثك و احنا كان لنا ربنا 


"اللى ما يمعلكيش كحل لعينيه ما تعملهوش مركوب فى رجلك" ولسه نصيبك جاي من عند ربنا بعوض أحسن من إسلام و بكرة تقولى امي قالت؟! 


ابتسمت منة على هذه المقولة قلبت والدتها من وجنتيها قائلة: أنا بحبك اوي يا ماما ربنا يخليكى ليا.. 


اردفت منال قائله: و يخليكى ليا يا نن عيني من جوا يلا بقا اطلعي خدي حمام دافئ كده و اطلعي افطري وبعد كدة روحي شغلك، وابقى قولي ل مارية تيجى المشغل علشان عايزه اتكلم معاها فى حاجات تخص المشغل 


أومات براسها و نهضت من على الفراش و انتصبت واقفة تخرج من الغرفة متجه الى الحمام 


اما منال ظلت تناجى ربها بان يريح قلب ابنتها.. 


❈-❈-❈


فى منزل ممدوح الشيخ.. 


خرجت مارية من غرفتها ابتسمت بحب وهى تري والدها يجلس على طاولة الطعام ممسك بجريدة الصباح و اميرة تجلب له قدح من القهوة فهو عاد من سفره ليلة امس اقتربت مارية و قامت بوضع قلبه على وجنتيه قائلا: صباح الفل على أجمل عيون فى مصر كلها... 


ابتسم ممدوح قائلا: يا بكاشه 


اردفت قائلة بمرح: مظلومة والله، المهم جبت امتى يا حبيبي وليه ما صحتناش ليه لم جيت؟! 


ابتسم ممدوح قائلا: جبت الفجر و ماحبتش اقلقكم معايا ، نظر إليها و جدها بثوب البيت اكمل حديثه 


قائلا: انتِ مش خارجة رايحه شغلك؟! 


اردفت مارية لا رايحه بس شوية كده و نازلة ثم وجه نظره الى تلك الشاردة قائله: و انت يا اميرة مش رايحه المستشفى 


تعجب ممدوح من صمت اميرة اردف بقلق وهو يرتب على كتفها بحنان: مالك يا حبيتى


عادت أميرة من شرودها قائله: مفيش حاجة يا بابا انا كويسة عن اذنك انا رايحه أوضتي اغير هدومي علشان انزل الشغل... 


نظر ممدوح الى ساعته اردف قائلا: تمام يا اميرة لنا كلام تانى مع بعض لأنى دلوقتي عندي اجتماع و مينفعش أتأخر عليه 


قال هذا وانتصب واقفا اخذ هاتفه ومفتاح سيارته وخرج من المنزل. 


بينما اقتربت مارية من اميرة قائله: مالك يا اميرة فيك ايه؟؛ 


تنهدت اميرة وقصت لها عن تلك الحبوب التي وجدتها فى الأرض وذهبت بها الى مستشفى الدكتور محمد ليقوم بفحصها وليلة امس هاتفها الطبيب محمد و اخبرها نتيجة الفحص 


اردفت مارية قائلة: طيب و ايه هى النتيجة؟؛ 


اردفت اميرة قائلة: الحبوب طلعت للدواء اسمه كاريزوبرودول


اردفت مارية بعدم فهم قائلة: بتاع ايه ده يا اميرة وهل هو مجدول ولاء لا؟! 


اردفت اميرة قائلة بعملية: حبوب كاريزوبرودول خاضعة للرقابة من الجدول الرابع، ، بحيث أن المركب يتحلل بالجسم لينتج مركب يدعى الميبروبامات والذي يعمل كمهدئ و على ارتخاء العضلات الهيكلية مباشرة، ويستخدم كمرخي عضلي في حالات السكتة الدماغية، وإصابة الحبل الشوكي، والشلل الدماغي، ومرض التصلب العصبي المتعدد.


اردفت مارية قائلة: ايوا فين المشكلة يا اميرة مش انت قولت لى ان دي حالة سميحة هانم ؟! 


اردفت اميرة قائله: المشكلة ان اخد الدواء ده بشكل مستمر بيعمل حالة من الاسترخاء فى العضلات وده اللى عايزه اقولك عليه، ان فى حالة سميحه هانم مش عايزين نعمل استرخاء للعضلات لا بعكس، احنا عايزين نعمل تنشيط للعضلات عن طريق العلاج الطبيعى و اخد بس ادوية تساعد على التنشيط انت عارفة ان من الآثار الجانبية للحبوب دى االشعور بالنعاس المعاناة من الضعف العام.و الأدمان و لشعور بالدوخة وجفاف الفم و الاكتئاب. و اخطر حاجة الارتخاء فى جميع عضلات الجسم وقلة التركيز 


أتسعت عيون مارية بعد استماعها لحديث اميرة عن تأثيره هذا الدواء اردفت قائله بذهول: الدواء ده بيعمل كل ده، بس يا تري وصل لعندها أزاى و انت بتقولى أنك اول مرة تشوفيه صدفة فى الارض معنى كده انها كانت بتاخده من زمان 


اردفت اميرة قائله: مش عارفه انا كمان سالت دكتور محمد و قالي انه هو مكاتبش الدواء ده لأنه اصلا غلط على صحتها امممم، ايه رايك بفكر لما اروح النهارده علشان الجلسة اخذ منها عينه دم و احللها ونشوف ايه النتيجة؟! 


اردفت مارية: تمام بس خلى بالك من نفسك لان معنى كده اللي حط الدواء ده عايز سميحه هانم متخفش ابدا بس يا تري مين؟! 


اردفت اميرة بقلق: مش عارفة انا بفكر اقول ل نوح علشان يساعدني.. 


رفعت مارية حاجبها قائله: قولت لى نوح اه 


ارتبكت اميرة من نظرات مارية لها اردفت قائلة: على فكرة مفيش حاجة من اللى فى دماغك


قهقهت مارية قائله: و أنت تعرفي ايه اللي فى دماغي يا ميرو 


نظرت الى ساعتها قائله: يلهوي أتاخرت على وهج ربنا يستر من هولاكو 


اردفت اميرة قائله: سبحان الله انا مش عارفة وهج أزاي أتقبلت شكلك بسرعة دي لا وكمان بتحبك جدا 


رفعت مارية ياقة بچاماتها قائله بغرور: قدرات يا ماما يلا اسيبك انا و ادخل اغير هدومي علشان الحق اقعد معاه شوية قبل ما ارجع اغير و اروح الجريدة و المشغل.. 


❈-❈-❈


فى فيلا القيصر


داعبت الشمس وجه أرسلان ليفتح عينيه ببطء تعجب انه استيقظ ولم يجد وهج بجانبه كمثل كل يوم جذب ساقه وقام بارتدائه ونهض من على الفراش وانتصب واقفا و سار الى الحمام دلف اختفى دقائق و خرج متجه الى غرفة ثيابه ارتدي ملابسه وخرج من غرفته متجه الى غرفة ابنته وهج فتح الباب و انصعق من هذا المشهد بل لمعت عيون بالدموع عندما وجدها تصلي وهى ترتدي اسيدال صغيرة جعلها آية من الجمال 


اقترب منها يقف يشاهدها تصلي و ترفع يديها خجل من نفسه فهو اهمل صلاته بعد أن انتهت وهج من الصلاة اقتربت من والدها و امسكت يده و قامت بتقبلها قائلا: صباح الخير يا بابي 


فرح ارسلان فهي نطقت كلمة صباح بحرف الص وليس بحرف السين 


حملها ارسلان بحب قائلا: احلي صباح على اجمل وهج مين اللي جاب لك الأسدال الحلو ده 


ابتسمت وهج قائله: ميس نعمة و كمان هى اللي عملتي الصلاة يا بابي انا بحبها اوى يا بابي، وكان نفسي يكون عندي مامي زيها لأنها طيبة اوي


بس انا زعلانه منها علشان لحد دلوقتي لسه مش لعبت معايا بالكره بس النهارده انا هقول لها إنى زعلانه و نلعب سوا 


كان يستمع لها بفرحة فوهج في خلال اسبوع قد تغيرت للأحسن مع تلك النعمة 


بعد مرور بعض الوقت 


دلفت نعمة الى غرفة وهج وجدتها تجلس على التخت حزينة اقتربت منها وجلست بجانبها تضمها بحب قائله: 


_مالك يا و هجي. 


نظرت اليها الصغيرة و اردفت قائلة وهي تضع يديها على وجنتيه بطريقة طفولية حتى تكسب قلبها : مفيش يا ميس نعمة 


قهقهت نعمة ووضعت قبلة على جبهتها قائله: كده يا وهجي مش احنا اصحاب يلا بقا قولي ايه اللي مزعلك.. 


لوت الصغيرة شفتاها ثم اردفت قائله: اصلا مش لاقيه حد يلعب معايا كرة يا ميس نعمة 


ابتسمت لها نعمة بمكر فهى عملت ما تقصده تلك الصغيرة الماكرة : يعنى كل اللي مزعلك أنك عاوزة حد تلعبي معاه كرة 


أومأت الصغيرة برأسها بنعم 


انتصبت نعمة واقفه وهي تحمل وهج واردف قائله: طيب ايه رايك لو نلعب سوآ 


قفزت الصغيرة وظلت تتدور في الغرفة و أردفت قائله: _هاااا تعيش ميس نعمة تعيش.. 


ابتسمت لها نعمة و أردف قائله: طيب أية رايك تنزلي أنتِ علي الجنينة تحضري الكرة وأنا شوية واجي وراكي 


صفقت الصغيرة بيديها قائله: ماثي.. 


اردفت مارية قائله بتحذير: قولنا ايه؟! 


اردفت الصغيرة: اسمها ماشي بشين مش ب سين 


قهقهت مارية على وهج التي هرولت من امامها تنزل الى الأسفل؟! 


بعد خروج الصغيرة جذبت مارية هاتفها وقامت بالاتصال على منه اخبرتها بانها ستكون متواجدة اليوم فى الجريدة ثم قفلت هاتفها وخرجت لتنزل الى الاسفل لتلعب مع وهج 


اما بخارج كان بطريقة الى الاسفل ليذهب الى عمله لينصدم ب "مارية " تنزل الدرج مسرعة تقفز وكأنها طفلة صغيرة بملامح بدت عليها الفرحة من ينظر اليها يقسم بانها اصغر من طفلته وهج اصطدمت بصدره الصلب كادت ان تسقط الا انه تحامل على ساقه السليمة و بلمح البصر كان التف بذراعه حول خصرها خطفها كالخطاف منعها للسقوط لتقع نظارتها وينظر الى عينيها الساحرة التي خطفت قلبه



الفصل الحادي عشر والثاني عشر من هنا



بداية الروايه من هنا



🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹

ادخلوا بسرعه حملوه وخلوه علي موبيلاتكم من هنا 👇👇👇

من غير ماتدورو ولاتحتارو جبتلكم أحدث الروايات حملوا تطبيق النجم المتوهج للروايات الكامله والحصريه مجاناً من هنا


وكمان اروع الروايات هنا 👇

روايات كامله وحصريه من هنا


انضموا معنا على تليجرام ليصلكم اشعار بالروايات فور نزولها من هنااااااااا


🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺

خلصتوا قراءة الفصل إتفضلوا جميع الروايات الكامله من بداية الروايه لاخرها من هنا 👇❤️👇💙👇❤️👇


رواية البنات زينة البيت


رواية حطمت حصون قلبي


رواية أسيرة القاسي


رواية القيصر


رواية صدفة مجنونه


رواية غزاله بفك الضبع


رواية عهد الأسود


نوفيلا سطو قلبي


رواية صعيدي يفقد عقله


رواية أحببت فريستي


رواية العنيد


رواية هلاك العشق


رواية زوج مأجور


رواية حب بالقوه


رواية البريئه والوحش


رواية الجميله والوحش


رواية لعبة القدر


رواية عشق الوحوش


روايه حب مجهول الهوية


رواية صغيرة الثلاث


زواج بالاجبار


1- روايةاتجوزت جوزي غصب عنه

2- رواية ضي الحمزه

3- رواية عشق الادهم

4 - رواية تزوجت سلفي

5- رواية نور لأسر

6- رواية مني وعلي

7- رواية افقدني عذريتي

8- رواية أحبه ولكني أكابر

9- رواية عذراء مع زوجي

10- رواية حياتك ثمن عذريتي

🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺

🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺


رواية صغيرة الايهم

12- رواية زواج بالاجبار

13- رواية عشقك ترياق

14- رواية حياة ليل

15- رواية الملاك العنيد

16- رواية لست جميله

17- رواية الجميله والوحش

18- رواية حور والافاعي

19- رواية قاسي امتلك قلبي

20- رواية حبيب الروح

21- رواية حياة فارس الصعيد

22- سكريبت غضب الرعد

23- رواية زواجي من أبو زوجي

24- رواية ملك الصقر

25- رواية طليقة زوجي الملعونه

26- رواية زوجتي والمجهول

27- رواية تزوجني كبير البلد

28- رواية أحببت زين الصعيد

29- رواية شطة نار

30- رواية برد الجبل

31- رواية انتقام العقارب

🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺

🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺


رواية الداده رئيسة مجلس الإدارة

33- رواية وقعتني ظبوطه

34- رواية أحببت صغيره

35- رواية حماتي

36- رواية انا وضورتي بقينا اصحاب

37- رواية ضابط برتبة حرامي

38- رواية حمايا المراهق

39- رواية ليلة الدخله

40- سكريبت زهرة رجل الجليد

41- رواية روح الصقر

42- رواية جبروت أم

43- رواية زواج اجباري

44- رواية اغتصبني إبن البواب

45- رواية مجنونة قلبي

46-  رواية شهر زاد وقعت في حب معاق

47-  رواية أحببت طفله

48- رواية الاعمي والفاتنه

49- رواية عذراء مع زوجي

50- رواية عفريت مراتي

51- رواية لم يكن أبي

🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺

🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺


52- رواية حورية سليم

53- رواية خادمه ولكن

54- سكريبت لانك محبوبي

55- رواية جارتي وزوجي

56- رواية خادمة قلبي

57- رواية توبه كامله

58- رواية زوج واربع ضراير

59- نوفيلا في منزلي شبح

60- رواية فرسان الصعيد

61- رواية طلقني زوجي

62- قصه قصيره أمان الست

63- قصة فتاه تقضي ليله مع شاب عاذب

64- رواية عشق رحيم

65- رواية البديله الدائمه

66- رواية صراع الحموات

67- رواية أحببت بنت الد أعدائي

68- رواية جبروتي علي أمي

69- رواية حلال الأسد

70- رواية في منزلي شبح

🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺

🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺


71- رواية أسيرة وعده

72- رواية عذراء بعد الاغتصاب

73- رواية عشقتها رغم صمتها

74- رواية عشق بعد وهم

75- رواية جعله القانون زوجي

76- رواية دموع زهره

77- رواية جحيم زوجة الابن

78- رواية حين تقع في الحب

79- رواية إبن مراته

80- رواية طاغي الصعيد

81- رواية للذئاب وجوه أخري

82- رواية جبل كامله

83- رواية الشيطانه حره طليقه

84- حكاية انوار كامله

85- رواية فيروزة الفهد

86- قصة غسان الصعيدي

87- رواية راجل بالاسم بس

88- رواية عذاب الفارس


91- رواية زين وليلي كامله

92- رواية أجبرني أعشقه

93- رواية حماتي طلعت أمي

94- رواية مفيش رحمه

95- رواية شمس العاصي الجزء الاول كامله

96- رواية الوفاء العظيم

97- رواية زوجوني زوجة أخي

98- قصص الانبياء كامله

99- سكريبت وفيت بالوعد

100- سكريبت جمعتنا الشكولاته الساخنه

101- سكريبت سيف وغزل

102- رواية حب الفرسان الجزء الثالث

103- رواية رهان ربحه الأسد

104- رواية رعد والقاصر

105- رواية العذراء الحامل

106- رواية اغتصاب البريئه

107- رواية محاولة اغتصاب ليالي

108 - رواية ملكت قلبي

109 -  رواية عشقت عمدة الصعيد

110- رواية ذئب الداخليه


رواية عشق الزين الجزء الاول

112- رواية زوجي وزوجته

113- رواية نجمة كيان

114- رواية شوق العمر

115- رواية أحببتها صعيديه

116- رواية أحتاج إليك كامله

117- رواية عشق الحور كامله

118- رواية لاعائق في طريق الحب

119- رواية عشق الصقر

120- قصة ليت الليالي كلها سود

121- رواية بنت الشيطان

122- رواية الوسيم إبن الحاره والصهباء

123- رواية صغيرتي الجميله

124- رواية أخو جوزك

125- رواية مريض نفسي

126- رواية جبروت مرات إبني

127- رواية هكذا يكون الحب

128- رواية عشق قاسم

129- رواية خادمتي الجميله

130- رواية ثعبان بجسد امرأه


رواية جوري قدري

132- رواية اجنبيه بقبضة صعيدي

133- رواية المنتقبه أسيرة الليل

134- رواية نجمتي الفاتنه

135- رواية ليعشقها قلبي

136- رواية نور العاصي

137- رواية من الوحده للحب

138- رواية أحببت مربية ابنتي

139- رواية جوزي اتجوز سلايفي الاثنين

140- رواية شظايا قسوته

141- نوفيلا اشواق العشق

142- رواية السم في الكحك

143- رواية الصقر كامله

144- رواية حب مجهول المصدر

145- قصة بنتي الوحيده كامله

146- رواية عشقني جني كامله

147- رواية عروس الالفا الهجينه الجزء الثاني

148- رواية أميرة الرعد

149- رواية طفلة الأسد

150- نوفيلا الجريئه والاربعيني


151- رواية أحببت مجنون

152- قصة أخويا والميراث

153- رواية حب من اول نظره

154- رواية اغتصاب بالتراضي

155- رواية صعيدي مودرن

156- رواية أصبحت خادمه لزوجي


157- رواية ورطه مع السعاده


158- قصة فيروز كامله

159- رواية رجال لايهابون الحياه

160- رواية ليالي الزين

161- رواية عروسه وضورتها يوم فرحها

162- رواية عروس رغماً عنها الجزء الاول

163- رواية أحببت طريدتي

164- رواية اغتصاب ولكن

165- رواية عريس ايجار

166- رواية خيانه زوجيه

167- رواية امتلكني كبير الصعيد

168- رواية عشق صعيدي

169- رواية ضحية الشهوات


170- رواية انتقام قاسي


171- رواية البايره والعقيم


172- رواية فريسه في أرض الشهوه

173- رواية الفتاه التي فقدت شرفها



تعليقات

CLOSE ADS
CLOSE ADS
close