expr:class='data:blog.languageDirection' expr:data-id='data:blog.blogId'>

رواية القيصر الفصل الحادي عشر والثاني عشر بقلم نهي عادل حصريه وجديده على مدونة النجم المتوهج للروايات والمعلومات

 رواية القيصر الفصل الحادي عشر والثاني عشر بقلم نهي عادل حصريه وجديده على مدونة النجم المتوهج للروايات والمعلومات 

رواية القيصر الفصل الحادي عشر والثاني عشر بقلم نهي عادل حصريه وجديده على مدونة النجم المتوهج للروايات والمعلومات 

الفصل الحادي عشر

يا كذبه العمر تمهلي 


فقد وضعتي أحمال علي أحمالي 


لماذا كل هذا الخداع 


الم تسمعي أنين اوجاعي 


ألم يكفي حزن وحنين 


واهات وخيبات طول السنين 


تحملت حزن والآلام لا يتحملها انسان 


تحملت خذلان و آهات حتي من اقرب البشر 


الجميع يكذبون ويلهون بقلوب نقيه دون النظر 


لا يعلمون ان الخداع والحزن يدمر ما تبقي من العمر 


فأصبح الخداع والخذلان والكذب مستتر 


يا كذبه العمر تمهلي 


فقد اكتفيت ... سأرحل ولن يعرفوا عني اي اثر 


يوما ما ستذقوا ما شربنا من مر 


يوما ما ستعيشون حياه لا تسر 


فالساقي سيسقي بما سقي 


❈-❈-❈


بداخل شقة فى حي راقئ


كان يجلس على التخت يتصفح هاتفه و يشاهد أخر الأخبار، ينظر بشر وغضب الى هذه الصورة سمع صوت باب الحمام يفتح لتخرج ندى بطالتها الخاطفة للأنظار ترتدي ثوب قصير يصل الى منتصف ساقيها متجه الى المرآه ابتسم بخبث و نهض من على الفراش و أنتصب وافقا و سار إليها حاوط خصرها ودفن وجه فى عنقها قائلا: وحشتني... 


قال هذا وطبع قبله على عنقها 


ابتسمت له ندي و استدارت قائلة: بجد يا جاسر وحشتك 


ابتسم لها قائلا: عندك شك يا حبيتى فى كلامي 


تنهدت بنبرة حزن و اردفت قائلة: طيب ليه كل ما أجيب لك سيرة الجواز بتهرب منى و أنت عارف إنى بحبك يا جاسر و بعمل كل اللى بنطلب منى و اديك الحمدلله اخذت الصفقة من شركة أرسلان زي ما كنت بتحلم بها 


نظر إليها جاسر نظرة طويلة ضمها داخل احضانه يتهرب من عينيها قائلا: الصبر يا حبيتى انا بحاول اقف على رجلي من الأول علشان نعيش مرتاحين، اطمني فاضل تكه و نتجوز، بس المهم دلوقتي عايزك اقول لك على حاجة مهمة 


قال هذا وقام بحملها متجه بها الى التخت انزالها و مال عليها يقبلها بنهم غارقان فى ما حرمه الله تعالي... 


بعد الكثير من الوقت 


عدل جاسر من جلسته يضم ندى التي سحبت الغطاء تستر به جسدها اردفت قائلة وهى تنظر إليه: نفسي أعرف سبب عدواتك مع أرسلان ونوح، رغم إني سمعت قبل كده كلام انكم كنتم اكتر من اصحاب... 


تحول وجه جاسر اصبح شديد الاحمرار و عينيها اصبحت مثل لون الدماء شرد.. 


بعد ان تلقي اتصال من احدهم وطلب منه مقابلته فى إحدي المطاعم كان يجلس امام الطاولة ممسك بيده قدح من القهوة يرتشف بهدوء شديد 


سمع صوت قائله من الخلف: وحشتني يا جاسر 


استدار وجد جيجى تقف تبتسم له 


نظر لها باستحقار و رجع ينظر الى الأمام مرة ثانيه اقتربت منه جيجى و قامت بالجلوس امامه قائلة: 


_مالك يا جاسر بقولك وحشتني 


ضحك باستهزاء قائلا: يا بجحتك يا شيخه فرحك بكرة على صاحبي و جايه تقول لي بكل بجاحه إني وحشتك


لمعت عينها بالدموع قائله: بلاش تظلمني يا جاسر و أنت عارف إنى بحبك أنت مش أرسلان 


زفر بغضب قائلا: ولما بتحبني انا، ليه هتتجوز ارسلان غصب عنك يا مظلومة؟! 


لمعت عيون جيجى بالدموع قائلة: غصب عنى لان ارسلان هددني إني لو ما اتجوزتهوش هيدخل ابويا السجن و هيشرد أخواتي و قالي كمان انه مادام شاف حاجة عجبته لا يمكن يسيبها بسهولة اللي لما يكون واخدها.. 


اتسعت عيون جاسر من حديث جيجى ايعقل ان يكون صاحبه بكل هذا السوء 


اكملت جيجى و دموعها تنهمر بغزارة: كنت عايزنى اعمل ايه غير إنى اوفق عليه و انقذ ابويا من السجن علشان خاطر اخواتي؟! أقل حاجة ادوس على قلبي و أدفن حبي لك يا حبيبي.. 


كان ينظر إليها بصمت شارد أخرجه من شرود رنين هاتفه فتح المكالمة لينصعق عندما اخبره احد الأشخاص بوفاء والده بسبب انه خسر صفقه التي أخذتها شركة ارسلان منه 


من هذا اللحظة اقسم جاسر بانتقام من ارسلان مهمها كلفه الأمر حتى لو كان موته الثمن؟! 


عاد من ذاكرته عندما رتبت ندى عليه بحنان قائله: سرحت في ايه جاسر 


أغمض عيناه بألم واخذ نفسا طولا و سيطر علي نفسه قائلا: فيكِ يا جميل 


ثم مال عليها يقبلها....


❈-❈-❈


فى مشفى الدكتور محمد.. 


بداخل الغرفة المتواجد بها علام الحسيني انتهز فرصة خروج زوجته زينب من الغرفة ليتحدث مع نادر كاد ان يخرج نادر من الغرفة خلف والدته اردف قائلا: نادر استني عايز اتكلم معاك؟! 


تنهد نادر و استدار ينظر الى والده قائلا: نعم يا بابا؟! 


عدل علام من جلسته قائلا: بتهرب منى ليه يا نادر انا معملتش حاجة غلط، أنا متجوز على سنه الله ورسوله 


نظر له نادر بغضب قائلا: متجوز واحدة من دور ولادك يا بابا؟! انا عارف ان ماما مقصرة فى حاجات كتير و من حقك تتجوز بس واحده تكون قريبة من سنك واحدة فعلا تفهمك وتقدر ظروف تعبك وصحتك مش واحدة لازم كل ما تكون معاها تاخد منشطـ، حضرتك 


ولم يكمل حديثه فهو يشعر بخجل من والده؟! 


اخذ نفسا وأكمل: انا عارف كل حاجة عن حياتك و جوازك المستمر من البنات ممكن تكون اصغر كمان من ضحى اختى، يعنى يعتبر جواز متعه يا بابا 


تهرب علام من نظرات نادر فهو يعلم علم اليقين ان حديث ابنه حق لكنه يأبى الاعتراف بهذا هو بالفعل يتزوج من فتيات يكاد ان تكون اصغر من ابنته ضحى يعيش معها يومين بالكثير اسبوع ويقوم بطلاقها ثم يتزوج باخري.. 


نظر نادر وجد والده ينظر الى الأسفل صامت أردف قائلا: بعد اذنك يا بابا انا خارج اخلص اورق خروج من المستشفى. 


بعد قليل صدح رنين هاتف جذب الهاتف من جانبه ونظر الى الشاشة وجدها علياء تنهد و قام بالرد قائلا: الوو


اردفت علياء قائلة: وحشتني يا بيبي عامل ايه دلوقتي؟! 


ابتسم علام قائلا: الحمدلله يا حبيتى و أنتِ كمان وحشتني


اردفت قائلة بخبث: هتطلع امتى من المستشفى يا بيبي أنت وحشتني اوي ؟! 


اردف قائلا: طالع النهارده يا حببتى و احتمال اجى لك بكره 


كادت ان تكمل حديثها الا ان تم انهاء المكالمة نظر علام الى تلك الواقفة تنظر له بنظرات حارقة اردفت زينب قائلة: كنت بتكلم مين يا علام 


ارتبك علام قائلا: شغل يا زيزي


ظلت تنظر له بغموض اما هو تهرب ودار بعينه فى الجهة الأخرى من الغرفة.. 


❈-❈-❈


فى جريدة الحرية.. 


دلفت مارية تتهادي فى ثوب من اللون الأزرق وحجاب من اللون الأبيض فكانت فاتنه بمعنى الكلمة قابلت ماجد فى طريقها الى مكتبها الذى نظر إليها بحب وعشق همس قائلا: الم يحين الوقت بان تشعري بى و بقلبي المشتعل بنيران حبك محبوبتي،


ابتسمت مارية قائلة: صباح الخير يامستر ماجد


لمعت عينها بالسعادة و اردف قائلا: صباح الفل و الياسمين على أجمل عيون فى الدنيا 


خجلت مارية من حديث ونظرات ماجد المصوبة تجاهها اردفت قائلة لتغير مجري الحديث : حضرتك عملت ايه فى موضوع الست توحيده 


اردف ماجد قائلا: الست دى ملهاش اي ورقة يثبت هى مين حتى وموضوع فقدان ذكرتها مصعب الأمر، احنا بس لو نعرف هى محبوسة من امتى فى السجن او نوصل لأي حاجة اى خيط يوصل لنا هى مين و ايه سبب دخولها السجن، بس للأسف مفيش، المهم هى قاعدة فين دلوقتي؟! 


أردفت مارية قائله: في المشغل مع أماني وهبه و على فكره احنا محتاجين نطلع بعض الغارمات من السجن، المشغل ما شاء الله شغال حلو اوي، والفلوس اللى بنجمعها جزء بيروح لهم وجزء في فك كرب الغارمات 


ابتسم ماجد قائلا: كل ده بفضلك يا مارية اللي المشغل و الغارمات وصلت له بفضلك أنتِ، ياريت الكل يعمل كده زيك ونفكر فيهم شوية وعلى فكره العفو الرئاسي كان امبارح و اكيد في ناس طلعت من الغارمات و انا اكدت على الرائد سيف لو حد طلع من الغارمات على طول يوديها المشغل.. 


اردفت مارية قائلة: تمام كده كويس اوي و على فكرة 


انا مكنتش اقدر اعمل كل ده لوحدي الفضل لحضرتك ول الرائد سيف 


كان ينظر لها و عينيه تلمع بالسعادة و العشق ولكن القلوب ليس لها سلطان ولا يمكن ان نأمرها تحب من و تكره من ارتبكت مارية من نظرات ماجد 


أردفت قائلة لكي تهرب من نظراته : بعد اذنك يا مستر ماجد عايزه اخلص التقرير اللى معايا علشان يلحق المطبعة


تنهد ماجد و اردف قائلا: اتفضلى 


هرولت مارية من امامه تدلف الى غرفة مكتبها وجدت منه تجلس على مكتبها شاردة الذهن اقتربت منها بخبث وقفت بجانب اذنها و صرخت قائلة: بت يا منة 


وفجأة قامت بقرصها من ذراعيها 


شهقت منه وهى تضع يديها ع على ذراعيها قائلة: يا حيوانه يا مارية، ايدك تقيله الله يخرب بيتك؟! 


ابتسمت مارية قائله: الله اعمل لك ايه كل ما ادخل ألاقيكي قاعدة سرحانه، سرحانة فى مين يا بت، اوعي يكون حب جديد 


لوت منة شفتيها قائله: هيكون فى مين بلا نيلة انا قفلت قلبي وتوبة احب تانى؟! 


على الأقل انا جربت و البت اميرة جربت الدور و الباقي عليك يختي. 


اردفت مارية قائلة: انا لا يمكن احب ابدا انتِ عارفة ان اكثر المرضي النفسيين تعبهم بسبب الحب 


غمزت لها منة قائلة: يعنى مفيش حد في الحته الشمال كده ولا كده


لوت مارية شفتيها قائلة: لا شمال ولا يمين يختي


غمزت منة بأحدي عينيها قائلة: ولاء حتى حد لفت انتباهك؟! 


شردت مارية لحظة و قوعها فى حضن القيصر وهو محاوط عليها بذراعيه دق قلبها بعنف تاهت فى سحر عينيه واه من عينها بهم حزن العالم ولكنه شعرت بدف غريب اول مرة تشعر به... 


آفافت عندما لكزتها منه قائله: سرحتي فى ايه يا آخرة صبري 


تنهدت مارية قائله: ولا حاجة، المهم اخبار طنط منال ايه وعاملة في المشغل


ضربت منة جبهتها قائلة: يلهوي صح فكرتني، ماما قالت لي اقولك انها عاوزكى ضروي في المشغل 


ابتسمت مارية قائله: تمام انا كده كده كنت هعدي عليها علشان اطمن على الست توحيده، ايه رايك لو تجي معايا 


صفقت منة قائله بمرح: أوكيه هيا بنا بس تعزمني على كشري التحرير


نظرت لها مارية قائلة بقرف: شحاته حقيرة 


أومات منه رأسها قائلة: اه ينعم 


❈-❈-❈


أمام "مشغل الإنسانية" هكذا اطلقت عليه مارية صفت سيارتها و ترجلت منها اولا ثم منة سارت متجه الى الداخل وخلفها منة دلفت قائله: السلام عليكم 


رد الجميع عليها السلام 


بينما اقتربت منه منال تضمها بحب قائلة: فينك يا بنتى مختفيه فين 


ابتسمت لها مارية قائلة: معلش يا طنط منال غصب عنى و الله اخباركم ايه واخبار الست توحيده أيه 


اردفت منال قائله: كلنا كويسين و الحمدلله و الست توحيده بخير ومن ساعة من جيت تقعد معانا هنا و الشغل ما شاء الله بيكبر يوم عن يوم حتى الرائد سيف الله يكرم اصله مش سيبنى و امبارح جه ومعاه بنت بس بسم الله ما شاء الله عليها جمال و حلاوة من الغارمات خرجت في العفو الرئاسي بتاع مولد النبي 


ابتسم مارية قائلة بفرح: بجد طيب هي فين؟! 


نظرت منال الى الخلف و قامت باستدعاء الفتاه قائلة: يا إيمان تعالى سلمي على الآنسة مارية 


تركت إيمان الماكينة التي كانت تعمل بها و اقتربت من مارية تنظر بخجل قائلة: السلام عليك أزاي حضرتك يا هانم


ابتسمت لها مارية قائلة: ايه هانم دي انا اسمى مارية وبس يا ايمى. انا بقا هدلعك بأيمى لو ما عندكيش اعتراض 


ابتسمت لها إيمان قائله: ربنا يجبر بخاطرك يارب و يحقق احلامك، زي ما جبرتي بخاطر كل اللي موجودين هنا 


اما منة كانت تنظر بانبهار الى المكان والى التصميم الموجودة امامها من ينظر إليها لم يقول بان من صمم هذه الملابس مجرد فتيات عادية ليسوا بمصممات عالمية 


نظرت إليها والدتها وجدتها تتدور فى المكان اردفت قائلة: تعالى يا أخرة صبري هنا 


هرولت منة قائلة: ايه الجمال ده كله يا بت ماري لحقتي تعملي كل ده امتى و أزاي... 


ابتسمت مارية قائله: بعدين اقولك 


نظرت الى إيمان و اردفت قائلة: ممكن يا إيمان تقولي ليا حكايتك و أزاي دخلتي السجن لو مش عندك مانع؟! 


تنهدت إيمان و لمعت عينيها بالدموع قائلة: طبعا معنديش مانع 


اردفت مارية قائلة: ثانيه واحدة... 


قالت هذا واخرجت من حقيبتها كاسيت و قامت بتشغيله قائله: و نتابع من جديد سرد حكايات الغارمات تحت عنوان 


" جريمتنا الفقر"


اخذت نفسا و اكملت: 


لو أن أبرع مؤلفين الدراما والأفلام، أطلق لخياله العنان، وشرد بذهنه فى درب من الخيال حتى يخرج المشهد بحبكة درامية مثلما جسدها الواقع داخل سجن القناطر ، لن ولم يستطع، فالواقع هو الأصل.


داخل السرادق الكبير، وعلى الجانبين، جلس الغارمين والغارمات، أعينهم تريد البوح بمعاني جميلة، ألسنتهم تأبى الصمت، أجسادهم تتمايل و تتراقص على الأغاني الوطنية، من شدة فرحتهم بعد خروجهم في مناسبة المولد النبوي و ما اجملها ذكره مولد الحبيب عليه افضل الصلاة و السلام وقضاء هذا المناسبة مع أسرهم.


الجميع توجهوا بالشكر للرئيس عبدالفتاح السيسي، رئيس الجمهورية ووزير الداخلية، وصندوق تحيا مصر، على هذه المبادرة التي يمكن وصفها بالأكثر روعة، والمجسدة للمعنى الحقيقى للتكافل الاجتماعي، هؤلاء أسرهم وأبنائهم فى أمس الحاجة إليهم، جميعهم أدخلهم العوز وزجت بهم الحاجة خلف القضبان، الأساور الحديدية قيدت أيديهم بسبب عجزهم المادى وعدم قدرتهم على السداد، وهؤلاء لا يمكن مساواتهم بالمجرمين من القتلة واللصوص، كنا هناك، وجئنا لنسطرها فى هذا التحقيق حتى تكون عظة وعبرة لأخرين ربما يوقع بهم حظهم العثر فى نفس قدرهم.


اكملت مارية و هى تنظر الى إيمان قائلة:و معانا إحدى الغارمات التي حصلت على العفو الرئاسي نتعرف عليكِ؟! 


نزلت دمعه من عيون إيمان و اردفت قائلة بحسرة: 


_اسمى إيمان وبس عندي ٢٠سنه 


تعجب الجميع من حديثها نظرت إيمان الى مارية و اكملت: اه ما تستغربيش انا أسمى إيمان و بس لأنى معرفش مين ابويا و امي كمان، انا عشت طوال حياتي يتيمة محرومة من الجو العائلي و اول ما بدأت اكبر و افهم الدنيا لقيت نفسي في ملجا الأيتام محدش عارف عنى حاجة حتى هم اللي طلعوا عليى أسم إيمان و اول ما كملت18سنة لقيت مديرة الدار بتقول لي أني جالي عريس قولت بس ده هيكون شخص كويس يحتوى قلبي وينقل لي شعور الأمان والدفء العائلي، اللي افتقده بسبب إنى عايشه فى الملجأ و هخرج من السجن اللي أنا فيه ده ومن العذاب و لأهانه لكن للأسف مكنتش اعرف إنى خرجت من سجن علشان ادخل سجن اشد منه 


كانت تتحدث و دموعها تنهمر بغزارة نظرت لها مارية والجميع بحزن لتنزل دموعهم على تلك الفتاة جميلة الوجه و الأخلاق رتبت مارية على ضهرها بحنان 


مسحت إيمان دموعها و اكملت: طلع شخص مستغل أناني اتجوزنى علشان يفتح كشك و كان عايز حد يضمنه ما هو كمان كان عايش فى ملجا و خلينى ووقعت ايصالات أمانة بفلوس الكشك ، ده غير أنه كان مدمن فضيع الفلوس بتاعت البضاعة وجم الناس تتطلب بحقها وطبعا لان مفيش فلوس انا اللي. كنت فى وش المدفع و أتقبض عليى بس حمدت ربنا إنى لسه بنت وهو مقربش ناحيتي لأنه طلع ملهوش في الجواز ومن كرم ربنا عليى إني طلعت في العفو الرئاسي و جيت وسطتكم... 


اخذت نفسا طولا واردفت قائلة: بس هى دي حكايتي


قامت مارية بقفل الكاسيت و ادخاله في حقبتها ثم اقتربت من إيمان و قامت بضمها قائلة: ولاء يهمك يا إيمان كلنا معاكِ ودائما جنبك وفى مقولة بتقول 


"كلُّ مُـرّ سيمُـرُّ .. ليس للدنيـا مقـرُّ


والذي أنت عليهِ .. كلهُ خيرٌ وأجرُ


وليالي الحزن في الآخِر يمحوهنَّ فجرُ"


الفصل الثاني عشر 


❈-❈-❈ 

"الحياة مواقف، والمواقف لا تُنسى ... 

قد ينسى الإنسان أيامه الصعبة ... 

لكن لن ينسى من هوّنها عليه، واحتضن قلبه فيها ... 

لتكن لهم لمسة حانية في أيّامهم الصعبة." 

❈-❈-❈ 

في" مشغل الإنسانية" 

أثناء خروج مارية من المشغل سمعت صوت شهقات تعجبت و سارت فى اتجاه الصوت انصدمت حين وجدت هبه تجلس بوضع القرفصاء على الأرض اردفت قائله:  هبه مالك؟! 

رفعت هبه وجهها تنظر بحزن الى مارية انتصب واقفة قائلة:  مفيش حاجة  يا آنسة مارية 

ابتسمت لها مارية قائلة بحب:  احنا قولنا ايه، مش احنا اخوات و اصحاب مالك بس مين اللى عمل فيك كده 

اردفت قائلة و دموعها تنهمر على وجنتيها بغزارة: 

_اصلا محمد ابنى وحشني قولت اروح اشوفه وياريت ما روحت 

تعجب مارية قائلة:  ليه بتقولي كده الولد حصل  له حاجة؟! 

اجابت هبه بقهره:  اول ما روحت الشقة اللي كنت جيبها من ورث اهلى و اللي كنت ممكن أبعها  علشان ما ادخلش السجن وقولت ستر لي لما ا اطلع، روحت لقيت عماد اتجوز عليى انا كنت عارفه انه طلقني قولت وماله يمكن لما اطلع من السجن يرجعني روحت لقيته اتجوز لا ومش بس كده الست اللي متجوزها لقيتها معذبه محمد ابنى، حرقه وشه كله ولما طلبت اخده ضربوني وطاردوني من شقتي 

ظلت تبكى بشده تهمس بحسرة وكسرة قائلة:  اه يا ابنى يا حبيبي يا ابنى.... 

حزنت مارية و اردفت قائلة وهى ترتب على ضهرها بحنان:  اهدي يا هبه و إن شاء الله ابنك هيرجع في حضك في أقرب وقت. 

لمعت عيون هبه بالسعادة اردفت قائلة بلهفه:  بجد بتكلمي بجد و النبي ابنى هيرجع ليا تأنى 

ابتسمت لها مارية  واردفت قائله:  إن شاء الله يا حبيتى في اقرب وقت محمد هيكون في حضنك يلا بقا امسحي دموعك وروحي شوفي شغلك علشان الطليبة تتسلم فى ميعادها 

مسحت هبه دموعها و أردفت قائله بفرحة:  حاضر عن اذنك 

كادت ان تذهب مارية وجدت رجل يظهر عليه الاحترام كبير في السن لحد ما   يدلف الى المكان يحمل بيده حقيبة  قائلا: السلام عليكم  فين الست منال 

جاءت له منال قائلة:  و عليكم السلام اهلا وسهلا  يا استاذ محمود اتفضل.. 

أردف محمود قائلا:  اهلا بك يا ست منال اتفضلى 

قال هذا  و قام  فتح الحقيبة و اخرج مبلغ من النقود ذات الفئه الكبيرة 

تعجبت  مارية ومنه ونظروا لى منال بعينها بمعنى من هذا؟! 

أردفت منال قائلة:  ده استاذ محمود يا بنتى من ساعة من المشغل فتح و 

فتح وكل شهر يجي يديني مبلغ كبيرة مساعدة هنا للبنات بس غصب عنى نسيت اقولك حقك عليى 

ابتسمت مارية قائله:  ولا يهمك يا طنط مفيش مشكله باب الخير مفتاح للجميع 

نظرت الى ذألك الشخص قائله:  احنا متشكرين على مساعدة حضرتك معانا وربنا يجعله في ميزان حسناتك 

اردف السيد محمود قائلا باحترام:  العفو يا هانم، بس انا مش صاحب الفلوس انا بس بوصل الأمانة من صاحبها لهنا. 

تعجبت مارية قائلة:  و ياترى مين صاحبها؟! 

أجاب محمود:  للأسف مش مطلوب منى اقول مين مطلوب اوصل الفلوس هنا كل اول شهر وبس  بعد أذنك.. 

ابتسمت مترية :  اتفضل و ياريت تشكر لنا الشخص صاحب الفلوس 

أومأ لها براسه بكل احترام وخرج 

بينما أردفت منة قائله:  يا تري مين الشخص اللى بيساعدك يا مارية،،  المبلغ كبير اوي و زى ماما بتقول كل شهر على كده 

اردفت مارية قائلة:  معرفش على العموم كتر خيره وربنا يزيده كل اللي بيعمل خير بيلاقيه   فى حياته و يلا بنا علشان انا متأخرّة جدا 

أرفت منه قائله:  متأخرة على ايه، انتِ مش قولت لى فى الطريق إنك مش راجعه الجريدة ، اما رايحه فين بقا؟! 

ابتسمت مارية باتساع قائله  بفرحه: عند وهج 

أردفت منه: وهج!!! وتتطلع مين وهج دى كمان 

تنهدت مارية قائلة:  تعالي بس نخرج و انا هقولك على كل حاجة 

و بالفعل خرجت مارية وخلفها منة متجه الى السيارة.. 

وقفوا أمامها و اخذت نفسا طولا وقصت ل منه كل شئ منذ دلوف اميرة فيلا القيصر الى دلوفها هى الأخري.... 

أتسعت منه قائله  بذهول:  يا بنت المحظوظة منك لها؟! 

لكزتها مارية من ذراعيها قائلة:  أتلمي  يا بت 

اردفت منه قائلة: قدراتي يا قاسية تخبى عليى أنك دخلتي فيلا القيصر يا جاحده، المهم شكله ايه القيصر حلو يا بت ولا وحش قولي اخلصِ علشان اكرش عليه 

غضبت مارية من حديث منه عند ذكر أرسلان اردفت قائلة: عادي يعنى شخص عادي ويلا بنا علشان انا أتاخرت ولازم اغير هدومي... 

اردفت منه قائلة:  طيب عرفتي توصلي لحاجه عنه 

لوت مارية شفتيها قائلة. للأسف لا إنسان غامض و الصراحة انا انشغلت ب وهج لدرجه إني نسيت إنى داخله الفيلا علشان اعمل عنه حوار صحفي.. و يلا بقا و بعدين اكمل لك.. 

قالت هذا واستقلت سيارتها وبجانبها منة لتذهب الى منزلها لتقوم بتغير ملابسها وتذهب الى فيلا القيصر.. 

❈-❈-❈ 

عند اميرة... 

بداخل مشفى الدكتور محمد 

بعد ان اخذت عينه من دماء سميحه و طلبت فحصها كانت النتيجة صدمة بنسبه لهاف نتيجة الفحص تأكد   بانها تتناول هذا العقاقير منذ اكثر من سنة اى منذ لحظة أصابتها عزمت امرها بأنها سوف تخبر نوح و بالفعل طلبت من الدكتور محمد الاتصال به ومقابلته في المشفى للأهمية.. 

اثناء دلوف نوح الى مكتب الدكتور محمد وجد أميرة تسير مع شخص تبتسم له برقة يبدوا بينهم الانسجام شعر بغضب و غيرة تنهد بضيق اكثر عندما كانت تقترب منه ليبتسم لها ذألك الشخص قائلا:  

_دكتورة أميرة أنا هكون فى المعمل لو احتجتي اي حاجه 

ابتسم له أميرة قائلة:  شكرا يا دكتور سعد 

تركها سعد وذهب، كل هذا أمام نوح الذي يقف كان يشاهد  كل هذا،  صك على  أسنانه بعنف نظر لها بضيق مثل دلف الى غرفة الدكتور محمد و هى خلفه مباشرة 

ابتسم محمد وقام بترحيب بنوح قائلا:  نورت يا نوح يا ابنى اتفضل اقعد، لك وحشه والله 

عاد نوح يسيطر على نفسه و اردف قائلا:  شكرا يا دكتور محمد، خير حضرتك طلبت تشوفني هنا ليه؟! 

نظر الى اميرة قائله:  اتفضلى اقعدى يا دكتورة أميرة 

جلست أميرة على المقعد المقابل ل نوح الذي كان ينظر إليها بغضب و غيره من مجرد رؤيتها مع ذألك الشخص 

أردف نوح قائلا بهدوء:  خير يا دكتور محمد حضرتك طلبت تشوفني ليه؟! 

اردف محمد قائلا:  الكلام اللي هتسمعه ممكن يكون صدمه بنسبة لك يا نوح، ولازم تتحكم فى أعصابك وبلاش تسريع قبل اى خطوة من فضلك 

بدا القلق على وجه نوح، ليكمل الدكتور محمد حديثه وهو يوجه نظر ه الى أميرة قائله:  من الأفضل يا دكتورة اميرة تقولي أنتِ ل نوح كل حاجة 

نظر نوح نظرات حارقة ارتبكت من نظراته لها اغمضت عينيها واخذت نفسا طولا فتحت عينيها ببطء و نظرة بقوة ل نوح الذي كان يتابع ادق تفاصيل وجهها قصت له أميرة منذ رؤيتها تلك الحبوب الواقعة على الأرض وشرحت له ماهو نوع هذه العقاقير  وتأثيرها  على صحة سميحه هانم كما قصت له نتيجة التحليل الخاص بعينه الدماء و اخبرته بانها تأخذ هذه العقاقير اكثر من سنة 

جحظت عيون نوح عند استماع حديث اميرة انتفض قلبه برعب ايعقل ما قولته، كان صامت لا يقدر على الحديث فقط شارد الذهن ظل يفكر من يكون من مصلحته عدم شفاء سميحه؟! ايعقل ان يكون عمه هاشم ام أرسلان ام ماهي وقف عند التفكير فى والده هل يعقل انه هو من فعل كل هذا؟! شرد فى حديثه عندما صرخ عليه عندما علم بانه جلب طبيبه لتعالج سميحه.. 

اغمض عينيه بحزن على ما وصل إليه 

نظرت إليها أميرة ولأول مرة تشفق عليه عندما وجدته مسكور حزين شعرت بوخيزات في قلبها لم تعرف سببها 

اردف نوح قائلا بألم:  و الحل ايه لحالة أمي؟! 

اردفت اميرة قائلة بهدوء:  احنا هنكثف معاها كورس العلاج الطبيعي و طبعا مع  أدوية تنشيط العضلات و ربنا يسهل بس اهم حاجة لازم المتابعة و ان الحبوب دي   ما توصلش لها تانى 

نظرت الى ساعتها و اكملت:  دلوقتي لازم استأذن علشان ميعاد الجلسة بتاعت سميحة هانم عن اذنكم! 

قالت هذا و انتصبت واقفة وسارت تخرج من الباب 

بينما كان ينظر نوح في اثرها ابتسم الدكتور محمد قائلا:  بنت حلال الدكتورة اميرة دي، ربنا يوعديها بابن الحلال اللي يعوضها عن اللي شفته 

نظر له نوح  بغضب وصك على اسنانه و اردف قائلا:  استأذن انا كمان يا دكتور وشكر ا على مساعدة حضرتك 

أبتسم له محمد قائلا:  مفيش شكرا بنا يا نوح ده واجبنا نحو اي مريض  و انت ناسي إنى دكتور العائلة من زمان المهم ناوي علي ايه 

نظر له نوح بكسرة قائلا:  مش عارف انا مش مستوعب لحد دلوقتي  كلامكم  ومش مصدق اللي حصل، مين من مصلحته يعمل كده في ماما سميحة؟! 

  تنهد و أكمل:  انا لازم امشي علشان أكون جنبها بعد اذنك؟! 

قال هذا و أنتصب واقفا و سار تجاه الباب شارد الذهن حزين يشعر بوخيزات في قلبه؟! 

❈-❈-❈ 

امام المشفى 

اثناء خروج اميرة  لتعبر الطريق الاخر لكي تذهب الى سيارتها كانت توجد سيارة تسير بسرعة كبيرة او بمعنى تريد ان تصطدم بها راي نوح هذا اثناء خروجه هو الاخر و بسرعة البرق هرول إليها قائلا بخوف:  أميرة خلى بالك 

قال هذا  و هرو ل إليها و خطفها كالخطاف  يحاوط خصرها يضمها إليها داخل أحضانه أما هى دفنت وجهها بداخل حنايا صدره.. شعر برجفة جسدها رفع يده ورتب على ضهرها بحنان شديد قائلا:  أهدي مفيش حاجة أنت كويسة.. 

تعجبت أميرة من صوت نوح الدافئ لأول مره تشعر بهذا الدفء الغريب رغم أنها كانت مكتوب كتابها على رامي و قام بحتضنها الانها شعرت ببردة تسري فى جسدها، من هذه الضمة ولكن  لماذا شعرت بكل هذا الدفء وهى داخل أحضان نوح؟! 

شعرت بالخجل وابتعدت عنه تنظر الى عينيها تقابلت العيون كان لغة مشتركة بينهم كلا منهم يحمل الكثير و الكثير من الكلمات و الألم حاولت السيطرة على نفسها و اردفت قائلة بصوت ضعيف:  شكرا 

أغمض عينيها واخذ نفسا طولا حتى يهدى من ثورة مشاعره و فتح ببطء شديد قائلا: أنت كويسة حصل لك حاجة 

أجابته وهى تتهرب من نظرات عينيه قائلة:  اه كويسة الحمدلله.. بعد اذنك 

قالت هذا و فرت من أمامه تهرب، رغم كل هذا ابتسم نوح في اثرها ولكنه نظر بغضب و شر فى اتجاه تلك السيارة التي لم يلحق بها؟! 


❈-❈-❈ 

بداخل حديقة فيلا القيصر 

جلست مارية و بجانبها وهج تتحدث معها و تعملها نطق بعض الحروف بشكل صحيح فهي عملت بذكاء تلك الفتاة منذ اول مرة راتها  أردفت وهج قائلة بفرحة: 

_يعنى أنا خلاص هروح  المدرسة اهو قولت صح بسين مش ثاء 

قهقهت مارية على وهج وقامت بتقبيل وجنتيها قائله:  شطوره يا وهجي 

ابتسمت لها وهج قائله:  تعرفي بابي كمان بيقولى يا وهجي، ايه رايك نروح نلعب سوا انا اجري و أنتِ تجري ورايا 

ابتسمت لها مارية قائلة:  تمام يلا بنا 

وبالفعل هرولت وهج وخلفها مارية الى أنها دلفت فى أسطبل الخيول الخاص ب أرسلان 

أتسعت عينيها من جمال هذه الخيول فكانت خيول عربية اصلية نادرة الوجود لمعت عينيها من شده جمالها اردفت قائلة وهى لا تبعد نظرها عند ذألك الفرس:  الله الحصان ده حلو أوي  بتاع مين يا وهج 

اردفت وهج قائله  وهى تقترب منه:  ده رعد بتاع بابي أرسلان. 

لمعت عيناها بالسعادة قائله: ده شكله حلو اوي  ، بس ليه  حزين زي صحبه ما علينا، يلا بنا يا وهج نطلع من هنا 

اردفت وهج قائله بفرح طفولي: أ انا نفسي اركبه ايه رايك لو نركبه سوا 

تعجبت مارية قائله: و ليه مش بتركبي مع بابي!! 

حزنت وهج قائلة:  بابي بطل ركوب خيال من زمان ومانع حد يدخل هنا الأسطبل علشان خاطري يا ميس نعمه خلينا نركب و بس و هنزل على طول.. 

تنهدت مارية قائلة:  طيب استني أشوف حاجه نطلع عليه 

بالفعل وجدت مارية كرسي صغير قامت بحمل وهج ووضعتها على ظهر الفرس أولا ثم قامت بفك رابط الفرس وصعدت هى الأخرى تضم وهج   وفجأة وكانه كان منتظر هذه اللحظة سنوات وهو مقيد اندفع يهرول بسرعة البرق خارج الاسطبل لتصرخ مارية قائله: 

_صلي على رسول الله، يلهوي انا اللى  جبته لنفسي بيوقف أزاي ده 

اما رعد كان يهرول يصدر الكثير من الأصوات دليل على شده فرحته وهو منطلق في الهواء 

   اما مارية كانت صرخاتها تدوي في المكان تمسك وهج بحنان شديد و رعد يسابق الريح 

في مكتب أرسلان كان جالس على مكتبه ينظر الى ذألك الملف و يبتسم ولكنه سمع صوت صهيل فرسه انتصب وافقا ونظر من النافذة بصدمه عندما راي فرسه رعد يهرول بشده و فوقه نعمة تضم وهج بخوف شديد 

خرج من الغرفة  ينزل الدرج بسرعة شديده متجه  الى الأسطبل ولأول مرة بعد مرور سنوات كثيرة عاد يمتطي فرس و هرول مسرعا لكي يلاحق فرسه رعد 

ومع سرعة الفرس كان قلبه يشعر بفرحة شديد كانه عاد ينبض من جديد فهو تربي على ركوب الخيل منذ الصغر  كان يفوز بالمركز الأول فى جميع المسابقات الخاصة بالخيل أصبح قريب للغاية من رعد اردف قائلا بصوت حاد  و غاضب:  رعد اقف 

بالفعل وقف الفرس يلهث اما مارية كانت صدرها يلعو ويهبط من الخوف تتصب الكثيرمن العرق تنهدت بفرحه عند وقوف الفرس و اثناء نزولها اختل توازنها ووقعت بظهرها على كوم من القش 

فزع أرسلان و اوقف الفرس ونزل من عليه سريعا نظر الى وهج وجدها تبتسم له بفرحه شديده تنهد و اقترب من وقوع نعمة أردف بقلق وهو يري تغير ملامح وجهها:_ 

أنت كويسة 

اردفت بصوت مرهق قائلة:  اه الحمدلله كويسة 

حاولت النهوض  ولكنها فشلت بسبب ألم ظهرها  ، نظر لها أرسلان و مد يده لها و سحبها لتصطدم بصدره نظرت له مارية و تلاقت عينيها بعين أرسلان تعجب أرسلان من ذألك الشعور الذي يسيطر عليه كلما كانت تلك النعمة معه في نفس المكان او قريبة منه 

شرد في عينيها و فى ملامحها آفاق على قدوم الشخص المسؤول عن أستطبل قائلا  بخوف ورعب:  ست وهج حصل لك حاجة 

ابتعد ارسلان عن مارية رغم انه شعر بإخواء من بعده عنها ينظر بغضب وغيظ من ذألك الشخص:  انت كنت فين يا مدحت حسابك معايا بعدين اتفضل خد وهج على الفيلا ومعاك رعد 

اردفت مارية و هى تتألم بخفوت:  هو ملهوش ذنب على فكره 

نظر لها أرسلان نظره ارعبتها قائلة:  أنت تخرسي خالص مش عايز أسمع صوتك وحساب 

❈-❈-❈ 

في إحدى الملاهي الليلة. 

كانت تتمايل و تتراقص ضحي بين احضان تامر ترتدي ثوب ضيق شعرها يتطاير على أنغام الموسيقى ترتشف كاس من الخمر أما هو يلمس جسدها بكل وقاحة وهى اكثر من مرحبة اقترب منه احد أصدقائه قائلا: 

_ايه يا برنس انا بقول كده كفاية البت استويت وطلبت الأكل 

غمز له تامر قائلا:  انا كمان بقول كده بقولك ايه فضي لنا السكة.. 

ابتسم له صديقه بمكر:  يسهله يا عمنا.. 

بعد قليل سحب تامر يد ضحي قائلا:  يلا يا ضحي علشان نكمل سهرة عيد ميلادي فى حته تانيه يا بيبي 

كانت تتمايل وتترجح من شده السكر غير مستوعبة لما يحدث حولها أردفت قائله: يلا يا حبيبي أنا حسي إني دماغي تقيله عليى خالص... 

ابتسم بخبث وهى يضمها ويخرج بها من المكان: 

_بعد شوية أنا هريحك يا روحي... 

قال هذا ودلف بها الى إحدى الغرف ينظر الى جسدها برغبة و احتياج شديد اقترب منها يضمها رفع يده وكاد ان يجردها من ملابسها الا اوقفها الطرق على الباب 

زفر بغضب و قام بوضعها على إحدى الأرائك قائلا: 

_شوية وراجع لك يا روحي يا بطل 

اما هى بدت تشعر بصداع شديد تحاملت على نفسها ودلفت الى الحمام و اخرجت ما بجوفها احسيت بالراحة و قامت بغسل وجهها وخرجت من الحمام تعجبت من وجودها في ذألك الغرفة كادت ان تذهب الى الباب لتخرج و جدت تامر يدلف هو الاخر عاري الصدر نظر لها قائلا  : رايحه فين يا بيبي هو دخول  الحمام زي خروجه 

شحب وجهها قائله  بصدمه:  قصدك ايه مش فاهمة 

اقترب منها قائلا:  قصدي كده 

قال هذا وانقض عليها يحاول يقبلها بعنف اما هى ظلت تصرخ وتدفعه بعيد عنها الا انه كان يكبلها بشده قائلا برغبه:  خليك حلوة كده و انا أبسطك 

حاولت تدفعه بعيده عنها ودموعها تنهمر بغزارة قائلة: 

_ابعد عنى يا حيوان  

زاد رغبته بها اكثر عندما مزق ثوبها وظهر مقدمة صدرها أوقعها على التخت و أصبح يعتلها يقبلها ولكنه حاولت تجمع قواها وضربته بقوة اسفل بطنه ليبتعد عنها من شدة الألم انتهزت هى ذألك و فرت من أمامه تهرول الى الخارج تختبي منه 

بعد قليل.. 

كانت تجري بسرعة البرق تريد ان تختبي في اي مكان حتى لم يجدها، نظرت الى نفسها والى ثوبها  الممزقة اثر التعدي عليها، هى بالفعل فتاة غيبة ارادت  ان تبعد عن اهمال والدها ووالدتها الا انها كانت  ستسبب  في ضياع نفسها، كانت تظن انه يكن لها مشاعر ويحبها لم تعرف بانه يريد أن  يعتدي عليها و يسلب منها اعز ما تملك حتى لو كانت سيئة  فأنها لم تذل اهلها او اخيها الذى وضع ثقته فيها. 

اخذت ضحى تنظر بذهول وهى تري الظلام محيط بها حتى انها رأت سيارة مفتوحة  يكاد صاحبها ان يقفل بابها،  اقتربت منها ودلفت الى الداخل وهي تنظر الى ذلك الشاب قائلة برعشة :  بسرعة من فضلك سوق بسرعة ربنا يخليك 

كانت تتحدث و صدرها يعلو ويهبط من الخوف تنتفض في جلستها 

نظر اليها ذلك الشاب وتعجب منها وهو ينظر  بذهول لملابسها الممزقة وحالتها. 

زفر بغضب قائلا:  انتي مين و ازاي تتدخلي العربية كده 

كادت ضحى ان تتحدث ولكنها وجدت تامر يقترب الى السيارة وفى لحظة دفنت وجهها في صدره أردفت قائلة وهي تنتفض :  من فضلك اطلع بسرعة أنا خائفة 

اما ذألك الشخص شعر بالحزن عليها وهى تنتفض هكذا وبلحظة رفع يده رتب على ضهرها بحنان قائلا بهدوء:  أهدي خدي نفسك براحة وفهمني انت مين وبتجري من ايه 

رفعت وجهها ونظرت له نظرة زلزلت كيانه شعر بوخزه فى قلبه اردفت قائلة  وهى تتهرب من عينيه المسلط عليها: فى واحد كان بيجري وراي و حاول حاو 

لم تستطيع ان تكمل وزاد بكائها تنهد الشخص:  طيب اهدي خلاص انا بعدت عن المكان، تحبى اوصلك فين 

فكرت اذا اخبرته عن مكان منزلها سيعرف من تكوم وستكون فضحيه لها تهربت بكذب قائله: أنا ساكنة هنا فى الشارع ده ممكن تقف على جنب 

نظر لها هذا الشخص بقوة و اردف قائلا:  تمام 

وقف السيارة ترجلت منها بسرعة وكادت تفر الا انه اوقفها قائلا:  استني عندك 

وقفت ضحى تغمض عينيها بضغف اقترب منها الشخص وقام بوضع معطف شتوي على جسدها قائلا: 

_خلى ده عليكى مينفعش تمشي كده 

نظرت له قائلة:  شكرا على مساعدتك ليا 

قالت هذا وفرت من امامه تختبي في إحدى الشوارع 

اما ذألك الشخص نظر فى اثرها تنهد و استقيل سيارته وقادها وهو حزين على تلك الفتاة 


اخطاء الاباء يقع فيها الابناء"


الفصل الثالث عشر والرابع عشر من هنا


بداية الروايه من هنا



🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹

ادخلوا بسرعه حملوه وخلوه علي موبيلاتكم من هنا 👇👇👇

من غير ماتدورو ولاتحتارو جبتلكم أحدث الروايات حملوا تطبيق النجم المتوهج للروايات الكامله والحصريه مجاناً من هنا


وكمان اروع الروايات هنا 👇

روايات كامله وحصريه من هنا


انضموا معنا على تليجرام ليصلكم اشعار بالروايات فور نزولها من هنااااااااا


🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺

خلصتوا قراءة الفصل إتفضلوا جميع الروايات الكامله من بداية الروايه لاخرها من هنا 👇❤️👇💙👇❤️👇


رواية البنات زينة البيت


رواية حطمت حصون قلبي


رواية أسيرة القاسي


رواية القيصر


رواية صدفة مجنونه


رواية غزاله بفك الضبع


رواية عهد الأسود


نوفيلا سطو قلبي


رواية صعيدي يفقد عقله


رواية أحببت فريستي


رواية العنيد


رواية هلاك العشق


رواية زوج مأجور


رواية حب بالقوه


رواية البريئه والوحش


رواية الجميله والوحش


رواية لعبة القدر


رواية عشق الوحوش


روايه حب مجهول الهوية


رواية صغيرة الثلاث


زواج بالاجبار


1- روايةاتجوزت جوزي غصب عنه

2- رواية ضي الحمزه

3- رواية عشق الادهم

4 - رواية تزوجت سلفي

5- رواية نور لأسر

6- رواية مني وعلي

7- رواية افقدني عذريتي

8- رواية أحبه ولكني أكابر

9- رواية عذراء مع زوجي

10- رواية حياتك ثمن عذريتي

🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺

🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺


رواية صغيرة الايهم

12- رواية زواج بالاجبار

13- رواية عشقك ترياق

14- رواية حياة ليل

15- رواية الملاك العنيد

16- رواية لست جميله

17- رواية الجميله والوحش

18- رواية حور والافاعي

19- رواية قاسي امتلك قلبي

20- رواية حبيب الروح

21- رواية حياة فارس الصعيد

22- سكريبت غضب الرعد

23- رواية زواجي من أبو زوجي

24- رواية ملك الصقر

25- رواية طليقة زوجي الملعونه

26- رواية زوجتي والمجهول

27- رواية تزوجني كبير البلد

28- رواية أحببت زين الصعيد

29- رواية شطة نار

30- رواية برد الجبل

31- رواية انتقام العقارب

🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺

🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺


رواية الداده رئيسة مجلس الإدارة

33- رواية وقعتني ظبوطه

34- رواية أحببت صغيره

35- رواية حماتي

36- رواية انا وضورتي بقينا اصحاب

37- رواية ضابط برتبة حرامي

38- رواية حمايا المراهق

39- رواية ليلة الدخله

40- سكريبت زهرة رجل الجليد

41- رواية روح الصقر

42- رواية جبروت أم

43- رواية زواج اجباري

44- رواية اغتصبني إبن البواب

45- رواية مجنونة قلبي

46-  رواية شهر زاد وقعت في حب معاق

47-  رواية أحببت طفله

48- رواية الاعمي والفاتنه

49- رواية عذراء مع زوجي

50- رواية عفريت مراتي

51- رواية لم يكن أبي

🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺

🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺


52- رواية حورية سليم

53- رواية خادمه ولكن

54- سكريبت لانك محبوبي

55- رواية جارتي وزوجي

56- رواية خادمة قلبي

57- رواية توبه كامله

58- رواية زوج واربع ضراير

59- نوفيلا في منزلي شبح

60- رواية فرسان الصعيد

61- رواية طلقني زوجي

62- قصه قصيره أمان الست

63- قصة فتاه تقضي ليله مع شاب عاذب

64- رواية عشق رحيم

65- رواية البديله الدائمه

66- رواية صراع الحموات

67- رواية أحببت بنت الد أعدائي

68- رواية جبروتي علي أمي

69- رواية حلال الأسد

70- رواية في منزلي شبح

🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺

🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺


71- رواية أسيرة وعده

72- رواية عذراء بعد الاغتصاب

73- رواية عشقتها رغم صمتها

74- رواية عشق بعد وهم

75- رواية جعله القانون زوجي

76- رواية دموع زهره

77- رواية جحيم زوجة الابن

78- رواية حين تقع في الحب

79- رواية إبن مراته

80- رواية طاغي الصعيد

81- رواية للذئاب وجوه أخري

82- رواية جبل كامله

83- رواية الشيطانه حره طليقه

84- حكاية انوار كامله

85- رواية فيروزة الفهد

86- قصة غسان الصعيدي

87- رواية راجل بالاسم بس

88- رواية عذاب الفارس


91- رواية زين وليلي كامله

92- رواية أجبرني أعشقه

93- رواية حماتي طلعت أمي

94- رواية مفيش رحمه

95- رواية شمس العاصي الجزء الاول كامله

96- رواية الوفاء العظيم

97- رواية زوجوني زوجة أخي

98- قصص الانبياء كامله

99- سكريبت وفيت بالوعد

100- سكريبت جمعتنا الشكولاته الساخنه

101- سكريبت سيف وغزل

102- رواية حب الفرسان الجزء الثالث

103- رواية رهان ربحه الأسد

104- رواية رعد والقاصر

105- رواية العذراء الحامل

106- رواية اغتصاب البريئه

107- رواية محاولة اغتصاب ليالي

108 - رواية ملكت قلبي

109 -  رواية عشقت عمدة الصعيد

110- رواية ذئب الداخليه


رواية عشق الزين الجزء الاول

112- رواية زوجي وزوجته

113- رواية نجمة كيان

114- رواية شوق العمر

115- رواية أحببتها صعيديه

116- رواية أحتاج إليك كامله

117- رواية عشق الحور كامله

118- رواية لاعائق في طريق الحب

119- رواية عشق الصقر

120- قصة ليت الليالي كلها سود

121- رواية بنت الشيطان

122- رواية الوسيم إبن الحاره والصهباء

123- رواية صغيرتي الجميله

124- رواية أخو جوزك

125- رواية مريض نفسي

126- رواية جبروت مرات إبني

127- رواية هكذا يكون الحب

128- رواية عشق قاسم

129- رواية خادمتي الجميله

130- رواية ثعبان بجسد امرأه


رواية جوري قدري

132- رواية اجنبيه بقبضة صعيدي

133- رواية المنتقبه أسيرة الليل

134- رواية نجمتي الفاتنه

135- رواية ليعشقها قلبي

136- رواية نور العاصي

137- رواية من الوحده للحب

138- رواية أحببت مربية ابنتي

139- رواية جوزي اتجوز سلايفي الاثنين

140- رواية شظايا قسوته

141- نوفيلا اشواق العشق

142- رواية السم في الكحك

143- رواية الصقر كامله

144- رواية حب مجهول المصدر

145- قصة بنتي الوحيده كامله

146- رواية عشقني جني كامله

147- رواية عروس الالفا الهجينه الجزء الثاني

148- رواية أميرة الرعد

149- رواية طفلة الأسد

150- نوفيلا الجريئه والاربعيني


151- رواية أحببت مجنون

152- قصة أخويا والميراث

153- رواية حب من اول نظره

154- رواية اغتصاب بالتراضي

155- رواية صعيدي مودرن

156- رواية أصبحت خادمه لزوجي


157- رواية ورطه مع السعاده


158- قصة فيروز كامله

159- رواية رجال لايهابون الحياه

160- رواية ليالي الزين

161- رواية عروسه وضورتها يوم فرحها

162- رواية عروس رغماً عنها الجزء الاول

163- رواية أحببت طريدتي

164- رواية اغتصاب ولكن

165- رواية عريس ايجار

166- رواية خيانه زوجيه

167- رواية امتلكني كبير الصعيد

168- رواية عشق صعيدي

169- رواية ضحية الشهوات


170- رواية انتقام قاسي


171- رواية البايره والعقيم


172- رواية فريسه في أرض الشهوه

173- رواية الفتاه التي فقدت شرفها



تعليقات



CLOSE ADS
CLOSE ADS
close