القائمة الرئيسية

الصفحات

الأخبار[LastPost]

رواية القيصر الفصل التاسع عشر والعشرين بقلم نهي عادل حصريه وجديده

 رواية القيصر الفصل التاسع عشر والعشرين بقلم نهي عادل حصريه وجديده 

رواية القيصر الفصل التاسع عشر والعشرين بقلم نهي عادل حصريه وجديده 

الفصل التاسع عشر

ومن وُهب له الرضا بقضاء الله وقدره فقد بلغ أفضل الدرجات. ثق بأن الله يرى كم تكبدت الصعاب. سيستجيب، لأنه وعدك، ولأنه الله. 

صباح يوم جديد 

داخل شقة منه 

استيقظت من نومها على صدح هاتفها نظر ت وجدتها مارية قامت بالرد قائله: صباح الفل يا حب عمري 

قهقهت مارية قائله: صباح الخير يا اخرة صبري لقيتك رني عليى اكتر من عشره مرات 

اعتدلت منه من جلستها قائله: فكرتني صح كنتي فين يا بت قولت لي اجي لك وبلاش تأخير و الذي منه و في الاخر اجي مش الاقيك يا واطيه 

حمحمت مارية قائلة: اصلا الصراحة كنت مع أرسلان 

_مين و أزاي!!! 

هكذا قالت منه بتعجب و ذهول 

تنهدت مارية قائله: اهدي يا منه و انا هقول لك على حاجة 

اردفت منه قائلة بسخرية: قول لي يا ماما قول لى و اشجني 

اخذت مارية نفسا و قصت ما حدث معها منذ ان قامت بفتح الباب وجدته أمامها الى ان طلبها للزواج 

اتسعت عيون منه قائله: ينهار أسود ومنيل يعنى عايزه تقول لي أنه كان عارف عنك كل حاجة 

أجابتها مارية قائله: اه كله كله تصوري يا منه و انا اللي كنت فأكرة نفسي نصحه و هعمل حوار صحفي عنه و اعرف كل تفاصيل حياته اتاري هو اللي طلع عارف كل حاجة عن حياتي شفتي النحس 

قهقهت منه قائله: يا خبتك الكبيرة يا مارية و اللي كنا بنعمله مع الناس اتعمل فينا، بس مش مهم المهم انه هاااا طلع عاشق و لهان وطالب القرب و الحب أوعدني يارب بقمر و شخصية كدة زيه 

اردفت مارية قائله بغيرة: أتلمي يا منه. 

اردفت منه قائلة بمكر : اه شغل الغيرة هيشتغل ولاء ايه المهم اميرة عامله وحشني كتير 

اجابتها مارية قائلة: كويسة الحمدلله انا شفتها امبارح لما روحت الفيلا اشوف وهج بس حاولت اتصل بها لقيت نوح رد عليى و قال لي انها نايمه اتحرجت و قفلت على طول بس هروح لها النهارده ايه رايك لو تيجى وكمان ضحي اخت ابو النوادر هتيجي واخدة بالك من ضحي 

ابتسمت منه باتساع قائلة: طبعا معاكم يا حب عمرى هقوم بسرعة انزل اخلص اخر تقرير فى المجمع و على طول اجى لك بس ابقى ابعتى العنوان فى رسالة 

أردفت مارية قائله: تمام بس امانه عليك ابعدي عن المشاكل يوم بس 

زمت منه شفتيها قائله: بقى انا وش ذألك 

قهقهت مارية: أنتِ كذألك كله يا روحي 

قالت هذا و قامت بغلق المكالمة. 

بعد انتهاء المكالمة نهضت منه من على الفراش و انتصبت واقفة و سارت متجه الى الحمام دلفت الى الداخل اختفيت دقائق و خرجت واقفت امام خزانه ثيابها و انتقت فستان من اللون الرصاص وحجاب من اللون السماوي و أدت فرضها وخرجت الى الردهة وجدت والدتها تجلس امام التلفاز اقتربت قائلة: 

_صباح الخير يا منال 

نظرت لها منال بغضب قائلة: صباح الخير يا اخرة صبري لبسي و رايحه بدرى كده على الصبح فين مش عادتك يعنى 

اجابتها منه وهى ترتدى حذاء رياضي من اللون الأبيض قائلة: عندي شغل قولت اخلصه بدرى علشان رايحه عند أميرة مع مارية 

لوت منال شفتيها قائلة: شغل طيب امانه عليك ابعدي عن المشاكل نفسي تيجى لي مرة من غير مشاكل يا حبيتى مرة كدمه في وشك ومره في عينيك ومرة خياطة سبعه غرز في ايدك ارحمى نفسك و أرحمنى يا منه 

وضعت منه يديها فى خصرها قائلة بغرو: دي ضريبة النجاح يا أعداء النجاح بس حاضر هبعد عن الشر و اغنى له مبسوطة منى سلام 

قالت هذا واقتربت منه من والدتها ووضعت قبله على وجنتيها. 

❈-❈-❈ 

في شقة نادر الحسيني. 

وضعت ضحي الأطباق على الطاولة التي يجلس امامها نادر قائلة: برده يا ابية شربت قهوة قبل الفطار 

ابتسم لها نادر قائلا: انتِ عارفة يا ضحي انا بحب اشرب القهوة قبل الفطار بس تسلم ايدك ايه الفطار الملوكي ده 

ابتسمت بفرحة قائلة: بجد عجبك يا ابية 

قبلها نادر من وجهتها قائلا بحب: ربنا يخليكى ليا يا ضحي ويهدى بابا وماما ويلا بقا نفطر علشان اوصلك معايا في سكتي للكلية و اول ما تخلصي رني علي اجي اخدك على طول 

اجابته ضحي: لا ما انا بعد اذنك لما اخلص الكلية عايزه اروح عند وهج و الدكتورة اميرة 

أومأ له برأسه قائلا: تمام مفيش مشكلة خلصي و اجي اخدك وأوديكِ هناك. 

صدح رنين هاتفه اخرجه من جبيه و جده سيف قام بالرد قائلا: سيف باشا بيتصل مره واحدة لا كده يبقى فى حاجة اشوفك و اسمع صوتك 

شحب وجه ضحي عند سماع اسم سيف 

قهقه سيف قائلا: شفت علشان تعرف انى اجدع منك 

المهم محتاج اشوفك ضروري 

اجابه نادر قائلا : خير قلقتني فى حاجة أنت كويس يا سيف 

تنهد سيف قائلا: انا كويس متخفش بس محتاج لك فى موضوع مهم. 

تنهد نادر قائلا: طيب تمام حد الوقت والمكان وبلغني 

اجاب سيف قائلا: الليلة فى الكافية بتاعنا عندك مشكلة 

رد نادر بهدوء: لا مفيش مشكلة هوصل ضحي عند القيصر 

شعر سيف بالغيرة أردف قائلا بتسرع: وهى تروح عنده ليه لوحدها 

تعجب نادر قائلا: فى ايه يلا مالك و بعدين انا اللى اخوها مش أنت يا جدع المهم سلام دلوقتي و خلينا على تليفون علشان لازم انزل علشان تلحق كليتها سلام يا صاحبي 

تنهد سيف قائلا: سلام يا صاحبي 

بعد ان انهى نادر حديثه مع سيف جذب أشيائه من على الطاولة قائلا وهو ينظر الى: يلا يا منه 

منه اين منه كانت شاردة شاحبه الملامح أخافت بشده عندما سمعت حديث سيف ايعقل ان يخبر نادر بما حدث معها، تعجب نادر و هو يرتب على ضهرها بحنان قائلا: منه، 

آفاقت قائلة: هااا بتقول لى حاجة يا أبيه 

أردف نادر قائلا بحنان: أنت كويسة يا حبيتى 

ارتبكت منه قائله: اه كويسة بس هو في حاجة معاك 

اجابها قائلا: حاجة أزاي يعنى مش فاهم 

تنهدت قائلة: مفيش يا ابيه خلاص و يلا علشان ميعاد المحاضرة قرب. 

قالت هذا وجذبت حقيبتها تهرب من امام نادر الذي كان ينظر لها نظرات ذات معنى. 

❈-❈-❈ 

امام المجمع السكنى الخاص لشركات القيصر 

ترجلت منه من سيارة الأجرة قامت بدفع الحساب و سارت متجه الى الداخل زفرت بغضب عندما وجدت المجمع خالي من العمال فهي جاءت مبكرا حتى تنهى عملها بسرعه و تذهب الى مارية و أميرة تنهدت و قامت بعمل جولة داخل المجمع تقوم بتصوير تلك الشقق الفاخرة قائلة بمرح: أوعدني يارب و أسكن فى شقة من دول. 

و اثناء حديثها مع نفسها سمعت همسات قادمه من إحدى الغرف اقتربت ببطء و انصعقت حين سمعت: 

_ شخص: عملت اللي قولت لك عليه يا بيومي و بدلت الحديد الجديد بالحديد المضروب زي ما الباشا طلب مننا 

اجاب الشخص الأخر قائلا: حصل يا رشاد رغم انى خايف ان المجمع يقع على الناس ولو ماتت يبقى ذنبها فى رقابتنا 

وقبل ان يجيب بيومي اقتحمت منه الغرفة قائلة بصوت حاد: ينهار أسود و منيل بتسرقوا فى الحديد عايزين الناس تموت وقعتكم سوده بأذن الله على ايدي وانا صورت كل ده صوت و صورة وهروح بسرعة اقول ل مستر نادر 

انتفض بيومي ورشاد من جلستهم الذي أردف بغضب: انتِ مين ودخلتي هنا أزاي 

اردف بيومي قائلا: اهدي بس يا آنسه و نتفاهم 

اجابته منه قائلة بسخرية: التفاهم هيكون مع مستر نادر 

أردف رشاد بشر قائلا: 

قبل ما تفكري تقول لي حاجة ل نادر بيه هتكوني موتي 

قال هذا و حاول مسكها الا انها فرت بسرعة البرق من أمامه تحاول الاختباء ولكنها شهقت فجأة حين وجدت يد تكبلها من معصم يدها قائلا: رشاد تعال بسرعة انا مسكتها. 

اقترب رشاد منها و أردف بغضب بعد ما اخرج من جبيه سلاح يوجه إليها قائلا: كنتِ بتقول لى ايه بقا يا حلوة 

عضت على شفتيها قائلة: ولزومها ايه المطواة ده يا أخ رشاد أنا بقول نتفاهم احسن 

زفر رشاد قائلا بشر : فين التسجيل يا بت بدل ما اخلى المطواة ده تلعب في وشك البخت قبل ما نقتلك و نرمي جثتك للكلاب السكك 

شحب وجهها قائله: و على ايه كل ده يا اخ رشاد التسجيل معايا اهو في موبايلي اتفضل خده و سيبنى أخرج من هنا و انا اوعدك كل الوعد إني لا اري لا اتكلم لم اسمع شئ والله بس سبني اخرج انا اللي غلطانه 

صرخت بقوة صرخة مدوية تعبر عن مدي غيظها قائله: 

_ياريتني سمعت كلامك يا امى، عاااا انا عايزه اروح لأمي منال انا ايه اللي عملته فى نفسي ده ياربي كانت لازم تاخدني الشهامة اوي كده، سجلت و خلاص مش امشي و انتل اروح اقول ل ابو النوادر على اللي سمعته و اخليه يسمع التسجيل ، لا أزاي لازم احط التاتش بتاعي و ادخل اقول لهم إني سجلت لهم فالحة انا عارفة إني فالحة و هبله زي ما منال بتقول 

صرخ بيومي قائلا: بس كفاية كلام هنعمل معاها ايه يا رشاد كله الا القتل انا لا يمكن اقتل حد لحد هنا و انا براءة يا صاحبي. 

اجابه رشاد قائلا: أهدي شوية خلينى نفكر انا هحاول اتصل بعصام بيه يقول لى هنعمل ايه 

نظرت منه الى رشاد وجدته مشغول في هاتفه يحاول الاتصال ثم نظرت بيومي و انتهزت الفرصة انشغاله و قامت بغرز أسنانها فى ذراعيه وهرولت الى الخارج تحاول الاختباء او الاتصال بأحد يقوم بمساعدتها 

اردف بيومي قائلا: اه يا بت العضاضة 

صرخ رشاد: بسرعة لازم نمسكها قبل ما تروح تبلغ علينا. 

و اثناء هروب منه اصطدمت بجسد صلب ارتجف جسدها و أنتفض رفعت وجهه مع دقات قلبها السريعة خوف ان يكون أحد ذألك الاشخاص و لكنها وجدته نادر ابتسمت و اخذت نفسا طولا قائله بفرحه: هو انت حمدالله على السلامة يا ابو النوادر جيت المرة ده متأخر بس الحمدلله انك جيت. 

كانت تتحدث بمرح رغم رجفه صوتها و جسدها 

رفع نادر حاجبه قائلا بتعجب: قصدك ايه و بتخرقي بتقولي ايه. 

اجابته منه قائله: ثواني بس اخد نفسي واقول لك على كل حاجة وتعال نستخبى فى حته ليكون حد جاي منهم. 

اما رشاد و بيومي عندما وجدوا نادر بصحبه منه فروا من المكان بسرعة البرق. 

اخذ نادر منه الى غرفة مكتبه و اعطى لها كاس من المياه بدا جسدها يهدي قصت له ما سمعته حتى هذه اللحظة بعد ان انتهيت من سرد ما حدث انتصب و اقفة قائله: التسجيل معاك أهو استأذن انا بقا سلام عليكم 

قالت هذا و كادت ان تخرج من باب المكتب الا ان نادر اردف قائلا بصوت حاد: أستني عندك رايحه فين؟! 

استدارت وجدته ينهض من جلسته يقترب منها وقف امامها بغضب يشعل داخله يحدث حالة بهياج كمن فقد عقلة من افعال تلك التي ستصيبه بالجنون لا محال. نظر له نظرة دبت الرعب بأوصالها همست بداخلها: يلهوي ده هياكلني 

وجدته يقترب منها اكثر بخطوات بطيئة دون ان ينطق بكلمة واحدة ومع كل خطوة منه كانت تعود للخلف حتى وجدت الباب اردفت قائلة بغضب: لو قربت منى خطوة كمان، شوف انا هعمل فيك ايه اديك شوفت اللى بقرب منه بعمل فيه ايه. 

نظر لها بمكر ومال على اذنها قائلا: منا نفسي أشوف والله انت فعلا م متهورة وبس لا وغيبة كمان بجد انا عمري ما شوفت أغبي منك يا منه 

نظرت له نظره زلزلت كيانه، تأمل ملامح وجهها بدقة 

لا تخلو من الأعجاب من بداية حجابها الفوضوي و تلك الخصلة الهاربة اللامعة مثل سواد الليل، ابتلع لعابه 

حين نظر الى شفتيها المكتنزة كحبه الكرز الطازجة للالتهام 

غضب منه عندما وجدته ينظر إليها هكذا أ ردفت قائله بصوت حاد: لو سمعت ابعد عني خلينى اخرج 

شهقت منة بعنف و تحول وجهها لكتلة حمراء حين حاصرها بيده في احد الأركان و اليد الأخرى رفعها لكي يقوم بإدخال تلك الخصلة الهاربة من حجابها 

انتفض قلبها و اصبح يعلو ويهبط من هذا الشعور اردفت قائله بعنف وهى ترفع له اصبعه فى وجهه: 

على فكرة أنت قليل الأدب 

قالت هذا ولكنه فجاة قام بتقبيل أصبعها ثم قهقه بصون مرتفع مستمتع بخجلها و غضبها الذي جعل قلبه يدق مثل الطبول من شده فرحته اردف من بين ضحكاته و اقترب من أذنها وهمس له: 

و ايه كمان غير إني قليل الأدب. 

جحظت عينيها من جرائته غير مستوعبه من افعاله فكرت سريعا في حل يخرجها من هذا الموقف ابتسمت بمكر وهى تنظر الى الأعلى: بص العصفورة دى 

ليقع نادر فى الفخ وينظر الى الاعلى لتنتهز منه الفرصة و قامت بفتح الباب وخرجت مسرعة تهرول الى الخارج و هى تضع يديها على قلبها قائلة: 

_يا نهار أبيض ده طلع قليل الأدب يعنى يارب يوم ما احب بجد يكون شخص قليل الأدب، بس جمر ابن الذين 

بينما وجد نادر تفر من امامه ظل يضحك عليها بشده حتى أدمعت عينيه و لكنه تذكر شئ و اخرج هاتفه قائلا: ياسر فى آنسه لسه خارجه دلوقتي من المجمع الأنسة منه الشاذلي عينك ما تفارقهاش ولو حصل اى حاجة تبلغني بها على طول 

جاءه الرد: تحت امرك يا باشا. 

انهي المكالمة و اردف قائلا: لقد وقعت فى حبك مجنونتي 


❈-❈-❈ 

فى فيلا القيصر 

بداخل تلك الغرفة المتواجد بها أميرة 

نوح لم يغمض له جفن ظل طوال الليلة مستيقظ بجانبها يضمها بشده إليه خوف عليها. حتى انه هاتف ارسلان بما حدث و طلب منه عدم اخبار مارية 

وجدها تفتح عينيه ببطء شديد قائله بهس يكاد يسمعه: عطشانة ميه عايزه ميه. 

اردف قائلا: حاضر ثانيه واحدة 

قال هذا و ابتعد عنها يضعها بحنان شديد على الفراش 

وانتصب واقفا يجلب لها كاس من المياه 

اقترب قائلا بحنان: أتعدلِ يا اميرة علشان تشربي 

عدلت من جلستها تنظر بضعف و بالفعل ساعدها نوح بالشراب الميه هتفت قائله: الحمدلله، هو ايه اللى حصل انا مش فأكرة حاجة غير وجع بطني بعد ما شربت العصير ده كل اللى فاكره 

تنهد نوح بألم قائلا: كان عندك حالة تسمم 

تعجبت أميرة قائلة بذهول: تسمم!!! طيب إزاي 

اجابها نوح قائلا: مش مهم أزاي، المهم إنك كويسة انا هروح اقول لمنى تحضر لك فطار لحد ما تاخدى شاور 

و على فكرة مارية رنت عليك امبارح بس انا ما رضيتش اقول لها اللي حص لك. 

تنهد قائلة بوهن: كويس إنك عملت كده 

قالت هذا و حاولت تنهض من على الفراش رغم شعورها بذألك الألم و انتصب واقفة لكى تذهب الى الحمام ولكنها شعرت بدوار كادت ان تقع الا ان حاوطها نوح بيده حول خصرها تلاقت العيون 

انفجر بركان شوقه وخوفه عليها فتن بملامح وجهها الخجولة رغم تعبها ولكنها كانت شديدة الجمال، مد يده ورفع وجهها و انحنى برأسه يتذوق قبله من شفتاها 

تاهت أميرة فى بحور عشقة ولمسته الحنونة ابتعد عنها 

و ضغط على خصرها ضغطه خفيف كانت بنسبه لها ضغطه على قلبها ومشاعرها كاد ان يتحدث و يقول لها بحقيقة مشاعره الا انه سمع طرق على الباب اخراجهم من هذه المشاعر 

حاولت اخراج صوتها تحاول تهدئه خفقان قلبها قائلة: 

_اكيد دي مارية انا هروح افتح لها. 

ابتسم لها يحاول هو الاخر ان يسطر على مشاعره و قلبه الذى يدق بشده من قربها منه قائلا: خليك انا هفتح لها و أنا خارج 

قال هذا و اتجه الى الباب و قام بالفتح و بالفعل وجدها مارية التي خجلت حين وجدته هو من قام بفتح الباب قائله: اسف للإزعاج. 

ابتسم نوح بهدوء: ولا يهمك بعد اذنك 

قال هذا وهرول من امامها يذهب الى مكتب القيصر. 

دلفت مارية وجدت أميرة تقف شارده يظهر على وجهها التعب اردفت قائله بقلق: أميرة انت كويسة 

ابتسمت اميرة تحاول عدم شعور مارية بشئ قائله: 

_انا الحمدلله كويسة و بأفضل حال، كان عندي شوية برد بس نوح جاب لى علاج و عمل لى لمون 

رغم شعور مارية انه يوجد شئ الا انها هتفت بمزح قائلة: اه قولت لى نوح ولمون بس ليه وشك احمر كده يا بت ميرو اوعي تقول لى إنى جيت فى وقت غير مناسب لسمح الله. 

ابتسمت اميرة باتساع وهى تتذكر تلك القبلة قائله: 

_بالعكس لأول مرة تيجى في الوقت المناسب، بصي انا هموت من الجوع هدخل ادخل شاور و اطلع نفطر سوا فى الجنينة و تقول لى اخرالأخبار 

أومات لها برأسها قائله: تمام يكون منه وضحى جم كمان و نقعد مع بعض زي زمان و بالمرة احكي مرة واحدة بالجملة على ما تاخدى الشاور انا هنزل استني تحت 


قالت هذا و هرولت الى الخارج تبحث عن وهج و أرسلان 

بينما اميرة تنهدت بوهن تدلف الى الحمام. 


❈-❈-❈

فى مشغل الإنسانية. 

منال بعد ان اخبرتها إيمان و مارية بما حدث مع السيدة توحيدة صعدت الى الشقه لكى تطمن عليها قامت بالطرق لتفتح لها إيمان قائلة: 

_صباح الخير يا خالتى عاملة ايه النهارده 

ابتسمت منال قائلة بحب اموي حقيقى: صباحك عسل با بت يا إيمان، انا الحمدلله احسن من الاول انتى عارفة وجع المفاصل بقى يلا هناخد زمنا و زمن غيرنا المهم فين الست كوثر 

اجاتبها إيمان قائله: ربنا يديكى الصحة و العافية وتجوزي منه وكمان اولادها 

أمنت منال على دعاء إيمان قائله: يارب يسمع منك ربنا و اشوفكم كلكم فى بيت عدالكم. 

قال هذا و سارت متجة الى غرفة كوثر التى وجدتها مفتوحة اردفت قائلة وهو تقوم بالطرق على الباب: ممكن أدخل 

تنهدت تلك الشاردة قائلة: اتفضلى البيت بيتك 

دلفت منال قائله: انا منال المسؤولة عن المشغل انا عرفت ان الذاكرة رجعت لك من تانى حمدالله على السلامة يا ست كوثر 

ابتسمت لها كوثر قائلة بوجه بشوش: الله يسلمك . 


❈-❈-❈

بينما كانت مارية تبحث عن وهج و ارسلان صدح رنين هاتفها اخرجته وجدته الرائد سيف. 

قامت بالرد قائلا: السلام عليكم ازاى حضرتك يا حضرة الرائد

اجابها سيف قائلا: تانى رائد احنا قولنا ايه، المهم انتِ عاملة ايه 

ردت بأحترام قائله: الحمدلله حضرتك وصلت لاى حاجة فى موضوع الست توحيدة قصدى كوثر 

تعجب سيف قائلا. هى كوثر ولاء توحيدة 

ضربت مارية وجهتها قائلة: انا اسفة معلش نسيت اقول لحضرتك انها رجعت لها جزء من ذاكرتها و قالت انها اسمها كوثر

_حلو اوي، طيب قالت اسمها كوثر ايه 

هكذا قال سيف 

عضت مارية على شفيتها قائلة: الصراحة نسيت لانى انشغلت بس اكيد هروح أتكلم معاه فى أقرب وقت 

اجابها سيف قائلا: على فكره انا كمان وصلت لحاجة مهمه اوي

اجابته مارية بلهفه: ايه هى 

اردف سيف قائلا: أنها دخلت مستشفى السجن فى قضية مخدرات بس كانت فاقدة الذاكرة 

_مستحيل الكلام ده 

هكذا اردفت مارية بتعجب 

اردف سيف قائلا: و ليه مستحيل كل شئ جايز انا هبعت لك كل التفاصيل فى رسالة لحد ما تقعدى معاها مرة تانيه 

اجابت ماريه قائله: انا مش عارفة اشكر حضرتك أزاى. 

_مفيش شكرا يا آنسه مارية مع السلام قال هذا سيف و قام بغلق الهاتف 

بعد انهاء المكالمة ظلت مارية واقفة شاردة الذهن آفاقت على: كنتي بتكلمى مين يا مارية 

انتفضت مارية و استدرات للخلف وجدت أرسلان يبتسم عليها اردفت قائلة بغضب: خضتني يا أرسلان 

لمعت عينيه بالحب عند ذكر اسمه بدون ألقاب ابتسم قائلا وهو يقترب منها وهمس قائلا: 

_سلامتك من الخضه يا مارية القلب.

❈-❈-❈ 


الفصل العشرون 


يمتلك الإنسان عادة جدار كبير من الثقة بالأخرين، تلك الثقة تجعله يمنحهم كل شئ من مشاعر و أسرار خاصة، خاصة إذا كانوا هؤلاء المحيطين من أقرب المقربين لهذا الشخص، فهنا تكون الثقة أقوى وأشمل.


ولكن قد ينهار هذا الجدار في لحظة في حالة فقدان تلك الثقة نتيجة أمر ما يحدث، ويتحول الأمر سريعا من الثقة الشديدة الى الشعور بالخذلان من الشخص تجاه الشخص المفترض أنه محل ثقة. 


الخذلان من أصعب المواقف التي قد تأتى للإنسان ويتعرض لها في حياته مما تسبب انكسار نفسى رهيب، فياله من امر صعب جدا على نفس الإنسان أن نجد من منحناهم كل شئ، قلوبنا وأرواحنا ونلقى مقابلها الغدر والخيانة


❈-❈-❈


امام كلية الهندسة 

ترجلت ضحي من سيارة الأجرة فهى لا تحب ان تقود هى بنفسها.  سارت متجه الى باب الكلية و كادت ان تدلف نظرت بصدمه و أنتفض قلبها حين  وجدت سيف يقف يتكئ بجسده  على  باب سيارته امام الكلية حزنت بشده ايعقل ان يكون جاء لكى يساومها او يخبرها انه سيقول لأخيها كل شئ لا عليها المواجهة  فهي لن تكون تلك الضعيفة بعد الآن تذكرت حديث مارية 

الدنيا عايزه الأنسان القوي مش الضعيف، لازم تحاربي 

فيها مش تستلمي لضعفك " 

بينما سيف عندما وجدها تقترب منه انشرح قلبه  شعر  برعشه تسري في جسده كاد ان يتحدث معها الا انها أردفت قائلة بصوت حاد و غاضب: أوعي تفتكر إنك ممكن تكسر عيني، أنا عارفة إني غلط بس الحمدلله أتعملت من غلطي فلو عايز تقول ل أبيه نادر قوله و مفيش داعى اشوفك ورايا في كل حته بروح فيها من يومين البيت و النهارده الكلية 

فتن سيف في ملامح وجهها و هى تتحدث شعر بالراحة حين قالت له بانها تغيرت و انها تعلمت من خطائها 

كان صامت يتسمع إليها فقط، قطع حديثها صوت أحدهم قائلا:  أتاخرت عليك يا حظابط 

ابتسم سيف قائلا بمرح: لا مفيش تأخير ولا ء حاجة  يا علاء انا لسه واصل حالا 

بينما علاء تعجب من وجود ضحي فهي زملته قائلا:  محتاجة حاجة يا ضحي، احب اعرفك على الرائد سيف ابن عمى. 

اجابته ضحي بتوتر:  اه اهلا و سهلا  بعد اذنكم و أسفه على الازعاج 

قالت هذا ونظرت بخجل الى سيف فهو فقد جاء من اجل ابن عمه وليس من أجلها. 

هرولت ضحي تدلف الى الكلية تشعر بالخجل الشديد 

أردف علاء قائلا:  هو في ايه، المهم جبت لي مفتاح العربية علشان الحق اروح التوكيل استلمها 

تنهد سيف يشعر بتلك الوخيزات  وهو يخرج المفتاح من جيبه قائلا:  اتفضل اهو  كنت خادم ابوك انا 

قهقه علاء:  اخص عليك يا حظابط تنفع تقول لي كده ده انا حتى الحته الشمال بتاعك 

نظر  له سيف بقرف قائلا:  امشي يلا، اقول لك استني انت تعرف ضحي منين 

رفع علاء حاجبه قائلا:  هي ايه العبارة انا قولت الوقفة دي مش بريئة ابدا قر و اعترف تعرفها منين. 

تنهد سيف قائلا:  بعدين اقول لك لأنى ورايا ميعاد بعد ربع ساعة سلام يا علاء 

اجابه علاء قائلا:  سلام بس خلى بالك لنا قعدة يا حظابط. 

بعد مرور ربع ساعة 

امام إحدى المطاعم الشهير 

دلف سيف يبحث عن نادر و جده يجلس امام احدي الطاولات يرتشف قدح من القهوة اقترب منه قائلا: 

_ماعلش اتاخيرت عليك. 

اجابه نادر قائلا:  ولا يهمك يا سيدى ايه الحاجة المهمة اللي عايزنى فيها. 

تحدث سيف بتوتر قائلا:  الصراحة بدون لف و دوران انا طالب ايد الآنسة ضحي 

ابتسم نادر باتساع قائلا:  و ليه التوتر ده كله، بس مش غريبة انك تشوفها مرة وتطلبها للجواز كده على طول 

نظر له بقوة وأكمل: سيف انت تعرف ضحي قبل كدة 

ارتبك سيف يتهرب من نظرات نادر قائلا: جرى ايه يا نادر انت ما سمعتش عن مش هقول لك حب من أول نظرة لا هقول لك عن الارتياح لما تشوف شخص  و انا ارتحت لضحي اختك و اتمنى تقبل بي 

ابتسم نادر و تذكر تلك  المنه التي أوشكت على اصابته بسكتة دماغية. 

آفاق على حديث سيف قائلا:  هااا ايه رايك يا نادر 

ابتسم له نادر قائلا:  انا طبعا مش هلاقى عريس احسن منك لضحي، بس الراي الأول و الاخير لها لو وافقت يبقى على بركة الله هقول ل بابا وماما و تيجى تتقدم رسمي. 

ابتسم سيف باتساع: إن شاء الله توافق. 


❈-❈-❈ 

في فيلا القيصر. 

بعد ان قام نادر بتوصيل ضحى الى فيلا القيصر و اخبارها بذهاب الى عمله و عند. ذهابها تقوم بالاتصال عليه تعرفت على مارية و قصت لهم ما حدث معها و طلب زواج أرسلان منها فرحت اميرة بشده لأختها و كذألك ضحي و لكن الأكثر فرح وهج التي تحصل أخيرا على أم وليست كي أم فهي تحبها لا بل تعشقها. 

بعد مرور الكثير من الوقت بين ضحكات الفتيات ووهج وكذألك سميحه  

دلفت منه الى الداخل تنظر الى الفيلا بانبهار شديدة تنهدت بألم فهي تشعر بألم رغم انه بسيط بسبب التواء ساقيها اثناء هروبها الا انه يؤلمها ابتسمت قائله: 

_متجمعين عن النبى إن شاء الله. 

هرولت لها مارية عانقتها بحب أخوي حقيقي بينما ضمت اميرة و قامت بترحيب بها همست قائلة:  وحشتوني يا بنات 

تعجبت مارية من حالتها أردفت قائلة: مادة بوزك شبرين لقدام  ليه يا منه 

هتفت منه قائلة بغضب:  سيبنى في حالة يا مارية انا مش طاقية روحي. 

قالت هذا و اتجهت تجلس بجانب ضحي: التخري  شوية كده يا شابه الله يكرمك. 

كتمت ضحي ضحكتها على تلك المصيبة المتحركة 

قهقهت الفتيات بينما أردفت مارية قائله:  عملتي ايه تانى يا منة قول لى و اشجنا يا حبيتى. 

لوت شفتيها قائلة:  ولا حاجة  انا مش عارفة كلكم ظالمني ليه 

نظرت الى ضحي و أكملت:  بصي انت يا اسمك ايه 

اجابتها ضحي قائله:  ضحي 

ابتسمت منه باتساع:  ايه ده اخت ابو النوادر و الله يا بنتى انا مش عارفة من غيرك اخوك  كنت عملت ايه،، كان زماني بيقرا عليى الفاتحة. 

تعجبت ضحي قائلة:  أزاي 

هتفت منه قائله:  اقول لك 

قصت منه ما حدث معها منذ دخولها المجمع  ولم تجد احد و سماع حديث تلك الأشخاص الى مجيء نادر مثل كل مرة. 

رغم ان أميرة كانت شاردة في ما حدث لها الأ انها انتبته لحديث منه أردفت قائلة بهدوء:  بس أنت فعلا غلطانه يا منة و متهورة رغم غمى عيونهم عنك و قدرتي تصورهم خلاص امشي مش تروحي زي الهبله و تقول لى هاااا انا صورتكم كان فين عقلك ساعتها حرام عليك بجد كل مرة تقعي في مصيبة شكل ارحمي و جع قلب طنط منال عليك. 

قهقهت مارية قائلة:  فعلا كلام أميرة صح لازم تخلى بالك انت يا بنتى بتمشي تقول لى مصائب للبيع و ياترى هتقول لي لاطنط ولا ء هتخبى عليها. 

ابتسمت منه باتساع قائلة:  لا طبعا منال عارفة عنى كل  قاذوراتي 

قهقهت ضحي كادت ان تقع من على الأريكة قائله. الله  انتم عسل أوي، كنتم فين من زمان انا بجد بشكرك يا نعمة قصدي يا ماريه على وجودك في حياتي 

كادت ان تجيب الا وجدت أرسلان يقترب يقف أمامها  قائلا:  آنسة مارية لحظة من فضلك كنت عايز اتكلم معاك في حاجة على انفراد في الجنينة 

انتصبت واقفه تشعر بالخجل من نظرات الفتيات الذين يكتمون ضحكاتهم قائلة:  اه طبعا طبعا اتفضل يا مستر أرسلان. 

قالت هذا و سارت خلفه الى حديقة الفيلا. بينما بعد ذهاب مارية نظرت منه في اثرها ببلاهة تفتح فمها أردفت ضحي قائله:  مالك يا منه فيك حاجة 

اجابتها منه قائله: معقول المز ده و الحلويات ده  يكون القيصر يا حلاوة يا ولاد الله يسهلك يا بت يا مارية 

انتفضت على صوت حاد غليظ هى تعرف صاحبه قائلا: 

ضحي. 

استدارت تنظر الى الخلف قائلا:  ابو النوادر انا امي اكيد دعي لي علشان اشوفك مرتين. 

بينما نادر كان ينظر إليها بغضب فتلك الفتاة ستصيبهٌ بالجنون  لا محال شعر بشعور غريب سطر عليه عندما سمع حديثها عن أرسلان رغم انها كانت تتحدث بمرح. 

تجهلها نادر و نظر الى ضحي قائلا:  مش يلا بنا يا ضحي 

اجابت ضحي قائله:  خلينى شوية يا ابيه علشان خاطري. 

أومأ لها برأسه ثم دارت عيناه في المكان يبحث عن نوح أردف قائلا:  دكتورة أميرة ازي حضرتك أسف ماكنتش واخد بالى منك 

ابتسمت  أميرة قائلة بهدوء:  ولا يهمك أنا الحمدلله 

اكمل حديثه قائلا:  فين نوح اكيد هنا لأنه ما جيش المكتب النهارده 

تنهدت قائله:  اه هنا ممكن تسال مني عليه 

أومأ لها براسه قائلا:  تمام 

قال هذا و نظر الى منه نظرة دبت الرعي في اوصالها زفرت بغضب  قائله: إنسان بارد و مغرور 

استدار لها و اقترب منها و همس في أذنها بوعيد 

: سمعتك على فكره و هحسبك على غلطك ده بعدين اوعدك في اقرب وقت هعلمك الأدب علشان تبطلي تهوره 

نظرت له بثقة وهى تضحك، ضحكة ساحرة اظهرت جمال و فتنته ثغرها قائله:  ليه هتكهربي 

مال عليها اكثر و همس:  لا هبوسك من بوقك 

قال هذا وغمز لها و اتجه الى الخارج يبحث عن نوح. 

سال إحدى الخادمات  اجابته بانها رأته متجه الى غرفة الچيم شكرها و ذهب هو متجه اليه 

بداخل غرفة الچيم   كان يتصبب عرق غزير يقوم بلكم كيس الرمال بغضب كلما تذكر بانه كاد ان يفتقدها حزن بشده فهو الى الآن لم ولن يعرف من الفاعل ايعقل ان يكون والده، ولكن ان كان هو، لما يفعل كل هذا، تنهد بألم و توقف عن لكم كيس الرمال جذب منشفة قطنيه يجفف بها عرقة و سار نحو الباب ليجد نادر يدلف إليه قائلا: ايه يا عم فينك احنا مطحونين فى الشغل و أنت بتلعب رياضة  شكلك كده عايز تعجب  حد كده ولا كده بجسمك اللي كله عضلات 

نظر له نوح بضيق ثم الق المنشفة فى وجه قائلا:  ابعد عنى يا نادر و سيبنى فى حالي 

تعجب نادر من حالة نوح وجده حزين الملامح اردف قائلا بقلق: مالك  يا صاحبي شكلك مهموم و حزين ليه 

تنهد نوح و قص له ما حدث من اول دخول أميرة الى حالة التسمم 

أردف نادر قائلا بذهول غير مستوعب ما قاله نوح: 

_يا نهار اسود و منيل كل ده عملته فيها يا نوح لا وكمان اجبرتها على الجواز منك. 

شعر نوح بالخزي اخفض راسه الى الأسفل. 

ابتسم نادر و اردف قائلا بمكر:  نوح أنت حبيت الدكتورة أميرة صح. 

رفع نوح وجه يتهرب من نظرات نادر قائلا:  حب حب ايه لا طبعا انا بس ندمان مش اكثر 

رتب نادر على كتفه قائلا:  سيب نفسك يا نوح و انسي الماضي و عاش حياتك و لو فعلا مامتك عايشه زي ما سمعت اكيد في يوم من الايام هتظهر مافيش حقيقة بتموت يا نوح و يلا تعال نشوف القيصر فين لحسن انا هموت من الجوع. 


❈-❈-❈ 

في حديقة الفيلا.. 

جلس أرسلان على إحدى المقاعد المتواجدة في الجنينة بينما جلست مارية أمامه تفرك بيديها تشعر بالخجل الشديد ابتسم هو و أردف قائلا  بنبرة حنونه:  ها يا مارية قولتي ايه موافقه على جوازك مني؟! 

تصبغت ووجها بلون الأحمر   من الخجل اردف قائله بهمس:  موافقه 

انشرح قلبه غمرته سعادة بالغة جعلته يطير فوق السحاب أردف قائلا بحب بنبرة هائمة:  يبقى كتب الكتاب يوم الجمعة 

اتسعت عيناها تنظر ببلاهة قائلة:  يوم الجمعة اللي هو بعد بكره 

كتم ضحكته على هيئتها الطفولية الأكثر من رائعة يومي لها برأسه بنعم 

أجابته مارية قائله:  بسرعة دي، ده حتى مش هلحق اجهز نفسي 

نظر لها بحب نظره رجل عاشق حد. النخاع قائلا:  انا معاكي يا مارية و جنبك و كل حاجة تجهز فى خلال يوم انا عارفه انك ما لكيش  حد الا أميرة أختك و بقيت اهلك اللي عايش في الصعيد واللي عايش في السعودية و اعتقد انكم علاقتكم بهم محدودة. 

حزنت مارية و فرت دمعه من عيناها وهى تتذكر والدها الحنون السند و الأمان تنهدت بألم و أردف قائلا  بمشاكسة:  ما شاء الله ده أنت مركز و حافظ 

ابتسم لها بثقة قائلا:  اللي بيحب حد لازم يعرف عنه كل حاجة 

قال هذا وغمز لها بشقاوة قائلا:  ولاء ايه حضرة الصحفية 

لوت شفتيها قائلة بغضب طفولي:  أنت خليت فيها صحفية ما طلعت عارف كل حاجة و الترقية ضاعت منى  . 

قهقه أرسلان لتشرد مارية في ملامحه الرجولية الجذابة أنتهز هو ذألك و أكمل حديثه قائلا:  خلاص نقول مبروك و كتبت الكتاب يوم الجمعة بأذن الله 

أجابته مارية وهى تنظر بداخل عينيه الحزينة و لكنها شعرت بدف غريب قائلة:  ماشي اللي تشوفه 

انتصب ارسلان واقفا قائلا:  يبقى على بركة الله و يلا بنا 

آفافت قائلة:  يلا بنا فين 

أجابها بحب:  نروح نجيب فستان الفرح  طبعا 

تغيرت ملامح وجهها الى الحزن قائلة:  انا موافقة طبعا نكتب الكتاب يوم الجمعة بس مش عاوزة فرح  هكتفي بفستان بسيط احضر به كتب الكتاب وسط اهلنا و أصحابنا بس لا يمكن اعمل فرح و بابا لسه متوفى و كمان علشان خاطر أميرة أختي معملتش فرح ولا لبست فستان. 

لمعت عيون أرسلان بالفخر و العشق قائلا:  أنا بحبك أوي اوي يا مارية القلب 

نظرت لها بخجل و أردفت قائله:  و أنا كمان 

قالت هذا و هرولت تدلف الى الفيلا مع الفتيات. 

انتهى اليوم و ابلغ ارسلان على قرار زفافه من مارية بينما البعض في حالة من الفرحة و آخرين في شده غضبهم 

❈-❈-❈ 

بداخل شقة منة 

دلفت الى الداخل تشعر بالإرهاق الشديد فهذا اليوم كان ملئ بالأحداث جلست على احدي المقاعد تستريح قليلا و لكنها انتفضت من جلستها حين سمعت منال قائلة: 

_عملتي ايه يا اخرة صبري المرة دي المصيبة على اية؟! نظرت لها منه تحاول فتح عينيها من التعب قائله:  مالك يا منال دخله عليى دخله وكيل النيابة  اللي بتحقق في قضية كده ليه 

ابتسمت و اكملت:  ما انتِ عارفه العادي يعنى 

لوت منال شفتيها قائله:  عوض عليى يارب عوض الصابرين 

ابتسمت لها منة قائلة:  هيعوض  ان شاء الله بس انا هموت من الجوع انا جمسي كله متكسر و محتاجة فيتامين يقويني  و نفسي انام لمدة سنة 

هتفت منال قائله بثقة و شموخ:  الحل عندي هو مافيش غيرة 

تهللت اسايرها قائلة:  ايه هو يا منال 

أجابتها منال: الفول 

اردفت منه قائلة بغضب:  نعم فول!! بقا أنا رفضت أتغدى عند أميرة علشان انكسفت تقو ل لى فول، 

لوت منال شفتيها قائلة بسخرية: أكل الفول وأخرج قفايا عرض وطول، ولا أكل الكباب ووقفة الديانة ورا الباب ا 

هو ده الموجود يا بنت بطني  احنا اخر الشهر ها احط ولا تنامى خفيف 

ردت منه بقلة حيلة:  فول فول نعمة و رضا حد لاقى 

انا هدخل اغير هدومي لحد ما تحضري لي الفول و اه اوعي تنسي المخلل يا منال 

قالت هذا و سارت متجه الى غرفتها ولكنها استدارت قائلة:  نسيت اقولك ان كتب كتاب مارية يوم الجمعة. 


❈-❈-❈ 


مساء 

جلس نوح بداخل مكتبه يحاول الانغماس  بالعمل والتحكم بتلك القشعريرة  التي يشعر بها كلما اقترب من أميرة و اخذها في أحضانه أغمض عينيه بشعور لذيذ 

حينما تذكر كما كانت قريبة منه  وهو يطبق شفتيه على شفتيها  اخذ نفسا عميق يحاول السيطرة على نفسه دخول اميرة الى حياته خطا كبير 

سمع طرق على الباب  اذن بالدخول الشخص وجدها ماهي تدلف بغرور ترتدي ملابس غير لائقة تمام زفر بغضب قائلا: خير يا ماهي في حاجة 

ابتسمت له و اقتربت تجلس على المكتب تحاول اغراءه لكن هو تجاهل ذألك و أنتفض من جلسته  يقف أمامها بغضب ينظر إليها باستحقاره 

بينما هى نهضت تقف امامه قائلا:  بتهرب منى ليه يا نوح مش كفاية قسوة لحد كدة. 

تهكم  باستهزاء قائلا:  اظن اللي بنا أنتهى يا ماهي مفيش اى معاملات بنا و ده من زمان  زمان اوي كمان 

وياريت لو تخرجي لأنى ورايا شغل عاوز أخلصه بعدين  انا عاوز اعرف انت أزاي بتخرجي و تيجى على  كيفك الأفضل لك تسافري زي ما كنتي 

تنهدت بضيق من طريقة معاملته الحاد التي يعاملها بها. 

ولكنها لن تستلم ابدا اقتربت اكثر منه رفعت يديها تلمس ازار قميصه قائلة بوقاحة:  نوح انا لسة بحبك  و جيت عشانك، انا عارفة إنك بتحبني انا مش الدكتورة اللي اسمها اميرة دى دي من مقامك خالص 

بالخارج. 

اردات اميرة ان تتحدث مع نوح  ظلت تبحث عنه الى ان اخبرتها منى بانه متواجد فى مكتبه سارت فى اتجاه المكتب و لكنها جحظت عينيها من حديث ماهي واقترابها بهذا الشكل من نوح حزنت بشده فهي اصبحت تكن له مشاعر فى قلبها له هو فقط، تشعر بالدف و الامان فى وجوده ولكنها الآن تشعر بوخيزات فى قلبها الغيرة تنهش بداخلها. ايعقل ان يكون يحب ماهي تلك الفتاة اللعوبة هرولت مسرعة تدلف الى غرفتها حتى انها لم تسمع باقي الحديث 

بينما نوح عندما شعر بيد ماهي  انتفض بجسده كانه لدغته عقربة   يشعر نفض يديها سريعا قائلا:  اسمها  الدكتورة أميرة مراتي ماتجبيش  اسمها على لسانك يا ماهي اللي صدقني هنسي صلة القرابة اللي بنا و ساعتها هتندمى ندم عمرك كله 

صرخت ماهي قائله:  انت ملكي انا يا نوح، انا بحبك و أنت بتحبني  سيب لى نفسك و انا هنسيك الدنيا و الجربوعة اللى اسمها أميرة 

زفر نوح بغضب رفع يده صفعها على وجهها قائلا:  اخرسي حب ايه اللى بتقول لى ده عليه  يا يا 

تهكم باستحقار و أكمل:  يا مدام مش مدام بردة 

وضعت يديها على وجنتيه قائلا بوعيد:  القلم ده هتدفع تمنه غالى أوي يا نوح انت واللي ضربتني علشانها. 

قالت هذا و خرجت من المكتب تتوعد بالانتقام فى أقرب ل أميرة و نوح. 

❈-❈-❈ 

داخل تلك الشقة التي يقابل بها علام علياء 

كان يتحدث مع زينب في الهاتف التي هتفت قائلة:  انت جاي امتى يا علام علشان تشوف موضوع نادر اللي ساب البيت و اخد اخته معاه 

تنهد قائلا:   لا مش جاي النهارده  يا زيزي عندي شغل فى السويس 

هتفت زينت قائلة بغضب:  انا بكلمك عن ابنك اللى سايب  البيت و انت  تقول لى الشغل 

زفر بغضب قائلا:  هو حر نادر مش صغير و عارف مصلحته اقول لك حاضر لما ارجع هبقى اروح له شقته و هتكلم معاه هو ضحي عايزه حاجة 

اجابته قائلة:  ايوا الفلوس اللى معايا قربت تخلص ابعت لى تحويل الصبح علشان كتبت شيك لى صافى و هى هتسحب اخر فلوس بحسابي فى البنك 

أردف بسخرية:  حاضر يا زيزى 

كاد ان يكمل حديثه الا انه وجد علياء تخرج من الحمام ترتدى ثوب من اللون الأحمر عاري الصدر يصل الى منتصف ركبتها ابتلع لعابه  وحاول اخراج صوته عندما سمع زينب قائله:  علام أنت معايا 

تنحنح علام  وهو ينظر الى علياء بنظرات رغبة و احتياج قائلا:  ايوا يا زيزي انا مضطر  اقفل لانى جالي شغل مهم 

قال هذا و قام بقفل الهاتف بسرعة و أنتصب واقفا يذهب الى تلك العلياء التى كانت تقق امام المرآه تبتسم بخبث حاوط خصرها يرفع شعرها و قلبها فى عنقها قائلا 

: ايه الحلاوة دي كلها علياء 

استدارت لها ولفت ذراعيها حول عنقه قائلة  بمكر:  بجد يا بيبي انا حلو 

مال عليها يقبلها بعنف قائلا:  تعال و أنا اوركي 

ابتعدت عنه قائلة بمكر:  مش قبل ما نشرب كاسين يا بيبى النهارده هتكون ليلة العمر هتعيش ليلة من ليالي شهريار 

نظر لها بلهفه و رغبة قائلا:  ايوا انا عايز اكون شهريار و بس 

اقتربت منه و قامت بوضع قبله على شفاه قائلا بمكر: 

_بس كده عيوني أنت تامر يا حبيي ثانيه واحدة و اجيب الحاجة 

و بالفعل تحركت علياء الى غرفة اخري واخرجت هاتفها و قامت بالاتصال على ذألك الخابث قائلة:  ايوا كل حاجة ماشية زي ما اتفاقنا اول نصف ساعة و تعالى على طول علشان نلحق ناخد كمان الحاجة اللي في الخزنة سلام دلوقتي 

قالت هذا و قامت بغلق الهاتف.. 

بعد قليل... 

وقفت علياء أمام باب الغرفة  تحمل بيدها صينيه يوجد بها كاسين و زجاجة مشروب افرغت محتوي الزجاجة فى كاس ثم اخرجت من صدرها قرص ووضعته فى الكاس لكى يقفد علام تركيزه  دلفت الى الداخل وضعت الصينية على الطاولة و دارت بعيناها فى المكان تبحث عنه و جدته يخرج من الحمام عاري الصدر يرتدى شورت قصير رغم كبر سنه الا انه يحافظ على لياقة جسده 

ابتسم لها قائلا:  يظهر ان ليلتنا فل يا حبيتى 

اقتربت منه وظلت تلمس صدره بغراء قائله:  اوي اوي يا بيبي  انا عملت لك الكاس بتاعك زي ما بتحب ثلج كثير 

مال على الطاولة واخذ الكاس و تناوله  دفعه واحدة  ابتسمت بخبث قائله:  علشان خاطري كاس تانى يا بيبي 

اجابها قائلا:  رغم إنى مش بحب اتقل فى الشرب بس علشان خاطري هاتى واحد تانى مش هيضر 

قال هذا  وتناول كاس اخر من يديها... 

بعد مرور حوالى عشرة دقائق 

اقتربت منه علياء بعد ما بدأ يظهر عليه تأثير ذألك القرص قائلة بدلال  بعد ان قلبته من شفتيه:  كنت طلبي من طلب يا علام يا حبيبي و هشوف غلاة علياء عندك قد ايه 

ضمها إليها  قائلا:  الجميل يأمر و اوامر تنفذ في الحال 

ابتسمت بمكر و مالت على إحدى الأدراج و قامت بفتحه و اخرجت ورقة قائلة:   انا شفت عربية عجبتني عامله حوالى 500ألف جنيه بس ايه يا بيبي تحفه فانا قولت اكيد علام حبيبي هيجبها ليا صح يا حبيبي و لا هتقول غالية و تزعلني 

شعر بثقل عينيه أردف قائلا:  هااا لا مش مفيش حاجة تغلى عليك يا حبيتى هاتى امضي لك على الورق بتاعها و الشيك 

ابتسمت بخبث قائل: الورق اهو امضي هنا يا حبيبي القلم اهو 

جذب منها علام القلم و قام بالإمضاء على تلك الأوراق بدون قراء محتوها و ذألك بسبب عدم تركيزه 

اخذت علياء الورق بلهفه قائله:  يسلم الحلو اللي يستأهل مكافأة كبيرة 

قالت هذا و مال عليها يقلبها بنهم، 

بعد مرور بعض الوقت 

ابتعدت عنه علياء ونهضت من على الفراش و انتصبت واقفة وخرجت من غرفتها و قامت بفتح باب الشقة 

ليدخل ذألك الشاب قائلا:  مضي 

ابتسمت له قائله:  عيب عليك وكمان مفتاح الخزنة اهو يلا بسرعة خلينا نخلص قبل ما يصحى علشان نستلم فلوس الأرض  و كمان ناخد  الفلوس اللي في الخزنة 

اردف ذألك الشاب:  العبى يا العاب و الله وطاقة القدر انفتحت لنا يا بنت يا ابتسام 

زمت شفتيها قائله:  بلاش الاسم  انت عارف انى م بحبه بيفكرني ب أيام الفقر 

وبالفعل بعد حوالى نصف ساعة اخذت علياء و شاب محتويات الخزنة وذألك الأوراق و حقبيه ثيابها وخرجت مسرعة من الشقة. 


❈-❈-❈ 

صباح يوم جديد.. 

استيقظ علام من نومه بتكاسل يتمطى بذراعيه نظر بجانبه ولم يجد علياء تعجب و نهض من الفراش و انتصب واقفا هتف قائلة  وهو يدلف الى الحمام:  علياء انت جوه الحمام يا حبيتى. 

قال هذا و قام بفتح الحمام و لم يجدها خرج الى باقي الغرف ولم يجدها ايضا،  وجد باب غرفة المكتب مفتوح اقترب و لكنه انصعق عندما وجد تلك الخزانة الخاصة به مفتوح  هرول وهو يتنفس بصعوبة لينظر بصدمه فجميع محتوياتها قظ اخذت  صرخ بغضب قائله:  اه يا بنت الكلب سرقتني و هربتى 

لم يكمل حديثه  عندما صدح رنين هاتفه نظر بتعجب  يحاول اخذ نفسه هدي قليل و اردف قائلا:  صباح الخير يا رفعت بيه 

اجاب رفعت: صباح الخير يا علام بيه، انا متصل بك علشان اعاتبك 

تعجب علام قائلا:  خير يا رفعت بيه ربنا ما يجيب عتاب بنا 

هتف رفعت قائلا:  مش بيقولوا الجار اولى  بالشفعة ومادام كنت ناوي تبيع الأرض كنت انا اولى 

انتفض علام قائلا:  ارض ايه اللي بعتها يا رفعت اكيد انت فاهم غلط. 

اجاب رفعت:  فاهم غلط أزاي و اللي اشتري الارض جاب عمال و حراسة و بيبنى سور و لما سالته بتعمل ايه  هنا قال انه اشتري الأرض. 

اردف علام بصوت حاد: ما حصلش اكيد نصيب انا ربع ساعة و اجى اشوف فى اية 

قال هذا و هرول يرتدى ملابسه و يقوم بالاتصال على نادر. 

في شقة نادر... 

كان نايم يحلم بتلك التي خطفت قلبه يضمها الى صدره تحاوط عنقه بدلال قائلة:  انت عارف يا نادر انا بحبك اوي اوي 

ابتسم لها و قبل وجهتها قائلا:  و ايه كمان 

دفنت وجهها فى عنقه و اكملت بنبرة هائمه:  و بموت فيك يا أبو النوادر 

ابتعد. عنها ينظر إليها بشوق و مال على شفتيها  يقبلها بنهم كاد ان يحملها استيقظ على صدح رنين هاتفه 

اردف قائلا  بغضب:  استغفر الله العظيم انا شكلي انحرفت منك لله يا شيخه حتى فى الحلم عايزنى اخد ذنوب 

قال هذا و جذب هاتفه تعجب عندما راي اسم والده قائلا  بضعف:  الحقنى يا نادر الحقنى يا ابنى 

انتصب واقفا قائلا بقلق:  اهدي يا بابا و قول لى حصل لك ايه 

قص له علام  ما حدث معه حزن نادر فهو كان يعلم بان هذه هى نهاية والده اردف قائلا  بحنان:  أهدي يا بابا أهم حاجة  صحتك انا هلبس و هجى لك على الطول على الارض  و ارجوك بلاش تتصرف غير لما أجي. 

اجاب علام قائلا:  بسرعة يا ابنى بسرعة الله يخليك. 


❈-❈-❈ 

بينما في فيلا علام الحسيني. 

جلست زينب في الردهة تنظر بحسرة فالبيت اصبح خالي حتى اصدقائها من اخر ليلة و قامت بالاستلاف مبلغ من المال من صافى حتى تعوض خسارتها و كتب لها شيك بمبلغ  لم تراهم تنهدت بالحزن. 

جاءت إحدى الخادمات تهرول لها قائلة:  الحقي يا مدام زيزي في ظابط واقف بره عايز ك 

انتفض جسد زينب وهى تري الظابط يقف امامها قائله: 

_حضرتك مطلوب القبض عليك في كتابه شيك بدون رصيد 

شحب و جه زينب قائله:  أنا مش فاهمة حاجة 

اجاب الظابط قائلا:  حضرتك كتبتي شيك ل صفية صفوان شيك بمبلغ مليون جنيه 

تعجبت زينب قائلا:  محصلش. اكيد في سوء تفاهم يا فندم. 

أردف الظابط قائلا:  تقتدري تقول لي كل ده في محضر رسمي اتفضلى معايا


الفصل 21/22 من هنا


بداية الروايه من هنا



🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹

ادخلوا بسرعه حملوه وخلوه علي موبيلاتكم من هنا 👇👇👇

من غير ماتدورو ولاتحتارو جبتلكم أحدث الروايات حملوا تطبيق النجم المتوهج للروايات الكامله والحصريه مجاناً من هنا


وكمان اروع الروايات هنا 👇

روايات كامله وحصريه من هنا


انضموا معنا على تليجرام ليصلكم اشعار بالروايات فور نزولها من هنااااااااا


🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺

خلصتوا قراءة الفصل إتفضلوا جميع الروايات الكامله من بداية الروايه لاخرها من هنا 👇❤️👇💙👇❤️👇


رواية ودق قلب الحجر


رواية البنات زينة البيت


رواية حطمت حصون قلبي


رواية أسيرة القاسي


رواية القيصر


رواية صدفة مجنونه


رواية غزاله بفك الضبع


رواية عهد الأسود


نوفيلا سطو قلبي


رواية صعيدي يفقد عقله


رواية أحببت فريستي


رواية العنيد


رواية هلاك العشق


رواية زوج مأجور


رواية حب بالقوه


رواية البريئه والوحش


رواية الجميله والوحش


رواية لعبة القدر


رواية عشق الوحوش


روايه حب مجهول الهوية


رواية صغيرة الثلاث


زواج بالاجبار


1- روايةاتجوزت جوزي غصب عنه

2- رواية ضي الحمزه

3- رواية عشق الادهم

4 - رواية تزوجت سلفي

5- رواية نور لأسر

6- رواية مني وعلي

7- رواية افقدني عذريتي

8- رواية أحبه ولكني أكابر

9- رواية عذراء مع زوجي

10- رواية حياتك ثمن عذريتي

🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺

🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺


رواية صغيرة الايهم

12- رواية زواج بالاجبار

13- رواية عشقك ترياق

14- رواية حياة ليل

15- رواية الملاك العنيد

16- رواية لست جميله

17- رواية الجميله والوحش

18- رواية حور والافاعي

19- رواية قاسي امتلك قلبي

20- رواية حبيب الروح

21- رواية حياة فارس الصعيد

22- سكريبت غضب الرعد

23- رواية زواجي من أبو زوجي

24- رواية ملك الصقر

25- رواية طليقة زوجي الملعونه

26- رواية زوجتي والمجهول

27- رواية تزوجني كبير البلد

28- رواية أحببت زين الصعيد

29- رواية شطة نار

30- رواية برد الجبل

31- رواية انتقام العقارب

🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺

🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺


رواية الداده رئيسة مجلس الإدارة

33- رواية وقعتني ظبوطه

34- رواية أحببت صغيره

35- رواية حماتي

36- رواية انا وضورتي بقينا اصحاب

37- رواية ضابط برتبة حرامي

38- رواية حمايا المراهق

39- رواية ليلة الدخله

40- سكريبت زهرة رجل الجليد

41- رواية روح الصقر

42- رواية جبروت أم

43- رواية زواج اجباري

44- رواية اغتصبني إبن البواب

45- رواية مجنونة قلبي

46-  رواية شهر زاد وقعت في حب معاق

47-  رواية أحببت طفله

48- رواية الاعمي والفاتنه

49- رواية عذراء مع زوجي

50- رواية عفريت مراتي

51- رواية لم يكن أبي

🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺

🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺


52- رواية حورية سليم

53- رواية خادمه ولكن

54- سكريبت لانك محبوبي

55- رواية جارتي وزوجي

56- رواية خادمة قلبي

57- رواية توبه كامله

58- رواية زوج واربع ضراير

59- نوفيلا في منزلي شبح

60- رواية فرسان الصعيد

61- رواية طلقني زوجي

62- قصه قصيره أمان الست

63- قصة فتاه تقضي ليله مع شاب عاذب

64- رواية عشق رحيم

65- رواية البديله الدائمه

66- رواية صراع الحموات

67- رواية أحببت بنت الد أعدائي

68- رواية جبروتي علي أمي

69- رواية حلال الأسد

70- رواية في منزلي شبح

🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺

🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺


71- رواية أسيرة وعده

72- رواية عذراء بعد الاغتصاب

73- رواية عشقتها رغم صمتها

74- رواية عشق بعد وهم

75- رواية جعله القانون زوجي

76- رواية دموع زهره

77- رواية جحيم زوجة الابن

78- رواية حين تقع في الحب

79- رواية إبن مراته

80- رواية طاغي الصعيد

81- رواية للذئاب وجوه أخري

82- رواية جبل كامله

83- رواية الشيطانه حره طليقه

84- حكاية انوار كامله

85- رواية فيروزة الفهد

86- قصة غسان الصعيدي

87- رواية راجل بالاسم بس

88- رواية عذاب الفارس


91- رواية زين وليلي كامله

92- رواية أجبرني أعشقه

93- رواية حماتي طلعت أمي

94- رواية مفيش رحمه

95- رواية شمس العاصي الجزء الاول كامله

96- رواية الوفاء العظيم

97- رواية زوجوني زوجة أخي

98- قصص الانبياء كامله

99- سكريبت وفيت بالوعد

100- سكريبت جمعتنا الشكولاته الساخنه

101- سكريبت سيف وغزل

102- رواية حب الفرسان الجزء الثالث

103- رواية رهان ربحه الأسد

104- رواية رعد والقاصر

105- رواية العذراء الحامل

106- رواية اغتصاب البريئه

107- رواية محاولة اغتصاب ليالي

108 - رواية ملكت قلبي

109 -  رواية عشقت عمدة الصعيد

110- رواية ذئب الداخليه


رواية عشق الزين الجزء الاول

112- رواية زوجي وزوجته

113- رواية نجمة كيان

114- رواية شوق العمر

115- رواية أحببتها صعيديه

116- رواية أحتاج إليك كامله

117- رواية عشق الحور كامله

118- رواية لاعائق في طريق الحب

119- رواية عشق الصقر

120- قصة ليت الليالي كلها سود

121- رواية بنت الشيطان

122- رواية الوسيم إبن الحاره والصهباء

123- رواية صغيرتي الجميله

124- رواية أخو جوزك

125- رواية مريض نفسي

126- رواية جبروت مرات إبني

127- رواية هكذا يكون الحب

128- رواية عشق قاسم

129- رواية خادمتي الجميله

130- رواية ثعبان بجسد امرأه


رواية جوري قدري

132- رواية اجنبيه بقبضة صعيدي

133- رواية المنتقبه أسيرة الليل

134- رواية نجمتي الفاتنه

135- رواية ليعشقها قلبي

136- رواية نور العاصي

137- رواية من الوحده للحب

138- رواية أحببت مربية ابنتي

139- رواية جوزي اتجوز سلايفي الاثنين

140- رواية شظايا قسوته

141- نوفيلا اشواق العشق

142- رواية السم في الكحك

143- رواية الصقر كامله

144- رواية حب مجهول المصدر

145- قصة بنتي الوحيده كامله

146- رواية عشقني جني كامله

147- رواية عروس الالفا الهجينه الجزء الثاني

148- رواية أميرة الرعد

149- رواية طفلة الأسد

150- نوفيلا الجريئه والاربعيني


151- رواية أحببت مجنون

152- قصة أخويا والميراث

153- رواية حب من اول نظره

154- رواية اغتصاب بالتراضي

155- رواية صعيدي مودرن

156- رواية أصبحت خادمه لزوجي


157- رواية ورطه مع السعاده


158- قصة فيروز كامله

159- رواية رجال لايهابون الحياه

160- رواية ليالي الزين

161- رواية عروسه وضورتها يوم فرحها

162- رواية عروس رغماً عنها الجزء الاول

163- رواية أحببت طريدتي

164- رواية اغتصاب ولكن

165- رواية عريس ايجار

166- رواية خيانه زوجيه

167- رواية امتلكني كبير الصعيد

168- رواية عشق صعيدي

169- رواية ضحية الشهوات


170- رواية انتقام قاسي


171- رواية البايره والعقيم


172- رواية فريسه في أرض الشهوه

173- رواية الفتاه التي فقدت شرفها



تعليقات

CLOSE ADS
CLOSE ADS
close