expr:class='data:blog.languageDirection' expr:data-id='data:blog.blogId'>

رواية القيصر الفصل 21/22 بقلم نهي عادل حصريه وجديده

رواية القيصر الفصل 21/22 بقلم نهي عادل حصريه وجديده 

رواية القيصر الفصل 21/22 بقلم نهي عادل حصريه وجديده 

 الفصل الواحد و العشرون

تأكد تماماً بأن الدنيا ستدور ، والمشاهد ستُعاد ، والأدوار ستتبدل ، وكل ساقٍ سيسقى بما سقى

في النيابة 

وقفت زينب تنظر بذهول الى ذألك الشيك، هى بالفعل قامت بتحرير ذألك الشيك ولكن بمبلغ مائة الف جنيه، من أين جاء المليون جنيه

انتفض جسدها حين اردف وكيل النيابة قائلا: 

_ها يا مدام زينب الأمضة دي   بتاعتك ولا لا. 

اجابته بحزن و بصوت مرتعش  قائلة:  ايوا بتاعتى  بس يا فندم انا كتبت  الشيك بـ مائة الف جنيه مش مليون اكيد في حاجة غلط لأنى عارفه حسابي قد ايه في البنك. 

تعاطف معها وكيل النيابة الذي أردف قائلا: معاكِ محامى

أومأت برأسها قائلة: لا بس لو ينفع  أعمل مكالمة

أومأ لها وكيل النيابة برأسه قائلا:  اتفضلِ

قامت زينب بالاتصال على علام وجدته غير متاح زفرت بغضب ثم قامت بالاتصال على نادر وجدته غير متاح أيضا شحب وجهها وتذكرت ضحي و قامت بالاتصال عليها. 

بينما في شقة نادر الحسيني. 

بداخل غرفه ضحي 

جلست على مكتبها تذاكر دروسها أصبحت لها هدف وهو دراستها كما قالت لها مارية تذكرت حديث نادر لها عند رجوعها من فيلا القيصر. 

فلاش باك. 

دلفت الى الشقة و خلفها نادر الذى قام بغلق الباب 

أردفت  و هى تجلس على إحدى المقاعد قائلة: 

_بس عارف يا ابيه انا مبسوطة أوي إني اتعرفت على مارية و أميرة و كله كوم ومنه و كوارثها كوم تانى بجد إنسانه جميلة أوي. 

لمعت عيون نادر بالحب و ابتسامه عشق زينت وجه الوسيم لحظات ضحي ذألك و فرحت بشده 

اردف نادر متسرعا: منه دي إنسانه متهورة وما عندهاش مخ تفكر به، المهم في موضوع عايز اتكلم معاكِ فيه 

ابتسمت له ضحي قائلا:  اتفضل يا ابيه. 

اقترب منها نادر و جلس امامها قائله:  في عريس متقدم لك يا ضحي 

توترت ضحي قائلة:  عريس!!! 

ابتسم لها نادر قائله:  ايوا يا حبيتى عريس  و إنسان كويس  كمان. 

اجابت ضحي قائلة:  بس انا مش بفكر في الجواز دلوقتي يا ابية، انا حابه اخلص كليتي و اشتغل و اثبت نفسي الأول معاك في الشركة 

لمعت عيون نادر بالفخر من حديث ضحي، فهي بالفعل قد تغيرت للأحسن. 

أردف قائلا بهدوء:  بصي يا ضحي انا لا يمكن اجبرك على حاجة انتِ مش عايزها بس  ايه رايك لو تقعدي تتكلمي معاه الأول و على فكره انت ِشفتيه قبل كده هو مش غريب. 

شحب وجه ضحي لوهله انتفض قلبها ايعقل ان يكون تامر و قام بكل هذا للانتقام منها فهي منذ ذهابها الى الجامعه لم تراه حمدت ربها كثير 

لكنها  شعر ت بالراحة حين اكمل نادر حديثه قائلا:  يبقى الرائد سيف صاحبي على فكرة 

_مين!!! 

هكذا قالت ضحي التي نهضت مسرعة من على المقعد و انتصبت واقفة قائله:  قول له مش موافقة يا ابيه انا لا بفكر ولا هفكر في الجواز عن اذنك. 

قالت هذا و هرولت من امامه تهرب الى داخل غرفتها. 

آفافت. 

على صدح رنين هاتفها  نظرت الى الشاشة و جدت اسم والدتها ابتسمت بفرحة قائلة: 

_مامى حبيتى وحشتني. 

اغمضت زينب  عينيها كما كانت قاسية القلب اندمجت مع المظاهر الكذابة و نسيت ابنائهم و حياتها  و زوجها همست بصوت مكسورة قائلة: 

_الحقني يا ضحي انا في النيابة اتقبض عليى و برن على اخوك و ابوكى ومحدش رد اتصرفِ و شوف لى حل يا بنتى. 

فزعت ضحي قائلة بحزن:  اهدي يا ماما للأسف ابيه نزل الصبح ومعرفش راح فين و بكلمه تليفونه غير متاح انا هلبس و اجى لك على طول متقليش 

اردفت و دموعها تنهمر بغزارة:  بسرعة يا بنتى انا خايفه 

قالت هذا و قامت بغلق المكالمة تبكى بحسرة

بينما ضحي هرولت الى خزانه ملابسها  واخرجت فستان من اللون الموف وحجاب اسود و قامت بارتدائهم على عجل وخرجت مسرعة للذهاب الى والدتها. 


عند نادر و علام. 

صف نادر سيارته امام تلك الارض ترجل منها و هرول مسرعا عندما وجد والده يمسك أحد الأشخاص من ياقة ثيابه ويقوم بخنقه  اقترب قائلا:  اهدي يا بابا لو سمحت خلينا نفهم ايه اللي حصل من فضلك 

اردف علام بصوت عالي وحاد:  محدش يقول لى اهدي، أهدي أزاي، الأرض دي انا دافع فيها شقي عمرى أزاي بكل سهوله واحد يجي يقول انه اشترها طيب أزاي قول لى أنت يا نادر  

اما ذألك الشخص كان يحاول ان يخلص نفسه من يد علام ولكنه كان يشدد من خنفه ابعده نادر و اردف قائلا بصوت حاد:  انت مين و بتعمل ايه هنا. 

اجاب الراجل يحاول اخذ نفسا:  انا محسن الزناتي  واشترت الارض بموجب توكيل من علام بيه للسيدة ابتسام صالح عبد المجيد لأنه مسجل لها الأرض باع و شراء 

اردف علام قائلا بغضب:  محصلش انا معرفش حد بالاسم ده، انت اكيد نصيب. 

اخرج محسن تلك الأوراق التي قام علام بالأمضاء عليها وهو غائب عن الوعى قائلا:  اتفضل الأوراق اهي  و موثقة في الشهر العقاري

جذب علام الاوراق  بعنف  أتسعت عيناه وهو يري ان الأوراق صحيحه و هذه امضته صرخ  بذهول يحاول ان يستوعب  كل هذا قائلا:  طيب أزاي و امتى 

ليحاول ربط كل الاحداث بيعضها قائلا: اه يا بنت الكلب يا علياء  ، انا لا يمكن اسكت على حقي و هطعن فى العقود دي، الا رض دي انا  حطيت فيها شقي عمري كله 

رمقه نادر بنظرات غاضبة قائلا:  للأسف يا بابا الأوراق كلها صحيحه، و القانون لا يحمى المغلفين 

شحب و جه علام قائلا:  يعنى ايه يعنى شقي عمرى راح كده بكل سهولة لا يمكن اسكت  و هدور عليها و ساعتها هشرب من دمها الخائنة هى و اللي معاها

اردف محسن قائلا  :  و الله يا علام بيه انا مكنتش اعرف انها نصيبه انا كنت عارض إعلان  انى بدور على قطع ارض تصلح لعمل قرية ساحلية و ابتسام دي جيت وكان معاه واحد اسمه جابر على ما اعتقد و وريتني العقود اللي  معاها وبعد ما كشفت عليها تمت البياعة. 

زفر علام بغضب و احمر وجه جذب خصلات شعره بعنف  كاد ان يقلعه من جذورها طالما كان يتزوج من فتيات صغيرة أهذا هو عقاب الله على معصيته. 

بينما حزن نادر على حال والده تنهد بألم و أردف قائلا:  يلا يا باب مفيش داعى لوقفتنا هنا يا حبيبي 

نزلت دمعه ينظر بخذلان الى ابنه نادر الذي كان دائما يرشده الى الرجوع الى الله. 


❈-❈-❈

عند ضحي. 

دلفت الى النيابة تبحث عن والدتها تلهث بشده من خوفها و للصدفة وجدت سيف يخرج من إحدى الغرف هرولت إليها  قائلة:  سيف. 

انتفض جسده عن سماع أسمه نظر في اتجاه  الصوت و جدها هى من خاطفه قلبي  شعر بوخزة في قلبه عندما راي دموعها. 

وقفت امامه تحاول ان تهدي من انتفاض جسدها اردف قائلا بحنان. ضحي ايه اللي جابك هنا   وليه الدموع دي. وفين نادر 

حاولت اخراج صوتها قائلة:  ما.  ما 

تعجب نادر قائلا:  مالها مامتك، ممكن تاخدى نفسك الأول و تهدي و تفهمني كل حاجة 

اجابته بلهفه قائله:  انا معرفش حاجة انا لقيت ماما اتصلت  عليى و قالت لى انها فى النيابة و تلفون ابيه نادر و بابا غير متاح. 

تألم سيف و أردف قائلا  بهدوء:  طيب تعال معايا ندخل لوكيل النيابة نشوف ايه الموضوع 

قال هذا و سارت بجانبه   وقف امام غرفة و قام بالطرق دلف اولا تليه ضحي التي رات والدتها تجلس على إحدى المقاعد تخفض رأسها صرخت قائلة:  ماما. 

رفعت زينب رأسها  و انتصب واقفة تنظر بالكسرة الى ابنتها ضحى التي اردفت قائله بلهفه  وهى تقترب منها: اايه اللي حصل معاكِ يا ماما 

قصت لها زينب ما حدث معها و دموعها تنهمر بغزارة 

اقترب سيف قائلة:  ممكن حضرتك تهدي و انا هتطلع على المحضر 

نظرت زينب الى سيف ترمقه بنظرات تعجب فهم هو تلك النظرات و اردف قائلا:  انا الرائد سيف صاحب نادر ابن حضرتك 

أومات له برأسها بدون ان تتحدث 

بينما اقترب نوح من وكيل النيابة و اردف قائلا بضيق و هو يري نظراته موجة  الى ضحي قائلا:  إبراهيم باشا ممكن اطلع على المحضر 

اجابه قائلا:  طبعا  اتفضل يا سيف بيه 

اطلع سيف علي المحضر  ثم ابتسم بمكر  فهو علم بان الشيك مزور  ولكن تم عمله بطريقة احترافيه 

تنهد و هتف بجدية و هو ينظر الى وكيل النيابة:  بعد اذنك يا إبراهيم باشا انا بطلب تقديم الشيك الى الطب الشرعي. 

قهقه إبراهيم قائلا:  لسه زي ما انت هتفضل المفتش كرومبو ومفيش تفصيله تخرج من تحت ايدك  و من غير ما تقول انا طلبت بكده. 

ابتسم سيف قائلا  بمرح:  تلاميذك يا باشا  وبعد  إذن سيادتك  ممكن إخلاء سيبل زينب  هانم بضمان الشخصي

صمت وكيل النيابة  قليل ثم أردف قائلا: تمام يا سيف بيه بس بكره الصبح لازم تكون عندي علشان نكمل المحضر و انا هسرع  في طلب تقرير الطب الشرعي فى أقرب وقت 

قال هذا و ابتسم سيف بارتياح اقترب من ضحي وهو يحاول السيطرة على حالة من شعور الغيرة الذي سيطر على قلبه من نظرات وكيل النيابة. اردف قائلا بنبره ذات مخزي قائلا: احب اعرفك يا إبراهيم باشا على الأنسة ضحي علام الحسيني خطبيتي

ارتبك إبراهيم قائلا: اه الف مبروك 

بينما نظرت ضحي ببلاهة و اتسعت عيناها من كلمه سيف الذى اقترب منها وهو يصك على أسنانه قائلا:

مش يلا ولا ايه ولا عجبك الواقفة هنا   اتفضلى اطلعى روحي اقعدى فى عربيتي على ما اخلص اجراءت  خروج مامتك  

قال هذا و مد يده واعطى لها مفتاح سيارته و اكمل:  المفتاح اهو تلاقها مركونة على اول الشارع و لونها أسود و مهما أتاخرت ما تخرجيش منها فاهمه 

كانت ترمقه بنظرات غاضبه هى لا تحب ان يتحكم فيها احد و لكنها كانت في قمه سعادتها شعرت بتلك الوخيزة في قلبها ايعقل ان يكون دق قلبها له 

اقترب سيف و اردف بصوت حاد:  فاهمة انا قولت ايه 

جذبت ضحي منه مفتاح السيارة قائلة  بضيق:  فاهمة هات اوف بقا. 

اما هو قهقهه على تصرفها هذا. 

رغم حزن زينب و تألم قلبها وحسرته على ماو صلت إليها بسبب حبها للمظاهر الخادعة و اختيار رفقة السوء هذا و ما فعلته معها تلك الصافي التي كانت من افضل اصدقائها الا أنها فرحت بشده لأبنتها وهى تري غيرة سيف عليها تمنت من الله ودعيت داخلها ان تداوم تلك السعادة إليها و يهديها الى طريقه فلقد نادمت و شعرت بالا خذلان من نفسها. 


امام شقة نادر. 

دلف الى الداخل يشعر بروحه الحزينة على ما وصل إليه والده اردف قائلا  بحنان:  اتفضل يا بابا دي ضحي هتفرح لما تشوفك 

ابتسم علام وهو يشعر بغضه في قلبه لقد نسي امر ابنته العزيرة ضحي و ذهب خلفه ملذاته وشهوته وحبه للدنيا لم يفكر حتى ان يسال عنها حتى وهى بداخل بيته 

اغمض عينيه يشعر بالحسرة و الكسرة ،تعجب نادر من هدوء المنزل و أطفاء الأضواء قام بفتح الأضاءة و ظل ينادي علي ضحي قائلا:  راحت فين دى 

قال هذا و أخرج هاتفه وجده مغلق اردف قائلا:  التلفون فصل و نسيت اشحنه 

نظر الى والده و اكمل:  ممكن  تليفونك يا بابا. 

اجاب علام الشاحب الوجه:  مش معايا يا نادر نسيته فى 

تفهم نادر حالة و الده  قائلا:  مافيش مشكلة يا بابا خلاص انا هحطه على الشاحن و هتصل بضحي اشوفها فين بس ايه رايك لو تروح تاخد شاور وهطلع لك غيار من عندي و الاحلى كمان لو تصلي ركعتين شكرا ل ربنا 

تعجب علام من كلمه قائلا بذهول:  اصلي ركعتين شكر لربنا ان انتصب عليى و ارضي و شقى عمري ضاع 

ابتسم له نادر قائلا بهدوء:  طبعا يا بابا لازم نشكر ربنا في السراء و الضراء. 


طبعا يا بابا لازم نكون  شاكرين الله عزوجل   الرسول صلى الله عليه وسلم  يقول «عجبا لأمر المؤمن إن أمره كله له خير، وليس ذلك لأحد إلا للمؤمن إن أصابته سراء شكر، فكان خيرا له، وإن أصابته ضراء صبر فكان خيرا له».

نزلت دمعه من عين علام يشعر بتلك الوخيزات تمزق قلبه من  حديث نادر كان غافل عن امور  دينه يعيش ملذات الدنيا فقط حتى انه تذكر ولو مرة، مرة واحد عمل خير او اخرج صدقة او زكاه فى حياته او صام رمضان او ذهب الى بيت الله رغم انه مقتدر مادية وجسدية اخر ما تذكر انه فعل كل هذا فى مرحلة المراهقة عندما كان في سن العشرون. 

تنهد نادر بألم وهو يشعر بحزن والده و اكمل: 

قال الله تعالى: (ولئن أذقنا الإنسان منا رحمة ثم نزعناها منه إنه ليؤوس كفور ولئن أذقناه نعماء بعد ضراء مسته ليقولن ذهب السيئات عني إنه لفرح فخور إلا الذين صبروا وعملوا الصالحات أولئك لهم مغفرة وأجر كبير) 

التفسير: ولئن أعطينا الإنسان مِنَّا نعمة من صحة وأمن وغيرهما، ثم سلبناها منه، إنه لَشديد اليأس من رحمة الله، جَحود بالنعم التي أنعم الله بها عليه.


معنى الأيه هنا يا بابا ان  طبيعة الإنسان، أنه جاهل ظالم بأن الله إذا أذاقه منه رحمة كالصحة والرزق، والأولاد، والمال  ونحو ذلك، ثم نزعها منه، فإنه يستسلم لليأس، وينقاد للقنوط، فلا يرجو ثواب الله، ولا يخطر بباله أن الله سيردها أو مثلها، أو خيرا منها عليه. بس عليه الصبر و الشكر فأهمتني يا بابا ليه قولت لك تصلي ركعتين شكر لربنا. 

اخفض علام راسه الى الأسفل يشعر بالخزي و الخذلان هو بالفعل جاهل، الله اعطى له كل هذه النعم ولكن اي هو مش شكر الله عزوجل 

اردف قائلا  بصوت مرتعش قائلا: تعال اسندني يا ابنى للحمام 

و بالفعل اسند نادر والده و ساعده في اخذ حمام دافئ و عمله كيفيه الوضوء  وخرج به  صل علام ركعتين كانت بالدنيا و ما فيها  تذكر  انه كان فى صغره كان بار بوالده  رحيم به  تذكر ذألك الحديث الذي كان والده يقول له حين يلبى  له طلبه او يعمل له شئ يتبسم فى وجه دائما قائلا: البر لا يبلى والإثم لا ينسى والديان لا يموت فكن كما شئت كما تدين تدان".»

هكذا فهم مغزي حديث والده كل الا فعال التي فعلها له، لن تموت فعل نادر معه ما فعله علام وهو صغير مع والده قبل ان يأخذه التيار في طريق الملذات. هذه هى الحسنه الوحيدة في علام انه كان بار بوالده. وقف و دموعه تنزل بغزارة يناجى ربه يطلب العفو و السماح على المعاصي. 

بينما في الخارج جذب نادر هاتفه و انصعق حين وجدت الكثير و الكثير من الإشعارات  تخبره بان والدته و ضحي و حتى سيف قاموا بالاتصال عليه ارتجف قلبه و قام بالاتصال على والدته و لكنها غير متاح زفر بضيق و قام بالاتصال على ضحي التي هتفت بلهفه:  ابيه نادر فينك من الصبح يا حبيي 

اردف قائلا  بقلق:  ضحي انتِ كويسه  فيك حاجة يا حبيتى وماما 

ردت ضحي مسرعة:  ماما معايا يا ابيه متخفش

تعجب نادر قائلا:  معاك انت فين يا ضحي دلوقتي. 

اخذت نفسا و قصت له ما حدث منذ اتصال زينب به الى وجودها مع سيف. 

انتفض جسده قائلا:  أزاي يحصل  كده انتم فين يا ضحي علشان اجى لكم 

اردفت ضحي قائلة بهدوء:  اطمن يا ابيه احنا خلاص قربنا على البيت  و معانا الرائد سيف كمان سلام يا حبيبي 

ابتسم سيف و نظر الى صورتها في انعكاس المرآه و غمز لها بشقاوة عندما نطقت اسمه خجلت ضحي و خفضت رأسها الى الأسفل.


❈-❈-❈


في منزل منه. 

دلفت منال الى غرفة منه وجدتها تستلقي بكل هدوء على التخت  ابتسمت لها بحب و ظلت تناجي ربها بان يحفظها و يرزقها الزوج الصالح فهي ثمرها من الدنيا ثم تحولت تلك الابتسامة الى مكر و اقتربت من الطاولة و اخذت كاس به ماء و القت به في وجه منه

شهقت منه بعنف قائلة: الحقوني بغرق

قالت هذا و فتحت عيناها ببطء  تنظر حولها فى المكان و جدت والدتها تقف أمامها  تكتم ضحكتها

اردفت قائله بضيق:  في ايه يا منال على الصبح  هو في حد يصحي حد كده من النوم 

ابتسمت منال باتساع قائلة:  اه فى انا و يلا يا عين امك ورانا تقوير كوسه و لف ورق  العنب 

صفقت منه وقفزت من على التخت قائلة:  مش تقول لى كده من بدرى  ، هغير هدومي و هصلي و هطلع لك على طول يا منال. 

قالت هذا و دلفت الى الحمام اختفت دقائق و ادت فرضها و خرجت وجدت منال تجلس على معقد للطاولة متوسطة الحجم اقتربت منها وجلست أمامها. لتبدا فى تجهيز الطعام. 

بعد قليل أردفت منال قاتلة: 


جايلك عريس ملو هدومه 

فرحت منه و اردفت قائلة:  بجد 

اجابتها منال:  اه بس انا رفضته 

زمت شفتيها قائلة:  لية 

هتفت منال قائلة: علشان نفاش صعب عليى قولت حرام هتجبي له سكته دماغيه  تعمل له عمي ألوان و  شقق الناس تبوظ 

رمقتها منه بغضب قائلة: 

هتجوز نقاش ياماما بس الحمدلله إنك رفضتي، 

امسكت منال  قدح الشاي و ارتشفت منه و أكملت: 

-بس جالك غيره 

=  ردت منه قائله  بضيق: وبعدين بقى !

- اجابتها منال ببرود قائلة:  متخافيش ما ده كمان رفضته 

أردفت منه قائلة بلا مبالاة:  و اترفض ليه  هو كمان. 

اجابتها منال قائله:  علشان دكتور

شهقت منه قائله بذهول :  دكتور!!!! ورفضتي الدكتور ليه يا منال

تنهدت منال قائلة بحزن :  الحق عليى عشان عارفاكِ بتخافِ من الحقن. 

رفعت منه إحدى حاجبيها قائلة: 

=طب الحمد لله وكفاية لحد كده بقى 

ابتسمت منال باتساع قائلة:  بس خدى الكبيرة بقا و الحمدلله وافقت عليه. 

نظرت لها منه بقلة حيلة قائلة بنفاذ صبر: مين تااااني ؟!

ابتسمت منال باتساع قائله: 

-صابر ابن المعلم عباس

اتسعت عيون منه قائلة بذهول: الحانووتي !!! بقى ترفضي النقاش و الدكتور و توافقي على الحانوووتي 

-لوت منال شفتيها قائلة: 

ماله يابت ؟! هيشيلك دنيا وآخرة. 

انتصبت منه واقفة تنظر بغضب الى منال قائلة:  كنت بفكر اخد اجازة النهارده  علشان أرقف بحالك  قولت يا بت صلة الرحمة و بر الوالدين بس بعد كلامك ده انا هدخل أغير هدومي و انزل اروح شغلِ سلام يا منال

قالت هذا و القت لها قبلة في الهواء قائلة:  سي يو يا منال

دلفت الى الداخل و فتحت خزانه ثيابها و انتقيت فستان من اللون الروز و حجاب من اللون الاسود و ضعت قليل من مساحيق التجميل  صدح رنين هاتفها جذبته رات اسم ماجد قامت بالرد قائلة:  صباح الخير مستر ماجد

اجابها ماجد بحده:  صباح الخير يا منه، مارية فين تليفونها غير متاح  اكثر  من اسبوع متغيبة عن الشغل  بدون اعذار بلغها ان فى اجتماع ضروري النهارده بعد ساعة. 

تنهدت منه فهي تعرف مدى حب ماجد ل مارية ماذا سيحدث اذا علم بان كتب كتابها بعد يومين أردف قائلة: 

_حاضر  يا مستر ماجد هحاول أبلغها بضرورة الحضور. 

قالت هذا و انهت معه المكالمة  فكرت قليل  ثم قامت بالاتصال على مارية برقم  احتياطي القليل فقط هم من يعرفون به و قصت لها بضرورة حضور هذا الاجتماع. 

بعد ان انهت مع مارية المكالمة نظرت الى مرآتها برضا ثم  خرجت وجدت منال تجلس على الطاولة تجهز الطعام اردفت قائلة بمرح:  اعملى الأكل بضمير يا منال اصلا

" الأكل ده فن  مش عن عن " فاهمه"

لوت منال شفتيها قائلة:  و مين قال لك يا عين امك انك هتأكلِ منه 

جحظت عيون منه قائله:  نعم!!!!  وليه بقا إن شاء الله مش هاكل منه 

ابتسمت لها منال ببرود:  كان على عيني ونسيت اقول لك ان الأكل ده للبنات اللي شغالين فى المشغل يلا يا حبيتى روحي على شغلك احسن تتأخري  ولو رجعتي و وما لقتنيش فى حته جنبه قديمة  بدودها و الله ما تغلي عليك ابقى قطعي عليها طماطم و بألف هنا وشفا على بدنك يا قلب أمك 

قالت هذا و انتصبت واقفه  قامت بفتح الباب و اخرجت منه التي كانت تقف بذهول و غير مستوعبه حديث و الدتها. 


❈-❈-❈


مساءً

بداخل شقة متوسطة  الحال. 

دلف جابر و خلفه علياء التى اردفت قائله  باشمئزاز: 

_ ما لقيتش مكان انظف من كده تجيبنا فيه  يا جابر

اردف جابر قائلا بمكر:  انتي عارفه يا حبيتى لازم نكون بعيد عن الأنظار اليومين دول

قال هذا و مال عليها يقلبها من شفيتها بنهم. 

ابتعد عنها يلهث وهو ينظر إليها برغبه:  انا هنزل اجيب شوية طلبات كده لزومه القعده يا روحي. 

اجابته بدلع:  بسرعة اوعى تاخري عليى علشان انت وحشنى أوي يا جبوره 

_طيارة يا عيون قلب جبوره. 

قال هذا و خرج بينما اقتربت ابتسام من تلك الحقيبة و قامت بفحتها تنظر الى تلك النقود و عينها تلمع بالطمع قائلة،

: كل دى فلوس و اخيرا هتمتع بالدنيا و اللى فيها و أجيب كل اللى نفسي فيه و اتحرمت منه و اتجوزت واحد قد ابوي، بس مش مهم المهم إنى خلاص ودعت الفقر و اللى فيه. 

بعد حوالى نصف ساعة. 

دلف جابر وهو يحمل العديد من الحقائب اقترب من ابتسام قائلا  هو يخرج من إحدي الحقائب قميص نوم من اللون الأحمر مثير:  ايه رايك يا روحي اول ما شوفته قولت اكيد هيبقى نار على ابتسام حبيبه قلبي  

رمقته ابتسام بنظرات حب قائلة:  جميل اوي يا جابر انا هدخل اخد حمام و البسه على ما انت تحضر لنا السهرة 

ابتسم لها قائلا وهو يخطف قلبه من شفتيها  قائلا: هواء

بعد ان دلفت ابتسام الى الحمام، ابتسم جابر بمكر و اخرج من جيبه زجاجة صغيرة قام بوضع محتواها فى احدي الكاسات ثم قام بخلع ثيابه وبقى فقط بشورت قصير.  ليجد ابتسام تخرج من الحمام بطالتها الاكثر من رائعة ينظر إليها باحتياج اقترب منها يحاوط خصرها قائلا:  بقى القمر ده كله بتاعي انا وبس 

لفت يديها حول عنقه قائله:  انا مش مصدقة نفسي يا جابر ان اخيرا خلصت من اللى اسمه علام كان طابق على نفسي، يلا اهو اخدت اللى  احنا عايزينه منه وراح فى داهيه  ثم احنا هنقضها كلام ولا ايه يا روحي 

غمز لها قائلا:  لا طبعا افعال متقليش 

قال هذا و جذب الكاس  قائلا:  في صحتك يا روحى 

ضحكت ضحكه خلعيه قائلة: هههه فى صحتك يا بيبى. 

قالت هذا و ارتشفت الكاس دفعه واحد ليقترب منها جابر يحملها و متجه بها الى التخت انزلها وضمها يقبلها 

بعد قليل. 

ابتعد عنها جابر يبتسم بخبث عندما وجدها ذهبت في نوم عميق نهض من على الفراش و انتصب واقفا  يرتدي ثيابه على عجل يرمقها من حين الى اخر حتى لا تستيقظ  وعندما انتهى من ارتداء ثيابه اتجه الى تلك الحقيبة و حملها يخرج مسرعا من تلك الغرفة قبل ان تستيقظ ابتسام من نومها.

الفصل الثاني و العشرون. 


لست أفهمُ من معنى الحبِّ إلا؛


أن الرُّوح قد اهتدت إلى شيءٍ من سِر الإنسانية ...


في إنسانٍ جميل...!!


ثم


‏وأكون بالحب قد وجدتك


والمعنى أني وجدتني. 


❈-❈-❈


فى جريدة الحرية. 


دلفت مارية بقلب متألم الى مكتبها رمقتها منه بنظرات متعجبة قائلة: مالك يا ماري في عروسة فرحها بعد يومين تبقى عاملة كدة 


تنهدت قائلة: مفيش يا منة فين البنت اللي عايزه تقابلني. 


اجابتها منه قائله: قالت لي هتروح الحمام و تيجى 


جلست مارية على مقعد مكتبها قائلة: تمام هخلص المقال اللي معايا لحد ما تيجى. 


رمقتها منه بنظره متعجبة قائلة: رغم انى حسي إنك فيك ِ حاجة بس ومالة هروح انا ادي المقال ل مستر ماجد على ما تخلصي علشان نروح نلحق المول 


أومأت مارية راسها بدوم ان تنطق. 


بعد قليل 


دلفت فتاة ترتدي فستان من اللون الاسود الغامق و تحفى ملامح وجهها بنضارة سوداء و حجاب يغطى نصف وجهها اقتربت من مارية قائلة. اكيد حضرتك الأنسة مارية صح 


ابتسمت مارية قائلة: ايوا انا اتفضلى اقعدي. 


جلست تلك الفتاة تشعر بالتوتر و الارتباك تجذب حجابها اكثر على وجنيتها اردفت قائله: انا جيت لك علشان تساعدني ارجع روحي التائه مني. 


صدمت مارية من تشيبه تلك الفتاة ابتسمت لها بحنان قائلة: طيب خلينى اتعرف عليكِ الأول، اسمك ايه، عندك كام سنه، ايه مشكلتك و ليه جيتلي أنا. 


اجابتها الفتاة قائلة: صافية عيد عبد الله عندي 28سنه 


أردفت مارية قائلة : متجوزة 


اخذت صافية انفاسها بهدوء و أردفت قائلة: لا أرملة، انا بجد اسفة إني جيت لك من غير ميعاد بس انا فعلا محتاج احرر روحي التائه من الدنيا و اللي فيها بعد ما فقدت الأمل في كل حاجة صمتت و أكملت: حتى في ربنا. 


حزنت مارية على تلك الفتاة قائلة: اولا استغفري ربنا، ثانيا اتمنى فعلا لو اقدر اساعدك معنديش مشكلة، بس الاول اعرف ايه هى مشكلتك. 


لمعت عيون صافية بالدموع وأردفت قائلة: أنا مش عارفة أبدا معاكي منين ولا اقولك ايه، بس عايزه اقول لك إني مدمرة انا بقيت إنسان مسخ


أردفت مارية قائلة بهدوء: ممكن يا صافية تحكى لي قصتك من الأول علشان اقدر اساعدك


اخذت صافية نفسا عميق قائلة: حاضر انا هحكى لك على حاجة علشان بجد انا نفسي اتحرر من عذاب روحي.


اجابتها مارية قائلة بوجه بشوش: اتفضلى قول لى كل اللى فى قلبك و انا هسمعك و هقدم لك النصيحة بأذن الله لو في ايدى . 


رمقتها صافية بنظرة فخر و أردفت قائلة: أنا كنت عايشه في بيت هادي كله حب ودفء لحد ما ابويا مات 


أصبحت الدنيا قاسية أوي على أمي و الديوان كتره عليها لان بابا مكنش له معاش طلبت منها أطلع اشتغل 


و اساعدها لكنها رفضت علشان دراستي و لحد ما خلصت الثانوية ودخلت الكلية كنت في اخر سنه بس للأسف و الدتى تعبت تعب شديد و اقعدت من الشغل و فى يوم طلبت من خالي يجي من البلد و فعلا جه وطلبت منه ماما طلب اللي كان صدمه عمري 


اجابتها مارية قائلة: و يا تري ايه هو الطلب 


لمعت الدموع فى عيون صافية قائلة بحزن: أنى اتجوز ابنه 


تعجبت مارية قائلة: طيب و فيها ايه 


اخذت صافية نفسا طولا و أكملت: فيها انه مش طبيعي زينا بمعنى انه متأخر في كل حاجة في الكلام يعنى بالعربي عقلة على قده 


أومات مارية راسها قائله: كملي يا صافية اللي ايه حصل بعد كده 


اكملت صافية حديثها قائلة: انا انصدمت الصراحة و استغربت اكتر ان خالي وافق بل ورحب بالفكرة و بعد ما خالي مشي اقعدت اتكلم مع ماما لحد ما لقتيها بتقول لي ان لها ورث عند خالي و كان طلبه لو عايز يرجع لها الورث انى اتجوز ابنه و فضلت تقنع فيى لحد ما وافقت وانكتب الكتاب و بعدها بيومين ماما توفيت طبعا خالي جه اخدنى علشان ارجع معاه البلد و فعلا رجعت معاه وبدأت ما سياتي اللي بجد 


انهمرت دموعها اكثر لتنظر إليها مارية بشفقة تجذب كاس به مياه قائله: ممكن تهدي يا صافية و خدي اشربي ميه 


جذبت صافية المياه و ارتشفت القليل ثم و ضعت الكاس على المكتب و اكملت: كل يوم انام بالضرب و اصحي بالضرب و الأهانه و مره انام من غير اكل وهكذا 


انصعقت مارية من حديث صافية و قاطعتها قائلة: ثانيه واحدة بس الأول مين اللي بيضربك 


أجابتها صافية قائلة: مرات خالي بس هى مش أم أمين 


يعنى بتكون مرات ابوه وده السبب اللي خلى خالي يجوزني ابنه عشان أخدمه لأنه للأسف ميعرفش يعمل حاجة لوحده من أكل و شرب و لبس حتى دخول الحمام


شعرت مارية بوخيزات في قلبها تنهدت قائلة: كملي يا صافية و ايه اللي حصل بعد كده. 


اكملت صافية سرد قصتها قائلة: لحد ما في يوم فكرت أهرب و يدوب لسه بقول يا هادي علشان اخرج من السجن اللي انا فيه مرات خالي شفتني راحت حابساني في البيت في البدروم وكل يوم ضرب و اهانه لدرجه إني صعبت على أمين و حاول يهربني بس للأسف معرفش على قد عقله فات على حابسي حوالى يومين لحد ما لقيتها دخله ومعها أزازه في ايديها و بتضحك بشر انا كنت تعبانة أوي لأنى كنت محبوسة من غير اكل ولا شرب و اول ما شوفتها وقفت لقتيها فتحت الأزازة و و بتحتها عند وشي و بتقول لي ان دي ميه نار لو حاولت أهرب هترمها في وشي علشان اتشوه انا خوفت الصراحة و ردت عليها ب حاضر وان عمري ما اهرب تانى و هسمع كلامها بس للأسف أمين دخل عليها كان بيجري علشان بيحسبها هتضربنى تانى لقى في ايديها الأزازة حاول ياخدها منها راحت الميه جيت فيه وفيي وانا بحاول ابعده علشان متجيش فيه 


نزلت دموعها بغزارة ورفعت يديها وخلعت النضارة ثم قامت بفك حجابها من على وجهها 


شهقت مارية تنظر بذهول نزلت دمعه من عينيها على تلك الفتاة.فهى محترقة الوجه و العيناي بطريقة بشعه كم تألمت فى حياتها اغمضت عينيها ثم فتحت ببطء و ابتسمت بحنان قائلة: كملي يا صافية حصل ايه بعد. كده. 


تنهدت صافية قائلة: اللي حصل ان أمين مات بسبب ميه النار اللي جيت في وشه كله ورقبته ولأنه كان ضعيف، و مهنش عليهم يودوني للدكتور فضلت أتألم من الوجع لحد ما لقيت خالي ومراته دخلوا عليا ومعاهم ورق وقالوا لي امضي عليه لو عايز اخرج من هنا 


اردفت مارية قائله: الورق ده كان فيه ايه 


ابتسمت بسخرية قائلة: طبعا تنازل عن ورث امى ورث أمين الله يرحمه، انا طبعا بدون تفكير مضيت علشان اهرب من شرهم بس للأسف ما لقيتش حته اروح فيها وكل ما اروح حته عشان عايزه اشتغل كل ما يشوفوا وشي بينفروا مني ومن يومين كنت بقرا الجرائد لقيت مقاله ليكي عن مساعدة الغارمات قولت اجي لك يمكن تساعدني وبس هى دي كل حكايتي. 


شردت مارية فى قصة تلك الفتاة كل ذنبها ان توفي والدها السند و الأمان ثم والدتها لتقع فى جحيم خالها و زوجته ايعقل ان تكون فى اناس بهذا الشكل فى المجتمع اين الرحمة؟ اين الخوف من الله عزوجل الله حزنت بشده على حالها يوجد الكثير و الكثير مثل صافية و غيرهم 


ابتسمت لها مارية قائلة: أنتِ كنتي في كلية ايه يا صافية 


هتفت صافية بنبرة حزينة مكسورة: الأعلام قسم صحافة 


ابتسمت لها مارية قائلة: ماشاء الله يعنى طلعنا زمل طيب ايه رايك لو تشتغلي هنا 


جحظت عيناها قائلة برعشه: اشتغل هنا طيب أزاي 


اردفت مارية قائله: بصي أنت قاعدة فين دلوقتي 


أجابتها صافية قائلة: فى لوكاندا على قد حالها فى السيدة زينب 


اخرجت مارية كارت قائلة: روحي العنوان ده يا صافية هو مشغل اسمه الانسانية و هتقابلى الست منال و هى عارفة هتعمل ايه اما بنسبه لحروق وشك اول حاجة لازم تعمليها هو إنك تروحي مركز تأهيل لمصابي الحروق وده هيفيدك فى الوقت الحالي علشان تقتدري تتعيش مع المجتمع اللي اتسبب لك الألم والأحزان دي كلها وده هيساعدك فيه الأستاذة منه اللي كانت هنا لحد ما ارجع من اجازتي لان عقبال عندك كتب كتابي وفرحي بعد يومين 


ابتسمت صافية بخجل قائلة: ألف مبروك و اسفه على الأزعاج


ردت لها مارية الابتسامة قائلة: الله يبارك فيكي يا ستي ولاء يهمك، المهم تروحي تجبي حاجتك من اللوكانده و تروحي ل الست منال هناك و انا احتمال اجى لكم بليل. 


أومات لها صافية تجذب منها الكارت قائلة: كلمة شكرا قليلة عليكِ يا آنسه مارية 


ابتسمت لها مارية قائلة: مافيش شكرا ولا حاجة رقم تلفوني فى الكارت لو احتجتي حاجة ابقى اتصلي بي 


خرجت صافيه لأول مرة تشعر بهذا الشعور، شعور بالراحة و والسكينة و اكن روحها ردت إليها كانت شاردة الذهن ايعقل ان تعود مرة اخري تخرج الى المجتمع بدون الخوف من نظرتهم او الشفقة و لكن الأهم انها ستعمل في مجال تحبه كما كانت أمنيه حياتها.


كانت ذهابه متجه الى باب الخروج غير منتبه الى نفسها آفافت على اصطدامها بشخص قائلة بارتباك: أسفة والله مكنش قصدي 


تألم ذألك الشخص وهو ينظر إليها يشعر بخوفها ويديها تجذب حجابها اكثر على وجهها أردف قائلا بهدوء: ولاء يهمك حضرتك رايحه فين 


احابته قائلة بنبرة متوترة: عاوزة اخرج من الجريدة 


ابتسم لها قائلا: تعال معايا وانا اوريك باب الخروج منين


بداخل جناح القيصر. 


دلف الى الداخل بعد يوم عمل شاق يشعر بألم شديد فى ساقيه أتسعت عيناها وهو ينظر بكسرة الى ساقيه و هو يخلع ذألك الجهاز ماذا سيكون ردة فعل مارية هو لم يخبرها الى الأن . تنهد بأسي عليه ان ينسي الماضي يفكر في المستقبل مهما كلفه الأمر عليه ان يتخطى الماضي من اجل نفسه وحبه لمارية و ابنته وهج جذب هاتفه و قام بفتحه ابتسم بحب وهو يري صورتها تنهد قائلا بنبرة عاشق حد النخاع 


"كم أعشق ضحكتك عصفورتي" قال هذا و قام بالاتصال عليها لترد عليه قائلة: السلام عليكم 


أردف قائلا بنبرة هائمة: و عليكم السلام وحشتني 


خجلت مارية قائلة: و بعدين 


اردف قائلا بمكر: كلها يومين ومش هقول وحشتني قول لاو فعل يا مارية قلبي 


أرسلان!!! 


هكذا قالتها مارية بنبرة تحذيرية 


_قلبة 


زفرت مارية قائلة: و بعدين بقا هقفل 


ياريت تقفلي علشان تلاقيني عندك فى الجريدة حالا 


هتف بها أرسلان بنبرة مشاكسة 


اجابت مارية: وعلى ايه الطيب أحسن


تنهد أرسلان و أكمل حديثه قائلا: 


المهم امتى هتجبي فستان كتب الكتاب أمتى لأنى مافيش وقت و أنا قولت لك اجي معاك و أنتِ رفضتي 


ابتسمت مارية قائلة: النهارده بأذن الله و كمان حافظة الوصاية العشر ممنوع العريان يكون طويل و الخ الخ 


قهقهه أرسلان قائلا: طيب تحبى حد من الحرس يروح معاكم


_اردفت مارية قائلة بتسرع: لا طبعا 


أردف أرسلان قائلا بنبرة حنونه: خلى بالك من نفسك يا حبيتى 


دق قلبها بعنف من اثر كلمته هذا هتف قائلة: حاضر و أنت كمان. 


قالت هذا وقامت بغلق الهاتف بينما ابتسم أرسلان ينظر بشوق إلى صورتها 


عن نوح


تعجب من عدم خروج أميرة من غرفتها طوال اليوم تنهد و قرر الدخول إليها طرق الباب ليسمع صوتها 


قائلة: أدخل 


دلف نوح ينظر بذهول إليها وهى تقف امام المرآه تضع حجابها رفع حاجبه قائلا: أنتِ خارجه


تذكرت أميرة لمسات تلك الماهي هتفت بنبرة غاضبة تشعر بالغيرة تنهش في قلبها قائلة: ايوا خارجه عندك مانع


اردف نوح قائلا بصوت حاد: و أزاي هتخرجي من غير أذني 


تهكمت أميرة قائلة: بصفتك ايه علشان أخد اذنك 


اقترب نوح يقف خلفها اغمضت اميرة عيناها عندما شعرت بأنفاسه استدارت له تلاقت العيون 


اجابها نوح قائلا ببرود : بصفتي جوزك يا هانم 


قال هذا وحاوط خصرها ثم مال عليها قلبها بنهم عاشق حد النخاع وللعجيب ان اميرة بادلته قبلته تلك تشعر بدقات قلبها مثل الطبول تسللت يد نوح تلمس جسدها بطريقة حميمه شهقت أميرة وآفاقت من غفوتها تبتعد عنه تنظر بخجل تشعر بهزة قوية فى عقلها و قلبها كانها كانت مغيبة عن الواقع فاقدة للوعي اما نوج زفر بغضب لماذا يكون بكل هذا الضعف أمامها لا يسيطر على نفسه يريدها بكل جوارحه يريد ان يمتلكها لا يريد الابتعاد عنها ولكنه ابتعد عنها وهو مرغة رمقها بنظرة هائمه قائلا: ياريت بعد كده تقول لي لو خارجة 


قال هذا وخرج بسرعة البرق يلهث بشده من اثر هذا الشعور وقف على جانب الباب، يلتقط أنفاسه يود ان يدلف إليها مرة اخري يجذبها داخل أحضانه يهيم بها عشق ولكن ليس الأن عليه التأكيد من مشاعرها أولا 


بينما أميرة ظلت واقفة صامته لا تستطيع التحرك رفعت يديها الى شفتيها تلتمسها تعجبت من دقات قلبه و صدرها الذى يعلو و يهبط من اثر هذا الخفقان و اكانه فاقد للهواء و بعد هذه القبلة عاده مره اخري ينبض بهذا الشعور تنهدت و خرجت تذهب الى مارية فهي الى الأن لم تعرف ما مصيرها من هذه الزيجة 


❈-❈-❈


مساء


امام إحدى المولات الشهيرة 


-دلفت الفتيات الى الداخل يضحكون بشده ابتسمت مارية قائله: اخيرا عارفنا نخرج بعد اليوم الطويل ده 


تنهدت ضحي قائلة: عندك حق اصلا لولا ان نادر اللي اثر عليى انا مكنتش واقفت وسبت ماما وهى في الحال دي 


اقتربت منها مارية قائله بعد ما قصت لها ضحي ما حدث مع والدته أردفت قائلة: كله هيعدى يا ضحي و بعدين الرائد سيف مش طمنك ولا ء ايه 


قالت لها هذا ثم غمزت لها 


خجلت ضحي قائلة: والله منا خايفه اللي منه بعد ما قالي لوكيل النيابة إني خطيبته، طيب أزاي و انا رفضته اصلا. 


ابتسمت لها مارية بخبث: يسلام اجيب لك مرأيه تشوفي نفسك فيها لم قولت لي اسمه، يا بنتى ده عيونك بتطلع قلوب. 


زفرت أميرة بغضب: اوف بقا 


تعجبت مارية قائلة: مالك يا اميرة


اردفت اميرة بغضب: فى واحد من ساعة ما دخلنا المول وهو ماشي ورانا 


دارت مارية بعيناها المكان قائلة : فين ده 


استدارت أميرة قائلة: اهو وراكي 


استدارت ضحي ايضا تنظر الى الخلف قائلا: يا نهار أســود ومنيل إيه ده ؟! أوووه نووو


جحظت عيون مارية و اردفت قائلة بذهول: 


إيه ده معقولة الواحد يخُش مول محترم يلاقي الأشكال دي والله شبه البهلوانات


اقترب ذألك الشخص ينضغ علكة قائلا: يلاااا بقى 


زفرت مارية بغضب قائلة : يلا إيه ؟ الراجل ده عبيـط ولا إيه ؟!


رمقته منه بنظرة طويله غاضبة و اردفت قائلة: شششش لأ أنا فهمت .. 


أردفت ضحي قائلة : فهمتي ايه يا منه 


أردفت منه قائلة بمرح: . ده عايز قِلة أدب


قهقهت الفتيات على كلمة منة وساور متجهين يقومون بالتسوق واختيار كلا منهم الفستان الخاص بها. 


بعد قليل 


وقفت مارية امام فستان ذهب اللون قصير يكاد يصل الى منتصف الركبة ابتسمت بخبث قائلة: انا قررت البس الفستان ده يا بنات 


_يا نهار اسود ومنيل انت عايز القيصر يموتك 


هكذا قالت ضحي عندما نظرت الى الفستان


قهقهت أميرة قائلة: فعلا تحفه يا مارية اختيار موفق يا حبيتى 


نظرت مارية الى منه قائلة: ايه رايك يا اخرة صبري


ابتسمت باتساع قائلة: يهبل يا ملكة الانبهار 


كل هذا وضحي تنظر بذهول تفتح فمها بيلاهه الفستان عاري الصدر قصير جدا، أردفت قائلة بذهول: 


_ انتم ناوين تجننوني، أزاي مارية هتلبس الفستان ده اولا هى محجبة ثانيا طبعا لا استحالة ارسلان يوافق على كده اكيد أنتم بتهزوا وهى هتختار فستان غيره


ابتسمت مارية بثقة: بس فعلا أنا هلبس الفستان ده يا ضحي بس فوقه ده


قالت هذا وشاورت على كاب من اللون الأبيض مطعم بخيوط من الذهب 


تنهدت ضحي قائلة: واااو تحفه يا ماري انت كده ناوية تجنني القيصر


ابتسمت مارية باتساع قائلة: هو المطلوب و يلا كل واحدة تشوف فستانها لان احنا رايحين المشغل 


صفقت منه قائلة: اايوا بقا جايه لك يا منال و هاكل محشي. 


بعد حوالى ساعة 


صفت مارية سيارتها امام المشغل ترجلت منها وتليها الفتيات دلفت الى الداخل وجدت منال تجلس و بجانبها صافية تطعمها بحنان شديد بعد ان سردت لها قصتها اردفت منه قائلة بصوت مرح: خيانة أمي و صافية عاااا والمحشي 


لوت منال شفتيها قائلة: بس يا هبله يارب عوض عليى في المجنونة دي. 


اقتربت مارية من صافية قائلة: اتعرفتِ على طنط منال و البنات يا صافي


أومات لها براسها قائلة: اه كلهم طلعوا ناس كويسة اوي ومحدش خاف منى ومن التعامل معايا. 


دارت مارية بعيناها فى المكان قائلة: فين الست كوثر 


أجابتها منال قائلة: قاعدة فوق فى الشقة لا راضيه تكلم حد ولا حتى تأكل 


_ تمام هطلع اشوفها. 


❈-❈-❈


في فيلا القيصر. 


امام مكتب هاشم 


دلفت ماهي الى الداخل قائلة: أظن انا عملت اللي عليى يا خالي فين ابنى و جوزي. 


تهكم هاشم قائلا ببرود: للأسف فاشلة زي امك بالظبط 


حزنت ماهي قائلة: أرجوك يا خالي انا وافقت إني اعمل كده في نوح ورخصت نفسي علشان خاطر ابنى و فادي جوزي قول لى مكانهم فين 


انتصب واقفا يخرج دخان سيجارته بغضب: الاتفاق اللى بنا يا ماهي انك ترجعي نوح لك تانى و يبعد عن الدكتورة أميرة نهائي 


أردفت ماهي قائلة بسخرية: للأسف يا خالي نوح بيحب الدكتورة أميرة جدا يمكن اكتر ما كان بيحبنى زمان، و بعدين هتبعدها أزاي و أرسلان كتب كتابه على اختها بعد يومين 


رمقها هاشم بنظره غاضبه فهو غير راضي عن هذه الزيجة وخاصته تلك المارية الصحفية فهي دلفت الى وكر الأفاعي لن تخرج منه اللي بموتها. فهي خطر على اعماله الغير مشروعة. 


ابتسم بشر قائلا: لو عايز تعرفي مكان ابنك نوح وفادي جوزك فين يبقى تعملي كل اللي هقول لك عليه بالحرف الواحد


كانت تستمتع له بقلب متألم تهمس بداخلها ان هذا الرجل غير هين على الأطلاق ولماذا يفعل كل هذا بنا


أغمضت عيناها بحزن لفتح ببطء


أومات براسها قائلة: حاضر يا خالي هنفذ كل اللي هتقول لي عليه بس ترجع لى ابنى و جوزي. 


بعد خروج ماهي نظر هاشم الى تلك الصورة بغضب قائلا: ايه رايك في يا كريمة شفتي انا بحب ابنك نوح أزاي بس للأسف مش هخليه يتهني فى حياته لأنه شبهك قال هذا و قام بالضغط على الصورة بالسيجارة التي بيده 


❈-❈-❈


مساء اليوم التالي


في شقة منة 


اجتمعت الفتيات في غرفة منه يقومون بعمل ماسكات للوجه حتى انهم اثرو على مارية برسم الحناء على جسدها 


دلفت إليهم منال قائلة: 


- انتوا بتعملوا ايه يا بنات


اجابتها منه وهى تقوم بوضع قطع الخيار على وجه مارية قائلة: بنعمل مسك الخيار بالزبادي يا منال


رمقتها منال بنظرات متعجبة قائلة 


_ليه إن شاء الله 


= علشان نشيل الجلخ اللي على وشها .ما تيجي نشيل الجلخ اللي على وشك يا منال 


- لوت منال شفتيها قائلة باستهزاء: لا ما انا بحب الجلخ يكون على وشي 


اقتربت منه قائلة بمرح: تعالى بس يا منال عشان تبقي جميله 


رفعت منال حاجبها قائلة: 


-جميله لمين أن شاء الله 


ابتسمت ضحي و اردفت قائلة: 


= عشان نفسك مش عشان حد يا طنط تبقى جميلة لنفسك وبس 


- وضعت منال يديها في خصرها قائلة: 


لا حد ولا سبت ياختي أنا ما صدقت خلصت اللي ورايا ورايحه افرض ضهري خليكم انتم في الخيار و الزبادي.


بعد قليل. 


سمعت منه طرق على الباب أردفت قائلة: انا هروح افتح دي هتكون البت صباح جارتنا اللي هترسم لنا الحنه 


ذهبت تفتح الباب وهى تحتضن طبق الكرز بيديها و صدرها اما اليد الأخرى تقضم كرزة اخري فصبح فمها ممتلئ بالكرز وتصبغت شفتيها بلون الأحمر 


فكانت المفاجأة من نصيب نادر الذى جاء لكى يصطحب ضحي يعاود بها الى المنزل نظر إليها بصدمه لتخطفه اكثر و اكثر بهيئتها تلك حيث كانت ترتدي جلباب بيتي طويل بلون الاحمر مرسوم عليه قطه و عقدت شعرها على شكل قطتين. فكانت فاتنه بل ساحرة بهيئتها الطفولية تلك. 


أردفت قائله بذهول: مستر نادر 


آفاق نادر من الشرود فيها و حاول اخراج صوته قائلا حاد: ممكن تنادي على ضحي و اظن ان عيب أوي لما حد يخبط على الباب و تفتحي كده ولا ايه 


نظرت الى هيئتها بخجل و فرت من امامه تهرول الى الداخل بينما وقف هو يتذكر هيئتها و شفتاها المصبوغة باللون الأحمر قابلة لالتهام تنهدت بضيق قائلا: 


_وبعدين بقا انا عارف ان اخرتها وحش والله


وجد من يقول: كبدي عليك يا ابنى انت بتكلم نفسك، يلهوي لتكون عارف منه بنتى وهى اللي اثرت عليك كده 


قهقه نادر من الضحك يهمس بداخله ان تلك الكارثة هى تكون والدتها حمحم قائلا: أنا نادر أكون اخوه ضحي 


ابتسمت منال قائلة: المنقذ


تعجب نادر من كلمة منال التي أردفت قائلة: اتفضل يا استاذ نادر ادخل مينفعش الكلام على الباب 


شعر نادر بالأحراج قائلا: ماعلش خليه وقت تانى انا جاي علشان اخد ضحي لان الوقت أتأخر


اجابته منال بنفي: ابدا و ده تيجى 


دلف نادر الى الداخل شعر بدف عجيب في هذا المنزل 


مر اليومين بسرعه البرق وجاء اليوم المنتظر وهو يوم العرس رغم طلب مارية من عدم تجهيز عرس فخم الأ ان ارسلان لم يستمع الى حديثها فكانت الفيلا تم تزينها على أكمل وجه و أسم مارية يضاء فى المكان 


بداخل غرفة أميرة وقفت مارية تنظر الى نفسها و ابتسامه رضا تزين وجهها وهى تري نفسها فاتنه الجمال بفستانها والكاب التى رفضت حتى ان تقوم بخلعه امام اختها و أصدقائها هذه هى مارية تربت على حفظ نفسها وجسدها وضعت القليل من مساحيق التجميل 


اقتربت منها منه و قامت بالتصفير قائله: يلهوي مزة مزة اذا كان لبسي الكاب و طالعة كدة اما اللي تحته الكاب ايه 


قالت هذا و غمزت لها و أكملت: ما توريني 


قهقهت الفتيات على حديث منه و اردفت أميرة قائلة: 


_أنسي مارية تقعد بعريان قدام حد 


لوت منه شفتيها قائلة: لا والله اما أرسلان ده ايه 


وضعت مارية يديها حول خصرها قائلة: 


_ده هيبقى جوزي يا هبله قرة عيني


دارت بعيناها فى المكان قائله: فين وهج


أجابتها ضحي قائلة: عند أرسلان رفضت ان حد يلبسها غيره 


ابتسمت مارية باتساع عند ذكر اسمه عاشقها المتيم بها. 


اما أميرة ارتديت فستان من اللون الأسود و حجاب من اللون الفضي. 


و ارتديت منه فستان من اللون اوف وايت ناعم مثلها وحجاب من اللون الذهبي 


ضحي ارتديت فستان من اللون الموف و حجاب بدرجة اغمق 


نظروا الى نفسهم برضا أردفت أميرة قائلة: 


_يلا يا مارية المؤذون جه من زمان


أخذت مارية نفسا طولا وخرجت من الغرفة متجه الى الأسفل.

يتبع


بداية الروايه من هنا



🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹

ادخلوا بسرعه حملوه وخلوه علي موبيلاتكم من هنا 👇👇👇

من غير ماتدورو ولاتحتارو جبتلكم أحدث الروايات حملوا تطبيق النجم المتوهج للروايات الكامله والحصريه مجاناً من هنا


وكمان اروع الروايات هنا 👇

روايات كامله وحصريه من هنا


انضموا معنا على تليجرام ليصلكم اشعار بالروايات فور نزولها من هنااااااااا


🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺

خلصتوا قراءة الفصل إتفضلوا جميع الروايات الكامله من بداية الروايه لاخرها من هنا 👇❤️👇💙👇❤️👇


رواية ودق قلب الحجر


رواية البنات زينة البيت


رواية حطمت حصون قلبي


رواية أسيرة القاسي


رواية القيصر


رواية صدفة مجنونه


رواية غزاله بفك الضبع


رواية عهد الأسود


نوفيلا سطو قلبي


رواية صعيدي يفقد عقله


رواية أحببت فريستي


رواية العنيد


رواية هلاك العشق


رواية زوج مأجور


رواية حب بالقوه


رواية البريئه والوحش


رواية الجميله والوحش


رواية لعبة القدر


رواية عشق الوحوش


روايه حب مجهول الهوية


رواية صغيرة الثلاث


زواج بالاجبار


1- روايةاتجوزت جوزي غصب عنه

2- رواية ضي الحمزه

3- رواية عشق الادهم

4 - رواية تزوجت سلفي

5- رواية نور لأسر

6- رواية مني وعلي

7- رواية افقدني عذريتي

8- رواية أحبه ولكني أكابر

9- رواية عذراء مع زوجي

10- رواية حياتك ثمن عذريتي

🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺

🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺


رواية صغيرة الايهم

12- رواية زواج بالاجبار

13- رواية عشقك ترياق

14- رواية حياة ليل

15- رواية الملاك العنيد

16- رواية لست جميله

17- رواية الجميله والوحش

18- رواية حور والافاعي

19- رواية قاسي امتلك قلبي

20- رواية حبيب الروح

21- رواية حياة فارس الصعيد

22- سكريبت غضب الرعد

23- رواية زواجي من أبو زوجي

24- رواية ملك الصقر

25- رواية طليقة زوجي الملعونه

26- رواية زوجتي والمجهول

27- رواية تزوجني كبير البلد

28- رواية أحببت زين الصعيد

29- رواية شطة نار

30- رواية برد الجبل

31- رواية انتقام العقارب

🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺

🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺


رواية الداده رئيسة مجلس الإدارة

33- رواية وقعتني ظبوطه

34- رواية أحببت صغيره

35- رواية حماتي

36- رواية انا وضورتي بقينا اصحاب

37- رواية ضابط برتبة حرامي

38- رواية حمايا المراهق

39- رواية ليلة الدخله

40- سكريبت زهرة رجل الجليد

41- رواية روح الصقر

42- رواية جبروت أم

43- رواية زواج اجباري

44- رواية اغتصبني إبن البواب

45- رواية مجنونة قلبي

46-  رواية شهر زاد وقعت في حب معاق

47-  رواية أحببت طفله

48- رواية الاعمي والفاتنه

49- رواية عذراء مع زوجي

50- رواية عفريت مراتي

51- رواية لم يكن أبي

🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺

🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺


52- رواية حورية سليم

53- رواية خادمه ولكن

54- سكريبت لانك محبوبي

55- رواية جارتي وزوجي

56- رواية خادمة قلبي

57- رواية توبه كامله

58- رواية زوج واربع ضراير

59- نوفيلا في منزلي شبح

60- رواية فرسان الصعيد

61- رواية طلقني زوجي

62- قصه قصيره أمان الست

63- قصة فتاه تقضي ليله مع شاب عاذب

64- رواية عشق رحيم

65- رواية البديله الدائمه

66- رواية صراع الحموات

67- رواية أحببت بنت الد أعدائي

68- رواية جبروتي علي أمي

69- رواية حلال الأسد

70- رواية في منزلي شبح

🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺

🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺


71- رواية أسيرة وعده

72- رواية عذراء بعد الاغتصاب

73- رواية عشقتها رغم صمتها

74- رواية عشق بعد وهم

75- رواية جعله القانون زوجي

76- رواية دموع زهره

77- رواية جحيم زوجة الابن

78- رواية حين تقع في الحب

79- رواية إبن مراته

80- رواية طاغي الصعيد

81- رواية للذئاب وجوه أخري

82- رواية جبل كامله

83- رواية الشيطانه حره طليقه

84- حكاية انوار كامله

85- رواية فيروزة الفهد

86- قصة غسان الصعيدي

87- رواية راجل بالاسم بس

88- رواية عذاب الفارس


91- رواية زين وليلي كامله

92- رواية أجبرني أعشقه

93- رواية حماتي طلعت أمي

94- رواية مفيش رحمه

95- رواية شمس العاصي الجزء الاول كامله

96- رواية الوفاء العظيم

97- رواية زوجوني زوجة أخي

98- قصص الانبياء كامله

99- سكريبت وفيت بالوعد

100- سكريبت جمعتنا الشكولاته الساخنه

101- سكريبت سيف وغزل

102- رواية حب الفرسان الجزء الثالث

103- رواية رهان ربحه الأسد

104- رواية رعد والقاصر

105- رواية العذراء الحامل

106- رواية اغتصاب البريئه

107- رواية محاولة اغتصاب ليالي

108 - رواية ملكت قلبي

109 -  رواية عشقت عمدة الصعيد

110- رواية ذئب الداخليه


رواية عشق الزين الجزء الاول

112- رواية زوجي وزوجته

113- رواية نجمة كيان

114- رواية شوق العمر

115- رواية أحببتها صعيديه

116- رواية أحتاج إليك كامله

117- رواية عشق الحور كامله

118- رواية لاعائق في طريق الحب

119- رواية عشق الصقر

120- قصة ليت الليالي كلها سود

121- رواية بنت الشيطان

122- رواية الوسيم إبن الحاره والصهباء

123- رواية صغيرتي الجميله

124- رواية أخو جوزك

125- رواية مريض نفسي

126- رواية جبروت مرات إبني

127- رواية هكذا يكون الحب

128- رواية عشق قاسم

129- رواية خادمتي الجميله

130- رواية ثعبان بجسد امرأه


رواية جوري قدري

132- رواية اجنبيه بقبضة صعيدي

133- رواية المنتقبه أسيرة الليل

134- رواية نجمتي الفاتنه

135- رواية ليعشقها قلبي

136- رواية نور العاصي

137- رواية من الوحده للحب

138- رواية أحببت مربية ابنتي

139- رواية جوزي اتجوز سلايفي الاثنين

140- رواية شظايا قسوته

141- نوفيلا اشواق العشق

142- رواية السم في الكحك

143- رواية الصقر كامله

144- رواية حب مجهول المصدر

145- قصة بنتي الوحيده كامله

146- رواية عشقني جني كامله

147- رواية عروس الالفا الهجينه الجزء الثاني

148- رواية أميرة الرعد

149- رواية طفلة الأسد

150- نوفيلا الجريئه والاربعيني


151- رواية أحببت مجنون

152- قصة أخويا والميراث

153- رواية حب من اول نظره

154- رواية اغتصاب بالتراضي

155- رواية صعيدي مودرن

156- رواية أصبحت خادمه لزوجي


157- رواية ورطه مع السعاده


158- قصة فيروز كامله

159- رواية رجال لايهابون الحياه

160- رواية ليالي الزين

161- رواية عروسه وضورتها يوم فرحها

162- رواية عروس رغماً عنها الجزء الاول

163- رواية أحببت طريدتي

164- رواية اغتصاب ولكن

165- رواية عريس ايجار

166- رواية خيانه زوجيه

167- رواية امتلكني كبير الصعيد

168- رواية عشق صعيدي

169- رواية ضحية الشهوات


170- رواية انتقام قاسي


171- رواية البايره والعقيم


172- رواية فريسه في أرض الشهوه

173- رواية الفتاه التي فقدت شرفها


تعليقات



CLOSE ADS
CLOSE ADS
close