القائمة الرئيسية

الصفحات

الأخبار[LastPost]

رواية العنيد الجزء الأول الفصل الحادى عشر والفصل الثاني عشر بقلم الشيماء محمد حصريه وجديده على مدونة النجم المتوهج للروايات والمعلومات

رواية العنيد الجزء الأول الفصل الحادى عشر والفصل الثاني عشر بقلم الشيماء محمد حصريه وجديده على مدونة النجم المتوهج للروايات والمعلومات

رواية العنيد الجزء الأول الفصل الحادى عشر والفصل الثاني عشر بقلم الشيماء محمد حصريه وجديده على مدونة النجم المتوهج للروايات والمعلومات

ليلي خافت واتوترت: ايه؟  اقلع ليه؟  

ادهم: ليلي لو عايزه يكون في مستقبل بينا لازم تثقي فيا شويه...  لا مش شويه لازم تثقي فيا كتير...  اقلعي هدومك وانا هنشفهالك بسرعه وانا هخرج بره الحمام التاني وهغير هدومي انا كمان لاني مش قادر..  الجرح مولع نار 

ليلي: لازم يولع بكميه الميه اللي دخلتله هغيرلك عليه بس الاول هلبس ايه لحد ما هدومي تنشف 

ادهم: دولابي قدامك اختاري اي حاجه...  صح فين التيشرت اللي اخدتيه قبل كده ولا نمتي عليه؟  

ليلي: نمت عليه عندك مانع؟  

ادهم ابتسم: لا معنديش انا هخرج بره الاوضه وانتي براحتك الاوضه بالحمام بالدولاب 

يدوب هيخرج 

ليلي: استني 

ادهم: ايه؟  

ليلي: افتحلي البتاع ده قبل ما تخرج 

ادهم ضحك جامد عليها: تعالي هوريكي 

وراها ازاي تفتحه وفتحه وخرج وحطلها مفتاح باب الاوضه من جوه علشان تقفل علي نفسها 

راحت وراه وكانت هتقفل بالمفتاح بس قررت انها تثق فيه وهو فضل بره علشان يشوف هتقفل بالمفتاح ولا هتثق فيه وابتسم لما ما قفلتش 

ليلي فتحت دولابه ومش عارفه تلبس ايه؟  

وفي الاخر اختارت بنطلون قصير كده زي  البرمودا اسود وتيشرت اسود بحمالات.... تقريبا كده بادي عليه هو 

                           

دخلت الحمام واعجبت جدا بيه وبشامبوهاته والشاور بتاعه وبرفانه وحاجته الشخصيه كلها 

واتمنت لو هو موجود معاها 

اخدت شاور ولبست هدومه ونوعا ما كانت جميله فيها 

ماسكه فوطه وبتحاول تنشف شعرها وخرجت بره كان هو في المطبخ واول ما شافها ابتسم 

ادهم: دي هدومي انا؟؟؟  

ليلي: جيباهم من دولابك 

ادهم: شكلهم حلو عليكي...  

ليلي: انا حلوه في اي حاجه 

ادهم: وهتبقي احلي لو من غير حاجه 

كانت هتخبطه وهو ضحك جامد 

ليلي: علي فكره انت بتبقي امور قوي لما بتضحك 

ادهم: عارف ورأفه بالناس ما بضحكش كتير 

ليلي: ورخم جدا 

ادهم: برضه عارف...  ما تعمليلنا قهوه زي اول يوم عملتيها فيه 

ليلي: عجبتك؟؟ 

ادهم: جدا 

ليلي: هعملك قهوه 

وقفت تعملها وهو واقف بيتفرج عليها ومبسوط وعمل هو كمان ساندوتشات ليهم

ادهم: شعرك شكله مغري وهو مبلول 

ليلي بصتله وضحكت: عارفه وعلشان كده ما نشفتوش 

ادهم: ما بلاش 

ليلي: وليه بلاش؟؟؟ هيجري ايه لو اغريتك؟؟؟ 

ادهم: واحده جميله ومعاها واحد وفي شقه لوحدهم وتالتهم الشيطان عمال يحلق فوقهم ( هيا بتضحك)  وهيا بتغريه متخيله يجري ايه؟  

ليلي: لو هو بيخاف عليها يبقي مش هيجري اي حاجه؟  

ادهم: هو بيخاف عليها بس هو بشر 

ليلي: هو ظابط مخابرات وما بتغريهوش اي واحده مهما تعمل ولا ايه يا سياده المقدم؟؟؟ 

ادهم: هو فعلا ما بتغريهوش اي واحده مهما تعمل الا دي...  بتجننه بنظره....  بتلغي عقله تماما... 

ليلي: بجد يا ادهم؟  

ادهم: بجد...  والجد بقي ان القهوه بتفور وانا عايزها بوش 

ليلي حاولت تلحقها بس فارت 

ليلي: اشربها من غير وش 

ادهم: هههه حاضر اشربها من غير وش....  كفايه انها من ايديكي 

قعدوا اكلوا وضحكوا هزروا وهو حط هدومها في المجفف ونشفهالها خالص وطبعا غيرتله علي جرحه 

قعدوا قدام التلفزيون بيرغوا في اي كلام 

ليلي شافت في ادهم انسان مختلف عن الكئيب اللي تعرفه...  انسان جميل يتحب...  

ليلي: علي فكره انا اتأخرت جدا 

ادهم: علي فكره انا مش عايزك تمشي 

ليلي: بس لازم امشي 

ادهم: هشوفك ازاي وامتي؟  

ليلي: انا عندي شغل علي فكره 

ادهم: وانا في اجازه 

ليلي: خلاص يبقي انت تجيلي المهم انا لازم امشي وبينا تليفون ماشي؟ 

ادهم: ماشي...  هدومك علي السرير جوه ناشفه 

ليلي: ماشي 

دخلت لبست هدومها وقلعت هدومه وفكرت انها تاخدهم معاها بس معرفتش تقولهم ايه لو سألوها علي الهدوم دي؟ ؟  

خرجت لادهم 

ليلي: انا همشي سلام المضاد تاخده بعد ساعتين ماشي؟ 

ادهم: ماشي يا دكتوره...  يالا بينا 

ليلي: انت رايح فين؟  

ادهم: هوصلك 

ليلي: انت تعبان والمفروض ترتاح

 قاطعها ادهم: هوصلك فبلاش رغي كتير 

نزل وفتحلها باب عربيته وبصتله وضحكوا الاتنين 

ادهم: اركبي يااللي مبتركبيش عربيات حد اركبي 

ليلي: هركب اهوه 

ركب ودور واتحرك 

ليلي: انت كنت معترض علي ايه ساعتها؟؟  معمريش ركبت عربيه حد قبل كده ايه الغريب في ده؟  

ادهم: مش حكايه غريب حكايه الموقف كله علي بعضه.. احنا رايحين ندور علي حد هنلف وري بعض ولا هتعملي ايه؟  وبعدين ايه اللي تصحيني من النوم ادورلها علي اخوها وتشدني من السرير وبعدها تقولي ما اركبش 

ليلي: المهم فاكر عنوان بيتنا ولا هتوهنا؟؟ 

ادهم: هتوهك 

وصلوا بيتها بسرعه 

ادهم: اقرب شويه ولا هنا كفايه؟ 

ليلي: هنا كفايه 

ادهم ماسك ايد ليلي ومش عايز يسيبها 

ليلي: ادهم المفروض انزل 

ادهم: انزلي 

ليلي: طيب سيب ايدي 

ساب ايدها 

ادهم: كلميني اول ما تكون ظروفك مناسبه 

ليلي نزلت سعاده الدنيا كلها في عنيها 

ودخلت تغني وترقص والكل لاحظ تغيرها ده،، 

اخر الليل كلمت ادهم وقفل واتصل بيها هو 

ليلي: صحيتك؟؟ 

ادهم :لأ كنت مستنيكي 

ليلي: معرفتش انام من غير ما اكلمك 

ادهم: طيب كويس 

ليلي: ممكن اسألك سؤال؟؟ 

ادهم: اممم اسألي 

ليلي: ايه اللي غيرك كده مره واحده؟  من يومين كنت عايز تخلص مني؟  

ادهم: برضه اخلص منك؟  ما علينا انا ما اتغيرتش انا بس استسلمت....  

ليلي: استسلمت ليه؟  

ادهم: افتكرت نصيحه قلتها لمني واكرم 

ليلي: نصيحه ايه انت قولت نصايح كتير كان نفسي ساعتها اقولك قول لنفسك والنبي 

ادهم ضحك: ان لما الدنيا تدي الواحد ياخد اللي بتديه وما يفكرش كتير...  وان الحياه اقصر من ان الواحد يضيع كتير في البعد والحرمان وانا اتحرمت كتير وعايز اخد بقي 

ليلي: تاخد ايه؟  

ادهم: اخدك انتي كلك علي بعضك... 


ادهم وليلي بيسرقوا كل اللحظات اللي يقدروا عليها 

اخر الليل كان في بيته وليلي اتصلت بيه 

ليلي: صاحي؟؟ 

ادهم: ما انتي عارفه انا ما بنامش كتير 

ليلي: يا بختك انا نفسي انام لحد ما ازهق واشبع كده من النوم 

ادهم: وايه اللي مانعك؟  

ليلي: ماهو لو انا نمت مش هشوفك في اليوم ده وانا معرفش يعدي يوم ما اشوفكش فيه 

ادهم: النهارده ما شفتكيش؟؟؟ 

ليلي: طيب ما هو انا بتصل بيك علشان كده....  الجو هادي ومفيش حالات والكل نام والمفروض انا كمان انام بس بصراحه عايزه اشوفك تقدر تدخل من غير ما حد يشوفك وتطلعلي الدور التالت وتخترع مكان نشوف بعض فيه من غير ما حد يشوفنا؟؟؟  تقدر؟؟ 

ادهم: من جهه اقدر فهو اقدر بس لو حد شافنا مستعده تواجهيه؟؟ 

ليلي: طول ما انت معايا مستعده اواجه الدنيا كلها 

ادهم: يبقي خمس دقايق وهكون عندك وهكلمك 

ليلي متحمسه ومتوتره ومنتظره 

وبعد حوالي عشر دقايق تليفونها رن 

ادهم:تعالي في الطرقه عند العيادات الخارجيه بعد اوضه الكشف بتاعتك 

ليلي: لحظه.......  هو انت فين مفيش حد.....  ادهم الدنيا ظلمه وانا ما بحبش الظلمه 

ادهم: كملي لقدام امشي....  تعالي بتبصي وراكي ليه؟  

ليلي: انت شايفني؟ 

ادهم: ايوه كملي لقدام.... 

مره واحده حد شدها 

ليلي: خضتني قلبي كان هيوقف 

ادهم: خضيتك؟؟؟  انا معاكي علي التليفون وبقولك شايفك وكملي لقدام وبرضه اتخضيتي؟؟  ازاي يعني؟  

ليلي: دي اوضه النظافه..  فيها كراكيب اللي بينظفو بيها وصغيره جدا ده حتي مش هنعرف نقف فيها؟؟ 

ادهم: فاضيه معزوله محدش هيفكر ياخد منها حاجه دلوقتي....  قولتيلي شوف مكان وانا شفتهولك اهوه 

ليلي: بس دي صغيره قوي 

ادهم: تمشي معايا بره؟  

ليلي: لا مقدرش اسيب المستشفي 

ادهم: يبقي تسكتي بقي 

ليلي: طيب ممكن يكون فيها فيران؟؟؟ 

ادهم: ههههههه قولي بقي كده؟  خايفه تدخليها اصلا 

تعالي ما تخافيش انا معاكي 

ادهم دخلها وقفل الباب وهيا لازقه فيه 

ليلي: لأ لأ الدنيا ظلمه قوي قوي 

ادهم: لحظه 

طلع موبيله و نور الكشاف فيه 

ادهم: اعتقد جو شاعري مفيش بعد كده وريحه فله اهوه...  مساحيق نظافه وحاجه اخر جمال 

ليلي: الدنيا حر 

ادهم: تصدقي انا غلطان لاهلك...  تصبحي علي خير 

ادهم خارج فهي شدته 

ليلي: استني بس خلاص الجو دفي احسن من التلج اللي بره.....  المهم وحشتني قوي 

ادهم: وحشتك ايه بقي بعد الموشح ده كله...  

ليلي: ب ق و ل ك وحشتني 

ادهم بصلها: ايه؟  المفروض اقول حاجه معينه!؟ 

ليلي: المفروض تقولي وانتي كمان 

ادهم: مين فرض كده؟  مش شرط علشان انا واحشك تبقي انتي واحشاني،؟؟؟ 

ليلي: تصدق فعلا؟؟؟  طيب لما انا مش واحشاك جاي ليه؟  

ادهم:  انت زعلتي ليه؟  انتي فعلا مش واحشاني 

ليلي: طيب خلاص هو انا قلتلك حاجه؟  

ليلي بعدت وسندت علي الحيطه وادهم بيبصلها 

ادهم: بس كده؟  زعلتي وخلاص من غير ما تسألي ليه مش وحشاني؟

ليلي: في حاجات ما ينفعش تطلب او ينفع نسأل فيها ليه؟  ما ينفعش تقول لحد ليه مش واحشك او ليه مش بتحبني؟؟ كده يعني 

ادهم: طيب ماشي انا هقول ليه مش واحشاني 

النهارده الصبح شفتك وقعدنا مع بعض ساعتين وفطرنا 

الظهر كلمتك ورغيت معاكي واستنيتك وانتي مروحه بس لقيت مصطفي عدي عليكي واخدك 

العصر كنتي في البلكونه انتي ومامتك بترغوا وتضحكوا وسيرتي جت في الكلام وبعدها ابوكي طلع قعد معاكم ودخلتي عملتي شاي وشربتوه 

المغرب نزلتي مع صحباتك واتمشيتي وجيتي علي هنا 

الساعه حاليا 2 بالليل وانتي معايا اهو 

هتوحشيني امتي؟؟ 

ليلي انا يومي كله بيبقي ليكي وحواليكي..  مش عايزك توحشيني!!!  ومش عايز ادي لنفسي فرصه توحشيني 

فطول الوقت بحاول اشوفك...  مجنون بقي تعملي ايه؟  

ليلي: انت بتراقبني؟؟  ولا معين حد يراقبني؟؟  ولا حاططلي كاميرا مراقبه؟؟؟ 

ادهم: انا مجنون اه بس مش لدرجه اني اعين حد يراقبك او انا اراقبك 

ليلي: امال ايه؟  

ادهم: كنت عايز اروحك الظهر بس اخوكي سبقني 

قولت يالا العصر اكلمها فجيت وقولت اكلمك تنزلي بس لقيتك وسط عيلتك مبسوطه فحبيت اتفرج عليكي من بعيد..  قولت وهيا رايحه الشغل اوصلها كان معاكي صحباتك وبس 

ليلي قربت بدلع تاني ومسكته من ياقه قميصه 

ليلي: يعني انا برضه واحشاك وطول النهار بتلف علشان تشوفني ومش عارف؟؟ 

ادهم: حابه تصيغيها كده اوك براحتك.. 

ادهم شالها مره واحده رفعها عن الارض 

ادهم: انا في كل لحظه وكل ثانيه عايزك تبقي قصادي فاهمه؟  

ليلي: فاهمه؟  ايه رايك لو تيجي هنا يومين؟؟ 

ادهم: هنا فين؟  المستشفي؟؟؟  فكره هعور نفسي واجيلك 

ليلي: بعد الشر عليك مش قصدي كده... 

ادهم: امال اجي ازاي؟؟؟ اقولهم والنبي عايز اقضي يومين هنا اصل حبيبتي هنا وانا عايز اشوفها؟؟؟ 

ليلي: هههههههه تعملها؟؟؟ 

ادهم: اعمل ابوها بس انتي موافقه اعمل كده؟  انا لسه قايلك انا مجنون

ليلي: لا طبعا انا قصدي تخترع مثلا اي حاجه وجعاك وعقبال ما يعملولك كشوفات وفحوصات واشعات وبما انك ليك تاريخ هنا فهيحجزوك لانهم هيخافوا يكون في حاجه داخليه وكده 

ادهم باستغراب : انتي عايزاني اتمارض وامثل اني عيان؟؟؟ لا طبعا...  وبعدين انا ما بقعدش وانا تعبان فعلا فقعد كده وانا سليم؟؟؟؟  لا ده انتي عديتي جنوني بمراحل 

ليلي سندت علي صدره بدماغها 

ليلي: طيب اعمل ايه يعني؟  عايزه اشوفك كتير...  مش بلحق اشبع منك خالص 

ادهم: وانا كمان بس ده مش حل....  بقولك ايه 

ليلي: قول. 


ادهم وقفها كده: بصيلي بس وابعدي شويه اصلا المكان ضيق لوحده والشيطان بيرفرف فوقي 

ليلي بتضحك: خليه يرفرف المهم قول 

ادهم: عايزك تفضيلي نفسك يوم كامل...  من الصبح لبليل علي بعضه كده 

ليلي: يوم كامل؟؟؟  صعب جدا...  طيب حتي لو اخدت اجازه هقولهم في البيت ايه؟  

ادهم: اتصرفي هخليكي تقضي يوم وهم 

ليلي: انت بتغريني!؟؟  وبعدين من غير اغراء فكره اني اقضي يوم معاك دي في حد ذاتها اغراء

بس هنعمل ايه؟  هتوديني فين؟  

ادهم: انتي عايزه تروحي فين؟  او بتحبي ايه؟  

ليلي: اممم انا بحب ابقي طفله اجري والعب واطنطط

 ادهم: والله شاكك فيكي من الاول انك طفله اصلا 

ليلي: عندك اعتراض؟؟ 

ادهم: لا يا قمر وانا اقدر اصلا...  المهم يوم السبت ايه رايك؟  

ليلي: وليه مثلا مش الخميس او الجمعه؟؟ 

ادهم: كل الايام سيان بالنسبالي بس محبش اخرج في ايام اجازات مش اكتر وبعدين بكره الاربع فاقرب فرصه هو السبت بحيث تلحقي تجهزي نفسك وترتبي امور بيتكم وشغلك 

ليلي: هحاول...  علي فكره انا رجليا وجعتني من الوقفه 

ادهم بص حواليه وقعد علي الارض 

ادهم: الارض حلوه اقعدي 

ليلي: مجنون 

ليلي قعدت وفضلوا يدردشوا للفجر لحد ما ليلي جالها تليفون انهم عايزينها 

ادهم: همشي انا بقي 

ليلي: هشوفه وارجع بسرعه استني 

ادهم: الساعه 5 الفجر والدنيا هتنور همشي ازاي كده؟  وبعدين شوفي شغلك بقي وشوفي عيانينك 


ادهم مشي وهيا كملت شغلها وبتدور علي حاجه تقولها تخرج بيها يوم السبت علشان تقضيه مع ادهم 

صاحبتها الاء كانت معاها وهيا سرحانه تماما 

الاء: هو انتي كنتي فين؟  محدش شافك خالص طول السهره؟؟ 

ليلي: كنت نايمه...  بت عايزه اخرج يوم السبت ومش عارفه اقولهم ايه في البيت 

الاء: قوليلهم رايحه فين ما طول عمرك ما بتخبيش...  حتي ايام الجامعه كنا نخرج ونخبي الا انتي كنتي علي طول فاضحانا 

ليلي: طيب انا المره دي عايزه اخبي 

الاءاتعدلت: طالما هتخبي يبقي الموضوع فيه مز...  مين المز ده اعرفه؟؟ 

ليلي: هقولك بس مش دلوقتي المهم اخرج ازاي؟  كنتوا بتقولو ايه لاهاليكم؟؟؟ 

الاء: بنذاكر!  عند فلانه!  خارجه مع صحبتي!!  صاحبتي عيانه؟!! اي هري من ده 

ليلي: كل الهري ده ما ينفعش دلوقتي...  شوفي حاجه تنفع 

الاء: قوليلي الاول هو مين؟  

ليلي: يوه يا الاء بقي قوليلي الاول اعمل ايه؟  

الاء: اخص عليكي يا ليلي انا لما حبيت عمر انتي اول واحده عرفتي...  احنا اصحاب من اول يوم في الكليه من يجي 8 سنين اهوه 

ليلي: طيب وعد ما تقوليش لمخلوق 

الاء: وعد قولي بقي 

ليلي: ادهم 

الاء: ادهم مين؟  

ليلي: ادهم محمود احمد السيد 

الاء: عرفته انا كده؟  ادهم مين يا بت 

ليلي: المقدم ادهم عرفتيه دلوقتي؟  

الاء شهقت: يا لهوووووووي المز يا بت....  يا بنت المحظوظه....  ازاي؟  امتي؟  فين؟  لا انتي تحكيلي من طقطق لسلام عليكم ماليش دعوه 

ليلي: طيب الاول يوم السبت اعمل ايه؟  

الاء: هتروحو فين؟  

ليلي: معرفش قالي مفاجاة...  السبت يا بارده 

الاء: هتقضي اليوم عندي عمر مسافر وهنخرج من المستشفي علي عندي 

ليلي: اشمعني يعني؟  اجي ليه عندك؟ 

الاء: هدربك الشقه وعايزه حد معايا ايه رأيك؟  

ليلي: طيب لو اتصلوا بيا؟؟  او كلموكي وحبوا يكلموني 

الاء: مش عارفه...  

ليلي: استني 

مسكت تليفونها 

الاء: بتكلمي مين؟  هو؟؟

ليلي شاورتلها اه 

ليلي: نمت ولا؟ 

الاء بتهمس: افتحي السبيكر افتحي 

ليلي بتشاورلها لأ

الاء: مش هساعدك 

ليلي فتحت السبيكر

ادهم: في ايه مالك؟  في حد جنبك؟ 

ليلي: لا لا مفيش 

ادهم: المهم يا قمر عرفتي هتعملي ايه السبت؟ 

ليلي: الاء صاحبتي هنقول اني عندها بس في مشكله بسيطه 

ادهم: اللي هيا؟؟ 

ليلي: لو اتصلوا بيها وحبوا يكلموني او العكس 

ادهم: لا دي بسيطه يا قلبي...  هتكلمني وهتعمل كونفرنس وتدخلي معاها علي الخط 

الاء بتهمس: تليفوني عادي مفيهوش الكلام ده 

ليلي: تليفونها عادي ما بيعملش كونفرنس او مكالمات جماعيه 

ادهم: برضه بسيطه انا هتصرف خلاص؟  

ليلي: اه هشوف بقي في البيت هيقولو ايه وهرد عليك بس احنا هنروح فين؟  

ادهم: ما قولتلك خليها مفاجاة...  

ليلي: ماشي اوك يالا بقي عايز حاجه؟؟ 

ادهم: تسلمي يا قمر و  سلميلي علي الاء صاحبتك 

ليلي: ا ماشي هبقي اسلملك عليها 

ادهم: هتبقي؟؟؟  علي اساس انها مش جنبك؟؟  والسبيكر مفتوح 

الاتنين تنحو 

ادهم: انتي ليه بتنسي اني ظابط وعلي مستوي عالي جدا وبركز قوي في التفاصيل 

ليلي: عرفت منين؟  تفاصيل ايه؟  

ادهم: في الاول الدربكه وهيا بتقولك افتحي السبيكر وبعدها وانتي بتحاولي تداري وبعدها التليفون وهيا بتقولك ان تليفونها عادي وبعدين صوتها عالي اصلا ولما السبيكر بيتفتح الاصوات اللي جبنك بتبقي اوضح 

تاني مره ما تفتحيش الاسبيكر وانا بكلمك 

ليلي: حاضر يالا سلام 

ادهم: سلام وسلام يا الاء ومتشكر مقدما

ليلي قالت لمامتها وعرضت عليها خروجتها مع الاء بس امها ما اقتنعش وفي الاخر قالتلها علي علاقتها بادهم وامها فرحت جدا لان من جواها هيا بتحب ادهم ومعجبه بيه واتمنته لبنتها 

امها قالت لجوزها علي خروج ليلي مع صحبتها وهو وافق وجه يوم السبت 

ادهم اخد ليلي وهيا طول الطريق بتسأله هنروح فين وهو مش بيرد لحد ما وصلوا وهيا فتحت بوقها من الدهشه والاستغراب 

ليلي: انت مجنون جدا 

ادهم: عارف...  {مد ايده}تشاركيني جنوني؟؟ 

ليلي مسكت ايده: اشاركك طبعا 

ليلي اتفاجئت انها قدام طياره صغيره خاصه 

ليلي: بس يا ادهم هنرجع اخر النهار؟؟؟ 

ادهم: امال انا جايب طياره ليه؟  ماهو علشان الحق ارجعك اخر النهار يالا بينا 

ادهم طلعها وكان فيها مضيفه 

ليلي: فين الطيار؟؟؟ 

ادهم: انا عندك مانع؟  

ليلي: بجد؟  انت بتعرف تسوق طياره؟؟  سوري ضابط مخابرات...  طيب هنروح فين بقي؟  

ادهم: هتشوفي؟؟  تحبي تقعدي جنبي؟  

ليلي: طبعا انت بتهزر؟  

ليلي كانت مبسوطه جدا وهيا جنبه..  خافت شويه في الاول بس بعدها عادي 

ليلي: هو انت غني قوي لدرجه طياره خاصه؟  

ادهم: لا طبعا مش للدرجه دي بس تقدري تقولي كده اني النهارده خرقت كل القوانين...  النهارده اول مره استغل منصبي في مصالح شخصيه...  يعني لو اتقفشت المره دي مش هلاقي حد يشهد معايا وهلبس 

ليلي: انا ماليش دعوه...  وبعدين انا مقلتلكش تفرقع دماغ الراجل 

ادهم: ما استحملتش....  ما استحملتش حد يلمسك غصب عنك واسيبه عايش 

ليلي بصتله بحب واعجاب 

اخيرا وصلوا وهو نزل بالطياره ونزلها وكانت في عربيه مستنياه اخدها ومشيوا 

ليلي: احنا فين؟  الغردقه؟؟

ادهم :لا شرم 

وقفوا قدام قريه ونزلها واول ما دخلت صرخت 

ليلي: بجد انا صاحيه ولا بحلم؟؟؟ انا بموت فيك 

نطت واتشعبطت في رقبته 

ادهم: قولتي عايزه تلعبي وتتنططي..  اليوم كله لعب وتنطيط في الميه 

ادهم اخدها علي ملاهي مائيه وكانت فعلا وهم 

ليلي: بس في مشكله انا معيش حاجه انزل بيها الميه 

ادهم: وهيا دي مشكله؟؟؟ تعالي 

راحو لمكان جوه القريه بيبيع مايوهات وادهم دخل بس كل المايوهات قطعتين 

ليلي: في ايه مش عاجبك حاجه ليه؟  

ادهم: كله قطعتين 

ليلي: فيها ايه؟  

ادهم بصلها من تحت النظاره 

ليلي: بتبصيلي ليه من تحت النظاره كده..  كل الموجودين هنا اجانب ولابسين كده؟؟؟

ادهم: في منهم بينزل بقطعه واحده من الاتنين دول تعملي زيهم؟؟؟ 

ليلي: لا مش للدرجه دي 

ادهم: لا والنبي.... فرقت والنبي الفتل اللي بيلبسوها دي...  يالا من هنا

اخدها وخرج بره وماسك ايدها بيشدها وراه  

ليلي: مالك كده؟  فيها ايه يعني لما البس زيهم؟؟ 

ادهم :لما ابقي قرني ابقي البسي زيهم؟؟ 

ليلي بتضحك جامد: حبيبي انت وانت غيران كده؟  

ادهم: مش حكايه غيره بس ما ينفعش...  ما ينفعش تبقي واحده عريانه كده غير في اوضت نومها وبس 

اصلا اللي بيلبسوا كده يا معندهمش دين يا معندهمش اخلاق...  

ليلي: علي فكره انا عارفه ده كويس وعمري ما البس كده ابدا انا بس كنت عايزه اشوف رد فعلك ده 

ادهم: وعلي فكره انتي لو كنتي بتلبسي ده كنت هقضي معاكي اليوم النهارده بس في اوضه 

ليلي: يعني ايه مش فاهمه؟  

ادهم: مش فاهمه ايه؟  هاخد اوضه نقضي فيها وقت لذيذ واروحك اخر النهار واقولك باي باي متشكرين 

ليلي: بجد؟  تنام معايا وتسيبني؟؟ 

ادهم: لو انتي من النوعيه دي اه طبعا هسيبك 

ادهم خرجوا بره اشترالها مايوه محترم جدا وشيك في نفس الوقت وجاب واقي للبشره 

وعطاهولها تحط منه 

لبسوا وخرجوا واول ما شافها كانت رافعه شعرها 

ليلي: يالا بينا 

يدوب هتمشي شدها 

ادهم: استني هنا فين الظهر 

ليلي: بقولك ايه بقي احنا مش هنقضي اليوم كده 

ادهم: طيب حطيتي الصن بلوك علي ظهرك العريان ده ولا سيباه للشمس 

ليلي: سيباه للشمس 

ادهم: وهتقوليلهم ايه لما يقولولك ظهرك الشمس لفحته كده منين؟  

ليلي: يووه مش هعرف احط في ظهري 

دخلت جابت الكريم وعطتهوله وعطته ظهرها ومستنيه وهو واقف ايديه في وسطه وهيا واقفه ولما طول بصتله 

ليلي: ما تنجز يا راجل انت 

ادهم: انتي عايزاني انا ادهنلك ظهرك؟؟؟ 

ليلي: لأ...  استني في واحد بعيد هناك اهوه هناديله..  اكابتن 

ادهم: تعالي هنا انتي اتجننتي ولا ايه؟  هاتي... انا اللي جبته لنفسي 


ادهم دلكلها ظهرها والاتنين واقفين والموضوع طول ولا هيا ماشيه ولا هو خلص 

ادهم: وبعدين؟  

ادهم بيتكلم في رقبتها 

ليلي: مش عارفه 

ادهم: اللهم اخزيك يا شوشو...  يالا يا بنتي...  راعي شويه اني بشر...  بت استني 

ليلي: ايه تاني بقي؟  

ادهم: افردي شعرك 

ليلي: ليه بقي؟  

ادهم: طويل وهيغطي ظهرك ده 

ليلي: وهيتبل وهيكش وهيبقي زي ديل الفار 

ادهم ضحك: ديل الفار؟؟؟  معلش برضه افرديه 

وهما ماشين 

ادهم: نفسي اعرف بتجيبي الالفاظ دي منين؟  ديل الفار!  سلعوه!!  

ليلي: والنبي ما تفكرني بالسلعوه اللي كنت هتموت عليها دي؟  

ادهم: انا مكنتش هموت عليها 

ليلي: ادهم انا عايزه اتبسط 

ليلي غيرت الموضوع : علي فكره يا عم الغيران لو المفروض حد يغير انا هغير عليك 

ادهم: تغيري عليا انا؟؟  ليه ان شاءالله؟  

ليلي: انت ما شفتش نفسك في المرايه قبل ما تطلع...  هو انت محدش قالك قبل كده انك مز 

ادهم: مز....  لا باللفظ كده لأ.... وبعدين انا راجل عادي 

ليلي: بجسمك ده؟  وعضلاتك دي؟؟ وطولك ده وعرضك ده؟  هو انت ما بتشوفش الكروش التي تتحرك علي الارض ولا ايه؟ 

ادهم ضحك: رياضي وبلعب رياضه كتير وبتدرب كارتيه وكونغفو وتايكوندو وكل اساليب القتال فطبيعي ان ده يكون جسمي 

ليلي: وكل ده خلاك مز 


قضوا الوقت لعب وضحك وجري وليلي مش بتبطل ضحك ولعب وكل شويه تنط فوق ادهم او ترشه ميه او تعاكسه وهو كان فرحان جدا لفرحتها دي 

اول مره يدوق طعم السعاده والحب والفرح 

حاسس انه مستعد يعمل اي حاجه مهما كانت المهم الفرحه دي تفضل علي وش ليلي 

الجو بقي حر والالعاب وقفت وقت الغدا 

راحو اتغدوا وقعدوا قدام امواج صناعيه علي شيزلونج نفرين 

ليلي: تصدق عايزه انام 

ادهم: في اوض احجزلك اوضه تريحي فيها ساعتين؟ 

ليلي: لا لا هنا الجو حلو وقدام الميه وانت جنبي مش عايزه حاجه تاني..  ممكن انام علي كتفك؟؟؟ 

ادهم: انتي بتسأليني؟؟؟ 

ليلي ضحكت ونامت فعلا علي كتفه ودي كانت قمه السعاده 

ساعه كده وصحيت شعرها ناشف منفوش بشكل جميل ومغري 

ليلي: نمت كتير؟ 

ادهم: لا يدوب ساعه 

ليلي اتعدلت وشعرها نازل علي وشها وكله في جنب واحد وادهم بيشيله من علي وشها 

ادهم: هو انا قلتلك قبل كده اني بحبك؟؟ 

ليلي تنحت لان دي اول مره يقولها 

ليلي: لا مقولتهاش قبل كده 

ادهم اتعدل هو كمان واتقابلت عنيهم في نظره صافيه 

ادهم: انا بحبك وبحبك قوي كمان...  انتي خليتيني اعيش يا ليلي...  دوقتيني لاول مره طعم الحب والسعاده... خليتيني اعيش....  وانا عمري ما عشت قبل كده ولا فرحت 

ليلي: وانا كمان بحبك يا ادهم..  بحبك قوي..  فوق ما تتخيل 

ادهم: وانا مش عايز من الدنيا غير حبك انتي وبس...  انتي تعويض لكل حاجه حصلت قبل كده 

ليلي: بس كان نفسي اكون انا اول حد في حياتك 

ادهم: انتي فعلا اول حد في حياتي 

ليلي: وريفانا وغيرها وغيرها كتير 

ادهم: ريفانا علي فكره انا ما لمستهاش هيا كانت سكرانه وانا اقنعتها اني نمت معاها لكن انا ما لمستهاش ووقفتي جنبها في المستشفي كان رد جميل مش اكتر ولما سألتيني كدبت عليكي لاني كنت خايف احبك وكنت عايزك تبعدي ...  ليلي انا من يوم ما دقيتي بابي ما شفتش غيرك واوعدك اني مش هشوف غيرك ابدا ولو الزمن يرجع كنت هستني حبك ده ومش هلمس اي واحده بس مش بايدي...  ارجوكي حاسبيني من يوم ما عرفتك لان حياتي فعلا بدأت من اليوم ده...  انا كنت ميت مش عايش 

ليلي: طيب والشرب؟؟؟ 

ادهم: ليلي اللي بيشرب ده بيبقي في حاجه وجعاه مش عارف يواجهها او يتعامل معاها...  وجع اكبر من انه يتحمله فبيحاول يهرب منه بالشرب وانتي عالجتي الوجع ده بوجودك في حياتي فهشرب ليه؟؟؟ 

ليلي: وايه اللي واجعك يا ادهم؟  لسه ما وثقتش فيا تقولي وجعك ايه؟  

ادهم: مش موضوع ثقه ابدا...  انا سلمتك قلبي فازاي مش هثق فيكي!!! 

ليلي: طيب احكيلي بتشرب ليه؟  وبتعرف بنات ليه؟   

ادهم: بكرههم...  بحب انام معاهم وبعدها اطردهم...  عايز اذلهم او اكد لنفسي انهم حاجات رخيصه دي بس فايدتهم...  متعه رخيصه وتنتهي بسرعه...  نوع من انواع الانتقام...  

ليلي: وليه طيب؟  ليه بتكره الستات وليه عايز تنتقم منهم مين اساس الكره ده؟  ادهم افتحلي قلبك 

ادهم:........


العنيد❤الجزء الأول❤


الفصل 12❤


ليلي: افتحلي قلبك يا ادهم وقولي ايه وجعك 

ادهم سكت كتير ومردش عليها 

ليلي: ادهم حبيبي 

ادهم بصلها: مش وقته...  لسه مش مستعد اتكلم في الموضوع ده....  في وقت هتلاقيني انا بحكيلك ومن غير ما تطلبي انتي مني....  اتفقنا؟  

ليلي: براحتك مش هضغط عليك وقت ما تكون مستعد هسمعك 

كملوا باقي يومهم وروحوا اخر النهار... ادهم وصلها لحد بيتها وواقفين مش عايز يسيبها 

ادهم: ليلي مش عايز اسيبك 

ليلي: ولا انا بس لازم 

ادهم: تتجوزيني يا ليلي؟ ؟  

ليلي سكتت ومردتش 

ادهم: ساكته ليه؟  ردي 

ليلي: انت بجد عايز تتجوزني؟؟؟ 

ادهم: امال بهزار ايوه طبعا....  مالك اتفاجئتي ليه؟  طبيعي اي علاقه جاده بيكون مصيرها الجواز 

ليلي: بس انا متخيلتش انك عايز تتجوز....  انت طول عمرك بتقول انك مش بتاع جواز؟؟؟ 

ادهم: انا مش فاهم؟  يعني انتي مش عايزه تتجوزيني؟  طيب علاقتك بيا دي ايه؟  عايزانا نفضل كده؟  

ليلي: مش كده... 

ادهم: امال ايه يا ليلي؟ ؟  تحبيني بس ما تتجوزينيش؟؟ 

ليلي: انت مش بتاع جواز يا ادهم 

ادهم: انا قدامك اهوه بطلب منك الجواز!!!  الا اذا كنتي انتي مش عايزه تتجوزيني انا؟؟؟  ترتبطي بيا؟  تحبيني لكن تشيلي اسمي لأ؟؟انا علي رأي ابوكي تربيه ملاجئ وسكري وخمرجي صح؟  

ليلي: ادهم انت عارف اني ما بفكرش كده؟  

ادهم: امال انتي بتفكري ازاي؟؟؟  اول مره اشوف واحده عايزه علاقه تستمر في السر؟؟؟ 

ليلي: محتاجه وقت 

ادهم كان مصدوم من ليلي تماما وقلبه بينغص عليه وواجعه ما تخيلش انها ممكن تتردد لانه هو ما تترددش 

ما تخيلش انها ممكن تقول لأ!!! ما تخيلش انها ممكن تسيبه!!  وما استعدش انه ممكن يعيش لوحده تاني؟  اخدها امر مسلم بيه في حياته وده غلط 

ليلي: ادهم اسمعني 

ليلي كانت هتمد ايدها تلمسه فرجع لوري

ليلي: ادهم 

ادهم:اسف بس  ما عملتش حسابي 

ليلي: حساب ايه؟  

ادهم: انك تكوني وجع جديد...  خدي قرارك علي مهلك بعد اذنك 

ادهم سابها ومشي من غير ما يديها فرصه ترد عليه

ليلي حكت لامها كل حاجه بس امها قالتلها ان دي اخر مره تخرج معاه ولو هو عايزها يجي البيت 

ليلي: هو فعلا طلب مني اتجوزه 

ناديه: طيب كويس وهيجي امتي؟  

ليلي: انا مقولتلوش اني موافقه علشان يجي 

ناديه:  انتي بتستعبطي صح؟  امال بتخرجي معاه ليه؟  لما مش عايزه تتجوزيه؟؟؟ 

ليلي: انا عايزه اتجوزه 

ناديه: امال ما قولتيلوش يجي ليه؟  

ليلي: علشان هو مش عايز يتجوز 

ناديه: اللهم طولك يا روح...  يا بنتي مش بتقولي طلب يتجوزك امال ازاي مش عايز يتجوز؟؟؟؟ 

ليلي: هو مش عايز يتجوز بس عايز يتجوزني علشان بيحبني لكن الجواز في حد ذاته مش عايزه 

ناديه: لا حول ولا قوة الا بالله البت ضربت...  هو عايز يتجوز بس مش عايز يتجوز؟؟؟  انتي هبله؟؟؟  ولا اتجننتي علي كبر ولا ايه؟  

ليلي: ماما مصطفي من سنين بيحكي عن ادهم وانا بسمعه...  راجل بيعشق شغله وحريته وبيتنطط من بلد لبلد وضد اي علاقه جديه...  وانا قابلته ايوه هو حبني بس اعتقد انه عايز يتجوزني لمجرد ان ده الطريق ليا وشويه وهيزهق وهيرميني وده انا خايفه منه...  عايزه اتأكد الاول هو عايز يستقر ويبني بيت ولا مجرد وسيله يوصلي بيها...  ادهم عرف بنات كتيره قبلي ودي حقيقه مش هننكرها وممكن اكون انا اول واحده يعرفها وما ينامش معاها فيمكن يكون ده سبب انه عايز يتجوزني.... 

ناديه: وهتتأكدي ازاي؟  

ليلي: ادهم ما بيثقش فيا ودليل كده انا معرفش اي حاجه عن ماضيه وطول ماهو مش واثق يشاركني فيه يبقي مش ناوي يستقر معايا....  لما احس انه وثق فيا وفتحلي قلبه ساعتها اوافق اتجوزه 

ناديه: مش عارفه اقولك ايه يا بنتي بس حطي في اعتبارك برضه ان ابوكي ما بيحبوش ومش هيوافق عليه هو كمان بالساهل 

ليلي: عارفه وعلشان كده لازم اكون ماليه ايدي قوي من ادهم قبل ما اقف قصاد بابا 


ادهم روح البيت ودخل وقفل بابه وقعد يفكر هو ممكن يرجع لوحدته تاني؟؟؟  هو ممكن ليلي تسيبه؟  ليه ما وافقتش عليه؟  ليه؟  ليه؟  ليه؟ 

ليلي اخر الليل اتصلت بادهم مسك التليفون وشاف رقمها بس ما ردش عليها...  ماعرفش يقولها ايه؟  

تاني يوم الصبح راحلها يشوفها وهيا داخله شغلها 

كفايه عليه يشوفها من بعيد لبعيد 

يومين عدوا كاملين وادهم مش بيرد علي اتصالاتها 

بيحاول يجرب الحياه من غيرها هتبقي ازاي؟  

للاسف الحياه من غيرها اسوأ بمليون مره من وحدته قبل كده؟؟؟  عمره ما داق طعم السعاده ومحدش بيفتقد حاجه ما يعرفهاش....  لكن دلوقتي جربها وعاشها وكل لحظه بتعدي بيفتقدها اكتر من اللي قبلها 


ليلي بطلت تتصل بادهم وتخيلت انه خلاص نسيها وانها كانت صح ان الجواز كان مجرد وسيله ينام معاها مش اكتر وعلي رأي ابوها معندوش كبير...  ولا بيعمل اعتبار لحد ولا بيهمه حد... 

ادهم اتأكد انه خسر ليلي بطلبه الجواز منها وعرف ان ماضيه وصمه عار هتفضل علي طول   ملازماه ومفيش واحده هتقبل واحد بمواصفاته 


اسبوع عدي وهما الاتنين بعيد عن بعض كل واحد في افكاره الخاصه 

ادهم نايم في شقته علي كنبته المعهوده وصحي علي جرس الباب بص في ساعته كانت 7 الصبح 

قلبه دق...  ممكن تكون هيا؟؟؟ عمر ما حد جاله في الوقت ده غيرها...  هيا او ابوها...  اي حاجه من ريحتها 

قام فتح بسرعه وفعلا كانت هيا قدامه 

ليلي: فاكرني ولا نسيتني؟؟؟  كل ده علشان قولتلك افكر...  ما سألتنيش عايزه تفكري في ايه؟ او خايفه من ايه؟  افترضت افتراضاتك وسيبتيني ومشيت...  ونسيتني صح؟  نسيتني 

ادهم ما سمعش ولا كلمه وما ردش عليها بس شالها وحضنها 

حاول يسيطر علي اعصابه او يسمعها او يتكلم معاها الاول بس كانت وحشاه قوي...  كل جزء جواه كان بيطلبها هيا وبس 

فضل شايلها وحاضنها كتير وهيا بتعيط في حضنه وضماه قوي وكانها لو سابته ممكن يختفي او يضيع من قدامها  

ادهم: بس بقي كفايه عياط كفايه يا ليلي 

ليلي: سيبتني ليه؟  

ادهم: كنتي عايزه وقت تقرري فيه بتحبيني ولا لأ؟؟ وانا عطيتك الوقت ده 

ليلي: انا بعشقك مش بحبك 

ادهم: لو بتعشقيني زي ما بتقولي مش هتترددي توافقي تعيشي معايا؟؟؟ بس انتي عايزه تفكري...  تفكري اذا كنتي بتحبيني كفايه ولا لأ؟؟

ليلي: لا طبعا يا غبي انا بعشقك وبموت فيك انا بس خايفه...  خايفه تكون انت ما بتحبنيش،..  خايفه يكون الجواز مجرد طريقه توصلي بيها مش اكتر...  خايفه يكون مجرد انبهار او طريقه او وسيله تقضي معايا وقت وتسيبني بعدها وانت لو سيبتيني محدش هيقدر يوصلك او يلومك 

ادهم رجع لوري: فهمتك خلاص...  

ليلي: رجعت لوري ليه؟  وفهمت ايه؟  

ادهم: فهمت خايفه من ايه؟  بس للاسف يا ليلي خوفك ده مش بايدي امنعه او انهيه؟؟ 

ليلي: ادهم فهمت ايه؟  قولي؟؟ 

ادهم: خايفه من الماضي بتاعي...  راجل مالوش حد.. متربي في ملجأ.. مالوش كبير.. عرف بنات كتير ونام مع اكتر...  وانا ظهرتله ومختلفه فممكن يبقي عايز يتجوزني لمجرد انه يوصلي مش اكتر..  يومين يقضيهم يتبسط ويمشي ولو مشي؟ مالوش كبير نقدر نجيبه بيه ولا له حد نلومه...  وبشغله ومكانته محدش هيقدر يجيب حق ولا باطل معاه...  هعمل ايه لو زهق ومشي؟؟  هروح لمين واشتكيه لمين وهو لا اهل ولا كبير؟؟  مين يضمنلي حقوقي معاه وهو راجل محدش يقدر يقف قصاده؟؟؟  

صح كده يا ليلي؟؟  مش انا فاهم صح؟؟  نفس منطق ابوكي؟؟؟  

علشان كده قولتلك مش بايدي اعالج خوفك ده؟  

ليلي: لا بايدك يا ادهم 

ادهم: ازاي؟  لا اقدر اغير ماضيا ولا اقدر اشتريلي اهل ولا اشتري كبير ولا اقدر اغير حقيقه اني عشت في ملجأ...  

ليلي: وانا كل ده ما يهمنيش 

ادهم: امال ايه اللي يهمك يا ليلي؟؟؟  معنديش غير قلبي وسلمتهولك....  ايه الضمان اللي اقدر اقدمهولك؟؟؟ 

ليلي: ثقتك فيا....  مش عايزه غيرها....  ثقتك بس 

ادهم: انا قولتلك اني بثق فيكي والا مكنتش هطلب اعيش معاكي 

ليلي: مش كفايه...  ثقتك اني ابقي شريكتك في كل حاجه...  كل حاجه يا ادهم..  ماضيك وحاضرك ومستقبلك 

ادهم: انتي صعبه ليه كده؟  

ليلي: انا بحبك اكتر من روحي حتي وعارفه ان خوفي منك واجعك لانه واجعني انا كمان...  والماضي مش بايدينا نغيره يبقي نتعايش معاه...  لازم تبقي كتاب مفتوح قدامي 

ادهم: عشت في ملجأ ده ماضيا 

ليلي: وقبل الملجأ كنت فين؟  ليه بتكره الستات؟؟ مين كرهك فيهم؟؟  ليه علامه الاستفهام الكبيره قوي دي؟؟ 

ادهم: اقبليني زي ما انا 

ليلي: قبلاك زي ما انت...  بس لازم ابقي عارفه انا بقبل ايه؟  

ادهم: هعمل زيك واقولك محتاج وقت 

ليلي قامت ومسكت شنطتها

ليلي: خد الوقت اللي محتاجه وتعال لما تكون مستعد 

ادهم: هتسيبيني تاني يا ليلي؟  

ليلي: انت مش مستعد لحد يشاركك 

ادهم قعد مكانه وحط راسه بين ايديه واستسلم انها تمشي وتسيبه وهيا فعلا مشيت خطوتين ورجعت مهانش عليها تسيبه كده...  هيا حساه بيتوجع وحاسه بألمه ومش قادره تسيبه كده؟؟؟؟ رجعت تاني 

ليلي: ليه مش عايز تفتحلي قلبك؟؟  ليه مش عايز تشاركني اسرارك؟؟  ليه يا ادهم؟  مش واثق فيا ليه؟  

ادهم: الموضوع مالوش دعوه بالثقه...  عايزاني اقولك ايه يا ليلي....  اقولك ان امي كانت عاهره!!! 

ليلي اتصدمت وبصتله 

ادهم: اتصدمتي؟؟  كانت بتخون ابويا...  كانت بتجيب عشيقها البيت كل ما ابويا يسافر....  

ليلي: وعلشانها كرهت الستات كلهم؟؟ 

ادهم: كرهت كل الستات وعلشان كده بنتقم من كل واحده اشوفها...  هيا باعت ابنها او قتلته علشان متعتها وعلشان كده بتمتع بكل واحده وارميها بعدها 

عمري ما نمت مع واحده مرتين ابدا...  وعمري ما بوست واحده ابدا...  ابدا....  

ليلي: ازاي بتنام معاهم من غير ما تبوسهم 

ادهم: ليلي انا كنت بمارس معاهم متعه رخيصه فاهمه؟  ولو بوست واحده يبقي لازم يكون في مشاعر او احاسيس....  لكن مفيش فهبوسها ليه؟  مفيش واحده تستاهل اني ابوسها....  

ليلي: وبعدين كمل عملت ايه؟  


ادهم: وبعد ما ابويا مات..  قررت ان انا كمان لازم اموت معاه 

ليلي مسكت ايده وبصتله بحب ومسكت وشه بايديها الاتنين 

ليلي: انت كنت خايف تقولي اعايرك؟؟؟  انا بحبك انت..  وماضيك ده مش فارق معايا ابدا بس محتاجه اشاركك فيه مش اكتر

ادهم: كنا بيت جميل عايش فيه ابويا وامي واخواتي 

ليلي: انت عندك اخوات؟ 

ادهم: ولد وبنت اصغر مني الاتنين انا كنت الكبير 

كنت انا وابويا علاقتنا خاصه جدا كنا اتنين اصحاب مش اب وابنه 

ولاحظت انه لما بيسافر امي بتغيب كتير وبتسيبنا مع الخدم وبعدها بقت تجيب عشيقها البيت وتاخده معاها اوضه النوم وكذا مره اشوفهم مع بعض 

هددتها اني هقول لابويا وبعدها بطلت تجيبه لانها لاحظت اني كبرت وبقيت بفهم فوعدتني انها مش هتجيبه تاني 

وفي يوم قالت ابوك مات عمل حادثه ومات واتعملت جنازه كبيره 

وبعدها بفتره بسيطه عشيقها رجع تاني وبقي موجود علي طول وبقي يضايقني 

ليلي: كان عندك كام سنه؟؟ 

ادهم: 11 سنه...  طلب مني اني اتقبل وجوده وانه هيكونلي اب بس انا ما تقبلتوش ابدا 

بس بعدها امي كمان هددتني...  بعدت عنه خالص وبطلت اضايقه وتقبلت وجوده في البيت بس امي ما تقبلتنيش ابدا 

ركزت مع اخواتي وبس وفي مدرستي 

وفي يوم.... 

ادهم سكت واتنهد 

ليلي: ادهم ده مجرد ماضي مش حاضر...  ماضي وانتهي...  كمل ايه اللي حصل؟؟ 

ادهم: امي طلبت مني اروح معاها نزور قبر ابويا ورحنا مع بعض...  طول الطريق وهيا ساكته وبتبصلي...  كنت حاسس انها ناويه علي حاجه بس ما تخيلتش ابدا انها تعمل اللي عملته ده 

ليلي: عملت ايه؟  

ادهم سكت وليلي اخدته في حضنها وضمته لانها حست انه خايف...  وانه لسه عايش في الماضي 

ادهم: روحنا المقابر نزوره والراجل اللي هناك فتحلنا اوضه فيها مقابر كتير ودخلنا وبعد ما دخلنا لمحتها بتديله فلوس..  رزمه كبيره...  عرفت بعد كده الفلوس دي ليه؟؟؟ وقفنا جنب قبر قالتلي ان ده بتاع ابويا وقالتلي اقراله الفاتحه وقريتها وبعدها لاحظت انها بتبعد وواقفه جنب الباب...  فجريت علشان الحقها بس ملحقتش... 

ليلي: عملت ايه؟  اوعي تكون قفلت عليك؟؟؟ 

ادهم: قفلت عليا وسابتني ومشيت 

ليلي: وبعدين؟  عملت ايه؟  انت كنت مجرد عيل 

ادهم: انا كنت مجرد عيل....  خفت..  صرخت..  بكيت...  خوف مالوش اول من اخر....  الليل جه والدنيا كانت ظلمه وفي وسط مقابر....  مكنش بايدي حاجه اعملها كنت بعيط وبس....  يوم اتنين وخلاص بطلت اعيط وبطلت اصرخ وروحت للقبر اللي قالت عليه انه بتاع ابويا ونمت عليه واستسلمت اني اموت معاه 

الوقت اللي قضيته هناك لسه فاكره لحظه لحظه وثانيه ثانيه....  نوبه الخوف اللي انتي قولتي عليها كنت عايش في القبر ده...  حسيت انه اتقفل عليا فيه تاني...  مكنتش قادر اتنفس...  مكنش في هوا اتنفسه اصلا....  امك بحنيتها فكرتني بامي وجبروتها...  امي حبستني في قبر علشان اموت مع ابويا... حرمتني من ابسط حقوقي وهو مجرد اني اعيش.... 

ليلي: وبعدين خرجت ازاي؟؟  

ادهم: ناس كانوا جايين يدفنوا حد واتفاجؤا بيا كان مغمي عليا طبعا ودوني مستشفي وفضلت هناك يومين مش بتكلم نهائي 

حاولو يعرفوا مني انا مين؟ او مين حبسني؟ او اسمي ايه؟  هدومي شكلها نظيف وشكلي ابن ناس فاهتموا بيا...  هربت من المستشفي وروحت علي بيتنا وهناك اتفاجئت بجنازه تانيه معموله وامي عايشه دور الحزين وبتعيط والكل بيواسيها وقلبي دق انها تكون قتلت حد تاني من اخواتي 

ليلي: وكانت جنازه مين؟ ؟  

ادهم: كانت جنازتي انا...  هههههه كانت عاملالي جنازه وقالت ان عربيه خبطتني 

ليلي: وبعدين عملت ايه؟  

ادهم: رجعت المستشفي وسيبتهم هما يقرروا هيعملوا ايه؟  ولما انا اتكلمتش ودوني الملجأ واتعمل محضر ووزعوا صوري واستنو حد يسأل عني. وطبعا محدش سأل وفضلت في الملجأ .. بس دي حكايتي 

ليلي: وهما فين دلوقتي؟  ما شفتش حد فيهم تاني؟  

ادهم: لا ما شوفتش حد فيهم تاني من ساعتها 

ليلي: وبعد ما كبرت محاولتش تعرف حاجه عنهم؟؟؟ 

ادهم: بعد ما اشتغلت شغلي ده حاولت اعرف اي اخبار عنهم كل اللي وصلتله انهم هاجروا علي طول بعد ما انا اختفيت وراحو امريكا ...  فين بقي ما اعرفش؟؟؟  ما اعرفش عنهم اي حاجه....  وعلشان كده بقول ان عيلتي ماتو في حادثه وانا فضلت وودوني ملجأ وبس 

ليلي: وازاي وصلت انك تبقي ظابط مخابرات...  مصطفي بابا تعب كتير علشان يقبل كليه شرطه ودفع تحويشه عمره علشان الوسطه؟؟؟؟ 

ادهم: الحظ خدمني...  كان في مره وزير بيزور الملجأ والتليفزيون بيصور وقال حد عنده طلبات ساعتها شفت انها فرصه ومش هتتكرر فقولتله اني عايز ادخل المجال العسكري وساعتها الاعلام ركزوا عليه وعليا فاضطر انه يساعدني...  دخلوني ساعتها ثانويه عسكريه وهو قالهم انه مضطر علشان الصحافه وان اي غلطه اعملها اطرد بس انا كنت عارف ان الفرصه دي لو راحت مش هترجع تاني...  دخلت كليه الشرطه واتخرجت ولاني مكنتش بخاف من اي حاجه رشحوني ادخل الكوماندوز ورحت ومنها للمخابرات.. 

كنت كاره كل حاجه حواليا جوايا غيظ وكره حركوني..  اتعلمت اقتل وقتلت وبدم بارد زي ما بيقولوا واكتشفت ساعتها اني لو مكنتش ظابط كنت هبقي مجرم ومجرم سفاح محدش هيقدر عليه...  وهما كمان عرفوا كده وعلشان كده اي مهمه مستحيله او محدش يقبل بيها كانوا بيدهوالي انا لانهم عارفين ان الموت بيخاف من اللي يتمناه ومن مهمه للتانيه عملت اسمي ده اللي اخوكي حكالك عنه....  بس يا ليلي كده انتي عرفتي كل حاجه عني....  محدش في الدنيا دي كلها يعرف اي حاجه عني غيرك....  

ليلي: واصحابك؟؟  اكرم وعلاء ومحمد؟؟؟ 

ادهم: ليلي محدش في الكون كله يعرف حاجه عني غيرك.....  واتمني ان الوضع يفضل كده...  مش عايز حد يعرف حاجه عني....  انتي طلبتي دليل لثقتي وانا اديتهولك اعتقد كده انا بقيت كتاب مفتوح قدامك مفيش كبيره او صغيره ما تعرفيهاش عني.... 

ليلي: طيب بابا وماما ؟؟؟؟ 

ادهم: ليلي!!!  انتي طلبتي وانا نفذت طلبك بس ده بيني وبينك انتي....  انتي هتشاركيني حياتي ده لو وافقتي مش هما؟؟؟  ارجوكي ما تخلينيش اندم اني فتحتلك قلبي؟؟؟؟

ليلي: محدش هيعرف حاجه عنك انت في امان معايا 

ادهم فضل في حضنها كتير وهيا بتحاول ما تعيطش قدامه بس اللي حصله فوق طاقه اي بشر يقدر يتحمله.....  

ليلي: ادهم حبيبي انا لازم امشي انا اتأخرت قوي؟؟  

ادهم اتعدل: روحي 

ليلي: هجيلك الصبح ان شاءالله بعد النبطشيه وقبل ما اروح زي النهارده 

ادهم:  هستناكي 

ليلي روحت وطول الطريق تعيط من قسوه امه 

راحت بيتها وقالت لامها انها موافقه تتجوز ادهم بس الموضوع وقت مش اكتر 

في مره ليلي بتكلم ادهم كان بره 

ليلي: ما تعدي عليا؟  

ادهم: لا مش هينفع معزوم علي العشا

ليلي: مع مين؟  

ادهم: وانتي مالك؟  

ليلي: بقي كده ماشي طب انا زعلانه 

ادهم: زعلانه علشان معزوم علي العشا!!؟  خلاص يا ستي مش هروح 

ليلي: لا مش علشان معزوم علشان مش عايز تقولي مع مين هتتعشي؟؟ 

ادهم: ماهو هيكون مين يعني؟  اكيد زمايلي؟  اكرم ومحمد وعلاء...  دي اول مره هنتجمع بعد ما اتجوزوا

ليلي: طيب اجي معاكم ايه رأيك؟  

ادهم: ياريت اعدي عليكي... هاه؟  

ليلي: لا مش هينفع انا بهزر عندي عمليه بعد نص ساعه.... هيا زايده بسيطه بس هعملها سولو...  ودي اول مره ادخل عمليه سولو 

ادهم: طيب كويس...  طيب مش المفروض تذاكري؟ تراجعي؟ تعملي اي منظر كده؟ 

ليلي: ماهو انا بعمل كده بس كنت متوتره فقلت اكلمك واسمع صوتك 

ادهم: متوتره ليه ما انتي اكيد شفتي العمليه دي كتير قبل كده...  ما تتردديش وما تخافيش وما تفكريش هتعملي ايه سيبك عقلك يسترجع اللي شافه وانتي هتلاقي نفسك ماشيه مظبوط المهم خليكي واثقه من نفسك ومن قدراتك 

ليلي: خلاص ماشي هكلمك اول ما اخلص ماشي؟  

ادهم: مستني تليفونك يا قمر 

ادهم راح لاصحابه كانوا متجمعين وكله بيهزر اتعشوا وقاعدين في قعده ضحك هزار

علاء الوحيد اللي يعرف بوجود ليلي بس برضه ما يعرفش انهم كملوا مع بعض 

ادهم: هو انتي مش هتولدي بقي يا رقيه حاسس انك من زمان قوي حامل...  انتي داخله علي السنه اهوه؟؟ 

رقيه: صح؟  انا عندي نفس الاحساس ده وبقول لمحمد اروح اولد مش راضي يقولي نستني 

محمد: يعني ما يخدش حقه ليه وينزل براحته؟؟  يعني ننزله ناقص ونجري علي الحضانات؟؟؟ 

علاء: خدي رأي كذا دكتور وشوفي يقولولك ايه؟  

{بص لادهم} ما تسألها ليلي؟  

كلهم بصوا لادهم وعلاء نسي ان محدش يعرف بليلي 

ادهم بيبصله 

علاء: سوري يا ادهم طلعت مني تلقائيه 

ادهم: انت علي طول الكلام بيطلع بتلقائيه...  زي المتطفله الغلسه صح؟  انت الكلام بيقع من بوقك 

مني: مين بقي المتطفله الغلسه؟  

محمد: ا وعي يكون قصدكم علي البت اللي دقت بابك الصبح تدور علي اخوها؟؟؟؟ 

اكرم: هيا دي يا ادهم؟؟  اخوها اسمه مصطفي تقريبا وادهم طرده ورجعوا يستسمحوه يرجعه...

 رقيه: بجد وبعدين ايه اللي حصل؟  

علاء: هيا الدكتوره االلي خميس كان بيهدد ادهم بيها فاكرين؟؟ 

اكرم: علشان كده بقي فرقعت رقبه الراجل؟؟ 

رقيه: ما استحملش بقي يا جماعه 

علاء: ولما اتعور في فرحك يا اكرم...  هيا اللي عرفت بيه ولحقته واخدته المستشفي وفضلت جنبه وحتي لما ساب المستشفي فضلت برضه جنبه...  وصاحبك كان بيسخن ويخرف واول ما يخرف يفضل ينادي عليها ينادي عليها وبعدها يقولك مبحبهاش عادي؟  

ادهم قاعد في كرسيه ومربع ايديه وبيتفرج علي الحوار اللي داير بينهم كلهم وساكت تماما 

علاء اخد باله ان ادهم ساكت فبصله 

علاء: هو انا زودتها حبتين؟؟؟؟  زودتها صح؟ ؟  طيب يا جماعه انا افتكرت مشوار مهم ويدوب 

جه يقوم ادهم مسكه من قفاه 

ادهم: اترزع اقعد رايح فين؟  انا عارف اصلا ان انت بالذات ما بتعرفش تسكت وبعدين كده كده كنت ناوي اقولهم لاني عايز اعرفها بيكم 

رقيه: يبقي الموضوع جدي بقي؟  

ادهم: هو انتي شوفتيني قبل كده في اي علاقه؟  جديه او مش جديه؟؟؟ 

رقيه اتلخبطت: مش علاقه بس يعني....  يعني انت معروف انك....  

ادهم: اني بسهر في الكباريهات كتير وليا علاقات نسائيه كتير...  مش ده اللي انتي عايزه تقوليه؟؟؟  سوري في الكلمه بس ده كانت ع?


الفصل الثالث عشر والرابع عشر من هنا


بداية الروايه من هنا


🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹

ادخلوا بسرعه من هنا 👇👇👇

وخلوه علي موبيلاتكم

من غير ماتدورو ولاتحتارو جبتلكم أحدث الروايات حملوا تطبيق النجم المتوهج للروايات الكامله والحصريه مجاناً من هنا


وكمان اروع الروايات هنا 👇

روايات كامله وحصريه من هنا


انضموا معنا على تليجرام ليصلكم اشعار بالروايات فور نزولها من هنااااااااا


🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺

خلصتوا قراءة الفصل إتفضلوا جميع الروايات الكامله من بداية الروايه لاخرها من هنا 👇❤️👇💙👇❤️👇


رواية العنيد


رواية هلاك العشق


رواية زوج مأجور


رواية حب بالقوه


رواية البريئه والوحش


رواية الجميله والوحش


رواية لعبة القدر


1- روايةاتجوزت جوزي غصب عنه

2- رواية ضي الحمزه

3- رواية عشق الادهم

4 - رواية تزوجت سلفي

5- رواية نور لأسر

6- رواية مني وعلي

7- رواية افقدني عذريتي

8- رواية أحبه ولكني أكابر

9- رواية عذراء مع زوجي

10- رواية حياتك ثمن عذريتي

🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺

🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺


رواية صغيرة الايهم

12- رواية زواج بالاجبار

13- رواية عشقك ترياق

14- رواية حياة ليل

15- رواية الملاك العنيد

16- رواية لست جميله

17- رواية الجميله والوحش

18- رواية حور والافاعي

19- رواية قاسي امتلك قلبي

20- رواية حبيب الروح

21- رواية حياة فارس الصعيد

22- سكريبت غضب الرعد

23- رواية زواجي من أبو زوجي

24- رواية ملك الصقر

25- رواية طليقة زوجي الملعونه

26- رواية زوجتي والمجهول

27- رواية تزوجني كبير البلد

28- رواية أحببت زين الصعيد

29- رواية شطة نار

30- رواية برد الجبل

31- رواية انتقام العقارب

🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺

🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺


رواية الداده رئيسة مجلس الإدارة

33- رواية وقعتني ظبوطه

34- رواية أحببت صغيره

35- رواية حماتي

36- رواية انا وضورتي بقينا اصحاب

37- رواية ضابط برتبة حرامي

38- رواية حمايا المراهق

39- رواية ليلة الدخله

40- سكريبت زهرة رجل الجليد

41- رواية روح الصقر

42- رواية جبروت أم

43- رواية زواج اجباري

44- رواية اغتصبني إبن البواب

45- رواية مجنونة قلبي

46-  رواية شهر زاد وقعت في حب معاق

47-  رواية أحببت طفله

48- رواية الاعمي والفاتنه

49- رواية عذراء مع زوجي

50- رواية عفريت مراتي

51- رواية لم يكن أبي

🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺

🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺


52- رواية حورية سليم

53- رواية خادمه ولكن

54- سكريبت لانك محبوبي

55- رواية جارتي وزوجي

56- رواية خادمة قلبي

57- رواية توبه كامله

58- رواية زوج واربع ضراير

59- نوفيلا في منزلي شبح

60- رواية فرسان الصعيد

61- رواية طلقني زوجي

62- قصه قصيره أمان الست

63- قصة فتاه تقضي ليله مع شاب عاذب

64- رواية عشق رحيم

65- رواية البديله الدائمه

66- رواية صراع الحموات

67- رواية أحببت بنت الد أعدائي

68- رواية جبروتي علي أمي

69- رواية حلال الأسد

70- رواية في منزلي شبح

🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺

🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺


71- رواية أسيرة وعده

72- رواية عذراء بعد الاغتصاب

73- رواية عشقتها رغم صمتها

74- رواية عشق بعد وهم

75- رواية جعله القانون زوجي

76- رواية دموع زهره

77- رواية جحيم زوجة الابن

78- رواية حين تقع في الحب

79- رواية إبن مراته

80- رواية طاغي الصعيد

81- رواية للذئاب وجوه أخري

82- رواية جبل كامله

83- رواية الشيطانه حره طليقه

84- حكاية انوار كامله

85- رواية فيروزة الفهد

86- قصة غسان الصعيدي

87- رواية راجل بالاسم بس

88- رواية عذاب الفارس


91- رواية زين وليلي كامله

92- رواية أجبرني أعشقه

93- رواية حماتي طلعت أمي

94- رواية مفيش رحمه

95- رواية شمس العاصي الجزء الاول كامله

96- رواية الوفاء العظيم

97- رواية زوجوني زوجة أخي

98- قصص الانبياء كامله

99- سكريبت وفيت بالوعد

100- سكريبت جمعتنا الشكولاته الساخنه

101- سكريبت سيف وغزل

102- رواية حب الفرسان الجزء الثالث

103- رواية رهان ربحه الأسد

104- رواية رعد والقاصر

105- رواية العذراء الحامل

106- رواية اغتصاب البريئه

107- رواية محاولة اغتصاب ليالي

108 - رواية ملكت قلبي

109 -  رواية عشقت عمدة الصعيد

110- رواية ذئب الداخليه


رواية عشق الزين الجزء الاول

112- رواية زوجي وزوجته

113- رواية نجمة كيان

114- رواية شوق العمر

115- رواية أحببتها صعيديه

116- رواية أحتاج إليك كامله

117- رواية عشق الحور كامله

118- رواية لاعائق في طريق الحب

119- رواية عشق الصقر

120- قصة ليت الليالي كلها سود

121- رواية بنت الشيطان

122- رواية الوسيم إبن الحاره والصهباء

123- رواية صغيرتي الجميله

124- رواية أخو جوزك

125- رواية مريض نفسي

126- رواية جبروت مرات إبني

127- رواية هكذا يكون الحب

128- رواية عشق قاسم

129- رواية خادمتي الجميله

130- رواية ثعبان بجسد امرأه


رواية جوري قدري

132- رواية اجنبيه بقبضة صعيدي

133- رواية المنتقبه أسيرة الليل

134- رواية نجمتي الفاتنه

135- رواية ليعشقها قلبي

136- رواية نور العاصي

137- رواية من الوحده للحب

138- رواية أحببت مربية ابنتي

139- رواية جوزي اتجوز سلايفي الاثنين

140- رواية شظايا قسوته

141- نوفيلا اشواق العشق

142- رواية السم في الكحك

143- رواية الصقر كامله

144- رواية حب مجهول المصدر

145- قصة بنتي الوحيده كامله

146- رواية عشقني جني كامله

147- رواية عروس الالفا الهجينه الجزء الثاني

148- رواية أميرة الرعد

149- رواية طفلة الأسد

150- نوفيلا الجريئه والاربعيني


151- رواية أحببت مجنون

152- قصة أخويا والميراث

153- رواية حب من اول نظره

154- رواية اغتصاب بالتراضي

155- رواية صعيدي مودرن

156- رواية أصبحت خادمه لزوجي


157- رواية ورطه مع السعاده


158- قصة فيروز كامله

159- رواية رجال لايهابون الحياه

160- رواية ليالي الزين

161- رواية عروسه وضورتها يوم فرحها

162- رواية عروس رغماً عنها الجزء الاول

163- رواية أحببت طريدتي

164- رواية اغتصاب ولكن

165- رواية عريس ايجار

166- رواية خيانه زوجيه

167- رواية امتلكني كبير الصعيد

168- رواية عشق صعيدي

169- رواية ضحية الشهوات


170- رواية انتقام قاسي


171- رواية البايره والعقيم


172- رواية فريسه في أرض الشهوه

173- رواية الفتاه التي فقدت شرفها


تعليقات

CLOSE ADS
CLOSE ADS
close