رواية عشق قاسم الفصل العشرون والحادي والعشرون والثاني والعشرون والثالث والعشرون بقلم آيات الرحمن
رواية عشق قاسم البارت العشرون والحادي والعشرون والثاني والعشرون والثالث والعشرون بقلم آيات الرحمن
رواية عشق قاسم الجزء العشرون والحادي والعشرون والثاني والعشرون والثالث والعشرون بقلم آيات الرحمن
![]() |
البارت العشرين
قاسم: انتي بتعملي اي...
عشق لفت واتكسفت جدا جدا وهي بتقول...
عشق في نفسها*يا ارض انشقي وابلعيني.... يا ارض انشقي وابلعيني *
قاسم: ععشق...
عشق بخضه: نعم....
قاسم وهو بيتمالك نفسه انه ميتهورش: انا عايز افهم انتي كنتي بتعملي اي...
عشق في نفسها: هو دا غبي ولا اي...
قاسم بزهق: هتفضلي تكلمي نفسك كتير وبعدين انا مش غبي ولا حاجه.... بطلي تفكري بصوت عالي.....
عشق: احم كنت مخنوقه شويه وحبينا نرقص انا ورسيل.... هي فين... انا هروح اشوفها...
قرب منها جاامد وقالها
قاسم:وهو اللي بيحب يرقص....يرقص قدام حد....
عشق بخجل:احم...اومال يرقص ازاي...
قاسم بمكر:يرقص مع جوزه حبيبه....
عشق وشها احمر وجاب ميت لون......
عشق:احم...انا..انا هروح اشوف رسيل
كانت هتخرج من الباب لكن قاسم مسك ايديها.... وقال
قاسم: استني بس رسيل روحت مع جوزها.....
عشق: طيب سيبني... انا انا... اه عندي جاامعه بكرا... هروح انام....
قاسم افتكر الموضوع بتاع طاهر......
قاسم بغيره مكتومه: هو انتي تعرفي واحد اسمه طاهر....
عشق: اااه سيب ايدي انت بتوجعني.... معرفش حد ب الاسم دا....
قاسم: البيه كان جاي يطلب ايدك للجواز....
عشق بشهقه: هو نفس المتخلف اللي اتكلم معايا يوم ما كنت جايالك الشركه...
قاسم: ينهار ابوه اسود.... وربنا لاوريه.... الحيوان بيكذب وبيقولي انه مكلمكيش.... كمل بزعييق.... اتكلمتوا ف اييه انطقي...
عشق بدموع: قااسم متزعقليش بخااف من الصوت العالي......
قاسم بزعيق وصوت عالي اعلي من الاول: لا هعلي صوتي ياااعشق.....كفاايه تمثيل بقا.......بتمثلي وش البراءه وانتي اصلا واحده كدابه.....انطقي قااااااالك اييي....
عشق فكت ايده من علي دراعها وطلعت تجري علي اول اوضه قابلتها وقفلت بالمفتاح...قاسم ملحقش يروحلها....قعدت ورا الباب وفضلت تعيط جاامد....وهي حاضنه نفسها.....
قاسم وهو بيرزع الباب:افتحي ياعشق.....افتحي.....مش هتفتحي.....طيب مااااااااااااااااشي......
وراح الاوضه اللي جانبها ونط من البلكونه....وراحلها وصعبت عليه وهو شايفها بتعيط جاامد كدا......
قاسم مكنش متخيل انه من صوته سحصل فيه كل دا وعرف ان ورا الموضوع دا حاجه...
عشق شافته...وفي تخليلاتها انه بقا الراجل اللي كان بيعذبهاا......في الماضي
عشق بصريخ:لااااااااااا.....ابعد عني.....م تضربينيييش....مش هاااكلتاااني....مش هااخد تفاحه تاااني.....اسفه....اسفه....يااااابااااابااااا......انااا خايفه......ماااااامي....انتي فين........مررااااد....مررااد انا خاايفه.....مرراد....امشي....هيضربك.....لااااا متقربليش....متقربليش....ابعد عني....لاااااااا...
اما هو بقا فكان مستغرب جدا هي مفكراه مين......ودلوقتي اتأكد من شكوكه لما قالت مرااد......اذا مراد يبقي تؤامها......توأم عشق....يعني هي عشق معتز الاسيوطي.....ومراد معتز الاسيوطي.......وسليم يبقي عمها......سليم عدوه يبقا عمهاا......اي كميه الصدمات دي......بس فاق علي صراخها قعد جنبها واخدها في حضنه....
قاسم:اهدي ياعشقي اهدي....انا قااسم...قاسم حبيبك....انااا قاااسم...قاسم اللي موجود دلوقتي قاااسم وبس....
عشق بشهقات وبكاء:ق..ققااسم...هيضربني....انا خ.خاايفه اوي...
قاسم:هو مين دا ياحبيبتي اللي هيضربك....متخافيش انا معاكي...
عشق:ع..عمو...سليم هيضربني.....عشان...عشان اكلت التفاحه......
قاسم:بس ياحبيبتي.....بس اهدي....انا معاكي...متخافيش.....
وفضل يهدي فيها لحد ما نامت وبعدين شالها وحطها ع السرير......وغطاها كويس وخرج من الاوضه ورن علي عدي
________♕________♕__♕_______♕
اما في نفس الوقت عند عدي...
عدي كان سايق العربيه...ووصل عند بيته.....
عدي:انزلي انتي وانا هركن واجي.....
ورن تليفونه...
عدي:ايوا ياقاسم.....ايه عايزني.....في فيلتك....طيب مسافه السكه....يالا مع السلامه...
وقفل عدي مع قاسم......
عدي:رسيل....اطلعي انتي وانا هروح لقاسم وجاي تاني...
رسيل: ليه.... ما انت كنت هناك من شويه...
عدي: معرفش يارسيل...
رسيل بخوف: بس انا معرفش اطلع لوحدي....
عدي: يالا يارسيل.... متخفيش مفيش حاجه فوق...
رسيل: طييب....
وفعلا خرجت رسيل من العربيه وفضل عدي يستناها لحد ماتطلع....... واطمن لما شافها دخلت العماره ومشي راح لقاسم..... اما رسيل فهي مطلعتش اصلا واستنت لما عدي يمشي بالعربيه... وبعدين نزلت تاني ونادت ع البواب
رسيل: عم عبدو.... يااعم عبدو
اجا عبده بسرعه اللي كان بيعمل الشاي في بيته...
عبده: ايوا ياست رسيل...
رسيل: مفيش ياراجل ياطيب.... بس كنت محتاجه سعديه مراتك تونسني لما عدي يجيي....
عبده.: حاضر... هنادي عليها.... ياااااسعديه..... يااااااااسعديه
سعديه: ايوا ياسي عبده...
عبده: اطعي مع ست رسيل..... وخليكي قاعده معاها... لحد ماعدي بيه يجيي....
سعديه: انا تحت امرك..
رسيل: الامر لله....
وفعلا طلعت رسيل هي وسعديه شقه عدي.... وقعدوا ع الانتريه واتكلموا ف حاجات كتير.... منها الطبخ.... وحكايه العماره... ومين اللي ساكن فيها وما شابه..... لحد ماقالت رسيل...
رسيل: بقولك اي ياسعديه... ماتحكيلي حكايه الشقه دي....
سعديه ب استغراب: حكايه البيت.... اي حكايه..
رسيل وهي بتشاور ع الاوضه: كان فيه واحده مقتوله ف الاوضه دي..... واشباح جثتها موجدين..... دا حقيقي.....
سعديه بدهشه: اللهم احفظنا.... اللهم احفظنا.... عفاريت ايه بس ياست هاانم.....وقتل ايه.... دا الشقه دي محدش سكن فيها غير عدي بيه...... وهو اللي فارشها وهو اللي ممحرها.... هو اخدها ع الطوب الاحمر.....
رسيل بدهشه وصدمه: يعني.... يعني مفيش حد سكن هنا قبل عدي....
سعديه: اه والله زي مابقولك كده ياست البنات...... والاوضه دي اوضه الموسيقه.... بتاعت سي عدي بيه...
رسيل: اوضه موسيقي..... دا ازاي دا...
قامت سعديه وفتحت الباب.... وقالتلها شوفي.......
رسيل بصدمه: يعني الشقه نضيفه.... مفيش فيها حاجه....
سعديه: اه والله زي مابقولك كدا....
رسيل: طيب ياسعديه.... روحي انتي بقا.... شكرا....
سعديه: العفو علي ايه.....
ونزلت سعديه وفضلت رسيل لوحدها........ وقعدت تفكر ليه عدي عمل كدا.....
رسيل بشر: ماشي ياعدي..... انا هوريك اللعب مع رسيل........
ونزلت جابت من سنتر الاطفال اللي ف الشارع اللي ورا العمار..... واشترت وش عفرين..... اللي هو القناع دا يعني...... وبعدين طلعت تاني للبيت وضحكت.... بشر...
______________♕_____________♕_
اما بقا عند قاسم......
وصل عدي للفيلا ودخل......
عدي بقلق: قااسم فيه اي انت كويس....
قاسم: اهدي يابني انا كويس مفيش حاجه خالص
عدي: هوووف...طيب الحمد لله...
قاسم: تعالي ف المكتب.... واستقبل كميه الصدمات اللي هتسمعها...... ومشي وسابه
عدي: استني ياحج.... صدمات اييه بس...
وراح وراه المكتب....
عدي: اشجيني....
قاسم: شكوكنا طلعت صح....... مراد يبقي توأم عشق......
عدي: احلف...
قاسم: انت ظابط ازاي.... مراد فيه شبه كبير من عشق.....لون الشعر لون العين.... نفس تدويره الوش.... انت لو ىحظت هتلاقيه شبهها جدا.... عشق بتخااف من الصوت العالي..... احم شديت معاها النهارده وعليت صوتي..... وهي خاافت جدا.... وراحت تجري ع الاوضه... لحقتها... لقيتها حضنه نفسها وبتترعش جاامد..... وبتقول امشي يامراد هيضربك.... ودا اللي خلاني متأكد اكتر ان عشق تبقي اخت مراد..... بس اللي محيرني... ان ازاي هي عشق الجمال.... وهو مراد الاسيوطي..... ودا سيد ودا معتز.......
عدي: الحقيقه كلها هتبقي عند ابو عشق.... لازم تجيبه.... لازم توصله وانت هتعرف الحقيقه ياصاحبي...... بس هنعرف كل حاجه مع بعض....
قاسم: لا متشغلش نفسك ب الموضوع دا....
عدي: احنا اتربينا سوا.... وبقينا اصحاب من نفس العماره... وكنا بنروح نفس المدرسه.... وبناكل من نفس الاكل.... حتي اما كبرنا.... بقينا نعمل كل حاجه مع بعض... ومندخلش واحد 3 ما بينا...... وتيجي دلوقتي وتقولي متشغلش بالك.... لا اسف.... هنبقي مع بعض ف كل حاجه.....
قاسم قام حضنه وقاله: وهو دا العشم بردو.....
عدي: انت اخويا.... واكتر من اخويا كمان... انا ربنا مرزقنيش ب اخوات... بس عوصني بيك انت.... تعرف لو انا كان عندي اخ..... كنت حبيتك اكتر منه.....
قاسم: احنا روح واحده يابني.....
عدي: خلاص بقا كفايه محن.... ها هتجيب سيد زفت دا امتي.....
قاسم بشرود: قريب.... قريب اووي...تعرف انا حاسس اني شوفت سيد دا قبل كدا.... بس مش فااكر فين...
عدي: افتكر كدا جايز حاجه تنفعنا....
قاسم قعد يفتكر لحد ماقال
قاسم: تؤتؤتؤ مش فاكر....... روح انت ونتكلم بكرا ف اىمكتب عشان رسيل.....
عدي: اه والله دي تلاقيها خايفه....
قاسم: من ايه....
عدي: ههههه... هحكيلك بعدين... سلام مؤقت....
___________♕______♡_____♕
وسابه وراح شقته وهو فرحان......
دخل شقته لقاها ضلمه جدا... واصوات كتيره.... بس خافته... مش مسوعه...
عدي: احم... لا احنا متفقناش علي كدا.....رسيل.... بعدين نادي بصوت اعلي رسيييبل.... حس بحد بيحط ايده علي كتفه..
عدي بصوت عالي وصريخ:. عفرييييييت، يااامااااا
__________♕________♕____
البارت الواحد والعشرون
اذكروا الله.....
اتمني لكم قراءه ممتعه... اللي شايف حاجه ف الروايه غلط يقول......
عدي: يماااااااااا عفرييييت....
رسيل بضحك وهي بتفتح النور: هههههه احسن...... بتضحك عليا ياعدي......
عدي وهو بيمسكها من وسطها: طيب ما انتي كمان ضحكتي. عليا يبقي متعادلين......
رسيل:احم...حاسب يسطا ايدك الحلوه دي...
عدي:يسطا....هو انتي راكبه ميكروباص...
رسيل بجديه:انت ضحكت عليا ليه ياعدي.....ليه كنت عايزني انام جنبك...ليه بعت شقتي......بص انا عرفه انك اتجوزتني عشان تحميني.....لو عايز تتجوز واحده تانيه....انا مش هعترض....بالعكس...هفرحلك...
عدي بهدوء:خلصتي....
رسيل:لا....انا عايز اعرف انت بتعمل كل دا ليه....
عدي:مش جايز عشان بحبك.....
رسيل بجديه:انت مبتحبنيش ياعدي....انت اعجبت بشخصيتي.....
عدي:الحب هو اي ف نظرك.....
رسيل:الحب هو انك تلاقي الامان في حضن اللي بتحبه......الحب هو الاهتمام...هو اللي بيخلي الواحد عايش ف دنيا تانيه خالص.....الحب هو انك تلاقي حد يبحبك بجد......الحب هو الحمايه.....الحب هو الدفا اللي بيدفي حياتنا البارده.....
عدي:وانتي مش لاقيه كل دا فيا....
رسيل بتوتر:احم...ع..عدي انت لازم تشوف حياتك مع اللي بتحبها....
عدي بجديه:ما انامش هشوفها انا خلاص لقيتها ويستحيل اخليها تروح مني....الا علي موتي...
رسيل بدموع:ربنا يهنيك معاها.....وجت تمشي قام مسكها من دراعها وقال....
عدي:بحبك....انتي...والله العظيم بحبك...بحبك من اول يوم شوفتك فيه اول ما سكنتي ف الشقه.....كنت دايما بتحجج بحاجه عشان اشوفك....كنت بستناكي كل يوم لما تيحي من الجامعه عشان اركب معاكي الاصانسير.....واوعي تفكري ان انا متجوزك كحمايه.....لااا بالعكس...انا كنت ممكن احميكي...من غير ما اتجوزك.....كنت مبسوط جدا ان فيه سبب عشان نعيش تحت سقف واحد.....وعملت لعبه ان الشقه مسكونه....عشان تقربي مني.....انا بحبك اقسم بالله.....وعايز اكمل بقيت حياتي معاك انتي يارسيل......تقبلي تكوني....مراتي وام ولادي وتفضلي معايا لاخر نفس في عمري......
رسيل بدموع:انت بجد بتحبيني....
عدي:اه والله.....ها لسه مردتيش....موافقه ولا لأ.....
رسيل ببكاء:موافقه....
عدي اخدها في حضنه بفرحه كبيره جدا:انا مبسووط جدا جدا....بس انتي بتعيطي ليه ياعبيطه....
رسيل ببكاء:عشان انا كمان بحبك....
عدي بصدمه:بتحبيني....
رسيل:اه والله....بحبك من اول يوم شوفتك فيه...ومكنش ف الاصانسير.....شوفتك وانت...
فلاش باك....
كان عدي راجع من الشغل ولسه هيطلع العماره لقي واحده ست كبيره بتصوت....ومن حكم شغله شاف ان واحد بيجري وف ايده شانطه...ففهم ان دا حراامي.....طلع يحري وراه.....لحد ما مسكه وضربه ضرب جاامد...ورجع الشنطه للست....
السيده:شكرا يبني ربنا يوفقلك ولاد الحلال يااارب....
عدي ببشاشه:علي اي انتي في مقام ولدتي....
كانت رسيل واقفه ف البلكونه وشايفه كل دا ومش الموقف دا بس لا.........
مره تانيه....لقي عيل بيبيع مناديل ع الرصيف....ف راحه عدي وقاله...
عدي:انت بتعمل اي ياحبيبي....
الولد ببراؤه:بيبيع مناديل....اصل ماما تعبانه ف نزلت مكانها عشان ناكل....
صعب الولد جدا علي عدي...فعدي من رغم قساوه شغله....لكن قلبه طيب جدا جدا...وفيه حنان كتير...بس مبيبنش....
عدي طلع فلوس كتير وعطاها للولد
عدي:خد دول وروح ع البيت جري.....وذاكر عشان تبقي شاطر.....وخد دول كمان هات لمامتك علاج.....هااه قولي بقا يابطل....نفسك تطلع ايه.....
الطفل بحالميه:نفسي اطلع دكتور كبييير جدا لجراحه قلب.....
عدي:اسمك اي ياحبيبي....
الطفل:يوسف فؤاد.....
عدي:بابا موجود....
الطفل:بابا عند ربنا....
عدي:بص يايوسف....انت لازم تكون راجل البيت بعد بابا....ومتخليش ماما تشتغل ابدا....لان ماما ست غاليه جدا....ومينفعش تتعب...بص انا ساكن هنا...لو احتجت اي حاجه ابقي تعالي.....اي رأيك نبقي صحاب....
يوسف بصله بعيونه اللي زي لون البحر:انا موافق....
عدي:بص ياحبيبي.....انا عايزك تيجي بكرا....وقول لماما تجيب شهاده الميلاد..و.....و....
يوسف:ليه ياعموو...
عدي:اسمي عدي.....هاتهم بس وخلاص...مش انت نفسك تبقي دكتور....
يوسف:اه...
عدي:يبقي تعمل اللي اقولك عليه....سلام يابطل....
يوسف:سلام ياعموو..
بااااك.....
رسيل:هو انت صحيح عملت اي ب الورق دا....
عدي:قدمتله ف مدرسه انترنشونال....الولد باين عليه انه طمووح....عشان كدا انا ساعدته بس مش اكتر....
رسيل:انت طيب اووي ياعدي....
عدي:مفيش اطيب منك ياحبيبي....هاا قوليلي عايزه الفرح يبقا فين.....
رسيل بدموع:انت هتعملي فرح......
عدي وهو بيمسح دموعها:بلاش الدموع دي.....وطبعا هعملك فرح كبير جدا....
رسيل:لا ياعدي....انا مش عايزه فرح كبير....انا عايزه فرح صغنن كدا....ميكونش فيه غير القريبين بس.....يعني انا وانت وقاسم وعشق وبس....
عدي ب استغراب:احنا الاربعه بس...
رسيل:اه بس.....مش عايزه غيرك انت.....
عدي:لا لا...مستحيل انا هعملك فرح مصر كلها تحلف بيه.....
رسيل:لا ياعدي....بص ايه رأيك نعمله ع المركب.....
عدي:ف جزر المالديف.....اي رأيك....
رسيل:طبعا موافقه....
عدي وهو بيقرب منها:طيب ايه...
رسيل وهي بتبعد بتوتر:ايه....
عدي:ايه بقا...
رسيل بتوتر:ايوا يعني عايز ايه....
عدي:بوسه...
رسيل بتوتر وصدمه من وقاحته:انت قليل الادب....
عدي:وسافل ومنحط ياروحي...
رسيل وهي بتبعده عنها:عدي...لم نفسك...احنا دلوقتي مخطوبين....
عدي:اي ياشيخه...مخطوبين مره واحد....
رسيل:ولااا احترم نفسك وحاسب كدا يسطا عشان اعدي.....
عدي بصدمه وهو بيبصلها لما دخلت الاوصه وزعت الباب:ولاااا.....ويسطااا.....احترم نفسك....وبترزع الباب.....خدي يابت...
وطلع يجري وراها....وفتح الباب لقاها نايمه ع السرير.....اخد هدوم ودخل الحمام...وبعدين لبس هدوم بيتيه مريحه...وراح نام جنبها....
رسيل وهي مغمضه عنيها:نااام مؤدب....
عدي:حااضر....ياريت نتخمد بقا....
رسيل فتحت عنيها ولفتله:الفاظك ياعدي.....ياخساره تربيتي فيك وزهره عمري وشبابي اللي صاعت ف تربيتك..واااااااه
عدي جاب المخده من تحت ورزعها ف وشها:نااامي....
رسيل وهي بتزقه من ع السرير:طيب انزل بقا ياعدي انا هنام ع السرير لوحدي....
عدي وهو بيصتنع انه هيقوم....قال يحزن:ماشي يارسيل...مش عيزاني انام جنبك...خلاص هنام ع الارض.....
رسيل:خد بس استني....انا مكنش قصدي.والله اسف.....يخربيتك....
عدي شدها معاه ع الارض ف وقعت فوقه...وكل واحد سرح ف عين التاني....وكان المشهد رومانسي جدا جدا....
رسيل: احم... طيب مين هينام ع السرير....
عدي: لا احنا هنام هنا..... انا مرتاح كدا...
رسيل: انت عايز تعرفني اننا هنام جنب السرير.....
عدي: اه هنام هنا وشاور لها تحت السرير...بصت هي ولقت مكان جميل جدا....لقت ان عدي حااطتت حاجه زي فرشه كدا....وحااطت كتب كتير....وحاطت مخدات...
رسيل بصدمه:هو احنا ف السجن ولا اي...
عدي بحزن:تعالي ننام بس هنا وانا هحكيلك انتي خلاث من حقك انك تعرفي كل حاجه دلوقتي....
واخدها وناموا تحت السرير واخدها ف حصنه وقال....
عدي بشروود:الحكايه بدأت لما كنت صغير...كان عندي 8 سنين.....كنت ف دار ايتام....هههه ما انا مليش اهل.....يعني انا يتيم....كانوا بيعذبوني حتي شوفي
وفتح دراعه اللي فيه حاجه كأنها كانت محروقه....
عدي:كانوا بيحرموني من الاكل.....كانوا بيخلوني اعمل كل حاجه ب اعتبار اني اكبر واحد ف العيال اللي كانت هناك....كنت بمسح حمامات....كنت بنضف العنبر اللي بنقعد فيه...وانا اتعودت اني انام تحت السرير....من خوفي منها لتجي تكب مايا فوقي وانا نايم....مكنتش هتعرف تعدي....وتكب مايه.....لان السرير كان ضيق من تحت وانا كنت ضعيف كنت بعرف اعدي بسهوله....فضلت هناك سنتين.....وانا متعود اني كل يوم انا تحت السرير.......لكن فجأه جاتلي فكره مجنونه.....وقومت رايح هربان من الحبس اللي كان هنااك........
رسيل بدموع عليه:كمل ياع
البارت الثاني والعشرون
..........والثالث والعشرون
رسيل بدموع عليه: كمل ياعدي كمل....
عدي: هربت.... هربت من السجن... ومكنتش عارف اروح فين.... مكنتش اعرف حد.... وفضلت ابيع مناديل... ودا اللي خلاني اسوف نفسي مكان يوسف... اللي شوفتيني بكلمه....
كان نفس الموقف دا مع عبد الحميد الجوهري.... اه هو... ابو قاسم....
فلاش بااك..........
عبد الحميد: خد ياحبيبي تعالي...
عدي: نعم...
عبد الحميد: اسمك ايه
عدي: اسمي عدي....
عبد الحميد: اسمك جميل انت بتعمل ايه بقا....
عدي:زي ما انت شايف بيبيع مناديل....
عبد الحميد:طيب فين بابا..
عدي بحزن:معرفش....
عبد الحميد:طيب تعالي....
عدي:نعم...
عبد الحميد:نفسك تبقي ايه...
عدي:نفسي ابقا ظاابط....
عبد الحميد كان طيب زي قاسم...ف اخد عدي للعماره بتاعته اللي محدش يعرف مكانها غير مراته بسس....زي ما تقولوا كدا كان سايبها للزمن.....اخد عدي وراح هناك....
عبد الحميد:تعالي ياعدي....تعالي ياحبيبي....متخافش...
عدي:ومين قالك اني خايف انا مش خايف خالص....
عدب الحميد:ودا هو كلام الرجاله...
ودخل عدي ف شقه عبد الحميد...الراجل الطيب...اللي زيه خلصوا من زمان...واحد غيره كان يرميه ميبحش يستصيفه ف بيته...لكن عبد الحميد شاف قاسم مكانه.....وهو كدا كدا عنده شقه ف سايبها....ومحدش قعد فيها..
عبدالحميد:بص ياحبيبي....دي هتبقي شقتك من النهارده...هروح اجبلك اكل من السوبر ماركت واجيب ابني عشان تتعرف عليه....
عدي:اتفضل...انا هقعد مؤدب مش هعمل شقاوه.....
وفعلا راح عبد الحميد يجيب قاسم وجاب حاجات كتير من السوبر ماركت ودخل لعدي تاني....
قاسم ب استغراب:بابا مين دا...
عبد الحميد ببسمه:دا عدي....تعالي ندخل الاول.....
وفعلا دخل عبد الحميد وبعده قاسم وقفل الباب....
عدي:هو دا ابنك....
عبد الحميد قعد قدامه وقال بهدوء:بص ياحبيبي.....فيه حلجه اسمها احترام....لازم تحترم اللي اكبر منك....مينفعش تقول هو دا ابنك....لازم تقول هو دا ابن حضرتك......
عدي:هي هتفرق ف كلمه....
عبد الحميد:لما تكبر وتشغتل هتعرف ان الاحترام واجب....
قاسم:بابا...قولي بقا مين دا....
عبد الحميد:بص ياحبيبي....انت معندكش صحاب....وانت عارف ان ماما تعبانه ومتقدرش تجيب ليك اخ.....وانت لا ليك عم ولا خال ولا اي حد خالص.....لازم يكون عندك صااحب....تكونوا انتوا الاتنين سند لبعض....محدش فيكوا يقع....اللي يقع التاني يسنده....مهما حصل لازم تبقوا مع بعض....متسمحوش لحد انه يفرقكوا مهما كان....ومتسمحوش ان حد تالت يدخل وسطكوا.....لازم ياقاسم تاخد رأي عدي ف كل حاجه...وانت ياعدي لازم تاخد رأي قاسم ف كل حاجه....تشوروا بعض....انت عارف ان الشركه كبيره وليها فروع كتير....وانت لوحدك مهتقدرش عليها....لازم يكون حد معاك....
عدي:قصدك ان انا هكون خدام ليه...
عبد الحميد بحده:لا طبعا....دا اخوك فااهم....لازم تفهم انه اخوك....وانت بردو ياقاسم لازم تعرف ان عدي اخوك....
قاسم:اخويا ازاي بس يابابا انت جايب لي واحد معرفوش وتقولي اخوك....
عبد الحميد بثقه:هتحبه....هتحبه وهتبقوا اكتر من الاخوات....هتبقوا مع بعض ع الحلو والمر.....خلي بالكوا من بعض....
قام عدي من مكانه وراح ناحيه قاسم واخده ف حضنه:هعمل كل اللي قولتلي عليه ياعمو....
قاسم:وانا كمان يابابا....هفضل معاه...هعتبره اخويا.....لا هو اصلا اخويا....
الباب خبط.....
عبد الحميد:افتح ياقاسم.....دا تلاقيه عمك معتز........
فتح قاسم ودخل معتز وهو شايل طفله صغيره.........
عبد الحميد وهو بيقوم من مكانه:بسم الله ماشاء الله.......هي دي القمر اللي هتنورنا.....
معتز بفرحه عارمه:دي بنتي.....عشق....
عبد الحميد:ماشاء الله ربنا يباركلك فيها انت اسحملت كتير اووي.....تعالي اما اعرفك علي ابني التاني.....
معتز:هو انت خلفت تاني....
عبد الحميد:عدي ابني....
معتز بصله بعدم فهم وعبد الحميد بصله انه هيعرفوا بعدين.....
معتز ببشاشه:ها اسمك ايه يابطل...
عدي:مش هو لسه قايلك....
عبد الحميد:عيب كدا ياعدي...
عدي:اسف....
عبد الحميد وهو بياخد عشق من ايد ابوها:ربنا يباركلك فيها ياارب......خد سوف ياقاسم دي بنت عمك عبد الحميد.....وانت كمان ياعدي شافها......
قاسم:الله دي حلوه اوي يابابا.......
عبد الحميد بضحك:متخفش لما تكبر هجوزهالك....
قاسم:وانا موافق.....
عبد الحميد:يالا هاتها وروح اتكلم مع اخوك...
باااك....
ومن وقتها وبقينا انا وقاسم اصحاااب اوي....اكتر من اخوات...عمره ما عملني غير اني اخوه....عمره ماحسسني انه بيعطف عليا.....كان كل حاجه بياخد رأيي فيها....دخلنا نفس الجامعه ولما كنت بطلع الاول مكنش بيغير مني....لا بالعكس كان بيشجعني....مع انه بردو كان الاول علي دفعته.......م انا شرطه وهو هندسه......والحمد لله بقينا كدا....بقيت انا العقرب...زي ماكنت بحلم...بنصر الحق....مببيتش مظلوم ولا ليله ف الحبس.....ماشي بعقلي....عمري ف شغلي ما فكرت بعواطفي...وكل دا بسبب الراجل الطيب ابو قاسم.....كان راجل طيب بحق وحقيقي.....لكن للاسف مفرحتش بيه....بعد سنه واحده مات......وطردوا قاسم من الفيلا اللي هي خالته......عشان ميبقاش غيرهم بس من العيله ك وريس.....وقالوا ان قاسم مات مع اهله ف الحادثه....لكن التحريات اثبتت انه...عايش....عشان كدا فضلوا فاتحين المحضر لحد ما قاسم استلم ورثه...اقصد استلمنا ورثنا...عمي عبد الحميد شكله كان حاسس انه اجله قرب....ف عطاني انا وقاسم حقنا ب التساوي...اللي المفروض يكون من حق قاسم بس.....لكن لا...قااسم رفض انه ياخد الورث لوحده كان نعمه الاخ والصديق والسند.....حقيقي بحمد ربنا علي اللي حصلي....لولا اللي حصل مكنتش هبقي ف المكانه دي ولا عندي اخ زي قاسم....المهم قاسم استلم ورثه عن طريق عم محمد البواب....عم محمد البواب الراجل الطيب البركه....هو السبب ف ان قاسم يرجع ورثه بعد مرور اكتر من 9 سنين.......ورجعنا زي ما انتي شايفه........انا شوفت كتير ف حياتي...وخسرت كل حاجه مش عايز اخسرك انتي كمان.....انا بحبك اووي...
رسيل ببكاء:انت تعبت اوي ياعدي....انا حقيقي زعلانه عشانك....عدي اوعدني انك متسبنيش خالص حتي لو انا طلبت دا.....
عدي:من غير ماتقولي....انا مقدرش استغني عنك......
وخدها ف حضنه ونااموا.....
___________♕_____♕_
اما بقا عند قاسم فراح عند عشق ونام جنبها وهو بيفكر ازاي هيجيب معتز ابو عشق....
________♕_____♕_
اما بقا عند سيد………او معتز.....
الحجه انعام:قولي يامعتز هنفضل مستخبين لحد امتي.....
معتز:قريب اوي ياحجه....
الحجه:هنفضل...كدا لحد امتي يابني مستخبين زي الفراخ......
معتز بشروود:قريب اوي يلحجه قريب اووي....
الحجه انعام:لا انا مش هستني لما يقتلك...المره الاولي عديت منها...والتانيه بردو عديت منها....لكن التالته...بتييج صعبه ياضنايا...
معتز:انا معرفش لو مكنتيش قولتي البس درع واقي كان اي اللي حصل....
الحجه انعام:اهو حصل وفضلت اكتر من شهر تتعالج بسبب الرصاصات اللي دخلت ف رجلك....يابني انا مش عايزه اخسرك زي ماخسرت بنتي........
_____________♕________♕
اما بقا عند سليم الاسيوطي....
سليم بشر:ههههههه اخيرا خلصت منك يابن ابويا.....ههههههه
فلاش باك....
كان معتز ماشي ف امان كدا بس حس بحاجه غريبه.....لكنه مهتمش...لكن فجأه طلعت عليه عربيات كتير وفضلوا يضربوه ب الرصاص....ووقع ع الارض سايح ف دمه او دا اللي هو بيظنه.....
ومشت العربيات وهو عارف هي تبع مين.....
معتز:مش هرتاح غير لما اطمن علي ولادي الاول ياسليم مش هموت غير وانا مطمن عليهم......عايزني اروح لحبيبتي اقولها ايه سبت ولادك ل الدنيا لوحدهم وجيت.....هرجع حقي منك ياسليم وهاموت قريب اووي
بااااك
سليم:خلاص مبقاش فيه حد يورثه.....ههههه الفلوس دي كلها هتبقي بتاعتي.......
ميعرفش ان كان فيه حد واقف ورا الباب خايف ليكون اذي ابوه اللي هو ميعرفش مكانه مراد ب انتقام:هوريك ياسليم انتقامي شكله اي...ومتفرحش اوي كدا الفلوس دي هترجع لاصلها.....
_________♕_______♕___
البارت الثالث والعشرون
.......
اتمني لكم قراءه ممتعه
في صباح يوم جديد في فيلا قاسم.....
صحت عشق ب انزعاج علي بوسات قاسم...
عشق بنوم:خمسايه ياقاسم...احييياه عيالك اللي لسه مجوش
قاسم بمكر :وماله نجيبهم ياحبيبتي
عشق بفزع:ايييه...وبعدين اكملت بتوتر...ايه انت مقرب كدا لييه...متبصش في عيوني..
قاسم:ايه ياحبيبتي وحشتيني...
مسكت عشق وشه وهي بتقول.
عشق:ايه ياقاسم ياحبيبي هو انت تعبان ولا ايه...
قاسم:هو انتي قولتي حبيبي...
عشق:احم..شكله فاضي ومش لاقي غيري...انا هروح اعمل فطار...عشان اروح الكليه....
قاسم:احم...ماهو مفيش كليه....هتبقي منزلي...مهتروحيش غير ع الامتحانات بس...
عشق:اه والله احسن...
قاسم:وانا اللي مفكرك هتزعلي...
عشق بمرح:ازعل اي بس كفالنا الشر....البنات دلوقتي عايزه تطلع من اعدادي وتتجوز....ويقولولك...ودوني علي بيت حبيبي نعيش مع بعض سوا...يالا سلام بقا..
ونزلت عشق تحضر الفطار وهي بتحضره افتكرت اللي حصل امبارح.....فضلت تعيط...
قاسم:عشق انت كل دا بتحضري.....مااالك وراح يجري عليها بسرعه....
عشق ببكاء:هو انت كنن بتقول عليا خاينه...وبمثل البراءه....انت قلت الكلام دا من قلبك مش كدا....
قاسم بسرعه:لا لا والله ابدا....انا اسف مطعيتيش...مش هعلي صوتي تاني عليكي...وعد والله وقاسم لما بيوعد
عشق وهي بتمسح دموعها:مبيخلفش...!
ابتسم قاسم واخدها ف حضنه وقال:والله اسف انا كنت متعصب جدا....تعالي نعمل الفطار سوا......
وفعلا قعدوا يفطروا....وقال قاسم وهو بيفطر...
قاسم:بقولك اي ياعشق هو انتي بباكي كان شغال ايه....
عشق:معرفش....
قاسم:طيب كان بيعملك ازاي...
عشق بدموع:بص هو انا سعات بحس ان هو بيحبني اووي وبيخاف عليا وحنين...وساعت ببقا حسه انه مش طايقني....معرفش هو بيعمل كدا ليه ياقاسم....بس انا بحبه والله....
قاسم وهو بيهديها:اهدي ياعشق..اهدي ياحبيبتي....عايز اعرف منك حاجه اخيره....هو انتي بباكي كان اكتر مكان بيقعد فيه فين متعرفيش.....
عشق:بيقعد عند المقابر بتاعت كنت كل اما اروح واشوفه هناك...واسأله هو هناك ليه...يتوتر ويزعق فيا ويقولي انتي مالك.....
قاسم:خلاص ياحبيبتي.....بصي انا هطلع البس واروح الشركه وهكلم عدي ويجيبلك رسيل وتقعدوا مع بعض لحد ما نخلص شغل.....
عشق:طيب...انا بحي رسيل اوي...
قاسم:شكلها جدعه...وبنت ناس...دي مسبتكيش خالص...يوم ماتعبتي...
"تعالوا شوفوا الصحاب...ياصحابي ياعرر"
عشق:قاسم هو انا ممكن اسألك سؤال...
قاسم:سؤال اي...
عشق:هو انت اي اللي بيربطك ب عدي...اخوك..
قاسم بحب:اكتر من اخويا...اتربينا انا وهو سوا.....وهو اول واحد صحبته....ومفيش حد يقدر يفرق بينا ممهما كان....عدي اكتر من اخ ب النسبه ليا...لو طلب اي حاجه هديهاله....
عشق بدموع:ربنا يخليكوا لبعض......
قاسم:طيب ليه الدموع دي....
عشق ببكاء:افتكرت تؤامي.....
قاسم وهو بيعدي انه مش فاهم:توأمك هو انتي ليكي توأم....
عشق:اه ليا توأم...بس تيته بتقولي اني مليش توأم...بس انا حسه...وفكره حاجات من ذكرياتنا سوا....كان بيحبني اوي...كان بيأكلني قبل ما اكل.....كنا ف نفس الحضانه...كل اما حد يضايقني كان يضربه....بس هما بيقوليولي انه مليش توأم....وانا مش فاكره اوي دا الموضوع من 16 سنه.....
قاسم:خلاص ياعشق انسي...وكل حاجه هترجع زي الاول واحسن كملن وقريب اوي....
عشق:قثدك اي بكل حاجه هترجع زي الاول...
قاسم بشرود:قريب هتعرفي كل حاجه.....
بالنسبه لعشق ف دماغها راحت ف حته تانيه خالصوفهمت من الجمله دي ان هما هيطلقوا....ولكن...
قاسم:يالا بقا انا هطلع البس واكلم عدي....وبعدين يحيب رسيل ونروح الشركه...وااه ممكن نتأخر يعني متستننيش ع العشا....
طلع قاسم ولبس هدومه ورن علي عدي....
عند عدي التليفون بيرن ومبيردش...فقاسم قلق....ف فضل يرن لحد ما عدي رد.....
عدي بنوم:مين....
قاسم بصوت عالي:انت لسه ناااايم فز قوم...
عدي قام واتبخط ف السرير....
عدي:اااه...
قاسم بقلق:يبني في ايه انت فين وبتعمل ايه...
عدي:انا ف البيت....وبنام....
قاسم:قوم ياحبيبي...قوم يابني ربنا يهديك...وهات مراتك ف ايدك وانت جاي...عشان يفضلوا مع بعض عسان موضوعنا...
عدي:ماشي....يالا تصبح علي خير...
قاسم:تصبح علي خير.....ارحمني يارب...اقفل.
وفعلا قفل معاه ونزل تحت ولقي عشق قاعده سرحانه....
قاسم:عشق هو انتي سرحانه ف ايه....
عشق:هااه...لا مفيش حاجه....
قاسم وهو بيبوس راسها:طيب ياحبيبتي....هروح انا الشركه بقا...عشان متأخرش.....
خرج قاسم وبعد شويه وصلت رسيل وفصلت قاعده مع عشق....
_____♕________♕______♕
اما بقا قاسم ف راح الشركه....وبعده دخل عدي...
عدي وهو بيفتح الباب:هااه قولي بقا هنعمل ايه....
قاسم:هنروح نشوف سيد دا....بس انا عايز اقولك حاجه.....مش انا قولتلك ان انا حاسس اني شوفت ابو عشق دا قبل كدا....
عدي:اه وانا كمان حاسس بكدا...
فتح قاسم البوم صور وعطاه لعدي وقاله.:طيب بص كدا....
فتح عدي الصور ودمع لما شافهم كانت الصور بتحتوي....علي صوره فيها عبد الحميد ونورا وقاسم وعدي وعشق ومعتز وام عشق......
قاسم:عرفت بقا مين دا....
عدي بدموع:عمو معتز.....واللي شايلها دي بنته عشق...مرااتك...اي دا انا مش فاهم حاجه خالص.....
قاسم:حاليا كل اللي اعرفه...ان سيد ابو عشق هو نفسه عمي معتز....معتز الاسيوطي يبقا اخو سليم عدونا.....وبردو معتز الاسيوطي يبقا ابو عشق ومراد....وتبقي الحجه انعام حماته...انا مش فاهم حاجه...طيب ليه الحجه انعام فضلت تشتغل داده مع ان عمي معتز كان غني....لازم نكتشف الحقيقه انا خلاص معتش قاادر....عايز اعيش من غير همووم...
عدي قام من مكانه ومسك ايده وقاله:تقصد همومنا....احنا واحد....ويالا بقا عشان نلحق....انا مجهز الحراسه ومجهز كل حاجه....
قاسم:لا ما انا مش هروح ب حراسه.....
عدي:دا اللي هو ازاي دو يعني هنروح متنكرين...
قاسم:وهو المطلوب....
عدي:ازاي...
قاسم:هقولك......دلوقتي احنا دلوقني هنركب شنب اي حاجه...هو مين الضابط فينا انا ولا انت.....ومش هنروح بعربيات ولا حاجه ويالا عشان منتأخرش....و بالفعل خرج قاسم ووراه عدي...وراحوا ف حته واتنكروا واخدوا عربيه واحد بس من غير حرس ومن غير حاجه......
_______♕__________♕_______♕
ووصلوا الحاره....
قاسم:يالا ياعدي جهز نفسك هننزل....نسأل علي سيد الجمال....
عدي:يبني انا ضابط علي فكرا وببقي ف سغلي غير معاكوا دي 10 مره تقولي نفس الكلام...ارحمني....
قاسم بغيظ:يالا ياعدي...يالا ياحبيبي...
وفعلا نزلوا من العربيه
قاسم وهو بيوقف واحد:احم...لو سمحت متعرفش واحد ساكن هنا ف الحي اسمه سيد الجمال.....
الراجل:الله يرحمه يابني دا مات من زمان....من حوالي شهرين كدا...كان يعني جسمه كله رصاص....
قاسم بصدمه:ايييه...
الراجل:والله....تلزم اي خدمه....
قاسم:اتفضل...شكرا جدا...
ومشي قاسم عند العربيه ولقي عدي واقف حزين....
عدي:شكلنا جيينا ف المكان الغلط ياصاحبي....
قاسم بحزن:يالا ربنا يرحمه....تعالي اما نسأل دفنوا الحجه انعام فين اقرألها الفاتحه طلما جيت هنا....
وقف عدي واحد وقاله:لو سمحت ممكن اعرف طريق المقابر....
الراجل:******
عدي:طيب ماشي شكرا جدا....اركب يالا...
وركب قاسم وراحوا من نفس الشارع اللي الراجل قال عليه...لكن كان كلها مقابر.....لفت نظر قاسم...حته عشه صغير متبنش غير للي يدقق.....
قاسم:عدي...استني هنا...باين في هنا حد ساكن...
عدي:ساكن فين يابني احنا ف المقابر...
قاسم:والله طيب يص كدا هناك....وبص عدي وفعلا شاف نفس اللي قاسم شافه ف نزلوا عشان يسأل اللي ساكن هناك علي تربه الحجه انعام...وصلوا عند العشه...خبط قاسم ع الباب......
قاااسم:لو سمحت.....كمل بصدمه لااااااا مستحييييل.....
قبل ماتخرجوا اتفضلوا الروايات الكامله من بداية الروايه من هنا
هنا 👇❤️👇❤️👇
🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺
روايات كامله وحصريه
🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹
1- روايةبداية الروايه من هنا
4 - رواية تزوجت سلفي
🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺
🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺
13- رواية عشقك ترياق
14- رواية حياة ليل
16- رواية لست جميله
20- رواية حبيب الروح
22- سكريبت غضب الرعد
24- رواية ملك الصقر
29- رواية شطة نار
30- رواية برد الجبل
🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺
🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺
32- رواية الداده رئيسة مجلس الإدارة
35- رواية حماتي
36- رواية انا وضورتي بقينا اصحاب
41- رواية روح الصقر
42- رواية جبروت أم
46- رواية شهر زاد وقعت في حب معاق
47- رواية أحببت طفله
51- رواية لم يكن أبي
🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺
🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺
52- رواية حورية سليم
53- رواية خادمه ولكن
56- رواية خادمة قلبي
57- رواية توبه كامله
61- رواية طلقني زوجي
63- قصة فتاه تقضي ليله مع شاب عاذب
64- رواية عشق رحيم
67- رواية أحببت بنت الد أعدائي
69- رواية حلال الأسد
🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺
🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺
71- رواية أسيرة وعده
76- رواية دموع زهره
79- رواية إبن مراته
82- رواية جبل كامله
86- قصة غسان الصعيدي
89- رواية صليت عاريه
90- رواية صليت عاريه
94- رواية مفيش رحمه
95- رواية شمس العاصي الجزء الاول كامله
100- سكريبت جمعتنا الشكولاته الساخنه
101- سكريبت سيف وغزل
102- رواية حب الفرسان الجزء الثالث
104- رواية رعد والقاصر
105- رواية العذراء الحامل
106- رواية اغتصاب البريئه
107- رواية محاولة اغتصاب ليالي
108 - رواية ملكت قلبي
109 - رواية عشقت عمدة الصعيد
110- رواية ذئب الداخليه
111- رواية عشق الزين الجزء الاول
112- رواية زوجي وزوجته
113- رواية نجمة كيان
114- رواية شوق العمر
115- رواية أحببتها صعيديه
118- رواية لاعائق في طريق الحب
119- رواية عشق الصقر
121- رواية بنت الشيطان
122- رواية الوسيم إبن الحاره والصهباء
123- رواية صغيرتي الجميله
124- رواية أخو جوزك
125- رواية مريض نفسي
127- رواية هكذا يكون الحب
128- رواية عشق قاسم
129- رواية خادمتي الجميله
131- رواية جوري قدري
133- رواية المنتقبه أسيرة الليل
134- رواية نجمتي الفاتنه
135- رواية ليعشقها قلبي
136- رواية نور العاصي
137- رواية من الوحده للحب
139- رواية جوزي اتجوز سلايفي الاثنين
140- رواية شظايا قسوته
141- نوفيلا اشواق العشق
142- رواية السم في الكحك