أخر الاخبار

رواية رهان ربحه الأسد الفصل الحادي والثلاثون والثاني والثلاثون والثالث والثلاثون والرابع والثلاثون والخامس والثلاثون بقلم منه صبري رواية رهان ربحه الأسد البارت الحادي والثلاثون والثاني والثلاثون والثالث والثلاثون والرابع والثلاثون والخامس والثلاثون بقلم منه صبري رواية رهان ربحه الأسد الجزء الحادي والثلاثون والثاني والثلاثون والثالث والثلاثون والرابع والثلاثون والخامس والثلاثون بقلم منه صبري

 رواية رهان ربحه الأسد الفصل الحادي والثلاثون والثاني والثلاثون والثالث والثلاثون والرابع والثلاثون والخامس والثلاثون بقلم منه صبري 

رواية رهان ربحه الأسد البارت الحادي والثلاثون والثاني والثلاثون والثالث والثلاثون والرابع والثلاثون والخامس والثلاثون بقلم منه صبري

رواية رهان ربحه الأسد الجزء الحادي والثلاثون والثاني والثلاثون والثالث والثلاثون والرابع والثلاثون والخامس والثلاثون بقلم منه صبري

رواية رهان ربحه الأسد الفصل الحادي والثلاثون والثاني والثلاثون والثالث والثلاثون والرابع والثلاثون والخامس والثلاثون بقلم منه صبري

الحلقة الحادية والثلاثون

كان الجميع يستعد للذهاب إلى حفل زفاف وليد الذي طال انتظاره، لم يتخيل وليد ان اللواء اسماعيل سيمنحه اجازة زفاف لمدة 5 أيام بعد ان كان رافضاَ تماماً لأي نوع من الأجازات ...


في فيلا معتز ،،،


كان ابراهيم مصراً على أن يذهب معتز برفقة ابنة خاله نجلاء ، ولكن معتز كان رافضاَ تماماً ...

-معتز: والله ما يحصل

-ابراهيم: يا ابني أنا تعبان ومش أد السهر

-معتز: خلاص بناقص أروح أنا كمان

-ابراهيم: الله يهديك يا معتز ، خد نوجة معاك

-معتز: على جثتي

-ابراهيم: نفسي اعرف ليه انت مش بالعها ، ولا زي ما تكون لقمة واقفة في زورك ؟؟؟

-معتز: لقمة !! قول طبق بحاله واقف في زوري .. نفسي تحل عن سمايا وتركز مع أي حد تاني إلا أنا

-ابراهيم: يا واد ده نجلاء دي مافيش زيها

-معتز: لييييه يعني ؟؟؟ هو كان خرطها الخراط واتمدد مات !!!


-نجلاء من بعيد : خلااااااويص يا مزاميزووو ، أنا جهزت

كانت نجلاء ترتدي فستاناً أخضر اللون مزدان بالكثير والكثير من الفصوص اللامعة ، كما قامت بوضع ميك أب كثيف على وجهها لتبدو أكثر بياضاً ..،،


-معتز بضيق : ايييييه طن البوهية اللي انتي دهناه ده ؟؟ وايه قصرية الزرع اللي وقعتي فيها دي كمان !!!

-نجلاء: الله مش فرح ولازم أزوء وألبس اللي ع الحبل

-معتز: هو يعني عشان فرح تخلي النقاش يلعب في وشك ،لأ وكمان تلبسي النجيلة !!

-نجلاء وهي تشير للفة طرحتها ذات السنام البارز: بس ايييه رأيك في لفة الطرحة من ورا

-معتز: ايييه ده ؟؟ مين أعد جواها ؟؟ ايه القرطة العجيبة دي ؟؟؟

-نجلاء بثقة : كل البنات بتعمل كده ، دي موضة

-معتز: موضة ايه دي المهببة .. أنا مستحيل اخرج كده معاكي

-نجلاء متصنعة الخجل: اوووه ، خايف الناس تتكلم علينا يا بيضا ويحسدونا ع حبنا الكبير

-معتز: حب ايه وزفت ايييييه اللي انتي جاية تقولي عليه !!

-ابراهيم: بس بقى يا ولاد أنا تعبتلكم

-معتز: انت مش شايف عاملة ازاي في خلقتها ، أل وعاوزني أروح أنا بس معاها كده ، ليه عاوز يا حاج تقلل من قيمتي وسط الناس ، ده أنا ابنك الوحيد

-نجلاء بحزن : هو أنا يعني عشان مليانة حبتين تقوم تستعر مني

-ابراهيم: لأ يا بنتي متقوليش كده ع نفسك ، ده انتي مألوظة وحلوة ومدملكة في بعضك

-معتز: أل حبتين أل ..

-ابراهيم: طب أنا هاقوم البس بسرعة عشان أجي معاكو بدل ما تقلب بعكننة

-معتز: يكون أحسن برضوه


............


في مركز التجميل ،،،

كانت الكوافيرة تضع اللمسات النهائية على منى ، بينما وقفت بجوارها ...،،،

-ريم: زي القمر يا موووني ، بسم الله ماشاء الله

-منى: تفتكري وليد أما هبشوفني هأعجبه

-ريم: طبعااااا .. ده مش بعيد يخطفك ههههههههههههه

-منى: تسلميلي يا ريمووو ع وقوفك جمبي

-ريم: يا موووني ده احنا مش بس بنات خالة لأ أحنا أكتر من الاخوات

-سلوى: ربنا يخليكوا لبعض يا حبايبي

-ريم: حبيبتي يا خالتي

-سلوى: والنبي حارسه مقالش جاي امتى ؟؟؟

-منى: لسه قافل معايا ، وبيقول جاي في الطريق

-سلوى: عاوزاكي يا بت من اول يوم تكوني انتي ست البيت وكلمتك اللي تمشي ، ولو عملك بس حاجة قوليلي وهخلي وقعته اللي جابوه سودة

-منى: يا ماما وليد طيب وبيحبني واستحمل كتير عشاني

-سلوى: برضوه ، الحذر واجب يا بت ، شايفاني بعمل ايه مع أبوكي ، أهو أنا عاوزاكي زيي

-منى : ربنا يسهل

-سلوى للكوافيرة: والنبي يا بنتي تعالي اظبطيلي الطرحة لأحسن اتعوجت

-الكوافيرة: حاضر يا هانم


-ريم: موووني ، اوعي تسمعي كلام امك

-منى: هو أنا مجنونة

-ريم: يا بنتي انتي لو عملتي ربع اللي هيا بتقوله يبقى هتخربي ع نفسك

-منى: اطمني يا ريمو ، انا ووليد بنحب بعض أوي وان شاء الله هنتفاهم ع كل حاجة ، وربنا مش يجيب مشاكل بينا

-ريم: يااا رب ان شاء الله


......


في منزل طاهر السويفي ،،،

كان زياد يستعد للذهاب إلى حفل الزفاف بمفرده ..،،،

-رباب: معلش يا حبيبي مش هاقدر أجي معاك

-زياد: ولا يهمك يا أمي

-رباب: انت عارف أبوك مش بيحب يحضر أفراح ، وأنا مش هأقدر أسيبه لوحده

-زياد: اوك

-رباب بخبث: اوزمال هي نور هتحضر ؟

-زياد بضيق: وانا هعرف منين يعني ؟؟

-رباب: الله مش انتو الاتنين سوا في الشغل واكيد يعني آآآ...

-زياد مقاطعاً: هو يعني عشان في الشغل سوا يبقى لازم أعرف كل حاجة عنها ، أنا مالي بيها

-رباب: مالك يا بني قالب عليها كده ليه بس ، أومال لو ماكنتش عاوز تكتب كتابك عليها وهتبقى مراتك و...

-زياد بحدة: ماما أنا لسه مإدتش رأيي النهائي في الموضوع ده عشان تعتبريها مراتي .. مش يمكن مارضاش ولا هي !!

-رباب: لأ ان شاء الله توافق ، هي هتلاقي احسن منك فين

-زياد: يبقى تسيبك من الموضوع ده الوقتي ، وزي ما قولتلك أما اخلص ضغط الشغل اللي عندي هبقى أتنيل أشوف هعمل ايه معاها

-رباب: ربنا يصلح حالك يا حبيبي .. روح انت الفرح واتبسط وان شاء الله تقضي وقت حلو

-زياد: ربنا ييسر


وهنا رن هاتف زياد برقم حسام ..،،،

-زياد هاتفياً: ألووو ، أيووه آحس

-حسام: انت فين دلوقتي ؟؟

-زياد: بخلص لبس ونازل ع طووول

-حسام: طب يالا بسرعة حصلنا ع الكوافير عاوزين نعمل زفة عربيات حلوة لوليد

-زياد: طيب حاضر ، جاي أهوو ، أنا هعمل معاكو الزفة وبعدها هطلع ع القاعة

-حسام: أوك .. أي حاجة بس يالا بسرررعة .. سلام

-زياد: سلام


-زياد لوالدته : ماشي يا أمي ، أنا نازل بقى عشان ألحق العريس

-رباب : طيب يا ابني ، وعقبال ليلتك انت كمان يا حبيبي

-زياد عدم اكتراث: هه ...


...........


في منزل عبد الرحمن فوزي ،،،


-نايا: يالا يا نانوو ، كل ده بتلبسي

-نور: خلاص خلصت أهو .. ها قوليلي ايه رأيك ؟

-نايا: واو .. ايه الجمال ده !! ماشاء الله روووعة


كانت نور ترتدي فستاناً من اللون الأسود ذي أكتاف قصيرة ، وتضع فوقهم شالاً حريرياً رقيقاً ، بينما ربطت شعرها بطريقة بسيطة ووضعت تاجاً صغيراً في المنتصف فبدت كأميرة جميلة تنتظر فارسها ..


أما نايا فارتدت فستاناً من اللون الأزرق ذي الأكمام الواسعة الشفافة وتركت شعرها ينسدل على ظهرها فبدت أكثر رقة ودلال ...

-هدى: ماشاء الله يا بنات زي القمر انتو الاتنين

-نايا: حبيبتي يا مامي

-نور: مش كنتي تيجي معانا

-هدى: والبيه اللي أعد جوا ده أسيبوه لمين

-نائل من الداخل: هو أنا عايل صغير

-هدى: لأ العفو ، راجل اوزعة ملو هدومك

-نائل: لازم اتهزأ كل شوية يعني

-هدى : عندك اعتراض

-نائل: لأ طبعاااا ، أنا بقول هزأيني اكتر

-نور ونايا : هههههههههههههههههه


-هدى: بنات تروحوا وترجعوا بسرعة ، مش عاوزة تأخير

-نايا: حاضر يا مامي ، أول ما العروسة توصل هنسلم ونقعد حبة صغننين ونمشي

-نور: اطمني يا مامي ، مش هنتأخرل

-هدى: خلوا بالكم من بعض

-نايا: حاضر

-هدى: ربنا يحميكم من أي شر ، ويكفيكم شر العين


...............


في منزل الحاج فاروق فوزي ،،،

-فاروق: جولي اعمل ايه معاها عشان دماغها تلين وتبيعلي الأرض

-يسري: شوف يا حاج انت خدها بالمسايسة والمحايلة عشان تمضيلك ع الأوراق ، ان شاء الله حتى تعمل معاها مبادلة

-فاروق: مبادلة ؟

-يسري: ايوه ، يعني تاخد الأرض بتاعتهم وتديهم بدالها حتة أرض تانية في مكان تاني

-فاروق وقد أخذ يفكر ملياً في الأمر: ممم...

-يسري مكملاً : المهم يا حاج فاروق تلحق تنجز في الموضوع ده قبل ما يطلع القرار من المحافظة ، وإلا لو عرفت مرات المرحوم هتروح عليك الأرض

-فاروق: ربك يسترها ... أني لازم أتصرف وأخليها توافج تديني الأرض ان شاء الله بأي حيلة


-سامح من بعيد: أنا عندي الحل يابوي

-فاروق: سامح ، انت هنا من ميتى ؟؟

-سامح: من بدري يابوي ، وعندي الحل اللي هيريحنا من ده كله

-فاروق: حل ايه يا ولدي ؟؟

-سامح : الحل لكل مشاكلنا هو !!!!!!!!!


الحلقة الثانية والثلاثون :


بدأ الحضور يتوافدون على قاعة الفرح استعداداً لبدء مراسم الزفاف .. كان زياد قد وصل إلى القاعة مبكراً بعد أن انتهى من زفة السيارات كنوع من التهنئة لصديقه وليد ، بينما كان وليد مع عروسته في الداخل يلتقطان صوراً تذكارية ...


وصلت نور بصحبة أختها نايا إلى القاعة و..،،،

-نايا: ماشاء الله ، القاعة شكلها تحفففة اوي

-نور: اه ، شيك جدا

-نايا: هو احنا ع تربيذة كام ؟

-نور: استني أشوف في الكارت ! اه احنا ع تربيذة 6

-نايا: اووبس .. الظاهر ان الـ .. الـ ...

-نور: في ايه ؟

-نايا : البتاعة اتفكت

-نور :بتاعة ايه ؟

-نايا: الـ bra ، أنا حاسة انها مش مربوطة عدل ، عاوزة أظبطها

-نور: اووباااا ، طب يالا بينا ع الحمام تظبطيها

-نايا وهي تلتفت: اييه ده ، بصي هناك يا نانووو

-نور : هناك فين ؟

-نايا: الله ! مش ده زياد !

-نور: فين ؟

-نايا: أهوو يا بنتي أعد هناك اهوو ، ماشاء الله شكله جامد في البدلة ، الصراحة وسيم أوي

-نور بعد أن رأته : يا شيخة كبري منه ، خلينا بس نشوف موضوع البتاعة بتاعتك اللي اتفكت دي

-نايا: اوك ، بس تعالي نسأل فين التويلت

-نور: اوك .. استني أما نسأل الكابتن اللي واقف هناك ده


-نور لأحد العاملين بالقاعة : لو سمحت ، ممكن تقولنا فين مكان التويلت ؟

-العامل وهو يشير بيديه : هناك يا هانم

-نور: شكرا

-نايا: طب معلش ممكن تقولنا فين تربيذة 6 ؟ احنا تبع العريس

-نور وهي تلكز نايا: وده وقته يا نايا

-نايا: معلش بالمرة نعرف بدل ما ندوخ

-العامل: هناك يا هانم عند الاستاذ اللي لابس بدلة سودة ده

-نور: يعني اللي جمبها ولا اللي قدمها

-العامل : لأ هي التربيذة نفسها اللي هو أعد عليها !!!

-نايا: شكراً أوي ، معلش تعبناك

-العامل: العفو يا هانم ، تحت أمرك


-نور لنفسها : يادي الحظ ، أل كنت نقصاه

-نايا: ايه مالك يا نانووو ، سرحتي في ايه ؟؟

-نور: هه ، لأ مافيش

-نايا بخبث: بقولك ايه يا نانوو

-نور: ايه يا نوئة

-نايا: ما تروحي تقعدي ع التربيذة عشان تحجزيلنا مكان

-نور: يا سلاااااام ، واشمعنى أنا اللي أروح ، ما تروحي انتي

-نايا: هو الفرح كان بتاع زميلي ولا زميلك انتي

-نور: لأ مش رايحة

-نايا: يا بنتي روحي بدل ما الكراسي تروح وم نلاقي مكان نقعد فيه

-نور: يووووه ، أنا هاجي التويلت معاكي وبعد كده نروح سوا

-نايا: ماتبقيش بايخة بقى

-نور: اووف

-نايا وهي تدفع اختها : روحي يالا ، وانا بس هظبطها واجيلك ع طول ، وخدي الـ bag بتاعتي عشان تحجزي الكرسي بتاعي بيها

-نور: يا نايا استني بس

-نايا: يالا بقى


تركت نايا نور تقف بمفردها وتوجهت إلى الحمام ، فأصبحت نور الآن مضطرة إلى أن تذهب إلى حيث يجلس زياد ، وبينما هي تلتفت لتتحرك تجاهه اصطدمت دون قصد بـ.... ..،،،

-نور معتذرة: سوري والله ، أنا أسفة ، بجد ماشوفتكش

-عمر بدهشة ونظرات متفحصة ثاقبة لنور: واو .. هو في كده ! ولا يهمك يا قمرررر ، اخبطي براحتك

-نور وقد شعرت بالاحراج : هه ، عن اذنك


انصرفت نور وهي في قمة خجلها من نظرات عمر الوقحة لها ، بينما ظل هو في مكانه يراقبها ..،،

-عمر: الظاهر ان الفرح ده مليان مزز جامدة ، وهنبدأ التظبيط بدري بدري

-مازن: ايييه يا سي عمر ، واقف كده ليه ؟

-عمر: بت طالقة لسه معدية من قصادي

-مازن: ودي فلتت منك ازاي

-عمر: لأ ده احنا لسه يدوب خابطين في بعض

-مازن: قوتلي بقى

-عمر: اصبر عليا ان ما ظبطتها ع اخر الفرح

-مازن : وماله .. ده حتى الخير كتير النهاردة

-عمر: المزز زي العدد في الليمون متعدش !

-مازن: اشطا


توجهت نور ناحية المنضدة التي يجلس عليها زياد ، نظر إليها زياد متأملاً شكلها الرائع والمختلف عما قابلها من قبل فهي كانت تبدو كأميرة الأحلام التي يتمناها الفرسان ، ولكنه تذكر أنها تتلاعب به هي وأمها من أجل مصالح شخصية فقرر أن يكون حاداً معها في تعامله حتى يستطيع أن ينجو من مسألة الارتباط بها بكل سهولة و...

-نور: مساء الخير

-زياد بقرف: أهلا

-نور بتردد: آآآ... أنا مكاني هنا ، آآآ...وليد ، قصدي الرائد وليد كاتب في الكارت اني هنا و..

-زياد: انتي هتحكيلي قصة حياتك ، يا تقعدي يا تمشي

-نور : هه

أشاح زياد بوجهه بقرف بعيداً عن نور وكأنه يخبرها بصورة غير مباشرة بعدم رغبته في التواجد معها بنفس المكان رغم محاولته المستميتة في مقاومة فضوله الشديد نحو النظر إليها ..،،،

-نور لنفسها: ماله ده ، بيتكلم كده ليه وعاوج وشه عليا، ولا هو كل ما حد ينكد عليه يطلعهم عليا ، أنا مالي باللي هو فيه ، ربنا يعديها ع خير الليلادي


حضر معتز إلى القاعة بصحبة والده ونجلاء وظل يبحث بنظره عن المكان الذي يجلس فيه أصدقائه ..،،

-معتز لوالده : انطلق بقى آحاج وخد معاك نجلاء وسيبني مع أصحابي

-نجلاء: ايه ده انت هتسيبني لوحدي أمزاميزووو ؟؟ ده أنا معرفش حد هنا إلا أنت

-معتز: انت هتكدبي ؟؟ اومال ابويا بيعمل ايه معاكي

-ابراهيم: خدها يا بني معاك تاني

-معتز: خليهالك يا حاج ماهياش راجعة

-نجلاء: مزاميزووو ، خليني أعد معاك ده احنا كابل جامد سوا

-معتز: أنا هاقعد مع رجالة ، انتي بقى تروحي تدوري ع الحريم وتقعدي معاهم


تركهم معتز وتوجه ناحية زياد ، بينما جلست نجلاء مع زوج عمتها على منضدة ما ..،،،

-نجلاء: شايف مزاميزوو يا انكل بيعمل ايه فيا ؟؟

-ابراهيم: اصبري يا بنتي ، انتي عارفة معتز مش جديد عليكي

-نجلاء: أنا صابرة لحد ما أكعبله في حبي ونخش قفص الزوجية سوا


-معتز لزياد وهو يصافحه : مساءك معطر

-زياد: أهلا

-معتز: مساءك نور يا أحلى نور

-نور ضاحكة: مساء الخير عليك يا معتز

-معتز: ايه الشياكة والجمال ده ، مش متعودين ع كده

-نور بخجل : ميرسي

-زياد: هتقف كتير ، اقعد

-معتز: ايه يا عم مش تسيبني أرحب بالحلويات اللي معانا

-زياد بضيق: هي فيها ايه جديد يعني ، ماهي زي ماهي لا زادت رجل ولا نقصت ايد

-معتز: يا عم ايش فهمك في الجمال انت ..


ثم جاءت نايا من بعيد ، فلمحها معتز ،،،

-معتز بصوت عالي : ايووووه بقى ، هو ده الكلام

-نايا: مساء الخير عليكم

-زياد باقتضاب : أهلا

-نايا لنور هامسة : ماله ده

-نور: ده العادي بتاعه

-معتز وهو يتأمل نايا برومانسية : مساء الفل والجمال والحلويات وسكر النبات وان شاء الله نجيب أنا وانتي صبيان وبنات

-نايا: نعم ؟

-معتز: بقولك اتفضلي اقعدي

-نايا: ميرسي ! أنا هأقعد جمب اختي

-معتز: لأ تعالي هنا ( وهو يشير لمقعد بجواره ) ، عشان تشوفي الكوشة كويس

-نايا: ميرسي ،أنا شايفة من عندي

-معتز وهو يبدل مكان مقعده : يبقى لازم اجي يامتك عشان الرؤية تبقى أوضح


وفجأة أنطفأت أضواء القاعة وعلت أصوات الزغاريط والمزاميز لتعلن عن وصول العروسين لداخل القاعة


كان وليد يبدو وسيماً وأنيقاً في بدلة عرسه ، بينما بدت نور رقيقة وجميلة في فستانها ..،،

-نايا : الله ، مش دي ريم اللي واقفة هناك جمب العروسة

-نور: تصدقي هي

-نايا: هي مش كانت قايلة مش جاية الفرح

-نور: اه عشان عندها فرح حد من قرايبهم باين

-نايا: اومال بتعمل ايه هنا ؟

-نور: مش عارفة

-نايا: استني أما تقرب مننا ونسألها

-نور : اوك


لمحت ريم نور ونايا وهما تجلسان إلى جوار بعض الأشخاص ، فتوجهت إليهما وجلست الفتيات سوياً يتحدثن معاً ...،،

-ريم: لأ مش معقول ، انتو بتعملوا ايه هنا ؟؟

-نور: ده أنا اللي عاوزة اسألك انتي بتعملي ايه هنا ؟

-نايا: ايوه

-ريم: ده فرح بنت خالتي

-نور: يا سلام

-نايا: بجد ؟

-ريم: اه والله ، انتو بتعملوا ايه بقى هنا ؟

-نور: يا ستي عريس بنت خالتك زميلي في الشغل

-ريم: يا شيخة ، قولي كلام غير ده

-نور: والله بتكلم بجد

-ريم بفرحة: يااااااه ، ده الدنيا فعلا ً صغيرة

-نايا: سبحان الله ، حاجة محدش يتوقعها

-ريم: فعلاااا


ثم حضر حسام ليسلم على أصدقائه و...

-حسام وهو يصافح زياد: عاش يا رجالة ، الزفة كانت جامدة

-زياد : عشان تعرفوا بس

-حسام: فاتك أميزوو حبة حركات وخمسات بالعربيات إنما ايييه

-معتز: هعمل ايه في أبويا والمصيبة لأ قول المصايب اللي معاه

-حسام ضاحكاً: يالا معلش ، ربنا يعينك على ما بالاك


التفت حسام ليجد الفتاة التي اتهمها من قبل بخبط سيارته تجلس لتتحدث مع نور واختها ..،،

-حسام في نفسه: الوش ده شكله مش غريب عليا ، أنا شوفت البت دي فين قبل كده


-ريم : عاوزاكوا بقى تظبطوا معايا منى

-نور: ربنا يسهل

-نايا: احنا أصلاً هنقعد شوية وهنمشي ، أنتي عارفة مامي منبهة علينا منتأخرش

-ريم: يا بنتي أنتو معايا يعني هتروحوا أكيد معانا

-نور: لأ مش هينفع نتأخر

-نايا: ايوه


كانت ريم مندمجة في الحديث إلى أن أدارت رأسها لتجد حسام ينظر إليها فاضطرب ..،،

-ريم: هه !!!

-نور: ايييه سرحتي في ايه

-ريم هامسة : انتي تعرفي الجدع اللي واقف ده

-نور: مين ؟

-ريم: اللي لابس بدلة كحلي

-نور: أه ، ده حسام

-ريم: اهوو الزفت ده اللي عمل فيا المحضر واتهمني اني سكرانة

-نور باستغراب : ده !!!!!

-ريم: اه تخيلي .. بصي أنا هاقوم شوية مع العروسة وهرجعلك لما هو يمشي

-نور: اوك


-نايا: ريم قامت ليه ؟

-نور: شوفتي بتقولي ان حسام هو اللي عمل فيها المحضر ومش طايقة تقعد معانا هو موجود

-نايا: اوبا

-نور: أنا عاوزة اتكلم معاه في الموضوع ده ، لو ينفع يتنازل عن المحضر ويسحب بلاغه و..

-نايا مقاطعة : اه يا ريت تكلميه


توجه حسام إلى حيث تجلس نور وطلب أن يتحدث معها على انفراد بعيداً عن الضوضاء ..،،،

-حسام لنور: ممكن كلمة ع جمب يا نور

-نور: اوك

-حسام: اوك ، اتفضلي


وقف حسام مع نور ليتحدثا قليلاً بعيداً ..،،

-حسام: معلش يا نور هعطلك شوية

-نور: لا يهمك ، أنا كمان كنت عاوزاك في حاجة

-حسام: ايه هي ؟

-نور: قول انت الأول وبعدين أنا

-حسام: آآآ.. الصراحة أنا ..أنا كنت عاوز اسألك عن البنت اللي كانت أعدة تتكلم معاكي

-نور: مالها

-حسام: يعني تعرفيها منين ؟

-نور: هي صاحبتي الانتيم من زمان وع طول سوا في أي حاجة

-حسام: اها

-نور مكملة: بس للأسف انت عملت فيها محضر

-حسام باستغراب: انتي ..انتي

-نور: هي كانت حكيتلي عن ان في واحد جه قفل عليها بالعربية وعمل فيها محضر وقال انها سكرانة والنهاردة لما شافتك قالت ان الشخص ده هو انت ..!!

-حسام: أنا مكونتش اعرف انها صاحبتك

-نور: وأديك عرفت الوقتي هتعمل ايه ؟

-حسام: ممم... مش عارف

-نور: أها ..

-حسام محتولاً تغيير الموضوع : المهم انتي مقولتيش عاوزة تطلبي ايه مني

-نور بتردد: يعني..آآآ...أنا أنا كنت هطلب منك طلب كده

-حسام: أؤمري

-نور: الأمر لله وحده

-حسام: قولي يا نور من غير ما تترددي

-نور: يعني بما ..بما انك عرفت انها صاحبتي وكده ، اذا كان يعني في الامكان ..لو ممكن يعني انك آآآ..

-حسام: ايه ؟

-نور: تتنازل عن المحضر والبلاغ ، انت مش يرضيك انها تتبهدل ، والله ريم بنت ناس ومحترمة و..

-حسام: مممم... اسمها ريم

-نور: ايوه ، بليز يا سيادة الرائد تتنازل عن المحضر وأنا مش هنسالك الجميل ده خالص

-حسام: ربنا يسهل


-عمر من بعيد: والعة ع الاخر

-حسام: عمر ...!!!

-عمر: المزة شغالة نااااااار مش راحمة حد

-حسام : في ايه يا عمر مزة مين ؟؟

-عمر: الصاروخ اللي واقف جمبك ده

-نور: أفندم ؟؟؟

-حسام: اتكلم عدل يا عمر ، دي نور زميلتنا اللي في المكتب

-عمر باستغراب : نعم ؟ نـــــــــور !!

-نور : عن اذنكو

-حسام: استني يا نور ، أنا جاي معاكي ، أشوفك بعدين يا عمر

-عمر وهو يضع يديه في جيبه : وماله ، وأنا هاشوفك كتيررر ، الظاهر انها هتحلو ع الاخرررررررررر

 

الحلقة الثالثة والثلاثون :


ازدادت أجواء الفرح سخونة خاصة بعد معرفة عمر لشخصية تلك الفتاة ..،،

-حسام: البايخ موجود هنا

-معتز: تقصد مين ؟

-حسام: عمر ، هو في غيره

-معتز بقرف: وده ايه اللي جابوه

-حسام: ما أنت عارف ان وليد مخلاش حد من طوب الأرض إلا لما عزمه


-مسئول القاعة : ونطلب من أصدقاء العريس وصديقات العروسة ينضموا معاهم على البست ويشاركوهم فرحتهم


-ريم: يالا يا بنات تعالوا معايا ، عاوزين نظبط العروسة

-نايا: مش هينفع والله يا ريمووو

-ريم: يالا بقى ماتبقوش بايخين ، خمس دقايق بس


انطلقت الفتاتين بصحبة ريم حيث تقف العروسة ، بينما توجه معتز مع حسام إلى حيث يتواجد أصدقاء العريس .. وظل زياد جالساً في مكانه يشاهد ما يحدث


لمح عمر نور وفتاة ما اخرى يقفان مع العروسة فقرر أن ينضم للباقيين ..،،

-عمر: يالا يا شباب عاوزين نروق ع العريس

-مازن: العريس برضوه ولا صحبات العروسة

-عمر: أوعى تفهمني صح

-مازن: وماله مش عيب .. جاي معانا يا رامي ولا أعد شوية

-رامي: اوك أنا جاي


بدأ عمر يتحرك تجاه المكان الذي تقف فيه نور في محاولة للفت نظرها إليه ، ومن بعيد كان زياد يراقب الوضع ..،،،

-زياد في نفسه: الثقييل ده بيعمل ايه !! هو مش ناوي يجبها لبر !!


-عمر وهو يخبط نور عن قصد: اووبا ، سوري ماكونتش آآآ..... لأ مش معقول انا محظوظ أوي

-نور باقتضاب: ولا يهمك ، خلي بالك بس

-عمر: أه اكيد يا آآآآ.. انتي اسمك ايه

-نور: نور

-عمر: الله اسم ع مسمى فعلاً

-نور: ميرسي

-عمر: انتي تعرفي العروسة من زمان

-نور: لأ

-عمر: اومال بتجامليها

-نور: عادي

-ريم: انتي هتفضلي ترغي كتير ، يالا تعالي معانا

-نور: اه يا ريت


-عمر: هتروحي مني فين ؟ لسه قدامنا وقت كتير نرغي فيه


-حسام لوليد: قولي هو انت تعرف البنت اللي لازقة جمب عروستك

-وليد: مين ريم ؟

-حسام: ايوه

-وليد: اه طبعااااا ... دي بنت خالة المدام

-حسام: لا والله

-وليد: اه يا حس ، بتسأل بقى ليه

-حسام: أصلها طلعت صاحبة نور كمان

-وليد بدهشة: بجد .. ده الدنيا فعلاً صغيرة


-نايا لنور: نانووو ، بقولك ايه مامي بترن علينا ، مش عاوزين نتأخر

-نور: اوك ، حاضر ع طول والله ، يبدأ بس البوفيه وهانقوم

-نايا: ماشي ، أنا هاقولها

-نور: اوك

.......


-نجلاء : أنكل أنا عاوزة أرقص مع مزاميزووو

-ابراهيم : روحي يا بنتي

-نجلاء: شكراً يا أنكل


توجهت نجلاء إلى حيث يقف معتز و..،،،

-نجلاء: امزاميزووو ، عاوزة أرقص معاك

-معتز: وأنا مطلوب مني ايه امسكلك الصاجات ولا أطبلك

-نجلاء: ياباي بقى يا مزاميزوو ، ده كل الناس بترقص أهي ..

-معتز: هما عشان بيرقصوا عاوزة تقلديهم ، روحي كني في مكانك

-نجلاء: الله خايف عليا من عيونهم

-معتز: لأ خايف ع الأرضية لتتكسر ، روحي أنجلاء اقعدي جمب أبويا الله يكرمك

-نجلاء: طب تعالى اقعد معانا بدل ما أحنا أعدين مقطوعين كده

-معتز: مقطوعين ! ليه هو أنا سايبك وسط الصحرا

-نجلاء: يا مزاميزووو ، استنى

......


استأذنت نايا للذهاب إلى المرحاض بينما جلست نور إلى الطاولة صامتة وتعمدت تجاهل نظرات زياد التي تحتقرها بدون أي سبب ، ولكن قطع زياد صمتها بـ...،،،

-زياد: ارحمي نفسك شوية

-نور: افندم

-زياد: مش ملاحقة تضحكي لده ولا تهزري مع ده ولا تشاغلي ده ، ايييه وحشتك طريقة صيد العرسان ،

-نور: ايه الكلام البايخ اللي بتقوله ده

-زياد مكملاً: كلامي اللي بايخ ولا انتي اللي ما بتصدقي ، ممم... بس الصراحة هتلاقي فرح فين زي ده مليان أحسن شباب و..

-نور مقاطعة: الزم حدودك معايا في الكلام ، ومش معنى اني مش برد عليك اني أبقى موافقة ع اللي بتقوله ، انا واحدة واثقة في نفسي وعارفة اخلاقي كويس

-زياد ساخراً: انتي هتقوليلي ع الأخلاق بتاعتك


-مسئول القاعة: والوقتي أي حد يحب يشارك العروسين الرقصة الـ slow يتفضل معاهم ع البست


-نور: أنا مش عارفة انت محروق مني ليه

-زياد بحدة: محروق منك ، ع ايه يا حسرة ، ده انتي ماتسويش في سوق الحريم نكلة

-نور: استغفر الله العظيم


وبينما كان يتشاجر زياد مع نور جاء إليه عمر ليطلب من نور أن تشاركه الرقصة و..،،،

-عمر مقاطعاً: لو سمحتي يا آنسة نور ممكن ترقصي معايا

-زياد وهو ينظر إليه نظرات نارية : نعم ؟

-نور بتحدي: اوك ، يالا بينا

-زياد: بقى كده .. ماشي


.........

خرجت نايا من المرحاض لتبحث عن نور ولكنها وجدت معتز ينتظرها في الخارج

-معتز: نعيماً

-نايا: أفندم

-معتز: منورة الفرح

-نايا وهي تسير مسرعة من أمامه : شكرا

-معتز وهو يحاول اللحاق بها : استني بس

-نايا: في حاجة تانية

-معتز: أه ده في حاجات ومحتاجات واللذي منه

-نايا: طب لو سمحت قول عاوز ايه بسرعة عشان مينفعش نقف كده كتير

-معتز: اديني بس فرصتي وهتلاقيني صاااااروخ في الكلام

-نايا: خير

-معتز بتردد: آآآآ... أنا.. أنا عاوز أقولك .. آآآ


-نجلاء من بعيد: مين البت المسلوعة دي اللي واقف معاها مزاميزووو ، اوبا لاحسن تكون واحدة من اياهم من اللي جايين يدورا ع عريس في الفرح ، لأ أنا مش لازم أسيبوه لوحده معاها


-نايا: ما تقول عاوز ايه

-معتز: اصبري عليا بس أخد نفسي ، مش شايفاني ملبوخ

-نايا: طب عن اذنك أما تعرف انت عاوز ايه تبقى .......

-معتز مقاطعاً: خلاص خلاص افتكرت ، أنا كنت عاوز أقولك آآآآ...


-نجلاء مقاطعة بصوت عالي : مين دي أمزاميزووو اللي سايبني وواقف معاها ترغي للصبح ومش سائل فيا ؟؟؟

-معتز: دي ..دي

-نايا: أفندم ، حضرتك بتكلمي كده ليه معايا

-نجلاء وهي تضع يدها في وسطها: انا خطيبته !!! انتي بقى مين ؟؟؟

-نايا بدهشة: هه خطيبته !! ..آآآ.. سوري مكونتس أعرف انكو آآآ... معلش عن اذنكو

-معتز بضيق: انتي اتجنني أنجلاء ، خطيبتي ازاي يعني ؟

-نجلاء: الله مش ده اللي هيحصل

-معتز: لأ مش هيحصل ، ويا ريت تفهمي ده كويس ، اوعي كده خليني اشوف البت اللي طفشت

-نجلاء: بقى خايف ع مشاعرها وأنا لأ .. طيب أمزاميزوو ، أنا وراك وراك ومش هاسيب البت خاطفة الرجالة دي تاخدك مني


.........

أمسك عمر بيد نور التي ندمت أنها تسرعت في الموافقة ، ولكنها لم تجد أي مفر من شجار زياد الغير مبرر معها سوى أن تقبل بمشاركة عمر تلك الرقصة

-عمر: بجد أنا مش مصدق نفسي ، انا واقف بين ايديا أجمل بنت في الفرح

-نور: ميرسي ع مجاملتك

-عمر: والله ما مجاملة ، أنا بتكلم من قلبي

-نور: ميرسي

-عمر: عارفة يا نور ، اسمحيلي أقولك نور من غير ألقاب ، احنا برضوه زي الـ..


وفجأة وجدت نور من يجذبها من ذراعها لـ 


الحلقة الرابعة والثلاثون :


أمسك عمر بيد نور التي ندمت أنها تسرعت في الموافقة ، ولكنها لم تجد أي مفر من شجار زياد الغير مبرر معها سوى أن تقبل بمشاركة عمر تلك الرقصة

-عمر: بجد أنا مش مصدق نفسي ، انا واقف بين ايديا أجمل بنت في الفرح

-نور: ميرسي ع مجاملتك

-عمر: والله ما مجاملة ، أنا بتكلم من قلبي

-نور: ميرسي

-عمر: عارفة يا نور ، اسمحيلي أقولك نور من غير ألقاب ، احنا برضوه زي الـ..


وفجأة وجدت نور من يجذبها من ذراعها لترقص معه

-زياد: سوري يا عمر ، هارقص أنا مع نور ، احنا زمايل وانا طلبت منها قبل ما أنت تجي ترقص معايا

-نور: هه ، اوعى كده

-زياد وهو يجذب نور بعيداً عن عمر : يالا بينا

-نور: انت اتجننت ، ازاي تعمل كده ؟

-زياد: انتي أصلك غبية ومش فاهمة حاجة

-نور: مش فاهمة ايه بالظبط

-زياد: عمر ده المنافس لينا ، ومعنى ان سيادتك واقفة تتمايصي معاه ، انك بتديله فرصه إنه ......

-نور مقاطعة : ايه أتمايص دي

-زياد: مش شايفة نفسك وانتي مقضياها

-نور وهي تدفع زياد بعيداً عنها : لأ بقى انت زودتها ، اوعى كده ، أنا سيبالك الفرح كله وماشية

-زياد ببرود: يكون احسن برضوه

..........

في فيلا ايهاب الملاح ،،،

كان ايهاب يتحدث مع أحد الأشخاص هاتفياً ليتفق معه على ايذاء نور في أقرب وقت ..،،،

-ايهاب هاتفياً: وماله عاوزك تقلب الفرح دندرة

-المتصل: علم يا باشا

-ايهاب: نفذ وقتي ومتستناش

-المتصل: اعتبره حصل


-ايهاب لهويدا: خلينا نخلص بقى من الصداع ده

-هويدا: أموت فيك وانت شرس مع أعدائك يا هوبا

-ايهاب: طب يالا بقى ظبطيلنا الأعدة

-هويدا بمياعة: خمساية ورجعالك يا بيبي ، هجهز نفسي ونقضي ليلة من ألف ليلة يا..يا شهريار قلبي

-ايهاب : الله عليكي

.........


عودة إلى قاعة الأفراح ،،،


كانت نايا تشعر بالضيق من الطريقة التي تحدثت بها نجلاء معها ، وربما لأنها وجدت نفسها بدون قصد تهتم بـ....،،،

-نايا لنفسها: انا ايه بس اللي ضايقني اوي كده ، ما أنا كنت عادي خالص ، والبنت مش غلطانة هي من حقها تدافع عن خطيبها .. معتز طلع خاطب !! طب وأنا ايه اللي يزعلني في كده .. احسن حاجة اني أسي الفرح وأمشي مش ناقصة قعد أفكر في اللي حصل ده .. اومال فين نور ، هي مش كانت أعدة من شوية هنا !!


لمحت نايا نور وهي تأتي من بعيد في اتجاهها فـ..،،،

-نايا: يالا يا نور أنا عاوزة امشي

-نور: وانا كمان let’s go

-نايا: اوك


انطلقت الفتاتين إلى خارج قاعة الأفراح ، ووقفتا تنتظران اي سيارة أجرة لتصطحبهما إلى المنزل ..،،


......


طلب حسام من ريم أن يتحدث معها قليلاً لكي يخبرها بعقده العزم على ...،،،،

-حسام: أنا مكونتش أعرف انك صاحبة نور ولا حتى قريبة عروسة وليد

-ريم بقرف: وأما عرفت هتعمل ايه يعني

-حسام: يعني حابب اني إني ...

-ريم: انك ايه ؟

-حسام: يعني أنا كنت عاوز أقولك

-ريم: الظاهر ان حضرتك عاوز تطمن ان كنت سكرانة ولا لأ ، ع العموم أنا الحمدلله ماليش في الحاجات دي وبعرف ربنا كويس و..

-حسام مقاطعاً: اسكتي شوية

-ريم: نعم ؟؟؟ انت بتزعقلي

-حسام: مقصدش ، بس انتي عمالة لوكلوك في الكلام مش مخلياني أقولك اللي عاوزه

-ريم: ما انت عمال تقولي آآآ..اووو ..آآآآ

-حسام: أنا غلطان يا ستي اني كنت عاوز أقولك اني هتنازل عن المحضر والبلاغ

-ريم بفرحة : انت بتتكلم جد ؟

-حسام مبدياً حزنه : لأ خلاص

-ريم: لأ والنبي ، خلاص قول آآآآآ للصبح وأنا مستنية

-حسام: الوقتي عشان مصلحتك

-ريم: الله .. مش هخلص من المصيبة اللي انت وقعتني فيها

-حسام: الظاهر اني هاعيد تفكير في موضوع التنازل ده تاني


.....


-معتز لزياد: اومال فين نايا ؟

-زياد: نايا مين ؟

-معتز: اخت نور

-زياد: أها .. مشيت مع أختها

-معتز: اييييه ؟؟ مشيت ، يادي الفقر الدكر ، منك لله آنجلاء طفشتي البونية من أول طلة ليكي

-زياد: في ايه

-معتز: اوعى يا عم خليني احصل المزة وأظبط اللي بوظته بنت خالي

-زياد: استنى أمعتز


خرج معتز يبحث عن نايا ولحق به زياد ، ظل معتز يبحث بنظره عن نايا وبالفعل وجدها تنتظر مع اختها في موقف السيارات ..،،

-معتز: الحمدلله لحقتها


-معتز لنايا: آآآ.. آنسة نايا ممكن كلمة ؟

-نايا: نعم

-معتز: ممكن بس كلمة على جنب

-نايا: اتفضل قول

-معتز: لأ يعني أقصد آآآ...

-نايا: هو احنا في بينا حاجة عشان تقولي على جنب ومعرفش ايه

-نور: في ايه اللي حصل ؟

-نايا: معرفش

-معتز: أنا بس عاوز أفهمها حاجة

-نور: خلاص يا نوئة روحي شوفي معتز عاوز ايه وأنا هستناكي هنا

-نايا: لأ

-معتز: الله يكرمك يا أخت نايا بعريس مسمسم وحليوة زيي كده بس اسمعيني

-نايا باصرار : لأ

-نور: خلاص أنا هاقف بعيد وانتو خدوا راحكتم ، بس انجزوا

-نايا: استني يا نور


-معتز: والله اختك نور دي بتفهم ، انا عرفت ليه اللوا خلاها تشتغل معانا ، دماغها الصلاة ع النبي أخر حلاوة

-نايا: انت عاوز تقول ايه خلصني

-معتز: بصي ، الكلام اللي قالته نجلاء ده مش صح

-نايا وهي تعقد ذراعيها أمام صدرها : وانا مالي بالكلام ده

-معتز: آآآ.. أنا... أنا يعني عاوزك تعرفي ده

-نايا: مش فارق معايا

-معتز: بس فارق معايا أنا

-نايا : خلصت

-معتز: لأ لسه بسخن !!


كانت نور تقف على مسافة قريبة من اختها ومعتز وتبتسم لهما ، أدارت رأسها الناحية الأخرى لتجد زياد يقف مستنداً إلى سيارته فنظرت له بازدراء وأشاحت بوجهها عنه ..،،

-نور في نفسها: هو هيفضل ورايا ورايا مش هاخلص أنا منه أبداً !!! يفضل يلأح بكلامه اللي زيه ويطلعني غلطانة حتى لو مكنش ليا ذنب وفالح بس يبصلي بقرف ، أنا أبقى أستاهل اللي يحصلي لو عبرته تاني


وبينما كانت نور منشغلة بالنظر إلى اختها ، كانت هناك سيارة تقترب من بعيد بصورة جنونية ، لمح زياد السيارة ووجد أنها تتحرك في الاتجاه الذي تقف فيه نور وكأنها تقصدها ، فنادي زياد على نور و...،،،

-زياد بصوت عالي : نووووووور !!

-نور وهي متجاهلة اياه: والله لو أعدت تنادي للصبح مش هبصلك حتى

-زياد: نوووووووووووووور ، خدي بالك !

-نور: هه ، ولا هعبرك


التفت معتز ونايا ناحية صوت زياد ولم ينتبها للسيارة ، بينما كانت السيارة على وشك أن تصطدم بنور 


الحلقة الخامسة والثلاثون:


التفت معتز ونايا ناحية صوت زياد ولم ينتبها للسيارة ، بينما كانت السيارة على وشك أن تصطدم بنور ، و فجأة وجدت نور من يجذبها من ذراعها ناحيته ، ويضمها بشدة إليه بعيداً عن السيارة التي فرت من المكان دون أن يستطيع أي أحد من الموجودين التقاط أرقامها ...

-عمر وهو يحتضنها: انتي كويسة ؟؟؟

-نور بخضة : ايه اللي حصل ؟

-عمر : اهدي متقلقيش ، الحمدلله اني لحقتك ، وإلا لا قدر الله كان زمانك آآآ...

-نور وهي تبتعد عنه : هه ...


-زياد مسرعاً: نور !! انتي سليمة ؟ فيكي اي حاجة ؟؟ وبعدين مش تركزي لما كنت بنده عليكي و تاخدي بالك بدل ما أنتي سرحانة كده

-نايا وهي تمسك وجه اختها بين يديها : نور حبيبتي فيكي حاجة ؟

-معتز وهو يلهث : ملحقتوش ابن التيييت ده ، والعربية من غير أي نمر

-عمر: اطمنوا يا جماعة نور كويسة ،أنا لحقتها وهي ....

-زياد مقاطعاً: انت أصلاً ايه اللي خرجك من الفرح

-عمر: وانت مالك ، هو كان فرحك !!

-نور: بسسس ، شكراً يا حضرت الرائد عمر ع اللي عملته معايا

-عمر: أنا معملتش لسه أي حاجة

-زياد بحنق: عاوز تعمل ايه تاني غير التحضين والتفعيص

-نور: الله متضايق ليه منه ، مش كتر خيره انقذني

-نايا: الحمدلله انك كويسة يا نانوو ، بس مين ده اللي كان قاصد يخبطك

-نور: مش عارفة

-زياد: أكييييد حد كان قاصدها

-معتز: ويمكن واحد سكران

-زياد: لأ مش سكران ولا حاجة لأني شوفته جاي من بعيد ناحيتها وقاصد انه يخبطها ويموتها

-نور: بعد الشر عني ، الحمدلله ربنا نجاني

-نايا: يستاهل الحمد

-عمر: المهم ألف حمدلله ع سلامتك

-نور: الله يسلمك


-زياد وهو يصافح عمر ويدفعه بعيداً : متشكرين آعمر ، منجيلكش في حاجة وحشة ، خش بقى جوا كمل الفرح

-عمر: الله ! مش أما أطمن الأول ع نور

-زياد: ماهي واقفة قصادك أهي زي القردة ، اتوكل على الله

-عمر: ماشي يا زياد ، لسه الجايات أكتر من الرايحات

-زياد: وماله


-نايا لأختها : مش يالا بينا يقى ناخد تاكسي لأحسن كده اتأخرنا أوي ومامي زمانتها قلقانة علينا

-نور: أه يالا


-معتز: والله ما يحصل لازم أوصلكم ، هو أنا يجيلي قلب بعد اللي كان هيحصل ده أسيبكم تروحوا لوحدكم

-نايا: لأ شكراً هنوقف تاكسي من ع الناصية

-نور: ميرسي ع تعبك ، بس احنا هنركب من هناك

-معتز: ان شاء الله ياااا رب مااتجوزش إلا أنتي لازم أوصلك

-نايا: نعم


تفاجئ معتز ونور ونايا بسيارة زياد تقف أمامهم لتسد عليهم الطريق ، ثم ترجل منها و..،،،

-زياد بحدة: اتفضلوا ، أنا اللي هوصلكم

-معتز: لأ أنا يا زياد

-زياد: معتـــــــــــــز !! أنا قولت أنا اللي هوصلكم

-معتز: طيب

-نايا: ميرسي ، مش عاوزين نتعبك ، احنا هنركب تاكسي

-زياد: لأ مافيش حاجة اسمها تاكسي، كلكم هتركبوا معايا

-نور معترضة: لأ مش عاوزين

-زياد: استفغر الله العظيم ، اركبي يا نور العربية من سكات ، ماهو انسي انك تروحي في تاكسي لوحدك السعادي

-نور: أنا حرة وهروح في تاكسي ، وإن كان عاجبك بقى !!!!!

-زياد بلهجة شديدة : هي كلمة أنا قولتها وهتسمع وإلا أقسم بالله هـ...

-نور مقاطعة: احلف على نفسك مش عليا أنا ولا أختي

-زياد محذراً : بت انتي عدي يومك ع خير بدل ما أسويكي بالأسفلت

-نور: مين دي اللي تسويها بالأسفلت ؟ انت اتجننت

-زياد: اه اتجننت ، وبلاش تخليني أطلع جناني عليكي

-نور وهي تعقد ساعديها أما صدرها : هه .. برضوه لأ

-زياد: مش كفاية محاسبتكيش ع اللي حصل من شوية

-نور: نعم ! تحاسبني ؟؟ ليه ان شاء الله ؟؟؟ كنت مين ولا تقربلي ايه عشان تحاسبني


-معتز متدخلاً في الحوار : صلوا ع النبي يا جماعة ، هو أنتو مش بتزهقوا من كتر النقار والخناق

-نايا: اهدي يا نور

-نور: مش شايفة اسلوبه

-نايا: مترديش عليه

-نور: ما هو أنا لما مش برد بيسوق فيها

-معتز: اركبوا بقى يا بنات ولا هنقضيها كده طول الليل

-نور: أنا مش عاوزة أركب معاه

-معتز: يا ستي اعتبريه سواق التوك توك ولا المكروباز

-زياد: احترم نفسك أمعتز ، ايه سواق دي كمان

-معتز: خلاص يا زيزوو ،امسحها فيا

...............


في فيلا ايهاب الملاح ،،،

-ايهاب هاتفياً: يعني فلتت منها

-المتصل: ............................

-ايهاب: ماهو أنا مشغل معايا شوية بهايم ، حتت بت لا راحت ولا جت مش عارفين تخلصوا عليها

-المتصل: ................................

-ايهاب: ماهو أنا لو مشغل معايا رجالة كان زمانتهم جابولي خبرها

-المتصل: ...............................

-ايهاب: فرصة ايه بقى تاني الوقتي ، انت عاوز العين تفتح أكتر علينا

-المتصل: .................................

-ايهاب: قول للحمار اللي معرفش يموتها يختفي ومايبنش لحد ما الدنيا تهدى ، أه والعربية اللي كانت هتخبطها تتفور حالاً

-المتصل:

-ايهاب: خلص واديني التمام ..


-ايهاب بعد أن أنهى المكالمة: ناس غجر

-هويدا: في ايه يا بيبي

-ايهاب: البهايم اللي معايا مش عارفين ينجزوا حتت مهمة صغيرة

-هويدا: طب ما تقولي وأنا...

-ايهاب مقاطعاً: بقولك ايه أنا دماغي مش فيا الوقتي ، قومي اعمليلي كاس

-هويدا بدلع: حاضر يا حبيبي ، انت بس شاور عاوز ايه و..

-ايهاب بنرفزة : يووه هتفضلي كده كتير.. انجزي انتي روخرة

-هويدا: حـ...حاضر

............

في منزل الحاج فاروق فوزي ،،،،

كان سامح يتحدث مع والده الحاج فاروق حول مخطط ما ينوي تنفيذه و...،،،

-فاروق: بس مش خطر يا ولدي الموضوع ده

-سامح: لأ يابوي ، أني مجهز لكل حاجة

-فاروق بتردد : بس..بس

-سامح: يابوي اطمن ، أني جبل ما هعمل أي حاجة هاجولك

-فاروق: يا ولدي أنا خايف عليك

-سامح بثقة: متخافش يا حاج ، انت مخلف رجالة

-فاروق: ربك يسترها علينا


...........

ركبت كلاً من نور ونايا سيارة زياد وجلست كلتاهما في المقعد الخلفي بعد مداولات ومحاولات مستميتة من معتز لاقناع نور بركوب السيارة هي وأختها ..،،

-معتز: أخيرااااا ، ده أنا لو بتقاوض عشان أحل أزمة السودان مش هتكون بالصعوبة دي ، أحمدك وأشكر فضلك يااااا رب ، يالا يا زيزووو اطلع بينا

-زياد: اوك


ظل زياد يراقب نور من مرآة السيارة الأمامية ، بينما أدار معتز رأسه للخلف ليتحدث مع نايا ..،،،

-معتز : بس ايه الشياكة دي يا نايا .. قصدي يا آنسة نايا

-نايا: ميرسي

-معتز: وده جاهز ولا تفصيل

-نايا: لأ جاهز

-معتز: يا خسارة أصل كنت عاوز أعمل واحد

-نايا: أها ، قولتلي عاوز تعمل واحد.. ممم... استنى أخمن لمين ..

-معتز: ها لمين لو انتي شاطرة ؟؟

-نايا: شور لخطيبتك اللي كانت معاك

-معتز بفزع: اعوذو بالله ، مين دي اللي خطيبتي ، نجلاء مش خطيبتي ولا أعرفها هي اللي عاملة زي طابع البوسطة بتلزق في أي حاجة ، وبعدين أنا لسه سينجل ، ومدخلتش دنيا

-نايا: مايهمنيش

-معتز: بس أنا يهمني انك تعرفي ده ..


ظلت نور شاردة لبعض الوقت تفكر فيمن كان يحاول أن يصدمها بالسيارة ، فهي ليس لديها أي خصومات شخصية مع أحد إلا ذاك المدعو سامح ، ولكنه ليس بتلك السذاجة ليقتلها و...

-زياد لنور وهو ممسك بعجلة القيادة : بقولك

-نور متجاهلة إياه : .................................

-زياد: أنا مش بكلمك ؟

-نور وقد انتبهت : أفندم ؟؟ هو انت بتكلمني أصلاً ؟

-زياد:أه

-نور باقتضاب : خير

-زياد: آآآآ.. كنت عاوز ..آآآ.. أسألك فـ...في..

-نور: في ايه ؟؟؟

-زياد: هو ..هو عمر كان بيقولك ايه ؟

-نور مستفهمة : عمر !! ده امتى ده ؟؟

-زياد: وانتي بترقصي معاه ع واحدة ونص ياهانم !!!

-نور: انت اييييه بتدور ع أي فرصة عشان تخليني أتنرفز وأخرج عن شعوري.

-زياد: الله مش دي الحقيقة

-نور: الحقيقة دي من وجهة نظرك انت ، اللي عقلك بيصورهولك انه حقيقي ، كفاية بقى

-زياد: ما أنتي لو تاخدي بالك من تصرفاتك مش هكلمك ولا أي حد هيعلق ع تصرفاتك الغلط

-نور: طالما تصرفاتي من وجهة نظرك غلط ، يبقى ملكش دعوة ، انت ولي أمري

-زياد: لأ .. بس سمعتك من سمعتنا

-نور: يوووه


-معتز: خف ع نور يا زياد شوية

-زياد: هو أنا جيت جمبها أصلاً ، ده أنا يدوب بنصحها عشان مصلحتها ، انت ناسي ولا ايه انها عضوة في فرقتنا ولازم ..آآآ..لازم يعني نوجهها

-معتز: لا يا شيخ !!!


-نور لنفسها : بتنصحني !! أومال لو كنت بتعاتبني كنت هتعمل فيا أكتر من كده اييييه .. ربنا يسترها عليا في الأيام اللي جاية ، أنا لازم أخلي بالي كويس من تصرفاتي مع زياد ده ، ع أد ما أقدر هتجنبه وماليش دعوة بيه خااااالص ، مش ناقصة وجع دماغ وخصوصا مع انسان زي ده مش بيتفاهم ................!!!!!!


بداية الروايه من هنا



قبل ماتخرجوا اتفضلوا الروايات الكامله من هنا 👇❤️👇❤️👇

 🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺

  روايات كامله وحصريه 

🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹


1- روايةبداية الروايه من هنا


 اتجوزت جوزي غصب عنه


2- رواية ضي الحمزه


3- رواية عشق الادهم


4 - رواية تزوجت سلفي


5- رواية نور لأسر


6- رواية مني وعلي


7- رواية افقدني عذريتي


8- رواية أحبه ولكني أكابر


9- رواية عذراء مع زوجي


10- رواية حياتك ثمن عذريتي

🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺


🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺

11- رواية صغيرة الايهم


12- رواية زواج بالاجبار


13- رواية عشقك ترياق


14- رواية حياة ليل


15- رواية الملاك العنيد


16- رواية لست جميله


17- رواية الجميله والوحش


18- رواية حور والافاعي


19- رواية قاسي امتلك قلبي


20- رواية حبيب الروح


21- رواية حياة فارس الصعيد


22- سكريبت غضب الرعد


23- رواية زواجي من أبو زوجي


24- رواية ملك الصقر


25- رواية طليقة زوجي الملعونه


26- رواية زوجتي والمجهول


27- رواية تزوجني كبير البلد


28- رواية أحببت زين الصعيد


29- رواية شطة نار


30- رواية برد الجبل


31- رواية انتقام العقارب

🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺


🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺

32- رواية الداده رئيسة مجلس الإدارة


33- رواية وقعتني ظبوطه


34- رواية أحببت صغيره


35- رواية حماتي


36- رواية انا وضورتي بقينا اصحاب


37- رواية ضابط برتبة حرامي


38- رواية حمايا المراهق


39- رواية ليلة الدخله


40- سكريبت زهرة رجل الجليد


41- رواية روح الصقر


42- رواية جبروت أم


43- رواية زواج اجباري


44- رواية اغتصبني إبن البواب


45- رواية مجنونة قلبي


46-  رواية شهر زاد وقعت في حب معاق


47-  رواية أحببت طفله


48- رواية الاعمي والفاتنه


49- رواية عذراء مع زوجي


50- رواية عفريت مراتي


51- رواية لم يكن أبي

🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺


🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺

52- رواية حورية سليم


53- رواية خادمه ولكن


54- سكريبت لانك محبوبي


55- رواية جارتي وزوجي


56- رواية خادمة قلبي


57- رواية توبه كامله


58- رواية زوج واربع ضراير


59- نوفيلا في منزلي شبح


60- رواية فرسان الصعيد


61- رواية طلقني زوجي


62- قصه قصيره أمان الست


63- قصة فتاه تقضي ليله مع شاب عاذب


64- رواية عشق رحيم


65- رواية البديله الدائمه


66- رواية صراع الحموات


67- رواية أحببت بنت الد أعدائي


68- رواية جبروتي علي أمي


69- رواية حلال الأسد


70- رواية في منزلي شبح


🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺


🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺


71- رواية أسيرة وعده


72- رواية عذراء بعد الاغتصاب


73- رواية عشقتها رغم صمتها


74- رواية عشق بعد وهم


75- رواية جعله القانون زوجي


76- رواية دموع زهره


77- رواية جحيم زوجة الابن


78- رواية حين تقع في الحب


79- رواية إبن مراته


80- رواية طاغي الصعيد


81- رواية للذئاب وجوه أخري


82- رواية جبل كامله


83- رواية الشيطانه حره طليقه


84- حكاية انوار كامله


85- رواية فيروزة الفهد


86- قصة غسان الصعيدي


87- رواية راجل بالاسم بس


88- رواية عذاب الفارس


89- رواية صليت عاريه


90- رواية صليت عاريه


91- رواية زين وليلي كامله


92- رواية أجبرني أعشقه


93- رواية حماتي طلعت أمي


94- رواية مفيش رحمه


95- رواية شمس العاصي الجزء الاول كامله


96- رواية الوفاء العظيم


97- رواية زوجوني زوجة أخي


98- قصص الانبياء كامله


99- سكريبت وفيت بالوعد


100- سكريبت جمعتنا الشكولاته الساخنه


101- سكريبت سيف وغزل


102- رواية حب الفرسان الجزء الثالث

103- رواية رهان ربحه الأسد


104- رواية رعد والقاصر


105- رواية العذراء الحامل


106- رواية اغتصاب البريئه


107- رواية محاولة اغتصاب ليالي


108 - رواية ملكت قلبي


109 -  رواية عشقت عمدة الصعيد


110- رواية ذئب الداخليه


111- رواية عشق الزين الجزء الاول

112- رواية زوجي وزوجته


113- رواية نجمة كيان


114- رواية شوق العمر






تعليقات



حجم الخط
+
16
-
تباعد السطور
+
2
-
CLOSE ADS
CLOSE ADS
close