رواية نصيب الورد الفصل الخامس عشر والسادس عشر والسابع عشر والثامن عشر والتاسع عشر بقلم تانيا محسن
![]() |
الفصل الخامس عشر
أهتمام.
خرج ‘عبد الحميد’ من الأسانسير و قرب منهم ..
‘عبدالحميد’ – بإستهزاء – : – اللي يشوفكم كدا و إنتوا متعلقين في بعض هيقول عليكم إنكم عرسان !!!
أحرجت ‘توليب’ من ‘عبد الحميد’ و سحبت إيدها بسرعة من ذراع ‘فادي’ ..
‘عبد الحميد’ – بتسأول – : – إنتوا مستنين فرقة تجي تعمل لكم زفه علشان تمشوا !!
‘فادي’ – بجدية – : – إحنا كنا ماشيين و هي إتزحلقت و كانت هتوقع بس هي مسكت بذراعي !!!
‘عبد الحميد’ : – اااه كده طيب !!!
إسبقوني دلوقتي و أنا هحصلكم !!
مشي ‘عبدالحميد’ ناحية مكتب الاستقبال و وشه ناحيتهم يراقبهم ..
‘عبد الحميد’ – لنفسه – … ” و هو في حد كده كان هيوقع على الأرض و يكون وشه مبسوط أخر انبساط !!!
أنا لازم أحط ممرضة خالتي قدام عيني علشان أقدر أحافظ على بيت أختي !! ” …
‘توليب’ – بتوتر – : -‘فادي’ لو سمحت خلينا نمشي على مهل هو بيشوف ناحيتنا و خايفه اتزحلق قدامه بحق و حقيقي !!
‘فادي’ : – حاضر !!
مشت ‘توليب’ مع ‘فادي’ ببطء و بعدما خرجوا من البوابة سرعوا بمشيتهم في إتجاة طاولة ‘حنان’ ..
‘توليب’ – بخوف – : – ‘حنان’ !!!
إلحقينا وقعنا أنا و ‘فادي’ في ورطة قدام ‘عبد الحميد’ و دلوقتي لازم نمشي من هنا !!
‘حنان’ : – في إيه مالكم ؟!!
اقعدوا و إحكوا لي إيه اللي حصل !!
قعدت ‘توليب’ و ‘فادي’ و حكوا ل ‘حنان’ كل حاجة حصلت ..
‘زهراء’ : – قولت لكم سيبوني أنا إتفاهم معاه !!
كدا ‘عبد الحميد’ هيبعد عنك !!
‘حنان’ : – لا يا خالتي مش دلوقتي !!
‘فادي’ : – خلاص اسكتوا ‘عبدالحميد’ جاي ناحيتنا !!
خافت ‘توليب’ من ‘عبد الحميد’ لو يقوم يهزئها مرة ثانية فقربت عربية إبن ‘حنان’ من ناحيتها و راحت تلعب معاه ..
رفع ‘عبد الحميد’ بإيديه الثنتين بنت أخته ‘فرح’ من كرسيها و راح قعد مكانها و حطها فوق حضنه و التفت ناحية ‘حنان’ ..
‘عبدالحميد’ : – إيه رأيك بالحفلة يا ‘حنان’ ؟!!
مبسوطه !!
‘حنان’ : – قوي قوي مبسوطة بس أنا بشوف الوقت أتأخر و إحنا لازم …!!
‘عبدالحميد’ – مقاطع – : – و أنتوا يا بنات عجبكم الأكل !!
‘سارة’ : – ااه يا خالوا العشاء كان حلو قوي !!
‘عبد الحميد’ : – حلو جداً و أنتي يا ‘فرح’ ؟!!
‘فرح’ : – و أنا أكلت كثير لما شبعت !!
و عجبني طبق الجيلي !!
‘عبدالحميد’ – بهدوء – : – كويس قوي يا حبيبتي !!
حاولت ‘حنان’ تغير مزاج أخوها ..
‘حنان’ : – ‘عبد الحميد’ فين ولادك قصدي ليه ماشفناهمش في الحفلة ؟!!
‘عبدالحميد’ : – سبناهم في القاهرة !!
‘حنان’ : – ليه !!!
كان لازم تجيبهم مع ‘نرجس’ علشان ينبسطوا لهم في الفرح و يلعبوا مع بناتي !!
‘عبد الحميد’ : – صعب أجيبهم هنا مش هقدر أخذ بالي عليهم !!!
‘حنان’ : – لا يا أخويا ماينفعش كده حرام عليك !!!
هم لازم ييجوا و يفرحوا بمناسبة زي دي و أطمن أنا هأخذ بالي عليهم و لو عايز كمان خليهم يقعدوا معايا !!
‘عبدالحميد’ : – مش هتزهقي منهم !!
‘حنان’ : – لا أبداً أنا و بناتي بنحب ولادك و هحطهم جوه عنيا !!
‘عبدالحميد’ : – خلاص بكرة لو لقيت وقت هسافر أجيبهم !!
بص ‘عبدالحميد’ ل ‘توليب’ و شافها بتلاعب إبن ‘حنان’ و قعد يبص ناحيتها و وجه كلامه لخالته ..
‘عبدالحميد’ : – خالتي !!!
‘زهراء’ - بحدة - : – و أنا عملت إيه !!!
انتبه ‘عبدالحميد’ إن عيونه على ‘توليب’ و إلتفت بسرعة ناحية خالته ..
‘عبدالحميد’ : – هاه و لا حاجة أنتي بس من بكرة هتيجي تقعدي جنبي !!
‘زهراء’ : – أقعد جنبك فين يعني !!!
‘عبد الحميد’ : – أنا حجزت جناح ليكي أنتي و الدكتورة جنب الجناح اللي أنا قاعد فيه !!
‘زهراء’ : – ليه يعني !!!
‘عبدالحميد’ : – فكرت إنك خالتي و لازم تكوني جنبي و الدكتورة يمكن نحتاجها علشان عمي !!
‘زهراء’ : – بس أنا مش عايزه أنا مرتاحة في البيت !!
‘عبد الحميد’ : – و هو في فرق تقعدي في بيت أو في فندق !!!
‘زهراء’ : – أه في فرق أنا بحب الأستقلال و مابحبش و الموظفين و هم داخلين خارجين لأوضتي ينظفوا !!
شافت ‘حنان’ إنها فرصة ل ‘توليب’ و ‘عبد الحميد’ يقربوا من بعض و هم قربيبن ..
‘حنان’ – بغمزه – : – لا يا خالتي ‘عبدالحميد’ عنده حق أنتي لازم تقعدي معاه في الفندق و كمان تسمحي ل ‘أمل’ تهتم بصحة عم أخويا و ده طبعاً بعد إذنك يا ‘أمل’ !!!
‘توليب’ : – أنا هقعد مع ‘زهراء’ فين ما هي عايزه تروح !!
‘زهراء’ : – أسمع أنا موافقة لو تقعدني في أقرب بيت من الفندق !!
‘عبدالحميد’ : – أنا خلاص حجزت و بكرة من الصبح تكونوا جاهزين مع شنطكم و أنا هبعث حد يجي يأخذكم !!!
‘زهراء’ : – خلاص سيبنا يوم في البيت و بعد بكرة ننتقل للفندق !!
‘عبد الحميد’ : – بكرة الاقيكم جاهزين !!!
قام ‘عبدالحميد’ من مكانه و التفتت ل ‘فادي’ ..
‘عبدالحميد’ : – و أنت يا ‘فادي’ عايزك في موضوع مهم بس بوقت ثاني !!
‘فادي’ – بهدوء – : – أي وقت تحب أنا تحت أمرك !!
‘عبد الحميد’ : – إستمتعوا بوقتكم !!
قام ‘عبدالحميد’ من مكانه و بص نظرة أخيرة ل ‘توليب’ قبل مايمشي ..
لكن أستغرب و هو بيسمع أصوات عالية جايه من خلفه ..
و هم بيضحكوا بسعادة ..
# * # * # * # * #
١٦-دوري!
ثاني يوم الصبح إستأذن ‘عبدالحميد’ بدخول جناح ‘جمال’ حتى يطمن عليه دخل الأوضة و شاف ‘جمال’ نايم على سريره و ‘إيزابيل’ قدام التسريحة قاعده على الكرسي بتحط على وشها ماسك تغذية البشرة ..
سلم عليهم ‘عبدالحميد’ و قعد جنب سرير ‘جمال’ و تكلم معاه باللغة العربية ..
‘عبدالحميد’ : – صباح الخير يا عمي إزاي بقت صحتك النهارده !!
‘جمال’ : – الحمدلله بس إمبارح في الليل شفت الموت قدامي لولا ست ملاك جت و أنقذت لي حياتي !!
أسمع يا ‘عبد الحميد’ أنا مش عايز أشوف الست ‘أحلام’ قدامي مرة ثانية !!!
‘عبدالحميد’ : – الحمدلله على سلامتك و إطمن أنا خلاص مشيت الممرضة !!
‘جمال’ : – و كمان بنتي أوعى تسيبني معاها في مكان واحد أو تحت رعايتها هي و والدتها لو في يوم تعبت اكثر !!!
مابقيتش أطمن على نفسي و أنا معاهم !!
‘عبدالحميد’ : – بعد الشر عليك يا عمي !!
أنا إمبارح لما رحت أدور عليك شفت بنفسي إستهتار بنتك بحياتك فمش معقول بعد اللي شفته منها أسيبك في يوم تكون تحت إيدها !!
‘جمال’ : – أيوه يا إبني !!
بس قولي هو أنت عرفت مين هي الست إللي أنقذت لي حياتي ؟!!
هي من قرايب عروسة إبن خالك !!!
‘عبدالحميد’ : – أيوه أعرفها هي ممرضة جت هنا مع خالتي !!
‘جمال’ – بخوف – : – مالها خالتك !!!
هي تعبانه قوي لدرجة إنها تجيب معاها ممرضة !!!
‘عبدالحميد’ : – أنا كمان نفسي أعرف خالتي فيها إيه علشان تحتاج ممرضة !!!
‘جمال’ : – روح لخالتك و إسألها و أعرف منها إيه اللي تاعبها !!!
‘عبدالحميد’ : – أكيد هسألها بس مش دلوقتي !!
أنا مطمن لوجود ممرضة تقعد معاها اقصد لو حصل لها حاجة بعد الشر عليها !!
‘جمال’ : – دي ممرضة ممتازة ساعدتني بحنيه كإني واحد من أسرتها !!
و إهتمت بكل حاجة من غير ما أقول لها تعمل إيه !!!
افتكر ‘عبدالحميد’ ‘توليب’ و هي بتحضن ذراع ‘فادي’ ..
‘عبدالحميد’ – بضيق – : – أيوا ما أنا شفت حنانها بنفسي !!
‘جمال’ : – قول لها تجي لي هنا كل يوم و تديني الأدوية و الحقن !!
‘عبدالحميد’ : – للأسف ما أقدرش أقول لها تجي عندك !!
‘جمال’ : – ليه !!!
‘عبدالحميد’ : – هي طلبت مني أشوف ممرض يكون متمرس في شغله واضح إنها مش فاهمة شغلها قوي !!
‘جمال’ : – لااا أوعى تجيب لي ممرض غيرها !!
انا خلاص بقيت متعقد من الممرضين كلهم بيتعبوني !!!
إمبارح أنا شفتها فاهمة لكل حاجة و من غير ما تسأل !!
كأنها عاشت الحالة دي من قبل !!!
بقول يمكن هي شايفه مسؤوليتي كبيرة عليها لأن حالتي خطيرة و خايفة لو أموت بين إيديها !!
‘عبدالحميد’ : – بعد الشر عليك يا عمي ربنا يشفيك !!
‘جمال’ : – آمين يارب !!!
إلتفت ‘عبدالحميد’ ناحية ‘إيزابيل’ و هي بتطلي أظافر إيديها بالمانكير بهدوء ..
‘عبدالحميد’ : – و مراتك سهرت جنبك !!!
‘جمال’ : – ماتضحكنيش يا إبني !!
إزاي تسهر و عينيها دائما بتغطيهم بنظارات النوم وقت ما تنام !!
بص ‘جمال’ ناحية ‘إيزابيل’ ..
‘جمال’ : – مراتي كل همها الفلوس و بشرتها !!
خايفة لو تظهر عليها علامات التجاعيد !!
‘عبدالحميد’ : – جمالها الخارجي هو الموجود !!
بس لو ضاع هتبقى مصيبة لا شكل و لا مضمون !!!
‘جمال’ : – هاهاهاها المهم دلوقتي روح هات الممرضة و قول لها إنك هتدفع لها مبلغ كويس علشان توافق تديني الحقن كل يوم !!
‘عبدالحميد’ – بفزع – : – لاااا أنا بحذرك أوعى تنطق قدامها بكلمة فلوس !!
دي هي بهذلتني و عصبتني و سبتها تخرج و هي زعلانه مني لما حبيت أهزر معاها بقصة الفلوس !!
‘جمال’ : – أنت عملت معاها إيه !!!
‘عبد الحميد’ – بغيظ – : – ماتقلقش هي حنينه قوووي و هتوافق تجي تاخذ بالها منك !!
‘جمال’ : – إزاي توافق و أنت مزعلها !!!
‘عبدالحميد’ : – هي هتوافق لو قولت لها تجي تأخذ بالها منك كخدمة إنسانية بس !!
‘جمال’ – بدهشة – : – إيه الكلام اللي أنت بتقولوه !!!
‘عبدالحميد’ – بإبتسامة – : – دي هي الحقيقة يا عمي !!
إسمها ‘امل’ و كلها طيبة و حنيه !!
دي نور بيمشي على الأرض تصدق بالله !!!
‘جمال’ : – لا إله إلا الله !!
‘عبد الحميد’ : – بقيت بتمنى لو أتعب علشان هي تجي و تأخذ بالها مني !!
‘جمال’ : – إحذر و خذ بالك من الأمنيات دي ممكن تتحقق و هو أنت خلاص تعودت تتجوز أي واحدة تقابلها !!!
‘عبدالحميد’ : – إلا عروستي ماقابلتهاش و مستحيل أقابلها هاهاهاها !!
‘جمال’ : – هاهاها طب خلاص روح لها و خليها تجي تديني الحقن و تقيس لي ضغط الدم و هحاول أتعرف عليها يمكن تكون عروستي أنا !!
سمعت ‘إيزابيل’ بغيظ صوت ضحكات ‘عبد الحميد’ و ‘جمال’ و فكرت تقطع عليهم السعادة ..
‘إيزابيل’ – بصوت عالي – : – ‘جمال’ !!!
إبتسم ‘جمال’ ل ‘عبد الحميد’ ..
‘جمال’ – بمزح – : – بلغ عروستي إني قُريب هطلق ضرتها !!!
و إلتفت ناحية ‘إيزابيل’ ..
‘جمال’ – باللغة الفرنسية – : – نعم !!!
‘إيزابيل’ : – بلغ ‘عبد الحميد ‘ يشحن كرت الفيزا بتاعي قرب يخلص !!
‘جمال’ – باللغة العربية – : – شفت أنا عندي حق إتجوز عليها الملاك !!
‘عبدالحميد’ : – و فلوسها اللي في البنك بتخبيه لمين !!
‘جمال’ : – ريحني منها و ادي لها اللي هي عاوزاه !!
أنا مابقيتش أطيق أسمع صوتها !!
‘عبدالحميد’ : – أمرك يا عمي !!!
‘جمال’ : – و يا ريتك تقول لها من اليوم و رايح تروح تنام في جناح بنتها !!
‘عبدالحميد’ : – و ليه ماتقولهاش أنت بنفسك !!!
‘جمال’ – بعيون عطف – : – و يرضيك أسمع منها كلام قاسي يزود تعبي و أنا في الحالة دي !!!
‘عبد الحميد’ : – جرب !!!
‘جمال’ : – أجرب إيه !!!
ما أنت عارف هي بتحب المعانده في كل حاجة بطلبه منها !!
قام ‘عبدالحميد’ من جانب السرير ..
‘عبدالحميد’ – بعصبيه – : – قول إنك عايز تقعد براحتك مع ممرضة خالتي !!
‘جمال’ : – لااااا يا أبني أنا مش مريض في عقلي دي هي قد بنتي و أنا اللي في بالي وحدة ثانية !!
‘عبد الحميد’ – بإستغراب – : – مين هي !!!
‘جمال’ – بمزح – : – جدة العروسة هاهاهاها !!
إبتسم ‘عبد الحميد’ من مزحة ‘جمال’ ..
‘عبد الحميد’ : – طيب أنا هروح دلوقتي أجيب لك الممرضة قبل ما أسافر القاهرة !!
‘جمال’ – بقلق – : – هتسافر ليه !!
هتسيب فرح إبن خالك !!!
قولي هو في حاجة !!
الاولاد بخير !!!
‘عبد الحميد ‘ : – لا أطمن هم كويسين و الحمدلله أنا بس هسافر علشان أجيبهم ينبسطوا في فرح ‘عماد’ !!
‘جمال’ : – برافو أنا مشتاق اشوفهم حاول ترجع بسرعة !!
‘عبدالحميد’ : – هرجع الليلة إن شاء الله !!
سلام عليكم !!!
‘جمال’ : – و عليكم السلام ترجع بالسلامة يا أبني !!
# * # * # * # * #
خرج ‘عبدالحميد’ من الفندق و راح للبيت اللي ساكنه فيه ‘زهراء’ و ‘توليب’ ..
خبط ‘عبدالحميد’ باب البيت و فتحت له الباب بنت اخته ..
‘فرح’ – بهمس – : – إتفضل أدخل يا خال بس إمشي بشويش !!
‘عبدالحميد’ – بصوت واطي – : – ليه في إيه !!
و ايه اللي جابك هنا !!
‘فرح’ : – ماما جابتنا هنا أنا و ‘سارة’ و ‘كريم’ علشان هي قالت إنها عايزه تنام و ترتاح لها شويه من دوشة ‘كريم’ !!
‘عبدالحميد’ : – طيب بس إنتي ليه بتوطي صوتك !!
‘فرح’ : – خالتي في الحمام عايزه تحمينا أنا و ‘سارة’ !!
‘عبد الحميد’ : – تحبي أخش الحمام معاها أساعدها تحميكم !!
ضحكت ‘فرح’ مع ‘عبد الحميد’ و في نفس اللحظة خرجت ‘توليب’ من الحمام و هي لابسه قميص نوم أسود طويل مبلول بالمية و بتحضن ‘كريم’ على كتفها و بايدها الثانية بتغطيه بالمنشفة ..
‘توليب’ : – يلا يا بنات دور مين دلوقتي تدخل أحميها !!
نسي ‘عبد الحميد’ نفسه و رد عليها بشكل تلقاني ..
‘عبدالحميد’ : – دوري أنا !!!
شافها ‘عبدالحميد’ و عجبه جسمها الممتلئ و قعد يفحصها بنظراته و يقارنها مع جسم ‘نرجس’ النحيف بشكل مفرط ..
إتفاجأت ‘توليب’ من وجود ‘عبدالحميد’ واقف قدامها فتوقفت في مكانها و ماقدرتش تتحرك خطوة و بخجل حاولت تغطي نفسها بطرف منشفة ‘كريم’ و بجسمه ..
‘توليب’ : – لو سمحت أمشي !!!
عبد الحميد’ : – أنتي ليه لسه واقفه مكانك !!!
‘توليب’ : – لو سمحت نزل عينك ماتشوفنيش !!
‘عبدالحميد’ : – أجري من قدامي زي بقية الناس !!
‘توليب’ : – اووه لو سمحت !!!
‘عبدالحميد’ : – هو عقلك حصل له شورت كهرباء عطل لك رجليكي !!
خرجت ‘زهراء’ من أوضة نومها و وقفت قدام الباب ..
‘زهراء’ : – ‘عبدالحميد’ !!!
التفت ‘عبد الحميد’ لخالته ‘زهراء’ ..
‘زهراء’ : – تعال إدخل !!
دخل ‘عبدالحميد’ أوضة ‘زهراء’ و هو مبسوط بالمنظر اللي شافه و قعد على سريرها ..
‘زهراء’ : – مالك مش عيب عليك تقعد تبص لها !!
‘عبدالحميد’ : – و هي إيه اللي مانعها تهرب من قدامي !!
‘زهراء’ : – و هي ليه تهرب !!!
‘عبد الحميد’ : – تجري من قدامي زي إي ست لو كانت في مكانها !!
‘زهراء’ : – هو كده طبعها !!!
‘عبد الحميد’ : – ماله طبعها ؟!!
‘زهراء’ : – طبعها إنها تتجمد في مكانها لو تفاجأت من أي حاجة قدامها !!
‘عبدالحميد’ : – طبعها مش كويس يعني هي لو شافت عربية جايه ناحيتها فأعصابها هتتجمد و توقف في مكانها و مش هتقدر تهرب من العربية قبل ما تخبطها !!!
‘زهراء’ : – قولي إيه اللي جابك من بدري !!
‘عبدالحميد’ : – عمي عايزها تروح له تديله الأدوية !!
‘زهراء’ : – بس كده حاااضر انت اسبق و انا هخليها تحصلك عند عمك !!
‘عبدالحميد’ : – لا انا مسافر دلوقتي اجيب ولادي فممكن تطلبي منها تستعجل و أنا هوصلها في طريقي !!
‘زهراء’ : – لا يا أبني ماتتعبش نفسك سافر أنت بالسلامة و أنا هروح معاها و بالمرة ننتقل للجناح اللي قولت لنا عليه !!
‘عبدالحميد’ : – طيب زي ما تحبي اشوفك بخير !!
‘زهراء’ : – و أنت بخير تروح و تيجي مع ولادك بالسلامة !!
خرج ‘عبدالحميد’ و هو بيفكر بتعجب من رد فعل ‘توليب’ الغريب لما شافته واقف قدامها ..
# * # * # * # * #
دخلت ‘زهراء’ على ‘توليب’ و شافتها قاعدة على سريرها بتبكي بحرقة ..
‘زهراء’ : – ‘توليب’ !!!
رفعت ‘توليب’ راسها ..
‘توليب’ : – أنا كنت لابسه الشبشب و مش لابسه جزمتي الطبية و خفت لو مشيت قدامه يشوف طريقة مشيتي و يعرف حقيقتي !!
انا بكره نفسي !!
نفسي أموت و أخلص !!!
قربت ‘زهراء’ من ‘توليب’ و حضنتها ..
‘زهراء’ : – بنتي ده إبتلاء من ربنا و لازم تصبري عليه !!
كل إنسان و فيه حاجة مافيش إنسان كامل الكمال لله وحده !!
قولي يارب أنا رضيت بقضائك و أكسبي أجر ثواب صبرك !!
‘توليب’ – ببكاء – : – و نعم بالله !!!
فكرت ‘زهراء’ بكلام ينسي ‘توليب’ حزنها ..
‘زهراء’ – بفزع – : – إيه ده هو ‘عبد الحميد’ شافك كده !!!
إفتكرت ‘توليب’ نظرات ‘عبد الحميد’ الجريئة و مسحت دموعها بصوابعها ..
‘توليب’ : – هاه أيوه شافني كدا و قعد يبص لي من غير أدب !!
‘زهراء’ : – يعني جوزك طلعت عينه زيغه !!
‘توليب’ : – قووي !!
‘زهراء’ : – عنده حق و هو مجنون يسيب فرصة زي دي و ملابسك الداخلية كدا واضحة !!
‘توليب’ : – يا لهوي !!!
‘زهراء’ : – أنا بحذرك من دلوقتي أوعي تسمحي له يستفرط بيكي و أنتي عند عمه !!
‘توليب’ – بمزح – : – و فيها إيه مش جوزي !!
‘زهراء’ : – ههههه طب خلينا دلوقتي نغير هدومنا و نرجع ولاد ‘حنان’ لبيتها و نروح أنا و أنتي لعمه و ننتقل للفندق !!
‘توليب’ : – إيوااا بس أنا هنكون مكسوفه من ‘عبد الحميد’ لما أقابله !!!
‘زهراء’ : – إطمني مش هتقابليه علشان هو خلاص هيسافر و راح المطار !!
‘توليب’ – بحزن – : – هيسافر !!!
ليه يسافر ؟!!
‘زهراء’ : – لحقتي تشتاقي له و هو لسه من دقيقة كان واقف قدامك !!
‘توليب’ : – تقولي أنا عجبته !!!
‘زهراء’ – بنفاذ صبر – : – ‘توليييب’ إلبسي بسرعة الراجل تعبان و هيموت بسببك !!
‘توليب’ – بفزع – : – حاضر حاضر دقيقة بس و هلبس بس بعدما أخلص من لبس ‘كريم’ !!
:البارات ال 17/18/19
١٧- الحب للجميع.
أخذت 'توليب' ولاد 'حنان' و وصلتهم لبيتهم و رجعت ل 'زهراء' و راحوا مع بعض لفندق "زهرة النرجس" ..
طلعوا لجناح 'جمال' و لقوا 'أكرم' واقف مستنيهم قدام الباب ..
'إكرم' : - إتفضلوا !!!
'جمال' بيه مستنيكي يا دكتورة !!
دخلت 'توليب' أوضة النوم و شافت 'جمال' نايم في سريره فقربت منه بهدوء و حاولت تصحيه ..
'توليب' : - أستاذ 'جمال' !!!
صحى 'جمال' بسرعة و إبتسم لما شاف 'توليب' قدامه ..
'جمال' : - صباح الورد !!!
صباح الجمال الملائكي !!
'توليب' - بإبتسامة - : - أنا هسمح لك تقولي كلام حلو لو قمت بالسلامة !!
'جمال' : - هههه مش هتقدري تمنعيني لإني دلوقتي حاسس إني بقيت كويس !!
تقدمت 'زهراء' ناحيتهم ..
'زهراء' : - الحمدلله على سلامتك !!
شاف 'جمال' ل 'زهراء' بإهتمام و حاول يقوم من سريره ..
'زهراء' : - خليك مرتاح أرجوك ماتتعبش نفسك !!
'جمال' : - أهلاً ست 'زهراء' شكراً لزيارتك !!
أتفضلوا أقعدوا !!!
اشر 'جمال' لكراسي قريبه منه و 'زهراء' و 'توليب' راحوا قعدوا عليهم ..
'جمال' : - عامله إيه يا ست 'زهراء' ؟!!
دي فتره طويلة مرت علينا ماشفناش فيها بعض !!!
أفتكر أخر مرة كانت ..!!
'زهراء' : - في باريس يوم ولادة بنتك للتوأم !!
'جمال' : - صح أنا ماقدرتش أنسى اليوم ده خالص !!
'توليب' : - اكيد علشان بقيت ج...!!!
بص 'جمال' ناحية 'زهراء' ..
'جمال' - مقاطع - : - لإني شفت وردة جميلة عن قرب !!
'توليب' - بدهشة - : - علشان شفت وردة !!!
هو ايه نوع الوردة دي !!
ضحك 'جمال' من رد 'توليب' ..
'جمال' : - ههههه أقصد لإنه كان يوم ولادة أحفادي 'أدم' و 'آيريس' !!
أحرجت 'زهراء' من كلام 'جمال' و نظراته عليها و حست بارتفاع الدم لخدودها فالتفتت ناحية 'توليب' ..
'زهراء' - بإرتباك - : - ما تقومي تشوفي الأدوية اللي هتديها للسيد 'جمال' !!
'توليب' : - أيوه صح دا أنا نسيت !!
قامت 'توليب' و مشيت ناحية الدولاب و أخذت الوصفة و الأدوية ..
حل الصمت في الاوضة أكثر من دقيقة فإلتفتت 'توليب' مستغربة من الصمت و شافت نظرات الحب المتبادلة في عيون 'جمال' و 'زهراء' و ابتسمت لما شافت 'زهراء' إنكسفت و نزلت عينيها من طول نظراته ..
قطعت 'توليب' عليهم الصمت ..
'توليب' : - بعتذر من حضرتك أستاذ 'جمال' بس أنا من بكرة مش هجي فياريت تشوف ممرض غيري !!
'زهراء' - بفزع - : - ليه يجيب ممرض غيرك و إنتي موجودة !!!
'توليب' : - علشان أنا شغلي اهتم بيكي ب ...!!
'زهراء' - مقاطعة - : - أنا صحتي كويسه مافيهاش أي حاجة !!
و كمان ماتخافيش أنا هكون أجي معاكي كل يوم !!
'توليب' : - أخاف !!!
'زهراء' - باحراج - : - أقصد علشان الطريق بعيدة عليكي !!
'جمال' - بفرحة - : - أيوه يا 'زهراء' أنتي لازم تيجي معاها كل يوم !!
'توليب' : - بمناسبة إيه تجي معايا !!!
'جمال'- بإرتباك - : - علشان 'عبد الحميد' وداكم لبيت بعيد شوي عن الفندق و أنتي ماينفعش تجي هنا في وقت الليل أو حتى الصباح و أنتي لوحدك !!!
'توليب' : - لا خلاص ما إحنا اليوم وقت الظهر هننتقل للفندق !!
'جمال' : - الفندق !!!
كويس يبقى أنا اللي هكون أجي عندك يا 'أمل' في أي وقت أحتجت ليكي !!
'زهراء' - بسرعة - : - تشرف في أي وقت سيد 'جمال' !!
'توليب' : -'زهراء' هو بيتكلم معايا أنا !!!
إبتسم 'جمال' من معانده 'توليب' ل 'زهراء' و إفتكر تعبه ..
'جمال' - بحزن - : - شفتي يا 'زهراء' بقيت مريض بالسرطان و مش عارف كم بقى لي يوم أعيشهم !!
'زهراء' - بخوف - : - لااا ماتقولش كده !!!
دا في ناس بصحتها و ماتوا بسرعة و في ناس مريضة و عاشوا كثير !!!
أنا متأكده إنك بإذن الله هتقدر تهزم المرض !!
لانك إنسان مؤمن و بالدعاء و الثقة في الله هتقدر تحقق المستحيل! !
مافيش حاجة صعبه على اللي خلقنا أنت بس أحسن الظن بيه و إن شاء الله هتلاقي صحتك رجعت زي الأول و أحسن !!!
إرتاح 'جمال' من كلام 'زهراء' و شاف الفرق الكبير بين مراته 'إيزابيل' و هي بتغذيه بالإحباط و مستنيه موته بأسرع وقت ..
و بين 'زهراء' و هي بتمده بالقوة و بتشجعه على الحياة ..
أخذت 'توليب' تجهز المحلول و تحط داخله الأدوية المطلوبة و هي بتابع بصمت الحوار بين 'جمال' و 'زهراء' ..
'جمال' : - إيه رايك يا 'زهراء' لما يخلص المحلول نخرج أنا و إنتي خارج الفندق و أعزمك على الفطار !!
'توليب' : - بس أنت ممنوع تاكل أي فطار !!
'جمال' : - خلاص انتوا تفطروا و انا اقعد معاكم !!
اصلي زهقت من القعدة في الجناح لوحدي !!
'توليب' : - بس يمكن مراتك تزعل لو أنت خرجت من أوضة نومك !!!
قفزت 'توليب' من مكانها و صرخت و هي بتحس قرصة أصابع 'زهراء' في رجلها و راحت تدعك مكان الوجع ..
'توليب' : - آااااي أقصد هي فين !!
'جمال' : - راحت تغوص في البحر !!
إن شاء الله تغطس ماترجع !!
'توليب' : - لااا !!!
حرام تدعي على حد !!
حست 'زهراء' بلذة فرحة في داخلها و هي بتسمع دعوة 'جمال' على مراته ..
'زهراء' - لنفسها - ... " آمين !!!
هي تستاهل !! " ...
'جمال' : - 'زهراء' لو أنتي حاسه بملل تقدري تخرجي و تستنينا في إي مكان يعجبك و إحنا هنخلص و نحصلك !!
'زهراء' : - لا لا بالعكس أنا بحس بالملل لو قعدت لوحدي !!
'جمال' : - كويس خليكي هنا جنبي !!
أنا محتاج لك !!!
طار قلب 'زهراء' من الفرحة بإعتراف 'جمال' بأحتياجه فتحمست بالكلام تعترف له بخوفها عليه ..
'زهراء' : - تعرف سيد 'جمال' أنا إمبارح سهرت طول الليل و قعدت أدعي لك لما عرفت إنك تعبت و حتى أسال 'أمل' !!
'توليب' : - أنا كنت نايمة هاااه أيوة صح !!
إبتسم 'جمال' من طيبة 'زهراء' ..
'جمال' : - ربنا يخليكي ليا و يسعدك و يحقق لك كل أمانيكي !!
'زهراء' - بصوت عالي - : - آميييين !!!
إنبسط 'جمال' بزيارة 'زهراء' ..
لإنها غيرت إحساسه من التشاؤم و الخوف ..
إلى القوة و التفاؤل ..
و حس إن صحته هترجع له من جديد ..
# * # * #
١٨- نصيب الورد.
بعد مرور نصف ساعة خلص ‘جمال’ من اخذ المحلول فقربت منه ‘توليب’ و قامت بنزع أنبوبة التوصيل و قفلت الكانيولا بغطائها بإحكام ..
‘توليب’ : – بالشفاء إن شاء الله !!
‘جمال’ : – الله يسلمك يا بنتي !!
يلا خلونا نمشي !!
‘توليب’ : – طب إرتاح شوية بعد المحلول و بعدها أنا هساعدك تقوم من سريرك !!
‘جمال’ : – لا متشكر خليكي مرتاحه أنا أقدر أقوم لوحدي !!
‘توليب’ - بإبتسامة - : – ليه ؟!!
‘جمال’ : – مش عايز أتعب ست جميلة معايا !!
‘توليب’: – و إمبارح مش أنا اللي قمت بمساعدتك !!
‘جمال’ : – ايوه لأني إمبارح كنت تعبان قوي و النهارده أنا كويس !!
هاتي لي بس البالطو و تعالي لبسيني !!
أخذت ‘توليب’ البالطو و قامت تلبسه ل ‘جمال’ و طلعت لسانها من وراه تغيظ ‘زهراء’ ..
إبتسمت ‘زهراء’ من مزاح ‘توليب’ و قامت تقرب الكرسي ل ‘جمال’ ..
إنبسط ‘جمال’ لقرب ‘زهراء’ منه و قام من سريره و قعد على الكرسي ..
نزلوا للحديقة و أختاروا يقعدوا في طاولة تحت ظل شجرة كبيرة ..
‘زهراء’ : – بسم الله ماشاء الله الفندق بتاعك جميل جدا !!
و حديقتها زي الجنة بأشجارها و ورودها !!
‘جمال’ : – الفندق و الحديقة و القرية السياحية كلهم من تصميم ‘عبدالحميد’ !!
حست ‘توليب’ بالفخر بإنجازات ‘عبدالحميد’ و إبتسمت من سعادتها ..
شاف ‘جمال’ إبتسامة ‘توليب’ فحب يسألها ..
‘جمال’ : – ‘أمل’ !!!
‘توليب’ : – نعم !!!
‘جمال’ : – هو إنتي متجوزة ؟!!
‘توليب’ – بإرتباك – : – لا !!!
‘جمال’ : – طب مخطوبة أو مرتبطة بحد ؟!!
‘توليب’ : – لا لا !!
‘جمال’ – بإستغراب – : – أقدر أسألك إيه هو السبب !!
‘توليب’ – بمزح – : – محدش جه يخطبني !!
‘جمال’ : – هههههه دول أكيد “عميان” !!
في حد يسيب واحدة حلوة زيك !!
حست ‘توليب’ بجرح من كلمة “عميان” فسكتت ..
تدخلت ‘زهراء’ بسرعة لما شافت تغير وش ‘توليب’ ..
‘زهراء’ : – القسمة و النصيب !!
محدش يقدر يعترض على حكمة ربنا !!
‘جمال’ : – و نعم بالله !!
عندك حق محدش يقدر يختار نصيبه !!
و أنتي يا بنتي أحمدي ربنا إنه ماجالكيش نصيب خايب زي نصيب ‘عبدالحميد’ في المرتين !!
‘توليب’ : – قصدك ايه !!
‘جمال’ : – مسكين ‘عبدالحميد’ أول مرة إتجوز بنتي و هي بغرورها ضيعت حبه ليها !!
و دلوقتي إتجوز عليها واحدة محدش يقبل يبص ناحيتها !!
‘زهراء’ – بسرعة – : – الجو هنا منعش يج ..!!
‘توليب’ – مقاطعة – : – مالها مراته الثانية !!!
‘جمال’ : – انا زعلت عليه قوي لما شفته ندمان على جوازته الجديدة !!
كان فاكر إنه لو إتجوز واحدة مش حلوة فده هيخلي ‘نرجس’ تبطل غرور و ترجع تهتم بيه من غيرتها عليه !!
‘زهراء’ : – مش محتاج تقولنا بكل ده ما إحنا عارفينه من ‘حنان’ !!
‘جمال’ : – مسكينة مراته الثانية صعبت عليا لما عرفت إنها مابتقدرش تشوف كويس و بتمشي برجل واحدة قصيرة !!
حست ‘توليب’ بالعرق بيتجمع على جبينها و حاولت تتنفس ببطء من فمها علشان تقدر تتحكم بنفسها و تتماسك و تمنع نزول دموعها ..
‘توليب’ : – يعني الكل عارف بقصة عمى عينها و قصر رجلها !!
‘جمال’ : – اه ‘عبدالحميد’ قال لنا كل حاجة عنها حتى بشاعة صورتها !!
و دلوقتي هو ناوي يطلقها !!
سقط قلب ‘توليب’ تحت رجلها و حست بالبرد بيقرص في كل جسمها ..
‘توليب’ – بخوف – : – هو قال لك انه هيطلقها !!
‘جمال’ : – لا هو ما قاليش بصراحة انه هيطلق بس عرفت لما قال لي انه حاسس حياته تلخبطت من وقت ما إتجوزها !!
و هيطلب من أخته تشوف له صرفه معاها !!
‘زهراء’ : – خلاص خلينا نقوم انا عايزه …!!
‘توليب’ – مقاطعة بقهر – : – و هو ليه حاسس بحياته إنها تلخبطت و هو لا هيعيش معاها و لا حتى هيشوفها !!
يعني هو مش حاسس بذنب حياتها إنها هتتعقد بعد ما يطلقها !!
‘جمال’ : – و هي ليه حياتها هتتعقد و هي محدش كان هيوافق يتجوزها أصلاً !!
‘توليب’ : – لانها كانت عايشة راضيه بنصيبها و دلوقتي هتاخذ لقب مطلقة بعدما يطلقها !!
هو شايف طلاقه منها إنها حاجة عادية !!
‘جمال’ : – عندك حق و أنا في الحقيقة حبيتها من غير ما اشوفها لما عرفت بقصتها مع والدها ازاي هي عاشت لخدمتة !!
التفت ‘جمال’ ل ‘زهراء’ ..
‘جمال’ : – هو ‘عبدالحميد’ قال لك على أسمها نفسي أعرفه !!!
‘زهراء’ : – لا هو ماقاليش لكني عرفته من ‘حنان’ لإنها صديقتها !!
‘جمال’ : – إسمها إيه ؟!!
‘زهراء’ : – إسمها ‘توليب عبد الصبور’ !!
‘جمال’ : – ‘توليب’ !!!
يا سلااام إسم جميل جدا !!
عارفين معنى “توليب” ؟!!
هو إسم لنوع ورد بيرمز للحب الأبدي !!
حب العائلة !!
الأمل !!
حب الإنسانية !!
يعني على حسب لونه بيتغير معناه !!
و أنا مراتي غلطت لما سمت بنتنا “نرجس” لإنه زهر بيرمز للغرور !!
الأنانية !!
حب الذات !!
و بيقتل أي نبات يطلع جنبه ينافسه !!
و بنتي للأسف أخذت نصيبها من إسم الزهر ده !!
‘زهراء’ : – ربنا يهدي بنتك !!!
‘توليب’ : – ‘زهراء’ خلينا نمشي !!
أنا حاسه ببرد !!
‘زهراء’ : – طيب بعد إذنك ممكن نقوم نمشي أو تحب نساعدك ترجع على أوضتك !!
‘جمال’ : – لا لا أنا معايا ‘اكرم’ !!
تحبوا أنده لكم سواق عربيتي يجي يوصلكم يعني علشان ‘أمل’ تعبانه !!
‘زهراء’ : – لا متشكرين إحنا عايزين نمشي و نتفرج في طريقنا على المناظر الجميلة و نرجع الدم ل ‘أمل’ !!
أقصد علشان هي حاسه بالبرد !!
يلا يا ‘أمل’ قومي و أنت ربنا يشفيك و يقومك لينا بالسلامة !!
نهارك سعيد !!!
‘جمال’ : – مع السلامة و خذوا بالكم من نفسكم !!
قامت ‘توليب’ و هي في حالة صدمة شديدة ..
عمرها ما حست صدمة زي دي ..
# * # * # * # *
: ١٩-رحمة.
فضلت ‘توليب’ ساكته و هي ماشيه طول الطريق تعيد كلام ‘جمال’ في عقلها ..
‘توليب’ – لنفسها – … ” منك لله يا ‘حنان’ بسببك بقيت مهزلة قدام الكل !!
قولتي إن أخوكي طلب واحدة مش حلوة علشان يتجوزها !!
و انا فكرت إنك كذبتي عليه إني مش حلوة علشان بس يقبل يتجوزني !!
و ماصارحتنيش إنك فضحتي له بكل عيوبي قدامه !!! ” …
مشيت ‘توليب’ شوي و رجعت تفكر ..
‘توليب’ – لنفسها – … ” و أخوكي خلاص قرر إنه يطلقني بعدما عرفت مراته بجوازته و مابقاش ليا لازمه !!!
أنا دلوقتي حسيت معنى غياب الأب !!
لإنكم ماكنتوش هتقدروا تتجرأوا عليا وأكون لعبة بين إيديكم لو أبويا كان عايش !!
أنا غلطت بموافقتي على جوازتي من أخوكي !!
كنت فاكره إني هقدر أقرب منه !!
و لو فشلت اكون راضية إن إسمي إرتبط بإسمه لنهاية عمري !!! ” …
إحترمت ‘زهراء’ صمت ‘توليب’ و فكرت إنها مش هتقدر تتكلم أو تتفاهم معاها براحتها و هم في وسط الطريق قدام الناس ..
بعد ربع ساعة وصلوا للبيت ففتحت ‘زهراء’ الباب و دخلت مع ‘توليب’ ..
إلتفتت ‘توليب’ ناحية ‘زهراء’ و تكلمت بعصبيه ..
‘توليب’ : – إسمعي أنا من بكرة مش هروح للسيد ‘جمال’ !!
فلو سمحتي بلغيه يشوف له ممرضة ثانية لإني هرجع القاهرة !!
‘زهراء’ : – مش وقته الكلام ده أول حاجة خشي الحمام و استحمي و إنسي كل الكلام اللي سمعتيه منه !!
دخلت ‘توليب’ بنوبه ضحك ..
‘توليب’ : – ههههههه أنسى إيه و لا إيه !!!
أنسى حقيقتي إني مابشفش غير بعين واحدة !!
و لا أنسى رجلي اللي خلعها ليا وقتما أنا بتولد دكتور مستهتر بشغله ماعندوش ضمير و مابيخافش ربنا !!
و لا أنسى إني بشعه زي ما إنتوا بتقولوا عليا !!!
‘زهراء’ : – أنتي جميلة زي القمر و دا واضح للكل !!
هزت ‘توليب’ رأسها إنها مش مقتنعه بكلامها ..
‘زهراء’ : – إنتي عارفه هي ‘حنان’ قالت كده علشان بس تقنع ‘عبدالحميد’ بجوازته منك !!
إنفجرت ‘توليب’ تبكي و رمت نفسها على أقرب كرسي ..
‘توليب’ : – إيوااا و أهم حاجة إنها فضحت عيوبي قدامه و قالت له على كل الحقيقة !!
‘زهراء’ : – يعني أنتي كنتي عايزه منها ماتقولش ل ‘عبد الحميد’ بالحقيقة ؟!!
دا كان يبقى غش !!!
‘توليب’ : – الحقيقة إنه مافيش حد بيقبل يتجوز واحدة فيها عيوب خلقية !!!
‘زهراء’ : – أنتي شايفه اللي فيكي هي عيوب !!!
‘توليب’ : – أيواااا عيوب في مظهري و بنكسف منهم كل يوم !!
‘زهراء’ : – لا يا ‘توليب’ أنتي غلطانه قوي !!
لإن دول مش عيوب دول قوة !!
لإنك بتعيشي بيهم كل يوم و بتصبري على المشقة اللي بتعانيها منهم !!
ربنا هو اللي أختار لك تعيشي كده !!
هل يعني هو بيظلمك !!
هل إنتي أقل من كل البشر اللي خلقهم !!
معاذ الله !!!
هو أختارك إنتي مخصوص تكوني كده علشان هو بيحبك و عايز في كل لحظة من عمرك بيعدي يكتب لك فيه أجر كبير !!
أجر الصبر على الإبتلاء !!
(إِنَّمَا يُوَفَّى الصَّابِرُونَ أَجْرَهُم بِغَيْرِ حِسَابٍ) !!
عايزه ايه بعد ده !!
و نبينا عليه أفضل الصلاة و السلام قال عن المؤمن « حتى الشوكة يُشاكها إلا كفر الله بها من خطاياه»
إذا كان ألم ثواني لشوكه فيها تكفير خطايا فإنتي دلوقتي بصبرك و شكرك لربنا على إبتلائك بتلاقي الحسنات نازله عليكي و بنفس الوقت سيئات بتكفر عنك في كل لحظة !!!
دا انتي يمكن تسبقينا و تدخلي الجنة و إحنا نفضل نتحاسب فترة طويلة !!
طبعا علم الغيب عند ربنا لكن انا بتكلم في حاجة واضحة !!
ربنا مش ظالم ربنا لما بيحب عبد بيبتليه !!
(وَاللَّهُ يُحِبُّ الصَّابِرِينَ) !!
الأنبياء هم أكثر البشر في الإبتلاء ثم الأمثل فالأمثل يعني إنتي قريبه من الأنبياء رضوان الله عليهم !!
إنتي أفضل من كل الناس اللي هي معافاة !!
لأن الصبر هو من أفضل صفات المؤمن و أصعبها !!
و إنتي عارفه إنه مافيش إنسان من غير إمتحان كل انسان فيه حاجة ربنا بيبتليه بيها !!!
ناس بتموت ولادها و ناس بتفقد أموالها و ناس بتعيش بين الحرب و الخوف و ناس بتعيش وسط الفقر و ناس بتتألم من أمراض خطيرة و ناس بيحصل لهم حوادث و عايشين و كل واحد بيكسب حسنات على قدر صبره !!
ربنا جعل الجنة الجزاء الوحيد للصابرين يوم القيامة !!
(إِنِّي جَزَيْتُهُمُ الْيَوْمَ بِمَا صَبَرُوا أَنَّهُمْ هُمُ الْفَائِزُونَ) !!
الفوز في الآخرة هو بشارة الصابرين !!
مسحت’توليب’ دموعها و قعدت تسمع ل ‘زهراء’ بكل حواسها ..
‘توليب’ : – يارب !!
‘زهراء’ : – و إي حاجة في الجسد ما ينفعش نقول عليه عيب لإن دي خلقه ربنا و حتى لو حصلت له حاجة بعد ولادته !!
العيب نقوله على إنسان لو شفنا منه صفة ذميمة زي الحسد ، النفاق ، الطمع ، النميمة ، البخل ووو لإنه طول حياته بيضر غيره !!
و “بعض” الناس بتكون فيها عيوب بس من غير إردتهم زي الكسل أو العصبية أو زي اللي بينسى كثير !!
فدول بيأذوا نفسهم أكثر مابيأذوا غيرهم فمحتاجين حد قريب منهم يساعدهم أو من دكتور علشان يتخلصوا من الصفة دي !!
‘توليب’ : – كلامك حلو قوي !!
قربت ‘زهراء’ من’توليب’ أكثر ..
‘زهراء’ : – و لو سابك ‘عبدالحميد’ هيجي إيه هو جنب رحمة ربنا !!
هو بشر لا بيقدم و لا بيأخر هو عبد زي و زيك مستني بس رحمة ربنا تنزل عليه !!
عليكي بالصبر يا بنتي الصبر و ربنا إن شاء الله هيجازيك أحسن الجزاء !!
حياة الدنيا هي حلم و هيجي يوم و نفوق منها بموتنا !!
(وَالْآخِرَةُ خَيْرٌ وَأَبْقَىٰ) إختاري الاخرة لانها الحياة الحقيقية !!
‘توليب’ : – حسيت برحمة ربنا علينا و ضعف البشر قدامه !!
و دلوقتي مش بيهمني اي حاجة في جسمي !!
‘زهراء’ : – إيوا كده عيشي حياتك بحلوها و مرها كلنا ماشيين من الدنيا الصعبة دي و هنروح إن شاء الله للسعادة الأبدية في الأخرة !!
فكرت ‘توليب’ شويه ..
‘توليب’ : – بس ‘حنان’ ليه فضحتني قدامه دي كانت أسرار بينا !!
و كل اللي عرفوا منه اكيد دلوقتي بيضّحكوا عليا !!
‘زهراء’ : -‘توليب’ هنرجع من ثاني !!!
أكيد ‘حنان’ ليها أسبابها لما صارحت ‘عبد الحميد’ !!
ماينفعش تحكمي عليها من قبل ما تسمعي منها إيه هي مبرراتها !!
و أنتي تعرفيها من سنين طويلة هل في مرة شفتي منها حاجة وحشة !!!
‘توليب’ : – لا عمري!!
دي هي دايما واقفه جنبي !!
‘زهراء’ : – يعني ينفع من موقف واحد تمسحي كل الحاجات الحلوة اللي شفتيها منها !!!
‘توليب’ : – لا ماينفعش !!
‘زهراء’ : – و بعدين قولي لي إيه كان هيكون شعورك لو ‘حنان’ قالت لك في وشك كده إنها قالت له فيكي كذا و كذا !!
مش دا كان يبقى منها قله ذوق !!!
‘توليب’ : – إيوه صح !!
‘حنان’ دائماً حنينه !!
إنبتسمت ‘زهراء’ بعدما شافت رضا ‘توليب’ ..
‘زهراء’ : – و دلوقتي يلا قوي استحمي علشان تهدي نفسك و صلي ركعتين لربنا و أدعي له و قلبك متيقن من الإجابة !!
و إن شاء الله هتلاقي ‘عبدالحميد’ واقع بين إيديكي !!
دايما خليكي واثقة في ربنا و ماتقطعيش الأمل من روحك !!
و إفتكري و أنتي بتدعي ربنا !!
إن الله مع مين !!!
‘توليب’ : – (إِنَّ اللَّـهَ مَعَ الصَّابِرِينَ) !!
‘زهراء’ – بإبتسامة – : – صدق الله العظيم !!!
إبتسمت لها ‘توليب’ بسعادة و قامت تستحم و راحت تصلي و تدعي ربنا من كل قلبها ..
إنه يجعل لها نصيب من الحب ..
في قلب ‘عبدالحميد’ ..
إللي عاوز يوصله اشعار بتكملة الروايه يعمل إنضمام من هنا
اللي خلص قراءه ميخرجشي وينزل تحت يقرأ الروايات الكامله اللي جبتها لكم دي 👇👇👇👇👇👇👇👇👇
❤️💙❤️💙❤️💙❤️💙❤️💙❤️💙
الصفحه الرئيسيه للمدونه والروايات الكامله من هنا
❤️💙❤️💙❤️💙❤️💙❤️
![]() |
روايات كامله وحصريه
لعيونكم روايات كامله من هنا 👇👇👇👇👇👇👇👇
رواية أحببته ولكني أكابر كامله
نوفيلا سانتقم ولكن الصبر كامله
رواية جميله في قلب الاسد كامله
رواية ملاك في عالم الشياطين كامله
رواية لثام الخلود كامله من هنا
رواية جميله في قلب الاسد كامله
رواية اختبار القدر كامله من هنا
تعليقات
إرسال تعليق