رواية تبقي الحياه ولكن الفصل الاول حتى الفصل التاسع والعشرون والاخير بقلم شريهان مطاوع كامله
رواية تبقي الحياه ولكن الفصل الاول حتى الفصل التاسع والعشرون والاخير بقلم شريهان مطاوع كامله
البارت الاول
انا بنت عندي 23 سنه ندى يوسف طولي 165 سم لون عيوني سماوي شعري بني بشرتي بيضاء جدا زي الاميرات حاصله على كليه تجاره لي اربع اخوات الكبير محمد محامي متزوج مي بنت عمتي عنده ولدين مصطفى وشريف والاخ الثاني احمد دكتور متزوج ايه وهي في انتظار مولود والاخ الثالث محمود مدرس هو خاطب والاخ الرابع مصطفى كليه حقوق عندي بابا يوسف اقرب انسان لي في الدنيا كان مدرس ثانوي طبعا قبل ما يطلع على المعاش والدتي كانت مديره مدرسه وطلعت على المعاش فتحت حضانه خاصه
حكايتي انا انا باحب ابن عمتي متعلقه به منذ الصغر وهو شريف ضابط جيش وله مكانه كبيره هو شاب ال 35 من عمره شعره اسمر لون عيونه بني مفتول العضلات هو شخص جذاب وانا وهو متعلقين ببعض جدا منذ الصغر كان انسان متفاهم معي جدا كانت باحبه كثير تقريبا منذ الابتدائي وانا باحبه كثير هو طبعا اكبر مني بعشر سنين طبعا كان له تاثير علي كبير جدا يومي ما كان بيعدي غير وهو معي كل خطوه في حياتي بقلم شريهان مطاوع
في حياتي انت دائما يعاملني حبيب واب واخ وسندي واماني في الدنيا لكن كان الشخصيات الشديده جدا على قد ما كنت باحبه لكن كنت باخاف جدا ازعل حب حياتي
محمد اخي انسان شديد جدا متزوج بنت عمتي وهي اقرب انسانه لي دائما كانت الاخت والام الحنونه والصحبه الجدعه كانت دائما تقف بجواري ولان محمد كان معارض جوازي من شريف ابن عمتي ولكن مي كانت بتدعمني محمد كان معارض جوزنا لانه كان شايف اني شريف اكبر مني وطبعا لان شريف كان اكبر مني 10 سنين لكن انا كنت متعلقه بي كثير كان في البدايه كان شريف بيتعمل معي وكانه اخ كبير كان يخاف عليه يومي يوديني المدرسه فسحني نخرج دائما كنت باحس بحنانه لحد ما جاء واعترف لي بحبه وقال لي ان هو يحبني وانا كنت ببدله نفس الشعور وقف امامي وقال لي باحبك وطبعا اول مره اسمع كلمه باحبك وانا في اولى ثانوي برغم اني دائما كنت حساها بكل تصرفاته لكن المره دي سمعتها اللي بحبك بصراحه اتلخبطت مش عارفه ارد عليها غير اني قلت له عايزه شيكولاته لاني كنت باعشق شيكولاته فهو فاهم كمان امتلكني حبه امتلكتني عيون البني كنت بانظر فيهم بانسى العالم وطلب يدي من بابا يوسف كان احن واعظم اب في الدنيا كان اب بمعنى الكلمه كان صديق واخ واب كان دائما يقول لي انت الحب اللي جاء لي بعد شوق كان دائما يساعدني بكل شيء حتى لو حبيت افكر يقول لي يلا نفكر سوا كثير بقول لنفسي كل البنات متعلقين بباباهم ولا انا اللي حاله خاصه وكان دائما عقلي يجاوبني ان انا اللي محظوظه لاني مش كل البنات عندهم بابا يوسف وافق أبي على الخطوبه كنت اسعد انسانه في الدنيا انخطبت وحقق حلم حياتي حلمي اني امتلك شريف حبيبي يوم الخطوبه ارتديت فستان فيروزي الحجاب كنت اشبه الاميرات يوم خطوبتي كان احلى يوم في حياتي يوم لمس شريف يدي ولبست محبس الخطوبه وكان كل اللي حوالي انظروا لي بفرح. شديد واعجاب ومنهم اللي كان بيحسدني على شريف النهارده حلم حياتي اتحقق الحب والدفئ والامان بالنسبه لي هو شريف وكان عمته فرحانه بالليله دي قوي عمتو حنان مامه شريف واخته ايمان لكن بابا كان متوفي كان كل اللي حوالي قرايبي عماتي فرحانين جدا لشريف وانا كنت مبسوطه لاني كنت حاسه اني ملكت القمر وبعد الخطوبه خرجنا انا وشريف وركبنا مركب في النيل مفاجاه لقيت موسيقى وباليلين بتطير في الجو وهو بيمد يده ليه لنرقص سويا وانا من شده الفرح حضنته وفضلت ارقص معه وبعد ركبنا العربيه رحنا مطعم فخم وشيك وتناولنا العشاء وفضل يتحدث معي عن الاحلام وعن بكره اللي نفسه يحققه لي وفضل يتحدث وانا اسمعه وانظر في عيني لاني باعشق عيني خلصنا العشاء وذهبنا الى المنزل وانا فرحانه سعيده ومبسوطه وكل نشاط وامل لان بكره احلى فضلنا نتكلم في التليفون طول الليل عن ذكريات عن الماضي والحاضر عن مستقبلنا سوا يحقق كل احلامي وابقى اسعد انسانه في العالم سعادتي كانت هي شريف
وفي الصباح خرجت من منزلي اذهب الى كليتي وفجاه لقيت شريف واقف امام المنزل وفي بلالين طائره في الجو ورود امام المنزل وكل بالونه مكتوب عليها بحبك يا حلم حياتي وحب عمري كنت واقفه مذهوله من المنظر وبقيت فرحانه قوي وفجاه لقيته وهو ينظر في عينيه يقبلني من جبيني واخذني وصلني للكلياتي وطلب مني اول ما يجي من الاجازه نكتب كتابنا طبعا قعدت سنه حب وحياه واستقرار كان دائما يسافر الجيش طبعا ويرجع اجازته اكون اسعد انسانه في العالم ولما رجع طلب من بابا يكتب الكتاب لكن بابا رفض ودي كانت مفاجاه بالنسبه لي وكمان محمد رفض يكتب الكتاب وقال قبل الجواز على طول وشريف قرر طلبه ثلاث مرات ومرت الايام والشهور ودائما كنت احلم حلم غريب دائما وانا عروسه بادور على شريف في الحلم وهو بيترك يدي ما بلاقيه لحد ما تخرجت من الجامعه وجه اليوم اللي كنت باتمناه وحددنا ميعاد الفرح بعد 25 يوم سافر شريف والمفروض انه هيرجع ونكتب الكتاب
بقلم شريهان مطاوع
كلمني في تليفون وقال لي هاجي وهنكتب الكتاب بعد بكره نمت وانا في منتهى السعاده في انتظار رجوع حبيبي وفجاه بيجي تليفون بان شريف والكل في ذهول
البارت الثاني
تبقى الحياه ولكن ،،،. بقلم شريهان مطاوع
فجاه تليفون يرن واخي محمود يرد يتكلم مع ضابط من الجيش يبلغوا انه الضابط شريف استشهد في الجيش من عناصر الارهابيه وكان محمود في ذهول والجميع ينظر له وهو ما قادر يرد او يحكي اخذ بابا التليفون من محمود وتلقى الخبر والكل يصرخ وكنت انا في حاله ذهول من الصدمه هل شريف مات حب حياتي توفى هل من الممكن تصديق الخبر وانا اقف اشاهد الجميع يصرخ ويبكي بشده وفجاه وقعت على الارض ما حسيت بنفسي غير وانا في المستشفى واحمد اخي بجواري يواسيني بحب وحنان احمد حمد لله على سلامتك يا حبيبتي وانا احاول اتذكر ما حصل وفجاه يتذكر كل شيء حبيبي راح اصرخ واصرخ واصرخ وابكي بشده سيطر علي احمد و الممرضه واعطاني حقنه مهدئه
بابا يوسف
يستقبل جثمان شريف ومعه اخواتي ورجال العيله وكانت مامه شريف تصرخ وتقول مع السلامه يا عريس الجنه وكانت اخته تبكي بشده وتقول انا اتيتمت وبابايا مات النهارده كنت اخي وابي يا شريف وكانت مي امراه اخي تواسيهم وماما والكل كان يبكي
استقبلوا الجثمان وذهب الى الجامع ليصلي عليه مجموعه كبيره من ضباط الجيش والاهل والاقارب والكل يبكي لموت شريف شيعت الجنازه واندفن حب عمري
بابا واخواتي يستقبلون العزاء وانا في دنيا ثانيه كاد ان افقد عقلي بعدم تصديقي للحادث ومر علي 10 ايام وانا في المستشفى كان بجواري احمد ومي وتعفيت ورجعت للمنزل
بابا يوسف حمد لله على سلامتك يا حبيبتي والكل يحاول مواساتي لكن انا رفضت اسمع اي مواساه منهم لاني كنت مذهوله بقلم شريهان مطاوع
مي ممكن تدخلي اوضتك يا ندى ترتاحي يا حبيبتي حركت راسي بالموافقه والدموع في عينيه استلقيت على السرير وعقلي رافض تسديق الموقف وفضلت استرجع ذكرياتي واتذكر كل لحظه مرت علي وانا مع شريف والدموع تنزل من عيني ابكي لاني ما قادره اتحمل الحياه بدونه هل ممكن ان يتركني قبل زواجنا 25 يوم هل ممكن عقلي يستجيب ويتقبل موت حبيبي وبرغم اهتمام كل اللي حواليا وحبهم لي وبالاخص بابا يوسف كان بيخرجني في الاماكن اللي باحبها ويجيب لي شيكولاتات لان طبعا عارف اني باعشق الشيكولاته لكن للاسف ما عاد لها طعم ولا الاماكن عندي لها نفس الاحساس فقدت رغبتي ناحيه اي شيء باحبه وفضلت طول الليل افكر وفجاه خرجت من اوضتي ذهبت الى الحمام لقيت الحل وفجاه قررت اني.
البارت الثالث
تبقى الحياه ولكن،،،. بقلم شريهان مطاوع
طول الليل افكر وفجاه خرجت من اوضتي ذهبت الى الحمام لقيت الحل وفجاه قررت اني انتحر وافارق الحياه لكي ارتاح من الالام التي تسكن قلبي واخذت مجموعه من الحبوب المختلفه وبعد تناول الحبوب ذهبت الى غرفتي وبعد دخلت علي مي وهي تصرخ من منظري وانا ملقاها على السرير والكل تجمع حولي وانا اراهم امامي مثل الخيال لكن فقدت الوعي وبعد حملني مصطفى واحمد الى المستشفى وانا كل خيالي شريف يناديني ولا اعرف ماذا يحصل وابي وامي يبكي وبعد الاسعافات وغسيل المعده بعد وقت ما اقدر احدده لقيتني بافوق والجميع يبكي علي وانا ابكي على قلبي الذي يتالم بابا يوسف ندى يا ندى روحي وقلبي تقدري تبعدي عن بابا لو شريف رحمه الله غادر الحياه فبابا موجود ومحتاج لك ويا حبيبتي تبقى الحياه مستمره بالناس اللي بنحبهم وبيحبونا بابا حبيبتي خلي ايمانك بالله قوي وعسى الايام المقبله كلها خير باذن الله
محمد اخي يا حبيبتي ربنا قال قل للذين فوضوا امرهم لله ان الله لن يخذلهم ابدا
مي حبيبتي يا ندى كده انت بتاع طاردي على قضاء الله تفائلي خير
احمد حبيبتي لن يخذل الله عبدا وثق فيه تفائلي بالله خير
ومي وماما واخواتي فضلوا يتكلموا معي وانا ابكي وخرجت من المستشفى بعد يومين ورجعت الى البيت وانا مازلت لا اتقبل هل من الممكن ان اتقبل الواقع هل كل اللي بينصحني بالكلام وبيعترض على اللي فعلته في نفسي هل عاش نفس الالام والاوجاع اللي انا بمر بها وفراق حبيبي ارواحنا جنود مجنده اذا تشابهت امتزجت وانصهرت وصارت روح واحده تحل في جسدين وقلبين ينبضان لنفس الروح وانا روحي فارقتني ولا اقدر على الحياه وقررت الانتحار مره وراء مره ولكن الله في كل مره ربنا يقف بجانبي هل هذا حبا لي من الله وهل هذا ضعف ايماني بالله ما قصدت اني اعترض على قضاء الله ولكن تعبت جدا بموت حب عمري وبعد وقت استسلمت للامر الواقع والدعم ابي وامي ومي واخواتي ابتديت اتعافى وارجع للحياه اي نعم ليس لها اهميه بدون شريف لكن تبقى الحياه سواء رفضت او وافقت تبقى الحياه ولكن🥲🥲🥲🥲. بقلم شريهان مطاوع
وبدات اتقرب وادعي الى الله
ربي استودعتك كل ما يؤلمني ويبكيني
استودعتك نفسي وما عندك لا يضيع ابدا
استودعتك عمري وراحتي وقلبي فليس لي ملجا سواك
وبعد وقت واحده واحده ابتديت ارجع لحياتي
مي،،،،، ندى عيشي حياتك وحاولي تفوقي لنفسك انظر لها والدموع في عيناي لكن هي حوطتني بذراعيه وقالت لي اقترح عليكي ان تنزلي مع ماما الحضانه وتتعاملي مع الاطفال جو الحضانه والاطفال هيساعدك كثير تتخطي المرحله دي من حياتك
مصطفى اخي،،،،،مي ممكن اعمل لك ايميل وتقضي عليه وقت مسلي وتخرجي من اللي انت فيه برغم ان اخواتي كانوا معترضين على اني افتح صفحه لي على النت لكن بابا وافق وانا وانا عجبتني هذه الفكره وبالفعل بقى لي ايميل
وكمان ابتديت انزل للحضانه مع مامتي وبقى اليوم يعدي ما بين الحضانه والاطفال والبيت باحاول ان الوقت يعدي وايامي بقت شبيهه لبعضها ليس لها لون ولا طعم حياه باهته مصطفى عمل ليه الايميل وابتدى يعلمني عليه طلبت منه يعملوا باسم مستعار وبدات اتعامل وباقه ليه اصدقاء كان ايميلي عباره عن منشورات حزينه وادعيه لشريف والامواتنا جميعا وعدى من وفاه شريف شهرين وفي يوم وانا منزله ليستوري حزين وفجاه قابلني شيء غريب من هذا
ممكن لكل اللي بيقرا قصتي يصلي على النبي لتاخذوا الثواب وانا اخذ ثواب صلى الله وسلم على سيدنا محمد
البارت الرابع
تبقى الحياه ولكن،،،،. بقلم شريهان مطاوع
ما هذا جاي لي طلب صداقه باسم شريف عمران ده اسم خطيبي رحمه الله شريف عمران لكن شريف مر عليه حوالي سنه من هذا فكرت للحظات ارفض طلب الصداقه لكن فضولي هيموتني اعرف مين هذا قبلت طلب الصداقه وبعد ساعات من قبول طلب الصداقه لقيته بيعلق على الاستوري الحزين والادعيه اللي انا منزلاها لشريف صار فضولي اكثر من هذا وبعدين ما بيعلق غير على الادعيه لشريف الله يرحمه من هذا كنت جالسه في غرفه المدرسين في الحضانه وانا شارده بافكر مين شريف عمران فجاه سمعت صوت رساله من تليفوني فتحت رساله انصدمت اكثر لقيته بيقول لي الله يرحمه تفاجات اكثر لما لقيته كاتب لي ممكن تسمحي لي اسالك انت حزينه ليه كده في كل منشوراتك فكرت من هذا وليه بيسالني السؤال ده هل هذا شريف خطيبي ام انسان غريب وقررت ارد عليه واعرف من هذا كتبت له من انت قال لي اقول لك من انا ونكون اصدقاء من فضلك
انا بصراحه عقلي متلخبط جدا من هذا وهل هو يعرفني وليه البروفايل باسم شريف عمران خطيبي يا الله فكرت وقلت تمام من انت قال لي هشام الجارحي
طب انا كده تلخبطت اكثر ده شريف عمران خطيبي ولا هشام الجارحي طب لو هو انسان غريب وهو هشام الجارحي ليه كاتب الايميل باسم شريف عمران خطيبي بصراحه فكرت كثير واحترت وفي الاخر قررت اتعرف عليه لاوصل من هذا قلت له انت اسمك هشام الجارحي
رد علي انا هشام الجارحي من المنيا ومن القاهره واقيم حاليا في فرنسا
بصراحه محتاره ارد عليها ولا اعمل له حظر ولا اكمل تعارف واعرف مين هذا الشخص فقت من تفكيري على صوت رساله وهو بيقول لي بتفكري تعملي لي حظر
انا ايه ده وهو عرف بافكر في كده ازاي لا لازم اكمل تعارف واعرف من هذا الشخص وبعدين انا هاخاف من ايه رديت عليه وقلت له اسمك فعلا هشام الجارحي ولا شريف عمران قال لي لا هشام الجارحي لكن عامل الايميل باسم مستعار
فكرت قليل هل هو بيكذب ام هي دي الحقيقه ممكن يكون دي الحقيقه ولا في لغز في الموضوع انا مش قادره اوصل له طب انا كمان عامله الايميل تبعي باسم مستعار طب لو هو عامل ايميل باسم مستعار ليه اسم خطيبي انا بالذات حاسه ان في لغز. بقلم شريهان مطاوع
يا رب انا تعبت من التفكير سمعت صوت رساله هشام بيقول ما تتعبي نفسك في التفكير كثير انا صديق مسالم جدا صدقيني والله وبيضحك بقلم شريهان م مطاوع
انا ايه ده هو كل ما افكر في حاجه هو يقولها لي معقول فضلت انظر حولي باستغراب هل هو شايفني طب لو هو مش شايفني ازاي بيقرا افكاري انا فعلا متلخبطه جدا
هشام ممكن تعرفيني باسمك ولا انت اسمك حياه زي البروفايل تبعك رديت قلت لا اسمي ندى قال لي اسمك جميل يا ندى انت منين قلت من طنطا قال لي تمام على فكره انا نزلت طنطا مره واحده وانا صغير مع بابا لكن حلوه مدينه طنطا بقلم شريهان م مطاوع
انا انا فعلا محتاره مش عارفه في ايه يا رب هو انا ناقصه لخبطه في حياتي
هشام ندى عندك كم سنه 26 سنه. بقلم شريهان م مطاوع
انا فكرت قليل ليه قلت له 26 سنه كذبت عليه ليه يمكن لاني عايزه يحس اني كبيره او يقول لي لو يعرفني اكيد هيقول لي لا لان انا فعلا ما كملتش 23 سنه لكن هو رد علي وقال لي العمر كله. بقلم شريهان م مطاوع
هشام وانا عندي 29 سنه رديت عليه وقلت له تمام
هشام ندى ليه حزينه كده بقلم شريهان مطاوع
رديت قلت له خطيبي توفى قال لي الله يرحمه لكن كل الحزن ده تقريبا البروفايل تبعك كله حزن وادعيه عن الموت هو متوفي قريبا رديت قلت له لا من حوالي سنه
هشام وانت حزينه الحزن ده كله وهو من سنه
ندى قلت له لانه كان حياه بالنسبه ليه
هشام وممكن يكون في وفاء باخلاص كده في الزمن ده
ندى اكيد في الحب الحقيقي صعب يتنسى
وهو يسالني وانا اجاوبه واتفاجئت. . بقلم شريهان مطاوع
لقيتني باتجاوب معه وتكلمنا مع بعض اكثر من ساعه تقريبا وانا باتكلم معه وانا في قمه الراحه وباسال نفسي من هذا وليه انا مرتاحه في الكلام معه كده
بصراحه تعبت من كثر التفكير لحد اليوم ما انتهى في الحضانه ورجعت البيت انا وماما ماما طول الطريق تتكلم معي وانا من كثر التفكير مش مركزه معها سالتني ما لك يا ندى قلت لها ما في يا ماما بصراحه خفت اقول لها ايه
رنيت الجرس مي فتحت الباب دخلت خطوه واحده ايمي اخذتني في حضنها وقبلتني حمد لله على سلامتك يا حبيبتي
بقلم شريهان مطاوع
ماما دخلت سلام عليكم بابا واخواتي على السفره في انتظارنا وعليكم السلام بابا اغسلوا ايديكم وتعالوا بسرعه انا عامل الاكل اللي ندى بتحبه تعالوا بسرعه قبل الشباب اللي قاعدين هينهم على الاكل والكل بيهزر ويضحك 🤣🤣😂
غسلت يدي وجلست على السفره وانا ارى الجميع يضحك ويهزر 🤣😂🤣. بقلم شريهان مطاوع
لكن انا في عالم ثاني من التفكير هل هذا شريف عمران ام فعلا هشام الجارحي وليه بعث لي طلب صداقه ليه انا بالذات هل شريف خطيب يعيش وهو اللي بيتكلم معي من خلف شاشه التليفون ام هو فعلا هشام الجارحي ودي فعلا صدفه زي ما قال لي طيب ليه فعلا انا مرتاحه كده في الكلام معي
بابا ندى ندى ندى سوري نعم بابا. بقلم شريهان مطاوع
بابا يوسف في ايه كل ده انت انت مش معنا خالص بتفكري في ايه يا حبيبتي كل ده طيب قولي لي نفكر سوا ♥️♥️
ولا اكلي مش عاجبك. ابتسمت ومسكت يد بابا قبلتها لا يا حبيبي تسلم يدك لكن انا مرهقه وداخله ارتاح في غرفتي
بابا تمام يا حبيبتي بابا يوسف ندى انا جبت لك الشيكولاته اللي بتحبيها وخبيتها من مصطفى 🍫🍫🍫
مصطفى كده ماشي يا حاج ده ظلم ما عندك غير ندى 😂
هههههه هههههه هههههه
بالنصف يا ندى قشطه هههههه هههههه هههههه
ندى تمام وابتسمت وقمت رحت غرفتي دخلت غرفتي وغيرت ملابسي وارتديت بجامه بيتي وارتحت على السرير وانا مازلت افكر في اللي حصل اليوم كله
الباب خبط مي ندى انت صاحيه ندى ادخلي يا مي فتحت باب الغرفه ودخلت جلست بجانبي على السرير ندى حبيبتي مالك شكلك مش طبيعي في حاجه قلت لها لا قالت لي لا في اكيد انا اعرفك اكثر من نفسك فكرت انا كثير احكي لها ولا لا
مي ندى ندى بيدها بتهز كتفي ندى بتفكري في ايه هتفضلي شرده كده كثير انت مش مركزه معي خالص اخذت يدي بين يديها يديها الثاني بترفع شعري وراء اذني حبيبتي بصي لي ما لك ندى انا قررت احكي لمي احكي لك وبدات احكي لمي كل اللي حصل من البدايه ومي تنظر في عيني وهي مذهوله جدا خلصت كلام فجاه صرخت مي في وجهي
بقلم شريهان مطاوع
هنا في سؤال يا ترى فعلا شريف عايش؟
طب يا ترى مين هشام الجارحي؟
ممكن تقولوا لي في التعليقات؟
لان فيها اكيد مفاجات كثير
ممكن كل اللي بيقرا قصتي يصلي على النبي
تبقى الحياه ولكن،،،،
البارت الخامس والسادس لكن ممكن تتفاعلوا معي شويه
بقلم شريهان مطاوع
صرخت مي في وجهي معقول انتي يا ندى تعملي كده ازاي تتكلمي مع شخص غريب ندى انا قلت لك اسم شريف عمران هو اللي لفت انتباهي وكان عندي امل يكون شريف خطيبي مي انتي مجنونه شريف مات ليه مش عايزه تقتنعي وتتقبلي الواقع مات وعدي على موته سنه تقريبا وانتي لسه عندك امل ان يكون عايش حبيبتي اقتنعي بالواقع كده تتعبي حبيبتي قولي اللهم يا مغير الاحوال غير حالي الى احسن حال وسخر لي من حظوظ الدنيا ما تعلم انه خير لي واصرف عني كل ما هو شر لي ندى ونعمه بالله لكن انا قلت له اني قابلت اتكلم معه وبعدين انا فعلا مرتاحه في الكلام معه ليه مش عارفه لكن انت خايفه علي ليه دي مجرد شخص بيتكلم من خلف شاشه فون اكيد مش يخطفني مي اطمئني انا مش صغيره لا قلقك وصريخك علي مي حبيبتي انا قلقانه عليكي لان النت فعلا في حاجات وهميه كثير
ندى مي هو وسيله للتواصل بين الناس للتعارف
مي اي نعم لكن في كذب وخداع كثير
ندى ما تخافيش علي يا مي
الباب خبط بابا يوسف ندى حبيبتي انت نمتي لا يا حبيبي اتفضل ادخل بابا دخل جلس على كرسي بجوار السرير بابا ندى مالك يا حبيبتي شكلك دايما شارده مش مركزه
ندى لا يا حبيبي اطمن انا بخير لكن ارهاق مش اكثر
بابا حبيبتي لو في حاجه بابا دائما موجود بجوارك
رفع يده شيكولاته خذي حبيبتي ندى
قمت حضنت بابا وقبلت راسه
مي ربنا يخليك لنا يا خالي وما يحرمنا من حنيتك
بابا ربنا يخليكم لي يا حبايبي اسيبكم تكملوا كلامكم
واقوم اصلي العشاء. بقلم شريهان مطاوع
ندى تمام بابا
مي تتحرك بجواري وتمسك يدي ندى انا خايفه عليكي ما تزعلي مني طيب ممكن اشوف الرسائل ندى تمام
مي بتفكر عقلها وقلبها مش مرتاح وبتقول لنفسها لازم اعرف مين هشام الجارحي ولازم اتكلم معه
ندى مي مي هزتها بيدها مالك بتفكري في ايه مي لا يا حبيبتي معكي وريني الرسائل مي قرات الرسائل لكن الخوف سيطر عليها اكثر تركت ندى وامت تصبحي على خير حبيبتي مي طلعت شقتها وجلست وحدها تفكر طبعا محمد جوز مي بيسافر القاهره وبيرجع اربع ايام في الشهر لانه شغال محامي في اكبر شركات في القاهره وهو محامي كبير وله مكانه كبيره في مجال المحاماه
نرجع لمي جلست تفكر وتفكر ازاي تكلم او تتواصل لهشام الجارحي ولكن مي ما عندها ايميل وليس لها علاقه بالنت نهائي فضلت تفكر وتفكر وفجاه وصلت الى حل وقررت تنفيذ الحل ده في الصباح
نرجع لندى اللي جالسه في غرفتها تفكر وتفكر في هشام لحد النوم ما غلبها وتصحى ندى على صوت رساله من هشام ندى تفتح عيناها وهي في السرير ما قادره تفوق ولا تفتح عينيها وتقرا الرساله لكن انصدمت وقامت قعدت وفجاه النوم طار من عينيها
ممكن تحاولوا تتفاعلوا معي شويه يا حلوين عوضت تاخيري باني نزلت البارت الخامس والسادس ممكن نصلي على النبي ونتفاعل مع بعض شويه علشان الجديد جاي قوي جدا
الفصل السادس بقلم شريهان مطاوع
وقامت قعدت وفجاه النوم طار من عينيها الرساله فيها صباح الخير يا احلى ندى وصوره لشيكولاته 🍫🍫🍫🍫
ترددت ندى في الرد لكن حبه ترد عليه صباح الخير هشام
هشام انت لسه نائمه اكيد صحيتي على رسالتي سوري لكن حبيت اصبح عليكي طيب ممكن تفوقي ولما توصل لي الحضانه تبعتي رساله ليه ندى تمام حاضر
صحيت وهي مبسوطه وحاسه براحه غريبه واحساس تفاؤل وكان شريف عاده الحياه خرجت من غرفتها وهي ترتدي دريس اسود وفيه ورد ابيض ضعيف لان هي محبه تغير الاسود من يوم وفاه شريف
ندى صباح الخير بابا بابا جالس على السفره صباح الخير حبيبتي تعالي افطري معنا ماما خرجت بدري
مصطفى لا يا بابا ندى عامله رجيم 😂🤣😂🤣😂
بابا اسكت يا حيوان مصطفى هههههه🤣😂🤣 قشطه يا حاج حاضر اطير انا عندي محاضره بدري
محمود تعالي يا حبيبتي اوصلك في طريقي ندى تقبل يد بابا يوسف وتذهب مع محمود تنزل من البيت تركب السياره بجوار محمود. محمود اخو ندى وهو مدرس ثانوي عام
وخاطب بنت عمته اخت مي نرجع لندى اللي جالسه بجوار محمود. محمود يتكلم معها لكن هي مش مركزه محمود مالك ندى بقى لك يومين مش طبيعيه
ندى لا يا حبيبي انا كويسه لكن بافكر في حاجه واكيد ابقى احكي لك عليها
محمود طيب تحبي تروحي لدكتور نفس ثاني ندى لا طبعا انا كويسه جدا
ملحوظه لاني ندى كانت بتابع مع دكتور نفسي بعد موت شريف لتجاوز المرحله
ندى وصلت الحضانه تنزل ندى من سياره تلتفت لمحمود حوده ما تركزش معي كثير هههههه 😂😂
محمود ماشي يا احلى ندى ويضحك باي مشي محمود بالسياره وتدخل ندى الحضانه السلام عليكم لاصدقائهم
اصدقائها وعليكم السلام يا ندى
تجلس ندى بجوار اصدقاء في غرفه المدرسين والكل يتحدث ويضحك لكن ندى في عالم ثاني من التفكير فائت على صوت رساله من هشام وصلتي الحضانه يا ندى
ندى باستغراب ايوه انا في الحضانه
هشام ليه ما تركتي رساله ليه تطمنيني عليك زي ما اتفقنا
ندى باستغراب نسيت لكن ندى في نفسها مش نسيت لكن كانت متردده ومحتاره لكن الاحساس اللي مسيطر عليها ان هي مرتاحه لهشام في الكلام وابتدت يتبادلوا الحديث في الماسنجر وكانت ندى مبسوطه ومرتاحه جدا
هشام انتي انسانه رقيقه جدا ربنا يوفقك ويرزقك بانسان جميل يقدرك ندى كل المواصفات الجميله كانت لخطيبي الله يرحمه ما افتكرش انا ممكن الاقي احد يشبهه
هشام الله يرحمه يا رب اسف والله ندى لو ضايقتك
ندى لا ابدا ما فيش مشكله
هشام ميرسي ندى لكن بصي هو الوفاء والاخلاص لحد كنا بنحبه وليه في قلبنا اللي مش لغيره دي حاجه جميله والله فعلا بيفضل الانسان جوه قلبنا مهما مرت السنين لكن ان شاء الله ربنا يعوضك برده باحد زيه في حبه واخلاصه ووفاء لك لان دي سنه الحياه
ندى ما افتكرش ان ممكن احد يعوض مكانه لان باختصار هو كان ملاك وانا عايشه حاليا في وسط بشر
هشام بصي يا ندى انا باقول لك ان وفائك واخلاصك له ده نابع من حبك ليه واكيد هو الله يرحمه كان يستحق كده لكن النبي صلى الله عليه وسلم لما توفت السيده خديجه رضي الله عنها وكانت من اعظم بنات حواء تزوج بعدها وخديجه وما ادراكي ما خديجه لان دي سنه من سنن الله في الارض الحياه والموت والفراق والجواز ولازم تعرفي ان الدنيا مش بتقف على احد معين ولا وقت معين ولا موقف معين الدنيا لو كانت بتقف كانت وقفت لوفاه النبي صلى الله عليه وسلم اللي في قلبك خليه في قلبك ده ما حدش هيقدر يحرمك منه لكن لازم تعيشي حياتك وتطلبي من الله العوض لكن ما تعيشيش على اللي فات لان اللي فات انتهى ومش راجع دي نصيحه لك خالصه لوجه الله كلامي ضايقك
ندى لا انا متاكده ان كلامك صح لكن ممكن يكون العقل رافض يصدق انا باعتذر اني ضايقتك في حاجات في القلب ما اقدرش يسيطر عليها
هشام احنا لازم نتغلب على العقل وده من انواع الايمان بقضاء الله وقدره وهتسيطري باذن الله وهتبقى اقوى وهتبقي احسن باذن الله لازم تكوني مؤمنه وقويه صح ولا ايه يا ندى. بقلم شريهان مطاوع
ندى اكيد ان شاء الله متشكره جدا لكلامك وبعتذر مره ثانيه لو كنت ضايقتك وفعلا كلامك عن الرسول عليه الصلاه والسلام مريح جدا عشان انا اتمنى القوه من الله
هشام برافو عليك يا ندى ايوه كده وانتي لا ما ضايقتنيش ولا حاجه ما انا برده هارخم عليكي وهاقول لك اعملي لي بقى واحد شاي من يديك وعود نعناع يبقى تسلم ايدك واوعي تكوني بخيله 🤣😂🤣. ندى عيوني حاضر
هشام تسلم لي عيونك الحلوين دول يا رب والله ضحكتك حلوه قوي الله يديمها عليك ويجعلها دائما مرسومه على وجهك بس تشربي معي شاي بالنعناع 😂🤣 ندى هههههه
هشام يا اخواتي على ضحكتك الحلوه 😂😂
ندى ميرسي لذوق حضرتك
هشام ما فيش كلمه حضرتك دي ثاني قولي لي هشام لان يساعدني نكون اصدقاء
ندى ويسعدني انا كمان
هشام مش هانسى برده فين الشاي 🤣😂
ندى هههههه 😂🤣 انت عايش في فرنسا
هشام لا باسافر وارجع عشان شغلي لكن مش مقيم بصفه دائمه. ندى تمام ربنا يوفقك
هشام اللهم امين يا رب العالمين انا وانت يا ندى
ندى اللهم امين. هشام وبعدين فين اللي عمرك 26 سنه هم 15 حلوين عليكي كلمه منك هاقول 12 بس
😂🤣 مش هارجع في كلامي 😂🤣
ندى هههههه هههههه
هشام يا سيدي على ضحكه القمر
هشام باحسك كده ما يبانش عليكي السن ده احساسك اصغر قوي بصراحه بصي لما اسالك واقول لك عندك كم سنه تقولي لي 17 ونصف 🤣😂 ومش هازود عليهم يوم واحد 🤣😂
ندى اكذب يعني حرام 🤣😂 وفضلوا يتكلموا طول اليوم تقريبا ندى مقامت من مكانها لحد ما روحت البيت ودخلت غرفتها هشام روحت البيت ندى. ندى تمام
هشام طيب اتغدي ونتكلم يا ندى واعملي حسابي معك في الغداء 😂🤣
ندى تمام هههههه هههههه هههههه
هشام ربنا يسعدك يا رب ويرزقك العمر الطويل والعمل الصالح والزوج الصالح اللي يسعدك
ندى اللهم امين يا رب العالمين ميرسي هشام
وبعد ندى تجلس للغداء على السفره وهي تفكر مبسوطه من كلام مع هشام خلصت غداء ودخلت غرفتها لقيت كم رساله من هشام دخلت مي وراء ندى. ندى خضتيني في ايه يا مي. مي انت لسه بتكلمي هشام
ندى ما تخافيش صدقيني هو انسان محترم ومتدين جدا
مي نظره لها باستغراب و ذهول من كلام ندى وتركتها وخرجت وهي ناويه تنفذ الحل اللي وصلت له
وممكن فعلا كلنا نصلي على النبي
اللهم صل وسلم وبارك على سيدنا محمد وعلى اله واصحابه وسلم تسليما كثيرا عدد خلقه ورضا نفسه وزنه عرشه ومداد كلماته
تبقى الحياه ولكن،،،،،
البارت السابع والثامن بقلم شريهان مطاوع
خرجت مي وهي ناويه تنفذ الحل اللي وصلت له انها تكلم هشام عن طريق ايميل ندى وهي نائمه قررت تاخذ فون ندى وطلعت شقتها وهي متوتره جدا فتحت فون ندى وصلت رسائل هشام. مي سلام عليكم. هشام وعليكم السلام ازيك يا ندى ايه اللي مصحيك لحد دلوقت
مي سوري انا مي زوجه اخو ندى وبنت عمتها
هشام اهلا وسهلا مدام مي اؤمريني حضرتك
مي الامر لله وحده لكن ممكن اعرف انت مين وعايز ايه من ندى.؟ هشام يا مدام مي انا ما اقدر خوفك على ندى لكن صدقيني انا مستحيل افكر اؤذي ندى لان هي بنت محترمه ورقيقه جدا وانا بقى لي اسبوع اتحدث معها لكن فعلا كاني اعرفها من سنين وكمان مستغرب نفسي اني دائما بافكر فيها ومعجب بها جدا ونفسي تتخطى مرحله الحزن اللي هي فيه وتبقى كويسه
مي انت تعرفها قبل كده
هشام لا هي مجرد صدفه حلوه
مي طيب ليه كنت عامل ايميلك باسم شريف عمران
هشام والله صدفه مش اكثر ويمكن احلى صدفه لان دي الحاجه الوحيده اللي خلت ندى تتكلم معي
مي من فضلك ندى من اطيب البنات اللي ممكن تقابلهم في حياتك والله
هشام وانا متاكد لان انا اقدر احكم على البنت اللي بتتكلم معي. بقلم شريهان مطاوع
مي استاذ هشام ندى مرت بصدمه عمرها ويمكن دي اللي خلاها تتكلم معك لكن هي ما عندها اي تجارب في الحياه لان باختصار كان كل حياتها هو شريف الله يرحمه
هشام اولا ممكن تعتبريني اخوكي وتقولي لي هشام بس يا مي بصراحه يمكن ظروف ندى هي اللي شدتني لها وفاءها واخلاصها لان ده صعب تلاقي الوفاء والاخلاص بالشكل ده هي ارق احد انا تكلمت معه وما تخافيش مني فعلا انا اعرف ربنا كويس وعمري ما افكر اذيها انا بس نفسي تخرج من اللي هي فيه وتعيش حياتها وانا بجوارها وحتى لو بعد كده ما حبت وجودي انا متقبل لكن كل اللي اقوله ليكي وربنا يشهد اني مشدود جدا لها معجب بها جدا ولو هي تبادلني نفس الشعور اتمنى اني اخطبها. بقلم شريهان مطاوع
مي انت بتقول ايه؟؟؟؟
هشام انا عايزك تكوني متاكده من كلامي معك
مي بصراحه انت انسان محترم وانا كنت واخذه عنك فكره غلط لكن انت عارف النت واللي بيحصل عليه
هشام وانا مقدر خوفك عليها واكيد ندى ربنا بيحبها ان يبعث لها انسانه تحبها وتخاف عليها كده
مي ممكن ما تقول لندى ان اتكلمنا مع بعض يا هشام
هشام اكيد وانا متشكر لكي فعلا لخوفك على ندى
مي ندى اختي وبنتي وبعدين ندى بنت جميله من بره واجمل جدا من جوه وكفايه انها تربيه خالي يوسف وما ادراك من خالي يوسف ندى ما تعرف في حياتها غير الحلال والحرام من بابا يوسف وليس لها اي تجارب في الحياه واتمنى انه ربنا يقربك منها لو فيك خير ويبعدك عنها لو فيك شر
هشام اللهم امين يا رب العالمين. بقلم شريهان مطاوع
مي شكرا لذوقك وتشرفت بمعرفتك هشام
هشام انا اللي يسعدني اني تعرفت على اخت مثلك
مي سلام عليكم. هشام ما تنسي تمسحي المحادثه وعليكم السلام ورحمه الله وبركاته مي اكيد شكرا لحضرتك
ندى في الصباح فاقت تصلي وتقرا قران اليومي تبعها
وبعد ارتدت ملابسها وخرجت للحضانه وهي غير كل يوم مبسوطه دخلت الحضانه صباح الخير لاصدقائها اصدقائها صباح الورد جلست في غرفه المدرسين رساله من هشام صباح الخير يا اجمل بنوته في الدنيا
ندى صباح الخير هشام. هشام انت في الحضانه؟؟؟
ندى تمام هشام. بقلم شريهان مطاوع
هشام خلاص بقى هاجيب لك ياسين في الحضانه بس خلي بالك منه ندى عيوني حاضر
هشام تسلم لي عيونك الحلوين دول بصي لو عكسك انا مش مسؤول انا معلمه يعاكس الامامير الصغننين اللي زيه لكن الانسات الكبار لا صعب احنا مؤدبين وشطار وبنسمع الكلام 😂😂😂
ندى هههههه هههههه
هشام طيب شفت ضحكتك حلوه قد ايه في احد يداري الضحكه الحلوه دي. ندى ميرسي لك هشام
هشام وانت بقى شاطره في المطبخ ولا ارفع عليك دعوه بمحكمه الطباخين بسويسرا 🤣😂🤣
ندى هههههه 😂😂 يعني
ندى انت عندك اخوات بنات
هشام لا لكن عندي بنات اخواتي
ندى يعني عندك اخوات
هشام اه عندي اربع رجاله وانا قبل الاخير
ندى فعلا.ااااا بقلم شريهان مطاوع
هشام بس ما ليش اخوات بنات
ندى انا كمان عندي اربع اخوات رجاله وما عنديش اخوات بنات
هشام الله يحميهم. ندى اللهم امين يا رب العالمين
هشام لكن بنات اخواتي ما اقولكيش بقى دول الحب كله
هشام ندى انت الوسطانيه اوعي تكوني الكبيره هههههه
ندى لا انا قبل الاخيره
هشام برده واضح اننا متشابهين في حاجات كثير بيننا
ندى فعلا في صداف كثير بتجمعنا
هشام بجد انا والله قلبي ارتاح لك ومن زمان ما هزرتش مع احد كده شكلك كده من الناس اللي ربنا بيوضع ليهم القبول والمحبه في قلوب خلقه بلا استئذان
ندى ميرسي لذوقك
هشام مقبوله منك يا نونه
ندى نونه هههههه هههههه تمام هشام
هشام قولي لي بقى مين من اخواتك متجوز
ندى عندي محمد واحمد متزوجين وبيشتغلوا في مجال المحاماه. ومحمود مدرس وخاطب بنت عمتي
ومصطفى بيدرس في كليه حقوق
هشام ما شاء الله ربنا يبارك لك فيهم ويخليك لهم يا نونه
مين اقربهم لكي التوام بتاعك فيهم
ندى ما اقدرش احدد فيهم احد معين لكن هم الاربعه اخواتي وسندي واماني في الدنيا
هشام ربنا ما يحرمك منهم ولا يحرمهم منك يا رب
هشام معلش هاسيبك شويه دلوقت عشان هاخلص شويه حاجات
ندى تمام سوري انا عطلتك
هشام ما تقوليش كده انا بجد والله مبسوط اني تعرفت بك وتكلمنا وضحكنا وممكن شويه كده ونتكلم اتفقنا يا نونه
ندى تمام
هشام خلي بالك من نفسك وشويه كده وهارجع لك واجيب لك شيكولاته معي
ندى تمام هههههه هههههه تمام باي باي
ندى وقضيت اليوم ضحك وهزار ولعب مع الاطفال ورجعت البيت وانا كلي نشاط وحيويه ودخلت غرفتي بافتح الايميل لقيت منشور من هشام انصدمت وقررت ابعد عن هشام نهائي
حبايبي انتم بتتفاعلوا معي وانا نزلت لكم بارتين اثنين ممكن تتفاعلوا معي لان في ناس بعد اذنكم بتقرا وتمشي وفي ناس حبايبي بتقدر المجهود وبتتفاعل معي يلا نصلي على النبي
البارت الثامن. بقلم شريهان مطاوع
انصدمت مي من المنشور وقررت انها تنهي علاقتها بهشام
اخذت المنشور سكرين شوت وبعثته لهشام هشام انا مش عايزه اتكلم معك ثاني
هشام انصدم لا انت بتهرجي ليه طيب والله ما قصدت حاجه بمنشوري والله وده مجرد كلام عام وانا اسف ومسحته حالا ما تزعلي اسف اسف يا ندى ومن فضلك مش اي حاجه تزعلي وتكرري تنهي صداقتنا
ندى ممكن اكلمك في وقت ثاني
هشام لا هنتكلم حالا يا ندى هشام من فضلك
ندى من فضلك انت
هشام ممكن تقولي لي ايه مزعلك واحكي وتعالي نتعود مع بعض ان لما يمر علينا مشكله نتكلم مع بعض ونشوف للمشكله حل ونتكلم مش نبعد ونزعل لا نشوف فين سوء التفاهم والمشكله تقربنا من بعض مش تبعدنا يا ندى
ندى تمام سوري لو انا تعصبت عليك وزعلتك
هشام لا ولا يهمك انا مش زعلان وكمان هاجيب لك شيكولاته 🍫🍫
ندى تمام ميرسي على الشيكولاته 🍫🍫🤣 باي هشام
ثاني يوم نفس الكلام مع هشام صباح الخير ندى
صباح الخير هشام. هشام انت فين ندى
ندى انا في الحضانه بالعب كوره مع الاطفال 😂🤣
هشام طيب انت اهلاويه ولا زملكاويه
ندى لا طبعا اهلاويه وانت
هشام امممممممم زملكاوي 😂🤣
ندى نهارك اسمر زملكاوي
هشام ليه كده 😂🤣 شكلك كده مشغول هههههه هههههه اكلمك في وقت ثاني 😂🤣
ندى لا انا معك يا زملكاوي هههههه هههههه
هشام هههههه هههههه تمام لو معطلك عن حاجه ممكن تعمليها وترجعي
ندى لا تمام 😂😂 بقلم شريهان مطاوع
هشام ندى هاقول لك حاجه بجد انا والله مبسوط ان ربنا هيئ لي الاسباب اني اتعرف عليكي دي حاجه اسعدتني يا ندى كمان انت طيبه ورقيقه وقلبك ما فيش منه فكل ده اتمنى من ربنا لك كل الخير وسعاده وفرحه وعوض جميل من الله
ندى انا كمان سعيده اني تعرفت باخ مثلك
هشام تسلمي لي يا رب بس انت تفتحي لي قلبك وما تخبيش عني ولا حاجه ولا اجيب لك ياسين يفضل يعاكس فيك 🤣😂
ندى لا تمام 😂😂 اكيد لو في حاجه نتكلم احنا اخوات واصدقاء
هشام انا كنت باتمنى يكون لي اخت بنت والله عشان كده لما ربنا رزق اخواتي ببنات كنت فرحان بهم قوي دول متعودين علي اكثر من باباهم ومامتهم لما بانزل اجازه مش بيناموا غير معي بصراحه باحب اشوفهم فرحانين جدا
ندى ما شاء الله ربنا يبارك لك فيهم وبعدين اولا اتفقنا ان احنا اخوات وبعد اذنك اخوات اكيد
هشام اكيد ندى انت عايشه دلوقت مع مامتك ومين من اخواتك
ندى انا عايشه مع ماما وبابا ومحمود ومصطفى لكن محمد واحمد في شقتين فوق
هشام ما شاء الله كلكم قاعدين مع بعض
ندى هو منزل مكون من شقق فوق بعضها كل واحد له شقه
هشام افضل والله واحسن عشان دائما تبقوا متجمعين
هشام ندى بصي هو احساس الراحه متبادل ما بيننا ودي حاجه اساعدتني والله
هشام ندى انا معجب بك جدا انا وانت تقريبا بنتكلم من حوالي شهرين ومش قادر ابطل تفكير فيكي ممكن ندى تدي نفسك فرصه معي جربي وما تخافيش انا الحمد لله باقدر اتحكم في مشاعري وفي اعصابي في كلامي في تصرفاتي عندي انضباط نفسي كويس الحمد لله وده طبعا ما جاش من يوم وليله دي تراكمات ومواقف واحاديث عدت علي في حياتي وتعلمت منها يعني اصبر عليكي واديك فرصه تحبيني لان فعلا انا مشدود لك جدا. بقلم. شريهان مطاوع
ندى انت انسان جميل لكن
هشام ندى ممكن تفكري من غير لكن وما تردي علي دلوقتي من فضلك. بقلم شريهان مطاوع
هشام ندى قولي لي رايك في النقاب ايه ومثلا لو طلبت منك تتنقبي توافقي
ندى النقاب بالنسبه لي مش مقياس للبنت ممكن يكون مع احترامي للمنقبات كثير
لكن في ناس بيستغلوا النقاب تحت افعال مختلفه
هشام لا انا باتكلم عنك انت مش عن الاخرين
اظنك والله اعلم انك هتبقي قمرين فيه مش قمر واحد
ندى هههههه هههههه ميرسي لكن انا عمري ما فكرت في موضوع ده بصراحه
هشام ان شاء الله تفكري فيه معي لو اقتنعت به يبقى على بركه الله ده هيبقى شيء كويس لدنيتك واخرتك لكن لو ما اقتنعتي خلاص لا يكلف الله نفسا الا وسعها
ندى بصراحه مش عارفه هو انا محجبه لكن مش عارفه هتغير طريقتك معي لو عرفت اني ما احب النقاب
هشام لا طبعا مش هاختلف معاكي لان دي حريه شخصيه لكل انسان حريته وانا كهشام حريتي تتوقف عند حريه الاخرين لكن انا والله احب اشوف ورده مغطيه جمالها ورقتها لصاحبها وبس
ندى اكيد كلامك حلو معناه اجمل
هشام بصي يا ندى لو انا عازمك على العشاء في مطعم وجنه طبقين فيهم اكل واحد باين اللي فيه والطبق الثاني متغطي ومش باين اللي فيه عينك هتروح على ايه الاول
ندى فهمت معنى كلامك
هشام تسلمي يا اجمل بنوته في الدنيا انا بقى مش هاسيبك خالص وهافضل لازق لك كده 🤣😂🤣 اياك بقى انت ما تزهقيش مني 😂🤣
ندى لا طبعا انا باقدر الصداقه طول ما الصداقه فيها احترام وادب يبقى لها معنى جميل وانا باقدرها جدا
هشام ماشي يا قمر ربنا يديم الود والمحبه والاحترام وحسن الظن بينا
ندى يا رب
هشام قولي لي بقى مبسوطه دلوقت
ندى الحمد لله هشام
هشام طب الحمد لله يدوم الحمد يا رب العالمين
ربنا يسعد قلبك كمان وكمان يا احلى بنوته
بتخرجي بقى ولا مقضيها في البيت على طول
ندى الفتره دي مش باحب اخرج
هشام ليه مش معك فلوس 😂 ولا ايه اسلفك والله 🤣
ندى هههههه 😂
هشام تدوم ضحكتك حلوه يا قمري يا رب
هشام ندى مش عندك اصحاب ولا ايه تخرجي معهم
ندى مش موضوع اصحاب موضوع اني مش حابه اخرج مش حابه اشوف احد ولا اتعامل مع احد الحاجه الوحيده اللي باحبها اني اروح الحضانه واتعامل مع الاطفال
هشام لا ما فيش الكلام ده معي يلا بقى انا هاخرجك وهتخرجي معي انا الصعيدي وانت عارفه دماغ الصعايده دي تروح فيها رقاب 🤣😂 بقلم شريهان مطاوع
ندى هههههه 😂
هشام خافي على نفسك البسي يلا وانزلي انا مستنيك اهو قدامك خمس دقائق خمسه والثانيه هاطلع لك انا هههههه 🤣
ندى 😂🤣 لا ده انت كده اللي عايز تموت بقى انا عندي اربع شباب بيخافوا علي من الهواء يبقى كده فعلا هيروح فيها رقاب 🤣😂
هشام هههههه ربنا يخليهم لك يا رب لا ما هم هيسالوك هتقولي لهم لفه صغنونه وراجعه عدى ثلاث دقائق من الخمسه هههههه هههههه
ندى اكذب يعني هههههه هههههه
هشام لا طبعا
ندى ما تعودتش على الكذب تعودت على الصراحه حتى لو عامله حاجه غلط
هشام احنا وش ذلك هههههه هههههه هههههه
جميل والله مبداك الصراحه يا ندى
ندى لان قيمه الصراحه بتاع في من العقاب
هشام كل يوم بافرح بكلامي معك كثير وبنشد لك اكثر انت عملت في ايه يا ندى
ندى هشام امممممممم
هشام خلاص خلاص هههههه هههههه هشام ندى انت بتتكسفي احلى ما فيك كسوفك بيشدني اكثر لكي
هشام انت احساسك ايه من ناحيتي يا ندى
ندى هشام اللي عايزه ربنا هيكون بصراحه مش قادره افكر في حاجه زي دي
هشام لا لازم تفكري ولازم تعدي المرحله دي يا ندى ودي مش نهايه الدنيا بالنسبه لك وواجب عليكي تعدي المرحله دي وتثبتي للكل انك قويه ومش ضعيفه وانك تقدري تتجوزي احزانك وتبتسمي للحياه ثاني ويكون املك وعشمك في ربنا كبير اللي انت بتعمليه دلوقتي مش هيفيد بشيء ولا هيغير حاجه من اللي حصلت انت كده بتاذي نفسك بنفسك وما اظنش ان شريف رحمه الله يتمنى لك كده ابدا ممكن تسمعي كلامي لو لي خاطر عندك ندى انا معجب بك جدا جدا ولازم تسمعي كلامي ولا اجيب ياسين يعاكس فيكي 🤣😂
ندى صحيح مين ياسين كلمتيني عنه كم مره
هشام ياسين ابني حبيبي
ندى بصدمه ايه بتقول ايه ابنك
وان شاء الله لو اتفعلتم معي هانزل فصلين بكره
يلا نصلي على النبي كلنا اللهم صل وسلم وبارك على سيدنا محمد وعلى ال سيدنا محمد
البارت التاسع والعاشر
تبقى الحياه ولكن. بقلم شريهان مطاوع
ندى مين ياسين كل مره بتقول لي ياسين وما عرفتني مين ياسين. هشام ياسين ابني حبيبي
ندى بصدمه ابنك 😱
هشام ياسين ابني اللي مستوحاه من خيالي يعني لمض حتى قبل ما يجي شقي شقاوه ما اقولكيش طالع لي هههههه 🤣
ثواني ماما بتنادي علي هشام تمام
ندى معك ما فهمت حاجه
هشام قصدي انا لسه مش متجوز اعذب بس ياسين ده طفل كنت شفته وحبيته قوي وتعلقت به فاتمنيت ان ربنا يرزقني ابن زيه عسوله ودمه خفيف وقلت هاسميه على اسمه ياسين ومن وقتها اطلقت على نفسي كنيه ابو ياسين كده فهمتي
ندى تمام ان شاء الله ربنا يرزقك بالزوجه الصالحه اللي تراعي ربنا فيك
هشام اللهم امين يا رب العالمين
ندى وانت ان شاء الله يبقى عندك ياسين
هشام يا رب تسلمي لي يا نونه
هشام ماما كانت بتنادي عليكي ليه
ندى هههههه هههههه كانت جايبه لي مشروب دافئ
هشام ربنا يخليها لك ويبارك لك فيها. ندى يا رب العالمين
شكلها كده مدلعاكي يا ندى. ندى اكيد ماما دي حياتي
هشام بجد الام والاب والاخ لا يعوض ابدا
ندى ده شيء اكيد
هشام تعرفي ان كان نفسي يكون لي اخت بنت قوي عشان كده لما ربنا رزق اخواتي ببنات كنت فرحان بيهم قوي
ندى ان شاء الله ربنا يرزقك بالبنات والبنين
هشام اللهم امين يا رب العالمين ربنا يسمع منك
وربنا يرزقك انت كمان يا احلى نونه ممكن تقولي يا رب
ندى يا رب. هشام شفت حلوه منك ازاي ندى ممكن تتنقبي في يوم من الايام
ندى ليه بتقول لي كده. هشام بصراحه انا باحب النقاب والشخص اللي يكون عزيز علي باكون حابب يلبس النقاب بجد والله انا في منظوري الانسه المنقبه عن اقتناع اجمل بمراحل عن اي حد ثاني
ندى ميرسي لان انا من الاشخاص العزيزه عليك
هشام اه والله انتي غاليه علي جدا انتي ثاني حد اتكلم معه في مساله النقاب
ندى ثاني احد طب مين اول احد
هشام كان بنوته باحبها وانا في الجامعه لكن ما كملناش وانتهت كل حاجه
ندى اوع تقول حصل لها حاجه
هشام اه طلعت ما تستاهلش واتجوزت وبعتني بكل سهوله بس رجعت ندمت لكن كان بالنسبه لي وجودها في حياتي مرفوض تماما حتى مجرد ذكر اسمها قدامي برده مرفوض
ندى سوري اني خليتك تفتكر ان شاء الله ربنا يرزقك بزوجه صالحه لكن تحبك بجد
هشام لا عادي انا ما بقتش حتى باتقبل ذكراها تيجي على بالي لانه والله عملتها بما يرضي الله كنت مديها حقها واكثر لكن انا باكره ناكر الجميل والمعروف ما لوش امان
ندى سوري للاسف هي يعتبر ما كانش حب لان لو القلب دق فعلا بجد مستحيل مستحيل الحب يطلع من القلب
هشام بالنسبه لي انا كنت باحبها جدا والله كنت باشوف منها برده حب لكن سبحان مغير الاحوال والقلوب
ندى سوري انا ما قصدتك انت انا اقصدها هي الحب ميتنسي بسهوله وما ينفعش احب واتجوز غيري اللي باحبه ده لو كان حب
هشام والله بالنسبه لي اتنسى بسهوله والله لانك مش هتندمي على احد غدر بكي وباعك
ندى اكيد عندك حق
هشام انا ندمي الوحيد وقتي اللي ضيعته معها
ندى اتنسى بسهوله لا اكيد كان في الم ووجع
هشام لا والله انا الحمد لله فعلا عندي انضباط نفسي كويس جدا
ندى الحمد لله فعلا دي ميزه انت انسان جميل وهي ما قدرتش قيمتك ان شاء الله ربنا هيعوضك خير ويرزقك بزوجه صالحه بتحبك وتكون عوض ربنا لك لان دائما الحب عندي الوفاء والاخلاص والامل الانسان بيعيش عشانه الحب كلمه لها معاني كثير جدا مش مجرد انسان اكلمه او اكلم غيره وتجارب لا طبعا الحب اسما معاني الحياه للانسان
ان شاء الله ربنا يرزقك الزوجه الصالحه
هشام كلامك جميل يدخل القلب اللهم امين يا رب العالمين
هشام ندى ان شاء الله تحبي بقى اول خلفتك بنوته ولا ولد
ندى ان شاء الله انت تجيب ياسين تجيب بنوته قمر
هشام ان شاء الله طيب وانتي يا نونه
اللي ربنا عايزه هيكون بصراحه مش قادره افكر في حاجه زي دي. هشام لا لا لازم تفكري وتعدي المرحله دي يا ندى ودي مش نهايه الدنيا بالنسبه لك
ندى انا كان عندي احلام خاصه بي انا وشريف
هشام لكن ربنا استرد امانته وكلنا امنات ماشين على الارض لما يجي وقتنا هنروح للي خلقنا الفكره ان وقته جاء قبل وقتنا ودي اراده الله وقدره واحنا لازم نكون مؤمنين بكده
ندى انا عارفه كل اللي انت بتقوله مش معترضه لكن قلبي رافض يصدق الحقيقه
هشام ندى قولي يا رب استودعتك امانتي التي بين يديك وفي جوارك فارزقها الفردوس الاعلى ان شاء الله هو يكون في مكان احسن دلوقت
ندى اللهم امين يا رب العالمين
هشام ندى واكيد هو عايز لك السعاده والفرح ومش هيرتاح بحالك ده يبقى واجب عليكي تعدي المرحله دي وتثبتي للكل انك قويه ومش ضعيفه وانك تقدري تتجوزي احزانك وتبتسمي للحياه ثاني ويكون املك وعشمك في ربنا كبير اللي انت بتعمليه دلوقتي مش هيفيد بشيء ولا هيغير حاجه من اللي حصلت واكيد شريف يتمنى انك تكوني مبسوطه فمش معنى موت احد غالي علينا كده حياتنا تنتهي ربنا ما قالش كده لا لازم حياتنا تستمر ونطلب من ربنا العوض عن اللي افتقدناه ويكون املنا في ربنا كبير وان شاء الله يكون عوض ربنا لك اعظم ويكون جبر خاطرك اعظم واعظم وتذكري دائما ان عوض الله جميل لمن احسن الظن بالله
ندى يا رب ونعم بالله العلي العظيم
ندى قولي ورايا بقى ان شاء الله هاقدر اعدي المرحله دي وان شاء الله ربنا يعوضني باللي يجبر بخاطري وقلبي
ندى اللهم امين يا رب العالمين. بقلم شريهان مطاوع
هشام تعرفي اني حبيت ضحكتك قوي
ندى هههههه 😂😂 ميرسي
هشام لا انا مش عايز ميرسي انا عايز خمسه جنيه يا قمر انت وتجيبي لي شيكولاتايه. ندى هههههه 😂🤣 تمام
هشام لا بعد الضحكه الحلوه دي ما اقدرش اقول حاجه وانا اللي اجيب للقمر بتاعي شيكولاته انا فعلا مشدود لكي جدا ومش قادر ابطل تفكير فيكي
ندى هو انا مقتنعه اللي احنا فيه دلوقتي صدفه لكن يعني
يلا نصلي على النبي اللهم صل وسلم وبارك على سيدنا محمد
البارت العاشر التفاعل يا قمرات
ندى هو انا مقتنعه اللي احنا فيه دلوقتي صدفه لكن يعني
هشام ندى لكن ايه انا باتمنى الاقيكي معي في كل دقيقه وكل لحظه انت مش مدركه حجم حبي وتعلقي بيكي ازاي
ندى انا مجنون بكي بس اقدر اقول لك اني لما اتكلمت معك حسيت اني اعرفك من يوم ما اتولدنا لا وباكلمك كمان واقدم لك نصائح وارشادات واحكي لك على قصه حب الفاشله لا ده كده الموضوع كبير هههههه هههههه
ندى سوري انت مشكله يا هشام هههههه هههههه فعلا بتضحكني مثل مصطفى اخي بالضبط
هشام ربنا يديم عليكي ضحكتك الحلوه ودائما تبقى ضحكتك منوره وجهك على طول
ندى ميرسي فعلا اتمنى لقلبك السعاده
هشام لقلبي ♥️ وقلبك يا رب
تعرفي انك عسوله قوي ودمك خفيف والله روحك حلوه
ندى ميرسي لا اكيد دي مجامله
هشام ندى بجد والله انت غاليه علي اكيد مش طبيعي اني اقول لك كده وانت بتحكي على ظروفك وحزنك لكن ده احساسي واظن انك حاسه بده
ندى هشام اكيد لكن هشام لكن ايه انا باحبك بجد وجودك فرحني واسعدني واضاف لي حاجه حلوه في يومي اتمنى تدوم يا رب. بقلم شريهان مطاوع
ندى ان شاء الله مش قلنا اصدقاء ولا انت بترجع في كلامك هشام. هشام لا طبعا مش برجع في كلامي ابدا لكن فعلا باحبك وانا كمان حاسك احن بنت في الدنيا عشان كده دخلت قلبي وحبيت انك تكوني في حياتي لاني صعب احس تجاه حد انه حنين ويدخل قلبي بمجرد ما اتعرف عليه
ندى ميرسي لذوقك كلامك كثير حلو
هشام ندى تتجوزيني اتمناكي تكوني ام ياسين وزوجتي المستقبليه انا باتمنى الاقيكي معي في كل دقيقه وكل لحظه انت مش مدركه حجم حبي وتعلقي بكي ازاي
هشام من فضلك. هشام ندى من فضلك انتي انا مش قادر افهم ليه بتحرميني من كلمه حلوه ممكن تساعديني بها
بحبك وصدقيني معي هتحسي انك مع نفسك بحبك قوي ربنا يخليك لي وتكوني زوجه المستقبل والله انا هاشيلك جوه قلبي واحافظ عليك بروحي
ندى ارجوك ما تزعل مني انا مش عارفه اخذ قرار
هشام انا فعلا زعلان لكن مش منك والله زعلان من الظروف اللي حرمانا من بعض لكن قدر الله وما شاء فعل وان شاء الله ندى حبيبتي تفوق وتتغلب على الظروف دي لان اتمنى ربنا يسعدنا ويجبر بخاطرنا ونكون لبعض
ندى فعلا بازعل من نفسي جدا لما باحس اني ممكن اكون مصدر زعل لك
هشام انت مصدر كل حاجه حلوه لي تعرفي يا نونه انك اجمل حاجه في حياتي حرفيا انت اكثر احد باتمناه يكون جنبي ومعي في كل وقت انت الانسانه الوحيده اللي باتمنى حياتي كلها تبقى معها ندى انا نازل مصر بعد اسبوع عندي اجازه شهرين ونفسي اجي اطلب ايدك من بابا يوسف
ندى لا طبعا هشام انا مش مستعده
هشام انا باحبك وعايزك ايه اللي انت مش مستعدا له يا حبيبتي
ندى لازم تاخذي قرار انا باكلمك من حوالي سبع شهور وخلاص مش قادر اتخيل حياتي من غيرك بس يا ندى انا هاسيبك تاخذي قرارك بحريتك لكن لو حبيتي هشام يكمل معكي توافقي لكن لو ما حبيتي وجودي يبقى لازم انسحب من حياتك نهائي لكن فعلا بكده تكوني حكمتي علي بالموت
واسف لو ضايقتك بكلامي لكن اللي باقوله وبطلبه منك منطقي لاي احد بيحب وعايز حبيبته بجواره فكري يا ندى وابقي ردي علي باي. بقلم شريهان مطاوع
ندى في حاله من البكاء الشديد محتاره بين الماضي والحاضر مش قادره تنسى شريف لكن فعلا احساسها بهشام مسيطر على قلبها وعقلها وهي فعلا حست ان كلام شريف لمس قلبها
مي بتخبط على باب ندى ندى ندى ليس في رد فتحت مي الباب ودخلت لقيت ندى على السرير منهاره من البكاء مي بخضه ندى ندى مالك في ايه انعدلت ندى وبتمسح وشها لا ما في حاجه يا مي
مي ازاي ما في حاجه كل البكاء ده في ايه يا حبيبتي هشام زعلك
ندى لا وابتديت تحكي كل الكلام اللي دار بينها وبين هشام
مي طيب فين المشكله هو دلوقتي انسان محترم وكل كلامه منطقي انت عايزه تبعدي عن هشام يا ندى
ندى مندفعه لا لا. مي بتضحك لا لا طيب فين المشكله انت فعلا بتحبي هشام وقلبك معه لكن عقلك رافض يصدق حبيبتي ما تحاوليش تضيعي هشام لان فعلا ربنا بيحبك فكري يا قلبي وسيبي قلبك يحب ويعيش حياته
مي تقوم تقبل ندى من راسها وتخرج وهي تفكر تتكلم مع هشام. بقلم شريهان مطاوع
نروح لهشام اللي من ساعه ما اتكلم مع ندى وهو بيدعي ربنا ان ندى تفوق لان فعلا بيحبها وخائف ترفض
نرجع لمي فضلت سهرانه لحد ندى ما نامت واخذت الفون وطلعت شقتها وهي ناويه تكلم هشام مي سلام عليكم يا هشام
هشام مندفع حبيبتي ندى. سوري انا مي
هشام اسف جدا والله
مي لا ما فيش داعي للاسف لكن حبيت اتكلم معك وندى نائمه لان ندى حكت لي الكلام اللي دار بينك وبينها
هشام والله انا باحبها وعايز اخطبها
مي ممكن اسالك واقول لك انت انشديت لندى عشان صعبت عليك وعارف ظروفها
هشام والله باحبها وباعمل كل ده عشان باحبها مش زي ما انتم مفكرين انها صعبانه عليا باحبها ولو اقدر اعمل اي حاجه عشانها هاعملها ده واجبي للانسانه اللي باحبها اتمنى تفهميني
بصي يا مي انا باحبها وانا مش مهتم بحب ندى لي قد ما مهتم براحتها وثقتها فيا لكن انا فعلا والله حبيتها لكن حياتها وسعادتها بالنسبه لي اهم من انها تحبني ولا لا فاهماني مي
مي بصراحه كانت ندى قالت لي جمله وانا دلوقتي فهمتها انك هديه لاي بنت تعرفك ربنا يبارك في عمرك
هشام متشكر ليكي لكن ممكن تساعديني انا عايز اجي اتكلم مع بابا يوسف وفعلا باحب ندى وعايزها زوجتي المستقبليه انا باشوف ندى ملاك في حياتي
مي ممكن تديني فرصه لحد بكره او بعده وان شاء الله اتكلم مع بابا يوسف وارد على حضرتك
هشام من فضلك انا باقي على اجازتي اربع ايام وانزل مصر وهي من وقت ما تكلمنا وهي ما بتكلمني ولا بترد على رسائلي نهائي انت الامل الوحيد يا مي
مي حاضر اللي عايزه ربنا هيكون ان شاء الله
مي رجعت الفون بجوار ندى اللي نائمه ودموعها على خدها مي تقبلها بالراحه وتقول في نفسها بتعذبي نفسك وبتعذبيه معك يا ندى غطت ندى وخرجت وطلعت شقتها وفي الصباح قررت تحكي لبابا يوسف كل حاجه لكن هي خايفه ومتوتره جدا
مي صباح الخير يا خالي. صباح الورد يا قلب خالو
تعالي يا حبيبتي الكل نزل وانا محتاج فنجان قهوه من يد حبيبتي. مي عيوني يا اطيب قلب
خالو ممكن نتكلم مع بعض شويه ولا حضرتك وراءك حاجه
لا يا حبيبتي اعملي فنجان القهوه وحصليني على التراس
مي عيوني
مي عملت القهوه ودخلت جلست امام بابا يوسف لكن متوتره وخائفه تحكي. بابا يوسف احكي يا مي في ايه ليه متوتره
في مشكله مع محمد
لا لا لا انا محتاجه اتكلم معك بخصوص ندى
بابا يوسف تمام احكي
مي تفروك في يديها متوتره جدا لكن ابتدت تحكي كل شيء تعرفه عن مي وهشام وحكيت له ان هشام عايز يقابلك طبعا بابا يوسف انصدم من الكلام اللي سمعوا ومستغرب جدا جدا
بابا يوسف انا معترض على الطريقه لكن ما عندي مانع اني قبله تمام يتفضل يجي في اي وقت
مي انتظرت في الليل لتاخذ فون ندى وتتكلم هشام
هشام سلام عليكم انا مي
وعليكم السلام خير يا مي يا رب يكون خير
مي تضحك وتقول خير ان شاء الله انت راجع مصر امتى بابا يوسف وافق انك تقابله
هشام تمام ممكن تديني رقم بابا يوسف والعنوان
مي تمام.
هشام تمام متشكر متشكر جدا جدا يا مي عمري ما هاقدر انسالك وقفتك بجواري انا وندى
مي لا ابدا باي
هشام مره ايام ونزل لمصر وهو كله امل وحماس انه يحقق اجمل حلم مع ندى وكان زعلان لان ندى بطلت تتكلم معه لكن هو مش قادر يفقد الامل رجع البيت طبعا الكل بيقابله في فرح وسعاده وترحيب بهشام من اهله لان هشام بقى له اربع سنين ما نزل مصر والكل فرحان ومبسوط اليوم انتهى وهشام طلب من مامته يتكلم معها
ماما ممكن نتكلم مامت هشام ارتاح ونتكلم بعد كده يا هشام
لا يا ماما محتاج اتكلم ضروري حالا
مامته خير يا حبيبي. بقلم شريهان مطاوع
هشام حكى لها كل شيء عن ندى
مامت هشام انصدمت وقالت له ازاي تخطب واحده انت ما شفتها انت دائما ليك مواصفات خاصه للبنت اللي حابب ترتبط بيها
هشام هناك ارواح لا تراها العين ولكن نشعر بها بالقلب ماما ليت الحياه بمظاهرها بل بخفاياها وليس الناس بوجوههم بل بقلوبهم وندى تخطط كل المواصفات انا فعلا ما شفتهاش لكن مش فارق معي شكلها حتى لو هي مش جميله لكن كل اللي اعرفه روحها الحلوه واسلوبها الراقي ورقتها واحساسها لكن شكلها ما يفرق معي
مامته تنظر له باستغراب وبحب لكلامه تطبطب على كتفه حبيبي اتمنى لك السعاده ولو عايزني اجي معك بكره
هشام لا يا حبيبتي هاروح بكره ان شاء الله اقابل بابا يوسف
واتعرف عليهم واكيد اخذك انت واخواتي ونتقدم لها رسمي
ماما خلاص يا حبيبي اللي تشوفه ربنا يسعدك يا حبيبي
هشام يقبل يد مامته وداخل غرفته وهو في قمه السعاده
لكن كان قلقان من رد فعل ندى لكن قرر يواجه ويتحدى اي حاجه في سبيل ان يحقق هدفه وهو الوصول لقلب ندى في الصباح استعد هشام وكلم بابا يوسف واتفق على موعد
عند بابا يوسف بيغمز لمي ومامت ندى والكل عارف بوصول هشام ما عدا ندى. بقلم شريهان مطاوع
ندى ملاحظه حاجه غريبه في البيت تنظيف وترتيب واكلات وحلويات لكن مي قالت ان محمد على وصول ندى تمام تمام
بعد وقت مي وماما حنان في المطبخ وبابا يوسف في المكتب وندى جالسه في غرفتها خارجه ندى من غرفتها وهي ترتدي بيجامه بيتي في قمه الرقه وشعرها رفعاه عشوائي وكان خصل تتطاير على وجهها وكانها ملاك
جرس الباب رن وهي خارجه من غرفتها راحت تفتح الباب لقيت شاب طويل رياضي ابيض وعيونه عسليه ورموشه سوداء وطويله ولحيه جميله يخطف الانظار تاهت وهي تنظر له. بقلم شريهان مطاوع
وهو ينظر للملاك اللي فتحت الباب عيون سماوي وبشرتها بيضاء جدا وشعرها الذهبي وقفوا ينظروا لبعض كل واحد متعجب من المنظر اللي امامه مي جايه من خلف ندى اهلا وسهلا اكيد حضرتك هشام ندى هشام،😱
ممكن نصلي على النبي كلنا اللهم صل وسلم وبارك على سيدنا محمد وعلى اله اصحابه اجمعين
البارت 11
تبقى الحياه ولكن،،،،بقلم شريهان مطاوع
مي جايه خلف ندى اهلا وسهلا اكيد حضرتك هشام ندى بصدمه هشام. مي تفضل هشام
ندى تفوق من الصدمه وتجري على غرفتها وهي مذهوله مصدومه جدا جدا هشام ازاي وعارف مكاني وجاء هنا ازاي
نرجع لهشام داخل في وسط ترحيب من بابا يوسف ومحمود واحمد دخل جلس في الصالون وابتدا يتعرف على الجميع ويعرف نفسه وابتدى يتبادلوا الحديث لكن بابا يوسف كان ينظر لهشام وهو يتبادل الحديث مع محمود واحمد وكان بابا يوسف مبسوط لان شاف ان هشام انسان على قدر من الخلق والتدين وابتدى بابا يوسف يقول لنفسه فعلا ده انسان محترم جدا. دخل مصطفى مفاجئ يتعرف على هشام والكل يجلس ويتحدث ويتعرف على بعض اكثر واكثر والكل كان مبسوط من حديث هشام جدا وبعد استئذان الجميع وخرجوا وتركوا هشام وبابا يوسف يتحدث لوحدهم
هشام عمي يوسف انا طالب يد ندى اتمنى ما ترفض طلبي
بابا يوسف يا ابني انا شايف انك انسان محترم واتمنى بنتي توافق عليك لكن اديني فرصه اسبوع وارد عليك
هشام مندفع لا لا اسبوع كثير ارجوك عمي انا كل اجازتي شهرين بس انا اديت لحضرتك عنواني وممكن تسال عني لكن ارجوك نفسي اتمم كل حاجه قبل شهرين ما يعدوا من فضلك بابا يوسف طيب سيبها لله واللي ربنا عايزه هيكون
هشام اسف لي طلب عند حضرتك واتمنى توافق عليه
بابا يوسف يضحك ويقول عايز تتكلم مع ندى
هشام تفاجا من رد بابا يوسف. بقلم شريهان مطاوع
بابا يوسف يضحك ويقول ما تستغربش لان عمك يوسف الراجل العجوز فاهم يا ابني ومقدر تعلقك ببنتي وكمان مبسوط بتمسكك بها حتى من غير ما تشوفها ولا تسمع صوتها. هشام انا متشكر وفعلا حضرتك زي ما انا متخيل من كلام ندى عنك انا مبسوط اني تعرفت على حضرتك جدا واتمنى يكون لي نصيب واكون فرد من عيله حضرتك
بابا يوسف ان شاء الله يا حبيبي ثواني وارجع لك
هشام تفضل حضرتك.
دخل احمد ومصطفى ومحمود لهشام يتبادلوا الحديث ويضحكوا ويتعرفوا على بعض اكثر واكثر
بابا يوسف دخل لندى وكانت بتتكلم مع مي وهي في حاله من القلق والتوتر
بابا يوسف مي ممكن يا حبيبتي تطلعي وتسيبيني مع ندى
مي حاضر يا خالي
ندى تجلس على حرف السرير وتفرك في يديها وتنظر في الارض مش قادره تبص لبابا يوسف
بابا بصي لي يا ندى ليه بصه في الارض
طبعا ندى في عقلها انها كده عامله حاجه غلط لما كلمت هشام من وراء باباها بابا انا اسفه
بابا يوسف حبيبتي بصي لي وتعالي في حضني وما تعتذريه انت لو كنت غلط ما كانش الولد اللي بره هيتجنن على حبيبه بابا
ندى تبكي وتحضن بابا انا خايفه ومش عارفه اعمل ايه
بابا خائفه من ايه انت لو تاخذي راي انا عندي احساس ان هو شخص محترم وممكن تدي له فرصه
ندى مذهوله
بابا انت تعرفه من نصف ساعه فقط
بابا يضحك ولو دقيقه واحده انا اقدر احكم على الناس ويخبط ها على راسها بحب انت مش واثقه في بابا هههههه
ندى لا يا حبيبي والله لكن فعلا انا محتاره
بابا بصراحه انتي عايزاه ولا لا دي حياتك المفروض تعيشيها شريف خلاص الله يرحمه فوقي وبصي لحياتك يا حبيبتي
ندى تنظر في الارض مش عارفه يا بابا
بابا يوسف يبقى تلبسي وتخرجي للولد اللي هيموت بره ده 😂😂 تتكلموا وتعرفوا عايزين ايه بالضبط
وانا معكي في كل الاحوال يا عمري بابا ضمها لحضنه قوي كل اللي يهمني سعادتك يا قلب بابا
ندى بتضحك وتقبل يد بابا ربنا ما يحرمني منك يا احلى بابا في الدنيا. بقلم شريهان مطاوع
بابا دقيقه وتكوني بره. ندى تنظر وعيونها بتلمع من الفرحه حاضر
خرج بابا يوسف من عند ندى دخل لهشام ينظر وهو مبسوط من تبادل الحديث مع هشام وابنائه والضحك والهزار وكانهم يعرفوا بعض من سنين تدخل ندى خلف بابا يوسف وهي ترتدي دريس في قمه الاناقه والشياكه وترتدي حجاب يزيد من جمالها
بابا يوسف تعال يا حبيبتي دخلت ندى وهي تنظر في الارض جلست بجوار بابا يوسف
وهشام ينظر لها وهو سرحان يلاحظ بابا يوسف ويطلب من ابناء الخروج وهو يتكلم مع هشام وندى انا هاخرج وانتم تتكلموا مع بعض وقبل ما تخرجوا منه الباب الغرفه دي تكونوا محددين عايزين ايه بالضبط تمام يا ندى
ندى تتوقف بسرعه بجوار بابا وهي متوتره
يقف هشام بسرعه من فضلك اقعدي نتكلم
بابا اقعدي يا حبيبتي انا بره تكلمه وحبه وراجع لك
ندى تجلس وهي في قمه الكسوف والخجل
خرج بابا يوسف
هشام يقترب من ندى ويجلس على الكرسي امامها وهي تنظر في الارض وتفرك في يديها وهو يتاملها بكل حب ويقول حبيبتي وهي ضربات قلبها تتصارع اكثر واكثر قامت بسرعه
لتخرج من الغرفه بسرعه هشام مسك يديها ارجوك اديني فرصه نتكلم يا ندى. بقلم شريهان مطاوع
ندى تشد يديها بسرعه
هشام اسف والله لكن عايز نتكلم شويه من فضلك
جلست ندى وتستمع لكلام هشام
حبيبتي يا ام ياسين عايزه اسمع صوتك انتي عارفه احنا ما تكلمناش مع بعض من امتى فاكره ولا اقول لك انا قلت لك اني محتاج لك واحتياجي لك هو شوق على حب على تمني انك تكوني معي وزوجتي وحلم عمري يا رب يجعلك مراتي يا ندى اللي اكمل معها عمري
ندى تسمع وهي متوتره جدا لكن قلبها فرحان لان كلام هشام بيلمس قلبه
هشام بصراحه ما كنتش معتقد انك قمر كده
ندى تفرق يديها اكثر وهشام ينظر لها ويضحك طيب انا جبت المره دي فعلا شيكولاته لحبيبتي يرفع يده لها بالشوكولاته
ندى تنظر له وتبتسم وتاخذ منه الشيكولاته وتبتسم اكثر
وهو مبتسم جدا لان هي زي الاطفال في براءتها
هشام باحبك ♥️❤️
ندى تنظر له في خجل شديد وتقول له انت جئت هنا ليه يا هشام
هشام مبسوط جدا من كسوف ندى حبيبتي الحاجه اللي عايزك تعرفيها اني ما فيش في حياتي وقلبي غيرك واني لما حبيتك قلت لك حبي لك جاء من ربنا وانا عايزك بحلال ربنا يعني حبي لكي الجواز
ندى انت حطيتني امام الامر الواقع
هشام ربنا يعلم اني باخاف على مشاعرك قد ايه وبحبك
ندى تنظر وتقول طيب فين الشيكولاته وتبتسم
هشام ما شاء الله ما شاء الله اجمل قمر عيني تراه
ندى تبتسم وهي من جواها عندها احساس براحه كبيره جدا
وهشام ينظر لها وهو من جواه باحبك يا رب تكوني من نصيبي وينظر لها بدون كلام بقلم شريهان مطاوع
يدخل احمد ومحمود ومصطفى وهم يبتسموا المفاوضات طولت 😂😂 ايه خير محتاجين طرف ثالث يقرب وجهات النظر😂😂. بابا يوسف خير يا حبايبي قررتم ايه
هشام ينظر لندى ويضحك كله تمام
ندى تجري من امامهم والكل يضحك
هشام يتكلم مع بابا يوسف ممكن تقول لي اجيب ماما واخواتي الرجاله امتى
بابا يوسف تعال نتغدى وبعدين نتكلم الاكل هيبرد
هشام لا والله مش هاقدر
مصطفى يا تاكل يا ما فيش جواز 😂😂 وكده تبقى زعلت حماتك من اول يوم اللي واقفه طول اليوم تعمل لك الغداء 😂😂 هشام لا انا اقدر ده انا جعان جعان جدا وعندي استعداد اكل الاكل كله 😂😂 مصطفى لا تعال تعال ده انت واقع لشوشتك يا ابني 😂😂 والكل يضحك
جلس الكل على السفره الكل يتكلم مع هشام وندى تجلس وتنظر له من تحت لتحت وهو يتكلم مع الجميع وهو يخطف نظارات لندى ويبتسم انتهى من الاكل وجلس مده بسيطه واستاذن هشام عمي يوسف في انتظار تليفونك
تمام يا حبيبي حاضر انتظر مني تليفون
بابا يوسف يغلق الباب خلف هشام وهو يتجه لاولاده ايه رايكم يا حبايبي بقلم شريهان مطاوع
احمد نسال عليه الاول لكن رايي كشخص كويس جدا وروحه حلوه
محمود وانا رايي من رايي احمد لكن اهم حاجه راي ندى
مصطفى 😂😂 يا ابني انت ما شفتش وشها منور ازاي 😂 بابا يوسف تمام وانا كمان رايي مع راي احمد ان هو انسان محترم لكن ان شاء الله هنسال عليه لكن ربنا يستر من راي محمد هو ده اللي خائف منه احمد تحب اقول له انا يا بابا في التليفون
محمود لا يستحسن بابا اللي يكلمه بنفسه
بابا يوسف تمام انا هاكلمه في التليفون وربنا يستر
بابا يوسف يرن فون على محمد ويحكي له الموضوع كله محمد ايه بتقول ايه لا لا انا معترض 😱😱
ويلا نصلي كلنا على سيدنا محمد
اللهم صل وسلم وبارك على سيدنا محمد وعلى اله واصحابه وسلم تسليما كثيرا عدد خلق ورضا نفسه وزنه عرشه ومداد كلماته
البارت 12و13
تبقى الحياه ولكن ،،،،. بقلم شريهان مطاوع
بابا يوسف يرن على محمد ويحكي له الموضوع كله من البدايه محمد بتقول ايه لا لا انا معترض بابا يوسف يا ابني ده بني ادم محترم وانا ما حكيت لك غير لما سالت عليه وعلى اهله كلهم ناس محترمين ولهم سمعه طيبه
محمد،،،بابا لما انزل نتكلم في الموضوع
بابا يوسف يا ابني انت قدامك 15 يوم وهو اجازه هشام محدوده. بقلم شريهان مطاوع
محمد،،،بابا انا نازل بكره الصبح اكون عند حضرتك تمام
بابا يوسف خلاص يا ابني بكره نتكلم تيجي بالسلامه سلام
محمد،،،بابا بابا. ايوه يا محمد
محمد،،،اديني اسم هشام وعنوانه
بابا يوسف حاضر هابعثهم لك في رساله حالا
محمد،،،يقفل مع بابا يوسف جاءت له رساله عنوان هشام واسمه بالكامل
محمد،،،،يجري اتصال بمجهول هابعث لك اسم شخص وعنوانه تجيب لي تفاصيل حياته ضروري امامك ساعتين ويكون كل شيء عندي. مفهوم تحت امرك يا باشا لكن ساعتين شويه 24 ساعه يكون ملف كامل تحت يد حضرتك
محمد ،،،تمام قفل فون هو بيفكر في الموضوع ومحتار فضل يفكر يفكر لحد منام. بقلم شريهان مطاوع
نروح لبابا يوسف هو جالس مع زوجته في غرفه النوم بيتكلم مع ام ندى ابنك محمد عصبي جدا وانا شايف ان هشام انسان مناسب لبنتك جدا
ام ندى،،،،يا حاج اتكلم مع ابنك ثاني ويقابل هشام ويتكلم معه وان شاء الله الموضوع يتم على خير
بابا يوسف،،،،انتي شايفه كده يا حاجه
ايوه يا حاج ابنك عصبي لكن بيسمع منك وهيهودك
يا حاجه ده وافق على شريف بالعافيه رغم ان ابن عمتها
ام ندى يا حاج هو كان معترض على فرق السن مش اكثر
وبعدين ابنك وانت عارف طبعه عصبي لكن قلبه طيب وبيخاف على ندى
بابا يوسف،،،،يا حاجه انا عارف محمد بيعتبر ندى بنته لكن نفسي يوافق على هشام لان ندى فعلا حبه هشام وانا عايز اطمئن عليها قبل ما اموت
ام ندى بعد الشر عليك يا حبيبي ربنا ما يحرمنا منك
مصطفى،،،يخبط على الباب بابا يوسف ادخل يا مصطفى
دخل مصطفى جلس على حرف الكرسي بجوار امه مصطفى لا لا كثير كل ده اروح الجامعه واجي الاقيكم تحبوا في بعض 😂😂 ينفع كده يا حجوج 😂😂 ام ندى تضحك وتضرب مصطفى على كتف بحب بس يا ابو لسان طويل 😂
بابا يوسف،،،يرد لكن مش مركز معهم
مصطفى،،،ما لك يا حجوج ايه اللي شاغل بالك شفتي يا حاجه شكله عايز يتجوز عليكي 😂😂
ام ندى،،،تضربه على كتفه امشي من هنا هتتعور 🤣🤣 لا لا خلاص انا جعان يا ست الكل بقلم شريهان مطاوع
ام ندى،،حاضر يا قلبي تقوم لتجهيز العشاء
مصطفى،،،يجلس بجوار بابا يوسف ما لك يا حبيبي
بابا يوسف،،،كلمت محمد على موضوع ندى
مصطفى،،،اه اه فهمت اكيد رفض
بابا يوسف مش بالضبط لكن كلامه معي مش مريحني
مصطفى،،،، طب والعمل يا حاج
بابا يوسف،،،،هو قال انه هيبقى هنا بكره الصبح
مصطفى،،،طيب خلاص يجيء وتكلم معه ثاني وتتصل على هشام ويجي ويجلس معه ويتكلموا وبعدها نشوف محمد ايه رايه
بابا عندك حق نفس كلام ماما يا مصطفى
تمام يا حاج احمد عارف انك كلمت محمد
لا محمود بس اللي كان جنبي وانا باتكلم
مصطفى،،،،،خلاص يا بابا شويه واحمد ينزل ونتكلم معه وانت عارف ان احمد بيعرف يقنع محمد ويتفاهم معه
بابا يوسف،،،انت شايف كده يا ابني خلاص ربنا يقدم اللي فيه الخير. بقلم شريهان مطاوع
مصطفى،،،،،تمام اقوم انا اشوف الحاجه عامله لنا اكل ايه
بابا يوسف،،،يشاور لمصطفى بصابعه مصطفى اوع تجيب سيره لندى عن رفض محمد للموضوع
مصطفى،،،وهو واقف عند باب الغرفه ما تقلق يا حاج خرج مصطفى بابا يوسف يجلس يفكر وهو حزين من رد محمد وقلقان لان محمد صعب جدا. نروح لندى
ندى في غرفتها تجلس على السرير هي ومي تكلموا على الموضوع تفتكري يا مي الموضوع يكمل تفتكري ان محمد هيوافق
مي،،،،،،سيبيها على الله وعلي يا ندى
ندى تنظر وهي تفكر طويلا وتقول تفتكري يا مي هشام بيحبني فعلا
مي،،،تخبط على كتف مي بضحك اكيد يا بنتي ده نزل الاجازه مخصوص عشانك ده كان هيموت لما كنتي مش بتكلميه
ندى لكن انا زعلانه منك لانك كلمتيه من ورايا
مي،،،،اسفه لكن كان خوف عليك وحب لكي انتي عارفه انك بنتي قبل ما تكوني اختي وبنت خالي وتحضن ندى قوي وبعد ندى تبتعد وتقول انا خائفه اكون اتسرعت
مي تضحك وتمسك وش ندى بين يديها وتقولي حبيبتي انت حبيتي هشام وده مش عيب لان هشام انسان جدير بالاحترام وفعلا بيحبك مي تجلس على السرير وتربع قدمايها وتقول بضحك تصدقي يا بنت يا ندى حكايتكم دي لو كملت تنفع مسلسل حلو قوي 😂🤣
ندى،،،ربنا يستر انا خوفي كله من محمد ليخليها فيلم حزين في الاخر 😂🤣. نروح لهشام
هشام يجلس على السفره بجوار امه واخواته يتناولوا الفطار
هشام ماما ماما. نعم يا هشام
تفتكري ليه ما احد رد علي لحد دلوقت حتى عمي يوسف قال هيكلمني وما تكلم بقلم شريهان مطاوع
ام هشام،،،،يا حبيبي براحتهم اديهم وقتهم انت كنت عندهم من يومين يعني لسه ما تاخروا عليك
يا ماما انا مستعجل الوقت بيمر وانا اجازتي 60 يوم ضاع منهم اربع ايام لحد دلوقت
اخوات هشام هم اربعه رجاله جاسر واسر وباسل واسلام هنتعرف عليهم في احداث القصه
جاسر الاخ الكبير متزوج ومعه بنتين وولد
جاسر،،، تحب نروح لهم ثاني يا هشام
اسر لا طبعا ما ينفعش المفروض انهم مدينك كلمه وقالوا هنرد عليك يبقى لازم تنتظر منهم رد
هشام طيب افرض ما ردوا علي اعمل ايه
باسم،،،،انت بتقول ان ابوه راجل محترم واكيد بيعرف الاصول واكيد هيرد عليك سواء بالقبول او الرفض
هشام،، مسرعا رفض لا لا هم ممكن يرفضوني
مامت هشام،،،،تغمز لباسم يعني اسكت
تضع يديها على يد هشام طبطب عليه يا حبيبي اخوك يقصد اني لازم يردوا عليك واكيد لازم يسالوا علينا ده جواز ولازم الناس تبقى متطمنه على بنتهم
اسلام،،،،اصبري يا اتش وبعدين انت كده هتبان انك مدلوق قوي الصراحه😂🤣
باسم ايوه يا ابني والله عندك حق دي اللي نزلته من فرنسا يجري 😂🤣
اسر،،، اه والله بقى لنا اربع سنين بنتحايل انزل انزل 😂🤣
جاسر هههههه هههههه جرى ايه يا اولاد الجارحي اهداوا على الولد شويه هههههه هههههه جئت اللي هتخليه يسهر الليل ويعد النجوم 😂🤣😂
هشام ،،،شفتي يا امي اولادك فرحانين في ازاي
مامت هشام،،،،، هههههه هههههه اهدوا شويه انتم ما صدقتم يا اولاد هههه هههه. نروح لبابا يوسف
بابا يوسف،،،، في انتظار محمد يفطر مع اولاده ويتكلم مع محمود واحمد
احمد،،،،،ما تقلق يا بابا لما يجي محمد انا هاتكلم معه تخرج ندى من غرفتها
بابا يوسف،،،،يغمز لا احمد غير الموضوع
احمد،،،،تمام
ندى صباح الخير الجميع صباح الورد
ندى،،،،ماما نزلت بدري
بابا يوسف ايوه يا حبيبتي نزلت من بدري تعالي افطري
لا يا حبيبي انا راحه الحضانه ما خلصتش الكلمه والباب اتفتح يدخل محمد،،،،صباح الخير
ندى،،😱😱😱 محمد محمد قلبها بخوف ربنا يستر يا ترى ايه نزل محمد قبل ميعاده
محمد،،،،بمنتهى الجديه ندى تعالي عايزك ندى وشها جاب الوان مش قادره تقف على رجليها بخوف شديد حاضر حاضر
البارت 13
تبقى الحياه ولكن ،،،،بقلم شريهان مطاوع
محمد بمنتهى الجديه ندى تعالي عايزك ندى وشها جاب الوان مش قادره تقف على رجليها بخوف شديد حاضر حاضر
احمد يقف مسرعا ويقطع الكلام لا لا انا اللي عايزك الاول في موضوع مهم سيب ندى تروح الحضانه
محمد ،،،واقف ينظر لندى وينظر لاحمد تمام تمام
بابا يوسف طيب خذ نفسك الاول يا محمد واطلع غير واطمن على امراتك واولادك وانزل افطر معي ونتكلم انا وانت واحمد. محمد ينظر لندى وينظر لاحمد تمام تمام
احمد،،،،،يقف ينظر لندى وهي ترتعش من الخوف يوجه كلامه لمحمود وصل ندى في طريقك للحضانه
محمود ،،،حاضر
ندى واقفه بجوار باب الغرفه تنظر لاحمد وتبلع عرقها بصعوبه. بقلم شريهان مطاوع
محمود يقف ويمسك يد ندى ويتجه للخروج من البيت
محمود،،،،،ندى ايدك تلج ليه كده
ندى تركب السياره بجوار محمود وهي تاخذ نفس جامد وتحط يدها على قلبها الحمد لله
محمود،،،، يضحك للدرجه دي خايفه من محمد ههه ههه ههه
ندى،،،،يعني انت ما شفتش شكله وهو داخل
محمود،،،،،ما تخافيش يا حبيبتي كلنا معكي وبعدين انت عارفه ان محمد شديد شويه لكن في الاخر قلبه طيب وبيحبك. ندى،،،،،ربنا يستر. نروح لمحمد
محمد،،،يفتح باب غرفه النوم بزهق
مي تفتح عينيها من النوم وهي على السرير ومحمد داخل مي بخضه محمد
محمد،،،انخضيتي ليه كده شفتي عفريت
مي،،،تبلع رقها بصعوبه لا لا ابدا يا حبيبي لكن انا خضيت بس وتتعدل على السرير وتوقف بجوار محمد وهو يخلع ملابسه ويرميها على الكرسي وهي تاخذ الملابس تعلقها
مي،،،،يا حبيبي ما اتصلت تقول لي انك جاي انت لسه فاضل على ميعاد نزولك 15 يوم
محمد،،،وهو يرتدي ترنج ويخرج من الغرفه ينظر لها بدون كلام.
مي،،،،،ربنا يستر يا ترى ايه اللي هيحصل تجري وتخرج من الغرفه مسرعه خلف محمد محمد يجلس في المكتب ويجري مكالمه مع مجهول ويزعق بصوت عالي كل ده ولسه
مجهول يا باشا حاضر على اخر النهار هيكون كل المعلومات عند حضرتك
محمد على العصر يكون كل شيء عندي مفهوم. تمام يا باشا
مي،،،،تسمع وتنظر له وهي متوتره جدا لكن تتحرك وتجلس امامه و تحاول تسيطر على اعصابها بهدوء شديد حبيبي وحشتني ما لك متعصب ليه كده محمد ينظر لها انت ليه ما قلتي لي على موضوع ندى من الاول
مي،،،تبلع ريقها بصعوبه حبيبي الموضوع ما في حاجه غلط وبعدين انت تقعد مع هشام وتشوف وتتكلم معه الاول
محمد،،،يقطع كلامها تمام تمام لكن اكيد هارفض ان شاء الله
مي،،،،تنظر له بخوف من شكله وعصبيته يا حبيبي هشام
يقطع محمد كلام مي بصوت حاد خلاص خلاص انا نازل لبابا
واحمد. بقلم شريهان مطاوع
مي،،،،تمام يا حبيبي مي تنظر له وهو خارج من الشقه ربنا يستر وتحط يدها على قلبها وتنظر لفوق وتقول يا رب
محمد،،، يدخل عند بابا يوسف وهو يجلس في المكتب محمد يجلس على الكرسي امام بابا يوسف واحمد يجلس امام محمد ويتبادله الحديث
محمد،،،،،،الموضوع مرفوض شكلا وموضوعا
احمد ،،،،،ليه بس الشاب محترم وانا سالت عليه
محمد،،،لا لا
احمد ،،،،،هو ايه اللي لا هو تحكم راي وبس في ايه من ساعه ما دخلت وانت عايز تعمل مشكله ليه
محمد،،،،يعلي صوته احمد انت ازاي تتكلم معي كده
احمد ،،،بعلو صوت انت مش شايف نفسك ودي اختي ومن حقي اخاف على سعادتها
محمد ،،وانا اللي مش خائف على سعادتها والصوت يعلو ويعلو جدا ويقفوا امام بعض
بابا يوسف،،،،،يقف ويخبط على المكتب في ايه انتم هتتخانقوا قدامي
محمد،،،يلتفت وينظر لباباه اسف لحضرتك
احمد اسف يا بابا
بابا يوسف يجلس على الكرسي تفضلوا اقعدوا انت وهو ونتكلم بالراحه ولا انتم فاكرين نفسكم في محكمه
جلس احمد ومحمد ويتناقشوا مع بعض
احمد،،يتكلم هو و بابا مع محمد لمحاوله اقناع محمد بهشام
محمد ،،،تمام اشوفه لكن ما اوعدكش اني اوافق عليه
احمد شوفه الاول هو انت تعلمت في مهنه المحاماه ان القاضي بيحكم على المتهم قبل سماع اقواله
محمد ،،،ينظر لاحمد وهيبتسم بدون نفس تمام هنشوف وكمان هاشوف ندى
بابا يوسف،،،،مسرعا يقف ويخبط على المكتب بشده محمد انت ما لكش دعوه بندى نهائي مفهوم
محمد ،،،يعني يا بابا يقطع الكلام احمد ندى ما غلطت وبعدين لو اختي غلطت مكان هشام نزل من فرنسا لحد هنا يتكلم ويطلب يده
محمد ،،،يجلس ثاني تمام ودي اول شيء هارفضه عشانه لان اختي مش هتسافر وتبعد عننا
يجلس احمد وبابا يوسف متعجبين من كلام محمد وغضبه شديد من هشام حتى من قبل ما يشوفه ويتكلم معه
نروح لندى. تجلس في غرفه المدرسين في الحضانه وماما من الخلف تحضن ندى وتميل تبوس راسها وتشد الكرسي وتجلس بجوارها القمر بتاعي سرحان في ايه
ندى ،،محمد في البيت وصل قبل ما اجي على طول
ماما طيب فيها ايه بابا هو اللي اتصل عليه عشان يجيء يتكلم معه في موضوعك
ندى ،،،،انا خائفه جدا انت ما شفتيش محمد كان عامل ازاي وهو بيتكلم لما وصل
ماما تطبطب على كتف ندى ما تقلقيش يا حبيبتي ان شاء الله خير. بقلم شريهان مطاوع
ندى ،،،،،يا رب. نروح لهشام
هشام يجلس في غرفته وهو مخنوق ومتضايق راقد على السرير الباب يخبط ماما يتعدل هشام على السرير ادخلي يا امي.
تدخل وتجلس على حرف السرير وتنظر له هتفضل كده في ايه يا ابني
هشام،،،في ايه يا امي. يا حبيبي انت حابس نفسك من ساعه ما جئت
هشام انا نزلت لهدف وخائف ما يتحقق يا امي
ماما وحتى لو ما تحقق هي مش اخر واحده في الدنيا ينظر هشام لامه ويسرح ويفتكر ندى وكسوفه ونظارتها ويبتسم
ينظر لامه لا لا يا امي ما تقولي كده انا لو ما تزوجت ندى هاموت فعلا حياتي تتدمر حرفيا
الام تنظر له بتعجب اول مره اشوفك كده بصراحه كنت باقول انك ما عندكش قلب انك تحب دائما كنت اقول انك عندك عقل للشغل بس وتضحك هههههه وتقترب وتاخذ وش هشام بين يديها وتقول يا حبيبي لو ربنا كاتبها لك ان شاء الله ما فيش احد هيقدر يمنع اراده ربنا وتحضنه وتطبطب على ظهره بصراحه انا عايزه اشوف البنت اللي خطفت قلب ابني كده وتتراجع للخلف وتنظر لهشام بحب ان شاء الله خير يا حبيبي قم انزل من الاوضه دي اولاد اخواتك تحت عايزينك تنزل تلعب معهم
هشام ينظر لها ويضحك لا لا دول عايزين الشيكولاتات و و
قبل ما يكمل هشام كلامه فون يرن هشام ينظر لامه عم يوسف على التليفون الام رد بسرعه يا حبيبي ان شاء الله خير
هشام ،،،الو عم يوسف ازي حضرتك
بابا يوسف،،،ازيك يا هشام يا ابني اخبارك ايه
هشام الحمد لله مسرعا خير خير يا رب طمئني يا عمي
يضحك بابا يوسف على تسرع هشام خير يا حبيبي ان شاء الله تعال النهارده تتكلم مع محمد
حاضر يا عمي اجيب ماما واخواتي
بابا يوسف اكيد يشرفوني في اي وقت لكن يا حبيبي
المره دي تعال لوحدك تقابل محمد اخو ندى تتكلم معه الاول هشام حاسس ان في قلق في الموضوع يتنهد هشام حاضر
يا عمي ان شاء الله اكون عند حضرتك في الموعد تمام سلام سلام. بقلم شريهان مطاوع
ماما هشام تقف بجواره تطبطب على كتفه خير يا حبيبي
هشام،،ينظر لامه مش عارف مش مرتاح يا امي
الام خير يا حبيبي ان شاء الله طيب كلم ندى
هشام سرحان ينظر لامه تفتكري محمد يرفض يا امي
الام ربنا يستر يا ابني انا هانزل لاخواتك تحت وانت اتكلم مع ندى وان شاء الله خير يا حبيبي
هشام تمام يا امي
هشام يرسل رساله لندى ندى تجلس سرحانه تفكر وفجاه تسمع صوت رساله من الفون تنظر له بفرح هشام
هشام،،،اخبارك يا حبيبتي طمنيني عليكي
ندى،،،الحمد لله. هشام يدوم الحمد يا حبيبتي
ندى ندى نعم هشام بابا كلمني دلوقتي ندى مسرعا خير
هشام مش عارف لكن بيقول لي محمد عايز يتكلم معي
ندى بلهفه ربنا يستر يا هشام
هشام ما تخافيش يا ندى ان شاء الله احنا ناويين خير وربنا معنا ولا يهمك من اي احد طول ما انا جنبك لاني مش هاسيبك ولا هتخلى عنك عمري لان امنيتي ان ربنا يجمعنا ببعض ونتجوز ونعيش فيه سعاده وهنا وهدوء وحياه مستقره وجميله ومليانه بالحب والدفء وكل حاجه حلوه
ندى ان شاء الله طيب انت جاي امتى تقابل محمد
هشام انا ان شاء الله على العصر اكون عندكم
ندى ان شاء الله
هشام،،،ارجوكي تمسكي بي زي ما انا متمسك بكي يا ندى
ندى،،،،ترسل له قلبين متماسكين في بعض بمعنى ان هي بجواره فهم هشام ورد ربنا يقدرني واسعدك دائما وافرحك يا حبيبتي وتكوني من نصيبي
ندى ان شاء الله باي باي هشام يقفل مع ندى ويقوم يجهز ويرتدي قميص ابيض والكوتش مثله والبنطلون اسمر ويصفي شعره والنظاره الشمس ويخرج بصراحه يا جماعه ولا نجوم السينما مش شكل صعيدي خالص قمر قمر 🤣😂🤣
ينزل هشام يلقي التحيه على اخواته وهم يجلسوا في البلكونه وامامها حديقه صغيره
جاسر،،،،يقوم اقترب من هشام تحب اجي معك
هشام لا هاروح لوحدي المره دي وان شاء الله نروح مع بعض المره الجايه
ماما يا ابني ما تاخذ اخوك معك احسن
اسر،،،لا لا سيبوه على راحته يا جماعه هو راح يحارب انا عارف ان هشام هيقدر يقنع محمد
باسل اكيد طبعا هشام هيقدر يقنع محمد هو فاكر نفسه ايه لازم محمد يعرف انه شرف لهم انهم يناسبوا اولاد الجرح
هشام ينظر لهم ويبتسم تمام ادعي لي يا امي يمشي هشام يخرج من البيت يركب عربيته وينزل امام منزل ندى وهو متوتر وخايف هو مش خايف من حاجه لكن خايف يترفض لان ما عندوش استعداد انه يسافر من غير ندى ولا هيعرف يرجع لحياته ثاني من غيرها ابتدا يتحرك ويدخل للمنزل وهو يقرا قران في سره ويدعي ربنا لحد ما وصل لباب المنزل ورن الجرس فتح الباب مصطفى ودخل هشام مصطفى يميل على هشام كانه بيحضنه ويبوسوا يبتدي يوشوشه بالراحه محمد جوه هتدخل تتكلم معه لكن حط اعصابك في ثلاجه لو عايز ندى
هشام ينظر له بتوتر وفي نفسه يعني انا ناقص توتر ينظر لمصطفى تمام ربنا يستر يدخل هشام خلف مصطفى في الصالون والكل متجمع السلام عليكم الجميع وعليكم السلام بابا يوسف ادخل يا هشام اعرفك محمد اخو ندى الكبير هشام اهلا وسهلا محمد ينظر لهشام وهو مقشر جدا
هشام في نفسه ينظر لمحمد وهو بيقول هو بينظر لي ليه كده ربنا يستر
بابا يوسف اتفضل اجلس بجواري يا حبيبي
هشام لسه هيتكلم ويوجه كلامه لمحمد
محمد يقطع كلام هشام استاذ هشام طلبك مرفووووووض
ويلا نصلي على سيدنا محمد
اللهم صل وسلم وبارك على سيدنا محمد وعلى اله واصحابه وسلم تسليما كثيرا عدد خلقك ورضا نفسه وزنه عرشه ومداد كلماته
تبقى الحياه ولكن ،،،،. التفاااااعل البارت 14
بقلم شريهان مطاوع
هشام يوجه كلامه لمحمد محمد يقطع كلامه استاذ هشام طلبك مرفوووووو يقطع كلامه رن فون محمد يستاذن ويرد الو مجهول باشا كل المعلومات عن هشام هو من المنيا وله اربع اخوات رجاله جاسر مهندس زراعي باسم دكتور بيطري اسر دكتور صيدلي هشام محاسب في شركه في فرنسا بيسافر وبيرجع على فترات والاخ الصغير اسلام بيدرس كليه زراعه وهم من عيله كبيره ولهم سمعه طيبه هشام واخواته على قدر من الخلق كبير جدا وهم من عيله الجارحي بالمنيا محمد فعلا هم من عيله الجرحي بالمنيا تمام تمام قبل محمد ما يدخل على هشام واخواته هشام بيستاذن لكن بابا يوسف واحمد حاولوا يمنعوه دخل محمد يجلس ينظر له هشام ويقول ممكن اتكلم معك على انفراد ينظر له محمد ويقول له استاذ هشام طلبك مرفوض ينظر له الجميع متعجبين من رد فعل محمد مع هشام بابا يوسف محمد اسمع من هشام الاول وبعدين احكم. بقلم شريهان مطاوع
محمد،،،،ينظر لبابا يوسف تمام الكل يغادر الغرفه
محمد يجلس ويضع قدمه على الاخرى وينظر لهشام ا تفضل اتكلم
هشام يقوم ويجلس امام محمد وتبادل الحديث مع محمد لكن محمد مصر على الرفض الجوازه
هشام ،،،من فضلك اديني سبب واحد لرفض الجواز من اختك
محمد ،،،انت سمحت لنفسك انك تتكلم مع اختي من ورائي وانا ما اقبلش كده على نفسي لو لك اخت تقبل كده
هشام ،،لو لي اخت اتمنى تكون مثل ندى في اخلاقها وادبها وبعدين احنا ما عملنا حاجه غلط احنا اتعرفنا على بعض بمنتهى الاحترام وبناء على تعرفنا انا هنا باطلب يد ندى من حضرتك. بقلم شريهان مطاوع
محمد ،، انا ما بارجعش في كلامي طلبك مرفوض
ينظر له هشام انت باي حق ترفض باباها موجود وانا عندي ثقه بربنا ان ندى من نصيبي
محمد ،،،، يتعصب وصوته يعلو انت بتتحداني
هشام ،،،انت اللي مصر على تدمير حياتي انا وندى ليه
محمد ،،،انا حر اختي وانا عارف مصلحتها
هشام ،،،يعلى صوته انت انسان اناني ما عندكش قلب ولا عمرك حبيت ولا تعرف الرحمه يقولها هشام بصوت عالي ويخرج مسرعا يحاول احمد بمسكه هشام ولكن هشام مصر على الخروج مسرعا وينظر للخلف ندى تقف عند باب غرفتها وتنظر لهشام ودموع🥲 تسير على خدها هشام دموع🥲 تنزل امام الجميع ويخرج يجري على السياره ويفتح الباب السياره ويسند راسه على حرف الباب ويبكي بشده ويرفع راسه وينظر لمنزل ندى والدموع على خده تسيل يركب سيارته ويسوق بجنون وهو منهار من البكاء مش حاسس بطريق حاولوا ويسرع ويسرع بجنون وهو امامه ندى ودموعه ويخبط بيده مستحيل اللي حصل ويبكي 🥲
عند ندى واقفه والدموع على خدها 🥲 يخرج محمد من الغرفه والكل ينظر له بغضب شديد وهو ينظر لندى ويخرج مسرعا على شقته وهو في حاله من الحزن يجلس محمد في غرفت مكتبه وهو يتذكر كلام هشام انت انسان ما عندك رحمه وعمرك ما حبيت يتراجع محمد براسه على الكرسي ويتذكر ايام حب عمره ريم ♥️ ومشاعر الحب بينهم ويمر عليهم سنوات وسنوات في حب ويدخله كليه واحده وهم عايشين اجمل قصه حب واحلام ريم مع محمد كانت تعيش اكبر حب مر عليهم وعاشوا سنوات من الاحلام لحد ما تخرج محمد وبقى محامي تحت التدريب وكانت ريم في اخر سنه في الكليه ريم تذهب لمحمد المكتب محمد ريم حبيبتي ليه ما اتصلتي بي قبل ما تيجي ريم وحشتني محمد يضحك استني هنا نصف ساعه ونخرج ريم تمام حبيبي ريم كانت تدرس فيه كليه في الاسكندريه لان كانت عايشه مع مامتها لان مامه ريم كانت منفصله عن باباها مرت سنه وتتخارج من الكليه لكن مامتها توفت ورجعت ريم تعيش مع باباها في المنيا ومحمد مش عارف يشوف ريم زي الاول
تتصل ريم محمد بقلم شريهان مطاوع
محمد يسمع صوت ريم في التليفون يرد مسرعا حبيبتي بتكلميني منين
ريم تبكي حبيبي انا باحاول اكلمك من بره البيت
محمد ،،وحشتيني وعايزه اشوفك
ريم،،،،، تبكي محمد ما لك يا حبيبتي ريم بابا عايز يجوزني ابن عمي
محمد ،،،،مستحيل ده يحصل انا اجيب بابا واجيء نطلب يدك بكره
ريم ،،،تمسح دموعها بجد يا محمد
محمد ،،،بكره ان شاء الله يا حبيبتي اكون عندك انا وبابا
ريم،،،ريم تضحك وهي تمسح دموعها ربنا يخليك لي يا حب عمري. بقلم شريهان مطاوع
محمد ،،،ما تخافيش حبيبتي انا مستحيل اتخلى عنك يغلق فون محمد ويذهب الى بابا يوسف بابا يوسف يجلس في غرفه المدرسين بالمدرسه خير يا محمد اللي جابك هنا محمد يجلس بجوار باباه انا عايز اتجوز ريم ويحكي له الموضوع بابا يوسف لكن انت لسه في اول الطريق لكن اللي يريحك يا حبيبي انا معك محمد بجد يا بابا ويحضن بابا بابا يوسف يطبطب على ظهر محمد بكره نروح لبابا ريم ان شاء الله خير يا حبيبي يعدي اليوم ويرجع بابا يوسف الى المنزل ويحكي لمامه محمد مامه محمد ريم بنت مؤدبه متربيه امامنا ومامتها الله يرحمها من احسن الناس لكن انت يا حاج حتروح لباباها وهو ما يعرفكوش واحتمال يرفض محمد ام ريم دائما كانت تقول انه راجل صعب جدا وعشان كده ما تحملتش العيشه معه هناك وتطلقت منه بابا يوسف سيبيها على الله ثاني يوم محمد بيجهز هو وبابا يوسف ويروحوا لبابا ريم يبتدي محمد يتعرف على بابا ريم وهو
عماد الجارحي 😱 بابا يوسف احنا جايين نتعرف على حضرتك ونطلب يد ريم لمحمد ابني وده شيء يشرفنا
عماد الجارحي بابا ريم للاسف بنتي مخطوبه لابن عمها
ينفعل محمد لا ريم انا كنت خطيبها من مامتها الله يرحمها عماد الجارحي يجلس ويضع القدم فوق الاخرى ما عندي بنات للجواز وانا اللي احدد بنتي تتجوز مين مش الحريم اللي هتتجوز بمزاجها. بقلم شريهان مطاوع
بابا يوسف طيب حضرتك اخذت راي ريم
عماد الجارحي الحريم عندنا ما لهاش راي في الكلام ده
بابا يوسف يلا يا محمد. ينفعل محمد وصوته يعلو
عماد الجارحي محمد الزم حدودك انت في بيتي وانا خلاص بنتي كتب كتابها كمان اسبوع. بقلم شريهان مطاوع
يخرج محمد هو وبابا يوسف وهو منهار حب عمره خلاص كده محمد يكلم ريم فون ريم لازم تهربي ونتجوز ريم مستحيل اعمل كده يا محمد وتبكي وتغلق الفون محمد يبكي كثيرا وتعب بعدها كثير وطلب من بابا انهم يرجعوا لمنزلهم في طنطا والاب وافق محمد ترك اسكندريه وترك كل ذكرى كانت بتجمعوا بريم ومن بعدها محمد كل تركيزه في شغله وازاي يكبر ويبقى له اسم في عالم المحاماه وبقى شخص عملي جدا ميعاد عنده قلب نهائيا محمد يكبر ويكبر في شغله ويكسب قضايا كثيره وبقى له مكتب كبير جدا في القاهره وله اسم كبير جدا في عالم المحاماه وبعد تزوج من مي بنت عمته لان مي بتحب محمد من صغره لكن محمد مكاني يرى غير ريم لكن بعد انتهاء حب ريم قرر يتزوج اي واحده وخلاص ولكن عارف ان مي بتحبه قرر يتزوج مي
فجاه يفوق محمد من الذكريات على صوت صراخ
ندى تبكي بشده وتنهار وتقع على الارض لكن يد احمد ومصطفى يلحق بها ويضعوها على السرير احمد ،،يكشف عليها الاب واقف والام خائفين جدا متوترين على ندى احمد ما تقلق يا بابا ضغطها واطي شويه هاديها الحقنه دي وهتبقى كويسه ينزل محمد مسرعا على صوت العالي يلقى ندى وهي في دنيا ثانيه محمد ندى مالها بابا يوسف يبكي اخرج بره يا محمد محمود يمسك كتف محمد تعال معي يا محمد محمد ينظر لمحمود ويهز راسه بالموافقه ويخرجوا بره غرفه ندى محمد ينظر لمحمود بمعنى اختي ما لها محمود ندى ضغطها واطي شويه وان شاء الله تبقى كويسه محمد يتراجع للخلف ويجلس على الكرسي محمود يجلس بجواره ارجوك يا محمد فكر ثاني في موضوع هشام محمد ينظر لمحمود وليس في رد تخرج امه ومي الام حرام عليك يا ابني بتعذب اختك كفايه اللي جرى لها وبتصرخ فيه جدا يخرج احمد يا جماعه ما ينفع كده ندى اعصابها تعبانه بلاش صوت عالي ينظر محمد للجميع ويدخل مسرعا عند ندى ولكل حزين
هشام وصل للبيت بعجوبه لان كان يعمل كذا حادثه بسبب حالته النفسيه يدخل هشام وهو باين على وجهه اثر للدموع الام تجري مسرعا هشام حبيبي مالك في ايه وليه ما بترد على تليفوني هشام لا رد الام رد علي ايه اللي حصل هشام يتكلم وهو يذهب لغرفته ويلتفت لامه ويقبل يديها ما في حاجه انا تعبان ودخل غرفته ارتاح الام مسرعا خلف هشام يغلق باب الغرفه تمت يديه وتفتح الباب يا هشام طمني عملت ايه مع محمد. بقلم شريهان مطاوع
هشام ،،،رفض ويرقد على السرير ارجوك سيبيني واطفي النور يا امي الام طيب افهم ما تسبنيش كده
هشام ،،،لما افهم انا يا امي افهمك ارجوك اخرجي وسيبيني ارتاح يكمل كلامه وهو يدفن وجهه في المخده ليخفي دموع اوعدك اتكلم لما اقوم من النوم
الام تنظر له وهي حزينه على حاله هشام تخرج وتغلق باب الغرفه تنظر جاسر جاي مسرعا على امه امي هشام جاء صح الام ما تدخلش عنده دلوقت جاسر في ايه يا امي الام تمسك يد جاسر تعال معي نتكلم بعيد عن غرفه هشام
جاسر،،،ياخذ يدها ويخرج البلكونه ويجلسوا يتحدثون ياسر طيب نفهم حصل ايه بقلم شريهان مطاوع
الام استنى يا جاسر لما يفوقوا بعدها نتكلم
جاسر تمام لكن انا عايز اشوف محمد ده عايز ايه بالضبط من اخويا الام تنظر له وتسرح وترد عليه مش عارفه هو له واخذ موقف كبير كده من هشام
نروح لندى وهي تعبت جدا وتزايد عليها دور سخونيه شديد جدا من كثر الزعل وابتدت تخاطرف باسم هشام والام تبكي والاب يقرر انه يتصل بهشام محمود لا يا بابا الموضوع مش هينحل كده احنا هنتكلم مع محمد بالراحه وان شاء الله هيبقى في حل للموضوع ونفهم ايه سر رفض محمد لهشام بالشكل ده اكيد عنده دافع قوي مش عايز يتكلم
ايه مرات احمد دكتوره لو سمحت يا امي بطلي عياط وتشاور لمحمود باخراج امه من الغرفه محمود ياخذ امه ويخرج يجلس هو وامه وابوه في الصالون ويحاول تهدئتهم
ايه تكلم مصطفى ومي السخونيه مش عايزه تنزل لازم ارن على احمد يجي من المستشفى يقطع كلامها صوت احمد انا هنا يا ايه يتكلم وهو يعبي حقنه ويعطيها لندى في الوريد لخفض الحراره بقلم شريهان مطاوع
احمد ينظر لمي فين محمد مي مش عارفه هو جلس بجوار ندى وخرج مسرعا وبعد فتره يدخل محمد ويسال على ندى والجميع جالس وما في رد احمد يقف طبطب على كتف محمد ان شاء الله هتبقى كويسه محمد انا هادخل لندى بابا يوسف يقف ما تدخل عندها محمد يلتفت لباباه يقطع الكلام احمد من فضلك يا بابا سيبه يدخل لندى يدخل محمد ويجلس بجواره على حرف السرير وهي نائمه او شبه نائمه يقبلها من راسها ويقبل يديها ويقول لها يا اغلى حاجه عندي ما تلاقيش من الدنيا كلها تحبيه غير من اولاد الجارحي اللي كسروا قلبي ودموعه تنزل يتكلم وهو ماسك يد ندى دموع نزلت على يدها ندى تسمعه لكن مش عايزه تفتح عينيها لكن مش فاهمه معنى كلامه يقبل يديها ساعدتك عندي بالدنيا بحالها ويخرج مسرعه ويقف عند باب الغرفه وهو يبكي الكل يقف ينظر له في ايه يا محمد،،،محمد ينظر لهم والدموع تسير ويخرج مسرعا للسياره يمشي بها اكثر من ساعتين وهو يفكر ودموعه تنزل وهو يتذكر الام الماضي ايه الحل فجاه يمسك تليفونه ويرن على الو ووووو
يلا نصلي على سيدنا محمد
اللهم صل وسلم وبارك على سيدنا محمد وعلى اله واصحابه وسلم تسليما كثيرا عدد خلقه ورضا نفسه وزنه عرشه ومداد كلماته
تبقى الحياه ولكن ،،،،،. البارت 15. 16
بقلم شريهان مطاوع
ويخرج محمد مصرعه للسياره يمشي بها اكثر من ساعتين وهو يفكر والدموع تنزل وهو يتذكر الام الماضي ايه الحل فجاه يمسك فون ويرن على الوووو محمد محمد مش قادر يرد على صديق عمره رحيم
محمد ،،،،رحيم انا محتاج اتكلم معك
رحيم،،،،، انت فين بقلم شريهان مطاوع
محمد،،،، انا ماشي بالسياره ومش عارف رايح فين
رحيم،،،،خلاص تعال لي المنزل انا في انتظارك
محمد ،،،لا نتقابل في الكافيه اللي بنتقابل فيه على طول
رحيم،،،تمام انا هالبس وانزل حالا
محمد ،،،يقفل الفون ويمسح دموعه ويتجه الى الكافيه وينزل من السياره ويدخل الكافيه يقعد على الترابيزه المفضله له ويلاقي ترحيب من صاحب الكافيه محمد بيه شرفتنا محمد يهز راسه بحزن تمام يلاحظ صاحب الكافيه ويتركه مع ابتسامه ويقول انزل قهوه حضرتك محمد يهز راسه بالموافقه يدخل رحيم وينظر في الكافيه يرى محمد على الترابيزه يشاور له ويتجه نحو يشد الكرسي ويقعد وهو يترك مفتاح السياره على الترابيزه وياخذ قهوه محمد ويشرب منها ويضحك ما لك خسرت قضيه ولا ايه هههه🤣 لا لا لا ما اعتقدش ده انت غول في المحاماه هههههه 😂
محمد ،،،لا رد
رحيم،،،يضع فنجان القهوه وينظر لمحمد مالك يا محمد في ايه انت متضايق بجد
محمد ،،،،ينظر لرحيم والدموع في عينيه
رحيم،،،،ينعدل على الكرسي ويقول مالك يا محمد في ايه شكلك زعلان فعلا اتكلم انت عندك مشكله مع مي او الاولاد في حاجه اتكلم ما تقلقنيش عليك انطق في ايه
محمد ،،،ينظر له الدموع تنزل من عينه
رحيم،،،محمد عمري ما شفتك كده في ايه
محمد ،،،يحكي له الموضوع كله
رحيم،،،،،يسمع ويرجع بظهره على الكرسي ويهز راسه خلص محمد كلامه وهو يبكي على حال ندى
رحيم،،،،،طيب ليه واخذ موقف من هشام لان هو من عيله الجارحي فقط ولا بقلم شريهان مطاوع
محمد ،،،،،يقطع كلامه مش عارف لكن من ساعه ما عرفت ان هو من عيله الجارحي بالمنيا وانا نار جوايا
رحيم،،،،،طيب هشام واختك ما لهمش دخل في العذاب اللي انت مريت به وانت بتقول ان هشام شاب محترم وكمان بيسافر من سنين يعني من كلامك ان هو من عيله الجارحي اسما فقط يبقى ليه تظلمه هو واختك وكمان ليه تحكم عليهم يعيشوا نفس عذابك ليه وبعدين انت مش عارف هو يقرب لعماد الجارحي ابو ريم ولا لا وحتى لو يقرب له هو ما له دخله ايه في الماضي وبعدين على حسب كلامك ان هو وندى كل اللي جمعهم صدفه مش اكثر وبعدين يا محمد انت عارف ندى تعبت كثير في حياتها الفتره اللي فاتت قد ايه يا محمد فوق وفكر ثاني اختك ليه تشوف عذاب انت جربته
محمد ،،،،مش قادر انسى الوجع والقلم اللي شفته على يد عماد الجارحي ولا قادر انسى حبي لريم
رحيم،،،حرام عليك يا محمد انسى انت بتظلم اختك وبتظلم هشام بحاجه ما لهمش دخل بها وكمان يمكن يكون عماد الجارحي قريب هشام من بعيد وحتى لو يقرب له هشام
ماله يد في عذابك وبعدين انت بتظلم اكثر واكثر مي مراتك والمفروض انك في مهنتك تجيب حق المظلوم مش انت اللي تكون ظالم واسف يا محمد لكن واجبي اني صديق عمرك افوقك انك بتظلم احب الناس لقلبك
محمد،،،،ينظر لرحيم مش قادر يرد ويمكن شايف ان كلام رحيم كله صح. نروح لهشام
هشام يجلس في غرفته ويجري اتصال بشركه الطيران يحجز اقرب ميعاد للسفر يخبط الباب الغرفه جاسر وباسل هشام تفضل يدخلوا اخوات هشام
هشام ،،،،يقف ينظر من الشباك ومدي ظهره للي داخل من باب الغرفه
جاسر ،،،يدخل ويجلس على حرف السرير
وباسل،،،،، يشد الكرسي ويجلس ويتكلم مع هشام
وهو ينظر من الشباك يمسح دموعه ويلتفت لهم
جاسر،،،هتفضل كده حابس نفسك يا اخي كده مش نهايه العالم
هشام ،،،،يمسح على شعره بضيق ويتنفس بصعوبه
باسل،،،لو حابب نروح ونتكلم مع محمد نروح ونشوف ليه رافض كده
هشام ،،،، مسرعا لا لا هو انسان ما يعرف الرحمه وانا محابب انك تهين نفسك معه بقلم شريهان مطاوع
جاسر،،مندفع مين ده اللي ممكن يهين ولد الجارحي
هشام ،،،يجلس على حرف المكتب صغير بجوار السرير خلاص الموضوع انتهى بالنسبه لي يا جاسر
جاسر ،،،يعني البنت دي طلعت من راسك خلاص يا هشام
هشام ،،،،ينزل له بتعب عمري كله يخلص ومستحيل ندى تخرج من قلبي ولا عقلي ويبكي بشده جاسر و باسل يقوموا مصرعين وياخذوا هشام بين ذراعيهم وهو يبكي بحرقه جاسر،،، ما ينفع تبقى مثل الولد الصغير ليه قلبك ضعيف كده
فوق يا هشام الحياه مليانه بالتجارب
هشام ،،،يمسح وجهه خلاص مش عايز احد يتكلم معي في الموضوع ده ثاني انا حجزت ميعاد الطياره بعد بكره مسافر ينصدم اخواته في نفس واحد بعد بكره ليه يا هشام انت ميعاد سفرك فاضل عليه حوالي 45 يوم
هشام ،،،لازم امشي لان جرحي بينزف مش قادر افضل هنا خلاص حلمي ادمر خلاص
جاسر ،،،ينظر له وباسل يندفع في الكلام هشام انا مش قادر اشوفك كده انا لازم اشوف محمد واتكلم معه ويخرج مسرعه من غرفته
هشام ،،،،من فضلك يا جاسر الحقه وما تخليه يروح في حته الموضوع انتهى،،،،،،،جاسر يخرج خلف باسل
وهشام ينظر من الشباك وهو يتذكر ندى وكلامها وينظر في التليفون حتى انت يا ندى ما اتصلتيش بي وحتى تليفونك مغلق انت تتخلي عني يا ندى انا باموت من غيرك يا رب
يا رب يقولها وهو ينظر لسماء ويمسح وجهه وراسه بضيق
نروح لندى
ندى راقده على السرير وهي حزينه جدا يدخل بابا يوسف ويجلس على حرف السرير بجوارها وهو يطبطب على يديها قلب بابا ممكن تخرج يقطع الكلام مامت ندى واحمد ومحمود ماما تجلس بجوارها وتاخذ راس ندى في حضنها وهي تبكي احمد يقف هو ومحمود بقلم شريهان مطاوع
محمود،،، ندى فوقي واقفه على رجلك من ثاني تجربه وعدت احمد يخبط محمود على رجله اسكت وينظر له بعدم الكلام
احمد ،،،،ندى انت عايزه هشام وبتحبيه وانا هاجوزه لك مهما كان اللي هيحصل يدخل محمد واقف عند باب الغرفه ويستمع لكلام احمد وندى ويتفاجا من رد ندى على احمد
ندى ،،،وهي تبكي لا لا يا احمد مستحيل اخسر محمد اخي عشان اي شيء حتى لو روحي في هشام افضل اني اموت ولا اخسر اخي ولان يزعل مني مستحيل هو اخي وابي واكيد هو يهمه سعادتي لان هو سندي واماني في الدنيا وانا مستحيل اخسر محمد او اي احد منكم لانكم اخواتي ولانكم تزعلوا من بعض عشاني
بابا يوسف انت فعلا بنتي وتربيتي ربنا يبارك لي فيكي
يسمع محمد كلام ندى وهي تبكي وهو يفتكر كلام رحيم له يتراجع وما يدخل ويرجع يخرج ثاني ويركب سيارته ويفكر ان يتصل بهشام ويقول لنفسه لازم اكون فعلا ابوكي واخوكي يا ندى وحتى لو اجي على نفسي واضغط على جرحي وعشان انا فعلا امانك وسندك يا ندى يمسك تليفونه ويرن على هشام جرس جرس. بقلم شريهان مطاوع
ممكن التفاعل لان فعلا التفاعل بيقل جدا
وبعدين انا نزلت بارتين اثنين اتمنى تتفاعلوا معي
البارت 16. بقلم شريهان مطاوع
تبقى الحياه ولكن ،،،،،
محمد يرن على فون هشام جرس جرس ما في رد هشام في الحمام تليفوني رن مرتين ما في رد سكت الفون يخرج هشام من الحمام يجهز نفسه ويرتدي ملابسه ويراجع على شنطه سفروا يدخل جاسر ومراته ريم عماد الجارحي بنت عم هشام
ومرات اخوه 😱 ملحوظه دي ريم حب محمد لكن محمد لا يعرف انها متجوزه اخو هشام 😱
جاسر وريم يتكلموا مع هشام بقلم شريهان مطاوع
ريم ،،،يا ابن عمي اقعد معنا اجازتك وحاول مره واثنين وثلاثه ما تتخلاش عن حبك بسهوله الحب بيجيء مره واحده في العمر ينظر لها جاسر وهي تتكلم تقصدي ايه بكلامك يا ريم تنظر لجاسر لا يا حبيبي ربنا يخليك لي انا باكلم هشام ان ما يتخلى عن حبه
هشام ،،،ينظر لهم ويبتسم انت بتغير وبعد بنتين ولد لا لا انا عندي معاد طياره اسيبكم تحبوا في بعض ربنا معكم اخرجوا بقى عايزه اكمل لبسي 😂🤣
خرج جاسر وهو متعصب من كلام ريم وهي تضحك وتحضن جاسر من خلف ربنا يخليك لي يا حبيبي يكفي حنيتك علي وانك عوضتني عن حب ابي وانك حمتني من ابي وقسوته علي انت حبي وعمري وابو اولادي ما اقدر احب غيرك ربنا يخليك لي يا ابو اولادي يلتفت جاسر وياخذها في حضنه ويقبلها ♥️
هشام،،،،يخرج من الغرفه وينسى تليفونه وينزل يسلم على امه واخواته قبل السفر وتليفونه يرن فوق يرن يرن من محمد
هشام ،،امه تبكي وريم بنت عمه وجهاد مرات اخوه باسل
واخواته خلاص هو مصر على السفر مدام هيكون مرتاح خلاص. بقلم شريهان مطاوع
يمشي هشام والكل حواليه بدموع وهو يفتح باب السياره جاسر ابق طمني عليك بالتليفون اول ما توصل هشام،،،يضع يده على جيبه تليفوني فوق ممكن تجيب لي التليفون يا اسلام بقلم شريهان مطاوع
ريم،،،لا خليك انا هاجيبه بسرعه طلعت ريم تدور على التليفون في غرفه هشام سمعت رن التليفون اخذت التليفون وهو يرن من رقم محمد لكن يظهر رقم بدون اسم مش متسجل وهي تقول ارد ولا بلاش هانزله لهشام بسرعه احسن وهي لا تدري ان محمد حبيبها الاولاني هو اخو ندى وهو اللي على التليفون بيرن على هشام نزلت ريم اعطت التليفون لهشام وهو واقف بجوار السياره والكل حواليه يودعه
ريم ،،تليفونك كان بيرن يا هشام ينظر في التليفون ويلاقي اربع مرات اتصال من رقم غريب هشام مش مهتم ويقول رقم مش عارف مين مش مهم يضع التليفون في جيبه ويودع الكل والام تبكي بشده وتحضن هشام
هشام خلاص يا امي ارجوكي ما تبكيش الام يعني لو كنت تجوزت ندى كنت هتمشي قبل اجازتك يا حبيبي انا ما شفتكش من اربع سنوات هشام يضع يده على قلبه خلاص يا امي ينظر لها والدموع في عينيه ويطلب من جاسر ان ياخذ امه للداخل ويطلب منهم ان يدعو له وان يراعه امه يركب السياره جاسر انت مصر ان ما احد يجي معك للمطار
هشام ،،،لا يا حبيبي خلاص انا طلبت السياره دي توصلني ما تتعب نفسك وانا سلمت عليكم هنا وان شاء الله اطمنكم اول ما اوصل يتحرك هشام بالسياره اتجاه المطار طول الطريق يتذكر ندى ويفتكر كل كلامه معها ويمسح على شعره بضيق خلاص يا ندى حكايتي خلصت معكي وصل هشام للمطار السياره تقف وهشام يتذكر وقت مكان نازل وهو كله امل انه يرجع هو ومعه ندى ويبكي ويمسح دموعه ويلبس النظاره الشمس على وجهه ليداري حزن عيونه يمد يده يفتح باب السياره لينزل فونه يقع في السياره وهو ينزل ويبتعد عن السياره ويدخل المطار والفون يرن ويرن السائق قبل ما يتحرك بالسياره يسمع رن فون ينزل ويفتح الباب الخلفي للسياره يمسك التليفون ده اكيد تليفون استاذ هشام يغلق السياره ويتجه نحو المطار يجري ويقول يا رب الحق استاذ هشام فجاه يقف وينظر حوله ينظر شاف هشام ينادي عليه هشام يلتفت هشام على صوت السائق في حاجه خير السائق تليفون حضرتك كان في السياره هشام شكرا جدا يرن تليفون وهو في يد هشام ينظر للتليفون هشام نفس الرقم الغريب اللي رن من حبه لكن انا مستعجل انا كده حتاخر يا ضاع تليفونه في جيبه فيرن ويرن التليفون مره ثانيه هشام في ايه يقف ويترك الشنطه خلفه يرد هشام الو محمد يقول الو هشام مين معي محمد انت ما حابب ترد على رقمي هشام اسف لكن مين معي
انا محمد يوسف
هشام 😳😳 مسرعا بلهفه اخو ندى
محمد ،،،تمام ازيك يا هشام
هشام ،،،😳😳 بدهشه محمد ندى كويسه
محمد ممكن نتقابل
هشام 😳 ممكن تطمني على ندى
محمد ،،ندي تعبانه لكن انا حابب اتكلم معك ممكن يا هشام
هشام لا رد 😳😳
محمد،،،انت معي
هشام ،،ايوه 😳😳
محمد ،،طيب انت فين يا هشام دلوقت
هشام ،،ينظر حوله وهو في حيره يرد انا في المطار لان معاد طيارتي حالا. بقلم شريهان مطاوع
محمد ،،،يعني انا كلمتك متاخر متاسف
هشام ،،،لا لا انا هاجل ميعاد سفري واجل اي شيء لان ما عندي اغلى من ندى
محمد ،،يبتسم وانا في انتظارك
هشام ،،يتنفس براحه غريبه ويمسك الشنطه ويخرج من المطار مسرعا بفرحه ولهفه كبيره ويقف يطلب سياره يرى السائق اللي جاء معه للمطار يمسح سيارته
يجري مسرعا ويقف امامه ويفتح السياره ويضع الشنطه السائق استاذ هشام خير رجعت ليه انت كنت مستعجل
هشام ،،،ينظر له بفرحه كبيره ويحضنه ويقبله من الفرحه متشكر متشكر السائق مذهول طيب افهم فيه ايه هشام لانك رجعت لي تليفوني في الوقت المناسب
السائق يبتسم طمني خير
هشام ،،،اطلع بسرعه على طنطا وخير ان شاء الله
هشام في قمه السعاده والفرح احساسه ان روحه رجعت وابتدا يتنفس من جديد وهو يشكر ربنا في سره كثير
ويلا نصلي على سيدنا محمد
اللهم صل وسلم وبارك على سيدنا محمد وعلى اله واصحابه وسلم تسليما كثيرا عدد خلقه ورضا نفسه زنه عرشه ومداد كلماته
تبقى الحياه ولكن ،،،،،
البارت. 17 ❤️ 18
بقلم شريهان مطاوع
يوصل هشام لطنطا يرن على محمد
محمد ،،،الو هشام انت فين
هشام ،،،انا في،،،،،،،،،،
محمد طيب ممكن نتقابل في الكافيه،،،،،،،،،،،،
هشام ،،،تمام يذهب هشام الى الكافيه ويرى محمد في انتظاره يجلس على الترابيزه في اول الكافيه
محمد يروح هشام يقف ويقوم باستقباله اهلا وسهلا متشكر جدا تقديرك لي تفضل اجلس يجلس هشام ويكمل محمد كلامه اسف على اني سبب تاخير سفرك
هشام ،،،،يضع تليفونه على الترابيزه وياخذ نفسه بصعوبه وحيره ويقول محمد طمني ندى فيها حاجه
محمد ،،،ينظر له انا متاسف على اللي حصل مني تجاهك وانا اتصلت بك اعتذر لك واقول لك اني موافق على جوازك من ندى وارجو بتقبل اعتذاري. بقلم شريهان مطاوع
هشام 😳 مستغرب انت بتقول ايه
محمد ،،،،يضحك انا باعتذر لك على اللي حصل مني لكن لو انت غيرت رايك في موضوع جوازك من ندى يبقى خلاص يقولها وهو يشرب العصير ويضحك
هشام،،،زي المجنون انت بتتكلم جد يعني موافق على جوازي من ندى
محمد ،،،،لاني مش هالاقي لاختي انسان يحبها زيك وانا كنت غلطان
هشام ،،،،طيب ايه سبب رفضك وكرهك لي كده
محمد،،،خلاص يا هشام كان سوء تفاهم وراح لحاله والمهم انك دلوقت قبلت اعتذاري
هشام ،،،،انت اخي الكبير وده شيء يشرفني وما في داعي للاعتذار لانك كلمتيني في الوقت المناسب
محمد ،،،،انت مش زعلان على تاجيل سفرك
هشام ،،،،انا زعلان فعلا لكن زعلي كان على خسارتي لندى
محمد ،،،،طيب ممكن نروح المنزل ونتكلم مع بابا ونتفق
هشام ،،،،وهو في قمه السعاده اللي في الدنيا تمام خرجوا من الكافيه وركب هشام مع محمد السياره وذهب الى المنزل كان يجلس في الصاله بابا يوسف ومحمود يتحدثان معا
والام وايه مرات احمد في المطبخ
وندى تجلس على السرير ومي على حرف السرير بجوارها تاكلها. بقلم شريهان مطاوع
يضع محمد المفتاح في باب الشقه ويلتفت لهشام ويبتسم ويفتح ويدخل محمد امام نظرات اللي قاعدين في الصاله ومحمد يمسك الباب ويقف ويقول ادخل يا هشام
يدخل هشام والجميع يقف 😳😳 ينصدموا جدا
محمد يدخل هو وهشام ويقترب هشام سلام عليكم الجميع واقف في صدمه كبيره 😳😳 وعليكم السلام
محمد،،،، تفضل اقعد يا هشام
بابا يوسف ياخذ هشام في حضنه وترحيب كبير من الجميع لهشام يجلسوا ومحمد واقف بجوار الكرسي بجوار هشام ويضع يده على كتف هشام ويقول يا بابا هشام كان مسافر وانا كلمته تخيل يا بابا رجع من المطار
بصراحه انا باعتذر منك يا هشام قدام بابا واتمنى الكل يسامحني
هشام ينظر له بحب ويقف انت رجعت ليه حياتي واكيد هاسامحك لو خليتني اشوف ندى دلوقت ويحضن محمد والكل يضحك
احمد يدخل من باب الشقه وينظر باستغراب 😳 محمد بيحضن هشام لا لا لا الموضوع كبير ويدخل بفرحه فرحوني معكم
بابا يوسف،،،محمد اتصل بهشام رجعوا من المطار
احمد 😳 يخبط محمد على كتفه بحب حرام عليك يعني كنت مستني الولد يسافر حرام عليك يا اخي ويضحك وياخذ هشام تحت ذراعه بحب
مصطفى دخل وقف عند الباب سمع الكلام يدخل وهو بيضحك خلاص يا اتش ثمن تذكره الطيران على محمد هههه😂🤣 والجميع يضحك والام وايه واقفين من بعيد يسمعوا الكلام والدموع في عين الام وتنظر لفوق وتقول الحمد لله ربنا يهديك يا محمد يا ابني
هشام ،،،وقف ما بين محمد واحمد ايه بقى مش هتخلوني اشوف ندى ويضحك والجميع يضحك عليه
بابا يوسف تعال يا هشام معي يقطع الكلام احمد لا لا بعد اذنك يا بابا محمد اللي هيدخل هو وهشام احسن
بابا يوسف واقف ينظر لاحمد وجلس وهو يفهم قصده تمام
يا حبيبي
محمد ينظر لاحمد ويبتسم ويضع يده على كتف احمد لان فهم ان هو عايز يعرف ندى ان هو اللي جاب هشام وموافق على الجواز وبكده يكون اكد كلام ندى ان محمد بيحبها وان هو اب واخ فعلا
يتجه محمد وهشام نحو غرفه ندى يخبط محمد الباب ويفتح ويدخل وينظر لهشام وشاوله بصباعه بالراحه خليها مفاجاه دخل محمد حبيبتي طمئنيني عليك يقولها وهو يقبل راسها ويلتفت لمي يقبل راسه هي الاخرى وتتفاجا ندى ومي من كلام محمد ومن فعله
محمد ،،،ينظر لهم بحب وابتسامه ويجلس على حرف الكيمودينو بجوار السرير نونه طمنيني عليكي ندى بابتسامه باهته الحمد لله
محمد طيب ممكن تغطي شعرك معي ضيف حابب يطمئن عليكي
ندى ضيف مين
محمد يقف ويرفع زنت البيجامه ويساوي شعرها للداخل بيده ويقول اضبطي نفسك وبعدين تعرفي ويرجع يقف محمد بجوار الباب وينظر للخارج ويقول ادخل يا يا يا وينظر لندى وهي تنظر له باستغراب كبير ويضحك ادخل يا هشام
ندى تنصدم هشام 😳😳 يدخل هشام وهو ينظر لندى وفي يده بوكيه صغير من الشيكولاته ويقترب منها ويتاملها بكل حب وغرام وعتاب وعيونه تقول لها وحشتيني
وندى جالسه على السرير وفي يدها المحلول
وهي تنظر له بحب وعيونها تقول له وحشتني انا كنت باموت من غيرك وهو يرد بعيونه حياتي رجعت لي من ثاني يا ندى
وفضلوا ينظروا لبعض بدون كلام وكل واحد منهم يتحدث مع الثاني بعيونه وكانهم بيردوا على بعض الكلام
محمد ينظر لمي ويشاور لها بالخروج معه ويتركوهم مع بعض يتكلموا
خرج محمد وهو واخذ مي تحت ذراعيه ويقبلها من راسها ويتذكر كلام رحيم له عن ظلمه لمي ويقول لها وحشتيني يا ام مصطفى مي تنظر له باستغراب😳 وتبتسم يقترب من الجميع والكل ينظر لمحمد 😳
بابا يوسف يقف ويضع يده على كتف محمد ويقول كنت عارف اني في الاخر انا اللي هاكسب لاني تربيتي وتعبي ما راحوش هدر وانت تربيتي يا محمد وياخذ في حضنه ومحمد يقبله ويقبل يده ولكن قلبه يتالم فعلا وما حد حاسس به ولا بوجعه لكن قرر محمد ان يحتفظ بوجعه لنفسه ويحاول ان يسعد كل اللي يحبوه بقلم شريهان مطاوع
ندى وهشام لسه بينظروا لبعض والعيون تتحدث يلتفت هشام حوله ويسحب الكرسي ويجلس بجوار ندى حبيبتي طمنيني عليكي ندى تنظر له وتنظر في الارض وتتكلم بصوت ضعيف جدا الحمد لله
هشام اتمنى من الله انك تكوني بخير دائما يا حبيبتي
ندى بصوت ضعيف طمئني عليك انت يا هشام
هشام طالما انت بخير فانا باكون بخير ويا رب ما اكون انا سبب تعبك وزعلك ده
ندى تنظر له وهي مش قادره تجيب عينيها في عينيه وتقول لا انا الحمد لله
هشام الحمد لله طالما حبيبتي كويسه انا والله بابقى كويس اهم شيء انت يا حبيبتي تخلي بالك من نفسك كويس لحد ما اكون جنبك وانا ان شاء الله هاشيلك جوه قلبي هاخبيكي عن عيون الناس كلها هتبقي لي انا وبس ايه رايك موافقه يتكلم وهو يضحك ويقترب من السرير بالكرسي اكثر ويحاول يلمس يد ندى
ندى تسرح في كلامه وتفوق وتسحب يدها بسرعه
هشام يضحك على كسوفها وخجلها هشام ينظر لها ويتامل فيها وفي جمالها ويقول باحبك ♥️ قوي وبجد والله باحس ان ربنا كرمني بكي ورزقني باطيب واحن وارق واحلى بنوته في الدنيا ربنا يخليكي لي يا ندى ويبارك لي فيكي ويديمك في حياتي
ندى تنظر له بخجل شديد اللهم امين
هشام امين يا رب العالمين يا حبيبتي ربنا يسعدنا ببعض ويجعل حياتنا مليانه بالخير والسعاده والفرحه والبركه والستر ورضا من ربنا علينا
ندى تنظر له وتقول انت جئت هنا ازاي وايه اللي حصل خلى محمد يتغير كده
هشام محمد هو اللي رجعني من المطار
ندى 😳😳 بصدمه كنت مسافر والدموع تنزل من عينيها ما عرفتش ترد
هشام يمسح دموعها خلاص انا هنا معكي وحتى لو سافرت فانا مستحيل اتخلى عنك يا حبيبتي انت مش مدركه حجم حبي وتعلقي بكي ازاي
ندى تنظر له والخوف والدموع على وجهها انا خائفه اكون،،،،،
بقلم شريهان مطاوع
البارت 18. التفاعل يا حلوين عشان اقدر اكمل القصه ♥️♥️
تبقى الحياه ولكن ،،،،،،
ندى تنظر له والخوف والدموع على وجهها انا خائفه اكون باحلم واصحى من الحلم
هشام اكيد هتصحي منه في شقتنا عشان تعيشي حلم احسن واكبر منه حلم انك هتبقى مع جوزك وباباكي وحبيبك وابننا ياسين هههه 😂 ولا نسيت ياسين تضحك ندى
هشام باحب ابتسامتك قوي انا باتمنى الاقيك معي في كل دقيقه وكل لحظه انا مجنون بكي
تنظر له وتركز في ملامحه الجميله وتقول في نفسها انا مش عارفه حبيتك امتى وازاي لكن فعلا انت عوض ربنا لي وتنظر في عيونه وتسرح وتقول بعيونها باحبك ♥️
وهشام ينظر لها ويقول بعيونه انا كمان باحبك ♥️
بدون كلام يفوقوا على خبط الباب محمد يدخل وينظر لندى حبيبتي اكيد كويسه دلوقت ويضحك وخالفه مصطفى واحمد مصطفى يضحك اكيد معاد في داعي للمحاليل يا دكتور احمد شوف لك مريضه ثانيه 😂😂
احمد يضحك عمري ما هالاقي احلى من دي مريضه ويقبل
راسها
يقف هشام بجوار محمد يضع محمد يده على كتفه هشام ويقول ممكن تجيب اهلك الاسبوع الجاي
يقطع هشام كلامه مسرعا لا لا لا هيجوا بكره لكن انا هاتصل بيجاسر اخي الكبير يجي على اخر النهار ونكتب الكتاب محمد يتفاجا من كلام هشام
هشام ايوه اخاف منك تغير كلامك ويضحك محمد انت مجنون. بقلم شريهان مطاوع
هشام ايوه والله مجنون لكن بندى
بابا يوسف يضحك على الكلام وهو يقترب منهم بابا يوسف ينظر لهم تعالوا نتكلم في الصاله بره ونسيب ندى تجهز وتخرج يجلسوا ويتحدثوا مع بعض بابا يوسف يا ابني الساعه دلوقت 12:00 الظهر اخواتك مش هيلحقوا يجوا هشام خلاص نكتب الكتاب بعد العشاء يكونوا جم
الجميع يضحك على جنان هشام
محمد يا هشام يقطع كلامه هشام من فضلك نكتب النهارده بعد العشاء ويكون في معلومك انا مش هامشي من هنا غير ما تكون ندى على اسمي الكل يضحك من كلام هشام
بابا يوسف ينظر لهم يا ابني من فضلك يقطع كلامه هشام ارجوك يا عمي وافق بابا يوسف ينظر لابنائه احمد ومحمود ومصطفى تمام اللي تشوفه يا بابا ينظر لمحمد محمد خلاص يا بابا نتصل بعمي واحمد يروح لخاله يفهمه الموضوع وعلى بركه الله لكن نشوف رايي ندى يقطع كلامه هشام لا لا هي اكيد موافقه انا اكلم اخواتي يقولها وهو يقف مسرعا للاتصال باخواته يدخل البلكونه هشام الوو جاسر
جاسر بلهفه هشام خير يا حبيبي اكيد ما لحقتش توصل هشام لا انا في طنطا ما سافرت جاسر بلهفه خير انت كويس وايه وداك طنطا في ايه يا هشام رد علي
هشام اديني فرصه افهمك جاسر انطق يا ابن الجرحي ما تقلقني عليك يقولها ويضع يده على راسه
هشام حكى على اللي حصل لجاسر اخوه وطلب منه يجي هو واخواته لكتب الكتاب ياسر انت مجنون يا هشام عشان خاطري لازم اكتب كتاب النهارده وبعد كده اعمل اللي انت عايزه من فضلك يا جاسر طيب هنقول ايه لعمامك وكمان امك هشام احنا طول عمرنا بعيد عن عمامك جدا وبعدين خالي مش هيمانع اتصرف يا جاسر عشان خاطري جاسر هاقول لك ايه انت اتجننت يا ابن الجارحي ولكن خلاص هاتصرف لكن مش هاجيب حريم معي لان الوقت هيتاخر علينا في الطريق اقفل وانا هاتصرف ومعك على التليفون هشام تمام يدخل هشام من البلكونه للصاله عند بابا يوسف ومحمد مصطفى هاقوم انا ومحمود نروح لخالي واحمد كان بيكلم عمه في التليفون الكل بيجهز لكتب الكتاب المفاجئ وبعده حزن وزعل عم الفرح والبهجه في البيت والكل فرحان بابا يوسف يشاور على الكرسي تعال يا هشام اجلس بجواري يجلس هشام بجوار بابا يوسف اتصلت باهلك يا هشام
هشام ان شاء الله جايين في الطريق يقطع صوت فون هشام الو جاسر انا جاي انا واخواتك وخالك لكن امك مصره تجيء معنا هشام ما تزعلهاش لكن الطريق هيكون تعب عليها لكن اللي يريحها
جاسر خلاص مسافه الطريق ونكون عندك هشام تمام سلام يقف محمد بابا انا نازل اتفق مع الماذون هشام ممكن اجي معك بابا يوسف يهز راسه بمعنى خذه معك
هشام طيب ممكن 10 دقائق نتكلم يجلس محمد ثاني واحمد يخلص تليفونه ويجلس بجوار محمد
بابا يوسف خير يا هشام
هشام ممكن اعرف طلباتكم واسف لان كل حاجه تمت بسرعه
بابا يوسف يضحك يا حبيبي انت بتتكلم في ايه انت هتاخذ بنتي اغلى حاجه عندي يبقى طلبات ايه اللي تكون اغلى من ندى
هشام انا باتكلم في الاصول والعادات والتقاليد الشبكه وما يشابه ذلك
بابا يوسف والاصول بتقول ان الشبكه هديه منك لها يبقى اللي يناسبك هاته انا مش طالب منك حاجه غير انك تحط بنتي في عينيك وانا واخدك ابني يتدخل محمد في الكلام طبعا انت قدامك حوالي 45 او 40 يوم تقريبا واجازتك تخلص على حسب كلامك يبقى ان شاء الله من بكره هننزل نجيب جهاز ندى كله
احمد يتكلم اكيد المده بسيطه لكن ان شاء الله هنجيب العفش لكن كنا عايزين نشوف الشقه
هشام لا لا انا مش عايز حاجه انا شقتي جاهزه من كل شيء واكيد حضراتكم تجيئم تتفرجوا عليها وان شاء الله مش هيبقى ناقصها حاجه لكن حابب ندى تشوف لو هي حابه تغير فيها حاجه على ذوقها بقلم شريهان مطاوع
محمد لا لا ما ينفعش الكلام ده يا هشام
هشام طيب انا عايز ندى من غير حاجه خالص
محمد يتكلم بشده لا مش هينفع يقطع كلامه احمد وهو يمسك يد محمد بمعنى اهدى بالراحه
احمد انا عندي حل وسط احنا هنحط فلوس جهازها في البنك باسمها وانت وهي حرين مع بعض
بابا يوسف حل كويس خلاص يا محمد الموضوع بسيط واحمد كده حلها
هشام تمام وانا كمان هاضيف في حسابها مثل اللي هتحطوه في حسابها هديه مني لها وممكن اخذ ندى وننزل نختار احلى شبكه بابا يوسف ينظر لمحمد موافق على الكلام وعلى اقتراح احمد
محمد تمام وخلي نزولك يبقى بكره انت بتقول ان والدتك جايه يبقى ينزلوا بكره مع بعض كلهم يختاروا الشبكه
هشام تمام ينزل مع محمد يتفق مع الماذون يخرجوا من عند الماذون يركبوا السياره محمد هيطلع بالسياره هشام يطلب من محمد ان يوديه لمحل ملابس ليشتروا فستان لندى يقطع كلامه محمد الوقت ضيق وكل حاجه جئت بسرعه بكره انزل انت وهي هاتوا كل شيء نفسكم فيه لان النهارده الوقت ضيق جداً. بقلم شريهان مطاوع
هشام ينظر له تمام ويهز راسه
ويرجعوا على المنزل ويمر الوقت في فرحه وسعاده وياتي المساء واهل هشام يوصلوا ويقوم في استقبالهم الجميع ويدخلوا في ترحيب وفرحه وسعاده اخوات هشام والحاج عصام الجارحي خال هشام وامه يجلسوا ويبتدوا يتعرفوا على بعض وسط الجو من البهجه والفرح ام هشام تقول ممكن اشوف عروسه ابني بابا يوسف يشاور لام ندى نادي على ندى يا حاجه ندى في غرفتها مي وايه بيجهزوها وهي متوتره من خروجها لاهل هشام تخبط ام ندى وتدخل يا حبيبتي انت لسه ما خلصتيش الضيوف عايزين يشوفوك ي
ندى وهي تجلس امام المراه ومي تضبط لها الحجاب خلاص يا امي خلصنا وهي هتخرج معكي الام يلا يا قلبي تاخذها من يديها ويخرجوا ندى تدخل على الجميع وهي تنظر في الارض وترتدي فستان في قمه الروعه والجمال وعليه حجاب يزيد من جمالها وتقف امام ام هشام وهي في قمه الخجل ووشها بلون الفراوله 😂
وتتعرف على ام هشام ام هشام تقف وتنظر لها وتتامل بتركيز شديد عيونها الزرقاء وبشرتها البيضاء وشفايفها الكريز وتقول فعلا كان عندك حق يا هشام هو في جمال كده
سبحان الخلاق ندى تتكسف اكثر من نظرات ام هشام وكلامها تقترب منها ام هشام تقبلها وتجلس ندى بجوار مامت هشام ويسمعه صوت الماذون يدخل ويبتدي في كتب الكتاب وبعد وقت صغير الماذون بجملته الشهيره بارك الله لكم وبارك عليكم وجمع بينكم في الحلال
ويقوم احمد و اسر بتوصيل الماذون
ويجلس محمود وباسل يتحدثوا ومصطفى واسلام ويضحكم وينظر لهم بابا يوسف وعصام الجارحي خال هشام ويضحكم وكانهم يعرفوا بعض من سنين وكمان جاسر ومحمد يتكلموا مع بعض في مواضيع كثير ويتناقشوا كانهم اصدقاء من زمان محمد مبسوط جدا انه نتعرف على جاسر يتبادلوا الحديث بضحك وهشام يقوم انا عايز اشوف مراتي بقى 😂😂 محمد يقف هو وجاسر يضحكوا على هشام يقطع كلامهم تليفون جاسر يرن الو ريم حبيبتي محمد يسمع اسم ريم يركز
في للاسم جاسر خذ يا هشام ريم بنت عمك تبارك لك
محمد 😳😳 ريم بنت عم هشام 😱😱
ويلا نصلي على سيدنا محمد
اللهم صل وسلم وبارك على سيدنا محمد وعلى اله واصحابه وسلم تسليما كثيرا عدد خلقه ورضا نفسه وزنه عرشه ومداد كلماته
تبقى الحياه ولكن ،،،،،،
البارت 19 و. 20
بقلم شريهان مطاوع
هشام يقوم انا عايزه اشوف مراتي هههه 🤣😂
محمد يقف هو و جاسر يضحكوا على هشام يقطع كلامه تليفون جاسر يرن قالوو ريم حبيبتي محمد يسمع اسم ريم وركز في الاسم جاسر خذ يا هشام ريم بنت عمك تبارك لك محمد 😳😳 ريم بنت عمي هشام 😳😳 محمد باستغراب ويجلس والكل يضحك وهو في عالم ثاني
محمود تعال معي نروح لمراتك 🤣😂.
هشام ،،اكيد انت كده حبيبي يا حوده 🤣😂
جلس جاسر يتحدث مع محمد لكن محمد كان مش مركز
جاسر مالك يا محمد يضع يده على يده وهو جالس بجواره محمد محمد يفوق ايوه يا جاسر معك جاسر يضحك لا لا انت مش معي خالص في ايه
محمد ،،،لا ابدا لكن حسيت بصداع مفاجئ
جاسر ايوه النهارده كان يوم صعب لكن الحمد لله عدى على خير وطبعا كل حاجه جئت مفاجاه واحنا النهارده تعبناكم
محمد لا ما تقولش كده احنا بقينا اهل خلاص وجودكم شيء يشرفنا اكيد. بقلم شريهان مطاوع
جاسر وان شاء الله انتم كمان تشرفونا في البلد قبل الفرح تتعرفوا علينا وعلى البلد والعروسه تشوف شقتها لو حابه تغير حاجه او لكم اي طلبات
محمد ان شاء الله
بابا يوسف يلاحظ ان محمد ملامح وشه متغيره رد هو على جاسر ان شاء الله يا ابني هنيجي
نروح لهشام
محمود دخل بهشام لندى وهي جالسه مع مامته والحريم مامت هشام تحضنه وهي تقبله مبروك وكان عندك حق تحبها كده دي بنت هادئه قوي ما شاء الله على جمالها تقول له الكلام وهي تميل على اذنه بصوت ضعيف جدا
هشام ،،بابتسامه ويقبل يديها ربنا يخليك لي يا امي
هشام الكل يبارك له وهو مبسوط ويشاور لمحمود
محمود فهم طلب هشام محمود ندى تعالي معي انت وهشام ندى تقف مبتسمه ابتسامه خفيفه وتقول لمامتي هشام بعد اذنك يا ماما مامت هشام تفضلي يا حبيبتي
وتخرج مع محمود وهشام يجلسوا في البلكونه محمود يده على كتف هشام ويضحك تمام يا اتش دقيقه واجيء اخذ اختي 😂🤣
هشام ،،يضع يده على كتف محمود لا لا دي انا حابب اتكلم معها على راحتي 😂🤣 مصطفى من الخلف ماشيه معك يا اتش 😂🤣
هشام لا لا كده كثير علي والله اخذ ندى واهرب منكم فين 😂🤣 مصطفى يشاور بيده لا لا خلاص ليلتك زي الفل ويضحك ومحمود يضحك وياخذ محمود تحت ذراعيه ويتركه ندى وهشام مع بعض
هشام يغلق باب البلكونه وندى بخضه انت بتعمل ايه
هشام ،،وهو يضحك ده بابا بلكونه مش باب غرفة هههههه
يا ستي لو ضايقتك نوتي من البلكونه هههههه
ندى ،تنظر له ابتسامه وتنظر للارض
يسحب الكرسي تفضلي يا ندى تجلس وهي في قمه الفرحه لكن متوتره
هشام يسحب الكرسي ويجلس امامها وينظر لها ندى
ندى تنظر له نعم هشام. بقلم شريهان مطاوع
باحبك يا ندى يا اجمل وارق بنوته
ندى تتوتر اكثر وتفرك في يديها وضربات قلبها تعلى
هشام ربنا يخليك لي يا حبيبتي ربنا يتم فرحتي على فرحتك ويجعل سعاده قلبك وفرحته هي نفسها سعاده قلبي فرحته اتمنى من ربنا يجعل سعادتنا واحده وفرحتنا واحده يا رب ويجعلنا لبعض الحاجه الحلوه اللي في الدنيا اللي كل واحد منا مبسوط ان الثاني في حياته
ندى ،،،تنظر له بابتسامه وترد بعيونها بحبك
هشام انتي مبسوطه انك مراتي دلوقت وان حلمنا اتحقق
ندى تنظر له بخجل وتوتر وابتسامه بدون رد
هشام ،،،اتمنى يا رب اني اقدر اسعدك وافرحك واكون لك الحبيب والزوج والاخ والاب والصاحب وكل حاجه لك في الدنيا ويقول لها وهو يلمس يديها بحب
ندى ،،،،تسحب يديها بسرعه بتوتر وجهها احمر جدا جدا
هشام ،،،زعل ليه كده يا ندى انت دلوقت مراتي يعني حلالي
يعني مش حرام اني المس ايدك يا حبيبتي
ندى ،،،سوري هشام لكن وتسكت وتنظر في الارض بخجل
هشام خلاص يا حبيبتي انا مقدر انك لسه مش متعوده علي لكن من دلوقت تتعودي اني هاكون اقرب احد لكي
وينظر لها ويقول ندى ممكن تبصي لي وانا باكلمك
ندى ،،،تنظر له وهي متوتره جدا سوري يا هشام انا والله ما باحب ازعلك لكن وتنظر في الارض وتفرك في يديها وتتوتر وشها يحمر اكثر واكثر
هشام يا حبيبتي انا دلوقت نصفك الثاني يعني ما فيش فرق بيني وبينك انت حبيبتي وان شاء الله هتبقي ام اولادي قريبا ان شاء الله يعني انت الشخص الوحيد اللي حبه كان اختيار لي ورزق من ربنا بجد والله انت بالنسبه لي اقرب احد لقلبي دلوقت
تنظر له ندى ابتسامه رقيقه
هشام ربنا يديمك في حياتي وانا فعلا زعلان قوي لكن عشان توتر حبيبتي مني كده بالشكل ده
ندى ،،،ارجوك اديني وقت وما تزعل مني
هشام ولا يهمك يا حبيبتي ان شاء الله لما تبقي معي في شقتنا اكيد هاقدر اخليك تكسري الحاجز ده وتكوني معي زي اي بنت لما بتكون مع حبيبها وجوزها اللي بتحبه ♥️
تنظر له وتبتسم. بقلم شريهان مطاوع
ينظر لها هشام ويخرج من جيبه شيكولاته يمد يده لها ويقول
ولا يهمك يا دلوعتي طيب ممكن حبيبتي تحاول تتخلص من توترها وتركزي مع حبيبك شويه امال هتعملي ايه لما نتجوز يا ندى 🤣
ندى تنظر في الارض وتتوتر اكثر واكثر
يتكلم هشام وهو يفتح الشيكولاته ويقطم منها قطعه ويقول لو اخذت قطعه من هنا يبقى موافقه على حبي لك بالشكل ده ويغمز لها بطرف عينه
تضحك ندى وتاخذ منه الشيكولاته وتقطم منها وتبتسم وهو يبتسم وينظر لبعض وكل منهم يسرح في عيوني الثاني وجمالها. نسيبهم تايهين مع بعض شويه 😂🤣😂😂
ونرجع لمحمد
محمد جالس مع الجميع لكن راسه مع مكالمه جاسر يفكر هل هي دي ريم بنت عم جاسر وهو جاسر ابن عمها اللي اخذها مني معقول يكون الصدفه اللي جمعت ندى بهشام تجمعني باللي اخذ مني حبيبتي يقطع تفكير صوت بابا يوسف
محمد يلا نتعشى قم انت والشباب يلا يا حبيبي محمد حاضر يا بابا الكل يقوم للعشاء على السفره
لكن الحريم في غرفه والرجاله على السفره
احمد طيب هشام فين. بقلم شريهان مطاوع
جاسر يضحك لا لا هو مع ندى مش جعان هههههه
اسر ايوه اخويا وانا عارفه هههههه ما صدق بصراحه وانت كنت مصعبها قوي عليه يا محمد ههههه ههههه
مصطفى طيب اقوم اسالهم يتعشوا معنا هههههه هههههه
بس اللي لا لا متقطع عليهم هههههه هههههه ويتحدثوا والكل يضحك ويتناول الطعام لكن محمد مش معهم
وبابا يوسف ملاحظ ده لكن محتاره مش عارف ايه السبب انتهوا من العشاء ويتناولوا الشاي ويتبادلون حديث ان هم هيقوموا استعدوا للسفر
بابا يوسف ،،،لا لا مستحيل حضراتكم هتناموا هنا لبكره نتغدى مع بعض وبعدها تسافروا
جاسر ،،مش هينفع يا عمي يقطع كلامه الحاج عصام الجارحي خلاص يا ولد ما تزعلش عمك
جاسر يا خالي ريم والاولاد وجهاد لوحدهم
محمد يسمع كلمات ريم قلبه وعقله ينخطف
محمد يحاول يتماسك في الكلام ويقول لي جاسر طيب مدام ريم تروح عند باباها او مامتها تنام معها
جاسر يجلس بجوار محمد ويتكلموا ويضع يده على رجل محمد وهو جالس بجواره ويتكلم بحزن مامه ريم متوفيه من سنين من قبل ما نتزوج
محمد ضربات قلبه تتسارع اكثر يتنفس بصعوبه خلاص تروح لبابا. بقلم شريهان مطاوع
جاسر ،،،يتكلم بصوت ضعيف بجوار محمد للاسف باباها على خلاف شديد معها من يوم جوازنا والعلاقه متوتره من قبل الجواز وهي ما لها احد في الدنيا غيري من بعد ربنا
محمد استمع له هو قلبه بيقول ان دي حبيبتي اكيد
ابتدى يتكلم مع جاسر اكثر وطبعا كل اثنين يتكلموا مع بعض والحاج عصام وبابا يوسف يتحدثوا مع بعض محمد يتكلم مع جاسر ويناولوا القهوه ويقول له اكيد طبعا واخذين بعض على حب
جاسر ،،يضع رجل فوق الاخرى ويتماسك فنجان القهوه ويتراجع بظهره لوراء وينظر لمحمد بتنهيده ويقول الحمد لله لكن جوازي من ريم كان له ظروف خاصه
محمد ينظر له ويقول ظروف خاصه مثل هشام ويضحك ويضع رجل فوق الاخرى ويتراجع للخلف وينظر لجاسر بابتسامه لكن قلب من جواه نار لكن بيحاول يداري شويه
جاسر ،،،يضحك لا لا هشام ده حاله خاصه فعلا
جاسر لكن قل لي يا محمد ليه كنت رافض جواز هشام من ندى
البارت 20. بقلم شريهان مطاوع
جاسر لكن قل لي يا محمد ليه كنت رافض جواز هشام من ندى اكيد هتقول لي دلوقت لان بقينا اصدقاء وبناء عليه اعترف ويضحك
محمد ينظر له بابتسامه كان سوء تفاهم لكن الحمد لله
جاسر لا يا محمد عندي احساس ان سبب رفضك شيء كبير محمد بابتسامه وياشرب القهوه وينظر له لا لا ابدا
جاسر يشرب قهوته هو الاخر ويقول حصل خير
نرجع للي تايهين مع بعض ♥️♥️
ندى تتكلم هي وهشام وابتدوا يتبادلوا الكلام اكثر واكثر والخجل ابتدا يقل شويه بشويه ويضحكوا مع بعض حبيبتي هل انت متقبله سفرك معي والبعد عن اهلك
تنظر له بابتسامه وتهز راسه بالموافقه بقلم شريهان مطاوع
هشام حبيبتي يعني متقبله الوضع ده تمام يا حبيبتي ربنا يرزقنا كل اللي نتمناه انا وانت يا روحي ويجعل حياتنا مليانه بالخير والسعاده والفرحه والبركه والستر والرضا من ربنا علينا ويرزقنا من بعض الذريه الصالحه
ندى تنظر له بكل حب اللهم امين يا رب العالمين
هشام ،،،طيب ما فيش كلمه حلوه لحبيبك نفسي اسمع منك كلمه باحبك ♥️❤️ يقولها وهو يقترب بالكرسي منها اكثر ندى تنظر له بحب وتوتر من قرب منها لكن تاخذ نفس وتقول بصراحه باحب الحاجه اللي بتطلع تلقائي من القلب باحسها اصدق باحس بروح الحاجه مش بيقولوا اللي بيطلع من القلب بيدخل القلب يعني مش موضوع ان انا اقول كلمه لا احب لما اقول كلمه اكون حساها واللي قدامي فعلا يحسها بكل معانيها لانك الوقت ده مش هيبقى مجرد كلام ده هيبقى احساس طالع من قلبي فاكيد هيدخل قلبك فاهمني
هشام فهمك يا حبيبتي قصدك الحاجه اللي بتطلع تلقائي يبقى لها طعم عن اللي بيبقى مترتب لها حاضر يا روحي على راحتك لكن عايزك تفهمي ان انت ان شاء الله هتبقي مراتي
وهتبقي سندي في الدنيا وان شاء الله هتبقي ام لاطفالنا ربنا يخليك لي يا قلبي واكون انا كمان سندك وحبيبك
تنظر له وتاخذ نفس بصعوبه من قرب منها وتقول هشام من فضلك ابعد شويه وهي وشها احمر زي الفراوله
يبعد هشام ويضحك امال هتعملي ايه لما نتجوز يا ندى يضحك ويقول مش كده يا ماما ♥️😂😂
انا كده زعلان فعلا يقول لها ويقوم يقف ينظر من البلكونه وندى تقوم تقف بجواره وتقول اتمنى من ربنا ان ما ازعلكش ولو زعلتك انت تستحملني شويه 😂❤️❤️
هشام ينظر لها بحب ويضع يده على يديها وهي على سور البلكونه وينظر لها ربنا يخليك لي يا حبيبتي ويجمعنا ببعض على خير ويتم فرحتنا وحبنا لبعض ويكون كل واحد فينا للثاني الحاجه الحلوه اللي ربنا بعثها له في حياته يا اجمل ما في حياتي ويقبل راسها وهي تبتعد فجاه وتكح جامد جدا
هشام ينخض في ايه ايه وشها احمر جدا جدا وتقول له هشام اوعدني ما تقرب كده ثاني مني
يضحك هشام اوعدك ما قرب كده منك غير بعد اسبوع 😂 لانك هتبقي ملكي تلتفت ندى الناحيه الثانيه وتقول اتمنى تكون حنين علي على طول بقلم شريهان مطاوع
هشام مبسوط من خاجلها جدا ويقول حبيبتي ان شاء الله تلاقي مني اللي يفرحك ويجبر بخاطرك دائما يا رب العالمين بصي لي بقى هتفضلي باصه الناحيه الثانيه كده كثير
ندى زعلانه منك 😔
لا وانا ما يهونش علي زعل القمر بتاعي ربنا يديمك نعمه في حياتي يقول لها وهو يلتفت لها الناحيه الثانيه ويكمل كلامه ربنا يحفظك لي ويجعل نصيبنا من بعض الحب والسعاده والحنيه والموده والرحمه
ندى تبتسم وتقول يا رب وهي واقفه امامه
وهو يقول وينظر في عينيها وجودك في حياتي محسسني اني بقيت شخص ثاني بقيت احس اني مش لوحدي والله باحبك يا حبيبتي ويمسك يديها وربنا يعلم اني باتمناك تشاركيني حياتي وعمري وربنا يجمعنا ببعض في الدنيا والجنه وينظر لها في عيناها ويبتسم ويجلس هو وهي امام بعض ويقبل يديها ويقول ربنا يجعلنا لبعض السند والراحه والامان وكل حاجه حلوه بنتمناها واسال الله ان يبعد عننا كل اللي بيتمنى لنا سوء والفراق والمشاكل ويحفظنا بحفظه
يقولها ومحمد في الجهه الثانيه يسمع الجمله دي وينظر لهم ويقول انا مش عارف الجوازه دي هتتم ولا لا يقطع تفكير بابا يوسف حبيبي مالك قل لي في ايه ينظر بابا اتجاه ما ينظر محمد على ندى وهشام وهم يتحدثون ويضحكوا مع بعض
بابا يوسف يضحك اوع تكون غيران على اختك خلاص بقى جوزها امام الله
محمد ياخذ نفس بصعوبه ويرجع شعره لوراء بتنهيده وتعب عارف يا بابا وده اللي تاعبني
بابا يوسف تقصد ايه بكلامك يا محمد
محمد لا لا ولا حاجه يا بابا
بابا يوسف طيب خذ الضيوف عندك ولا هيباتوا عند احمد محمد لا لا يا بابا هيناموا فوق عندي ومي هتبات مع ندى ومامه هشام هتنام في الاوضه مع ماما
بابا يوسف تمام يا حبيبي
مصطفى يفتح البلكونه على فكره الجو ساقعه والكل نام 😂😂 ايه الحب ده كله ولا الحب بيدفئ يا اتش 🤣😂♥️ هشام هههههه بكره تجرب ونشوف هتعمل ايه 🤣😂
مصطفى لا الله الغني انا كده كويس جدا جدا هههههه
يدخل خلف محمود كده كثير انت اكلت دماغ اختي 🤣😂
يلا عشان ننام هههههه بقلم شريهان مطاوع
هشام 🤣 انتم بتعدوا علي الوقت امر لله كلها يومين وتبقى ملكي لوحدي هههههه
محمود خلاص يلا ونستنى اليومين احسن
مصطفى يضحك ويقول محمد واقف يبص عليكم يلا بدل ما يغير رايه ويبقوا سنين مش يومين 😂🤣
محمود يضحك والله فكره حتى ندى تونسنا شويه هههههه
هشام يضع يده على كتف مصطفى تصدق فكره وانا كمان اشارك مصطفى في اوضته او احتمال اخذ غرفته لوحدي لحد ما اؤخذ ندى 😂🤣
مصطفى لا لا لا لا هههههه خذها معك يا حاج من دلوقت هههههه هههههه
الكلي يدخل ويطلع هشام واهله ينام فوق عند محمد ويطلع النهار والكل على السفره للفطار وبعد نزل هشام مع مامته وندى ومي ومامتها يجيبوا الشبكه هشام جاب لندى احلى شبكه وبعد اخذها واشترى لها حاجات كثير جدا من لبس واكسسوارات وهدايا وبعد دخلو مطعم فخم جدا للغداء
اتغدوا وبعد رجعوا للبيت والكل يجلس يتناول الشاي الحاج عصام الجارحي ان شاء الله هتكونوا عندنا بعد بكره تشرفونا في البلد وتشوفوا البيت والعروسه تشوف شقتها
ان شاء الله يومين ونيجي بقلم شريهان مطاوع
هشام ارجوك يا عمي ما تتاخر لان زي ما اتفقنا الفرح الخميس اللي جاي
محمد ،،،مسرعا لا لا الخميس اللي بعد اللي جاي
هشام ،،،يا محمد اجازتي محدوده ونفسي الحق
جاسر يقطع كلامه خلاص يا هشام النهارده الاثنين وهم هيكونوا عندنا الاربعاء ما فرقت هم يوضبوا لفرحهم واحنا نوضب لفرحنا وان شاء الله هنلحق
بابا يوسف تمام يا ابني كتب الكتاب جاء بسرعه فيا ريتني نلحق نوضب فرح عشان اعرف افرح بندي كويس
الحاج عصام احنا كمان نلحق نوضب عندنا الفرح وبعدين هنعمل فرح هنا وبعدها هنعمل فرحنا هناك يناسب العادات والتقاليد بتاعتنا وبتاعه البلد
محمد ان شاء الله
احمد كويس هنقدر نفرح اكثر ونشوف حاجات جديده اسر ايوه هتشوفه افراح غير افراحكم خالص
بابا يوسف المهم ان قلوبنا تفرح مش مهم الفرح شكله ايه وكمان نفرح الناس اللي حوالينا
جاسر فعلا عندك حق يا عمي
باسل واسلام ايوه يا مصطفى تيجي تجلس معنا اسبوع وتشوف بلدنا هتعجبك قوي
مصطفى ان شاء الله بقلم شريهان مطاوع
اهل هشام قام مستعده للسفر والكل يودع بعضه ويتواعده بعد يومين وهشام يودع ندى انا فعلا مش عارف هاقدر اعدي اليومين ازاي من غير ما اشوفك ولا اشوف ابتسامتك
ندى تبتسم وتودعه بنظرات حب
يمشي هشام هو واهله ويمر الوقت ومحمد بيكلم نفسه هل ممكن اقدر اروح عند هشام طيب لو ريم طلعت هي ريم حبيبتي هيحصل ايه يفوق على كلام مي وهي تقول يا حبيبي تعال نام هنسافر بكره بدري
محمد ينظر لها ويهز راسه بمعنى حاضر ويقوم ينام وندى وهشام بيتكلموا كثير مع بعض عن حياتهم وحبهم وعن مستقبلهم مع بعض وكمان مصطفى ومحمود بيتكلموا مع اسلام واسر لان هم بقوا اصحاب بيكلموا عن الفسح اللي مستنياهم بكره
بابا يوسف يجلس في غرفته مع ام ندى بابا يوسف انا مش مرتاح ام ندى خير يا حاج ما تقلقنيش على ندى في حاجه
بابا يوسف لا يا حاجه لكن مش مطمئن شكل محمد من اول امبارح مش عاجبني ام ندى ليه بس ده هو اللي صالح هشام ووافق على الجوازه
بابا يوسف لا يا حاجه الموضوع مش كده انا حاسس ان هو في حاجه ثانيه وربنا يستر وما يكونش اللي في دماغي صح هنكون في موقف صعب جدا
الحاجه ربنا يستر خير طب قل لي في ايه في دماغك
بابا يوسف سيبيها على الله ربنا يلطف بعباده
ام ندى ربنا يستر
الكل يستعد لسفر في الصباح ولكل في منتهى الفرحه وندى في قمه الشياكه وكانها عروسه ترتدي فستان الفرح ايه الجمال ده كله فعلا ما فيش جمال كده ♥️❤️
ركبه السياره وفي الطريق محمد يتذكر الطريق وهو رايح لريم يخطبها اول مره يمر على الطريق ده من بعد رجوعه وكسره قلبه على ريم ويتذكر اول مره راح لريم ويسرح في ايام زمان وحب ريم
عند هشام الكل يستعد استقبال اهل ندى والفرحه والسعاده تملا والبيت وريم وجهاد يزينوا البيت لاستقبال الضيوف ويضحكوا مع هشام والكل في فرحه وبهجه عند هشام
محمد يقترب من بلد هشام يقف فجاه بالسياره وياخذ نفسه بصعوبه جدا ويمسح وجهه وشعره بضيق ويطلب من احمد يسوق مكانه الكل في استغراب ما لك في ايه يا محمد محمد يتنفس بصعوبه لا رد بقلم شريهان مطاوع
احمد غريبه انت ما بتحب احد يسوق سيارتك
محمد حاسس اني مصدع ما في حاجه
ينزل محمد ويرجع للخلف واحمد يركب ويسوق السياره
محمد يسرح في دخوله من البلد ويتذكر كل شيء حصل في الماضي يفوق محمد من ذكرياته وهو امام منزل هشام والكل في استقبالهم بفرحه وسعاده يدخلوا المنزل تحت اجواء من الفرح يقوم باستقبالهم خال هشام واخواته ويتقدم لهم العصير والشاي وبعد يقوموا للغداء ويتجهوا ناحيه السفره يروا ريم وجهاد يقوموا بتوضيب السفره مامه ندى بصدمه ريم 😳😳 بابا يوسف يلتفت على صوت ام ندى ريم😳😱
ريم ،،،،،،تقول😳😳😱😱 بصدمه كبيره جدا هي ندى عروسه هشام تبقى لا لا لا لا مستحيل 😱😱😱😱😱
ويلا نصلي على سيدنا محمد
اللهم صل وسلم وبارك على سيدنا محمد وعلى اله واصحابه وسلم تسليما كثيرا عدد خلقك ورضا نفسه وزنه عرشه ومداد كلماته
تبقى الحياه ولكن ،،،،،،. بقلم شريهان مطاوع
البارت. 21
ريم وجهاد يقوم بتوضيب السفره ماما ندى بصدمه ريما 😳
بابا يوسف يلتفت على صوت ام ندى وهو يقول ريم 😳
ريم تقول بصدمه كبيره هي ندى عروسه هشام تبقى لا لا مستحيل 😱😱 وتقف في صدمه كبيره وتقع على الارض لكن يد هشام يلحق بها والكل يخرج على صوت جهاد ومامه ندى وهم في خضه كبير على ريم والكل يخرج ما حدش فاهم حاجه لكن جاسر يجري على ريم وهشام شالها ودخلها الغرفه يضيعها على السرير جاسر ينهض به ويقول لهشام في ايه ويجلس على حرف السرير بجوار ريم ويمسك يديها ويخبط على وجهها بحب حبيبتي ما لك فوقي
محمد واقف بره مش قادر يتحرك من المنظر ولكن بابا يوسف ياخذه تحت ذراعيه ويتحدث معه بصوت ضعيف والجميع يقف امام الغرفه في خوف على ريم وطبعا فيهم اللي عارف ريم حصل لها كده ليه وفي اللي واقف مش فاهم حاجه
جاسر،،،يصرخ بهشام وجهاد ومامته هاتوا لي دكتور حالا اتصلي هشام بالدكتور
يدخل احمد وايه بصفتهم دكاتره احمد يضع يده على كتف جاسر ممكن تقوم وانا هاشوف فيها ايه يلتفت جاسر له باستغراب. بقلم شريهان مطاوع
هشام يا جاسر احمد دكتور كبير ما تقلقش
يقف جاسر التوتر الخوف يمتلكان وجهه
احمد يجلس على حرف السرير ويمسك يد ريم يقيس لها الضغط ويفحص عيناها وينظر لايه ان تعطيه حقنه من شنطتها الخاصه ويقوم احمد باعطائه حقنه ويقوم يضع يده على كتف جاسر ما تقلقش هي كويسه هو الضغط وطي مفاجئ مش اكثر
جاسر بلهفه انت متاكد ان مافي حاجه ثانيه
احمد ،،،اكيد ولو حابب تيجي الدكتور ثاني ما فيش مشكله
جاسر اسف والله لكن يقطع كلامه احمد انا مقدر موقفك ما فيش داعي للاعتذار
يخرج الجميع وايه وندى يطلبوا ان يجلسوا بجوارها لحد
ما تفوق
يقبل راس ريم وهي نائمه ويحاول يسيطر على اعصابه من اجل الضيوف ويخرج ويعزم عليهم بالجلوس للغداء والكل لا لا جاسر يقول اتفضلوا هي ان شاء الله هتبقى كويسه تفضلوا على السفره ويجلس الكل تناول الغداء بدون كلام وكل واحد بيفكر في حاجه تقريبا الكل بيفكر في نفس الحاجه لكن مع اختلاف الفكره
محمد ،،،وعيلته بيفكروا في موضوع ريم ومحمد والخوف مسيطر عليهم
هشام يجلس مش فاهم حاجه لان كان بجوارها وكانت بتضحك بيسال نفسه ليه لما شافت بابا يوسف ومامت ندى حصل لها كده يا ترى في ايه
بينتهوا من الغداء ويقوم يجلسوا في غرفه الضيوف وبعد اسلام واسر وباسل بياخذوا مصطفى ومحمود للخروج والتعرف على البلد والاراضي الزراعيه لكن محمد يجلس هو
واحمد وجاسر بيتكلموا مع بعض
وهشام يجلس ينظر لهم وهو متوتر حاسس ان في حاجه غريبه في الموضوع بقلم شريهان مطاوع
عندي ريم تفوق وهي لسه مغمضه عيناها لكن صاحيه وتتذكر حب محمد وتتذكر الكلام محمد باحبك مستحيل اسيبك لحد
ريم وانا كمان باحبك وما تخيلش نفسي احب غيرك
محمد وهو ياخذ من يديها كوب العصير وهي في البلكونه المجاوره له وانا باحبك واتزوجك وهو يسند على الصور وينظر تجاه ريم وينظر في عيون بعض
ريم,,, هتفضل تحبني كده على طول
محمد,,,,, هافضل احبك لحد ما نكبر ونعجز ونبقى عندنا اولاد واحفاد
ريم للدرجه دي بتحبني محمد يمسك يدي الدنيا تديني اختيارين يا حبك يا الموت
ريم بلهفه بعد الشر عنك حبيبي
محمد يبتسم ويقبل يديها مستحيل اقدر اعيش من غيرك انت الحياه والهوى اللي بتنفسه انت الحلم اللي انا عايش عشانه انتي الهدف والامل اللي هاعمل المستحيل عشان تكوني لي يا حب عمري باحبك باحبك قوي يا ريم
ريم وانا كمان باحبك وخائفه الحياه تبعدني عن بعض محمد ليه بتقولي كده ريم لان الدنيا مش بتدي الانسان كل شيء وانا خائفه
محمد طول ما انا معكي مش عايز اسمع كلمه خوف لاني
ها فديكي بعمري يا حب عمري
ريم نفسي اعيش معك في حب وامان اللي اتحرمت منهم لما بابا ترك امي
حبيبتى ربنا يقدرني واخليكي اجمل واسعد زوجه في الدنيا
ريم وانا باشوف فيك ابويا واخويا وحبيبي ومعاك باحس بالحب والامان والسند اللي انحرمت منه
ثاني يوم يخرجوا للكليه وهو يمسك يدها ويتكلموا ويضحكم ويدخله كافتيريا الكليه ويشد الكرسي لتجلس ريم ويجلس امامها محمد وريم تطلب منه تفطر محمد ينظر له ويضحك وهو يضع الاجنده على الترابيزه حبيبتي انا ملاحظ ان الحب بيجوعك كثير قوي و يضحك هههههه
ريم تضحك اكيد الحب بيخليني طائره في السماء
محمد يضحك طيب كده مش هتعرفي تطيري من كثر الاكل
هههههه هههههه ريم تخبطه بالاجنده بحب على كتفهم خلاص انا زعلانه منك بقلم شريهان مطاوع
محمد يقوم ويمسك يديها ويجلس بجوارها باحبك زعلك مني معناه موتي انت حلمي اللي عايش عشانه انت الحياه والمستقبل وينظر لها بحب يتجه نحوهم ويقف امامهم
رحيم واصدقائهم يتكلمون بضحك كل ما نشوفكم تكونوا بتحبوا في بعض كثير كده كثير والكل يضحك ومحمد يقف ياخذ ريم تحت ذراعي ويضرب الكل بحب ما احد له دعوه
با حبيبتي هههههه رحيم ايوه باشا معك طب عشان خاطر الحب ولما الحلوه الفطار على حسابك هههههه هههههه
وبعد مده من الزمن
وهم قاعدين مع العيله على البحر محمد وهم يمسكوا يد بعض يقفوا امام بعض ويتمسكوا بايديهم وينظروا لبعض محمد الحمد لله انا اتخرجت وهابتدي حياتي العمليه وهاحقق حلمي معكي يا حب عمري وانظري لبابا وماما تكلموا مع مامتك دلوقت وبيطلبوكي لي يا احلى مافي حياتي
ريم وهي تنظر له والدموع في عينيها والابتسامه على شفايفها باحبك قوي يا محمد وخائفه افوق من الحلم وتنظر له وتجلس على الرمله امام البحر محمد استغراب يجلس بجوارها ويده تعدل وجهها لتنظر في عيناه حبيبتي ليه نظره الحزن في عينيك وانا بجوارك ومعكي
ريم خايفه خايفه قوي من اللي جاي من المجهول لان دائما المجهول يخوف
محمد وانتي معي
ريم خايفه فرحتي ما تكمل لان بابا ممكن يرفض
محمد طيب واحنا ما لنا به انا هاطلبك من ماما وخالك لانك عايشه معهم
ريم مش هينفع هو بابايا وكمان هو كان عايز ياخذني من فتره لكن ماما اترجتوا بدموعه يسيبني اكمل كليتي معها وانا خائفه ياخذني وفرحتي ما تكمل
محمد،،،ينظر لها وياخذها تحت ذراعيه وينظروا للبحر سوا مستحيل ياخذك مني او اني اسيبك اسيبك ازاي والحب والحلم من غيرك مستحيل يقف محمد ياخذ يد ريم تقف جواره ياخذ وجهها بين يديه طول ما انا معك ما تخافيش من حاجه باحبك يا حلم عمري حبي لغيرك فكره مستحيله يمسك يديها تعالي معي اتجه ناحيه العيله وهم جالسين على البحر يقتربوا منهم مامه ريم تبتسم مبروك يا حبيبتي
ريم تقبلها لفرحه كبيره وتنظر لمحمد يمسك يديها الاثنين ويقف امامها باحبك ♥️♥️
لكن تفوق على صوت داخلي جواها ان فرحتها مش هتكمل
تتراجع ريم للواقع على صوت خبط جاسر وهو يقول السلام عليكم ايه وندى وعليكم السلام جاسر ممكن اطمن على ريم ايه طبعا تفضل يدخل جاسر يجلس على حرف السرير ويمسك يد ريم ويضع يده على خدها بحب ريم تفتح عيناها وتنعدل من على السرير حبيبي انا كويسه وتمسح دموعها جاسر ليه يا ماما الدموع ريما لا يا حبيبي ارهاق مش اكثر ما تقلقش تحاول الوقوف جاسر لا يا حبيبتي خليك مرتاحه ريم لا يا حبيبي انا كويسه صدقني ولازم اخرج اسلم على اهل عروستنا جاسر وقف ينظر لهم اسفين يا عروستنا على اللي حصل ويبتسم ولا اقول يا مرات اخي يدخل هشام ويقطع كلامه لا لا مرات اخوك ويضحك
هشام ريم عامله ايه دلوقت
ريم الحمد لله يا اخويا انا كويسه وتحاول تقف
هشام انت راحه فين ارتاحي انت يا ريم
ريم لا لازم اخرج اشوف اهل مرات اخي وتضحك لكن ضحكه باهته لان هي قررت تواجه الواقع وتحاول تسيطر على الوضع عشان حب هشام لندى لان هي عارفه قد ايه هشام بيحب ندى ومتعلق بيها مش هتقدر تكون هي سبب خساره ندى وهشام تمسك يد جاسر وتخرج وتقول في نفسها يا رب قويني وهات العواقف سليمه من عندك تخرج وضربات قلبها تتزايد
خرجت تسلم على الجميع وهم يجلسوا في الصلاه وام ندى تشوفها تقف وريم ترتمي في حضنها ام ندى تطبطب على ظهرها وحشتيني قوي يا بنتي
ريم انت كمان وحشتيني قوي يا ماما
جاسر واخواته ومامته في نفس واحد انتم تعرفوا بعض
مامه ندى طبعا انا اللي مربيه ريم لما كانت عايشه مع مامتها في اسكندريه كنا جيران وهي متربيه مع اولادي
الجميع يبتسم ويتقبل الكلام ويبتدوا تبادل الحديث
لكن هشام ينظر لهم و قلبه مقبوض حاسس ان في حاجه لكن هو مش فاهم حاجه
ريم تنظر لبابا يوسف وهو جالس بجوار محمد وتقبل يدها وحشتني يا بابا يوسف بابا يوسف يضع يده على راسها وهي تقبل يديه ربنا يبارك فيكي يا ريم
ريم،،تنظر لمحمد وتسلم عليه ازيك يا محمد
محمد ،،،ينظر لها ويستغرب هي ازاي قادره تقف امامه كده يفوق من تركيزه الله يسلمك يا مدام ريم ينظر لها بتركيز
وهي تبلع رقها بصعوبه وتنظر لاحمد تسلم عليه واحمد يضحك هو انت دائما خضاني عليك كده وقعدوا يحكوا على مواقف مرت لهم ويضحكم تحت نظارات الجميع وتنظر لمي مرات محمد بتسلم عليها وتقبلها وتقول لمحمد بضحك عكس اللي جواها ذوقك حلو قوي يا محمد
محمد مستغرب جدا من كلامها
محمد يرد وهو جالس ببرود مصطنع انت عارفه طول عمري ذوقي حلو
احمد يضحك يحاول يخفف الموضوع لانه فاهم الكلام ويقول لها طب وايه رايك في ذوقي انا ويضحك ريم تجلس بجوار ايه ربنا يخليكم لبعض ايه بابتسامه ميرسي
والكل قاعد والجو ابتدا يخف من التوتر شويه بشويه يدخل ابن جاسر محمد
واولاد محمد مصطفى وشريف مصطفى يقول بابا انا حبيت محمد ابن عمو جاسر و هو بقى صاحبي سمع محمد اسم ابن ريم وان هي سمت محمد طبعا اهل ندى ينظروا لها لما سمعوا اسم محمد ابنها
ريم محمد ده اغلى احد هنا عند مامت هشام لان هو على اسم عمي الله يرحمه
تكمل مامت هشام ايوه طبعا انا اللي اصريت اسمي محمد على اسم ابو هشام الله يرحمه وان هو اول حفيد لنا
جاسر بجوارها ويضع يده على كتف ريم والله ربنا يرزقنا بدسته كمان يا امي وانا سميهم محمد يا ست الكل ويغمز لريم بضحك والكل يضحك
ومحمد فهم ان هي ما سميتش على اسمه
محمد ينظر لها من تحت لتحت ويقول في نفسه فعلا انت تغيرت قوي يا ريم بقلم
تبقى الحياه ولكن ،،،،
البارت. 22. ♥️. 23
بقلم شريهان مطاوع
محمد ينظر لها من تحت لتحت ويقول في نفسه فعلا انت تغيرت قوي يا ريم معقول انت ريم حبيبتي ويغمض عيناه ويتنفس بصعوبه
هشام ،،ممكن يا ريم تاخذي ندى وماما تشوفوا الشقه
مامت هشام ايوه اتفضلوا يا جماعه كلكم ونتفرج على الشقه يطلع الجميع ويجلس
بابا يوسف يجلس بجوار محمد يميل عليه تكلم بصوت ضعيف انا دلوقت عرفت سر رفضك لهشام
محمد ينظر لبابا بدون كلام بقلم شريهان مطاوع
بابا يوسف يطبطب على يد محمد يا حبيبي الجواز قسمه ونصيب وكل خطوه لنا في هذه الحياه كتبها لنا الله بما يناسبنا فلا تتحسر على فرصه ضائعه ولا خطوه تائهه فالاقدار في مشيئه الله وهو المتدبر باحوال العباد وما اخذ منك امرا الا بحكمته ولا اعطاك ما تريد سوى بفضله ورحمته يتمسك على يد محمد احمد ربنا على نصيبك يا ابني
وهي اخذت نصيبها ومبسوطه مع جوزها واولادها
يسمع محمد الكلام ينزل على قلبه نار والام شديده في قلبه
لكن يحاول يتماسك ويرد ببرود مصطنع بابا انت بتتكلم على ايه ما في حاجه انا باحب مراتي واولادي وده كان ماضي وانتهى. بقلم شريهان مطاوع
بابا يوسف يعمل نفسه مصدقه ويقول تمام يا حبيبي
محمد من جواه بركان من النار لان مكان متخيل ان ريم مبسوطه مع جوزها بالشكل ده
يتراجع على الكرسي ويسال نفسه بحيره هل كنت مخدوع في حبها هي ما كانت بتحبني طب ليه انا حبيتها كده ولو هي كانت بتحبني ازاي قدرت تنساني بسهوله وقادره تقف قدامي وتتكلم وتقول اني اخيها بعد الحب ده كله ولا انا اللي مريض بحبها طب انا فعلا ظلمت مي مراتي ورحيم صديقي عنده حق في كلامه يفوق محمد على صوت جاسر وهو يخبط على رجله منور البلد كلها يا محمد
يتراجع وينظر لجاسر ده منوره باهلها اكيد
ريم تدخل بصينيه العصير وتقف امام بابا يوسف عم يوسف حبيبي انا عارفه ان حضرتك بتحب العصير ده
يضحك بابا يوسف انت اللي لسه فاكره يا بنتي
ريم اكيد مستحيل انسى حبك وحنانك علي
مستحيل انسى اخواتي انا مبسوطه جدا اني شفتهم النهارده
وانا عارفه ان محمد واحمد اخواتي فاكريني لكن محمود يعني مش فاكرني قوي لكن ندى مصطفى كانوا صغيرين كانت طبعا احلى ايام عشتها في وسط اخواتي تقول وهي تضع الصينيه وتجلس بجوار جاسر
محمد يسمع الكلام وقلبه عقله مش متخيل ان ريم دي اللي كانت حبيبته ويقول لنفسه طيب هي عاشت حياتها ازاي وقدرت تنساني وليه انا مش قادر انساها ولا انسى حبها لحد دلوقت
كان بابا يوسف مبسوط من كلام ريم لان هو فهم من كلام ريم ان هي بتحاول توصل لمحمد ان هو اخوها وان خلاص الماضي انتهى
لكن محمد كان ينظر لها وجواه بركان من نار
ريم تنظر لهم وتقول جاسر حبيبي ممكن تاخذ محمد اخويا الكبير وتطلع فوق تفرجه على الشقه
محمد ينظر لها ووجهه يشع نار لكن ببرود شديد لا لا اهم حاجه راي ندى هي اللي هتعيش هنا وطبعا انا مبسوط ان ريم اختي صغيره وندى هيعيشه مع بعض يقولها وهو يتراجع للخلف ويضع رجل فوق الاخرى
جاسر الحمد لله طبعا يا محمد لو تعرف ان ريم اختك اللي متربيه معك مراتي كنت وافقت على هشام على طول من غير العذاب اللي هشام شافه بقلم شريهان مطاوع
محمد ينظر له ويتكلم ببرود لا لازم يعرف العذاب عشان يفوق ويعرف قيمه الحاجه اللي ما بين يديه طبعا بيحاول يتلاعب بالكلام وكده هشام هيعرف قيمه ندى ويحافظ عليها هو ما كانش يقصد هشام وندى بالكلام هو كان بيوجه كلامه لريم
ريم تفهم معنى كلامه وتقول فعلا ربنا بيعوض وانا اكبر مثال لكم وتضع يدها على يد جاسر ربنا اكرمني بجاسر ربنا يخليك لي وتنظر لجاسر جاسر ينظر له ويبتسم
محمد يقوم مسرعا ويتكلم بغضب شديد ممكن ادخل الحمام
جاسر اكيد اتفضل
بابا يوسف يجلس بجوار الحاج عماد الجارحي ويتحدثوا في امور كثير
ريم تسيبهم وتخرج لندى وتقف تتكلم مع ندى وتقول لها انت اكيد طبعا مش فاكراني
ندى تنظر لها بحب وتبتسم فاكراك شويه صغيرين
ويضحكم ويتبادلوا الكلام ويمر اليوم يجي اليوم الثاني وهم بيتفرجوا على البلد والكل سعيد وفرحان ريم قررت تحكي لي جاسر كل حاجه لان هي فعلا نسيت محمد او بمعنى ان هو بقى ذكرى جميله لها لكن جاسر واقع ملموس واستقرار وراحه من بعد عذاب واولادها حقيقه عايشاها ومش مستعده تضحي بهم عشان ذكرى حلوه
بقلم شريهان مطاوع
❤️ اكيد كل واحد فينا عنده ذكرى حلوه حب قديم لكن مش كلنا مستعدين نضحي بالحاضر لان الحاضر واقع ملموس ❤️
الكل بيلعب ويضحك في الاراضي الزراعيه والجو جميل نروح لندى
❤️ لي اصدقاء كثير متاثرين بحاله ندى وبيزعلوا عشانها❤️
ندى تنظر حولها بحب وهشام يجلس بجوارها تحت الشجره وحواليهم الخضره والجو رائع هشام مبسوطه يا عمري ندى بابتسامه رقيقه تنظر له الجو جميل جدا
هشام يمسك يدها وينظر في عيونها لما قلت لك ما تخافيش بكره احلى ما كانش كلام واتمنى تكوني حاسه ان عوض ربنا لكي جميل حبيبتي ❤️
ندى وهي اول مره تنظر لهشام وتركز في عيونه الحمد لله انت عوض ربنا لي
هشام بفرحه شديده واحنا نقدر على اكثر من كده طول معقولنا وقلوبنا مسلمه ومامنه بالحب ده
ندى فعلا انت غيرت في حاجات كثير انت جاءتني في وقت اللي كنت فاكره ان حياتي انتهت انت رجعت لي حياتي تعرف احساس انك تعيش بعد ما تجرب الموت انت فعلا حياه من بعد موت تنظر لها والدموع في عينيها وتبتسم ربنا يخليك لي واكون دائما حبيبتك وفرحتك وتنظر في الارض
يبتسم هشام اللهم امين ربنا يسعدنا ببعض باحبك يا ندى وامنيتي ان ربنا يجمعنا ببعض دائما ونعيش في سعاده وهنا وهدوء وحياه مستقره وجميله ومليانه بالحب الدافي وكل حاجه حلوه يا احلى ما في حياتي
ندى تنظر في الارض وتسحب يديها وجهها احمر من كلام هشام
هشام رجعنا ثاني للكسوف حبيبتي انا قلت لك ان انا نصفك الثاني انا وانت واحد يا ندى
ندى تنظر له والله بتلخبط مش باعرف حتى افتح عيني حرام عليك والله يا هشام
هشام،،ههههههه للدرجه هتعملي ايه بعد كده لما نتجوز وتبقي في حض،،،،ني بقلم شريهان مطاوع
ندى تخبط هشام على صدره بحب وتقوم تقف
وهشام يقف بضحك بصوت عالي خلاص خلاص مش هانام في حض،،،نك هابقى انام في البلكونه ويضحك ويمسك يديها وهي تنظر في الارض ووجهها احمر وهو يقول لا لا لا وانا ما يهونش علي زعلك يا قمري بصي لي يا روحي هتفضلي تبعدي عينك عن حبيبك كده كثير لو بسطي لي بعيونك الحلوين دول هاجيب لك علبه شيكولاته لكي لوحدك 😂 وما حدش هياكل منها غيرك يقولها وهو واقف امامها ويتمسك بيديها وينظر لها بحب وتركيز لجمال عيونها الساحره يفوق على بنوته تخبط على رجليه
تبقى الحياه ولكن ،،،،،
البارت 23. بقلم شريهان مطاوع
وينزل لها بحب وتركيز لجمال عيونها الساحره يفوق على بنوته تخبط على رجليه عمي وانا يا عمي وانا عايزه شيكولاته هي وحشه انت تديها شيكولاته لوحدها
ندى وهشام يضحكوا على كلام رحمه وريتاج بنات جاسر وريم وينزل لحد طولهم ويمسكوا البنات بحبه يقبلهم هشام يقول لا ما هي مش وحشه دي مرات عمك ينفع نقول عليها كده رحمه وريتاج طيب هي هتاخذ الشيكولاته لوحدها
ندى تشد البنات عليها وتقبلهم لا يا حبايبي عمك هاجيب الشيكولاته للامارات الصغيرين بس البنات بفرحه يحضنوها وهي تقبلهم يعني انتي مش هتاخذي شيكولاته من عمي ويضحكوا ضحكه طفوليه
ندى بحب وضحك لا لا اديهم يا هشام شيكولاته اللي معك يخرج هشام شيكولاته من جيبه بحب اتفضلوا يا قمرات البنات ياخذوا شيكولاته بفرحه كبيره ويجروا
ندى تنظر لهشام على حنيته على البنات وتقول شفت كنت هتزعل قمراتك ينفع كده طب وانا هاخذ ايه دلوقت بقى شيكولاته كده خلصت ههههه ههههه
هشام ينظر لها بحب ويمسك وجهها بين يديه لا ما انت خلاص اخذت قلب ❤️ عمهم وبقى ملكك وما فيش واحده غيرك في قلبه وعيونه هاجيب لك احلى شيكولاته 🍫 لا احنا حنينين 😂 قوي على فكره وحنيتي كلها لامورتي ودلعتي وعروستي وزوجتي اللي هتخلينا نخلص فلوسنا كلها على الشيكولاته 🍫😂😂
ندى هههههه 😂😂
ينظر لها بحب ربنا يديم عليك ضحكتك يا حبيبتي
تنظر له بحب وعيونها تقول له باحبك قوي يا هشام بدون كلام ❤️ بقلم شريهان مطاوع
هشام ينظر لها بحبه ويقول لو تعرفي انا باحبك ازاي هتخبيني جوه قلبك وهتكتبي على قلبك ده ملك هشام بس
تضحك ندى هههههه 😂 انت زي الاطفال في حبك😂
هشام بزعل مصطنع 😔 يعني انا طفل
ندى بحب ❤️وهي ترفع وجهه لها وتنظر في عيونه احلى طفل بالنسبه لي هو في احلى من الاطفال وبراءه الاطفال
ربنا ما يحرمني منك يا دلوعتي وبنوتي وعروستي وحب عمري ربنا يسعدنا ببعض يا حبيبتي ❤️
نروح لبابا يوسف يجلس مع الحاج عصام الجرحى واتفقوا على كل شيء وخلاص الفرح الخميس الجاي مثل النهارده
❤️احمد وايه يجلسوا بين الزرع ويتحدثون عن الجو وجمال الريف وبعد يمسك يديها ويقول باحبك
تنظر له ايه بحب بحبك ونفسي اسعدك وحقق حلمك ان يكون لنا طفل بدل اللي افتقدناه احمد حبيبتي انا مش زعلان كل شيء باراده ربنا وانا باحبك وحبي لك مش ناقصه حاجه انت بنوتتي وحبيبتي ومراتي♥️
♥️ايه بحب ربنا يحقق احلامنا يا حبيبي انت عوض ربنا لي يا احمد بعد وفاه اهلي
احمد ياخذها في حض،،نه والزرع والورد يحوطهم ويقبل راسها بحب انتي حبيبتي وبنتي ومش محتاج اطفال غير منك وان شاء الله ربنا يعوضنا خير على صبرنا يا حبيبتي ويميل عليه هيقبلها لا يا جماعه عيب بقى احنا نسيبهم لوحدهم شويه 😂😂😂.
بقلم شريهان مطاوع
نروح للمنزل الكل يجلس ويتحدث ومحمد يحاول عدم التحدث لانه تفكيره مسيطر عليه
ريم تضحك وندى وهشام والكل في حب وسعاده
مي تقف في البلكونه لوحدها وتنظر لمحمد وهو جالس على الكرسي في الاوضه امامها وتقول في نفسها انا عارفه كل حاجه لكن ما فيش في يدي حاجه غير اني اصبر لكن ما كنتش متخيله ان الصدفه اللي جمعت هشام وندى
ما تخيلتش انها تجمعني بريم اللي واخذه حب حياتي مني
ريم دي اللي واخذاك مني يا محمد واخذاك من حياتك واولادك يا رب وتضع يدها على قلبها وتقول هي بتحب جوزها وانت بتحبها وانا باحبك ♥️ انا عارفه ان الحب مش بيدينا يا رب يا رب يريح قلبي والدموع في عينيها
تفوق ريم على شد يديها من شريف ابنها الصغير ماما ماما تنزل ريم لمستواه وتقبله وهو يقبلها ويحضنها مالك يا ماما تحضنه لا يا حبيبي انا كويسه شريف طيب قاعده لوحدك هنا ليه وياخذها ويخرج عند الجميع ويمر الوقت واهل ندى يرجعوا للبيت وهم بيستعدوا للفرح
لكن محمد ذهب لرحيم في مكتبه ليحكي معه عن كل شيء مر في اليومين اللي كان فيهم في بلد هشام
في مكتب رحيم يجلس محمد معه رحيم يقف منزعج من كلام محمد بعد ما سمع منه ان ريم عايشه حياتها مع زوجها مبسوطه بقلم شريهان مطاوع
رحيم بصوت عالي ويخبط على المكتب انت مستني ايه عشان تفوق وترجع لحياتك ومراتك هي عايشه حياتها ومن كلامك ان هي مبسوطه جدا مع جوزها واولادها
انت فين فين حياتك فين مراتك فين اولادك يقف ويمسك كتفه فوق لبيتك انت ظالم مراتك لانك انت فعلا حارمهم من حبك وحنانك وفعلا هم اولى بحبك دلوقت ويتحرك ويجلس امامه على الكرسي ويمسك بيديه فوق يا محمد ارجوك لمراتك واولادك
محمد ريم ظلمتني لما عاشت حياتها وسابتني
رحيم بصوت عالي يقطع كلامه انا شايف اكثر حد اتظلم هي مي مراتك ما لهاش دخل في اللي انت حاسس به انت عايش في ذكرياتك لكن هي عايشه واقع في حياتك فوق قبل ما تخسر مراتك واولادك وهتبقى انت الخسران الوحيد
محمد ينظر له رحيم انت اللي مش حاسس بي
رحيم لا حاسس بك وعشان كده باقول لك انت فوق لانك مش عايش غير لي شغلك وحبك لريم اللي هي اصلا نسيتك وعاشت حياتها وحبه جوزها وانا مش بالومها هي تصرفت صح
لكن انت عملت ايه انت ظلمت مراتك انت مش واخذ بالك انك حرمها من ابسط حقوقها انها تعيش معك زي اي زوجين انت بعيد عنها مين بيسافر ويرجع ثلاث اربع ايام لامراته
يقطع كلامه محمد انا بعيد عشان شغلي رحيم باندفاع لا لا دي حاجات انت بتتحجج بها انت ممكن تنزل كل اسبوع لكن انت بتنزل ثلاث اربع ايام فقط في شهر وكمان بتفضل منعزل في غرفه لوحدك فين حقها هي عليك
انت لو جلست معها 5 دقائق بيبقى واجب انت مغصوب
عليه يبقى حرام ولا حلال يا سياده المحامي العظيم يا اللي بتدافع عن المظلومين وبتجيب لهم حقهم وانت اكثر واحد ظالم وظالم لاغلى الناس عندك اولادك تقدر تقول لي انت اخر مره قلت لمي كلمه حلوه كانت امتى او ابتسمت في وجهها امتى بقلم شريهان مطاوع
محمد ينظر له ويضع راسه بين يديه ويتذكر كل شيء مع مي حتى لما كانت بتحاول تدخل غرفته وتجلس معه كان يقول لها انا تعبان وعايز انام تخرج مي ودموع على خديها
رحيم يمسك كتفه لازم تفوه لانه حبك لريم كان وهم ومي الوحيده اللي بتدفع ثمن الحب ده انا ما عنديش مانع انك تفضل تحبها معظم 😔الرجاله كان لهم حب قديم لكن لو الحب بيهدد استقرار بيته ومراته واولاده بيختار بيته ومراته واولاده وبيتنازل عن الحب القديم بمنتهى البساطه وافتكر ده الصح اكيد مش هنتنازل عن الواقع عشان ذكرى وحلم وخيال لان الواقع اللي هيدفع ثمنه هم اولادنا♥️
فوق يا محمد قبل ما تخسر مي وترجع تندم ليه ما فكرتش ولو لمره ان ممكن مي في بعدك عنها ومن كثر اهمالك لها تحب شخص ثاني يديها الاهتمام والحب اللي انحرمت منه معك
محمد يقوم مندفع ويقول انت ازاي تتكلم كده انت اتجننت ويخرج مسرعا ويرزع الباب ويركب السياره ويخبط بيده والدموع تنزل منه
رحيم يقف في الشباك ينظر عليه من فوق ويقول لازم تفوق يا صاحبي قبل فوات الاوان صدقني غصب عني اني باجي عليك في الكلام لاني صاحبك لازم اوريك الحقيقه
يرجع محمد الى المنزل ويفتكر كلام رحيم لكن يدخل غرفته الخاصه به ومي تنظر له بدون كلام لان هي عارفه سبب الحاله اللي هو فيها ويمر الوقت ويقترب ميعاد الفرح هشام في الفون ندى خلاص بكره فرحنا وهتبقى ملكي ومعي على طول يا حبيبتي
ندى ان شاء الله يا حبيبي لكن انا خائفه لا يحصل حاجه لان دائما فرحتي مش بتكمل
هشام ليه بتقولي كده ثقي بالله دائما حتى وان كان كل شيء من حولك يسير على عكس رغبتك الثقه بالله والتوفيق حتما لن تخذلك ابدا بقلم شريهان مطاوع
ندى ونعم بالله العلي العظيم
ويجي يوم الفرح ندى في الكوافير والكل استعداد للفرح ويجيء هشام لياخذ ندى من الكوافير وهو في قمه الشياكه وكل صحاب ندى ينظر لهشام باعجاب شديد لملامحه رجوليه الجذابه
هشام يارا ندى ويقف مصدوما من جمالها ويسرح بجمال عينيها ويقول لا لا وفي جمال كده😂 ربنا يصبرني عليك يا ندى هاموت واخذك في حض،،ني وينظر لها بحبه♥️ يمسك يديها ويركبوا السياره ويذهبوا لقاعه في قمه الجمال والروعه والكل في استقبالهم بسعاده وفرح يدخل هشام القاعه تحت نظرات حب وبهجه وسعاده من الجميع وهو متماسك بيد ندى ويقفوا يرقصوا على اغنيه اليسا باغير من عيني وانا شايفك طول الرقصه بيرددوا الأغنية وهم ينظرون لبعض ده حب ❤️ يضع هشام راسه على راس ندى وانفاسه قريب منها ويغمضوا عينيهم وينسوا من حولهم هو يردد الاغنيه ويقول لها باحبك باحبك
تخلص الرقصه ويتركها ويرجع للخلف ويرفع يده لفوق تشتد الاضواء والنيران تضرب لفوق وياخذها في حض،نه ويرفعها من على الارض ويدور بها بكل حب وسعاده والكل ينظر لهم ويثقف والزغاريد مليئا المكان
كانوا يجلسون على الترابيزات يتناول الجاتوه الساقع والكل في فرحه وسعاده وبابا يوسف ينظر لندى والدموع في عينيه من الفرحه ومبسوط اكثر لفرحها وساعدتها
وجسر يجلس بجوار الرجاله ويقوم بترحيب بهم
لكن محمد يجلس بجوار مي واولاده ويراقب تحركات ريم
ريم تخرج الى الجنينه وتنظر حولها لتبحث عن ابنها ومن خلفها محمد يقف ريم بقلم شريهان مطاوع
ريم ترتبك وتنظر له وتقول محمد مش هينفع نتكلم دلوقت
محمد لا هينفع نتكلم لازم نتكلم حالا
يقترب منه جاسر ويقف ينظر اليهم ويستمع للكلام
تيجي من الخلف مي تنظر لهم وتستمع للكلام
وريم واقفه امام محمد في الجنينه وتنظر له وهم يقفوا لوحدهم لكن مش شايفين جاسر ومي ريم تنظر له وتقول باحبك ♥️😱😱😱😱
♥️ الاحبه كشجره الياسمين لا تكتفي بان تظلك بل تتركك معطر بعبيرها هكذا انتم احبتي تتركون الاجواء معطره
تبقى الحياه ولكن ،،،،،،
البارت. . ❤️. 24♥️،25
بقلم. شريهان مطاوع
محمد وهو واقف مع ريم لوحدهم اقترب جاسر يسمع ريم تقول محمد انا باحبك جاسر ومي واقفين يسمعوا كل واحد منهم في اتجاه ورحيم واقف خلف مي ومستغرب من الكلمه محمد يقف مذهول وينظر لريم ويتكلم تقطع كلامه ريم من فضلك خليني اكمل كلامي باحبك زي اخويا انت اخويا فعلا يا محمد ارجوك افهم اني ما فيش في حياتي غير جاسر
والحب اللي انت حاسس به من ناحيتي ده غلط لان حبنا كان تعود بحكم العشره اللي ما بينا لكن فعلا الحب الحقيقي هو حبي لجاسر جاسر اطيب واحن زوج في الدنيا مستحيل اتخلى عن جاسر ولا عن اولادي الحب الحقيقي انا عرفته مع جاسر لكن انت كان ذكريات حلوه احنا اخوات وهنفضل طول عمرنا اخوات من فضلك يا محمد انساني وعيش حياتك مي مراتك تستاهل حبك لكن انا عرفت الحياه والحب الحقيقي مع جاسر جاسر حماني من اقرب الناس لي حماني من نفسي خاف علي عاملني اني بنته واخته ومراته انت كمان انسى كل شيء لان اكيد مراتك واولادك يستحقه انك تفكر فيهم هم
محمد،،، ريم انت فهمتيني غلط ريم تقطع كلامه انا مش عايزه افهم حاجه غير اني عايزاك تقتنع اني لو بعدت عن جاسر هاموت صدقني لو كنت حبيتك ما كنتش اقدر اعيش من غيرك لكن انا تعودت عليك وانك اخ دائما كنت بجواري لكن جاسر كان الحب والامان والسند وده اللي لو بعدت عنه فعلا هاموت
محمد اديني فرصه اتكلم وينظر لها بكبرياء انا كمان كنت محتاجه اقول انك اختي وما في بيني وبينك غير الاخوه فقط انتي عندي مثل ندى طبعا الكل واقف يسمع للكلام
محمد ،،وزي ما انت قلت قبل كده ان انت اختي الصغيره انا باكد لك دلوقت انك فعلا اختي الصغيره مثلك مثل ندى وحبيت اكلمك واوضح لك الكلام لان لما نتعامل مع بعض نتعامل بمنطق الاخوات وانا باحترم جاسر جدا وباحب مي مراتي جدا واتمنى لك السعاده في حياتك
ريم انت بكلامك دلوقت خليتني فعلا مبسوطه انك قدرت تفهم وتعدي المرحله دي ويا ريت فعلا تحب مراتك لانها انسانه بتحبك فعلا وتستحق حبك وحنانك وهي احق احد بحبك واتمنى نكون انا وانت اخوات واصدقاء فعلا
♥️ لكل بيقرا القصه ممكن فعلا الحب ينقلب لصداقه ❤️
نرجع لقصتنا
جاسر يتراجع للخلف ويدخل القاعه ثاني ويجلس يتذكر كلام ريم بعد عيله ندى مشيت من البلد اخر مره جاسر يجلس في غرفته ويركد على السرير وريم تدخل وهي متوتره تجلس بجواره على السرير وتضع يدها على صدره وتقبله و هو يضحك وياخذها في حض،،نه
ريم ممكن نتكلم في موضوع مهم
جاسر يضحك هو في اهم من انك في حض،،ني ويقبلها
لكن هي تقف من على السرير وتجلس على كرسي وهو يقف ويجلس امامها ويمسك يديها حبيبتي مالك
ريم ممكن نتكلم بدون زعل لاني مش قادره اخبي عليك حاجه
جاسر ينعدل وينتبه اكثر في ايه قلقتيني
ريم فكر اول يوم جوازنا
جاسر ايوه ايه فكرك باليوم ده
ريم تقف وتمسك يديها بخوف وتوتر ممكن تسمعني بدون ما تقاطعني في الكلام
جاسر ينظر لها طب اجلسي طيب وتفضلي تكلمي
ريم تجلس امامه اول يوم جوازنا لما قلت لك انا باحب شخص ثاني ومش عايزاك وانت تركت الغرفه وخرجت ورجعت ثاني يوم الصبح وتكلمت معي وقلت انت من دمي وانا طول عمري باحبك لكن مش هاقبل على نفسي اني اخذك غصب عنك ومش هاقدر اطلقك عشان سمعتك لكن هنفضل مع بعض سنه وبعدها هاطلقك وانا اللي هاجوزك اللي بتحبيه وهاقف امام عمي عشانك لان فعلا باحبك وعشان باحبك هاختار سعادتك عندي بالدنيا
وقبل السنه ما تعدي كنت انت حبيبي وفعلا حبيتك يا جاسر لاني عرفت معك معنى الحب الحقيقي
جاسر يستمع ويتراجع للخلف ويضع قدم فوق الاخرى ريم تقصدي ايه بكلامك ده وايه اللي فكرك بكل الكلام ده دلوقت
ريم تقف وتمسك يديها وترتعش من الخوف لكن مقرره تحكي لجاسر بنفسها كل حاجه
جاسر يقف خلف ريم ويحضنها ويقبل رقبتها حبيبتي احكي مين من اخوات ندى اللي كان حبيبك 😱
ريم تلتفت له باستغراب انت عرفت ازاي
جاسر واظن ان يبقى محمد. ريم😱
جاسر يمسك وجهها ما بين يدي ويقبل راسها وينظر لها بحب حبيبتي انا فاهم من كلامك وكلامه وتعبك اول يوم كانوا موجودين في البيت لكن كنت محتار مين هو بالضبط وبعدين فهمت من كلامك وكلام محمد وفهمتك لما حسيتك بتوصلي له ان هو اخوك انا فهمت وفعلا انتظرت انك تقولي لي وانا حاليا مبسوط منك جدا وباحبك اكثر لصراحتك
وانا دلوقت متاكد ان هو اخوكي
ريم تنظر له والدموع تسيل والله انا يقطع كلامها جاسر وياخذها لحضنه حبيبتي انا متاكد من حبك لي ومتاكد ان هو اخوكي وباثق فيكي وهي تدفن وجهها في حضنه وتبكي بشده وهو يضمها بقوه حبيبتي الموضوع ما يفرق معي لان باثق فيكي وبعدين يا حبي انت اللي اخترتي تكوني مراتي وقررتي انك تحبيني وانت عارفه ان انا باحبك من وانت طفله بضفائر ويمكن لو مامتك ما بعدت عن هنا اكيد كنت هابقى انا حبك الاول
تنظر له ريم وهو يمسك وجهها بين يديه وهي تشهق من شده العياط انا فعلا باحبك وانت حبي الاول
يبتسم جاسر ويضمها لحضنه انتي بنتي وزوجتي وحبيبتي وثقتي فيكي ليس لها حدود لانك دلوقت بتاكدي ثقتي فيكي وثقتي في حبك لي يفوق جاسر وباسل اخوه بينادي عليه يستقبل المعازيم
ريم ترجع للترابيزه وهي مرتاحه جدا انها قالت لمحمد ان هو اخوها ونهت الموضوع للابد
مي تجلس في الجنينه على الترابيزه وتبقى وحيده وتشتد في البكاء وتقع على الارض من شده البكاء
محمد يقف ينظر للاشجار وهو في حيره ووجع قلب يفوق رحيم من الخلف يمسك كتفه محمد يلتفت وينظر لرحيم ويحضنه ما تزعلش مني يا صاحبي
رحيم الصاحب بجد ما بيزعلش من صاحبه لكن افتكر بعد كل الكلام اللي انت سمعته من ريم تفوق
محمد يتراجع للخلف ويمسح وجهه هو انت سمعت الكلام امتى
رحيم كنت واقف استمع لكن مش انا لوحدي محمد ينظر له باستغراب مش فاهم رحيم يعني مي كانت واقفه تسمع كل الكلام ولان راحيم فعلا ما شافش غير مي لان جاسر كان في زاويه اخرى
محمد يا تفاجا من كلام رحيم ان مي سمعت الكلام رحيم يا صاحبي انا قلت لك قبل كده وباقولها ثاني وثالث مراتك هتضيع من يدك
♥️ بصراحه رايي لكل اللي بيقرا القصه انا عارفه ان كل زوج او بعض الرجال كان لك حب قديم لكن افتكر ان زوجتك ما لها دخل لان هي تزوجتك وفي اطفال صدقوني البيت والزوجه والاولاد اهم من حب قديم ما كانش من نصيبك وربنا ما اراد به يبقى ما تفكرش فيه وافكر في زوجتك اللي اكيد بتحبك حاول تنشئ جواك حب لها لان هي تستحق انك تحبها لان هي ام اولادك ده لو انت مش شايفها حبيبتك اللي سابت الدنيا كلها واختارت حض،نك ❤️
سوري نرجع للقصه ثاني
محمد خلاص يا رحيم انا فقت واخترت مراتي واولادي رحيم يمسك كتف محمد بشده اتمنى يكون القرار من جواك وما يكونش كلامك بناء على ان ريم مش عايزاك
واتمنى الوقت ما يكون عدى يا صاحبي وتقدر ترجع لامراتك
محمد يمسك يد رحيم ينزلها بصوت عالي وغضب تقصد ايه يا رحيم
رحيم ،،،شف مراتك واتكلم معها الاول وبعدين نتكلم يا صاحبي
محمد ينظر له ويتركه ويدخل القاعه زي المجنون يدور على مي ويسال عليها لكن مش لاقيها نهائي ويبحث عنها في كل مكان زي المجنون ولاول مره يحس ان قلبه وجعه عشان مي يخرج بره القاعه الجنينه ويضع يده في وسطه واليد الثانيه على شعره ويقول يا رب رحتي فين يا مي ينظر شمال ويمين ويتمشى في الجنينه فجاه يستمع لصوت عياط شديد يتجه نحوه يقف مصدوم من المنظر
البارت. 24
بقلم شريهان مطاوع
فجاه يستمعه محمد صوت عياط شديد يتجه نحو يقف مصدوم من المنظر يجري مسرعا مي مي وهي جالسه في الارض تبكي بشده وهو يحاول يوقفها ويمسح دموعها ويعدل ملابسها ويمسك وجهها بين يديه ويقول مالك حبيبتي
مي تنظر له والدموع تزيد وتقول له حبيبتك بمنتهى السخريه
انا متجوزاك بقى لي 14 سنه اول مره اسمع كلمه دي منك
محمد يقطع كلامها مي انت حبيبتي وعمري وام اولادي وضمها لحضنه
لكن مي تبعد عنه وتقف تدي له ظهرها فعلا انا ام اولادك بس وتسيبه وتمشي يمسك يديها سايباني وراحه فين بتسيبيني وانا باكلمك
لازم اسيبك لاني تعبت
محمد بيستغرب تسبيني ازاي
مي من فضلك كفايه كلام مش قادره اتكلم وتسيبه وتمشي تدخل القاعه
محمد واقف يتماسك في الكرسي اللي بجواره من صدمات الكلام ويحاول يتمسك ليه حظي كده ده غلطي اني كنت باحب ووافي قوي لحبي ولا غلطي ان ظلمت مي وحبيتها متاخر ولا زي رحيم ما بيقول فكرت في مي لم ريم رفضتني محمد يجلس مكانه على الكرسي ويضع راسه بين يديه ويسند على الترابيزه والدموع تسيل من وجهه ويتذكر مي ويفتكر كل الوجع والقلم اللي شافته معه ويمسح وجهه ويتراجع للخلف ويبتسم مفاجئ ويقول لنفسه اول مره احس اني باحب مي ويضع يده على قلبه ومستحيل تضيع مني انا فعلا فوقت
رحيم من الخلف وهو يسمعوا بيتكلم مع نفسه يرد عليه
فقت متاخر يا صاحبي ويشد الكرسي ويقعد امامه
محمد يخبط الترابيزه بيده رحيم انت بتقول ايه
رحيم باقول انك فوقت متاخر واحتمال تخسر مراتك
يتناقشوا مع بعض بصوت عالي
نرجع لندى ♥️♥️
ندى ترقص طول الفرح مع هشام والفرحه والحب مسيطر على المكان وكمان يرقص بجوارها احمد وايه وطبعا بيحبوا في بعض كثير قوي ما لناش دعوه تعالوا نخلص 🤣🤣
الفرح ابتدا يشطب والكل بيستعد للمشي هشام يمسك يد ندى ويخرج من القاعه يركبوا السياره ويتجه للمنزل اهل ندى بيتحركوا بالسيارات خلف سياره ندى ليوصلوا ويطمنوا عليها بعد وقت طويل وصلوا للمنزل وداخله العرسان وطلعوا شقتهم ولكل حولهم في فرحه وحب والكل ابتدا ينزل ما عدا مي مع ندى في غرفه النوم يدخل هشام يضحك ممكن انا اللي اساعدها ندى تمسك يد مي لا لا بخوف
هشام خلاص خلاص وهيخرج من الغرفه وتقوم ندى تغيير ملابسها بمساعده مي وترتدي بيجامه ستان بيضاء في قمه الروعه وشعرها مفرود خلف ظهرها وتجلس بجوار مي على حرف السرير ندى انا خائفه قوي يا مي
مي الوجع والحزن اللي في قلبها لكن بتداري وتحاول تتعامل مع مي عادي جدا لان هي بتحب ندى مثل بنتها اختها لكن شايفه ان فرحه ندى اهم من حزنها وتحاول تتكلم مع ندى وتهديها
هشام يقف في الصالون رايح جاي بتوتر
لان مي فعلا طولت مع ندى في الغرفه جدا
جرس الشقه يرن هشام مسرع يفتح محمد بابا يوسف ومامه ندى في ايه مي كل ده ما نزلتش ليه تتجه الام للغرفه تقابلها مي قبل ما تدخل خلاص يا امي يلا بنا ننزل ونسيب العرسان وتوجه كلامها لهشام خلي بالك منها وتضحك
محمد يقف مذهول من مي ويقول في نفسه انت جميله قوي يا مي بكل الحزن اللي في قلبك وقدره تداري عشان سعاده ندى فعلا انا ما كنتش شايفك واتمنى ما يكون فات الوقت
ويفوق على يد بابا يوسف وهو يقول يلا ننزل ونسيب العرسان هشام يغلق الباب خلفهم ويتجه لغرفه ندى ويخبط ندى وهي قلبها ينتفض من الخوف يدخل هشام
حب ي ب تي يقطع كلامه ويقف مصدوم من جمال ندى لان اول مره يشوفها بالجمال ده وشعرها مفرود على ظهرها وعيونها الصافيه مثل السماء واقفه امامه زي الاميرات
يفوق هشام لان فعلا جمالها خلاه مش قادر يتحرك من مكانه
يمسك يديها لكن هي يديها ثلج وترتعش يجلس هشام على حرف السرير ويشدها تجلس بجواره يضع يده على خدها وينظر لها مالك حبيبتي
ندى بخوف ودموع تنزل من عيونها وترتعش
هشام يمسك يديها الاثنين وينظر لها بحب ممكن ما تخافيش مني ما فيش حاجه هتحصل غير ما تكوني انت عايزه او مستعده لكده
ندى ترفع وجهها له بفرحه بجد يا هشام
هشام يلمس وجهها يمسح دموعها اكيد حبيبتي اطمئني
ندى ترفع وجهها له وتنظر له بفرحه وابتسامه انت بتتكلم حقيقي ويقطع كلامها خوف قلبها وصوت عقلها طيب واهلي هنعمل معهم ايه هتقول لهم ايه وهم في انتظارنا تحت
هشام قلت لك طول ما انت معي ما تخافيش من اي احد وانت ملكي انا واميرتي وحلمي اللي تحقق بعد عذاب
ويقف يخرج من الغرفه ويتجه للحمام يبحث عن موس ويرجع للغرفه ثاني ندى بصدمه تنظر له هشام بيعور رجليه وبيمسك قطعه القماشه البيضاء ويمسح بها الدم
ندى واقفه مصدومه من اللي بيحصل انا مش فاهمه حاجه
انت بتعمل ايه فهمني
هشام اهلك قلقانين ومستنيين عايزين يطمئنوا
وانا مستحيل احسسك بخوف او ازعلك او اغصبك على شيء انت مش عايزاه
ندى طيب تعور نفسك كده عشاني
هشام ولو مت انا مش زعلان يكفي انك معي وفي شقتي ومش محتاج منك غير انك تكوني بجواري وتحسي معي بالامان يا حب عمري يقولها وهو يضع يده اثنين على كتفها وهي امامه
ندى الدموع تنزل منها وتنظر له انا اسفه
هشام يمسح دموعها حبيبتي جوازنا جاء بسرعه وده امر طبيعي انك تكوني خائفه مني كده يمسك يديها ويجلسوا على حرف السرير وينظر لها بحب ويبتسم ويرفع وجهها له وينظر في عيونها ممكن حبيبتي ناخذ فتره مع بعض مخطوبين لحد ما تاخذي علي وعمري ما اغصبك على حاجه
ندى بفرحه بتتكلم فعلا بجد يا هشام
هشام ينظر لها بحب وفرحه على الابتسامه اللي ظهرت على وشها والخوف راح ويضحك مخطوبين لكن عايشين مع بعض في شقه واحده من غير حد ما يعرف عن حياتنا حاجه ويمسك يديها ويقبلها حبيبتي اي شيء يحصل هنا ما احد يعرف عنه حاجه نهائي ولا حتى اقرب الناس لكي
لان دي اسرارنا احنا وحياتنا احنا ما تخصش حد
ندى بابتسامه حاضر
يبتسم هشام بضحك طيب المخطوبين دول اكيد يعني بيبقى في بوسه حضن ويضحك🤣😂
ندى تخبط على صدره وتقف انت قليل الادب🤣😂
هشام يضحك ربنا يصبرني عليكي واقدر استحمل هو في جمال بالشكل ده 😂😂😂😂😱
يلا يا حبيبتي نتعشى دخل هشام جهز العشاء وابتدوا يتكلموا مع بعض ويحكوا عن اول يوم اتعرفوا على بعض فيه وهم يجلسوا على السفره لتناول العشاء وابتدوا يتكلموا اكثر واكثر وهو ينظر لها مبسوط ان الخوف والتوتر ابتدى يخف من عندها نهائي
ندى تنظر له بحب وفي نفسها بتقول انت فعلا عوض ربنا لي يا هشام فعلا انت اماني وسندي واتمنى اقدر اسعدك تفوق ندى من تفكيرها وهشام يضع يده على خدها بحب حبيبي سرحان في ايه
ندى لا ما في حاجه
هشام ياكلها ويضحك معها
انتهوا من العشاء تقف ندى هاعمل لك انا شاي
هشام يقف لا يا مولاتي انا اللي هاعمل لك شاي واجي نتفرج على فيلم
ندى بفرحه تمام يا هشام
هشام يضحك🤣 ويغمز لها شكلنا هنقضيها افلام على طول🤣🤣 ويضحك وندى تضحك قليل الادب يجلس هشام وندى اتفرجوا على الفيلم وهي جلست بعيد عنه من خوفها لكن بتحاول تداري
وهشام متضايق جدا منها ومن بعدها عنه كده لكن عذرها انها تعرفوا من مده بسيطه وهو حابب يطمئنها لكن من جواه ينظر لها ويبتسم ربنا يصبرني عليك يا قمري 🤣🤣
وبعد هشام يطلب من ندى تدخل غرفتها تنام وهي واقفه متوتره هشام يلاحظ ويقول لها انا هانام في اوضه الاطفال لو احتجت حاجه صحيني وقبل ما تفتحي الباب لاي احد صحيني الاول داخل هشام لغرفه الاطفال وهو يفكر لانه هو عايز يحسسها بالامان♥️❤️
ننزل لتحت عند اهلي هشام وندى
الكل مبسوط واهل هشام مبسوطين جدا باهل ندى وكان جاسر يجلس ويراقب نظارات محمد لكن محمد كان ينظر لمي مراته وما بص لريم نهائي وكان جاسر مبسوط جدا لان حاسه ان محمد ما فيش من ناحيته احساس اتجاه ريم زي الاول
جاسر يقوم لادخالهم الشقه المقابله لهم يناموا الكل يدخل ينام لكن احمد ياخذ ايه ويجلس في البلكونه يحبوا في بعض قوي قوي يا جماعه قلنا ما لناش دعوه بيهم دول عالم حبيبه 😂😂😂😂😂😂
مي وهي جالسه في الغرفه لان اطفالها رفضوا يناموا معها ودخله ناموا مع مصطفى عمهم في الغرفه الثانيه تجلس وهي بتفكر ايه اللي هيحصل وازاي هترتب حياتها من غير محمد
يدخل محمد لينام في نفس غرفه يقف ويخلع ملابسه مي مي بصدمه انت بتعمل ايه محمد اكيد داخل انام هنا بجوار مراتي
مي تقف وتضحك بسخريه شديده من امتى يا سياده المحامي العظيم
محمد يمسك يدها حبيبتي
تقطع كلامه وتبتعد عنه طلقني انا عايزه اتطلق منك ده قرار مش هارجع فيه 😱😱😱😱
محمد ما في رد 😱😱😱😱😱😱
😔 احنا ما بنحسش بقيمه الحاجه غير ما تضيع منه 😔
😔يعني انك تقدم ورده🌹 في وقتها خير من ان تحضر نجمه من السماء بعد فوات الاوان😔
😔ان تقول كلمه جميله❤️ في وقتها المناسب خيرا من ان تكتب قصيده بعد اختفاء المشاعر 😔
❤️وما زلت اقول الاحبه كشجره الياسمين لا تكتفي بان تظلك بل تتركك معطر بعبره هكذا انتم احبتي تتركون الاجواء معطره بحضوركم وتعليقاتكم الجميله ♥️
تبقى الحياه ولكن ،،،،
البارت ❤️. 26. ♥️27
بقلم شريهان مطاوع
مي انا عايزه اتطلق من فضلك طلقني
محمد ،،،لا رد واقف 😱 مصدوم مستحيل تكون دي مي
معقول اللي انا باسمعه مي عايزه تطلق مني و تسيبني
لا اكيد انا بحلم اه اكيد سمعت غلط مي بتحبني بجنون
يا فوق من تركيزه ويشد يديها مي انت بتقولي ايه
مي تبعد يده وتقف وهو خلفها عايزه اتطلق وارجع اسكندريه انا واولادي وكمان لو حابب تاخذ اولادك ما عنديش مانع المهم اني عايزه اتطلق ومش عايزه منك حاجه حتى اولادي محمد يحاول يحضنها من ظهرها حبيبتي اهدي من فضلك مي تبتعد عني مسرعا عايزه اتطلق مش عايزاك مش عايزاك تعبت صوتها يعلو وتقعد على الارض تبكي بشده محمد يجلس على الارض ويحاول يهديها مي حقك علي يا حبيبتي
مي ابعد عني مش عايزاك تلمسني وتقولها بسخريه حبيبتك دلوقت انا حبيبتك مش عايزه يدك تيجي جنبي ابعد عني
محمد يحاول يمسك يدها مي انت مكبره الموضوع فاهمه الموضوع غلط. بقلم شريهان مطاوع
مي بصوت عالي وغضب شديد 14 سنه معك في ذل وتجاهل وعدم اهتمام انت ايه ارحمني انا كنت باحبك واستحملت فوق طاقتي وقلت هتتغير وتفوق بعد ما جبت لك مصطفى وللاسف جبت شريف وانت ما تغيرتش قل لي تعرف ايه عن مصطفى وشريف انت ما تعرف عنهم حاجه نهائي كل حياتك ريم ريم😢 ريم ريم😢 انا تعبت تقول لها وتقف بصوت عالي جدا وتقف امامه والدموع 😢😥تسيل من عينيها انت اناني انت اناني مش بتحب غير نفسك انت ظالم ارحمني انا باكرهك وصوتها يعلوه يعلو محمد يضربها بالقلم ويخرج من الغرفه وهي ترتمي على الارض وتبكي
محمد يخرج مسرعا ويقف في الجنينه صغيره تبع المنزل وبابا يوسف يجلس في البلكونه شاف محمد نزل يتكلم معه محمد يجلس على الكرسي في الجنينه ويضع وجهه بين يدي ويبكي فجاه يد تمسك كتفه ومحمد ينتفض من مكانه
بابا يوسف مالك حبيبي ويشد الكرسي بجواره ويجلس فيه ايه
محمد يمسح وجهه بابا انت ما نمتش ليه الساعه 4:00 الفجر بابا يوسف مش عارف انام وقلقان على ندى
محمد ينفزع ندى ما لها ندى
بابا لا لا ما فيش حاجه لكن مش عارف ارجع البيت من غيرها ازاي
محمد يطبطب على يد بابا يوسف حبيبي هشام انسان محترم وابن حلال وبخاف على ندى وبحبها
جاي من الخلف احمد يخبط على كتف محمد بضحك اسجل لك الكلام ده عذبتنا يا اخي على ما اقتنعت به😂😂😂
وشد الكرسي ويجلس حبايبي قاعدين هنا ليه🤔😂
محمد وانت ايه مصحيك لحد دلوقت
احمد لا ابدا كنت قاعد في البلكونه انا وايه شفتكم قلت انزل اجلس معكم لاني بصراحه مش عارف انام في مكان غير مكاني وانت كمان ما لك يا محمد
محمد انت تقول لي ما لك وبابا يقول لي مالك في ايه يا جماعه هو باين علي حاجه
احمد بصراحه سمعت صوتك عالي انت ومي وغريبه اول مره اسمع صوت مي عالي كده وما حبيت اتدخل وقلت اسيبكم لحد ما تهدوا. بقلم شريهان مطاوع
بابا يوسف يمسك يد محمد بتعصب صوتكم عالي في ايه
مي عمرها ما عله صوتها
محمد يمسح وجهه وشعره وينفخ بزهق مي عايزه تطلق
بابا يوسف بغضب انتم تجننتم
احمد ده كله بسبب حبك لريم فوق بقى يا اخي حرام عليك ويخبط على الترابيزه
محمد ريم خلاص بقت ماضي بالنسبه لي
احمد لا لا انت بتضحك عليها ولا على نفسك
والمناقشه ابتدت صوتي يعلو
بابا يوسف ممكن نحل الكلام لما نروح في بيتنا لان الكلام هنا هيسبب مشاكل كثير جدا ويلا نقوم نطلع ننام
محمد تفضلوا انتم انا قاعد شويه
بابا يوسف انا طالعه مش عايز اسمع كلام هنا نهائي مفهوم يقولها وهو يقف ويضغط على كتف محمد بشده
احمد اطلع انت يا بابا وما تقلقش انا هاقعد معه شويه ونطلع
احمد يتحدث ويمسك يد محمد يا محمد حرام عليك مي صدقني لو طلقتها مش هتعرف تعوضها نهائي وبصراحه مهما عملت معها مش هتعرف تعوضها سنين عمرها اللي عشتها معك في حرمان من كل شيء والغلط عندك مش عندها محمد لا رد😔
احمد انا عارف ان انت زعلان من كلامي لك لكن بصراحه انت عمرك ما قلت لها كلمه حلوه هي انسانه عظيمه انها تتحمل معك كل ده فوق يا محمد اوع تخسر مراتك عشان اوهام
محمد ينظر له دون رد ويقف يده في جيبه انا طالع انام
احمد انت بتهرب من كلامي لكن براحتك طول عمرك صوتك من دماغك لكن المره دي اولادك يدفعون الثمن اولادك هيبعده عنك اكثر
محمد تصبح على خير ويمشي احمد يقف ويسند على الكرسي ماشي يا محمد براحتك الوحيد الخسران انت
يطلع محمد يفتح باب الغرفه ينصدم ومي نائمه على الارض مكان ما وقعت من شده عيطها يدخل محمد مصدوم من منظرها ويرفعها ويوضعها على السرير وينام بجوارها وياخذها في حضنه وينام وفي نفسه يااااااا انا كنت قاسي عليك كده وما حسيت بك العمر ده كله يقبلها ويتامل وجهها واثر الدموع على خدها وهو يقبلها ويقول حقك علي لو تسامحيني ونبتدي من جديد اوعدك اني هاعوضك عن كل الم عيشتي معي فعلا انت اللي حسيت بي انت حبيبتي انتي اللي تحملتيني وينام محمد ومي في حضنه ويضمها بيده كانها تهرب منه
واحمد يطلع غرفته ايه ما لك يا حبيبي زهقان ليه
احمد يحكي لها الكلام اللي دار بيني وبين محمد
ايه بصراحه محمد لو طلق مي هيخسر كثير قوي لان فعلا مش هيلاقي زيها لان مي دي ملاك
احمد يجلس على السرير بجوار ايه وياخذها في حضنه انت كمان ملاكي. بقلم شريهان مطاوع
بابا يوسف يجلس في الغرفه مع مامت ندى ويحكي لها
مامه ندى تنصدم من الكلام انت بتقول ايه يا حاج محمد ابنك اتجنن هي استحملته كثير هيدمر بيته لازم يفوق
بابا يوسف يجلس على السرير هانام دلوقت ولما نروح بيتنا في كلام ثاني لان هنا مش هينفع الكلام لان الموقف حساس جدا وانا مش عايز اعمل مشكله لبنتي اول يوم جوازها
مامت ندى عندك حق وربنا يستر من اللي جاي
ويطلع النهار على ابطالنا
هشام يفوق من نومه على خبط على الباب يقوم مفزوع وينظر حوله يتذكر اللي حصل قبل ما ينام يمسح على شعره ويقف يقفل غرفه الاطفال ويفتح الباب مرات اخوه جهاد الفطار يا عريس و تزغرط
هشام ينزل الصينيه على السفره وجهاد مبروك يا عريس
و تزداد كثير
هشام خلاص خلاص يشاور على فمه🤫🤫🤫🤫
جهاد تضحك عروستك لسه نائمه ومش عايز تصحيها ده احنا بقينا بعد الظهر 🤔الظهر ده احنا قربنا على العصر وتضحك🤣🤣
هشام ينظر لي غرفه النوم ايوه لان نائمين وش الصبح
جهاد تضحك طيب محتاج حاجه يا هشام
تسلمي يا مرات اخي
جهاد تخرج وترجع ثاني للخلف هشام نسيت فوق عروستك عشان اهلها عايزين يطلعوا
هشام يمسح على شعره بيده لانه بيفوق من نومه فعلا
حاضر حاضر
تنزل جهاد هشام بيغلق الباب خلفها ويتجه ينظر لاوضه النوم
يخبط ندى نائمه لا رد يفتح الغرفه ويدخل ويقترب من السرير ويجلس بجوارها يتامل في جمالها الساحر ويقول يا بقى القمر دي ملكي و يلتمس وجهها بحب و يكلم نفسه امتى بقى يا ندى اخدك في حضني واحس بحنانك وتلامس شعرها اللي مفروض بجورها على المخده ويحاول يشيل الخصل اللي على وجهها
ندى تفوق مخضوضه من وجود هشام بجوارها على السري
في ايه وتبتعد
هشام يقترب ويمسك يديها حبيبتي ما لك انت فعلا خائفه مني ينظر لها بزاعل ويتركها ويخرج من الغرفه
تقف مسرعا تمسك يديه قبل ان يخرج وتقف امامه اسفه ما تزعلش مني لكن فعلا انخضيت
هشام يمسك وجهها بين يديه ويبتسم عمري ما ازعل منك لكن طبيعي اني اكون بجوارك و معكي وانا يا ستي خبط على الباب لكن قمري كان نائم و يلامس وجهها بحب وحنان دخلت افوقك من نومك وياريت يا حبيبتي تقتنعي اني مش محتاج غير وجودك بجواري وعمري ما هاغصبك على حاجه لكن حاولي ان نقرب من بعض مش كل ما اجي جنبك تتنفطي وتخافي انا وعدتك لكن حابب نقرب من بعض اكثر
ندى تبتسم وتنظر في الارض حاضر يا اطيب واحن هشام
ياخذها هشام تحت ذراعه ويخرج من غرفه ممكن حبيبتي تدخل الحمام على ما اجهز الفطار لان بابا اخواتك محتاجين يطمئنه عليكي
ندى حاضر وتبتعد عنه للدخول الحمام
هشام يمسك يديها ندى تلتفت له وتتراجع للخلف نعم
هشام حبيبتي ممكن واهلك هنا ما تبتعدي عني عشان ما حدش يشك في حاجه فاهماني طبعا
ندى تنظر له وتنظر في الارض وتهز راسها بمعنى حاضر
هشام يده ترفع وشها وينظر لها بحبك♥️ يا مراتي ويبتسم
ندى تبتسم وتتركه وتدخل الحمام وبعد تخرج للفطار انتهوا من الفطار تقوم لتغيير ملابسها
يخبط هشام على غرفه النوم ندى ادخل هشام
هشام يقف يسند على باب الغرفه ومربع يديه ويبتسم من جمالها وهي واقفه تضبط حجابها قدام المرايه وهي ترتدي دريس وحجاب في قمه الشياكه يزيد من جمالها وهو واقف ينظر لها بتركيز
ندى انت بتبص لي كده ليه
هشام يبتسم ويدخل يمسك يديها ويقف امامها حبيبتي
كل مره باشوفك فيها باحمد ربنا انك مراتي
ندى وانا كمان باحمد ربنا انه رزاني باطيب واحن انسان في الدنيا
هشام يبتسم حبيبتي معاد طيارتنا بكره الصبح
ندى بكره الصبح والدموع تتجمع في عيناها لكن تحاول تداري
هشام يشدها ويقعد على حرف السرير ويرفع وجهها بيده حبيبتي مالك وليه الدموع اللي انا شايفه في عينيكي
ندى لا ما فيش حاجه بس توتر وخوف اني هاروح بلد بعيد عن اهلي بقلم شريهان مطاوع
هشام يمسك وشها بين يدي حبيبتي خائفه مني ليه كده يا ماما المفروض انك بتحبيني و تتمني تكوني معي في اي مكان وانا هناك بقى اهلك دنيتك وكمان يا ستي هابقى بابا وماما ويضحك هشام😂😂 بيحاول يضحك ندى
ندى تبتسم اسفه ممكن ما تزعلش مني
هشام ينظر لها بحب ويقبل راسها لا طبعا مش زعلان منك ولا حاجه يا ماما انت مش هين علي اشوفك كده والله ودي بصراحه مضايقني انا بجد مش متحمل عليك حاجه خالص وعايز اخبيكي جوه قلبي وما اشوفش نظره حزن في عيونك
ندى تبتسم ربنا يخليك لي
هشام طيب مش ممكن نبقى كويسين عشان خاطر حبيبنا اللي بيحبنا وما لهوش غيرنا وزعلان قوي قوي عشان حبيبته زعلانه بالشكل ده وانا عايز ضحكه حبيبتي الحلوه اللي باعشقها يقف وياخذ ندى تحت ذراعي يلا تعالي بقى عشان جايب لك شيكولاته يقطع كلامه جرس الباب هشام اكيد بابا يوسف واخواتك يخرج من الغرفه ويلتفت لندى حبيبتي زي ما اتفقنا ويغمز لها بعيونه
ندى تبتسم وتهز راسها حاضر
هشام يفتح الباب والكل يحضنه ويبارك له وزغاريد كثير جدا
هشام يضحك تفضلوا الكل يدخل ويجلس في الصالون ويضحكوا ويهزروا مع هشام
مصطفى مبروك يا اتش ويخبط على كتفه هو الجواز باحلى كده🤣🤣
هشام ياخذوا تحت ذراعيه عقبال ما تجرب😂
مصطفى لا لا شكرا انا كده تمام🤣🤣
محمود يجلس على حرف الكرسي بجوار بابا يوسف ويضحك لا لا انت فتحت نفسي للجواز يا هشام😂
هشام يضحك😂 لا طبعا مش كل الجواز حلو محمود مصدوم ازاي يعني🤔🤔
احمد يخبطوا على كتفه ويضحك😂 لان مش كل الجواز فيه ندى
مصطفى يضحك ويغمز لهشام بضحك تعال كلمني على الجواز بعد سنه🤔 ترموا بعض من البلكونه🤣🤣
احمد لا لا طبعا اختي حاجه ثانيه
هشام يضرب يده على يد احمد
هشام حبيبي يا ابو حميد انت اللي فاهمني😂😂
مصطفى طب هنقضيها كلام عايزين نطمن على العروسه 🤣🤣
هشام ثواني وهنادي للعروسه
عند محمد مي بتفوق انصدمت من المنظر😱
البارت. 26
بقلم شريهان مطاوع
عند محمد مي تفوق وتنصدم من المنظر وتلاقي يد محمد محوطاها وهي نائمه في حضني ودي اول مره
مي تتذكر كل اللي حصل امبارح وتتامل محمد وهو واخدها في حضنه تسرح في ملامحه وتفكر يا كان نفسي في حضنك قوي كان نفسي تاخذني في حضنك كل يوم زي اي واحده وجوزها لكن انت عمرك ما اخذتيني في حضنك ولا حضنك كان ملكي ليه دلوقت واخذني في حضنك بالشكل ده وانا مش عايزاك الاول كنت باتمنى كده لكن دلوقت فات الميعاد وانا خلاص برغم حبي لك لكن تعبت وعارفه ان كل اللي بتحاول تعمله انك عايز تحافظ على شكلك ومركزك لكن انا خلاص مش هاضحي ثاني وانا فعلا لسه باحبك لكن قررت اتطلق وده الحل اللي هيريحني وما تحاولش يا حبيبي لاني انا خلاص مش هارجع في قراري تحاول تقوم وتفك يده لكن مش عارفه
يا فوق محمد ما تحاوليش مستحيل تخرجي من حضني غير ما اكون انا عايز ويبتسم لها ويرفع خصل شعرها وراء ودنها
مي من فضلك عايزه اقوم اطمئن على ندى ولما نروح بيتنا نتكلم
محمد طيب عايز بوسه ويبتسم ويقترب منها يستنشق رائحه شعرها وهو مغمض عيونه
مي قلبها هينطفض من قرب محمد لها بالشكل ده لكن بتحاول تجمد وتبعد يده عنها
محمد صدقيني باحبك واسف😔
مي بدموع 😢😢 اسف ياااا ببساطه دي اسف على ايه ولا ايه على كل مره بتجرحني فيها ولا على كل مره قربت لي فيها وانت شايفني ريم ارحمني من فضلك وسيبني
محمد بزعل وكسرت قلب على منظر مي وانه فعلا كان بيجرحها بالشكل ده لكن هو مقرر انه مش يتركها نهائي ولا يتخلى عنها مهما حصل يحاول يرجع لها ويرجع قلبها له
مي،،، ممكن اقوم ونبقى نتكلم في بيتنا
محمد يمسح دموعها يقبل يديها
تقوم مي وتجهز نفسها وتطلع لندى
محمد يقوم من على السرير بزهق يا رب يهديك يا مي وتسامحيني عمري ما كنت حاسس اني محتاج لك زي ما انا محتاج لك دلوقت وفعلا حاسس انك انت اللي حبيبتي
ويجهز ويطلع لندي. بقلم شريهان مطاوع
ندى تجلس في وسط جو من الحب❤️❤️ والفرح وتبادل الكلام ندى تقف مسرعا ومي داخله عليها يتبادلوا الاحضان ويضحكوا ويتكلموا وبعد وقت طويل الكل بيستاذن للنزول والسفر بابا يوسف يضع يده على كتف هشام خلي بالك من ندى دي امانه عندك
هشام وانا قد الامانه ان شاء الله وهاشيلها جوه قلبي وفي عيوني صدقني عمرك ما هتندم انك جوزتني ندى وان شاء الله هاكون عند حسن ظنك
بابا يوسف ياخذه في حضنه طبطب على ظهره وانا متاكد يا حبيبي ان شاء الله
مامه ندى عايزاك في الغرفه
ندى وجهها يا حمار جدا وضربات قلباتي تتزايد
تدخل معها وتطلب منها
هشام يدخل خلفها من فضلك يا امي الامانه اللي في يدك مش هينفع تاخذها من فضلك لان هذا الشيء يخصني انا وندى
مامه ندى تتكلم بعصبيه يا ابني دي عادات عندنا
يدخل بابا يوسف يقطع كلامها خلاص يا حاجه سيبيهم على راحتهم
المهم اني تطمئنا عليهم لكن بابا يوسف زعلان في نفسه جدا
لكن حاول يداري ولكل نازل ندى تقف بجوار هشام وهو ياخذها تحت ذراعيه
ندى ماما زعلانه من الموضوع ده يا هشام
هشام يحوطها بذراعيه ويقف امامها حبيبتي ان شاء الله لما يحصل انا اللي هاودي الامانه دي لهم لكن يكون حقيقي لكن دلوقت مش هينفع انتي فاهماني
ندى تنظر في الارض وتهز راسها بخجل
هشام يرفع وجهها بيده ويبتسم ربنا يسعدنا ببعض ويجعل حياتنا مليانه بالخير والفرح والبركه وستر ورضا ربنا علينا
يرزقنا من بعض الذريه الصالحه ويقبل راسه يعدي اليوم
يجي ثاني يوم تجهزوا للسفر ويخرج هشام وندى يذهبوا للمطار ويركب الطياره هشام يمسك يدي ندى بحب وينظر لها وملامح الخوف والتوتر على وجهها
حبيبتي اطمئني مش عايزك تكوني قلقانه انا معكي
ندى تبتسم له بقلم شريهان مطاوع
هشام انا باعشق ابتسامتك ربنا يقدرني واسعدك دائما وافرحك يا حبيبتي
تبتسم ندى وتنام على كتف هشام وهي متمسكه بيده
وبعد وقت يوصلوا فرنسا ويخرجوا من المطار وفي انتظارهم صديق هشام يقوم باستقبالهم وبترحيب كبير جدا بهشام وندى
ياخذ الشنط ويحطها في شنطه العربيه ويفتح العربيه ندى تجلس وهشام واقف ماسك باب العربيه وصاحبه يتكلم معه بصوت ضعيف فعلا كان عندك حق تتجنن وتنزل تتجوزها بصراحه انا ما شفتش جمال كده ويضحك
هشام يتعصب وتنرفز عليه هيثم خلاص الموضوع ما فيهوش كلام وضحك
هيثم خلاص خلاص العريس بيغير ولا ايه ده انا اخوك
يوصلوا للشقه هشام وندى لكن ندى مبهوره جدا بالبلد وجمالها مبهوره بجمال الشقه
هشام يقف ويحاوط ندى بيده ممكن حبيبتي ترتاح شويه وبعدين ننزل نتفرج على البلد عندك النهارده وبكره وبعدين تبتدي حياتنا العمليه ويضحك
ندى تتنطط وتضحك مثل الاطفال تمام وتبتسم له
خرجوا وندى كانت مبهوره جدا جدا بالبلد لكن هشام كان في نفسه متضايق ان كل ما يقابل صديق له ينظر لجمال ندى وفي بعض من زملائه فقارين انها مش مصريه وطبعا في اصدقاء جم يباركوا له على رجوعه بالسلامه وجوازه
وهو كان بيحاول يداري ندى من عيونهم لانه كان بيغير عليها جدا
وابتدى مشوار العذاب والغيره لهشام
😔فعلا والله الغيره دي مرض ومرض صعب جدا وممكن لو انت بتحب الشخص ده وهو بيحبك تكرهه في الحب بسبب الغيره الزائده😔
وابتدى هشام ينزل العمل وابتدت الحياه الروتينيه هشام يذهب للعمل وندى تقوم بشغل المنزل وكان هو كل يوم اجازه ينزل معها لشراء مستلزمات البيت وبرغم انها تعرفت على اصدقاء لكن هو كان بيرفض انها تنزل معهم لانه كان بيغير عليها وغيرها زائده لكن هي كانت مبسوطه بحبه وبحياتها معي
عدى على حياتهم بالشكل ده ست شهور وكل يوم هشام وندى بيقربوا من بعض اكثر واكثر لكن هشام كان نفسه يقرب منها اكثر لكن هو محافظ على وعده لها انه مش هياخذ خطوه تجاهها غير ما تكون هي عايزها
هو طبعا متعود انه كل يوم يرجع يلاقي ندى في المطبخ بتقوم بتحضير الاكل وتجهيزه على السفره على ميعاد رجوعه من شغله وهو كمان يكون داخل ومعه احلى شيكولاته لحبيبته لكن رجع هشام في يوم لقى ندى في السرير قامت ولا تحركت من مكانها ويضع يده على خدها وهي نائمه لكن حرارتها مرتفعه جدا هشام بخضه ندى ندى لكن ندى مش قادره تتكلم من ارتفاع الحراره
هشام مسرعا اتصل على الدكتور
بعد وقت بسيط الدكتور طلع كشف عليها وكتب لها مجموعه ادويه بقلم شريهان مطاوع
هشام اخذت اسبوع اجازه من شغله بيهتم بها وابتدى هشام يقترب منها اكثر واكثر وساعدها في تغيير الملابس انها تاخذ دش لكن ندى مكسوفه جدا لكن مستسلمه للامر الواقع لان هي فعلا مش قادره ترفض لانها تعبانه
وابتدى لاول مره هشام ينام بجوارها وياخذها في حضنه وهو في قمه السعاده وهي كانت نائمه او عامله نفسها نائمه لكن من جواها كانت مبسوطه ومكسوفه فضلت تكون نائمه امام هشام لكن هي مبسوطه من جواها
هشام فقمه السعاده اللي في الدنيا لان حبيبته في حضنه وبعد كم يوم ندى فاقت وبقيت تنام في حضن هشام كل يوم وفاءت في يوم وهي في حضنه فضلت تركز في ملامحه وتقبله ❤️من خده وقامت لتحضير الفطار لكن هشام كان صاحي وضع يده مكان القبله ❤️على خده وهو مبسوط من اللي عملته ندى لكن محسسها بشيء
خرج لشغله وفي نفس اليوم رجع وفي يده شيكولاته عادت كل يوم لكن فتح باب الشقه وداخل واقف على باب المطبخ ينظر لها باعجاب شديد من ملابسها لاول مره بيشوف ندى بملابس بيتي عاريه وهي تلتفت له وتقبله من خده❤️ حبيبي وحشتني وفي يدها اطباق وتخرج من المطبخ وهي مبتسمه تتجه نحو السفره وهشام يقف على باب المطبخ يضع يده على خده ويقول حبيبي وحشتني اول مره تقوليها يجري وراها وهي تقوم بتحضير السفره ويحضنها من ظهرها انتي قلت ايه من شويه وايه اللي انت لابساه ده يجنن عليكي انتي اول مره تلبسيه كده
تضحك ندى وتقول اول مره اقول لك حبيبي🤔🤔
وهو يحضنها من الخلف ويتنفس من شعرها ايوه اول مره تقولي لي يا حبيبي❤️
😂واسالي الناس الجميله❤️ اللي بتقرا القصه دي😂
ندى تبتعد عنه تضع يدها في وسطها وتضحك وتقول له كنت باقولها على طول وتجري منه لكن هو يلحقها ويحضنها من ظهرها
ويقبلها ♥️ من رقبتها وهي تلتفت له وهو محاوطها من خسرها وتقبله❤️ من خده وتضحك😂 وتجري تدخل المطبخ هشام يجري وراها يحضنها ويقبلها من رقبتها
ندي تضع يدها حوالين رقبته طيب ممكن نتغدى الاول
هشام لا لا انا صبرت كثير قوي ده انا بقى لي ست شهور حرام عليكي مستني اللحظه دي😂🤔🤔
ندى تضحك نتغدى الاول يا هشام الاكل هيبرد🫣🤫
هشام وهو يحضنها ويقبل رقبتها عادي نسخنه ثاني ندى تبتعد عنه انت زي الاطفال هنتغدى الاول🥰
هشام حاضر امر لله يشيل بقيه الاكل وهو بينفخ من الغضب ويذهبه للسفره ويجلس على الكرسي نتغدى الاول ينتهوا من الغداء هشام يدخل غرفته وهو واقف مصدوم من المنظر لان ندى مجهزه الغرفه ب منظر جمالي جدا موسيقى وشموع جو خيالي قمه الرومانسيه
يقف هشام في منتصف الاوضه ويضع يده على خصر ندى وندى تضع يديها حوالين رقبته وتنظر له وتقول اسفه على كل البعد ده لكن انت اعظم زوج في الدنيا لان ما فيش زوج ممكن يتحمل ياجل جوازه من مراته ست شهور وبرغم انها عايشه معه في شقه واحده انت فعلا عوض ربنا لي وتحضنه
هشام يقبلها شكلي كده هاكون عريس الليله وادخل دنيا
ندى 🫣😂تقف امامه في قمه الروعه والجمال هشام ما فيش جمال اكثر من اللي انا شايفه ده ويحضنها ويرقص سلو على موسيقى هادئه جدا هشام يشيلها ويقبلها ويضعها على السرير عييييب لحد هنا ما لناش دعوه نسيبهم😂😂😂😂😂😂
بقلم شريهان مطاوع
ونروح لمي ومحمد
مي من اول ما روحت البيت من ست شهور مي كانت مقرره انها تطلق من محمد حاولت تسيبه لكن محمد رفض وبابا يوسف اتكلم معها وهي اقتنعت انها تفضل في شقتها تربي اولادها لكن محمد يبعد عنها نهائي
محمد وافق مؤقتا لانه كان رافض انها تترك البيت وتمشي
لكن محمد من يوم ما رفضته وهو بيتعذب اكثر واكثر وفعلا حاسه انه ضيع روحه منه وبيحاول يقرب منها وبينزل من شغله كل اسبوع بدلا من كل شهر وكل يوم بيحاول يقرب منها وبياخذ اولاده ويخرجهم ويتفسحوا ويقرب من اولاده اكثر واكثر من الاول وهي ملاحظه ده ومبسوطه من تغيره مع اولاده وملاحظه انه بيحاول يتقرب منها لكن هي دائما بتصده
محمد، ،،،عمري ما هاياس وهاحاول معكي مره ومليون ومش هاسمح انك تضيعي مني يا اغلى مي في الدنيا
مي تلتفت تلاقي محمد خلفها وهي في غرفه النوم تطبق الملابس محمد اطلع بره اتفقنا انك ما تجيش عندي صح
محمد يقترب منها ويقبلها باحبك واتمنى تسامحيني وانفاسه تقترب من انفاسها وهي تسند بظهرها على الحيطه وميعاد في مسافه بينها وبين محمد ويده على الحيطه وهو محاوطها وهي دقات قلبها تتزايد وهو يقترب منها ويقبلها وهي لا رد ويبتعد عنها ويركع على رجليه ويمسك يديها والله ما شفت عذاب قد العذاب اللي مر علي في ست شهور وانت بعيد عني سامحيني ويطلع من جيبه خاتم الماظ في قمه الروعه تقبلي تتزوجيني والمره دي باطلب منك وانا عايزك وباحبك يا حب عمري ويقف ومي الدموع😢😢 تنزل من عيونها حب عمرك انا لا لا يقطع كلامها محمد ويضع يده
على فمها لا لا انت حب عمري الحقيقي والله بحبك♥️ سامحيني ويحضنها ومي اول مره من ست شهور تتقبل كلام محمد لانها فعلا حسيت ان هو بيحبها وابتدات تبدله نفس المشاعر وبعدها النور ينطفي عيييب لحد هنا ما لناش دعوه نسيبهم ونرجع لهم في الصباح
نروح فين والكل♥️♥️ لا لا خلاص نتلاقى في البارت القادم 😂😂😂😂. بقلم شريهان مطاوع
♥️♥️تفتكروا فعلا محمد بيحب مي وحس بقيمتها♥️♥️
وممكن يكون حب عمرك مش شرط يكون الحب الاول لانه حب عمرك هو الحب الاصدق لكن فعلا احنا مخدوعين في كلمه الحب الاول♥️♥️
♥️احلى حاجه في الدنيا لما ربنا يبعث لك اللي شبه
روحك وشبه قلبك وتحسي بالحب والامان♥️
♥️ معي هو ده فعلا حب عمرك♥️
🤔تفتكروا ندى حياته هتفضل ورده كده🤔
🤔 على طول ولا هتنقلب🤔
الله اعلم🤫🤫🤫
تبقى الحياه ولكن ،،،،،
البارت♥️ 28♥️29
بقلم شريهان مطاوع
يطلع النهار ثاني يوم على ابطالنا
ندى نائمه في حضن هشام يفوق هشام وتامل في جمالها ويقبلها ويبعد خصلات شعرها عن وجهها ويتذكر الليله الماضيه ويقبلها ويبتسم ويتلامس وجهها بحب
ندى تفتح عينيها وتبتسم وهشام يقبلها بحب
صباح الخير يا مدام هشام الجارحي مبروك يا حياتي
تبتسم ندى تغمض عيونها وتدارى في حضنه وهو يضحك مكسوفه مني وتداري في حضني اعتقد ما فيش بيننا كسوف ثاني بعد اللي حصل في الليله الماضيه ويضحك ويحتضنها
تبتسم ندى وتغطي وجهها بالكوفرته وبعدين هشام يشد الكوفرته ولا كفايه لحد هنا نرجع لهم ثاني 😂😂😂
❤️❤️ نروح لاحمد وايه ❤️❤️
احمد يخرج من الحمام ويقف امام الدولاب ليخرج ملابس للاستعداد للخروج للمستشفى
ايه نائمه على السرير تفتح عينيها تحاول تفوق من نومها
صباح الخير يا حبيبي ليه ما صحتني اوضب لك الفطار
تقولها وهي تحاول تقف من على السرير لكن تجلس على السرير لان حاسه بدوخه شديده يمسكها احمد مسرعا حبيبتي ارتاحي
ايه تحاول تقف ثاني لا لا يا حبيبي هاقوم لكن الدوخه تشتد عليها وتقعد ثاني
احمد انت فعلا تعبانه قومي اساعدك في تغيير ملابسك ونروح المستشفى نشوف سبب الدوخه المستمر
❤️ ملحوظه احمد دكتور جراحه ♥️
❤️ ايه يا دكتوره اطفال 🌹
يوصل احمد وندى المستشفى ويطلب من دكتوره جيهان امراض نساء بالكشف على ايه ويحكي لها الاعراض
دكتوره جيهان تفضلي دكتوره ايه على السرير خلف الستاره للكشف السونار
احمد يجلس على الكرسي امام المكتب وهو في حاله من التوتر. بقلم شريهان مطاوع
تخرج الدكتوره جيهان بعد الكشف على ايه وهي مبتسمه وتجلس على المكتب امام احمد وتكتب روشته وتبتسم مبروك دكتور احمد حضرتك هتبقى اب
احمد بفرحه كبيره اب انتي متاكده
ايه وراء الستاره بتضبط هدومها تخرج مسرعا احمد اللي سمعته صح انا انا حامل والدموع في عينيها
يحضنها احمد مبروك يا حبيبتي وياخذ روشته من دكتوره ويشكرها كثير وياخذ شنطه ايه ويخرجوا من المستشفى
يركب السياره بجوار ايه ويقبل يديها وراسها ويمسح دموعها مبروك يا حبيبتي ويتحرك بي السياره للمنزل يوصل المنزل ويدخل بابا يوسف في الصاله بيقرا في المصحف
احمد يدخل بصوت عالي ماما ماما الام تخرج مسرعه من المطبخ والاب يقف واحمد يحضن امه ويدور بها ايه حامل حامل الام بفرحه كبيره والدموع تنزل منها والزغاريد
بابا يوسف يحضنه ويحضن ايه الحمد لله ربنا عوض صبركم خير. بقلم شريهان مطاوع
يخرج مصطفى ومحمود بسرعه من الاوضه على الصوت العالي وتفاجئوا بحمل ايه ويحضنوا احمد يباركوا لايه والجو مليء بالفرحه كبيره جدا جدا
♥️ ملحوظه حمل ايه منتظر من ست سنين لانه حصل مره واحده لكن ربنا ما ارادش ❤️
❤️ نروح لمحمد ومي❤️
محمد نايم واخذ مي في حضنه مي تفوق وتحاول تقوم من حضنه لكن مش عارفه تشيل يده تسند براسها على صدره وتتامل ملامحه بحب وتقبله
محمد يفتحها عينيه ويبتسم عيدي ثاني اللي عملتيه ويضحك وهي تضربه على صدره سيبني اقوم بقى اوضب الفطار محمد لا خليكي في حضني شويه
مي حبيبي محتاجه احضر شنطه سفرك لان امامك ساعتين عشان مكتبك ما تنساش انك سايب مكتبك بقى لك ثلاث ايام
محمد يقبلها قبلات متتاليه بهدوء ويتكلم حبيبتي ممكن توضبي شنطتك انت والاولاد
مي تتراجع للخلف اوضب شنطتي ليه
محمد هنسافر نقضي شهر عسل انا وانت والاولاد
مي بفرحه وسعاده حبيبي بجد هنروح فين
محمد اطلبي وتمني اي مكان تحبي تروحيه انا هنا لاحقق كل احلامك وياخذ وجهها بين يدي ويقبلها من راسها اهم حاجه تكوني راضيه عني
مي حبيبي ربنا يخليك لي اولادك هيفرحوا جدا بالسفر
حبيبتي اهم حاجه ام اولادي تكون مبسوطه
حبيبي ربنا يخليك لي. بقلم شريهان مطاوع
محمد اتمنى تكوني راضيه عني ونبتدي من جديد وربنا يقدرني وفرحك وعوضك عن كل الم وجع شفتيه معي
مي وهي بتلف يديها حوالين رقبه محمد وتقبله حبيبي مش عايزين نتكلم في اللي فات خلاص ويلا عشان اروح اوضب الشنط محمد لا هنوضب سوا الشنط ومن هنا ورايح كل شيء هنعمله سوا. تبتسم مي
يقبلها محمد طب يلا صحي الاولاد ويدخل الحمام ويرجع يلتفت للخلف مي حبيبتي ما توضبيش فطار هنفطر في الطريق ويحدف لها بوسه في الهواء مي تنظر له وتبتسم
وتخرج لاولادها لتخبرهم بالسفر
ويقوم بتحضير شنطهم والاستعداد للسفر
❤️ نروح لهشام وندى ❤️
هشام يخرج من الحمام والفوطه على راسه وندى امام المرايه تسرح شعرها يقف هشام خلفها ويقبلها من رقبتها حبيبتي هو في جمال كده تلتفت له وتضع يديها حوالين رقبته وهو يقبلها باحبك قوي يا مراتي تعرفي باحب اقول لك قوي يا مراتي باحسها معكي احلى يا اجمل وارق زوجه في الدنيا تبتسم ندى حبيبي هتفضل حنين علي كده على طول
يقبلها هشام حبيبتي انا دلوقت ما ليش احد اقرب منك لي في الدنيا باتمنى اكثر حاجه حلوه انك دائما تكوني في حضني مستحيل اتخيل لحظه اعيشها بدونك
وهو يتحسس وجهها بيده بحب وهي تقبل يده وتحضنه
هشام لا ده كده في كلام ثاني خالص ايه رايك اخذ اجازه النهارده من الشغل ويضحك ويغمز لها بعينيه
ندى بتضحك بصوت عالي وتجري من امامه لا لا لا كده كثير يلا عشان شغلك وتخرج من الغرفه لتوضيب الفطار
هشام يشد الفوطه من على رقبته ويرميها على السرير لا لا كده حرام انا عريس يا جماعه المفروض اخذ اجازه سنه ولا اثنين على الاقل 😂😂😂
يجلس هشام وندى على السفره يفطروا ينتهي من الفطار ويقوم هشام يقبل راسها حبيبتي تحتاجي حاجه وانا جاي وياخذ الجاكيت على ذراعه
ندى تقف لتوصيله عند الباب حبيبي ما تنساش الشيكولاته
هشام وانتي يا روحي ما تنسيش هنجرب لما اجيء اللون 😂😂😂
ندى تزق لاخراجه وتقفل الباب وتبتسم باحبك قوي يا هشام
تقوم ندى بتنظيف الشقه وترتيبها وتدخل المطبخ وتقف محتاره هاعمل اكل ايه النهارده تمسك تليفون وترن على هشام بقلم شريهان مطاوع
هشام يجلس في غرفه مكتبه ومتراجع براسه على الكرسي ويتذكر ندى ويبتسم تليفونه بيرن ندى ويبتسم
ندى حبيبي. هشام وحشتك انا عارف قلت لك ما نزلش الشغل النهارده اخذ اجازه😂😂😂
تضحك ندى لا طبعا انا باتصل بك تفكيرك غلط على طول 😂😂
حبيبي انا محتاره اعمل لك اكل ايه النهارده
هشام يا روحي اللي تعمليه تسلم يدك يا عمري ربنا يخليك لي اي حاجه تعمليها ابوس يدك الاثنين واقول لك تسلم يدك حتى لو جبت لي عيش حاف اي حاجه تعمليها هاقول لك تسلم ايدك حبيبتي اهم حاجه انها من يديك
تبتسم ندى حبيبي انا عارفه هاعمل اكل ايه لكن كنت واحشني وعايزه اعاكسك يبتسم هشام ويقبلها عن طريق الفون
ندى باحبك قوي باي تغلق الفون وتقوم بتحضير الغداء
وبعد وقت يرجع هشام في يده اجمل شيكولاته
تقابله ندى بحب وقبلات عرسان يا جماعه جديد 😂😂
يمر شهرين وهم في منتهى السعاده
يرجع هشام من شغله مع شيكولاته وشنطه ثانيه فيها مفاجاه لندى وبيدعي ربنا انها تتقبل المفاجاه دي
وندى في انتظاره ومحضره له مفاجاه وهي متاكده ان المفاجاه دي حلم عمره واكيد هيبقى سعيد جدا بمفاجئتها
يدخل هشام وهو بيدعي ربنا انها توافق و يقبلها وهي تاخذ منه الشنط حبيبي الشنطه دي فيها ايه
هشام حبيبتي بعد الغداء هاقول لك لانها مفاجاه واتمنى من الله تعجبك
تبتسم ندى وتفرغ الطعام في الاطباق
وتقول له وانا كمان عندي لك مفاجاه متاكده يا حبيبي انها هتعجبك
هشام بلهفه مفاجاه ايه يا عمري
ندى تضع الطبق امامه بعد الغداء هاقول لك
ينظروا البعض ويبتسموا وينتهوا من الغداء ندى تعمل الشاي وتدخل الصالون وتجلس بجوار هشام وتعطيه الكوبايه في يده
هشام حبيبتي مفاجتك ايه
تقف ندى وتنظر من الشباك وهو يضع الكوبايه على الصينيه ويقف خلفها ويحتضنها من الخلف ويقبلها قولي لي مفاجئتك ايه تمسك يده وتضعها على بطنها جاي لنا ضيف بعد تسع شهور
هشام يقف امامها وهو فرحان جدا جدا مش مصدق اللي سمعه منها ويحضنها ويقبلها ويقبل بطنها بجد بجد يمسك يديها ويقبلها ويجلسوا على الكنبه ويقبل راسه
ندى قل لي ايه مفاجاتك
يسكت هشام قليلا وبعد يخرج من الشنطه ويعطيه في يديها
ندى بصدمه ايه ده يا هشام
البارت 28
تبقى الحياه ولكن ،،،،،
بقلم. شريهان مطاوع
يسكت هشام قليلا وبعد يخرج من الشنطه ويعطيه في يدها ندى بصدمه ايه ده يا هشام نقاب لكن انا مش حابه البس نقاب
هشام يمسك وجهها بين يدي عشان خاطري يا حبيبتي امنيه حياتي انك تلبسي النقاب
ندى زعلانه ومش حابه نقاب لكن وافقت لارضاء رغبه هشام
هشام يقبلها من راسها لكنها زعلانه
هشام يقبل يديها اتمنى حبيبتي تكون موافقه ومش زعلانه مني. بقلم شريهان مطاوع
ندى تبتسم وتهز راسها
هشام يلا نكلم الجماعه في مصر ونفرحهم
ندى تكلم اهلها وباباها ومامتها فرحانين جدا بالخبر واحمد يكلمها والفرحه والسعاده ماليه قلوبهم
مامه ندى حبيبتي انزلي اولدي في مصر عشان نبقى معكي
ندى ان شاء الله يا امي لما ميعاد الولاده هيقرب نتكلم في الموضوع ده وبعد تغلق الفون
هشام يكلم مامته واخواته ومامته بفرحه كبيره تزغرت وجاسر واخواته فرحانين جدا المفاجاه الجميله
ويمر على حمل ندى سبع شهور وهي في راحه تامه وهشام يقوم بعمله ويرجع يقوم بمستلزمات المنزل وبيهتم بندي جدا وموفر لها الراحه التامه
ندى نائمه على الكنبه في الصاله
وهشام يقوم بتحضير الغداء والتليفون يرن ندى ترد احمد اخوها يكلمها وهي بتفرح جدا ما شاء الله ما شاء الله مبروك يا حبيبي
عقبالك يا حبيبتي تقومي بالسلامه
ندى طب مش تقول لي هتسميهم ايه اكيد هتسميهم اسمين متشابهين
احمد ما عنديش اجمل ولا احلى من يوسف وندى
ندى بفرحه كبيره هتسمي يوسف وندى ما شاء الله يا حبيبي ربنا يبارك لك فيهم الحمد لله ربنا عوض صبرك خير
هشام ياخذ الفون ويبارك لاحمد
احمد الله يبارك فيك يا حبيبي واتمنى تنزل ندى تولد في مصر ونكون كلنا بجوارها
هشام ان شاء الله يا حبيبي حاضر لكن بحزن ويغلق الفون
ويجلس بجوار ندى حبيبتي تحبي احجز لك تذكره الطيران امتى
ندى بفرحه هننزل مصر
هشام لا يا عمري هتنزلي لي لوحدك لان انا مش هينفع اخذ اجازه من شغلي قبل سنه
ندى تلامس وجه بيدها وانا مستحيل انزل من غيرك واول احد هيشيل ابني هو انت
هشام يتماسك وجهها بين يدي ويقبل راسه يعني هتفضلي معي يا حبيبتي تولدي هنا طب ومامتك هتزعل
ندى هاقول لها اني مش هاقدر ابعد عنك ولاني باحس بالامان وانا جنبك بقلم شريهان مطاوع
يحتضنها هشام ويقبلها ويمر عليهم الوقت بسعاده وحب
ندى في غرفه العمليات وهشام يجلس امام الغرفه ويمسك المصحف ويقرا قران وبا بجوار صديقه وزوجته ويدعو لها
وبعد وقت تخرج الدكتوره وتخبره بان ندى انجبت ولد
هشام اهم حاجه ندى
الدكتوره هي في حاله جيده وهتخرج لغرفتها حالا
الممرضه تخرج وتعطي هشام الولد
هشام يحمله ويقبله ويؤذن في اذنه ويبتسم وحشتني قوي يا ياسين كنت مشتاق لك قوي ويا رب مامتك تقوم لنا بالسلامه
وبعد وقت بسيط هشام يجلس بجوار ندى ويلتمس وجهها حبيبتي حبيبتي فوقي بقى قلقتيني وخوفتيني عليكي قوي
تفوق ندى وتابلع رائقها بصعوبه تتكلم بصوت ضعيف ابني فين
هشام بفرحه حبيبتي فوقي طمئنيني عليكي وانا هاخليهم يجيبوا لك الولد
ندى ببتسامه ضعيفه هشام ابني كويس
هشام يمسك يديها ويقبل راسها اجمل ياسين يا ام ياسين
وتخرج ندى من المستشفى ويمر عليهم حوالي ست شهور وندى فرحانه ومبسوطه في وسط عيلتها الصغيره وبحب واهتمام هشام لها اللي بيزيد يوم عن يوم لكن دائما كانت متضايقه من غيرت هشام الزايده لكن كانت بتحاول ما تخرجش وما تتكلمش مع احد لارضائه
وبعد مده بسيطه هشام يدخل ومعه تذاكر الطيران وندى في المطبخ بتحضر رضعه ياسين
وهشام يدخل بفرحه ويحضنها وفي يده تذاكر الطيران
ندى بفرحه كبيره هننزل مصر يا هشام بابا وماما واخواتي وحشوني قوي واكيد انا كمان وحشتهم قوي
هشام يضحك ويخرج من المطبخ ويحمل ياسين يقبله لا لا اكيد هم هيتجننوا ويشوفوا ياسين اكثر مننا يا تبادلوا الحديث ويضحكوا
وثاني يوم في طريقهم للمطار يجلس هشام بجوار ندى في الطياره وهي متماسكه في يده ونائمه على كتفه او شبه نائمه ياسين على رجل هشام وهشام يلاعبه وتجلس بجواره بنت اجنبيه حلوه جدا تتكلم عربي مكسر تحاول تلاعب ياسين وهو على رجل هشام وتحاول تمسك يد هشام يتفاجئ هشام من تصرف البنت ويحاول ان يبتعد يده عنها ويحاول ان يصدها. بقلم شريهان مطاوع
البنت مراتك نائمه هشام يبتعد عنها من فضلك
البنت بتستغرب لانها فعلا جميله جدا ازاي هشام رفض يتكلم معها
ندى صاحيه وسامعه كل شيء ومن جواها فرحانه جدا من تصرف هشام فرحانه باحبه ووفائه لها
❤️الحب هو ليس ماسكه يد او قبله❤️
❤️الحب هو خوف الله في من تحب ❤️
❤️هو اهتمام واحترام وثقه وصدق ووفاء ❤️
يوصلوا لمنزل اهل هشام ترحيب من الجميع ولكل فرحان ومبسوط بوصول هشام وندى والكل بيتسابق على اللي ياخذ ياسين والام فرحانه جدا بياسين الكل فرحان بهم وندى مبسوطه وهي تجلس في وسطهم ويتبادل الحديث والكل يضحك وندى بتحاول تاخذ على الجو اكثر
والكل ينظر لها بحب لكن هناك من كان ينظر لها بتوعد🤔
جهاد مرات باسل اخو هشام تنظر😡 لها لازم اطلقك من هشام وتتواعد لها بالطلاق
يا ترى ايه اللي هيحصل ليه ندى
وليه جهاد مرا ت اخوه عايزه تطلقها
ربنا يستر واكيد هنعرف البارت الجاي
اللهم صل وسلم وبارك على سيدنا محمد وعلى اله واصحابه وسلم تسليما كثيرا عدد خلقك ورضا نفسه وزنه عرشه ومداد كلماته
تبقى الحياه ولكن ،،،،
البارت قبل الاخير والاخير
وليس باخر واتمنى تتابعوني في روايه جديده وللحب حكايات اخرى. بقلم شريهان مطاوع
جهاد تنظر لندى وتتواعد لها بالطلاق واقفه امام ندى عند باب المطبخ وندى تجلس وسط الجميع تتحدث وتضحك
جهاد تدخل المطبخ وتتكلم مع نفسها وتخبط في الحلل والاطباق بزهق وغل تدخل خلفها ريم تقف مستغربه
تحط يدها على كتفها جهاد تلتفت و تنخض في ايه خضتيني
ريم في ايه انت اللي بتعمليه ايه وليه كل العصبيه دي
جهاد يعني انتي مش شايفه ست الحسن والجمال من ساعه ما جئت والكل حواليها وحوالين ابنها ولا حماتك كان مش عندها اولاد غير ياسين ابن هشام ما انا عندي اولاد وانتي عندك اولاد عمرك شفتيها بتعمل معهم كده ولا عشان ده ابن هشام الحيله وبعدين هي هتفضل قاعده بره واحنا نخدم عليها
ريم واقفه مصدومه من كلام تشاور على بقها اسكتي اسكتي هتجيبي مشكله وبعدين البنت لسه واصله لازم نرحب بها وبعدين ما اسمهاش حماتك دي المفروض ان هي عمتك ولا انت ناسيه وبعدين هي مش بتفرق بين اولادنا ولا حاجه كل الموضوع ان ياسين من يوم ما اتولد هي ما شفتهوش
وبعدين شهرين وهيمشي ثاني يبقى من حقها تبقى ملهوفه عليه كده وبعدين ايه هشام الحيله انت عارفه ان عمتك بتحب كل اولادها زي بعض يدخل اسلام من الخلف وهو مستمع لكل الكلام عندك حق يا مرات اخويا يا رب تكوني فهمتي يا بنت خالي عيب يا جهاد اللي انت بتعمليه وعيب انك تتكلمي بالطريقه دي عن هشام اللي ما فيش احن منه على اولادكم واكيد كلامي واضح وينظر لها من فوق لتحت وسيبها ويخرج
ريم تضربها في كتفها عاجبك كده البيت هيولع نار من تصرفاتك يقولوا ايه مش طايقاهم شهرين اثنين فوق يا جهاد بدل البيت ما هيولع وتسيبها وتطلع
جهاد ان شاء الله هيولع وعلى يدي وهنشوف يا هشام هي دي اللي انت فضلتها على اختي
هشام وندى يقف هشام ويقبل يد والدته بعد اذنك يا امي هاطلع انا وندى نرتاح شويه
الام ماشي يا حبيبي اطلع لكن هنتغدى مع بعض
تقف ندى تمد يدها تاخذ ياسين بعد اذنك يا ماما
الام تقف وتحتضن ياسين لا لا يا حبيبتي سيبيه في حضني
هشام يقبل راس امه ويدها وياخذ ندى ويطلع
ندى وهي طالعه تتامل المكان والسلم ودخولها للشقه وتتذكر يوم فرحها وقد ايه كانت خائفه ومتوتره وتبتسم
تفوق بقلم شريهان مطاوع
هشام حبيبتي تفضلي انت واقفه عند الباب كثير ليه كده بيحضنها حاسس انك بتتذكري يوم فرحنا
ندى بضحك اكثر حاجه بتعجبني فيك انك دائما بتقرا افكاري
هشام طب تعالي نقرا افكارنا جوه سوا هههههه هههههه
يدخل غرفه النوم وهو متماسك يدها حبيبتي فاكره اول يوم دخلنا في الغرفه دي كنت نائمه وانا باكلمك بقلبي كان نفسي اخذك في حضني يتكلم وهو واخد وشها بين يديه يقبلها باحبك قوي من اول لحظه كلمتيني فيها وانت خطفت قلبي نفسي اخبيكي جوه قلبي ويحتضنها اجمل شيء عندي حضنك الدافي ويقبلها من رقبتها
يشيلها ويضعها على السرير ويتكلم بحب ويقبلها قبلات هادئه وبعد عيب نسيبهم مع بعض شويه هههههه🤣🤣
نروح لجهاد وهي تقوم بتقطيع الفراخ وبتتكلم مع ريم
هو احنا هنعمل الاكل وهي هتفضل نائمه فوق
ريم وهي امام البوتاجاز تقلب الخضار وتقفل الغطاء وتلتفت لها جهاد انت مش هتسكتي غير ما البيت ده يولع حريقه
تاخذ طبق الخضار وتقعد امامها لتقطيع السلطه
انا عايزه افهم في ايه بينك وبين ندى من ساعه ما شفتيها
جهاد تقطع كلامها هيكون في بيني وبينها ايه مش ابن عمك اللي رايح يجيب لنا واحده ما نعرفش اصلها ولا فصلها وتعوج بقها
ريم انت بتتكلمي عنها كده ليه انا متربيه معهم و اعرفهم اكثر من اي احد هنا ومن حظ هشام الحلو لانه اخذ ندى وان بابا يوسف يبقى حماه فاهماني يا جهاد واللي تحبي اوضح كلامي اكثر واعتقد كلامي هيزعلك الجواز قسمه ونصيب وانت فاهماني كل واحد فينا بياخذ نصيبه
جهاد تتنرفزه تقصدي ايه انا اختي بكره تتجوز سيد سيده
ريم انا ما قلتش حاجه عن اختك وما جبتش سيرتها انت اللي بتجيبي سيرتها وهدي شويه وخلي اليومين اللي هم قعدنهم يعدوا على خير
جهاد طب مش المفروض انها تنزل تحضر معنا الاكل يعني ولا
تقطع كلامهاريم تشاور لها على بقها اسكتي اسكتي بقى يا بنتي هم اول يوم هنا وبعدين هم هنا ضيوف ثلاث شهور وماشيين يعني مش هينفع تنزل وتعمل زينا
جهاد تضع يدها في وسطها ليه ولا عشان مرات هشام
ريم تقف تقلب في الحله تدوق الطعام وتلتفت لها انتي بكلامك ده هتعملي مشكله في البيت
تدخل مامه هشام وهي شايله ياسين على ذراعها خير يا حبايبي مشكله ايه اللي انتم بتتكلموا فيها
ريم بارتباك لا لا يا ماما دي جهاد بتقول ان الاكل لازم يخلص بسرعه عشان ما يحصلش مشكله
مامت هشام تنظر لهم لكن مش مرتاحه للكلام تهز راسها تمام ربنا ما يجيبش مشاكل خلصوا
جهاد ما تحطي ياسين في الارض زي باقي العيال ولا صحيح ياسين غير باقي الاولاد تقولها وريم تغمز ها بر جليها وجهاد تنظر لريم انت بتخبط اني في رجلي ليه مش دي الحقيقه
ريم تبص لها و تنفخ و تقعد تخرط السلطه
الام جهاد انت عايزه ايه يا بنتي ولا بتتكلمي كده ليه انا عندي هشام زيه زي باقي اولادي واحفادي كلهم واحد الفرق ان ياسين ما شفتوش من يوم من ولد وشهرين ثلاثه وهيمشي يا رب تكوني فاهماني يا بنتي ما تحاوليش بكلامك ده تعملي مشكله بين الاخوات وتشيلي النفوس من بعضها
جهاد كانت تجلس امامها وتقوم بتخريط الخضار تشيل الطبق و نفخ والام تنظر لريم وريم بتخرط السلطه وتشاولها بمعنى ما تزعليش انت عارفه جهاد
يدخل باسل جوز جهاد وهو يضحك وياخذ الخيار من الطبق اللي امام ريم و يشيل ياسين بحب ويقبله خلص تم الكل جعان ومن خلفه اسلام طبعا عاملين النهارده المحمر والمشمر عشان هشام هههههه هههههه هههههه
جهاد عندك حق كل حاجه هنا عشان هشام تتكلم بزهق والكل ينظر لها باستغراب
باسل ما لك يا حبيبتي ويضع يده على كتفها وهي واقفه امام البوتاجاز طيب نزل المحروس اللي على يدك الاول وبعدين نتكلم
باسل انت بتتكلمي كده ليه هو في ايه اتكلمي عدل وطي صوتك صوته يعلى عليها
الام خلاص يا حبايبي اتفضلوا اطلعوا بره مش عايزه كلام ومش عايزه مشاكل عشان هشام ما يحسش بحاجه ولما تحب تكلم انت وامراتك لكم شقه تكلموا فيها
يخرج اسلام وباسل يتفاجئ بهشام وندى باسل يخاف ان يكون هشام سمع حاجه يحاول يتكلم معه ويضحك لكن هشام ما سمع حاجه تبادلوا الكلام بضحك ندى تستاذن لدخول المطبخ وهي داخله تسمع جهاد تقول لريم البرنسيسه نزلت ندى تتجاهل الكلام وتدخل بابتسامه ريم ترتبك حبيبتي اللي نزلك وايه اللي دخلك المطبخ ما ارتحتيش شويه ليه ندى لا حبيت اجي واساعدكم واخذ على الجو اكثر واعرف اهل ابني وتبتسم لكن جهاد كانت مديها ظهرها وما تكلمت معها
ريم تطبطب على كتفها طب تعالي نطلع بره احنا خلصنا
ندى تنظر لجهاد وتخرج
يدخل اسلام في ايه يا مرأة اخويا جهاد ترزع الغطاء على الحله وتلتفت في ايه يا اسلام دورك انت كمان
اسلام بغضب شديد من جهاد هو انتي مش شايفه نفسك بتتعاملي ازاي عمتا براحتك يا مرات اخويا وخليك فاكره انك بنت خالي يعني هشام ابن خالك وما يستاهلش منك كده
عند جاسر واسر وباسل متجمعين بيضحكوا ويتكلموا جاسر والله كويس جوازك من ندى خلاك تنزل ونشوفك
باسل وهو يقبل ياسين ويحاول يقف على رجليه اكيد عندك حق والله يا جاسر كده هنشوفه كل اجازه اسلام يخطف ياسين بحب ويقف ولد انا عايزك تطلع لعمك واسر يقف لا لا دي مصيبه لو طلع لك ويخطفه هو لا لا حبيب عمه اطلع لي انا والكل يضحك وندى تستاذن من هشام انها تطلع فوق
هشام حاسس ان ندى متغيره ويقف معها على جنب لوحدهم حبيبتي ما لك كنت نازله ومبسوطه في احد ضايقك
ندى لا يا حبيبي لكن حاسه بصداع
هشام طب خلاص اقعدي عشان ما حدش يزعل وانا هاجيب لك حبايه للصداع
ندى تبتسم حاضر
تدخل ندى وتقوم بغرف الاكل مع ريم وجهاد ريم ارتاحي انتي يا ندى ندى لا طبعا انا حابه اساعد اخواتي ولا انتم مش حاسين اني منكم
جهاد تلتفت لها لا اكيد مننا واكيد بعد الغداء المواعين عليكي تشطيب المطبخ
ريم تفاجئ من ردها وتضحك لا لا يا ندى جهاد بتضحك
جهاد لا انا ما باضحكش وبعدين مش كل واحد له يوم هنا في شغل البيت يوم لي ويوم لك ويوم لندى
وتقولي لي اليومين اللي هي جايهم هاقول لك تقطع الكلام
وتدخل ام هشام وتستمع للكلام وتتكلم بعصبيه وتوجه كلامها لجهاد
ندى تمسك يد ماما من فضلك جهاد بتتكلم صح حاضر يا ام عصام عيوني انت اختي الكبيره وكلامك اوامر
تقف الام وريم مش موافقين على كلام جهاد و تصرفها لكن ندى تتقبل الامور بالراحه وتخرج مع الام والام تطبطب على كتفها وتطيب خاطرها وندى تحاول تداري لكن الدموع في عينيها لكن النقاب مداري دموعها يدخل هشام ويجلس بجوار ندى ويتكلم معها وندى صوتها متغير والام من جواها ربنا يستر ولاخوات ما يزعلوش من بعض
ندى تطلع عاقله وما تحكيش شيء لهشام
الام مبسوطه من تصرف ندى ورد فعلها بمنتهى العقل
الكل بيتجمع على السفره للغداء والبعض منهم ينظر لجهاد لكن ندى من جواها حزينه على رد فعل جهاد لها وحاسه ان هي غريبه في وسطهم
هشام حبيبتي ليه مش بتاكلي لو حابه تدخلي الاوضه عشان تعرفي تاكلي
ندى بمنتهى الهدوء لا يا حبيبي
ينتهي من الغداء ندى في المطبخ تستعد لتشطيب المطبخ وريم تصر على انها تخرج وندى باسرار كبير ان هي اللي هتشطب المطبخ وجهاد تجلس مع اسلام وباسل وهم ينظروا لها ومش عارفين جهاد واخذه موقف من ندى ليه وبعد وقت بسيط تخرج ريم و ندى وشايلين الشاي وبتكلمه ويضحكم يدخلوا وندي تحط صينيه الشاي وتجلس بجوار ام هشام وتخرج لها سلسله مكتوب عليها اسم ياسين في قمه الروعه و الشياكه والام تبتسم والكل يفاجئ من منظر السلسله وجمالها ورقتها وهشام يتفاجئ زي الموجودين من مفاجاه ندى لمامته ويقول لها انت جبت دي امتى لكن جهاد كانت تنظر لها بغل
هشام يضحك والله يا امي انا ما اعرف حاجه عن المفاجاه دي الام تحتضن ندى تعيشي وتجيبي يا حبيبتي
ندى من جواها هو في ايه وليه جهاد بتعمل معي كده والكل يطلع شقته والام تطلب من ندى ان ياسين ينام معها اليوم ندى بابتسامه هاغير له وارضعه وانزله لحضرتك تطلع ندى وهشام حبيبتي هو حصل حاجه بينك وبين جهاد ندى وهي تجلس على السرير وتغير لابنها لا يمكن اكون انا قلت حاجه لها وهي زعلت وانا مش واخذه بالي لكن بكره هاحاول اعتذر لها
هشام يقبل راسها ربنا يخليك لي يا حبيبتي
ندى حبيبي انا غيرت لياسين ورضعته ممكن تنزله لماما
هشام هو يمد يده لياسين ويلاعبه عيوني تعال يا قلب بابا
يقبله ينظر لندى ويغمز لها بعينيه هنزل واجيء تكون حبيبتي جهزت نحتفل باول يوم في شقتنا 🤣🤣
ندى تنظر وتبتسم مجنون🫣🫣🤣
ينزل هشام ويتفاجا من الكلام اللي بيسمعه من باسل وجهاد والام ويضايق جدا من كلام جهاد على ندى
يدخل مندفع جهاد انت من اول اليوم وانا حاسس انك واخذه موقف من ندى ليه
الكل تفاجأ من وجود هشام ورد على الكلام
الام تحاول تسيطر على الموقف لكن جهاد ترد باسلوب مش حلو. بقلم شريهان مطاوع
الام تاخذ ياسين من هشام بتقول له اطلع انت فوق ما تدخلش بين اخوك ومراته هشام انت شايفه ان انا كده اللي باتدخل ولا جهاد اللي عايزه تعمل مشكله
جهاد تتكلم يقطع كلامها باسل بصوت عالي اطلعي فوق
ويطبطب على كتف هشام حقك علي يا اخويا ما تزعلش منها
هشام يجلس ويمسح وجهه بضيق امي انا اسافر بكره عند اهل ندى
يدخل جاسر من الخلف يضع يده على كتفه لي يا اتش انت قلت انك هتقعد اسبوع وبعد كده تسافر يجلس بجواره جاسر
الام سيبوا على راحته بتغمز جاسر جاسر مش فاهم حاجه لكن حاسس ان في توتر
هشام يقف بزهق انا طالع فوق اوضب شنطتي انا وندى هنسافر الفجر
يطلع هشام لفوق وجاسر بجوار امه احكي لي في ايه
الام تحكي كل اللي حصل جاسر بزهق نرفزه بيكلم باسل انت مش قادر تحكم جهاد عيب انك تسيبها تزعل اخوك وبعدين اخوك مش قاعد معنا على طول
باسل بدون رد يهز راسه انا طالع
لكن يطلع باسل اول ما يدخل الباب جهاد قدامه تتكلم بعصبيه تتفاجا بالقلم على وشها و قلم وراء قلم على وشها
هشام يستعد لسفر وندى مش فاهمه في ايه لكن بعد وقت بسيط خرج هشام وندى وياسين ركوب السياره والام واخوات واقفين يودعوهم لكن الام حزينه على خروج هشام من البيت وهو زعلان
يوصل هشام طنطا ويقوم الكل بالترحيب بهشام وندى لكن كان في لقاء خاص با ندى وبابا يوسف لقاء من الحب والدموع ينظر لها وياخذها في حضنه ويرجع ينظر بحبه ويحضنها ويقبلها حبيبتي انا كان ربنا وحده اللي مصبرني على غيابك عني ومي تحضنه والام والكل فرحان لكن الكل كان مستغرب من نقاب ندى
لكن بابا يوسف يتفاجئ بياسين والكل يحاول ياخذ ياسين من بابا يوسف والجو مليان بهجه وسرور وفرحه جو مريح بالنسبه لندى لكن هشام كان حزين من تصرف مر ات اخوه
لانه ما قعد مع مامته غير ساعات معدوده
الكل بيتكلم ويهزر ويضحك لكن هشام كان في عالم ثاني
نروح عند باسل بعد العلقه المحترمه اخذها واديها بيت اهلها وحكى لخاله عن اللي حصل من بنته
الحاج عصام الجارحي لا ما يرضيني اللي حصل و سيبها لحد ما تتربى
باسل يتكلم وهي واقفه قدامه بعصبيه انا عندي استعداد اطلقك وما اخسرش اخويا
الحاج عصام بصوت عالي ادخلي جوه ولي كلام ثاني معكي
الحاج عصام انا اتصل بهشام وطيب خاطره
في الداخل جهاد بتتكلم مع امها وبتحكي لها عن كل اللي حصل وان ازاي هي انضربت وما في احد حش عنها وكمان لما حب يجيبها لهنا الكل كان بيتفرج وما حدش منعه
الام انت غلطانه وازاي عايزاهم يدافعوا عنك
جهاد انا عملت كده عشان اختي ان هو ما اخذش اختي اللي كانت بتحبه فضل عليها واحده غريبه
تدخل هند لا لا ما تدخلنيش في مشكلتك انا ما طلبتش منك تعملي كده وبعدين الجواز قسمه ونصيب انت اللي بتفكري غلط
جهاد بعصبيه يعني انا كنت هاخرب بيتي عشانك
وانتي في الاخر ده ردك علي
هند انا ما طلبتش منك اي حاجه وبعدين انا مش باحب هشام لان انا ربنا عوضني باللي احسن منه مش من مصلحتي انك تزعلي ندى
جهاد واقفه مصدومه من الكلام ما تفهموني في ايه
الام هي تجلس على السرير اقعدي وانا افهمك
جهاد وهي محتاره في ايه احكوا لي
هند بصراحه انا ومحمود اخو ندى هننخطب قريب
جهاد 😱😱😳😳😳
يعني انا مش فاهمه وبعدين محمود خاطب
هند لا كان خاطب وبعدين هو هيجيء يتكلم مع بابا الاسبوع الجاي يعني ما فيش داعي اللي انت بتعمليه
جهاد بحصره يعني انا الوحيده اللي طلعت غلطانه
هند ايوه ويا ريت تلحقي نفسك تصلحي علاقتك باجوزك وما تحطيني انا سبب في اللي انتي بتعمليه
عند ندى وهشام الكل مبسوط وهشام حاسس ان ندى مرتاحه نفسيا في وسط اهلها عن اهله وهو عارف ايه السبب
بابا يوسف بكره ان شاء الله هنطلع فوق ونعمل مشويات عشان خاطر ندى
ندى تقف بحب وترتمي في حضن باباها انت لسه فاكر ان دي الحاجه الوحيده اللي بتسعدني في الاكل
والكل يضحك وتبادلوا الحديث
وبعد وقت بسيط هشام يطلب الكلام مع بابا يوسف لوحده
الكل في ذهول يا ترى في ايه
لكن ندى كانت تبتسم لاني عارفه هشام عايز ايه من بابا
دخل المكتب هشام بابا يوسف يتكلموا بابا يوسف خير يا ابني في حاجه بينك وبين ندى
هشام في كل خير يا حبيبي ويجلس امامه كنت حابب اعطيك الامانه دي
بابا بيستغرب هتديهوني دلوقت بعد ما فات على جوازكم سنتين تقريبا وليه رفضت تعطيه لحماتك يوم الصباحيه
هشام يحكي لبابا يوسف كل شيء
وبابا يوسف كان مذهول من كلام يعني انت تجوزت ندى بعد ست شهور من فرحك وازاي صبرت عليها كل ده
يتكلم باستغرب شديد
هشام لما تحب لازم تريح حبيبك حتى لو هتيجي على نفسك وانا كان كل اللي يهمني ان ندى تبقى بجواري
بابا يوسف يقف وياخذ هشام في حضنه ويطبطب على ظهره كل مره بتاكد لي ان نظريتي فيك من اول يوم شفتك فيه كانت صح ربنا يبارك فيك يا ابني ويطبطب على ظهره ويخرج بابا يوسف وهشام تحت نظرات من الجميع ويجلس يتحدثوا مع بعض في جو جميل من الحب ويجي ثاني يوم بابا يوسف النهارده هنستعد فوق للشوي
هشام لكن انا اللي هاتبل المشويات
بابا يوسف لا انا اللي هاتبل المشويات
مصطفى يضحك خلاص خلاص انت هتتبل شيء وبابا يوسف هيتبل شيء واعمله وندوق ونشوف مين احلى من الثاني وندى هي اللي هتحكم
هشام يضحك لا لا هي حبه الشوي من يدي انا وهتشوفه
الكل يضحك محمود واحمد خلاص اعمله وندوق
بابا يوسف يضحك طبعا انتم المستفيدين هههههه هههههه
مصطفى طبعا دي فرصه عظيمه هناكل مشاوي بطريقتين مختلفتين هههههه هههههه هههههه هههههه
محمود فعلا لكن هشام انت متاكد من نفسك ولا هنخسر الرهان هههههه هههههه
مصطفى لان اللي هيخسر الرهان هيغسل المواعين هههههه هههههه هههههه هههههه بابا يوسف يخبطه على راسه بحب خلاص يا مصطفى المواعين عليك انت المره دي
هههههه هههههه🤣🤣
احمد لا لا لا اللي يخسر يعزمنا على اكل ثاني يوم بره في احلى مطعم🤣🤣
محمود تمام مطعم ايه بقى يا ترى فول وطعميه🤣 ما اعتقدش ان في احلى من مشويات بابا يوسف
والكل بتبادل الكلام في حب وضحك وابتدوا يطلعوا لفوق
هشام انت راحه فين كده
ندى حبيبي طالعه فوق وما تقلقش ما فيش احد يشوفني فوق. بقلم شريهان مطاوع
بابا يوسف ما تقلقش ما فيش احد يشوفنا واحنا على السطح
الام هو انت يا حبيبي عايز تكتفها حتى وهي في البيت انا اصلا مش شايفه ان في داعي للنقاب
هشام يبص لندى خلاص يا حبيبتي براحتك لكن متضايق ويطلع سيبها والكل يطلع لكن ندى بتراجع للخلف بالراحه مي تاخذ بالها انت نازله ثاني ليه
ندى نسيت حاجه اجيبها واطلع
مصطفى واحمد محمود واقفين بيولعوا الفحم وبيستعدوا للشوي
وبابا يوسف وام ندى يجلسوا على الكنبه والاطفال يلعبوا في ركن مخصص للمراجيح لكن هشام يقف مربع يده على صدره ووقف ينظر من بلكونه وبابا يوسف يتحدث مع احمد ومي تجلس على الكرسي امامهم ترابيزه وهي بتخرط سلطه
ندى طلعت والكل يتفاجئ 😳😳من لبسها وهي ترتدي عبايه بيتي روعه و نقاب
مصطفى بيتكلم ويضحك لكن تشاور له اسكت اسكت 🤫🤫🤫🤫🤫
تقف خلف هشام تطبطب على كتفه هشام هشام يكلمها وهو مش بيبص لها نعم يا ندى تخبط على كتفه بحب هتكلمني وانت مش بتبص لي كده
يلتفت هشام لها بزعل
لكن يبتسم من شكلها وارتدائها النقاب وخوفها على زعله
هشام ياخذها خلف الستاره ويرفع النقاب ويقبلها بشغف لانها قد ايه بتخاف على زعله حتى لو تحبس حريتها هي
داخل محمد والكل يجلس بيسلم عليهم بحب ومي حبيبي جئت على طول لما عرفت ان ندى هنا
محمد اكيد وحشتني قوي قوي هي فين والتفت على الطفل اللي على يد احمد ما شاء الله الله اكبر ده ابن ندى كله هشام هههههه هههههه يرفعه ويضمه لحضنه بحبه يقبله فين ندى
مصطفى وهو يهوي على المشويات يضحك تلاقيها في الغرفه دي خلف الستاره هههههه
يخبطوا على كتفه محمود اسكت بقى يا اخي
مصطفى في ايه انا قلت حاجه غلط يمكن بتغسل الاطباق على الحوض مش مفروض دي المطبخ برده هههههه هههههه
محمد هو مش فاهم حاجه ويدخل يتفاجا من المنظر ويقف 😳😳 مصدوم وهو يرى هشام يقبل ندى
يخرج محمد متضايق جدا ويجلس بجوار بابا
بابا يوسف يضحك انت غيران على ندى ده جوزها وبيصالحها هههههه هههههه
محمد بصراحه غيران دي اختي اول مره اشوفها كده
بابا يوسف يحكي له عن هشام وازاي يحافظ عليها ويحكي له كل اللي عرفه من هشام وقد ايه هشام طلع راجل
محمد ينصدم من الكلام ويبتسم فعلا هشام انسان جميل وربنا راضي على ندى ان هو رزقها بهشام
عند ندى وهشام تدخل مي عليهم وهم مش حاسين باحد لان هم في عالم ثاني 🤔🤣🤣
مي🤔🤔 تكح تكح
هشام يبتعد عن ندى وياخذ نفسه وندى تبتسم وتاخذ نفسها جامد. بقلم شريهان مطاوع
مي تضحك ايه عرسان جداد هههههه هههههه🫣🤣🤣🤣
محمد اخوكي
ندى بلهفه هو فين تضحك مي كان داخل يشوفك وشاف المنظر الجميل اللي انتم فيه هههههه هههههه
ندى يدها على وجهها يا نهار اسود
مي تضحك وتقترب منها تحضنها هههههه هههههه ما تخافيش يا عبيطه
هشام في ايه انا جوزك يا ماما مش خطيبك اهدي كده شويه
ندى لا لا مستحيل اخرج من هنا
مي هههههه هههههه هتفضلي هنا على طول هههههه هههههه
هشام يمسك يديها تعالي ويخرج ليسلم على محمد لكن ندى تختبئ خلف هشام
لكن ندى تتفاجا بمحمد غير اللي هي تعرفه خالص فعلا محمد تغير عن الاول كثير
يقبل هشام ويحضنه وياخذ ندى في حضنه بحب وندى تقول وحشتني قوي وبعد يتبادله الكلام بحب وندى مبسوطه جدا من تغير محمد
وبعدين يبتدي التحدي بين هشام وبابا يوسف
لكن هنا محمد بيشد مي تعالي هاوريك حاجه مي بتوضب السلطه ثواني هافرغ السلطه في الاطباق محمد تعالى الاول
ايه تغمز لها بضحك روحي كلميه الاول
محمد ياخذها خلف الستاره ويقف في نفس مكان هشام ويقبلها ومي مصدومه من فعل محمد
والكل بره يضحك ويهزر لكن بابا يوسف واخذ باله من فعل محمد ويبتسم في نفسه وبعد يجلس الكل لتناول المشويات ندى تبتدي تدوق طبق هشام وتبتسم هشام طبعا انا قلت مراتي حبيبتي هههههه وتبتدي ندى تذوق من طبق بابا يوسف وتقبل يده لكن ترجع تنظر لهشام والكل مستني يشوف راي ندى لان الكل داء الاكل والكل عاجبه تتبيله هشام جدا
ندى تنظر لهشام بحب لكن بابا يوسف زعلان لكن مش قوي ندى هشام حبيبي تتبيلتك جميله
هشام بصوت عالي يقوم يقبلها من راسها ويضحك كنت متاكد هههههه هههههه انك هتقولي الحق يا حبيبتي
ندى حبيبي انا ما كملت كلامي🤫🤫
يقعد هشام ثاني مستغرب😳😳
ندى انا باقول تتبيلتك جميله لكن عمري ما هاذوق احلى ولا اطعم من اكل بابا ♥️يكفي انه بيعمله بحب لي وهو اجمل واحلى واطعم اكل من يد احلى بابا في الدنيا ♥️بابا يوسف
بابا يوسف،،، ياخذها في حضنه والكل يسقف بضحك وهشام وانا معكي اكيد ما في احلى من اكل عمي ويقبل يده تسلم يدك يا بابا وخلاص امري لله هاقوم اغسل المواعين🤣🤣
هههههه هههههه هههههه هههههه
ولا انت قلت اعزمكم بره يا مصطفى على فول وطعميه هههههه هههههه هههههه هههههه🤣🤣
مصطفى لا لا مدام انت اللي هتعزمنا يبقى كباب وكفته هههههه هههههه هههههه هههههه🤣🤣
ويمر 15 يوم على ندى وهشام في حب وفرحه ويجي يوم السفر ويرجعوا للمنزل هشام لكن الصدمه لما هشام وندى دخله وجلسوا مع مامت هشام عرفوا ان باسل عمل مشكله كبيره مع جهاد ووداها عند اهلها ورفض يرجعها للبيت والموضوع كبير وباسل عايز يطلقها لانها علت صوتها عليه حصل بينهم مشكله كبيره جدا جدا باسل رافض الكلام من اي احد وبرغم ان خالي جاء له هنا يحكي جاسر لكن باسل مسر على رايه اسلام بيتكلم انا عارف ان جهاد غلطانه لكن ما توصلش للطلاق يتكلم هشام لكن ندى تمسك يده بعد اذنك يا حبيبي ممكن انا وانت نطلع لباسل ونتكلم معه
هشام يهز راسه بالموافقه وياخذها ويطلع لباسل
باسل يقوم باستقبال اخوه وندى ويبتدوا يتبدلوا الكلام باسل مستغرب برغم المعامله الوحشه من جهاد لندى لكن بتحاول ترجعها ورافضه زعلها. بقلم شريهان مطاوع
هشام خلاص بقى مش عايز زعل من فضلك ويروحوا في المساء يرجعوا جهاد وترجع جهاد لبيتها وتقبل ندى تتاسف لها على اللي حصل وتتواعد انهم هيبقوا اخوات ويمر الوقت
تبتدي الغيره تزيد بين هشام وندى هشام مش متقبل اي احد بيتكلم مع ندى وفي يوم داخل المطبخ وهي رافعه النقاب وفضل يتكلم معها بصوت عالي والموضوع كبر وبعد حصل اكثر من موقف بسبب النقاب وغيرته الزائده ابتدات المشاكل تكثر بينهم
وفي يوم لما حصل بينهم مشكله تحت طلعت ندى وراءه لكن هشام عاملها معامله سيئه جدا وامسكها من ذراعها وزقها جامد لكن وقعت على الارض فقدت وعيها هشام يلتفت فجاه دم يسيل على الارض من ندى وفضل يصرخ ندى ندى وبعض نقالها للمستشفى تدخل غرفه العمليات والكل في انتظار خروجها تخرج الدكتوره وتقول انها كانت حامل وفقدت الجنين ينصدم هشام ويجلس علي الارض يبكي يحاول يوقفه جاسر ويواسيه وبعد مده بسيطه اتنقلت ندى لغرفه عاديه بجوار هشام ومامته وهو يجلس على كرسي قريب من السرير ومتماسك يدها ويبكي تفوق ندى وتتذكر اللي حصل وتبكي بشده لكن تطلب انها تروح عند باباها
هشام يرفض رفض قاطع مستحيل تروحي وتسيبيني
الام اخرج بره يا هشام
الام ندى حبيبتي وتجلس بجوارها وتلتمس شعرها اهدي ولما نروح بيتنا نتكلم ندى تشاور لها بعيونها حاضر
وبعد مده بسيطه تتنقل ندى للبيت لكن ترفض انها تطلع شقتها وتجلس مع مامت هشام تحت وتقعد على الحال ده 15 يوم وهشام فوق هيتجنن لكن اللي مصبره جاسر يجلس بجواره هو باسل كده احسن ما تسيبك وتمشي خالص وبعدين انت مزودها معها شويه هشام يقوم يمسح وجهه بشعره بزهق يعني اعمل ايه باحبها ومش عايزه تتكلم مع احد. بقلم شريهان مطاوع
يقف جاسر يضع يده على كتفه وينظر عكسه يا حبيبي ده مش حب انت كده بتقتل حبك
باسل بالطريقه دي لو هي بتحبك هتكرهك
جاسر افتكر ان كل مشكلتك في النقاب بلاش نقاب يا هشام يا حبيبي ما فيش مشكله انها هتتكلم مع اخواتك وانها تقلع نقابها انا عارف ان ده حرام لكن هي لابساه بدون اقتناع لابساه عشانك مش عشان ربنا
هشام يجلس ويضع راسه بين يدي ويبتدي يفكر في الكلام
ينزل جاسر ويطلب الدخول لندى يتكلموا مع بعض هو والام ويقنعوه ندى انها تدي هشام فرصه وتتكلم معه لان هي مش بتتكلم معه من يوم اللي حصل ندى بعد الحاح من جاسر توافق
هشام يطلب الدخول جاسر ادخل ويطلب من الجميع يخرجه
هشام يدخل ندى تتفاجئ بشكله شعره طويل مش مترتب ودقنه طويله جدا وشكله مش حلو خالص
يقترب منها ويمسك يديها ويقبلها حقك علي انا باحبك مش قادر ابعد عنك ولا قادر اتحكم في نفسي اني ما غيرش عليكي وباتمنى الموت كل لحظه لاني زعلتك
ندى بلهفه وتضع يدها على فمه بعد الشر عنك
هشام يعني مسامحاني
ندى زعلي منك حب على انك بتعمل معي كده اعتبر حبك الزائد قله ثقافيه
هشام بلهفه في فرق كبير بين الشك والحب حبي لكي هو حبي لنفسي انك ملكي انا حب روح لروح وانت كل روحي باحبك يا اغلى ما في حياتي باحبك اكثر من نفسي ويحضنها مش عايز اسمع منك كلمه شك دي ثاني لان اللي بيشك في انسان مش بيحبه مش بيحب يداريه عن العالم وانتي روحي انت الهواء اللي انا بتنفسه انتي رزق من ربنا لي
ندى بزعل تضع يدها على بطنها لكن انا خسرت حته مني
هشام هو يضمها حبيبتي لو كان لنا فيه نصيب كان فضل لكن ربنا مش رايد واكيد ربنا هيعوضنا اجمل واحلى من اللي راح وحقك علي وانا اللي باطلب منك تخلعي النقاب
باحبك قوي وحياتي بدونك موت اوعدك ان مش هازعلك يا حب عمري تاني
ندى تبتسم وهو يقبل يديها الاثنين
وبعد وقت بسيط اهل ندى والحاج عصام بيحددوا جواز هند ومحمود وبيكون الميعاد قبل سفر هشام وندى
ولكل في استعداد تام ويجيء يوم الفرح والكل بيرقص والجو مليان بفرحه وسرور وبهجه هند ومحمود بيرقصوا سلو وحواليهم ايه واحمد. ♥️ مي ومحمد. ♥️ ندى وهشام والجانب الاخر ريم وجاسر ♥️جهاد وباسل♥️ والاهل ينظرون بكل حب لاولادهم
وبكده يكون خلصت حكايتنا طبعا مش حكايه حب واحده حكايات ما بين كل اثنين بيحبوا بعض في اللي لا حبيب وكمل معه وفي اللي ابتدا من جديد وفي اللي لقى عمره في عمر انسان ثاني وبكده تكون خلصت حكايتنا اتمنى تكون عجبتكم.
كل حبايبي اللي بيقراوا قصتي يلا نصلي على النبي
اللهم صل وسلم وبارك على سيدنا محمد
وعلى اله واصحابه وسلم تسليما كثيرا عدد خلقه ورضا نفسه وزنه عرشه ومداد كلماته.
تمت