أخر الاخبار

رواية وجع الروح بقلم سما يوسف الفصل الاول والثاني والثالث والاخير

رواية  وجع الروح بقلم سما يوسف الفصل الاول والثاني والثالث والاخير 

رواية  وجع الروح بقلم سما يوسف الفصل الاول والثاني والثالث والاخير 

 انتي طالق ياا سلمي طالق

كنت بعمل الاكل في المطبخ لما سمعت الجملة دي ، الماية السخنة وقعت علي ايدي وانهارت في العياط

جري عليا من الخضة وقومني وقعدني علي الكنبة 


زقيته بعيد مسحت دموعي وقولت : كنت عارفة انك هتعمل كدة بس مش دلوقتي بصيت بقهر : ليه دلوقتي انا مش جاهزة 


بص بتعجب : مش جاهزة ! وهي دي محتاجة تجهزيلها ازاي ان شاء الله 


- انهارت تاني في العياط كان بيبصلي بشفقة 

قومت من مكاني وقولت : تمام يا عمر بس هفكرك انك هتندم بعدين مش دلوقتي عشان انا اتنازلت عن كل حاجة عشانك وكنت عارفة انه اليوم ده هيجي هيجي بس مش بالسرعة دي 

كان في مراية جمبي بصيت فيها وانا بتأمل ملامحي السمرة وحواجبي العريضة وشفايفي المشققة وحبوبي الملاية وشي وشعري المجعد بصيت لجسمي لقيت العلامة الي رجعتني لسنين ورا لما اتسلعت وانا في المطبخ 

بصيت للمرايا وقولتله : انا حلوة اهو ايه المشكلة ، هو انا لازم ابقي بيضة وشعري مفرود ورايا وجسمي حلو عشان تحبني طب انا اساوي صفر ليك ؟


- مسك ايدي وقال : انت جميلة وشكلك حلو بس انا مش قادر احبك انا غير اي حد انا ليا افكار تانية لشريكة حياتي بس مش انتي مش انتي الي حلمت بيها


- كلامه قطع قلبي حتت صغيرة ، عمر ده مش جوزي وبس انا بحبه من زمان ، كان حلم حياتي كنت مصدومة لما عرفت انه عايز يتجوزني ، واحد زيه يتجوزني انا ليه 

بس وافقت قولت يمكن شايفني بطريقة مختلفة شايف روحي طاغية علي شكلي بس طلع عكس كل ده 


- قولت بوجع : بس انت ليه اتجوزتني


- قال ببرود : رهان ، رهان وكسبته وادينا متجوزين بقالنا اسبوع وكسبت الرهان وبس كدة هطلقك وكل واحد يرجع زي ماكان 

- عمري ماهرجع زي الاول ، الست لما بتتكسر من حي*وان زيك صعب ترجع زي الاول .


مسك ايدي جامد : جرا ايه يا سلمي اظبتي كدة انتي احمدي ربنا اني اتجوزتك انتي مكنتيش هتلاقي حد يعبرك اصلا ولما تتطلقي اكيد هتلاقس ناس زي الرز طوابير  متقلقيش


اخرس ، انا بكر*هك كل حبي ليك اتقلب كره منك لله

فجاه لقيت الست حماتي داخلة ومعاها بنت جميلة حلوة وداخلة بيها شقتي 


قولت باستغراب : طنط ! حضرتك دخلتي ازاي مفتاح ؟ 


قالت بصوت عالي : اه يا حببتي ده معايا من زمان هو انا غريبة ولا ايه 


- انا الي هبقي غريبة يا طنط ابنك طلقني


- اتصدمت لما قالت 

- ما ده شئ متوقع يا روحي ابني اصلا ميحبش النوع ده من البنات ابني يحب البياض والست الحلوة الي تملي عينه


قولت بجمود : ابنك ناقص يا طنط وانا خسارة فيه وانتي معرفتيش تربيه للاسف 

- اسمعي يا سلمي يا بنتي انتي مش هتتطلقي انتي هتفضلي هنا


قال عمر بسرعة : نعم ازاي انا طلقتها خلاص


- لا يا ابني رجعها انا جبتلك البنا القمر دي هتتجوزا وسلمي تقعد معاكم تونسكوا تطبخلكم وتخدم عليكن وممكن نديها يومية كمان واستني فترة كدة وارميها طلقها ساعتها


- اييه!


الجزء التاني 


وجع_الروح


انفعل عمر من كلام مامته وقال :ايه الي بتقوليه ده ي ماما سلمي مش معني اني مش بحبها يبقي اهينها بالشكل ده مستحيل افكر في كدة ايه الكلام الغريب ده واصلا انا مش عايز اتجوز مين الي انتي جيباها دي كمان


كلامها قصر فيا للدرجة دي مامته شايفاني خدامة وبس نسيت قد ايه كنت معتبراها زي امي قبل ما اتجوز ابنها كنت هدمع وابكي بس كفاية ابان ضعيفة كفااااية 


بصيت لها وقولت :انتي نزلتي من نظري وبقيتي اقل من ني ارد عليكي انا مش خدامة عشان اعمل كدة واية يرميها دي شيفاني جاية من الشارع ولا هدومي مقطعة يارتني ماجيت هنا وسط عيلة ناق*صة عينيكم فارغة ليه اسلم قلبي النضيف لابنك يكسره بالشكل ده 


قالت حماتي بغضب :بس يا بت هتعملي فيها الخضرة الشريفة ابني مش عايزك اصلا بشكلك ده روحي اعملي عمليات تجميل وتعالي لكن بمنظرك ده تبقي خدامة ومليون خدامة مانا الي غلطانة اني وافقت علي الجوازة السو*دة دي


ضحكت بشكل هستيري وقولت :هي فعلا جوازة سودة يا طنط بس معلش بس هروح عمل بلاغ فيكي


ااييه يا دلعدي بلاغ ايه ده ان شاء الله 


قولت بضحك :قضية تنمر زي العسل ما اه بقا بيحاسب عليها القانون وهحبسك انتي وابنك 


الحقيقة مكنتش عارفة قضية التنمر بيحاسب عليها القانون ولالا بس قولت كدة عشان اخوفها وارعبها 


عمر :قرب مني وقال قضية ايه بس يا حببتي قعدي كدة واستهدي بالله ماما بتهزر معاكي مفيش حاجة 


قالت البنت الي كانت طالعة مع حماتي :ايه يا طنط هتجوز انا وعمر امتي 


قالت وهي بتبصلي من فوق لتحت :قريب يا حببتي هتتجوزا ونكيد الاعادي


وجهت كلامي لعمر وقولت


ورقتي توصلي لغاية بيتي وحقوقي زي ماهي مش هتنازل عن اي شئ بس بشرط وحد 


رفعت حماتي حواجبها وقالت :شرط ايه يا ام شرط انتي هتتشرطي كمان ي عا*يبة


سكت امك يا عمر والله هتصرف تصرف مش هيعجبكم 


اسكتي ياماما دلوقتي اما نشوف سلمي عايزة ايه


* عايزاك تطلع لايف علي فيسبوك تقول فيه انك زبا*لة وحيو*ان وضحكت عليا عشان تكسب الرهان مع صحابك يا غشا*ش 


افندم عايزاني افضح نفسي بنفسي انتي مجن*ونة يستحيل اعمل كدة


اه اظهار انك اته*بلتي يعني وحش*ة وبتتأمري امشي يلا وغو*ري ماهو طبقك قاعدة لييه


قالتها امه وهي بتزعق


قولت بغضب :انتو ليه كدة بجد ليه لسانكم سم كدة انا ماختارتش لون بشرتي او شكل جسمي ده خلقة ربنا الي خلقك انتي كمان انتو ليه عقلكم جا*هل كدة حسنوا فكركم شوية 


انا جاه*لة يا بنت الل


هجمت حماتي عليا وض*ربتي وشدتني من شعري عورتني في جسمي جامد


بسسسس متتكلموش كفاااية

* لو سمحت عايزة اعمل محضر تعدي بالضرب من حماتي زي ما حضرتك شايف انا حصلي ايه ولسة جاية من المستشفي وده التقرير هاتلي حقي لو سمحت


كنت بتكلم بعياط


هدي نفسك يا استا\ة هنجبلك حقك ان شاء الله 


عمر كان واقف بيصبلي بحزن مش عارف يتعاطف معايا ولا يكره امه 


مبقاش فيه اي حب جوايا ليه كل الحب مات جوايا كرهته اوي بس لازم اخد حقي مش بس بالقانون باساليبي انا وبس هعرفهم وهندمهم علي الي عملوه


الجزء التالت  والاخير


وجع_الروح


فوقي ياسلمي للي هتعمليه ده انا مش هسيبك تحبسي أمي كدة هتبني خط عدوان بيني وبينك ومش هفتكرلك حاجة حلوة فوقي كدة واتنازلي احسنلك


ده في احلامك يا عمر انا مش هتنازل عن حقي انتو غيرتوني وخلتوني واحدة تانية انا فوقت خلاص ومش هسمح لحد يتن*مر علي شكلي تاني 


انا بشكركم اوي بجد عشان فوقتوني وعرفتوني اخد حقوقي ازاي مش بس منكم من اي حد قالي كلمة تهز ثقتي في نفسي من اي حد قال كلام يوجعني وهو فاكر انه كدة روش وبيهزر انا ياما سمعت كلام في طفولتي من صحابي ومن جيراني ايه ده بصي شعرها مكلكع ازاي اييه ده شوفي هي سودة ازاي لا ابعدي عنها دي شكلها وحش صاحبي ناس نضيفة لالا دي مليانة اوي وشكل اللبس عليها مسخرة ايه ده شوفتي شكلها باهت ازاي اكيد فقيرة ومبتاكلش في بيتهم ايه ده  دي محترمة وطيبة تبقي بتخبي حاجة ومش ساهلة


العيب يمكن مش عليكم يمكن علي المجتمع نفسه وفكره الرجعي بس انا بقا فكري مختلف انا بحمد ربنا علي كل حاجة فيا انا متميزة انا جميلة جميلة اوي وانتم اثبتولي ده بجد شكرا اوي 


اما بقا عن طنط فا سوري انا مكملة ومش هتنازل 


اما عنك فا نت ربنا يرحمك مني الفترة الجاية بجد 


-قال بتوتر :هتعملي ايه يعني انتي فاكرة اني هسيبك تحبسي امي تبقي بتحلمي انتي نسيتي نفسك ولا ايه انا طلقتك خلاص امشي بقا اتنازلي وامشي عايزة ايه فلوس هديكي فلوس وحقك ومؤخر وكل حاجة بس تجري وتننازلي يا سلمي 


* ممكن تليفونك ؟

* -نعم ! تليفون ايه وده وقته


هات التلفون بس والي هطلبه منك هتعمله و هتنازل عن المحضر 


قال خدي عايزة ايه 


افتح لايف علي فيس بوك وقول الحقيقة 


-اااه تبقي اتجننت*ي خلاص عايزاني افضح نفسي بنفسي انتي اتمرعتي علينا امتي كدة ماكنا اتطلقنا من سكات وخلصنا


بس بقا يا ابني يعني تتفضح انت ولا امك ؟


مسك مني الموبايل وهو بيبصلي بق*رف وقالي :عايزاني اقول ايه


-قول الحقيقة قول انك زبال*ة وانك بتضحك علي بنات الناس وانك لا بتحبني ولا بتنجان انت كسبت الرهان وخلاص قول انك واحد تحب تتريق انت وعيلتك علي خلقة ربنا قول انكم ناس مريضة محتاجة تتعالج في مصحة نفسية قول انك شخص وا*طي ومعندكش شخصية قول انك بتاع امك وزيرو رج*ولة قول ان انا الي كسبت في الاخر قول اني جميلة اوي في عين نفسي 


-عينه ابتدت تدمع من كلامي حسيت في لحظة انه ندمان بس مصعبش عليا ولا لحظة 


كملت وقولت :يلا مستني ايه افتح يلا اللايف يمكن حد يشوفه وميت*نمرش  علي حد تاني  


-سلمي ارجوكي كفاية انا مكنش قصدي بجد اعمل كل ده يمكن ماما كان شديدة شوية بس انا كمان كانت لحظة ضعف وصحابي ضغطوا عليا اني اتجوزك هما الي شايفنك وحشة لكن انا لا كنت شايف فيكي حاجة جميلة وعلي علي فكرة كنت بفكر اكمل معاكي ومطلقكيش


* ياربي مشوفتش بجاحة كدة طيب لو انت مفتحتش اللايف هفتح انا وافضحك انا 


خلاص خلاص


فتح الاايف وقال كل حاجة كتبتهاله في ورقة حسيت بانتصا ر شوية لما الناس عرفت الحقيقة الفديو جاب مشاهدات كتيير والناس تعاطقت معايا  


وقفت قدام المراية وقولت :بحبك ياسلمي بحب بشرتك ملامحك جميلة اوي الحمدلله اني طلعت كدة طلعت مختلفة طلعت مميزة طلعت أنا بكل حاجة حلوة فيا بحبني 


ثقتي في نفسي رجعت تاني  بقيت اشوف اي حد اقوله انت جميل اوي الله اللبس ده هياكل منك حتة بقيت امشي اوزع طاقة ايجابية لاي حد اي طفل اي ست كبيرة اي بنت 


 الي عرفته بد كدة ان مامته اتحبست 5 شهور بسبب محضر الضرب بتاعي  وهو اتجوز واحدة تانية وماتت بعدها بشهر وسافر وقبلها بعتلي يتأسف بس معرفتش اسامحه ومش هعمل كدة 


وعرفت كمان  بعد كدة ان مامته تعبت اوي وجالها امراض وحالتها ميأوس منها


رغم اني معملتش حاجة جامدة بس ربنا اخدلي حقي اوي لان المظلوم دوته دايما مستجابة ادو كتير هيستجيب 


انا كملت دراستي وطبا قبل ما هو يسافر اداني مؤخري وكل حقوقي وبقيت ناجحة +ثقة+حب النفس 


حبو نفسكو اوي لان محدش هيحبكم قدها 


ظاهرة التنمر بقت بشكل كبير حوالينا الي بيطنش والي بيزعل ويعدي والي بتسيب في نفسه أثر من كلام الناس 


انا من رأئي انه لازم الاهل يدو ثقة في عيالهم اكتر ويدعموهم بأي شكل من الاشكال 


احب اقول للي بتعرضو للت*نمر انت جميل ومتميز انت اجمل حد خلقه ربنا ومتخافش انت الكسبان في الاخر مش هما ...

تمت

تعليقات



حجم الخط
+
16
-
تباعد السطور
+
2
-
CLOSE ADS
CLOSE ADS
close