أخر الاخبار

رواية غلطة عمري الفصل الاول حتى الفصل التاسع عشر والاخير بقلم نوره عبدالرحمن جميع الفصول كامله

رواية غلطة عمري الفصل الاول حتى الفصل التاسع عشر والاخير بقلم نوره عبدالرحمن جميع الفصول كامله 

رواية غلطة عمري الفصل الاول حتى الفصل التاسع عشر والاخير بقلم نوره عبدالرحمن جميع الفصول كامله 


 غلطة عمري 💔 1


راما بغضب وبكاء مش عايزه اتجوز انتوا ايه مبتفهموش..


والدتها اخرسي ابوكي هيسمعك ويطين عشتك ..


راما يا ماما ارجوكي قوليله مش عايزة اتجوز..انا مش عايزه هو ايه بالغصب..


والدتها مينفعش الناس هتاكل وشنا كفاية خطيبك  قبل الفرح بيومين مات ..


راما بدموع يماما وصراخ وصل لوالدها والشاب الذي تقدم لخطبتها..مش عايزاه اتجوز متفهموا بقى ..ايه موراكمش غيري..


نهض الأب غاضبا يريد الذهاب الى ابنته..لكن اوقفه الشاب كرم بهدوء بعد اذنك يا عمي ممكن اتكلم معاها.


الاب بحرج هيا بس صغيره ومش عارفة صالحها..بس انا هخش اتكلم معاها اطمن..


كرم بعد اذنك لو مفيش مانع ممكن تندهلها اتكلم معاها كلمتيني لوحدين لو مفيش مشكله..


الاب اوي اوي يبني استنى هندهالها..وذهب وعلى وجهها الغضب ليمسك ذراعها بعنفه..بنت انتي كفايه فضايح الراجل انا سالت عليه ابن ناس وراجل متعلم ومحترم ..


ببكاء وانا مش عايزه اتجوز حد يا بابا لتردف بشهقات ورجاء انا مش بنتك ليه تجبرني على حاجه انا مش عايزاها....


الاب كل ده عشان مصلحتك وبكرا هتدعيلي لينظر اليها بحنان وقلب منكسر على صغيرته متتعبنيش معاكي ياراما. يابنتي.


راما بس انا مش عايزه اتجوز ابدا ..


الاب بحده مصطنعه هتتجوزي ورجلك فوق نفوخك ويلاا انجري قدامي الراجل عايز يتكلم معاكي وحسك عينك تقولي الهبل ده قدامه لحسن والله العظيم هتبرا منك..


هزت راسها بخوف وهي تتبع والدها ..


نهض كرم ونظر الى وجهها الباكي بضيق..ليتكلم مع والدها ممكن اكلمها لوحدينا..نظرت اليه بحده وعيناها حمراوان من الدموع لتسمع صوت والدها اكيد يابني ده حقك ..


خودي كرم عند الشرفه هناك ياراما وانا هستناكم هنا..


نظرت الى والدها بتذمر لكنه اشار لها أن تنفذ..لتمشى خطوات متثاقلة وهو يتبعها وقد فك ربطة عنقه بضيق..حتى وصلا الشرفة..لتنظر الى والدها بخوف الذي يراقبهما من بعيد بصمت..هدرة بصوت مختنق ارجوك عشان ربنا واحلفك باغلى حاجه عندك انا مش عايزه اتجوز..


كرم بضيق وهو يستند على حافة الشرفة وينظر الى الشارع ولا انا عايز اتجوز على فكره.


راما اومال ليه..


قاطعها عشان  شخص عزيز عليا طلب مني كده


راما يعني ايه..وانا مالي..انا مش لعبه بأيديكم..


ابتعد عن حافة الشرفة ونظر الى عينيها ليهدر انا عارف انك مش بنت..


راما بصدمه..…..


غلطت عمري 💔 2


جلست على كرسيها بصدمه جسدها يرتعش وحدقت عينيها تتسع برعب اخذت تفرك يديها بتوتر..لتهدر مدافعة عن نفسها..


راما بخوف جوزي عبد الرحمن كان جوزي مكتوب كتابنا وفرحنا كان بعد يومين..


كرم وانا مسألتكيش.. 


ليجلس مقابلا لها هامسا بصي يابنت الناس جوازي منك عشان شخص عزيز عليا..


راما بصوت مرتعش..مين...مين الشخص ده..


اشاح وجهه عنها .ليهدر مش مهم ..المهم الجوازه دي لمصلحتك وكلها كم شهر وكل حي يروح لحاله..


راما بحده ودفاع عن نفسها كان جوزي مكتوب كتابنا وفرحنا كان بعد يومين..


كرم ببرود مش مهم ..


راما انت بتعمل كده ليه..هااا..


كرم قلتلك ..


راما مين ..مين اللي يعرف بالمصيبه دي مين ..


كرم أهدي..و شوفي ابوكي عمال يبص علينا..


راما نظرت الى والدها بقلق..


كرم ابتسم بتصنع لينهض..ويتجه على والدها..ويخبره انها موافقه..ليسعد الاب والام وبدأت الزغاريد تعلو في المنزل..ولم يمضي وقت طويل حتى أصبحت راما زوجة كرم…


رما دخلت منزله مرتبكه ومتوتره فهي لاتعلم مالذي يخبئه لها هذا الغريب..


كرم دي اللي هناك اوضتنا..تقدري تروحي تغيري و تريحي شويه..


راما اتجوزتني ليه..وانت تعرف باللي جرالي..


كرم بتأفف.. احنا مش هنخلص


راما انا بسألك....


كرم متنكديش على روحك يابنت الناس..


راما بس انا عايزه اعرف


كرم بحده طفيفه تعرفي ايه..


راما انت عرفت حكيتي منين ومين الشخص اللي خلاك تتجوزني..


كرم تجاهلها واتجه الى الغرفه لتلحق به الاخرى وتصر على معرفة مايحدث..


كرم استهدي بالله وعدي الليليه على خير..


راما بس انا عاوزه افهم..


كرم وهو يفك ربطة عنقه ويرميها على السرير تفمهي ايه..


راما ايه اللي عرفك بحكايتي وانت تعرف ايه بالضبط ..


كرم وهو يلقي جاكيت البدله مش مهم تعرفي..


راما وايه هو المهم عندك..


كرم المهم انك هتخلصي من مصيبتك..


صمتت راما بحزن..


كرم بسخريه احسنلك متعرفيش حاجه.


راما. باصرار انا لازم اعرف…


كرم خلع قميصه ليظهر صدره العاري لينظر اليها وتعرفي ليه..


راما دون ان تركز بحالته.عشان افهم..


كرم اتجه الى الخزانه ليخرج بيجامته والاخرى تمشي خلفه..مش مهم تفهمي..


رامى بحده وليه بقى انا عاوزه اعرف..ليلتفت الاخر لها وتصطدم بصدره العاري وتتوتر..لتتراجع عدت خطوات الى الخلف..


كرم بسخريه مالك خايفه من جوزك..


راما اشاحت بنظرها بعيدا عنه انت ازاي تقلع هدومك كده بالاوضه..وانا هنا...


كرم ليه انشاء الله مش اوضتي وانتي مراتي..


راما بتوتر انت ..انت..بتقول ايه..


كرم بخبث وابتسامه وهو يقترب منها والاخرى تتراجع انا بقول فتره جوزنا لسه باولها وفاضل كتيررر قوي لحد ماننفصل ايه رأيك ننبسط شويه..


راما انت ..انت ..بتهزر صح..


كرم تؤ مبهزرش.


راما بخوف انت مش هتعمل كده..


كرم مين قالك اني مش هعمل وهو يحشرها بزاوية الغرفة

..

راما برعب لا لا لا انت مبتعملش كده..


كرم وقد اقترب منها اكثر وانتي متأكده كده ليه....ووووووو


غلطت عمري💔  3


ادارت وجهها بخوف وهي تغمض عينيها بقوة غير متقبلة لما يحدث هاربة من قربه منها...اما الاخرى ابتسم بسخريه ودخل الحمام بهدوء...سمعت صوت باب يغلق فتحت عينيها ولم تجده..جلست مكانها على الارض ضمت ساقيها الى صدرها وبدأت بالبكاء وهي تتذكر ذلك اليوم المشؤوم…


دخلت مع عبد الرحمن الشقة لترى مابقى لتجهيزها..لكنه فور دخولهما  نزع حجابها وبدأ بتقبيلها وهو يتجرأ اكثر واكثر والاخرى تحاول الافلات منه ولم تستطيع ترجوه كثيرا لكنه لا يستمع..حتى بدأت شهقاتها تعلو.


عبد الرحمن  مسح ظهرها بحنان بتعيطي ليه انا جوزك ..


راما ببكاء ارجوك ابعد.. جينا عشان نشوف الشقه..ارجوك


عبد الرحمن بضيق بس انا عايزك..مش قادر استنى اكتر.


راما برجاء بالله عليك ابعد..يا عبد الرحمن بالله عليك مينفعش نعمل كده


عبد الرحمن انا جوزك ياحبيبتي وده عادي يحصل مابينا..


راما بشهقات عارفه بس مش دلوقتي. 


عبد الرحمن ابتعد بتذمر يوووووه احنا مش هنخلص...من الدماغ الناشفة دي..


راما ارجوك يا عبد الرحمن روحني ارجوك..


عبد الرحمن بحده مصطنعه احنا مش هنكمل على كده..


راما بصدمه تقصد ايه..


عبد الرحمن الجواز بيقوم عالثقه وانتي مش واثقه فيا..


راما والله واثقه فيك بس بس ..


عبد الرحمن احتضن وجهها ياحبيبتي انا عاوزك دلوقتي لو مش واثقه فيا مينفعش نتجوز.. 


راما بغصه يعني عايز تسيبني والفرح مفضلوش غير اسبوع..


عبد الرحمن اه نسيب بعض عشان انت مش شايفاني راجل وقد كلمتي وتفضلي تبعدي  عني دايما ..بعدين تعالي هنا انتي مراتي ومكتوب كتابنا فكراني هاخد حاجتي منك واخلع ازاي تفكري فيا كده..تعرفي انا حاسس انك مش بتحبيني


راما لا ياعبد الرحمن متقولش كده انا بحبك..


عبد الرحمن كدابه انتي مبتحبنيش..


راما والله بحبك والله..


عبد الرحمن اللي يحب حد يسمع كلامه وانت عماله تعندي بقالك من اول الخطوبه..ليردف بعتاب ياشيخه دنا حتى بوسه مقدرتش ابوسك..ودلوقتي اتكتب كتابنا ولسه برضوا بتبعدي كل اما اقرب منكـ..


راما مقدرش ياعبد الرحمن والله مقدر ..


عبد الرحمن بنفاذ صبر خلاص و يلاا اجهزي عشان هروحك..


راما بشهقات انت بجد هتسيبني..


عبد الرحمن ادار وجهه للجهة الاخرى بغضب ..


راما ارجوك ياعبد الرحمن انا بحبك والله بحبك..


عبد الرحمن ..


راما مسحت دموعها خلاص ياعبد الرحمن اللي انت عايزه..


عبد الرحمن بابتسامه حاول اخفائها يعني ايه 


راما بشهقات انا ..انا..


لم تكمل كلماتها لينقض عليها وقلبها يتمزق بين الخطأ الذي ارتكبته وبين حبها الذي تحاول الحفاظ عليه..لتزيد شهقاتها اكثر واما الاخر قبلها  ليهمس لها متخفيش ووووووو


لتستيقظ من شرودها على بابا الحمام الذي خرج منه كرم وهو يجفف شعره ليراها بتلك الحاله..ليتمتم .يارب انا كان مالي ومال الجوازه دي ربنا يسامحك يا تمارا..ليقترب منها و جلس امامها ليرفع ذقنها ويرى دموعها..وعينيها المتورمتان..التصقت بالحائط اكثر...ليهمس  بصي عليا  ياراما..


راما رفعت عينيها اليه وهي تشعر بالخوف منه ومن تقلباته..


كرم بصي يابنت الناس صدقيني انا دخلت حياتك عشان اساعدك..


راما بشهقات ولم تتكلم..


كرم قومي غيري فستان الفرح وخشي استحمي انا هروح الصالون اشتغل شويه..


راما.ببكاء ..انت...ليه...مش ..راضي..تقولي..ليه..بتعمل ..كده…


كرم تنهد بضيق وهو يمسح دموعها عشان في حاجات مش لازم نعرفها..ولو عرفناها ..هنتوجع جامد..


راما قصدك ..ايه..


كرم هيجي يوم وتعرفي كل حاجه..بس انتي بطلي نكد ودموع وخلي الكم شهر دول يعدوا على خير..وصدقيني.. طول منتي مراتي محدش يقدر يهوب نحيتك أو يتكلم عليكى نص كلمه…


راما بس..


قاطعها وهو ينهض ويجذبها هادرا يلاا استحمي ونامي..وانا هطلع اشوف شغلي بالصالون عشان أجلته كتير بسبب الفرح وتجهيزاته.


هزت راسها بايجاب ..ليمسح شعرها وكانها طفله هادرا شاطره..ليغادر وهو يحمل حاسوبه المحمول..ويبدأ بعمله..


وفي صباح اليوم التالي..

..استيقظت راما وفتحت عينيها بتململ لتشهق برعب فور رؤيته نائم بجانبها…


نهض الآخر مفزوعا..يخربيتك هتقطعي خلفي ...


راما..انت ..انت ..كنت نايم جنبي هنا…


كرم اومال هنام فين يعني..


راما انت انت ازاي نمت هنا..وانا انا ازاي محستش بيك..


كرم عشان نومك تقيل. اعوذ بالله وطول الليل بتتقلبي . وكل شويه تضربيني ساعه بيدك وساعه برجلك …


راما بحرج انت بتقول ايه انا مبتقلبش وانا نايمه..وبعدين ازاي نايم جنبي كده .


كرم نعم يختي ..انتي اللي نمتي  على سريري..


راما قصدك ايه.


كرم ده سريري وانا مبعرفش انا غير عليه..


راما  طيب وانا هنام فين..


كرم ع الكنبه اللي هناك..مش هتنقصي  حاجه يعني..


نهضت راما بحرج.ما....ليسمعا صوت طرقات على الباب..


كرم يووووه مش هنخلص بأم اليوم ده عايز انام ..مين الغلس اللي جايلنا بالوقت ده


راما بحرج احم انا اسفه اكيد دي ماما..


كرم بحرج احم لينهض من السرير مردفا اجهزي وانا هروح اشوفها..


اومات الأخرى براسها وذهبت لتجهز..


كرم  بصدمه نورهان..


((نورهان ابنة عم كرم كانا يحبان بعضهما جدا ولكنها لم تحتمل حدة طباعه وغيرته الزائده..ليتقدم لها شاب يعمل في دبي ..وتتزوجه وتكسر قلب كرم..وطوال تلك السنوات كان كرم رافض للزواج بسببها لذلك صدمت فور سماعها بزواجه واتت لترى من تلك التي سرقت حب كرم منها))


نورهان ...


كرم ابتلع ما بجوفه بغصه وهو ينظر اليها بشوق ..وهي تحمل صغيرها بين يديها و ترمقه بنظرة انكسار..


سامية والدة نورهان بابتسامه صباحيه مباركهه يابني..


كرم. احم  ربنا يبارك فيكي يا عمتو وهو مازال شادر بملامحها الجميلة والتي لطالما اشتاق اليها..


ساميه ايه  هنفضل عالباب كتير..


كرم .متاخذنيش .اتفضلواا ..اتفضلوو ..


كرم ازيك يانورهان..جيتي ايمتا.


نورهان معزمتنيش على فرحك بس قولت هكون احسن منك واجي ابارك..


كرم معلش كل حاجه جت بسرعه..


ساميه بطيبه اومال فين عروستنا .


في تلك الاثناء دخلت راما..


راما بخجل صباح الخير


ساميه ..اهلا فيكي يابنتي ماشاء الله زي القمر.. ازيك..


راما الحمد لله. ازيك انتي ياخالتي


ساميه..الحمد لله بخير من ساعت ماشفت كرم بالكوشه..وان شاء الله افرح بشوفة عياله..


كرم ربنا يخليكي لينا ياست الكل..


ساميه ويخليك ليا يابني. لتردف..النهارده جبتلكم اكل عشان متتعبش عروستنا بتحضيره..


كرم متشكر ياعمتو..مكنش لازم تتعبي روحك..


سامه ولا تعب وولاحاجه..


أما نورهان بقيت تراقب راما بغصة وألم وغيره وحسرة هي من خطفت حبيبها منها ..هي من اصبحت زوجته وستصبح ام اطفاله ولم تكن راما اقل جمالا من نورهان بل حتى انها تفوقها بتلك الملامح البريئه..ليضرب جرس الباب لتنهض راما بسرعه دي اكيد ماما انا هفتح..في تلك الاثناء اسرع كرم الى الغرفة ليلملم شتاته.


وبعد فترة…بعد ان تعرفت راما ووالدتها على نورهان


كرم يجلس بجانب راما المتفاجئه من تصرفاته الغريبه يحاوط كتفيها بذراعه..وهي ترمقه بحيره..


كرم ايه ياحبيبتي ليه حاطه الطرحه و لينزعلها ليظهر شعرها الحريري. ده حتى كده احلى ومفيش حد غريب لياخذ خلصت من شعرها ويشتمها ويمرر اصابعه بين خصلات شعرها الحريري وهو ينظر الى نورهان محاولا اغاظتها..


راما بحرج حاولت النهوض لكنه تمسك بها ..علي فين ياحبيبتي..


راما بخجل هروح اعمل حاجه نشربها.


كرم استني اجي اساعدك..


نورهان بغيره ايه يا كرم مش قادره على بعدها..متسيبها تاخد راحتها شويه دنتا حتى خنقتها..


كرم اه والله تصدقي مش قادر على بعدها انا قبل راما مكنتش عايش حياة...هي علمتني معنى الحب الحقيقي..


راما نظرت اليه بصدمه...ونورهان تجمعت الدموع في عينيها بقهر..لتحمل صغيرها طيب بعد اذنكم نسيبكم دلوقتي يلاا ياماما..


ساميه مالك يابنتي..


نورها بقهر مفيش ياماما خلينا نسيب العرسان ياخدوا راحتهم..


ساميه بس..


نورهان يلااا يا ماما يلااا..


وغادرت..اما راما فذهبت الى المطبخ...لتتبعها امها..


كرم جلس مكانه يضع رأسه بين يديها ..فقد شعر بالضيق من نفسه..لأنها بكت بسببه….


عند راما وامهاا..


راما عيب ياماما الكلام ده انتي بتقولي ايه..


امها مش عيب ولا حاجه انا بتطمن عليكي …


راما باختناق وكذب ايواا ياماما حصل ارتحتي..


الام براحه اهو كده طمنتيني..انتي كويسه مش كده. في حاجه وجعاكي..ياحبيبتي


راما بدموع وحده خلاص يا ماما كفايه ..حرام عليكي ..كفاية بقى..في تلك الاثناء دخل كرم ووجدها تبكي لتدير وجهها عنه وتمسح دمعها بقهر وألم بسبب اسألت والدتها ...ابتسم كرم بتصنع ..ليهدر ايه ياخالتي زعلتي عروستي ليه ينفع كده…


الام والله يا بني  بس كنت بتطمن عليها.


راما بحرج خلاص يا ماما ارجوكي.


كرم..مالك يا حبيبتي زعلانه ليه ليجذبها اليه بابتسامه..متخفيش يا خالتي..راما كويسه مش كده..


راما هزت براسها وهي تبتعد عنه اه يماما انا كويسه ..كويسه جدا..


كرم يلااا اعمليلنا قهوة عشان اشربها مع حماتي..


الام بضيق لا معلش هروح انا. كرم لا والله مش مروحه وانتي زعلانه كده..


الام مش زعلانه يابني..بس انا خايفه عليها هيا بنتي الوحيده بس الظاهر اهتمامي فيها مضيقها..


راما بحزن قبلة رأس والدتها سامحيني ياماما والله مكنش قصدي بس انا انا..اكمل كرم كلامها  بضحك مصطنع يعني يا حماتي عروسه و منمتش كويس وهو يغمز راما أمام والدتها التي ابتسمت بسعاده ليردف اكيد هتتعصب من ايه حاجة..


راما احمرت خجلا من تلميحات كرم لتهدر بحرج متزعليش مني ياماما حقك عليا ..احتضنتها والدتها مش زعلانه يا حبيبتي وانا هعوز ايه الا سعادتك..


راما ربنا يخليكي ليا. ياست الكل.


كرم بمزاح ياسلام اطلع انا برا على كده..


الام لا ازاى انت الخير كله ربنا يسعدكم ياحبايبي .مضي بعض الوقت بين المزاح والضحك بسبب روح كرم الجميله بالرغم من تلك الغصه التي ظهرت بحياته من جديد.. لتغادر والدة  راما.وهي مطمئنه على ابنتها..

وراما بدأت بترتيب المنزل..


كرم بحرج احم..احم.. انا أسف..


راما….


غلطة عمري 💔 4


كرم اسف عشان عارف اني زودتها..


راما ببرود محصلش حاجه بعد اذنك…


بقى يراقبها بصمت..وهي تدخل الحمام جلست تبكي بحرقة فهي تعلم انها يجب ان تحتمل أي فعل من كرم حتى وإن أهان كرامتها وكبريائها كأنثى...


بعد مرور عشرة أيام…


راما تحاول قدر المستطاع ان تمضي هذه الأشهر بهدوء وسلام  ودون مشاكل..


اما كرم فقد عاد لعمله ولحياته فهو لايعود الى المنزل الا بوقت متاخر من الليل..لكنها تفاجأت به ذات يوم عاد باكر..


كرم راما اجهزي عشان هنروح نزور حد..


راما مين…


كرم حد غالي عليا جدا وعايز يشوفك ممكن تجهزي بسرعه عشان نتغدا هناك..


راما بهدوء حاضر


بعد فتره اوقف كرم السيارة أمام محل للحلويات ونزل لكي يبتاع بعض منها. لكنه حين عاد وجد راما نزلت من السياره وتتكلم مع شاب وتتحدث معه وهي تضحك ..في الشارع رمى ما بيده على الأرض واتجه اليها والغضب يتطاير من عينيه..


كرم بحده بتعملي ايه ومين ده..


راما بابتسامه ده هاني ابن خالي..


هاني اهلا ازيك يا....


كرم متجاهلا الآخر بغضب مكتوم اركبي..


راما تجمدت مكانها بخوف من نظراته ليهدر بحده بقولك اركبي..


صعدت بسرعه وبخوف ..تحت نظرات هاني الغاضبة ليهدر انت ازاي بتكلمها كده..


كرم ملكش دعوه...ليصعد السيارة ..ويعود الى المنزل والأخرى لم تتفوه بكلمه او ترفع نظرها اليه حتى وصلا المنزل فأسرعت بالدخول وهي بخوف منه ..اما الاخر فقد تبعها وهو غاضب امسك يدها بغضب على فين يا ست هانم..


راما توتر عععاييز ايه..


كرم بغضب مين اللي عماله تقلوا ادبكو انتي وهو بنص الشارع وناسيه ان ليكي راجل وشايله اسمه..


راما بخوف  ههاني اابن خالي


كرم ابن عمك ابن خالك ابن الجن الازرق  اقسم بالله لو لمحتك بس تكلمي راجل لكون موريكي الويل انت فاهمه..


راما ببكاء واختناق بس والل..


قاطعها بحده وهو يجز على اسنانه ويضغط على ذراعها متنطقي فاهمه ..


راما حاولت نزع يدها وهي تقول بشهقات فاهمه فاهمه..


كرم ترك ذراعها لتتألم الاخر ليضرب خدها بخفه هادرا خلي الكم شهر يعدوا على خير مش عايز مشاكل..


راما بشهقات انا معملتش حاجه والله ال...قاطعهم صوت بكاء طفل صغير لتخرج نورهان تعلو وجهها ابتسامه سرعان ما اختفت عندما صرخ بها كرم دون وعي انتي ازاي دخلتي الشقه..


نورهان بخوف من نبرته..نسيت ان ماما معاها مفتاح.وانا خطبت كتير محدش فتحلي قولت هستناكو جوه.


راما ذهبت الى الغرفة وهي تحاول كبت دموعها.


كرم بحده اديني المفتاح ..


نورها اغرورقت عيونها بالدموع وهي تعطيه المفتاح..


كرم تقدري تروحي دلوقتي..


نورهان بدموع انت ازاي تكلمني كده..


كرم تنفس بغضب محاولا ان يهدئ..فهو لم يحتمل رؤية دموعها جلس ليهدر انا اسف يا نورهان متعيطيش خلاص..


نورهان اخذت طفلها واسرعت بالمغادرة ليوقفها كرم على فين..


نورهان سيبني يا كرم ..


كرم حقك عليا متزعليش..


نورهان لو مش عايز تشوفني قولي مش هوريك وشي تاني.


كرم بهدوء ميصحش  ارجع القيكي ببيتي من دون علمي انا بقيت راجل متجوز وليا حياتي ومتنسيش انك متجوزه احنا مش العيال الصغيرين بتوع زمان


نورهان ابعدت يده وغادرت وهي تشعر بالاختناق


كرم جلس مكانه بضياع ..واستلقى على الاريكة..واغمض عينيه..بتعب..


اما الاخرى فقد دخلت الحمام تندب حظها وتبكي حالها...لتخرج وتجده يغير ثيابه اغمضت عينيها وعادت الى الحمام بسرعه لاحظها الاخر ليبتسم بسخريه..هادرا بصوت مرتفع ليغرز سكينه داخل صدرها ..


كرم ايه هتجي عند جوزك وتتكسفي…


اغمضت عينيها بألم على حالها..لكنها تحاول التحمل قدر المستطاع…


وبعد فترة. 


دخل الغرفة ليجدها تعمل على حاسوبها المحمول .. 


كرم بهدوء ممكن نتكلم..


راما اغلقت الحاسوب ونظرت اليه..


كرم احنا عشان نكمل الفتره دي لازم نعمل اتفاق عشان كل واحد يعرف حدوده..


راما اتفضل..


كرم افندم..


راما ببرود اتفضل اديني شروطك


كرم انا مقولتش شروط قولت نعمل اتفاق..


راما ببرود ماشي اتفضل عايز ايه.


كرم بحده  بتتكلمي كده ليه..


راما عايزني اتكلم ازاي..


كرم بحده بنت انت متتعدلي ..


راما بهدوء عكس مابداخلها انا اسفه اتفضل يااستاذ كرم.. كل حاجه عايزها انا هنفذها..


كرم شعر بأنه كسرها بافعاله فهو لايريد ايذائها ولكنه لايريد ايضا ان تتعدي حدودها فهي على اسمه..وزوجته..


كرم انا ليا قواعد كنت راسمها للبنت اللي هاتجوزها..اولا انا مبحبش مراتي تتكلم مع اي راجل باستثناء ابوها او اخوها..ماشي..


راما حاضر..


كرم نظر الى استسلامها واكمل مفيش خروج من البيت الا بأذني..


راما حاضر..


كرم مفيش خروجات مع صحباتك البنات ابدا..


راما اغرورقت دموعها حاضر..


كرم اخدك تزوري اهلك ساعتين بالكتير وارجعك ومفيش مبيت عندهم..


راما مسحت دموعها حاضر..


كرم صوتك ميعلاش على صوتي..


راما حاضر..


كرم لما تشوفيني متعصب تبعدي عني خالص .وحجات البيت تكتبيهالي على ورقه هجيبهالك كلها بس متنزليش تشتري حاجه حتى لو اضطريتي على كده..ومفيش اي وحده من صحباتك تجي تزورك..واه قدمي اجازه سنه عشان مش عايزك تشتغلي وانتي مراتي


راما شهقاتها بدأت تعلوا بس انا مقدرش اسيب شغلي..


كرم وانا مقدرش اسيبك تنزلي الشغل ابدا .قولتي ايه..


راما محاولة التماسك اللي تشوفه..


كرم ماشي انت عايزه ايه دلوقتي..


راما عايزاك تحترمني وتقدرني ومتغلطش عليا..حتى لو شوفتني غلطت بتقولي بالهداوه مش زيي النهارده.


كرم مفيش مشكله بس انتي حاول متعصبنيش..


راما و عايزه اوضه ليا لوحدي..


كرم بسخريه مفيش عشان انتي شايفه ..مفيش الا اوضة المكتب واوضة الرياضه بتاعتي  واوضتنا..


راما بس انا مينفعش انام معاك بنفس الاوضه. 


كرم ليه مش جوزك حلالك..ليردف بسخريه والله حرام عليا 

وحلال على غيري..


لم تحتمل راما كلماته لتنهض وتصرخ بوجهه انت ايه ..دخلت حياتي ليه هااا ليه..مليون مره بقولك عبد الرحمن كان جوزي جوزي لتجلس على الارض وتبكي 

بحرقه.. 


شعر كرم بأنه ازعجها اكثر مما ينبغي فهو يحاول قدر الامكان ان يكون جيدا معها..جلس  مقابلا لها..وقال..

كرم متزعليش يا بنت الناس بس انا بحاول احافظ عليكي وانتي على ذمتي...

راما نظرت اليها بعيون مليئة بالدموع بس انت بتذلني بتذلني قوي ..انا معملتش حاجه ..حرام عليك عبد الرحمن كان جوزي والله العظيم انت اكيد عارف بده. مش كده.

.

كرم انا اسفه والله مكنش قصدي بس انا بحاول احافظ عليكي وانتي على ذمتي ..مهما كان دلوقتي ارتبط اسمك باسمي متزعليش مني...

راما مسحت دموعها ونهضت لتغادر لكنه امسك يدها هادرا متزعليش..

راما مش زعلانه بعد اذنك..لكن اوقفها  هاتفها يعلن عن اتصال اتاها لتصدم من رؤية المتصل..اخذت تبكي وتضحك..


نظر اليها باستغراب مالك.


راما بشهقات عبد الرحمن ..عبد الرحمن بيكلمني..


كرم…


راما….


اللهم صلى وسلم على سيدنا محمد 💚

غلطة عمري 💔 5


كان يحتضنها و يمسد شعرها بحنووو


 كرم اشششش كفايه متعيطيش..


راما وهي تسند رأسها على صدره بشهقات ليه ..ليه ..مردش..عليا..ليه...ليه ....


كرم لا حول ولا قوة الا بالله ..اهدى يابنت الناس...


راما نظرت اليه انت ..انت مشفتش نمرته وهو بيكلمني..مشفتهاش..


كرم شفتها ..شفتها ..اهدي ...انا هشوف قصة المكالمة..دي..


راما بشهقات يعني ..يعني ...مش هو ..االلي ككلمني..


كرم انتي بتقولي ايه ..هو مات وشبع موت ده بقاله خمس شهور..متخرفيش. لو كان عايش ..كان ظهر..ليزيد بكاء الاخرى...ليجذبها اليه هادرا خلاص اهدي وانا والله هشوف ايه سر المكالمة دي ماشي..


شعرت راما بالدفاء بين احضانه وهو يمسد شعرها بحنو..شعرت بالأمان الذي افتقدته دائما..لتغفو بين احضانه هاربة...من واقعها المرير...حملها كرم بعد ان شعر أنها غفت ليضعها على السرير وغطاها وخرج  (( لقد شعر بالشفقة على حالها …لذا قرر اخراجها من هذا الوضع و جعلها تنسى ما حدث ))


عاد في المساء ليجدها ترتعش في فراشها..وتهذي....تحسس جبينها ليجد حرارتها مرتفعة جدا…


حاول ايقاظها لكن دون جدوى ..اتصل بالطبيبه بسرعة وبعد ان قامت بفحصها وكتبت لها بعض الادويه ...واعطتها حقنة اسعافية وهيا مازالت مغيبة عن الواقع...لتغادر..


حملها كرم ووضعها داخل الحمام..فقد اخبرته لطبيبه انها يجب ان تستحم...لتعتدل حرارتها...فتح عليها المياة لتشهق الاخرى وتدهذي تشعر بثقل في رأسها..


كرم بقلق انتي كويسه…


راما بهذيان عبد..اللررحمنن ..سببتتينيي لييهه..


اغمض اخذ يهزها لتصحوا..


كرم راما ..راما اصحى..انتي كويسه..


راما ببكاء..فينك ياعبد الرحمن عملت فيا كده ليه انا قلبي واجعني ببعدك....


كرم احتضنها محاولا استيعابها ليتبلل هو ايضا بالماء ..هادرا هتبقى كويسه ماتخافيش انا جنبك... 


راما.بشهقات انا عاوزه اجيلك.. ياعبد.الرحمن..انت وحشني قوي..الدنيا وحشه من غيرك...


كرم بمجارات لها هنروحله بس انت خفي وابقى كويسه…


راما عبد الرحمن وزاد بكائها...حتى شعرت به يحملها فتحت عينيها بصعوبة لتجده يحملها شعره المبلل تتقاطر منه قطرات الماء على وجههها وهو يحملها ووضعها على حافة الحمام واسرع لاحضار ملابس لها...حاول مساعدتها لتغيير ثيابها.. لكنها في تلك اللحظه استعادت وعيها لتضع يديها على ثيابها هادرة بتعب  بتعمل ايه..


كرم بقيتي كويسه..


راما هزت راسها بحرج ….


كرم كويس خودي غيري هدومك ..لينظر الى ثيابه بضيق وانا كمان هروح اغير..ليتجه الى الباب ..والاخرى تحاول التحرك ولم تستطع..


نظر اليها كرم ليعلم بانها لم تستطيع تبديل ثيابها تنهد وهو يقترب منها هادرا..خليني اساعدك..


راما بسرعه وتعب لا انا هعرف البس لوحدي..


كرم  بابتسامه مش هبص اطمني..


راما بحرج لا..لا معلش..هغير لوحدي..


كرم ماشي ياستي انا هروح اغير لو رجعت ولقيتك بهدومك المبلوله صدقيني هغيرلك انا..وذهب الى الغرفة  ليغير ثيابه..


لتحاول الاخرى الاسرع بتغيير ثيابها….


وبعد فتره وجدها قد بدلت ثيابها ..حملها ..ليخرجها من الحمام..


راما بحرج انا هعرف امشي لوحدي..


كرم مش باين ..هما خطوتين وهوصلك السرير عشان ترتاحي..


راما….


وضعها على السرير واخذ منشفة وجفف شعرها…


راما انت بتعلم ايه..


كرم عشان متتعبيش تاني هنشفلك شعرك..


راما انا هعمل. 


كرم تعرفي وانت تعبانه..


راما ايوا ..


كرم ماشي خودي.. كمان شويه وهرجع اطمن عليكي….


وبعد فتره عاد وهو يحمل الحساء..


كرم عملتلك شوربه شغل كرم ..


راما انت عملتها..


كرم بابتسامه اومال مين..


راما تعبت روحك..ماليش نفس..


كرم لاااا انتي فاكراني معرفش اعمل شوربه ..عشان كده مش عايزه تدوقيها..


راما لا والله ابدا..


كرام وهو يضع الملعقة المليىة بالطعام..طب دوقيها حتى دي شغلي. هتعجبك قوي.


رامت والله ماليش نفس..


كرم عشان خاطر يلااا افتحي بوقك ليطعمها …


كرم هااا ايه رأيك..


راما حلوه..


كؤم عشان تعرفي... بس هااا متتعوديش على كده..


راما بابتسامه ماشي..


كرم يلااا عشان هتاخدي الداوى وتنامي..ليعطيها كرم دوائها ..لتنهض الاخرى..


كرم على فين..


راما هروح انام…


كرم نامي هنا..


راما بس..


كرم وهو يستلقي بجانبها نامي .يلااا..


راما بحرج بس يعني ..مي..


قاطعها كرم هتنامي والا اخدك بحضني..


راما اسرعت واعطته ظهرها محاولة النوم..


ابتسم الاخر ليستدير للجهة الاخرى وينام..


في الصباح الباكر…استيقظ كرم ليجدها مازالت ناىمه تحسس جبهتها ليجد حرارتها اصبحت طبيعيه..تنهد براحه وذهب الى المطبخ اعد فنحان من القهوة وبدأ العمل على حاسوبه في الصالة..


وبعد فتره استيقظت راما بتعب واتجهت الى الحمام لتستحم وهي تظن ان كرم ذهب للعمل..


خرجت وهي تلف المشفة على جسدها لتظهر مفاتنها وتقف امام المرآة و تجفف شعره….


كرم تنهد بتعب وهو ينظر الى الساعه ليجدها تجاوزت العاشره..وذهب ليوقظها لصدم برؤيتها هكذا...فهو لاول مرة منذ زواجهما يراها بتلك الجاذبية..والأنوثة المفرطة. ليتسمر مكانه يراقبها بانبهار ..والاخرى لم تلاحظ وجوده...حتى التفت لتصدم برؤيته..لتسرع الى الحمام بحرج...وكرم اسرع الى الصالة وهو يبتلع مابجوفه بارتباك..هادرا مؤنبا نفسه..انا ازاي وقفت مبلم فيها كده..دلوقتي هتقول عليا ايه..


اما الاخرى فقد كانت تشعر بحرج شديد لتنظر من باب الحمام بعد ان سمعت صوت اغلاق الباب..لتخرج بعد ان اطمأننت انه خرج اسرعت وارتدي ثيابها بحرج…وخرجت اليه لتجده يتحرك في الصالة بتوتر..


كرم فور رؤيتها بارتباك وهو يمسح شعره  احم ..مكنتش اعر..


قاطعته راما بتوتر و هي تنظر الى الارض انا ..انا ..كنت ..فاكره انك نزلت الشغل…


كرم بحرح احم ..مينفعش اسيبك وانتي تعبانه ...ليردف ازيك دلوقتي..


راما وهي تفرك يديها كويسه ..كويسهه..هروح احضرلك الفطار..


كرم..مي..ليقاطعهم صوت طرقات على الباب ..


كرم انا هفتح..ليفتح الباب ويصدم بي …..


💚

غلطة عمري 💔 6


كرم بصدمه تمارا..


تمارا ازيك ياكرم ..


كرم اتفضلي ..ياحبيبتي انتي كويسه عامله ايه..ليه مااتصلتيش عشان اجي اخدك..


تمار الحمد لله كويسه. ...محبتش اقلقك..


كرم امسك يدها ليدخلها بهدوء..


(تمارا ابنة خال كرم واخته بالرضاعه  شعرها اسود طويل يصل لنصف ظهرها وعينان سوداوان مليئتان بالحزن..وبشرة ناصعة البياض..وملامحها هادئه ولطيفه..كطباعها 30سنه اصيبت بالعمى بسبب حادث..وهي ايضا السبب بزواج كرم وراما وسنعرف التفاصيل فيما بعد..))


كرم اتفضلي. خالوا فين..جيتي مع مين..


تمار وهي تتلمس الاريكه لتجلس عليها  ..بابا وصلني وراح شغله عشان قولتله حابه اتعرف على راما..


كرم ينفع كده ليه مدخلش يشرب فنجان قهوه ..


تمار كان مستعجل...راما عامله ايه..


كرم بضيق كويسه ..تمارا صوتك مش عجبني مالك..


كرم انا مش هقدر اكمل بالجوازه دي ياتماراا هما سته شهور وهطلق..


تمارا بهدوء ماشي ياكرم بس ليه..احنا مش اتفقنا سنه..


كرم انتي عارفه كويس اني ماليش في الجواز والنكد ..ده..


تمارا غيرت رأيك عشان نورهان رجعت..


كرم بارتباك انتي بتقولي ايه ياتمارا ...


تمار بضيق ياكرم دي وحده متستاهلاكش كفايه سبتك واتخلت عنك وراحت اتحوزت حد تاني بحية ايه بحجه غيرتك وتحكمك فيه ...دي بتستهبل ..دي ما تيتاهلش حبك ليها ارجوك انساها...

كرم بضيق مقدرش ياتمارا هيا جوى قلبي ..مقدرش انساها واعيش كده ..

تمارا هتنساها ياكرم صدقني بس انت انوي. ومفيش حاجه مستحيليه..وان كان على راما ماشي ياكرم طلقها اما تكلمل الست شهور بس ده ميمنعش انك تشوف حياتك مع وحده تستاهلك..


كرم ربنا يسهل..


تمارا هي مراتك مش هنا..


كرم لا هنا جوى في المطبخ ..نادى. راما ..راما ..تعالي شويه بعد اذنك..


تمار همسه له هي كويسه..


كرم متقلقيش..زي مطلبتي بالضبط.


تمارا متشكره ياكرم..والله معرفش اجزيك ازاي..


راما خرجت من المطبخ..


كرم تعالي ياراما دي تمارا بنت خالي..


راما ببتسامه لطيفه اهلا وسهلا..لتمد يدها..لتصافحها..


راما بحرج..نظرت الى الارض.


كرم همس لها بهدوء معلش عشان تمارا مبتشوفش


تمارا ازيك عامله ايه..

راما الحمد لله. ..مر الوقت سريعا وتعرفت راما على تمارا اكثر واحبتها فهي لطيفة وهادئه جدا ..وبعد مرور اسبوع اصبح كرم وراما مقربان من بعضهما كاصدقاء..ليأتيه اتصال من نورهان.


نورهان ازيك..


كرم الحمد لله ..انتي عامل ايه..


نورهان كويسه..


كرم…..


نورها بتوتر انا اتصلت عشان..اشوفك قبل مااسافر..


كرم بغصه انتي هترجعي تسافري تاني.


نورهان..اقدر اشوفك…


كرم بضيق تحبي نتقابل فين..


نورهان بالكافيه اللي تعودنا نروحله زمان..انا هستناك هناك..واغلقت الهاتف..


نظر كرم الى الهاتف بضيق ليجهز ويلتقي بها..


كرم خلاص هتمشي تاني..


نورهان …..


كرم بضيق عملتي فيا كده ليه..هااا ليه...رجعتي ..وانتي هتسافري تاني عشان توجعي قلبي مش كده..


نورها….


كرم بحده متنطقي رجعتي ليه وماشيه ليه..


نورهان رجعت عشان متخيلتش اشوفك مع وحده تانيه كنت عاوز اعرف مين اللي خدتك..مني..


كرم كدابه  انتي رجعتي عشان تطمني على مكنتك بقلبي وتأثيرك عليا لسه زي مهو ..عشان تتاكدي انك.تقدري ترجعيلي ايمتا ماحبيتي عشان تتاكدي اني لسه بحبك..ولما شوفتي حبك في عنيا واطمنتي دلوقتي هترجعي..تسافري..


نورهان انت انت بتقول ايه ياكرم انا انا


كرم باختناق انتي ايه ها انتي ايه .ليه سبتيني وروحتي اتجوزتي حد تاني وانتي عارفه اني بحبك..


نورهان عشان انت خنقتني بغيرتك وتحكمك بحياتي..


كرم ضحك بسخريه والم..عمره محد اتخنق مالحب لما يحب بجد ..بس انت محبتنيش ابدا…


نروهان انت بتخرف بتقول ايه. ..انا حبيتك بس تحكمك فيا خنقني..


كرم انا بخرف انتي اللي بتخرفي في ستات خسرت جوازها وضلت على ذكراهم..وتانيه خسرت اللي بتحبه ومفكرتش بحد تاني..الا انتي انتي انانيه يانورهان ومبتحبيش الا نفسك انا ندمان اني حبيتك ..عارفه انا عاوز اشيل قلبي وارميه وادعسه برجلي لحد مايصحي على نفسه. انا عايز اكرهك ..عايز اكرهك بجد ..ليغادر ويترك الاخرى بصدمتها فهو لاول مره يقسوا عليها هكذا..شعرت بالضيق حاولت اللحق به ممسكة يدها كرم انا..


نفض يدها امام الناس في المطعم هادرا انتي تنسيني خالص فاهمه مش عايز اشوف وشك تاني..ملعون ابوا الحب اللي يذل صاحبه ليغادر ويتركها تبكي عليه…


ذهب الى احد اصدقائه في الملهى الليلي..


عمار فكها شويه واشرب..


كرم بضيق ابعد عني ياعمار مش طايق روحي..


عمار خدلك كاس وهتنسى الدنيا باللي فيها اسمع كلام صاحبك..


كرم يووووه انت عارف اني مبشربش انا هغور..


عمار استنى انتي هتمشي وانت متعصب كده ..خلاص مش هفتح بقى..هروح اجيبلك حاجه سقعه تشربها..


كرم يكون احسن..


عمار..((صديق كرم المقرب يحبه كثيرا لكنه داىما مخمور ويحب النساء..لذا قرر جعل صديقه ينسى همومه اخذ كأس وقام بتحضير كوكتيل خاص به بحرفيه..))


عمار خود ياعم ده عصير جديد كوكتيل فواكه هيروقك كده..


اخذه كرم وارتشفه..ومر بعض الوقت..


راما قلقت عليه كثيرا تحاول الاتصال به دون جدوى..


اما كرم كان يمشي بتخبط يحاول فتح الباب ولم يستطع..


فتحت رامام الباب بسرعه لتجده بحالة يرثى لها..لتقول بقلق انت كويس..


كرم سقط على كتفيها بوهن هادرا باختناق انتي ليه عملتي فيا كده..


راما بحرج حاولت ابعاده لكنه كان يستند بكل ثقله عليها لتغلق الباب وتأخذه بهدوء..هادرة بضيق انت شارب ياكرم ..كرم انا بحبك اويي بس انتي متستاهليش..حبي..


راما نظرت اليه بصدمه..


ليكمل الاخر ليه يانورهان ليه عملتي فيا كده ..كل ده عشان بحبك..


راما وضعته على السرير..بهدوء..وحاولت الابتعاد لكنه جذبها اليه لتكون تحته هادرا بتغيب انا والله بحبك..


راما حاولت ابعاده بصعوبه ولم تستطيع..لتبدأ بالبكاء..وترجوه بالابتعاد..


لكنه تجرأ اكثر وهو يهمس نورهان ..نوري ..نور حياتي..انا بحبك اوي..ليقبلها والاخرى تحاول الافلات منه وهي تصرخ وترجوه ان يبتعد هادرة اصحى ياكرم ارجوك اصحى انا راما ببكاء وصراخ اما الاخر بقي على حاله..جرحت عنقه باظافرها محاولة ابعاده لكن الاخر مغيب عن الواقع وكأنه ينتقم منها بسبب نورها ليصيب منها مايصيب الزوج من زوجته..ولكن بكل عنف وقسوة....وووو


غلطة عمري 💔 7


استيقظ بتعب وهو يشعر بثقل في رأسها..فتح عينيه بصعوبة ..ونهض ليتجه الى المطبخ..وضع...ركوة القهوة على النار لييتسمر مكانه وهو يتذكر ليلة البارحه...اطفئ الغاز وعاد الى الغرفة بسرعه ..يبحث عنها بقلق..لكنه لم يجدها نادي عليها ..ولم يسمع اجابه..


اسرع امام بابا الحمام ليسمع انين مكتوم..اغمض عينيه بغضب وهو يضرب...رأسه..مؤنبا نفسه غبي ..غبي عملت كده ليه..انا انا ازاي هحط عيني بعينها..بعد..كده..انا.. انا ازاي عملت كده..


تنهد محاولا تهدئة نفسه عله يستطيع التصرف بهذا الموقف المخزي الذي وضع  نفسه به…


اخذ انفاسه بعمق ثم اخرجها بهدوء..وقف امام بابا الحمام يريد فتحه اغمض عينيه وفتحهما ليدخل ويجدها متكورة على نفسها عيناها متورمتان ..وظاهرا عليها التعب تراجعت الى الخلف لتلتصق بالحائط اكثر فور رؤيته. ..


كرم انا..انا...واللهه..


راما..بدموع وصوت مبحوح..ارجوك اخرج..وسيبني لوحدي...بالله عليك سيبني..


كرم راما انا والله مكنتش فوعيي ..والله مكنتش حاسس بروحي ومعرفش حصل معايا ايه وعملت كده ازاي...


راما نهضت بصعوبة ولم ترفع نظرها اليه..لتقول بصراخ وهستيريا اخرج ..اخرج سيبني لوحدي سيبني…


كرم جذبها الي محاولا احتضانها لتهدأ لكنها ضربته على صدره بقوة وتصرخ انا بكرهك ..بكرهك وبكره نفسي..بكرهك انت دخلت حياتي ليه..ليه..


كرم جذبها مرة اخرى اليه ليحتضنها ولم يستطيع منع دموع ندم نزلت من عينيه ليقول باختناق انا اسف والله اسف ..والله معرفش ايه ..اللي جرالي ..اما مش كده صدقيني..


شعر بيديها التي تدفعه بقوة ارتخت..وبدأ يشعر بثقل جسدها بين يديه..رفع وجهها بقلق ليراها غائبة عن العالم..مغمضة عينيها باستسلام..حاول ايقاظهها لكنها لا تجيب..حملها وبخطوات سريعه الى السرير ليسرع الى هاتفه هادرا انا هعمل ايه دلوقتي..


اتصل بالطبيبه بسرعه..وبعد فتره..

بعد انتهاء الطبيبه من فحصها


الطبيبه وهي تنظر له بقرف ..مين الحيوان اللي عمل بالبنت كده..


كرم بقلق هي كويسه.مش كده.


الطبيبه بضيق وهي ترى الندم بعينيه  انا اديتها مهدئ وهتفضل نايمه كمان ساعتين ياريت حضرتك متتعرضش لأي حاجه تزعجها ووبلاش تتعصب اليومين دول..


كرم حاضر..


الطبيبه وهي تنظر الى ذاك التائه الحائر باستغراب ..بعد اذنك..


كرم انا متشكر يادكتوره تعبناكي ..


الطبيبه مفيش مشكله اهم حاجه تاخد بالك منها وبلاش يتكرر ده تاني عشان احنا مش حيوانات وبغابه..احنا بشر..حضرتك...بنحس ولينا مشاعر.


كرم. انزل نظره بضيق..لتغادر الاخرى 


كان كرم تائة وهو يراقب ملامحها المتعبه وجهها الشاحب..اقترب منها وابعد خصلة من شعرها انتثرت على وجهها ليتأمل وجهها البريئ..اغمض عينيه ليتذكر نورهأن حبيبته التي ستسافر ليلاً..ليشعر بانقباض في صدره ..فتح عيناه مرة اخرى ليرى راما نائمة بعمق ..كأنها طفلة صغيرة…


انحنى وقبل جبينها..وهمس لها اسف والله مكنتش بوعيي..ليغطيها جيدا وغادرا مسرعاً..


مر الوقت سريعا وهو يجوب الشوارع بضيق ..بسيارته تائه لايعلم مالذي سيفعله بعذ ذلك وهو يعلم بان مافعله هو خيانة لروجولته ولفتاه أئتمنته على نفسها ….عاد الى المنزل  متأخراً..


ليجدها تعمل على حاسوبها بملامح باهته…


كرم جلس امامها وهو يفرك يديه بتوتر..


والاخرى لم ترفع نظرها اليه…


كرم بهدوء انتي كويسه..


راما بهدوء..اه..وهي تكمل العمل..


كرم راما انا…


قاطعته انا هروح انام بعد اذنك..


لكنه اسرع وامسك يدها ..ليقول انا....


راما…... .


غلطة عمري 💔 8


كرم انا اسف..


شعرت راما بغصة بصدرها بالم لم يحتمل لكنها وعدت نفسها فور استيقاظها ونهوضها من ذلك السرير الذي عاشت به أصعب لحظاتها امس..بأنها لن تبكي أبدا..ولن تضعف أبدا ..لتقول ببرود على ايه ..


كرم بانكسار انا والله مش كده معرفش عملت كده ليه او ازاي صدقيني مكنتش في وعيي.صدقيني


رفعت يدها بهدوء لتمسك يده التي تمسك.ذراعها وتبعدها عنها لتقول بسخرية المته.. مش ده حقك..


كرم انت بتقولي ايه..


راما تنهدت لتقول ببرود انا ماليش حق اعترض ولو عايز تكرر اللي عملته مش همنعك ..


كرم امسك ذراعها لتشعر الاخرى بالألم بسبب ماتعرضت له من عنف امس: هادرا انت مش فوعيك...انتي انتي ازاي تقولي كده..


راما سيبني انت بتوجعني….


كرم هزها بغضب متنطقي..


راما ابتسمت بسخريه..لتقول مش انت البطل اللي سترت عليا واتجوزتني عشان ما اتفضحش..


كرم…


راما وانا هستحملك لحد ما يخلصوا الكم شهر دول..تقدر تعمل فيا اللى انت عاوزه..


لم يحتمل ما سمعه شعر بانها تتحدث عن شخص اخر غيره ..فهو ليس هكذا..ولا يريد ان يصبح هكذا..كيف لها ان تقول عنه هذا الكلام دفعها الى الاريكه خلل اصابعه بشعره هادرا بهدوء حاول تقمصه ...بصي يابنت الناس انا همشي وهسيبلك البيت ..خودي راحتك فيه.. لحد ما الست شهور دول يخلصوا لو احتجتي حاجه كلميني نمرتي عندك وبعد كده كل حي يروح لحاله..وغادر دون ان يسمع اجابتها…


لكنها صدمت من كلماته..ولم تتوقع منه هذا التصرف..


مر شهرا كاملا..في كل أسبوع  في الصباح قبل أن تستيقظ يأتي بمستلزمات المنزل ويغادر...قبل ان تراه..


وفي ذات يوم


 رفعت سماعة الهاتف واتصلت به..


كرم عاوزه حاجه..


راما بتوتر تقدر تجي عشان ماما وبابا هنا .جايني يتغدوا وعايزين يشوفوك..


اغمض عينيه الاخر فهذا الشيء آخر ما يتمناه ان يلتقي بها ويتعامل معها على طبيعته فهو لا يستطيع فعل ذلك بعد كل ماحدث..ليسمع صوتها المرتبك ..لو مشغول أبلغهم بكده..


كرم هكون عندكم كمان ساعه اجيب حاجه معايا..


راما ..لا متشكره..واغلقت الهاتف..


وبعد.فتره يقف أمام الباب يحمل بيديه بعض الفاكهة..تنهد قبل ان يفتح الباب ويدخل ترتسم على شفتيه ابتسامة زائفة..ليرحب بعائلتها..و يعيشوا جو عائلي لطيف ولم يشعروا بشيء ابدا..حتى ودعهم ….


لكنه لاحظ رنين هاتفها المستمر والرسائل التي تصلها وتوترها وارتباكها...شعر بخوفها...وتلك الهالات السوداء تحت عينيها..ووجهها الشاحب.


راما انا متشكره ..عشان النهارده..


كرم انت كويسه مش كده..


راما بارتباك اه الحمدلله كويسه….لكن مازلت تصلها رسائل على هاتفها..


كرم بشك مين بيكلمك ..


راما بتوتر واضح صاحبتي انا هقفل التلفون ماليش مزاج اتكلم مع حد..لتحاول أغلاقه لكنه امسكه منها..هادرا ممكن تفتحيه..


راما بتوتر وخوف انت انت بتقول ايه مالك ومال تلفوني. 


كرم بحده طفيفة افتحي التلفون..


راما حاولت اخذ هاتفها لكنه منعها هادرا انت مخبيه ايه..


راما بخوف ولا حاجه أرجوك اديني موبايلي..


كرم بغضب مش قبل ماتفتحيه ..


راما انت بتقول ايه..


كرم بغضب افتحي الزفت..


راما بخوف مش فاتحاه ددي خصوصياتي وانت مالكش دعوه..


كرم بغضب جذبها من ذراعها متنسيش انك مراتي وعلى اسمي اخزي شيطاني وافتحيه دلوقتي..


راما بدموع حاولت منعها ارجوك سيبني.فحالي بقى..


كرم بغضب اكثر وصراخ وهو يرى خوفها..وقلقها افتحيه..


راما…...


كرم……


غلطة عمري 💔9


كرم بصدمه ايه ده..


راما جلست تبكي بقهر..


كرم بحده متنطقي ايه الصور دي.. والرسايل..و مين اللي يبعتلك  كل ده..


راما تبكي بصمت..


كرم بانفعال وغضب امسك شعرها بقوه متنطقي..


راما بصراخ والم معرفش ..معرفش مين..


دفعها كرم وأخذ يجوب المكان بغضب ..خلل اصابعه بشعرها..


ليهدر متعرفيش ازاي ..ازاي متعرفيش..مش اللي فالصور انتي ...ليردف بغضب ممسكا ذراعها بقوة انتي رحتي للمكان اللي قالك عليه…


راما ماروحتش والله مارحت..لتردف بتوتر والصور دي بيني وبين عبد الرحمن والله..لما كنا ..لما كنا لتصمت وتبكي بحسره على حالها....


كرم بغضب من امتى والتهديدات والرسايل دي بتجيلك ..


راما بشهقات بقالها اسبوع..


كرم...دفعها على الارض بغضب واخذ هاتفها وغادر بسرعة.وتركها تندب حظها المشؤوم


وبعد فتره وصل لمنزل تمارا..


كرم بغضب هو فين..


تمار بقلق من نبرته الحاده .هو مين..


كرم رؤووف فين اخوكي فين .


تمارا بقلق عايز منه ايه..


في تلك اللحظه خرج رؤوف ليقول ببرود عايز ..


لم يكمل كلماته ليلكمه كرم عدة لكمات حتى طرحه أرضا..


اما الاخر لم يتحرك او يدافع عن نفسه ترتسم ابتسامة ساخرة على وجهه..ليهدر ايه حبيتها يا كرم..ليردف باستفزاز انا عارف انها تتحب..


كرم جذبه  ليصبح مقابلا له هادرا راما دلوقتي مراتي واللي يمسها يمسني ..حط عقلك براسك وبلاش تلعب بديلك انت فاهم..ليدفعه ويغادر .


تمارا بدموع وقهر كفايه حرام عليك سيب البنت بحالها.بقى.


رؤوف بغضب ومش حرام انتي ...مش حرام اللي عملوا فيكي..بس صدقيني مكونش اخوكي لو مخدتش حقك منهم..


تمار ببكاء البنت مالهاش ذنب ارجوك ..مش عايزاها تعيش اللي انا عشته..


روؤف بغل صدقيني هخليههم يعيشوا اسواء ايام حيااتهم هخلي القهر اللي عشناها يعيشوه اكتر مننا..


تمارا بصرخ كفايه يارؤوف انت ازاي بقيت كده ازاي .انت.مكنتش كده الكره عماك..كفايه 


رؤوف كفايه انتي خلاص بطلي تعيشي دور الملاك انتي لازم تاخدي حقك..


تمارا بس مش كده..


رؤوف لا كده   ..وغادر..بغضب


في الصباح استيقظت واثار الدموع في عينيها..اغتسلت وذهبت الى المطبخ بوهن..وتعب..لتجده نائم في الصالة..احضرت غطاء وغطته وهي تراقبه..وتتذكر افعاله..هي تعرف جيدا بانها لايمكن ان تكرهه..فمهما كان السبب خلف زواجه منها..سيبقى هو صاحب الفضل عليها طوال حياتها..اغمضت عينيها لتنزل دموعها الساخنه على وجنتيها..واتجهت الى المطبخ..اعدت فنجان من القهوه وجلست في الشرفه تراقب السماء والغيوم..شردة بحالها والى اين ستأخذها تلك الدوامة التي اودت بحياتها الهادئه مهب الريح..ليقاطع شرودها صوته الناعس..


نظرت اليه لتجده يقف بعيدا عنها..


كرم صباح الخير..


راما بهدوء صباح النور..


اخرج من جيبه هاتفا جديدا..ليقول بهدوء..ده موبايل جديد..وخط جديد متديش رقمك لحد الا وانتي واثقه فيه..


هزت رأسها بهدوء وهي تنهض لتأخذ الهاتف..


كرم انا هخش اخد شور سريع انتي جهزي نفس ..


راما بتوتر ليه..


كرم بهدوء عشان هخدك عند اهلك..


راما ..


كرم….


غلطة عمري 💔10


راما بتوتر ليه..امبارح كانوا هنا..


كرم من غير ما تسألي اجهزي..


راما بدموع توشك على السقوط..اخد حاجتى كلها..


كرم لا غيري هدومك واجهزي..عشان عندي شغل اخلصه واعدي اخدك.من عند اهلك.


راما براحه حاضر عبال ماتخلص اكون جاهزه..


بعد فترة اوصلها كرم عند اهلها وأسرع إلى منزله.قام بوضع كاميرات داخل المنزل وأمامه..


ليذهب الى منزل عائلتها..وقضوا اليوم بحب وسعاده..وقد احب والدها كرم كثيراً..


وصلوا الى المنزل..


كرم مالك بتوزعي ابتسامات من ساعت ما رجعنا..


راما بسعادة آسر هيرجع من السفر..


كرم بضيق انتي مبسوطه كل ده عشان هيرجع..


راما انت مستغرب ليه أسر اخويا نصي التاني اللي مقدرش اعيش من دونه من ساعت ما سافر وانا حاسه بالوحدة.. 


كرم ربنا يرجعو ليكم بالسلامه..


راما يارب..لتردف بابتسامه..كرم..


كرم همممم


راما شكرا ليك ..


كرم على ايه..


راما على معاملتك لبابا وماما..


كرم اهلك ناس طيبين ويتحبوا..انا معملتش حاجه ويلاا قومي نامي الوقت اتاخر..


راما بتذمر بس انا مجايليش نوم..عشان انا مبسوطه جدا..


كرم بابتسامه انتي هتعملي زي العيال..


راما بحماس انا مش مصدقه العشر تيام دول يخلصوا عشان اشوف اسر..


كرم لدرجادي بتحبيه..


راما وانت كمان هتحبه لما تقابله..


كرم ماشي ياستي ..بس يلاا روحي نامي..عشان انا كمان اعرف انام..


راما بتذمر ماشي هروح..لتغادر الى غرفتها


كرم استلقى على الاريكة في الصاله وهو يحاول النوم..ولم يستطيع اخرج حاسوبه المحمول وبدأ بالعمل..لتأتيه رسالة على هاتفه من نورهان..


نورهان وحشتني…


كرم …..


نورهان مبتردش عالرساله ليه..


كرم…….


نورهان كرم انت لسه زعلان مني…


كرم……


نورهان متعملش فيا كده ..انا لسه بحبك..انتي بتعذبني معاك ليه..


اغلق هاتفه وهو يشعر بالضيق دون ان يجيبها..ذهب الى المطبخ واعد.كوبا كبيرا من القهوه ..عله يستعيد تركيزه على العمل…


لكنه مالبث ان جلس امام حاسوبه..حتى ذهب الى الحافظة التي تحمل صورهما معا..اخذ يتاملها يبتسم تارة ويعبس تارة اخرى..حتى غلبه النعاس ونام…


اما راما فلم تستطيع النوم..اخرجت كتابا وبدات بالقرأءة..وبعد فتره شعرت بالعطش..لتذهب الى المطبخ..لتراه ينام واضع رأسه على الطاولة وحاسوبه واماه..اقتربت بخطوات هادئه تريد ايقاظه.. اقتربت اكثر وهي تراى ملامحه عن قرب شردة بوجهه لثواني وابتسمت وهي تحفظ ملامحه ..التفتت لتتفاجأ بصوره مع نورهان..اخذت تقلبها ولا تعلم لما شعرت بانقباضه بصدرها..شعرت بالضيق وهي ترى ضحكاتهما معا..والسعاده  في عينيهما..ابتسمت دون ارادة وهي تقلب بالصور لترى صوره وهو يلعب التنس ..وابتسامتة الجذابه تملأ ثغره..ادارت حاسوبه اليها وسحبت كرسي وجلست تقلب بصوره الشخصيه وهي تبتسم..ارتشفت من كوب القهوة امامه..وهي مستمتعه برؤية صوره..حتى غطت بالنوم هي الاخرى..رأسها بجانب رأسه..


لكن هذه المره ..هو نائمه وبداخله غصه..وهي نائمة وتشعر باالسعاده تغمر قلبها ..


غلطة عمري 💔 11


استيقظ كرم وهو يتحسس عنقه وظهره بألم من النوم الغير مريح..لينظر بجانبه ويراها غارقه بالنوم تستند على ذراعيها تغطي عينيهها خصلات من شعرها..نظر اليه ليتنهد بتعب ابعد خصلات شعرها هامسا..


كرم بهمس راما...راما..


راما بنعاس مممممم لتبعد يده.وتستدير الى الجهة الاخرى وتنام


كرم بابتسامه قومي يلاا قومي نامي على سريرك..


راما ايوا..ايوا ماشي..ماشي..لتكمل نومها..


كرم بضحك على مظهرها ..نهض وهو يفرك عنقه بتعب..ليحملها..ويضعها على السرير..غطاها جيدا..وذهب الى الحمام اخذ حماما ساخنا وبدل ثيابه وذهب الى العمل..


وبعد فتره نهضت بتعب لتحك مأخره رأسها وتتذكر ماحدث..لتشهق بصدمه انا اي اللي جابني هنا..معقوله كرم..لتنهض بسرعه ..تقف امام المرآة تعدل هيأتها على المرأه وتأخذ نفسا عميقا وتبتسم..وتفتح الباب ..هادرا كرم ..كرم..


لكنها لم تجده لتجلس مؤنبة نفسها هو انتي مش هتبطلي نوم...اهوو مشي قبل مايفطر..لتصرخ غبيه..غبيه..


كل هذا وهو يراقبها من خلال حاسوبه المحمول ترتسم على شفاهه ابتسامه على تصرفاتها..ليقاطعه رنين هاتفه وكان عمار صديقه.


كرم  بحده مش قولتلك مش عايز اعرفك تاني بتتصل ليه..


عمار ياكرم والله كنت عايزك تروقي مكنتش اعرف انك هتزعل كده..


كرم بحده اروق ايه انت خلتني اغلط غلطه مش هسامح نفسي عليها ابدا..


عمار  والله مكنش قصدي..


قاطعه كرم بانه اغلق الهاتف بوجهه..بغضب..


مر اليوم سريعا..كان كرم بين الحين والاخر يراقب راما احيانا تشاهد التلفاز..وحضرت الطعام. ..شاهدها وهي تكلم صديقتها المقربة..ولاول مره يراها مرحه مع احد وعلى طبيعتها وتضحك كثيرا..شرد بابتسامتها..للحظات قبل ان يحرك راسه بالرفض مؤنبا نفسه هادرا انا بفكر بايه دلوقتى..لينهض ويتجه للمنزل..وبعد فتره


كرم بابتسامه عامله ايه..


راما كويسه...بس انا زعلانه..منك.


كرم ليه بس..


راما ينفع تمشي الصبح من غير فطار..كان لازم تصحيني..


كرم..بضحك منا صحيتك كتير..بس انتي اعوذ بالله نومك تقيل قوي..


راما بحرج  انا كده يا أكرم ماشي..


كرم بهزر يابنتي... هااا هنتغدا النهارده والا كمان مفيش غدا..


راما لاا دنا عملالك اكل هتاكل صوابعك وراه..


كرم بضحك ياخوفي اكل صوابعي من الجوع..


راما بغيظ بطل بقى ..


كرم خلاص ..خلاص ...ياستي احنا بنهزر …


راما ماشي.هروح احط الاكل ..وانت روح غير هدومك وتعالى.. 


بعد مرورعشرة أيام..تحسنت العلاقة بين راما وكرم جدا..


لتتصل راما بكرم ايوا ياكرم..هتيجي ايمتى..


كرم وهو يراقبها تجهز لاستقبال اخيه..بابتسامه ماشي بس قدامي ملف اخلصه واجي..


راما بتذمر احنا هنتأخر كده...


كرم ياستي هخلص واجيلك. سلام دلوقتي..


راما بضيق ماشي سلام..


وبعد لحظات كان كرم يعمل على الملف الذي امامه..ليلقى بنظرة على الحاسوب ليجد شخصاً يجذب راما من شعرها ويضربها...وووووو


اللهم انا نعوذ بك من الهم والحزن ،ومن العجز والكسل،ومن غلبة الدين وقهر الرجال💚


غلطة عمري. 💔 13


دفعته عنها بقوة..وصوتها يعلوا..انت اجننت ياعبد الرحمن ..


جذبها اليه مرة اخرى انتي مراتي ياراما عارفه يعني ايه يعني ده من حقي..


ابتعدت عنها بغضب لا انا مش مراتك انا مرات حد تاني ..امني على بيته وشرفه..


انتي بتقولي ايه انتي مراتي فاهمه مرايتي..


راما بالم امشي من هنا .. امشي عشان عمري ما هغدر بكرم واخونه واخون ثقته فيا..جذبها محاولا تقبيلها غصبا لتصعفه بقوة وتجلس على الارض بانهيار هادرةً اطلع برااا..برااا..ارجوك اطلع…


رمقها بنظرة توعد وغادرا وهو يهددها بالعوده..اما راما فقد زاد بكائها اكثر..و تعالت شهقاتها..


عودة💫


استيقظ من شروده على رنين هاتفه...ليجده عمار..


كرم بغضب  مش قولت مش عايز اسمع صوتك..


عمار كرم ارجوك خلينا نتفاهم والله .. مكنش قصدي ازعلك..والله وحشتني قعدتك..ياصاحبي..خلينا نتقابل ونتكلم..


كان كرم بحاجة للخروج من تلك المتاهة التي هو بها..لذلك.وافق..


كرم ماشي اشوفك فين..


عمار بنفس المكان..


كرم لا مش هجي هناك تاني..تعالي نمشي عالنيل عشان انا بحاجه اتكلم مع حد


عمار بالوقت المتأخر ده..


كرم لو مش عايز مفيش مشكله..


عمار لا ياعم ماشي هشوفك هناك..


__________


عند تمارا


الخادمه مالك يا ست هانم


تمارا بضياع……


الخادمه امسكت الهاتف وسألت مين ..لكن كان الخط قد قطع..


الخادمه انتي كويسه .


تمارا بدموع طلعيني اوضتي..عايزه ارتاح..


الخادمه ياس..


تمارا بصراخ طلعيني اوضتي..


الخادمه حاضر حاضر..


وبعد فترة كانت تستلقي على سريرها…


تبكي وهي تتذكر ماحدث في ذلك اليوم…


فلاش باك..💫


تمارا دي رساله من آسر عايز يشوفني....


صديقتها مش كنتوا مع بعض من شويه...وودعك قبل مايسافر .


تمارا بقلق ايوا  ..انا هتصل بيه..لكنه كان يفصل المكالمات..لتأتيها رسالة منه..


^^متتصليش ياحبيبتي مقدرش ارد عليكي عشان معايا ناس.تعالي بعد عشر دقايق هستناكي بالعربيه عشان في حاجه مهمه جدا.متتأخريش عشان ماأتأخرش عالطيارة بتاعتي.^^


تمارا بقلق تفتكري في ايه..


صديقتها ان شاء الله خير..


تمارا يارب…


وبعد فتره


اقتربت من سيارته..فتحت الباب لتصعد لكن فجأه تلقت ضربة على رأسها لتسقط مغشيا عليها…


وبعد يومين استيقظت في إحدى المشافي ..


وعلمت بأنه تم أغتصابها وقد خسرت نظرها..


لم ترى ملامح عائلتها ولكنها كانت تشعر بألمهم وانكسارهم من خلال صوتهم..


مرت عليها ايام وشهور خسرت والدتها ووالدها فلم يحتملا ماحدث لابنتهم وكلام الناس عنها.. كانت راما..تنتظر الموت تعيش بلا روح ..لديها أخوين اثنين اخوها رؤوف.من والدتها ووالدها ..وأخيها عبد الرحمن من والدتها فقط...يحبانها جدا ومتعلقان بها لذا قررا الانتقام.


باك💫.


استيقظت من شرودها على يد عبد الرحمن الحانية تمسح شعرها بحنو..


عبد الرحمن مالك ياحبيبتي بتعيطي ليه..


تمارا…..


عبد الرحمن عرفتي ان الك***رجع والله لذله واهينه ياتمارا وبعد كده هاخد لك حقك منه..


تمارا تتلمس حتى امسكت يده ..ارجوك ياعبد الرحمن ارجوك ياحبيبي انا عارفاك انت حنين..وطيب متمشيش ورى رؤوف وسيب البنت بحالها..


نفض يده منها..انتي بتقولي ايه انتي اكثر وحدة عانت بسبب اخوها ال*****بس والله لناخد لك حقك منه واذله وافضحه كمان..


تمارا بصرخ مش عايزه حقي مش عايزاه .. البنت مالهاش ذنب..وانا عارفه ومتاكده انك بتحبها..


عبد الرحمن مدام بتعرفي اني بحبها ليه خليتي كرم يتجوزها..


عشان عارفه انك عايز تفضحها.وتنتقم من اسر وبتهرب من حبك ليها.وانا مش عايزه اي بنت تمر باللي مريت فيه عشان خاطري ياحبيبي..


عبد الرحمن لا انا هخليها تتمنى الموت وهذل اخوها فيها..


تمارا انت بكده مش بتنتقم من أسر ..انت بتحرق قلبك وقلب وراما معاك..


عبد الرحمن واحرق الدنيا كلها واخليه يعيش الغصه اللي عشناها انا واهلك ده ابوكي وامك  ماتوا بحسرتهم عليكي. 


تمار ببكاء كفايه حرام عليكو كفايه..


ليأتيها صوت رؤوف من بعيد مش كفايه ياتمارا زي معيشنا القهر والكسره هنخليه هو وعيلته يعيشوها هناخد حقك ونكسره ونذله فاخته.. وهنخليها يحس بالضعف اللي حسيناه ياتمارا بالعجز اللي كنا فيه وانت بتموتي بين اديني..واوعدك بعد.كده نسيبهم فحالهم..


تمارا زاد بكائها..


__________________


عمار بعد ان اخبره كرم بكل شيء مع الاحتفاظ بخصوصيات وسمعت راما..


عمار يعني مراتك جوزها الاول طلع عايش..


اوما الاخر برأسه بضيق..


عمار هتعمل ايه دلوقتي..


كرم بتعب مش عارف ياعمار حاسس اني متلخبط ومش على بعضي..


عمار انت بتحبها..


كرم بحب مين انت ..واعي للي بتقوله انا عمري كله محبتش الا نورهان هي الوحيد اللي فقلبي ومش قادر انساها..


عمار اومال مالك متلخبط وتايه كده..


كرم معرفش ياعمار معرفش..


ربت على كتفه عمار ربنا يعينك ياصحبي..دي حاجه مش سهله..


____________


في الصباح عند راما وكرم..


استيقظ كرم بتعب فطوال الليل لم ينم..ليجدها تجلس بمكانها المعتاد تسحتسي قهوتها بهدوء..


ذهب واغتسل واعد فنجان من القهوه..ليأتي اليها


كرم بهدوء صباح الخير..


راما بابتسامه باهته صباح النور..


كرم  هنزل الشغل ..تحبي اوصل


قاطعته راما طلقني..


كرم….


راما….


غلطة عمري. 💔 14


عند تمارا..

سمعت صوت جرس الباب ..لتتلمس حتى وصلت له فالخادمه لم تاتي بعد ..فتحت الباب.


كان آسر تعلو وجهه ابتسامة فور رؤيتها جذبها الى احضانه وحملها من خصرها ودار بها وسط صدمت الاخرى....


اسر بحب وحشتيني ..وحشتيني ..وحشتيني جدا جدا جدا..ليه اتصل فيكي مش بتردي ..انا عارف انك زعلانه اني سافرت بس مش لدرجه دي.


تجمدت ملامحها افلتها ووضع جبينه على خاصتها..مقدرتش اتحمل بعدك ..قررت اجي نتجوز ونسافر مع بعض..طبع قبلة بجانب شفتيها..وقلبه سعيد لانه رأها..


اما هي جلست على الارض تبكي بقهر..وهي تتذكر احداث ذاك اليوم المشؤوم.


اسر بقلق حبيبتي بتعيطي لي بصيلي هنا..مالك..


تمارا انا بكرهك ..بكرهك اطلع براا رجعت ليه ليه..


آسر بصدمه انت..انت بتقولي ايه..


تمارا..


_____________


كرم ببرود انتي طالق..


راما وقفت بصدمه فهي لم تتوقع ان يقولها بهذه السهوله..


كرم جهزي حاجتك هروح مشوار واجي اوصلك عند اهلك..


راما بغصه مالوش لزوم انا هتصل ببابا يجي ياخدني..


كرم بجديه هوصلك انا عشان هتكلم مع باباكي ..ليغادر ويتركها….


 بكت راما بقهر فهي لاتعلم لما شعرت بتلك الغصة  تسيطر عليها عندما طلقها..اتصلت بصديقتها لتأتيها..


امام كرم فقد كان تائه فمالذي سيفعله الان وهو لا يعلم لما طلقها بهذه السهوله ..


____________


آسر بصدمه انتي بتقولي ايه انا...انا اعمل فيكي كده..كدب ..كددب ياتمارا .كدب والله كدب


تمارا زاد نحيبها..لتقول بشهقات انت خلتني اخسر كل حاجه ..عايز مني ايه تاني ...اطلع من حياتي حرام عليكي ..كفايه اللي عملتوا فيا وبأهلي..


آسر انا معملتش حاجه والله معاملتش حاجه..تلفوني اتسرق مني بالمطار..وعربيتي ادتها لخالد يوديها بيتنا..ليقف بصدمه..خالد..لااا لا. خالد مستحيل يعمل كده…


تمار كانت منهاره والاخر مازال مصدوماً..


اقترب منها أسر تمارا انت انت تصدقي اني اعمل فيكي كده ..


تمارا….


آسر انطقي قولي اي حاجه..


تمارا امشي من هنا يا اسر ..امشي.


آسر بضياع انا همشي بس صدقيني هرجع من تاني..وهثبتلك اني مش انا اللي عملت كده


ليغادر ويتركها  وحدها وجميع الذكريات تهاجمها..وهناك شيء يخبرها بأن أسر صادق ولم يفعل ذلك..


______________


عند راما وكرم..اخذها واوصلها عند منزل والدها ليسمع صوت تكسير بغرفة اسر..


راما بخوف في ايه ياماما اسر ماله


ام راما مش عارفه يابنتي خرج مشوار ولما رجع دخل اوضته ومخرجش منها.


راما بابا فين..


الام معرفش ليه مارجعش لحد دلوقتي.


راما انا هخش اشوفه..


اوقفها كرم استني..انا هدخل اشوفه..


راما بس.


كرم طرق بابا الغرفة ودخل واغلق الباب متجاهلا الاخرى..


اسر جلس على السرير بغضب وصدره يعلو ويهبط..


كرم مالك يا اسر..


اسر مفيش ارجوك سيبني لوحدي..


كرم مينفعش اسيبك كده ..انت زي اخويا احكيلي ممكن اقدر اساعدك..


اسر….


كرم اسر ممكن تتكلم ومفيش مشكله مالهاش حل..


اسر مش عايز منك حاجه ياكرم تقدر تمشي.


كرم زي ماتحب بس اعرف اني جاهز اسمعك باي وقت..وهم بالمغادره 


اسر ممكن تقدملي خدمه..


كرم...


الحمد لله رب العالمين 💚


غلطة عمري. 💔 15


خرج كرم من عند اسر 


ام راما بقلق ماله اسر يابني. ..


كرم مفيش ياماما هو دلوقتي هدي شويه..


والدة راما ربنا يريح بالك يااسر يابني..ويخليك لينا ياكرم..


كرم قبل راسها ويخليك باست الكل..


لينظر كرم لراما واشار لها ان تتبعه..


اومأت براسها وهي تتبعه بهدوء الى الخارج ليقف امام الباب..


كرم ببرود مفيش داعي تبلغيهم بطلقنا دلوقتي ..


راما بس ..مينفعش ماما شافت حاجتي..


كرم معلش هما مش ناقصين قوليلهم شدينا شويه بالخناقه..وبعدين انا هبقى ابلغهم بطريقتي..


راما بهدوء..ماشي...بس انت اكيد متعرفش اسر ماله..


كرم لا سلام دلوقتي..ليغادر ويتركها بحيرتها…


______


عند تمارا..


عبد الرحمن بانفعال كداب ..اكيد كداب ..انتي مصدقاه ياتمارا..


تمارا…..


رؤوف بتفكير انا برأيي نهدي شويه ياعبد الرحمن..


عبد الرحمن باندفاع يعني ايه انت مصدقه..


رؤوف مش عارف خلينا نهدي اللعب شويه وانت البنت مالكش دعوى بيها .. لحد مانشوف اسر هيعلم ايه..


عبد الرحمن بغضب يعني هيعمل ايه .. انت شكلك مصدقه 


رؤوف يعني فكر فيها...بعد اللي عمله واحد زي اسر هيرجع ليه ويمثل انه مش عارف حاجه..فكر فيها ياعبد الرحمن..وانتي رأيك ايه ياتمارا..


تمارا نهضت من مكانها وعيناها مغرورقتان بالدموع لتتلمس حتى وصلت غرفتها ..وتركتهما بحيرتهما ..


عبد الرحمن هو بيضحك عليكم يارؤوف..


رؤوف يضحك علينا ايه وهو اساسا مش عارف حاجه حتى اللي عملته باخته مش عارفه..


عبد الرحمن بتوهان مش عارف..


رؤوف اهدى كده وفكر كويس ..ومتاخدش اي خطوه لحد مانتأكد...اللي اسمه اسر.هيعمل ايه ..


عبد الرحمن بضياع ..ولو مكنش هو..هنعمل ايه


رؤوف مش عارف..خليها على الله..


عبد الرحمن بغصه ..راما هي اللي خسرت بالحكايه ..دي..


رؤوف رمقه بنظرة...انت بتفكر فيها بجد..انت حبيتها والا ايه..


عبد الرحمن….


رؤوف اتكلم ياعبد.الرحمن..


عبد الرحمن نهض بغضب مش عارف..مش عارف..


رؤوف مش عارف ازاي ..انت حبتها ..حبتها طب لوكنت حبتها عملت فيها كده ليه…


عبد الرحمن بضياع عشان  حق تمارا.ميروحش..


رؤوف دفعه بغضب انت ازاي تعمل بنفسك كده .ازاي....


عبد الرحمن بغضب مش عارف ...مش عارفه.انا هغور ..ليغادر ويترك رؤوف بصدمته…


___________


بعد اسبوع


في مكان مهجور..يحيطه مجموعة من الرجال..


اسر انا متشكر ياكرم ..


كرم ممكن تفهمني بقى..


اسر افهمك ايه..


كرم اي اللي بيحصل ده وليه عايز الرجاله دول. ومين الراجل والست اللي جوه. 


اسر هتعرف كل حاجه بوقتها بس عاوز منك خدمه تانيه...


كرم بس انا لازم افهم ومش هسيبك تضيع نفسك كده ..انت مش هتأذيهم مش كده..


اسر انا ليا حق وهاخده..واوعدك مش هعمل حاجه الا اني اخد حقي..


كرم حق ايه ..انا مش هسيبك تضيع نفسك..


اسر هتعرف كل حاجه بوقتها بس ليا عندك طلب اخير..وارجوك عشان خاطري تنفذه..


كرم بقلة حيله اي هو..


اسر..


كرم بصدمه . .


غلطة عمري. 💔 16


اسر بصدمه  انت تعرف تمارا منين.


كرم بارتباك  بنت خالتي..ليردف بكذب انت تعرفها منين..


اسر ..تمار دي حياتي كلها ليخبره بكل شيء..


كرم بصدمه انت متأكد مش انت اللي عملت فيها كده..


آسر انا انا اعمل بتمار كده ..انا لو بأيدي اخبيها بقلبي..عشان محدش يجرحها..بكلمه فما بالك بكل اللي حصل معاها..


كرم شعر بقبضه في صدره  ..فمن دفع ثمن هذا كله هي راما....


وبعد فتره..


وقف الجميع مذهولين من رؤية ذاك المعلق من يديه وجهه مليئ بالكدمات..يأن بصوت مهزوز وهو لا يشعر بشيء.حوله..


تمارا  لا ترى شيء فقط تسمع صوت انين..


اقترب منها اسر ليقف أمامه رؤوف بجمود عايز منها ايه ..


اسر بصوت مرتفع عاوز اعرف تمارا الحقيقه..


رؤوف بسخريه  حقيقة ايه مش كلنا عارفين الحقيقه واللي عملته بتمارا ..رجعت ليه بعد ده كله..


آسر انا ماليش كلام مع حد معرفوش انا كلامي مع تمارا اللي المفروض تعرفني اكثر من روحها ..احنا قضينا سنين مع بعض..بنتكلم ليل نهار ..ولا مره حاولت اني اقل ادبي معاها بكلمه فما بالك باللي حصل لها..ليرفع صوته عاليا بغصه لتنتفض الاخرى منه انتي مصدقه اني اعمل كده …


تمارا….


رؤوف سيبك من تمارا واتكلم معايا انا..


اسر ماليش كلام معاك انا عايزها تسمع كل حاجه وتحكم بنفسها ليتجه الى الرجل المربوط  رش عليه سطل ماء ليشهق الأخرى..


امسك شعره ليقول بصوت ارعبه اتكلم ياخالد اتكلم يا صاحب عمري..عملت كده ليه..هااا ليهه


خالد بألم من شدة التعذيب الذي تعرض له..


خالد انا حبيتها ..حبيتها جداً. بس هي رفضتني خلتني مسخره لكل الكليه..حاولت معاها مره واتنين وتلاته بس هي كانت ترفضني وتصدني ..وفضلت اسر عليا ..حسيت بكسره ..وخلت الكل يشمت  فيا خلتني اكرهها اكتر..مقدرتش ..كان لازم انتقم لكرامتي..واخد حقي منها..


ضربه اسر بغصه مش انت اول واحد باركلي لما قررنا نتخطب..بعد.مارجع من السفر ..فين كلامك عن الصوحبيه ..في حد يعمل بصاحبه كده ..واخذ يضربه اكثر..ليهجم عليه رؤوف وعبد الرحمن واخذا بيضربانه..بغل وقهر..اما كرم..فقد اسرع الى تمارا التي جلست على الارض تبكي محاولا تهدئتها..


لياتيهم صوت فتاه مهزوز وشهقات عاليه ..ليه...ليه عملت كده..


كانت الفتاه حامل بطنها امامها ^^زوجة خالد^^


خالد بصدمه فريال..


فريال عملت كده ليه ياخالد ابنك هيجي عالدنيا ويعرف ان ابوه مغتصب ..ومجرم ليه ..ليه هما بنات الناس لعبه فأديك مقدرتش توصلها ..تاخدها بالعافيه….ليه دخلت حياتي ...ليه دمرتها وانت بالقذاره دي ليه ..ربنا ينتقم منك يياخالد حسبي الله ونعم الوكيل مش مسمحاك..مش مسمحاك..

خالد برجاء فريال اجوك اسمعيني كنت طايش وقتها ومكنتش فوعيي ارجوكي..


فريال اسمعك ايه كفايه يااخي حرام عليك ..انت هتطلقني وهربي ابني وحدي بعيد عن قرفك وذنوبك ..ابني بريئ منك ياخالد ومن عمايلك..لتتركه وتغادر وسط صراخه ورجائه..


حتى اخرج رؤووف مسدسه..هادراً..متعيطش يا روح امك انا اللي هريحك خالص ومش هتحس بحاجه…عشان تعرف اللي يقرب من أهلي  لسه متخلقش..

اوقفه كرم ووقف بوجهه متعملش كده يا رؤوف اهدى متضيعش نفسك..

رؤوف بغضب ابعد عن طريقي ياكرم عايز ابرد ناري..

كرم لا مش هسمحلك تعمل كده..

اسر بغل وكره انا اللي هقتله ..انت مالكش حق عنده انا اللي ضيع مني تمارا حب حياتي ..البنت الوحيده اللي حبيتها وحافظت عليها طول عمري ..عشان تبقى ليا..

اقترب منه اسر وكرم يحاول ابعادهما..حتى اتاهم .صوت تمارا..خلاص كفايه ارجوكم كفايه...مش عايزه انتقام تاني..احنا خسرنا كتير بالحكايه دي..كفايه كره وانتقام...كفايه..عبد الرحمن خسر وانا خسرت. ..حتى كرم اللي مالوش بالحكايه دي..خسر بسببي..ارجوكم خلوه يغور منه لله..لتنهار باكيه وتردف بغصه..حتى البنت اللي مالهاش ذنب خسرت..ليسرع اليها اخوتها..يحاولون تهدئتها..

اسر بعناد مش هيروح مكان قبل ماخد حقك منه..

كرم ببرود محدش يقدر  يقرب منه عارفين ليه..عشان......


ليصدم الجميع .....


الحمد لله رب العالمين 💚

غلطة عمري 💔 17


كرم عشان البوليس هيجي دلوقتي يمسكوه.


اسر امسك من قميصه بغضب انت عملت كده ليه..


كرم ازاح يده عشان لينا حق وهناخده بالقانون احنا مش بغابة..


اسر دفعه بغضب وهجم على خالد يريد قتله لكن في تلك اللحظة وصل رجال الشرطه وامسكوا به..وابعدوه عن خالد الذي لم يبقى بجسده جزء سليم من شدة الضرب….بقلم نوره عبد الرحمن


كرم بهدوء اقترب من تمارا ليرفعها عن الارض متجاهلا الجميع..يلااا ياتمارا خلينا نمشي..رافقته تمارا ليلحق.بهم الجميع…


اسر..تمارااا..


تماراا…


كرم ادخلها السيارة ليقول بهدوء مش وقته ياأسر خليها يوم تاني..


اسر بس..


كرم ربت على كتفه ليهمس له فكر كويس يا اسر قبل ماتقرر تمارا مش ناقصه تتجرح تاني ..عشان كده سيبها دلوقتي وخد وقتك وسيبها تاخد وقتها..ليصعد بالسيارة ويرافقه..عبد الرحمن الذي اصبح بحاله مزريه..مصدوم ونادم..مالذي سيفعله الأن ..اما ورؤوف..فكان يفكر بحال اخته الوحيده مالذي سيحدث لها بعد.هذا كله..بقلم نوره عبد الرحمن


اما كرم كان يقود السيارة وبداخله غصه..فهو يعلم بأن راما تحب عبد الرحمن وان خيرت ستختاره هو...فهو مجرد شخص دخل حياتها فقد لانقاذ تمارا من حالة الاكتئاب التي أصابتها بعد ان علمت بما فعله عبد الرحمن براما...لكنه وبالرغم من كل شيء فقد اعجب بها..او ربما احبها..فهو لا يعلم ماهو ذلك الشعور الذي بداخله..


بعد يومين


في منزل تمارا..


رؤوف اهدى ياعبد الرحمن اهدى..


عبد الرحمن اهدى ايه..انا دمرت حياتها..هيا مش هتسامحني..


رؤوف بهدوء انت تقدر ترجعلها من غير ما تعرفها باي حاجه..


عبد الرحمن انت شايف كده..


رؤوف ايوا..اي رأيك ياكرم..


كرم بهدوء براحتكم..


عبد الرحمن طب ازاي اتجوزها وهي لسه على ذمت كرم..


نهض كرم بهدوء متقلقش انا طلقتها..بقلم نوره عبد الرحمن


تمارا بصدمه انت بجد طل…


كرم بضيق بعد اذنكم انا هروح عشان اكلم والدها ..


عبد الرحمن بامتنان شكرا ..ياكرم ..شكرا على كل حاجه..


ربت على كتفه العفو بس. خد بالك مرة تانيه حياة الناس مش لعبه..ومحدش يدفع تمن غلط مش غلطه…ومتحاولش تعاقب الناس على حاجه مالهاش ذنب بيها .انت بكده بتدمر روح بريئه..بقلم نوره عبد الرحمن

اوما الاخر براسها..ليغادر كرم بهدوء..وها هو يخطوا اخر خطواته بهذه الحكايه..


في منزل راما..


والد راما اهلا يابني ازيك عامل ايه..


كرم بهدوء الحمد لله ..ليردف بحرج بصراحه ياعمي انا جاي عشان اتكلم بموضوعي انا وراما..


والد راما يبني كل المجوزين بيحصل بينهم خلاف عادي ..انا بقول تدوا بعض فرصه عشان مينفعش من اول خناقه تتطلقوا..راما بلغتني النهارده انكم قررتوا تتطلقوا مينفعش كده..وانا لو لفيت الدنيا كلها مش هلاقي حد زيك يحافظ على بنتي ويصونه..


كرم بحرج والله ياعمي شهادتك اعتز بيها..وكلامك فوق راسي ..بس انا وراما خلاص مينفعش نكمل مع بعض..


والد راما ليه يابني هي مزعلاك للدرجادي…


كرم بهدوء لا ياعمي العفو بنتك ونعم التربيه بس انا عصبي شويه..وانا حاسس اني بظلمها معايا..


والد راما بس ي


كرم انا اسف ياعمي ..ده قررنا واتخدناه بعد تفكير كتير..ان شاء الله بكره ورقتها توصلها وكل حقوقها ..بعد اذنك..


والد راما بيأس..ربنا معاك يابني..


غادر كرم..


في غرفة راما التي كانت تستمع لحديثهم معاً لتنهار بالبكاء بحضن والدتها ..وشهقاتها تتعالى.بقلم نوره عبد الرحمن


والدة راما بس يابنتي اهدي انت بس لو تقوليلي اي اللي مابينكم وتريحيني ..مفيش مشكله مالهاش ..حل..


راما ببكاء خلاص ياماما كرم مش عايزني ..خلاص..


والدة راما احتضنتها محاولة تهدئتها اما والدها فقد تنهد بتعب وهو يسمع صوت بكائها ويشعر بضيق عليها…


بعد مرور شهر.


.طلق كرم راما ..وعاد عبد الرحمن لحياتها بعد ان اخبر عائلتها بانه طوال الوقت كان فاقد للذاكره في المستشفى..وافق والدها على عودت راما لعبد الرحمن علها تنسى كرم وتكمل حياتها...


عند اسر...


 كان يمشي لوحده على النيل يفكر بما سيحدث في المستقبل حتى قرر الذهاب الى تمارا...ليتحدث معها…


________


عند راما وعبد الرحمن..


كانت شارده وعبد الرحمن يتحدث معها بحماس..


عبد الرحمن هتخلص العدة وهنتجوز ..مش مصدق روحي انك هتبقى مراتي خلاص وهنعيش ببيت واحد....


راما…….


عبد الرحمن مالك ياراما سارحه بأيه..


راما……


عبد الرحمن هزها بهدوء راما..راما…


راما ايوا ياعبد الرحمن..


عبد الرحمن بابتسامه  مالك ياحبيبتي سرحانه بايه..


راما بضيق انا اسفه ياعبد الرحمن .


عبد الرحمن باسغراب اسفه على ايه. 


راما مش هقدر ..اكمل معاك انا اسفه..انا بحب حد تاني..


عبد الرحمن بصدمه انت بتقولي ايه..


نهضت راما بسرعه سامحني ياعبد الرحمن مش هقدر اظلم نفسي واظلمك معايا..لتغادر بسرعه وتذهب الى كرم وتترك الاخر بصدمته…بقلم نوره عبد الرحمن


_______


عند كرم…


كان يجلس لوحده حتى شعر بالشوق لرؤيتها...اخرج حاسوبه وبحث في اخر التسجيلات..


ليصدم براما تتحدث مع صديقتها ..وتخبرها بانه قد وقعت بحبه ولن تستطيع نسيانه لكنها تخاف ان يرفضها..لذلك قررت الطلاق.


راما ببكاء انا بحبه ياكرما بحبه اوي بس خايفه..


كرما خايفه من ايه..


 راما خايفه من رفضه...خايف انوا يرفضني .ويجرحنا..


كرما انتي لو بتحبيه لازم تدافعي عن جوازك ..


راما هعمل ايه يعني انا تايهه مش عارفه هعمل ايه..


كرما قوليله اعترفي ليه بمشاعرك قوليله انك بتحبيه وعايزه تفضلي معاه..


راما بشهقات ولو رفضني. هيبقى شكلي وحش اويي.


كرما انتي هتفكري بشكلك قدام جوزك انت وهو واحد يارما..هو المفروض اقرب حد ليكي..بقلم نوره عبد الرحمن


راما بس انتي مش عارفه ..مش عارفه علاقتنا عامله ازاي..


كرما حتى ولو يا حاولي عشان متندميش .


راما…


كرما فكري يارما هي خطوه وحده بس عشان تحافظ على الشخص اللي بتحبيه ..

.سعادت تغلغت داخله..ابتسم ونهض من مكانه بسرعه ليفتح الباب يريد الذهاب لراما ليصدم بي..


غلطة عمري 💔 18


كرم بصدمه نورهان..


نورهان بسعاده وحشتني اوي اوي..عرفت انك طلقت مراتك..كنت متاكده انك مش هتقدر تحب غيري ..


كرم انتي..


قاطعته نورهان انا كمان طلبت الطلاق ورجعت عشانك ياكرم..لتحتضنه..


كل ذلك الحديث كانت تتابعه راما بقلب منكسر ودموع منهمره لتتركهم بهذا الوضع وتذهب الى منزلها…


اما كرم دفعها بصدمه انت اتجننتتي .


نورها لا انا عقلت ياكرم انا لما سبتك كنت مجنونه ومش في وعيي ودلوقتي خلاص رجعت لعقلي..وبعدين اوعى كده عايزه ادخل مش هتعزمني على فنجان قهوه...لتدخل المنزل وكرم مازال مصدوماً..


عند راما وصلت منزلها وهي تبكي بقهر..لتشعر بالم في بطنها وياتي والديها على صراخها وبكائها من شدة الألم ليسرع والدها بإحضار الطبيبه ووووو


____


عند تمارا واسر..


تمارا عايز ايه يا آسر..


اسر عايزك يا تمارا...انا بحبك .


تمارا..معدش ينفع يااسر..


اسر انا بحبك وانتي بتحبيني ليه معدش ينفع...


تمارا……


اسر جلس على ركبتيه امامها وامسك يديها ..حاولت سحب يديها لكنه منعها..


اسر تمارا انا خلاص تعبت من البعد خلينا ننسى اللي فات ونبدأ من جديد…


تمارا مش هينفع.


اسر ليه..ليه بتصعبها عليا ليه..


تمارا باختناق عشان هي صعبه يا اسر انا معتش البنت اللي حبيتها خلاص انا بقيت وحده تاني...لتردف ببكاء ارجوك امشي يااسر ومتجيش هنا تاني..لتنفض يديها منه..حاولت النهوض لكنه امسكها..ليقول متعمليش فيا كده..


تمارا انا حتى مقدرش اشوفك عايزني ابقى عاله عليك..


اسر انت مش عاله انت وافقي بس وهبقى عيونك اللي بتشوفي فيها..


تمارا لا ياأسر ..لا تقدر تمشي دلوقتي..


اسر مش همشي ياتمارا مش همشي ..انا بحبك ..


تمارا بشهقات انت مش هتقدر تنسى اللي حصلي يااسر مش هتنسى ..


اسر هنسى ياةحبيبتي اللي حصل مش بايدك..وانا اساسا نسيته ..


تمارا كدب وبعدين حتى لو نسيت الناس هتفكرك بكل لحظه ..


اسر يغوروا الناس المهم احنا..


تمارا لا يااسر وارجوك امشي من هنا .خلاص بقى ارحمني..


احتضن وجهها بكفيه هامسا تمارا انا بحبك والله بحبك..اوعدك اني هسعدك انت بس وافقي..


ارتمت بين احضانه شهقاتها تعلوا ليحتضنها الاخر..ويربت على شعرها بحنو حتى هدأت لتبتعد عنه..ونادت على الخادمه..


اسر تمارا حبيبتي عايزه ايه وانا اعملهولك…


وصلت الخادمه ..


تمارا مسحت دموعها لتقول للخادمه خديني اوضتي ووصلي الاستاذ عالباب…


اسر بصدمه امسك يدها متعمليش كده فينا..


ابعدت يده بهدوء..لتقول باختناق بعد اذنك..ولتدخلها الخادمه غرفتها وتجلس على السرير تبكي بقهر..


اما الاخر..غادر وهو لا يرى امامه..وصل المنزل ليجد الطبيبه تخرج من غرفة راما..


اسر مالها راما ياماما..


والدة راما بابتسامه مالهاش ياحبيبي ..مبرووك هتبقى خال..


اسر بجد باماما ..


والدة راما ايوا ياحبيبي حامل بقالها شهر ونص..ليردف والد راما احنا لازم نبلغ كرم..


لتخرج راما وتقول ببكاء محدش هيقول لكرم حاجه..


والد راما ليه يابنتي هو لازم يعرف ده حقه..


راما ببكاء ارجوك يابابا ارجوكم جوزتوني بالغصب وكمان عاوزين ترجعوني ليه بالغصب..


والد راما بس يابنتي..


راما مبسش يابابا خلاص لو بتحبوني متقولوش حاجه..لكرم..لتسرع الى غرفتها وترتمي على سريرها…


والد راما اراد اللحاق بها ليوقفه اسر..


أسر خلاص يابابا سيبها انا هكلمها


دخل اسر عند راما ووجدها تبكي بقهر..


اسر مالك ياحبيبتي..


راما ببكاء مفيش بس عايزين يرجعوني ليه..بالغصب وهو مش عايزني يااسر مش عايزني..


اسر مش عايزك ازاي وانا بشوف حبه ليكي بعنيه..


تمارا مش بيحيني يااسر هو بيحب وحده تانيه انا قلبي بيتقطع يااسر..انا بموت ..شفته النهارده وهو حاضنها.. ..انا ليه حظي كده ليه يااسر ..كل مابحب حد يبعد عني ..ليه..


اسر مسح شعرها بحنان فهو ليس بافضل حال منها..اهدي ياحبيبتي ..بعدين مش انت وعبد الرحمن خلاص هتتجوزوا بعد العده..


لا يااسر انا بلغت عبد الرحمن اني خلاص مش عايزاه ..كنت عايزه ارجع لكرم بس..بس..بعد اللي شفته..مش عايزه اشوف كرم تاني ارجوك متخليش بابا يبلغه بالحمل ارجوك يااسر انا هربي ابني لوحدي.


اسر بس يا حبيبتي مينفعش ..كرم لازم يعرف..


راما بدموع ورجاء لا يا اسر انت كمان هتبقى ضدي..


اسر خلاص ياحبيبتي اهدي ..ومش هيحصل الا اللي انت عايزاه…


_______


كرم شربتي قهوتك ودلوقتي مع السلامه..


نورهان انت بتقول ايه ياكرم..انا سبت جوزي وابني عشان نكون مع بعض..


كرم بسخريه..لا كثر خيرك..


نروهان انت بتتريق عليا ياكرم..


كرم خلاص يانورهان قصتنا انتهت لما اتجوزتي واخترتي حد غير..انا مش لعبه فأديكي ..تتحكمي بمشاعري زي منتي عايزه..انا خلاص بحب مراتي وهرجعها..


نورهان بدموع كداب انت بتحبني..


كرم كنت كنت بحبك انما دلوقتي لا مفيش بقلبي الا راما..


نورهان بصدمه انت انت بتقول ايه ياكرم لتحاول الاقتراب منه ليبتعد.عنها بهدوء اتفضلي اطلعي برااا وقولتلك قبل كده مش عايز اشوفك تاني..


لتغادر الاخرى وهي تشعر بمرارة الرفض الذي عانا منه كرم من قبل عندما فضلت رجل آخر عليه..


_____


عند عبد الرحمن ورؤوف


عبد الرحمن خلاص يارؤوف هي سابتني خلاص..


رؤوف بضيق على اخوه اهدى يااخي خلاص مكنتش بنت بكرى تلاقي اللي احسن منها..


عبد الرحمن بالم بس انا حبيتها يارؤوف والله حبيتها..انا لازم اعمل حاجه لازم ارجعها عشان تحبني  تاني


رؤوف…….


______


عند.كرم وقف أمام منزل راما عدل هيئته ارتسمت على وجهه ابتسامه سعيده وطرق الباب عدة طرقات ليفتح له والد راما..


اهلا يابني اتفضل..


دخل كرم وعيناه تبحثان عنها قلبه ينبض بعنف..


ليجلس و قاطعه والدها ازايك ياكرم عامل ايه يابني..


كرم الحمد لله ياعمي..وانت عامل ايه..


والد راما الحمد لله


كرم بارتباك احم بصراحة يا عمي أنا كنت يعني عايز اشوف راما ..


والد راما هي مش هنا يابني ..


كرم هي فين..


والد راما بصراحه كانت مخنوقه بعد ماتركت هي وعبد الرحمن..وخدها اسر معاه..عشان تغيير جو..


كرم بسعاده ماشي ياعمي انا هتصل باسر وهشوف هما فين..


والد راما بحرج مش هينفع يابني..


كرم ليه..


والد.راما عشان. هما سافروا براا البلد..


كرم بصدمة سافروا ازاي..


اللهم يارب افرجها من عندك يا أرحم الراحمين 💚

غلطة عمري  💓 19 الاخير...


رؤوف سيب البنت فحالها يااخي خلاص كفايه اللي عملناه فيها..


عبد الرحمن بس انا بحبها.


رؤوف انت عمرك ما حبيتها..عشان اللي يحب حد مبيفكرش يأذيه..وانت اذيتها يا عبد الرحمن ..خلاص اعتقها ياخي ..خليها تلاقي حد يستاهلها..


عبد الرحمن للدرجادي شايفني وحش يا رؤوف..


اقترب منه رؤوف ليربت على كتفه..لا انت مش وحش..بس انا شايفك تايه مش عارف حاسس بايه..انت محبتش راما ..انت حبيت اهتمامها بيك وحبها ليك..بس حب لا.. عمرك ما حبيتها..عشان اللي يحب مبيفكرش يأذي اللي يحبه..


عبد الرحمن اومال ليه قلبي وجعني كده ..ليه ..


رؤوف عشان انت حاسس بالذنب ناحيتها  ..وكمان لانها حبت حد تاني...الحاجه دي وجعتك..وكل راجل مكانك هيتوجع لما يشوف البنت اللي كانت تعشقه وتحبه..حبت حد تاني..


عبد الرحمن بس انا..


قاطعه رؤوف انت لازم تنساها كفايه اللي حصل لها بسببنا..خليها تعيش حياتها ..مع الشخص اللي اختارته..اتمنالها الخير ياعبد الرحمن..وانت كمان هتلاقي البنت اللي هتحبك..وتعشقك في يوم من الايام


عبد الرحمن..


((هناك قرارات  يجب اتخاذها مهما كان الألم الذي تورثه لنا لكنه في النهاية لسعادة من نحب ..))


رؤوف قوم يا عبد الرحمن الدنيا مبتقفش على حد وانا هروح اشوف اختك ..انا عرفت من الشغاله ان اسر كان هنا ومن ساعتها حابسه روحها بأوضتها..


عبد الرحمن هجي معاك..


رؤوف لا انت روح خذلك شور وصحصح ومن بكرى ارجع الشغل احنا اهمالنا حياتنا كتير ...وتمارا سيبهالي ..ان شاء الله هترجع زي الاول واحسن..


عبد الرحمن يارب يارؤوف 


دخل رؤوف الى غرفة تمارا بعد أن استأذن..


جلس بجانبها…


رؤوف رفضتي الراجل ليه وهو شاريكي..


تمارا…….


رؤوف يا تمارا تتعبي روحك وتتعبينا معاكي ليه..


تمارا…..


رؤوف على فكره هو باين بيحبك قد ايه ..ازاي تطرديه من البيت كده..


انهارت تمارا بالبكاء ليحتضنها رؤوف بقلة حيله.اهدي ياحبيبتي متزعليش روحك..ليه ترفضيه ان كنتي بتحبيه كده


تمارا بين شهقاتها عشان مش عايزاه يتعذب بسببي..


رؤوف يتعذب ازاي يا حبيبتي الراجل شاريكي وبيحبك..


تمارا بس الناس هتفضل تفكروا باللي حصلي..


رؤوف اللي حصلك مش ذنبك..


تمارا عارفه بس احنا بمجتمع مش بيرحم ..يارؤوف..الناس بتحمل البنت الذنب دايما..


رؤوف يعني خلاص مفيش امل..


تمارا مسحت دموعها خلاص يا رؤوف..


((الفراق افضل بكثير من القرب المهلك))


((احبك لذلك سابتعد ..لكن لا تخف ستظل ذكرى جميله بداخلي كقطعة نادرة ...ساحتفظ بك بزاوية في قلبي ..كلما اشتد شوقي اليك اخرجتها))


تمارا  انا عايزه اطلب منك حاجه..


رؤوف عنيا ليكي ياحبيبتي..


تمارا عاوزه اعمل العمليه..عشان ارجع اشوف .


رؤوف بسعاده ده احسن خبر سمعته النهارده..انت كنتي ترفضي دايما خلاص انا هكلم الدكتور واحجز التذاكر عشان نسافر..


تمارا شكرا ليك…


رؤوف بتشكريني على ايه انا لو عليا كنت عملتلك العمليه من زمان بس انتي كنتي رافضه تعمليها..


تمارا عشان كنت فاكره أسر السبب فاللي حصلي كنت بشوف الدنيا كلها سوده ووحشه  مكنتش عايزه اشوف حاجه ابداً .. بس دلوقتي خلاص عرفت ان الدنيا لسه حلوه وفيها ناس نظيفه..


رؤوف ربنا يقومك بالسلامه ياحبيبتي انا هروح اخد موعد واحجز عشان نسافر..


أومأت برأسها بهدوء..


((لن تنتهى الحياة.. نحن خلقنا لنستمر نتعثر بمطبات الحياة و نقف..ولن نستسلم ابداً))


______


بعد مرور عشرة أيام..في المطعم


 كانت راما تجلس تنتظر لوحدها تنتظر أسر...لتتفاجأ بكرم يجلس مقابلاً لها


كرم بابتسامه عامله ايه..


راما بصدمه..كرم..


كرم وحشتيني..


راما مازالت تحت تأثير الصدمة..


ليفرقع أصابعه امامها كرم ايه روحتى فين..


راما هااا..احم ولا حاجه..هو انت جيت هنا ازاي و ليه..


كرم ببرود وهو يعتدل بجلسته انت رايك جيت ليه..


راما بتوتر ممش عارفه..لتنظر الى هاتفها ..انا هروح أسر اتأخر..


امسك يدها ليوقفها على فين اسر مش جاي..


راما بضيق آسر هو اللي بلغك أنال شافرنا  هنا.


كرم لا انا سالت عمي عليكي وبلغني انكم سافرتوا..


راما بقلق وتوتر وقالك ايه تاني..


كرم مقالش..بس انا اصريت اني اعرف مكانكم وفي حد كده غششني وبلغني انكم سافرتوا هنا..


راما بغيظ ماما مش كده..


كرم متزعليش منها عشاني  هي شافتني قلقان عليكي وعايز اقابلك..كانت عايزانا نتصالح..


راما اه...وماما كمان بلغتك اني في المطعم هنا..


كرم بابتسامه لا في دي مش هي أسر..ليشير لها أن تقترب..وهمس بابتسامه جذابه لها اصلك مش عارفه ان عيلتك كلها بقت من صفي واتفقنا عليكي.


راما ماشي يا آسر ..


كرم ايه هتتخانقي معاه ده طلع عيني لحد ما اقتنع اني اقابلك..


راما طيب عايز ايه دلوقتي..


كرم عايزك..


راما افندم..


كرم تنفس بهدوء و ابتسامه علت وجهها...بحبك ...وعايز نتتجوز من تاني يس المره دي هنتجوز عشان بحبك..


توقفت أنفاسها وهي تراه ينطقها هل حقا يحبها هل حقا الان يطلب يدها للزواج....


راما بصدمه هاااا...


كرم   بحبك..وعايز نتجوز


راما انت واعي للي بتقوله…


كرم اومأ برأسها ليمسك يدها عايزاني اصرخ هنا واعملك فضيحه واقولهم اني بحبك..عشان تصدقي..


سحبت يدها راما لتقول بضيق ونورهان..


كرم نورهان مالها ومالنا بس.


راما مش أطلقت عشانك..


كرم انت عرفتي منين..


راما بتهرب عرفت وخلاص..


كرم شبك يديه بهدوء..امممممم يبقى هو ده..


راما بتوتر ايه..


كرم نورهان هي البنت اللي اسر قالي عليها وانت شفتيني حاضنها..لينهض من مكانه ويسحب كرسيه ويجلس بجانبها لترتبك الآخرى..


كرم بس انتي غلطانه على فكره..


راما غلطانه..


كرم ايوااا عشان مستنتيش وشفتي الموقف كله خلاص شفتيها حضنتني و حكمتي ..انت لو كنتي بتحبيني ..كنتي استنيتي تفهمي..


راما بارتباك احب احب  مين ..ومين بلغك أني بحبك..اساساً...انا مبحبش حد..


كرم بضحك انا بقلك انتي بتحبيني  عشان هروبك مني ده..وعشان سبتي عبد الرحمن وقلتيله انك بتحبي حد تاني اللي هو العبد لله ..عشان ابننا اللي عاوزه تربيه لوحدك..وكمان أسر اللي قالي كنتي منهاره من العياط لما شفتيني مع نورهان..


راما بتوتر انا انا لتنهض ..لكنه امسك يدها يوقفها على فين هتهربى كمان...بس يكون فعلمك لو روحتي فين هروح وراكي...


راما عايز ايه ياكرم..


كرم بحبك..


راما كرم انا..


كرم بحبك..


راما…


جذبها لتجلس بجانبه..هننرجع مصر ونكتب كتابنا ونسافر نعمل شهر عسل باي مكان انتي عايزاه..ايه رايك..

راما...

كرم هااا موافقه..


راما بس عاوزه اسالك حاجه..


كرم ايه هيا..


راما انت ازاي عرفت باللي حصل بيني وبين عبد الرحمن..وليه طلبت تتجوزني..


كرم بكذب عشان عبد الرحمن زي اخويا..وحكالي كل


 حاجه..ولما عرفنا انه ابوكي هيجوزك بالغصب .طلبت مني


 تمارا اساعدك عشان أخوها كانت فاكراه ميت...


راما بس..


كرم بضيق بس ايه ياحبيبتي بقا انا جاي كل المسافه دي 


ومسافر عشان اقولك بحبك وانتي عماله تحققي معاي ..طب


 والله حرام عليكي..اراد تقبيل يديها ليبعده اسر ..


أسر  بتعمل ايه ...لا ياحبيبي..بعد كتب الكتاب مش دلوقتي..ويلا اوعى كده عاوز اقعد جنب اختي


كرم بغيظ ايه ياعم عايز اصالحها..


اسر صالحها من بعيد ..ليجلس بينهما…


اسر نظر الى راما هاا ياراما ايه رأيك..


راما ابتسمت ونظرت الى الارض بحرج….


كرم رايها بايه اكيد موافقه..يلاا عشان نسافر..


اسر مستعجل على ايه ياعم..


______


بعد خمس سنوات..


كرم وراما تزوجا وانجبا طفلان..تمارا و حاتم..


عبد الرحمن تعرف على فتاه في العمل وأحبها وتزوجها…


أسر تزوج ابنة عمه واستقر بالقاهرة…


تمارا أجرت العمليه واستعادة نظرها..وسافرت مع رؤوف فرنسا..واكملت تعليمها هناك..وتعرفت على شاب من فرنسا.. احبها وتقدم لخطبتها وتزوجها بعد أن اخبرته بما حدث لها واستقرت معه هناك…


رؤوف اطمئن على اخوته تمارا وعبد الرحمن...وعاد ليغرق بعمله من جديد..


وعاش الجميع بسعادة


*الله عادل بكل شيء..فهو يمنح كل شخص فرصه ثانيه يجب ان يستغلها..


لن تكون النهاية عندما نخطئ مادمنا نتنفس فسيكون هناك فرصة نصحح بها الخطأ و ابواب التوبة مفتوحة دائما..


تمت بحمد الله وفضله💚


جميع الروايات كامله من هنا

تعليقات



حجم الخط
+
16
-
تباعد السطور
+
2
-
CLOSE ADS
CLOSE ADS
close