القائمة الرئيسية

الصفحات

رواية تعالي إلي جحيمي الفصل الثامن والتاسع والعاشر والحادي عشر بقلم أميره الشافعي

رواية تعالي إلي جحيمي الفصل الثامن والتاسع والعاشر والحادي عشر بقلم أميره الشافعي

رواية تعالي إلي جحيمي الفصل الثامن والتاسع والعاشر والحادي عشر بقلم أميره الشافعي


الفصل الثامن.💗. الخطبه


استيقظت مي من نومها فقد ظلت مستيقظه الي ان صلت الفجر ثم قرأت الاذكار ونامت بعد ذلك لساعات قليله 

صلت ركعتين الضحي 

ثم ارتدت فستان رقيق باللون الروز وحجاب مناسب له 

واستعدت للذهاب إلى عملها غير متحمسه 

نزلت من الدار الي الشارع وسارت بخطوات بطيئه الي ان وصلت الي الشركه وصعدت لمكتبها وجدت بسنت جالسه علي مكتبها تتناول طعام افطارها 

وعرضت علي مي ان تشاركها ولكن مي رفضت شاكره 

رن تليفون مي المحمول ووجدت المتصل عمها نور الدين 

نور الدين سلام عليكم يا مي 

مي بمحبه..... وعليكم السلام يا عمي 

نور الدين بتساؤل..... انت فين 

مي بابتسامه..... انا هنا في الشغل 

نور الدين بلهجه آمره.... لأ يا مي انتي في اجازه علشان هتسافري المنصوره تخليهم يستعدو لسفر اسامه وكمان... 

مي. بتساؤل .. وكمان ايه

نور الدين. بلهجه آمره. . ... تقولي ليهم ان انا وشهاب هنيجي بعدبكره نطلبك رسميا من والدتك واخوكي مش بس كده لأ ونعمل خطوبه وكتب كتاب كمان علشان لازم شهاب يعقد عليكي قبل ما اسفر اخوكي 

مي باعتراض وغضب..... لأ يا عمي مينفعش اروح اقول لماما ان ابن عمي جاي يخطبني وبعديها بيوم يجي يخطبني ويكتب كتابي كده ماينفعش

نور الدين بتصميم.. .... يا مي 

قاطعته مي... انا هقول لهم ان حضرتك وابن اخوك جايين وخلي الامور تمشي طبيعي لو سمحت يا عمي راعي مشاعر والدتي واخويا دول لسه ميعرفوش اي حاجه 

نور الدين بتعجب.... ما قولتيش لوالدتك

مي بحزن.... لأ ما بحبش اشيلهم همي 

تعاطف معها نور الدين ولكنه قال

طيب قومي دلوقتي خدي السواق يوديكي للمنصوره وانتي في اجازه مفتوحة لحد ما يخلص الموضوع ده وحاولي تتكلمي معاهم بصراحه اني مصمم على عقد القران 

مي بقلة حيله.... حاضر يا عمي 

وانصرفت من المكتب لتلتقي علي السلم المؤدي للبوابه بشهاب الذي ينظر اليها بتعجب لانها تغادر العمل وهي بالتاكيد لم يمر علي حضورها وقت طويل 

تبادلا النظرات ولكنه لم يكلمها

مي بعد ان مرت من امامه.... يا ساتر دا حتي السلام عليكم مستكبر يقولها 

ونادت علي السائق لتستقل السياره الفارهه وتامر السائق ان يتجه الي المنصوره بناء على اوامر نور الدين بيه 

وكعادتها اغمضت عيناها وحاولت النعاس حتي لا تشعر بطول المسافه وهي ايضا فرصه للتفكير بهدوء 

كيف ستخبر امها بطلب عمها 

افاقت من شرودها عندما وصلت فعليا فقد اصبح السائق يجيد معرفة الطريق 


وصلت لمنزلها ورحب بها اسامه ووالدتها وفرحو كثيرا عندما اخبرتهم انه بالفعل تم الحجز باسم اسامه في مستشفي عالمي 

نظرت لشقيقها بعطف شديد وقالت 

هتروح يا اوسو تشوف موضوع رجلك وان شاء الله بعد الامتحانات هترجع تاني علشان قلبك الطيب يا حبيبي 

دمعت عينا اسامه.... انه صبور وغير ناقم رغم انه شاب في مقتبل العمر منعه المرض من ممارسة اي نشاط مثل اقرانه . .. 


وقال بلهجه شاكره... ربنا يخليكي يا حبيبتي تعبتك معايا 

شششش قالتها مي وهي تضع اصبعها علي فمه ليصمت واضافت.... انت روحي يا اسامه عارف يعني ايه روحي صحيح بيني وبينك اربع سنين بس بعتبرك ابني 

عانقها اسامه بمحبه وشكر 

كم تشعر مي بالراحه وهي مع عائلتها

اخذت مي تقص عليهم نوادر لولو واميمه 

ويتضاحكون معا 

نظرت نادره لاسامه بمحبه وحنان وقالت 

ما بيبقاش اسامه فرحان كده يا مي الا وانتي هنا ربنا يخليكو لبعض 

ثم اضافت تداعب ابنها.. تقوليش مي هتقعد معانا طول العمر ماهي مسيرها تتجوز 

اسامه بغضب طفولي.... لأ انا مش هفترق عن ميوشه ابدا ما اقدرش اعيش من غيرها

مي بمحبه.... حبيبي يا اس اس ولا انا اقدر اعيش من غيرك.

نادره بسعاده.... طب علي فكره حكمت كلمتني تاني عاوزاكي لسمير وقلت لها لما تيجي من شغلك اخد رايك 

ابتسمت مي وقالت .... سمير جارنا ال ف العماره ال قصادنا. يااااه دا انا مشفتوش من ايام ماكان اسامه وبكر اخوه بيتخانقو وانزل جري افرق بينهم والاقيه هوا كمان جاي يحوش بكر عن اسامه ويضربه 

اسامه بطفوله وهو يثني شفتيه بضيق. اهو علشان بكر الغلس دا عمري ما اجوز اخوه لمي 

نادره ضاحكه.... يا اخويا دا خلص كلية صيدله وبقي دكتور اد الدنيا وراح السعودية من كام سنه وفرش شقه علي المشايه في احلي حته فيكي يا منصوره 

اسامه بغيظ.. برده مش هيتجوز مي علشان بكر الكثيف 

ضحكت مي كثيرا علي طريقة اسامه الطفوليه 

وقالت.... طيب عموما فيه عريس تاني يا ماما. غير سمير متقدملي 

نادره واسامه في صوت واحد...... مين 

مي بتردد.... اااا عمي نور الدين طلب ايدي لشهاب ابن اخوه 

نادره بجديه.... يعني ابن عمك 

مي بتاكيد.... ايوه يا ماما لشهاب ابن عمي سليم الله يرحمه 

اسامه بمكر..... وانتي بقي قلتي له ايه

مي بهدوء ...وافقت بعد اذنكم طبعا وان شاء الله يومين وهيجو يطلبوني رسمي 

نادره.... هوا بيشتغل ايه 

مي... مهندس يا ماما متعلم بره 

اسامه.... ما شا ء الله عقبالي وابقي مهندس 

مي بحنان.... ان شاءالله يا حبيبي 

بس هوا بقي بيشتغل مدير في شركة نور الدين ال هو ا من اصحابها 

نادره.... بسم الله ما شاء الله وانتي مرتاحه له يامي 

مي بابتسامه مصطنعه.... اه طبعا هوا انسان محترم ودوغري 

اسامه بسعاده..... خلاص اكيد انسان محترم زي عمك نور الدين 

مي بسخريه..... اه طبعا امال ايه 

اسامه بدلال.... فين الغدا يا ندوره هنقضيقها حوارات 

قامت نادره لتحضر الغداء وتضعه علي الطاوله وقالت.... يلا يا ولاد الغدا جاهز 

صاح الاثنين في صوت واحد بعد رؤ يتهم للطعام

محشي يا جماله يا جماله

جلست مي تاكل بسعاده مع اسرتها الصغيره فختي فيلا نور الضخمه ليس فيها دفئ العائلة التي تجده مع امها واسامه 


في فيلا نور الدين. علا صياح شهاب 

لا يا عمي المسخره دي مش هتحصل انا اسافر المنصوره واروخ اطلب ايدها ليه 

انا قلت اني عاوزها اصلا دي بلوه واتخدفت عليه دي بت لزقه وسقيله

نور الدين.... ما تحاولش مهما عملت هتيجي وجمال كمان هناخده معانا 

شهاب بغضب .... خلاص روح اخطبهاله

نور الدين. بحده ... . هيه اختارتك انت 

شهاب. بتهكم... ... وانا مش بضاعه علشان الهانم تختارتني وانت عارف اني مستحيل اقبل وضع زي كده

قاظعه نور الدين..... مش كل بنت في العالم زي جيرمين مي متربيه

شهاب بغضب. ارجوك يا عمي ما تجيبش السيره دي تاني ابدا 

نور الدين بشفقه علي ابن اخيه..... انت وعدتني بعد ما تحدتني مره واخترت جيرمين انك عمرك ما تعصيني تاني 

شهاب.بغضب وحزن .... انا بكرهم كلهن جيرمين ومي وكل ست في الدنيا

نور الدين بمكر .... وشهد 

شهاب .... شهد اختي 


فيه ستات كتير كويسه زي شهد وزي مرات عمك ال ربتك 

شهاب بمحبه ... الله يرحمها 

نور الدين... انا هطلب مي واعرفها اننا هنزورهم ويكون في علمك انت هتكتب كتابك عليها بكره ان شا الله هنعمل خطوبه وكتب كتاب سوا واخرج عليه مليئه بالمشغولات الذهبيه و قال 

دي الشبكة ال هتقدمها

لها وتبقي تاخدها تجيبو الدبل بعدين 

شهاب..باعتراض ... يا عمي 


نور الدين.باصرار.. خلاص يا شهاب اتتهينا 


هنروح بكره السواق وصلها وعارف الطريق 


اتصل نور الدين بمي بعد صعو د شهاب لتاكيد لياكد زيارتهم لاهل مي


وضعت مي السماعه وقالت... ماما عمي بيقول هيجو بكره مش بعده ومصمم علي كتب الكتاب 

نادره.... ايه دا يا مي يا بنتي هوا سلق بيض اول مرة نشوفه يخطبك ويكتب كتابك ليه كده وليه السربعه دي

مي.... معلهش يا ماما عمي سالني وانا وافقت وبعدين لازم ننهي الموضوع ده علشان نفوق لعملية اسامه 

حينما ذكرت عملية اسامه ومصلحته لانت نادره قليلا


ظلت نادره وكذلك اسامه غير مقتنعين بما قالته مي بخصوص عقد القران ولكنهم في اخر الامر وافقوها 

في الغد.... رفض شهاب ان يضحك علي نكات جمال الذي طول الطريق من القاهرة إلى المنصوره وهي يلقيها علي اسماعه واسماع عمه 


وصاح شهاب.... اسكت بقي يا جمال صدعتنا 

جمال.... يا شيبو اضحك محدش واخد منها حاجه يا جدع 

جلس نور في الكرسي الامامي بجوار السائق وركب شهاب وجمال ف الخلف وبجوارهم الماذون الذي احضره عمه والذي ظل صامتا يذكر الله طيلة الطريق 

جمال.. .. بقي دا منظر عريس رايح يخطب امال لو رايح يطلق بقي ويقهقه 

وعمهم نور الدين يبتسم ويبدو مؤ يدا لكلام جمال 

وصلت السياره اسفل العماره التي تقطن فيها عائلة مي 

وصعدو الي الشقه حسب وصف مي لعمها

عملت مي علي ان تبدو شقتهم.بافضل حال 

واستقبلهم اسامه وهو يعرج 

جلسو في الانتريه المريح وجا ءت ام مي لترحب بهم وهي تظن ان جمال العربس فهو مبتهج 

اهلا وسهلا نور الدين بيه اهلا وسهلا بيكم 

اتفضلو

نور الدين. انتي مرات محمود ابن عمي انا دلوقتي عرفت مي طالعه حلوه لمين 

ضحكت نادر لهذا الاطراء 

وجلس نور الدين يتحدث معها تاره ومع اسامه تاره 

دق جرس الباب وفوجئت نادره بحكمت جارتهم 

نادره... اهلا يا حكمت تعالي 

حكمت... قلت اجي اشوف مردتيش عليه ليه انتي عندك ضيوف 

نادره... اه اتفضلي دا عم مي وولاد عمها 

حكمت... طيب كويس علشان اعرف رايكم ادام اهلها الدكتور سمير مستعجل 

همست نادره في اذن جارتها..... مش دلوقتي يا حكمت

نور الدين.... فيه ايه يا ام مي 

حكمت... كل خير انا طالبه ايد مي للدكتور سمير ابني ونادره قالت لما مي تيجي من شغلها اسالها شفت مي ف البلكونه قلت اجيلها واديك عمها برده منتش غريب 

نور الدين.... احنا اسفين يا مدام مي اتخطبت لابن عمها واحنا جايين نقرا الفاتحه ونكتب الكتاب كمان 

نظرت حكمت لنادره وقالت... طب ما قلتيش ليه يا ام مي يا ستي كل شئ نصيب حتي الدكتور سمير يا خذ دكتور ه زيه وانصرفت وهي غاضبه

قال نور الدين.... قلتي ايه يا ام مي ننقرأ الفاتحه ونقدم الشبكه والشيخ هيكتب الكتاب 

نادره.... انت عمها في مقام والدها وال تشوفه يمشي بس لو ممكن ناجل كتب الكتاب لبعدين يكون احسن

نور الدين.... لأ معلهش خلينا بالمره نكتب الكتاب واوعدكم اعمل لها فرخ محصلش 

نادزه. بعدم اقتناع ... ال تشوفه انت في مقام ابوها برده

شعر نور الدين بالسعاده والراحة لرد نادره عليه ونظر لها باعجاب وقال

علشان كده عرفت مي طالعه محترمه لمين 

ابتسمت نادره وشعرت بالسعادة فعم مي يشيد بتربيتها 

نور الدين.بتساؤل... فين مي هيه اكيد قالت لك اننا اتفقنا علي كتب الكتاب 

نادره.... ايوه قالتلي واعترضت 

نور الدين ... ان شاءالله عمرك ما هتندمي انتي بتدي بنتك لابن عمها وهيه هتعيش معاه ومعايا في نفس الفيلا بتاعتي وهتبقي مبسوطه جدا انا بوعدك 

امال فين مي 

نادره... جوا بتحضر الغدا 

نور الدين بامتنان.... لأ مالوش داعي احنا هنمشي علي طول بعد ما نكتب الكتاب 

اسامه... مستحيل حضرتك تمشي من غير غدا النهارده خطوبة اختي وكتب كتابها وانتو لازم تتغدو معانا


اصر نور الدين ان يعقدو القران قبل الغداء ونادي علي مي التي كانت ترتدي ملابس خروج.عاديه 


فجلست في مقابل شهاب ليبدأ المأ ذون في مراسم عقد القرلن 

ويردد شهاب وراء الماذون طلب الزواج

وتردد مي بحزن وهي تشعر انها تسلم نفسها الي الموت لا الي زوج وشهد جمال وعمها علي عقد القران واختارت اسامه ليكون وكيلها رغم صغر سنه الا انه اخوها الوحيد 


وبعد الانتهاء من عقد القران انصرف الماذون ليعود الي القاهره فلديه عقد قران اخر هناك

وقامت مي لاعداد الطعام

كان نور الدين سعيدا جدا بما حدث وشهاب يتعامل وكان ما حدث لا يعنيه 


وضعت مي علي منضده جانبيه تفصلها عنهم ستاره الطعام الذي صنعته مع امها حضرته مع امها

اخرجت طقم اطباق جميل احضرته امها لجهازها ولكنه اخرجته لا ستقبال عمها ومن معه

وضعت اطباق من ورق العنب الذي تتقنه امها وصينية بطاطس باللحمه وفراخ بانيه واخري مشويه وارز ابيض واخر بالخلطه تتقن مي صناعته وصينية مكرونه

بالبشاميل كان الاكل الموضوع بعنايه علي السفره منظره جميل ومشهي 

وبعدان انتهت مي من تجهيزه علي المنضده ازالت الستاره وقالت 

... اتفضلو الغدا جاهز .... اتفضل يا عمي 

جمال.... وما فيش ااتفضل يا جمال 

مي. ... اتفضل يا جمال 

قال نور الدين.... يلا يا شهاب 


جلس نور الدين بجانبه جمال وشهاب وف المقابل جلست نادره واسامه ومي 

اهتمت نادره بشهاب واخذت تضع الطعام امامه 


لم يتكلم شهاب ولا كلمه مما ضايق عمه نور الدين وقال... ايه يا شهاب متقول حاجه

شهاب..... يلا يا عمي عاوز امشي مش خلصنا المهمه

اصفر وجه مي. وشعرت بالحزن من كلام شهاب وقامت مسرعه لتدخل غرفتها 

انهي الجميع طعامهم وجلسوليحتسوا الشاي والقهوه ووضعت ام مي طبق صينيه ممتلئه بالفواكه لمن يريد 

قالت ا م مي بس ليه العريس مش فرحان دا اخوه مبسوط عنه 

هز نور الدين كتف شهاب وهمس.. شايف هتفضحنا بعمايلك

قام شهاب واقفا وقال: اظن كده المهمه خلصت بقول نمشي 

نور الدين: اقعد يا شهاب شويه 

كانت مي تشعر بالاهانه والالم وتتسائل هل هذه اول ليلة يقدم فيها العريس لظلب يد من سيقضي معها باقي عمره اي هوان هذا الذي انا فيه لقد شعر الاخرون بيروده وعدم اهتمامه هل ستستطيع الصمود امام ذلك الشهاب نظرت الي وجهه ال خالي من اي فرحه حينما كان قلبها يعتصر من الالم 

ارادت ان تقاوم ان تصرخ معلنه رفضها له بل وتطرده من بيتها الذي ينظر اليه باحتقار 

ولكنها تذكرت اسامه وعمليته وما فعله معها عمها حينما منحها الالف جنيه 

قالت لنفسها... سا تحملك ايها العنيد القاسي من اجل اسامه اخي ومستقبله 

وساعاملك ببرود مماثل لبرودك ساتجاهلك نعم ساواجه برودك معي بالمثل ساكون كقطعة الثلج امامك وساسخر منك نعم

حقد بحقد

وكراهيه بكراهيه

والبادي اظلم يا شهاب نعم انت اظلم 

افاقت من شرودها علي صوت نور الدين وهو يقول.. مبروك يا مي مبروك.يا حبيبتي 

وكذلك قال جمال 

ملامح التعجب كان باديه علي وجوه اسامه وامها انهم لا يعلمون شيئا عن ظروف تلك الزيجه ولكنهم متعجبون من ذلك العريس المنزعج دائما

انصرفو بعد ذلك وعرض نور الدين علي مي اصطحابها معه للقاهره لكنها رفضت 

لا تريد ان تكون مع ذلك المغرور لساعات اضافيه 


بعدانصرافهم جلست نادره واسامه يتحدثون مع مي كان اسامه غير سعيد اظلاقا بشهاب الذي لم يظهر اي موده تجاه عائلة عروسه بل ولعروسه نفسها

قال اسامه: ايه دا يا مي انتي هتتجوزي دا دا شخص في منتهي للتناكه ورخم محبتوش 

نادره: بس يا اسامه متضايقش اختك المهم انها راضيه ولو ان ... ... 

مي.. ولو ان ايه يا ماما كملي

نادره.. والله سمير بعنقه كفايه ذوقه وخفة دمه دا ابن عمه عسل عنه يا ريته هوا العريس

مي.. كل شئ نصيب يا ماما ربنا يعمل الخير هوا كفايه عندي انه مش هلاس ولا بتاع ستات 

نادره انتي حره يا مي انتي ال هتتجوزيه يمكن انتي شايفه فيه حاجه احنا مش شايفينها دا أنا مشفتش وشه غير لما قلع النظاره علشان يغسل علي الحوض بعد الاكل

مش عارفه لابسها ليه كدا علي طول مع انه شكله حلو

مي.. الحمد لله طلع فيه خاجه حلوه شفتوها فيه واخذت تضحك بصوت عالي فجاه ضحكات عاليه متتاليه مما جعلهم يشاركوها ضحكاتها واصبخ الثلاثه يضحكون معا بلا سبب واضح فشر البليه ما يضحك

عادت مي الي القاهره وذهبت لعملها ولكن هذه المره مختلفه لقد قضت الليل باكمله تفكر في طريقه للخلاص بدون ان تخسر عمها ولا ميراثها ان شهاب سريع الغضب ستخرج عن وقارها قليلا ستتعمد اغاظته ستحعله هو من ينهي هذه المهزله

جلست علي مكتبها المقابل لمكتب بسنت 

هو يتعمد الا يكون لها عمل وان تجلس بلا فائده منذ اخذت الملفات الي عمه

اخرجت كيس من اللب والسوداني و مصاصه اشترتها خصيصا وهمست 

سابدا قصتي معك الان ايها المغرور 

اخرجت الاكياس ووضعتها امامها وومسكت هاتفها لتطلب اسامه 

ايه يا اوسو اخبار صاحبك الكلبوظه ايه لسه بياكل وهوا بياخد الدروس

وتعالت ضحكاتها 

وهي تقول 

معقول... والاستاذ عمله ايه وتقهقه 

دخل شهاب المكتب وفوجئ بمي التي تخمل التليفون وتصيح وبيدها قظعه من المصاصه تلعقها تاره ثم تاكل حبات اللب تاره 

وقف متعجبا مما يحدث لم تعد تجلس حزينه مثل السابق

وراي بسنت تنظر اليها وتبتسم 

اقترب من مكتبها وهي مستمره في الحديث والضحك 

نظر لها بغيظ وقال.. انتي يا انسه

مي.... شيبو اهلا وسهلا معلش ما خدتش بالي ثم اخذت بعض اللب والسودلني وناولته اياه وقالت خد ازئز لب 

ثم اكملت حديثها في التليفون قائله.. خد يا اوسو كلم شيبو 

تركها ودخل مكتبه مسرعا جلس على المكتب وقال 

لأ دي اكيد اتجننت 

ثم قال في التليفون. انتي يا مدام بسنت ابعتي الانسه ال قاعده قصادك دي اشوف لها شغله بدال ما الهانم قاعده تاكل مصاصه ولب

نظرت بسنت لمي وقالت ضاحكه... المدير عا وزك

قالت مي. بطريقة تمثيليه متعمده... شيبو عاوزني. طيب 

دخلت الي مكتبه مبتسمه واقتربت منه وقالت.... نعم 


شهاب.. ايه المسخره ال بتعمليها دي دا مكتب عمل مش حضانه

مي مصطنعه البراءه .... ايوه يا شيبو لكن

شهاب.... شهاب بيه فاهمه

مي... طب بذمتك دا يرضيك في واحده تقول لخطيبها وجوزها المستقبلي شهاب بيه وترضهالي ثم ضحكت عاليا 

شهاب.... انتي اتجننتي ولا ايه 

مي.... بيك يا شيبو بس بلييز شيل النضاره دي مخبيه شكلك الحلو يا شيبو 

صاح.... يلا روحي معدش شغل تاني 

مي وهي تضم شفتاها كبوز البطه.. ثم قالت والمرتب يا شيبو

شهاب.... قلت لك.مستحيل تشتغلي هنا تاني ولا ف الشركه كلها


قالت طب وعمي.... رد...... هكلمه 

قالت....... والمرتب.........................قال . هديهولك 

مي.... هات وفتحت يدها مبتسمه 

شهاب.... اخر الشهر

مي.بعناد... لأ عاوزاه دلوقتي والا مش ماشبه

اخرج خمسة الالاف جنيه ورماهم بغيظ علي المكتب وقال... 

اتفضلي ومشي 

مي. وهي تشعر بانتصار....... حاضر سلام......... يا شيبووو

انصرفت مبتسمه وسعيده فقد نجحت الخطه لن تعمل معه ثانية 

ربما لو استمرت علي ذلك لنهي الخطوبه وطلقها ايضا 

قالت لنفسها..... بعد خروجها عشتي يا مي 

لسه بقي الجزء الثاني من المسرحيه 

وطلبت من السواق ان يوصلها الي فيلا عمها نور الدين 

ستلاعبهم لانهم يتلاعبون بحياتها. في مقابل ميراثها 

ما ان دخلت من باب الفيلا حتي علا صوتها

عاااااااااااااااااااا

خرج نور الدين من مكتيه وقال 

مالك يا مي 


صاحت. ببكاء ... شهاااااااب 

نور الدين.. ماله 

مي. .. طردني من الشركه

واخرجت الاموال التي اعطاها لها وقالت

شوف.. قال لي خدي دول ومشي ثم اعادتهم سريعا للي حقيبها 

قال نور الدين بغضب.. هو اتجنن ولا ايه 

مي: اكيد اتجنن 

رفع نور الدين السماعه وقال: انت يا شهاب ايه ال بتعمله دا

شهاب.. عملت ايه 

نور الدين.. بتطرد مي ليه

شهاب... يا دي مي خلاص يا عمي مش عاوزها تشتغل فيها حاجه دي


شهاب.. لما تيجي نتفاهم 

جلست مي تشاهد التلفاز مع نور الدين حيث يخرص علي سماع نشرات الأخبار 

وبعد فتره قالت... انا همشي بقي يا عمو 

نور الدين.. لأ هتتغدي معانا 

مي.... ماشي 

بقولك يا عمو ممكن اتفرج على الفيلا 

نور الدين.. طبعا دي هتبقي بيتك يا حبيبتي 

اخذت تجوب انحاء الفيلا ثم صعدت للاعلي الذي كان يحتوي علي حجرات النوم الفسيحه كل حجره اشبه بجناح كامل 

فتخت حجره وتكهنت بانها غرفة عمها 

اما الحجره القريبه من السلم فقد فتحتها ايضا 


قالت.... ايوه دي اوضتك اكيد

دخلت تتفحصها انها خجره كلا سيكيه ولكنها انيقه بها سرير كبير ودولاب كبير انها حجرة نوم كامله 

وفي وسطها مكتب وضع عليه اللاب توب الخاص به وبعض الاوراق التي تخصه 

اقتربت من المكتب وجلست عليه وقالت 

المثل قال اعرف عدوك 

وفتحت جهاز اللاب توب واخذت تتصفخه انه ملئ بملفات العمل انه يعمل هنا ايضا 

ورات ملف مكتوب عليه عائلي 

فتحته لتري صور يبدو انه لاسرته 

رات طفل وطفله سعداء يحيطهم ابوهم من جانب وامهم من جانب كان ابوه وسيما يشبه شهاب كانه هوا ووالدته عاديه لكنها رقيقة الملامح 

صور كثيره لامه وابيه 

كتب علي جانب منهم.... حبايبي 

ان اخته تشبه امه صغيرة الحجم والملامح 


وصور اخري له ولاخته متعانقان 

واخبار من الجريده عن سقوط طائره

وصور الضحايا ومنهم والديه

شعرت بالالم لاجله وقالت... اه يا قلبي 

نظرت لصورته طفل ولصورته شاب 

وقالت بسخريه بقي العسل دا هوا المتوحش دا معقوله 

سمعت خطوات تقترب من الحجره فارتعبت ولم تعلم ماذا تفعل اتخرج

ايكون هوا او عمه نور الدين 

اغلقت اللاب بسرعه واقتربت من فراشه وجلست عليه 

فتح شهاب الباب وصاح... اتتي هنا بتعملي ليه انتي اتجننتي ازاي تسمحي لنفسك تدخلي اوضة شاب غريب عنك 

اقتربت منه وقالت بتعجب..... غريب والله

علي اساس كتب الكتاب دا ايه عند خضرتك وعموما اطمن انا كنت راخه اوضة عمو نور وتهت بينها وبين اوضتك 

انهارت حينما فاحئها بقبضة يده وهو يعتصر كتفها ويجز علي اسنانه بغيظ 

فاي شيطان صار هذا الشهاب بلحظه واحده

صاحت سيب ايدي انت اتجننت

قال بغيظ....وتدخلي اوضة عمي ليه انتي عارفه انه مش محرم ليكي وانه يجوزلك كمان لانه ابن عم ابوكي مس اخوه 

كلكم زي بعض معندكمش كرامه ولا شرف 

صاحت.... اخرس.. اخرس 

وما ان افلتت يدها من قبضته الا واستدارت لتصفعه 

وقبل ان يدرك الموقف ولت هاربه وكانها تطير بجناخين 

حتي نزلت السلم تلهث 

قال نور الدين.... مالك يا مي 

لم ترد ولكنها ركضت الي الخارج مسرعه لم يكن ورائها ولكنها شعرت وكانها يتابعها من شدة الخوف 

استوقفت اول تاكسي 🚕 قابلها وقالت 

علي بيت المغتربات ال قريب من شركة نور الدين 

بسرعه لو سمحت 

دخلت لخجرتها وحمدت الله ان زميلاتها غير موجودات وارتمت علي السرير لتبكي وتخرح الغاضب والخوف والحقد وكل المشاعر المتضاربه تجاهه

اخذت تفكر في ما آلت اليه حياتها ليتها لم تاتي للقاهره ولم تعلم بامر ميراثها ولم تلتقي به 

له الحق فيما يفعل انا اخترته واجبرته علي الزواح بي اصبحت زوجه لرجل غريب لا اعرفه كل ذلك من اجل من 

ثم قالت.... لأ اسامه يستاهل اسامه اخويا ومستقبله وماما ال تعبت معانا 


دخلت اميمه ولولو ومعهم فتاه غريبه لم تراها مي من قبل 

صاحت لولو... مي هنا اهي كويس تعالي نعرفك علي الرابعه بتاعتنا جت وانتي في شغلك اليكي الفنانه المشهوره نسمه رمزي

نظرت مي بتعجب في تلك الفتاه غريبة الاطوار بشعرها المجعد والالوان الزاهيه علي وحهها بفعل مستحضرات التجميل 

قالت نسمه... ازيك يا مي في يوم من الأيام هتدخلو انتو التلاته التاريخ لانكم سكنتم مع نسمه رمزي بس للاسف انا جايه اسبوعين وماشيه لاني خلاص هصعد سلم المجد وهشتغل في السبنما 

لولو... اصلها بتقول جالها عقد فيلم 

اميمه.... مالك يا مي 

مي... لأ ابدا اتفاجئت بس بيكن اهلا يا نسمه 


نسمه.... مي.... مي... اسم مش فني

ضحكت مي علي طريقة نسمه المسرحيه 

وقالت لولو لمي... بذمتك مس بتفكرك بعبد السلام النابلسي 


نسمه... اخرسي انا هبقي نجمه ساطعه في سما ء الفن 

اميمه.... ربنا يهديكي 

نسمه.... واياكي يا شيخه اميمه 

هيه انا راحه السينما من جاي معايا 

لولو.... مش انا..... مي..... ولا انا..... اميمه... ولا انا

نسمه... احسن عنكم ما جيتو سلام 

بعد ان خرجت من الحجره قالت مي

هيه اهلها عادي سيبنها كده 


لولو.... اهلها غلابه يا عيني وعلي نياتهم وهيه مفهماهم انها بقت ممثله مشهوره

اميمه.... علي فكره هيه سابت اداب وراحت معهد فنون مسرحيه حاولت انصحها ما بتسمعش الكلام 

مي... وهيه فعلا عندها بطوله فيلم 

اميمه يا شيخه دي فشاره مش قلت لك شخصية غريبه 

ما حدث جعل مي تنسي قليلا ما مرت به في يومها 

وفي المساء جلست مع اميمه لتقص لها ماحدث 

اميمه... مي انتي لازم تتكلمي مع عمك يديكي ميراثك

وبخصوص ال قاله شهاب مع اني مش حابه اسلوبه بس كلامه مظبوط شرعا 

مي. .. دا كان هيكسر ايدي دا متوحش يا مي مش انسان

اميمه... بصي يا مي رغم ظروف جوازكم ال مش طبيعيه.والسريعه بس هوا دلوقتي جوزك

انصخك تحاولي تغيريه وبعدين مقلتليش اجي كتب كتابك ليه يا ختي 

مي... منا قلت لك الموضوع جه ازاي

قصت مي علي اميمه مافعلته بالشركه مع شهاب 

ضحكت اميمه كثيرا وقالت 

يخرب عقلك يا مي انتي تعملي كده

مي بغيظ.... كنت متغاظه يا ايمي من ال عمله في بيتنا ومحتاجه اعمل اي حاجه اضايقه 

اميمه.... عموما انتو مكتوب كتابكم عاقبيه براحتك وغمزت لها بعينها. 

سهرت الفتيات تتندرن علي زميلتهم نسمه التي حضرت من الخارج بعد العشاء. وجلست تحكي لهم عن الفيلم الهندي الذي شاهدته 

قامت لولو واميمه حيث اردن النوم وظلت نسمه تتكلم عن البطوله والافلام والعروض الكثيره المعروضه عليها الا ان شعرت مي بالنعاس فقالت انا هقوم انام 

ومتنسيش تصلي العشا يا نسمه ما شفتكيش صليتي 

نسمه.... ان شاءالله تصبحي على خير 

لم تحب مي نسمه كما احبت اميمه ولولو شعرت انها فتاه مستهره فهي تخرج وحدها للسينما ليلا و تفعل اشيا ء لا تعجبها فلا تراها تصلي مثل الباقيات 

وحمدت الله انها سترحل بعد اسبوع او اسبوعين علي الاكثر لانها شعرت بان الحجره اصبحت ضو ضا ء بوجودها

يتبع

الفصل التاسع شهد وعلقم 

جلست مي علي مكتبها وقد نوت ان تستمر في تجاهل استياء شهاب منها 

جلبت مصحفها الصغير 

وجلست علي المكتب تقرأ بصمت فيما كانت بسنت تعمل وبجد وتتلقي الاوامر من شهاب 

شهاب ايضا تجاهلها فلم يسند اليها عمل او يطلبها في مكتبه 

ظلت ساعه كامله تقرأ القرآن الي ان انهت وردها اليومي 

ثم جلست تنظر لبسنت المشغوله والتي كلما نظرت اليها شعرت انها جهاز كمبيوتر لا يحسن الا العمل 

شعرت بالملل والفراغ شركه عملاقه مثل تلك الشركه وعملاء بالملايين وموظفين بلا عدد

كل ذلك وتشعر بالفراغ ليتها ترجع الي المنصوره وتعيش مع عائلتها 

فكرت انها لابد ان تذهب لعمها لتساله عن اليوم المحدد لسفر اسامه

سمعت صوت نسائي رقيق يسأ ل عن شهاب بالخارج.

لحظات ودخلت المكتب شابه جميلة الوجه محجبه ولكنها صغيرة الحجم وقصيره مثل لولو 


صاحت الفتاه. بلطف... ..طنط بسنت 

نهصت بسنت من مكتبها وهي سعيده وواقتربت تحتصن الفتاه وتقول.... شهد حبيبتي مش معقول 

شهد..بود . وحشتيني وحشتوني كلكم شهاب جوه

بسنت... اه يا حبيبتي ادخلي 

استدارت شهد للخلف فرات مي القت عليها التحيه ودخلت مسرعه الي الداخل

قالت بسنت لمي... دي شهد اخت شهاب بيه

ابتسمت مي ابتسامه حزينه تشعر بالاحراج فالمفروص ان تلك الشابه اخت زوجها 

ولكن اي زوج هو انه لا يعترف بوجودها اساسا 

دخلت شهد مسرعه لتصيح 

حبيبي.... شوبا وحشتني ثم ترتمي في احضانه 

بالنسبه لها احضان اخيها دافئه حنونه 

احتضنها شهاب .... 

كانت متعلقه في رقبته كالطفله الصغيره 

وقال شهاب... حبيبتي جيتي امتي 

شهد.... واصله من ساعه شريف مع عمو نور في البيت ومعاهم لوجي وملك اخت شريف 


شهاب... طيب يلا تعالي نروح علشان لوجي وحشاني قوي

شهد... طيب فين عروستك بقي عمو قالي اخدها معايا وانا مروحه لانه عاوزها وانا كمان عاوزه اشوفها واقعدمعاها ازاي يا شهاب تكتبو الكتاب واختك حبيبتك مش موجوده انا زعلانه 

شهاب... الموضوع جه فجاه وهبقي احكي لك يلا نمشي 

لأ يلا نروح نجيب مرات اخويا الاول 

تعجب شهاب حينما نطقت شهد مرات اخويا ولكنه اخفي اندهاشه انه لا يعترف بزوجته التي تناديها اخته زوجة اخي 

هيه بتشتغل في قسم ايه.... سالت شهد 

شهاب بهدوء .... قاعده بره مع بسنت

شهقت شهد وقالت معقوله البنت ال قاعده بره دا انا ولا سلمت عليها حتي. . اخص عليك يا شهاب ... هيه اسمها ايه

شهاب.... امممم مي 

وخرجت مسرعه الي مي 

وصاحت... مي حبيبتي انا اسفه مكنتش اعرف انك مرات شهاب لم تدرك ان بكلمتها هذا فاجئت بسنت التي وضعت يدها علي فمها من المفاجئه. .. زوحته... زوجته فعلا ولما يعاملها بتلك الطريقه البشعه

صاحت شهد... انا شهد اخت شهاب 

احتضنتها مي كذلك فقد شعرت انها ودوده وبسيطه عكس شقيقها 

قالت شهد.....طب يلا بقي تعالي معانا علشان عمو عاوزك وعلشان تشوفي شريف جوزي وبنتي لوجين بنقول لها لوجي 

مي.... لأ معلهش يا شهد مش هينفع اصلي زميلاتي في السكن مستنيني 

شهد... وكمان سكن لا لازم تيجي علشان اعرف التفاصيل يلا بقي وشدتها من يدها 


خرج شهاب الذي كان يتعمد ان يمكث في مكتبه اثنا ء تعارف شهد ومي 

فقالت شهد... قول لها يا شهاب مش راضيه تيجي 

شهاب ببرود.... سبيها علي راحتها

تعجبت شهد وقالت... لأ لازم تيجي 

يلا بقي يا مي علشان خاطري 

استسلمت مي وسارت بجوارها هادئه 

عند سيارة شهاب

ما ان فتحها شهاب بالمفتاح

الا وقفزت شهد في الكرسي الخلفي وقالت 

يلا يا مي اكيد متعوده تقعدي جنب شوبا حبيبي 

ركب دون ان يفتح لها الباب وانتظرها ان تركب ففعلت 

شهد. .. ايه يا مي انتي هاديه زي شهاب 

ضحكت مي وقالت.. لأ انا مش زيه خالص طبعا انا انسانه طبيعيه

نظر لها شهاب بتعجب 

فاستئنافت بسرعه... اقصد بحب الضحك وكده يعني 

وصلو للبيت وعند باب الفيلا خرجت طفله جميله تجري باتجاه شهاب وتصيح... خالو 

انحني شهاب ليلتقط لوجي ذو الاعوام الاربعه 

ويرتفع مره اخري ليحتضنها بعد ان حملها 

وظلت الصغيره تعانقه وتقبله 

ثم وضعها ليسلم علي والدها شريف الشاب الوقور ذو اللحيه الخفيفه انه يبدو قصير بجوار شهاب 

ثم نظر الي الفتاه ذو التاسعة عشر والتي تشبه شريف بملامح عاديه و قال 

ازيك يا ملك

نظرت له ملك بشوق واعجاب وقالت...وحشتني اوي با آبي شهاب 


قالت شهد... يا جماعه دي ميوشه عروسه شهاب اخويا

وقالت للصغيره... عروسه خالو شهاب يا جيجي 

انحت مي لتحتضن لوجي وتقبلها 

قالت لوجي... مامي بتقول ان عروسة خالو شهاب هتلعب معايا 

ضحكت مي وقالت... طبعا يا حبيبتي هلعب معاكي 

خرج.نور الدين من حجرته وحي الجميع وقال...... ايه رايكم بقي في عروسه شهاب


_قمرررررررر مش كده يا شريف قالت شهد ذلك 


جلس الجميع ولا تعلم مي لماذا كانت تنظر لها ملك نظرات عدوانيه 

ولكنها تجاهلت الامر فالجميع ودودين معها باستثنائها هي وشها ب 


قالت شهد... بس ايه يا شهاب كنت عامل فيها كاره الستات واديك طبيت علي بوزك 

بس مي قمر 🌚 بصراحة 


قالت مي لنور الدين 

عمو نور الدين عاوزه حضرتك في موضوع

همس شهاب.... مصلحه طبعا

سمعته مي ونظرت اليه نظرة استيا ء

ودخلت مع عمها الي حجرة المكتب لتتحدث معه عن عملية اسامه 

يا عمو. ماما كلمتني في التليفون وبتقول لي ان اسامه شكله تعبان جدا ووشه اصفر وفاقد شهيته باستمرار من فتره وربما ده بسبب رجله وكمان هوا بيتالم سبحان الله مكنتش اعرف ان وقعه زي ال وقعها تعمل كل ده 

فيه بيكسرو ويتجبسوا ويبقو كويسين لكن هوا في تدهور مستمر ارجوك يا عمي اهتم 

حضرتك قلت ان انا ليه ميراث اعتبره من ميراثي 

نور الدين بحنان... يا مي انا اخدت ميعاد لسفر اسامه المانيا الاسبوع الجاي وبعته ورقه والاشاعات وما يخصه الي مستشفي متخصص وان شا الله يروح ويرجع بالسلامه

انا هحجز التذاكر بس عاوز بطاقة والدتك ولو معندهاش باسبور تعمله

مي.. . هسافر معاه

نور الدين.... لأ هنخلي والدتك مرافقه معاه 


انا عاوز اتكلم معاها شويه بخصوص والد اسامه انا مش هسمح المهزله دي تستمر كتير مينفعش يحمل اسم ابني عمي دا حرام شرعا. وممكن لا قدر الله والدتك تتسجن فيها

صرخت مي.... لأ ماما لأ متقولش كده ماما عملت كده مضطره كانت عارفه ان بابا محلتوش حاجه وابو اسامه الجبان ال اضطرها لكده ماما كانت متجوزه بعقد وشهود 

المجرم دا

قاطعها نور الدين.... لأزم نعرفه 

لازم تقولي بعض المعلومات ودلوقتي في تحليل بيثبت النسب 


انا عا رف ان كلامي فيه جرح ليكي بس انا مقدرش ابدا اسيب المهزله دي مستمره بعد رجوع اسامه لا زم يتعاد قيده باسم والده الحقيقي انا مش هسيبه يحمل اسم ابوكي دا حرام شرعا 

نظرت اليه مي تستعطفه وقالت... اسامه بينجرح قوي من الكلام ده وهوا مالوش ذنب 

نور الدين غاضبا... ولا ابوكي ليه ذنب يا مي ان ولد غريب عنه يشيل اسمه انا بعالج الموضوع بهدوء وحكمه ومش راضي اسيبه لشهاب ولا جمال علشان ميتصرفوش بتهو ر 

هزت مي راسها وقالت.. طيب تسمحلي استعمل التليفون هنا في مكتبك اكلم ماما

نور الدين... طبعا انا هخرج وانتي كلميها براحتك يا حبيبتي 


كاد ان يخرج لكنه نادته مره اخري وقالت

عمو

نعم 

ممكن نفض موضوعي انا وشهاب انا مش مرتاحه للموضوع ده 

نور الدين بتجهم... لأ يا مي وتركها وخرج 

حملت الموبايل وطلبت رقم والدتها 

تكلمت معها لوقت طويل اخبرتها انها تريد بطاقتها وضرورة عمل بسبور لها حتي ترافق اسامه فب في رحلة علاجه

ووعدتها امها ان تبدا غدا في عمل اجراءات استخراج البسبور 

مي.بتنهيده... تمام يا ماما اول ما تخلصيه اطلبيني اجي اخده 

معاكي فلوس يا ماما

ردت امها بالايجاب وانتهت المكالمة 

خرجت مي من الغرفه وقالت 

لو سمحت يا عمو انا همشي 

قالت شهد بتصميم.... لأ مش هتمشي متقول لها يا شهاب 

نور الدين باصرار... لأ يا مي انتي هتقضي اليوم معانا

النهارده عبده عامل اكل مخصوص علشان شهد وعيلتها 

جلست مي متجهمه واخذت تفكر فيما قاله عمها بخصوص اسامه ونسبه انها تخشي علي اخيها من القهر والحزن 

بعد ان عاش سنين يحمل اسم ابيها فجاه يجد نفسه مضظر ان يتخلي عن ذلك الاسم والنسب ليحمل اسم اب لا يعلمه ولا يجده ايضا 

جلس الجميع علي مائدة الطعام الذي وضع عليها اصناف شهيه ولكن مي ظلت تعبث بشوكتها في طبق المكرونه دون ان تلتقط منها شئ ونهضت فجاه لتقول عن اذنكم انا ماشيه اعترض الجميع الا شهاب الذي ظل ياكل طعامه دون الالتفات اليها 

ما ان خرجت مي الي الطريق ابا وانهمرت دموعها كالشلالات 

اخذت تفكر

ماذا فعلت بنفسي 

لماذا وافقت علي هذه المسرحيه

كيف ارتبط بشخص لا اعني له اي شئ 

وكيف ساتزوجه واعيش معه وهو لا يطيقني ولا ينظر حتي في وجهي

تذكرت ان وجهها ذلك كان محل اعجاب وكانت تثق بنفسها كثيرا ولكنها الان تشعر بالهزيمه انها تبدو قويه ولكن في الحقيقة هي ضعيفه حزينه تحمل هم اسرتها وهم زواجها المنتظر

عادت الي سكنها ووجدت اميمه فشعرت بالراحه سوف تحكي لها ما يدور بخلدها

_سالت مي اميمه... فين لولو 

اميمه ..... بتزور واحده قريبتها شويه وتلاقيها جاية 

_ونسمه فين 

اجابت اميمه... نسمه سافرت النهارده

مي بتعجب... مش قالت هتقعد اسبوعين 

زفرت اميمه وقالت...ربنا يهديها. انا لقيتها بتلم حاجتها وتقولي عندها تصوير مسلسل 

مي... مش عاجبني ال بتعمله ده ابدا 

اميمه بحزن... نسمه كانت كويسه اول ما عرفناها خالص وبعدين سبحان مقلب القلوب اتغيرت ومشت مع بنتين كومبارس مش كويسين لحسوا عقلها وفهموها انها هتمثل وتبقي مشهوره ومين ساعتها كل يوم تجري ورا المخرجين وتتابع اخبارهم

انا صعبان عليه اهلها قوي 

مي... ربنا يهديها 


نظرت اميمه لمي بتأمل وقالت.... مالك.يا مي 

دمعت عينا مي وقالت اقولك.ايه يا اميمه حاولت اضايقه في الشركه وعملت بضحك واهرج بس انا مش كده انا عاوزه ابقي نفسي دا كتير

انا زي اي بنت في الدنيا كنت بحلم لما اتخطب ابقي سعيده مع انسان يحبني ويهتم بيه انا تعبانه يا ايمي 

اميمه بتفهم.... مي انتي بتكرهي شهاب 

مي بانكسار.... مبكرهوش المصيبه اني مبكرهوش بس مش مهم انا ايه وبعدين بزعل قوي من ال بيعمله معايا وخصوصا بعد ما شفته مع شهد ولوجي انسان تاني منتهي الحب.... منتهي الحنان.... يعني بيعرف يحب ليه بيعمل معايا كده ولو كانت خطيبته جرحته انا ذنبي ايه 

اميمه بحيره.... معاكي حق يا مي 

بس قوليلي عمل معاكي ايه الصبح كنت خايفه تقابليه بعد العمله ال عملتيها 

ابتسمت مي وقالت.... رحت الشغل وانا مرعوبه وطلبت مني مدام بسنت الصبح ادخله ملف صفقه بيباشرها 

اخدت الملف ودخلت لقيته واقف عند مكتبه حطيت ايدي علي وشي مرعوبه ليرد القلم ال اديتهوله

قالي بصوت اجش..وقلدته... .. انا عمري ما ضربت ولا هضرب واحده ست حتي لو كانت مستفزه يلا اتفضلي اخرجي 

وخرجت وانا بحمد ربنا في سري 

اميمه بسعاده.... طب والله راجل علي فكره هوا انسان كويس يا مي بس حسه انه قاصد يعمل سد منيع بينك وبينه بيقاومك 

مي بخيبة امل..... انتي بتحلمي يا ايمي 

اميمه... صدقيني ال بقوله صخ شهاب دا صعبان عليه يا مي... 


جلس جمال مع صديقه نديم في الفيلا الخاصه به ودار الحوار 

نديم بسوقيه..... يعني المزه طارت منك 

جمال بحقد.... المزه والاسهم بتاعتها كل دا هيروح لشهاب ابن المحظوظه 

نديم... زمانه اخر انبساط 

جمال.... ولا بيقبلها بس هيه ال بت ساذجه مش عارف ليه ترفضني وتقبله هو ا احسن مني في ايه دا مبيبلش ريقها بكلمه حلوه يا جدع 

نديم بغلاظه.... هما لسه علي البر شاغلها وهوا معقد زي ما بتقول حسسه ان بينكم حاجه وبكده تيجي منه وانت يا حلو تكسب في الاخر وعلي راي المثل. فرق تسد 

جمال بلا مبالاه... طب يلا غور يا نديم وامي وابويا جايين اجازه مشفش وشك العكر دا لحد ما اجازتهم تخلص 

نديم... كده يا صاحبي بتبيعني 

جمال بسخريه ضاخكا. دا انا لو بعتك متجبش مليم يا نديم 


جلست شهد مع شهاب يتحدثون بعدان عاد زوجها واخته الي الاسكندريه ليعاود عمله وتركوها هي ولوجي لتقضي بعض الوقت مع اخيها وعمها 

شهد بسعاده.... بس مي حلوه قوي يا شهاب لون عنيها جميل بشكل تحتار لونه ايه عسلي ولا بني ولا رمادي عنيها حلوه قوي 

صمت شهاب لثواني وقال..بتساؤل؟... فعلا 

شهد....ايوه فعلا عمرك ما بصيت في عنيها 

شهاب باحراج..... لأ مظنش 

شهد بتعجب.... مراتك ومبتبصلهاش

شهاب مبررا..... الموضوع جه بسرعه ووو

قاطعته شهد..بس هيه بتحبك قوي 

شهاب بلا مبالاه.... بتهيالك يا شهد 

شهد. باصرار. اقسم بالله بصلتك النهارده لما قالت انا ماشيه.... وكانها نفسها تقولها خليكي 

شهاب بضيق ... شهد قفلي السيره دي لو سمحتي 

خرجت شهد حينما سمعت نداء لوجي 

وجلس شهاب وحيدا ورغما عنه اخذ يفكر بكلام اخته ولكنه تذكر خطيبته التي كانت تقول انها تعشقه الي ان ظن انه كل شئ بالنسبه لها وملأت قلبه وكل كيانه ليتلقي منها الطعنه الغادره قبل زفافهم بايام قليله

تغير لون وجه وبهت حينما تذكر تلك الاحداث وتجمدت الدموع في عينه انها دموع يحرص الا يراها احد حتي ولو كان عمه نور الدين 


في فيلا جمال 

جلس ليطلب رقم علي محموله لترد عليه فتاه ناعمة الصوت 

هاي 

جمال... يا هاي يا هاي يا هاي بالقمر 

ازيك يا ماجي 

ماجي.... يا اهلا يا جيمي 

جمال..... مش هشوفك يا قمرايه 

ماجي..... انا قلت لك يا جمال قبل كده في النادي انا لحمي مر ومش بتاعت الهلس بتاعك ولا فاكرني مش واصلني اخبارك 

جمال بتصنع..... مظلوم ياناس.... مظلو يا بشر بتقصدي البت زيزي ال بقعد معاها في النادي دي هيه ال بترمي نفسها عليه يا جوجو 

ماجي بقوه .... اسمع يا جمال انا يا عمري ما بجيش الا بالحلال تسمع عنه 

جمال..... اموت في الحلال 

ماجي.بدلال...... اهو انا بتاعت الحلال يا عيوني 

جمال ممازحا.... طب نتعرف الاول هنفضل مقضينها نظرات والنظرات متكفيش 

ماجي.... تعالي قابل بابا وتبقي نظرات ومقابلات وكل الحاجات ثم ضحكت ضحكه اخذت عقل جمال الذي قال 

هاجي يا ماجي... اوعدك هاجي 

ماجي بدلال... انا مش هستني كتير يا جيمي انا الخطاب بيترمو تحت رجليه 

جمال.... عارف يا قمري 

سلام 

سلام 

ضحك نديم الذي كان يجلس بجواره ضحكته الكريهه وقال 

باينك هطب يا صاحبي 

جمال بسخريه.... ماهياش جايه الا بكده والبت فرسه بصراحه 

نديم.. البت البيضه الطويله دي ال بتقعد تلعب راكت في النادي 

جمال... ايون هيه فرسه فعلا بيضه وطويله وملفوفه كده 

نديم ضاحكا.... دي شعرها عامل زي فروة الخروف 

جمال بتهكم.... هيه ال مسرحاه كده يا اهبل 

نديم واثار الخمر الذي احتساه باديه عليه.... يا لهوي يا امي امال لو مش مسرحاه هيبفي ايه 

جمال بقرف.... جاهل متعفن انا عارف ايه ال بيخليني اعرف الاشكال دي وضحك عاليا 


في النادي جلست ماجي بملابسها الضيقه القصيره وحذائها ذو الكعب العالي مع صديقتها ريم 

ريم.... انتي عاوزه منه ايه يا ماجي 

ماجي بحسره... يا هبله جمال دا من عيله كبيره ومليانه هو هلاس شويه بس مش عليه عينه طالعه عليه وانا ان شاءالله هجيبه علي بوزه وابقي من عيلة نور الدين 

ريم بحسد.... واوو نور الدين ال بيجو في الاعلانات 

ماجي... بامر الله هتجوزه واعلمه الادب 

ريم. بسخريه.. وانتي اهل الادب يا ماجي 


وقفت مي وهي تنظر من شباك الغرفه وهي تكاد تنفجر من شدة الضحك علي لولو التي وقفت تحت الدار لتشتري بطيخه من بائع متجول 

راتها اميمه فانضمت اليها وقالت.. بتبصي علي ايه 

مي ضاحكه بقهقهه..... شوفي لولو بتشتري بطيخه 🍉 

اميمه باستغراب... عادي يا مي 

قالت مي... طب اسمعي بتقول للبياع ايه

في الاسفل وقفت لولو.. تحمل البطيخه تلو الاخري ثم تضعها ثانيه علي العربيه التي يقودها حمار

ووقف البا ئع متضايقا.... ما كنتش حتت بطيخه 

لولو بجديه...اكسرها لو ملقتش البطيخه دي حمرا ومسكره مش هاخدها اه 

البائع بسخريه.... اكتب لك عقد احسن ثم نظر اعلي الشرفه لمي واميمه بعد ان لاحظ ان لولو تنظر للاعلي وصاح 

تعالو اشهدو علي العقد زميلتكم بتشتري بطيخه 

وضعت مي يدها علي بطنها من شدة الضحك 

وضحكت اميمه عاليا 

وبعد قليل..... دفعت لولو باب الغرفه وهي تحمل بطيخه صغيره و تصيح راجل معندوش دم لم عليا الشارع ويقول يا ناس تعالو دوقو البطيخه واشهدو علي العقد. .. عقد ايه المخبول ده 


اختطفت اميمه البطيخه من يدها وقالت . . لأ دا احنا لازم نشوف الموضوع ده 

جلسو الثلاثه ياكلون ويضحكن من قلوبهن وقالت مي.... انا بصراحه مش عارفه هسيبكم في يوم من الايام ازاي 

لولو مازحه.. هوانتي ممكن تسيبينا يا مي امال مين هيشهد علي العقد 

ليضحكو من جديد 


في المساء اتصل نور الدين بمي واخبرها ان سفر اسامه في الغد في السادسه مساء آ من مطار القاهرة الدولي 

لينقبض قلب مي خوفا على شقيقها الوحيد وتتصل بامها لتعلمها بالميعاد 

طلبها عمها مرة أخرى وقال..... يا مي ايه رايك انا هبعت لهم السواق يجيبهم يباتو معانا في الفيلا وبكره نوصلهم علي المطار 

مي بشرود.... تفتكر ماما هتقبل 

نور الدين.... حاولي تقنعيها علشان الولد ميتبهدلش 

مي بموافقه.. حاضر يا عمي 


نظرت اميمه الي مي الذي بهت لونها خوفا على شقيقها وسالتها... في ايه يا مي 

مي ببكاء..... اخويا مسافر بكره يعمل عمليه ويركب الشرائح برجله وعمي مش راضي اروح معاه بيقول ماما بس 

اميمه.... الدعاء بيوصل من اي مكان حبيبتي انتي بس ادعيله 


مي بقلق.... يا رب انا هتصل اقول لماما ان العربيه هتروح تجيبهم من المنصوره 

بس خايفه من شهاب يقابلهم وحش اميمه بحنان..... سيبيها علي الله يا مي متقعديش تشبلي هم كل حاجه كده يا حبيبتي 

ثم ضحكت وقالت.... ايه رايك نجيب شهاب يشهد على العقد 

مي بتساؤل.... عقد ايه 

اميمه ضا حكه..... عقد بطيخة لولو 

ضحكت مي مع صديقتها وقالت... صحيح فين لولو 


سمعو صوت لولو تقول. باكل بطيخ من ابو عقد


تفااااعل كبييير

10/11

الفصل العاشر.... (لمسه واحده ) 

استفاقت مي في اليوم التالي ببطئ تثاءبت بكسل كانت الشمس الدافئه تدخل الغرفه عبر النافذه تذكرت فجأه عملها ووجه شهاب الغاضب ثم تذكرت ان اليوم هو موعد قدوم امها واسامه 

هبت مسرعه لترتدي ملابسها وتطلب رقم والدتها في ان واحد 

وجاءها صوت والدتها عبرالهاتف تصيح.... ايوه يا مي 

مي بسرعه... ماما حبيبتي انتو جيتو ولا ايه 

نادره... لا يا حبيبتي هنيجي النهارده نبات عند عمك وبكره ان شاءالله نسافر بس احنا هنيجي اخر النهار 

مي باستعجال..... طيب با ماما هسببك لحسن راحت عليه نومه واتاخرت علي الشغل مع السلامه يا حبيبتي 

ارتدت ثيابها علي عجل ونزلت مسرعه حتي دون ان تتناول افطارها 

مشت بخطوات سريعه الي ان ذهبت الي الشركه 

حيت وجدت بسنت مشغوله بمراجعة بعض الملفات فجلست علي مكتبها متثاقله 

نظرت لها بسنت وقالت.... يعني انتي يا مي طلعتي مرات شهاب بيه 

مي بهدوء... لأ دا كتب كتاب بس 

لم تتحدث مي اكثر من ذلك ولكنها رات تساؤ لات كثيره في عينا بسنت كادت ان تسالها لم يتصرف معك كذلك 

لكنها متحفظه جدا بطبيعة الحال فلم تفعل 


جلس جمال طيلة الليل يحتسي الخمر مع نديم وفي الصباح كان ما زال يهذي ولكنه ركبت سيارته وكاد ان يسبب حادث تصادم ولكن السائق المقابل له كان ماهر في القياده فتلاشي جمال ولكنه صاح بغيظ 

بتسوقو وانتي شاربين بطلو البلاوي دي علي الصبح 

ضحك.جمال ببلاهه وكأن الرجل يمدحه 

وعند باب الشركه رحب به رجال الامن كالعاده ولاحظو انه يترنح في مشيته 


دخلت بسنت لشهاب وبعد ان خرجت حملت حقيبتها وقالت لمي 

معلهش يا مي انا استأ ذنت من شهاب بيه اني امشي لان والدتي في المستشفي جالها غيبوبة سكر ونقلناها بس ما ينفعش اغيب من غيراذن......... شهاب بيه بيحب النظام 

لو احد العملاء جه اتفاهمي معاه لو شهاب بيه طلب اي ملفات اعملي زي ما بتشوفيني اعمل 

مي بتفهم.... حاضر الف سلامه علي والدتك 

بسنت شاكره .... الله يسلمك يا حبيبتي 


صعد جمال الي الشركه وبدلا من ان يتوجه الي مكتبه دخل مكتب شهاب ليجد مي تجلس علي مكتبها تراجع حسابات امرتها بسنت بمراجعتها 

ما ان رآها حتي صاح بصوت متقطع .. انتي هنا.. يا... مي... ليه... مش انتي بتشتغلي.. في مكتبي.... صح 

مي بتعجب.... لأ عمي نقلني هنا 

شهاب صائحآ بهمجيه.... ظلم. ظلم.. كل حاجه حلو ه لشهاب وانا لأ.... علشان يتيم.. ما انا. زي اليتيم بالظبط محدش بيحبني 

واضاف ضاحكا. الا نديم... المعفن. 

مي بتعجب.... حضرتك تعبان ولا ايه مالك 

جمال بصوت مرتعش وكانه طفل..... انا.... انا.... انتي كنتي بتحبيني صح بس عمي ضحك عليكي وقال لك اتجوزي شيبو عاااااارفه ليييييه

علشاااان يعطيه.... الشركه وانا لأ 

تعالي... م. ع. ا. ي ا. وجذبها من يدها بغلاظه

مي بصوت مخنوق.. سبني.. سبني. انت مش في وعيك 

جمال يحاوطها بيديه ويريد تقبيلها برائحة فمه الكريهه من آثار الخمر 

حاولت مي دفعه بقوه لكنه تشبث بها اكثر 

بكت...... صاحب ارجوك سبني 

جمال بغلاظه.... لأ انا هاخدك معايا 

واخيرا بعد ان شعرت بالارهاق وكاد ان يغمي عليها 

صرخت باعلي صوتها ولا تدري كيف فعلت ذلك.. شهاااااااااااب. يا شهاااااااااااب 

الحقني 

كان شهاب يتكلم في الهاتف مع احد العملاء ولكنه سمع صياح واستغاثه 

من ينادي.... لم يميز صوت مي ولكنه فتح الباب ليشاهد ما يفعله جمال وبكاؤ ها الهستيري خوفا منه.... لقد صار كالمجنون 


اندفع شهاب ليجذب جمال بعيدآ عنها ويقول بصوت رجولي جاف...... انت اتجننت ياجمال..ابعد 

جمال.... لأ سيبها انت روح خدماجي دي فرسه 

ومي تبكي منهاره


لكمه شهاب لكمات متتاليه في وجهه لينزف الدم من انفه وفمه وسط صراخ مي 

وحينما تركها جمال سقطت ارضا فاقده الوعي. تجمع الموظفين علي صوت صياح جمال وشهاب وصراخ مي قبل سقوطها 

قال شهاب لاحدهم آمرا.... خد الزفت ده فوقه ووصله بيته 

نظر لمي وصاح.... يلا كل واحد علي شغله 

وانحني يحاول ان يربت علي وجهها لتفيق ويده ترتجف وقال بصوت منخفض 

مي.... مي... مي 

لم ترد عليه فحملها بين يديه ونزل بها الي الاسفل بالمصعد 

تعجب جميع من في الشركه من ذلك المشهد الغير مالوف لهم من شهاب 

صاح برجال الامن الذين كانو ينظرون اليه بتعجب..... افتحو الباب ايه مش شايفيني ولا ايه 

فور ا اطاعوه 

خرج ليفتح باب سيارته الخلفي ويضع مي بعنايه ثم يغلق الباب ويجلس ليقود السياره مسرعا الي مستشفي خاص يملكه صديقه الطبيب الشهير 


دخل المشفي يحملها وراسها ملقي باهمال علي صدره فهي فاقده الوعي تماما 

صاح شهاب. على احد المسؤولين نادولي علي الدكتور نادر بسرعه 

قال احدهم.... طيب عاوزين بيانات

صاح شهاب بغضب..... شايف البنت مرميه علي ايدي وتقولي بيانات وزفت 

همس زميله الموظف في اذنه..... دا شهاب نور الدين هتودينا في داهيه اسكت 

ساعده بعض الموظفين الذي اجتمعو حوله بعد ان علمو من يكون ووضعو مي في غرفه مريحه 

من ان راي صديقه الطبيب حتي قال. الحقني يا نادر شوفها مالها 

نادر بجديه... خير يا شهاب ان شاءالله 

خليك هنا هنشوف فيها ايه ونقولك 

وقف شهاب عبر الباب المغلق ورغما عنه شعر بالقلق عليها والحزن مما قاله جمال 


بعد نصف ساعه خرج الدكتور نادر واقترب من شهاب وقال... هي الانسه اسمها ايه عاوزين يملو الاستثمار ه

شهاب بصوت منخفض.... مي اسمها مي 

مي محمود نور الدين 

نادر... اختك 

شهاب.... لأ بنت عمي......و.. و.... ومراتي لاول مره ينطقها لدرجة انه تثاقلها علي لسانه وتعجب انه هو الذي لفظها فاضاف مرتبكا 

هيه عامله ايه 

نادر.... عندها انهيار عصبي واضح انها اتعرضت لضغط جامد جدا وضغطها نزل بطريقه مفاجئه علي فكره دي ممكن لا قدر الله كانت تروح فيها 

ابتلع شهاب ريقه وقال..... وهيه 

قاطعه الطبيب..... احنا عملنا اللازم ومركبين ليها محلول دلوقتي وان شاء الله هتفوق وتبقي تمام بس بلاش اي ضغط على اعصابها

ثم قال مداعبا.....بس كده يا شهاب تتجوز من غير ما تعزمني دا انت اول واحد عزمته في فرحي يا راجل 

شهاب موضحا.... احنا كتبنا الكتاب بس يا نادر ان شاءالله في الفرح اكيد هتبقي موجود


قال نادر موضحاً..... معلهش يا شهاب عندي مريض هشوفه وارجع تاني للمدام 

ثم اضاف وهو ينصرف.. اه تقدر تدخل تشوفها 

وقف شهاب مترددا وهو يخاطب نفسه.... ايه الموقف ال انا اتحطيت فيه ده بس كان لازم اعمل كده وتذكر استغاثتها به وتعجب لذلك 

طرق الباب فسمع الاذن بالدخول. اتفضل 

دخل فوجد الممرضه تجلس بجوارها والمحلول معلق بجانب السرير وموصول بوريدها وهي نائمه تماما 


قالت الممرضه... كويس ان حضرتك جيت مش انت جوزها 

اشار شها ب براسه بالموافقه 

فقالت طيب اتفضل حضرتك اقعد مكاني واتا شويه وهاجي اتابع المحلول 


انصرفت الممرضه وجلس هو علي الكرسي بجوار مي 

لاول مره يتامل وجهها..... لاول مره يقترب منها الي هذه الدرجه 

نظراليها متاثرا فملامحها بريئه لاحظ انزلاق حجابها الطويل لتسترسل خصلات ناعمه علي جانبي وجهها 

كان وحيدا معها وهي مازالت غائبه عن الوعي... بيده المر تجفه سحب تلك الخصلات النافره ليدفعها باصبعه خلف حجابها 

ثم لمس وجنتها النديه باصبعه 

وشرد قليلا ولكنه افاق علي نظرا ت مي المتعجبه وهي ما بين الافاقه والنعاس 

فنهض مسرعا وقال بصوت... اجش 

انا هنادي علي الدكتور وخرج مسرعا من الغرفه وهو يصر علي اسنانه ويقبض اصابعه بعصبيه... تراها راته 

اتصل بعمه وقال.. . ايو يا عمي. تعالي مي هنا عند الدكتور نادر في المستشفي 

عمه بخوف..... مالها 

شهاب بجديه... بقت كويسه تعالي خدها علشان انا راجع الشركه وهحكي لحصرتك لما اقابلك مع السلامه 

وانصرف مسرعا من المشفي وكان احدهم يجري ورائه ليعود الي الشركه


السياره التي تحمل نادره واسامه اصبحت علي وصول 


وقال اسامه بطفوله.. لو مي مجتش تبات معانا انا هزعل 

نادره برفق... ان شاء الله هتلاقيها مستنيانا دي يا عيني قلقانه قوي ثم ضحكت وقالت عندك مامتين يا اسامه مي دي مامتك التانيه 

ابتسم اسامه بوداعه


دخل نور الدين مسرعا حجرة مي بعد ان سأل المسؤلين بالمشفي وعندما راها وهم ينزعون الجهاز بالمحلول من يدها وهي نائمه صاح... 

مالك يا مي مالك يا حبيبتي 

ما ان راته مي حتي انهارت مجددا في البكاء وقالت بصوت مخنوق...... شفت يا عمو جمال عمل معايا ايه 

نظر اليها نور الدين بتساؤل 

اخذت مي تقص عليه ماحدث 

فقال بحده... هوا اتجنن ولا ايه اقسم بالله لاربيه من اول وجديد 

ثم اضاف يداعبها ... بس لاحظتي ان شهاب كان قلقان عليكي ازاي 

ابتسمت مي بسعاده وكانها تتذكر شيئا 

راي نور الدين ابتسامتها فقال بمكر.. انتي بتحبيه يا مي 

ابتلعت مي ريقها لسؤاله المفاجئ وقالت 

هيه ماما جت يا عمو 

غمز نور الدين بعينيه وقال.. علي عمو يا مي بتحاولي تغيري الموضوع لأ مجتش عاوزين نوصل الفيلا وتفوقي كده قبل ما يوصلو

مي بقلق..... طب وانا هاجي ليه 

نور الدين.... دول ضيوفك يامي 

مي بمحبه... انت كريم قوي يا عمو نور الدين بتهيالي ان ابويا لوعايش مكنش هيبقي في حنانك كده 

دمعت عينا نور الدين لاطراء مي له 

وقال بحنان طيب يلا يا حبيبتي انا هطلع بره وانتي جهزي نفسك واطلعي انا هستناكي 

كادت ان تساله عن شهاب ولكنها تراجعت عن ذلك 


في الشركه... جلس شهاب علي مكتبه لنصف ساعه ثم لملم اوراقه وقرران يعود للبيت كان يعلم ان عمه سيقوم بتوصيل مي حيث مقر سكنها بامان 


جلس نور الدين خلف المقود وبجواره مي 

نظر اليها مبتسمآ وقال. ... شفتي شهاب عمل ايه 

مي ساخره... هيعمل ايه يعني 

نور الدين ضاحكا....قالي ان شالك ونزل بيكي من الشركه وجابك للمستشفي 

مي بتمرد.....حاله انسانيه بس علشان كده وهوا في الاول والاخر انسان وعموما والله ما حسيت بيه ولا عرفت انه عمل كده 

اقترب نور الدين من الفيلا ولمح سيارة شهاب القادمه فقال لمي 

مي عاوزه تعرفي شهاب عمل ايه 

هزت راسها بالايجاب... 

فقال غمضي عينك 

مي بتعجب... ليه 

اطاح راسها بيده ليسندها علي ظهر المقعد وقال بس نامي اوعي تتحركي كانك مغمي عليكي 

اطاعته مي متعجبه الي ان سمعت صرير سيارة شهاب التي وقفت امام الفيلا 

وصوت نور الدين المدعي وهو يصيح 

تعالي يا شهاب ساعدني ندخل مي جوه 

اقترب شهاب مرتبكا وقال.. مش كانت فاقت وجايبها هنا ليه 

فتحت مي عين واحده بمنظر مضحك لتراه ثم اغلقتها بسرعه 

قال نور الدين بطريقة تمثيلية..... ادو لها حقنه مهدئه فنامت 

فتحت نور الدين باب السياره واقترب من مي وكانه سيحملها فقال شهاب برجوله 

احمم خلاص يا عمي انا هشيلها وانحني ليرفعها ويسير مسرعا ولم يتخيل ان مي كانت تنظر لعمها الذي يسير خلفهم وعلي وشك الانفجار من الضحك لمنظر عمها الذي يشير لها بيده بعلامة النصر ويشعر بالسعادة لنجاح خطته 

شهاب بارهاق لعمه... احطها فين 

نور الدين اشار لغرفه بالدور الارضي وقال هنا يا شهاب 

دفع شهاب الباب بقدمه ليضع مي برفق علي السرير ويفر مسرعا


بعد ان حمل الموظف جمال الي المرحاض

وضعه ارضا واخذ يدفعه بالماء الغزير الا ان صاح غاضبآ بصوت متهدج .... انت بتعمل ايه يا غبي انت اتجننت 

قال الموظف.. ولا مؤاخذة يا جمال بيه انا بنفذ الاوامر شهاب بيه امرني بكده 


جمال بهذيان.... طب خلاص انت هتصاحبني 

اخذه الموظف بمساعدة احد زملائه ليقوما بتوصيله الي منزله 


جلست ماجي في النادي واخدت تطلب جمال هاتفيا ولكن الهاتف كان مغلقا فقالت بضيق

قافل تليفونه ليه الغبي ده 

صديقتها ريم... انت برده مصممه علي ال في دماغك 

ماجي بتصميم.... طبعا هوا فيه غيره وانا قلت لأ 

ريم.... هوا عارف انك كنتي متجوزه عرفي 

ماجي باستهزاء.. ويعرف ليه الحاجات دي بقت بتتظبط دلوقتي 

ريم ضاحكه.... مالكيش حل يا ماجي 

ماجي ساخره... يعني هوا ال مقطع السجادة 

ريم وهي تهز راسها..... وبنياتكم ترزقون

يتبع

الفصل الحادي عشر (ليله في بيته) 


بعد ان وضعها علي السرير وخرج من الحجره

اعتدلت مي جالسه وتلمست وجنتها التي لمسها شهاب وابتسمت 

لقد شعرت به لحظتها وراته 

سمعت طرق علي الباب فتفقدت حجابها وقالت ادخل 

دخلت شهد ولوجي التي تحمل بيدها لعبه جديده وصاحت شهد 

حبيبتي يا مي الف سلامه عليكي عمو قالي انك تعبانه.... 

مي بود.... الله يسلمك يا حبيبتي الحمد لله انا احسن دلوقتي 

ونظرت للوجي واشارت لها لتقترب.... فاقتربت الطفله الودوده قائله.... شوفي يا طنط مي مامي اشترت لي عروسه 

مي بابتسامه.... الله جميله قوي يا حبيبتي 

لوجي.... هتلعبي معايا صح 

مي ضاحكه.... صح 

جلست شهد بجوار مي وظلت لوجي تقف وهي تحرك دميتها يمينا ويسارا لتضحك او تبكي 

قالت شهد لمي وهي تمسك اصابعها 

فين دبلتك يا مي وبتهيألي شهاب مش لابس دبله فضه كمان 

مي باسمه.... الشبكه ما كانش فيها دبل يا شهد

نظرت شهد لمي باسي وقالت.... بس انتي وشهاب يعني ....... طريقتكم مع بعض غريبه شويه 

مي بضعف.. عادي يا شهد 

شهد بجديه.... ايه ال عادي انتو زي الاغراب هتتجوزو وتعملو فرح وانتو كده 

مي بيأس... اعمل ايه اصل الموضوع 

قاطعتها شهد.....جه بسرعه هتقولي كده زي شهاب ما بيقولي بس بالفعل اتجوزتو يا مي 

مي بقلة حيله.... والله مش ذنبي انا انسانه طبيعيه يا شهد مش انا السبب 

شهد بتفهم.... معلهش يا مي والله شهاب دا مفيش زيه في الدنيا راجل قوي وجدع قوي بس اتظلم 

مي بحزن.....ال ظلمته ممكن تكون عايشه حياتها كويس بس انا بدفع التمن 

هوا زعلان من ال خانت 

وانا عمري ما خنت عهدي مع الله معملتش حاجه ميرضهاش ربنا مسمحتش لحد يقرب مني لاني بخاف من الحرام ليه اتعاقب بذنب غيري بس ال مخليني بعذره ان هوا كمان زيي اتفرض عليه الارتباط ده 

شعرت مي بطيبة شهد وبساطتها منذ ان راتها انه انسانه محبه وغير متكلفه مما جعلها تقص عليها ما فعله نور الدين معهم الي ان تم عقد قرانهم 

بعد ان استمعت شهد لمي قالت 

بس انتي بتقولي كان بيعاملك بحده من اول ما شافك ليه اخترتيه 

مي بجديه.... ومش ندمانه يا شهد لان جمال النهارده اثبت لي اني كنت صح 

جمال مستهتر وطلع سكير كمان 

شهد بابتسامه.. يعني شهاب كويس 

مي بضيق.... شهاب دوغري ومحترم بس بيكرهني 

شهد بتعجب.... مين قال انه بيكرهك 

بصي يا مي التلاجه لو الفريزر اتملي تلج في ثواني بيصفي ولا لازم نفصل الكهربا ونصبر لما يسييح التلج ده 

مي.... لأ طبعا بتاخد وقت ولازم نفصلها 

شهد بس كده.... بيفصل لازم يفصل بينك وبين جيرمين ربنا ينتقم منها جرحته قوي 


كادت شهد ان تبكي وهي تقول ذلك 

مي بجديه.... يحمد ربنا يا شهد ان عرفها قبل ما يتجوزها 

شهد عندك حق بس كان صغير واتعلق بيها جدا كان خارج من صدمة موت بابا وماما الله يرحمهم ودي قربت منه قوي 

عمي نور الدين ما كانش موافق عليها بس تحداه وتحدي الدنيا 

كان عنده شقه صغيره هناك لانه كان طالب في الجامعة 

وبعد ما كان هيخلص جامعه ويتجوزو علي طول اتصدم صدمة عمره لما طلبت منه مفتاح الشقه بتاعته علشان هينزل اجازه في مصر وبحجة تنضيفها ولما رجع قبل ميعاده لانها كانت وحشاه وفرحان ان عمي حدد ميعاد فرحه... .. اتصدم صدمة عمره 

مي بتساؤل.... هما كانوا مخطوبين ولا......

شهد بتاكيد.... مخطوبين بس شهاب ميعملش حاجه حرام وكان حريص عليها جدا ونازل يكلم عمي نور الدين في انه عاوز يعمل فرحه 

مي بتفهم... هيه صدمه صعبه 

شهد.... علشان كده عاوزاكي تستحمليه شويه وخليه يثق فيكي وانا متاكده انه هيتغير يامي 


في فيلا جمال 

وقف امام المرآه وهو ينظر الي وجهه المتورم بغيظ ويقول لنفسه.... طيب يا شهاب ان مرديت لك الصاغ صاغين مبقاش جمال 

سمع طرق علي باب الفيلا الداخلي فظنه نديم 

هم ليفتح وهو يقول.... مش وقتك يا غراب البين مش ناقصه وشك الفقر 

وفتح الباب لينظر بدهشه ويقول....عمي 

نور الدين يزيحه من طريقه ويدخل ليجلس علي اقرب مقعد 💺 ويقول 

ايه ال عملته دا يا جمال 

جمال بارتباك.... يا عمي انا.... انا.... ماكنتش في وعيي 

نور الدين صائحا..... مدير في شركة نور الدين وابن ناجي اخويا وسكير يا جمال وصلت لكده 

جمال بتمثيل... غلطه يا عمي.... غلطه مجرد غلطه كانت نفسيتي تعبانه شويه 

اديك شايف فيلا كبيره عريضه وعايش لوحدي 

نور الدين بجديه.... انا اتحايلت عليك تقفلها وتعمل زي شهاب وتيجي تعيش معايا وانت ال مرضتش 

وبعدين ما تتجوز ما انت زي الشحط اهو انت فاكر نفسك عيل صغير دا انت بقيت في التلاتين يا جمال 

جمال بغيظ..... ما حضرتك ال هتجوز مي لشهاب وياكلها والعه مع انه مبيحبهاش 

وبعدين عامل عليه راجل وبيضربني... هيه يعني مي فارقه معاه قوي

نور الدين غاضبا. .... مي مراته وهيه ال اختارته 

جمال..... علشان عارفه انك بتحبه وبتكرهني كلكم بتكرهوني 

نور الدين.... انا بكره سلوكك وطباعك مش بكرهك 

اسمع يا جمال... المره دي كلمتك بالذوق لكن اقسم بالله لو كررت الغلط تاني لتكون مرمي بره الشركه 

جمال..... ترموني ليه انا ليه حق زيكم بس علشان عقود واوراق الشركه معاك تذلني 

نور الدين.... احترم نفسك يا ولد وانت بتتكلم معايا 

والشركه دي متدخلهاش الا لما تكوني ناوي تبقي انسان مستقيم ومحترم 

جمال باعتراض. زي شهاب صح ما هو ال ع الحجر 

نور الدين..... 

لأ هوا ال في القلب لانه محترم وملتزم وعمره ما كان هلاس زيك 

جمال بسخريه.... ما هو مش هلاس علشان البت ال ادته بمبه هاها ها هااااااي صح 

وانت بقي عامل فيها الصدر الحنين وعلشان كده هتجوزه مي علشان يبقي خد بت حلوه وكمان كوش ع الشركه دا ظلم نور الدين بقرف... . ما كنتش اعرف انك جواك كمية السواد دي يا جمال 


جمال يصيح في وجه عمه.. بسببك علشان ظال........ م

لم يكمل الكلمه حيث صفعه نور الدين صفعه مدويه اخرسته 

تلمس وجنته وقال..... ان آ سف يا عمي انا اسف بجد سامحني 

نور الدين..... لازم تبقي آسف يا جمال 

وقال وهو يهم بالانصراف... لو اتغيرت ورجعت عن السكه دي الشركه وبيتي مفتوحين ليك 


صعدت شهد لشهاب بعد ان تركت مي 

طرقت الباب وقالت.... شهاب 

شهاب.... ادخلي 

كان يرتدي ملابس انيقه من ماركات ويجلس علي فراشه 

اقبلت شهد عليه تقبله من جبينه وقالت..... اخرج ساعتين دا كله يحصل 

شهاب بهز راسه.... النهارده فعلا كان يوم صعب 

شهد بمكر.... اه يا عيني دي مي تعبانه قوي 

شهاب بغضب .. القذر جمال كنت هقتله في ايدي النهارده 

شهد بابتسامه خفيفه..... اتضايقت لما شفته بيعمل في مي كده

شهاب بغيظ.... لو عمل كده في مدام بسنت او اي واحده كنت هعمل نفس رد الفعل ده 

شهد بمكر.....كنت هتشيل مدام بسنت او اي واحده تؤ تؤ تؤ تؤ مظنش كنت هتنقذها وتضرب جمال مظبوط بس كنت هتنده للامن يشيلها 

فكر شهاب قليلا وقال....... هوا عمي تحت 

شهد ضاحكه..... بتغير الموضوع صح ماشي ياشوبا هعديهالك علشان انا طيبه وهعمل لك مفاجاه كمان 

شهاب.... مفاجأة ايه 

شهد... وتبقي مفاجاه ازاي يا ذكي لو قلت لك انا نازله افسح لوجي 

ثم اضافت.... انزل اطمن علي مراتك يا شهاب وبعدين دي ضيفه عندنا 

يلا سلمو عليكو والله هتزعلو لما ارجع اسكندريه واسيبكم 

شهاب بتساؤل.... انتي هتقعدي معانا كتير مش كده

شهد وهي تمط شفتيها وتشير باصبعها.... حتت اسبوع واحد علشان شريف دا رضي بالعافيه اه منكو يا رجاله جبابره 

ضحك شهاب من طريقة اخته الساخره 

انه يشعر بالسعادة عندما تقضي اخته معهم في الفيلا تلك الايام هي وابنتها لتضيفا جوا من المرح علي البيت 


كان سينزل للاسفل ولكنه سمع طرقا للمره الثانيه علي الباب ظن ان شهد عادت فقال ادخلي 

فتحت مي الباب ببطئ... ودلفت الي الحجره ليذهل هو 

انتي قالها شهاب متعجبا 

مي بتوتر.... ممكن اتكلم معاك شويه كانت بفستانها وحجابها كاملا 

فقال.. . اتفضلي 

مي بضعف.... شكرا على ال عملته معايا 

لم يرد عليها ولكنه نظر لها ينتظر ان تستانف حديثها فقالت 

ماما واسامه اخويا هيجو النهارده يباتو عند عمي والصبح يطلعو المطار 

انا بترجاك تقابلهم كويس ماما حساسه واسامه صغير وتعبان وكفايه عليه كده 

مش عاوزاهم يسافرو وهما زعلانين 

انا بقولك كده لانك في بيتنا تعاملت معاهم بجفاء فلو متضايق مني هما ملهمش ذنب 


شهاب... احمممم طيب 


ابتسمت مي فحتي هذا الرد المقتضب اسعدها يكفيها انه وافق 

قالت وهي تنصرف. انا متشكره 

خرجت واغلقت الباب ورائها وظلت واقفه لثواني ملتصقه بالباب 


عاد نور الدين من الخارج ليجد مي تجلس في الريسبشن تقرأ كتاب ديني استعارته من اميمه 


نور الدين مرحبا..... عروستنا القمر عامله ايه 

مي بابتسامه.... الحمد لله يا عمو 

نور الدين. قاعده لوحدك ليه فين شهد وشهاب 

مي باسمه....... شهاب منزلش من اوضته وشهد خرجت قالت هتودي لوجي حديقة الحيوان وتفسحها 

نور الدين بحنان..... بتملا علينا البيت وبعدين لما تسافر نحس بفراغ 

مي موافقه.... معاك حق شهد لطيفه قوي 

نور الدين.... وطيبه جدا طول عمرها حنونه لو حد تعب فينا اناو لا شهاب تبقي هتتجنن 

مي.... امممم عمو انا بقيت كويسه ووووو

وعاوزه اروح السكن 

نور الدين. ... مش معرفاهم ان والدتك جايه عند عمك 

مي بتردد.....اه بس انا باللبس دا من الصبح وزهقانه عاوزه اغير 

نور الدين مفكرا.........اه معاكي حق..... جاتلي فكره 


اتصلي بس علي والدتك كده لانها قالت انها علي وصول واتاخرت 


فعلت مي فاخبرتها امها انها تبتاع بعض الاشياء اللازمه لاسامه اثناء سفره وبعض الملابس الداخلية له واضافت 

.....بالكتير ساعه واكون عندك يا مي 


اخبرته مي بما قالت امها فقال... تمام كده قدامنا ساعه انا هتصرف 

واتصل علي رقم شهاب 


وقال.... شهاب انزل عاوزك حالا 

نزل شهاب من حجرته الي حيث يجلس عمه مع مي وقال 

ايوه يا عمي 

نور الدين بلهجه آمره..... خد مراتك هاتلها لبس لانها من الصبح باللبس دا وزهقت 

مي بتصميم.... لأ يا عمي شكرا انا بس عاوزه اجيب لبس من سكني 

شهاب بضيق.... طيب نادي شهد تروح معاها 

نور الدين..... شهد خرجت 

لاحظت مي. ضيقه فقالت.... عمي انا مش هخرج مع حد لو سمحت 

ممكن تبعت السوا ق وانا هقول لاميمه صاحبتي تديه ايه 

نور الدين. يا بنتي اسمعي الكلام 

مي... معلهش يا عمي شكرا انا عندي لبس كويس ومش محتاجه منه حاجه 

نظر لها شهاب نظره مبهمه وتركهم وصعد مرة اخري 


بعد اقل من ساعه حضرت نادره واسامه الذي كان مبهورا من ذلك المكان الراقي ولانه صغير برئ لم يستطع ان يخفي انبهاره 

ما ان راتهم مي حتي صاحت. اسامه. . ماما 

ورحب بهم نور الدين وبعد قليل نزل شهاب مبتسما مما جعل عمه متعجبآ 

وسلم علي نادره واسامه وقال... 

اهلا وسهلا 

ارتدت نادره عباء ه سوداء جميله وحجابها وارتدي اسامه تيشرت لبني جديد وبنطال من الجينز الازرق فظهر وسيما كعادته 

وحملت نادره معها بعض الحلوي والجاتو الذي اشترته قبل قليل 

قال نور الدين..... يلا يا مي قولي لعبده يجهز الغدا انا جعت جدا 

وضع عبده اصناف الطعام الشهيه والتفو جميعا علي المنضده 

وقبل ان ياكلوا حضرت شهد لتصيح.... ايه دا هتاكلو من غيرنا انا ولوجي 

حيت ام مي وشقيقها ثم جلست بجوار شهاب 

وفي المقابل مي ونادره واسامه وعلي راس المنضده جلس نور الدين 

اشار شهاب الي الطعام وقال... لنادره واسامه اتفضلو 

كانت مي سعيده لان شهاب تاثر بحديثها معه ورحب بعائلتها 

كان الطعام شهيا فقالت مي بحنان... كل يا اسامه ياحبيبي ما بتاكلش ليه 

بانيه اهو انت بتحبه 

لاحظ الجميع اهتمام مي بعائلتها وحنانها على شقيقها الصغير 


اقبل المساء وفوجئ الجميع بانقطاع الكهرباء عن الفيلا الامر الذي نادرا ما يحدث 

كانو يجلسون سويا في صالة الفيلا الفسيحه عدا مي التي ذهبت الي المطبخ لتطلب من عبده صنع الشاي

قال نور الدين.... اكيد فيه غلط شوف يا شهاب كده فيه ايه

قام شهاب من مجلسه يتحسس وقال اكيد

فصلت من العداد

في نفس الوقت عادت من المطبخ وهي لاتري شيئا امامها من الظلام الدامس لتصطدم بشئ ما اما مها بعد ان كادت ان تسقط ليلتقطها شهاب بيديه وكلامنهم لا يدري ماذا حدث 

فجاه اضاءت الفيلا مره اخري ليري الجميع مي في احضان زوجها الذي تفاجئ مثلها وابتعد مسرعا 

احمر وجه مي من الخجل فما حدث كان سريعا جدا وضحك الجميع من هلعهم الاثنين 

شاهدو اضواء وبلالين ملونه تقذف من الدور الثاني لتملا المكان 


وخدم كلامنهم يحمل الحلوي والجاتو وانواع مختلفه من الفواكه ونزلت شهد الذي لم يلاحظ احد غيابها تحمل تورته كبيره تحمل اسم مي وشهاب وتصييييح مفااااجااااااه 

انا محضرتش كتب كتابكم فقررت نحتفل دلوقتي 

مي وشهاب في صوت واحد...... انتي ال طفيتي النور 

شهد..... معلوم طفيته 

يلا يا طنط نادره يا اسامه يلا يا عمو 

اقف هنا يا شهاب انت ومي 


صفقت بيدها فخرج الخدم ووقفت هي ولوجي لينشدو مع الكاسيت 


الحب الحقيقي هيعيش يا صديقي 

هينسيني امبارح.... هيخلينا نسامح 


كل من في الفيلا شعر بالمرح والسعاده الا اثنين كانوا يشعرون بالارتباك 

مي وشهاب 


كاد اسامه ان يطير من الفرحه واخذ يردد مع شهد ولوجي تلك الكلمات ويتمايل معها 

ثم اخرجت شهد علبه من القطيفه وقالت 

خد يا شهاب هديتي 

شهاب بضيق..... شهد خلاص بقي 

كادت شهد ان تبكي وقالت...... لأ انا عاوزه افرح انت اخويا الوحيد من حقي افرح بيك 

نظر اليها بحنان واخذ العلبه لتبتسم هي من جديد بعد ان فتحها ليجد دبلة ذهبيه لمي واخري فضيه له

وصاح اسامه بطفوله.. . يلا لبسها دبلتها 

يلا يا مي لبسيه 

حملت مي الدبله الفضيه بيد مرتجفه لتضعها في يده اليمنى وكذلك فعل هو 

بعد الانتهاء من ذلك الحفل الذي اعدته شهد 

قال نور الدين وهو يحتضن شهد 

شكرا يا حبيبتي علي الحفله الحلوه دي

واحتضنتها مي وشكرتها وسط نظرات شهاب الغير معبره عن شئ 


قال نور الدين موجها حديثه الي مي 


مي والدتك تدخل تنام معاكي في الاوضه 

واسامه هينام مع شهاب 

هم شهاب بالاعتراض ولكن اسامه قال بمرح 

ايوه بقي هنام انا مع العريس 

فصعد معه وهو يكاد يجن من الغيظ فالفيلا مليئه بالغرف 

ولكن نور الدين دائما لا يتوقعه 


احتضنت مي امها ونامت سعيده بعد ان ابدلت ثيابها بملابس قطنيه مريحه ارسلتها لها اميمه من دولابها 

وهمست نادره.....ناس طيبين قوي وكمان شهاب ذوق انا كده اطمنت عليكي 

لتهمس مي مبتسمه لانها تعرف انها فعل ذلك فقط لانها رجته .... الحمد لله 


في غرفة شهاب اخرج بيجامه من لديه لاسامه 

ولان اسامه حجمه صغير جدا وقصير بالنسبه لشهاب فقد بدت مضحكه عليه 

وظل يثرثر طوال الليل وشهاب يشعر بالضيق منه

اسامه.... بص رجلي لسه فاكك الجبس امبارح 

شهاب... الف سلامة عليك 

اسامه بجديه.... رجلي دي كانت بتحطم بكر 

شهاب بتساؤل..... بكر مين

اسامه بطفوله..... جارنا دا ولد رخم جدا علشان كده مرضتش اجوز مي لسمير 


شهاب... سمير مين 

اسامه.... اخو بكر 


بقولك اناديك ايه استاذ شهاب.... ولا ابيه شهاب 

شهاب بضيق.... قولي يا زفت الطين بس سبني انام 

اسامه...لا هقولك ابيه شهاب 

ابيه شهاب... ما تفتكرش انا اخدت الدوا بتاعي ولا لأ 

شهاب... مش عارف 

اسامه.... مي ال بتعرف كل حاجه 

منها لله ال رشت الميه بصابون 

شهاب بنفاذ صبر ...... مية وصابون ايه

سامه..... اصل انا كنت رايح الدرس وبعدين... واخذ يقص عليه ما حدث 

لم يرد عليه شهاب. فقال . انت نعست يا ابيه شهاب كنت عاوز اقولك اني خايف من الطيارة اصل اول مره هركبها 


نامت ام مي وظنت ان ابنتها نامت لكن مي 


كانت مستيقظه تتذكر عناقها مع شهاب 

وكل حديثها معه 

ودفاعه عنها 

وتبتسم


تكملة الرواية من هنا


بداية الروايه من أولها هنا


انضموا معنا على تليجرام ليصلكم اشعار بتكملة الروايه فور نزولها من هنا 👇👇👇


من هنا


تعالوا هنا رايحين فين 

اللي خلص قراءه ميخرجشي وينزل تحت يقرأ الروايات الكامله اللي جبتها لكم دي 👇👇👇👇👇👇👇👇👇


 روايات كامله وحصريه

❤️💙❤️💙❤️💙❤️💙❤️💙❤️💙

الصفحه الرئيسيه للمدونه والروايات الكامله من هنا

❤️💙❤️💙❤️💙❤️💙❤️


روايات كامله وحصريه

 لعيونكم روايات كامله من هنا 👇👇👇👇👇👇👇👇


رواية زوجه وثلاث رجال


رواية ليس زوجي كامله


رواية خادمه بقصر أبي كامله


رواية أحببته ولكني أكابر كامله


رواية قاسم كامله


رواية أحببت طالبتي كامله


رواية غلطة عمري كامله


رواية ملاكي الصامت كامله


سكريبت السر القديم


نوفيلا سانتقم ولكن الصبر كامله


رواية قسمتي الحلوه كامله


رواية طريق هدايتي كامله


سكريبت عشق لم يكن في الحسبان


سكريبت غرام مع الايام كامل


رواية حوريتي كامله


رواية سجينة طارق كامله


عروسه بالإكراه كامله


رواية عشق الليث


رواية مصريه غزت قلب تركي


روايه رفيف قلبي الجزء الاول


رواية رفيف قلبي الجزء الثاني


رواية لكنها ابنتي كامله


رواية غريق البر كامله


رواية خطأي أنني أحببته


رواية روح بلا مأوى


نوفيلا صرخة حواء


رواية ندوب الهوى كامله


رواية زوجتي الشرقيه كامله


رواية تبقي الحياه ولكن


رواية لقب عانس كامله


رواية عشق الجاسر


رواية عشق الجاسر الجزء الثاني


رواية عشق الجاسر الجزء الثالث


رواية غرام الأسد كامله


رواية طفلة الأسد كامله


رواية فتاه حطمت كبريائي


رواية عشق الزين كامله


رواية عشق الزين الجزء الثاني


رواية خادمة الصقر كامله


رواية جميله في قلب الاسد كامله


رواية عشق الحور كامله من هنا



رواية العاصي كامله





رواية الهجينه كامله


رواية حب حياتي كامله


رواية لمسة حب كامله


رواية هل كان ذلك حبا كامله


رواية عشقني في ماضيه كامله


رواية بناتي كامله


رواية قتلني ورحل كامله


رواية نعيمي وجحيمها كامله


رواية ملاك في عالم الشياطين كامله


رواية جبر السلسبيل كامله


رواية الصقر الجريح كامله


رواية ليلي وسجين الماضي كامله


رواية لثام الخلود كامله من هنا


رواية جميله في قلب الاسد كامله


رواية ليلي وسجين الماضي كامله

رواية الصقر والنمر كامله


رواية اختبار القدر كامله من هنا


رواية شهد القاسم كامله من هنا


رواية عشق الحور كامله من هنا












رواية بيت العيله كامله


رواية أجبرني على الإنجاب كامله من هنا

رواية صعيدي ولكن عاشق كامله من هنا

رواية زوجتي المصون كامله


رواية تار صعيدي كامله من هنا


رواية اصحاب المزاج من هنا


رواية الرغبه كامله من هنا


رواية وإذا تملكك الهوى


رواية نور عيني كامله


رواية عرف صعيدي كامله


رواية عشقها المستحيل كامله


رواية الصقر الجريح كامله


رواية عذراء علي حافة الهاوية كامله

رواية إعادة حب كامله


نوفيلا نبضي كامله


رواية نجمة القاسي كامله


رواية شهد القاسم كامله

رواية أحببت مصارع الجزء الاول

الجزء الثاني من رواية أحببت مصارع


رواية ضحية زواج كامله


رواية حور الشيطان كامله


رواية ليست خطيئتي كامله


رواية شمس ربحها القيصر كامله


رواية نيران انتقامه كامله


رواية عفريت مراتي كامله


رواية صغيرة رجل صعيدي كامله

رواية عشقت عمدة الصعيد كامله

رواية ست البنات كامله


رواية أحيت قلب الجبل كامله


رواية غنوة الداغر كامله


رواية عشق الأدهم كامله


رواية جنة الصقر


رواية اعاقتي ولكن كامله


رواية طفلتي الهاربه


رواية جواز بالدم كامله


رواية وانقلب السحر على الساحر


رواية رهينه عبر الزمن كامله


رواية خطيئته كامله


رواية لم أكن يوماً سجينتك


رواية ملوك العشق كامله


رواية صراع الماضي كامله


رواية جحيم عشقه كامله


روايه كيف أقول لا كامله


رواية ورد اليمن كامله


رواية ليله غيرت حياتي كامله


رواية ورد الأسد كامله


رواية بريئه في عالم المافيا كامله


رواية دائرة الانتقام كامله


رواية أباطرة العشق كامله


رواية لعبة الحب كامله


رواية انتقام عشق كامله


روايه رفيف قلبي كامله


رواية أسير الحب كامله



رواية حياة جهاد كامله من هنا


رواية حياة الصقر كامله


رواية حور العاصي كامله



رواية وجع الروح كامله


رواية خادمه ولكن كامله


رواية صراع أحفاد السيوفي


رواية اسوار الانتقام


رواية زواج من أجل الورث


نوفيلا مازال ينبض


رواية التركي والصعيديه


رواية عشق الرعد


رواية أحببت طفلتي


رواية علمتني الحب


رواية بداية الرياح نسمه


رواية حبيسة القصر


رواية أحببت عمياء


رواية ليالي الفهد كامله


رواية قلوب ضائعه


رواية الصمت الباكي


رواية حبيبة الصقر كامله


رواية العقيد كامله


رواية قمر كامله


رواية عصي الدمع كامله


رواية أسير برائتها


رواية مطلقه في قلب صعيدي


رواية المال والبنات كامله


عشقت ابنة أختي كامله


رواية احببني ضابط شرطة


رواية شبيهتي الغنية


رواية صغيرة رجل صعيدي


رواية صرخه مكتومه


رواية زوجتي المجنونه


رواية اعاقتي ولكن


رواية غروب الروح


رواية انتقام الروح الجزء الثاني


رواية حياه أحيت لي قلبي


رواية زوجتي كوابس


رواية عاد نادماً ولكن


رواية قمر الفارس


سكريبت دكتوري كامله


رواية كسرة قلوب


رواية أحببته في غيبوبة كاملة


رواية أميرة آخر الزمان


سكربت طفلة العز


رواية بسمة الصعيد


سكريبت ندم الماضي


رواية نصيب الورد


رواية حياة فارس الصعيد


رواية المراهقه والثلاثيني


رواية عشق العقرب


رواية جميله ولكن كامله


رواية حورية الجاسر


رواية عشق رجال الصعيد الجزء الثاني


رواية تعالي إلي جحيمي


رواية طفلة الأسد


رواية الدكتور غيث


رواية ملاك يونس

تعليقات

التنقل السريع
    close