expr:class='data:blog.languageDirection' expr:data-id='data:blog.blogId'>

رواية حور الأسد الفصل الاول والتاني والتالت والرابع والخامس والسادس والسابع والثامن والتاسع والعاشر والاخير بقلم شروق خالد

رواية حور الأسد الفصل الاول والتاني والتالت والرابع والخامس والسادس والسابع والثامن والتاسع والعاشر والاخير بقلم شروق خالد 


 حور  الاسد....1

سمر.. يعني عايزني اعمل ايه 

احمد.. تعمليها كويس حرام عليكي 

سمر... لا يا حبيبي اصحه ده انا كده بعملها احلي ما عندي مش كويس وبس 


احمد.. استغفر الله العظيم حرام دي طفله انتي ايه يا شيخه 


سمر ...انا بفا بعملها كده مش حبن فيها لا ده بس علي شان انت وصي عليها بس تكبر وكل حاجه تتكتب باسم ابني وان هوريها الوش التاني 

احمد... ايه وش تاني ليه هو انتي كده ما ورتهاش وش تاني 

سمر... ههههه لا ده الوش الطيب 😈ايه رايك

احمد... انا ماشي هغور من وشك الطيب ده 

سمر... مع السلامه والقلب دعيلك يا خويا 

في المخزن 


حور... تبكي وتضم قاسم في حضنها 


انا خايفه اوي يا منذر 


منذر.. يجلس خلف الباب ما تخفيش انا قاعد هنا ومش هسيبك ابدا انتي اطمني 


الين.. اهي اهي اهي انا بخاف من الظلمه اوي يا منذر وقاسم تعبان قول لي امك توديه المشفي 


منذر.. انا هقول لي بابا اطمن انتي 

ويخرج بسرعه من المخزن ويجري علي البيت

الابطال..احمد الجمال ..يبلع من العمر 45سنه طيب الشخصية  بيحب ابنه ومراته هدي  كتير


هدي..مرات احمد ماتت بعد ما ولدت منذر 


منذر..يبلغ من العمر 15سنه


سمر...تبلغ من العمر 40سنه شريره تكره منذر وتريد ان تسولي علي أملاك احمد كلها بي اي طريقه  سمراء وعيونها بني


حور يوسف.. تبلغ من العمر 15سنه طفله جميله وتحب اخوها قاسم الاصغير منها بي خمس سنين  بيضاء البشره عيونها فيروزي  


يوسف ابو حور مات في حادث سياره وهنعرف السبب في الاحدات

محمد...صاحب احمد ويوسف  يحب أصحابه جدا ولا يفرقهم عير الموت

.........شروق خالد.....


يدخل منذر البيت وهو ياخد نفس بلعافيه ويضع يده علي ركبته وينظر الي البيت ويصرخ بصوت عالي بابا ماما 


الام.. مالك بتزعق كده ليه ايه في


منذر .. ماما قاسم تعبان اوي تعالي نوديه المشفي بسرعه 


سمر.. وهي تنزل السلم وانت ايه اللي وداك هناك انا مش قولت ميت مره كلامي بتسمع صح


منذر وهو يبكي ...ويرجع الى خلف بخوف

ماما انا رحت اشوف حور مالها لقيتها بتبكي يا ماما وقاسم تعبان حرام عليك يا ماما الحقيني للدكتور حرام عليك هو انت ليه بتعملي كده فيها 


سمر.. وهي تمسك بغضب من يدها وتضربه بالقلم يقع على الارض اول واخر مره دي تروح عندها انت فاهم ولا مفهمش وكلام يتسمع وعلى فوق مش عايز اشوفها ثاني مره معاها يلا


احمد... وهو يخرج في الشارع وهو حزين ومش عارف يعمل حاجه حور من ظلم مراته سمر اعمل ايه فيك يا سمر اعمل ايه فيك منك لله بتيجي على البنت الغلبانه اليتيمه دي وانا مش قادره اعمل لها حاجه انا لازم اتصرف انا لازم انقذ البنت دي منك انت كده هتضيعي الامانه اللي سابها صاحبي اقول له ايه لما اقابل وجه كريم ويذهب الى مكان مجهول


سمر وهي تفتح الباب على حور وتدخل وتشدها هي واخوها وتطلع بيهم من المنزل وتصرخ بعلو صوتها فيها


انا عايزه اخلص منك انت ضايقتيني في عيشتي وانا كل ما اقول اخلص منك مش هخلص في عيشتي دي ولا ايه لا بقى انا لغايه هنا وزهقت منك ومن قرفك كنت عايزه ايه تاني مني ومن ابني مش كفايه ان ابني يسمع لك اكثر ما بيسمع لي انا امال وهو صغير كده وبيسمع كلامك امال لما يكبر هيعمل ايه فيا 


حور.... تبكي تضم قاسم في حضنها حرام عليك يا طنط حرام عليك وانا عملت لك ايه ده كله سيبيني انت واخدنا مودينا فين 

سمر.. اخرسي مش عايز اسمع صوتك وامشي معايا وانت ساكته


......شروق خالد......

تسحبها وتخرج بها من الغلا وتركبها السياره وتغلف الباب بغضب وتلف وتركب من الناحيه الاخره


منذر..يجلس في الاوضه  وهو خايف من سمر ويبكي  انا مش عارف هي ليه بتعمل كده معيا مش ممكن تكون امي انا مش حاسس بحبها ليه لمه بابا بيكون هنا بتاخدي في حضنها  ولمه ما يكونش بتضربني كده  انا لازم اعرف 

ويفكر...فلاش باك 

منذر...وهو يبكي  بايا ماما بتضرني ليه وانا ما عملتش حاجه  اهي اهي

احمد...يا حبيبي امك بتحبك وهي خايف عليك اكيد انت عملت حاجه غلط 

منذر....لا بس انا بقولها ليه في شهادة الميلاد مكتوب اسمك هدؤ وانت اسمك سمر رحت زعقت فيا وضربني 

احمد...يخضن ابنه انا بحب اقولها يا سمر بس وهي مش بتحب اسم هدي ولمه بتقولها هدي بتزعل 

.......عوده من الفلاش باك....  

انا حاسس في حاجه غلط وهعرفها  يعني هعرفها 


........

سمر...توقف السياره في نصف الطريق وتفتخ الباب وتنزل وتلف لي حور وتسحبها من يدها وترميها في الارض وتسحب قاسم


ابوس على ايدك يا ست سحر هتوديني فين دلوقتي انا واخويا  احنا دلوقتي في نص الليل حرام عليك هترمينا في الشارع انت ليه بتعملي كده فيا واخويا تعبان 


سحر..انتي اللي عملتي كده مش انا


تنزيل ايلين على يدها وهي تمسك يدها وتبوسها ارجوك يا ست هانم ما تعمليش كده فيا حرام عليك وانا مش هعمل اي حاجه تاني وعمري ما هقول حاجه لا لسيدي احمد ولا منذر باشا


حور  الاسد 2

........بقلم شروق خالد.....

سحر.. بغل وحقد انا 100 مره قلت لك تبعد عن منذر حصل ولا ما حصلش وانت اللي فيكي فيكي كل مره بتجري وتبكي وتشكي ليه عايزه تبين ان انا الام الوحشه الشريره اللي في القصه دي عايزه ابني يكرهني ويبعد عني ده اناهطين عيشتك وعشت اللي خلفوك انا هعرف ازاي تتكلمي معايا ثاني مره لما ارميكي في الشارع كده وخلي كلاب السكه بتنهج فيك انت واخوك


حور..... وهي تضم اخوها وخايفه جدا من اللي بتقوله سحر ليها وتبكي 

..........


احمد وهو يدق الباب على صديق عمره ويفتح له

محمد.. وهو متعصب جدا منه ويضربه بالبوكس في وشه يقع على السلم 

محمد... ايه اللي جابك ثاني هنا عندي انا مش اخر مره قلت مش عايز اعرفك يا زباله انت ايه ما بتفهمش يا اخي غور من خلقاتي مش عايز اشوفك ثاني 


احمد يمسح الدم الذي اللي نزل من انف وبقه ويجري على صديق عمره ويمسكه من يده انا في مصيبه يا محمد ارجوك اسمعني للاخر واعمل كل حاجه انت عايزها بس لازم تساعدني من اللي انا فيه ده معيش حد انا اروح له غيرك انت يا محمد


محمد.. بغضب ليه ما معاك ست الحسن والدلال بتاعتك سحر هانم هي اللي تنقذك من اي حاجه مش هي السوبرمان بتاعك اللي فرطت في صاحب عمرك عشان خاطرها اللي انا حذرتك منها 


احمد.. يضرب على وشه انا عارف نفسي ان انا غلطان واستاهل 100 ضرب جزمه على وش ده بس تقول ايه انت في القلب وما يريد انا جبت لنفسي مصيبه جبت لنفسي نصيبه ومش عارف اخلص منها ارجوك يا محمد تساعدني انا في ورطه يا محمد مش عارف اتصرف 


محمد.. ايه في يا احمد على قد ما انا متعصب منك يا احمد على قد بابن الكلب ده بيحبك ويضرب مكان قلبه ده بيحبك وبيقول لك انت اخويا وسند وضهري اللي انت عملته ده يا احمد عمري ما كنا بعدنا عن بعض


احمد.... مش وقته الكلام ده انا عايزك تساعدني عايزك تاخد  حور وقاسم تخليهم عندك تبعدهم عن سحر

 سحر مش ناوي لهم على خير ابدا انت ما شفتهاش عملت ايه في البت ده حبس البت في المنور وبتعذبها الواد تعبان ومش قادر اعمل له حاجه انا خايف يا يا محمد مش عارفه اقابل ازاي ربنا ولا هقابل ازاي ابوهم بوش اقول له ايه امانتك اللي سبتها عندي انا فرطت فيها وبهدلتها


محمد بغصب.... انت بتقول ايه انت اتجننت تعال يلا بينا انا هعرف ما اتصرف معاها الست دي 

احمد. بخواف لا انا مش عايزك تقرب عليها سيبها انا هتصرف معاها بس انت تاخذ 


حور وقاسم تخليهم معاك وكل مصاريفهم وكل طلباتهم انا هبعت ليهم ومن وقت للتاني انا هجيهم واشوفهم


محمد..انت مجنون مصريف ايه دوله عيالي  تعالي معايا ويخرج  من البيت  ويذهب معاه وهو غضبان  جدا


يدخل احمد ومحمد البيت وهم متعصبين جدا من سحر ومن افعالها 


احمد اهدى يا محمد يا اخويا انت تاخذ قاسم وحور وتمشي من غير ما هي تحس بيك

محمد.. ازاي يعني يا احمد ازاي انت هتجنني ازاي مش هتحس بيا ويضرب على مخه انت ايه ده  اعملك ايه يا احمد بتجنني باعمالك ديه يا اخي ما تطليها يا اخي وخليها تغور في 60 داهيه


احمد.. يبكي ما اقدرش اطلقها كل حاجه هي كاتباها باسمها خلتني وانا سكران اكتب لها كل حاجه باسمها اروح فين انا ومنذر ابني دلوقتي في الشارع يعني ولا هنشحته اصبر عليها لما اخد حق منها واعرف ما اربيها اعرف انا نفسي هعمل فيها ايه ده

..............شروق خالد 

تدخل سحر البيت وهي مبسوطه جدا انها رمت حور وقاسم في الشارع اخيرا ارتاح منكم اخيرا يا ساتر تكون هم على قلبي ارجع بنتي البيت واخليها تدور حوالين منذر وتتجوز كفايه بقى لغايه كده وبعاد عن بعضينا


تدخل وترى احمد ومحمد قاعدين في الصالون يا ساتر يا رب ايه جاب الراجل ده 

الرجل ده انا بكرهه بكرهه انا ما صدقت ما عملت مشكله بيني وبين احمد عشان احمد ما لقاش حد يروح له يا ساتر ايه اللي جابه وانا كل ما اقفل بابا بيفتح لي باب ثاني


تدخل وهي تبكي وتمسح دموعها الحقني الحقني يا احمد حور سرقه الذهبي وكل حاجتي وهربت من البيت وبدور عليها مش لاقياها اهي اهي اهي انا مش خايفه على دهبي ولا على اي حاجه انا خايفه على البنت ازاي تطلع في نص الليل كده اتصرف يا احمد اتصرف يا محمد الحقوا البنت لحد يعمل فيها حاجه


.......شروق خالد .....


حور... تبكي  وتجلس علي الرصيف وتضم  قاسم في حضنها  حقك  عليا انا انسانه  ضعيف جدا انا اللي سبتها تعمل كده فيه انا لو كونت  وقفت ليها من الاول ما مكنش ده كله حصل بس ورحمه بابا ما هسيبك يا سمر وهرجع تاني ليكي  وهاخد حقي منك واشوف انا ولا انتي  وتمسح دموعها يلا بينا نشوف هنعمل ايه وتاخد اخوها وتمشي بيه في الشارع 


قاسم..هنروح فين دلوقتي

حور....ما تخافش ربنا موجود يلا انت بس 


محمد.. وهو يسوق السياره  ويضرب  فيها بغضب رحت فيه اهو شفت اخر عميلك السوده اهو الاولاد ضاعو اعمل ايه


احمد ببكاء سوق اكيد ما بعدوش عن هنا اكيد هتلاقيهم استنا انت بس 


سمر.. تدخل الاوضه عند منذر  وهي تبكي  شفت اللي قولت روحي ليها عملت فيه ايه


منذر. يقوم ويجري علي سمر.


حور الاسد. 3

بقلي  آلكہآتہبہهہ شہرؤقہ 


ملك يا ماما


سمر... اهي اهي اهي الست حور  اول لمه اختها وهي واخوها علي شان اوديها للدكتور رحت ضربتني في الطريق وحدت الدهب اللي كونت لابسه والفلوس اللي في الشنطه وهربت هيا واخوها  اهي اهي


منذر.. لا حور ما تعملش كده انا متاكد  انتي اكيد عملتي ليها حاجه انا عارف حوى هي مش صغيره علي شان تعمل كده وتودي نفسها في داهيه  


سمر... تنظر اليه بكره  وتدوس علي اسنانها  بغل هو انا كنت ناقصاك انت كمان استغفر الله العظيم يا رب لازم اتصرف مع ده قبل ما ياجي ابوه لو جاي ابوه وحكى له كل حاجه وهو ومحمد ده ممكن يطربقها على دماغي 


سمر ... تنظر اليه وتبكي يعني انت شكله فيا يا منذر  يعني  انا بكذب عليك

ولا علي شان  حور بتقول كده عليا

 شوف هي عملت فيا ايه انا اللي خفت عليها وكنت عايزه اوديها للدكتور تعمل كده فيا 


منذر.. تصعب عليه سمر ويذهب اليها ويضمها في حضنه حقك عليا يا امي انا ما كنتش عارفها ان هي هتعمل كده


حور ...وهتمشي في الشارع وهي حزينه من اللي بقت فيه ومن عمايل سمر معها  وزعلانه  من 


 احمد ومحمد الذي لم يدافعوا عليها وتمشي سرحانه 

وتاتي عربيه وتقف على اخر لحظه وينزل منها احد الاشخاص واصرخ فيها  انت يا زفته لو كنت عايزه تموتي غير موتي بعيد عني وانا ناقص  اشكالكم جنب العربيات وتقولي نفسكم تعبانين وتروح المستشفى وعايزين تاخدو فلوس  من الاول  ولا انتم الاسلوب دي عجبكم  ويخرج من جيبه فلوس ويرميها في  وش حور

خدي ولا عايزة تاني


  لو ما كنتش خايفه على نفسك خايفه على الطفل اللي معاكي غوري من وشي وانا كنت ناقص اشكالكم دي على الصبح 


حور... وهي تمسك الفلوس وتترك اخوها علي الارض وتمشي اليه وتوقف في وش السياره وتذهب اليه وتنظر اليه من الشباك وترمي الفلوس في وشه والله ما حد متخلف وحيوان وحقير غيرك انت لما تعرفني ظروف الناس ما تتكلمش عليهم والفلوس اللي انت بتتكلم عليها دي انا اشتريت بيها انت وعيلتك انت سامع ولا مش سامع وترمي الفلوس في وشه وتذهب الى قاسم وترفعه على يدها وتمشي


حور ...وهتمشي في الشارع وهي حزينه من اللي بقت فيه ومن عمايل سمر معها  وزعلانه  من 


 


 اسد..يخرج  من السياره  وهو متعصب ويجري عليها انتي يا حيوانه 


حور....تمشي وتعدي الطريق وهي تبكي  

حور...هي وصلت لكده أهي اهي


اسد ....وهو يرجع البيت وهو متعصب من حور  والكلام التي قالته له انا واحده زباله زي دي كلمني بالطريقه دي وترمي الفلوس في وشي والله لا اعرفك بنت مين وهعلمك الادب اجيبك تحت رجلي لما خليتك تبوسي على رجلي ما ابقاش انا اسد المحمدي انا واحده معفنه زي دي لسه ما طلعتش من البيضه لو كمان بتديني درس في الاخلاق ويخرج من العربيه وهو متعصب ويضرب باب العربيه جامد ويفتح باب الفيلا ويدخل 


الاب.. وهو ينده عليه اسد خذ تعالى عايزك يا اسد


 اسد وهو يطلع على السلم وهو متعصب بعدين يا بابا بعدين ويفتح الغرفه بتاعته ويدخل والله لاعرفك بنت مين ولو كنت في سابع سما هجيب ويقلع الجاكيت ويرميه على الارض والقميص وادخل الحمام ياخد دش عشان يهدي اعصابه من كلام حور


حور.. وهي تضم قاسم اليها وتنام اهدى يا حبيبي ونام دلوقتي وبعدين احنا هنشوف وهنعمل ايه في الموضوع ده


قاسم ...انا خايف يا ايلين انت جبتني عند مين انت عارفه الراجل ده انا خايف منه قوي انا خايف هيعمل فينا حاجه واحنا لسه صغيرين مش هنعرف ندافع عن نفسنا ما كنا رحنا عند عمي محمد مش هو صاحب بابا برضو

حور... وهي تبكي مع احمد برضو كان صديق بابا وعمل لنا ايه يعني ما نصيبه كلها جت من مرته وهو ما اقدرش يتكلم معاها ولا يقول حاجه

اهدى انت دلوقتي يا قلبي ونام وان شاء الله يحلها الف حلال


في نصف اليل في غرفه حور 


حور وهي نايمه وينصب منها العرق وتترتعش 


حرام عليكي سيبيني انا عملت ايه ليكي علي شان تعملي انت ليه بتعامليني بالطريقه ديه انت كل حاجه اخذتني منها وحرمتني من كل حاجه حتى اخويا بتحرميني منه وتخليني انام في البدرون انت ايه وحلفت لك 100 مره ان انا مش هقول حاجه لعمو احمد انت ايه يا شيخه حرام عليك


سحر... اخرسي خالص مش عايزه اسمع صوتك انت فاهمه ولا لا وتقوم بربط يدها ورجلها وكوياها بالنار في رجلها تصرف حور بعلو صوتها


سحر ...وهي تضع يدها على بق حور لتكتم صراخها انا قلت لك مش عايزه اسمع نفسك انت ليه دلوقتي بتصرخي وانا عملت لك حاجه انت بس دي قرصه ودني تبعدي عن احمد مش عايزه اشوفك جنبه ولو بالصدفه انتي سامه وتنظر لها  ابتسامه انا مش سامعه قولتي ايه


حور .. من كتر البكاء يغمى عليها


 سحر.. تنظر اليها بقرف ترفعها على السرير وتفك يديها ورجليها وتغطيها تتركها وتخرج من الغرفه اهو كده كل حاجه تمام لازم اخلص منك في اقرب وقت 

قسم وهو يهز حور حور اصحي حبيبتي اصحي انت بتحلمي ده كابوس ايلين حبيبتي 


 حور.. وهي تصرخ بعلو صوتها حرام عليك سيبيني


اسد وهو يسمع الصوت ويخرج من الغرفه ويفتح الغرفه اللي في وشه وينظر بغضب اليها ويصرخ انتي ويجري عليها


حور الاسد  4

بقلمي  شروق خالد 


آلكہآتہبہهہ شہرؤقہ 


اسد .  ويجري اليها ويشدها من يدها ويجرها على السلم قاسم وهو يجري خلفه انت مين وازاي تمسك اختك كده سبها سبها


 الاب وهو يخرج بسرعه على صوت الصراخ اسد انت بتعمل ايه عندك سيب البنت انت مجنون ازاي تمسكها بالطريقه دي انت حيوان


 اسد.. يصرخ انا عايز اعرف البنت دي دخلت البيت ازاي وازاي نايمه فوق في الاوضه انا عايزه افهم كل حاجه دلوقتي


الاب وهو يصرخ عليها سيب البنت يا اسد انت ليه ماسكها كده سيبها


اسد..يترك حور ويذهب الي ابوه وهو غاضب 😡 


 وتعالى هنا ايه اللي انت بتعمله ده وازاي تعمل ضيوفك بالطريقه الهمجيه دي انا علمتك كده ولو قعدك مع اصحابك الصيع  علموك تعمل كده في بنات الناس اعتذر ليها دلوقتي 


اسد بصوت عالي ومرتفع... انا مش ممكن اعتزر للزباله دي ولازم تطلع من بيت حالا دلوقتي وايه اللي جابها البنت عندي اساسا مش عملت فيها الست الشريفه العفيفه اللي محدش يقدر يشتريها بفلوسه ايه اللي اتغير يعني وخليك تيجي في البيت هنا عندي يلا بره انت والزباله اللي معاكي ده بره ما حدش يشوف وشك هنا يلا احسن اقسم بالله اطلعك بطريقتي واجيب البودي جار  ياخدوك من هنا ويرموكي في اقرب مقلب زباله يلا بره


 الاب ..وهو وهو يضرب اسد بقلم شديد جدا انت ازاي تتكلم معاها بالطريقه دي ما حدش هيطلع من البيت هنا غيرك انت عشان ما حدش بقى  متخلف وقليل تربيه وحيوان غيرك انت يلا اطلع بره بره يلا مش عايز اشوف وشك

.

اسد..بصدمه من كلام ابوه انتي بتقول ايه 


الاب ...اللي سمعته  هي هتفضل قاعد هنا عاجبك اهلا وسهلا مش عاجبك مع السبامه


....

اسد...لا يا انا ياهي في البيت ده 

الاب..انت اللي اخترت يلا كده مع السلامه وريني عرض  كتافك هي مستحيل تمشي من البيت


 حور ده وهي تضم اخوها في حضنها وتبكي

الاب..بيمسكها اطلعي يا بنت على فوق وارتاحي وانسي كل حاجه حصلت دلوقتي تطلع حور  الى الغرفه فوق وهي تضم اخوها قاسم هنعمل ايه دلوقتي يا حور مستحيل نقعد في المكان دي ثاني 


حور.. وهي تبكي طبعا يا حبيبي مستحيل نقعد هناك مستحيل ازعل الاب من ابنه

اول ما الليل يليل احنا هنمشي شكرا قوي لغايه دلوقتي الف شكر ليهم


 ..... في اخر الليل


 تخرج حور وهي واقسم من الاوضه وتسحبوا الى الخارج وتلاقي البيت كله فاضي تمسك يد  اخوها تخرج من البيت وتمشي في الشارع وهي تبكي وتجلس تحت كبري


اسد...وهو يمشي خلفها انا هعرف كل حاجه  عليها علي شان اعرف بابا انها واحده كدابه وتضحك عليه

ويوقف السياره وينظر اليها من بعيد


احمد ومحمد وهم يمشوا سياره 


محمد وهو يصرخ على احمد ارتحت دلوقتي ضيعط البنت ما عارفينهاش رايحه فين والصبح قرب يصبح ما حدش عارف ايه حصل معاهم ارتحت دلوقتي انت ومراتك يا استاذ احمد 


احمد...وهو ينظر الى من الشباك وهو يبكي ولم يرد عليه ويلاقي


 حورقاسم ينظر اليهم بصدمه استنى استنى است 


محمد يوقف فيه مالك بتصرخ كده ليه 


احمد وهو ينزل من السياره ويجري عليهم مثل المجنون ينزل خلفه محمد ويلاقي اليه يجري عليها احمد وهو يضمهم في حضنه حور.وهي تبكي وتضربه ابعد عني مش عايز اشوفك تاني كفايه اول اللي حصل لي مراتك عايزين ايه منك ثاني انا سبته لكم البيت ومشيت وسبت لكم كل حاجه سيبوني بقى في حالي خلوني اعيش انا واخويا


ابعدو عني كفايه كده وتقوم 

محمد..حوراستني دي مش طريق كلام حتي علي شان اخوكي تعالي معايا انا 


حور..ببكاء لا ما انا كونت مع عمي أحمد ايه حصل غير انتي اتبهدلت 

احمد..يمسك يدها حقك عليا وكل دمعه نزلت من عينك انتي او قاسم انا هجبيلك 


حور..تبكي 


احمد...يضمها اليه انا اسف بس دي كانت ظروف  ويعدين هقولك عليا انا ماشي 

وينظر الي محمد الاولاد امانه معاك لحد اجي اخدهم ويترم محمد ويمشي 

.

.....

حسن .يقوم من النوم معقول حور تعمل حاجه  لا 

ويذهب  الي الغرفه بتاعت حور ويضع ودنه علي الباب دي ما فيش صوت اكيد نايمه 

ويفتح الباب براحه  ويلاقي الاوضه فاضيه  يصرح حوووووور  ويخرج بسرعه بيدور عليها في الجنينه 


ويتصل علي اسد


اسد...هههههه بابا اكيد هياسال عليها ويفتح التلفون 

اسد...ايه عرفت انها. واحده حرميه 


الاب...اسد مش وقتك شوف البت راحت فين 

اسد...ببرود وانا مالي بيها تروح مترح ما تروح هو انا الخدام بتاعها 


الاب..بصوت عالي البت هتموت يا اسد الحقها


اسد...بخوف ايه ممكن افهم 


الاب...بعدين مش وقتك تفهم دلوقتي شوفها فين بسرعه قبل ما حد يلاقيها  وتموت 


اسد...يغلف السكه ويذهب بسرعه ويوقف العربيه ويضرب فرامل 


حور....تخاف منه وتمسك في قاسم 

محمد..اسد


اسد..عمي محمد وينظر الي حور

حور..تمسك في يد محمد


اسد .... يقف جنب محمد وينظر اليهم والى حور وقاسم عمي محمد وانت تعرف البنت دي منين


 محمد ...يملس على راس حور دي بنتي يا ابني انت اول مره تعرفها اكيد عشان انا عمري ما عرفت   حد عليها اصل كنت بخاف عليها من نسمه الهوى


 اسد ... يضحك كنت بتخاف عليها من نسمه الهوا وانا شايفه لها اكثر من ساعه مرميه هنا في الشارع ومحدش بيسال فيها


حور الاسد 5

بقلمي شروق خالد 


حور ... تصرخ فيه جامد اخرس خالص ايه مرميه في الشارع دي


 اسد ... يضحك هدي هدي اعصابك وانت سبت ليه البيت ومشيتي ولا عملت لك عامله وهربت من البيت في نص الليل 


محمد.... بغضب ايه اللي انت بتقوله ده يا اسد  وايه وهربت من عند مين 


اسد ... يضحك اصلها من نص ساعه كانت في البيت عندنا وحصلت خناقه كبيره بسببها مع بابا واول ما الكل نام  هي هربت من البيت ما حدش عارف ايه سبب اللي خليها تسيب البيت وتهرب في نص الليل كده زي الحراميه بس بابا اقول ايه في قلبه الطيب خافوا عليها وقال لي روح شوفها وهاتها وانا مضطره دلوقتي يا عم محمد بعد اذنك اخدها وارجع بيها البيت 


محمد وهو ينظر الى حور وخوفه من اسد وماله بنرجع ما نرجعش ليه ما فيش مشكله


حور...عمي

محمد...تعالي معايا يا بتي 

تذهب حور مع محمد وهي خايفه  من اسد


اسد..ينظر اليها وهي تركب السياره  مع محمد ويبتسم ابتسامه خبيثه 


يدخل محمد وهو ماسك يدة حور الى الفيلا عند حسن


 حسن ...ينظر الى قاسم ويجري اليها ايه يا بنت اللي انت عملت في واحده عقله تطلع في نص الليل كده طب لو ما كنتيش خايفه على نفسي خافي علي  اخوك التعبان دي ذنبه ايه معاكي بتوديهم من مكان لمكان حرام عليك نفسك يا بنتي 


محمد .. يضحك ايه يا حسن ما فيش سلام لصاحبك ولا ايه 


حسن... محمد معلش والله ما خدتش بالي منك عشان البنت دي عصبتني في طريقه كلامها وافعالها


 محمد هو... ياخذ حور في حضنه حقك عليا في كل حاجه هي عملتها معاك 


حسن..ما تعرفها يا محمد


 محمد دي بنت يا بنت الغالي على قلبي بنت اخويا وصاحبي 


حسن ...اوعى تقول   بنت يوسف


 محمد وهو... تدمع عينه ايوه هي بنت يوسف


 حسن .. يضحك وياخدها في حضنه اخيرا شفتك يا بنت ده كان نفسي اشوفك من زمان انا اخر حاجه شفتك وانت صغيره خالص يا دوبك كان عندك سنه وما شفتكيش ثاني يا اخيرا ويضمها الى صدره والاموره دي اخوك 


حور  .. تنظر الى محمد يبتسم لها ويهزه راسه 


حور .. ايوه اخويا 


اسد بقول لكم ايه انا راسي وجعتني منكم انا عايزه افهم كل حاجه 


محمد... بص يا جماعه انا عايزه اقصدكم في خدمه بس يا ريت من غير كلام كثير وكل حاجه احكي لكم عليها بس مش دلوقتي 


حسن ... ينظر الى حور وقاسم قول يا محمد ايه في انت خوفتني قوي على العيال 


محمد... انا هسيب عندكم اولاد امانه لحد ما اخلص موضوع كده وهرجع اخدهم حسن.. وهو يبتسم دول في عينيا دول عيال الغالي


محمد..حور يتي انتي في بيتك واعملي اللي انتي عايزه واللي مش عاجبك ارميه بره وينظر الي اسد ويضحك 

انا ماشي سلام دلوقتي  علي شان في حاجه كده لازم اخلص منها بسرعه 

ويبوس حور علي راسها وقاسم ويمشي 


.سحر...تعالي بسرعه 

شذا...يووووه يا ماما انت مش عايز منك حاجه بس سبيني في حالي بقى وابعدي هني اما بحب واحد وهنتجوز وانا بصراحه حامل ومش هضح بي ولا بابني علي شانك انتي ولا اللي بتخطط ليه ده 

الام..بقولك ايه هتاحي يعني هتاجي مش تعب السنين  دي كلها وقرف الواد وابوه وفي الاخر اطلع من مولد بلا خمص  هي ساعه وتكوني هنا يلا وتفلق السكه 

زينب...جاكي  القرف امتي وابوكي عمري ما شفت حاجه  حلوه في حياتي بسببكم 

منذر...يرجع البيت 

زينب...منذر حبيبي ليك عندي حتت مفاجأه بس ايه 

منذر..بزعل ايه هي ويجلس علي الانتريه  

زينب..انتي نفسك تشوف مين 

منذر..بسرحان  نفسي اشوف حور من اخر مره وانا بدور عليا ذي المجنون ومش عارفها فين اكيد دلوقتي كبير واتغيرت 

زينب...حبيبي رحت فين

منذر..يقوم مش عايز اشوف حد

زينب..وبو قولتك الجد ده هي حور عادي يعني

منذر...يركب علي السلم قولت مش مهم وفجاه يقف ويستوعب وينزل جري علي السلم

زينب...حاسب يا ابني هتوقف

منذر..بجد حور ولا انتي عامله فيا مقلب 

زينب..بزعل..يعني انا هعمل كده ليه بس


لا لا لا انا تعبت بقى ارحميني حرام عليك انت ليه ما حاسهش بيا انا بنتك انت بتعملي ليه فيه ده كل ده


اسمها بقول لك ايه انا لغايه هنا مش مستحمله ايوه انا تعبت من العيشه دي ومن ابنك مش كل شويه اقعد استحمل فيه انا عايز اشوف حياتي واشوف مستقبلي ابنك ده كاتم على نفسي انا زهقت منه من تصرفاته كل حركه بعملها وكل حركه بعمله وكل مكان بروح وبعوز اخد رايه ليه هو مشتريني هو انا حتى عنده انا لغايه هنا وهقول له ان انا مش حور انا مش حور افهموني انا انا شذى شذى افهموا 100 مره هقول لكم ان انا شذى


الام... تصرخ تضربها بالقلم على وشها اخرسي وصوتي ما يعلاش عليا ثاني مره ولا ما تكلميني تكلميني بادب انت فاهمه ولا ما فهماش ولا هقول لك عليها تعمليه انت عايزه تضيعني من كل حاجه انا عملتها حصلت كل حاجه انا عملتها


حور الاسد 6

بقلمي @الكاتبه شروق  خالد

الام... تصرخ تضربها بالقلم على وشها اخرسي وصوتي ما يعلاش عليا ثاني مره ولا ما تكلميني تكلميني بادب انت فاهمه ولا ما فهماش ولا هقول لك عليها تعمليه انت عايزه تضيعني من كل حاجه انا عملتها حصلت كل حاجه انا عملتها دي كلها وعارفه منذر لو سمع حرف من اللي انت بتقوليه ده اول واحده هتروحوا في 60 داهيه انت ويا ريت بس يموتك ده هيوريكي النجوم في الظهر يا حبيبتي مش هيقول لك مع السلامه ولا هديك مكافاه اخر الخدمه تحمد ربنا لو قتلت احنا اللي عملناه فيه مش قليل ولا عملناها في حور مش قليل ولا تكوني نسيتي وان كنت نسيت يا حبيبه انا افكرك يا حبيبتي انا عملت ده كله عشان خاطرك انت ما ترجعيش تاني للبهدله دي ولا ابوكي المعفن الزباله ده اول ما بقي معاه قرشين طلعني ورمانه في الشارع ليله ابو منذر يا حبيبتي وانا لعبت عليك وعملت له الدور البريئه الحبابه اللي بتحبه بتحافظ له على الشغل وعلى بيته ما كناش بقينا في العز ده كله يا ماما حبيبتي ابو منذر ما لما انا من الشارع يا حبيبتي كان زماننا دلوقتي واقفين على اي رصيف بنشحاته وبنبيعه مناديل انت بتحمدي ربنا اللي احنا فيه ده


منظر وهو في الشركه متعصب جدا جدا مش عارف يا لؤي مش عارف مش عارف كل ما اقرب منها بتبعد كل ما بحكي لها على على مشاعري وعلى حبي ليها بتبعد عني مش عارف ليه مش عارف اعمل لها ايه ثاني كل حاجه بتقول عليها بجيبها لها ده انا يا شيخ بعمل حاجات مش بكون عايزه اعملها عشان خاطرها هي بعملها بتنازل وبعملها اعملها ايه ثاني اكثر من كده دايما متعصبه وطهقانه وزهقانه ومقرفه مقرفه مش عارف ليه كده اتغيرت معايا


لؤي اهدى يا منذر وهو اكيد في حاجه في سبب معين هي بتعمل كده عشانه واكيد انت مع الزمن هتعرفه اقول لك احسن حاجه ابعد عنها مش انت معاك مكان ثاني روح الشقه بتاعتك اللي في الزمالك واقعد لك فيها كم يوم لغايه ما اعصابك تهدى وهي كمان تكون هديه ونشوف ايه حكايه الموضوع ده

.......... في مكان اخر

تجلس فتاه حزينه وتضم اخوها الى حضنها


حسن مالك يا بنتى انت بتفكري في ايه ما تهدي

حور لا والله يا عمي لا يمكن اهدى وحقي وحق اخويا هنجيبه ما يكون في سابع ارض انا مش هنسى وكل البهدله ولا الذل ولا الاهانه اللي عشتها ليه ده كله عشان ايه عشان قلت لهم ان اخويا تعبان وعايزه اعالجه ليه هو كل خير اللي هم فيه بتاعي وبتاع ابويا ليه بيعملوا كده فيا انا عملت لهم ايه ده هو بس كان شغال عند ابويا واصي عليا يرميني في الشارع وياخد كل حاجه ليه 


حسن بطيبه بس يا بنت انت قلتي ان هو كان بيحبك وكان خايف عليك انت واخوك عشان كده هو سابكم في الشارع من طريقه كلامك يا بنتي مراتنا شريره كانت ممكن قتلكم يا بنتي  نحمدي ربنا ان هو هربكم منها وباين على شكله هو الراجل ضعيف مش هيقدر وهي شرانيه يا بنتي


 حور ...بصراخ احمد ربنا على ايه يعذر له ولا على الاهانه اللي انا فيها ولا رميتي في الشارع لك انت يا عم حسن كنت رحت فين ولا جيت منين انا دلوقتي


 حسن... بطيبه اهدي يا بنتي وهو اللي جابك هنا وهو اللي موصينا عليك وهو اللي قال لي خلي بالك منها عايزه ايه ثاني يا بنت اكثر من كده 


حور بصوت عالي انا من بكره هنزل الشركه بس على اساس اني سكرتيره هناك روح اخذ حق بايدي كل حاجه هناك هرجعها لنفسي تاني واشوف انا ولا هي ست زينب دي ولا بنتها العقربه اللي اسمها شذى


اسمعي بقول لك ايه يا شذى انت دلوقتي لما ياجي منذر تتلم وتحط لك مركوب مركوب في بقك واللي يقول لك عليه تنفذيه انت سامعه انا لغايه هنا وزهقت منك والله اقسم بالله اقسم بالله اللي عملته فحور هيتعمل فيك وانت عارفه انا عملت ايه  

 


اسد .... يقف جنب محمد وينظر اليهم والى حور وقاسم عمي محمد وانت تعرف البنت دي منين


 محمد ...يملس على راس حور دي بنتي يا ابني انت اول مره تعرفها اكيد عشان انا عمري ما عرفت   حد عليها اصل كنت بخاف عليها من نسمه الهوى


 اسد ... يضحك كنت بتخاف عليها من نسمه الهوا وانا شايفه لها اكثر من ساعه مرميه هنا في الشارع ومحدش بيسال فيها 


حور ... تصرخ فيه جامد اخرس خالص ايه مرميه في الشارع دي


 اسد ... يضحك هدي هدي اعصابك وانت سبت ليه البيت ومشيتي ولا عملت لك عامله وهربت من البيت في نص الليل 


محمد.... بغضب ايه اللي انت بتقوله ده يا اسد  وايه وهربت من عند مين 


اسد ... يضحك اصلها من نص ساعه كانت في البيت عندنا وحصلت خناقه كبيره بسببها مع بابا واول ما الكل نام  هي هربت من البيت ما حدش عارف ايه سبب اللي خليها تسيب البيت وتهرب في نص الليل كده زي الحراميه بس بابا اقول ايه في قلبه الطيب خافوا عليها وقال لي روح شوفها وهاتها وانا مضطره دلوقتي يا عم محمد بعد اذنك اخدها وارجع بيها البيت 


محمد وهو ينظر الى حور وخوفه من اسد وماله بنرجع ما نرجعش ليه ما فيش مشكله


حور...عمي

محمد...تعالي معايا يا بتي 

تذهب حور مع محمد وهي خايفه  من اسد


اسد..ينظر اليها وهي تركب السياره  مع محمد ويبتسم ابتسامه خبيثه


حور الاسد  7

بقلمي@ الكاتبه شروق خالد


يدخل محمد وهو ماسك يدة حور الى الفيلا عند حسن


 حسن ...ينظر الى قاسم ويجري اليها ايه يا بنت اللي انت عملت في واحده عقله تطلع في نص الليل كده طب لو ما كنتيش خايفه على نفسي خافي علي  اخوك التعبان دي ذنبه ايه معاكي بتوديهم من مكان لمكان حرام عليك نفسك يا بنتي 


محمد .. يضحك ايه يا حسن ما فيش سلام لصاحبك ولا ايه 


حسن... محمد معلش والله ما خدتش بالي منك عشان البنت دي عصبتني في طريقه كلامها وافعالها


 محمد هو... ياخذ حور في حضنه حقك عليا في كل حاجه هي عملتها معاك 


حسن..ما تعرفها يا محمد


 محمد دي بنت يا بنت الغالي على قلبي بنت اخويا وصاحبي 


حسن ...اوعى تقول   بنت يوسف


 محمد وهو... تدمع عينه ايوه هي بنت يوسف


 حسن .. يضحك وياخدها في حضنه اخيرا شفتك يا بنت ده كان نفسي اشوفك من زمان انا اخر حاجه شفتك وانت صغيره خالص يا دوبك كان عندك سنه وما شفتكيش ثاني يا اخيرا ويضمها الى صدره والاموره دي اخوك 


حور  .. تنظر الى محمد يبتسم لها ويهزه راسه 


حور .. ايوه اخويا 


اسد بقول لكم ايه انا راسي وجعتني منكم انا عايزه افهم كل حاجه 


محمد... بص يا جماعه انا عايزه اقصدكم في خدمه بس يا ريت من غير كلام كثير وكل حاجه احكي لكم عليها بس مش دلوقتي 


احمد وهو يدخل الفلا ويمثل الحزن على سمر


 سمر وهي... تجري عليه وتبكي ايه يا احمد لقيت الاولاد امانه عليك طمني انك بتقولي انك لقيتهم انا خايفه عليهم قوي يا احمد وتبكي


 احمد.... يجلس على الكرسي ما لقيتهمش هو احسن حاجه ان انا كده خلصت منهم وريحت ضميري وكل حاجه بتاعتي وملكت وانا مستحيل ارجع ادور عليهم ثاني لغايه هنا وكفايه انا تعبت منهم وكنت مستحملها بس عشان خاطر التراب لكن لغايه هنا وكفايه وانا من بكره هرجع الشركه بتاعتي واشوف شغلي بنفسك كفايه قوي استهتار لحد هنا وقول الاستاذ اللي قاعد فوق ده ان هو كبير مش صغير من بكره ينزل معايا الشغل اللي قده بيشتغلوا من زمان انا رايح انام عشان عايز اصحى الصبح بدري تصبحي على خير


 سمر ... تنظر اليه بصدمه مش معقول احمد بيقول كده على حور مش ممكن ده اكيد حاجه حصلت له في عقله ده ده ما كانش بيطيق الهوا يجي عليها ايه اللي حصل لها خلاه يتغير كده ويتقلب 38 درجه هو اكيد في حاجه وانا هفضل وراها عشان خاطر اعرفها يلا اديني خلصت منهم بكره هجيب بنتي تقعد معايا في البيت 


وتذهب الى غرفه منذر وتدق الباب وتدخل 


منذر...حبيبي وانت لسه صاحي ما نمتش


 منذر ...يمسح دموعه مش قادر انام يا ماما وانا خايف على حور مش عارفها هي دلوقتي فين قاعده انا خايفه لا تكون حصلت لها حاجه وحشه 


سمر وهي تكتم منه ومن افعاله وانا يا ربي صدقت ما خلصت منها وابوه عقل هيطلع لي هو كمان في الشخط البخت ولا ايه 


سمر وهي تطبطب على كتفه اهدى يا حبيبي وارتاح واكيد هي بخير 


وصح ابوك من الصبح هينزل الشغل بتاعه وعايزك معاه نام دلوقتي وارتاح 

منذر..ايه هروح الشركه مع بابا 


سمر...اه يا حبيبي


......

في صباح يوم جديد يقوم احمد ويجهز نفسه وينزل الى اسفل ويلاقي منذر على السفره بيفطر مع سمر


يقول بصوت عالي يلا يا منذر مش وقت دلع دلوقتي يلا ورانا مشاغل كثير وعايزين نشوفه الشركه والمشاكل اللي فيها يلا بلا دلع وانت كبير مش صغير مش كل حاجه اقول لك يلا عليها اخلص 

عدي قدام يلا 


منذر .. يمشي وهو خايف من طريقه كلام ابوه ليه اول مره يكلمه دي 


يركب منذر السياره  مع ابوه 

احمد.    يطلع علي كفيه 

منذر..بابا انت جاي فين


احمد...تعالي معايا 

ينزل احمد من السياره ويمسك يد منذر ويدخل بي الكافيه 


احمد  يجلس بص يا ابني عايزه اقول لك على  سر بس يا ريت الكلام اللي بينا دي ما يطلعش بره لاي مخلوق  حتى سمر انت كبير دلوقتي ما بقتش صغير وانا خايف عليك عايزه اضمر لك حياتك ومستقبلك وانا خايف لتحصل لي حاجه واسيبك في الدنيا دي لوحدك


حور الاسد 8

بقلمي آلكہآتہبہهہ شہرؤقہ  

منذر. وهو ينظر بخوف في ايه يا بابا بتخوفني بكلامك ده


 احمد.. بص يا ابني اول هقوله لك ان انت معاك حق في كل كلمه كنت تقولها لي ان ليه سمر بتعاملك بالطريقه دي سمر يا ابني


 سمر مش امك سمر داي مرات ابوك انا اتجوزتها بعد ما امك اتوفت مامتك كنت طفل صغير كان عندك شهور وهي اللي ربتها وكبرتها انا اسف يا ابني شايفها بتعاملك كويس وبتحبك وبتحترمك وما كنتش عايز اقول لك مرات ابوك عشان ما تزعلش منها ولا تعملها بطريقه مش كويسه وثاني حاجه عايزه اقولها لك ان هي سبب كل مصيبه حصلت ليك والحور وهي السبب في فرقنا عن بعض انا واصحابي احنا كنا ثلاث اصحاب انا وحسن ومحمد كنا بنحب بعض جدا ما كانش بيفرقنا عن بعض غير ميعاد النوم بعد وفاه امك هدى


 انا تعرفت على سمر هي كانت شغاله معايا في الشركه ولقيتها بتقرب مني وكانت بتيجي معايا الفيلا اوقات لما كنت ما اقدرش اسيبك واروح الشغل كانت بتهتم بيك عشان كده انا اتجوزتها وخبيت عليك الموضوع انها  مش امك مره في مره بتقرب مني اكتر وتخليني اتخانق مع اصحابي لغايه ما فضيت الشراكه بينا وكل واحد فينا راح لحاله وهي السبب في موت ابو حور اخر مره اتخنقنا مع بعض خناقه كبيره وابو حور كان سايق العربيه وهو متعصب وعمل حادث وعشان كده انا جبت حور في البيت عندي وربيتها عشان احسن من عليا ذنبي شويه كنت شايف ان كده انا بعمل الصح ليوسف بس طلعت غلطان كنت بجيب البنزين جنب النار كانت دايما بتظلمها وتعذبها ما كنتش عارف اعمل ايه بس لغايه هنا وكفايه ويبكي ويمسح دموعه 


منذر..ما تقلقش يا بابا انا حقك وحقك وحقك وحق كل واحد ظلمته هاخده منها بس بطريقتي ما تفتكرش ان انا صغير لا انا كبير كبير قوي كمان يا بابا مش هسيبها حاسبها على كل كبيره وصغيره بس لازم اول حاجه اطمن عليها حور وعارفها راحت فين مش هقدر اعمل اي حاجه غير لما ممكن تجيبها وتاذيها


 احمد .. يمسك يد ابنه واطمن يا ابني حور قاعده في مكان امن عمرها ما هتفكر فيه


منذر تمام قوي كده يا بابا وانا مش عارف عايزه اعرف هي قاعده فين عشان لما اتكلم واحلف ابقى نتكلم  صادق يلا بينا دلوقتي نشوف نفسها هنعمل ايه معاها


حسن.. بس يا ابني هي كل حاجه في الشركه وفي الفيلا مضتني على كل حاجه يعني لو عرفت ممكن ترمينا ما احنا اتنين بره نحن لازم نتصرف  صح ما نغلطش اي غلطه


 منذر وهو يفكر بعد لحظه انا لقيتها يا بابا انت بس يلا بينا على الشركه واطمن وكل حاجه هترجع زي ما تعمل


يذهب منذر الى الشركه بص يا بابا انت هتقول لها ايه نحن هنعمل شركه وهميه ليها ونقول ان الشركه دي ممكن تكسبنا من 5:00 ل 10 مليون هي هتطمع عشان هي طماعه بتحب الفلوس كثير قوي وهنمضيها على الورق ده والورق ديت هيكون وصيه ورق لينا من نقله الملكيه وكل حاجه ليك انت


حسن بس احنا كده بنخاطر قوي يا ابني هي لو عرفك كده ممكن تطرب الدنيا فوق دماغنا احنا ممكن نصبر شويه على قد ما تطمن لينا وبعد كده نعمل اللي انت بتقول عليه ده لكن دلوقتي ما ينفعش هي هتشك فينا هي امبارح من طريقه كلامي على حور مش مطمنه له اكيد بتراقبني وعايزه تعرف ايه اللي بيحصل من وراها ان احنا نصبر شويه وبعد كده ننفذ اللي انت بتقول عليه ده لكن دلوقتي ما ينفعش

.....عند حور


حور وهي تنزل وهي ماسكه يد قاسم وتنزل الى الاسفل وهي مكسوفه من اسد 


حسن .. ينظر اليها تعالي يا بنت اقعدي هنا جنبي اقعدي يا قلبي انت وانظر الاسد قوم يلا اقعد على الكرسي الثاني


 اسد..انت بتقول ايه الكرسي بتاع انا  هي تشوق   اي مكان ما هي سفره كبيره


 الاب يقوم بغضب ويمسكه من قفاه ويرمي اسد بعيد 

 ويمسك حور  اقعدي الكرسي على ايده اليمين ويقول لقاسم على الكرسي اللي في الناحيه الثانيه على ايده الشمال 


وانا على مقدمه السفره ايوه كده انتم النهارده بقيتوا عيالي انا كده عيلتي كملت قوي


 حور وقاسم هم ينظروا اليه بابتسامه صغيره 


اسد ان شاء الله ابقى ايه ابن البطه السوداء حضرتك

الاب لا يا حبيبي انت ابن العنزه امشي يلا من هنا انا مش عايز اشوف وشك مش عارف رب الاشكال بتجيب مين على الصبح الواحد بيقول يصبحي يا عليم الاشكال اللي تغم دي في وشه لوحده الواحد لازم لما يصحى يصحى الاشكال العسل دي

.......بعد مرور خمس سنين.  .

تمر الاحدات بسرعه من منكافت  حور لي اسد 

ولعب احمد علي سمر

وسمر. تجهز بنتها لي منذر


منذر... يجلس علي الكرسي اعمل ايه كل الأوراق  لازم تشوفها وتقرأ  كويس وتديها  للمحامي بتاعها علي شان يتأكد 


الاب...مش قولتلك مش سهله 

منذر..بس برضو  في طريقه  ليها 

الاب ..ايه 

منذر...مش عارف 

منذر...صح نا فيش اخبار علي حور

احمد...لا مش عارف رحت فين 

منذر...انا تعبت بدور عليها مش لاقيها 

احمد...هي اختف  حتي حسن مش لاقياها  بيقول هي سابت البيت والكل كان نايم


عند حور


حور الاسد..9

 بقلمي. شروق خالد 

وهي تمسك يد حسن انا يا عم حسن لازم اروح الشركه عندهم واكون شغاله سكرتيره ليه سكرتيره عنده عشان خاطر اعرف كله تحركات وكل كبيره وصغيره في الشركه عشان لما اضرب الضربه بتاعتي تكون الضربه القاضيه ليهم واشوف انا ولا هو الاستاذ منذر ده اسد وهو يدخل يعني ايه عايزه تروح الشركه عنده حسن ايه ده يا اسد مش كده وافهمه هي كانت بتقول ايه دي مش طريقه الكلام والفهموا مع بعض وخدي الحلل كويس لكم انتم الاثنين


اسد..بصوت عالي مش هتروحي يا حور في اي مكان وجيتي اخر كلام عندي ولو لقيتك طلعت من البيت ده هيكون على موتك يا حور واشوف انا ولا انت وكلامها يتنفذ ولا لا حرمه هي تصرخ بصوت عالي بقول لك ايه يا اسد روح وهروح ويكون تحت عيني عشان اعرف اخذ حقي منه ومن الست زينب دي وانا حقي مش هسيبه اسهل اسد وانا قلت لك حقك وهجيبه لك عايزه ايه ثاني ليه كل شويه مفتحه في المواضيع دي وانت مش عاجبك انا ولا شايفاني جنب منك ست سوسن عشان انت تروحي لغايه عنده ولا تكون يا حبيبتي حنيتي ليه وهي تضربه بقلم جميل جدا على خده انا عمري ما حبيته ولا هحبه وعمري ما هنسى اللي عملوه فيا وانا طفله صغيره وكان اخويا بين ايدي وحبسوني وظلموني وطلعوني من البيت لا وكمان اتهموني ان انا انسى ده كله واحبه ليه لغايه هنا وكفايه يا اسد واذا كنت انت بتشك فيا انا مستحيل اقعد في المكان يجمعنا احنا الاثنين وهمشي ويا ريت ما تدورش عليا تاني حسن وهو يصرخ فيهم هم الاثنين كفايه بقى حرام عليكم تعبتوني انتم ايه ما فيش يوم يعدي من غير خناق وانتم صغيرين كنتوا واقفين زي القط والفار ودلوقتي لما كبرتوا برده ما فيش فايده فيكم قالوا بقى حرام عليكم تعبتينوا معاكم عاش التقرف دي    بقولكم ايه انا تعبت منكم ومن الكدب ده انا قولت لي احمد انك مشيتي  من زمان لو سمعت صوتك انتي وهو عارف هعمل ايه لنا ماشي 

حور...عمي حد الكائن ده معاك

قاسم..يمسك التفاح ويكلها وهو يضحك 

اسد....اتكلم  ساكت ليه

جاسم اتكلم ابو ليه اقول الحب ولع في الدره يا ناس ما تتجوز وتتلم وتريحوا دماغهم وتريحوا دماغنا تعبنا منكم مشاكلكم ايه القرف ده وياخذ التفاحه ويذهب الى الغرفه بتاعته ويغلطها على نفسه حسنا هو يمسك اسد من قفا يلا يا ابني انت كل مره بناجي هنا بتجيب لنا غير الكلام اخلص واللي في دماغها في دماغها وهتعمله بقول لك ايه قبل ما تعملي اي حاجه لازم اكون في الصوره والا اطربقها على دماغي انت فاهم وانا مش فاهمه وما تنسيش يا حبيبتي لان انا ممكن الدنيا فوق راسي واكون عندك في اي لحظه في الشركه


 


حر...تعالي بسرعه 

شذا...يووووه يا ماما انت مش عايز منك حاجه بس سبيني في حالي بقى وابعدي هني اما بحب واحد وهنتجوز وانا بصراحه حامل ومش هضح بي ولا بابني علي شانك انتي ولا اللي بتخطط ليه ده 

الام..بقولك ايه هتاحي يعني هتاجي مش تعب السنين  دي كلها وقرف الواد وابوه


حور الاسد  الاخيره 

بقلمي شروق خالد 

الاخر اطلع من مولد بلا خمص  هي ساعه وتكوني هنا يلا وتفلق السكه 

زينب...جاكي  القرف امتي وابوكي عمري ما شفت حاجه  حلوه في حياتي بسببكم 


منذر...يرجع البيت 

سمر.....منذر حبيبي ليك عندي حتت مفاجأه بس ايه

 

منذر..بزعل ايه هي ويجلس علي الانتريه  

سمر..انتي نفسك تشوف مين 


منذر..بسرحان  نفسي اشوف حور من اخر مره وانا بدور عليا ذي المجنون ومش عارفها فين اكيد دلوقتي كبير واتغيرت 


سمر...حبيبي رحت فين


منذر..يقوم مش عايز اشوف حد

سمر.....وبو قولتك الجد ده هي حور عادي يعني


منذر...يركب علي السلم قولت مش مهم وفجاه يقف ويستوعب وينزل جري علي السلم

سمر...حاسب يا ابني هتوقف

منذر..بجد حور ولا انتي عامله فيا مقلب 

زينب..بزعل..يعني انا هعمل كده ليه بس


سمر..انا عرفت مكانها 

منذر...بسرعه فين وانا اروح دلوقتي  احبها


سمر....انا اللي هحبهالك انتي بس ارتاح


ارتاح انت بس

بعد مرور اسبوع 

في غرفه عند سمر 


لا لا لا انا تعبت بقى ارحميني حرام عليك انت ليه ما حاسهش بيا انا بنتك انت بتعملي ليه فيه ده كل ده


اسمها بقول لك ايه انا لغايه هنا مش مستحمله ايوه انا تعبت من العيشه دي ومن ابنك مش كل شويه اقعد استحمل فيه انا عايز اشوف حياتي واشوف مستقبلي ابنك ده كاتم على نفسي انا زهقت منه من تصرفاته كل حركه بعملها وكل حركه بعمله وكل مكان بروح وبعوز اخد رايه ليه هو مشتريني هو انا عبده عنده انا لغايه هنا وهقول له ان انا مش حور انا مش حور افهموني انا انا شذى شذى افهموا 100 مره هقول لكم ان انا شذى


الام... تصرخ تضربها بالقلم على وشها اخرسي وصوتي ما يعلاش عليا ثاني مره ولا ما تكلميني تكلميني بادب انت فاهمه ولا ما فهماش ولا هقول لك عليها تعمليه انت عايزه تضيعني من كل حاجه انا عملتها حصلت كل حاجه انا عملتها دي كلها وعارفه منذر لو سمع حرف من اللي انت بتقوليه ده اول واحده هتروحوا في 60 داهيه انت ويا ريت بس يموتك ده هيوريكي النجوم في الظهر يا حبيبتي مش هيقول لك مع السلامه ولا هديك مكافاه اخر الخدمه تحمد ربنا لو قتلت احنا اللي عملناه فيه مش قليل ولا عملناها في حور مش قليل ولا تكوني نسيتي وان كنت نسيت يا حبيبه انا افكرك يا حبيبتي انا عملت ده كله عشان خاطرك انت ما ترجعيش تاني للبهدله دي ولا ابوكي المعفن الزباله ده اول ما بقي معاه قرشين طلعني ورمانه في الشارع ليله ابو منذر يا حبيبتي وانا لعبت عليك وعملت له الدور البريئه الحبابه اللي بتحبه بتحافظ له على الشغل وعلى بيته ما كناش بقينا في العز ده كله يا ماما حبيبتي ابو منذر ما لما انا من الشارع يا حبيبتي كان زماننا دلوقتي واقفين على اي رصيف بنشحاته وبنبيعه مناديل انت بتحمدي ربنا اللي احنا فيه


منذر..ينزل تحت ويتكلم في التلفون كله تمام 

الاب...اه انت جاهز 

منذر..اه بس مش عايز غلطه ويغلق التلفون وهو خزين 

منذر..ياخد نفس عميق  وينادي علي سمر

منذر...ماما تعالي انت وحور بسرعه


سمر...تنظر الي شهد  تنزلي وانتي ساكته  

شهد...تضرب الارض  برجلها وتنزل مع أمها

سمر..ايه في يا ابني

منذر..يجري علي شهد ويقول


حور..حبيبتي واخير هنكمل حلمنا 

شهد..يعني ايه

فجأه.. يدخل احمد ومع مأذون 

شهد..تنظر اليه والي امها بخوف

منذر....نحنا هنكتب الكتاب  دلوقتي 

شهد...بس 

منذر..بزعل ايه انتي مش بتحبيني 

سمر...لسرعه لا بس هي اكيد مكسوفه  مش اكتير

امال فين الشهود 

منذر..علي الطريق 

يجلس منذر وهو يمسك يد شهد 

يجلس احمد بجوار سمر 

يجلس الماذون علي الكرسي 

يدخل.  اسد وقاسم 

قاسم...ينظر اليهم بغضب 

اسد...اسكت مش وقته والا كل حاجه هضيغ 

منذر...يلا يا جماعه اتاخرت ليه كده 

الماذون. انا مستعجل يلا معايا معاد تاني

اسد...يخرج البطاقه  هو وقاسم 

يتم الماذون كتب الكتاب

الماذون ...امضي هنا تمضي شهد ويمضي منذر ويمضي  قاسم 

احمد...حبيبتي امضي 

سمر..ليه انا مالي 

اسد..بخبت علي شان انتي وكليت العروسه مش كده 

سمر...وماله وتمضي 

فجأه تلاقي الورقه انسحبت منها تنظر اليها 

حور...تضربها بلقلم انا كده خت حقي وحق اخويا

احمد..يذهب اليها ويضربها أيضا وأما خت حق ابني ومراتي 

محمد...يضربها وانا اخت حقي وحق يوسف

منذر...انا بقا مش كده ويتكلم في التلفون تدخل الشرطه  ده بقي حقي

سمر..تصرح عليهم بصوت عالي مش هسكت

منذر..لو سمحت اهي كب الادله عليها وده التسجيلات  

سمر...مش هسيبك يا منذر انا غلطانه  من الاول يا رتني كونت  موتك مكانش ده كله حصل

الضابط..يمسكها ويخرج بيها

منذر...بحزن ينظر الي حور 

اسد..يقرب علي حور ويمسكها من وسطها 

منذر..يمسك يد ابوه انا كده خلص زمتي ويخرج 

محمد..منذر احمد استنو ويخرج  بسرعه خلفهم 

اسد..يقرب عليها اخيرا حقك رجع يا جميل 

فلاش باك

اسد...عايز تروحي الشركه نتجوز يا حور

حور...يعني انت شتكك فيه 

اسد.. لا انا شاكك في اللي اسمه منذر. ده 

محمد..خلاص يا جماعه نكتب الكتاب

حور..بس يا عمي

اسد...ده اللي عندي لو عايز تمام

حور ..تمام ايه تاني خلاص نكتب بكره 

اسد.  نعم لا دلوقتي


حور...في ماذون دلوقتي نحن في نصف اليل 

اسد...أنا مجهز كل حاجه 

ويخرج  ويدخل بي احمد ومنذر 

حور..عمي 

احمد..يخضن حور بحب

الف مبروك 

منذر...مبروك يا حور

بعد.مده  يخلص الماذون من كتب الكتاب

اسد..منذر كانت عايز في موضوع  ويا ريت يخلص بسرعه

منذر..ينظر الي حور 

اسد...انتي تاخد الولد حمدي ده ونعمله مأذون وتروح لي سمر وبنتها وتعمل انك بتكتب الكتاب وهي تمضي علي الورق ده 

.....عوده من الفلاش باك ....

اسد..ايه رايك في اسدك

حور...احلي اسد في الدنيا

اسد...وانتي احلي حوريتي الاسد


تمت  



الصفحه الرئيسيه من هنا


روايات كامله من هنا


الروايات الاكثر قراءه👇👇👇


1- رواية جبروت معقده



















































































































تعليقات



CLOSE ADS
CLOSE ADS
close