expr:class='data:blog.languageDirection' expr:data-id='data:blog.blogId'>

رواية انا وحمايا البارت الاول والتاني والثالث والرابع والخامس بقلم كاتب الجيل عادل الصعيدي حصريه وجديده علي مدونة النجم المتوهج للروايات والمعلومات


رواية انا وحمايا البارت الاول والتاني والثالث والرابع والخامس بقلم كاتب الجيل عادل الصعيدي حصريه وجديده علي مدونة النجم المتوهج للروايات والمعلومات 

قصة واقعيه 

صحيت من النوم بعد ما جوزي نزل وراح الشغل . قمت من علي السرير ورايحه الحمام اخد دوش عشان افوق من النوم 

وانا داخله الحمام اتفاجت لما لقيت السله بتاعت هدوم الغسيل مرميه علي الارض وهدومي كلها علي الارض ..

حاجه غريبه اول مره تحصل معايا الحكايه دي ومن يوم جوازي في البيت العيله مع جوزي ومحصلش الموضوع دي قبل كدا . دماغي فضلت تودي وتجيب وحاولت افكر ازاي ومين وقع الهدوم كدا  

 ملقتش حل . قفلت باب الحمام واخدت شور وخلصت ولبست هدومي .

وطلعت من الحمام ولما خرجت من الحمام اتفاجت بحاجه غريبه باب شقتي مفتوح . جريت ابص واشوف في حد بالشقه ملقتش حد . طب وازي حد يفتح الباب كدا . واصلا مفيش غير انا وجوزي الا معانا مفاتيح وبعدين جوزي كل يوم لما ينزل الشغل بيقفل باب الشقه وراه لانه عارف انا بفضل نايمه 

انا حاسه في حاجات غريبه بتحصل وكمان اول مره يحصل كدا انا مجوزه في بيت عيله وساكنه بشقه بالدور التالت وتحت مني ساكنه نوره سلفتي مرات اخو جوزي الكبير والدور الأول ساكن اخو زوجي الصغير . بصراحه اللي بيحصل دي غريب اووي 

انا ساره 32 سنه مجوزه في بيت عيله ومعايا ولد صغير وزوجي بيشتغل ممرض في مستشفي. 

ودي حكايتي وهتعرفوها من خلال القصه .. 

اخدت ابني الصغير وقفلت الشقه ونزلت تحت عند حماتي وحمايا عشان اساعد في شغل البيت 

ولما نزلت تحت لقيت حمايا بينده عليا . قعدت ابني علي الارض ورحت اشوف حمايا عايز اي

لقيته بيبصلي ويقولي.

_انا سمعت صوت حاجه خبطت علي الارض عندك والا في شقه نوره 

بصتله وانا بحاول افهم عايز يقول ايه يعني  معقول قصده علي سلة الغسيل الا وقعت بالحمام . ولو عليها ازاي الصوت وصل لتحت مع انها بلاستيك مش حديد . 

التفكير وقف بدماغي . بصتله 

= لا مفيش حاجه عندي يا عمي ممكن يكون بشقه نوره 

بصلي وقال :: طيب خلاص ماشي 


مشيت من قدامه وانا شاكه في الموضوع وفي حاجه غريبه بتحصل اي هيا معرفش وخصوصا انا وطالعه من عند حمايا لقيت نوره بوشي وبتضحك ودي ذود الشك عندي اكتر خصوصا أن نوره سلفتي بيحبها حمايا اووي ودايما بيجبلها اي حاجه تطلبها منه وكمان بيعز ولادها اووي ويصرف عليهم . حمايا كان موظف في بنك زراعي وطلعت معاش وبيقبض كتير خلاف الأراضي اللي عنده ملك يعني حالته حلوه بس عطفه وحبه لنوره سلفتي وولادها غير والكل عارف كدا في البيت .. 


تاني بالليل اتصل بيا خالد جوزي وقالي انه مش جاي اليوم من المستشفى وعنده شغل مستعجل.  قفلت مع جوزي المكالمه وبعدها بشوي لقيت بابا شقتي بيخبط 

جريت افتح ولقيته حمايا واقف ورا الباب بصلي وقال 

__ اسمعي خالد عنده ورديه النهارده ومش جاي بالليل لو عايزه حاجه ابقي كلميني 

انا :: حاضر يا عم 

وانا واقفه قدام حمايا حسيت بحاجه غريبه ان حمايا مركز عليا اووي وعيونه راشقه فيا وعمال يفحص بيا من فوق لتحت وانا بنتكلم معاه .

خلص كلامه معايا ونزل تحت وانا قفلت باب شفتي كويس ورحت انا 

وعلي الساعه واحده بالليل . ياسر ابني صحي من النوم وعايز يشرب وانا طالعه اجيب ميه من التلاجه سمعت صوت علي الباب زي صوت واحد بيفتح الباب بمفتاح وبهدوء 

عطيت ابني الميه ورجعت اشوف اي بيحصل عند الباب بسرعه رحت علي المطبخ عشان ابص من الشباك بتاع المطبخ اشوف مين ورا الباب وبصيت من الشباك ولقيت 


الجزء الثاني

انا وحمايا 


بصيت من شباك المطبخ عايزه اشوف من الا ورا الباب وفجاة لما لقيت نوره سلفتي بتحاول تفتح الباب ومعاها مفتاح . معقوله الا بيحصل دي ومنين جابت مفتاح شقتي وبصت لتحت شوفت حمايا واقف تحت عند السلم . بصراحه دماغي لفت . هو في اي وايه اللي بيحصل بسرعه جريت افتح الباب 

وبسرعه فتحت الباب لقيت نوره قدامي 

اتخضت لما فتحت الباب . بصتلها وانا مضايقه اووي 


- انتي بتعملي اي هنا يا نوره 


بصتلي واتوترت:: مفيش كنت بخبط علي عشان كيس الفاكهة جبهولك عمك 

بصتلها وانا عيني علي ايديها عايزه اشوف المفتاح الا معاها 

نوره انتبهت عليا وانا ببص علي المفتاح بسرعه دخلت ايديها في جيوبها وخبت المفتاح


سكت نوره وشويه ولقيتها بتقولي :: 

خلاص خدي الكيس اهو وانا نازله 

سابتلي الكيس ونزلت بسرعه لشقتها 

انا اخدت الكيس ودخلت شقتي وقفلت الباب 

ورحت علي السرير ودماغي بتجيب وتودي مش عارفه اي اللي بيحصل حاسه نفسي بحلم 

شويه ورن عليا جوزي 

ولقيته بيقولي ابويا سابلك كيس فاكهه قدام الشقه ونزل افتحي خديه 

وبعدها قفل معايا لانه كان مشغول بالمستشفي. 

بس اللي مستغربه ليه . ازاي بيكلم جوزي ويقوله ونوره كانت معايا وكمان كان قاعد ويراقب مع نوره 

اللي بيعملوا حمايا دي وراه سر وحاجات انا مش فاهماها 

اي غرضه انه يتصل بجوزي عايز يثبت ايه 

مش فاهمه 

وازاي حمايا مع نورن بوقت زي دي امال سلفي جوزها فين .


طلعت علي السرير جمب ابني وتعبت من التفكير ورحت في النووم 


الجزء الثالث

انا وحمايا 


علي الساعه السابعه

 الصبح صحيت من النوم ودخلت الحمام اخد شور وانا بالحمام 

سمعت باب الشقة خطبت 

وكان في حد دخل شقتي او طلع منها 

مش عارفه دي هاجس 

بدماغي حقيقي 

انا اللي اعرفه حقيقي اني متأكده اني قفلت باب شقتي مقفول بالمفتاح غير كدا 

معرفش ..

كملت الشور بسرعه 

ولما خرجت من الحمام 

اتأكدت ان في حد دخل شقتي وطلع تاني 

والدليل باب اوضة

 النوم انا قفلته كويس 

عشان ابني سيباه نايم ع السرير 

بصراحه بدأت اقلق واخاف من الا 

بيحصل دي مش معقول 

هفضل عايشه في

 الرعب دي والقلق 

انا لازم اقول لخالد جوزي وكمان اقولك في 

حد في البيت معاه مفتاح شقتي 

بس مفيش دليل معايا

 وخايفه خالد يكدبي 

ووقتها مش هعرف اثبت كدا وهبقي بنظره 

كدابه 

بجد محتاره مش عارفه اعمل اي 

لابست عبايتي وطرحتي واخدت ابني 

وكالعاده نزلت تحت 

عند حماتي وحمايا عشان

انظف معاهم البيت ونشوف شغل البيت

المعتاد 

ولما نزلت لقيت نوره

 سلفتي قدام المطبخ وعماله بتنضف في سمك

واضح كدا ان حمايا

 هو إلا مشتري السمك 

دي 

دخلت اوضة الضيوف عشان انضفها 

ولما دخلت لقيت حمايا قاعد وممد جسمه علي الانتريه. 

طبعا احنا متعودين

 يكون قاعد كدا ونضف ونعمل شغل البيت دي حمايا مش حد غريب يعني 

شويه وانا بضف .جات سلفتي نوره واتكلمت مع حمايا 

وبيتكلموا بموضوع بس واضحه الالغاز ومفيش حاجه مفهومه .

هما بس الا فاهمين بيقول اي 

وانا بنضف بالأرض ومركزه في التنظيف 

وصلت للناحيه الا قدام حمايا 

واول ما وصلت عنده وجمسي ناحيه راح قام وهو قايم 

خبطني في جسمي بحته حساسه رفعت جسمي وهو كان طلع بره الاوضه . بصيت عليه لقيت 

نوره سلفتي ابتسمت وقربت مني 

وبصوت واطي 

نوره = متركزيش في 

الحاجات الصغيره دي وكملي تنضيف وانتي ساكته 

بصتلها وكشرت في وشها 

= يعني ايه يا نوره هانم يعني انتي خدتي بالك باللي عمله 

نوره == انا مخدتش بالي من حاجه يا ساره ولمي الدور انا ماليش دعوه انا معايا عيال عايزه اربيهم واعيش 

وسطيهم.  فوتك بعافيه 


وراحت طالعه نوره علي المطبخ وانا وقفت شويه بفكر بكلامها 


وكمان بفكر باللي حصل 

معقول حمايا قاصد يعمل كدا 

والا اللي حصل عفوي . بصراحه مش عارفه 

ولا عارفه ممكن اعمل ايه 


شويه ودخل حمايا الاوضه وبيتكلم في التليفون وفاتح 

السبيكر وبيتكلم مع خالد جوزي 

وسمعته بيقوله .......


انا وحمايا

الجزء الرابع ...


وبعد ما دخل حمايا الاوضه وانا بنضف وكان بيكلم خالد جوزي وفاتح السبيكر وسمعته بيقول 

حمايا : خالد انت ملكش دعوه بالحكايه دي انا هتصرف واعرف كل حاجه وبعدها

نرميها بره زي الكلبه. بس خليك سامع كلامي وانا هجبلك حكايتها 


رد عليه خالد :: حاضر يا بابا وانا معاك والا هتشوفوا انت انا معاك فيه 


قفل حمايا مع خالد الفون وممد علي الانتريه وانا بحاول افهم حاجه او بيتكلموا عن مين 

واي الكلام اللي مش مفهوم دي ومين المقصوده بالكلام دي 


خلصت تنظيف الاوضه وطلعت بره الاوضه ورايحه علي المطبخ  وسمعت نوره سلفتي بتتكلم مع 

محمد جوزها سلفي الكبير وبتقوله 

نوره : انا معرفش حاجه بس ابوك مش عارفه عايزه اي منها او في دماغه اي 


واول ما شفتني دخلت المطبخ قفلت المكالمه بسرعه مع جوزها 


وانا قاعده معاها بالمطبخ بنساعد بعض قاعده ساكته وانا عندي احساس ان وراء سكوتها دي حاجه . اي هيا مش عارفه 


وبعد شويه وصل خالد جوزي ودخل الاوضه وقعد مع حمايا . ونادي عليا اعملهم شاي 

ولعت البوتاجاز وعلقت علي الشاي وبعد ما جهز الشاي اخدته 

ورايح الاوضه عندهم بالشاي وانا داخله الاوضه 

سمعت جوزي خالد بيقول لحمايا انت متأكد ان اسمه مصطفي يا با 

رد حمايا :: ايوه يا بني وسيبك منهم دلوقت 

انا هعرف كل حاجه واقولك 

خد الشاي بتاعت واطلع اوضتك انت من امبارح شغال  روح ناملك شويه 


خالد جوزي خد الشاي معاه وطلع فوق اوضتنا حتي من غير ما يتكلم معايا او ينادي عليا اطلع معاه 


خالد جوزي انسان طيب وكويس بس مشكلته ضعيف شخصيه مع اهله او من النوع اللي بيسمع منهم اووي 

وميقدرش يعمل حاجه الا لما يرجع لوالده فيها 

الموضوع دي اكتر حاجه بتقلقني من يوم زواجنا بعد اني اسكن في بيت عيله 


طلعت ودخلت المطبخ عند نوره عشان نجهز الغداء وانا في مشغوله في المطبخ ماخدتش بالي ان حمايا طلع فوق لشقته 

اخدت بالي لما طلعت بالصينيه بتاعت الأكل عشان احطها لحمايا وحماتي يتغدوا وأنا طالعه من المطبخ 

شفته نازل من فوق وهو نازل كان بيبص عليا بصات غريبه شويه 

يعني اول مره احس انا حمايا بيتمع بالنظر فيا وبيدقق كأنه بيفحص جسمي حت حته 

بدأت الشكوك تدخل لعقلي وقلبي 

وحسيت بارتباك قدام نظراته ليا 

خليت الأكل بالصينيه وقعدت حماتي وحمايا وانا دخلت المطبخ 

شويه ونادي عليا خالد جوزي 

خدت بعضي وطلع فوق اوضتي اشوف خالد عايز ايه 


دخلت الشقه ودخلت اوضة النوم بتاعتنا . لقيت خالد طلع كيس من جمبه 

ويقولي خدي قيسي العبايه دي 

وكانت عبايه مشجره نص كم وملونه 

بصراحه استغربت خالد وبصتله وانا مستغربه 

لانه اول مره يجيلي حاجه انا مقولتش عليها يعني اول مره من يوم جوازنا يجيلي حاجه من نفسه 

قست العبايه وكأنه متفصله علي جسمي 

شافها خالد وعجبته اووي 

خالد :: بصراحه تجنن عليكي يا ساره وخصوصا جسمك مليان وحلو فيها 


انا :: لا بصراحه هيا حلوه وذؤؤءك كويس فيها 

بصلي خالد وضحك 

انا : اي بتضحك علي ايه 

قام من مكانه وقالي هو وبيضحك انتي عارفه العبايه دي 

بصتله انا ورديت 

مالها العبايه دي يا خالد 

واتصدمت لما لقيته بيقولي ......


الجزء الخامس 

انا وحمايا 


بصراحه انصدمت اكبر صدمه بحياتي لما عرفت ان العبايه اللي لابساها 

دلوقتي مش خالد جوزي

 الا جابها واللي جابها مخصوص ليا كان حمايا 

وانا مش عارفه يقصد ايه والا في حاجه 

بدماغه انا مش عارفها 

بصلي خالد لما شافني ساكته 

خالد:: اي مالك هو 

انا قلت حاجه تزعل كدا 

رديت بسرعه :: لا طبعا انا بشوف العبايه كويس لا حلوه ربنا يباركلنا فيه حمايا ويخليه يارب 

ويدوبك خلصت الكلمه 

وباب الشقه اتفتحت 

وحمايا دخل الشقه 

وينادي علي خالد 

خالد طلع بسرعه وفتح باب اوضة النوم 

واتفاجا بحمايا قدام 

الباب وشافني بالعبايه 

بصراحة 

اتكسفت اووي وقلت يا أرض اتشقي وابلعيني 

اول مره اللبس عبايه نص كدا ومبينه دراعتي ومتقسمه

 علي جسمي وكمان حمايا 

يشوفني بيها 

بصراحه فكرت اقفل الباب بس خوفت

تحصل كارثه ويزعل وخالد وقتها مش 

هيرحمني ولو عملت كدا وخصوصا 

كنت هقفل الباب في وش حمايا 

حمايا بصلي من فوق لتحت وابتسم 

حمايا :: اي حلوه العبايه يا مرات ابني 

انا اتعلثمت وارتبكت ورديت عليه ::

ااا ايوه حلوه يا عمي ربنا يخليك لينا 

وانا من جوايا بغلي من تصرف خالد 

جوزي ازاي يفتح الباب وكمان يسيبه مفتوح 

معندوش دم ولا غيره عليا وشخصيته

الضعيفه دي هتدوديني بداهيه 

بعد شويه حمايا خد خالد ودخلوا اوضة الأطفال 

وانا حمدت ربنا انه اتحرك من مكانه لانه طول الوقت وهو واقف مع خالد عيونه زي الرصاص رايحه جايه عليا 

وعمال يبصبص ويفرز بكل حته فيا 

بسرعه قفلت الباب

 وغيرت ولبست عبايتي 

السوده 

طلع حمايا من الأوضة 

ونزل تحت وخالد دخل الاوضه عندي شويه ولقيته بيطلب مني العلاقه 

برقتله بعيوني: انت عارف مش هينفع دلوقتي 

احنا لسه مخلصناش

 شغل البيت

وكمان ممكن عمي والا عمتي تنادي عليا 

هعمل اي دلوقتي 

استني شويه للمغرب يا حبيبي 

بصلي وفضل يضحك 

وراح قام ووقف جمبي 

خالد :: بقولك ايه انتي مراتي فاهمه وبعدين متقلقيش محدش هينادي عليكي 

استغربت وقلتله. 

ليه يعني متأكد كده محدش هينادي عليا 


قرب مني واتصدمت وكنت هقع من طولي 

لما سمعته بيقولي ......


تكملة الرواية من هنا


الصفحه الرئيسيه من هنا


روايات كامله من هنا


الروايات الاكثر قراءه👇👇👇


1- رواية جبروت معقده






















































































تعليقات



CLOSE ADS
CLOSE ADS
close