رواية انكسار امراة الحلقه الثالثه عشر والرابعة عشرة بقلم الكاتب الكبير محمد منصور حصريه وجديده
وقبل ما نبدأ نوحد الله ونصلي علي خير خلق الله سيدنا محمد.
اللهم صل وسلم علي محمد صلاة تحل بيها العقد وتفك بيها الكرب
وفعلا سلطت كريمة عيل اسمه عصفورة يراقب رؤوف وعصفورة جاب لها اصل الحكاية، ،،،
وفي يوم ضحي كانت قاعدة بترضع بنتها سمعت باب الشقة بيخبط قامت فتحت ولقت قدام منها كريمة والشر في عيونها لكن الشر دة اتحول لما شافت علي ذراع ضحي بنتها فاتن وقالت ضحي
طالما وصلتي ل هنا تبقي عرفتي اللي انا وابنك مخبيئة عليكي.
وبصت للطفلة فاتن وقالت
فاتن دي جدتك.
وبعدها بصت ل كريمة وقالت
ادخلي يا طنط
دخلت كريمة اللي حالها اتبدل 360 درجة. كريمة اللي بقي ليها حفيدة. كريمة اللي شالت فاتن وفضلت تلاعبها وهي الفرحة مش سايعها وسبحان مقلب القلوب. بعد ما كانت كريمة بتكره ضحي بقت بتحبها وعايزا ديما هي وبنتها يكونو قدام منها. كريمة مش وحشة زي ما كان يبان كريمة ست بسيطة وطيبة جدا لكن اللي حصل في ابنها خلي قلبها يرفض ضحي. لكنها عارفة ومتاكدة ان ضحي ربنا جعلها سبب علشان ابنها يكون في الحال دة. ورحبت كريمة بالجوازة وباركتها كمان بس بشرط تفضل ديما تشوف فاتن حفيدتها اللي جابت لها سلسلة ذهب وحلق ذهب وخاتمين وقعدت مع رؤوف وقالت
![]() |
انا عايزا اعيش مع حفيدتي
رؤوف
ازاي بقي. وجميلة تعيش هنا لوحدها دة انتي عارفة احنا مماشين الدنيا ازاي وخايف ل ضحي تعرف اني متجوز عليها
كريمة
انا ماليش دعوي انت تجيب شقة تانية ل جميلة وتاخدها تعيش فيها وتجيب ضحي وينتها هنا يعيشوا معايا
رؤوف
واقول اية ل جميلة بس
كريمة
اتصرف فكر في كلام تقوله. بس قولو وانت فايق بلاش تتكلم معها وانت مسطول
رؤوف
اما انا ما بشربش الا تفاريحي كدة
كريمة
انت حر في نفسك وكبرت كفاية. مش انا بقي اللي هعرفك اية الصح واية الغلط. بس احب اعرفك اخرة طريق التوهان دة خسارة. واتعظ من اللي حصل لك قبل كدة دة كنت موت وحييت تاني
رؤوف
ما خلاص يا اما بقي. مش كل شوية تقطمي فيا بكلامك دة
كريمة
خلاص. خلاص. خلينا في موضوعنا وفي خلال اسبوع كريمة وبنتها يكونو هنا
وسابته كريمة ومشيت وهو فضل يقول ل نفسه
اعملها ازاي بس واقول ل جميلة اية، ،،
ومن جوة اوضة نوم. يقعد رؤوف جنب جميلة علي السرير وكان بيبص لها وبيقول
اية رايك بقي في المفاجاة دي
جميلة
مفاجاة مش حلوة. لية اسيب شقتي وانقل في شقة تانية. ولية مامتك مش هتنقل معانا
رؤوف
جميلة انا عايز اقعد انا وانتي في شقة لوحدينا وامي تفضل هنا. انا كدة هكون مرتاح اكتر
جميلة
هو في حاجة حصلت بينك وبين مامتك
رؤوف عجبته الجملة وقال
اة بصراحة ومحتاج ابعد وانتي معايا
جميلة
بس انا بحب مامتك اوي. دي طيبة ولو المشكلة بينكم كبيرة احاول ادخل انا واحلها
رؤوف
لا. يا جميلة انا ما بحبش حد يدخل بيني وبين امي. واسمعي كلامي بقي كفاية منهادة.
ومسك ايدها وباسها وهو بيقول
مش انتي تحبيني اكون مرتاح
جميلة
اكيد طبعا بس انت يا رؤوف اغلب الوقت مسافر بسبب شغلك وانا كنت بتسلي طول ما انت غايب مع مامتك
رؤوف
اوعدك اني مش هسافر كتير تاني واغلب الوقت هكون معاكي. خلاص بقي اسمعي الكلام واياكي تيجي الشقة دي تاني بعد ما ننقل
جميلة
هو اية اللي حصل ل دة كله
رؤوف
مالكيش في اسمعي الكلام وخلاص وانا عارف انك طيبة وبتسمعي الكلام،،
وفعلا نقلت جميلة في شقة تانية وعاشت اغلب الوقت لوحدها لان عيشة رؤوف الاساسية كانت عند ضحي وامه ومع فاتن وعديت الايام قولو السنين وضحي خلفت البنت التانية ليلي وبعد ولادة ليلي ب 6 سنين تموت كريمة وحال رؤوف بعد موت امه يرجع اسوء من الاول لدرجة انه اتعرف علي رقاصة وجاب صورتها وهو معها في الكبارية وكان عاوز يعلقها في اوضة النوم ودة بسبب رهان بينه وبين الرقاصة واصحابة اللي عرفهم في الكبارية.
انه ما يقدرش يعرف مراته باللي بينه وبين الرقاصة وبمنتهي الخسة والندالة خد صورته وهو في حضن الرقاصة و علقها في اوضة النوم وقت ما كانت ضحي نايمة اللي صحيت علي صوت دق المسامير اللي هيعلق فيهم الصورة اللي كمان حطها جوة براوز فتحت عيونها بصعوبه وبصت للي بيحصل وشافت الصورة وهو واقف قدام منها. صورة تكسر اي ست من جوة. جوزها في احضان رقاصة وبدل ما يخبئ لا. جاي لغاية بيتها ويعلق الصورة قدام منها بصت له ضحي وهو فرحان بنفسه ومش دريان هو بيعمل اية من كتر الخمرة اللي بيشربها وقال ل نفسه لكن بصوت عالي
كدة انا اكسب الرهان وابقي قصاد زيزي و الصحبة اللي معها كسبت الرهان وبقيت سيد الرجاله
ضحي
راجل انت كدة
بص لها وقال بصوت مخمور
وطي صوتك ل بعدين مراتي تسمع
ضحي باستهزاء
ما تسمع هو انت يفرق معاك دة انت سيد الرجاله
ضحك وقال
ايوة صح. انا سيد الرجاله
وقلع جذمتة ورماها علي الارض وبدلته ورمي جسمه علي السرير وفضلت ضحي باصة له مش مصدقة ان دة رؤوف اللي علشانه عملت كتير وكتير ونام علي السرير زي المقتول وريحة الخمرة بتفوح منه قامت ضحي من جنبه وراحت ناحية الصورة ومسكتها ورمتها علي الارض. وصوت جوة منها كان بيقول
اية هتسكتي له. وتخلي ينام وكانه ما عملش مصيبة
ضحي ردت علي نفسها
وهيفيد في اية الكلام مع وهو في الحالة دي,,,,,,
وتعدي الليلة ويصحي رؤوف ويدور علي ضحي جنب منه لكنها ما كنتش موجودة ضحي نامت في اوضة الاطفال مع بناتها قام رؤوف من فوق السرير ودماغة كانت ثقيلة من الشرب والمخدرات ومشئ خطوتين بالظبط قبل ما يشوف صورته مع الرقاصة علي الارض مكسورة اتصدم وسال نفسه
اية اللي جاب الصورة دي هنا. اكيد ضحي شافتها وهي اللي كسرتها كدة.
وبدا يلوم نفسه جدا. وخرج من الاوضة
وعيونه كانت بدور علي ضحي اللي كانت قاعدة علي السفرة بتفطر بناتها الاثنين قرب منها وبص لها وهي بصت له ورجعت تكمل فطار بناتها فقال
كدة تفطروا من غيري
ضحي ما ردتش وفاتن وليلي جريوا ناحيته علشان يصبحو عليه لكن ضحي سابت السفرة وقامت ودخلت المطبخ بص له بصة خاطفة وبعدها قال ل بناته
روحو كملو فطاركم
ودخل وراء ضحي المطبخ ولسة هيتكلم بصت له ضحي وقالت
بلاش نتكلم في اي حاجة علشان البنات بيكبروا وعيب اوي يسمعونا ويعرفوا باللي بيعمله ابوهم
رؤوف حط عينه في الارض. لكنه قرب منها لكن ضحي هربت دموعها وقالت
اوعي تقرب اكتر من كدة. ولو انت محتاج تقرب قرب من ربنا. اللي اداك ووسع رزقك وبدل ما تصون النعمة تحمده. بتصرف اللي بيبعده لية علي اي حاجة حرام.
رؤوف
المخدرات هي السبب. لكن اقسم لك بالله ان،،،،،،،
ضحي قاطعته وقالت
بوقك كله خمر نطقت اسم ربنا ازاي
رؤوف
ضحي كفاية
ضحي
انا اللي كفاية ولا انت. بس ارجع واقول انا الغلطانه اني رخصت نفسي وقدمت لك قلبي وحب ما حدش حبه
ل حد قبل كدة. وفي الاخر رد الجميل والحب دة كله يكون خيانتي.
حاول رؤوف يلمسها لكن ضحي قالت
شيل ايدك وما تخلنيش اعلي صوتي والبنات يسمعونا واحنا بنتخانق
رؤوف وهو بيبعد عنها قال
للدرجة دي مش طيقاني
ضحي وهي بتعيط وبتسخن لبن ل بناتها
تفتكر لو انا خونتك بعد كل اللي قدمته ليا هتكون طايقني
رؤوف اتعصب وشاط اللبن اللي علي النار بايدة واتفزعت ضحي وقال بعصبية شديدة
ما خلاص بقي كل شوية تعديها اللي قدمته ليك اللي قدمته ليك ما كنوش حتتين ذهب دفعت لك ثمنهم من زمان
ضحي بصت له وقالت هي كمان بعصبية
هو انا كل اللي قدمته ليك كان الذهب وبس. ولا بقي كل حساباتك الفلوس وخلاص. انا ما قصدش كدة. انا بكلمك علي قلبي.
وخبطت علي صدرها وهي بتقول
اللي انت نقطة ضعفة اللي هتموتني
هنا كانو البنات واقفين عند باب المطبخ جم علي الصوت العالي
و رؤوف بيقول
واللي تحب حد تسيبة في اكتر وقت هو كان محتاج لها في. وتختار ابوها مش كدة. اوعي تفتكري اني قادر انسي او اعيش واعمل نفسي ناسي. انا لغاية دلوقتي كلام صابر ابوكي وهو بيطردني برة بيته في الليلة اياها بيرن في وداني.
ضحي صرخت وهي بتقول
انت مش لاقي حاجة تقولها بتكذب عليه ولا علي نفسك. انت بتحكي في كلام عدي عليه سنين. ودة مش مبرر ابدا للي انت عملته
رؤوف بمنتهي العصبية
لا مبرر. وانا بشرب مخدرات علشان انسي اللي عمله مهما عليت ووصلت وكان معايا فلوس افضل ديما فاكر كلامه اللي كان زي السم. وطردته ليا.
وخبط علي ذراعة وكمل وقال
بعد ما كان ذراعي دة السبب في انه يرجع من الموت مرتين. راجل ناقص
ضحي ضربته في صدرة بكل قوتها وقالت
ما تشمش ابويا. انت فاهم.
ضربها بالقلم ومسكها من شعرها وقال
طيب هشتمة واضربك وها هينك. علشان روحه تتعذب كل ما يشوف بنته بتتهان.
وضرب ضحي دي بقي هايج ومجنون وعمال يقول
بنتك بتتهان يا صابر حاسس بيها صح.
وضربها تالت ورابع و رغم صريخ بناته ومحاولتهم انهم يلحقوا امهم من ايدة الا انه ما كانش بيبطل ضرب فيها لغاية ما زهق وسابها مرمية علي الارض مفحومة من العياط وحاجبها وبوقها بداو يجيبو في دم لكنها حضنت بناتها اللي اول مرة يشوفو المنظر دة. وكانت بتقول لهم وهي مش قادرة
متخافوش مالكم بتترعشوا لية كدة. انا كويسة
فاتن
بابا لية يضربك كدة.
ليلي
بابا وحش
ضحي حضنتها اوي وقالت
لا. يا ليلي بابا مش وحش هو بس تعبان ومش عارف هو بيعمل اية. تايهة. لكن عمره ما كان وحش
وما فيش دقيقة الا و رؤوف دخل تاني المطبخ واترمي في حضن. ضحي وكان بيعيط اوي وبيقول
انا مش عارف انا ازاي عملت كدة. بالله عليكي سامحيني.
وبدا يحضن ولادة اللي كانو خايفين منه بصت له ضحي باستغراب شديد وحست ان اللي قدام منها مش بني ادم طبيعي. ويا تري الايام اللي جاية مخبية لك اية يا ضحي، ،،،،،،
ح(14)
انكسار امراة
من تأليفي
محمد منصور **منص**
وقبل ما نبدأ نوحد الله ونصلي علي خير خلق الله سيدنا محمد.
اللهم صل وسلم علي محمد صلاة تحل بيها العقد وتفك بيها الكرب
من جوة شقة الهام كانت ضحي قاعدة قصاد منها وهي بتحاول تتماسك مع انها بتحكي كل حاجة بتحصل من رؤوف اللي ما بقتش قادرة تعيش معه
شوية حنين جدا وشوية ضرب واهانه وقله ادب. كل حاجة باظت وخلصت فقالت الهام
دة لازم يرجع المصحة تاني لان واضح جدا ان المخدرات لحست عقله
ضحي
كلمته وحاولت معه لكنه مش راضي والمصيبة انه شايف نفسه طبيعي. انا تعبت والله العظيم و ديما بسمع صوت بابا الله يرحمة في وداني وهو بيقول اهم حاجة في الحب التكافؤ. بين الاثنين. كان صح في كل كلمة قالها. الله يرحمة محتاجة لي اوي
وعيطت اوي وقالت
محتاج له يرجع يربطني تاني علشان الجوازة دي ما كنتش تمت
الهام خدتها في حضنها وقالت
بس انا مش معاكي في اللي انت يتقولي دة. و رؤوف قبل ما يكون ظالم فهو بات ليالي كتير مظلوم
بصت لها ضحي وهي مستغربه كلامها فقالت الهام
ما تستغربيش اوي كدة. رؤوف ما كنش وحش اول ما عرفتي لكن اللي حصل واللي شافه من ظلم ابوكي لي. وطردته الليلة اياها واللي بسببه عرف طريق المخدرات علشان ينسي بيها اللي حصل وكتر الفلوس من بعد ما كان محروم منها حولته للانسان اللي قدام منك دلوقتي. انسان نفسية مش مظبوط مهما وصل وعلي وبقي معه فلوس يفضل شايف قدام منه صابر باباكي اللي حسسه انه ولا حاجة.
ضحي
ولية ما ينساش ويكون اقوي من كدة
الهام
رؤوف ممكن يكون ذراعه قوي لكن دماغه ونفسيته مش بنفس قوة ذراعه والدليل علي كدة انه اتظلم من ابوه ودخل السجن بسببه وطلع عاش تحت سقف بيت واحد مع اللي ظلمه. وكسره
ازاي يقبل علي نفسه يعيش مع اللي ظلمة حتي لو كان ابوه. لكنه علشان ضعيف الارادة عاش وكتب علي نفسه انه كل يوم يشوف اللي ظلمة وما يقدرش ياخد حقه منه. ويخلي كمان ياكلة ويشربه. شاف امه خدامه في بيتها. شوفي بقي كل دة يخلي البني ادم يكون من جوة عامل ازاي. مستحيل يكون انسان طبيعي اكيد مشوة. لكن ما يمنعش انه انسان معدنه نظيف و طيب لكن اللي اتعرض له كسره واللي انتي بتعاني منه دلوقتي هو انعكاس للانكسار اللي حصل ل رؤوف. وانكتب عليكي تعيشي طول الوقت باصة في مريا رؤوف المكسورة وشك باين فيها باكتر من حاله. الفرحانه لانها عايشة مع حبيبها الحزينه اللي حبيبها بيضربها الزوجة اللي جوزها خانها وغضب عنها مكملة الام اللي خايفة علي بناتها من اب مشوة نفسيا انكتب عليكي تعيشي في انكسار. سببه انكسار حبيبك الوحيد
ضحي صرخت وهي بتقول
بس انا ما قدرش اعيش كدة
الهام
انتي ما تقدريش تعيشي بعيد عنه. لان قلبك ملكة
بصت لها ضحي وسكتت لان الجملة الاخيرة دي. جت في الصميم،،،،،،
وضحي عاشت الايام كلها شبه بعضيها لكنها ما بقتش قادرة تستحمل لانها ست ومحتاجة ل راجل يحتويها بحبه مش هي اللي تحتوي بحبها وبدا الضغط العصبي يزيد علي ضحي لدرجة انها بدات تروح لدكاترة نفسيين
يمكن تكون احسن وكل اللي راحت لهم ضحي اجمعوا علي انها تشتغل لانها طول ما هي قاعدة في البيت هتفضل حالتها تكون في النازل كلمت رؤوف وطلبت منه تطلع تشتغل لكنه رفض لكنها صممت وخرجت تشتغل من وراء. في مستشفي خاص واستغلت الوقت اللي رؤوف بيكون في مع صحبة السوء وتخرج تروح المستشفي والايام اللي يكون موجود فيها معاها ما كنتش بتخرج ودة بالتنسيق مع مدير المستشفي وتخيلو انها ما كنتش بتاخد مرتب. ايوة ما خدتش مرتب. ضحي خرجت تشتغل بس علشان تلهي نفسها في اي حاجة غير رؤوف. وبعد ما كانت اهملت في نفسها رجعت تاني تهتم بنفسها ما هي برضو بتتعامل مع دكاترة وممرضين ومرضي ما ينفعش تكون الا في احسن مظهر ضحي حست انها رجعت عايشة تاني وبدات تشوف نظرات الاعجاب في عيون زمايلها الاعجاب بشغلها وبجمالها. وبقت ضحي في فترة صغيرة جدا من احسن دكاترة الولادة الموجودين في المستشفي. لغاية ما جت لها جميلة مرات رؤوف التانية اللي اخيرا ربنا اراد يجبر بخاطرها وتحمل. وتولد ولد زي القمر وعلي ايد مين علي ايد ضرتها. وتعالو بقي افكركم باول مشهد في الرواية
**ضحي بتخرج من كشك الولادة ووقفت علي باب الكشك وكانت بتكلم الممرضات اللي معها و بتطلب منهم رعاية الطفل والام جميلة وسمعت صوت رؤوف جاي من وراها وكان بيقول
انا في ممرضة شاورت عليكي وقالت انك انتي اللي بتولدي مراتي. ياتري هي ولدت ولا لسة
اتصدمت ضحي اللي البلطو كان مغيرها لدرجة ان رؤوف ما عرفهاش من ظهرها و بدات ضحي تلف وشها وهي بتقول يارب اكون غلط وبصت له وهو اتصدم وبرق وما بقاش عارف يقول اية. لكن ضحي هي اللي قالت بصوت حزين مخنوق وبحروف ميته
مراتك. انت كمان متجوز عليه
رؤوف
انتي بتعملي اية هنا.
ضحي
سيبك من اللي انا بعمله وقولي انا عملت فيك اية علشان تعمل فيا دة كله
رؤوف
حاسبنا مش هنا ومش دلوقتي
واداها ظهره ولسة هيمشي مسكتة من ظهرة وخليته يلف وشة ليها وقالت
لا هنا. ودلوقتي.
وصرخت في قائلة
انا عملت فيك اية علشان تعمل فيا دة كله
رؤوف
اية هبت منك ولا اية هتحسابيني علي اللي انه بعمله
الحوار داير واللي موجود في المستشفي عمالين يتفرجوا وضحي بتقول
مش من حقي
رؤوف
ايوة مش من حقك انا راجل ومعايا الفلوس واتجوز بدل الواحدة اتنين وتلاته واربعه. انا حر
ضحي
لا. مش حر. ويا اخي ملعون ابوة الفلوس اللي جننتك
ضربها بالقلم. قصاد كل الموجودين بصت له وبصت لكل اللي كانو واقفين قبل ما تلاقي الامن بيدخل علشان يمنع اللي بيحصل دة. لكن رؤوف بعدهم عنه وخرج من المستشفي وهو متعصب و ضحي دموعها علي خدها. راحت ناحية اوضتها في المستشفي. ودخلت وقفلت الباب وراء منها قبل ما تسمع صوت خبط علي الباب بطريقة مخيفة بصت للباب اللي اتفتح ودخلت عليها ممرضة قالت لها
الحقي يا دكتورة. ابن مدام جميلة قاطع النفس
قامت بسرعة من وراء مكتبها وهي بتقول
ازاي دة. دة نازل كويس
وخرجت جري من مكتبها ووراء منها كانت الممرضة بتجري ،،،،،،
ومن جوة الاوضة الموجودة فيها جميلة اللي كانت بتعيط والممرضات بيمعنوها من الوصول ل ابنها اللي ضحي كانت ماسكة مناخيرة وبدخل له هواء عن طريق بوقها. اللي هو تنفس صناعي وبتضغط علي صدره بايدها الاثنين لكن القلب توقف عن الحركة تمام وفضلت ضحي تحاول وتحاول لكن الطفل مات. صرخت جميلة لما شافت ضحي بتحط الملايا علي وش ابنها وبصت لها ضحي وما قدرتش تستحمل حالتها ف سابتها وخرجت من الاوضة. واخر حاجة كانت بتسمعها صوت صرخات جميلة ،،،،،،
وبعدها بكام دقيقة وبعد ما الممرضة اتصلت ب رؤوف عرفته باللي حصل ل ابنه جه رؤوف جري ودخل مكتب ضحي وكان الشر باين في عيونه وباين جدا انه تحت تاثير المخدرات ورزع الباب وراء منه وقفله بالمفتاح وقال
هي حصلت تاخدي حقك مني في عيل صغير
ضحي بصت له وهي مرعوبه وبيقرب منها وهي بتقول
رؤوف باين عليك انك مش في وعيك. بلاش تفرج الناس علينا وكفاية فضايح لحد كدة
ابتسم بشر شديد وهو بيبعد المكتب بايدة عن طريقة ناحية ضحي وبيقول
الفضايح دي كلمة قليلة اوي علي اللي انا ناوي اعمله فيكي. قصاد ابني اللي قتلتي بدم بارد
ولسة هيمسكها من شعرها هربت ضحي وراح ل ركن في الاوضة وصرخت وقالت ب اعلي صوت
امن المستشفي فين. الحقوني في مجنون عايز يقتلني
رؤوف
المجنون دة هيسلخ جلدك وانتي عايشة
وهجم عليها تاني ولسة هتهرب ضحي قدر يمسكها من حجابها ب كام خصلة من شعرها صرخت ضحي اكتر وحاولت تخلص من ايدة لكنه زقها علي الارض وقعد فوق منها وبدا يخنقها ومع صرخاتها باب اوضة المكتب كان في اللي بيحاول يكسره علشان يدخل وفعلا اتكسر ودخل كام ممرض مع كام فرد امن وقدروا يبعدوا رؤوف عن ضحي وفضلت ضحي باصة له وهي مفزوعه وبتترعش من شدة الخوف وهو بيقول
هقتلك زي ما قتلتي ابني سامعة هاقتلك يا ضحي
وخدوا وطلعو بي برة الاوضة وهي بتبص له ومش طايقة قلبها اللي لسة بيحبه، ،،،،،،،،
وبعدها ب اسبوع الهام كانت عند ضحي في بيت صابر. ما ضحي خدت بناتها وراحت تعيش في بيت صابر
و كانت ضحي بتقول
ما عرفش عنه حاجة ومش عايزا اعرف يغور في داهية
الهام
ما تطلقي منه و ارتاحي من العذاب دة
ضحي
اطلق من واحد ميت. رؤوف بالنسبة لي ميت.
وهنا يسمعوا صوت خبط علي باب الشقة اتفزعت ضحي وبصت ل الهام وقالت
هو
الهام
اهدي يا ضحي انا هقوم اشوف مين
ولسة هتقوم الهام مسكت ضحي ايدها بخوف شديد وقالت
بلاش تقومي
الهام
هقوم يا ضحي وهفتح ولو طلع هو انا هوقفة عند حده.
وفعلا قامت الهام وفتحت ولقت قدام منها ظابط واتنين عساكر بصت له باستغراب وقالت
خير
الظابط
مش دة منزل ضحي صابر النهر
الهام
هو
الظابط
طيب هي فين
هنا ظهرت ضحي وقالت
انا ضحي خير
الظابط
مرفوع عليكي قضايا شيكات بدون رصيد مستحقة السداد
ضحي باستغراب
شيكات اية بدون رصيد
الظابط
شيكات جبتي بيها بضاعة لسلسة مطاعم كل واشبع
ضحي
انا ماليش اي دخل بالمطاعم دي. دي كلها ملك جوزي
الظابط
مش صح الكلام المطاعم كلها مكتوبه باسمك والعقود موثقة في الشهر العقاري. وانتي قدام القانون يا تدفعي فلوس البضاعة اللي خديها من التجار. لتتحبسي
اتصدمت ضحي وبصت ل الهام وقالت
عاملها رؤوف الخسيس، ،،،،،،
خلاويص النهاردة ولو في العمر بقيا هكمل لكم الحكاية ديا سلام عليكم
تابعوووووووني
رواية عاشق بدرجة مجنون كامله من هنا
رواية سر الشيطان الأسود كامله من هنا
رواية رحيل الهواري كامله من هنا
رواية انكسار امرأه كامله من هنا
رواية عشق بلا رحمه كامله من هنا
رواية جرح يداويه العشق كامله من هنا
رواية من أجل أبنائي تزوجتك من هنا
رواية زواج لدقائق معدودة كامله من هنا
رواية بسمه موجوعه كامله من هنا
رواية معشوقتي الصغيره كامله من هنا
رواية طلاق بلا تبرير كامله من هنا
رواية الفرار من الحب كامله من هنا
رواية مستشفى بلا حياه كامله من هنا
رواية فرقتنا الظروف وجمعنا القدر من هنا
رواية متمرده عشقها الشيطان من هنا
رواية عذرا لقد نفذ رصيدكم من هنا
رواية نار قلبي وانكسار فؤادي من هنا
رواية قاصره في قلب صعيدي من هنا
رواية مالم تخبرنا به الحياه من هنا
رواية اللعب مع الشياطين من هنا
رواية أحببت مربية ابنتي كامله من هنا
❤️🌺❤️💙🌺❤️💙🌺❤️💙🌺❤️💙🌺❤️💙🌺
الروايات الكامله والحصريه من هنا
انضموا معنا على تليجرام ليصلكم اشعار بالروايات فور نزولها من هنا
🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺
اتفضلوا حضراتكم كملوا معنا هنا 👇 ❤️ 👇
وكمان اروع الروايات هنا 👇
انضموا معنا على تليجرام ليصلكم اشعار بالروايات فور نزولها من هنااااااااا
🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺