أخر الاخبار

رواية انكسار امراة الحلقه الخامسه والسادسه بقلم الكاتب الكبير محمد منصور حصريه وجديده


رواية انكسار امراة الحلقه الخامسه والسادسه بقلم الكاتب الكبير محمد منصور حصريه وجديده 


وقبل ما نبدأ نوحد الله ونصلي علي خير خلق الله سيدنا محمد.


اللهم صل وسلم علي محمد صلاة تحل بيها العقد وتفك بيها الكرب


خرجت ضحي من مكتب الظابط علشان تلاقي قدام منها صابر. اتصدمت ضحي وسالت نفسها


هو بابا عرف ازاي


صابر قرب منها وبص لها في عيونها وقال


سالك الظابط عنه. وقالك هو دة اللظ ضرب عربي. صح


ضحي ما ردتش لكن صابر قال


بس يا تري بقي انتي قولتي اية. حابب اعرف


بلعت ضحي ريقها ودقات قلبها اصبحت سريعة والوضع ازداد تعقيد. وهو مسكها من ايدها وقال

تعالي نكمل كلامنا واحنا بنتمشي


وخرجوا الاثنين من القسم وفضلو يتمشوا والسكوت مخيم وصابر بيبص له بنته من تحت ل تحت وهي مش قادرة حتي تبص له لكنه قال


اية مش عايزا تقولي قولتي اية


ضحي

قولت مش هو يا بابا ومش علشانه اقسم بالله العظيم علشان امه الغلبانه


ابتسم صابر ابتسامة المر وقال


كنت عارف انك هتعملي كدة من وقت ما خبيتئ جواب الاستدعاء عني وما عرفتنيش ان في محضر جالك. لكن انتي ناسية ان باب اوضي قريب من باب الشقة وبسهولة ممكن اسمع اللي بيدور بين اتنين واقفين علي الباب. 


ومسك ايدها اوي وضمها ل كف ايدة بمنتهي الحنان وقال


يلا علشان نعدي الشارع


بصت له وهو مركز في الطريق لغاية ما عدي مع بنته الشارع وماسبش ايدها وكمل معها مشي وقال


اكبر غلط بنعمله مع ولادنا اننا اوقات بنسيب ايدهم و نفتكرهم انهم كبروا ويقدرو يعدو لوحديهم. وانا عملت كدة قولت خلاص ضحي كلها سنتين وتبقي دكتورة ودماغها توزن بلد. لكن نسيت ان ليكي قلب ممكن في يوم يغشك ويخليكي تفتكري انك لقيتي الحب. اصل اللي يسمع ل صوت قلبه يغيب عقله


وبص وهو لسة ماسك ايدها وقال


الحب مش اني اشوف واحد شكله حلو زي اللي انا رسمته في خيالي وخلاص الحب تكافؤ. يعني ما ينفعش دكتورة ضحي تحب واحد سوابق.


ضحي

بابا ما وصلتش للحب دة كان مجرد اعجاب وعدي و لتاني مرة بقول لك اني اقسم بالله العظيم عملت كدة علشان امه الغلبانه انت ما شوفتش حالتها. لكن هو بالنسبة لي حكاية وخلصت. وكمان انا السبب في كل الموقف الزباله دة ف حبيت اخلص الحكاية الرخمة دي. وانا كمان اديت فلوس ل عربي علشان يقول انه مش هو واي غلطة عملتها ابقي قدرت اصلحها 


صابر بص لها ل كام ثانية وبعدها قال


ماشئ يا ضحي. هصدقك تاني. بس ما تزعليش مني لان المرة الجاية مش هعرف اسامحك ابدأ. فبلاش توصليها ل كدة،،،،،،،،،،،


خلصت المشكلة و اقوال عربي كانت نفس اقوال ضحي و رؤوف خرج.

و روح مع امه. وضحي بدات تعيش حياتها زي الاول. ونسيت رؤوف. 

او دة اللي هي عايزا تقوله ل نفسها لكن الحقيقية ان للقلب قوانين خاصة بي ملهاش علاقة بالمفروض واللي يصح وما يصحش ودة اللي كان صابر عامل حسابة. وعلشان كدة في يوم واول ما رجعت ضحي من الكلية لقيته مرتب الشقة بطريقة تدل علي ان في ضيوف جائيين فقالت


هو العيد بكرة ولا اية


صابر ضحك وقال


علشان يعني روقت الشقة


ضحي

هو انت روقتها وبس. دي بقت شقة عروسة


صابر

ما هي فعلا شقة عروسة جاي لها عريس النهاردة


ضحي فهمت وقالت ل نفسها يارب اكون فهمت غلط لكنها سالت صابر وقالت


عروسة اية بس. انت بتتكلم عني


باسها صابر في جبينها وقال


وهو انا عندي عروسة غيرك


ضحي

بس انا مش عايزا اتجوز دلوقتي


صابر

ما تقلقيش انا متفق معه علي اننا هنعمل خطوبة بس والجواز هيكون بعد الكلية. 


ضحي

دة انت كمان وافقت من غير ما تاخد رايي 


صابر

اصله عريس ما يتقالوش لا. وكمان اية عقيد في الجيش هشام ابن عمك عبد الحي صاحبي طلبوكي كتير وانا كنت بأجل علشان دراستك لكن انا شايف ان جه الوقت المناسب لجوازك 


ضحي

وانا قولت يا بابا اني مش عايزا اتخطب دلوقتي


صابر 

هتغيري رايك اول ما تشوفي. 


ضحي

مش عايزا يا بابا. انا مركزة في كليتي وبعد ما اتخرج نبقي نتكلم في حوار الجواز دة


صابر باستهزاء

مركزة اوي.   


ضحي فهمت يقصد اية وانه بيرمي علي حكاية رؤوف. ف اضيقت ولسة هترد. صابر اتحرك من قدامها واداها ظهرة وهو بيقول ب حدة


خشي غيري علشان الناس علي وصول ومش حابب اسمع اي كلمة تاني. مفهوم


ضحي كتمت دموعها ودخلت اوضتها،،،


ومن قدام كشك عربي كان رؤوف قاعد مستني وصوله وفعلا وصل عربي اللي اول ما شاف رؤوف كان هيجري لكن رؤوف قال


انا مش جاي اذيك هو سؤال وعايز له اجابة علشان ارتاح


عربي وقف وركز وقال


سؤال اية


رؤوف

مين اللي خلاك في القسم تقول اني مش انا اللي ضربتك


عربي

دكتورة ضحي جت واديتني اللي في النصيب وخلتني اقول كدة علشان الحوار يتقفل


رؤوف ابتسم وقال


كان قلبي حاسس انها هي اللي عملت كدة بس عملت كدة لية،،،،،،،


في نفس الوقت ومن جوة الكلية كانت رشا في مكتب الدكتور صالح عيسي اللي بيدرس لهم. وكان بيكلمها بلهجة حادة وبيقول


البحث اللي اتقدم ما كنش بحثك انا اتاكد بنفسي بعد ما قريت كل الابحاث اللي اتقدمت. وانا ما كرهش في حياتي قد الطالب اللي يديني علي قفاية.


رشا

يا دكتو،،،،،،،


قاطعها وهو بيقول بعصبية 


انا لسة ما خلصتش كلامي وانتي باين عليكي مش هتشوفي نجاح ابدا في مادتي. اتفضلي اخرجي


رشا

طيب حضرتك اديني،،،،،،،


قاطعها تاني وبنفس الحدة قال


قولت اخرجي وقدامك 48 ساعة ويكون قدام مني بحث يخصك ما يكنش مسروق زي اللي قبلة


وخرجت رشا من المكتب وهي متعصبة، وفضلت تلف في الكلية ل غاية ما وصلت ل الهام وقفت قدام منها وقالت بعصبية 


هي صاحبتك عايزا مني اية بالظبط


الهام استغربت وقالت


صاحبتي مين


رشا

الزفته ضحي 


الهام بحدة

رشا اتكلمي باسلوب احسن من دة عن ضحي


رشا

صاحبتك دي ما تستهلش الا الاسلوب دة.  


الهام

رشا انتي صاحبتي زي ما هي صاحبتي وحوار عربي دة خلص بقاله كام يوم اية بقي اللي فكرك ب ضحي


رشا

الهانم ما عرفش لية حطاني في دماغها وراحت قالت للدكتور صالح ان البحث اللي قدمته مش بتاعي


الهام

ضحي ما تعملش كدة


رشا

لا عملت وانا بنفسي شوفتها امباراح وهي واقفة معه وبترغي


الهام

طالبة وواقفة مع الدكتور بتاعها دة معني انها بتجيب في سيرتك. واصلا هي تعرف ازاي ان البحث دة مش بتاعك


رشا

شافتني وانا باخده من زمليتنا عايدة


الهام

حتي لو دة حصل. ضحي ما تعملش كدة


رشا

ما تعملش كدة معاكي انتي. او مع اي حد في الضفعة لكن معايا انا تعملها هي اصلا مش حباني. بس انا بقي هعرف ازاي اربيها واخليها تبعد عني ،،،،،،،


ونرجع تاني ل شقة صابر اللي كان قاعد مع العريس هشام. ووالده عبد الحي ووسط الاجواء دي تدخل عليهم ضحي. اللي ما كنتش في ابهي صورها عاملة زي الشمس وقت الخسوف. وشها مظلم معلهوش اي تعبيرات وماسكة في ايدها صنية عليها عصير وحطت الصنية من غير ما تبص لاي حد من الموجودين وبدات توزع العصير وقال عبد الحي وهو بياخد منها كوباية العصير


كبرتي ضحي وبقيتي زي القمر


ضحي بصت لها وردت رد باهت وقالت 


شكرا


وراحت واديت كوباية العصير ل باباها قالي طلب منها بالاشارة انها تفرد وشها وبعدها كوباية عصير هشام اللي قال


شكرا


بصت له وما قدرتش تمسك نفسها هشام شاب كويس بصراحة ووسيم بص قلبها دق. والقلب ما بيشوفش غير اللي دق لي. ونزلت دموعها ودخلت اوضتها جري وقفلت الباب وراء منها وفضلت تعيط وسابتهم برة بيبصوا 


ل بعض و هشام حس باللي فيها. فقال ل والدة


بابا. افتكر ان رد العروسة علي طلبنا مفهوم


ووقف عبد الحي وهو بيقول


فعلا يا ابني. احنا ما ينفعش نفضل هنا


صابر وقف وقال


كلام اية دة بس 


عبد الحي وهو رايح ناحية الباب


دة الكلام اللي قالته بنتك بتصرفها الغريب دة.


وفتح هشام الباب وخرج ووراء منه خرج ابوة. وصابر بينادي علي صاحبة وهو ما بيردش وقفل صابر الباب وبص ل باب اوضة ضحي وراح لغاية الباب بمنتهي العصبية وفتح لقي ضحي علي سريرها بتعيط. بص لها من فوق ل تحت وقلبه بدا يعيط علي عياطها وهي. بصت له وقالت ودموعها علي خدها بتحفر طريق احزان.


والله ما قدرت امسك نفسي اكتر من كدة. انا اسفة غصب عني مش حابة اتجوز كدة 


صابر فضل باصص لها دي بنته اللي ياما دلعها اللي ياما كان ليها كل حاجة بنته الوحيدة ومش هيقبل كسرتها. حتي قصاد منه. لكنه برضو مش هيقبل ان اللي قلبها طالبة يحصل. وبدا الصراع النفسي بين صابر الاب اللي خايف علي بنته وصابر الانسان اللي بنته بالنسبة دنيتي ونقطة ضعفة. ولقي نفسه بيخرج من الاوضة وبيقفل الباب وراء منه. وضحي عماله تعيط،،،،


ومن جوة اوضة رشا تقف رشا قدام رؤوف وكانت بتقول


طيب هديك 50. ج. بس تكسرلي رجليها


رؤوف

وانا قولت لك اياكي تقربي منها


رشا مسكتة من لايقة الجلبية اللي كان لابسها وقالت بتهديد


ما تظبط يا رؤوف ولا تحب اسلط امي علي ابوك واخلي يسجنك تاني


رؤوف

هدخل السجن عادي اوي. بس فيكم انتم الثلاثة. والمرة دي مش هدخل مظلوم هدخلة ظالم. وبعدين انتي ازاي دكتورة وبتفكري بطريقة الجهلة دي اي حد يضايقك تسلطي اللي يكسر عضمه. ولا انتي بتقلدي امك لما شوفتيها وانتي صغيرة بتكسر عضم ابوكي


رشا اتعصبت وقالت


ما بلاش تجيب في سيرة الاموات بدل ما اوريك وش تكرهني بي طول عمرك


رؤوف

من غير ما شوف الوش دة. انا كرهك ونصحية من واحد بيكرهك بلاش تحطي ضحي في دماغك


رشا بسخرية 

الله. دة البت جابتك ارض بحبها 


رؤوف بص لها وقال


مش هريحك واحسن لك تبعدي عنها


قالها وخرج من الاوضة و رشا صممت اكتر انها تاذي ضحي وقالت


هاذيها يا ابن كريمة وابقي وريني بقي هتوحشني ازاي، ،،،،،،


وبعدها بالظبط بيومين والصبح بدري وفي الميعاد اللي متوعدة تنزل في ضحي تروح كليتها. كانت بتتمشي في شارع من الشوارع الخالية من السكان وقت ما ظهر لها تلت شباب شكلهم يخوف و بداو يلفو حوالين منها والشر كان في عيونهم وضحي ما بقتش عارفة تعمل اية. وقالت بخوف شديد


اللي هيقرب فيكم مني هصرخ والم عليكم الناس


لكنهم قربو منها وكانو ناويين علي الشر لكن في الوقت المناسب يظهر صابر. اللي كان بيراقب بنته ويقول للثلاثة


ابعدوا عن بنتي احسن لكم


لكن واحد منهم هجم عليه وحط له المطواة في بطنة صرخت ضحي ووقع صابر سايح في دمة، ،،،،،،،،،


ح(6)


 انكسار امراة

                    


من تأليفي 

محمد منصور **منص**


وقبل ما نبدأ نوحد الله ونصلي علي خير خلق الله سيدنا محمد.


اللهم صل وسلم علي محمد صلاة تحل بيها العقد وتفك بيها الكرب


وبعدها بالظبط بيومين والصبح بدري وفي الميعاد اللي متوعدة تنزل في ضحي تروح كليتها. كانت بتتمشي في شارع من الشوارع الخالية من السكان وقت ما ظهر لها تلت شباب شكلهم يخوف و بداو يلفو حوالين منها والشر كان في عيونهم وضحي ما بقتش عارفة تعمل اية. وقالت بخوف شديد


اللي هيقرب فيكم مني هصرخ والم عليكم الناس


لكنهم قربو منها وكانو ناويين علي الشر لكن في الوقت المناسب يظهر صابر. اللي كان بيراقب بنته ويقول للثلاثة


ابعدوا عن بنتي احسن لكم


لكن واحد منهم هجم عليه وحط له المطواة في بطنة صرخت ضحي ووقع صابر سايح في دمة ولسة الثاني هيروح ناحية ضحي علشان يكتم نفسها لقيت ضحي اللي بيمسكها من ايدها ويحطها وراء ظهره وبيضرب اللي كان بيهجم عليها دة بالرجل في بطنه وهجم علي الاول ادي له لكمة كسرت له فكة من قوتها والثالت شاف المنظر جري وهو مرعوب والاثنين الثانين قامو وجريو بصت له وقالت


انت


رؤوف رد


مش وقته خلينا الاول نطمئن علي باباكي


وشال رؤوف صابر لتاني مرة،،،،،،،،


وبعدها بشوية ومن جوة مستشفي. الهام قاعدة جنب ضحي ويتبص ل رؤوف وكانت بتقول


انا حاسة ان الزمن بيتعاد.


ضحي


بس المرة دي لولا رؤوف كان موجود انا كنت موت.


ولقو رؤوف بيقوم يقف وراح ناحية الدكتور المعالج ل صابر وهما كمان قامو وبمنتهي السرعة والقلق. والدكتور قال 


الحمد لله الجرح سطحي. اطمئنوا


وسابهم الدكتور ومشي وضحي قالت 


ضحي


الحمد لله.  


وبعدها بصت ل رؤوف وقالت 


تعبناك معانا.


رؤوف


مش اول مرة انا خلاص اتعود


وابتسم و ابتسمت ضحي و قالت


بس انا مستغربه حاجة


رؤوف


ازاي ظهرت في الوقت المناسب


ضحي


كنت مراقبني صح. زي ما بابا كل يوم كان بيراقبني وفاكرني مش شايفة. 


رؤوف


كنت بحميكي من رشا واللي عايزا تعمله فيكي


ضحي باستغراب


رشا


الهام


ما انت نسيت احكي لك انها وقفت معايا في يوم 


وبدات الهام تحكي لها كل اللي حصل اتصدمت ضحي وقالت باستنكار


دي متخلفة انا هعمل لية فيها كدة


الهام


قولتها كدة وهي راسها والف جذمة انك انتي اللي عملتي كدة


ضحي


ولو انا اللي عملت كدة يوصل بيها الحال تسلط عليه اللي ياذيني. اية شغل البلطجة دة


رؤوف


عايزك تهدي وانا هخليها تبعد عنك.


ضحي


انا لازم ابلغ البوليس


رؤوف


مش صح. اسمعي نصيحتي وانا اوعدك انها مش هتتعرض ليكي تاني. بعد اذنكم. مضر امشي


ضحي


بسرعة كدة


رؤوف


باذن الله هبقي اجي تاني اطمئن عليه دة لو ماكنش يضايقك


ضحي ابتسمت وقالت


لا. خالص 


ومشي رؤوف و ضحي فضلت باصة عليه مركزة مع كل تفاصيلة الجميلة. طايرة هي وقلبها حوالين منه نفسها تبقي في حمايته ملك ايده نفسها تبقي حبيبته الوحيدة. وهنا الهام كانت بتبص لها وبتقول


ايوة وبعدين


ضحي بصت لها وقالت


وبعدين اية


الهام


اصل انا لسة جاية من المستقبل وشايفاكي واخدة باباكي ومعاك علبه جاتو ورايحين تخطبوا رؤوف


ضحي بارتباك شديد


الهام انا مش فايقة ل هزارك دة انا قلقانة علي بابا


الهام رفعت حاجبها لان الكلام مش عاجبها وقالت


ايوة صح دة خايفة عليكي من كتر القلق اللي انتي في


بصت لها ضحي و ماعلقتش ،،،،،،،،


وترجع رشا من اوضتها تلاقي رؤوف نايم علي السرير بالجذمة اللي كلها طينه ودي كانت اكتر حركة بتكرها رشا اتعصبت وبان الغضب علي ملامحها ولسة هتتكلم قال رؤوف


صوتك لو علي اقسم برب العزه هنزل بالجذمة الوسخة دي علي دماغك. وهطلع من هنا علي القسم واقول لهم علي اللي انتي الغشم اللي انتي اجرتيهم وابوه ضحي اللي مات 


رشا قفلت باب الاوضة بسرعة والخوف بان عليها وقالت


انت بتقول اية


رؤوف


واحد من الغشم. ضرب الراجل بمطواة في بطنة


رشا قعدت علي السرير مش مصدقة نفسها وقالت


يا نهار اسود. روحت في داهية يا رشا


رؤوف


دة اخرة الدماغ الوسخة. اللي بتعالج اي مشكلة عندها بطريقة امها


رشا


رؤوف ابوس ايدك ورجلك انا مش عايزا ادخل السجن.  


رؤوف


سجن اية يا دكتورة. اللي عملتي دة في اعدام


رشا عيطت وقالت


اعدام.


رؤوف باستهزاء 


بس. كفاية عياط. صعبتي عليه.


رشا


هو انا هعيط وبس دة انا هضرب نفسي ميت جذمة بعد اللي انا عملته دة


رؤوف


ابو ضحي سليم والجرح جه سطحي وانا خليت ضحي ما تبلغش البوليس لكن


وسكت كام ثانية وبعدها قال بلهجة تهديد


اقسم برب العزة لو قربتي منها تاني،،،،


رشا قاطعته من شدة خوفها وقالت


تاني اية دة انا لو شوفتها ماشية في شارع همشي انا من الشارع التاني،،،،،


وبعدها بشوية كان رؤوف واقف قصاد صابر اللي كان بيستعد للخروج من المستشفي وبيقول


الف حمد لله علي سلامتك


صابر بصوت تعبان 


الله يسلمك. انا مش عارف يا ابني اشكرك ازاي علي اللي انت عملته معايا ومع بنتي.


ضحي


لولا رؤوف ما حدش يعرف انا وانت مصيرنا كان هيبقي اية


هنا صابر اتصدم اول ما سمع اسم رؤوف وقال


انا كنت بكذب نفسي وبقول اني سمعت صوتك قبل كدة. مش انت اللي كنت عندنا في البيت وعايز تربيني علشان اعرف اربي بنتي 


رؤوف بلع ريقة بصعوبة وقال باحراج شديد


دة كان سوء تفاهم وافتكر انه عدي


صابر


تفتكر 


ضحي 


بابا انت دلوقتي تعبان خلينا نطمئن عليك الاول وبعدها نبقي نتكلم


صابر


نتكلم في اية. لو كان فاكر انه علشان انقذ حياتي يكون الثمن انتي يبقي غلطان


وبعدها بص صابر ل رؤوف وقال


الدكتورة ضحي عمرها ما تكون ل بلطجي سوابق. ما تزعلش مني انا احب اكون صريح


رؤوف 


لما تقول الكلام دة مع واحد شالك علي ذراعه مرتين. ما افتكرش ان دي صراحة. بعد اذنكم


وسابهم رؤوف ومشي وهو هاين عليه يبكي. وبصت ضحي ل صابر اللي قال لها


هي دي الاشكال اللي بنتي خلتني اتعامل معاها


ضحي


علي فكرة يا بابا. البني ادم اللي انت جرحتة دة ابن ناس طيية ومتعلم ومعه بكاليورس تجارة وابوه هو اللي لبسة قضية السرقة بالاكراة.


صابر


وانتي بقي عرفتي دة كله منين. من كلامك معه صح. ما انتو كل يوم شكلكم كنتو بتتقابلو 


ضحي


افتكر يا بابا انك مشيت وريا حوالي تلت ايام. شوفتني بكلمه او مشيت معه


صابر اتصدم انها كانت عارفة انه بيراقبها وكملت ضحي وقالت


للدرجة دي الحال وصل بينا. من كام يوم تجيب لي عريس علشان تجوزني لي وتخلص مني وبعدها تراقبني. كل دة لية علشان كنت صريحة معاك وقولت لك ،،،،،،


صابر قاطعها وقال علشان يغير الموضوع 


ضحي عملتي محضر ولا لسة


ضحي


محضر اية


صابر باستغراب شديد 


محضر اية. محضر تثبتي في اللي حصل لي دة كنت هموت فيها


ضحي


لا يا بابا ما عملتش


صابر


وما عملتيش لية. مستنية اية


ضحي بارتباك شديد اللي خافت تقول ان رؤوف هو اللي طلب منها ما تبلغش 


قولت استني لما تقوم بالسلامة


صابر 


طيب نخرج من هنا علي القسم علي طول ،،،،،،،،


والمحضر اتعمل وضحي ما قالتش ان رشا وراء اللي حصل. وتعدي الايام وضحي ما بقتش مركزة في الدراسة زي الاول والهام شافت دة فقالت لها


هتخيبي في اخر سنتين


ضحي


غصب عني مش قادرة ابطل افكر في. وكلام بابا معه كان قاسي اوي كلام يوجع القلب


الهام


بصراحة بقي عم صابر كان غلطان في اللي عمله دة. رؤوف فعلا باين عليه طيب ودة ما كنش ينفع يكون الرد علي كل اللي عمله


ضحي


الهام انا عايزا اشوفه واعتذر له


الهام


بقول لك اية. الحكاية بتاعت رؤوف دي من ساعة ما بدات ما جاش ورها الا وجع القلب ليكي


ضحي


بالعكس بقي انا قلبي ما فرحش الا لما شوفته.


الهام باستغراب


وعهد الله انتي مجنونه


ضحي


تعرفي تجيبي عنوان رشا


الهام


هتروحي له


ضحي


لا هبعت له، ،،،،،،،،،،،


وبعدها بيوم ومن قدام الكلية تقف ضحي ومعها الهام وكانت بتبص في ساعة ايدها وبتقول 


هو اتاخر لية كدة. انتي متاكدة ان الواد ادي له الورقة


الهام


ايوة متاكدة ولهف مني جنية بحاله


ضحي


عارفة انك زعلانه علي الجنية


الهام


والله لو في دم تاكليني كوكو


ضحي


هاكلك بس لما اشوفه


وفعلا يوصل رؤوف. وتبتدي حكاية غير الحكاية اللي فاتت خالص.

تابعووووني 


الحلقه السابعه والثامنه من هنا


بداية الروايه من هنا


رواية وتبقي لي كامله من هنا


رواية انكسار امرأه كامله من هنا


رواية عشق بلا رحمه كامله من هنا


رواية زواج لدقائق معدودة كامله من هنا


رواية بسمه موجوعه كامله من هنا


رواية معشوقتي الصغيره كامله من هنا


رواية طلاق بلا تبرير كامله من هنا


رواية شهد حياتي كامله من هنا


رواية العاصفه كامله من هنا


رواية الفرار من الحب كامله من هنا


رواية توكيل زواج كامله من هنا


رواية شوق العمر كامله من هنا


رواية مستشفى بلا حياه كامله من هنا


رواية كيان الزين من هنا


نسيم العاصف من هنا


رواية فرقتنا الظروف وجمعنا القدر من هنا


نوفيلا الراهب كامله من هنا


رواية العشق الأخير من هنا


رواية زينه من هنا


غاردينيا من هنا


رواية الجميله والوحش من هنا


رواية دكتور نسا من هنا


رواية آصرة العزايزه من هنا


رواية رحلة قدر من هنا


رواية ليالي الغول من هنا


رواية لعنة الإرث من هنا


رواية متمرده عشقها الشيطان من هنا


رواية عذرا لقد نفذ رصيدكم من هنا


رواية لعبه بين يديه من هنا


رواية نار قلبي وانكسار فؤادي من هنا


رواية قاصره في قلب صعيدي من هنا


رواية ملياردير الصعيد من هنا


رواية وتبقي لي من هنا


رواية عشق الحور من هنا


رواية طلاق غيابي من هنا


رواية اغتصب روحي من هنا


رواية غصن من هنا


رواية بلا ذاكره من هنا


رواية عودة الذئاب من هنا


رواية الجامحه والبدوي من هنا


رواية الحب والخطيئه من هنا


رواية جبرونا عالزواج من هنا


رواية لعبة الحب من هنا


رواية لما القلب بحب من هنا


رواية إبن الصعيدي من هنا


رواية مالم تخبرنا به الحياه من هنا


رواية بائعة الخضار من هنا


رواية مشكله عائليه من هنا


رواية غريق علي البر من هنا


رواية اللعب مع الشياطين من هنا


رواية كم من قلوب احرقت


رواية جمعتهم الاقدار من هنا


رواية مشكله عائليه من هنا


رواية لي نصيب من إسمي من هنا


سكريبت بنت الشارع من هنا


رواية طريقي كامله من هنا


رواية أحببت مربية ابنتي كامله من هنا


❤️🌺❤️💙🌺❤️💙🌺❤️💙🌺❤️💙🌺❤️💙🌺


الروايات الكامله والحصريه من هنا


انضموا معنا على تليجرام ليصلكم اشعار بالروايات فور نزولها من هنا


🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺

اتفضلوا حضراتكم كملوا معنا هنا 👇 ❤️ 👇 


روايات جديده هتعجبكم من هنا


أجدد وأحدث الروايات من هنا


روايات كامله وحصريه من هنا




وكمان اروع الروايات هنا 👇


روايات جديده وكامله من هنا


انضموا معنا على تليجرام ليصلكم اشعار بالروايات فور نزولها من هنااااااااا

🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺




تعليقات



حجم الخط
+
16
-
تباعد السطور
+
2
-
CLOSE ADS
CLOSE ADS
close