رواية صراع القاسم البارت الحادي والثلاثون حتى البارت الاخير و الخاتمه بقلم الكاتبه سلوي عوض حصريه وجديده على مدونة النجم المتوهج للروايات والمعلومات
![]() |
رواية صراع القاسم البارت الحادي والثلاثون حتى البارت الاخير و الخاتمه بقلم الكاتبه سلوي عوض حصريه وجديده على مدونة النجم المتوهج للروايات والمعلومات
لتترك صابرين قاسم وتذهب إلى منزلها، وهي في الطريق تحدث نفسها:
صابرين: طاب كده أبوي ومهران اتحبسوا، وجاسم مراضيش يرجعني، وأكيد الحكومة هتاخد كل حاجه. أعمل إيه أنا؟ آه، أنا معايا دهب وفلوس، وكمان الحاجة اللي اديتها لمهران أكيد دسها في بيتهم. بس صح، الحكومة مش هياخدوا البيت عشان باسمِي. ويومين كده واروح أجيب الحاجة من عند بيت مهران. بس هاعيش وحدي! الأحسن إني أتجوز… بس أتجوز مين؟ آه، أنا أروح لعمتي وأخليها تجوزني لولدها. هو كده كده مراته ميته، بس ده معاه عيال، ده غير عمتي وجوزها… مش مشكله، يجو يعيشوا معايا بدل ما أقعد لحالي. بس ده فجري محيلتوش اللضا… زي بعضه، أهو راجل والسلام.
أما قاسم فها هو قد دفن والدته.
قاسم: انته خدتي جزاتك يا أما، والحمد لله أن موضوع جتلك لأبوي ماطلعش بره. كنا هنتعايرو بيه طول العمر. أنا هتكلم مع عصام باشا عشان أشتري منه الفيلا اللي اشتراها لدهب، وكمان هاجسم كل حاجه عشان أبوي يرتاح في نومته.
أما حمزه فكان يتحدث مع نواره.
حمزه: خلاص بقا يا نواره، كفايه حزن. عايزين نفرح وتتجوزي.
نواره: جاسم مش هيوافق إننا نتجوز دلوك.
حمزه: سيبي قاسم عليا أنا. بس عشان خاطري امسحي دموعك.
نواره: كان نفسي أمي تبجا جاري.
حمزه: صدقيني، كده أحسن لينا كلنا. يلا بقا خليهم يجهزوا الغدا، وأنا هكلم قاسم عشان يجي ونتفق على كل حاجه.
نواره: اللي تشوفه.
لتذهب نواره إلى المطبخ وتأمر الخدم بإعداد الطعام، فتجد دهب وفاتن وناديه وليلي.
نواره: بتعملوا إيه؟
دهب: إحنا اللي طبخنا، عشان عمتي كانت نفسها تدوق. وكلنا عاملة حما على فاتن.
لتضحك ناديه: بس يا دهب، فاتن ديه حبيبتي. بس بصراحه نفسي أعمل حما شريره. بت يا نواره تعالي حمّري البط ووريني طريقتك.
فاتن: يعني أنا تهدي حيلي، ونواره يا دوبك تحمر البط؟
دهب: ده انتو إيه عندكم حما إنما إيه… لوز العنب.
لتضحك نواره: أنا عارفه إنكم بتعملوا كده عشان تخرجوني من اللي أنا فيه.
ناديه: برده هتحمري البط.
دهب: حماتي ملاك. أنا بجا الحمد لله ماعنديش حما.
فاتن: بت يا نواره، اعملي عليها حما عشان مايبقاش حد أحسن من حد.
نواره: روحي جهزي السفره يا دهب، وحسك عينك أجي ألاجي حاجه ناقصه.
دهب: كده طاب، والله لما جاسم ياجي هجوله.
ناديه: اخلصي يا ليلي واغرفي الأكل، ما أنا حماتكو بقا وكلكم لازم تسمعوا كلامي.
ليلي: حاضر يا حماتي.
وهنا يصل قاسم إلى الفيلا.
حمزه: ابن حلال، هنتغدى كلنا سوا.
قاسم: كلو انتو بالهنا، أنا ماليش نفس.
حمزه: لا بقولك إيه، اعمل معروف، ده أنا عايزك في موضوع مهم.
قاسم: خير؟
حمزه: واحنا بنتغدى هقولك عليه.
قاسم: موضوع مهم يعني؟
حمزه: مهم… ديه مسألة حياة أو موت.
قاسم: موت مين تاني؟ هو أنا ناقص يا ربي؟
حمزه: لا متخافش، ده خير للكل.
دهب: يلا يا حمزه، السفره جاهزه.
حمزه: طاب تعالي يا دهب.
دهب: عايز إيه؟ الله! هو جاسم هنا؟
قاسم: ازيك يا دهب؟
دهب: بخير طول ما انته بخير.
حمزه: الحب ولّع في الدره.
وهنا يدخل عليهم عصام.
حمزه: وادي خالي جه أهو.
حازم: وأنا كمان جيت.
حمزه: طاب يلا نتغدى ونتكلم.
ليجلسوا جميعهم على السفره.
حمزه: من غير مقدمات كده، أنا وحازم عايزين نتجوز أخواتك.
قاسم: وأنا موافق، بس بعد ما أجسم الورث على إخواتي وكل واحد ياخد حجه بما يرضي الله. وفاتن ونواره بردك ياخدوا حجهم، عشان أبجا سلّمت كل حاجه لأصحابها. وبعد كده، بعد إذنك يا عصام باشا، أنا طمعان فيك.
عصام: حاضر، هجوزك دهب.
قاسم: وفيه حاجه تاني… أنا هشتري الفيلا اللي حضرتك اشتريتها لدهب.
عصام: لا طبعاً.
قاسم: حضرتك، أنا هشتريها.
عصام: خلاص، وأنا هاخد تمنها وادخل دهب معانا شريكه في الشركه الجديدة.
نواره: طاب بعد إذنكم، أنا عندي فكره.
حمزه: قولِلي.
نواره: إحنا نعمل شركه لينا كلنا، كل واحد فينا يبجاله نسبته، ومناخدوش منها أي فلوس، ونكبر الشركه لعيالنا إن شاء الله.
قاسم: أنا موافق، بس هخش بالنص عشان عيالي.
دهب: وكمان يعني دهب الربع وعيالي الربع.
عصام: تمام. وحمزه وحازم وعرايسهم النص التاني. وأنا بقا هستقيل وأقضي الباقي من عمري مع لولتي.
ليضحك الجميع.
حازم: عايز تعمل شهر عسل يا شقي؟ بس مش شايف إنك كبرت وعجزت؟ يا راجل دي بنتك هتتجوز.
عصام: أنا شايف كده برده. وعشان طول لسانك، قاسم وحمزه هيتجوزوا، وانت هتفضل خاطب لغيت ما أرضى عنك.
حازم: ليه كده بس؟ عصام، أصل أنا عجزت بقا.
حازم: متقوللي حاجه يا ماما.
ناديه: أحسن، عشان تتربى.
قاسم: طاب عن إذنكم، أنا عندي ميعاد مع المحامي وإخواتي عشان أجسم نصيبهم عليهم. تعالي يا نواره انتي وفاتن عشان تاخدوا حجكم.
فاتن: كده بردك يا أخوي؟ انته اعمل اللي فيه الصالح لينا.
قاسم: وانتي يا نواره؟
نواره: وأنا كمان زي فاتن، وخلي حاجتنا معاك يا أخوي. ربنا يخليك لينا يارب.
قاسم: بحب والله، انتو طلعتوا أحسن من إخواتكم الرجاله.
ويأتي لقاسم اتصال من أخيه أشرف.
قاسم: أيوه يا أشرف. هنتقابل عند المحامي، هات إخواتك وتعالوا.
أشرف: جايين جري أهو.
وبعد ساعتين، كان قاسم قد تقابل مع إخوته وقسم عليهم الميراث.
قاسم: ابقوا اسألوا عليّ وعلى خواتكم. وآه، صح… نواره هتتجوز الظابط حمزه، وفاتن هتتجوز حازم.
أخوه أشرف: واحنا مالنا؟ اسمع يا جاسم، من دلوك وجاي، إحنا ماعازيناش نعرفكم تاني.
قاسم: طاب، وصلة الرحم اللي بينا؟
أشرف: إحنا اللي كان بينا حُجّنا، وادينا خدناه. ماعازيناش نشوف وشكم تاني. يلا يا أخوي، منك ليه.
شريف: جال صلة رحم جال! ده انته نشفت مصارين اللي خلفونا.
قاسم: بس عوضتكم عن كل اللي حصل، واديتكم نص نصيبي.
شريف: مخلاص بجا.
ليتركوه إخوته.
أشرف: بقولكم إيه، متاجو نعيش حياتنا؟
شريف: إزاي يعني؟
أشرف: أنا أعرف مكان بيلعبوا فيه جمار، وفيه حريم إنما إيه… يحلّوا من على حبل المشنجه.
شريف: فين دول؟ ده احنا متجوزين حريم الندامه.
أشرف: نروحلهم، نرميلهم جرشين، ونقوللهم إننا مسافرين عشان فيه مبالغ كبيرة جوي عند تجار وجاسم باعتنا ليهم. وبعد كده نروحو نشتري هدوم نضيفه تليق بينا، ونعيشو بجا… كفايه حرمان.
شريف: إحنا تحت أمرك. والله كان المفروض تبجا انته كبيرنا مش جاسم.
أشرف: خلاص بجا… ما فيش جاسم تاني.
شريف: الكبير كبير بردك.
أشرف: طاب ياله عشان نروحو للحريم، نديلهم جرشين. وخلو بالكم، احنا لازم نشتري عربية تليق بينا، واللي بنشتغلو نقول إننا رجال أعمال.
شريف: الله عليك يا كبير وعلى أفكارك الزينة.
أما قاسم فها هو قد ذهب إلى منزل عصام وهو حزين.
حمزه: مالك، فيه إيه؟
قاسم: تصدق إن إخواتي جالولي من دلوقتي وجاي إنهم هينسونا خالص، ولا يعرفونا ولا نعرفهم؟
حمزه: متزعلش نفسك، انته خسرت تلات إخوات وكسبت اتنين.
قاسم: انته تبقا أخويا على راسي من فوق.
أما حازم: فسامحني يعني مش بالعه واصل، يا ابوي عيل بارد برود.
ليجد حمزه يضحك.
قاسم: بتضحك ليه؟
حمزه: أصل البارد واقف وراك.
حازم: بقا أنا جايلكم عشان توقفوا جنبي وتكلموا قراقوش عشان يوافق يعمل فرحي معاكم ونتجوز كلنا، ألاقيك بتقول عليا بارد يا نسيبي العزيز؟
قاسم: ما الصراحة يعني انته بارد جوي، وطول الوقت بتهزر، والراجل لازم يكون تقيل.
(مع إن يعني اسمك "حازم" بس الصراحة مش لايق عليك بالمرة).
حازم: ما هو اللي ميعرفش… شوف يا قاسم، أنا وحمزه اتربينا تربية عسكرية. خالي كان شديد علينا أوي، عشان يعني محدش يقول إنه اتهاون في تربيتنا عشان والدنا متوفي. بس الشهادة لله عمره ما حرمنا من حاجة، بس كنت دايمًا بحاول ألطف الجو فأضحك من وقت للتاني عشان الدنيا تمشي. إنما في شغلي شديد جدًا، وأهم حاجة عندي الحق.
حمزه: الصراحة يا قاسم، حازم أخويا ناجح جدًا في شغله، ويعتبر من رجال الأعمال المعدودين على الصوابع.
حازم: هاه، هتكلموا قراقوش عشان اتجوز معاكم ويبقى فرح للكل؟
حمزه: يخربيت حظك يا حازم. فيه إيه؟
قاسم: قراقوش واقف وراك أهو.
عصام: بقا أنا قراقوش يا حازم. طاب قسما بالله مافي جواز ليك إلا بعد سنة وخلاص، وأي كلمة تانية مش هيبقى في جواز بالمرة.
#سلوي_عوض
#صراع_القاسم
بارت 32
ليتركهم حازم وهو غاضب.
عصام: والله أنا مبقتش عارف أعمل إيه مع الواد ده، نفسي يعقل ويركّز كده.
حمزه: ما هو أهم حاجة إن شغله كويس، والشركة الحمد لله بتكسب كويس.
قاسم: بس برده لازم يبطل هزار على الفاضي والمليان.
عصام: أنا برده زيك يا قاسم، عايزه يعقل.
قاسم: طيب أنا عندي فكرة زينه هتخليه يعقل.
عصام: فكرة إيه؟
قاسم: أنا عندي واحد صاحبي جوي.
حمزه: وصاحبك ده دخله إيه؟
قاسم: هجولكم دخله إيه.
أما إخوة قاسم فذهبوا إلى المنزل الذي يُدار للقمار والأعمال المنافية للآداب.
شرف: يا أبوي ده إحنا مكناش عايشين.
شريف: شايف الحريم يا واد بينوّروا في الظلمة! جاتنا نيلة في حظنا الهباب.
أشرف: اقعدوا هنا على ما أشوف صاحبي اللي جولتلكم عليه... أهو مرزوق! يا مرزوق إحنا هنا، تعال أعرّفك على إخواتي شرف وشريف.
مرزوق: أهلا بالبشاوات، منوّرين.
أشرف: ده نورك يا غالي. إحنا خلاص جسمنا التركة وخدنا حقنا كله، أراضي وفلوس كتيره جوي.
مرزوق: ألف مبروك، بس بردك لازم تشتغلوا عشان فلوسكم تزيد وتبقى ملايين كتيره.
أشرف: بس إحنا نفسنا نريّح.
مرزوق: أنا عندي ليكم هدية.. راجل أعمال كبير أوي ممكن يشارككم وتاخدوا حقكم وانتو حاطين رجل على رجل.
أشرف: فين هو ده؟
مرزوق: بكره هيكون موجود.
أشرف: ده إحنا هنستنّوه على نار.
مرزوق: خلّوهم بايتين هنا، وأنا هظبطلكم تلات حريم، إنما إيه.. هيروقوا عليكم.
أشرف: صاحب وأخ يا مرزوق.
مرزوق: عن إذنكم دقائق وراجعلكم.
ليتركهم مرزوق ويذهب إلى أخته صاحبة المنزل.
مرزوق: بت يا سماسم، بقولك إيه، شايفة التلاته اللي كنت قاعد معاهم دول؟
سماسم: مالهم؟
مرزوق: متريشين أوي. جهزي تلت أوض وتلت بنات وأحسن أكل وأحسن شرب عندك. وعايزك كمان تبعتي للواد فرج وتخليه يلبس بيه عشان هنشطب عليهم.
سماسم: قصدك يعني يعمل راجل أعمال زي كل مرّة ونقشطهم؟
مرزوق: برافو عليكي. بس الأول جهزي اللي قولتلك عليه.
سماسم: من عيني.
مرزوق: بالعجل يا أختي، أنا هروح أقعد معاهم.
سماسم: طيب إيه رأيك نجيب فرج دلوقتي؟
مرزوق: ماشي، بس بعد ما يقعدوا مع البنات.
سماسم: هتعيش طول عمرك غبي. البنات يجالسوهم آه، بس قبل ما يدخلوا جوه معاهم يكون فرج مضّاهم على كل حاجة عشان يبقوا على نار.
مرزوق: طول عمرك معلّمة يا سماسم. وبكره نهج من هنا عشان لما يفوقوا ما يلاقوش حد.
سماسم: طيب ياله.
ليجلس مرزوق مع أشرف وإخوته.
مرزوق: ولاد حلال، الباشا جاي بعد شويه.
أشرف: فين الحلويات طيب؟
مرزوق: البنات قدامكم، نقوا اللي يعجبكم.
أشرف (ببلاهة): شايف التلات بنات اللي واقفين هناك؟ إحنا عايزينهم.
مرزوق: ده إنت طلعت شواف أوي. استنوا أجيبهم. (ينادي) إنتي يا بت منك ليها، تعالوا انسوا البهوات.
البنات (بضحك): حاضر يا معلم.
ليتركهم مرزوق ويذهب إلى البنات.
مرزوق: بقولكم إيه، عايزاكم تسطلوهم على الآخر. ياله روحوا.
وبالفعل يذهبوا إليهم ليجلسوا معهم، ليشربوا ويأكلوا. وهنا يصل فرج.
مرزوق: عايزك تعمل اللي بنعمله كل مرّة.
فرج: عيني يا معلم.
ليذهب مرزوق إلى أشرف وإخوته.
مرزوق: إنتي يا بت منك ليها، جوموا دلوك.
أشرف (سكران): ليه متخلّيهم قاعدين معانا؟
مرزوق: الباشا جاه أهو. نخلص شغلنا وبعد كده عيشوا حياتكم.
ليجلس فرج بجانبهم.
فرج: أهلا بيكم.
أشرف: أهلا بحضرتك.
فرج: أنا هديكم مكسب 70%، وكل أول شهر تاخدوا مكسبكم.
شريف: حوالي كام يعني؟
فرج: مش لما أعرف هتدخلوا معايا بكام.
أشرف: هندخلوا بكل اللي عندنا، ستة مليون وأراضي تجيب عشرة مليون.
فرج: يعني مكسبكم في الشهر هيكون تلاتة مليون، وفلوسكم زي ما هيا.
أشرف (بطمع): طيب خليهم أربعة مليون. أنا اتنين، وكل واحد من إخواتي مليون.
فرج: بس كده أخسر معايا.
مرزوق: عشان خاطري أنا.. إحنا عشمانين فيك.
فرج: خلاص، عشمكم في محله.
فرج: طيب نمضي العقود بقى.
مرزوق: طيب نشربوا كاسين في صحة الشراكة.
ليتركهم مرزوق ويشير إلى الفتيات.
مرزوق: روحوا اقعدوا معاهم خلينا نخلص.
أشرف: الجمرات جم أهو. يجعدوا معانا. ياله يا باشا، خلينا نمضي العقود عشان نروّح على نفسنا.
ليخرج لهم فرج العقود.
فرج: امضوا هنا.. أيوه، وهنا كمان.. وكمان هنا.
أشرف: خلاص ولا لسه؟
فرج: آخر ورقة أهيه.
ليوقعوا على جميع الأوراق.
فرج: أروح أنا بقى أشوف حالي، بس قولولي الكاش فين؟
أشرف: تحت في العربية. خد يا مرزوق مفتاح العربية وهات منها شنطة الفلوس.
مرزوق: من عيني.
ليتركهم مرزوق وينزل إلى السيارة ليأخذ الأموال.
مرزوق: بالشفا يا أشرف.
ليصعد مرزوق: الفلوس أهيه يا باشا.
أشرف: تعالوا يا جمر نخش جوه. وإنت يا شريف وإنت يا شرف، كل واحد ياخد واحدة.
مرزوق (يغمز للفتيات): خشوا أنتو جوه، وكل واحدة منكم تخش الأوضة اللي عليها العين.
أشرف: بس بسرعة.
مرزوق: خشوا إنتو وهما هيجوا وراكم.
وبالفعل يدخل كل واحد منهم غرفة.
أما مرزوق: ياله يا بنات على تحت. وإنت يا فرج فضي الشقة وهات الفلوس خلينا نطير من هنا.
وبالفعل يتركوا كلهم المنزل، ويقود مرزوق سيارة أشرف.
سماسم (بضحكة خليعة): الغلة النهارده بزيادة أوي.
مرزوق: مجايب يا أختي.
سماسم: تعيش وتجيب يا أخويا.
فرج: التاجر اللي هيشتري الأرض جاهز.
سماسم: هنقابله في طريقنا يقبضنا ونهج من هنا.
وبعد ساعتين نجد أشرف يتحدث مع نفسه:
أشرف: هي البت ديه عوجت كده ليه؟ ده زمان شريف وشرف هايصين مع البنته. هخرج أشوفها عوجت ليه.
ليفـتح الباب ويخرج ليجد إخوته جالسين في حالة ذهول.
أشرف: مالكم؟ اتكب طبيخكم ولا إيه؟
شريف: صحابك هربوا ومافيش حد في البيت غيرنا، جلبونا ونصبوا علينا، وقالوا يا فكيك.
أشرف: بتجولوا إيه؟ انتو اصبروا، أنا هرن على مرزوق.
ليتصل أشرف على مرزوق.
مرزوق: أشرف! إنتو فينكم أمال؟
أشرف: تعيش وتاخد غيرها يا صاحبي.
أشرف: بلاش هزار بجا.
مرزوق: مش هزار، إحنا قلبناكم وخدنا اللي وراكم واللي قدامكم. آه، وسيبوا الشقة عشان صحابها هيستلموها. سلام يا مغفلين.
ليغلق مرزوق الهاتف في وجهه.
فيرمي أشرف جسده على الكرسي: إحنا ضعنا خلاص، ولاد الحرام ضحكوا علينا ونصبوا علينا.
شريف: إنت بتقول إيه؟ يعني إنت ضيعتنا خلاص.
شرف: ما يمكن متفق معاهم علينا.. مش مرزوق ده يبقى صاحبك؟
أشرف: بتقول إيه إنت؟ والله ما كنت أعرف حاجة من اللي عملوه. أنا اتنصب عليا زيكم. إحنا خلاص بيوتنا اتخربت وهنشحت.
شريف: إحنا ملناش صالح، عاوزين فلوسنا وأرضنا، وإلا هنخلص عليك.
أشرف: بقولك اتنصب عليا زيي زيكم.
شرف: والعمل إيه دلوك؟ ده حتى البيت اللي عايشين فيه طلع إيجار، وكلها كام يوم وصاحبه يستلمه. هنروح فين بعيالنا وحريمنا؟
أشرف: مش عارف، مش عارف.. أنا حاسس إن روحي بتطلع.
شريف: أنا هتصل بجاسم وأجوله على كل حاجة وهو هينجدنا.
شرف: اتصل بيه، اعمل معروف.
أشرف: بس جاسم هيشمت فينا ويقعد يأنبنا.
شرف: مش عايز أسمع حسك.
ليتصل شريف بقاسم.
شريف: الحجنا يا أخوي، إحنا اتنصب علينا في كل اللي حيلتنا ومالاقيناش مكان نقعد فيه. خواتك وعيالهم هيترموا في الشارع.
قاسم: كيف حصل ديتي؟
شريف: هجولك بعدين يا أخوي. بس هنعمل إيه؟
قاسم: هات عيالكم وتعالوا، وأنا هبعتلك العنوان في رسالة.
شريف: بس بعد إذنك يعني ماعيزش حريمنا يعرفوا حاجة، اعمل معروف.
قاسم: لا، مش هيعرفوا، وهنبه على الكل مايجولوش حاجة قدامهم.
شريف: طيب وهنقعد فين؟
قاسم: أنا اشتريت فيلا عشان أتجوز فيها، تعالوا اقعدوا فيها واعتبروها بيتكم.
شريف: حجك علينا يا أخوي.
قاسم: مافيش حج ولا حاجة، إنتو خواتي لحمي ودمي.
شريف: يعني إنت مش زعلان مننا؟
قاسم: لا يا أخوي. ياله هاتوا عيالكم وتعالوا.
شريف: ربنا يخليك لينا. صح الكبير كبير يا ولاد.
ليغلق شريف الهاتف مع قاسم.
شريف: جوموا ياله، خلينا نروح نجيب الحريم والعيال عشان نقعد عند جاسم في الفيلا اللي اشتراها. كتر خيره، كان هيتجوز فيها بس قال خواتي أولى.
أشرف: ده إنت بوشين يا أخي.
شريف: حسك عينك تتكلم تاني.
شرف: أيوه جاسم هو كبيرنا، لكن إنت منك لله. الواحد مش عارف هنعيش منين ولا نصرف على الجرطة اللي حدانا منين.
شريف: جاسم أخوك راجل ومش هيهملنا. استني كده، فيه رسالة جاتني.. ديه رسالة العنوان.
وهنا يتصل قاسم بشريف.
قاسم: الرسالة جاتك؟
شريف: آه يا أخوي، كتر خيرك.
قاسم: عايزك تعرف خواتك يقولوا لحريمهم إنكم اشتريتوا الفيلا ديه، وإننا لسه ما قسمناش الورث. وكمان هحولك جرشين على محفظة التليفون.
شريف (ببكاء): ربنا يسترك يا أخوي زي ما سترتنا.
قاسم: عيب عليك تقول كده، إحنا واحد. هحولك خمسين ألف عشان تجيبوا خلج لحريمكم وعيالكم، وهبيلكم التلاجات. والفيلا فيها خدم كتير. ياله بجا تعالوا عشان تنوروها. وكمان عيالي متوحشينكم جوي إنتو وعيالكم.
#سلوي_عوض
#صراع_القاسم
بارت 33
شريف: ربنا ميحرمناش منك ابدا يا اخوي.
قاسم: طاب ياله همو عشان تاجو ف النواره.
شريف: والله يا اخوي ده انا نفسي الأرض تتشج وتبلعني من الهم اللي انا فيه.
قاسم: بعد الشر متجولش كده، الراجل الصح يدور علي حجه ويجيبه، وسيها علي الله ثم عليا. بس جوللي انتو معاكم تلافون الناس دول؟
شريف: اه، مع اشرف وش البلاوي والهم.
قاسم: ولا هم ولا حاجه، خلصو بس وتعالو وانا عارف انا هعمل ايه.
شريف: حاضر يا كبير.
ليغلق شريف الهاتف مع قاسم.
شريف: ياله بينا خلونا نروحو لجاسم اخونا اللي بجد، مش اشرف افندي اللي خربها علينا.
شرف: ياله يا اخوي.
اما قاسم فها هو يتصل علي حمزه.
قاسم: فينك يا حمزه؟
حمزه: انا ف القسم.
قاسم: طاب انا عايزك ضروري.
حمزه: خير، نواره فيها حاجه؟
قاسم: له، ده موضوع تاني خالص.
حمزه: طاب طمني.
ليقص عليه قاسم كل ما سمعه من شريف أخيه.
حمزه: حلو اوي، يعني كده عصابه مرزوق وسماسم قربو يقعو.
قاسم: انته تعرفهم؟
حمزه: اه طبعا، دول مسجلين نصب، وعندي صورهم كمان.
قاسم: زين جوي، طاب تاجيني ولا اجيك انا الجسم؟
حمزه: لاء، تعالي انته احسن عشان نتكلم براحتنا.
قاسم: جاييك اهو علي طول.
اما اخوات قاسم فها هم قد وصلو الي منزل عبدالسميع.
عفاف: يعني معوجتوش؟
اشرف: له، أصل احنا عاملين لكم مفاجأة.
عفاف: خير، مفاجأة ايه؟
اشرف: اصلي اشتريت فيلا عشان نعيشو فيها.
عفاف: بيلا مره واحده؟
اشرف: امال ايه، بس هنجيبو جاسم يعيش معانا، أصله غلبان يا عيني ملاجيش مكان يجعد فيه.
عفاف: خلاص، يجعد ويخدم علينا، ده انا هطلع عينه.
اشرف: خلاص، نشغلوه بلجمته.
شريف (بغضب): مكفاياك بجا انته، ايه يا اخي، معندكش ريحه الدم؟ منك لله، خربت بيوتنا وخليتنا علي الحديده، وجاسم كتر خيره هيجعدنا ف البيلا بتاعته وشفجان علينا، وعايز تشغله خدام بلجمته! روح ياشيخ، ربنا ينتجم منيك.
احلام: انا مش فاهمه حاجه.
شريف: البيه ودانا لجماعه مصابين نصبو علينا وجلشونا.
عفاف: كيف يعني؟ اشرف مش انسحبت من لسانك جولهم بجا!
شريف: هجول مجولش ليه؟
ليقص عليهم شريف كل ما حدث.
عفاف: يا نهار اسود! انتو مشيتو ف البطال!
احلام: له، وايه؟ كانو عايزين يرافجو حريم، استغفر الله العظيم.
هدي: يعني ضيعتونا وضيعتو عيالكم.
اشرف (لشريف): عاجبك انته كده؟
شريف: غلطنا وربنا بيسامح.
عفاف: يعني عبدالسميع يطلع بيدور علي اثار ف البيت والحكومه تعرف وتجبض عليه وياخدو البيت، وانتو ضيعتو كل حاجه!
شريف: وكمان مرضيناش نروحو نحضر دفنه أمنا وهملناها ميته لما ريحتها تطلع، ده اللي جرالنا ده أجل عجاب من ربنا.
عفاف (باكيه): كلامك صح، انا كمان شريكه معاكم، عشان لما طلعت انادم علي امكم لجيتها ميته، وكدبت عليكم وجولت لكم انها مش ف البيت.
احلام: وكمان عفاف هيا اللي خلتنا نضرب نواره وحماتي من غير ما يعملولنا حاجه، وده عجاب ربنا لينا كلنا.
شريف: عارفين نواره اختي اللي ضربتوها ديه هتتجوز مين؟
هدي: مين يعني؟
شريف: حضره الظابط حمزه، ظابط المركز.
عفاف: الله الله، اهي طبلت علينا من كل ناحيه! بكره تطلع كل اللي عملناه فيها علي عيونا.
شرف: استهدو بالله بجا، وعفا الله عما سلف. وانته يا اشرف، لو متعدلتش يبجا تفارجنا ونفارجك، احنا هنعيشو بما يرضي الله، واللي عاجبها منيكم تعيش مع جوزها اهلا وسهلا، غير كده اللي عايزه تمشي محدش فينا هيمسك فيها.
احلام: انا موافجه، اعيش معاكم علي المره جبل الحلوه.
هدي: وانا كمان.
عفاف: وانا معاكم وخلاص توبت الي الله.
شرف: وانته ياسي اشرف، جولك ايه؟
اشرف: خلاص، انا اتربيت واتاءدبت وتوبت الي الله، وندمت علي ما فعلت.
شريف: خلاص، لمو حاجتنا عشان نمشو من هنا، واحنا هنشتغلو مع جاسم، واللي يجسم بيه ربنا هنعيشو بيه. جولتو ايه؟
الجميع: امين، موافجين.
اما قاسم فكان يجلس مع حمزه.
حمزه: هيا ديه صورهم، ومرزوق ده مش اخوها، ده جوزها، وبيختارو ضحاياهم اللي يعني بيكونو مغفلين، وفي كذا بلاغ متقدم فيهم.
قاسم: انا بجا بفضل الله هوجعهم.
حمزه: اتمني ذلك، بس ازاي؟
قاسم: عن طريج الفيس بوك.
حمزه: له والله دماغك شغاله يا نسيبي.
قاسم: انا هتكلم مع اشرف اخوي، واخد رجم سماسم ديه، ويااما اكلمها علي الواتس أو الفيس.
حمزه: خليك علي الواتساب.
قاسم: تمام، هبعت رساله كأنها مبعوته بالغلط وابدء شغلي.
ليضحك حمزه: ديه لو دهب عرفت هتعمل منك بطاطس محمره.
قاسم: وانا هعرفها عشان متعرفش من برا وتزعل مني. اصبر انا هتصل علي اشرف.
ليتصل قاسم علي اشرف اخيه.
اشرف: ده جاسم بيرن عليا، أن خجلان منيه. خد ياشرف رد عليه.
شرف: يا مرحب يا كبير.
قاسم: فين اشرف؟
شرف: مكسوف منيك جوي ومش جادر يكلمك.
قاسم: طاب هات تلافون سماسم.
شرف: معاك تلافون اللي اسميها سماسم ديه؟
اشرف: اه، خدته من مرزوج.
شرف: تعالي طلعه عشان اخوك عايزه، وبيجولك أنه مش زعلان منيك.
اشرف: دور ف سجل التلافون، هتلجاه عندك مسجله باسم سماسم مرزوج.
شرف: اهو لجيته.
ليملي شرف الرقم علي قاسم.
قاسم: زين جوي كده. فينكم انتو؟
شرف: ساعتين كده ونوصلو عنديك.
قاسم: بيتكم ومطرحكم، اجفل بجا خليني اشوف شغلي.
ليغلق قاسم الهاتف مع شرف ليسجل الرقم.
قاسم: حلو جوي، عليه واتس وفيس كمان.
حمزه: شوف شغلك بقا، ديه فيها ترفيه لاخوك.
قاسم: انته مش لسه مترجي؟
حمزه: الله اكبر، ما كله لاختك.
قاسم: يا ابوي، اتعلمت التناحه والرخامه من اخوك.
حمزه: والله صعبان عليا.
قاسم: وانا مصعبانش عليك اللي عيشت طول بصارع الهم؟
ليضحك حمزه.
حمزه: خلاص، لما تتجوز دهب، خلفو بنت وسموها صراع القاسم.
قاسم: مش بجولك اخوك بهت عليك.
وهنا يتصل حازم علي قاسم.
قاسم: اهو جيبنا سيره الجط، اخوك البارد بيتصل، والله لاحرج دمه.
ليرد قاسم علي حازم.
قاسم: خير يا حازم، عايز ايه؟
حازم: عايز اتجوز فاتن.
قاسم: مخلاص بجا، جاها عريس ملو هدومه، وانا وافجت عليه وهيا كمان موافجه.
حازم: قسما بالله اولع فيه وفيها وف خالي عصام كمان.
قاسم: مجنون انته! اياك بجولك، انا كبيرها وموافج، وهيا صاحبت الشاءن وموافجه، والعريس جاي بكره عشان يشبكها.
ليجري حازم علي فاتن.
حازم: انتي ياست فاتن، يا عروسه، اخوكي علي التليفون وبيقول أن في عريس اتقدملك وانك موافقه.
فاتن: اه، اخوي كلمني وأنا موافجه. مالك انته؟ اما عجايب يا اولاد!
حازم: بس انا بحبك.
فاتن: وانا مبحبكش، علي اخر الزمن اتجوز واحد هايف؟
حازم: خلاص يا بنت الناس، الف مبروك، وانا هسيبلكم البلد واسافر. اه، ومبروك يا عروسه.
ليغلق حازم الهاتف ويترك فاتن ويخرج من الفيلا.
لتتصل فاتن بقاسم.
فاتن: حرام عليك يا اخوي، احنا كده كسرنا جلبه، وانا الصراحه بحبه.
قاسم: انا بربيه بس عشان يعجل.وبعدين هجوزهولك متخافيش، اه صح خواتك جايين هما وعيالهم، عايزك انتي ونواره تجابلوهم مجابله زينه، وهيجعدو ف الفيلا الجديده.
فاتن: علي راسي يا اخوي.
قاسم: فين دهب؟
فاتن: دهب فوج.
قاسم: طاب طلعيلها التلافون عشان عايزها.
فاتن: حاضر.
لتصعد فاتن الي غرفه دهب.
فاتن: خدي كلمي، جاسم عايزك ضروري.
دهب: ماشي هاتي.
خير يا جاسم مكلمتنيش علي تلافوني ليه؟
قاسم: اصلي كنت بكلم فاتن ومافيش وجت، اسمعي الحديت زين.
دهب: سامعه اهه.
ليقص عليها قاسم كل شيء.
دهب: وانا واثجه فيك، وربنا يكرمك ويوفجك، اما خواتك فهما علي راسي ومش زعلانه عشان هيجعدو ف البيلا، ينورو الدنيا بيتهم ومطرحهم.
قاسم: اصيله والله يادهب.
دهب: أنته كبير يا جاسم، كبير بافعالك، أن مكتش توجف جار خواتك مين اللي هيوجف جارهم.
قاسم: يعني شايفاني كبير يا دهب؟
حمزه انته يا عم روميو في حاجه مهمه نسيت اقولهالك.
قاسم: استني يا دهب اما اشوف واد خالك الرخم عايز ايه.
حمزه: ده انته خدت عليا اوي.
قاسم: متخلنيش أجلب عليك زي اخوك وابوظ جوازتك من اختي.
حمزه: خلاص يا كبير، بقولك ايه، الماءمور كلمني عشان منصب العمده فاضي، وانا رشحتك ليه، وهو وافق بعد ما خالي عصام أكد علي كلامي وقاله انك أحق واحد بالعموديه.
قاسم: بس اصل انا دهب علي التليفون.
وافج يا جاسم، وافج.
قاسم: خلاص موافج.
حمزه: اه، خدت الأوامر من دهب.
قاسم: الله يعين اخواني البنات هيتجوزو مجانين.
دهب: اه صح، ده حازم مش باين.
قاسم: اسمعي، عايزك تجعدي معاه وتفهميه أن لازم يركز ويعجل عشان اجوزه فاتن، واجعدي مع فاتن وهيا هتفهمك اللي حصل.
دهب: حاضر، خلي بالك من نفسك عشان خاطري.
قاسم: بحبك.
دهب: وانا كمان.
حمزه: جرايه ياعم قاسم، اقفل معاها ولا عايزني احبسك.
قاسم: سلام يا جلبي.
دهب: سلام يا عجلي وروحي.
ليغلق قاسم الهاتف مع دهب.
حمزه: كت بتجول ايه انته؟
قاسم: انا ولا حاجه.
حمزه: اه بحسب.
قاسم: طاب خلص كلم البت.
قاسم: بت مين؟
حمزه: يا ربي سماسم يا اخويا، هيا دهب نسيتك نفسك ولا ايه؟
قاسم: خلاص خلاص هبعتلها رساله.
ليبعت قاسم رساله الي سماسم، لتراها سماسم لتتحدث مع مرزوج الحج.
سماسم: الرسالة ديه جاتني مرزوق.
مرزوق: مين ده؟
سماسم: معرفش.
مرزوق: طاب جاريه سماسم، بس ده باعت بيجول: "متزعليش مني يا نوسه انا اسف وهجيبلك طجم الدهب اللي انتي عايزاه، معلش اتاءخرت عليكي اصل التلافون بتاعي خرب خالص، ولولا أني حافظ رجمك مكتش هعرف اوصلك، ما انتي مرضياش تعرفيني حاجه عنك."
سماسم: شوف كده يا مرزوق.
مرزوق: حاولي تفهمي منه هو شاف نوسه ديه ولا لاء.
ليرسل قاسم رساله اخري: "مش كفايه لغيت دلوك مشفتكيش، وكله كلامنا رسايل، حتي صوتك مسمعتهوش."
سماسم: ده مشفهاش ولا حتي سمع صوتها.
مرزوق: عسل اوي كده، ابعتي قوليله خلاص هقابلك النهارده، بس هات الطقم الدهب معاك.
لترسل له سماسم ما قاله مرزوق لها.
ليرد قاسم: فرحتي جلبي، طجم دهب وكمان عجد الماظ عليه، بس هنتجابلو فين؟
سماسم: تعالي البيت عندي، هبعتلك العنوان ف رساله، ومتجلجش انا قاعده لوحدي.
قاسم: اجيكي ميته.
سماسم: بعد ساعه يناسبك؟
قاسم: يناسبني جوي جوي، ابعتي العنوان.
لترسل له سماسم العنوان.
مرزوق: اول ما يوصل هنا وتاخدي منه الدهب انا هدخل عليكم كاءني اخوكي واعمل اللازم.
سماسم: وبعد كده نتجوز رسمي، بقالنا خمس سنين متجوزين عرفي، والواد والبت ملهمش شهادات ميلاد.
مرزوق (بتاءفف): ماشي ياستي، بس بعد ما ابيع الأرض اللي خدناها من اشرف وأخواته، ما انتي عارفه ان التاجر خلف ميعاده ومجاش، اشوفلها مشتري واخلص ونكتب علي طول.
سماسم (بفرحه): متحرمش منك يا راجلي.
قاسم: الحج ديه شبكت وهتبعت العنوان.
حمزه: رزقك ف رجليك يا حضره العمده، انا هجهز الدنيا عشان نقبض عليهم متلبسين، وبالمره ابلغ دهب واقولها قاسم كان بيحب ف البت الهاهاء.
قاسم: بالله عليك ديه ألفاظ ظابط؟
حمزه: من معلش بقا القافيه تحكم.
قاسم: اهي بعتت العنوان.
حمزه: طاب استناني اجمع القوه، وبعد ما انته تدخل البيت هنظبكم متلبسين.
قاسم: مين اللي متلبس؟ انا هتكلم مع عصام باشا بلا لعب عيال.
ليتصل قاسم بعصام ليقص عليه كل شيء.
عصام (بفرحه): انته عارف انك هتخدمني خدمه كبيره اوي، اصل العصابه ديه نصبت علي واحد ابن راجل اعمال كبير اوي، والدنيا مقلوبه عليهم، وطبعا غيرو ارقام تليفوناتهم.
قاسم: الحمدلله لله انهم مغيروش التلافون اللي كانو بيكلمو اشرف اخوي عليه.
عصام: ديه غلطه كبيره منهم، وقعتهم ف شر أعمالهم، واكيد يعني قالو أن اشرف هيخاف يبلغ عنهم.
قاسم: ده حظي الحلو.
عصام: مش عايز غلطه يا قاسم.
قاسم: والله مع حمزه ممكن يبجا فيه غلطات.
عصام: لاء، حمزه ظابط كفؤ.
قاسم: ما انا عارف بس بحب اضايجه.
اه صح، وكمان عملت اللي اتفجنا عليه مع حازم، وجال أنه هيسافر ويسبب البلد.
عصام: هشوف انا الدنيا، بس خلصو انتو المهمه ديه.
قاسم: ده انا نفسي غليلي منيهم.
عصام: اوعا تعمل اي حاجه فاهمني يا قاسم.
قاسم: له طبعًا، كيف هبجا عمده البلد وراجل جانون واعمل حاجه عفشه.
عصام: هو لحق بلغك؟
قاسم: بيمسحلي جوخ عشان اجوزه اختي.
ليضحك عصام: خلاص بقا خليها عليك.
قاسم: والله انا لي الشرف والحظ أن حضرتك واجف جاري.
عصام: انته راجل وتستاهل كل خير، ياله بقا عشان اروح اشوف المجنون حازم.
قاسم: ربنا يعينك عليه.
عصام: ربنا يهديه.
ليغلق عصام الهاتف مع قاسم.
عصام: دهب مشوفتيش حمزه؟
دهب: طلع فوج وشكله حزين جوي.
ليجدو ناديه تنزل من علي الدرج وهيا تبكي.
ناديه: الحقني يا عصام، حازم عايز يسيب البلد ويهاجر، مش عارفه ماله.
عصام: تعالي معايا يادهب نشوف ماله.
دهب: حاضر.
ليصعد عصام ومعه دهب ليدخلو غرفه حازم.
عصام: ايه الكلام اللي انا سمعته ده، صحيح هتسيب البلد وتهاجر؟
حازم (بحزن): اه، هسافر ومش راجع تاني.
عصام: ده ليه يعني؟
ليبكي حازم: خلاص معادش ليا حد هنا، فاتن هتتجوز واحد غيري وانا بحبها، واكيد هعيش ف الفيلا بتاعت اخوها، وانا مش هقدر امنع نفسي ومبصلهاش، وده يبقا حرام، فاءحسن حاجه اني امشي خالص، وهيا ربنا يوفقها ويكتبلها السعاده.
لتدخل فاتن عليهم.
فاتن: حرام عليكم بجا، اسمع يا حازم، مافيش عريس تاني ولا حاجه، ده عمي عصام وأخوي جاسم اتفجو معايا عليك عشان تتربي وتبطل هزارك البايخ وتعجل.
حازم: بتقوللي ايه؟
فاتن: اه والله زي مبجولك كده.
حازم: ليه كده؟ ليه تعملو فيا كده؟ هونت عليك يا خالي، وانتي يا فاتن هان عليكي؟
حازم: علي العموم انا برده هسيب البلد واسافر، مش عايز اعيش مع ناس بيعملو مؤمرات عليا.
فاتن (ببكاء): له، حن عليك، خليك جاري، انا اسفه.
عصام: مخلاص بقا ياولد.
حازم: لاء يا خالي، انا هسافر، ومش مسامحكم كلكم، عن اذنكم.
ليتركهم ويغادر الفيلا ويخرج ليركب سيارته.
حازم: طيب يا فاتن، أن ماربيتك وجننتك.
اما قاسم فكان قد ذهب إلي منزل سماسم.
سماسم: ايه القمر ده.
قاسم: ده انتي اللي جمرين.
سماسم: تعالي اقعد علي ما اجيبلك عصير.
قاسم: له، تعالي اجعدي جاري وخدي الهديه بتاعتك.
ليخرج قاسم طقم دهب ومعه خاتم الماظ.
سماسم: يا حبيبي.
ليدخل مرزوق عليهم ومعه أفراد العصابة.
مرزوق: مين ده يا فاجره، جايبه راجل غريب واخوكي مش موجود؟ طلع كل اللي معاك وخد امضيلي الايصالات ديه، والا أخلي ولاد عمها دول كلهم يعملو معاك الواجب.
وبما أن قاسم كاه فاتح الخط بينه وبين حمزه، ليدخل حمزه ومعه قوه كبيره من رجال الشرطة.
حمزه: والله ووقعتو، وميقعش الا الشاطر، خدوهم من قدامي.
قاسم: ثواني يا حضرة الظابط، فين يابت انتي وهو فلوس اخواتي اشرف وشريف وشرف؟
سماسم (بخوف): الشنطه زي ما هيا ف الدولاب، ومعاها عقود الأراضي كمان.
قاسم: شاطره جريتي من جبل ما حد يمسك.
سماسم: خدو حاجتكم وسيبوني.
ليضحك حمزه: يابت ده انتي ليكي دوسيه كامل عندنا.
سماسم (ببكاء): منك لله يا مرزوق ضيعتني، مين هيربيلي عيالي، منك لله، انا يا بيه كنت بعمل كده عشان يرضى يتجوزني رسمي، اصل احنا كاتبين ورقتين عرفي ومخلفين واد وبت كبار ومالهمش شهادات ميلاد.
حمزه: انتي هتحيكلي قصه حياتك؟ ياله يا حلوه.
مرزوق: بقا كده، انا اقع بالسهوله ديه؟ الله يخربيتك انتي السبب.
حمزه: ابقو اتعاتبو بعدين ف السجن يا حلو منك ليها.
اما اخوات قاسم ها هم قد وصلو الي الفيلا، ليجدو نواره ودهب في انتظارهم.
اشرف: حجك عليا يا اختي.
نواره: خلاص بجا، اللي راح راح، سلم علي دهب عروسه الكبير.
اشرف: اذيك يا دهب؟
دهب: الحمدلله، ربنا ظهر الحج وطلعتي بت سياده اللوا يا دهب هانم.
دهب: له انا دهب بس، وانتو كلكم اخواتي.
شريف: امال فاتن خيتي فين؟
دهب: هروح انادم عليها عشان تاجي تجعد معاكم.
عفاف: مسامحاني يا نواره؟
نواره: انتي خواتي، وربنا يسامحنا كلنا.
لتقبلهم وتقبل أطفالهم.
نواره: ده زياد وأخواته هيفرحو جوي بجيتكم ديه.
عفاف: بس انا كت بعاملهم عفش.
نواره: مجولنا خلاص بجا.
ليتصل قاسم بشريف.
شريف: جاسم بيتصل، تلجاه بيطمن علينا ويعرف جينا ولا له.
ايوه يا اخوي، احنا وصلنا كلنا.
قاسم: عندي ليك خبر زين جوي، العصابه اتجبض عليها، وفلوسكم واراجكم كلها معايا، يعني كل حاجه رجعتلكم عشان تاخدو بالكم من مالكم وارضكم.
شريف: الله يخليك لينا يا كبير، بس بعد اذنك، كل حاجه هتبجا معاك، وابجا ادينا مصروفنا زي زمان، بس ابجا بحبحها عليناشويه.
ياشرف يا اشرف، جاسم رجعلنا حاجتنا كلها.
شرف وأشرف: زي ما جولت يا شريف، جاسم هيرجع يمسك كل حاجه زي زمان، ويدينا مصاريفنا.
شريف: سمعت يا اخوي؟
قاسم: وفي خبر تاني.
شريف: خير يا وش الخير؟
قاسم: انا بجيت عمده البلد.
شريف (بفرحه كبيره): اخوي جاسم بجا عمده البلد؟ والله تستاهلها يا كبيرنا كلنا.
#سلوي_عوض
#صراع_القاسم
الجزء الاول من البارت الاخير ♥
اما صابرين فها هيا تجلس في منزلها بعد أن أخذت المليون جنيه والدهب من منزل مهران
صابرين: اعمل أيه انا دلوك طاب جاسم مراضيش يرجعني وأبوي محبوس وانا جاعده لحالي وعايزه اتجوز ومافيش حد ف البلد يليج بيا بس انا لازما اتجوز ما انا مش هجعد كده.
(تدخل عليها كريمه الخادمه)
كريمه: الوكل جاهز ياست الكل.
صابرين: ماشي انا جايه وراكي. بجولك يا كريمه متعرفيش عريس ليا بس يكون مركزه كبير ويكون واد ناس.
كريمه (بخبث): والله يا ست الكل فيه ومتعلم ومتخرج من الجامعه كمان بس يعني فجير دجه.
صابرين: شكله حلو؟
كريمه: ده اشجر عيون خضر وشعر اصفر وطول بعرض.
صابرين: منين ده؟
كريمه: بس أصله مش هيليج عليكي، أهله غلابه جوي وهو شغال سواج علي عربية اللي لما الناس يتصلو عليه يروحلهم تبع شركه يعني.
صابرين: عنديه كام سنه؟
كريمه: هو يعني اصغر من حضرتك بسنتين، بس لما جاه البلد وشافك كان هيتجنن عليكي، بيجول جمر وعامله زي البطه.
صابرين: وهو كمان شافني طاب اسميه ايه؟
كريمه: لطفي، اسميه لطفي.
صابرين: وانتي تعرفيه منين؟
كريمه: الصراحه هو واد اخويا اللي بيشتغل بواب ف مصر.
صابرين: طاب حد ف البلد هنا يعرفه؟
كريمه: له، أصله هو طول عمره عايش ومتربي ف مصر، بس جاني زياره مره واحده لما كت عيانه، ده حتي سي جاسم لما شافني واجفه معاه جاللي مين الباشا يا كريمه؟ جولتله حضرته واد ناس غناي جوي ف مصر وبياجي يطل عليا من وجت للتاني ويديني اللي فيه النصيب.
جام سي جاسم جاله: نورت البلد يا باشا.
لطفي جاله: بنورك بس انا مش باشا انا مهندس.
سي جاسم جاله: مهندس حته واحده؟
وعشان لطفي شغال علي عربية غاليه بعد ما مشي سي جاسم جاللي: تعرفي الناس النضيفه منين؟
انتي جولتله: اصل اختي شغاله حداهم ف الجصر بتاعهم، وجاتني مره زياره عند حضره العمده والست ام لطفي باشا جات معاها هيا وولدها عشان كان نفسهم يشوفو الصعيد.
جام سي جاسم جاللي: ده انتي الواحد يخاف منيكي مدام بتعرفي بشوات.
صابرين: وليه جولتي كده لجاسم؟
كريمه: الصراحه يعني محبيتش اصغر واد اخوي.
صابرين: طاب انا هجعد اتغدي وانتي اتصلي عليه خليه ياجي وحديه.
كريمه: حاضر من عيني.
صابرين: روحي بجا متوجفيش علي راسي خليني اكل اللجمه.
كريمه: حاضر باءلف هنا.
(تتركها كريمه وتدخل غرفتها وتتصل بلطفي)
كريمه: واد يا لطفي اسمعني زين، الفرخه باضتلك ف الجفص.
لطفي: خير يا عمتي فيه ايه؟
لتقص عليه كريمه كل ما دار بينها وبين صابرين.
لطفي (بفرحه): ايه الحلاوه ديه؟
كريمه: هات بعضك وتعالي علي البلد عشان تعوم علي وش الفته.
لطفي: ده انا هااجيك حمامه.
كريمه: بس اعمل حسابك تلبس احلي حاجه عندك.
لطفي: ده انا لسه شاري بدله إنما ايه خرافه.
كريمه: عايزاك تخليها تحبك وتموت فيك، يعني اجعد حولها انك كت هتموت عليها وأنها جمر وأنها كمان كتيره جوي عليك.
لطفي: ده انا هخليها تدوب فيا دوبان، سلام بقا عشان الحق الصيده.
(تغلق كريمه الهاتف وتدخل علي صابرين)
كريمه: ست صابرين انا كلمت المهندس لطفي وهو هيتحرك وجاي ف الطريج.
صابرين: طاب جهزيلي الحمام وطلعيلي العبايه الزرجه عشان بتبجا حلوه علي وانا هسبح واتعطر والبس دهباتي، بس اما اخلص وكل جوليلي صح فيه رز وطبيخ باجيين؟
كريمه: اه ما انا طبخت كتير.
صابرين: طاب اغرفيلي وزودي وهاتي لحم ولا خلص؟
كريمه: له فيه لحم وفروج طايب كمان.
صابرين: روحي هاتي طيب حاساني هفتانه.
كريمه: اسم الله عليكي من الهفيت جوامك، هجيبلك الوكل.
(تدخل المطبخ وتقول في نفسها)
كريمه: الله يخربيت ناسك انتي، ايه مبتشبعيش؟ ده انتي تأكلي البجره بختاها والراعي وراها، امال احنا هناكلو ايه؟
(يدخل الغفير علي صابرين)
الغفير: الحجيى ياست صابرين، جاسم بجا العمده.
لتشرق صابرين وتخرج الطعام من فمها.
صابرين: جاسم مين؟
الغفير: جاسم اللي كان جوزك.
صابرين: يا مري مين جالك؟
الغفير: جات اشاره من المركز اننا هنروحو البيلا بتاعته انا وباجي الغفر عشان خلاص بجا هو العمده.
صابرين: غور جاك دم ورا ودنك وجفت اللجمه ف خشمي وسديت نفسي. انتي يا كريمه!
كريمه: ايوه نعم، حاضر جايبه الوكل وجايه اهو.
صابرين: وكل ايه، خدي تعالي، اتصلي علي لطفي خليه يعمل حسابه انتا هنتجوزو النهارده، انا خلاص وفيت العده بجاللي تلت ايام.
كريمه: بسرعه كده؟
صابرين: اه لازم، اكيد جاسم زي ما كادني جال بجا عمده، جال انا بجا هبجا مرت المهندس علي سن ورمح. ياله خلصي كلميه وانا هتكلم مع الماءذون.
كريمه: حالا اهو.
(اما قاسم فكان يجلس مع إخوته)
قاسم: اسمعوني بجا، حجكم ورجعلكم، عايزكم تمشو بما يرضي الله.
شريف: بعد اذنك يا اخوي زي مجولتلك ف الاول، انته هتمسك كل حاجه زي الاول واحنا هناخدو المصروف منيك، واللي معجبهاش من الحريم تغور علي بيت ناسها.
عفاف: عاجبنا وكل حاجه، بس يعني لمؤاخذه هنرجعو ف المرار الاولاني من تاني ف الجوع والبخل.
قاسم: له يا مرت اخوي، انا بفضل الله هعبيلكم البيت خير، واي حد عايز حاجه ياخدها.
شرف: بس انا ليا طلب بعد اذنك.
قاسم: جول يا اخوي.
شرف: احنا يعني منجدروش نعيشو بعيد عنيك وعايزينك تشتريلنا بيت واسع جوي يساعي الكل.
قاسم: بس كده من عيني وربنا ميفرجنا ابدا، وحريمكم خواتي، ودهب هتبجا مرتي واختكم.
شريف: علي راسنا من فوج، وياريت فاتن نواره يعيشو معانا عشان نعوضو اللي فاتنا.
(ليضحك قاسم)
قاسم: ده احنا عايزين معسكر مش بيت، بس علي العموم محلوله. عارفين الجصر الكبير اللي بعد البيلا بشارع اشرف؟
الجميع: اه عارفينه طبعا.
قاسم: خلاص هنشتروه ونجعدو كلنا فيه.
شريف: ربنا ميحرمناش منيك يا كبير.
#سلوي_عوض
#صراع_القاسم
دا تاني بارت من الجزء الاخير انتظرو بكرا اخر بارت ف الروايه والخاتمه ❤️🩹
اما لطفي ها هو قد وصل الي منزلها ليجد المأذون وصابرين ف انتظاره وقد احضر المأذون اتنين من الشهود.
لطفي: بتمثيل الفرحه والسرور اخيرا حلمي اتحقق وهتجوز ست البنات، بس بعد اذنكم انا عايز عروستي عشان هتكلم معاها.
صابرين: عن اذنكم، تعالي يا عريسي نخشو المكتب نتكلمو.
لتدخل صابرين غرفة المكتب ومعها لطفي
لطفي: انا الفرحه مش سيعاني النهارده، بس للأسف مش هنعرف نكتب الكتاب.
صابرين: ليه طيب؟
لطفي: لاءني لازم اجيبلك شبكه تليق بيكي واديكي مهرك قدام المأذون والشهود، وانا ظروفي حاليا متسمحش. ممكن نتجوز بعد كام سنه اكون كونت نفسي.
صابرين: له هنتجوز دلوك وانا هديك الدهبات تلبسهملي جدامهم وكمان هديك الفلوسات وتجوللي مهرك اهو.
لطفي: بخبث لاء طبعا، شبكتك ومهرك لازم يكونو من تعبي وشقايا. هو انتي أي واحده؟ ده انتي ست الكل.
صابرين: وفيها ايه مالي مالك؟ اصبر خليك هنا علي ما اروح اجيبهم.
لطفي: لاء طبعا انا مستحيل اوافق، كمان معنديش بيت اتجوزك فيه وعمري ما هعيش ف بيت مش باءسمي.
صابرين: انا هكتبلك البيت وكل ما املك باءسمك، المهم اتجوزك.
لطفي: لاء طبعا، بيتك وحاجتك لازم يكونو من تعبي وشقايا.
صابرين: عشان خاطري وافج.
لطفي: عشان خاطرك اعمل أي حاجه ف الدنيا، ده انا روحي فداكي.
صابرين: خلاص بجا نكتبوا الكتاب وبكره اسجلك كل حاجه باسمك.
لطفي: طاب ما انتي ممكن تعملي تنازل علي ورقه بيضا وبكره نروح نكتب العقود.
صابرين: موافجه، استني اطلعلك ورجه.
وبالفعل تتنازل صابرين للطفي عن كل أملاكها
صابرين: هاه مبسوط دلوك؟
لطفي: أنا كل اللي يهمني انك تحبيني زي ما بحبك.
صابرين: بتحبني جوي علي كده؟
لطفي: ده انا بموت ف تراب رجليكي.
صابرين: بفرحه ها اروح اجيب الدهبات والفلوس عشان عوجنا علي المأذون.
لطفي: اخيرا هتبقي مراتي.
لتضحك صابرين وتخرج من المكتب
لطفي: اه يا بنت الهبله مخدتش ف ايدي غلوه.
---
قاسم: اما هو فها هو قد اشتري القصر الكبير ليذهب الي عصام.
انا كده وضبت كل حاجه، مناجصش بس غير العروسه تنور حياتي.
عصام: خلاص الخميس الجاي نجوزكم كلكم مع بعض.
وهنا يدخل عليهم حمزه
عصام: ابن حلال، فرحك الخميس الجاي.
حمزه: بفرحه اظاهر الاخبار الحلوه بتيجي مع بعضها.
عصام: خير.
حمزه: اتحكم علي الرجاله كلهم بالمؤبد.
قاسم: الحمدلله خلصنا من شرهم.
حمزه: ها اروح افرح نواره.
عصام: اخوك فين؟
حمزه: مش عارف.
عصام: طاب روح شوفه فين وابعتهولي.
حمزه: حاضر.
---
ليتركهم حمزه ليساءل والدته
حمزه: هو حازم فين يا ماما؟
ناديه: ف اوضته فوق.
حمزه: خلاص هروح افرحه، فرحنا يوم الخميس.
لتدخل عليهم فاتن
فاتن: الف مبروك عليكم حمزه، ومبروك ليكي انتي كمان.
حمزه: له انا مش هتجوز، حازم خلاص بيجول هيتجوز واحده من مصر.
حمزه: ازاي ده؟ تعالي معايا.
لتصعد فاتن مع حمزه
حمزه: ولا يا حازم.
حازم: ادخل يا حمزه.
حمزه: طاب انا معايا فاتن.
حازم: ادخلو عادي.
ليدخل حمزه ومعه فاتن
حازم: فيه حاجه؟
حمزه: اه فرحنا يوم الخميس، وخالك عايزك عشان كذا.
حازم: هشوف العروسه يناسبها وله لاء.
حمزه: ما اهي العروسه قدامك اهيه.
حازم: لاء، عروستي اللي ف مصر.
حمزه: انته مجنون يا ابني.
حازم: ليه يعني؟
حمزه: مش كنت هتتجنن علي فاتن؟
حازم: كنت وخلاص، حبيت واحده تانيه.
لتبكي فاتن بحرقه
فاتن: عن اذنكم انا نازله.
لينظر اليها حازم بحزن علي حالها
حازم: كنت عايز اربيكي شويه، بس اعمل ايه؟ قلبي ابن الجزمه مش هاين عليه يشوفك زعلانه.
فاتن: يعني ايه؟
حازم: حبيت اوجعك زي ما وجعتيني، بس مقدرتش.
حمزه: عيل حيوان خليتها تبكي.
حازم: وانا اقدر برده ازعل عروستي؟
فاتن: يعني هتتجوزني؟
حازم: انتي غبيه يا بنتي؟ طبعا هتجوزك، تعالو ننزل نفرح العيله كلها.
حمزه: كلهم عارفين وفرحانين، روح انته بس شوف خالك.
حازم: مش فاضي انا عريس ولازم اجهز.
حمزه: لم دورك بدل ميرجع ف كلامه.
حازم: اه صح هروح اشوفه.
حمزه: وانا كمان اروح اشوف عروستي.
ليذهب حمزه الي غرفه نواره ليجدها جالسه مع دهب.
حمزه: مبروك يا عرايس فرحنا يوم الخميس.
نواره: (بفرحه)
دهب: (تزغرت) لولو لي.
حمزه: يخربيتك هتفضحينا.
دهب: اه صح، هيجولو مسروعه علي الجواز.
حمزه: طاب خلي عندك ذوق وسيبيني مع عروستي ياله.
دهب: زقي عجلك. وانا كمان هروح اشوف عريسي حضره العمده.
حمزه: روحي يا اختي.
وتمر الايام واليوم هو الخميس يوم الافراح. وهنا نجد حمزه وحازم وقاسم يرتدو ملابس صعيديه، والعرايس الثلاثه كانو مثل البدر ف تمامه.
نواره: حمزه خايل جوي ف اللبس الصعيدي.
فاتن: له يا اختي ده حازم اللي عامل زي الفارس ف الصعيدي.
دهب: بس يا بت منك ليها، الصعيدي الصح هو جلبي وروحي.
جاسم: طالع الله اكبر خيال وانا مهرته.
ليبدء الفرح، وليلي تجلس بجانب عصام.
عصام: الف مبروك يا لولا بنتنا عروسه.
ليلي: (بدموع) الحمدلله اني عيشت وشوفت اليوم ده.
ناديه: بتبكي ليه انتي؟ احنا ف فرح ولادنا.
عصام: قوليلها ناديه.
ناديه: ما انا بقولها اهو.
عصام: الولاد كلهم طالعين يجننو، ربنا يجعل حياتهم كلها افراح.
ناديه: بقولكم ايه، احنا هناخد ولاد قاسم يعيشو معانا لغيت مايرجعو من شهر العسل.
عصام: ومين قالك أنهم هيسافرو؟ انتي ناسيه أن قاسم بقا عمده البلد. لما يظبط حاله يبقو بسافرو.
ناديه: يعني حمزه وحازم هما اللى هيسافرو مع عرايسهم.
عصام: لاء برده، قاسم حكم عليهم بعد ما المشروع الجديد يخلص، وكمان حمزه لسه مترقي يعني لازم يبقو موجودين.
ليلي: احسن خليهم جاعدين، بتي هتوحشني.
عصام: لاء انا عايزك تفضيلي انا بس، بنتك خلاص اتجوزت.
اما صابرين فكانت تجلس مع لطفي في غرفه النوم.
صابرين: (بفرحه) ده انا كاني أول مره اتجوز يا ولاد.
لطفي: ده انا هعيشك ف سعاده طول عمرك يا قلبي.
صابرين: مبسوط مني عشان كتبتلك كل حاجه باءسمك وسجلتها ف الشهر العجاري؟
لطفي: انتي حبيبتي من غير اي حاجه.
ليسَمعو صوت طرق علي الباب.
لطفي: مين؟
كريمه: انا كريمه.
لطفي: خشي تعالي.
كريمه: صباحيه مباركه، الجماعه جم تحت.
لطفي: حمدالله على سلامتهم.
صابرين: جماعه مين؟
لطفي: امي وابويا واخواتي، أصلهم هيعشو معانا هنا.
صابرين: ازاي يعني؟
لطفي: له طبعا يا حبيبتي، عشان يخدموكي. وبعدين هما جم خلاص، ايه عايزاني اطرد اهلي؟ كده برده؟
صابرين: خلاص ماشي، لطىاحتفي، تعالي ننزل نسلم عليهم.
صابرين: روح وانا هغير وانزل وراك.
لطفي: علي راحتك بس متتاءخريش عشان بتوحشيني.
صابرين: (بفرحه) حاضر.
لينزل لطفي ليرحب بعاءلته.
ام لطفي: ايه الجمال ده كله، البيت ده كله بتاعنا؟
لطفي: اه يا اما، انتي وابويا هتقعدو ف اوضه العمده.
اخواته: واحنا يا أبيه؟
لطفي: كل واحد يختار الاوضه اللي عايزها.
والد لطفي: بس اخواتك سبعه، اربع بنات وتلت ولاد غير اخواتك البنات المتجوزين.
ام لطفي: هما زمانهم علي وصول، يا تري ليهم مكان بعيالهم وجوازهم؟
لطفي: اه طبعا، البيت يساع الكل.
#سلوي_عوض
#صراع_القاسم
اخر بارت ♥️
الخاتمه يا حبايبي وطبعا كل واحد بياخد جزاء عمله
ونذهب الي منزل صابرين والمنزل أصبح عباره عن مكان يعج بالأشخاص
صابرين: ايه ده ايه كل دول؟
لطفي: تعالي يا حبيبتي اعرفك علي اهلي هما هيقعدو معايا اسبوع ويسافرو تاني
وهنا نجد أن باقي اخوات لطفي قد وصلو
لطفي: دول بقا اخواتي المتجوزين ودول اجوازهم وعيالهم، ياله بقا عايزك تضايفيهم
صابرين بتاءفف: اهلا وسهلا نورتو، تعالي يا كريمه نحضر لهم الوكل
كريمه: ده انا رجلي وجعاني ومجدارش
ام لطفي: لاء احنا عايزين ندوق عمايل ايدين العروسه
صابرين: حاضر
لتدخل صابرين المطبخ لتقول: يخربيوتكم انا جدرني اخدك كل دول
ليدخل عليها لطفي: أنا جاي اساعدك يا قلبي
صابرين: شكلك زعلان
لطفي: اصل الصراحه امي وابويا اتطردو من الفيلا اللي كانو بيحرسوها وانا عايز اجيبلهم بيت يعيشو فيه بس يعني معاييش فلوس والبيوت غاليه اوي أقل بيت بخمسه مليون
صابرين: ولا تزعل حالك، خد دهبي والجرشبن اللي معايا وهاتلهم بيت بس يمشو النهارده
لطفي يقبل يدها: ربنا يخليكي ليا يا روحي، حاضر هديهم الحاجه ويروحو يشترو بيت او هنزل معاهم اكتب عقد البيت وارجع تاني
صابرين: احسن بردك
لتخرج صابرين: هطلع اجيب الحاجه وخليهم يجهزو عشان يسافرو
لتصعد صابرين وتحضر الدهب والبلغ المالي
صابرين: خد يا لطفي
لطفي: ياله يا جماعه عشان نشتريلكم البيت اللي هتعيشو فيه
والده: لاء روح انته اشتريه واحنا بكره نسافر ف القطر
لطفي ينظر الي صابرين لتهز رءسها بالموافقه ليخرج لطفي ليسافر القاهره
اما قاسم كان يجلس مع دهب في غرفتهم
قاسم: مبسوطه يا دهب؟
دهب: اه طبعا ده انا هطير من الفرحه
قاسم: يعني مش زعلانه عشان خواتي هيعيشو معانا؟
دهب: له والله دول منورين البيت ومسلينا
اما حمزه فكان يغط في نوم عميق
نواره: جوم بجا ياحمزه انته ايه خم نوم انا زهجانه جوم ننزلو تحت
ليستيقظ حمزه: انتي حالا زهقتي مني؟
نواره: ابدا بس بجالنا يومين جاعدين وحدينا
حمزه: مش عرسان؟
نواره: طاب تعالي نجعدو تحت معاهم
حمزه: حاضر يا ستي ها اخد شاور وننزل
اما فاتن فكانت تجلس ف الفرانده
حازم: عروستي سرحانه ف ايه؟
فاتن: حاسه كاني بحلم وكاني ف الجنه، هو اللي فيه ده صح؟
حازم: اه يا قلبي ووعد مني هعيشك طول عمرك ف سعاده
فاتن: ربنا يخليك ليا يا رب
حازم: تعالي بقا ننزل نقعد تحت معاهم
فاتن: من عيني
حازم: ومالك فرحتي اوي كده؟
فاتن: أصلهم وحشوني جوي
حازم: جوي جوي
فاتن: اه جوي جوي
فاتن: وبطل تعيب علي
حازم: طاب وهو انا أجدر؟ ده انتي روحي، انا من هنا وجاي هتكلم صعيدي
فاتن: طاب ياله ياصعيدي نندلو تحت
حازم: القمر يؤمر، بقولك ايه متيجي نقعد مع بعض ونبقا ننزل بعدين؟
فاتن: ما احنا هننزلو شويه نجعدو معاهم وبعدين هنجعدو مع بعضينا هنبطل جعاد يعني؟
حازم: طيب ياله بينا
اما في منزل صابرين نجد صابرين تتحدث مع لطفي
صابرين: انته عوجت كده ليه؟ كل ده بتمضيى عجد البيت ناسك جننوني هما وعيالهم
لطفي: أنا جاي ف الطريق وعاملك مفاجاءه
صابرين: طاب ياله تعالي عشان اتوحشتك جوي وبالمره كمان ناسك يهملونا خليني ارتاح منيهم
لطفي: نص ساعة واكون عندك
لتغلق صابرين الهاتف مع لطفي لتقول: اجوم أسبح والبس جلابيه جديده، بس ده كل خلجي بجا ضيج علي اعمل ايه اللي عليا بس، هيا اللي واسعه اجابله بيها وخلاص، وبعدين ابجا اخليه يجيبلي خلج جديد
وبعد نصف ساعه يصل لطفي ومعه المفاجأة وهيا زوجته الجديدة
صابرين: ومين ديه كمان؟
ام لطفي: عروسه ابني
صابرين: ولدك مين؟
لطفي: أنا ديه عروستي انا
صابرين: انته اجنيت ف مخك ولا ايه؟
ام لطفي: جن لما يلخبطك وانتي جاموسه كده
زوجه لطفي الجديده: ايه ده يا بيبي، هيا البقره ديه كلها مراتك؟
لطفي: للاءسف اه
صابرين: انا بجره يا عصايه الغليه وكمان لا بسه دهباتي؟
ام لطفي: اسمعي يا بقره انتي من هنا وجاي انتي هتخدمينا كلنا، لو مش عاجبك خدي بعضك وغوري خلاص كل حاجه بقت بتاعتنا
صابرين: اطلعو كلكم بره بيتي
لطفي: بيت مين؟ انتي ناسيه انك اتنازلتيلي عن كل املاكك؟
صابرين: اه يا واد البواب
والد لطفي: اهو البواب ده بقا هتغسليله رجله، اه وبالنسبه الاكل ليكي طقه واحده ف اليوم مش عاجبك غوري
صابرين: هروح فين بس كده بردك يا لطفي بعد ما امنتلك تغدر بي؟
لطفي: مش عايز كلام كتير، انا ها اخد عروستي ونطلع فوق، عايزك تجهزيلنا الغدا، حاجه كده للعرسان
كريمه: انتي لساكي واجفه؟ غوري جهزب الوكل لاسيادك وبعد كده هتاكلي ف المطبخ
وتمر الايام سريعه وصابرين أصبحت هزيله تتناول طعامها ف المطبخ وتنام أيضا فيه ونادرا ماتاءكل إذا تبقي لها طعام
اما في قصر قاسم فكان الجميع مجتمعين علي السفره وكان الطعام كثيرا جدا
لنجد زياد يتحدث: ايه الوكل ده كله؟ انا لازم اعاجب اللي عمل كده، انتو ايه مفاجيع خلاص مافيش وكل اسبوع جدام؟
ليضحك قاسم ويقول له: يا ولدي البخل عفش، اوعاك تبجي زيي زمان، والخير كتير والحمدلله
تمت بحمد الله
وانا بكتب الروايه بصراحه حسيت انها مش حلوه بس لما شجعتوني كملتها، دمتم ف حياتي اخوه وأصدقاء
#سلوي_عوض
#صراع_القاسم
البارت ده هديه عشان زعلتو علي صابرين وانا مقدرش ازعلكم
---
البارت
قاسم: كان يجلس مع زياد ولده.
زياد: أبا عايز اجولك حاجه بس اخاف تزعل مني.
قاسم: له جول متخافش.
زياد: الصراحه يعني نفسي اشوف امي أصلها وحشتني جوي.
قاسم: حاضر من عيني شويه كده هشيع غفير معاك وتروحلها وبعد كده ابجا روح شجر عليها انته وخواتك.
زياد بفرحه: ربنا يخليك لينا يا حضرة العمده.
قاسم: اه يا بكاش بس اسمع امك اتجوزت ومش عايز يكون ليك صالح بجوزها.
زياد: ايه اتجوزت؟
قاسم: حجها يا ولدي.
زياد: خلاص معايزش اروح يعني مش كفايه هملتنا انا واخواتي كمان تتجوز.
لتدخل عليهم دهب.
دهب: والله انا مكانش جصدي اسمع كلامكم بس حسكم كان عالي، ممكن اتكلم معاك يا زياد يعني لو مش هتضايج مني؟
زياد: انتي عارفه اني بحبك وبعتبرك امي.
دهب: تحبني ماشي لكن مافيش حد زي الام، وده مش كلامي ده كلام ربنا.
زياد: بس هيا اتجوزت.
دهب: طاب يعني انته كت عايزها تعيش وحديها بعد كل اللي جري؟ لازم تزورها وتودها عشان ربنا يرضي عليك، وبعدين مين اللي حبلت فيك انته وخواتك وربتكم مش هيا بردك؟ شوف بجا تعبت فيكم كد ايه.
دهب: وبعدين لو هتروح انا عندي ليكم خبر حلو جوي، بس توعدني انك تروح تزورها.
زياد: خبر ايه؟
دهب: توعدني الاول.
زياد: خلاص اوعدك.
دهب: شوف ياسيدي، انت وخواتك جايلكم اخت في السكه.
قاسم: كده بردك تعرفي الواد جبلي؟
دهب: عشان هو اخوها وهو كمان اللي هيسميها.
زياد: الله انا كان نفسي يبجا ليا اخت واسميها زينب.
دهب: خلاص نسموها زينب، هاه هتروح تزور ماما؟
زياد: اه هروح دلوك نادم على الغفير يا أبا.
قاسم: حاضر بس متعوجش هناك.
زياد: حاضر هطمن عليها بس واجي علي طول، وبعد اذن حضرتك كل اسبوع اخد خواتي ونروحولها.
دهب: ربنا يكملك بعجلك.
---
في منزل صابرين
صابرين (بحزن): انا إيه اللي عملته ف نفسي ده؟ آخرتي بجيت خدامه لشويت الكلاب دول. حتي التلافون خدوه مني واديني بجيت عامله زي العبيد. هعمل ايه بس؟ مجدرش اجول لجاسم، لوعرف هيشمت فيا.
تسمع صوت زوجه لطفي.
زوجه لطفي: انتي يا زفته يااللي اسمك صابرين.
صابرين: نعم.
زوجه لطفي: غوري علي الجنينه اقطفيلي شويه فاكهه عشان الحمل مخليني هفتانه. غوري كده وانتي شكلك يقرف.
صابرين (بحزن): حاضر.
تخرج صابرين الي الحديقه لتقطف الفاكهه وهي تبكي.
يسمعها صوت زياد.
زياد: يا خاله يا خاله لو سمحتي نادميلي علي امي.
صابرين: زياد ولدي حبيبي اتوحشتك انته وخواتك جوي.
لينظر اليها زياد باستغراب.
زياد: معجوله انتي امي؟ ايه اللي عمل فيكي كده؟ وليه لابسه خلج مجطع؟
صابرين: اعمل معروف لو حد سمعك هيطينو عيشتي. جوزي ضحك علي وخد كل حاجه مني واتجوز علي وشغلني خدامه عند مرته وناسه، ومش بيوكلوني خالص، وخدو دهبي وخلجاتي، ولو شافوني باكل بيضربوني. اعمل معروف ياولدي خلي اي حد ياجي ينجدني حتي لو كان أبوك، انا عارفه أنه هيشمت في.
ليبكي زياد علي حال والدته.
زياد: انا هتصرف يا اما، ماعاش ولا كان اللي يمد يده عليكي.
---
في حديقه قصر قاسم
الجميع جالسين يتناولون الفاكهة.
حمزه: ايه يا نواره قلبي لسه برده ملكيش نفس؟
نواره: اه معدتي وجعاني.
دهب: عشان انتي حبله يا عبيطه.
حازم: ايه الرخامه ديه بقا؟
قاسم: رخامه ايه، واحده وحبله، مالك انته يا بارد؟
حازم: عشان فاتن كمان حامل وكنت عايز انا اخلف الاول وبعدين انتو.
قاسم: مبروك يا فاتن.
فاتن: الله يبارك فيك.
قاسم: وانتي كمان يا نواره مبروك.
نواره: يبارك ف عمرك يا اخوي.
قاسم: طاب ياله باركو لدهب عشان هتجيبلنا زينب إنشاءالله.
حازم: ده انتي طلعتي خبيثة اوي، ازاي متقوليش.
قاسم: جاتك الهم، إذا كت انا جوزها ولسه عارف دلوك. ليلي الف مبروك يا اولاد هتبجا جد.
عصام: ناديه هيه هبقا تيته تاني.
حازم: انتي سخنه يا نونه.
فاتن: تاني اللي هو ازاي؟
حازم: عشان عيال جاسم يا عبيط بيجولوها يا جده.
فاتن: عبيط، وجده اسمها تيته يا جاهله، ومتخلنيش اقوم اكسرك.
قاسم: طاب بس انته جرب تزعلها وشوف هيجرالك ايه.
حمزه: ده انا اعلقك.
عصام: عشان اكسر عضمك.
حازم: فيه ايه واحد ومراته.
ناديه: بنتي حبيبتي.
حازم: انتي حوله احجه انا اللي ابنك.
عصام: لاء فاتن بنتنا، مش عاجبك مع السلامه.
حازم: اه يا عيني عليك يا زوما كلهم عليك.
فاتن: حدش يجدر يجربلك وانا موجوده يا جلبي.
قاسم: شوف البت، عصام نطلع احنا منها احسن.
ليضحكو جميعا.
---
يدخل زياد وهو حزين ويبكي ليرتمي في حضن قاسم
قاسم: مالك يا حبيبي؟ حد زعلك؟ مجولت متروحش، شايفه يا دهب تلجاها مرضيتش تجابله.
زياد: له يا ابوي، امي حالها يصعب على الكافر.
دهب: كيف يعني؟
زياد: انا هجولكم.
قاسم: الراجل ميبكيش، امسح دموعك الاول واحكيلنا.
زياد: حاضر.
ليقص عليهم زياد كل ما حدث.
نواره: يا عيني يا صابرين.
فاتن: اتصرفو يا جماعه والله صابرين طيبه.
دهب: اعمل حاجه يا جاسم.
قاسم: طاب بعد اذن الجميع، الحريم يخشو جوه.
عصام: ياله يا بنات اسمعو الكلام.
ليتركوهم ويدخلو القصر.
قاسم: اسمع يا حمزه انا هجيبلك كل حاجه عن الواد اللي صابرين اتجوزته، وعايزك تشده علي الجسم، اكيد الواد ده نصاب.
حمزه: وهتعرف منين؟
قاسم: متشغلش بالك.
ليخرج قاسم ليكلف أحد الغفر بهذه المهمه.
قاسم: ساعه زمن وتجيبلي كل حاجه عنيه.
الغفير: حاضر.
ليدخل قاسم.
قاسم: الكلب يعمل كده ام عيالي؟ والله لاعرفه شغله.
زياد: امي لابسه مجطع يا أبا وبيضربوها، ديه يا عيني بجيت عامله زي السلايه من جله الوكل، اعمل معروف يا أبا اوجف جار امي، احب علي يدك.
قاسم: متخافش ياولدي، امك هترجع احسن من الاول.
تمر الساعه.
ليعود الغفير.
الغفير: يا باشا اسميه لطفي وبينصب لمؤاخذه علي الحريم، وتعرف حضرتك كريمه تبجا خالته.
قاسم: لطفي ايه؟
الغفير: لطفي مسعد العويل.
حمزه: اسم علي مسمي.
حمزه: هعمل اتصالاتي واشوف لو عليه قضايا.
قاسم: بسرعه يا حمزه.
ليتصل حمزه وبعد عشر دقائق ياءتيه الرد.
حمزه: شكرا يا باشا معلش تعبتك معايا.
ليغلق حمزه الهاتف.
حمزه: الحق يا حمزه، الواد عليه خمستاشر قضيه نصب.
عصام: تاخد قوه وتروح تجيبه علي القسم.
قاسم: تلجاه فاكر نفسه جاي يستخبي هنا.
حازم: انا هجيب الماءذون عشان بعد ميتقبض عليه يطلق ام زياد ويرجعلها كل حقوقها.
قاسم: معجوله يا حازم انته بتجول كده؟
حازم: الهزار هزار والجد جد ياقاسم، ولازم نقف جنب بعض.
حمزه: اروح انا.
قاسم: وانا ها اخد الغفر واطرد ناسه من البيت بعد ميتجبض عليه.
عصام: وانا هجهز اوراق التنازل عشان يتنازل عن كل حاجه خدها من ام زياد.
قاسم بامتنان: ربنا يخليكم ليا، فعلا ونعم العيله.
حازم: لو كانو اخواتك ومراتاتهم مش ف العمره كانو زمانهم عملو زينا واكتر، بس اللي عايزك تعرفه اننا اخواتك زيهم، يمكن الدم مش واحد لكن قسما بالله القلوب واحده.
قاسم: عارف والله.
---
وبعد ساعه كان حمزه قد قبض على لطفي وتم اقتياده الي القسم.
اما قاسم فذهب الي منزل صابرين ومعه الغفر ليطرد اسره لطفي.
قاسم: ياله يا زباله انته وهيا برا من هنا.
ام لطفي: ده بيت ابني.
قاسم: اه خده بالنصب من ام زياد، ياله يا غفير منك ليه ارموهم برا.
الغفر: حاضر يا حضرة العمده.
قاسم: فينك يا ام زياد؟
لتاءتي صابرين وهيا تنظر إلي الأرض.
صابرين: شوفت جرالي ايه يا جا، جصدي يا حضرة العمده.
قاسم: ولا يهمك يا ام زياد، ارفعي راسك، كل حاجتك هترجعلك وكمان هتلطجي من النصاب ده.
صابرين بفرحه: صح يا ابو زياد؟
قاسم: صح يا ام زياد.
وبالفعل تم طرد اسره لطفي وتم ترحيل لطفي الي القاهره لينفذ الأحكام التي عليه، وعاد كل شيء الي صابرين.
---
وبعد يوم طويل وشاق نجد زياد يدخل القصر ومعه والدته ليجدو الجميع جالسين يحتسون القهوه.
صابرين: حجكم علي انا اسفه للكل، وبالله عليك يا ابو زياد ابجا خلي عيالي يزوروني.
قاسم: هما هيجعدو معاكي علي طول يا ام زياد، بس هياجو يوم الجمعه يجضوه معانا.
صابرين: ربنا يبارك فيك ويسترك دنيا واخره.
دهب: ممكن اجول حاجه؟
قاسم: جوللي.
دهب: ممكن يا ام جاسم تاجي انتي كمان تجضي يوم الجمعة معانا.
نواره: وافجي يا صابرين عشان ناكلو مع بعض وتفتحي نفسي.
صابرين: ده بعد اذن ابو زياد.
قاسم: بيتك ومطرحك طبعا.
وهنا يسمعو صوت عالي جدا.
ناديه: ياربي ده اخوك المجنون جيه يا عصام.
دهب: ايه ده هو انا ليا عم يا عمتو؟
ناديه: اه بس أصله كان مسافر برا، وكلمني امبارح ونسيت اقولكم عشان كنا مشغولين.
ليدخل عليهم عثمان.
عثمان: السلام عليكم.
الجميع: وعليكم السلام.
عثمان: كده بردك محدش يجي يستقبلني ف المطار.
ناديه: الحق عليا، اصلي نسيت اقولهم.
عصام: حمدالله على السلامه، يارب تكون عقلت، تعالي اعرفك علي بنتي دهب وجوزها قاسم عمده البلد، ودول اخواته البنات نواره وفاتن متجوزين، ولا اختك وطبعا ديه ليلي انته عارفها.
عثمان: هو انا غيبت اوي كده؟ طاب ومين ديه معرفتنيش بيها ليه؟
قاسم: ديه ام ولادي.
عثمان: الله هو مش انته متجوز بنت عصام؟
قاسم: له ما احنا منفصلين.
عثمان: احسن برده، يعني هيا مش متجوزه؟
ناديه: لاء كان فيه حاجه كده ولسه مطلقه من جوزها التاني.
عثمان: تمام تمام.
قاسم: هو فيه حاجه؟
عثمان: اه انتو كلكم متجوزين وانا لاء، طاب متجوزوني ام زياد عشان ابقا زيكم، والحمدلله عروسه بعيالها عشان انا مبخلفش، ايه رءيك يا عروسه؟
عصام: والله لو هتقعد هنا وتتلم انا بعد اذنك يا اتمني ذلك.
قاسم: الرءي رءيها.
صابرين: انا لسه طالعه من مرار وحزن وهعيش لعيالي وبس.
عثمان: والله انا طيب، ولو افقتي تبقي عملتي فيا معروف، بصراحه اول ما شوفتك ارتاحتلك.
دهب: وافجي بجا ده عمي شكله جمر.
نواره: وافجي عشان نبجو كلنا مع بعض.
عثمان: لو وافقتي هاستقر هنا.
فاتن: جولتي ايه صابرين؟
الجميع: شكلها موافقه بس مكسوفه.
صابرين: أخلص العده بس.
البنات: هيه هيه.
لاتلهكم القراءه عن الصلاه وذكر الله والصلاة والسلام على رسول الله صلى الله عليه وسلم
الفصل السابع والثامن والتاسع من هنا
الفصل العاشر والحادى عشر من هنا
الفصل الثالث عشر حتى الفصل السابع عشر من هنا
الفصل الثامن عشر والتاسع عشر والعشرون من هنا
الفصل الحادي والعشرون حتى الفصل الخامس والعشرون من هنا
الفصل السادس والعشرين حتى الفصل التاسع والعشرين من هنا
البارت الحادي والثلاثون حتى البارت الاخير والخاتمه من هنا
أدخلوا واعملوا متابعة لصفحتي عليها كل الروايات بمنتهي السهوله بدون لينكات من هنا 👇 ❤️ 👇
❤️💙🌺🌹❤️💙🌺🌹❤️💙🌺🌹❤️💙🌺🌹❤️💙🌺🌹❤️💙🌺🌹
تعليقات
إرسال تعليق