رواية صراع القاسم الفصل الاول بقلم الكاتبه سلوي عوض حصريه وجديده
قصتنا بتدور حوالين صراعات الحياه في صعيد مصر، الأرض الجميله الغنيه بخيرات ربنا، واللي فيها ناس طيبين وقلوبهم صافية، وناس تانيين قلوبهم سودا مايعرفوش غير الغدر والطمع. في وسط الدنيا دي بييجي "قاسم"، وهو واقف في وش العاصفه ما بين الخير والشر، ما بين الصح والغلط.
قصتنا هتحكيلك عن صراعاته، عن اللي خسره واللي كسبه، وعن أسرار غامضه هتتفتح قدامك واحدة ورا التانيه، وهتعرف إزاي كل اختيار في حياته كان ليه تمن
بارت 1
في صعيد مصر الجميل حيث الاصاله والعراقه، وتحديدا في منزل البكاروه الحج محمد البكري، الساعه الان العاشره صباحا، نجد الجميع جالسين.
![]() |
شريف: ايه يا اما الساعه بجيت عشره حرام عليكم موتونا من الجوع.
شرف: مش عارف انا ليه الذل اللي معيشينا فيه.
حليمه: لما ينزل اخوكم.
عفاف: حرام عليكم يا ناس انا برضع جلبي نشف.
شريف: اه ما هو كل الناس عارفين اننا كبار البلد بالاءسم بس، لكن اللي يدور علينا يلجانا جعانين.
حليمه: اتكلمو براحتكم بردك مافيش وكل غير لما جاسم بسلامته ينزل.
وهنا تنزل صابرين ليفرح الجميع.
هدي: فين جاسم يا صابرين؟
صابرين: نازل اهو.
عفاف: غريبه يا صابرين مع اننا عايشين ف شح وبخل بس انتي الله اكبر عليكي زي البطه البلدي.
صابرين: عز ابوي يا حبيبتي وانا زيكم مجطوعه.
ليسمع الجميع صوت كحه.
قاسم: صباح الخير يا اما.
حليمه: صباح الهنا والسعاده يا جلب امك.
قاسم (بغضب): ايه اللي مجعدكم كده؟ مروحتوش تشوفو مصالحنا ليه جاعدين زي الحريم تلتو وتعجنو؟
شريف: كنا مستنينك عشان نفطرو.
قاسم: همكم علي بطونكم علي طول كده! غورو ياله علي الارض، التاجر جاي عشان يشيل المحصول.
شريف: طاب ناكلو لجمه الاول.
قاسم: مافيش طفح.
حليمه: ايوه كده اديهم فوج نافخوهم، جرفوني من الصبح جعانين جعانين.
قاسم: بت يا فاتن.
فاتن: نعم يا كبير.
قاسم: حضري الفطور فول وجبن جديم.
شريف: يا اخوي احنا طالعين علي شجا فول ايه بس؟
قاسم: انته صح خلاص يافاتن متعمليش فطور. وانتو يا شجيانين علي الارض ياله معايزش اشوف وش واحد فيكم.
شرف: خلاص يا اخوي بس هدي نفسك ياله بينا.
قاسم: عايزكم نوجفو علي رأس الرجاله وهما بيحملو الفاكهه والخضار، معايزش حبايه تنجص.
شرف: تحت امرك يا كبير.
ليخرج اخوته الكبير إلي الأرض.
اشرف: لميته بس هنعيشو ف المرار الطافح ديتي.
شرف: خلاص بجا نبجو ناكلو فاكهه.
اشرف: انته مش سامعه بيجول معايزش حبايه تنجص؟
شريف: يعني هو هيعد الفاكهه ياله بس، عبد السميع التاجر ف الأرض من فجر ربنا.
شريف: طاب متاجو نعملو فرج سعر ونتفجو مع عبدالسميع علي كده.
شرف (بخوف): ولو الكبير عرف هيعمل فينا ايه؟
اشرف: بطل الخوف والجبن اللي انته فيه خلاص، انا واخوك اللي هنعملو كده، خليك انته كده خايف علي طول.
شرف: له خلاص انا معاكم وربنا يستر.
أما ف المنزل.
قاسم: فين بتك يا اما؟
حليمه: فوج ف جاعتها.
قاسم: وانتي ياست صابرين عيالك فين؟
صابرين: جاعدين عند عمتهم.
قاسم: والله معارف انتي لزمتك ايه عامله بس زي الجاموسه، كان مكتوبك هم.
صابرين: وانا عملت ايه طيب؟
قاسم: اما لبسي بتك كويس، عشان جاني عريس ليها، واعملو فروجتين علي الغدا. فروجتين بس يا اما. والحوايج بتاعتهم اوعي ترميهم ولا حد ياكلهم، واعملي جارهم رز.
حليمه: بس مفتاح اوضه الخزين معاك.
قاسم: خدي المفتاح اهو.
حليمه: مين هو العريس؟
قاسم: عبدالسميع التاجر الكبير.
حليمه: بس ده جد ابوك!
قاسم: اما الراجل عيبه جيبه، بلا كبير بلا صغير.
حليمه: اللي تشوفه يا كبير.
قاسم: اندهي عليها.
حليمه: بت يافاتن، اطلعي اندهي ستك نواره.
فاتن: حاضر ياحجه.
لتصعد فاتن الي نواره.
فاتن: ست نواره، كلمي الكبير.
نواره: حاضر، نازله وراكي.
لتنزل نواره.
نواره: نعم يا اخوي.
قاسم: اسمعي يا بت، انتي عريسك جاي النهارده علي الغدا.
نواره: مهران؟
قاسم: مهران مين؟ عريسك عبدالسميع اللي بيشتري منينا الخضار والفاكهة، راجل مليونير.
نواره: اللي تشوفه يا كبير.
قاسم: ابجي البسبلك حاجه زينه.
نواره: حاضر يا اخوي.
قاسم: اما يا اما.
حليمه: نعم يا كبير.
قاسم: زي مجولتلك فروجتين بس.
حليمه: والله كترو عليهم.
قاسم: ده عشان الضيف.
ليرن هاتف قاسم.
قاسم: أيوه يا معلم انا جاييك اهو.
عبدالسميع: عاوزك ضروري.
قاسم: خير فيه ايه؟ ما خواتي عندك.
عبدالسميع: ما انا عاوزك عشان كده، خواتك عاوزين يعملو فرج سعر، واتفجو معايا عليك.
قاسم: هما عملة كده؟ طيب انا جاي، سلام.
ليغلق قاسم الهاتف.
قاسم: والله لاربيكم من جديد يا كلاب.
ليخرج قاسم مسرعا إلي الأرض.
شريف: عبد السميع كان بيكلم حد ف التلافون، شكله كان بيكلم الكبير.
شرف: نهارنا اسود.
شريف: بس بطل عويل زي الحريم، لو الكبير كلمني هجوله عملنا كده عشان الضرايب، واللي كنا هناخدوه من عبدالسميع هندوهوله، يعني عملنا كده عشان المصلحه.
شرف: ربنا يستر.
وهنا يصل قاسم الي الأرض.
عبدالسميع: اهلا بالكبير.
قاسم: اهلا بيك يا نسيبي.
ليفـرح عبدالسميع.
عبدالسميع: العروسه وافجت، وهتتغدي عندينا كمان.
قاسم: يافرحه جلبي.
ليخرج عبدالسميع شيك.
عبدالسميع: خد يا كبير حج الخضار والفاكهه.
قاسم: بس ده كتير جوي.
عبدالسميع: وه يا نسيبي.
ليضحك قاسم ويقول في سره: باين عليه اهبل.
قاسم: العربيات بتاعتك هتحمل الزرع، وبعد ميتوكلو علي الله نروحو بيتنا، وبالمره تشوف العروسه.
عبدالسميع: أوامرك يا كبير، كل كلامك ماشي.
أما ف المنزل.
حليمه: بت يافاتن، امسكي فروجتين كبار وادبحيهم.
فاتن (بضحك): اتنين بحالهم؟
حليمه: اه يا اختي.
فاتن: طاب انا لي طلب عند حضرتك.
حليمه: طلب ايه؟
فاتن: واحده صاحبتي يتيمه وملهاش حد، ينفع اجيبها تشتغل معايا؟
حليمه: هاتيها بس فهميها.
فاتن: فهمتها، الخدمه هنا باللجمه والنومه.
حليمه: ايوه كده جدعه.
فاتن: هيا واجفه برا.
حليمه: اندهيها أجله تساعدك.
فاتن: حاضر.
لتخرج فاتن دهب.
فاتن: بت بادهب، نعالي الست حليمه وافجت.
لتفرح دهب: حلو جوي كده.
وبعد اذان العصر كان قاسم في طريقه الي المنزل مع عبدالسميع.
عبدالسميع: اوجف هنا يا كبير.
قاسم: ليه؟
عبدالسميع: هجيب حاجه بس.
قاسم: ادينا وجفنا.
لينزل عبدالسميع من السياره ويدخل دكان جواهرجي.
عبدالسميع: بجولك يا خواجه عاوز كردان يكون حلو وغالي وست غوايش كمان.
جورج الجواهرجي: من عيني حاضر، استريح حضرتك.
ليحضر له ماطلب.
قاسم (ف السياره): الحزين ده اتاءخر كده ليه؟ ودخل ليه عند جورج؟ اروح اشوفه.
ليذهب قاسم الي دكان الجواهرجي.
قاسم: اخبارك ايه يا جورج؟
جورج: ف نعمه يا كبير.
قاسم: ايه يا معلم بتعمل ايه هنا؟
عبدالسميع: بشتري هديه لعروستي.
قاسم: طاب وام العروسه لهاش نفس يعني؟
عبد السميع: عيني لام العروسه.
قاسم: هات يا جورج غوايش وكردان زي دوله.
جورج: حاضر يا كبير.
وبعد أن أشتري عبدالسميع الدهب.
جورج: الفاتوره يامعلم.
عبدالسميع: ده شيك بالمبلغ وزياده تلاتين الف للعمال.
جورج: كتر خيرك يا معلم.
عبدالسميع: ياله بينا يا كبير.
قاسم: روح انته علي العربية وانا جاي وراك.
ليذهب عبدالسميع الي السياره.
قاسم (لجورج): بجولك ايه يا جورج طلع خمستاشر الف.
جورج (بخوف): ليه ياكبير؟
قاسم: نصيبي يا اخوي، ولا انته ليك راءي تاني؟
جورج: له طبعا كلامك أوامر يا كبير.
قاسم: بعد كده لما ياجيك الاهبل ده تاني ابجا غلي عليه السعر.
جورج: اصل يا كبير ديه فواتير.
قاسم: ابجا بيعله من غير فواتير، هو انته هتغلب يعني؟ وبعدين فين الساجع ياراجل؟ مالك بخيل كده ليه؟
جورج: حاضر من عيني يا كبير.
قاسم: له من الدكان يا خفيف، اخلص شيع الواد وخليه يجيب الساجع علي العربية.
ليتركه قاسم ويذهب الي السياره.
قاسم: عوجت عليك معلش، اصلي كت بوصي جورج علي سلسله لمرتي.
عبدالسميع: أخص علي، معلش نسيت ام زياد.
قاسم: المره الجايه.
وهنا يحضر الصبي.
الصبي: الساجع يا كبير.
قاسم: هات خد يا معلم اشرب الساجع، اصل جورج حلف علي لازم يجيبلنا ساجع. ياله بينا علي البيت بجا.
عبدالسميع: ياله ياكبير.
وف الطريق.
عبد السميع: اوجف هنا يا كبير.
قاسم: ليه تاني؟
عبدالسميع: هجيب حاجه حلوه من السوبر ماركت.
قاسم: حاضر.
لينزل عبدالسميع ويدخل الماركت.
عبدالسميع: يا معلم عندك شكلاته؟
صاحب الماركت: في كل حاجه.
عبدالسميع: شنطه كبيره وعبيهالي حاجات حلوه.
لينزل قاسم من السياره ويدخل الماركت.
قاسم: ايه عوف اخبارك؟
صاحب الماركت: الحمدلله ياكبير.
قاسم: يخساره، العروسه بتحب الجيلاتي، بس لو خدناه هيسيح منينا ف الطريج.
عوف: حضرتك انا عندي ايس بوكس، بيخلي الحاجه تفضل ساجعه زي التلاجه كده.
قاسم: طاب عبيه جيلاتي وهات كرتونه شيبسي وكرتونه بوذو ولبان وملبس.
عوف (بفرحه): حاضر يا كبير.
ليخرج قاسم رزمه ماليه من جيبه.
قاسم: حسابك كام يا عوف؟
عوف (في نفسه): يا مرك يا عوف، هياخد كل حاجه ببلاش، كان لازم يعني انسحب من لساني واجوله عندي ومعنديش.
عبدالسميع: بتعمل ايه يا كبير؟ والله ما حد دافع غيري.
ليتنهد عوف: الحمدلله.
قاسم: طاب وبتحلف ليه؟
عبد السميع: ميجيش من بعد خيرك.
ليحمل عوف الاشياء ويضعها ف السياره، ويحاسبه عبدالسميع، ويذهب قاسم وعبد السميع الي المنزل.
قاسم: بت يا فاتن.
فاتن: نعم يا كبير.
قاسم: العربية بتاعتي برا فيها حاجات، ناخديهم وتطلعيهم جاعتي الجاعه الخصوصي بتاعتي.
فاتن: حاضر ياكبير.
قاسم: تعالي خش يا معلم.
ليكح عبدالسميع.
قاسم: اجعد وانا دجيجه وجاي.
ليتركه قاسم وينده علي حليمه.
قاسم: اما يا اما.
حليمه: ايه يا كبير، حمد الله علي سلامتك.
قاسم: ليه كت ف الحرب انا؟ اياك فين بتك؟
حليمه: فوج جاهده مع مرتك.
قاسم: شيعي حد ليها خليها تنزل تسلم علي العريس، واه جهزتو الوكل؟
حليمه: جدامنا ياجي ساعه كده.
عبدالسميع: طاب اعملو شاي.
حليمه: حاضر.
حليمه: بت يادهب.
دهب: نعم.
حليمه: اطلعي اندهي ستك نواره.
دهب (باءدب): حاضر.
قاسم: جيبتوها منين الخيمه ديه؟
حليمه: ديه صاحبت البت فاتن، يتيمه ومجطوعه.
قاسم: والله مجطعينك كتير ياسيد.
حليمه: ديه هتشتغل بالنومه والوكل.
قاسم: ناجص انا خشم زياده علي الخشوم اللي ف البيت.
حليمه: مخلاص بجا اهي تخدم ابوك، انا كبرت ومش جادره اخدم حد، وبعدين البنيه يتيمه وغلبانه.
قاسم: ومن ميته الحنيه ديه؟
حليمه: اهي خيتك نزلت اهي.
قاسم: بت يا نواره ابجي هاتي الشاي وخشي بيه.
نواره: حاضر يا اخوي.
ليتركهم قاسم ويدخل المندره لعبد السميع.
قاسم: عروستك هتجيب الشاي وجايه.
أما نواره.
نواره: يا امي هخش بالشاي بس من غير اي حاجه حلوه، انا هطلع عند صابرين اشوف عنديها اي حاجه اجدمها مع الشاي.
لتصعد نواره عند صابرين.
نواره: بت يا صابرين، انتي ممبطلاش وكل ليل نهار.
صابرين: من خير ابوي يا اختي.
نواره: طاب عندك اي حاجه حلوه اجدمها للعريس مع الشاي؟
صابرين: اه استني، خدي طبج الحلويات ده جدميه مع الشاي، بس اياك يتمر فيكي.
نواره: شكرا يا مرت اخوي.
حليمه: بت يا نواره تعالي خدي الشاي.
لتاءخذ نواره الشاي من فاتن، وتضع طبق الحلوي بجانب الشاي، لتدخل نواره.
نواره: السلام عليكم.
عبدالسميع: وعليكم السلام، اتفضل.
عبدالسميع: تسلم يدك.
قاسم (بغل): ايه اللي ف الطبج ده يا عروسه؟
نواره: صوابع الست ورموش الست.
قاسم: وليه يعني صبعتها ورموشها فين بجا الست نفسها؟
ليضحك عبدالسميع ويضع رزمه ماليه كبيره ف الصنيه.
لتنظر نواره الي أخيها، ليهز قاسم رءسه بمعني "خديها".
لتاءخذ نواره النقود.
قاسم: تعالي يا نواره عايزك.
ليخرج قاسم ونواره من المندره.
قاسم: هاتي الفلوس.
نواره: خد اهي.
قاسم: يعني اسيب مفتاح اوضه الخزين لامك، تجوم تعمل جال صبعه ورموش الست؟ اه طبعا! مال سايب سمن ودجيج وسكر!
طيب يا اما.
نواره: له ديه مرتك هيا اللي ادتني الحلويات من عنديها.
قاسم: نهار ابوها اسود.
تابعووووووني
لاتلهكم القراءه عن الصلاه وذكر الله والصلاة والسلام على رسول الله صلى الله عليه وسلم
أدخلوا واعملوا متابعة لصفحتي عليها كل الروايات بمنتهي السهوله بدون لينكات من هنا 👇 ❤️ 👇
تعليقات
إرسال تعليق