القائمة الرئيسية

الصفحات

رواية صراع القاسم البارت الثامن عشر والتاسع عشر والعشرون بقلم الكاتبه سلوي عوض حصريه وجديده


رواية صراع القاسم البارت الثامن عشر والتاسع عشر والعشرون بقلم الكاتبه سلوي عوض حصريه وجديده 

ليلي: اصبري يا دهب اوعي تخبصي علي يا بتي وتجوللي اني زورت الشهايد انا الشيطان والطمع كانو عاميني بس الحمدلله ربنا شال الغشاوه من عيني

 وانتي يا فاتن يا بتي يارب تكوني مسمحاني من جلبك


فاتن: مسمحاكي يا اما 

دهب :طاب وانا فاتن : انتي اختي وحبيبتي وكلنا معرضين للطمع بس زي ما اني جالت ربنا شال الغشاوة من علي عيونكم

دهب: الحمدلله انا لو كت طاوعت عبدالسميع كت روحت ورا الشمش


فاتن: الحمدلله ربنا رحيم بينا


ليلي: ياله يا دهب روحي المركز عشان تنجي المظلوم يا بتي


دهب: انا ماشيه


(لتتركهم دهب وهيا في طريقها الي القسم)


نواره: اما نواره فكانت تتحدث مع نفسها يارب يكون اللي فيه ديتي كابوس معجوله ابوي يموت وأخوي يتحبس وبيتنا بجا سداح مداح مافيش فيه ظابط ولا رابط


نواره: هو صحيح جاسم كان بخيل وماسك علي الدنيا بس بردك كان حاكم الكل استرها معانا يارب ياخبر ابيض ده محدش ساءل علي عيال جاسم كل واحده واخده بالها من عيالها ياعيني ودول امهم هملتهم وابوهم محبوس انا هروح اشوفهم


(لتخرج نواره من قاعتها)


(لتذهب الي قاعه الاطفال لتجد زياد يبكي)


نواره: مالك بتبكي ليه يا حبيبي


زياد: عيال عمي اشرف بيجولولي ابوك الحكومه خدته وابويا هيبجا الكبير ونشغلوك انته وأخواتك خدامين عندينا وهنوكلوكم مدمس واحنا هناكلو اللحم ومش هتروحو المدرسة تاني


نواره: عادل جالك كده


زياد: اه والله يا عمتي وكمان عمتي عفاف ضربيتني لما جولتلها عايز ابوي جالتلي ابوك خلاص راح ومش راجع


زياد: وكمان جالتلي من دلوك وجاي انت و أخواتك هتاكلو عيش ناشف وجبن جديم


نواره: له يا حبيبي انتو هتاكلو احسن وكل وانا هنزلها اربيها واديها علجه زينه


زياد: خلاص ياعمتي ربنا يسامحها بس هو صح ابويا راح ومش راجع


نواره: له ابوك راح مشوار شغل وهياجي علي طول


نواره: جوللي هما خواتك كلو جبل مينامو


زياد: له نامو جعانين


نواره: انا هنزل اجيبلكم وكل وانت صحي اخواتك


زياد: حاضر ياعمتي


(لتتركه نواره وتنزل الي الأسفل)


نواره: بصوت عالي انتي ياست عفاف


عفاف: عايزه ايه


نواره: انتي ازاي تمدي يدك علي زياد واد الكبير والله لاموتك


عفاف: يا احلام يا هدي تعالو نربو البت ديه


هدي: من عيني لينهالو


(ثلاثتهم بالضرب علي نواره لتصرخ)


نواره: شعري شعري اوعي يا بت انتي


عفاف: لما نربوكي الاول


(لتدخل حليمه علي صوت صراخ ابنتها)


حليمه: سعي منك ليها والله لاجطع ايديكم اللي اتمدت علي بتي


عفاف: طلبتيها ونولتيها هملو البت ديه وتعالو نعجنو المرا العجوزه ديه


هدي: واحلام ياله بينا


(وبالفعل ينهالو ضرب علي حليمه)


نواره: امي يا اما سيبوها


عفاف: هتسكتي ولا ناجو نكملو عليكي


حليمه: (تصرخ) يا اشرف يا شريف يا شرف تعالو شوفو حريمكم


عفاف: (بضحكه شريره) محدش منيهم هنا


نواره: (باستعطاف) حرام عليكم سيبو امي


عفاف: من دلوك ورايح هتعيشو زي الكلاب وتخدمونا سامعين ولا كل يوم ندوكم علجه زينه


نواره: خلاص حاضر بس سيبو امي 

عفاف: خلاص سيبوها اطلعي يا احلام شوفي كده ليكونوا رجالتنا جايين


احلام: هطلع ولو شفتهم جايين هاجي جري انبهكم


عفاف: جدعه ياله روحي


لتخرج احلام


وبعد عشر دقائق تدخل احلام جري: جايين جايين عفاف طاب جطعو هدومكم منك ليها وانكشو شعوركم وكل واحده تدي نفسها جلمين بسرعه واول ميخشو نصرخو ونجولوهم امكم واختكم موتونا من الضرب جومي ياابت يا نواره عدلي حالك وانتي يا حليمه اعملي زي بتك


وهنا يدخل الرجال الثلاثة ليجدو زوجاتهم يبكون


اشرف: فيه ايه مالكم ومين اللى عمل فيكم كده


عفاف: بتمثيل امكم واختكم ضربونا وعدمونا العافيه كل ده عشان بجولهم عايزين نطبخو للرجاله الشجيانين


اشرف (بصوت عالي): انتو ازاي تعملو فيهم كده


احلام: هو ده اللي ربنا جدرك عليه


ليقترب اشرف من نواره ويصفعها بالقلم


حليمه: جطع يدك ازاي تمدها علي خيتك ده هما اللي ضربونا


شريف: هما اللي ضربوكم كيف وهدومهم مجطه ووشوشهم معلمه من كتر الضرب


شرف: اللي هيمد يده علي مرتي هجطعاله


حليمه: اه يا مدلدلين يا متنين ياشوره الحريم


اشرف: طاب من دلوك ورايح انتي وبتك هتجعدو ف جاعه واحده وهتتحبسو فيها كمان ومافيش غير الجزمه بعد كده


حليمه: اه ياجاسم فينك ياولدي تاجي تنجد امك من الكلاب دول


اشرف: اطلعو علي فوج غورو جاسم ولدك لما يطلع بجا ابجي اشتكيله


عفاف: خلاص سامحهم معلش امنا واختنا وضربونا


اشرف: شايفه يا اما بنات الأصول خلاص بس بعد كده اللي حريمنا يجولو عليه هو اللي يمشي سامعين


حليمه: سامعين


اما دهب فها هيا قد وصلت الي القسم العسكري


دهب: راحه فين انتي دهب عايزه اجابل الظابط العسكري ليه


دهب: بجولك عايزاه ف أمر مهم جوي العسكري طاب خليه واجفه لما اخش اديله خبر


وهنا تقف سياره فارهه وينزل منها رجل يبدو عليه أنه شخصية مهمة ليقدم له العسكري التحيه


عصام باشا: اتفضل يا سياده اللواء


لتجري عليه دهب: يا باشا اعمل معروف دخلني للظابط عايزاه ف أمر مهم جوي


عصام: تعالي معايا يا بنتي


لتدخل دهب مع اللواء عصام ليتجه عصام الي مكتب الظابط حمزه ليدخلو عليه


حمزه: سعاده الباشا نورت القسم معاليك


عصام: اخبارك ايه ياحضره


الظابط حمزه: تمام ايه مين ديه


عصام: مش عارف كانت واقفه مع العسكري وبتقول عايزاك ف أمر هام


عصام: خير انتي مين


لترفع دهب النقاب


دهب: انا دهب وجايه لحضرتك ف جضيه كبيره جوي جوي وكمان عشان في إنسان مظلوم هيروح ف الرجلين


حمزه: مش فاهم تقصدي مين


دهب: جصدي علي جاسم البكري


اللواء عصام: قصدك قاسم البكري ابن محمد البكري


حمزه: هو حضرتك تعرفه


عصام: اه طبعا ده هو اللي وصلنا لعصابه الجبل وساعدنا عشان نقبض عليهم


حمزه: حضرتك بتقول ايه إذا كان هو نفسه متهم ف فضيه مخدرات وكمان انا مطلع المخدرات من مكتبه


عصام: مستحيل قاسم مش محتاج أنه يتاجر ف المخدرات ده غير أنه سلملنا كذا قضية مخدرات هو مشكلته الوحيدة هيا البخل لكن تاجر مخدرات لاء طبعا مصدقش


دهب: انا عندي الدليل أن جاسم مظلوم


حمزه: دليل ايه دهب


دهب: بس بعد اذن حضرتك ياريت نجيبه هنا


حمزه: اجيب مين ده متهم والصبح هيتعرض علي النيابه


عصام: بقولك أن قاسم يعتبر من رجالتي بس عشان انته لسه منقول قريب متعرفهوش ابعت هاته


حمزه: اوامر حضرتك شاويش منصور

منصور:  نعم يا افندم


حمزه: هاتلي قاسم من الحجز


منصور: تمام يا افندم


حمزه (يتحدث الى دهب): فين الدليل اللي معاكي


دهب: معلش لما ياجي جاسم


وهنا يدخل منصور ومعه قاسم


قاسم: عصام باشا ودهب كمان هو فيه ايه


عصام: متصلتش بيا ليه لما قبضو عليك قاسم


قاسم: محبيتش أزعج حضرتك بس هيا دهب هنا ليه


دهب: بعد اذنكم انا هشغل التليفون عشان اعرفكم الحجيجه


عصام: شغلي يا بنتي


لتشغل دهب تسجيل المحادثه بينها هيا وعبد السميع


وبعد ان سمعو المحادثه


قاسم: ايه ده معجوله امي هيا اللي جتلت ابوي وكمان عبدالسميع هو اللي عمل فيا كل ده


قاسم: وانتي اختي يا دهب 

دهب: انا هجولكم بجا علي كل حاجه


#سلوي_عوض 

#صراع_القاسم

بارت 19

قاسم: ليشعر باءنه لا يستطيع الوقوف ليرتمي علي الاريكه.


عصام: قاسم، قاسم، قاسم.


قاسم (بصوت مبحوح): نعم يا باشا.


عصام: لازم تصلب طولك وتقف علي رجلك عشان نشوف هنعمل ايه، واكيد دهب لسه عندها كلام تاني عايزه تقوله.


دهب: ايوه يا باشا انا مش اخت جاسم، فاتن هيا اللي أخته.


قاسم: انا حاسس ان حد ضربني علي مخي.


حمزه: تعرف يا قاسم، ف الاول ما كنتش طايقك، بس بعد التسجيل اللي سمعناه والكلام اللي قاله الباشا، انا فعلا متعاطف معاك، وصدقني انا هثبت براءتك.


دهب: هو حضرتك التسجيل ده مش يخليه يطلع براءه؟


حمزه: لاء طبعا، التسجيل تم من غير اذن نيابه، وممكن اي محامي معندوش ضمير يشكك فيه.


قاسم: انا دلوك اللي مش عايز البراءه ديه.


(هنا يدخل أحد العساكر)


العسكري: لمؤاخذه يا افندم، اصل العمده واجف برا ومعاه الماءذون وعايز يدخل لحضرتك.


قاسم: وادي كمان حمايا جايب الماءذون عشان اطلج بته.


عصام: طيب يا عسكري أخرج ومتدخلش حد غير لما حمزه بيه ينده عليك.


العسكري: تمام يا افندم.


عصام: حمزه، انا هاخد دهب وقاسم علي مكتب النوبتشيه، وانته شوف العمده عايز ايه.


قاسم: عاوزني اطلج بته.


عصام: وانته رءيك ايه؟


قاسم: هطلجها طبعا، ديه ما صدجت اني اتحبست وعايزه تطلج.


عصام: طاب ما تصير لما تخرج.


قاسم: احنا كده كده مش متفجين مع بعض.


عصام: خلاص يا حمزه، لو العمده صمم علي الطلاق كاءنك هتبعت تجيب قاسم من الحجز.


---


حمزه: تمام، حاضر.


(وبالفعل يخرج اللواء عصام ومعه قاسم ودهب ليدخلو غرفه النوبتشيه)


حمزه: يا عسكري خلي العمده يدخل هو واللي معاه.


(هنا يدخل العمده ومعه الماءذون)


حمزه: اهلا يا عمده، خير في حاجه؟


العمده: ايوه يا باشا، انا عايز جاسم يطلج بتي.


حمزه: وليه بس كده؟


العمده: بعد اذنك يا باشا الكلام خلصان.


حمزه: خلاص، هبعت اجيبه واتفاهمو مع بعض.


(ليرسل شاويش)


حمزه: منصور.


منصور: نعم يا افندم.


حمزه: هاتلي قاسم من الحجز.


منصور: حاضر يا افندم.


(ثم يخرج حمزه خلف منصور)


حمزه: قاسم موجود مع سياده اللواء عصام ف مكتب النوبتشيه.


(ليفرح منصور)


منصور: يبجا حضرتك عرفت أن الكبير بريء.


حمزه: مش وقته، روح انته هاته وكاءنك جايبه من الحجز، اه وبلاش كبير ديه قدام اي حد، تعامل قاسم علي أنه متهم لغيت منشوف.


منصور: حاضر يا افندم.


(وبعد دقائق يدخل منصور ومعه قاسم)


العمده: انا جيبتلك الماءذون، طلج بتي، ياله مناجصش غير المجرمين كمان يبجو نسايبي.


قاسم: الله يحفظك، بس هيا مرتي عارفه انك جاي وعايزني اطلجها؟


العمده: امال ايه؟ ده هيا اصلا اللي جالتلي زي مجوزتني ليه، طلجني منيه.


قاسم: اسمع الكلام منها هيا.


العمده: ياسلام، بس كده من عيوني.


(ليتصل العمده بصابرين ويفتح الاسبيكر)


صابرين: خلاص يا أبا، خلصتني من المجرم جاسم.


العمده: سمعت بودانك، انا لسه حتي متكلمتش.


قاسم: وانا كمان معيزهاش، وهطلجها، واخواتي وامي هيجومولي محامي، ولما اطلع براءة اوعا تاجيني وتجوللي رجع بتي.


(ليضحك العمده ضحكه سخريه)


العمده: اه ف المشمش، اخوك راح للمحامي وجاله نص مليون، وامك كانت عايزاني انا اللي ادفعهم، بتجول احنا معناش فلوس؟ يعني انته هتجعد ف السجن لغيت متشيب وتعجز، محدش هيساءل فيك، خلص ياله طلج البت.


قاسم: عيالي فين؟


العمده: عيالك عند ناسك، معيزينش حاجه تفكرنا بيك.


قاسم: ابدء اجراءتك يا سيدنا الشيخ.


(وبعد نصف ساعه ينصرف العمده بعد أن طلق قاسم زوجته)


---


نواره (تجلس في قاعتها حزينة وتتحدث مع نفسها): ده اتاري جاسم كان عنديه حج، اخواتي وحريمهم لازملهم العين الحمرا، طاب اعمل ايه بس يا ربي؟ ايوه، انا اتصل بصابرين تاجي تاخد عيالها، العيال غلابه وصعبانين عليا.


(لتتصل نواره بصابرين)


صابرين: خير، عايزه ايه؟ مش خلاص خلصنا، انا اتطلجت من اخوكي يا بتوع المخدرات.


نواره: بتجوللي ايه انتي؟


صابرين: زي مسمعتي.


نواره: طاب وعيالك؟


صابرين: معيزاهمش، خليهم عنديكم، معيزاش حاجه تفكرني بيكم.


نواره: حرام عليكي، هما ذنبهم ايه؟


صابرين: بت انتي اجفلي ومتتصليش بيا تاني، سامعه ولا له؟


نواره: اعملي معروف، عيالك هنا جعانين وحريم عيالهم بيضربوهم.


صابرين: اجفلي يابت انتي، انا بعد العده هتجوز واحد محترم واخلف عيال غيرهم، جاتكم المرض كلكم.


نواره: اعمل ايه انا بجا دلوك؟ انا نفسي اشوف جاسم جوي، جطعت بيا يا اخوي، انا هروح أزوره واخدله زياره أو اديله فلوس، احسن، انا كده كده معايا فلوس من اللي ادهاني عبدالسميع، انا هلبس واروحله، بس هجولهم ايه؟ اه هجولهم انا رايحه الصابرين، حلو كده، هجوم البس وانزل واجولهم أنها جالتلي تعالي خدي حاجات للعيال عشان ابوها محرج عليها تاجي عندينا، وهما طماعين وهيغرحو.


(لترتدي نواره عباءتها وتنزل الي الأسفل لتجد إخوتها وزوجاتهم جالسين يتسامرون)


اشرف: راحه فين يا بت؟


نواره: اصل صابرين اتصلت علي وجالتلي تعالي خدي حاجات للعيال عشان ابوها محرج عليها تاجي عندينا.


اشرف: طاب غوري.


عفاف: اللي ياجي منيها احسن منيها، بس عارفه لو ادتك فلوس وخبتيها انتي حره.


نواره: له، أي حاجه هتدهالي هجيبها واديهالكم.


عفاف: ايوه كده، احبك لما تسمعي الكلام.


(لتخرج نواره وتقول)


نواره: ربنا ياخدكم.


---


(اما ف القسم يدخل الظابط حمزه غرفه النوبتشيه ومعه قاسم)


حمزه: لسه في عندك كلام تاني يا دهب؟


دهب: اه يابيه.


حمزه: طاب متتكلمي.


عصام: هاتلنا قهوه يا حمزه، وهات لدهب عصير ليمون.


حمزه: تمام.


(ليخرج حمزه لينده علي منصور)


حمزه: هاتلي تلاته قهوه وواحد عصير ليمون.


منصور: حاضر يا افندم.


(وأثناء وقوف حمزه مع منصور تدخل عليهم نواره، لينظر لها حمزه نظره غريبه)


منصور: الست نواره.


نواره: اخبارك ايه يا عم منصور؟


حمزه: انته تعرفها؟


منصور: ديه الست نواره اخت الكبير.


حمزه: انتي اخت قاسم؟


نواره: اه يا بيه، وبعد اذنك نفسي اشوفه.


حمزه: تعالي معايا، وانته يا منصور خليهم اتنين ليمون ومتدخلش حد علينا.


(ليتحدث حمزه الي نواره)


حمزه: الجمال الصعيدي كله.


نواره: بتجول حاجه؟


حمزه: لاء، ابدا.


#سلوي_عوض 

#صراع_القاسم 

بارت 20 

حمزه: بقول تعالي معايا هخليكي تشوفي قاسم اخوكي نواره

نواره: كتر خيرك

حمزه: طاب خليكي هنا دقائق وجايلك

نواره: حاضر 

ليدخل حمزه الي غرفه النوبتشيه

حمزه: قاسم اختك برا وعايزه تشوفك

قاسم: نواره وكيف جات وحديها

حمزه: اعمل ايه

قاسم: بعد اذنك خليها تدخل دهب بس هيا كده هتشوفني

قاسم: متخافيش

(يخرج حمزه ويدخل نواره)

نواره: لتجري نواره علي قاسم نواره ببكاء جاسم اخوي وحشتني جوي واتبهدلت وانته مش موجود

قاسم: ماعاش ولا كان اللي يزعلك واخوكي موجود

نواره: لتنظر نواره الي دهب نواره ايه ده دهب انتي روحتي فين انتي وفاتن وايه اللي جابك هنيه

قاسم: اسمعي يا نواره الكلام اللي تسمعيه هنا ميطلعش برا لو كتي عايزاني أخرج براءه

نواره: ياريت يا اخوي تخرج انته متعرفش خواتك وحريمهم عاملين فيا انا وامك ايه بيضربونا يا جاسم وكمان بيضربو عيالك ومجوعينهم

قاسم: بتجوللي ايه

نواره: والله العظيم بيعملو كده

(وها هنا يدخل منصور ومعه المشاريب)

حمزه: خدي يا انسه نواره اشربي الليمون وهدي نفسك

نواره: شكرا عصام احكيلنا يا بنتي علي كل حاجه

نواره: حاضر

(لتقص عليهم نواره كل ماحدث)

قاسم: خليهم براحتهم انا السبب ف كل ديتي بس والله خلاص انا من يوم موت ابوي وانا خدت جرار اني هبطل البخل وهعاملكم زين

نواره: بفرحه يعني انا مش هتجوز عبدالسميع

حمزه: عبدالسميع مين والله اخلص عليه

عصام: اهدي يا روميو

حمزه: قصدي يعني أنه مجرم

نواره: بس بردك معرفتش دهب هنا ليه

قاسم: انا هجولك اصل دهب ليقص عليها قاسم كل شيء

نواره: بدموع يعني امي جتلت ابوي

قاسم: خلاص يا نواره

نواره:  وكمان مهران هو وخالي اللي ساعدوها علي خطف دهب وفاتن وانا اللي كت عاوزه اتجوزه

حمزه: (بعصبيه) تتجوزي مين انتي نواره في حاجه

عصام: يقترب من حمزه ماتهدي بقا انته ايه مالك بيها

حمزه: مش عارف يا خالي البت ديه حركت مشاعري وخلت قلبي يدق لاول مره

عصام: طاب ابعد عيونك عنها انته مالك متنحلها كده ليه

حمزه: خلاص خلاص قاسم فاتن طلعت اختنا من ابونا

نواره: معجوله اه عشان كده ابوي الله يرحمه صمم يخليها تتعلم ده كان بيعاملها احسن منينا كلنا

قاسم: ودهب تبجا بت خالتها

نواره: طاب انته هتعمل ايه دلوك

قاسم: اخبار عبدالسميع معاكم ايه

نواره: معرفش انا كل اللي سمعته أنه جال لامك أنه مجوملك محامي كبير وان انته جولت للمحامي متخليش حظ منينا ياجي يزورك

حمزه: اه عشان يلعب براحته

نواره: المهم دلوك عيالك صعبانين عليا ومافيش حاجه ف يدي اعملهالهم

قاسم: مش عارف والله يا اختي

عصام: انا عندي الحل

قاسم: خير يا باشا

عصام: نواره تحاول تخرج الولاد وانا ها اخدهم ويقعدو معانا

حمزه: وانتي كمان يا نواره لازم تسيبي البيت وتقعدي معانا

قاسم: تجعد معاكم فين

عصام: اقولك انا اصل حمزه ابن اختي وانته عارف اني متجوزتش وقاعد معاهم ف فيلا علي ادنا كده

قاسم: كتر خيركم

عصام: اسمعني يا قاسم لازم يقعدو معانا عشان محدش يضغط عليك بيهم

قاسم: كلام حضرتك صح

حمزه: (بفرحه) يعني هتيجو تقعدو معانا

نواره: اللي يشوفه جاسم

قاسم: خلاص يا نواره حاولي تنزلي العيال وخديهم وروحو عند الباشا

حمزه: طيب هاتي تليفونك يا انسه نواره عشان اتابعك

(عصام في سره) عصام: يخربيتك ياحمزه هتفضحنا

نواره: لتنظر نواره الي قاسم ليقول لها خلاص يا نواره اديله تلافونك وابجي كلميه لما تعرفي تخرجي بالعيال

نواره: حاضر يا اخوي طاب وانته دلوك هتعمل ايه

عصام: هيخرج يا بنتي عشان نقدر نقبض علي عبدالسميع متلبس هو واللي معاه

نواره: وهتجبضو علي امي

عصام: طبعا لاءنها يعني قاسم مجرمه عارفين ياباشا بس انا ليا عندي طلب

عصام: خير قول قاسم بعد اذنكم يعني كت عايزكم تاخدو دهب وفاتن معاكم عشان اكيد عبدالسميع هياءذيهم

دهب: بس انا عايشه مع امي

عصام: انتو اصلا من الصعيد دهب له امي من الاسماعيليه بس جات هنا عشان خالتي شريفه الله يرحمها

عصام: والدتك من عيله مين

دهب: امي جالتلي أن ابوي من عيله مغاوري وامي من عيله عسل

عصام: والدتك من عيله عسل

دهب: اه هو حضرتك تعرفها

عصام: له عادي بس بساءل خلاص يا بنتي انتي تجيبي والدتك وفاتن وتيجو علي الفيلا عندنا عشان الكل يبقا ف الامان

دهب: خلاص حاضر

عصام: اما انت بقا يا قاسم بعد ما نواره تجيب الولاد عندنا هتخرج وهنقول إن الطب الشرعي قال إنها بودره للحشرات وهمتك معانا عشان نقبض علي العصابه زي ما انا متعود منك

نواره: طاب همشي انا بجا

حمزه: استني هخرج معاكي اوصلك لتخرج نواره ومعها حمزه

حمزه: انسه نواره رقمي معاكي ابقي كلميني اول متعرفي تخرجي بالولاد عشان اجي اخدكم

نواره: حاضر

حمزه: عن اذنك انا بجا عشان اروح

حمزه: طاب ممكن تخلي بالك من نفسك عشان خاطري

نواره: لتبتسم حاضر

(لتذهب نواره)

حمزه: ليقول خطفتي قلبي يا نواره وانا اللي كنت فاكر اني عمري ما هحب لكن اديني طبيت زي الجردل لاء جردل ايه زي الشاطر

حمزه: بس ازاي ديه امها مجرمه وقتلت ابوها ايه ده يا حمزه وهيا ذنبها ايه البنت مش مسؤوله عن أفعال امها ادخل اشوفهم احسن

(ليدخل حمزه عليهم)

دهب: نواره مشت

حمزه: اه مشيت دهب وانا كمان هروح عشان اطمن امي

عصام: انتي تروحي وحمزه هيكون معاكي عشان يوصلكم البيت عندنا قاسم بس مش ممكن اخت حضرتك تضايج ده كده اختي بعيالها ودهب وفاتن والدتها

عصام: بالعكس اختي طيبه جدا وهتفرح بيهم اوي عشان قاعده لوحدها مافيش حد معاها غير الشغالين ودائما بتشتكي من الوحدة

حمزه: صدقني يا قاسم امي هتحبهم اوي

عصام: طاب ياله روح مع دهب بس هتمشو من طريق تاني عشان محدش يشوفكم مع بعض ولو سمحتي يا دهب خليكي زي ما انتي بالنقاب وياريت والدتك وفاتن كمان يلبسو زيك

دهب: حاضر بس جاسم هيعمل ايه

عصام: هااخده معايا علي الفيلا وبعد كده هنقول أنه خد براءه بس ياحمزه هتنبه علي كل اللي ف القسم محدش يجيب سيره باللي حصل هنا

حمزه: تمام ياله يا دهب

دهب: حاضر لتخرج دهب مع حمزه

حمزه: استني انتي ف العربيه وانا جايلك

دهب: حاضر لتركب دهب السياره

حمزه: شاويش منصور منصور نعم يا افندم حمزه مش عايز اي مخلوق يعرف اي حاجه عن اللي حصل هنا وشدد علي العساكر وكمان صاحبك بريء

منصور: بفرحه ما انا جولت لحضرتك حمزه اعمل زي ما قولتلك

: ليركب حمزه سيارته ومعه دهب متجهين الي منزلها

حمزه: انسه دهب ممكن اساءلك سؤال

دهب: اتفضل

حمزه: هيا نواره كانت مرتبطه بابن خالها بتحبه يعني وبيحبها سامحيني ف السؤال ده

دهب: والله انا كل اللي اعرفه انها كانت عايزه تمشي من البيت وخلاص عشان يعني جاسم بخيل جوي وأمه ماسكه علي الدنيا

حمزه: طمنتي قلبي

دهب: انا شايفه كده أن فيه حاجه من ناحيتك لنواره

حمزه: بصي انا ماليش اخوات خالص ويعني لو ممكن نبقا اخوات

دهب: يا سلام ده شرف ليا

حمزه: طاب بما انكم يعني هتقعدو مع بعض عندنا عايزك تساءليها عن رءيها فيا

دهب: لتضحك اللي هو ازاي يعني هيا جعدت معاك غير شويه صغيرين اجولك انا تعمل ايه

حمزه: قوللي دهب تتصل بيها وتطمن عليها جصدي يعني تحسسها بالاءمان

حمزه: إن كان كده ماشي بس برده ابقي اساءليها

دهب: حاضر ادينا وصلنا انا هنزل بجا اجيبهم واجي

(حمزه) متتاءخريش لتنزل دهب من السياره وتدخل المنزل

ليلي: اما يا اما ليلي تعالي يا بتي عملتي ايه دهب مش وجته فين فاتن فاتن انا اهو

دهب: طاب ياله بينا هنمشو من هنا

ليلي: هنروح فين

دهب: هنروح بيت الظابط حمزه عشان عبدالسميع عارف البيت هنا ياله بجا

ليلي: طاب وحاجتنا دهب بعدين بعدين ياله بجا وكل واحده فيكم تلبس نجاب

(اما حمزه فكان يتصل علي نواره)

حمزه: نواره السلام عليكم

نواره: وعليكم السلام وصلتي

حمزه: نواره اه وصلت انشاء الله اول ما الكل ينامو ها اخد العيال وانزل

نواره: حمزه قدامك وقت قد ايه

حمزه: نواره يعني حوالي أربع ساعات عشان اطمن أنهم نامو

نواره: حمزه تمام بعد اربع ساعات هتلاقيني واقفلك بعيد عن البيت شويه

نواره: تمام

حمزه: خلي بالك من نفسك عشان خاطري

نواره: حاضر ليغلق حمزه الهاتف مع نواره

(لتفتح دهب باب السياره)

حمزه: اركبي يا اما وانتي يا فاتن ياله نواره ياله يا باشا

ليلي: السلام عليكم

حمزه: وعليكم السلام متقلقوش انتو هتكونو ف امان

(اما ف القسم فها هو عصام يخرج ومعه قاسم متجهين الي منزلهم وبعد ساعه يصل حمزه وخلفه سياره اللواء عصام)

حمزه: اتفضلو البيت بيتكم ليدخلو بالفعل

عصام: تعالي يا قاسم ادخل

قاسم: ليدخل قاسم ناديه والده حمزه حمدالله علي سلامتكم

ليلي: من تحت النقاب

عصام: وناديه معجوله ديه

عصام: يتحدث إليها ايه يا ليلي مش عايزانا نشوفك ولا ايه

ناديه: ليلي مين

عصام: ليلي عسل يا اختي ناديه بفرحه لولا حبيبتي لترفع ليلي النقاب اذيك يا عصام اخبارك ايه

عصام: زي ما سيبتني ناديه بفرحه الحمدلله اني شوفتك يا لولا

(حمزه ودهب) فيه ايه هو انتو تعرفو بعض

عصام: من ساعه ما شوفت دهب ولقيت فيه شبه كبير بينها وبين المرحومه شريفه وانا بقول لنفسي مستحيل يكون في حد يشبه حد بالنسبه الكبيره ديه

ناديه: متتكلمي يا ليلي قوليلنا كنتي فين السنين ديه كلها وليه مشيتي

ليلي: عاوزين تعرفوا انا كنت فين وبعمل ايه وانتو حتي مساءلتوش عليا

عصام: مين اللي انتا مساءلناش عليكي انا روحتلك بيتكم كذا مره وناديه لفت عليكي كتير وعرفنا أن شريفه الله يرحمها اتوفت قولنا اكيد زعلانه علي اختها وموجودة ف مكان وهترجع تاني

ليلي: فاكر يا عصام لما قولتلك اني فرحانه اوي وعندي مفاجاءه ليك وروحتلك عند البحر ف الفيلا اللي كنت قايلي أنها بتاعتنا وهنعيش فيها

عصام: اه فاكر

ليلي: ما انا لما روحتلك علي الفيلا للاسف لقيتك قاعد مع واحده وبتقولها انك بتحبها وانك هتطلق مراتك عشان مبتخلفش وقتها كنت عايزه اقولك اني حامل لكن لما شوفت خيانتك بعنيا حصلتلي صدمه وشريفه اختي الله يرحمها وقتها اتجوزت محمد البكري وخدها وبنالها بيت ف الصعيد وخدوني اعيش معاهم

عصام: انتي بتقولي ايه انتي كنتي حامل

ليلي: اه وربنا اداني اجمل هديه ف الدنيا دهب

عصام: يعني دهب بنتي ليلي للاءسف اه وعشان مكنتش عارفه اسجلها باءسم مين شريفه قالتلي هنكتبها باسم محمد البكري ووقتها الطمع عماني وقولت حلو عشان كمان تورث فيه

عصام: انتي بتقولي ايه دهب بنتي ليلي اه بنتك

عصام: يقترب من دهب بنتي حبيبتي ليه يا ليلي حرمتيني منكم العمر ده كله

دهب: يعني ده ابويا

ليلي: اه هو ابوكي الحقيقي انا تعبت من الكدب ربنا يسامحك خليتني انا وبنتي نعيش طول عمرنا من غير راجل وبنتي اتربت من غير اب

دهب: وانا اول ماشوفت حضرتك قلبي دق واتلخبط

عصام: عارفه يا ليلي لو كنتي ساءلتيني كنت هقولك اني ديه كانت جاسوسه وكنت بوقعها يعني شغل عشان اترقي وعشان البلد انتي عارفه وقتها انا كنت ظابط صغير لكن لاء نصبتي نفسك قاضي وجلاد وحكمت علينا نعيش بعيد عن بعض وبنتنا تتربي بعيد عني كنتي ادي نفسك فرصة عشان تعرفي الحقيقة

(حمزه) ايه ده هو ده فيلم عربي ولا ايه

ناديه: لاء يا حبيبي ديه حقيقة دهب انا مش مصدقه نفسي

ناديه: مش انتي قولتيلي ابوكي مات ليه يا امي حرام عليكي تعملي فيا كده مره تكتبيني باءسم واحد مش ابويا ومره تانيه تقوليلي ابوكي مات وتزرعي ف عقلي الانتقام من عيله محمد البكري عشان هما السبب ف موت خالتي وبعد كده تقوليلي اصلي كنت عايزاكي تورثي مع ولاده وبعد كده تقوليلي الطمع عماني

دهب: ليه يا امي كده ده انتي ممكن متكونيش امي ما انا طول حياتي عايشه ف كدبه كبيره

ليلي: انتي بتجوللي ايه وهان عليكي تنطجيها

دهب: اعمل ايه انا مبجيتش عارفه انا مين ويمكن كمان ديه كدبه جديده ما هو عصام بيه لوا كبير واكيد غني ليلي له والله العظيم ابوكي ولما مش مصدجاني نعملو تحليل

دهب: انا اه جلبي وعجلي اتلخبطو اول ماشوفته لكن من كتر الكدب مبجيتش اصدج اي حاجه تجوليها

عصام: انتي بنتي يا دهب من غير تحاليل او اي حاجه

ناديه: اه يا حبيبتي انتي بنته يعني بنت اخويا قاسم مش حضرتك جولتلي أنك متجوزتش

عصام: كنت هقول ايه يعني هقولك اتجوزت ومراتي هربت مني

يتبع 



لاتلهكم القراءه عن الصلاه وذكر الله والصلاة والسلام على رسول الله صلى الله عليه وسلم 



الفصل الاول من هنا



الفصل الثاني من هنا



الفصل الثالث والرابع من هنا



الفصل الخامس والسادس من هنا



الفصل السابع والثامن والتاسع من هنا



الفصل العاشر والحادى عشر من هنا



الفصل الثاني عشر من هنا




الفصل الثالث عشر حتى الفصل السابع عشر من هنا



الفصل الثامن عشر والتاسع عشر والعشرون من هنا



الفصل الحادي والعشرون حتى الفصل الخامس والعشرون من هنا



الفصل السادس والعشرين حتى الفصل التاسع والعشرين من هنا



أدخلوا واعملوا متابعة لصفحتي عليها كل الروايات بمنتهي السهوله بدون لينكات من هنا 👇 ❤️ 👇 


صفحة روايات ومعلومات ووصفات


❤️💙🌺🌹❤️💙🌺🌹❤️💙🌺🌹❤️💙🌺🌹❤️💙🌺🌹❤️💙🌺🌹




تعليقات

التنقل السريع
    close