القائمة الرئيسية

الصفحات

رواية وسيطرت المشاعر الحلقه الثالثه والعشرون بقلم الكاتبه زهرة الربيع حصريه وجديده على مدونة النجم المتوهج للروايات والمعلومات

 رواية وسيطرت المشاعر الحلقه الثالثه والعشرون بقلم الكاتبه زهرة الربيع حصريه وجديده على مدونة النجم المتوهج للروايات والمعلومات 



رواية وسيطرت المشاعر الحلقه الثالثه والعشرون بقلم الكاتبه زهرة الربيع حصريه وجديده على مدونة النجم المتوهج للروايات والمعلومات 


انتي تعرفي طليقي ادهم يا رحمه

رحمه اتسعت عيونها بشده وقلبها كان هيقف حرفيا وقالت بصدمه ...ادهم مين...ده..ده طليقك..طليقك ازاي ....طليقها ازاي

وبصت لادهم وهيه هتتجنن وقالت.... انت طليقها ...هيه اكيد بتهزر صح ..انتو بتهزرو معايا ..اكيد صح ...ما تتكلم يا ادهم رد عليا


ادهم استغرب حالتها كانت في اشد حالات الصدمه والذهول وبقت ترتعش ودموعها بتنزل قال باستغراب...ايوه يارحمه فيه ايه ما انا قايلك قبل كده اني كنت متجوز... وميرا هيه طليقتي في حاجه ولا ايه


رحمه كانت هتقع من طولها لما قال كده ورجعت لورا بذهول وهيه مصدومه جدا لدرجة انها بقت تضحك وسط دموعها بطريقه خوفته عليها جدا ورجع قال بتوتر...طبيب اهدي... اهدي تمام ...اهدي واقعدي هنتكلم و


بس رحمه صرخت فيه وقالت بغضب وجنون .....نتكلم في ايه ..نتكلم في ايه تاني ما خلاص ...خلاص ...الحق مش عليك الحق عليا اللي امنت لكم تاني ...كلكم صنف ذباله... كلكم اوسخ خلق الله 


قالت كده وطلعت جري وادهم بقى ينادي عليها وهو مش فاهم اي حاجه ..هو زيها اتصدم بانها تعرف ميرا بس معندهوش علم باللي خوفها وصدمها للدرجه دي... بص لميرا وقال بغضب..انتي قيلالها حاجه عني ...ها ...قيلالها ايه اتكلمي


ميرا قالت باصتناع ...هقولها ايه يعني ...صدقني معرفش مالها اصلا و

بس قبل ما تكمل سابها وطلع جري ورا رحمه وهو بينادي عليها وبيقول...رحمه...رحمه استني...رحمه اقفي هنتكلم ..هنتكلم استني ارجوكي


بس رحمه موقفتش وبقت تبكي بشده وتجري بقوه وسط العربيات وادهم فضل مكمل وراها 


بس مكانش قادر يلحقها من الزحمه وسرعتها وفجأه طلعو قدام عربيه جايه بسرعه ورحمه صرخت بفزع واتخطتها بالعافيه ....بس للاسف خبطت ادهم بقوه ووقع على الارض 


رحمه اتجمدت مكانها لما شافتو غرقان في دمه والناس اتلفت حواليه وميرا جريت عليه وهيه بتلطم وتصرخ وبتقول..ادهم...ادهم حبيبتي قوم ..قوم يا ادهم حقك عليا...اسعاف..اسعاف بسرعه


رحمه بقت تبكي بشده وجريت دفعت الناس وقعدت جمبه على الارض ومسكت ايده وهيه بترتعش وبتقول...اد..ادهم...ادهم رد عليا ...انت سامعني  ..اتكلم...قول حاجه ارجوك


ادهم بصلها بدموع ونطق بالعافيه وقال..كد...كدابه ..معملتش ....انا ...معملتش حا.....حاجه ....معمل....


بس مقدرش يكمل واغمى عليه وهما بقم يصرخو برعب والناس بقت تتصل بالاسعاف


عند سليم كان بينيم ابنه في سريره بس الطفل كان بيبكي ومش راضي يسكت  قال بزهق ..يا ابني ياحبيبي عيب كده انت لو امك موصياك مش هتتصرف معايا التصرفات دي..نام في سريرك حلو السرير اهوه


مشاعر كانت قاعده على السرير وعايزه تضحك عليه وقالت.....انت مبتملش ...هو خلاص اتعود على حضني ومش عايز السرير بقالك اسبوعين بتحاول تنيمه فيه ومش قابل هو بالعافيه...يلا هاته خليني انيمه


سليم قال بغضب...لا مهو كده مش هينفع خالص ...انا صبرت عليكو كتير ....اكتر من كده هعلقهولك في السقف انا عقلي اصغر من عقله على فكره


الولد بقى يبكي اكتر من عصبيته ومشاعر شدته منو وقالت بذهول...فيه ايه خضيته  ...اساسا حبيب امه عارف ان ماما مش عايزه غيره في حضنها.... وحضنت الولد وهيه قاصده تغيظه 


سليم اتنهد ورجع قعد على كنبه في الاوضه وقال...عموما هيجيلو يوم ويكبر وساعتها هيبقالو حساب معايا وهعرفو البكا اللي بحق وحقيقي..انما انتي بقى...الصبر طيب....د بس انا مش طيب وانتي عارفه


مشاعر ضحكت وقالت...لما بقى ...خليك عندك لحد لما يكبر


سليم اتنهد بغيظ ورجع بصلها وقل بابتسامه...شوشو ..انتي لو ليكي المزاج هتنيميه 


مشاعر قالت ببرود...اديك قولت لو ليا المزاج 


سليم داس على شفته  بغيظ وقال ...كده براحتك بس خليكي فاكره.....بكره تيجي ندمان ...واقولك كان زمان


مشاعر ضحكت جامد وباست الولد وقالت ...نام يا قلبي شكل بباك بيحلم وهو صاحي


سليم ضحك بخفه ولسه هيرد جاله اتصال من ادهم رد وقال بابتسامه....ايه يا باشا سبع ولا ضبع


جالو صوت واحد بيقول...حضرتك صاحب التليفون ده عمل حادث ولقينا رقمك في المكالمات الاخيره ..هو في المستشفى و كنا عايزين حد من اهله

بقلم...زهرة الربيع

سليم اختفت ابتسامته او يمكن ملامحه كها اختفت من شده الصدمه وقف بالعافيه وقال بصوت مبحوح...في اي مستشفى


مشاعر وقفت بسرعه وقلق وسليم اخد العنوان وهو بيلبس قميصه بسرعه وبياخد حاجته 


اول ما قفل معاه ولسه هيمشي مشاعر مسكت ايده وقالت... فيه ايه ياسليم


سليم نطق بالعافيه وقال بدموع...اخويا...ادهم ..ادهم عمل حادث ...انا لازم امشي دلوقت


مشاعر قالت بسرعه وذهول ...يامصيبتي 


بعد شويه وصل سليم المستشفى ومشاعر معاه لانها اصرت تروح تشوف ادهم وسليم ما كانش فيه دماغ اصلا يناقشها


 اول ما دخل المستشفى والدته جريت عليه وهي بتبكي وبتقول بخوف.... ادهم يا سليم...ادهم ...الحقنا يا ابني


 سليم حاول يهديها وهو مرعوب وقال ...تمام... تمام اهدي ....هو هيبقى بخير ما تخافيش ....ان شاء الله هيبقى بخير 


هدى كانت بتبكي جامد  ومشاعر حضنتها بقوه واخذتها قعدتها على الكرسي وبقت تهديها


 سليم جري على ابوه وقال برعب .. ايه اللي حصل.... حالتو عامله ازاي


 ابوه قال بدموع.... مش عارفين حاجه ...بيقولو جابوه مغمى عليه.... واخذوه على الجراجه  ومش عارفين ايه اللي حصل


 سليم لسه هيتكلم شاف رحمه وميرا واقفين على جنب و كانوا بيبكوا بشده وهدومهم عليها دم قرب منهم بسرعه وقال لميرا بغضب.... انتي كنت معاه وقت الحادث 


ميرا هزت راسها بالموافقه  وهي بتبكي وقالت .....ايوه هو كان معايا في الكافيه... هو ورحمه


سليم بص لرحمه بطرف عينه وقال ...وبعدين 


ميرا اتوترت قوي وخافت من سليم وقالت بانهيار.... مش وقته يا سليم.... مش وقته ..خلينا نتطمن عليه الاول


 سليم بص لها بقرف شديد وقال...هنتطمن باذن الله ..بس انتي متتطمنيش قوي 

وسابها ووقف عند الاوضه وهيه بلعت ريقها بخوف شديد منو


 كان الوقت صعب جدا على الجميع والكل متوتر والدموع مفارقتش حد لحد ما طلع الدكتور من الاوضه


كلهم جريوا عليه بخوف و الدكتور سبقهم وقال بسرعه.... اهدوا يا جماعه ....اهدوا ما تخافوش ما فيش اي حاجه احنا لقينا نزيف ووقفناه الحمد لله ....كنا متخوفين ان يكون فيه نزيف داخلي بس الحمد لله  كل اموره تمام ...وكلها دقايق ويفوق ان شاء الله ....هم شوية كدمات وللاسف في كسر في الساق بس الحمد لله قدر ولطف 


الدكتور قال كده ومشي وسليم ابتسم بسعاده متتوصفش وحضن والده تلقائيا 

ونادر مكانش مصدق نفسه وضمه بقوه واشتياق

بس سليم بعد بسرعه وحمحم وقال...حمد الله على سلامته 


نادر ابتسم وقال ....الله يسلمكم ويخليكم ليا 


مشاعر كمان حضنت هدى اللي بقت تبكي وتقول.... الحمد لله يا رب الحمد لله 

وميرا ورحمه بقوا يحمدو ربهم 

 بعد شويه خرجوا ادهم واخدوه على اوضه تانيه وسليم راح معاه وفضل جمبه 


 مرو ساعتين وادهم استعاد وعيه ووالده ووالدته ومشاعر دخلوا يطمنوا عليه 

 وميرا كانت واقفه عند الباب 


رحمه بصت من الشباك عليه كان يا دوب مفتح عيونه بس مش قادر يتكلم واول ما اطمنت انه فاق بصت لميرا بدموع وسابت المستشفى ومشيت بهدوء من غير ما حد يعرف وهيه منهاره حرفيا كل احلامها ضاعت في الحادث ده


 اول ما عملت كده ميرا ابتسمت بسعاده واخيرا قدرت تاخد نفسها من كميه التوتر اللي حصلت


عند ادهم بص لسليم وقال بتعب ....رحمه.... رحمه فين 


سليم ابتسم وقال.... موجوده يا حبيبي بره ما تقلقش.... انت بس حاول ما تتكلمش دلوقت الدكتور قال الافضل ما تتكلمش 


هدى قالت بدموع.... هو ايه اللي حصل يا ابني... انا كنت هموت يا ادهم ازاي ده حصل


 ادهم مسك ايدها وقال بالعافيه.... يا ماما انا كويس والله 


سليم قال بسرعه ...وبعدين يا ست الكل مش لسه بقول له  الدكتور قال يرتاح ....معلش نهدى عليه دلوقت 


 هدى هزت راسها بتفهم وكانت مش قادره تبطل عياط 

مشاعر اطمنت عليه واخذتها وطلعتها بره وطلعت معاها تهديها 


نادر بص لادهم بدموع وقال .....طيب اخوك معاك انا هستنى بره افضل ليك...اصلا  الدكتور قال ان شاء الله مش هتطول هنا


 قال كده وخرج وسليم قرب من ادهم وقال بحزن.....حاول ما تتكلمش كتير.... بس لو عايز حاجه انا موجود 


ادهم قال بسرعه ووجع... رحمه.... نادي لي رحمه يا سليم ..لازم...لازم  اشوفها


 سليم استغرب وقال.... يا ابني ما انا قلت لك انها بره هي والزفت التانيه 


 ادهم غمض عينيه بالم وقال.... مش هتكون بره.... اكيد مش بره 


سليم استغرب جدا  وقال.... تمام.... حتى لو ما كانتش بره اجيبها لك ...خليك هادي ماشي


 قال كده وخرج يشوفهم وبالفعل ما لقاش رحمه بره اتنهد بغضب رهيب وبص لميرا وقال....صاحبتك فين 


ميرا قالت بتوتر...قصدك رحمه...مشيت 


سليم قال بحده ...مشيت اه.... ايه اللي حصل هتتكلمي ولا اطربق ام المستشفى دي على دماغك ودماغ اللي خلفوكي


 ميرا اترعبت من صوته وقالت.... ما اعرفش ايه اللي حصل...هو انا وادهم كنا قاعدين في الكافيه...ورحمه جات بالصدفه واتصدمت  لما شافت ادهم....و اتضح انهم يعرفوا بعض تقريبا  واول ما عرفت ان هو طليقي جريت في الشارع زي المجنونه..... انا وادهم ما فهمناش وطلعنا جري وراها وادهم خبطته العربيه 


سليم رفع حاجبه وقال بهدوء مخيف ....رحمه صاحبتك هي اللي كلمتني في التليفون من اسبوعين مش كده... لما اتصلت على تليفون ادهم وانا رديت


ميرا بلعت ريقها بتوتر وقالت.... ما اعرفش انها كلمتك..... رحمه هتكلمك ليه يعني


 سليم بص لها بغضب شديد وقال بانفعال ...انتي هتستهبلي يابت ...متخلنيش احجز لك طوارئ هنا ..انطقي


 ميرا انتفضت بخوف ولسه هترد سمعو ادهم بينادي و بيقول بغضب ...ميرا .....ميرا تعالي عايزك 


ميرا دخلت جري وسليم وراها وسليم لقاه بيحاول يقعد جري عليه بذهول ساعده وقال.... انت مجنون يا ابني.... الدكتور قال ترتاح يلا نام دلوقتي وبعدين قول اللي تحبه


سليم كان بيحاول ينيمه  بس ادهم دفعه وقال بغضب.... اطلع يا سليم.... اطلع واقفل الباب ... عايز اكلمها شويه 


سليم خاف جدا عليه وقال.... تمام.... هتتكلم معاها اكيد ...بس دلوقتي ارتاح ....تمام ....اهدى ارجوك


 بس ادهم قال باصرار ...لا لا اطلع دلوقت ....عايزه اتكلم معاها... سيبنا لوحدنا.... بقول لك اطلع 


سليم شاف انه مصر وما كانش عايزه يتكلم كتير قال بسرعه ....طيب.... طيب تمام ...اهدى هخرج ....حاضر هخرج

وبص لميرا بتحذير وطلع بتوتر شديد


 بره كان نادر بيحاول يسكت هدى ومشاعر كمان قالت.... خلاص بقى ياماما... ادهم انسان كويس وربنا هيقف معاه.... وكلها شويه وهناخده معانا واحنا مروحين..... ولو على الكسر ده مش مشكله ياما ناس اتكسرت


 هدى هزت راسها بحزن  وطبطبت عليها وقالت..... انتي كنتي فين يا بنتي


 نادر قال ....مش وقته يا هدى....في البيت نتكلم في كل حاجه .....حمد لله على سلامتها على اي حال 


مشاعر ابتسمت  وشافت سليم طالع من الاوضه قالت بتوتر... عن اذنكم

و راحت له وقالت ....ايه اللي حصل بالظبط ....هو عايز ميرا ليه...و مين البنت التانيه دي.... وليه مشيت كده 


سليم قال بتعب..... البنت التانيه دي واحده ادهم بيحبها ...و مش عارف مشيت ليه .....ربنا يستر حالة ادم ما تطمنش ابدا 


مشاعر قالت بقلق.... ليه .....هو مش الدكتور طمنا ولا قال لك حاجه جديده 


سليم قال بسرعه ...لا ما اقصدش كده ....قصدي ان في بينه وبينهم مشكله كبيره.... في حاجه مش فاهمينها ....انا اول مره اشوف ادهم بالحاله دي تقريبا الزفت طلقته عامله بلوه ...والظاهر اني عرفت عملت ايه ... لو مخابش ظني تبقى لعبت بينا كلنا ....وابقى انا اغبى بخلق الله ....ويمكن اكون السبب في كل ده


 مشاعر ما كانتش فاهمه حاجه ابدا ولسه هتساله اتصدموا بدخول حازم اللي قرب  على نادر وهدى وقال....حمد الله على سلامته يا نادر .....انا لسه حالا عرفت والله 

بقلم...زهرة الربيع

نادر قال بضيق..... الله يسلمك يا حازم 


حازم التفت لسليم ومشاعر وقرب منهم وقال بسخريه .....اها اخيرا شفنا الجميله الهربانه.... لا بصراحه معاك حق يا سليم حاجه تستاهل 


سليم نفخ بغضب وضيق وحازم بص له وقال.... هي مش مراتك كانت هربانه.... ولا انا بتهيا لي


 سليم قال بخنقه.... مش وقته خالص دلوقت.... انا على اخري هنبقى نتكلم في الموضوع ده بس نطمن على اخويا الاول 


حازم بصله بغضب وتحدي وقال.... احنا هنطمن على اخوك الاول ...بس مش هنتكلم في حاجه تاني.... انت خلاص المره دي اتخطيت كل حدودك...و ملكش اي حق تتكلم... القرار بقى في ايدي ومبقاش عندك فرصه للاعتراض


 سليم اتوتر  من كلامه ولسه هيرد مشاعر قالت بغضب شديد وانفعال....فيه ايه.... ما قال لك مش وقته... الراجل اخوه تعبان جوه ولا هو اي رغي وخلاص .....صحيح حرامي وعينه بجحه 


حازم اتصدم بكلامها وسليم حاول يسكتها وقال.... مشاعر


 بس مشاعر قالت بغضب ..... مشاعر مش هتسكت... استنى انت

و بصت لحازم وقالت بغضب اشد.... انت مش مكسوف من نفسك.... واخد حق مش ليك بالدراع وبتساوم عليه ببنتك يعني مش كفايه انت رخيص كمان بترخصها زيك....بتقدملو  شركته مهر لما يتجوز بنتك يا ابو العروسه ....اهي دي الجوازات ولا بلاش ....شوف لنا عروسه تانيه عندك وكده تبقى جبرت 


حازم اتسعت عينيه بذهول شديد وووووو


#وسيطرت_المشاعر

#الثالث_والعشرون

#روايات_زهرة_الربيع

#مشاعر_وسليم


مشاعر تضرب ولا تبالي ....ياترى ايه اللي هيحصل والمواجهه بين ادهم وميرا هتبقى ازاي ..وحازم هيعمل ايه بعد اللي حصل ده ...اللي جاي دماااار يلا بقى عايزه تفاعل جامد احنا اتفقنا ان اقل بارت يوصل الفين لايك علشان ينزل اللي بعده ..حبايبي كل ما الصفحه تكبر لازم تحتاج تفاعل اقوى والا الفيس بيحجبها انا لو عليا متفرقش معايا بس الصفحه اللي تعبنا فيها متوقعهاش لو البارت مكملش الفين هضطر منزلش اللي بعده واستنى الرتش بتاعه يرفع...يلا بقى انتو قدها  🏃‍♀️🏃‍♀️🏃‍♀️



لاتلهكم القراءه عن الصلاه وذكر الله والصلاة والسلام على رسول الله صلى الله عليه وسلم 



الفصل الاول من هنا



الفصل الثاني من هنا



الفصل الثالث من هنا



الفصل الرابع من هنا



الفصل الخامس من هنا



الفصل السادس من هنا



الفصل السابع من هنا



الفصل الثامن والتاسع من هنا



الفصل العاشر من هنا



الفصل الحادي عشر من هنا




الفصل الثاني عشر من هنا



الفصل الثالث عشر من هنا



الفصل الرابع عشر والخامس عشر والسادس عشر من هنا



الفصل السابع عشر والثامن عشر والتاسع عشر من هنا



الحلقه العشرون من هنا




الحلقه الحاديه والعشرون والثانيه والعشرون من هنا




الحلقه الثالثه والعشرون من هنا




❤️🌺🌹💙❤️🌺🌹💙❤️🌺🌹💙❤️🌺🌹💙❤️🌺🌹💙❤️🌺



أنت الان في اول موضوع

تعليقات

التنقل السريع
    close