القائمة الرئيسية

الصفحات

رواية وسيطرت المشاعر الحلقه الثانيه عشر بقلم الكاتبه زهرة الربيع حصريه وجديده على مدونة النجم المتوهج للروايات والمعلومات

رواية وسيطرت المشاعر الحلقه الثانيه عشر بقلم الكاتبه زهرة الربيع حصريه وجديده على مدونة النجم المتوهج للروايات والمعلومات 



رواية وسيطرت المشاعر الحلقه الثانيه عشر بقلم الكاتبه زهرة الربيع حصريه وجديده على مدونة النجم المتوهج للروايات والمعلومات 


 هو صحيح اللي هي عملته جرحني... بس مش قد اللي انت عملته...صعب اقوم من النوم الاقي مراتي هجرتني من غير اي سبب... بس الاصعب بقى لما اعرف ان اخويا شقي وتوامي اتفق معاها وكان عارف مكانها وشايفني بتحرق ومخبي...ولا انت شايف ايه يا ادهم باشا


ادهم اتصدم باكتر موقف كان خايف منو وبيتمنى ميجيش ومشاعر توترت قوي لما عرفت انه كشف كل حاجه 

كانت لسه هتتكلم بس سبقها ادهم وقال بسرعه ودموع.... لو سمحت يا سليم ....وحياه اغلى حاجه عندك اديني فرصه اشرح لك.... ارجوك


 سليم ضحك بسخريه وقال بدهشه.... تشرح لي.... تشرح لي ايه...قال يشرح لي قال


 مشاعر قالت بسرعه .....يا سليم ادهم ملوش دعوه ...هو كان ...


 بس سليم قاطعها لما ازعق فيها بشده وقال.... انتي ما تدخليش خالص ...اركنيلي على جنب وخليكي في خيبتك.... انا ساكتلك وما تصرفتش معاكي لحد دلوقت عشان مستني اجيب اخرك زي ما جبت اخره....ومسيري هفهم كل الموضوع من اوله وساعتها يا ويلك مني  


مشاعر بلعت ريقها بتوتر من زعيقه وغضبه و هدى ونادر طلعوا على الصوت وكانوا مش فاهمين في ايه


بس وضحت الامور لما سليم بص لادهم وقال بسخريه ووجع...  مبسوط و انت واقف قدامي بالشكل ده ....ازاي قدرت تعمل فيا كده....ده انا كنت فاكر اني ما ليش حد غيرك ....كنت شايفني بدور عليها ليل نهار وهتجنن و ما بنامش.... كنت شايف قلبي محروق وبعد الايام والليالي علشان معاد ولادة ابني و انت روحت بنفسك شلتو بين ايديك وحضنته و كتبت له اسمه...بس فهمني ازاي قدرت تعمل كده... ازاي هنت عليك 


ادهم نزل راسو بحرج شديد  ونزلت دموعه بندم  وقال ...حقك عليا ...انا...انا عارف اني غلطت.... بس نيتي كانت اني اقربكم من بعض واجمعكم من تاني ....ما كانش قصدي اجرحك كده اقسم بالله ... صدقني يا سليم انا ما عنديش اغلى منك


 سليم قال بتعب ونفاذ صبر..... بس بس خلاص ....حصل خير انسى سليم خالص .....انا اللي كنت شاكك فيه انت اكدتهولي...  انا اللي ما ليش مكان في البيت ده مش مشاعر ....انا اللي كان لازم امشي ... في النهايه مستحيل كلكم وحشين وغلطانين ... اكيد العيب فيا انا ...اكيد انا متحبش علشان كده ببقى اهون حد عند الكل


وخرج عن شعوره وقال بالم وزعيق وانهيار ..... اذا كان ابويا اللي من لحمه ودمه نسي اني ابنه واتخلى عني من طفولتي...و مراتي وام ابني  خانت  عشنا وملحنا وهربت من غير حتى ما يبقى لي حق انها تبررلي طفشت ومهتمتش هيجرالي ايه ....وفوق ده كله تطلع انت كنت بتساعدها..انت....انت يا سري وضهري وكل حاجه بقيالي ... يبقى كده انا الغلطان .... انا اللي ما عرفتش اخلي اي حد يحبني..... بس عارفين عادي عادي خالص..... انا مش محتاج لمحبتكم اصلا.... مش محتاج لاي حد منكم ..هكمل لوحدي عادي زي ما طول عمري لوحدي


قال كده ومشي وادهم جري وراه وهو بيقول بدموع .....سليم ارجوك ....لا يا سليم لا ارجوك... ارجوك اقف واسمعني ....اسمعني لو سمحت والله انا اسف.. اسف  علشان خاطري يا سليم


بس سليم مشي بسرعه من غير ما يقف وهو بيقول بغضب شديد وزعيق..... ما تجيش ورايا.... مش عايز  اسمع صوتك فاهم 


قال كده ومشي وادهم وقف مكانه ودموعه بتنزل ... كان متاكد ان هيجي اليوم ده ...بس كان  متخيل انه هيحكي له هو بنفسه ويشرح له وجهه نظره ويقنعه


 هدى ومشاعر جريو على ادهم

وهدى قالت بدموع وصدمه...ايه ده...ايه اللي بيتقال ده انت بجد كنت عارف مكان مرات اخوك ....ليه يا ادهم تعمل فيه كده ليه


 ادهم كان مدمر حرفيا حضنها بقوه وبقى يبكي وهي ضمته بقوه وبقت تحاول تهديه ودموعها بتنزل بحسره على سليم وقلقانه عليه جدا


 اما مشاعر نادت لابتسام  واديتها الولد وقالت بسرعه وقلق...خلي بالك من نادر يا ابتسام ...اكليه ونيميه مش هتاخر باذن الله


قالت كده وطلعت جري ورا سليم و هدى بقت تنادي عليها بخوف بس ما وقفتش قالت بقلق شديد..... استر يا رب... استر 


كل ده كان تحت انظار نادر اللي عقله متوقف تماما ومش في باله كل اللي سمعوا دماغه واقفه عند جمله واحده بس قالها سليم وقت غضبه .... اذا كان ابويا نسي اني ابنه واتخلي عني من طفولتي.... بيحاول يفهم معنى الجمله دي ومش قادر يستوعبها نهائيا 

بقلم...زهرة الربيع

عند سليم ركب العربيه بمنتهى الغضب ولسه هيدورها مشاعر وقفت قدام العربيه وهي بتقول.....سليم انزل من العربيه ....انزل ما ينفعش تسوق وانت بالشكل ده


سليم بص لها بغضب شديد وقال..... ابعدي من قدامي عفاريت الدنيا بتتنطط في وشي السعادي ....وجاهز افرمك تحتها ومش هيهمني


 مشاعر قالت بتوتر...لا مش هبعد.... انزل بقول لك مش هينفع تسوق وانت بالشكل ده بطل تهور 


سليم قال بغضب وزعيق.... لاخر مره هقول لك ابعدي من وشي يا مشاعر


مشاعر قالت بغضب واصرار.... لا مش سامعه ... ومش هسمع انزل من العربيه .... مستحيل اسيبك تمشي بالحاله دي 


سليم قال بدهشه ...وليه بقى ان شاء الله ....خايفه عليا ولا ايه... انتي مش كنتي عايزه تطلقي يا حلوه زعلانه ليه مش هتفرق لو اتطلقتي او اترملتي في الحالتين هتخلصي مني وترتاحي


مشاعر قالت  بضيق منه..... سليم بطل قلة عقل بقى وانزل..مفيش حاجه بتتحل بالشكل ده


سليم  كان بيبصلها بغضب شديد وهي كانت متاكده انه مش هيسمع الكلام قالت ....يعني مش هتنزل...... طيب براحتك وفتحت باب العربيه وقعدت جنبه وقالت..... اتفضل سوق بقى خلينا نموت سوا ...كده كده ما حدش فينا مرتاح


سليم بصلها بدهشه وقال بغضب شديد.... انت عايزاني اخلص عليك النهارده ولا ايه .....انزلي من العربيه خليني اغور في داهيه مش طايق نفسي بقولك


مشاعر قالت بعند..... مش هنزل خلينا نروح في داهيه مع بعض 


سليم اتغاظ جدا وقال بغضب شديد....انتي تؤمري 

وساق  بسرعه كبيره جنونيه وكل شويه يذود السرعه اكتر لما العربيه بقت شبه طايره من على الارض


 مشاعر  خافت جدا ومسكت في الباب وقالت..... هو..هو انت بجد ناوي نروح في داهيه دلوقت


 سليم ما كانش بيرد عليها ومكمل بسرعه شديده مسكت فيه بخوف شديد وقالت...... طب ينفع تنزلني انا غيرت رايي ....يعني مش هينفع اروح معاك دلوقتي ....ايدي فاضيه ما يصحش


 سليم رغم عصبيته وخنقته منها لكن كان شكلها وهيه خايفه مضحك جدا  ابتسم بشر وفضل مكمل وهو مذود السرعه  وبيدخل وسط العربيات و كذا مره هيعملوا حادث وطلع على طريق فاضي متعرج والعربيه بقت تتهز بيهم


مشاعر حطت ايديها على ودانها ووطت دماغها وهي بتقول.... يا لهوي يا لهوي يا لهوي انا اللي استاهل ...علشان يبقى المحن ينفعني يامصبتييي


 سليم ابتسم بسخريه وقال.... ايه خفتي يا حلوه ولا ايه 


مشاعر صرخت بخوف وقالت..... ما لكش دعوه خد بالك من الطريق... ياخرااابي 


 سليم كان خارج عن شعوره وبيفكر في كل االلي حصل وهيتجنن 

ومشاعر حست بخوف شديد فعلا لما لقيته بيسوق بجنون و في شجره كبيره جدا قدامهم على بعد مسافه

 قالت بذهول..... وقف العربيه هناخبط في الشجره يا سليم


 بس هو  مكمل بسرعه و مش شايف قدامه هنا قالت بدموع ورجاء .....سليم احنا معانا طفل..... ما حدش هيقدر يخلي باله عليه زينا .... لو مش عشاني وقف علشانه ابوس ايدك


بس سليم فضل مكمل وهي غطت عيونها باديها وبقت تنطق الشهاده  بس قبل ما يوصلوا للشجره سليم وقف العربيه بسرعه وكانت دماغها هتتخبط على الكبوت بس اتفاجئت بايده بتحمي وشها واصطدمت  ايده بالعربيه


 مشاعر بصيت له بدموع وهي بتاخد نفسها بالعافيه من كتر الخوف وهو فتح باب العربيه ونزل و بقى يفك الكرفته بتاعته بخنقه شديده وبيحاول ياخد نفسه بصعوبه


 مشاعر نزلت دموعها على حالته وهيه حاسه بذنب رهيب لانها السبب في الموقف ده ونزلت وراه وهيه مش عارفه تقول ايه


عند ميرا في الشقه كانت رحمه واقفه مصدومه من المنظر وقالت بخوف...ليه...ليه عمل كده


ميرا قعدت و قالت بدموع....معرفش يارحمه معرفش...انا تعبت انا مش عارفه بيعمل فيا كده ليه مع اني بعشقه ...مخنوقه اوي يا رحمه..انا لازم ارجع للدكتوره تاني حاسه اني مش كويسه ابدا.. لو سمحتي لما تيجي رايحه عندها قولي لي نروح سوا 


رحمه قعدت جمبها بسرعه وقالت بدهشه... دكتورة ايه اللي تروحيلها...احنا نطلع على القسم فورا نثبت حاله ..ويشوفو الشقه ونعملو محضر الحيوان ده..ازاي يتجرأ عليكي كده


ميرا قالت بدموع...مقدرش اذيه يا رحمه انا بحبو 


رحمه زعقت فيها وقالت بغضب..حب ايه وهباب ايه...لسه بتقولي بحبو...بتحبي واحد توكسيك مريض وحيوان


ميرا اتنهدت ومسحت دموعها وقالت بحزن.... ياريت قابل يرجعلي يا رحمه ...عدو تلت سنين على طلاقنا ...و كل يوم اصبر نفسي واقول انه مش هيقدر على بعدي واكيد هيشتاق لي بس ما فيش فايده ولا كاني كنت في حياته 


 رحمه اتنهدت وقالت بحزن..... انا قلت لك يا ميرا يا حبيبتي الرجاله كلهم كده زباله وواطين متنتظريش منهم الاخلاص.... وانتي زعلانه ليه والله انت لسه قموره والف مين يتمناك سيبك منه ده غبي...عارفه انا بقى عندي فضول اشوف طليقك ده عشان اعرف ايه المميز فيه بس


 ميرا ضحكت وقالت ...اه صحيح.... انت ما شفتيهوش قبل كده ولا مره


رحمه  ابتسمت وقالت..... وهشوفه ازاي.. اذا كنا اتعرفنا انا وانتي  بعد ما اتطلقتي منه 


ميرا ابتسمت بسخريه وقالت...ايوه حسره على حظنا اتعرفنا عند دكتوره نفسيه


رحمه قالت بضحك.... عشان تعرفي الرجاله بتعمل فينا ايه ..وتصدقيني لما اقولك دول وباء


 ميرا ضحكت جامد وقالت.....بس انا متأكده انك لو شوفتي ادهم هتغيري رايك في كل الرجاله.... ومش بعيد تعشقيه


 رحمه ضحكت بسخريه وقالت..... اعشقه حته واحده ...ولا اي راجل في الدنيا دي ممكن يخليني اعشقه...وبعدين اسمه اصلا فصلني منه.... اصل الشاب اللي اتحر،،، ش بيا اخر مره اسمه ادهم...غايظني غيظ كل شويه الاقيه في وشي لا وكمان باعتلي ورد امبارح على البيت خلى منظري يكسف قدام ماما 


ميرا حاولت متبينش غضبها وقالت..بجد....ده شكلو واقع....والله اعلم ممكن نسمع اخبار حلوه قريب


رحمه وقفت وقالت بغيظ.. انا غلطانه اللي جيت عندك اصلا ....يلا انا همشي ..و بالليل نبقى نروح نزور دكتوره منه ...عيزاها توقفلي العلاج لاني بقيت كويسه ومش محتاجاه 

يلا اشوفك بعدين حبيبتي


وودعتها ومشيت وميرا قفلت الباب وراها بغضب وقعدت على الكنبه وصبت كاس كالعاده وبقت تشرب وهيه بتفتكر كلام لبنى لها في التليفون امبارح لما كلمتها علشان تقولها على موضوع الورد ..وكان كل شئ تمام لحد ما اتصدمت صدمة عمرها

كانت بتكلمها في التليفون وقالت...يا طنط والله فهمت انا قولتلك هظبطهالك متقلقيش..ومش هخليها تعرف انك  كلمتيني


لبنى قالت بامتنان.... انا مش عارفه من غيرك كنت هعمل ايه والله ربنا يخليكم لبعض ..والله يا ميرا معندكيش فكره انا عندي امل ازاي المرادي حاسه ان ربنا هيكرمها الشاب جدع وقمور ومن عيله ومهندس قد الدنيا


ميرا اتفاجأت وقالت بحماس.... ايه ده بجد... مهندس 


لبنى قالت ..ايوه مهندس...هيه قالتلي اسمو كذا مره بس نسيت ...اسمو...اسمو حاجه النمس كده... مهو من عيلة النمس يمكن تسمعي عنها


ميرا اتسعت عنيها بشده وبقت مش عارفه تنطق ولبنى قالت بسرعه..ايوه ادهم...اسمو ادهم النمس 


فاقت من شرودها لما الكبايه اللي في ايدها اتكسرت من ضغطها عليها وجرحت ايدها رمتها بعصبيه في الحيط وقالت بغضب.....لا يارحمه...مستحيل ...مش يوم ما تخفي تجننيني انا لا ...مش هيحصل


في بيت نادر النمس كان ادهم قاعد بتعب على الكرسي وحاطه ايديه على دماغه ومش عارف يعمل ايه 


ونادر كان قاعد بضيق شديد و مش بيتكلم علشان حالته 

ادهم بص له وقال بحزن...... انا عارف اني غلطت.... بس انا ..


ابوه قاطعه وقال بجمود.... لا انت ما غلطتش ....اللي عملته اكبر من الغلط بكتير ....عايز اعرف انت ازاي تعمل حاجه زي دي...فين كان عقلك.... ده انا كنت بتباهى بحسن تفكيرك ورزانتك... كنت شايف بعينك اخوك وهو هيموت ويعرف مراته فين وهيموت ويحضر ولادة ابنه ويحضنوا ...شفتو كان متدمر ازاي ..انا مش مستوعب لحد دلوقتي ان انت عملت كده 


هدى قالت ....خلاص يا نادر.... مش شايف حالته ....ولسه مش عارفين سيلم فين ... خلينا نهدى علشان نحاول نصلح اللي حصل


 ادهم قال بدموع....... هو معاه حق في كل اللي قاله.... بس انا يعلم ربنا مقصدتش اجرحه انا كنت طول الفتره دي بحاول اتكلم مع مشاعر بحاول اراضيها واخليها ترجع للبيت وحاولت اكون وسيط ما بينهم بس رفضت تتكلم 


هدى قالت باستغراب...يعني انت اللي خرجتها من البيت


ادهم قال بسرعه ..لا ابدا هيه اتصلت بيا بعد ما هربت باسبوعين ....لما روحتلها كانت لوحدها ومريضه جدا مش عارفه تتنفس ومكانش معاها اي حد ولا فلوس حتى ...اخدتها على المستشفى قالوا ضغطها واطي وعندها اكتئاب حاد وهياثر على الجنين... كان واضح جدا انها ما اكلتش بقالها كتير وكانت منهاره جدا ....حجزوها في المستشفى علشان حياة الجنين في خطر ..اول ما فتحت عينها بقت تترجاني مقولش لسليم وكانت هتبوس ايدي وبقت تحلفني كمان و اضريت احلفلها اني مش هتكلم..وكنت حاطط في دماغي انها لما تبقى كويسه هقدر اقنعها ترجع


ابوه قال بذهول ...مقالتلكش ايه اللي وصلها للحاله دي

 قبل ما تمشي من البيت كانت كويسه قوي


 ادهم قال بحزن...ما قبلتش تتكلم ولا تقول اي حاجه وما قدرتش اضغط عليها خوفت تهرب تاني او تتعب ...اجرت لها مكان قعدت فيه و امنت لها اكل وشرب كانت في واحده جنبها اديت لها فلوس علشان تخلي بالها معاها ....ومكلمتنيش ابدا بعدها غير يوم الولاده..روحتلها ووقفت معاها وكتبت الطفل...وقولت الحمد لله انها ولدت بخير واول ما تبقى كويسه هكلمها وارجعها ... بس رفضت برده تتكلم وكنت كل ما اكلمها تنهار ... ما عرفتش اعمل ايه بقيت بينهم غصب عني 


هدى قالت بسرعه.... انت عملت الصح ما غلطتش.... على الاقل تدخلك ربنا جعله سبب لانقاذ الطفل وامه ....ما كانش ينفع بعد ما حملتك الامانه تخونها


نادر بصلها بدهشه وقال..... انتي بتقولي ايه..... وهو كده ما خانش اخوه


 هدى قالت بسرعه .....لا ما خانوش يا نادر..... مش سامعه بيقول ايه.... بيقول البنت كانت بقى لها كتير ما بتاكلش وعندها اكتئاب.... ايه اللي وصلها لكده وهي كانت زي الفل.... اكيد ابنك عمل حاجه ويستاهل اللي حصل فيه ده ابني وانا عرفاه ...هو صحيح بيحب مشاعر وبيموت فيها وابصم بالعشره انو عمره ما يقصد يزعلها.....بس كمان الغرور قاتله فاكر انو بيدير حياته على مزاجه ولا بد ما هيكون عمل بلوه ....المهم دلوقتي نحاول نصلح الغلط مش نعرف مين الغلطان


 نادر اتنهد وقال .....مشكلتنا في اغلاط مش عارفين هيه ايه اصلا علشان نصلحها

وبص لادهم وقال .... زي ما سر مشاعر كان معاك ....انا متاكد ان سر سليم كمان معاك....قولي يا ابني ايه سبب زعله مني طول العمر ده..وايه سر الجمله اللي قالها الصبح ....لازم تحكي لي يا ادهم ....ما ينفعش تبقى بير غويط للدرجه دي.... في ناس بتتدمر بسبب سكوتك

بقلم...زهرة الربيع

 ادهم وقف وبص بعيد عنه وقال بتوتر... يا بابا انا قلت لك قبل كده اني ما اعرفش ايه اللي مزعله منك


 ابوه وقف وقال بغضب.... لا تعرف...تعرف يا ادهم انت الوحيد اللي تعرف وهتحكي لي ..مش ينفع تخبي اكتر من كده ...انا لازم افهم ...اخوك حرقني بالللي قالو ..اتكلم يا ادهم علشان خاطري


ادهم بلع ريقه بتوتر وبقى مش عارف يتصرف ازاي


عند سليم كان واقف بيبص قدامه بتعب ودماغه هتتفرتك من التفكير


مشاعر شافت ان مفيش فايده من السكوت وانها لازم تتكلم قربت منه وقالت بتوتر وحرج.... انا عارفه انك....احم اتصدمت باللي حصل...بس والله ادهم مكانش يقصد...انا ورطته واتصلت عليه بعد ما هربت وحلفتو واترجيتو كتير....وهو على حسب تفكيره كان متخيل ان لسه في طريق بينا وكان حابب يصلح ... لو كان يعرف ان كل شئ انتهى مكانش اتدخل من الاول


سليم بصلها بدهشه وقال...نعم...كل شئ انتهى...انتي بتتكلمي عن مين... تقصدينا بالكلام ده


مشاعر قالت بضيق..انا اقصد ابرر موقف ادهم ..ومش حابه اتكلم في حاجه تانيه


سليم حط ايده في جيوبه وقال ...لا معلش انتي هتشليلي ادهم على جنب خالص انهارده ...ادهم اخويا ومش اي اخ ...وغضبي منو عتب مش كره 

وقرب منها وقال بحزم...خلينا في اللي جينا علشانو .. هنتكلم بعيد عن اي حد ....مكان زي ما انت شايفه ما فيهوش مخلوق وهيساعدك تتكلمي


 بصيت حواليها و كان المكان مقطوع قالت بتوتر..انت ...انت قصدك ايه 


سليم قال بسرعه...قصدي اني مش هفضل مستني اتفاجأ كل شويه بحاجه ...وقتك معايا خلص ولازم تتكلمي لاني مليت


مشاعر قالت بزهول ..نعم....اوعى يكون اللي في بالي صح يا سليم... انت قصدت نيجي هنا علشان كده


سليم قال بسخريه ....بالظبط 


مشاعر اتسعت عنيها بذهول وقالت.... يعني ايه.... وانا اللي بغبائي فاكره انك منهار وبحاول اهون عليك.... طب يلا اتفضل رجعني على البيت.... ومش كل شويه افكرك ان عندك طفل رضيع مش هينفع اتاخر عنه 


ولسه هتروح ناحيه العربيه شدها بقوه و بص في عيونها جامد وقال .....مش هنمشي من هنا يا مشاعر غير لما تحكي لي هربتس من البيت ليه ....كل ما تتكلمي اسرع هترجعي لابنك اسرع 


مشاعر اتسعت عيونها بذهول من الجديه اللي في كلامه ولسه هتتكلم سبقها وقال بتاكيد ......لو فضلنا هنا شهر لقدام مش هرجعك البيت لابنك غير بعد ما تتكلمي ووووو


وسيطرت_المشاعر

بقلم_زهرة_الربيع

الثاني_عشر

سليم_ومشاعر


اللي جاي روووووعه يا شعب بكره هنعرف سر خطييير مستنينو بقالنا كتييييير يلا تفااعل جامد انا نزلت رغم تعبي عايزه تقدير يا عصافير  انطلقوووووووو🏃‍♀️🏃‍♀️


لاتلهكم القراءه عن الصلاه وذكر الله والصلاة والسلام على رسول الله صلى الله عليه وسلم 



الفصل الاول من هنا



الفصل الثاني من هنا



الفصل الثالث من هنا



الفصل الرابع من هنا



الفصل الخامس من هنا



الفصل السادس من هنا



الفصل السابع من هنا



الفصل الثامن والتاسع من هنا



الفصل العاشر من هنا



الفصل الحادي عشر من هنا




الفصل الثاني عشر من هنا



الفصل الثالث عشر من هنا



❤️🌺🌹💙❤️🌺🌹💙❤️🌺🌹💙❤️🌺🌹💙❤️🌺🌹💙❤️🌺


تعليقات

التنقل السريع
    close