رواية وسيطرت المشاعر الفصل السادس بقلم الكاتبه زهرة الربيع حصريه وجديده على مدونة النجم المتوهج للروايات والمعلومات
![]() |
رواية وسيطرت المشاعر الفصل السادس بقلم الكاتبه زهرة الربيع حصريه وجديده على مدونة النجم المتوهج للروايات والمعلومات
سليم بيه بيقولك تفضي الاوضه لمراته الجديده هي عايزاها واختارتها...ولازم حضرتك تروحي الاوضه الثانيه
مشاعر بصت لها بذهول وقالت بانفعال... نعم.... هو قال لك كده
الخدامه بلعت ريقها وقالت بتوتر .... اه والله يا هانم ....معلش طاوعيه دي شكلها عين و صابتكم والله ..بكره يعرف قيمتك ويرجعلك
مشاعر كانت هتتجنن من وقاحة سليم معاها ومتأكده انو قاصد يزلها وبس قالت بغضب...طب اسمعي يا ابتسام لما يجي الباشا قولي له اني مش هسيب اوضتي لاي حد...والهانم بتاعته تشوف لها اي اوضه تانيه وقوليلو يتقي شري هو عارفني كويس
ابتسام اتوترت قوي و لسه هتتكلم مشاعر قالت بسرعه..... ما تخافيش... انتي ما لكيش دخل بكل ده... انتي وصليلو الرساله وبس
ابتسام قالت بتوتر.... اصل يا هانم هو...احم هو هيجيبها معاه علشان تشوف الاوضه...ينفع يعني اقوله كده قدامها ؟
مشاعر ابتسمت بخبث وقالت.... وده المطلوب قولي له عادي ....و قولي له كمان كل واحده تقعد في الاوضه اللي تليق بيها والاوضه الصغيره كتيره قوي على مراته الجديده
الخدامه هزت راسها بيأس ومشيت
ومشاعر قفلت الباب بغيظ وقالت.... ماشي يا سليم ....بسيطه ومسكت التليفون عملت مكالمه وقالت...خالد عامل ايه ياحبييي ... انا مشاعر.... اخبارك ايه وحشتني قوي
وسمعتو شويه وقالت.... ايه ده بجد انت تحت
وكملت باستغراب وقالت ....وسليم شافك .....يعني هو موافق انك تفضل هنا في الفيلا
وسمعتو شويه وقالت.....طب بقول لك ايه ..انت وحشتني موت اطلع عايزاك ضروري
وقفلت التليفون وابتسمت بخبث
عند ادهم بلع ريقه بتوتر من زعيق رحمه في التليفون
اول ما عرفت انو هو اللي بيكلمها بقت تزعق وتشتم ومش قادر يهديها قال بتوتر شديد.....يا انسه اهدي شويه هنتفاهم.... اقسم بالله انتي فاهمه غلط ....انا بس كنت.....
لكن للاسف ما استنتوش يكمل وقالت بغضب شديد....عارف لو اتصلت هنا تاني ياحيوان هعملك محضر ازعاج وامرمطك ....متفتكرش اننا علشان سكتنا مره هنسكت كتير...عالم وسخه
قالت كده بمنتهى الانفعال ...وقفلت السكه في وشه
ادهم داس على اسنانه بغيظ شديد وقال لنفسه.... انا الغلطان ...عيل رخيص اصلا ....هو مين يتصل على مين
وحط التليفون في جيبه وطلع بضيق شديد ساب البيت كلو وخرج و لسه هيركب عربيته اتفاجئ بعربيه ميرا ..ونفخ بضيق شديد
ميرا نزلت واتقدمت عليه بسرعه وقالت .....كويس اني لحقتك محتاجه اتكلم معاك و.. ياخبر ايه اللي في وشك ده مين بهدلك كده
بقلم...زهرة الربيع
ادهم اتنهد وقال ...عادي حادث بسيط
ميرا شهقت بخوف وقالت ...حادث...ومقولتليش ليه يا ادهم
ادهم اتنهد وقال بخنقه....جايه ليه يا ميرا
ميرا حمحمت بحرج وقالت...تمام....ممكن نروح اي كافيه نتكلم
ادهم قال بضيق.....بش انا قلت لك ما فيش حاجه بينا تتقال لو سمحتي كفايه كده
ولسه هيركب عربيته مسكت ايده وقالت بسرعه ودموع ....يا ادهم ارجوك خلينا نتكلم مره واحده .... لو سمحت
ادهم مسح على وشو بخنقه وتعب وقال.... طيب اتفضلي نتكلم جوه
ميرا قالت بسرعه.... لا فيه كافيه قريب حلوه قوي تعالي نقعد فيه علشان ناخد راحتنا
ادهم هز راسو بالموافقه وقال....تمام ... بس بسرعه علشان انا متاخر اصلا
ميرا ابتسمت بحماس وسعاده وطلعو هما الاثنين في العربيه
عند سليم كان في الشركه بيكلم طه وقال بجديه .. تغطس وتقب وتعرفلي مين اللي كان بيساعد مشاعر ومين كتبلها الولد ....عايز كل اخبارها من لما اختفت لحد ما لقناها فاهم
طه قال بسرعه...تحت امرك
سليم قال وهو بيخلص الورق اللي قدامه...ها قولي خدت سلفه ليه
طه قال بتوتر...اصل يعني ...
وشاور بايده على بطنه علامة قوس
سليم بصلو بسخريه وقال..ايه ده عندك انتفاخ
طه قال بسرعه..لا ياباشا ... حامل
سليم قال بتريقه..ايه ده بجد.... طب جيت الشغل ليه مش كنت ترتاح الفتره دي
طه قال بسرعه...لاياباشا مش انا... دي المدام..حامل هيجيلنا سليم صغير
سليم ضحك بخفه وقال...طيب ربنا يقومها بالسلامه ياسيدي..وبطل هطل ولما تحتاج فلوس تيجي تقولي وتاخد اللي عايزه كلو ....بلاش شغل الرسميات ده
طه قال بحرج...مهو الواحد محرج منك ياباشا ....خيرك مغرقنا
سليم قال بسخريتو المعتاده..معلش تعالى على نفسك واشتريلك عوامه...يلا خد الورق ده خلص وعدي على الخزنه خد اللي تحتاجه
طه ابتسم بامتنان وقال...ربنا يخليك لينا
ولسه هيخرج افتكر حاجه ورجع وقال بتوتر...اه صحيح حازم بيه بره
سليم نفخ بضيق وقال. ... خليه يدخل
طه خرج وسليم ابتسم بسخريه وحزن.... اللي قاله طه فكره بوقت ما عرف ان مشاعر حامل ...كان اسعد ايام حياته ...فكر وخطط ورتب ازاي هيوثق كل دقيقه من حملها.... ويعيش مع ابنه كل لحظه حتى قبل ولادته..... بس كل ده اتبخر فجأه في نفس الاسبوع اللي عرف فيه بحملها صحي ملقهاش
فاق من شروده على دخول راجل في ال 50 سلم عليه بخنقه وقال ...مبروك رجوع المدام..و مبروك عليك البيبي كمان
سليم ابتسم بسخريه وقال... الله يبارك فيك في حازم بيه... لو جاي علشان الموضوع ده فانا وضحت لبنت حضرتك اللي حصل ...
بس حازم قاطعه وقال بمكر ...لا انا مش جايه علشان الموضوع ده انا جاي اراجع الاوراق والحسابات واشوف شركتي.. هو انا مش ليا النسبه الاكبر هنا في الشركه ولا ايه ...ولا علشان انا سايبك تتصرف زي ما انت عايز براحتك وبقول نسيبي وجوز بنتي وما تفرقش يبقى ما ليش الحق اجي افتش
سليم ضحك وقال... اكيد لك الحق... وكل الحق ...حالا نخلي الشباب يجيبوا لك كل الاوراق ....ولو اني شايف ان الكلام ده ما لوش لزوم بينا لان كلو واحد فاهم قصد التاني كويس
حازم قال بسرعه .......عليك نور كل واحد فاهم التاني كوبس.....والكلام اللي انت قولتو لغاده ما يدخلش ذمتي بمليم .....كل الدنيا عارفه حضرتك كنت بتحب مراتك القديمه ازاي ما توهمنيش انك هتقعد معاها في بيت واحد بس علشان ابنك ومش هيبقى في بينكم اي حاجه تانيه
سليم رجع على الكرسي لورا وابتسم بسخريه وقال.... وافرض كان فيه..... ايه المانع ان الواحد يبقى متجوز اتنين او ثلاثه مدام هيعدل بينهم وهيبقى قد المسؤوليه ايه المشكله
حازم ابتسم بسخريه وقال.... المشكله انه ما هيبقاش في اي عدل ....متحاولش تفهمني انك هتعامل غاده بنتي زي ما بيتعمل مراتك الولى .... وهفترض ان كلامك صح ايه اللي يجبر بنتي تتحمل واحد متجوز قبل كده ومخلف اديني سبب واحد
سليم ابتسم وقال بثقه...بنتك هتتجوز سليم النمس...... السبب ده مش كفايه
حازم ضحك وواقف قفل بدلته وقال بجديه....هديلك اخر فرصه يا ابن النمس....و ما تنساش ان كروتك الصفرا خلصت معايا..... هسيب الجوازه تتم علشان بنتي مصره عليها لانها للاسف بتحبك...... بس مش محتاج اقول لك لو اتاذت منها شعره واحده في الجوازه دي انا هعمل ايه
سليم كتم غيظه بالعافيه وقال..... ما تقلقش يا حازم باشا ان شاء الله بنتك هتبقى مرتاحه.... انا ومشاعر ما بقاش في بينا اي حاجه.... وبنتك هتكون الاولى والاخيره حتى لو كنت متجوز 10 غيرها
حازم ابتسم بسخريه وقال .....هنشوف ....الايام هتكشف كل حاجه
قال كده ومشي و سليم دفع كوبايه القهوه من قدامه وقعها على الارض كسرها بغضب شديد وغيظ من تهديداته الواضحه اللي ما قدرش يرد عليها
عند مشاعر كانت رايحه جايه في الاوضه بغضب والباب خبط جريت فتحت وكان خالد
حضنته وقالت بسرعه ودموع .....وحشتني يا حبيبي.... وحشتني قوي
خالد بقى يحضنها بقوه وقال... انتي وحشتيني اكتر يا اغلى اخت في الدنيا
مشاعر ابتسمت و لسه هتبعد من بين ايديه ضمها بقوه اكبر وقال ......خليكي شويه وحشاني قوي ما تبعديش لسه مشبعتش منك
مشاعر ضحكه وفضلت حضناه شويه وبعد كده بعدت بالعافيه وقالت ....يا ابني خلاص كفايه..... هتحضني طول اليوم
خالد قال بابتسامه...و فيها ايه مش اختي ووحشاني...بس انا زعلان منك جدا معقوله تعملي فيا كده.... تمشي من غير حتى ما اعرف انتي فين... هنت عليك يا مشاعر
مشاعر ابتسمت وقالت... مش انا بعتلك طمنتك عليا
خالد قال.....ايوه.... بس ما رضيوش يقولوا لي مكانك فين
مشاعر ابتسمت وقالت....معلش ياحبيبي حقك عليا...كنت متوقعه هقدر ارتاح من وجع القلب ده...عموما اديني كويسه قدامك اهو
وجابت ابنها وقالت بسعاده..... شوف يا حبيبي ده خالك حبيبك ولسه هتحطه من بين ايديه خالد بعد وقال بضيق .....جميل ما شاء الله ....ربنا يخليه لك
مشاعر استغربته وقالت....خالد يا حبيبي اختلافك وزعلك مع سليم حاجه وابني حاجه تانيه..... ده ابن اختك علشان خاطري ما تدخلوش في زعلك منه.... انا كمان زعلانه من سليم بس نادر ابني بره الحسابات دي
خالد ابتسم وقال.... يا حبيبتي ابدا مش زعلان .....تعالي اقعدي جنبي طمنيني عليكي انتي وحشاني قوي
مشاعر ابتسمت وقالت.... انت اكثر ....ابدا كنت قاعده في امبابه وكانت الدنيا تمام بشتغل في محل هدوم وفيه واحده جارتنا كانت طيبه قوي ابنها كان شغال معايا في نفس المحله وكان يوصلني وكان انسان كويس زيك بالظبط وهي كانت تساعدني حتى لما جيه معاد ولادتي وقفت معايا وساعدتني ...لحد ما كل حاجه اتقلبت لما قدر يوصل لي وزي ما انت شايف مش عارفه ايه اللي هيحصل
خالد قال بسرعه.... انتي لازم تطلقي منه
مشاعر اتنهدت وقالت.... ده اللي بحاول اعمله ....بس مش راضي يسيبني في حالي
خالد قال بسرعه .....حبييتي هو ايه السبب اللي خلاكي زعلتي منه وسيبتيلو البيت.... انا اخوكي لو ما كنتيش تحكي لي هتحكي لمين
مشاعر اتنهدت بحزن شديد وقالت....معلش سيبني دلوقت ياخالد... لما ابقى قادره اتكلم اكيد هحكي لك انت اول واحد
خالد اتنهد وقال.....وانا هستناك يا حبيبتي..... طيب كنتي قولتي لي انك عايزاني..خير
مشاعر ابتسمت بخبث وقالت ....فعلا عايزه منك خدمه محدش هيعرف يعملها غيرك انت وبس.... ركز معايا وترطق لي ودانك كويس
عند ادهم كان قاعد ما ميرا على الكافيه وطلبلها عصير بدون سكر لان نسبه السكر عندها اوقات مش بتبقى مظبوطه... ودايما بتشربوا كده
ميرا ابتسمت وقالت....لسه فاكر اني بشرب العصير من غير سكر
ادعم اتنهد وقال..... عادي يعني ما عنديش زهايمر لسه .....كنت عايزه تقولي ايه معلش مستعجل
ميرا اتنهدت وقالت..... عايزه اقول اني لسه بحبك ...وما عرفتش احب غيرك....ارجوك يا ادهم خلينا ندي نفسنا فرصه....احنا اتسرعنا لما اتطلقنا
ادهم بصلها بدهشه وقال....اتسرعنا ايه...احنا متطلقين من تلت سنين يا ميرا ....مش امبارح يعني علشان تكلمني في فرص ....احنا متسرعناش.. ما تسرعناش ابدا ...احنا تسرعنا لما اتجوزنا .....كل افكارنا مش واحده و حياتنا مختلفه تماما....انتي كنتي طول اليوم في شغلك وبترجعي اخر الليل تسهري مع اصحابك...و طبعا كل ما اتكلم تقولي دول صحابي..اكيد مش هتحرمني منهم..وانا كنت بقول عدي معلش ما تزعلهاش واجي على نفسي مره واتنين وعشره ..ولا لاقي زوجه تفهمني ولا ست بيت تخلي بالها ليا ولا حتى فاضيه تديني من وقتك شويه ...وبردو كنت اعدي ...بس اللي عملتيه اخر مره ميتعداش ..انا ما اقبلهوش على نفسي ولا اي راجل عنده ذر دم يقبله على نفسه
بقلم...زهرة الربيع
ميرا قالت بضيق.... انت اللي كبرت الموضوع على فكره.... ما انا ممكن اعتبر انك بتشك فيا ...وكده يبقى الحق عليك.... قولتلك كنا عاملين حفله وسهرنا جامد وما حسيناش بنفسنا وكلنا نمنا ماكنتش لوحدي كان فيها بنات كتير صحابي
ادهم قال بسرعه .....بنات كتير وبس..لا كان فيها شباب كتير كمان.... صحابكم .... يعني انا اكون مستني حضرتك وعمال ارن عليك ومش عارف حضرتك اتأخرتي ليه ... وانت قاعده بتسهري وبتسكري.... وانا الف مره قلت لك ان ده حرام وما ينفعش معايا...... ورغم انك خبيتي عليا انك بتشربي الزفت ده من قبل ما نتجوز لكن سكت علشان وعدتيني انك هتبطليه....و بعد كل ده الاقي حضرتك نايمه لي في وسط رجاله كلهم سكرانين علشان سهرتو جامد ومحستوش بنفسكم....لا مقدرش.... الطريقه دي ما تنفعنيش مش شبه حياتي ....مش شبه اللي اتربيت عليه ....اسف ما اقدرش استحملها ...وانا ما طلقتكيش من الاول للاخر قلت لك تختاري بين الحياه دي وبين جوازنا.... وانتي قلت انك ما تقدريش تسيبي الشله بتاعتك.... خلاص مش شلتك معاكي دلوقت زعلانه ليه
ميرا قالت بسرعه ودموع ...طيب ..طيب خلينا نرجع وهوعدك مش هكلمهم تاني
ادهم بصلها بدهشه وقال ....هو الجواز والطلاق حاجه سهله كده عندك ...متاثرتيش باللي حصل ...اللي اتكسر بينا ميتصلحش لمجرد اني ارجعلك ....اللي حسيت بيه لما شفتك في الشقه هناك وانتم على الارض فوق بعضكم شباب على بنات مش هتفهميه مش هتحسيه ..شعور صعب..قرف واشمئزاز ...مش قادر انسى...ده انتي مشيتي معايا وانتي مش حاسه بالدنيا من كتر السكر .... المنظر مش هيتمحي من خيالي بالسهوله دي ولا هقدر انسى لما قولتي لي اني متخلف ورجعي وشكاك ولا كمان هنسى انك فضلتي صحابك وحياتك على جوازنا
ميرا قالت بضيق ....انت مش شايف انك اديت الموضوع اكبر من حجمه ...احنا كلنا متعودين نسهر وننام على البيسين كده كلنا مكنتش لوحدي ... ومكناش فوق بعض ولا قريبين كنا نايمين على الارض عادي الفاظك مش لطيفه على فكره
ادهم بصلها بدهشه وضحك بخفه وقال....هو كل اللي لفت نظرك في الموضوع ان الفاظي مش لطيفه ...بس كده...طيب عموما انا مكنتش متوقع غير كده ..هقولك حاجه اخيره حاولي تشيليني من دماغك ...صدقيني اسهل بكتير من اني انسى اللي حصل
قال كده ومشي وهي بقت تزعق وتقول..ادهم..ادهم استنى هنا لسه مكملناش كلامنا..ادهم ...طب مش هنساك يا ادهم انت جوزي مش هنساك سامع
ادهم كان سامعها بس مردش خرج بسرعه وخنقه ولسه هيشغل عربيته اتصدم بشده لما شاف رحمه داخله مكان لتعليم الباليه للاطفال
ابتسم بدهشه وكان هيناديها بس خاف تعمل مشكله ...لقى نفسه تلقائيا بيروح وراها
دخل المكان وشافها مع بعض الاطفال الصغيرين وكانت بتعلمهم باليه وبترقص بخفه ورشاقه ومندمجه معاهم بارتياح شديد
فضل يبص عليها وعيونه بيلمعو باعجاب وسعاده لانو رجع شافها وبقى يقرب منها واحده واحده بتوهان
رحمه كانت مغمضه عنيه ومندمجه في الرقصه وهي بتلف اصتدمت بيه وكانت هتقع وهو تلقائيا سندها من وسطها
وكانت حركه غير موفقه نهائيا منو.... لا يلدغ المؤمن من جحر مرتين... بس بغبائه اتلدغ
رحمه اتسعه عيونها بشده لما شافته قدامها واتغيرت نظراتها من صدمه لغضب ما يتوصفش في ثواني
عند سليم كان راجع البيت هو وغاده اللي كانت مبسوطه جدا لانها هتشوف اوضتهم وهتختار لها الديكور على زوقها وفرحانه اكتر انه فضلها على مراته الاولى وقلها انها هتاخد اكبر اوضه في البيت
سليم اول ما دخلو نادى الخدامه وقال.... ها يا ابتسام...عملتي زي ما قلت لك
ابتسام بلعت ريقها بتوتر وقالت...هو..هو يعني
سليم قال بضيق...انجزي متهوهويش
ابتسام قالت بارتباك...الست مشاعر..احم ما رضيتش تطلع من الاوضه..و قالت ان حضرتك تاخد المدام على اوضه تانيه
سليم احتدت عنيه بغضب وحاول يهدى وقال بغيظ مكبوت ...هيه قالتلك كده
ابتسام كانت هترد بس قاطعتها والدته اللي كانت سمعاهم وهيه قاعده بتعمل مفرش تركو لان دي هوايتها المفضله و قالت بسرعه وخبث...مقالتش كده بالظبط يا سليم علشان ما نظلمهاش.... هي قالت كل واحد ياخد اوضه على قد مقامه وعروستك الجديده كتير عليها قوي الاوضه الصغيره
وبصت لغاده اللي اندهشت من كلامها وقالت .....ما تزعليش يا حبيبتي ده هي اللي قالت مش انا
سليم بص لوالدته بغيظ وقال ....ماما وبعدين
و بص لغاده وابتسم بهدوء وقال ....يلا علشان تشوفي اوضتك اللي قولتلك عليها
واخذها من ايدها وطلع
هدى قالت بقلق...يامصبتي شكلها ذادت قوي
وبصت لنادر وقالت ...نطلع نشوفهم ولا ايه انا خايفه على مشاعر
نادر ضحك وقال ....خافي على ابنك اولى
فوق عند مشاعر كانت قاعده في الاوضه وسليم فتح الباب فجاه ودخل هو وغاده من غير ما يخبط حتى
مشاعر اتفزعت ووقفت وهي بتبص له بذهول وغضب وهو ابتسم بسخريه وقال .....شوفي يا غاده دي هتبقى اوضتك ...انت هتهتمي بالديكور.... وانا ههتم بالنضافه اصلي بقالي يومين شامم للاوضه ريحه وحشه اوي...بطني قلبت منها
قال كلامه وهو بيبص على مشاعر بغضب وهيه اتصدمت جدا بكلامه وووووو
وسيطرت_المشاعر
السادس
بقلم_زهرة_الربيع
عايزه تفااااعل جباااار انتو قصرتو معايا في التفاعل شويه فرحتوني اول يوم وبعد كده التفاعل بقى ينزل شويه شويه يلا بقى راضوني حبيباتي بتفاعل حلو ومشاركات كتييير ..علشان اتشجع اكمل بشكل يومي ....اللي جاي ميتحكيش ياترى رد مشاعر هيكون ازاي وايه الخدمه اللي طلبتها من خالد ..ورحمه هتعمل ايه مع ادهم وطبعا متنسوش تقولولي رأيكم في مواجهة ميرا وادهم ومين فيهم غلطان من وجهة نظركم ...انطلقووووو🏃♀️🏃♀️🏃♀️
لاتلهكم القراءه عن الصلاه وذكر الله والصلاة والسلام على رسول الله صلى الله عليه وسلم
❤️🌺🌹💙❤️🌺🌹💙❤️🌺🌹💙❤️🌺🌹💙❤️🌺🌹💙❤️🌺
تعليقات
إرسال تعليق