رواية خيانة الوعد الفصل الخامس والسادس بقلم الكاتبه داليا منصور الفرجاني حصريه وجديده على مدونة النجم المتوهج للروايات والمعلومات
رواية خيانة الوعد الفصل الخامس والسادس بقلم الكاتبه داليا منصور الفرجاني حصريه وجديده على مدونة النجم المتوهج للروايات والمعلومات
![]() |
رواية خيانة الوعد الفصل الخامس والسادس بقلم الكاتبه داليا منصور الفرجاني حصريه وجديده على مدونة النجم المتوهج للروايات والمعلومات
سامر بتوضيح:
- فاكر البنت اللي كنا هنسجنها..
سيف بتفكير:
- اه اللي من الصعيديه دي.
سامر:
- ايوه هي دي طلعت بنت عمي وهي مرات اخويا من الأب الطايش ده..
سيف بتريقة:
- بقى البنت السكرة دي تتجوز اخوك اللي ملهوش مستقبل صعبت عليا والله..
سامر بتريقة:
- وخد الكبيرة ابويا بيقول أخويا اللي هرب ليلة حنته وخلى سيرت بنت عمه على كل لسان واللي يسوى واللي ميسواش اتكلم عليها..
سيف بصدمة:
- كمان هو اللي سابها طب أنا لو مكانه لكنت سجدت وحمدت ربنا على النعمة مش رفصتها برجلي ايه الغباء ده..
أم سامر بحب:
- سامر سيف انتوا جيتوا امتى يا ولاد..
سامر قام باس على اديها وهو بيقول:
- أنا هنا يا ست الكل من ساعة بس محبناش نصحيكي وسبناكي نايمة علشان دواكي لم بتخديه بينيمك..
صابرين بحب:
- ربنا يراضي قلوبكم يا ولادي يارب هقوم احضرلكم الأكل..
بس قالت بهزار:
- امتى بقى تيجي مرات ابني وتشيل عني الصراحة هشيلها في عيوني مش في قلبي...
سامر مش عارف ليه افتكر جميلة في الحظة دي وسرح فجأة..
سيف بهزار:
- جرى ايه يا سامر هي السنارة غمزت والا ايه..
سامر فاق وهو بيقول:
- امشي من جنبي يا فصيل..
عند جميلة كانت قاعدة في السكن وزهقانة قررت تنزل شوية لبست وخرجت..
جميلة وهي قاعدة في مكان لوحدها وبتقول:
- ايه اللي بشوفه ده البنت ماسكة الشاب ومفيش زرة إحراج واصل بقى دي تربية البندر..
سمعت حد بيقول وراها:
-تربيتك فخر ليكي غير الكل..
جميلة باستغراب:
- سيادة الظابط سامر كيفك وليه أنت هنيه..
سامر وهو بيبصلها بشعور غريب جواه بس افتكر انها مرات صالح اخوه سكت وقال:
- مفيش كان عندي قضية ولسة راجع منها قولت اقعد على هنا شوية وبعدين اروح..
- اتفضل اقعد يا استاذ سامر..
سامر:
- أحم بلاش استاذ دي أنا اسمي سامر بس..
جميلة:
- حاضر..
قعد سامر جنبها وبداء يتكلم معاها وهي كانت بتحكيلة عن حجات بتحصل معاها في الجامعة بس كانوا مش شايفين اللي وراهم..
صالح من وراهم شافهم:
- بقى أنت يا سامر عاوز تاخد مني البنت اللي اعجبت بيها وهي كمان عملالي فيها الخضرة الشريفة..
سامر عرض على جميلة يوصلها وجميلة وافقت.
...
في بيت صالح كان رايح جاي ومخنوق من الدنيا كلها ومش عارف يعمل ايه بقر ترفضه هو وتعجب بأخوه هو بيكره سامر جداً..
صالح بعصبية:
- أنا هعرفك أزاي تاخد مني حاجة مش من حقك..
... ورن على ابوه..
صالح: الو..
عبد الجليل بعصبية:
- اخيرا افتكرت أن ليك أهل ورنيت عليهم..
صالح بلا مبالاة:
- رايد قسيمة الجواز بتاعتي أنا وجميلة يابوي..
عبد الجليل بفرحة جواه وفكر أبنه رجع لعقلة وصوابه..
- بكرة عتكون عنديك ياولدي بس عامل بنت عمك زين..
صالح استغرب وسأله:
- إزاي هي بنت عمي هنيه والا أيه يابوي..
عبد الجليل:
- سافرت علشات تكمل علامها من بعد مكسرتها يا ولدي اللي عملته وياها كان واعر قوي وعلشان ابوها يخرجها من اللي حضرتك عملته وافق انها تروح القاهرة عند خالها..
صالح قفل مع أبوه وهو مش مستوعب وبيقول:
- بقى بنت عمي هنا احلوت كدا هبعتلها قسيمة الطلاق واخلي بالي من جميلتي وبس..
... عند مرات أبو جميلة كانت واقفة بكل جبروت وهي بتقول لبنتها:
- خلاص هانت ابوكي راح وعيخلص عليها وهنرتاح من بنت هنية دي للأبد..
أميرة بفرحة:
- الحديت ده صوح ياما أنا الفرحة مش سيعاني واصل أول خبر أسمعة وينعش قلبي من الول..
سميرة بكره:
- اصبري لعل الصبر خير يابتي...
.... في بيت عم جميلة كان عبد الجليل بينادي وهو مبسوط جدا...
- حفيظة روحتي فين يا ولية..
حفيظة باستغراب:
- في أيه يا راجل عمال اتنادي بصوت عالي كده قول وغوشتني..
عبد الجليل بفرحة:
- الحلم اتحقق يا حفيظة وأخيراً صالح رجع لعقله وهيرجع اهنيه ويا مرته..
حفيظة بصدمة من كلام عبد الجليل وبعديها عد الجليل قال:
- انا عروح علشان اقول الخبر ده لخوي جايز يسامحني وعلشان نعملهم الفرح من أكبر الأفراح في البلد كلياته..
وخرج مبسوط وحفيظة رنت على ابنها بعصبية صالح شاف أمه بترن عليه استغرب وهو بيرد عليها..
- الو ياما اخبارك كيف..
حفيظة بعصبية:
- اخبارك منيلة بستين نيلة يا ولدي بقى رايح توافق على قرار ابوك اياك شايفني هابله عتطحك عليا يابن عبد الجليل..
صالح بصدمة:
- ايه اللي عتقوليه ده ياما من أنا قولت ميتا أني عرجع لبنت عمي الشوم دي..
حفيظة بزعيق:
- اضحك عليا ياولدي وكل بعقلي حلاوة فاكرني عصدك الحديت الماسخ بتاعك دي ابوك عامل ليلة ليك ولبنت هنية عمري محسامحك ياولد بطني لو عملتها وحرقت قلبي..
صالح بهدوء:
- ياما أنا كيف هرجعلها أنا طالب القسيمة علشان اطلق بنت عمي لأني بحب واحدة هنيه جميلة قوي ياما وغير أن اسمها جميلة ..
حفيظة بعصبية:
- قطع الأسم يابني أنا بكره الأسم ده..
صالح باستغراب:
- كيف عتكرهي الأسم يامه هي عملتلك حاجة أمال..
حفيظة:
- مانت لو عيل زين كنت عرفت أسم بنت عمك جميلة بس حضرتك كنت والا شاغل بالك، اسيبك يابن بطني ياريت حديتك ده تنفزه ومتحرقش قلبي واصل..
قفل صالح مع أمه وهو مستغرب وبيقول:
- ازاي اسم بنت عمي جميلة لم كنا صغار كنت بناديها جمر مش جميلة، ماعلينا المهم هطلقها وخلاص...
...... عند جميلة سامر وصلها بعربيته....
جميلة بخجل:
- انا بتشكرك يا سامر بيه قوي على خدمتك دي..
سامر بحب بس أخفاه:
- تاني سامر بيه مش قولتلك سامر وبس يا جميلة على العموم الوقت اتأخر انزلي وانا هفضل هنا لغاية لم تطلعي وتطمنيني عليكي..
جميلة فرحت جواها بأهتمام سامر الوحيد اللي حست معاه بأمان رغم وجود اللي حوليها بس قلبها اول مشافها دق جامد..
جميلة:
- حاضر خالي بالك من نفسك..
ونزلت جميلة وسامر ساعتها افتكر كلام أبوه فقرر يسأل جميلة عن الكلام ده وبالمرة يقولها انه أبن عمه..
- جميلة..
جميلة بصت على سامر:
- نعم يا يا سامر ايه اللي رايد تقوله علشان توقفني كده..
سامر بتوتر:
- بصي كنت عاوز اقولك حاجه هي أني..
وفجأة سمعت صوت بيخليها تخاف من العالم كله..
كامل:
- أنا سيبتك تتعلمي وأنتي دايرة تتسرمحي هنيه بقى ده حديت يابنت كامل..
جميلة بخوف:
- بوي كيفك وجيت إزاي هنيه وليه جيت في حاجه مهمه اياك..
كامل بغضب:
- اجيت لخلص عاري بيدي واقولك اللي عتفكري فيه مش هيكمل واصل يا بتي يانا يا اللي بتفكري فيه..
ورفع في وشها المسدس بعدها سامر عن طريق عمه وهو بيقول..
- اهدى كده ياعمي وهفهمك كل حاجه..
كامل بعصبية:
- عمري مهدا غير وانا شارب من دمها الخاينة بقى جاية القاهرة علشان تتسرمحي مش تتعلمي...
وكامل محسش بنفسه غير لم الرصاصة طلعت من المسدس وجميلة بتصرخ وتقول...
- سامرررر لاااااء...
عند صالح بعد مـ أسم جميلة بنت عمه طلع نفس أسم جميلة بعدها رن على أبوه تاني علشان يجبلة صورتها وبعد دقايق...
- يلهوي بقى جميلة بنت عمي هي هي جميلة اللي حبيتها؟؟؟!..
#استوووووب...
ياترى ايه اللي هيحصل مع جميلة وهل سامر فعلاً هيموت وصالح هيعمل ايه مع جميلة مراته هيرجعلها والا هيفضل على رأيه ويطلقها..؟؟!
بتمني تكون الرواية عجبتكم وانا مبسوطة من التفاعل بتاعكم وبأذن الله لو التفاعل حلو هينزل السادس علطول
الفصل السادس
#الهدية_للنهاردة_محتاجة_الفصل_ده_يكسر_الدنيا_بينا_بقى_يا_جماعة.....
- سامر؟؟!
المسدس كان مفهوش طلق ولم ضرب الطلقة جت على الفاضي راح كامل في اتجاه سامر وهو متعصب..
- ايه اللي عملته ده لو كان المسدس فيه رصاص كنت اتبليت ببلوة اياك..
سامر بهدوء:
- صدقني يا عمي انا مليش دعوة أنا جيت اوصلها بس لأنها كانت لوحدها مش أكتر..
كامل كان لسه هيتكلم بس اتفاجأ بالتليفون بيرن وكان اخوه..
كامل:
- الو ياخوي كيفك..
عبد الجليل بفرحة:
- اخوي عندي خبر بمليون اجنيه صالح ولدي قرر يرجع لبنت عمه وميسبهاش واصل..
كامل بفرحة:
- انت عتتكلم جد ياخوي..
عبد الجلبل:
- اه ياخوي طلب مني قسيمة الجواز وبعدها طلب يشوف بنت عمه فبعتله صورتها..
كامل:
- بس يا خوي أنا لازم نأدبه علشان ميكررهاش تاني واصل..
وبعدها كامل قفل مع اخوه وهو بيبص لبنته وبيقول:
- اللي عملتيه هتتعاقبي بأنك هترجعي لولد أخوي ومسمعش منك صوت واصل..
سامر اتكلم:
- بس يا عمي في سوء تفاهم أنا وجميلة صدقني مفيش حاجه بينا..
كامل بتفكير:
- امال سابت بيت خالها ليه عاد..
جميلة بحزن:
- سمعت مرت خالي وهي عتتكلم عن أمي وأنا مستحملتش أكون حمل على حد خدت بعضي وجيت اهنيه في سكن مع زمايلي في الجامعة..
كامل حس بزعل وهو بيقول:
- سامحيني يا بنتي أنا مصدقتكيش وسمعت كلام الناس وجيت لهنيه علشان ائذيكي سامحيني يابنتي...
سامر قاطعهم وهو بيقول:*
- بس إزاي يا عمي هتخلي بنتك ترجع لشخص ضحك عليها وبمشاعرها كده هي بنتك لعبة للكل.
كامل حس من كلامه انه معاه حق بس قال:
- وانت كيف اعرفت أن أبن عمها عمل كده فيها هي حكتلك أياك..
سامر:*
- الصراحة ياعمي أنا اللي قالي ابويا هو اللي رن عليا أعرفك سامر عبد الجليل ابن اخوك..
كامل بصدمة:
- ايه اللي عتقوله ده انت اتخبلت أياك اخوي مين اللي يبقى ابوك..
سامر بهدوء: *
- صدقني ياعمي اخوك اتجوز أمي من ٣٠ سنة من ورى أهله ومحدش كان يعرف الموضوع ده أبداً..
««فلاش بااك»»
عبد الجليل:
- ها قولتي أيه يا زينة البنات كلاتها..
صابرين بكسوف:*
- بس يا عبده الكل معارض جوازك من القاهرة ي هتتجوزني..
عبد الجليل:
- ماحنا هنتجوز ومعنقولش لحد واصل في البلد عندي الكل اللي اهنيه هيعرفوا وبس..
صابرين برعب:*
- ايه اللي بتقوله ده يا عبده بقى عاوزني اتجوز في السر يرضيك ده..
عبد الجليل:
- ي مصر على جوازي من حفيظة بنت عمي وانا رايدك انتي وبس..
صابرين بحزن:*
- بقى ده يبقى مصيري اتجوز في السر والا حد يعلم بيا..
عبد الجليل بحب:
- صدقيني هعملك اهنيه اكبر فرح يحكاكى بيه القاهرة كلياتها لكن في بلدي محدش يدرى بالموضوه ده...
وافقت صابرين لأنها بتحب عبد الجليل وبعد خمس سنين..
عبد الجليل:
- سامحيني يأم سامر مقدرتش اتحكم في أهلي واصل وجوزوني غصب عني لأنها بنت عمي ولازم اتجوزها علشان اخوي مكنش رايد يتجوز غير البنت اللي بيحبها..
صابرين بقهر:*
- طب وأبنك هتعمل ايه عاد..
عبد الجليل نزل راسه وهو بيقول:
- بنت عمي جابتلي صالح هي كمان وعندينا في العيلة لو اتجوزت بنت عمك مهتتجوزش حد تاني بعديها..
صابرين بصدمة:*
- طب هتعمل ايه فيا أنا وابنك هترمينا صح..
عبد الجليل:
- ابني مهسبهوش واصل أما انتي مش هقدر افضل معلقك فيا كده لأني هعيش حياتي ويا بنت عمي انتي كمان عيشي حياتك يابنت الناس..
صابرين وهي بتبكي وتقول:*
- قصدك ايه يا عبد الجليل.
عبد الجليل:
- قصدي أنك طالق يا صابرين طالق بالتلاته..
ونزل راسه وخرج من الشقة وسامر كان واقف وسمع كل حاجه حصلت ومن يومها كره ابوه جداً...
««باااك»»
سامر بحزن:*
- بس ده كل اللي حصل وبعدها بسنة ماما اتجوزت من شخص كويس جداً وكان معاه ولد اللي هو سيف اخويا دلوقت واهتم بيا وبتعليمي واخوك كان كل فترة يجي علشان يشوفني مكنتش بقبل اشوفه بس لم كلمني من يومين علشان ابنه انا وافقت علشان جميلة شوفت فيا امي الغلبانة..
كامل بصدمة:
- بقى اخوي يطلع منه كل ده عاد عار عليك يا عبد الجليل ترمي لحمك ودمك للغريب وكل ده ليه علشان حفيظة..
سامر بحزن:*
- صدقني يا عمي انا خفت عليها وكنت بتمنى جميلة تطلع قوية وهي اللي تبعد عن ابن اخوك ومتدبسش في الموضوع علشان ابن اخوك ميستاهلهاش..
كامل بص لبنته وهو بيقول:
- اتحملتي ياما قوي يابنتي سامحيني..
جميلة مسحت دموعها وهي بتقول:
- مسامحاك يا بوي مسمحاك..
سامر بابسامة:*
- اشوفك بخير ياعمي..
وكان لسه هيمشي بس كامل مسك اديه....
.... عند حفيظ....
كانت قاعدة في اوضتها وبتقول :
- على أخر الزمن ابني يتجوز بنت هنية بس على جثتي تدخل بيتي يانا يا أنتي يا جميلة..
عند صالح كانت واقف مصدوم من اللي شافه وكمان لم أتأكد أن جميلة هي نفسها بنت عمه قال بفرحة...
- بنت عمي ومراتي كمان يافرحة قلبي في الحظة دي..
زياد كان قاعد جنبه:
- انت اتهبلت يا صالح بتكلم نفسك..
صالح بفرحة:
- جميلة طلعت بنت وعمي ومراتي كمان يا زياد مراتي يعني اقدر اخليها غصب عنها تحبني..
زياد بصدمة:
- بقى جميلة اللي انت بتتكلم عليها دي طلعت مراتك أنت الصراحة مستغرب النصيب صدق اللي قال النصيب غلاب..
صالح بعصبية:
- قصدك ايه يا زياد اني مستاهلش جميلة والا ايه..
زياد بتريقة:
- جميلة مستحيل تسامحك وانا لو مكانها اول مشوف وشك كنت طلبت الطلاق والا قعدت معاك ثانية واحدة وبالذات بعد عملتك السودة..
صالح بعد مفتكر اللي عمله وأن امه مش عوزاها:
- يواقعة مربربة كيف هقنع امي باللي في دماغي دي حافة عليا لو جميلة تدخل بيتها لتقول لأبيا كل حاجه..
زياد بهزار:
- استلقى وعدك بقى ده عقاب اللي يكسر بنات النلس مبالك دي بنت عمك وسمعتها من سمعتك..
صالح بتفكير: امي بتكره جميلة بس بتحبني ولو جبتلها سيرة عن سامر اخويا وانه معجب بجميلة هتوافق على جميلة من غير كلمة لانها بتكرة سامر اكتر من جميلة نفسها..
..... عند عبد الجليل...
كان قاعد وهو بيفتكر اللي حصل وبيقول:
- غصب عني ياولدي خوفت عليك وعليها وهي واعرة قوي لو كنت اعترفت بيكم قدام العيلة مكنتش هتسيبكم واصل...
ونزلت دمعة من عنيه فجأة شاف حد بيقول:
- ايه عتحنلها اياك للدرجة دي كانت واخدة قلبك وعقلك..
عبد الجليل بكره:
- سبيني في حالي اياك مش قادر ابص في خلقتك واصل همي بعيد من اهنيه...
꧁داليا منصور الفرجاني ꧂
حفيظة بخبث:
- زي مبعدت صابرين وولدها هبعد بنت اخوك عن ابني مش هسمح أن بنت هنية تاخد ولدي مني زي محصل مع امها..
عبد الجليل بكره:
- انتي ايه قلبك ده فيه ايه مكانه حجر بدل القلب اصل مستحيل شخص يكون بالجبرود ده..
ضحكت حفيظة وهي بتقول:
- قلبي جواته نار قايدة والنار ده معتنطفيش واصل غير لم تحرق اللي حوليها وتاخد الأخضر باليابس يا ولد عمي..
عبد الجليل:
- وبنت اخوي عملتلك ايه عاد البنت والا ليها علاقة بيكي أصلاً..
حفيظة بكره:
- هي معملتش بس امها عملت وزي ماخوك رفضني قدام العيلة كلياتها أنا هخلي ابني يرفضها قدام الدنيا كلياتها العين بالعين والباقي اظلم....
عبد الجليل بصدمة:
- انتي؟؟!
ياترى ايه اللي هيحصل مع جميلة هتعمل ايه وهل سامر هيحب جميلة والا ده كلام وياترى حفيظة هتعمل ايه...
تابعوووووووني
رواية الطفله والوحش كامله من هنا
رواية جحيم الغيره كامله من هنا
رواية مابين الضلوع كامله من هنا
رواية سيطرة ناعمه كامله من هنا
رواية يتيمه في قبضة صعيدي كامله من هنا
الروايات الكامله والحصريه بدون لينكات من هنا
إللي خلص القراءه يدخل هيلاقي كل الروايات اللي بيدور عليها من هنا 👇 ❤️ 👇
❤️🌺🌹❤️🌺❤️🌹❤️🌺🌹❤️🌺🌹❤️🌺🌹❤️🌺🌹🛺🛺🛺🛺🛺
الصفحه الرئيسيه للروايات الجديده من هنا
جميع الروايات الحصريه والكامله من هنا
انضموا معنا علي قناتنا بها جميع الروايات على تليجرام من هنا
❤️🌺🌹❤️🌺❤️🌹❤️🌺🌹❤️🌺🌹❤️🌺🌹❤️🌺🌹🛺🛺🛺🛺🛺
تعليقات
إرسال تعليق