رواية جبروت المهداوي الفصل الثالث بقلم الكاتبه داليا منصور الفرجاني حصريه وجديده على مدونة النجم المتوهج للروايات والمعلومات
![]() |
رواية جبروت المهداوي الفصل الثالث بقلم الكاتبه داليا منصور الفرجاني حصريه وجديده على مدونة النجم المتوهج للروايات والمعلومات
افنان قامت مخضوضه من الحلم :
- ايه الحلم العفش ده ومين الطفلة اللي كانت بتبكي قوي كده ومسن اللي سابها..
قامت من النوم وخرجت من الاوضة وكانت مشغولة بالحلم ومخدتش بالها وخبطت في الحاج مهداوي
- في ايه يا بتي مالك اكده..
افنان بقلق:
- مخبرش يا بوي شوفت منام غريب قوي..
الحاج مهداوي باستغراب:
- شوفتي ايه يابتي قولي قلبي قلق..
افنان بخوف حكتله الحلم الحاج مهداوي باستغراب:
- وكيف تحلمي بطفلة يا بتي انتي لساتك اصغيرة قوي علشان تحلمي بالطفلة الصغيرة كده روحي يابتي شوفي رايحة فين وبلاش تفكري عاد بأي حاجه..
افنان هزت راسها بس كان بالها مشغول بالطفلة اللي شافتها...
الحاج مهداوي بعد مـ افنان مشت كلم ايهاب وهو قلقان وبيقول:
-ايه يا ولدي مرتك وبتك فيهم حاجة امال...
ايهاب في التليفون ببكاء:
- مش عارف اقولك ايه يابا مراتي بين الحياة والموت...
الحاج مهداوي باستغراب وخوف:
- ايه اللي عتقوله ده كيف مرت ابني تعبانة ومتقولش ليا ايه معتش رايد ابوك جنبك يا ايهاب للدرجة دي معتقوليش يا ولدي..
ايهاب بحزن:
- انا اسف يابا بس من الهم مقدرش اتكلم..
الحاج مهداوي:
- انا هاجي يا ولدي عندك علشان اطمن على مرتك وبتك مقدرش اقعد اهنيه وقلبي قلقانوعليك يا ولدي..
وقفل الخط وجهز عبد الجليل نفسه علشان يروح لأبنه ومرات ابنه...
... عند ايهاب بعد موصل البيت ولقى البنت مع الممرضة وبتبكي جامد ايهام خد البنت منها وهو بيقول:
- شكرا انا نسيتها بسبب خوفي على نرمين مقدرتش افتكرها..
الممرضة بابتسامة:
- العفو يا ايهاب بيه دا واجبي وأنا واخدة فلوس على كدا..
... عند اهل افنان....
كانت مرات ابوها قاعدة ومشغلة النرجيلة وجوزها قاعد جنبها وهو بيقول:
- وديتي البت فين يا سنية..
سنية بخبث:
- مش قولتلك البت خلاص معتش عايشة بالعالم ده ماتت بتك كيف ولدي بالظبط..
جابر بخوف:
- انتي قولتيلي انك معتأزيهاش واصل يا سنية..
سنية بكره:
- الكلام ده قبل بتك متأزي ولدي دلوقيت أنا اللي هتحكم وبس..
جابر سابها ومشى بحزن وكان في بنت صغيرة واقفة وبتبص على امها بخوف:
- تعالي يا ضي عيون امك اهنيه..
ريم بحب:
- ما ما أنا مبسوطة قوي أن افنان مش هتبقى موجودة معانا تاني انا بكرها..
سنية بكره:
- انا مهدخلش اللي كانت السبب في موت ابني لبيتي تاني واصل..
... عند ايهاب كان قاعد في المستشفى مع بنته وفجأة سمع صوت حد وراه..
- ولدي كيفك وكيف مرتك يا ايهاب يا ولدي..
ايهاب بحزن:
- في العناية يا بوي الدكاترة بيقولوا انها في المرحلة الأخيرة ..
الحاج مهداوي بحزن:
- مرتك هتقوم يا ولدي ومهيحصلهاش حاجة واصل..
ايهاب بحزن:
- يارب يا بوي لان قلبي واكلني عليها قوي ومقدرش اشوفها كده...
بعد ساعات الدكاترة خرحوا وهما بيقولوا:
- الحمد لله الطفلة مفهاش حاجه خالص وسليمة بس حاولوا تبعدوها عن هنا علشان ممكن تلقط اي مرض من المستشفى..
ايهاب بخوف:
- هروح بيها فين بس دلوقت الطفلة لسة صعيرة خالص مش هقدر اسيبها لوحدها في البيت..
الحاج مهداوي وهو بياخد منه الطفلة وبيقول:
- بسم الله ماشاء الله بتك قمر شبهك يا ولدي انا راجع الصعيد دلوقيت يا ولدي وهودي الطفلة عندي في القصر الحريم واجيب الرجالة واجي علشان لو احتاجت حاجة مني يا ولدي..
ايهاب مكنش واعي خالص هز براسه وقعد والحاج مهداوي خد الطفلة وراح بيها الصعيد تاني يوم..
.... في الصعيد عند افنان كانت قاعدة بعد مساعدة الخالة ريحانة في المطبخ فجأة شافت الحاج مهداوي داخل من البوابة جريت عليه وهي بتقول..
- ابوي كيفك كنت فين كل ده بقالك يوم كامل مشوفتكش خالص ..
الحاج مهداوي بتعب:
- هقولك كل حاجه بعدين..
بس فجأة افنان شافت الطفلة بتبكي بين ادين الحاج مهداوي بصت عليها بصدمة لانها كانت نفس الطفلة اللي شافتها في حلمها قالت باستغراب..
- حج مين دي يا بوي دي نفس اللي شفتها في منامي يا بوي ونفس ملامحها وكل حاجه...
الحاج مهداوي بحزن:
- امسكي يا بتي الطفلة مني لأني تعبت قوي..
افنان بمشاعر مفرطة مسكت الكفلة وقلبها بينبض واول مشالتها الطفلة بعد مكانت بتبكي ضحكت وحطت اديها على وشها بنفس الطريقه اللي شافتها في الحلم..
- تعرفي يا جميلة انتي أنا مبسوطة قوي اني شوفتك في الحقيقة يا قمر..
الحاج مهداوي بضحك:
- ضحكتيني يا بتي رغم انا مش قادر اقعد من الهم يا بتي..
افنان بعدم فهم:
- مش فاهمه يا بوي انا هاخد الطفلة وادخل نلعب سوى جوه يا بوي..
دخلت افنان بالطفلة وهي بتلاعبها والطفلة بتضحك بين اديها الخالة ريحانة بضحك.
- مين القمر دي يا فوفا يابتي...
افنان بفرحة:
- دي صديقتي الجديدة يا خاله قولي لخالتك ريحانة مرحب يا قمر..
ريحانة بضحك:
- البت لساتها صغيرة يا فوفا معتتكلمش..
افنان بحزن:
- كيف معتتكلمش بس أنا رايدة اتحدت وياها يا خالتي..
ريحانة بجب:
- لم تكبر هتبقوا اجمل اصدقاء صدقيني يا بتي..
افنان بصت للطفلة بحب وهي بتقول:
- لاع مش اصدقاء وبس دي هخليها تقولي يا ماما كمان..
ريحانة استغربت من الكلمة اللي خرجت من افنان الطفلة وقالت:
- كيف يابتي انتي لساتك اصغيرة ليه تقولي كده..
افنان بحزن:
- مهي لساتها صغيرة واهلها تركوها زي يا خالة يبقى لازم اعوضها كيف الحاج مهداوي معوضني كده..
ريحانة في سرها:
- يا مري يا بتي شايلة مسؤلية مش قدك واصل ياترى مخبي القدر ليكي ايه يا افنان يابتي..
افنان بحب:
- عمة اعمليلها وكل لاني مش هعرف اعملها واصل..
ريحانة ابتسمتلها وراحت تغلي البن وتجهزه..
... بعد اسبوع عند ايهاب كان واقف هو وابوه في المستشفي والحاج مهداوي بيقوله بحزن عليه وعلى حالته:
- ياولدي كلك لقمة هتموت كده ياولدي..
ايهاب بتعب:
- مش قادر يا بوي نرمين بين الحياة والموت عاوزني اكل كيف..
الحاج مهداوي:
- يا ولدي ده ميرضاش ربنا جسدك ليه حق عليك يا ولدي مش كده وكمان كيف هتعرف تواصل متابعتك مع مرتك وانت كده مش رايد تفضل معاها ياولدي..
ايهاب سمع من ابوه وخد الأكل وقعد ياكل والحاج مهداوي كان قلقان على زوجت ابنه وابنه في نفس الوقت وبيقول في سره:
- ياترى القدر مخبيلك ايه ياولدي هتتوجع قوي لو جرالها حاجة يا رب احمي مرت ولدي ومتموتش واصل..
وايهاب بياكل فجأة شاف الدكاترة كلهم بيجروا على اوضت زوجته الأكل وقع منه وقام مخضوض وه بيقول..
- ايه اللي بيحصل هنا في ايه مالكم ..
الدكاترة بخوف وحزن:
- ادعي ربنا في الوقت ده... وساب ايد ايهاب وجرى على اوضت العمليات ايهاب وقع هلى الأرض وهو بيقول:
- يارب متاخدخاش مني أنا عارف اني عصيتك كتير قوي بس أنا من غيرها هموت مش هقدر اعيش في العالم ده من غيرها يا رب احميلي نرميم هي بين اديك دلوقت..
الحاج مهداوي بقلق:
- قوم ياولدي مرتك لو مش اتعافت اهنيه نسفرها برة يا ولدي أنا مش هخسر مرتك..
ايهاب حضن ابوه وهو بيقول:
- قلبي خايف قوي يابوي ياترى ربنا هياخدها مني مش هقدر اتحمل فراقها يا بوي..
طبطب مهداوي على ظهر ايهاب وفجأة شاف الدكتور خارج من اوضت العمليات ايهاب جرى عليه وسأله بخوف:
- ايه يا دكتور مراتي بخير..
الدكتور بحزن بواضح عليه..
- المريضة.........
ياترى ايه اللي حصل مع ايهاب وهل هيحصل حاجة لـ نرمين وافنان ليه قالت كدا اشوفكم في الحلقة الجاية....
تابعوووووووني
رواية الطفله والوحش كامله من هنا
رواية جحيم الغيره كامله من هنا
رواية مابين الضلوع كامله من هنا
رواية سيطرة ناعمه كامله من هنا
رواية يتيمه في قبضة صعيدي كامله من هنا
الروايات الكامله والحصريه بدون لينكات من هنا
إللي خلص القراءه يدخل هيلاقي كل الروايات اللي بيدور عليها من هنا 👇 ❤️ 👇
❤️🌺🌹❤️🌺❤️🌹❤️🌺🌹❤️🌺🌹❤️🌺🌹❤️🌺🌹🛺🛺🛺🛺🛺
الصفحه الرئيسيه للروايات الجديده من هنا
جميع الروايات الحصريه والكامله من هنا
انضموا معنا علي قناتنا بها جميع الروايات على تليجرام من هنا
❤️🌺🌹❤️🌺❤️🌹❤️🌺🌹❤️🌺🌹❤️🌺🌹❤️🌺🌹🛺🛺🛺🛺🛺