رواية خيانة الوعد الفصل السابع والثامن بقلم الكاتبه داليا منصور الفرجاني حصريه وجديده في مدونة النجم المتوهج للروايات والمعلومات

 رواية خيانة الوعد الفصل السابع والثامن بقلم الكاتبه داليا منصور الفرجاني حصريه وجديده في مدونة النجم المتوهج للروايات والمعلومات 


رواية خيانة الوعد الفصل السابع والثامن بقلم الكاتبه داليا منصور الفرجاني حصريه وجديده في مدونة النجم المتوهج للروايات والمعلومات 

عبد الجليل

- انتي معدش فيكي عقل واصل الكره ملا قلبك وعقلك بدعيلك يا بنت عمي أن روحك تطيب من الحقد اللي جواكي... 

وسابها وطلع فوق وحفيظة بتقول في سرها: 

- أنت أول واحد هتنحرق من ناري لو فضلت تفكر بالماضي ياولد عمي... 

...... عند كامل....

كان جاي في الطريق هو وجميلة وسامر كان سايق عربيته ومروحهم.. 

كامل بجب: 

- أنا هجمع جمع شمل بيت اخوي ومهسبهوش متفكك كده.. 

سامر بغضب: 

- بيت اخوك اتهدم من سنين ياعمي من ساعت مساب امي لوحدها علشان مراته وابنه.. 

كامل بحزن: 

- كل أنسان خطاء ياولدي واحنا ولاد النهاردة لازم نفكر بالمستقبل قبل الحاضر ياولدي.. 

سامر سرح في تفكيره وجميلة كانت بتخطف نظر لسامر كل فترة هي حاسة أنها طايرة من الفرحة بوجودة معاها... 

بعد ساعات وصلوا على بيت كامل واستقبلتهم اميرة وسميرة:.

-اهلاً باللي هربت وسابت بيت خالها.. 

كامل بعصبية: 

- ايه اللي عتقوليه ده يا مرة الحديت ده مسمعهوش تاني واصل بنتي مهربتش والا عملت حاجة عفشة تتكسف منيها واصل..

اميرة بخبث: 

- امي كانت خايفة على اختي يابوي بس علشان كده بس متزعلش منها يابوي.. 

جميلة بحزن وهي عارفه عمايل اختها ومرات ابوها: 

- كيف يا عمة وانتي يا أميرك كيفك اتوحشتك قوي اليومين اللي فاتوا.. 

اميرة: 

- وانتي كمان اتوحشتيني قوي يا خيتي .. 

فجأة شافوا سامر جاي وراهم اميرة بصت على سامر باستغراب وهي بتقول: 

- وه مين ده يابوي تعرفه.. 

كامل : 

- ده ولد أخوي عبد الجليل.. 

سميرة بصدمة: 

- ولد اخوك كيف مجانين اياك لنصدق كلامك.. 

كامل: 

- ادخلوا وانا هقولكم على كل حاجه ادخل ياولدي بيتك ومترحك.. 

دخل سامر وجميلة كمان وأميرة كانت بتبص عليه ومعجبه بيه بعد مقعدوا كامل حكالهم كل حاجه.. 

اميرة: 

- يعني يابوي ده ولد عمي صوح.. 

كامل بابتسامه: 

- صوح يابنتي وانا جبته وياي علشان اعرفه على باقي عيلتنا واخلي اخوي يحاول يصلح غلطته.. 

سامر وقف: 

- عمي انا جيت معاك علشان اوصلكم اما بالنسبة إني اتعامل مع اخوك أنا مش هقدر وكمان عندي مأمورية كمان اسبوع لازم اروح علشان الحق اقول لأمي واخويا.. 

كامل: 

- يابني مش هتقعد حتى تحضر فرح اخوك وبت عمك أمال ده ميصحش عاد.. 

جميلة بصدمة: 

- جواز ايه ده يا بوي أنا عمري مهتجوز واحد سابني يوم حنتي خالى اللي يسوى واللي ميسواش يتحدث عليا.. 

كامل: 

- يابنتي أنا مش بيدي حاجة انتي مرته مش هقدر اخليه يطلقك غصب عنيه واصل ده حقه لو رايد يطلق هو حر مش رايد مش هقدر اغصبه.. 

جميلة بعصبية: 

- يعني معتجبرهوش على طلاقي انما الكلام اللي اتجال عليا عادي يابوي وكمان أنا رايدة اكمل علام مش رايدة اتجوز يابوي.. 

كامل اتعصب وكان لسه هيضرب جميلة كف: 

سامر: 

- ايه اللي بتعمله ده أنت تعرف ان القانون معاها ولو أنت غصبتها هتروح في داهية أبن أخوك غلط ولازم يتربى ياعمي... 

كامل: 

- سامر أنت ابن اخوي على عيني وراسي اما لو قصدك تدخل بيني وبين بنتي أنا اللي مش موافق على كده بتي هتتجوز صالح ولد اخوي وبس... 

سامر سكت وجميلة فضلت تبكي ودخلت على اوضتها وهي بتجري وكامل خرج من البيت أميرة وهي واقفة جنب سامر.... 

- إنت بقى بتشتغل ظابط مش كده.. 

سامر بخنقه:*

- اه أنا ظابط ليه في حاجه.. 

اميرة: 

- لاع مفيش حاجة واصل بس أنا مبسوطة قوي أن ولد عمي ظابط وانت متعرفش أن عندينا في الصعيد البنت لولد عمها وبس.. 

سامر فهم قصدها وقال:*

- اه علشان كدا جوزتوا جميلة من صالح بس أنا مش هتجوز من هنا لأني بحب واحدة من القاهرة.. 

اميرة اتعصبت وهي بتقول: 

- معنديناش الحديت الماسخ دي البنت لولد عمها وبس أما شغل البندر ده مش علينا يا حضرت الظابط.. 

سامر سابها وخرج لأنه اتخنق من كلامها وهو بيقوا في سره:*

- ايه المجنونة دي كمان بقى أنا في يوم اتجوز البنت الهبلة دي لو أنا اتجوزت من بدري كنت خلفت قدها قال اتجوزها قال... 

ست واقفة جنب بيتها : 

- ايه ياولدي شكلك عتتحدت مع حالك يا حبت عيني.. 

سامر بكسوف:*

- اسف يا خالتي بس بفكر في حاجه.. 

الست بابتسامة: 

- أنت مش من أهنيه ياولدي صوح.. 

سامر ابتسم بود:*

- اه أنا مش من هنا أنا من القاهرة.. 

الست: 

- وانت جاي لمين هنيه يا ولدي في البلد دي.. 

سامر: *

- انا جاي مع عمي كامل.. 

الست: 

- كامل ولد العزايزة أخو عبد الجليل صوح.. 

سامر:*

- أه محتاجة حاجة يا خالتي.. 

الست: 

- سلامتك يا ولدي.. 

رجع سامر لبيت عمه... 

عند صالح كان رجع من القاهرة وداخل بيت ابوه واول مدخل... 

- ولدي اتوحشتك قوي ياقلب امك.. 

صالح بلا مبالاة: 

- كيف اتوحشتيني ياما انا كنت هنيه من اسبوعين بس كيف لحقت اتوحشك.. 

حفيظة: 

- صدق انت عيل غبي ادخل شوف ابوك عيستنيك من فجور ربنا عايزك في موضوع مهم بس حسك عينك توافق تتجوز بنت هنية.. 

صالح: 

- حاضر ياما سيبيني ادخل لبةي لشوف رليد مني ايه.. 

صالح وهو داخل قال في سره: 

- سمحيني ياما مش هقدر ابعد عن بنت عمي واصل هي مرتي ومش هتركها لسامر أبداً.. 

... عند عبد الجليل كان قاعد هو وكامل ومستني صالح... 

صالح اول مدخل: 

- عمي كامل كيفك.. 

كامل مرضاش يسلم على ايده اللي ممدودة وهو بيقول: 

- اقعد علشان نتحدت على جوازك من بنتي.. 

صالح بص لأبوه اللي معبرش بنه وكان منتظر كلام اخوه.. 

كامل: 

- بص يا ولدي خلينا متفقين أن جميلة مرتك بس بنتي مش متلقحة عليك ياولدي رايد تطلق أنا... 

قاطعة صالح: 

- أنا موافق يا عمي جميلة بنت عمي وأنا رايدها ومعطلقهاش واصل.. 

عبد الجليل فرح وكامل قال: 

- بنتي أمانة في رقبتك ياولد اخوي لو جرالها حاجة أنا مش هيكفيني أطير رجبتك.. 

صالح: 

- اطمن ياعمي أنا اللي مش رايد اطلق بت عمي.. 

كامل حس بحزن على بنته بس كلام الناس وحش وبنته مش هتقدر تواجه حد.. 

كامل: 

- من بكره هنعلن جوازكم رسمي للبلد كلياته ونقول انك جالك حالة طارئة وروحت للقاهرة علشان كده سبت مرتك يوم فرحها... 

صالح هز براسة بس جواه كان بيقول: 

- يارب ميكتشفوا اني لسه مش دكتور من جميلة.. 

مشى صالح وكامل قعد جنب عبد الجليل وهو بيلومه ويقوله: 

- بقى كده ياخوي متقولش لينا حاجة واصل ده العشم فيك يا ولد بوي.. 

عبد الجليل باستغراب: 

- قصدك ايه عاد يا خوي.. 

كامل: 

- بقى كلامي مش فاهمه أياك والا أهبل عاد.. 

عبد الجليل: 

- خوي قول اللي عندك بلاش توغوشني عاد.. 

كامل: 

- بقى كنت متجوز وعندك ولد عاد ومقولتش لينا واصل جالك قلب منين تترك ولدك للغريب يربيه ياجبروتك ياخي.. 

عبد الجليل بصدمة: 

- ايه الحديت الماسخ دي ياخوي جواز ايه وولد مين اللي عتتحدت عليه أنا متجوزتش غير حفيظة ومخلفتش غير صالح وريم وبس ياخوي... 

كامل بتريقة: 

- طب وسامر يا خوي ده ولدك والا عيتبلى عليك عاد.. 

عبد الجليل بصدمة: 

- سامر... 

ياترى ايه اللي هيحصل وهل جميلة هترجع لصالح والا سامر؟ وهل عبد الجليل هيعترف بعمايله؟ واميرة هتعرف تجزب انتباه سامر والا لاء؟؟؟ 


~«الفصل الثامن» ~

كامل بتريقة: 

- أه سامر يا خوي ولدك اللي رميت أمه ورميته للغريب يربيه ده عوايدنا يابن العزايزة عاد عيلتنا فخر للكل سواء لصغير أو للكبير يا خوي أنت تعمل فأبنك اكده.. 

نزلت دمعة من عين عبد الجليل وقعد على الكرسي وهو بيقول بحرقة قلب: 

- غصب عني يا خوي غصب عني صدقني قلبي حارقني من اللي اعملته وبالذات في حب عمري.. 

كامل باستغراب: 

- كيف عتقول حب عمرك وانت سيبتهم اكده والا حتى دورت عليهم واصل تعرف مين اللي حمى بتي كان ولدك رغم جبروتك بس مقدرش يشوف لحمه ودمه بيتعزب ياخوي قالي بالحرف أنا شوفت أمي في جميلة أبنك مكسور منك قوي ياخوي قوي... 

عبد الجليل وهو بيقوم: 

- وولدي كيفه دلوكيت اتوحشته قوي رايد اشوفه واتحدت وياه جايز يسامحني على غلطات الماضي... 

كامل: 

- هو مش هيقعد وياك دماغة ناشفة قوي بيشبك بطباعه ياخوي بس هتشوفه في فرح صالح وجميلة لانه عندي في الدار... 

عبد الجليل: 

- صوح ياخوي ولدي عندك في الدار يعني هو هنيه في البلد.. 

كامل: 

- اخوي بس لازم تعمل اللي عقولك عليه....... 

..... عند جميلة كانت قاعدة على السرير.... 

جميلة: 

- بقى بتجبرني يابوي اتجوز الراجل اللي ساب مرته يوم الفرح علشان كلام الناس عاد للدرجة دي يابوي أنا مليش عازة بحياتك، بس أنا لازم أعمل حاجة تخليه يندم على اليوم اللي فكر يرجعلي فيه... 

وقالت وهي بتفكر: 

- اعمل ما بدالك ياولد عمي بس القرار في النهاية قراري ومعطولش والا شعرة مني واصل... 

فجأة أميرة دخلت وهي شايفاها بتعيط... 

اميرة: 

- قومي ياخيتي علشان محط الحنة عاد البلد كلياتها جاين علشانك بس لأنهم مش متأكدين أن العريس رجع علشانك... 

جميلة وهي قلبها محروق:

- اللي ميصدقش هو حر أنا عتحايل عليهم عاد أنا اشرف من مليون بنت اهنيه مش كل بنت جوزها سابها تبقى معيوبة ياختي.. 

اميرة: 

- وه وأنا مالي عاد هما اللي عيقولوا كده أنا كل اللي بعمله اني بقولك على اللي بيحصل بره مع العالم كلياته علشان متتفجأيش واصل... 

جميلة سكتت وبدأت تجهز نفسها علشان الحريم اللي هتيجي علشانها.. 

....... عند صالح....

كان قاعد في اوضته وهو سرحان فجأة شاف امه داخله الأوضة بسرعة وعصبية... 

حفيظة بعصبية: 

- اللي ابوك عيقوله ده صوح.. 

صالح بخوف: 

- صوح ياما انا رايد جميلة بنت عمي كامل ومش هسيبها واصل.. 

حفيظة: 

- مش قلتلك يابن عبد الجليل البنت دي مش هتدخل داري واصل ولو دخلت هطربق الدنيا فوق دماغ الكل ومش هسيب حد سواء انت او غيرك.. 


صالح بمكر: 

- اسمعي بس ياما.. 

و.. حكالها عن سامر وجميلة.. 

- بس ولو سامر اتجوز جميلة ابوي هيرجعة حياته ومش هيسيبه واصل وبالذات علشان هو ظابط كبير قوي ها ايه رأيك ياما عتستحملي بنت هنية والا أبن صابرين ضرتك... 

حفيظة بصتله وهي ساكته بس جواها كانت مقتنعة بكلام صالح..... 

تاني يوم كان يوم الفرح وسامر كان واقف قدام البيت وبيستقبل الضيوف بس كان حاسس بضياع وكسرة حاسس بروحه بتروح منه ومش قادر يتكلم لان ده مش من حقه وجميلة كانت بتلبس وسميرة وهي بتنادي على بنتها. 

- بت يا أميرة أنتي يامقصوفة الرقبة... 

اميرة: 

- في ايه ياما انا هنيه ليه بتنادي بصوت عالي كده.. 

سميرة: 

- همي يابت الضيوف كلياتهم محتاجين وكل كلمي الطباخ ينزل الوكل جبل الضيوف متمشي وشوفي جميلة هتمشي أمتى علشان نجهز كل حاجه.. 

اميرة: 

- يوه ياما انا زهقت مش عارفه مالك النهاردة نسيتي أن ده فرح جميلة عاد.. 

سميرة: 

- امشي يابتي وهمي بمشيتك أحنا في وسط عالم ولمة همي وبطلي رطرطه أياك... 

اميرة مشت وهي مدايقة وباليل الكل اتجمع وفضل يرقص على الجمال وسامر كان قاعد جنب عمه ولابس زي الصعايدة وهو حاسس بغربه بس فرحان من الأجواء.. 

كامل: 

- قوم يابني شارك الشباب في رقص العصايا ده فرح أخوك أياك هم كده.. 

سامر:*

- بلاش ياعمي سيبني قاعد كده وخلاص.. 

كامل غمز لعبد الجليل خلاه يقوم وقوم سامر ومسكهم عصيان علشان يرقصوا بيها.. 

سامر وهو بيرقص بالعصاية وبيبص لأبوه افتكر اللي حصل مع امه بقى يخبط العصاية جامد قوي على عصاية ابوه فجأة وهو مش واخد باله عبد الجليل العصاية وقعت منه سامر اتخض ورمى العصاية وجرى على ابوه وهو بيقول... 

- مالك أنا أزيتك صح أسف مخدتش بالي.. 

عبد الجليل بابتسامة: 

- سامحني ياولدي مكنش بيدي اسيبك واصل لكن الزمن كان القوي وبكرة الأيام تأكدلك ده... 

سامر حس بمشاعر قوية اتجاه ابوه ومحسش بنفسه غير وهو بيحضنه ويقوله: 

- كنت سايبني لوحدي وتعبت من غيرك مقدرتش اكرهك خالص مهما حاولت مكنتش قادر اكرهك.. 

عبد الجليل: 

- ربنا كان حاسس اني مظلوم ومقلبك مطاوعكش عاد.. 

الكل بعد مشاف المنظر فظلوا يضربوا نار وقام سامر مع ابوه وفضل يرقص صالح كان قاعد وجواه نار وبيقول... 

- متفرحش قوي ياخوي بكره امشيك من أهنيه زي مأمي غوىت أمك زمان يانا يانت يابن أبوي... 


عدى اليوم والعريس والعروسة دخلوا اوضتهم وصالح كان مبسوط بانتصاره جميلة كانت واقفة ومنزلة شال الفستان على راسها وبتبكي بحرقة... 

صالح بابتسامة: 

- ايه ياعروس مش رايدة تشوفيني عاد.. 

جميلة استغربت على الصوت وقالت جواها: 

- حاسة أني سمعت الصوت ده... 

ومن الخوف خافت ترفع اللي على وشها ويطلع اللي خايفة منه حقيقة.. 

صالح بمكر: 

- خلاص بقيتي مرتي قدام الدنيا كلياته لو كنت أعرف انك مرتي من الأول مكنتش سيبتك واصل وهربت.. 

الكلمة نزلت على جميلة زي الساعة ورفعت طرحة الفستان وهي بتقول: 

- وه ده أنت الصايع اللي عمري مكنت اتمناك جوز ليا ايه البخت المنيل ده.. 

صالح وهو بيضحك: 

- بس القدر جمعنا من زمان قوي يابت عمي والا انتي ايه رأيك... 

جميلة بخنقة: 

- بس أنا مش هسمح للقدر أنه يجمعنا سوى يانا يا أنت ياولد عمي... 

وجريت على طبق الفاكة اللي على الكومدينو ومسكت السكينة وهي بتقول... 

- من النهاردة أنا في حالي وإنت في حالك يا ولد عمي والا تدخل في حياتي والا أنا اتدخل في حياتك واصل وقدام الكل مرة وجوزها عادي لكن اهنيه لع... 

صالح بمكر: 

- اهدي كده يا جميلة وانا هعملك كل اللي انتي رايداه.. 

جميلة بكره: 

- عمري ماهدى وانا معاك يا ولد عمي واللي اعملته عمري مسامحك عليه عاد ولو متلميتش هقول أنك لساتك في الجامعة وصايع ومعتنجحش واصل.. 

صالح بخوف: 

- تمام اهدي انتي وانا مش هعمل حاجة وياكي بس متقوليش لبوي عاد بينا اتفاق وخلص الموضوع... 

جميلة بهدوء: 

- تمام اتفقنا انا من اليوم ورايح في الأوضة دي وانت في الأوضة اللي جنبيها وأول منخرج من شقتنا نبقى زوج وزوجة قدام العالم كلياتهم... 

صالح فضل يفكر في كلام جميلة بس ملقاش حل غير ده فعلاً لأنها لو قالت لأبوه هيحصل مصيبة كبيرة... 

جميلة دخلت غيرت هدومها ونامت في اوضتها وهي بتقول... 

- يعني افضل طول عمري مقفلة عليك ويوم متتفتح 

لأخو جوزي أيه العزاب ده قلبي بيحرقني حرق ومش قادرة اتنفس واصل... 

ياترى جميلة فعلاً هتقبل صالح وسامر ايه مصيرة؟ وبالنسبة لحماتها هتعملها ايه وهي مش طيقاها كده؟؟ 

الاحداث اللي جاية جامدة ياريت الكل يعمل شير للجروب ويعملي متابعة على صفحتي...

تابعووووووني 



الرواية كامله من هنا



الفصل التاسع والعاشر والاخير من هنا



بداية الرواية من هنا



رواية منعطف خطر كامله من هنا



رواية زواج لدقائق معدودة كامله من هنا



رواية نار الحب كامله من هنا



رواية الطفله والوحش كامله من هنا


رواية منعطف خطر كامله من هنا


رواية فلانتيمو كامله من هنا



رواية جحيم الغيره كامله من هنا



رواية مابين الضلوع كامله من هنا


رواية سيطرة ناعمه كامله من هنا


رواية يتيمه في قبضة صعيدي كامله من هنا



الروايات الكامله والحصريه بدون لينكات من هنا


إللي خلص القراءه يدخل هيلاقي كل الروايات اللي بيدور عليها من هنا 👇 ❤️ 👇 


❤️🌺🌹❤️🌺❤️🌹❤️🌺🌹❤️🌺🌹❤️🌺🌹❤️🌺🌹🛺🛺🛺🛺🛺


الصفحه الرئيسيه للروايات الجديده من هنا


جميع الروايات الحصريه والكامله من هنا


انضموا معنا علي قناتنا بها جميع الروايات على تليجرام من هنا


❤️🌺🌹❤️🌺❤️🌹❤️🌺🌹❤️🌺🌹❤️🌺🌹❤️🌺🌹🛺🛺🛺🛺🛺




تعليقات

المشاركات الشائعة من هذه المدونة

روايه أحببت سلفي للكبار فقط 🔞🔞🔞 آحببت سلفي الفصل الآول والثاني

البارات 3من (روايه جنه سليم 💖🙈)

رواية الوسيم إبن الحاره والصهباء الفصل الاول والتاني والتالت والرابع والخامس بقلم منة الله رواية الوسيم إبن الحاره والصهباء البارت الاول والتاني والتالت والرابع والخامس بقلم منة الله رواية الوسيم إبن الحاره والصهباء الجزء الاول والتاني والتالت والرابع والخامس بقلم منة الله

رواية الوسيم إبن الحاره والصهباء الفصل التاسع والعشرون والثلاثون بقلم منة الله رواية الوسيم إبن الحاره والصهباء البارت التاسع والعشرون والثلاثون بقلم منة الله رواية الوسيم إبن الحاره والصهباء الجزء التاسع والعشرون والثلاثون بقلم منة الله

رواية الوسيم إبن الحاره والصهباء الفصل الواحد والثلاثون والأخير بقلم منة الله رواية الوسيم إبن الحاره والصهباء البارت الواحد والثلاثون والأخير بقلم منة الله رواية الوسيم إبن الحاره والصهباء الجزء الواحد والثلاثون والأخير بقلم منة الله

روايه ( عشق الزين _ الجزء الثانى ). البارت السابع بقلم زيزي محمد

رواية الوسيم إبن الحاره والصهباء الفصل السادس والسابع والثامن والتاسع والعاشر بقلم منة الله

جميع الروايات كامله