رواية فتاة الذئب الاسود الحلقه السابعه بقلم الكاتبه الكبيره بسمله فتحي حصريه وجديده
(بعد ما ليلي ومالك دخلوا أوضتهم، الجو هادي شوية… بس في عيون الكل فيه قلق وتفكير. الأدوات مبعثرة على الطاولة: خرائط، أجهزة اتصال، وأسلحة صغيرة.)
✦ أدهم – الصقر الحديدي (واقف قدام الخريطة، صوته ثابت):
– "ماهر اتقبض عليه… بس لسه في ناس من رجاله بره. العصابة مش هتسكت. لازم نستعد للهجوم المرتد."
✦ كريم – الغراب (بيكتب ملاحظات):
– "رجاله موزعين في تلات مناطق… الميناء، منطقة الجبل، والمخازن في الصحراء. لو ضربناهم متفرقين… هنكسب وقت."
✦ رائد – العقرب (يميل على الطاولة):
– "لازم نبدأ من الأضعف… المخازن. نكسر ظهرهم الأول، نخليهم بلا سلاح."
✦ يوسف – النمر الأسود (بحزم):
– "وأنا هقود الهجوم هناك. السرعة والقوة في صفنا."
✦ مريم – القط الأسود (بابتسامة شجاعة):
– "وأنا هتسلل معاهم… أخرب الاتصالات وأرجّ رجالتهم قبل ما يعرفوا يتصرفوا."
✦ ليان – الذئب الأسود (تتقدم خطوة، صوتها حاد):
– "وأنا هرّكز على القادة. اللي يدي أوامر بيتشال الأول… الباقي هينهار."
(الكل يهز رأسه موافق، لكن سليم "الخفاش" واقف في الظل، ساكت.)
![]() |
✦ أدهم (يبص له):
– "سليم… إيه؟ ساكت ليه؟"
✦ سليم – الخفاش (بهدوء، عينه فيها لمعة):
– "لأن العدو الأذكى مش رجالة ماهر… العدو الحقيقي بيجهز نفسه جوه السجن. ماهر مش هيقعد ساكت… عنده أذرع أطول مما تتخيلوا."
✦ جمال (اللواء، اللي قاعد بكرسي جانبي بيتابعهم):
– "سليم معاه حق. القبض على ماهر خطوة… لكن لازم نفترض إن في عقل تاني بيدير اللعبة. حد أكبر… أو يمكن شريك سرّي."
(الجميع يسكت لحظة، الجو كله تقل وصمت.)
✦ ليان (بصوت متوتر لكنها قوية):
– "يعني… اللي جاي أخطر من اللي فات."
✦ أدهم (يحط إيده على الطاولة، بحزم):
– "يبقى من النهاردة… مش بس فريق. إحنا عيلة. أي ضربة عليهم… هنرد بعشر."
✦ الكل (بصوت واحد تقريبًا):
– "متفقين."
---
بعد منتصف الليل – سطح بيت أدهم
(ليان واقفة لوحدها، تبص للمدينة المظلمة، شعرها بيتطاير مع الهوا. أدهم يطلع وراها بهدوء، ماسك كوباية شاي.)
✦ أدهم – (بهدوء):
– "لسه صاحية؟"
✦ ليان (بصوت منخفض):
– "مش قادرة أنام… كل مرة أقفل عيني… بشوف وش ماهر، وبفتكر اللي عمله."
✦ أدهم (يقرب منها، عينه مليانة جدية):
– "عارف… بس دلوقتي إنتي مش لوحدك. معركتك بقت معركتنا كلنا."
✦ ليان (تلتفت له، عينيها تلمع):
– "إنت عارف إن دي مش بس حرب… دي انتقام."
✦ أدهم (يميل جنبها على السور، صوته ثابت):
– "والانتقام لوحده بيعمّي. لازم تفتكري… إحنا مش وحوش زيه. إحنا بندور على عدل، مش بس دم."
(ليان تسكت لحظة، تاخد نفس عميق، وتبص للمدينة مرة تانية.)
✦ ليان (بهمس):
– "طب… لو في حد أكبر من ماهر فعلاً… هنقدر نواجهه؟"
✦ أدهم (يبص لها بابتسامة صغيرة):
– "لو الذئب الأسود والصقر الحديدي مع بعض… مفيش جبل يوقفنا."
(ليان تبتسم لأول مرة بصدق من وقت طويل، لكن في قلبها لسه خوف خفي… الخوف من اللي جاي.)
---
مكان مجهول / قبو مظلم
(رجل غامض جالس قدام شاشة كبيرة، بيتابع تسجيلات الهجوم على ماهر. صور ليان والفريق كلها معروضة.)
الرجل الغامض (بصوت هادي وخطير):
– "ليان الشامي… الذئب الأسود… وأدهم الصقر الحديدي… وألعاب الأطفال اللي معاهم."
(يضرب بإصبعه على الطاولة بخفة، عينه مليانة شر):
– "ماهر كان مجرد بداية… اللعبة لسه ما ابتدتش."
(الشمس داخلة من الشبابيك، الصالة مليانة دفء. الفريق لسه مرهق من الليلة الطويلة، بس الجو مختلف: مريح أكتر. ليلي ومالك بيلعبوا على الأرض قدامهم.)
✦ ليلي (وهي بترسم على ورقة):
– "شوفوا! أنا رسمت الذئب الأسود… زيك يا ليان!"
✦ ليان (تضحك بخفة وهي تبص للرسم):
– "هههه، حلو قوي يا ليلي. بس الذئب هنا شكله طيب أوي."
✦ مالك (متحمس):
– "وأنا هرسم الصقر الحديدي! عشان يبقى زيك يا أدهم!"
✦ أدهم (يمسح على شعره):
– "بس الصقر بتاعك ده لازم يبقى قوي… مش أي صقر عادي."
(الجميع يضحك، الجو عائلي جدًا. الفريق لأول مرة يحس إنهم مش مجرد مقاتلين، لكن عيلة صغيرة بتكبر حوالين بعض.)
✦ مريم – القط الأسود (تبتسم وهي تبص لليلي):
– "الأطفال دول بيذكّرونا إحنا بنقاتل ليه… عشان مستقبلهم يبقى آمن."
✦ كريم – الغراب (بصوت هادي):
– "صح… دي المعركة الحقيقية."
---
📞 رنّ تليفون اللواء جمال
(الجميع يسكت فجأة. جمال يرد بسرعة، صوته حازم وهو يسمع الكلام.)
✦ جمال:
– "تمام… هنجيلكم فورًا."
(بيقفل الخط ويبص للفريق.)
✦ جمال (بصوت خطير):
– "فيه هجوم حصل على مخزن تابع لماهر… قبل ما نوصل. حد سبقنا."
✦ أدهم (متفاجئ):
– "سبقنا؟! مين؟"
✦ جمال (بهدوء وهو يبص في عيونهم):
– "اللي عمل كده مش عشوائي. ضرب دقيق… ورسالة واضحة."
✦ ليان (تتقدم خطوة، قلبها بيدق):
– "رسالة لمين؟"
✦ جمال (ينظر لها ببطء):
– "لنا."
---
– القبو المظلم
(الرجل الغامض اللي ظهر قبل كده، واقف قدام شاشة، بيتابع أخبار الانفجار في المخزن. يضحك بخفة.)
✦ الرجل الغامض (بصوت بارد):
– "دلوقتي بس… هيعرفوا إن لعبتي معاهم ابتدت."
(يكتب على ورقة جملة واحدة: "الذئب الأسود… الدور الجاي ليكي.")
ليان وهي واقفة قدام المرآة في بيت أدهم، عينيها شايلة قلق، وبإيدها الورقة اللي وصلت لهم فجأة من مجهول… نفس الجملة مكتوبة عليها بخط يدوي مخيف.)
ليان (تهمس لنفسها):
– "هو مش ماهر… في حد تاني بيراقبنا."
(ليان واقفة قدام المرايا، في إيدها الورقة اللي وصلتلها فجأة بخط مرعب: "الذئب الأسود… الدور الجاي ليكي.")
(إيديها بترتعش بس بتحاول تخفي ده، عينها معلقة في الحروف كأنها بتسمع صوت تهديد طالع منها.)
✦ ليان (تهمس لنفسها):
– "ده مش ماهر… في حد تاني بيراقبنا من بعيد."
(في اللحظة دي يدخل أدهم فجأة، يشوفها ماسكة الورقة.)
✦ أدهم (بحزم):
– "إيه ده؟"
✦ ليان (بترد بسرعة وكأنها مش عايزة تقلق حد):
– "مجرد تهديد… لعبة نفسية."
(أدهم ياخد الورقة من إيدها، يقراها، عينيه تتملي غضب.)
✦ أدهم:
– "دي مش لعبة… ده إنذار. حد عارف كل حاجة عنك… وعايز يهددك شخصيًا."
(يدخل اللواء جمال، صوته جدي جدًا وهو يقفل الباب وراه.)
✦ جمال:
– "وريني."
(أدهم يديه الورقة. جمال يقراها بتركيز، بعدها يرفع عينيه للفريق اللي دخل وراه: سليم، كريم، يوسف، مريم، ورائد.)
✦ جمال (بصوت واطي لكنه مليان ثقل):
– "ده مش تهديد عادي… ده رسالة مرسومة بدقة. العدو عارف لقب كل واحد فيكم… وبيختار هدفه بعناية."
(الكل يسكت، الجو كله توتر. ليان تحاول تمسك أعصابها.)
✦ ليان (بصوت قوي رغم القلق):
– "لو قصده يرعبني… مش هينجح. أنا مش هقع في فخه."
✦ سليم – الخفاش (منزّل صوته):
– "الخطر مش في الورقة… الخطر في اللي قدر يوصلها لحد هنا من غير ما نحس. البيت نفسه بقى مكشوف."
✦ كريم – الغراب (بحماس قلق):
– "معناه إن فيه عين وسطينا… أو حوالينا طول الوقت."
✦ يوسف – النمر الأسود (بغضب):
– "يعني هو أقرب مما نتخيل."
(اللواء جمال يسيب الورقة على الطاولة، ياخد نفس عميق، صوته حاسم.)
✦ جمال:
– "خلاص. مش هينفع تفضلوا متفرقين. أنا شايف اللي جاي أكبر من قدرتكم على المواجهة الفردية. من النهاردة… الفريق كله تحت سقف واحد."
(الكل يبص له باستغراب.)
✦ مريم – القط الأسود:
– "تحت سقف واحد؟ تقصد إيه يا فندم؟"
✦ جمال (بابتسامة جدية):
– "أنا عندي بيت كبير… محصن ومجهز. هناك هنكون يد واحدة، خطة واحدة، وننام وإحنا عارفين ظهرنا مأمَّن."
✦ رائد – العقرب (نبرة فيها شك):
– "ولو اللي ضدنا عارف مكاننا برضه؟"
✦ جمال (ينظر له بثبات):
– "يبقى المرة دي… هو اللي هيقع في الفخ. البيت ده مش بس حصن… ده ساحة حرب مستنية اللي يجرؤ يقرب."
(ليان تبص له بعيون شايلة مزيج من خوف وأمل. أدهم يلمح قلقها، يلمس كتفها بهدوء كأنه بيقول لها "اطمني".)
✦ أدهم (بصوت منخفض):
– "هنكون مع بعض… ومش هنسمح لحد يلمسك."
✦ صوت الراوي:
– "ومن اللحظة دي… المعركة ما بقتش مجرد حرب ضد عصابة… بقت حرب وجود. والعدو المجهول… كان أقرب مما يتخيلوا."
سيارات الفريق ماشية ورا بعض في هدوء، عيونهم كلها شايلة قلق. ليان قاعدة جنب أدهم، ماسكة الورقة اللي لسه مش قادرة ترميها. أدهم يلاحظ ارتجاف خفيف في إيدها، بس مابيقولش حاجة… يكتفي إنه يقربها منه بحنان صامت.)
---
– بيت اللواء جمال –
(بيت ضخم على أطراف المدينة، جدرانه حجرية متينة، تحيط بيه جنينة واسعة وأسوار عالية. بوابة حديدية كبيرة بتتفتح قدامهم. الأضواء في الممر تولع أوتوماتيك أول ما يدخلوا.)
✦ جمال (واقف في المدخل، صوته عميق):
– "من دلوقتي… هنا بيتكم. كل غرفة ليها كاميرات مراقبة، وكل زاوية متغطية. محدش يقدر يقرب إلا وإحنا عارفين."
(الفريق يدخل، كل واحد بيبص حوالينه بإعجاب ودهشة. البيت كبير أوي من جوه، تحس إنه قصر عسكري متخفي في هيئة فيلا.)
✦ مريم – القط الأسود (بابتسامة خفيفة):
– "أول مرة أحس إني داخلة بيت حقيقي… مش ساحة حرب."
✦ يوسف – النمر الأسود (بصوت هادي):
– "بس الحرب لسه ورا الباب."
✦ كريم – الغراب (وهو بيشوف الأجهزة المنتشرة):
– "البيت ده أشبه بمركز عمليات… مش مجرد سكن."
(سليم – الخفاش – بيتحرك في صمت كعادته، يفحص النوافذ والأبواب وكأنه بيدرس كل نقطة ضعف.)
✦ سليم (بهمس):
– "محصن… لكن مفيش مكان منيع 100%."
(ليان بتبص حواليها، بتحس بدفء غريب وسط القلق. أدهم يلمح ده.)
✦ أدهم (بهدوء لها):
– "على الأقل هنا… هننام وإحنا عارفين إن ظهرنا مأمَّن."
✦ ليان (بصوت متردد):
– "ولو اللي بيراقبنا عرف مكاننا؟"
✦ جمال (مقاطعهم، صوته حاسم):
– "يبقى هيلاقي نفسه وقع في الفخ. البيت ده مش بس حصن… ده ساحة معركة متجهزة."
---
– غرفة الطعام – بعد ساعة –
(الجميع مجتمعين حوالين مائدة كبيرة. الجو فيه لمسة عائلية رغم إن القلوب لسه مش مطمئنة. أول مرة ياكلوا مع بعض بهدوء من فترة طويلة.)
✦ مريم (بابتسامة وهي تبص لليان):
– "إحنا مش بس فريق… إحنا بقينا عيلة."
(ليان تبتسم بخفة، بس جواها شعور إن العدو بيتربص بيهم دلوقتي وهم قاعدين سوا.)
✦ رائد – العقرب (بصوت جاد):
– "العيلة دي لازم تكون أقوى من أي سلاح. لأن اللي ضدنا مش بيلعب بالنار… ده بيلعب بالعقول."
---
– في القبو / نفس الليلة –
(الرجل الغامض بيتابع عبر شاشة ضخمة صور من محيط بيت جمال. مشاهد كاميرات مراقبة… لكن بطريقة مش رسمية، كأن عنده وصول لمصدر داخلي.)
✦ الرجل الغامض (يضحك بخفة):
– "لمّيتوهم في بيت واحد… أسهل عليا. الصيد الكبير محتاج فخ كبير."
(يمسك ورقة جديدة ويكتب: "الذئب الأسود… الفخ بدأ.")
---
– بيت جمال / غرفة ليان –
(ليان قاعدة قدام الشباك، ماسكة الورقة القديمة، قلبها بيتسارع. فجأة تحس بخطوات أدهم داخل.)
✦ أدهم (بصوت مطمئن):
– "لسه صاحية؟"
✦ ليان (بنبرة فيها خوف مخفي):
– "حاسه إننا مراقبين… حتى هنا."
✦ أدهم (يقرب منها، صوته ثابت):
– "لو فعلاً بيراقبونا… يبقى لسه ما يعرفش حاجة عنّا. لأن اللي جاي مش هيتوقعه."
(ليان تبص في عينيه، تلاقي فيها ثقة مختلفة. لأول مرة من وقت طويل، قلبها يهدأ شوية.)
بيت أهل أدهم / صباح –
(الشمس داخلة من الشبابيك، ريحة فطار بتفوح في البيت. أم أدهم قاعدة في الصالة على الكنبة، معاها ليلي ومالك بيلعبوا قدامها. أبوهم قاعد يقرأ جريدة، بس كل شوية يبص على أولاده بحنان.)
✦ ليلي (بابتسامة وهي ماسكة ألوان):
– "ماما، شوفي! أنا رسمت الذئب الأسود… زي ليان."
✦ الأم (تضحك وهي تبص للرسم):
– "الله يا ليلي… الذئب ده شكله طيب زيك."
✦ مالك (بصوت عالي وهو يرفع ورقة تانية):
– "وأنا رسمت الصقر الحديدي! عشان يبقى زي بابا أدهم."
(الأب يبص للورقة بابتسامة فخر، ويهز راسه.)
✦ الأب:
– "الصقر لازم يكون قوي ويطير عالي… زي أدهم فعلاً."
(الأطفال يضحكوا ويكملوا لعب، الجو كله أمان ودفء. لكن الأم تبص للأب بنظرة قلق.)
✦ الأم (بصوت منخفض):
– "حاسه إن أدهم مش بخير… من يومين وأنا قلبي مقبوض."
✦ الأب (يحاول يطمنها):
– "أدهم دايمًا بيشيل هم الدنيا… بس هو أقوى من أي حاجة. ربنا يحفظه."
( ليلي وهي بتكمل رسمها. المرة دي، تضيف للذئب الأسود دمعة صغيرة تحت عينه… وكأن قلب الطفلة حس بالخطر اللي جاي.)
---
– نفس الوقت / بيت اللواء جمال –
(الفريق كله في الجنينة الكبيرة، بيتدربوا مع بعض. أدهم في المقدمة بيشرح خطط تكتيكية. ليان واقفة وراه، عينيها بتلمع بعزم، لكنها كل شوية تبص حواليها كأنها متأكدة إن فيه حد بيراقبهم.)
✦ يوسف – النمر الأسود (وهو بيشد حبل تمرين):
– "لازم نكون أسرع من أي وقت فات… العدو اللي ضدنا مش هيدينا فرصة تانية."
✦ مريم – القط الأسود (تضحك بخفة وهي بتتمرن):
– "هو فاكر إننا لعبة… بس هيفوق على صدمة."
(اللواء جمال بيتابعهم من بعيد، وجهه فيه حزم لكنه شايل قلق داخلي. يرفع سماعة تليفونه العسكري القديم، يتكلم مع حد بصوت خافت.)
✦ جمال (بصوت حذر):
– "عايز تأمين مضاعف حوالين البيت… أنا واثق إن فيه عيون علينا."
– مخزن مهجور / أطراف المدينة –
(الجو معتم، لمبات قليلة منورة بنور أصفر ضعيف. زين "الثعلب المكار" واقف قدام خريطة معلقة على الحيط، حوالين الخريطة صور لأدهم، ليان، والفريق. بيشرب سيجارة وبيضحك بخبث.)
✦ زين (بصوت ساخر):
– "ماهر وقع… بس اللي فاكر إن الشغل خلص يبقى أهبل. أنا الثعلب… دايمًا بطلع من الفخ."
(راجل من رجالة ماهر يدخل بسرعة، شكله مرعوب.)
✦ الرجل:
– "زين… الكبير عايز يعرف ليه ما تدخلتش وقت القبض على ماهر!"
✦ زين (ينفخ دخان السيجارة وهو يبتسم):
– "لأن الثعلب ما بيجريش ورا الكلب وهو مربوط… أنا بستنى الصياد يفتح الباب… وساعتها أعضه."
(الراجل يبلع ريقه بخوف.)
✦ الرجل:
– "يعني… هتشتغل مع الكبير دلوقتي؟"
✦ زين (يضحك بخبث):
– "أنا مش بتاع ولاءات… أنا بتاع فرص. لو الكبير عنده خطة… يبقى أنا المفتاح اللي هيفتحها. ولو ما عندوش… يبقى أنا اللي هكتبها."
(يمد إيده على الطاولة، يطلع جهاز صغير "واكي توكي" معدل، يشغل تسجيل لصوت أدهم وهو بيقود الفريق في عملية سابقة. الراجل يتجمد من الصدمة.)
✦ الرجل:
– "إزاي جبت التسجيل ده؟!"
✦ زين (بابتسامة شيطانية):
– "قلتلك… أنا الثعلب. وأنا دلوقتي عارف كل همسات الفريق… حتى في بيتهم الجديد."
( عينه، فيها لمعة خبث. يطفي السيجارة في نص خريطة بيت اللواء جمال.)
✦ زين (بصوت واطي ومخيف):
– "المعركة الحقيقية… لسه ما ابتدتش."
---
– بيت اللواء جمال / نفس الوقت –
(الفريق بيتمرن في الجنينة، لكن فجأة جهاز الاتصال عند جمال يرنّ. يفتح الخط، يوصله صوت مشوّه.)
✦ الصوت (غامض):
– "الثعلب بيشوفكم… والثعلب ما بيغلطش."
(الجميع يبص لبعض بقلق. ليان تشد نفس قوي.)
✦ ليان:
– "الثعلب؟"
✦ جمال (بحزم):
– "زين… الثعلب المكار. واحد من رجال ماهر… بس أذكى من إنه يكون مجرد تابع. لو دخل في اللعبة… يبقى إحنا قدام عقل خطير."
✦ أدهم (صوته مليان حزم):
– "يبقى لازم نصطاده قبل ما يجرّنا لفخ جديد."
(الكل يسكت لحظة، الجو كله توتر… بداية مرحلة جديدة في الحرب.)
يتبع
لاتلهكم القراءه عن الصلاه وذكر الله والصلاة والسلام على رسول الله صلى الله عليه وسلم
أدخلوا واعملوا متابعة لصفحتي عليها كل الروايات بمنتهي السهوله بدون لينكات من هنا 👇 ❤️ 👇
❤️🌺💙🌹❤️🌺💙🌹❤️🌺💙🌹❤️🌺💙🌹❤️🌺
تعليقات
إرسال تعليق