القائمة الرئيسية

الصفحات

روايه اعمي ولكن الفصل السادس والسابع بقلم إسراء محمود حصريه وجديده على مدونة النجم المتوهج للروايات والمعلومات

 روايه اعمي ولكن الفصل السادس والسابع بقلم إسراء محمود حصريه وجديده على مدونة النجم المتوهج للروايات والمعلومات 


روايه اعمي ولكن الفصل السادس والسابع بقلم إسراء محمود حصريه وجديده على مدونة النجم المتوهج للروايات والمعلومات 


" يقال انا الحب ما هو إلا للحبيب الاول ولكني أري ان الحب لمن يعرف معني كلمة رجل "

في المشفي

جاسم وهو يتاوه..اااااااه يا جسمي ....اااااه يا شبابي ياللي راح .....ياعيني عليك يا جسوم اخرك مرمي زي الفرخه الدايخه علي السرير.

ندي وهي تحاول ان تتمالك نفسها ..بس خلاص كفايه ندب وانت عامل زي الستات الندابه بتوع زمان دول.

جاسم ..ما كلوا بسببك روحي يا شيخه اللهي وانتي ركبه العربيه تتقلب بيكي من علي جبل وتفضل تتقلب بيكي كذا مره كدا لحد ما تحرمي.

ندي ..لا كدا مش هحرم كدا هموت خالص انت بتدعي عليا شكلك عايز علقه كمان زي اللي خدتها.

جاسم ..لا خلاص يا وحش انا مش قدك .

ندي ..ايوة كدا اتعدل صحيح الرجاله ماتوا في الحرب .

كان يهم ان يرد عليها ولكن قطعه صوت طرقات علي الباب ثم دلوف مازن ويامن.

مازن ..ايه يا حلوة يا بيضه بت علمت عليكي وجابتك الارض...اخييييه علي الرجاله ...وقال اسمك ظابط وفي جهاز حساس ...انت بعد اللي حصلك دا اخرك بتاع البوفيه.

جاسم وهو يتاوه..بس يا حيوان هي اللي خدتني علي خوانه .

ندي ..مين ديه قول اني مرمتك وبلاش تكدب منظرك باين اصلا .

جاسم ..لا علي فكره انا كان ممكن امسكك اكسرك بس علشان انتي بنت مرضتش اعمل فيكي كدا .

ندي..يا راااجل انا قولتلك تعالا نلعب راجل لراجل...وصحيح من امتي وانت شايفني بنت هااا من امتي ولا في الحاجات ديه بتشوفني بنت.

جاسم وهو يغازلها..من ناحيه انك بنت فأنا اكتشفت انك بنت جدا .

ندي وهي تحاول ان تداري خجلها..اتلم بدل وحياه ربنا اجي اكمل عليك ومخليش فيك حته سليمه والدكاتره متعرفش تصلح فيك حته .

مازن ..الله جه اللي يلمك.

جاسم..انت صاحب انت بدل ما تقوم تدافع عن صاحبك المريض بتشجعها عليا.

مازن ..ايوة معلش يا صاحبي في الحاجات ديه مفيهاش صحاب ولا انت ايه رايك يا يامن .

كان يامن في عالم آخر يفكر في محبوبته وماذا فعل لها لكي لا تأتي الي الجمعيه وتدعي انها مريضه ام انها كانت تعامله بشفقه وليس معامله خاصه مثل ما كان يدور في ذهنه فاق يامن علي صوت صديقه مازن .

يامن..كونت بتكلمني يا مازن .

مازن ..لا انت مش معانا خالص ايه اللي واخد عقلك .

يامن ..مفيش يا صاحبي .

جاسم..شوفت اللي جرا لصاحبك.

يامن ..كله من أعمالك السوداء.

جاسم ..امشي ياض انت وهو من هنا انا مليش صحاب اصلا .

يامن ..طيب يلا يا مازن نمشي ونشوف مين اللي هيروحوا.

جاسم ..لا خلاص يا كوتش ايه بتاخد علي كلام واحد مريض ليه انا كونت بضحك معاك .

يامن ..بضحك وكوتش..لا شكل العلقه اثرت علي مخك.

جاسم ..جدا جدا ربنا قادر علي الظالم والمفتري.

ندي ..طيب استاذن انا بقا لانه مش هيبطل ندب وانا مش فايقه ليه .

يامن..هتعرفي تروحي لوحدك ولا اخلي مازن يوصلك.

ندي ..لا هعرف ..يلا سلاموا عليكم .

الجميع ..وعليكم السلام .

مازن ..يلا ياللي فضحتنا علي البيت.

جاسم ..طيب ساعدني طيب .

مازن ..ساعد نفسك بقا يا اخويا يلا يا يامن اوصلك.

وذهب الجميع من المشفي .

ذهبت ندي الي ليان بعد فتره قليله .

ندي ..داده ليان فين .

الداده..ليان جت تعبانه من المستشفي دخلت نامت علي طول ولسه مصحيتش ومكالتش من الصبح معرفش مالها يا بنتي ايه اللي حصلها وايه اللي غيرها كدا وشقلب حالها .

ندي ..والله يا دادة انا كمان معرفش ايه اللي غيرها بشكل دا بس عموما انا هطلع اصحيها وافهم منها وانزل اطمنك.

داده ..تمام يا بنتي.

اتجهت ندي نحو دراجات السلم واتجهت نحو غرفه ليان .

دخلت ونظرت إلي الغرفه المظلمه وليان التي يتضح علي وجهها التعب والبكاء.

اقتربت منها ندي واخذت تربط علي شعرها بحنيه.

ندي ..لي لي يلا قومي يا كسوله .

استيقظت ليان وفتحت عيونها الحمراء من كثرة البكاء ..جيتي يا نودي.

ندي ..معلش يا قلب نودي اتأخرت عليكي بس هبقا احكيلك اللي حصلي المهم دلوقتي القمر بتاعي معيط ومبهدل الدنيا كدا ليه .

ليان بدموع ..مفيش يا ندي افتكرت ماما بس .

ندي..ربنا يرحمها يا حبيبتي بس مش دا السبب احكيلي في ايه .

ليان بدموع ..بحبه يا ندي ..هقولك ايه بحبه ...بحب اعمي...عارفة يعني ايه تحبي واحد مشافكيش ...عارفة يعني ايه تحبي واحد وانتي مش عارفة اذا كان بيبادلك نفس الشعور ولا لا ...عارفه يعني ايه خايفه تواجهي العالم بيه ...نظرتهم ليكي هتكون ايه ...هتكون يا شفقه ...يا كلمه يا عيني ملقتيش غيروا ... وكلام من دا كتير ...انا أضعف من كدا يا ندي أضعف من اني اواجه العالم بيه ...أضعف من اني اقف قدام بابا واقولوا بحبه بس هو عنده ظروف خاصه ..أضعف انه لما يفتح ويشوفني ينصدم اني مكونش زي ما هو اتوقع ...ندي انا تعبت من التفكير وتعبت من البعد تعبت من عجزي ...هعمل ايه يا ندي ...قوليلي اعمل ايه .

ندي..بصي يا ليان لو بتحبيه اقفي قدام العالم كله علشانوا اوعي تضيعي راجل كويس وشاريكي علشان بتفكري الناس هتبصلك ازاي الناس دول مش هيعيشوا معاكي لما يتقفل عليكم باب واحد...بصي يا ليان في نوعين من الرجاله..نوع لما يتقفل عليكم باب واحد يحسسك انك ملكه ويعرف ازاي يحتويكي وياخد باله منك

نوع تاني بقا ودا اللي بيظهر علي حقيقته من اول يوم عصبيه وزعيق ومد ايد ويعملك كأنك خدامه عنده ساعتها مش هينفعك الناس بحاجه فكري يا ليان ومن ناحيه انك خايفه انه ميبدلكيش نفس المشاعر فانتي اديلوا فرصه الاول قربي منه الاول بس من ناحيتي انا حاسه انه معجب بيكي بلاش تضيعي واحد زي يامن من ايدك الرجاله دلوقتي اغلبهم كدابين وبيخدعوا بنات الناس إلا من رحم ربي بقا .

ليان ..صعب يا ندي ان ادي لنفسي فرصه واتعلق بحاجه وتكون في الاخر مش بتاعتي او مش ليا يبقا علقت نفسي بيها ليه من الاول .

ندي ..لو مش ليكي هتكوني علي الاقل اتعلمتي درس كويس من التجربه ديه وهتكوني نضجتي اكتر من الاول.

ليان ..طيب انتي احكيلي عن مقابله سما .

سردت لها ندي قصه سما وماذا حل بها بسبب زوجها المريض النفسي اشفقت عليها ليان كثيرا وبدأت دموعها تهبط بهدوء .

ندى..بس يا ستى فاعرضت عليها اننا نكون صحابها انتى ايه رايك.

ليان ..طبعا تكون صاحبتنا ديه تعبت كتير اووى .

ندى ..ربنا هيجزيها خير على قد تعبها ربنا مابينساش حد ابدا يا ليان .

ليان..عارفة .

ندي ..استنى نسيت احكيلك عملت ايه فى جاسم .

ليان ..اكيد عملتى مصيبه من مصايبك قولي يا اخرة صبري قولي .

بدأت ندى بالسرد لما فعلته في جاسم.

ليان بشهقه ..يخربيتك ايه إللى عملتيه في الواد دا مفيش في قلبك رحمه .

ندى..حد قالوا يستغل انى وقعت فوقيه يروح يحسس علي جسمى دا ايه الهم دا .

ليان وهى تضحك..دا انتى فظيعه ..بس امتى عقدتك ديه هتتفك.

شردت ندى فى ذكرياتها الحزينه... مش هتتفك يا ليان لان فى كتير حصلهم إللى حصلي ممكن مع الايام انسي بس مش بسهوله سبيها على ربنا المهم انا ماشيه.

ليان ..انا اسفه يا ندى متزعليش بجد.

ندى ..مش زعلانه منك انتى ملكيش ذنب عموما انا هروح علشان ارتاح ..يلا سلام .

ليان ..سلام

ذهبت ندي الي منزلها وظلت ليان تفكر ...هل هي عندها القدره انها تكمل ما بدأته...ام ان شوقها وحبها ليه هيخليها ترجع ...قطع تفكيرها صوت الهاتف وهو يرن برقم غريب .

ليان ..الو .

يامن ..ياااه مكونتش اعرف ان صوتك وحشني كدا من يوم واحد.

ليان ..يامن.

يامن ..ايوة يامن يا ست ليان هربتي انهاردة ومجتيش واتحججتي انك تعبانه مالك يا ليان في ايه .

ليان بدموع ..مفيش فعلا شويه تعب .

يامن ..طيب هتيجي بكرا .

ليان ..لا يا يامن .

يامن ..ليه هو انا ضايقيتك في حاجه زعلتك مني .

ليان ..لا انت معملتش حاجه..انا اسفه انا لازم اقفل .

يامن ..ليان استني.

لكن كانت أغلقت ليان الهاتف وارتمت علي السرير وظلت تبكي بضعف وانهيار .

اما يامن فاكانت حالته ليست باقل منها فاكان يشعر انها تنفر منه او انها أدركت الوضع فقررت الهرب قبل فوات الأوان اخذ يدور في عقله الكثير من الأفكار .

سمع صوت طرقات علي باب غرفته ثم دلفت والدته.

كوثر بقلق ..ممكن نكلم شويه يا حبيبي .

يامن بجمود..انا مليش كلام معاكي ومش عايز اكلم مع حد.

كوثر ..يامن ارجوك اسمعني .

يامن.. في ايه ...مش انا سمعتك ...سمعت المبررات بتاعتك ...عايزة ايه ...قولتلك صعب اسامح ..هو مش زرار هدوس عليه هسامحك...ولا حتي ممكن انسي ...انتي عارفه انتي بتطلبي ايه بتتطلبي اني انسي 30 سنه من عمري...ودا طلب صعب ..صعب انسي يا كوثر هانم.

كوثر بدموع ..طيب اديني فرصه اقرب منك وانسيك.

يامن ..حتي ديه صعبه ارجوكي سبيني في حالي انا مش ناقص اللي فيا مكفيني وزيادة .

كوثر ..طيب شاركني همومك ممكن اقدر اساعدك .

يامن ..لا ويلا لو سمحت برا مش عايز حد يقعد معايا .

كوثر ..حاضر .

وخرجت كوثر ودموعها تتساقط واتجهت نحو غرفتها.

جاسم ..انت اللي قلبك طيب الاشكال ديه مينفعش معاهم الطيبه ركز وفوق واحنا هنفتح عنينا كويس وهنتابع الموبيلات بتاعته بردو .

م ..طيب ماشي اهم حاجه عايز عنيك تبقا في وسط رأسك وتحاول توصل علي معلومات مين وراه ومين بيساعده هو ميقدرش يعمل كدا لوحده وخلي بالك الشحنه قربت كل اللي فاضل هو 15 يوم .

جاسم..عارف وعلشان كدا حاطط قوات كتير وبيراقبوا كويس متخافش .

م ..تمام انا مش خايف ربنا معاكم.

جاسم..يارب .

وخرج جاسم من اوضه الاجتماعات .

مر اسبوع دون أحداث تذكر ليان دائما في غرفتها في عزله تامه

والد ليان خرج من المشفي ولكن حزين علي حالة ابنته .

اما ندي فلم تري جاسم من وقت البوكسينج.

في صباح اليوم التالي استيقظت ليان علي صوت الهاتف وكان المتصل يامن فاهو اعتاد ان يتصل بها كل يوم ولكن هي لا تجيب علي إتصالاته

يامن وهو يكلم جاسم ..اوووف مش عارف انا عملت ايه علشان متردش علي مكالماتي.

جاسم ..انت غشيم يا يامن مش زي بتعرف تدلع البنت اللي قدامك .

يامن ..ومش عايز اكون زيك انت بتتعامل مع البنات كاجسم بس ودا حرام انت بتتغزل في جسمهم والبنت اللي تقبل كدا متكونش غير عاهره وانت ذنبك مش اقل منها دول بنات ناس وحتي لو هما عاهرات انت ليه ترتكب ذنب كبير زي دا دا من أعظم الكبائر عند ربنا وحسابها كبير إلا طبعا من تاب وآمن .

جاسم ..اوووف انت كل شويه تقول نفس الجملتين دول قولتلك هبقا اتوب يعني الموت مش هيسيب كل الناس ويجيلي انا.

يامن ..الموت ...الموت محاوط الكل وانت بذات انت ممكن تستشهد في اي وقت عارف كدا طبعا ...يعني مش ضامن هتلحق تتوب قبل ما تموت ولا لا .

جاسم ..انا زهقت منك يا يامن انت معقد اووي .

يامن ..ربنا يهديك يا صاحبي .

جاسم ..ليه هو انا مجنون .

يامن ..الهدايه مش للمجنون الهدايه لينا كلنا ربنا يهدينا كلنا يا سيدي .

جاسم ..يارب .

وذهب جاسم وهو لا يقتنع بكلام يامن .

جاسم ..الو يا نانسي .

نانسي ..الو يا جسومي وحشتني .

جاسم ..انتي اكتر يا قلبي .

نانسي ..مش هتيجي بقا .

جاسم ..جايلك هو انا اقدر مجلكيش يا قلبي.

نانسي ..طيب يلا مستنياك يا حبيبي .

جاسم..حاضر يا روحي مسافه السكه.

وأغلق معاها وقاد سيارته نحو بيتها .

استوب:

نانسي..بنت في العشرينات من عمرها تعرف عليها جاسم من الديسكو وعجبته وأصبح يذهب لها كثيرا اما نانسي فاكانت معجبه به وبفلوسه.

في مكان آخر ذهبت ندي وسما الي منزل ليان لكي يتكلموا معاها ويخرجوها مما هي فيه .

فتح عاصم الباب ورحب بهم .

ندي ..عامل ايه يا عمو.

عاصم ..الحمد لله يا بنتي بخير .

ندي ..وليان .

عاصم ..ليان حابسه نفسها في اوضتها و معرفش ايه السبب بتطلع وقت الاكل علشان مكولش لوحدي وكمان مش بتاكل اصلا بتقعد تلعب في الاكل وتقوم وبسألها مالها بتقول تعبانه من الشغل بس ومش عارف فيها ايه .

ندي ..متخافش يا عمو هطلع انا وسما ونحاول نفهم ونخرجها من حالتها ديه .

عاصم ..تمام يا بنتي حاولوا معاها ربنا يهديها .

ندي وسما..يارب يا عمو.

اتجهت ندي وسما نحو الدرج وذهبوا إلي غرفه ليان وطرقوا الباب ولكن وقفوا مصدومين عندما رأوا ليان التي نزلت ضعف وزنها ووجهها الشاحب وعينها المنتفخه من البكاء.

ندي..ايه المنظر دا كل دا ليه علشان بتحبي واحد انتي متعرفيش هو بيحبك ولا لا .

ليان بنهيار ..بس يا ندي بس محدش فيكم حاسس بيا محدش حاسس بالصراع اللي جوايا ...محدش حاسس من تعب التفكير في موضوع حساس زي دا ...بحبه لكن مينفعش مينفعش احب حاله عندى ...مينفعش احول شغلى لاطار تانى وهو إطار الحب ..مينفعش احب اعمى علشان نظرة الناس ليا والشفقه إللى هشوفها في عيون كل واحد..والكلمه إللى هسمعها دفنت نفسها بالحياه ...او ايه اللي جبرك تجوزي واحد زي دا انتي احلي...نظره ابويا ليا واني اكون سبب في اني اضغط عليه ...بفكر في شعور يامن وهو بيسمع الكلام دا ...قوليلي اعمل ايه يا ندي عايزة حالتي توصل لايه..انتي مش حاسه بيا ولا هتحسي لأنك مجربتيش .

ندي..لا جربت يا ليان ...جربت وتعبت وانتي عارفة كدا مش علشان بضحك وعلشان بخرج وعلشان بنسي شويه الماضي يبقا انا مجربتش انا اكتر واحده تعبت وانتي عارفة ايه اللي حصلي متجيش علشان انتي متعصبه تقولي كلام فارغ .

سما ..بس انتوا الاتنين احنا مش هنتخانق مع بعض وانتي يا لي لي واجههي وخليكي قويه كلام الناس مش مهم المهم هو حبك المهم هو انتي انتي عايزة ايه ..لو الراجل دا محترم اديلوا فرصه وادي لنفسك فرصه ..كلمي يامن واقعدوا وشوفوا هتدوا للعلاقه ديه اي مسماء وقويه كوني انتي سبب قوته واوعي تكوني نقطه ضعف..الهرب وعدم المواجهة مش حل وطول ما احنا حابسين نفسنا كدا مش هنتعلم وهنكون ساذجين ومش عارفين اي حاجه في الحياه...لازم ننزل ونجرب ونتعلم دروس من تجاربنا علشان منكررش غلطنا ...ومنحطش اهم حاجه كلام الناس في دماغنا لانه مبيجيبش غير وجع دماغ ...ردي علي يامن واديلوا فرصه يشرح هو عايز ايه ..ادي لنفسك وليه فرصه وعيشوا مع بعض وسيبوا كلمه بكرا ديه لبكرا عيشوا اليوم بيومه وبلاش نشيل هم اللي جي فهماني يا ليان .

ليان وقد اقتنعت بكلام سما ..فهماكي.

سما وهي تنظر لندي..وانتي يا ندي اي ان كان تجربتك واي ان كان تعبك فادا ليه وقت وبينتهي وبنرجع ننسي ونعيش حياتنا اديكي مش زي بعضها واكيد اللي حصلك كان بسبب راجل والرجاله كلهم مش زي بعض المهم انك متوقفيش حياتك ومش كل حاجه البس البس مش سبب ومش هو اللي هيحميكي انتي بتقولي بلبس كدا علشان احمي نفسي من عيون الذئاب البشريه اللي في الشارع ...طيب ما في منقابات ومحاجابات وبيحصل ليهم تحرش وبيتعرضوا لنظرات قذرة وكلام اقذر المتحرش او الذئب البشري دا بيبقا عيب في التربيه اهلوا مش بيصلحوا غلطوا صح لا بيصلحوا الغلط بغلط أكبر بانهم يداروا علي عملته وبردو بسبب المجتمع اللي أداء الشباب كل حقوقهم وتحت مسماء دا ولد يعمل اللي هو عايزة انما البنت اي حاجه بتعملها تبقا غلط ومينفعش تتقارن بالولد لان احنا عايشين في جهل وعادات وتقاليد غلط ...ندي عيشي سنك وحياتك وفي دلوقتي ناس بتجبلك حقوقك صوتك هيسمعه أكبر حد في البلد وحقك وحق اي بنت هيحصل فيها حاجه مش كويسه صوتك هيتسمع وحقك هيرجع والبلد هتنضف من الأشكال ديه فاهمه يا ندي .

ندي ..فاهمه بس صعب اني اغير طريقه لبسي دلوقتي وفجاه انا اتعودت اكون كدا ومرتاحه كدا .

سما ..لا انتي مش مرتاحه انتي بتقنعي نفسك انك مرتاحه جربي تخرجي شويه بلبس غير لبسك دا ويحسسك انك بنت مش ولد هترتاحي اكتر .

ندي ..هحاول يا سما بس موعدكيش.

سما.. طيب يلا نمشي ونسيب ليان تفكر في الكلام اللي قولتهولها .

ندي ..يلا .

ليان..ماشي هفكر ولو حصل جديد هقولكم.

سما وندي..تمام .

تركوها وذهبوا كل واحده منهم الي المنزل أخذت ليان تفكر حتي اتخذت القرار واتصلت بيامن.

ليان..الو يا يامن .

يامن..انتي لسه فاكره.

ليان ..ايوة طبعا لسه فاكره انا اسفه اني اختفيت فجأه.

يامن ..طيب وايه اللي خلاكي تظهري تاني .

ليان..علشان انت وحشتني .

استوب انتهي البارت ايه رايكم .

روايه اعمي ولكن.

للكاتبه / esraa mahmoud

🤩🤩🤩🤩🤩🤩

الفصل السابع

يامن ..طيب وايه اللي خلاكي تظهري تاني .

ليان ..علشان وحشتني .

يامن بصدمه ..نعم قولتي ايه .

ليان بخجل..مقولتش حاجه .

يامن..لا قولتي.

ليان ..لا علي فكره انت اللي سمعت غلط .

يامن ..هعديها بمزاجي بس قوليلي ايه اللي خلاكي تختفي .

ليان ..ممكن منتكلمش في الموضوع دا اكيد هقولك بس في الوقت المناسب .

يامن ..تمام عايز اشوفك.

ليان ..بكرا نتقابل في الجمعيه .

يامن ..لا عايز نتقابل لوحدنا مش عايز حد يشاركني فيكي ولو ثانيه.

ليان ..خلاص في الكافيه بتاعنا اللي بنتقابل فيه .

يامن ..تمام .

وأغلق يامن وليان وهما متحمسون الي الغد فاقد اشتاقوا الي بعضهم كثيرا .

في منزل والد سما .

دخلت سما المنزل وادهم ممسك بيديها اقتربت من والدها وقبلت يديه .

سما ..ازيك يا بابا.

والد سما وهو رجل كبير في السن قاسي الطبع عقله من العقول القديمه التي يرمي اي خطاء علي البنت .

والد سما ..كويس ايه اللي جابك .

سما ..جيت اشوفك انت وماما .

والد سما ..وانتي فكره اني عايز اشوفك انتي جبتيلي العار خلتيني مش عارف ابص في وش الناس ياريتك كونتي موتي مع جوزك ولا كل يومين تلاته اسمع كلام من الناس.

سما بعصبيه ..بس كفايه ....الناس ..الناس هيكلموا ... الناس هيتريقوا ....الناس بيقولي عنك انك عار ...كل حاجه الناس شايفين ايه ..ليه بنفكر في الناس ليه مش بنفكر في نفسنا ...نعمل اللي يريحنا احنا مش اللي يريح الناس ..الناس مش عايشين معانا ...مش شايفين الاهانه اللي بنتعرضلها ...استفدت انا ايه من الناس وانا جوزي كل يوم يمد ايدوا عليا ...استفدت ايه من الناس وانا جوزي بيخوني كل يوم قدامي ...استفدت انا ايه من الناس غير معلش استحملي اصل لو اطلقتي المجتمع هيبص ليكي بنظره مش كويسه ...لو عشت في بيت لوحدي يبقا اكيد بعمل حاجه غلط ...مش مثلا علشان اربي ابني كويس ...او مثلا يفكروا ان ابني ليه ظروف خاصه وانا بحاول اوفر ليه مكان يكون أمن ليه ...لا المهم انهم شايفين اني عار ..من امتي والبنات عار .. عارف يا بابا ايه اللي عار...اللي عار اننا نخلي كلام الناس اول حاجه في حياتنا..اللي عار الرجاله اللي مبقتش تستاهل كلمه راجل لانهم مش رجاله بمعني اصح فيهم اللي بيتحرش..وفيهم اللي بيشرب مخدرات..وفيهم اللي شايف اي حاجه البنت بتعملها تبقا عار حتي لو اشتغلت تبقا عار ...فانا تعبت حضرتك شايفني عار قولي وانا مجيش هنا تاني ولو مش عايز تشوفني تمام انا مش هتقل علي حضرتك انا كونت جايه اطمن عليكم وامشي ...سلام يا بابا .

وخرجت سما وهي غاضبه هي في نظر والدها عار عليه .

والدة سما ..ايه اللي عملتوا دا البنت عملت ايه علشان تقولها انها عار..دا كله علشان عايشه لوحدها ..ولا علشان بقت ارمله طيب ديه حاجه مش بايدينا ارحم ..وبطل قسوه ديه بنتك .

والد سما ..ملكيش دعوه انتي عارف اتصرف معاها ازاي .

والدة سما . .عمري ما هسامحك علي اللي انت بتعملوا في البنت دا .

والد سما ..مش عايزك تسامحيني.

ودخل الغرفه وأغلق الباب في واجهها .

وصلت سما الي بيتها وهي تبكي بشده من قسوه والدها عليها .

اقترب ادهم منها واخذها في احضانه .

ادهم..متزعليش يا مامي انا جمبك ومش هسمح لحد تاني انه يزعلك.

قبلته سما بحب ..ولا انا هسمح يا حبيبي ان حد يجي علينا وبذات عليك انت دا انت اللي نورت دنيتي ...يلا بقا ننام علشان مامي تعبانه اووي .

ادهم..يلا يا مامي .

دخلت سما هي وابنها الغرفه واخذته في احضانها واخذت تتذكر زوجها ووالدها الذي يراها عار وعبء عليه أخذت تشجع نفسها لكي تواجه هذا العالم القاسي .

في اليوم التالي استيقظت ليان وهي متحمسه لمقابلة يامن ولكن يوجد بعض التوتر فكيف ستقول له سبب ذهابها واختفاها عن الوسط دون ادني سبب ، لكن فاقت وركضت نحو الخزانه وأخرجت بنطال جينز وتشيرت بينك وتركت لشعرها العنان ثم نزلت درجات السلم برشاقه واقتربت من غرفه السفره .

ليان ..صباح الفل على احلى واجمل بابا فى الدنيا.

ابتسم عاصم عندما رأى ابنته تبتسم من جديد ..صباح النور يا قلب بابا اخيرا رجعتي ليان إللى الضحكه مبتفرقش وشها .

ليان وهى تاكل ...انا والحزن اعداء مش بيدوم معايا كتير.

عاصم ..يارب دايما مبسوطه ومشوفش دموعك ديه تاني ابدا .

ليان ..هبقا دايما مبسوطه طول ما انت جمبي واقف في ضهري .

ابتسم عاصم ابتسامه مكسوره وهو يسمع كلام ابنته.

ليان وهي تقبله من جبينه ..انا همشي اروح الجمعيه بقا وحشتني اووي .

عاصم ..تمام يا حبيبتي متتاخريش.

ليان ..تمام يا حبيبي سلام.

عاصم ..في رعايه الله يا لي لي .

ذهبت ليان من المنزل وركبت سيارتها وساقتها بجنون نحو الكافيه وهي تتشوق الي مقابله حبيبها فاهي تشتاق الي النظر إليه.

عند يامن ذهب الي الكافيه قبل الموعد بنصف ساعه وأخذ ينتظر محبوبته .

وصلت ليان الي الكافيه وترجلت من السياره وذهبت نحو يامن واخذت تنظر له نظرات تبث عن الشوق الشديد له .

ليان ..احم ..ازيك يا يامن.

قام يامن من مكانه ومد يده إليها..الحمد لله ..انتي عامله ايه .

اخذت ليان يده وربطت عليها بحب ..الحمد لله.

ساد الصمت لفتره بدا يامن الحديث...هربتي ليه يا ليان .

ليان ..انا مهربتش.

يامن ..اومال تسمي انك تختفي فجأه بدون اي مبرر دا ايه انك مترديش علي مكالماتي دا ايه لو انا خدت مكان المفروض مكونتش اخده قوليلي لو وجودي في حياتي بيضايقك قوليلي.

ليان ..لا يا يامن العيب مش فيك العيب فيا انا وخلاص الموضوع انتهي واتحل .

يامن ..يعني مش هتقولي ايه سبب اختفائك.

ليان ..مش واقته تعالا نكلم في حاجه تانيه .

يامن ..زي ايه .

ليان ..زي مامتك .

يامن ..اقفلي علي السيره يا ليان .

ليان ..لا يا يامن مهما كان ديه مامتك عملت اللي عملته اسمها مامتك ..عارف يا يامن مش هتعرف قيمه الأم غير لما تموت بلاش تعيش بتانيب الضمير دا هتفضل تانب نفسك علي كل دقيقه بعدت فيها عنها هي فاقت وندمت يبقا سامح روح ارمي نفسك في حضنها وانسي كل اللي هي عملته سامحها يا يامن ربنا بيسامح احنا ياللي اتخلقنا لنعبده مش هنسامح.

يامن ..صعب يا ليان صعب عارفه لما تعيشي من غير ام طول حياتك عارفه لما تترمي في حضن الدادة وانتي امك لسه عايشه عارفه لما هي تنسي ان عندها ابن وكل اللي بتعمله انها عايزة تنتقم صعب اتعود واسامح.

ليان ..اديها فرصه فرصه واحده بس اسمحلها تقرب منك وبعد كدا هتلاقي نفسك بتسامحها لوحدك.

يامن ..هحاول .

ابتسمت ليان بحب .

في هذا الوقت قطع عليهم صوت هاتف يامن وكان المتصل جاسم .

يامن ..ايه يا زفت عايز ايه .

جاسم ..عايز اخرج يا شيخ زهقت.

يامن ..ما انت علي طول بتخرج عايز ايه مني انا بقا .

جاسم ..نخرج بليل .

يامن ..لا انا اقاعد انهاردة مع ليان .

جاسم..خلاص نخرج احنا والبنات في مكان .

يامن ..ماشي هقول لليان وهرد عليك.

جاسم ..ماشي تمام .

أغلق يامن مع جاسم .

ليان ..في ايه .

يامن ..جاسم بيقول نخرج كلنا انهاردة وهاتي معاكي صحابك .

ليان ..فكره حلوة خلاص هكلم ندي واقولها وهجيب سما معانا .

يامن ..تمام وانا هكلم جاسم أكد عليه .

ليان ..اشطا جدا ويلا نروح علشان الحق أجهز.

يامن ..تمام يلا.

خرج يامن وليان من الكافيه وركب يامن مع ليان السياره اوصلته ليان الي المنزل ومن ثم عادت الي منزلها واتصلت بندي وسما فيديو كول .

ليان ..يا بنات بصوا يامن عزمنا كلنا برا انهاردة.

سما ..طيب enjoy انتوا بقا .

ليان..ايه اللي enjoy انتوا بقا انتي هتيجي دا شئ أساسي.

سما ..وادهم اوديه فين .

ليان ..هاتيه هنا يقعد مع بابا والداده.

سما ..اخاف يزعجهم.

ليان..لا متخافيش بابا بيحب الأطفال اووي والدادة هتشيلوا في عنيها.

سما ..تمام.

ليان ..وانتي يا ندي هانم .

ندي ..لا مش جايه .

ليان ..ليه ان شاء الله.

ندي ..مليش نفس.

ليان ..لا هتيجي وبعدين اوعي تلبسي لبس الولاد دا البسي لبس بناتي يا ندي عيشي سنك بقا .

ندي ..لا مش هلبس ومش هنزل .

سما ..بلاش قمصة العيال الصغيره ديه يلا مفيش نقاش كلنا هنخرج و انتي يا ندي انا هجيلك واختارلك لبسك ومفيش اعتراض انا اكبر واحده فيكم وتسمعوا كلامي بس ها .

ليان ..خلاص يا باشا نسمع كلامك اومال ايه يعني .

ندي ..تعالي يا اختي وبعدين نتنقاش هبعتلك العنوان في ماسج .

سما ..اشطا يلا سلاموززز بقا علشان نجهز.

ليان وندي ..سلاموززز.

أغلقوا سوا وفتحت ليان الخزانه وأخرجت فستان من الون الاسود يصل الي بعد الركبه وبحملات عريضه ووضعت علي وجهها القليل من الميكيب مما زادها جمالا وتركت لشعرها العنان .

ام عند يامن فاخرجت له الدادة بدله سوداء وقميص ابيض وأخذ يامن يرتدي ملابسه وترك اول زرارين من قميصه ووضع القليل من عطره الرجولي .

عند جاسم كان يرتدي هو ومازن في جو ملئ بالمرح ارتدي جاسم قميص اسود وبنطال اسود وارتداء ساعه شيك وكان مثل ابطال التلفاز .

ام مازن فارتدي بدله زرقاء اللون وقميص ابيض ووضع القليل من عطره الرجولي.

جاسم ..يلا يا مازن علشان نجيب يامن .

مازن ..خلاص اهو خلصت بس خلي بالك امي برا ومستحلفه ليا .

جاسم ..ليه .

مازن ..علشان امبارح مردتش اروح اشوف العروسه اللي هي جايبها ومن ساعتها وهي مش طايقه وشي .

جاسم .. والله انت تستاهل بس يلا لما نشوف هنعمل معاها ايه .

مازن ..ربنا يستر.

خرج جاسم ومازن ولكن استوقفتهم والدة مازن الغاضبه.

هدي..رايح فين منك ليه .

جاسم..خرجين يا دودو .

هدي..خرجين بردو ...قولوا رايحين تصيعوا .

جاسم..لا والله خرجين.

هدي..بس يا واد انت انا اصلا مش مستريحالك.

جاسم وهو ياخذها تحت ذراعه..ليه بس دا انا واد قمور وغلبان وطيب.

هدي  ..انت غلبان وطيب .

جاسم ..اه والله .

هدي وهي تبعده عنها ..طيب غور يلا منك ليه بس عارف لو اتخارتوا هطلع ليكم ابو وردة .

جاسم ..لا خلاص احنا مش قد خبطه منه خلاص مش هنتاخر يلا يا واد يا مازن .

مازن ..يلا .

ونزل جاسم ومازن وركبوا السياره  وأخذوا يامن معهم في طريقهم ثم ذهبوا إلي بيت ليان .

عند ندي وسما .

ندي ..لا دا قصير اووي هنزل بيه كدا ازاي.

سما ..لا مش قصير دا بعد الركبه يلا يا ندي بطلي افوره.

ندي ..طيب مش هحط ميكيب.

سما ..تمام بس هنشيل النضاره ديه ملهاش لازمه وسيبي شعرك بلاش كحكه ديه عيشي سنك .

ندي ...اوف مالها الكحكه ما هي حلوة اهي.

سما ..ندي انتي غلبتيني وهتأخرينا يلا اللي هقول عليه يتنفذ.

ندي ..اوك .

ارتدت ندي فستان من الون الوردي وتركت لشعرها العنان ولم تضع اي من المساحيق التجميل مما ابرظ جملها الطبيعي .

ارتدت سما فستان طويل من الون الازرق وطرحه بيضاء ووضعت بعض من المساحيق التجميل مما زادها جمال .

ذهبت ندي وسما الي منزل ليان وتركت سما ادهم في الفيلا مع عاصم والداده.

سمعوا البنات صوت السياره نزلوا الي خارج الفيلا وكانت الصدمه الكبري لسما عندما رأت هذا الوقح يقف مع ليان وشاب آخر.

سما ..لا انا هروح يا جماعه .

ليان ..في ايه يا بنتي .

سما ..الوقح اللي لابس ازرق دا ضايقني قبل كدا .

ندي ..عمل ايه وانا هموته مع ان مازن دا سكر ودمه خفيف .

سما ..قال ******** وحكت سما لهم بالتفصيل اخذت ليان وندي يضحكون بشده .

ليان ..والله سكر يا ستي طنشي.

ندي ..اه والله دمه خفيف مش زي الحيطه اللي هناك دا معندهوش قلب ولا مشاعر .

ليان ..بس منك ليها خلاص هما جايين علينا .

ندي وسما ..تمام.

يامن ..ازيكم يا بنات.

البنات ..الحمد لله .

جاسم ..اومال فين البودي جارد بتاعكم.

ليان ..مين قصدك .

جاسم ..هو في غيرها ندي .

ليان وهي تشاور علي ندي..ما ندي اهي.

جاسم بصدمه ..نعم....بطلوا هزار ههههه ...هزاركم بايخ ايه اللي جايب المززه ديه لندي البودي جارد .

ليان ..كان نفسي اقولك اننا بنهزر بس ديه ندي فعلا .

جاسم بصدمه ..ديه ....لا يا جماعه انتوا بتكدبوا.

مازن بمرح..يا عيني دا اتصدم.

اقترب جاسم من ندي الغاضبه..احلفي انك ندي .

ندي بعصبيه..شكلك عايز تضرب تاني .

جاسم ..ايه الصوت دا دا صوت ندي بس في جسم باربي .

ندي..يلا نمشي من هنا بدل ما ارتكب فيه جريمه.

يامن ..طيب يلا .

تحركوا الجميع ومعاهم جاسم المصدوم.

اقترب مازن من سما .

مازن ..انا اسف علي الموقف اللي حصل في الجمعية بس يعني انتي المفروض تعذوريني مشوفتش واحده بالجمال دا قبل كدة .

سما بغضب..تاني بتعاكس .

مازن ..والله مش قصدي اقول انك جميله قصدي انك قمر اووي وخطفتيني من اول نظره.

سما ..والله انت مجنون ومكانك مش هنا مكانك في مستشفي المجانين .

مازن ..معنديش مانع اروح المهم نكون سوا .

سما ..صبرني يارب يا بني انا لو اجوزت بدري شويه كونت جبت قدك.

مازن ..ليه عندك كام سنه .

سما ..ملكش دعوه .

مازن ..صح انتوا البنات مبتحبوش تقولوا سنكم طيب هو فين جوزك .

سما ..وانت مالك .

مازن..لا مالي ونص هو انا هيجيلي نوم غير لما اجوزك وتبقي في حضني .

ضربته سما في كتفه وركضت نحو ليان وندي وركبت معاهم السياره.

ظل ينظر لها مازن حتي فاق علي قفه خماسي من جاسم ..يلا ياض بقالي ساعه بنده عليك .

مازن ..ما براحه يا عم .

جاسم ..ما انت عامل زي الهبل .

مازن ..يعني وانت اللي عاقل اووي .

جاسم ..ايوة طبعا .

كان يهم مازن برد لكن فاقوا علي صوت يامن الغاضب .

يامن ..ايه شويه عيال في كي جي وان ما يلا ياض انت وهو اتحركوا .

جاسم ..خلاص يا يامن اهو هنتحرك.

ركب الجميع وقاد جاسم السياره ووراه سياره البنات وصلوا الي مطعم شيك وفخم ونزل الثلاث رجال واخذ كل واحد منهم يد محبوبته .

ندي وهي تحاول اتخلص من يد جاسم ..ابعد ايدك ديه عني .

جاسم ..عيبه في حقي ديه .

ندي ...اوف انسان بارد .

ابتسم جاسم علي تذمرها.

عند مازن وسما .

سما..سيب ايدي .

مازن ..لا .

سما ..يعني ايه لا .

مازن ..يعني لا حد يبقا في ايده نعمه ويسبها حرام دا حتي ميرضيش ربنا دا .

سما ..والله لوريك.

مازن ..ماشي .

ام عند يامن فاجلسته ليان علي المقعد وجلست بجانبه علي المقعد الاخر .

جاسم ..هتاكلوا ايه .

ليان بحماس ..مكرونه وبانيه.

جاسم ..تمام والباقي .

البنات ..واحنا زيها  .

جاسم ..وانتوا يا يامن .

يامن ..هاكل زي ليان.

مازن ..وانا اكيد زيهم.

طلب جاسم للجميع مكرونه وبانيه.

أراد يامن انا يشرب فاخذ يتحسس الطاوله لكي يصل الي الماء ولكن امسكت ليان بالكوب وقربته من فمه ووضعت يديها تحت فمه أخذ الجميع ينظر عليهم ببتسامه مشرقه .

يامن..شكرا جدا يا ليان.

خجلت ليان من نظرات الجميع إليها فاحولت الهرب ..هستأذن انا هروح الحمام واجي .

سما وندي..استني هنيجي معاكي .

قاموا البنات وانطلقوا نحو الحمام .

جاسم ..ايه مش هتحكلنا.

يامن ..علي ايه .

جاسم ..متحورش .

يامن ..مش بحور بس مش فاهم علي ايه .

مازن..قصده علي ليان .

يامن ..وانتوا مالكم .

جاسم ..مش لازم نطمن علي أخونا.

يامن ..يا شيخ قلبك عليا اووي .

جاسم ..جدا ...احكي بقا .

بدا يامن الحديث ولكن كانت ليان تقترب من الطاوله ولكن وقفت مندهشه عندما سمعت الي حديث يامن .

يامن ..عارف يا جاسم لما النور بيقطع والواحد يقوم يدور علي شمعه او اي حاجه تنور الضلمه ديه ليان بقا كانت هي الشمعه اللي نورت ليا كل حياتي معرفش ايه الاحساس دا اول مره احسه اول مره احس اني محتاج لحد اووي كدا في حياتي والشعور دا مخليني خايف من بكرا .

أدمعت اعين ليان ولكن اخفتهم بسرعه ومن ثم اقتربت من الطاوله .

ليان ..ايه اتأخرت ولا حاجه .

ابتسم يامن ..لا خالص .

ليان وهي بتهرب من الموضوع ..الله في بيانو .

يامن ..بتحبيه.

ليان ..جدا ايه رايك تيجي نعزف سوا .

يامن ..بس انا بمعرفش .

ليان ..تعالي وانا هعلمك .

واخذته ليان من يده واخذت تعلمه العزف حتي استطاع أن يعزف وببراعه أخذ جاسم ندي من يديها واقترب من ساحه الرقص لكي يرقصوا وكذلك مازن وسما .

اقترب جاسم من إذن ندي وهمس ..شكلك حلو اووي انهاردة .

ندي..طبعا مش علشان شكلي بنت .

جاسم ..لا علشان علي طبيعيتك.

ابتسمت ندي بتوتر .

ام عند سما ومازن.

مازن ..انا بقول اصورك بقا واروح اقول لجوزك علشان يطلقك ونجوز احنا .

سما ..ههههه ضحكتني روح اعمل كدا.

مازن . مش خايفه .

سما ..لا خالص.

مازن ..ليه .

سما..قولتلك ملكش دعوه.

مازن ..ساعه زمن واعرف عنك كل حاجه .

سما ..هنشوف .

مر الوقت سريعا وذهب كلا من الابطال الي المنزل وفي قلب كل منهم إشراق وحب جديد فهل سيستمر هذا الحب ام سيتوقف ويتنهي بفراق للجميع .



الفصل الثامن حتى الفصل العشرون من هنا




بداية الروايه من هنا




رواية منعطف خطر كامله من هنا



رواية زواج لدقائق معدودة كامله من هنا



رواية نار الحب كامله من هنا



رواية الطفله والوحش كامله من هنا


رواية منعطف خطر كامله من هنا


رواية فلانتيمو كامله من هنا



رواية جحيم الغيره كامله من هنا



رواية مابين الضلوع كامله من هنا


رواية سيطرة ناعمه كامله من هنا


رواية يتيمه في قبضة صعيدي كامله من هنا



الروايات الكامله والحصريه بدون لينكات من هنا


إللي خلص القراءه يدخل هيلاقي كل الروايات اللي بيدور عليها من هنا 👇 ❤️ 👇 


❤️🌺🌹❤️🌺❤️🌹❤️🌺🌹❤️🌺🌹❤️🌺🌹❤️🌺🌹🛺🛺🛺🛺🛺


الصفحه الرئيسيه للروايات الجديده من هنا


جميع الروايات الحصريه والكامله من هنا


انضموا معنا علي قناتنا بها جميع الروايات على تليجرام من هنا


❤️🌺🌹❤️🌺❤️🌹❤️🌺🌹❤️🌺🌹❤️🌺🌹❤️🌺🌹🛺🛺🛺🛺🛺






تعليقات

التنقل السريع
    close