رواية ظل امرأه عنيده الحلقة الرابعة عشر بقلم الكاتب عادل عبدالله حصريه وجديده على مدونة النجم المتوهج للروايات والمعلومات
انتابها الارتباك قليلا واقتربت من مكتبه قائلة : افندم ؟؟
الرجل : انتي السكرتيرة الجديدة ؟؟
فاتن : ايوه يا فندم .
الرجل ينظر لها نظرات فاحصة طويلة ثم يقول : أنتي كنتي بتشتغلي فين قبل كده ؟؟
فاتن " بارتباك " : انا اول مرة اشتغل .
المدير : انتي مؤهلاتك ايه ؟؟
فاتن " بارتباك وحرج " : انا جاوبت عن الاسئلة دي في الانترفيو !!
المدير : انا عارف ، لكن انتي هتكوني السكرتيرة الخاصة لمكتيي ولازم اعرف مين هتشتغل معايا .
فاتن " تتصبب عرقا " : المفروض يكون معايا دبلوم تجارة لكن انا سيبت المدرسة في اخر سنة .
يضحك المدير : يعني جاية تشتغلي عندي ومش حاصلة حتي علي دبلوم !!!
فاتن " باحراج " : اناااا... انا ممكن امشي .
المدير : لا لا مفيش داعي تمشي ، انا هشغلك عندي لأن الشغل مش محتاج خبرة او دراسة عالية ، كل مهام شغلك هتكون استقبال التليفونات و تنظيم مواعيدي و مقابلات الضيوف واظن دي مش محتاجة خبرة او دراسة
![]() |
" تبتسم فاتن اخيرا " : انا متشكرة اوي لحضرتك .
يبتسم المدير : ايووووه ، هي دي اهم حاجة مطلوبة منك .
فاتن " بتعجب " : مش فاهنة !!!
المدير : يعني ابتسامتك الحلوة دي اهم حاجة .
تتعجب فاتن من كلماته و تقول " في خاطرها " الراجل ده باين عينيه زايغة " فتبتسم في صمت .
المدير : تقدري تروحي مكتبك وانا هخلي حد يعرفك مهام شغلك ايه بالظبط .
تنصرف فاتن من مكتبه في سعادة بالغة ، فبالرغم من انزعاجها بسبب تلميحات المدير المريبة الا ان خوض تجربة العمل الشريف كانت حلم لها تحقق اخيرا .
مرت ايام لاحظت فيها ابتعاد طارق عنها نهائيا وغياب اخباره عنها تماما ، زاد شعورها بالراحة والطمأنيتة خاصة بعد ابتعادهم جميعا عنها سواء اكانت مدام سهير او المعلم شعبان او طارق .
كانت مهام عملها الجديدة خفيفة ومريحة بالنسبة لها وفي ذات الوقت مرتبها كبير !!
علمت بعد ذلك من بعض الزميلات ان مديرها " رؤوف " كثير العلاقات النسائية وحذروها منه كثيرا !!!
وبعد شهور قليلة
دخلت فاتن الي مكتب المدير صباحا ومعها جدول بمواعيد ولقاءات اليوم كالمعتاد .
ابتسم المدير " رؤوف " : تعرفي يا فاتن ليه كل يوم الصبح اول لما بوصل بطلب منك تدخلي لي المواعيد ؟؟
فاتن : ليه يا فندم ؟
رؤوف : علشان ابتسامتك الحلوة دي .
تبتسم فاتن في خجل : متشكرة اوي يا فندم .
رؤوف : لكن انا فيه حاجة مزعلاني منك .
فاتن : انا يا فندم ؟؟؟
رؤوف : ايوه انتي .
فاتن : ايه يا فندم ؟
رؤوف : ملابسك ومظهرك عواجيزي اوي و بصراحة فلاحي اوي كمان .
فاتن : ازاي ؟
رؤوف : يعني لابسه حجاب علي راسك وملابسك مش استايل وواسعة وفضفاضة اوي مش بتلبسي زي الشباب اللي في سنك ، بتكون ملابسهم كلها شباب وانطلاق .
فاتن : لكن انا برتاح في اللبس ده .
رؤوف : المثل بيقولك كلي اللي يعجبك والبسي اللي يعجب الناس .
فاتن : والهدوم دي متعجبش الناس ؟؟
رؤوف : لا طبعا ، لفي كده .
فاتن : ألف ازاي ؟؟
رؤوف : لفي .
استدارت وعادت الي وضعها المقابل له .
رؤوف : شوفتي بقي ان معايا حق
فاتن : ازاي ؟؟
رؤوف : ملابسك مدارية جمالك ، لازم تلبسي ملابس تبين جمالك ، انتي مخبية شعرك ليه ؟؟ اكيد شعرك مش حلو .
فاتن : عادي .
رؤوف : اقلعي الحجاب وريني شعرك كده .
٥اتن : لكن انا اااا.
رؤوف : انتي مكسوفة ليه ؟!! اخلعي الحجاب وريني شعرك .
اخرجت فاتن خصلة من شعرها من اسفل االحجاب .
رؤوف : واضح ان شعرك حلو اوي ، كمان لو لبستي حاجة ضيقة هتبين جمال جسمك ، انا حاسس ان جسمك كمان حلو اوي .
فاتن : ايه اللي بتقوله ده يا فندم ؟!!!
رؤوف : انا عايزك تغيري من نفسك وتبقي ستايل علشان تكوني لايقة للمكان اللي انتي فيه .
فاتن : بعد اذنك يا فندم دي طريقة لبسي ومش هغيرها ، استأذنك .
خرجت فاتن تشطات غضبا من كلمات مديرها وجلست قليلا ثم دخلت لمديرها مرة اخري ....
فاتن : بعد اذنك يا فندم كنت عايزة اجازة .
رؤوف : انتي زعلتي من كلامي ولا ايه ؟
فاتن : اسفة يا فندم انا مش متعودة حد يتدخل في حياتي بالشكل ده .
رؤوف : خلاص يا فاتن انتي حرة ، انا كنت عايزك تكوني في اجمل صورة .
فاتن : متشكرة جدا يا فندم ، لكن انا مش هغير حاجة من نفسي وهفضل زي ما انا كده .
رؤوف : زي ما تحبي .
في المنزل
عادت فاتن الي المنزل وبمجرد ان رأتها والدتها سألتها بتعجب : مالك يا فاتن ؟ شكلك زعلانة او متضايقة !! فيه ايه ؟؟
فاتن : مديري في الشغل .
الام : ماله ؟
فاتن : كلمني علي لبسي وبيقولي ده لبس عواجيزي ومش استايل ، عايزني اخلع الحجاب والبس ضيق .
الام : وهو ماله بحاجة زي كده ؟!!!
فاتن : مش عارفة يا ماما !!!
الام : اوعي يا فاتن ترجعي تلبسي زي ما كنتي بتلبسي الاول ، انتي كده يا حبيبتي حلوة ولبسك جميل ولايق عليكي ، اوعي تسمعي كلامه .
فاتن : مستحيل طبعا يا ماما ، انا مفيش حاجة ممكن ترجعي زي الاول ابدا .
للكاتب عادل عبد الله
الام : جدعة يا فاتن يا بنتي ، يلا اضحكي بقي مش بحب اشوفك كده .
ابتسمت فاتن ثم قالت لها الام : يلا بقي جهزي الاكل ، عارفة مين كانت هنا النهاردة ؟؟
فاتن : مين ؟؟
الام : خالتك ام امير .
فاتن : ياااه ، دي مش زارتك من يوم ما سكنا هنا ولا مرة .
الام : لأ ، هي كانت زارتني مرة ونسيت اقولك ، والنهاردة جات زارتني علشان تقولي ان أمير ابنها خرج من السجن .
فاتن : اييييه !!! امير خرج ؟؟؟!!!
الام : ايوه خرج من يومين .
فاتن : ازاي ؟ ده المفروض لسه باقي فترة من مدة سجنه !!!
الام : امه بتقول انه عمل استئناف والمحكمة خففت عنه الحكم .
فاتن : وامه قالتلك حاجة بالنسبالي ؟؟
الام : سألت عليكي وقولتلها انك في الشغل .
فاتن : قصدي يا ماما عايزة اعرف لسه امير فاكر اني السبب في سجنه ؟؟
الام : بيتهيألي كده علشان امه قالتلي الكلام ده كتير وانا كنت برد عليها انك متعرفيش حاجة عن كده .
تركتها فاتن ودخلت غرفتها تملؤها مشاعر الخو.ف من المواجهة مع امير الذي بالتأكيد سيصب عليها غضبه صبا بعد تأكده من أنها كانت وراء سجنه !!!
تذكرت حبها لأمير الذي كان اول حب في حياتها وتذكرت اول مرة فرطت فيها في نفسها بأسم الحب ظنا منها انه يحبها وسيتزوجها كما وعدها حتي عرفت بعد فترة ان حبه لها لم يكن الا وسيلة لوصوله لمراده منها !!!
وكيف استغلها بعد ذلك وظل يمارس معها نزواته مرة بأسم الحب ومرات بالابتز.از !!! حتي بدأت تسير في طريق الرذ.يلة و مارستها كوسيلة لكسب قوتها !!!!!
ذكريات أليمة مرت بمخيلتها طوال الليل ، وظلت تتوجس خيفة من ذلك اللقاء وتعد نفسها لتلك المواجهة !!
لم يستمر خو.فها طويلا .
في اليوم التالي ...
استيقظت فاتن وارتدت ملابسها وخرجت من منزلها للذهاب الي عملها وبمجرد خروجها من المنزل وجدت امير امامها مباشرة في انتظارها .....
تابعووووني
رواية الفرار من الحب كامله من هنا
رواية مستشفى بلا حياه كامله من هنا
رواية فرقتنا الظروف وجمعنا القدر من هنا
رواية متمرده عشقها الشيطان من هنا
رواية عذرا لقد نفذ رصيدكم من هنا
رواية نار قلبي وانكسار فؤادي من هنا
رواية قاصره في قلب صعيدي من هنا
رواية مالم تخبرنا به الحياه من هنا
رواية اللعب مع الشياطين من هنا
رواية أحببت مربية ابنتي كامله من هنا
❤️🌺❤️💙🌺❤️💙🌺❤️💙🌺❤️💙🌺❤️💙🌺
الروايات الكامله والحصريه من هنا
انضموا معنا على تليجرام ليصلكم اشعار بالروايات فور نزولها من هنا
🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺
اتفضلوا حضراتكم كملوا معنا هنا 👇 ❤️ 👇
وكمان اروع الروايات هنا 👇
انضموا معنا على تليجرام ليصلكم اشعار بالروايات فور نزولها من هنااااااااا
🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺