الحلقة الرابعة
رجب بعد ما جاب سيرة ام عصمت اتعصبت جامد علي رجب
رجب :طب ممكن تهدي نفسك بس اللي اعرفة يا عصمت أنها مظلومة
عصمت غضب :مظلومة تهرب وتسيب عيل صغيرة في رقبة اختة واب ميعرفش هي هربتة لية(وبحزن ) اب كان بيموت كل لحظة وهي مش موجودة كان عيش بس عشان يكون اب وام مش منطق ابدا انها ترجع بعد كل دة وتقول انها مظلومة
رجب بهدوء:طب اسمعي منها الاول وعرفي أسبابها
عصمت بعصبية:انت شفتها صح هي رجعت وكلماتك
رجب بخوف:لا والله ابدا بس عمي محمود كلمني من كام شهر كدة.و عرف اني عم كامل مات ولم سأل عليكم انا قلت معرفش
عصمت بغضب : سال ،(😏😏😏😏وبضحكة سخرية) اخوة الهانم بيسأل علينا والله هو لسة فاكر يسأل (😏😏😏) وهستغرب لية ماهو كمان مشي وسبنا مش المفروض دة خالي ولا اية لا والله في الخير بعد كل السنين دي مكلف خاطرة وبيسال علينا
رجب باحراج :,عصمت متظلميش حد انتي عرفة اني عمي ساب مصر بعد موت مراتة علي طول يعني اكيد ميعرفش اللي حصل
عصمت بحزن: حتي لو عرف كان يسأل علينا لم هو زي ما انت بتقول ممكن ميعرفش حاجة كان سالك علي اختى حتي من باب أنة اختة ولا اية وبعدين مظلمش حد وانا متظلمتش لم امي تسبني لوحدة وتسيب اخوية وانا عيلة واخوية يعتبر بيبي انا كدة متظلمتش لم اشوف أبوية بيتحرق ادام عيني وانا مش عرفة اعمل حاجة انا كدة متظلمتش ابوي ايدك اوع تجيب سرتها تاني أنا امي ماتت
رجب :عصمت هدي نفسك يابنتي انا مش بجيب سرتها عشان اقول انك ظلمة لا والله انا بقول اسمعي منها مش اكتر مش يمكن
عصمت بمقطعة يعياط :لا انا مش هسمع من حد حاجة الكل سبني وانا عيلة واخوية صغير وفي رقبتي حد فكر فيما . احنا بنعمل اية في عز الشتا بردنين بناكل ولا جعانين محدش ينتظر مني اني اسمع من حد فيهم حاجة انا نسيت اني بنت وعشت في توب راجل كل واحد فيهم عايش حياته هي هربت وعاشت حياتها وجدي وعمي عاشة حياتهم جدي اللي قتل ابوية وعمي كلمة تجيبة وكلمة تودية يبقة خلص بقة يسبونا في حالنا وان كان علي ادهم ربنا يقوني وخلية فعلا ظابط اقدر اكمل معها رجب الموضوع دة تقفل علية ولم عمك يسأل عننا قول ماتو اتحرقة مع ابوهم ( وسمتة حبة ووشها اتغير لغضب شديد )وانا بقة هشوف اية حكاية عهدي باشا عاوز اية ويا قاتل يا مقتول (وقامت وقفة ) انا الاسطي عصمت الراجل وانسي عصمت البنت يا رجب عصمت البت ماتت مع ابوها اتحرقة ماشي يا صحبي
رجب بستغراب :حاضر بس انا في ضهرك يا صحبي وأيدي في ايدك
عصمت طبطبة علي كتف رجب :تسلم وتعيش انا ماشي بقة عشان في هحبة حاجات هشتريها عشان ادهم سلام يا صحبي
رجب بفخر :سلام ياابو رجولة
عصمت مشية ورجب قعد يفكر في حال عصمت هي عندها حق بس اكيد في حاجة غلط
ومشي عصمت جاب حبة حاجات اللي ناقصة لادهم فعلا ورجع البيت بس كان في مفاجاء في انتظارة
عصمت بخضة :اية دة هما قفلو الورشة لية دي لسة بدري في اية استر يا رب
طلع عصمت جري لقة باب الشقة مفتوح وفي صوت ست وراجل قعدين مع ادهم
عصمت بخضة : سسلام عليكم
الراجل بابتسامة :,وعليكم السلام تعالي يا عصمت تعالي يا حبيبتي
عصمت بخوف :خخخخخير يا باشا في حاجة العربيات اللي صلحها ازعة فيها حاجة ( وخد ادهم وري ضهر. بخوف)
الراجل :لا بس انا جي لحاجة تاني مش عشان ادهم وبس عشانك انتي كمان وبص علي ادهم
عصمت بخوف علي اخوها وخدة وراي ضهرها : الكلام معاية انا وبس انا المسؤول عن كل حاجة حصلت
عهدى بيقرب منها :مش كفاية يا عصمت مش كفاية يا بنتي
عصمت برتباك :كفاية اية يا باشا وبنت ازاى يعني انت لمؤاخدة مش شايف اني راجل ولا اية
عهدى: عصمت يا بنتي انا مش جي هنا عشان اذي حد فيكم
عصمت بتوتر وبلعة رقها :وتأذني لية يا باشا احنا اللي بنا شغل مش اكتر
الست :عصمت لو سمحتي اسمعني
عصمت بغضب مكتوم : حضرتك تعرفني يا هانم
الست :انا ماما يا عصمت انا امك
عصمت بديق :امي (وبحزن ) تعرفي يا هانم انتي شبة وحدة كنت اعرفها زمان بس ماتت وبصة لادهم خش جوية يا ادهم وخد الشنط دى وحضر حاجة عشان كليتك يا حبيبي
ناهد قربت من عصمت ومسكت اديها:عصمت اناامي يا بنتي
عصمت بمقطعة بعصبية وهي بتشد اديها من ناهد :لاانا مش بنتك انا امي ماتت
ناهد :انا عيشة يا بنتي لية بتقولي كدة أنا ماما يا حبيبتي
عصمت بزعيق:ماما ماما ازاي يعني اديني إمارة وحدة علي انك امي (وقفة قصدها وبكل غضب )لم تهربت وسبتني أشيل مسؤلية اخوية الطفل الصغير تبقي ماما ولا ابوية اللي كان بيدور عليكي زى المجنون في كل مكان كدة انتي ماما الله يخليكي متقليش بنتي محدش يقول بنتي انا بنت. كامل (وبصة نحية جدها بكرة وجزة علي سنانها ) انا بنت كامل اللي اتحرق بايد ابوة ووحدة معرفهاش أو مش فكرها أو مش عوزة اعرفها
عهدي بزهول : انتي بتقولي اية اتحرق بايدي انا ازى مين قال كدة
عصمت بانهيار : أيوة انت انت اللي حرقتة ابوة وانا شفتك من ضهرك وانت بتركب العربية انت والست اللي كانت معاك وبتضحك ولا اتهز منك شعرة وانت سامع أبوية بيزعق وهو بيتحرق ولا صعب عليك ابنك ولا حتي الأطفال اللي جوة انا كنت مأجلة الموجهة دة لحد ما ادهم يخش الكلية بتعتة بس انتم سبقتم وانا بقة مش هسيب حد فيكم غير وانا وخدة تار أبوية
عهدي بدموع: عصمت والله يا بنتي ما
عصمت بمقطعة :متجبش سيرة ربنا علي لسانك يا باشا ويلا الوقت اتاخر وحنا ناس بنشقي وبنصح بدري عشان لقمة العيش شرفتونا
ناهد بعياط : اسمعني يا عصمت ابوس ايدك
عصمت بجدية :شرفتينا يا هانم زيارة مش مستحبة يا ريت ما تتكررش
ناهد بعياط :هيجي اليوم وتسمعني وتعرفي اني مهربتش بمزاجي
عصمت بجدية :مش مهم بمزاجك غصب عنك ميهمنيش انتي اختاري طريقك وسبتينا متجيش بعد ما بقينا رجالة تدوري علينا مع السلامة
عهدي هو وقف ادم عصمت :قسما بالله العظيم يا بنتي محصل اللي قلتي علية كامل كان نور عيني
عصمت بتهكم:قالو الحرامي احلف شرفتونا بس ياريت الزيارة متتكررش تاني ويا باشا شوف مكانيكي تاني احنا شطبنا خلص وقام عصمت وفتح الباب وهو بيشاور علي برة شرفتونا مع السلامة وفعلا مشية
ادهم كان مستغرب شكل اختة وتصروفتها بعد ما مشية ادهم دخل لعصمت اللي كانت وقفة بتعيط ومسكة بقها عشان صوتها ما يطلعش وادهم يسمع
ادهم بحظر :عصمت انتي لية مسمعتيش منهم
عصمت لفة لية بغضب :اولا انا الاسطي عصمت اخوك الكبير اوع تنسي دة ثانيا بقة انت كنت صغير ما شفتش اللي شفتة وعاشت اللي عشتة
ثالثا بقة ودى الأهم عوزني اسمع مين الست اللي مشية ومش هنقول هربت وسابت اطفال صغيرة مهما كان السبب مينفعش تسببي ولا عوزني اسمع الراجل اللي حرق ابوك بايدى اسمع مين وبكل عصبية كانو فين وحنا مش لقين اغطي في عز البرد وانا بغطيك بدرعاتي من البرد كانو فين وانا بدور علي اكل ليك في الزبالة كانو فين وانا بنسي اني بنت عشان محدش يتعرض لينا ولا كانو فين وانت عيان وانا مش معاية فلوس اوديك للدكتور .ما ترد يا حضرة الظابط عوزني اسمع مين فيهم وانا اسمع جين دلوقتي بيسالة ويدورة علينا لية تكفير ذنب ولا تأدية واجب لا شكرا مش عاوزين حد فيهم احنا كبرنا لوحدينا ومش محتاجين حد خش نام يا ادهم عشان بكرة يوم طويل اوي
ادهم :انا بس كنت عوزك متظلمش حد
عصمت بعصبية :يييييييوة كل واحد يقول متظلميش حد واننننننا متظلمتش انت متظلمتش يا سيدى اذا كنت أنا ظلمة اتبرة مني روح ليهم يا ادهم اسمع منهم وسبني ويعوض ربنا عليا
ادهم جة يرد عصمت بجمود : خلص انتهينا علي اوضتك يلا ادهم فين امير في كل دة
ادهم :راح البيت عندهم يجيب حبة حاجات
عصمت :ماشي انا داخل انام مش عاوز دوشة الاكل عندك لم امير يجي اغرف وكل انت وهو ودخل اوضتها تينام ونام علي السرير وعينة في السقف ودمعها نزلة ومرة وحدة افتكر حاجة قام بسرعة فتح الدلاب وخرج صندوق متوسط الشكل شكلة محروق لية قفل طلعة المفتاح من صدرة عشان كان لبسة في راقية في سلسلة فتح الصندوق وطلع منة دفتر وكمان صور وكمان كرت ذاكرة كبير مش صغير
عصمت لنفسة :كنت ناسي الصندق دة
وفتح الدفتر وكانت مذكرات ابوة وأمة
&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&
بعد نزول عهدي وناهد روحة البيت عند ناهد
عهدي :متزعليش يا ناهد مع الوقت هتسمع وتفهم
ناهد وهي بتعيط :منك للة انت وليلي كنت عملت فيكم اية عشان تعملة كدة كرهتك بنتي فية
عهدي :كان غصب عني شفتك بعيني وانت بتحضني راجل تاني
ناهد :مسالتش نفسك لية ولا حتي سالتني لا جيت وهددة لا ومن جبروت قلت (*لو ممشتيش هقتلك انتي وعلتك كلها ابني لو عرف هيموت امش وانا هربي ولدك )
.عهدى :مكنتش اعرف اني دة محمود اخوكي انا عمري ما شفتو وبعدين اللي خلني اتكد اني شفت صور كتير وانتي في حضنة
ناهد :انت انسان ظلم اوى انت من جبروتك هدتني انك تقتل ابنك وولدي وبعدين عصمت قالت انك حرقت كامل اية الجبروت دى يا اخي حتي ابنك مصعبش عليك
عهدى:,انا هقتل ابني زى
والله محصل وبعدين انا شفتك فين لم قلت لكي أمش بدل مقتل كامل انا مشفتكيش غير المرة اللي هدتك فيها بقتل اهلك
ناهد :انت بعدها جيت وانا لسة قعدة في الكافية بعد ما سبتني رجعت تاني وقلت لو ممشتيش هقتل.كامل وانا مشيت عشان كامل مايمتش وعشان ولدي
عهدى : اية الجنان دة انا لم سبتك مرجعتش تاني
عدنان دخل عليهم بلفهة:الحق يا جدي انت لعبت بجزء من اسم الشركة في البورصة والأسهم وقعة
عهدى بستغراب : انت بتقول اية انا ملعبش في البورصة والأسهم اية و انهي شركة
عدنان :,يا جدي انت لعبت بشركة السرميك
ولم انا طلبت اشوف التوقيع انت موقع وغير كدة انت باين في بضهرك في كاميرات الشركة وانت داخل مكتبك
عهدي بعصبية : انا مرحتش الشركة بقالي شهر ازى بقة هلعب في البورصة والأسهم وهوقع كمان
عدنان :هو دى اللي حصل
ناهد :,ثواني كدة عهدى بية فاكر يوم ما اتهمت كامل بسرقة الورق المهم
عهدى،:ايوة
ناهد :انا شفتك وانت داخل مكتبك ودخلت وخرجت بسرعة حتي انا استغربت ازى متكلمنيش وبعدها علي طول لقيتك بتتصل بية وتهدني وكل اللي حصل
عدنان :يعني اية جدي عندة انفصام يعني جدي بشخصيتني
عهدى:انت غبي ياض الموضوع دة في حاجة غلط ولزم اعرفها
🤔🤔🤔🤔🤔🤔🤔🤔🤔🤔🤔
يا تري الصندوق في اية وعصمت هيسمع من مين الحلقة الجاية
تابعووووني
تعليقات
إرسال تعليق