القائمة الرئيسية

الصفحات

اخر الاخبار

رواية (( بنت بمئة راجل)) الحلقه الثالثه بقلم خاتون عبد المنعم حصريه وجديده على مدونة النجم المتوهج للروايات والمعلومات

 


الحلقة الثالثة 

ادهم فتح الباب وبحظر شديد  :هو انت يا بلية مالك يا امير بتعيط لية 


امير بعياط :فين الاسطي 


ادهم :بيغير في اية مالك  ما تنطق ياض بتعيط لية  


امير بعياط:امي ماتت وهي بتعمل العملية 


عصمت من ورهم :خش يا أمير امتة اكلام دة 


امير بعياط:من ساعة 


عصمت :هي مش كانت عملت العملية امبارح 


امير :ايوة بس انهاردة تعبت اوى ودخلوها  تاني العمليات بس  ماتت  انا بقيت لوحدي يا سطي معدش لية حد غير ربنا وانت  


عصمت وهو بيحضنة وطبطب علية  :وانا رحت فين ياض انا اخوك الكبير انت زي ادهم عندي  يا أمير انت من النهاردة هتعيش معنا خش نام مع ادهم  و اصبح نروح ندفن 


فعلا دخل امير ونام.  مع ادهم في اوضتة


ادهم  قام دخل لعصمت : انت مش خايف يعرف الحقيقة 


عصمت :لا امير غلبان متقلقش 

 منة القلق من جدك اللي شاكك فية  


ادهم :انا بقول ناخد حظرنا من أمير 


عصمت :جر اية يا حضرة الظابط دة انت لسة مقدمتش حتي في كلية الحربية هتعمل علية مخابرات


ادهم :,لا ابدا بس انت عارف انا خايف مش اكتر ومعني اني جدك يبعت حد بحجة عربية بياظة يعني يقول انا عارف مكانكم بس في حاجة اسمها دلوقتي  


عصمت بتفكير  ':متخافش انا هاخد حظري من نحية جدك تعرف لو علية انا مش هيهمني وهواجه لوحدي وانا مش خائفة بس انت نقطة ضعفي وانا خايفة عليك بس لو وصلة اني اموت ومحدش فيهم  يقرب منك هعملها بس هو فعلا عريب لية في الوقت دة بدل عارف طرقنا 


ادهم :بعد الشر عليكي علي فكرة انا بدي احتمالات وممكن يكون مش عارف طرقنا وجة معها بصدفة  وبعدين  انا بقول علي امير ناخد حظرنا 

عصمت :متقلقش دي عيل غلبان  بس انت فهمى اني مش بحب حد يخش اوضتي  وبتعصب لو حد دخلها ماشي 


ادهم :اللي تشوفة انا داخل انام 


عصمت :صحيح ابقة فكرني نجيب سرير لامير نحطوة معاك في الاواضة  معلش انهاردة نام علي الكنبة بقة ويا استاذ يا ريت تتعامل معها علي أنة اخوك اتفقنا دي غلبان زينا الدينا جة علية زي ما جة علينا 


ادهم : والله يا عصمت انا بحب امير اوى وبحس أنة اخوية متقلقش انت انا داخل انام تصبح علي خير 


عصمت :وانت من اهل الخير 

فضل عصمت يفكر في اللي حصل لحد ما نام 

تاني يوم الصبح فعلا عصمت راح المستشفى وعمل الإجراءات أدفن وأم امير ادفنت وهما راجعين عصمت جاب سرير عشان امير ينام علية 


عصمت :امير روح هات حاجاتك من البيت انت من النهاردة هتعيش معاية انا وادهم في بيتنا  اتفقنا 


امير :بس يا سطي انا مش عاوز اتقال عليك 


عصمت :تنقل علية اية بس انت هتاهد بحسي متنساش اني ادهم هيقدم في الكلية الحربية وهكون لوحدي  امشي ياض غور هات جاجتاك  يلا امشي عقبال ما اكون نصبت السرير بتاعك ولاة اقفل الشقة والبيت كويس وانا بليل هروح اتمم علية 


امير :انت بجد راجل طيب اوى ربنا يرزقك ويديك بنت الحلال اللي تريح قلبك  يا سطي 


عصمت  ابتسم :خلصت ياض  اتفضل امشي رواح اعمل اللي قلت علية 


&&&&&&&&&&&&&&-&&&&&&&


في بيت عهدي بعد ما مشية عصمت عهدي كان شاكك فيها وطلب عدنان 


عهدي :عدنان اعتقد اني لقيت ولد عمك 


عدنان :لقتهم ازي مش فاهم 


عهدي : فاكر الميكانيكي اللي صلح العربية اللي شاكر قال علية 


عدنان :أيوة مالة


عهدي:اسمة عصمت ولم جة هنا وسالتة كان خايف وهرب بسرعة مني شكلة مكنش غريب عني عين كامل ابني لم بصية فيهم كأن كامل قصادي انا السبب في غيابهم عني 


عدنان :يا جدي  حرام عليك كدة كتير اوى عليك متظلمش نفسك 


عهدى بحزن : لا يا عدنان انا ظلمت وحدة بسبب امك وظلمت ابني كمان  وبعدهم ولد ابني انا لزم أكفر عن زنوبي يا ابني اسمعني يا عدنان انا مش عاوز حد يعرف اني شاكك في اني لقئة عصمت وانت تفضل علي نغمة اني مش لقيهم 


عدنان :حاضر بس أنت لية متاكد كدة مش يمكن مش هي 


عهدي :لا هي قلبي حاسس انها هي وحاسس  بكامل أنة فرحان اني لقتها 

اتاكد يا عدنان وروح شفها وطمني وعرف مين دة 


عدنان :حاضر يا جدي 

مشي عدنان وراح شاف عصمت ورجع تاني 


عهدي بلهفة  :ها طمني شفتها شفت ادهم 


عدنان بحب  :عندك حق يا جدي   فيها من عمي كتير بس تصدق البت  طلعة زى قمر راجل كدة يعتمد علية بجد (وفي نفسة ) هي دي يا عدنان اللي لزم تكون ملكك ام ولدك حبيبتك وعشقتك وامراتك هي دي 


فاق من سرحانة علي جدة 

عهدى:شفتها عنيها عين كامل وشبة امها   اوى بس كان نفسي اشوف ادهم 


عدنان :متقلقش انا هصورتهم  وجيب الصور عشان تشفهم  صحيح انا عرفت اني ادهم مقدم في الكلية الحربية 


عهدى, بفرح :, بجد بجد يا عدنان  ادهم عاوز يكون ظابط اكيد لزم يكون ظابط دي ادهم الخطيب حفيد عيلة الخطيب وهي هي يا عدنان متعلمة ولا اية 


عدنان :لا يا جدي خريجة كلية هندسة قسم مكانيكة


 عهدي :مهندسة زي ابوها عدنان انت عارف هتعمل اية مش هوصيك علي اخوك الصغير يا عدنان أوع تقصر معها 


عدنان وهو بيطبطب علي جدة :متقلقش انا هتصرف وهقف جنبة من بعيد متقلقش   


عهدي :ريحتني يا  ابني خدها قعدة في مخك  متخلش حب الفلوسة يعميك ولا يخليك تظلم من غير ميكون في دليل انا ظلم ناهد مرات كامل زمان ومش عوزك تكون ظالم    


عدنان : متقلقش يا جدي  (بحزن )تعرف انا لو مكنتش اكتشفت الحقيقة بنفسي مكنتش صدقت حاجة من كل دة 


عهدي :متزعلش نفسك يا ابني دي مهما كان امك 


 عدنان وهو بيتوه الموضوع : انا عندي معارف كتير عشان ادهم وبعدين  هو انا اطول اني يكون اخوية الصغير ظابط 


  عهدي  فهم عدنان وحبش يضغط علية وبدموع محبوسة:,عارف  انك بتوه الموضوع بس ياابني لزم الحقيقة تبان من يوم ماسمعت الحقيقة بودني وانا بتعذب  يا ابني انا طرد ابني الكبير. اللي كان شايل كل حاجة اللي كان سندي  ولية كل دة عشان انا راجل  ظالم  مش هنكر اني ابوك شاليل معاية بس مش زي كامل 


عدنان بحزن علي اني أبوة ضعيف الشخصية :,لا متقلش كدة انت بس وقتها مكنتش شايف غير اني طنط ناهد خاينة 

 

عهدى,:ايوة عندك حق  عشان هي اللي كانت عرفة كل حاجة وهي اللي مسكة كل الورق عمتا الحمدالله  يلا ربنا ما يدخل بنكم شيطان  ويجمعكم علي خبر 

بس مش غريبة اني  عصمت مجتش  زى ما قلت تعتقد حسة اني شاكك فيها 


عدنان :معتقدش وبعدين اللي بيرقبها  بيقول أنها كانت بتدفن ام الصبي بتاعها 


عهدى,:تعرف انها زى امها بظبط طيبة اوى. عدنان مش عاوز حد يعرف اني احنا عرفنا مكان ولد عمك  لحد ماانا اللي أظهر الحقيقة بس انا لحد دلوقتي مش عارف هي اية خايفة مني كدة يلا يلا نخش واستحمل اللي هعملة فيك  ادام ليلي. 


عدنان :يا جدي خف شوية عليا الله يبارك فيك 

عهدي :بس ياض مستعد عشان تتهزق   

هز عدنان راسة بايوة 


عهدى بصوت عالي :انت مفيش منك فايدة حبة عيل مش عارف تعرف ماكنهم 


عدنان بضيق:يعني اعمل اية انا دورة في كل مكان في مصر اعمل اية يعني ازرعهم 


عهدى:يعني اية رحو فين 


ليلي :هدي نفسك ياعمي كدة غلط عليك وبعدين عدنان مقصرش في حاجة 


عهدى:وانت يا عادل  معرفتش  توصل لحاجة 


عادل :, والله يا بابا انا بدور. 


عهدى بحزن :خلص يعني كامل مات وخد ولدى معها ااااااه يارب 


ليلي بفرح :متزعلش يا عمي عدنان موجود بكرة يتجوز ويخلف ويملي. علينا البيت عيال


عهدى:انا طالع انا عدنان تعالي طلعني يا ابني 


&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&

وعدة شهر وادهم قدم في المرتبة الحربية و نجح في اختبارات الكلية الحربية 


ادهم بفرحة  :انا نجاح يا عصمت هبقة ظابط 


عصمت بفرحة  :مبروك يا حضرة الظابط 


ادهم : الله يبارك فيك 


 عصمت :بصي بقة من النهاردة مفيش شغل في الورشي انت ظابط ومينفعش  الظابط يكون ميكانيكي 


ادهم :اية اللي بتقول دة يا اسطي انا .لم اخد الإجازة هشتغل في الورشة 


عصمت :لا انت ظابط مش مكانيكي انا اللي هصرف عليك لحد ما تكون ظابط قد الدنيا وحتي لم تكون ظابط انا بردة اللي يشتغل وانت لا انت املي في  الحياة انا عوزاك تكبر وبس 


ادهم  بدموع:طب اية رايك بقة هتخصص مكانيكة زيك انتي بابا انا مينفعش استعر من شغل أبوية انت أبوية يا عصمت انت امي واختي واخوية 


عصمت وهي حضنة ادهم : ربنا ما يحرمني منك اسمع انت  الكلام بس لحد ما تبقى ظابط انا اللي هشتغل ياض انا اللي هتعب  


ويخشى عليهم رجب  بطريقة مزاح:يافضحتي ادهم وعصمت مع بعض  الناس تقول اية 


عصمت :في اية ياض انا خاضن اخوية 


رجب :يا كبير كدة الناس تفهم غلط 


عصمت : تفهم غلط لية يامغفل  بعدين كنت جي عاوز اية 


رجب : اية عم براحة حبة في مجموعة حاجات اول حاجة ابارك لادهم علي الكلية 

تاني حاجة  الكلام مش هينفع هنا  يا نتكلم عندك فوق يا عندى في البيت 


عصمت  برتباك:في اية يارجب 


رجب ':تعالي معاية 


ساب عصمت المورشي وراح مع رجب البيت عندة 


عصمت ورجب دخلة البيت وقعدة 

رجب :عصمت في ناس بترقبك 


عصمت :بترقبني انا لية وبعدين انت بتقول لية بترقبك 


رجب :عصمت  احنا دفنينة سوي و مش هنكدب علي بعض 


عصمت :في أية يا رجب 


 ومرة وحدة رجبمسك عصمت من اديها  :بقول اية يا بنت انت انا اللي معلمك الرجولة فمترسميش الدور علية  ايو احنا أقارب من بعيد بس انا ساعدتك وانتي من يوم ما جيتي الحتة وانتي تحت حميي انا اللي علمتك ازى تبقي راجل وانا اللي قلت لكل الحتة انكي صحبي وانتي من يوم ما جيتي وانتي مش عوزة تحكي اية اللي حصل ولا عوزاني اقول   لعمي محمود مكانك لية معرفش وانا محترم دة فيكي ممكن بقة اعرف لية كل دة وانتي مستخبية من مين انتي واخوكي 


عصمت قعدة والحزن بأن عليها جدا  :رجب انت زي اخوية وانت صغيرة كنت بشوفك تجي مع اخو امي اللي المفروض خالي  عندنا البيت وامي كانت بتجي عند مامتك تزرها ولم حصل اللي حصل معرفتش اروح لمين فكرت فيك انت 


رجب بعصبية  :وآية اللي حصل مخليكي خايفة كدة ومين الناس اللي ظهرة فاجاء كدة وبترقبك 


عصمت برتباك:دى جدي اللي قتل أبوية ادامي 


رجب:  نعم حدك وقتل مين ابوكي اية ازى هو جدك دة مش ابو ابوكي 


عصمت : أيوة جدي ابو أبوية وانا ما شفتش بس بابا قال وانا شفت ضهر جدي وهو بيركب العربية و بابا بيخرجنا من البيت خرجني انا وادهم وهو معرفش يخرج السلم وقع بية وسط النار كنت سامعة صوت بابا وهو بيقول اوع جدك عصمت جدك جدك يا عصمت  ومسمعتش صوتة تاني 


رجب :انا مش فهم حاجة براحة كدة وفهمني ازاي اب يقتل ابنة 


 عصمت  بدموع : هو اللي حصل وانا هحكي ليك 


انا كنت صغيرة ١٠سنين وادهم سنة ونص صحيت علي بابا بيتكلم في الفون 


&&&فلاش باك &&


كامل : الو ايوة يا بابا 


.............


كامل :لا مش هي اكيد طبعا مش هي الوحيدة اللي كانت عرفة مكان الورق فين و انا كمان كنت عارف 


...............  


كامل :انا هعمل كدة لية ومراتي هتعمل كدة لية دي شركتي يعني أنا هخسر شركتي مثلا 


.................


كامل :يعني اية انت بتطردني  يا بابا 


...............؟


كامل : خلص يا بابا من النهاردة انا ومراتي مش هنخش المجموعة تاني ولا هنخش البيت  


...........


كامل :هربت لية لالالا انت اكيد بتكدب  مراتي مش خاينة يا بابا مش خائنة 


##باك##


وبعدها مشينة  عشنا لوحدينا في بيت تاني كان بابا  شريها لينا بابا دور كتير علي ماما  ملقهاش وبعدنا عن جدي خالص وعن حياتة

بابا كان مهندس ميكانيكي  وكان عندة مصنع خاص بية بعد ما مشي من عند جدي فتح ورشي تجميع سيارات وفعلا بقة بابا لية اسمة والحمدلله  انا في الوقت دة كان عندي ١٥,سنةو في يوم  كنت بلعب في جنينة البيت وادهم فوق نايم لقيت عربية دخلت البيت ونزل منها واحد ووحدة ست  انا في الاول ما شفتش حد فيهم غابو خوة حبة كان بابا قلي عصمت متخشيش طول ما الناس دى هنا او اطلعي  عند ادهم وقعدي معها  ومحدش فيكم ينزل غير لم انادي علية ماشي فعلا طلعت قعدة مع ادهم كان صحي بعد حوالي نصف ساعة لقيت بابا بيزعق جامد لحد انا ما سمعته صوت حد بيرد علي بابا مفيش ثواني ولقيت بابا داخل علينا شال ادهم وشدني انا ونزلني وهو نازل وقع جرية  انا شلت ادهم وجريت كنت فكرة بابا نازل وراية كانت النار فظيعة بصيت لقيت السلم بيقع وبابا بيقول خدي اخوكي وجري يا عصمت   اوع جدك يا عصمت جدك جدك هو اللي  ومسمعتش صوتى تاني جريت وانا بجري شفت جدي والست بيضحك خوفا جريت  لحد ما تعبت نمت في الشارع في بئر سلم بيت الجو كان برد وانا حضنة  ادهم أصبح خرجت من البيت وانا مش عرفة اروح فين جيت انت علي بالي لم شفت جزار لسة بيفتح افتكرت اني انت جزار مشيت لحد ما لقيتك وهو دى اللي حصل والناس اللي بترقبني دة جدي بعتهم رجب أمانة عليك اخوية انا استحملت سنين وانا راجل نسيت اني بنت عشان خاطر اخوية رجب لو حصل لي. حاجة متخليش ادهم ياخد اجازات خلية يبعد  ولم يخلص كلية يتبرة مني يقول اني كنت وحشة 


رجب :عصمت انتي بنت بمئة راجل والله لو مش بحب البت صفاء كنت اتجوزتك 


عصمت :,اتلم يا رجب انا مش بهزر 


رجب :يا سطي عصمت اي دكر يهوب نحيتك انت اخوك  يبقة حكم علي نفسة بانة يتعلق علي بابا الحارة  


عصمت :ادها وقدود يا رجب طول عمرك راجل  بس انا بقة لزم انهي الحوار دة 


رجب :,ازي 


عصمت :,بس ادهم يخش الكلية وانا اللي هروح وانهي كل حاجة وهاخد تار أبوية 


رجب ،:عصمت امك


عصمت :, متجبش سيرة الست دى

هي هربت وسبتنا خلص بقة مترجعش وتسأل عننا 


🤔🤔🤔🤔🤔🤔🤔🤔🤔🤔🤔🤔🤔

يا تري اية هيحصل

تابعووووني 



الحلقه الرابعه من هنا


بداية الروايه من هنا




تعليقات

close