القائمة الرئيسية

الصفحات

رواية ((بنت بمئة راجل)) بقلم خاتون عبد المنعم حصريه وجديده على مدونة النجم المتوهج للروايات والمعلومات

اعلان اعلى المواضيع

 


نتعرف بالشخصيات لاول 

عصمت  الخطيب ميكانيكي سيارات (شطرة) جدا وخرجة كلية هندسة قسم مكنانيكية ٢٥سنة


ادهم  الخطيب اخو عصمت في الثانوية العامة وعاوز يبقة ظابط جيش 


عدنان الخطيب  ابن عم عصمت ٣٥سنة راجل اعمال 


عهدي  الخطيب ٦٠سنة جد عصمت 


ليلي :ام عدنان بس ست  ولعيز بالله فظيعة في الجشع 


عادل الخطيب  ابو عدنان راجل طيب اوى وبيحب إخوة ابو عصمت (بس مل وش دور كبير في القصة عشان ضعيف الشخصية )


رجب ؛الجزار صاحب عصمت وجارة 

بسم الله 


في منطقة شعبية يظهر شاب وسيم جدا عينة خضراء اللون  البشرة خمري طويل القامة متناسق العضالات 


عصمت :يافتاح يا عليم يارزق يا كريم اصتبحنا وصتبح الملك للة يا معين يا رب 

يفتح الورشة بسم الله الرحمن الرحيم اللهم ارزقنا بالحلال يارب واللهم تكفينا شر عبادك واكفينا شر المستخبي ويا رب اكرمني في ادهم اخوية 


المعلم رجب جزار بصوت عالي  :صباح الخير يا سطي عصمت 


عصمت بنفس الصوت  :صباح الفل يا معلم  


رجب :اية يا عم نمسيتك كحلي ولا اية شيفك متأخر يعني ولا كنت مع ادهم في الامتحان 


عصمت بابتسامة  :لا ابدا والله انا وصلتة  و كنت بجيب حبة طلبتك للعربية الزبون فتأخرت شيفك ماسك القهوة بتعتك يعني مشربتة الشيشة بتاعتك  


رجب : أيوة  ملحقتش اشربها اصل كان في زبائن كتير ربنا يرزقك يا اخوية 


عصمت بصوت عالي  :,انا وانت يارب 

ولا يا بندق انت يلاة الشاي بتاعي وهات شيشة

 للمعلم رجب  علي حسابي ياض


بندق :تامر ياسطي

رجب :تشكر يا عصوم يا حبيبي نجملك في الافراح يا رب واجيلك وانت فرحان بشهادة ادهم 


عصمت :تشكر يا حبيبي 


 ودخلت عصمت تشوف شغلها بعد حوالي ساعة 

عصمت وهو نائم تحت العربية  : حمدالله بسلامة يا ادهم عملت اية انهاردة في الامتحان 


ادهم :عيب عليك يا سطي تكون مذاكر لية امبارح وماحلش والله يا اخي كأنك انت اللي حاطت  الامتحان


عصمت :,ياض يا بكاش بجد بقة عملت اية 


ادهم : الحمدالله  حليت و اهو اخر يوم في الامتحانات  النهاردة عاوز اشتغل بقة 


عصمت  وهي بتقعد علي المكتب : تأمر يا قمر يلا من بكرة انزل الورشة مع الواد بلية 


ادهم :,طب ماتخليها انهاردة 


عصمت :لا انهاردة  إجازة من بكرة تبتدئ الشقى يلا يا بطل اطلع نام حبة وانا هخلص العربية دى وطلع احضر الاكل 


ادهم :حاضر يا سطي وبهمس يا قمر 

عصمت :,اتلم  ياض  انا اخوك الكبير 


$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$

في فيلا الخطيب 

عهدي :يا ابني دور تاني دي مهما كان بنت عمك وابنة لوحدهم ودى بنت يعني مكسورة الجناح وعمك مات وسبهم لوحدهم بعد ما مراتة ما هربت منة 


عدنان :يا جدي ابوس ايدك انا تعبت مش يمكن ماتو


عهدى بخضة :لا انا عرف أنهم عايشين والله اعلم بحلهم  يا ابني انا بقالي سنين بدور عليهم  


عدنان :حاضر يا جدي هدور تاني    بس يكون في علمك دى اخر محولة 


عهدى:ماشي يا رب تلقيهم  

 عدنان خرج وساب جدة في المكتب 

ليلي:يا عدنان جدك بيخرف اكيد عمك مات هو ولدة بعد الحريق الكبير اللي حصل في بيتة


عدنان بجدية :ماما من فضلك متتكلميش عن عمي وولدة كدة تاني وبعدين جدة عقلة يوزن بلد 


عادل :ليلي احظري انتي بتكلمي كدة علي أبوية الحاج عهدي عقلية يوزن بلد بحلها 


ليلي :هو انا قلت حاجة انا بقول كلام المنطق يعني بعد الحريق اللي حصل والمطافي اللي قالت اني كل حاجة اتفحمت حتي الجثث محدش عرف يتعرف عليها  ابوك بقة مش مصدق اني ابنة الكبير. مات هو وولدة نعمل اية احنا بقة 

وقامت وسبتهم   


&&&&&&&&&&&&&&&&&&

تاني يوم صحي الاسطي عصمت علي صوت خناق بص من الشباك وكان المعلم رجب بيتخانق نزل جري

وفين يوجعك للي كانو بيتخنقة مع رجب بعد الخناق 


رجب :تسلم الرجولة يا سطي عصمت 


عصمت :,مين العيال دة يا رجب 


رجب : والله يا عصمت يا اخوية دي عيال حطة علية في المدبح وانا علمت عليهم حبو يعلمو علية في منطقتي بس كدة 


عصمت :ربنا يكفيك شر ولاد الحرام انا طالع اغير وانزل افتح قلقت منامي يا ابن الل


رجب  بهزار :ماشي يا سطي حقك علية يا اخوية يلا ربنا يرزقك 


طلع عصمت غير وحضر الفطار وصح ادهم :يلا يا ادهم الفطار انا نازل عشان الزبون جي يستلم العربية متتاخريش يلاة


ادهم بنعاس :حاضر يا اختي 

عصمت بعصبية : ادهم انت قلت اية 


ادهم :انا اسف يا سطي والله مش قصدي 


عصمت:ادهم احنا في منطقة شعبية لو حد عرف اني بنت هيكلونا امسك لسانك حتي بين نفسك ماشي 


ادهم :حاضر 


عصمت :انا نزل تفطر وتحصلتي عندنا شغل كتير


ادهم :حاضر 

فعلا نزل عصمت وابتديت اليوم وفي وسط اليوم جلها زبون وهي كانت قعدة بتريح 


راجل دخل عليها :سلم عليكم 


عصمت :عليكم السلام خير يا اخ 


الراجل :ابدا يا سطي انا شغال عند راجل أعمال كبير في عندة عربيات بياظة وبندور علي حد يصلحها 

          

عصمت :ايوة وانت ما جبتش العربية هنا لية وانا اصلحهم روح هات العربية وانا جهز 

الراجل :انت بتقفل امتة 


عصمت :انا بقفل علي ١٠كدة بس بيتي فوق الورشة 


الراجل :اتفقنا انشاء الله من بكرة اول عربية هتكون عندك لو شغلك عجب ابية هنعمل معاك عقد 


عصمت : اول عربية لية يا عم هما كام عربية وعقد لية يا عم دي عربية تتصلح وخلصنا 


الراجل :؛بصي يا ابني انت ورشتك كدة شكلها بتعمل كل حاجة


عصمت :قل اعوز بالله الفلق ايوة يا عم بنمسك العربية مش نافعة ترجعها فبريكة افهم بقة عقد اية 


الراجل :بص يا ابني احنا شركة كبيرة لتجميع السيارات بس العربيات بتاعت أبية محدش عرف يصلحها وانا سمعت عنك لو عرفت تصلحها البية مش  هيسيبك ابدا واعتقد اني دي بابا رزق وحرام تسيبة


عصمت بتفكير  : كلم سليم والرزق بينادي علي صحبة طب خلص نصلح الاول العربية ونشوف 


الراجل :ماشي استاذن انا بقة  ومن بكرة اول عربية تكون عندك 


عصمت : ماشي بالسلامة يا حاج 


ودخل رجب علي عصمت 


رجب :اية يا عم عصمت بقالي ساعة بكلمك   في اية الراجل دة عمل حاجة 


عصمت :لا دي زبون بس قال حاجة غريبة 


رجب :حاجة اية 


وعصمت ابتدى يحكي اللي حصل 

رجب : ودى يقلقك لية لقمة عيش وجي ترفضها لية 


عصمت :يعني لو صلحت العربية   وفتحني في أنة يعمل معاية عقد معني كدة اني الورشة هتقفل 


رجب :اية يعني مش رزق يا عم 


عصمت :ايوة بس انا في ناس شغالة معاية


رجب :وآية المشكلة اشتغل انت  مع الراجل وخلي حد من الصنيعية يمسكة الورشة وبكدة متقفلش الورشة 


عصمت :طب افكر الاول  


رجب : يا جدع انت بص اخوك بكرة يخش الجامعة وطلباتة  هتكتر طبعا علي الاقل يكون ليك معاش وبعدين تشتغل بشهادك 


عصمت بتفكير :سبها علي الله يا رجب يا اخوية 


رجب :بقول اية ماتجي معنا انهاردة في سهرة حلوة وحريم 


عصمت :لا يعمل شكرا انا بقول يارب الحلال عشان اخوية ربنا يبارك فية تقوم انت تقول سهرة وحريم يا رجب يا خوية صحتك وبدل الحرام اتجوز دي حتي البت صفاء حط عنها عليك 


رجب :ما ابوها اللي طالع فيها ويقول مجوزهاش لجزار مالة الجزار  راجل مجدع وبعدين انا غني يا ياض يا  عصمت يعني اقدر افتح بيت واتنين 


عصمت :طب سيب الموضوع دة علية انت بقة عاوز البت ولا اية 


رجب :عوز البت دى انا قتيل البت دة  عود يا ياض تعرف عصمت انت لو مش راجل كنت اتجوزتك وجمع بينكم انت وصفاء 


عصمت :ولا. اتلم انت عامل دماغ ولا اية


رجب :بهز يا عم بس بجد انت جسمك علي حرمة يجنن


عصمت :ياض حد يسمعك يفهمنا غلط يخربيت عقلك غور يا مغفل 

ومشي رجب ورح علي المحل  


🧡🧡🧡🧡🧡🧡🧡🧡🧡🧡🧡 

تابعووووني 


الحلقه الثانيه من هنا



ادسنس وسط المقال
ادسنس اسفل المقال

تعليقات

التنقل السريع
    close
     
    CLOSE ADS
    CLOSE ADS