رواية نار الجحيم الفصل السادس والسابع والثامن والتاسع والعاشر والاخير بقلم رنا احمد
![]() |
رواية نار الجحيم الفصل السادس والسابع والثامن والتاسع والعاشر والاخير بقلم رنا احمد
الجزء الثاني من البارت الخامس والبارت السادس معا من نار الجحيم 💥💥💥💥💥💥💥💥💥💥💥🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥
(الجزء الثاني) :.بعد مرور شهرين ٠
في جنينه فيلا السيوفي:٠
مارينا: فريده عندي ليكي اقتراح اهو تخرجي شويه من الي انتي فيه.
فريده:اقتراح ايه ي مارينا.
مارينا:ايه رايك لو تتدربي الامتحانات خلاص خلصت فيها ايه لو تتدربي.
فريده: والله ي مارينا ماعارفه مانتي عارفه اني مش عايزه ادرب ولا اشتغل في شركات السيوفي.
مارينا:ومين قال انك هتتدربي في شركات السيوفي.
فريده باستغراب: امال هدرب فين ي مارينا.
مارينا بمكر:عندنا في شركتنا عند عاصي.
فريده بارتباك:عاصي.
مارينا:ايوه تتدربي وتفهمي اكتر وتمسكي شغل كمان وتكبري بعيد عن نفوذ عائله السييوفي.
فريده:هي فكره حلوه بس اوعدك هفكر.
مارينا:مفيش تفكير هسيبك لحد بكره وبعدين اعتبري نفسك اتعينتي في شركتنا.
فريده بابتسامه :انشاء الله طب وانتي هتشتغلي معايا صح.
مارينا بضحك:طبعا هبقي معاكي هندرب سواء ونطلع روح عاصي سواء. ليتبادلوا ضحكاتهم الجميله الساحره.
**************************************
في شركه عاصي:٠
تحديدا مكتب عاصي:٠
تتدخل ماهيتاب بكل غضب الي المكتب.
عاصي بغضب :هو في ايه انتي متفهميش خالص انا قولتلك مليون مره تخبطي علي الباب ايه الي مش مفهموم في كلامي.
ماهيتاب بضيق: هو انت كمان الي مضايق وبتزعق سعادتك مش واخد بالك انك مش سال فيا خالص.
عاصي بغضب:ولله وسعادتك كنتي فين بقي من كل الي انا كنت فيه دانتي مفكرتيش حتي مجرد تفكير انك ترافعي سمعت التلفون وتقوليلي عامل ايه.
ماهيتاب ببكاء مصتنع:ايوه هتقلب الطربيزه عليا وطلعني انا الي غلطانه وانت وحاشني وجايه اقوللك حمد الله على سلامه مالك.
عاصي بسخريه:لا فيكي الخير والله كتر خيرك مالك بقاله شهرين خارج.
ليدخل احمد الزيات.
احمد باستغراب:في ايه بيحصل هنا بالظبط.
ماهيتاب ببكاء مصتنع وخبث:شوفت ي اونكل شوفت عاصي بيعاملني ازي مبقاش بيسال فيا خالص ي اونكل.
احمد بعتاب:ايه الكلام ده ي عاصي كده تزعل خطيبتك ده كلام.
عاصي بزهق : بابا حضرتك عارف اني ماليش في الدلع والرومانسية والكلام الفاضي ده وبعدين انا كنت في ايه ولا في ايه.
احمد:خلاص ي ماهي متزعليش يحبيبتي انتوا اصلا كفايه تفضلوا مخطوبين اكتر من كده فرحمكم الشهرالجاي.
عاصي بغضب:بابا انت بتقول ايه.
احمد بحده:جري ايه ي عاصي ده عين العقل كفايه خطوبه.
ماهيتاب بمكر: انا مبسوطه اوي ي اونكل هروح افرح بابا بقي.
لترحل ماهيتاب.
عاصي بغضب:بابا ايه الي انت عملته ده.
احمد:فيه ايه ي عاصي انتوا هتفضلوا مخطبوين العمر كله ولا ايه.
عاصي بحده:مين الي قال ل حضرتك ان عايز اتجوزها اصلا انا خطبتها بناء علي رغبه حضرتك علشان الكام صفقه الي كنت عايز تعملهم مع ابوها لكن انا بجد مش طيقاها.
احمد بتنهيده:اسمع ي عاصي انت راجل أعمال كبير ومعروف ولازم تعرف انك ممكن تعمل اي حاجه علشان تكبر وتستمر حتي لو هتتجوز واحده زي ماهي علشان الدنيا تمشي اسيبك انا دلوقتي تفكر في كلامي.
ليرحل احمد ويترك عاصي في تفكيره وعقله الذي يرفض ذلك الفكره تماما.
******************************************
في فيلاالسيوفي :٠
في غرفه شهاب :٠
زين :برضو مش عايز تقويلي ايه الي حصل.
شهاب بوجع :زين انت اكتر واحد بتحس بيا واكيد عارف انا حالتي ايه دلوقتي.
زين بحده :ماهو علشان كده عيزك تتكلم اشيل عنك شويه.
شهاب بدموع: الجرح الي جوايا مهينفعش يداوا باي شكل من الاشكال ي زين انا حاسس زي الي غرقان في بحر غويط ومش عارف اطلع منه.
زين بحزن:ي حبيبي انا جنبك مستعد اعمل اي حاجه علشانك بس اتكلم قول الي جواك ي شهاب.
شهاب بحزن:سبني لوحدي دلوقتي ي زين اوعدك اني لما اعوز اتكلم هتكلم.
زين بتنهيده: ماشي وانا هستنا نتكلم.
ليدخل نادر.
نادر :شهاب جدو عزالدين عايزك تحت.
شهاب بقلق: ليه خير في حاجه ي نادر.
نادر :معرفش والله ي شهاب هو قالي انه عوزك.
شهاب بقلق:حاضر نزله اهو.
ليخرج زين وشهاب.
عائشه بلهفه :زين ي زين.
زين بابتسامه:ازيك ي عائشه عامله ايه.
عائشه بهيام:الحمد لله دي هديتك كل سنه وانت طيب.
زين :اوبااا تصدقي نسيت عيد ميلادي خالص معلش بقى من الي احنا فيه.
عائشه بهيام:بس انا مستحيل انسا انا انا مرضتش ادهالك قدام حد انت فاهم بقي الظروف.
زين بابتسامه:شكرا ي عائشه عن اذنك ليرحل عاصي.
عائشه بهيام وهمس:مع السلامه ي حبيبي.
فجر :عائشه.
عائشه بارتباك:نعم ي بابا.
فجر بغضب: كنتي واقفه مع زين بتعميلي ايه.
عائشه بارتباك:عادي ي بابا واقفه مع ابن عمي ايه المشكله.
فجر بحده:المشكله انك عارفه اني مبحبش كده ومفيش اكتر من صباح الخير وصباح النور وبس مع ولاد عمك الشباب مفهوم.
عائشه:مفهوم ي بابا عن اذن حضرتك.
خديجه بعتاب: ليه كده بس ي فجر مش لدرجه دي.
فجر بتنهيده: انا عارف انها بتحب زين ي خديجه وانا شايف انه مش دماغه علشان كده عايز ابعدها عنه علشان متتصدمش فاهمه.
خديجه:فاهمه ي فجر فاهمه بس علشان خاطري بالراحه علييها.
فجر:حاضر.
*****************************************
في غرفه مكتب عزالدين :٠
كان يجلس شهاب بارتباك من نظرات عزالدين الصائبه له.
عزللدين بحده:اظن اني سبتك كتير بما فيه الكفايه علشان ترتاح ودلوقتي لازم نتكلم.
شهاب بقلق:نتكلم في ايه ي جدو.
عزالدين :بص ي شهاب انا وجدك رعد شوفنا الي محدش شافاه أعداء كتير كانوا بيتمنولنا الدمار والفشل لكن بذاكائنا كنت دايما بنتغلب عليهم فاكيد مش هتيجي انت ي ابن انبارح وتحاول تضحك عليا.
شهاب بقلق :جدو انا.
عزللدين بغضب:اوعي اوعي تفكر انك تختبر ذكائي ولا صبري ي شهاب لكن هتخسر وخسارتك هتبقي كبيره لانك هتشوف وش تاني خالص ليا محبكش تشوفوا.
شهاب :حضرتك عايز تعرف ايه بالظبط.
عزالدين :انا عايز اعرف كل حاجه من غير اي كدب ولا لف ولا دوران.
شهاب بوجع:حاضر اميره ومني اتقاتلوا والي قاتلهم مش هقول ل حضرتك عليه ولا لاي حد لاني انا الي هنتقم منه بايدي مش حد تاني.
عزالدين بغضب :والي قاتلهم قاتلهم ليه ي سي شهاب.
شهاب بمراره:غلطه غلطه انا عملتها ي جدوا وكانوا هما التمن علشان كده بقول ل حضرتك اني مش عايز حد يدخل في الموضوع ده.
عزالدين بحده:يعني ايه سعادتك هتشتغلي بلطجي ولا ايه متحكيلي واحنا نتصرف بالعقل.
شهاب بغضب:عقل العقل مبقاش بينفع دلوقتي ي جدي دلوقتي الي بينفع الدراع والبلطجه والعنف الحكمه بتاعه زمان بتاع حضرتك خلاص ي جدو مبقتش موجوده.
عزالدين بغضب: مفيش حاجه اسمها العقل والحكمه خلاص انتهت ي شهاب وحتى لو انتهت فتنتهي في اي حته الي عائله السيوفي الي هنا في المكان الي انا وجدودك واعمامك تعبنا فيه وشقينا سعادتك مش عايش في الدنيا دي لوحدك انت عايش معانا يعني كل خطوه هتعملها محسوبه عليك وعلينا وانا لا يمكن اسمح باي حد يدمر عائله السيوفي ولا يشوها سمعتها فاهم.
شهاب بغضب ودموع: لا مش فاهم كل الي فاهمه ان مراتي وبنتي اتقاتلوا ومع الي عمل كده القانون مش هيجيبلي حقي يبقي انا الي هجيبه باي ثمن.
ليدخل رعد بغضب.
رعد بغضب: جري ايه ي حيوان انت ازي تعلي صوتك علي جدك كده وانت ي عزالدين ازي سايبه يتكلم بالطريقه دي.
شهاب بدموع ووجع:حرام عليكم ارحموني انا الي فيا مش في حد كفايه الي انا فيه ليرحل سريعا من امامهم بغضب شديد.
*******************************************
في مكان ما :٠
كان يقف شهاب مع مجموعه من رجاله.
شهاب بحده:ها فهمتوه هتعملوا ايه.
احد رجاله :فهمنا سعادتك اطمن هنجيب الشركه علي الارض.
شهاب بمكر:تمام وهتاخدوا الي انتوا عايزينه وزياده كمان.
إحدى رجاله سباعي : اطمن ي شهاب داحنا خدمينك من غير حاجه.
شهاب بكره:تمام نفذوا. ليرحلوا الي ما امرهم به.
***************************************
في فيلا عاصي الزيات :٠
مارينا : عاصي حبيبي كنت عايزه اقوللك علي حاجه.
عاصي:مادام فيها حبيبي يبقي اكيد مصلحه ارغي وبسرعه علشان مش طايق نفسي.
مارينا:عايزين نيجي ندرب عندك انا وفريده.
عاصي:وفريده تتدرب عندي ليه متتدرب في شركه من شركاتهم.
مارينا :بصراحه هي عايزه تشتغل بعيد عن شركات السيوفي عن تعمل كيان لنفسها بعيد عنهم.
عاصي:بصراحه لما شوفت البنت دي عجبتني حسيتها مختلفه كده.
مارينا بغمزه:طب ايه النظام ي كبير.
عاصي :نظام ايه ي اختي انا مفيش واحده تستاهل تبقى مرات عاصي الزيات وبعدين ابوكي حدد فرحي انا والزقه للشهر الي جاي.
مارينا بقرف:ياااع هتتجوز ماهيتاب ي عاصي.
ليقاطعهم رنه تليفون عاصي.
عاصي:ايوه ي بسيوني في ايه.
بسيوني:الحقنا ي عاصي باشا شركه داليا هانم الله يرحمها اتحرقت.
عاصي بغضب شديد: ايييييييه.
*******************************************
البارت السادس 🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥💥💥💥💥💥💥
من داخل شركه عاصي المسماه باسم داليا جروب علي اسم والده عاصي.
عاصي بغضب:ايه الي حصل ده ي بسيوني.
بسيوني برعب :صدقني ي عاصي بيه انا تممت علي كل حاجه قبل مامشي الي حصل ده بفعل فاعل سعادتك.
ليدخل شهاب بشماته وغرور.
شهاب بغرور: عندك حق ي بسيوني هي بفعل فاعل والفاعل هو انا.
عاصي باستفزاز: لا ي راجل بس انت فكراك ان حرق الشركه هيحرق قلبي زي قلبك الي اتحرق علي اخدته منك.
شهاب بغضب:دي لسه البدايه ومهما تحاول انا عارف انك هتموت من الغيظ والقهره لاني لما سالت عرفت ان الشركه دي غاليه عندك اوي لان والدتك كانت مديرتها وكل حاجه باقيه من ريحتها وانا بقي جبتهالك كوم رماد زي مانت شايف.
عاصي بغيظ:معلش انت الي جبته ل نفسك وفتحت نار جحيم مش هتتاقفل ابدا.
شهاب بغضب:دي لسه البدايه ي عاصي ولسه هتشوف الي عمرك ماشوفته انا خلاص مبقاش عندي الي اخسره لكن انت عندك ولسه الي جاي هيبقى اوجع من كده مائه مره والشاطر الي يكمل لاخر.
ليرحل شهاب بغضب شديد ليبتسم عاصي ابتسامه تحمل الكثير.
****************************************
في اجتماع شركه السيوفي :٠
احمد :هو ده العرض ي جدي.
عزالدين :والله العرض مش بطال بس الشركه دي ازي بقت كده في الوقت القليل ده ومين صاحبها.
مومن بارتباك: الشركه دي ساعتك صاحبها كان جاي من بره ومع فلوس كثير وعمل الشركه دي وكبرها بالشكل ده.
فارس :بس هي اسمها الي ملفت AAR اسمها غريب.
ادم بفزع :اسمها ايه AAR.
فارس :ايوه ي ادم انت تعرف صاحبها ولا ايه.
ادم بارتباك:لا بس الاسم غريب شويه يشد.
صقر:طب هنعمل ايه ي بابا هنمضي ولا ايه علي الشراكه دي.
رعد:لا مش هنمضي غير لما نقابل صاحب الشركه دي.
مومن بارتباك:رعد باشا دي فرصه وهتضيع.
رعد بحده:وانا قولت مش هنمضي غير لما نقابل صاحب الشركه والاجتماع انتهي.
ليرحلون جميعا الي الخارج ليهرول ادم سريعا ممسكا ب مومن بغضب.
ادم بغضب:علاء فين ي مؤمن.
مؤمن بارتباك: علاء مين ي ادم باشا.
ادم بغضب :انطق ي مؤمن اخويا علاء فين انطق لولع فيك.
مؤمن بخوف:حاضر حاضر ي ادم باشا.
******************************************
في غرفه عائشه :٠
كانت تجلس عائشه ببكاء من كلام والدها.
مريم :كفايه بقي ي عائشه بابا ميقصدش.
عائشه ببكاء :وانا عملت ايه لكل ده ي مريم.
مريم بنتهيده: يعني انتي مش عارفه بابا متشدد ازي باخطلاتنا ب الولاد.
عائشه :بس دول ولاد اعمامنا يعني مش غرب علينا داحنا متربين سواء.
مريم :خلاص بقي تعالي معايا ننزل نشتري شويه حجات ل هتبقي اول مره ولا اخرمره.
عائشه بتنهيده: بس بابا لحسن يرفض.
مريم :بابا خرج ومش هيرجع دلوقتي خالص يلا.
لينزلوا الي الاسفل ليقابلوا ريان.
ريان بمرح:مساء العسل علي ولاد عمي الحلويين.
مريم بغيظ:اهلا ي ميسي العرب كنت فين اكيد في ماتش واتغلبت ك العاده.
ريان بمرح: يبنتي عيب عليكي دانت الكابتن ريان سليم يعني الفن والهندسه.
عماد: شكلك والله فشار وشيلت اجوان لما قولت كفايه.
ريان بمرح: اهلا ب احمد باشا زويل اخترعتلنا ايه النهارده ي اخويا.
عائشه :طب نسبكم انتوا بقي تكملوا كلامكم ونخرج احنا.
عماد:ايه ده تخرجوا لوحدكم ازي يعني.
مريم بغيظ:ودي مالها ي سي عماد الوقت لسه بدري.
ريان بحده:ولو احنا هناجي معاكم وقبل متتكلموا هنكلم عمو فجر ونقوله يلا بينا.
ليرحلوا جميعا الي الخارج.
**********************************
في غرفه ادم ورنا.
حازم بضيق:بابي هو انت مش بتكلمني ليه.
ادم بضيق:حازم روح بابي تعبان اوي روح العب دلوقتي.
ليرحل الصغير بضيق.
رنا باستغراب:مالك ي ادم فيك ايه النهارده.
ادم بشرود: مفيش حاجه ي رنا مشاكل في الشغل.
رنا:مشاكل في الشغل ماحنا ياما بنقابل مشاكل في الشغل عمرك مكنت بتتضايق كده.
ادم بضيق:معلش اصلها مشكله كبيره شويه.
رنا بحنان :معلش يروحي انشاءالله كل حاجه هتتحل انشاء الله.
ادم بحب:رنا اوعي لو فيه اي حاجه حصلت تبعدي عني.
رنا بعشق:مستحيل ي ادم مستحيل ليعانقوه بعض بحب شديد ليشردادم فيما حدث.
***********************************
في غرفه مروان وعبير :٠
مروان:كنده انا نقلتلك ورقك ل كليه الهندسه جامعه القاهره.
كنده بضيق:يعني اي ي بابا يعني احنا مش هنرجع امريكا تاني ولا ايه.
مروان:لا مش هنرجع كفاينا غربه لحد كده.
كنده بتزمر: طب اشمعنا اونكل اسر وانكل عزالدين رجعوا.
مروان:اونكل عزالدين عنده رحلات لاستراليا فلازم بيفضل هناك الفتره الي جايه وانكل اسر لازم يفضل يباشر الشغل هناك وشويه وهنصفي كل حاجه وكلنا هنرجع هنا.
كنده بضيق: ماشي ي بابا الي تشرفه حضرتك لترحل بضيق.
****************************************
في فيلا الصحرواي :٠
اميره بصدمه:معقول شهاب عمل كده.
عاصي بغيظ:ايوه عرف يوجعني صح.
اميره:بعد الشر عليك من الوجع ي عاصي شكله مش هيهدا.
عاصي بغيظ:لعلمك انا قولت كفايه الي حصل ونربيه شويه وخلاص لكن قسما بالله لخليه يلف حوالين نفسه.
اميره بضيق:انا السبب في كل ده ي عاصي.
عاصي :لا طبعا مش انتي السبب انا كده كده لولا الخطه الي حطناها كنت هعاقبه بطريقه تانيه علي الي عمله في مالك بس هو الي فتح الحرب بينا وانا لازم اكسبها.
اميره بخوف:انا خايفه عليك ي عاصي خود بالك من نفسك علشان خاطري.
عاصي بحنان:متخافيش وبعدين انا عريس لازم اعصابي تبقي هاديه.
اميره باستغراب:نعم عريس ايه ي عاصي انت بتقول ايه.
عاصي بضيق :ماهي دي المصيبه التانيه بابا مصمم علي جوازي من ماهيتاب بنت جميل الشريف.
اميره بصدمه :جمال الشريف رجل الاعمال المعروف.
عاصي باستغراب:انت تعرفيها.
اميره :طبعا اعرفها دي كانت زميلتي في الجامعه دي طماعه وكلبه فلوس ي عاصي ومبتحبش حد غير نفسها اوعي تتجوزها.
عاصي بتنهيده:يعني انتي شيفاني دايب فيها ي اميره عمك مصمم علشان الشغل الي بينه وبين ابوها وبعدين انتي عارفه مهما كنت قوي وجبروت باجي لحد ابويا ومقدرش ارفضله طلب.
اميره بضيق:بس انت كده تبقى بتقضي علي حياتك انت ي اخويا.
عاصي :متقلقيش على اخوكي دانا هربيها المهم عندي انتي خلي بالك من نفسك.
اميره:حاضر متقلقش عليا بس علشان خاطري هدي العب مع شهاب شويه انا خايفه.
عاصي :متقلقيش عليا خالي بالك انتي بس من نفسك ومن مني ليقبلها في جبينها بحب اخوي ويرحل لتتدعي هي الله ان يحفظه لها هي ارادت من هذه العبه معاقبه شهاب علي ما فعله لكن لا تستطيع ان تتحمل خساره اي احدا منهم.
***************************************
في جنيه فيلا السيوفي :٠
كانت تجلس زهره شارده فيما حدث ليقاطعها مراد.
مراد :انت كويسه ي زهره مالك يروحي.
زهره بدموع :افتكرت كل الي حصل زمان ي مراد افتكرت غيوببتك
وانك كنت هتروح مني والمشاكل الي حصلتلي في الرحم وخلتني اشيله بعد مجبت مراد علطول ومقدرناش نخلف تاني ودلوقتي الي حصل مع شهاب حاسه ان انا حظي وحش اوي ي مراد اوي.
مراد بحب :الحمد لله يروحي علي كل حاجه ليه متقوليش ان ربنا بيحبنا فبيبتلينا علشان يختبر مدي قوتنا وصبرنا وايمانا بيه.
زهره :ونعم بالله ي مراد ربنا يخليك ليا ي مراد دايما سندني دايما.
ليضمها مراد بحب شديد ف مهما مر الزمن ستظل هي صغيرته الذي عشقها منذ الصغر.
***************************************
في فيلا علاء رافت السيوفي:٠
كان يجلس علاء يتابع بعض ملفاته ليقاطعه جرس الباب ليفتح لينصدم مما راه.
علاء بوجع :اهلا ادم باشا لسه فاكر ان ليك اخ.
ادم باشتياق لاخيه :مين فين الي يفتكر ي علاء باشا الكبير ولا الصغير جاتلك كام مره السجن ساعتك دايما بترفض تقابلني حتي لما خرجت مفكرتش تسأل عليا ابدا.
علاء: مشاء الله ي ادم باشا انا مطمئن عليك كويس اوي في وسط عائلتك الجديده.
آدم :ماهي عائلتك انت كمان ي علاء ليه متبقاش موجود فيها معايا.
علاء بغضب:مستحيل ابقي مع الي قتلوا ابويا انا عمري مهبقي زيك روحت اتجوزت وعشت مع الناس الي قتلوا ابوك وددمروا حياتنا.
ادم بغضب:بلاش تعيش الكدبه وتصدقها ي علاء انت عارف كويس ابوك اتقتل ليه ومين الي قتلوا.
علاء بغضب:هما السبب الاول من البدايه انه يهرب زي الحراميه من بلد لبلد.
ادم بغضب:افعاله هي السبب وانا مش عيزك تبقي زيه مش عايز نهايتك تبقي زي نهايته ي اخويا.
علاء :انت عرفت مكاني منين ي ادم وايه الي خلاك تجيلي.
ادم بابتسامه حزن :AAR فاكرها ي علاء.
ليغمض علاء عيناه بالف لتذكره.
ادم بدمع يلمع في عيناه:مش ده اسم الشركه الي انت كنت دايما واحنا صغيرين تقول انك هتعملها وتسميها AAR اول حرفين من اسمائنا واول حرف من اسم بابا.
علاء بوجع : واديني وفقيت بوعدي ي ادم وعملتها.
ادم بغضب:وليه مصمم تضيع نفسك وتتضيعها ابعد عن فكره الانتقام من اهلنا ي علاء مش عايز اخسرك انت كمان زي ماخسرت ابويا مش عايز نهايتك تبقي نفس نهايته لعلمك انا صحيح عايش في وسطهم بس دايما حاسس بحاجه نقصاني حاسس اني غريب من غيرك ي علاء يريت ترجع عن الي في دماغك ونبقي مع بعض وتيجي تشوف حازم ابني وتعرفه سلام ي اخويا.
ليرحل ادم ليترك علاء العنان لعيناه لتسيل دموعه الغزيره فهو ايضا يشتاق لاخيه كثيرا لكن موت ابيه والسنين الذي قضاها في السجن دائما ما تجعل لديه رغبه في الانتقام.
***************************************
في الجامعه خاصه كليه الهندسه.
كانت تسير كنده بتوهان ف المكان من الطبع جديدا عليها ليقاطعها عصام.
عصام بابتسامه:مالك بتلفي وكانك تايهه كده ليه.
كنده بضحه ساحره:مانا كده فعلا لان المكان غريب عليا.
عصام بابتسامه:محسوبك عصام اياد المرشد السياحي هنا في الجامعه ل جنابك.
كنده بضحك شديد: دمك خفيف اوي ي عصام بجد دانا كنت مخنوقه من الجامعه بس انت هتخليها متعه بالنسبه الي.
عصام بابتسامه :ولسه ي بنت عمي دانتي معايا هتشوفي العجب تعالي بقي نفطر شويه سندوتشات حلوين ونلف في الجامعه براحتنا.
كنده بابتسامه:يلا.
ليرحلوا سويا بضحك واندماج لم يعلموا ان هذه المقابله ستكون اولي مشاهد قصه الحب والعشق الذي ستولد بينهم.
****************************************
في غرفه فريده:٠
كانت فريده تستعد للذهاب الي شركه عاصي لتقاطعها دخول والدتها.
سمر باستغراب:رايحه فين بدري كده ي فريده.
فريده:رايحه شركه عمو احمد والد مارينا اتمرن فيها.
سمر بحده:برضو ي فريده مصممه تعميلي الي فدماغك ومتتمرنيش في شركه من شركائتنا.
فريده :ي ماما ي حبيبتي احنا اتكلمنا في الموضوع ده مليون مره قبل كده وقولتك اني مصممه اعمل لنفسي كيان خاص بيا انا.
سمر بضيق:قولتي ل بابا.
فريده:ي ماما يروحي دي لسه مقابله كده في الاول اوعدك لما ارجع هقولكم انتي وبابي علي كل حاجه علشان خاطري متزعليش بقي وبعدين م مارينا معايا.
سمر بتنهيده:ماشي ي فريده اما اشوف اخرتها معاكي.
فريده بابتسامه:اخرتها عسل انشاء الله زيك كده ي حلو.
ليعانقان بعضهما البعض بحب شديد.
****************************************
في فيلا عاصي الزيات :٠
عاصي بعتاب:كده برضو ي داده كل ده في البلد بقالك اكتر من شهرين.
فتحيه:اعمل ايه ي عاصي كنت مخنوقه من هنا من بعد الي حصل ل مالك مكنتش طايقه اجي.
عاصي :طب ماهو مالك خلاص موضوعه خلص بقاله شهرين مجيتيش ليه كده تسبيني في الهم ده كله لوحدي وانت ي سي ياسر فاكر يعني انك علشان ابنها هتقدر تاخدها مني مانا ابنها برضو.
ياسر بارتباك:طبعا ي عاصي.
فتحيه:انت عامل ايه يضنايا.
عاصي بتنهيده:انا واقع في دوامه قد كده لما ارجع هقولك بس لازم امشي لاني عندي مواعيد قد كده في الشركه لو عوزتوا حاجه كلموني نورتوا الدنيا كلها.
ياسر بابتسامه :بنورك ي عاصي.
ليرحل عاصي ليتحدث ياسر
ياسر بتنهيده: مش كفايه كده ولا ايه.
فتحيه بقلق:كفايه ايه قصدك ايه.
ياسر:قصدي كفاينا بقي مرمطه وبهدله احنا الحمدلله بقي معانا فلوس لازمتها ايه الشغل والمرمطه.
فتحيه بغضب :انا مقدرش اسيب هنا ابدا.
ياسر:متقلقيش ي امي الي انتي قاعده عشانه هنا هناخده معانا.
فتحيه باستغراب :قصدك ايه.
ياسر بحده: قصدي كفايه لحد كده بقي عاصي لازم يعرف انك امه مش الداده بتاعته.
فتحيه بغضب وهي تكمم فمه:اسكت خالص ٠
البارت السابع:٠🔥🔥💥💥💥💥🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥
من فيلا الزيات:٠
ياسر بغضب:لا مش هسكت ل حد امتي هتفضلي ساكته ومش معرافه عاصي الحقيقه.
فتحيه بغضب:لان مش المفروض حد يعرف اصلا فكر في اخوك بعد كل السنين دي والعز الي هو فيه عيزني اقوله ايه انا بعتك ل احمد الزيات ومراته بعتك علشان اصرف علي نفسي وعلي اخوك واكسره مش هيحصل ي ياسر سامع مش هيحصل انا فضلت كل ده ساكته وكاتمه في قلبي وانا شايفه ابني بيكبر قدام عيني مع اب وام تانين علشان اشوفه ناجح وبيكبر مش هاجي بعد ده كله وادمر كل حاجه.
وانت اياك تفكر انك تقوله سامع.
ليقاطعهم نزول مارينا.
مارينا بابتسامه :صباح الفل ي داده نورتي الدنيا كلها نورت الدنيا ي ياسر.
ياسر بحب :بنورك ي مارينا.
فتحيه :بنورك ي قلب داده رايحه فين كده الصبح.
مارينا بمرح وغرورمصتنع :رايحه استلم اول يوم شغل ليا في شركه عاصي باشا الزيات ادعويلي ربنا يسترها وميرفدنيش من اول يوم.
ياسربضحك:انشاء الله ربنا هيكرمك انشاء انتي تستهلي كل خير ي مارينا.
مارينا بابتسامه: تسلم ي ياسر يلا اشوافكم لما ارجع أن شاء الله سلام لترحل بكل خفه ليعمق ياسر نظراته لها فهو يعشقها بجنون لتقاطعه فتحيه.
فتحيه بحده:متبصش ل فوق ي ابن بطني احنا مش قداهم.
ياسر بوجع :عندك حق مع ان اخويا عاصي الزيات الي ممكن يحققلي اي حلم لكن مكتوب عليا حتي حلم صغير زي ده مش قادر احققه.
فتحيه بحنان:لا ي ضنايا لو عايز اي حلم اخلي عاصي يحققهولك لكن بلاش الحلم ده بالذات ي ضنايا مارينا مدلعه وشايفه نفسها يعني مستحيل ترضا بيك ي ابني.
ياسر بوجع :عندك حق ياما ليتتطلع لها بحزن والم.
***************************************
في غرفه المكتب الخاصه ب رعد وعزالدين.
رعد باستغراب :مالك ي عزالدين.
عزالدين بنتهيده:اول مره احس اننا فشلنا في حاجه ي رعد.
رعد باستغراب:ايه الي فشلنا فيه ي عزالدين.
عزالدين بشرود: ان احنا نقرب من ولادنا واحفادنا ي رعد ونفهمهم ونفهم الي جواهم.
رعد :ليه بتقول كده ي عزالدين يعني احنا ضيعنا عمرنا في ايه ماهو عليهم وليهم طول عمرنا واقفين في ضهرهم بنحميهم.
عزالدين:اديك قولت وقفين في ضهرهم مش وقفين جانبهم وده الي احنا فشلنا فيه ي رعد لما عرفت الي حصل ل شهاب عرفت اننا فشلنا.
رعد :طب وانت عيازنا نعمل ايه ي عزالدين.
عزالدين :هنقرب منهم اكتر واياد ودلال وولادهم هيجوا يعيشوا منهم واسر وعزالدين لازم يرجعوا وكلنا هنتلم هنا في قصر السيوفي زينا زمان ونبقي جنب بعض وكلهم يبقوا قدام عيونا ي رعد.
رعد باعجاب:فكره جميله ي عزالدين فعلا هبلغهم وهنفذ الكلام ده في اسرع وقت.
عزللدين بابتسامه :تمام ي رعد احنا لازم نتجمع كلنا زي زمان بدايتنا كانت في قصر السيوفي ونهايتنا كمان لازم تبقي فيه.
لتلمع عيناهم بابتسامه طفيفه لتذكرهم ماضيهم ومشاكستهم جميعا في قصر السيوفي.
******************************************
في فيلا جمال الشريف :٠
جمال بفرحه:يااه اخيرا هنضمن عاصي الزيات في جيبنا.
ماهي بضيق: الي انت عايزه هيحصل اطمن.
جمال باستغراب:جري اي ي بت مالك بتقوليها بزهق كده ليه.
ماهي بضيق:امال عيزني اقولها ازي مانت عارف اني مبحبش عاصي ولو هو بيحبني وانا بعمل كده علشانك.
جمال بسخريه:ده علي اساس ايه يروح امك اني هرميكي في الشارع دانا هعمل فيكي خدمه العمر هجوزك عاصي الزيات هتعيشي اميره تحكمي وتامري عز عمرك مكنتي تحلمي بيه يبنت نعيمه.
ماهي بحده وغضب:متجيبش سيره امي امي دي الي عملتك بعد مضحكت عليها بعد ابويا مات واتجوزتها وخات كل فلوسها ي جوز امي ودلوقتي بتبعني انا كمان علشان مصلحتك.
جمال بطمع: ي خايبه ي عبيطه دانا بامنلك مستقبلك العمر كله وانتي وعيالك بعد كده شوفي هيعيشوا ازي ويتعلموا فين ويكبرو يلقوا كل حاجه تحت امرهم لمجرد انهم احفاد الزيات.
ماهي بطمع:عندك حق انا مستحيل اسيب ولادي يشوفوا الي انا شوفته ابدا لتطمع عيناه بخبث ومكر.
*******************************************
في المطعم :٠
ريان بمرح:قايم معاكم انا بالواجب اهو عملتوا شوبنج وعازمكم كمان مظباطكم يعني.
مريم بغيظ:خلاص ي اخويا شكرا انت هتعايرنا.
عائشه بضحك: يساتر انتوا عاملين زي ناقر ونقير ده ايه ده.
عمار بضحك:عندك حق والله ي عائشه دول لو اتجوزوا هيبقوا كابل جامد.
مريم بمرح: اتجوز مين ده ليه انشاء الله دانا بيترموا تحت رجليا الطوابير واقفه صفوف كده بس النفس.
ريان بمرح: ايوه لا في دي عندك حق وانا الي واقف انظم الطوابير دي بنفسي .
لينتبهوا الي ذلك الصوت المرتفع بشده.
احدي الجالسين بغضب وحده : انتي اتجننتي ايه الي عملتيه ده.
صابرين ببكاء:انا اسفه جدا ي فندم والله وقعت مني غصبن عني.
الشخص بغضب: انت واحده متخلفه وغبيه وملكيش تشتاغلي في
مكان زي ده.
عمار بغضب:فيه ايه ي جدع انت متحترم نفسك محصلش حاجه لكل ده.
الشخص بوقاحه:وانت مين انشاء الله واضح انها بتبسطك اوي علشان تتدافع عنها كده.
ريان بغضب: طب تعالي بقي ي روح امك داحنا الي هنبسطك على الاخر.
ليقوموا الشباب بالتشابك ب الايدي تحت صراخ الفتيات وجميع من في المطعم.
*****************************************
في شركه عاصي الزيات :٠
وخاصه في مكتب عاصي ٠
عاصي بابتسامه : منوره الشركه كلها ي انسه فريده.
فريده بابتسامه وخجل : الشركه منوره بيك ي عاصي بيه.
عاصي بعتاب: لا عاصي بس ايه عاصي بيه دي متشوفي صاحبتك ي مارينا.
مارينا بخبث ومكر: جري اي ي فريده عاصي زي اخوكي بالظبط يعني عاصي بس.
عاصي بغيظ: اسكتي ي مارينا متتكلميش خالص.
مارينا بغمزه:تامر ي كبير.
عاصي : بس بجد ي فريده ايه الي خلاكي تيجي تتدربي هنا مش في شركات السيوفي.
فريده :بصراحه انا عايزه اعمل كيان لنفسي واسم بعيد عن شركات السيوفي يعني نجاح ابقي انا عملاه بنفسي وتعبي ويتقيم بجد لاني فريده مش فريده صقر السيوفي.
عاصي باعجاب: احيكي علي ثقتك في نفسك وانك عايزه تنجحي بمجهوادك علي العموم الشركه نورت.
فريده بابتسامه: بنورك.
مارينا بمرح : بقولك ايه ي عاصي عيزاك تقعدنا على مكتب ونحط رجل علي رجل وكده ونامر وننهي والكلام ده طبعا شغل متحوليناش شغل خالص.
فريده بضحك: انا متاكده انك عايزه كده.
عاصي بضحك: لا ياختي انتي بالذات ههريكي شغل ليل ونهار.
لتقاطعهم دخول ماهيتاب.
ماهيتاب بدلع :عاصي حبيبي وحشتني اوي.
مارينا بغيظ وهمس :الله يحرقك ي بعيده ايه الي جابك دلوقتي.
عاصي بخنقه : اهلا ي ماهي اتفضلي.
ماهي بدلع:ايه ي بيبي مش تعرفنا.
عاصي : الانسه فريده صاحبه مارينا ماهيتاب خطيبتي.
لتشعر فريده بضيق شديد لمجرد سماع ذلك الكلام لتقسم لذاتها انها وقعت في عشق ذلك المغرور عاصي الزيات.
فريده بارتباك:مبروك.
ماهي :لا يروحي دي جات متاخره تقوليهالنا في الفرح انشاء الله الشهر الي جاي تشرفي وتنوري طبعا.
مارينا بغيظ:محدش عارف ي ماهي من دلوقتي ل شهر الجاي بيحصل ايه ربنا قادر علي كل شي لتهمس الهي تولعي ي شيخه قبل ميعاد الفرح ونخلص منك.
فريده بارتباك: انشاء الله يلا احنا ي مارينا.
مارينا:عاصي هنلف لفه كده في الشركه ونرجع ماشي.
عاصي :روحي ي مارينا.
ليذهبوا الي الخارج.
عاصي بحده:هو فيه ايه بالظبط احنا مش كنا مع بعض انبارح هو كل يوم ولا ايه.
ماهي بحده:انا مبقتش عارفه اعملك ايه يا عاصي اسال عليك تقويلي مش كل شويه متصلش ومجايش تقويلي مبتساليش وتزعل بجد مش عارفه اعمل معاك ايه.
عاصي بضيق: متعمليش حاجه.
ماهي بضيق:ماشي ي عاصي انا رايحه النادي سلام.
لترحل ماهي بضيق وغضب اما عاصي فكانا يفكر في شيئا اخر.
********************************************
في قسم الجيزه :٠
وكيل النيابه:دانتوا ليلتكم سوداء ايه الي عملتوه في الراجل ده.
عمار بغضب : دكان يستاهل ضرب الجزم كمان.
الشخص:شوفت سعادتك ارجوك بقي جيبيلي حقي دول بهدلوني.
ريان بضيق:تستاهل وقعت عليك كوبايه المايه غصب عنها تستاهل كل ده.
وكيل النيابه:احناهنسيب المصيبه الكبيره ونمسك في الكوبايه الي كبت صح كده.
عمار بضيق:سعادتك ده اساس الموضوع كله من الاول لانه شخص مش محترم.
وكيل النيابه : سعادتكم بقي هتشرفوا في الحبس لحد ماحد يشرف ويضمنكم ي حلويين.
الشخص بغضب: الي يضمانهم يضمانهم ي باشا انا مش هتنازل.
وكيل النيابه :حلو كده يحلويين هتتحبسوا لحد متروحوا النيابه.
ريان باستغراب: هو حضرتك فرحان فينا كده ليه وبعدين انا من حقي اعمل مكالمه تليفون.
وكيل النيابه: اعمل ي اخويا اما انشوف اخرتها وانتي يبت انتي بطلي عياط صدعتيني.
عمار بحده: اتكلم معاها كويس احنا مواطنين ولينا حقوق.
ليمسك ريان التلفون لياتيه الرد سريعا.
زين :ايوه ي ريان.
ريان بلهفه:الحقنا ي زين احنا في القسم.
زين بقلق:بتعملوا ايه في القسم ي ريان.
ريان بغيظ:هنكون بنعمل ايه في القسم ي زين بيكرمونا علي مجمل أعمالنا محتجازين عملنا خناقه تعالي بسرعه اتصرف قبل ما حد يعرف حاجه.
ليقاطعهم دخول سليم وصقر وعدي بنظره غضب شديد.
ريان بخوف:ابوس ايدك إلهي ي رب تبقي للواء تودينا النيابه.
*****************************************
في شقه دلال :٠
عمر بصوت عالي :انتي ي ست دلال فين الاكل جعان.
دلال :حاضر الاكل اهو ي سي عمر دايما جعان اتفضل.
ايادبابتسامه : تسلم ايدك ي حبيبتي الاكل تحفه.
دلال بابتسامه : تسلملي ي رب الف هنا وشفاء.
ليقاطعهم هاتف عصام ليرد عصام سريعا.
عصام :ايوه ي كنده.
كنده بتزمر:كده برضو ي عصام تسيبني كل ده.
عصام باسف: انا أسف ي كنده اوعي تروحي الامتحان لوحدك انا جيللك حالا ليرحل سريعا تحت نظراتهم المستغربه منه.
اياد باستغراب: هو فيه ايه بالظبط.
دلال بضحك:واضح كده ان السناره غمزت مع كنده.
اياد بدهشه:والله ابنك ده مجنون ده كان لسه بيحب فريده اوام مارح ل كنده.
دلال بابتسامه :بعد ملقيته معجب ب كنده اتأكدت ان مشاعره ناحيه فريده مكنتش حب ابدا كانت إعجاب تعود حاجه كده لكن مش حب مشاعره ناحيه كنده مختلفه خالص.
اياد بتنهيده: يريت ي دلال كنده بنت اخويا ومننا ومتفرقش عن فريده.
دلال بدعاء:ربنا يكرمك ي عصام ي بني بالزوجه الي تستاهلك وافرح بيك.
عمر :وعمر ي ماما.
لتنطلق ضحكاتهم العاليه الساحره علي ابنهم الصغير.
***************************************
في سياره عمار:٠
عمار: ده بيتك.
صابرين :ايوه بجد مش عارفه اقولك ايه على الي عملته معايا.
عمار بحنان:متقوليش حاجه خالص اي حد كان مكاني كان هيعمل كده.
صابرين بدمع يلمع بعيناها : لا مش اي حد يعمل كده فيه ناس لو شافت كده هطنش وكانها مش شايفه حاجه كتر خيرك بجد.
عمار بحنان:الحمد لله جات سليمه بس ابقي خودي بالك بعد كده.
صابرين بخجل:اكيد عن اذن حضرتك.
عمار باعجاب:اتفضلي.
لتذهب صابرين الي بيتها تحت نظرات عمار المعجبه لها.
******************************************
في فيلا السيوفي :٠
كان يقف ريان بخوف فوق المنضده من غضب والده واعمامه الجامح.
سليم بغضب: بقي انا سليم السيوفي حته عيل زيك يدخلني القسم.
ريان بخوف:اهدي اهدي ي سليم ي اخويا انت لسه صغير لتروح مني مش كده.
سليم بغضب: هو انا فيه حد هيجيب اجلي غيرك انت عملي فيها بلطجي يلا.
ريان : يعني كنت اعمل ايه ي بابا بصراحه البنت صعبت عليا وهو كان لازم يتادب.
فارس بمكر: طبعا اتخنقت وعملت زيطه وزنبليطه ولا عملت حساب لابوك ولا لحد وشوف بقي بكره في الصحافه ريان السيوفي يستخدم نفوذه وسلطاته ليعتدي علي الناس بالضرب واسم ابوك وعائله السيوفي هيبقى في الأرض.
سليم بغضب: ايوه صح شايف الي هيحصل سمعتنا هتبقى في الارض بسبباك.
ريان بغيظ: الهي ربنا ينتقميلي منك ي فارس ي بن فاطمه قادر ي كريم.
فارس : ههههههه.
ليدخل عمار.
عدي بغيظ:اهلا ي اخويا اهلا بالبلطجي التاني اهلا وسهلا يباشا.
عمار باستغراب: مالك ي بابا في ايه.
عدي بغيظ: ابدا ي حبيبي مفيش حاجه خالص.
ليقاطعهم صوت عزالدين.
عزالدين بحده :فيه ايه مالكم هتمودوا أيديكم عليهم وهما في السن ده ولا ايه.
سليم : ي عمي.
عزالدين بغضب:متقاطعنيش وانا بتكلم ي سليم سامع.
سليم :انا اسف ي عمي.
عزالدين :فيه ايه الي حصل انتوا المفروض تكونوا فخوررين بيهم وبالي عملوه مينفعش حد يشوف نفسه اعلي من الناس ويدي لنفسه الحق انه يهينهم الي عملوه صح.
ريان بمرح :حبيبي ي زوزو والله انت الي في العائله دي.
سليم بغضب :اتكلم عدل مع جدك ي حيوان انت.
رعد :خلاص كل واحد يروح يشوف كان بيعمل ايه المولد اتفض.
ليذهبوا باداب وطاعه ف عزالدين ورعد دائما امرهم مطاع.
*********************************************
في احدي الكافيهات :٠
كاريمان بغضب: يعني اي ي نادر هناجل الفرح شهرين كمان.
نادر بحده: انتي بتهزري ي كاريمان ولا ايه متعديلي كلامك ده اميره ومني بقالهم شهرين وشويه لسه اروح اقولهم انا عايز اتجوز واعمل فرح ده كلام.
كريمان بغضب:وايه المشكله ي عني عادي انا شايفه ان العائله بدات ترجع زي الاول والأمور بقت طبيعيه
نادر بحده :لا ي كريمان الامور مبقتش طبيعيه ولا حاجه احنا بنحاول نمشي الدنيا علشان المركب تمشي بس لسه جوه كل واحد فينا صدمه ووجع لسه معلم فيه.
كريمان بغضب: اسمع بقي ي نادر انا مش هاجل الفرح وده اخر كلام عندي.
نادر بحده :يعني ايه انشاء الله.
كريمان:يعني ي انا ي عائلتك.
ليقوم نادر بخلع دبلته واعطاها لها.
نادر :لا عائلتي ي حلوه اهم منك ومن الي خلفويكي.
ليرحل نادر بغروروشموخ ليتركها في صدمه عارمه مما حدث.
*******************************************
في احدي النوادي :٠
كانت تجلس ماهيتاب وهي تقراء في احدي المجلات ليقاطعها من يدخل بكل ثقه وغرور.
شهاب بابتسامه: انسه ماهيتاب الشريف.
ماهيتاب باعجاب: ايوه انا مين حضرتك.
شهاب بغرور:شهاب السيوفي.
ماهيتاب بابتسامه: ايوه طبعا حضرتك غني عن التعريف اهلا وسهلا.
شهاب بمكر: اهلا بحضرتك بصراحه سمعت كلام كده من ناس صحابي ان حضرتك مشاء الله ممتازه في فن الديكور.
ماهيتاب بابتسامه :مش اوي يعني علي قدي كده.
شهاب بخبث:بس الكلام الي وصلني غير كده خالص بصراحه انا عندي شقه في المهندسين كنت عايز من حضرتك تعمليلي الديكور بتاعها وده العنوان.
ماهيتاب بطمع وهي تحدث نفسها : ياااه بيضالك في القفص يبت يماهي شهاب السيوفي مره واحده اكيد التعامل معاه هيبقى مكاسبه كتير اوي وبدل ما جمال ياخد هو كل حاجه اطلع انا بقي بمصلحه زي دي لتعود من شرودها.
ماهيتاب بابتسامه: تمام موافقه حضرتك بكره هاجي اتفرج عليها علشان اعرف محتاجه ايه بالظبط.
شهاب بابتسامه انتصار لنجاح مخططه:تمام وانا هستنا حضرتك وده تليفويني ابقي كلميني علشان نتفق علي الميعاد.
ماهي بمكر:تمام عن اذنك.
شهاب بمكر:اتفضلي لترحل ماهيتاب ليمسك شهاب تلفونه لياتيه الرد سريعا.
سباعي احدي رجال شهاب : اوامرك ي شهاب بيه.
شهاب بمكر:نفذ الي قولتلك عليه في شقه المهندسين وحط الكاميرات عايزه يبقي بث ايه ويتبعت للكل القنوات الفضائيه عايز الفضحيه تبقي بجلاجل وجهز انت نفسك ههخليك تقضي لليله عجب.
سباعي :خدامك ي باشا.
ليغلق سباعي الهاتف ليتحدث شهاب بشماته.
شهاب بمكر:يااااااااه ده هيبقى صبق صحفي جامد الزوجه المستقبليه ل رجل الاعمال عاصي الزيات تخونو مع عشيقها يااااه اما انشوف ي عاصي هتلم الفضيحه دي ازي. لتلمع عيناااه بخبث وانتقام٠
البارت الثامن :٠🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥💥💥💥💥
في شركه عاصي الزيات :٠
عاصي باعجاب: بجد ي فريده مشاء الله شغللك ممتاز.
فريده بخجل : عادي يعني مش اوي كده حضرتك بس المفروض تمضي علي الورق ده بس كنت اتدربت الاول بدل مبوظ الدنيا انا خايفه.
عاصي:متخافيش انتي مشاء الله عليكي امتياز في الاربع سنين يعني المفروض تقعدي مكاني مش تتدربي.
فريده بارتباك:العفو مش لدرجه دي.
عاصي بمكر: لا لدرجه دي واكتر كمان بس عايزك تمضيلي على الورق ده علشان تعينك في الشركه يكون بشكل رسمي.
فريده بابتسامه : حاضر لتمضي علي الأوراق تحت نظرات عاصي الماكره اتفضل.
عاصي بمكر:كده تمام انتي كده بقيتي متعينه في الشركه رسمي وكل حاجه في الشركه تحت امرك تقدري تثبتي نفسك زي مانتي عايزه.
فريده بخجل:شكرا بجد يبخت ماهي بيك.
عاصي بابتسامه:مش لدرجه دي يعني وبعدين انا وماهي مش زي مانتي فاكره دي جوازه مصلحه.
فريده بفرحه لم تستطيع اخفاءها:يعني انتوا مش بتحبوا بعض.
عاصي بخبث:لا ابدا دي مصالح بين بابا وابوها.
ليقاطعهم دخول مارينا.
مارينا بمرح :ايه ي ست فريده هو أنا اتركنت علي الرف ولا ايه بقالي ساعتين بدور عليكي.
فريده بابتسامه :مانا كنت بخلي عاصي يمضي علي شويه اوراق وبركيلي انا تعينت في الشركه رسمي.
مارينا بتزمر:ايه كده برضو ي عاصي وانا هريني تدربيات هي دي الاخوه برضو.
عاصي :فريده جايبه امتياز يعني مش محتاجه تتدريب سعادتك جايبه مقبول يعني صوتك ميطلعش خالص.
مارينا بمرح :ماشي ي سطا اي حاجه منك مقبوله.
عاصي باشمزاز:اسطا روحي ربنا يسهللك.
فريده بضحك:يلا ي مارينا احنا نشوف شغلنا.
مارينا بابتسامه: ماشي سلام ي عسل.
عاصي:سلام ياختي.
ليرحلون الي الخارج لينظر عاصي للاوراق ليبتسم بمكر لنجاح مخططته.
**************************************
في غرفه نادر :٠
كان بجلس يتابع التلفاز ليقاطعه طرقات الباب لياذن بالدخول وعذه لم تكن الي والدته سمر.
سمر بحب: نادر حبيبي عامل ايه.
نادر بابتسامه :الحمد لله يست الكل انتي عامله ايه.
سمر بابتسامه:انا الحمد لله انت الي بقي الي فيك ايه.
نادر بارتباك: انا ابدا مفيش حاجه.
سمر بفزع:نادر فين دبلتك.
نادر : خلاص بح مفيش كان عندك حق ي امي طلعت متستهلش اي حاجه.
سمر بفرح شديد: ايه بجد اخيرا ي ساتر ولا تزعل يقلب ماما هجوزك ست ستها..
نادر: انشاء الله ي حبيبتي كل واحد بياخد نصيبه.
سمر بابتسامه: عندك حق ي روح ماما وانا متأكده انشاء الله ان نصيبك هيبقى زي العسل زيك كده.
نادر بابتسامه:انشاء الله ي ست الحبابيب تصبحي علي الف خير.
سمر بابتسامه: وانت من اهله يروح ماما.
لترحل سمر بفرحه شديده ليشرد نادر فيما حدث.
في غرفه صقر:٠
تتدخل سمر بفرحه شديده.
سمر :صقر قوم ي صقر قوم.
صقر بنعاس:فيه ايه ي سمر.
سمر بفرحه:خلصنا من البومه.
صقر باستغراب:بومه مين قصدك ايه.
سمر بفرحه:كاريمان.
صقر باستغراب: ليه ايه الي حصل.
سمر :معرفش بس نادر بيقويلي دي طلعت متستاهلش ورمالها الدبله ياااه كان كابوس.
صقربغيظ: ربنا يسهلك ي سمر ومصحياني من عز النوم علشان كده.
سمر بغيظ:نام نام ي صقر اما انا بقي مش هيجيلي نوم غير لما اعرف ايه الي حصل بالظبط.
******************************************
في غرفه كنده :٠
كانت تجلس كنده تذاكرمحضرتها ليتقاطعها دخول والدتها عبير.
عبير بابتسامه : عامله ايه ي كنده ي حبيبتي.
كنده بابتسامه: الحمد لله ي مامي كويسه جدا.
عبير:طب الحمد انك مبسوطه كده دانا قولت انك هتزهقي هنا بس الحمد لله شايفك اتاقلمتي هنا.
كنده بابتسامه:بصراحه هي كانت هتبقي كده لولا عصام.
عبير باستغراب:عصام قصدك ايه ي كنده.
كنده بارتباك: بصراحه ي ماما انا بدات احس بمشاعر ناحيه عصام.
عبير بحده:اسمعي ي كنده هنا غير امريكا ثانيا مشاعرك دي تفضل جواكي لما نشوف هو كمان بيبادلك نفس الشعور ولا ايه واوعي تنجرفي وراءها فاهمه ي كنده.
كنده بابتسامه : فاهمه ي ماما اطمني انا لما جيت عشت هنا مع بنات اعمامي اتعلمت منهم كتير بابا كان عنده حق فعلا الحياه والخجل وان البنت لازم تحافظ علي نفسها لحد متتجوز لان جوزها هو الوحيد الي يستاهلها وانا حاسيه بده وفهمته لما حبيت عصام عرفت معني الكلام ده كويس اطمني ي ماما متقلقيش.
عبير بفرحه :ماشي ي قلبي انا كده اطمنت هسيبك انا بقي تكملي مذاكره تصبحي على خير يا قلبي.
كنده بابتسامه : وانتي من اهله ي حبيبتي.
لترحل عبير لتعود كنده الي مكانت تفعله.
*********************************
في شركات السيوفي بأمريكا.
اسر بقلق: غريبه وايه الي يخلي عمي يطلب منا نرجع دلوقتي ونصفي كل حاجه.
عزالدين :بابا وعمي رعد كبروا ي اسر وانت عارف ان عمو جاسر وعمو حازم وعمو سيف وعمو عاصم مبقوش كمان قادرين علي حاجه زي زمان بابا واعمامي عيزنا نرجع كلنا نعقد مع بعض في الفيلا ده الي فهمته من عمي رعد.
اسر بتنهده: تمام انا كلمت جمييل يجي علشان يساعدنا في تصفيه كل حاجه هنا.
عزالدين :تمام.
ليقاطعهم دخول هذه الجميله ساندي.
ساندي بمرح : صباحوا ي معلمين عاملين ايه.
اسربضيق: ساندي قولتلك مليون مره بطلي طريقه للكلام دي.
ساندي بمره: جري اي اسر باشا متخيلي البساط احمدي هو احنا علشان عشنا في امريكا مننسي اصلنا ولا ايه صباح الفل يزوزو ي عسل انت.
عزالدين بضحك: صباح العسل ي قلبي عامله ايه.
ساندي بغمزه: فل الفل ي باشا.
اسر:رايحه الجامعه.
ساندي :ايوه.
عزالدين: ودارين مجاتش معاكي ليه.
ساندي : دارين بنتك ي عمي بنت مجتهده مبتحبش تروح غير علي ميعاد المحضره لكن انا بقي بحب اروح اضحك مع صحابي اكل لكن هي بقي ملتزمه لازم علي ميعاد المحاضره بالظبط اسيبكم انا بقي سلام ي حلويين.
لترحل بخفه تحت ضحكاتهم علي هذه الجميله.
*******************************************
في غرفه شهاب :٠
كان يمسك بهاتفه ليتصل علي سباعي ليتابع اخر تطورات ما طلبه منه.
شهاب : ايوه ي سباعي ها عملت ايه.
سباعي :كله تمام يباشا جهزت الكاميرات وكلمت كل القنوات الفضائيه المهمه وكله هيبقى تمام سعادتك زي مامرت.
شهاب بمكر:تمام وجهز انت نفسك مش عيزك تتضيع الفرصه دي من ايدك ماشي.
سباعي :تسلملي يباشا اطمن هنخلي صاحبك يتحسر عليها مين الي هيشوفه والفضيحه هتبقى بجلاجل.
شهاب بمكر:هو ده الكلام طب لعلمك هي جايه الشقه بعد ساعه جهز كل حاجه وكلم القنوات وبلغهم الميعاد عايز للفضيحه تبقي علي الهواء ماشي.
ليقاطعه دخول مراد بغضب شديد.
مراد بغضب: هو مين ده الي هتبقي فضحته بجلاجل ي شهاب.
شهاب بارتباك: مفيش ي بابا ده قضيه كده كنت ماسكها.
مراد بحده : وبعدين.
شهاب بقلق:ابدا جايب محامي كبير يترفع عنه وعايز يلبس موكلي تهمه القتل فانا مسكت عليه شويه نستندات تتدينه بس هو ده الي حصل فطلبت ان المستندات دي تشتهر علي الهواء وادم الناس كلها بس هي دي كل حاجه.
مراد بشك: مش عارف ليه ي شهاب مش قادر اصدقك.
شهاب بسخريه:وانت من امتي بتحس بيا اصلا ي مراد باشا.
مراد بحده:نعم قصدك ايه انشاء الله.
شهاب بوجع:قصدي انك دايما بعيد عني دايما عمرك مقولتلي مالك فيك ايه عمرك ماختارت معايا اي حاجه دايما سيابني انا الي اختار كل حاجه عمرك منصحتني باي حاجه زي اي اب وابنه متشغلش بالك ي مراد باشا انا مبقتش شهاب بتاع زمان بعد موت اميره ومني بقيت واحد تاني واحد مبقاش عنده اي مشاعر او احساسيس متشغلش بالك بيا ي بابا عن اذنك.
ليرحل شهاب ليشرد مراد فيما سمع لتحل عليه الصدمه الشديده معقول ان يكون قد قصرا مع شهاب الي هذه الدرجه.
*****************************************
في فيلا الزيات:٠
من داخل غرفه المكتب الخاصه ب احمد الزيات كان يجلس احمد يتابع بعض الملفات ليقاطعه دخول فتحيه.
احمد بضيق:عايزه ايه.
فتحيه بمكر : عايزه فلوس ي باشا.
احمد بحده:نعم مانتي لسه واخده من اسبوع.
فتحيه بمكر:خلصو ي باشا وبعدين هو انت معاك قليل.
احمد بغضب:اوعي تفتكري انك ماسكه عليا زله فاهمه انا بديكي فلوس بمزاجي لكن تفتكري انك لويه دراعي تبقي غلطانه دانا امحيكي من علي وش الارض.
فتحيه بحده:بلاش لغه التهديد دي معايا انا بالذات ي احمد باشا داحنا دفنينه سواء فنمشي كل حاجه بذوق وبلاش نهدد بعض احسن.
احمد بحده:ماشي خودي دول بس اوعي تفكري انك تتطلبي مليم زياده الفتره الي جايه سامعه.
فتحيه بمكر :سامعه ي باشا سلام.
لترحل فتحيه بخبث ليتمتم بغضب شديد : ربنا ياخدك ي شيخه كان يوم اسود يوم مشوفتك. ليشرد فيما حدث في الماضي.
****************************************
في غرفه شهاب :٠
كان يجلس بلهفه شديده لرويه ماخطط له لتتدمير شهاب وهو يحدث امام عيناه بعدما اخبره سباعي بان كل شي علي مايرام بعدما ارسل له رساله بأسماء القنوات والميعاد ليجلس بلهفه ليري ماذا سيحدث لكنه يصعق بصدمه شديده مماراه وهو كالاتي:٠
في شقه المهندسين :٠
المذيعه مروه :اهلا وسهلا بيكم مشاهدينا الغالين بهذا إلقاء المباشر
والهام مع رجل الاعمال الشهير الوسيم عاصي الزيات وخطيبته سياده الاعمال ماهيتاب الشريف ٠
مروه :عاصي بيه ماهيتاب هانم منورنا.
عاصي وماهي : ده نورك.
مروه :اولا حابه اسال ايه سر المقابله في الشقه المتواضعه دي.
عاصي :الحقيقه الشقه دي هي عرض للمشروع بتاعي الجديد للشباب عمارات كتير هتبقي الشقق فيه بالمنظر الي حضرتك شيفاه ده وباقل سعر.
مروه باعجاب: واوووو ده هيبقى مشروع مفيد جدا لشباب ي عاصي بيه بجد بحي حضرتك علي المشروع ده بجد حضرتك دايما في المرتبه الاولي بمشاريعك الي دايما بتساعد الشباب.
ماهي :طبعا عاصي دايما بيفكر في الي ليه مصلحه للكل مش لنفسه خالص طبعا هو غير انه راجل أعمال شاطر الاانه دايما يفكر في مساعده الغير مهما كانت فيه خساره بالنسبه اله اهم حاجه ان الي محتاج حاجه يلقيها.
مروه: واضح انك يتحبيه اوي.
ماهي بدلع :طبعا بحبه اوي هو أجمل حاجه في حياتي واغلي حاجه.
عاصي:انتي الي أغلى حاجه في دنيتي يروحي.
مروه :مشاء الله ربنا يسعدكم ي رب امتي الفرح بقي.
عاصي :بعد شهر انشاء الله علشان اكون جهزت كل حاجه لاني هعمل فرح ل ماهي حبيبتي مصر كلها تتكلم عنه.
مروه :انشاء الله ربنا يتمم بخير حابب تشكر اي حد ي عاصي بيه قبل ماننهي.
عاصي :طبعا ماهي حبيبتي والدي واخواتي الاتنين وحد عزيز عليا جدا هو الي رتبلي كل حاجه علشان اظهر في المقابله دي الشقه والترتيبات وكل حاجه وبقوله هترددلك قريب اوي ي حبيبي إنشاء الله.
شهاب بغضب شديد: ليمسك الطفايه الكريستال ليدفها بحده لتقوم بتهشيم التلفاز لتتناثر قطعه بطريقه عشوائيه في انحاء الغرفه ليتحدث بعضب شديد :٠
لا ي عاصي مش كل مره انت الي هتكسب لازم اشفي غليلي منك ي عاصي واحرق قلبك لازم ي عاصي) ليرحل بغضب شديد الي شركه الزيات ٠
في شركه للزيات:٠
يدخل شهاب بغضب شديد الي مكتب عاصي.
عاصي بابتسامه استفزاز:اهلا وسهلا نورت الشركه اخرت ليه دانا مستنيك من بدري بسرعه مش عارف اقولك ايه علي الواجب الي عملته معايا ي عني الشقه والكاميرات بجد فاجئتني.
شهاب بغضب :صدقتي مش هتفضل تكسب علطول انا هخسرك كل حاجه ي عاصي وهتشوف.
عاصي بضحك: ي ابني انت مبتزهقش بقي مشكلتك انك بق على الفاضي ومش قادر تعرف حجم الي قدامك وهي دي مشكلتك معايا.
شهاب بغضب:لا انا عارفك وفهمك اوي انت قتال قتله ومشغل كلاب ليك في كل حته علشان كده دايما بتكسب لكن اوعدك ي عاصي انك هتخسر كل حاجه حياتك هتبقي هي التمن المره الي جايه ي عاصي ليرحل شهاب بغضب شديد لينظر له عاصي نظره تحمل الكثير.
كانت فريده تتجه الي مكتب عاصي لتتفاجا بشهاب.
فريده باستغراب: شهاب انت ايه الي جابك هنا.
شهاب باستغراب: انتي الي بتعملي ايه هنا.
فريده:انا بشتغل هنا.
شهاب بغضب :نعم انتي اتجننتي ولا ايه ملقتيش غير عاصي الزيات وتشتغلي عنده.
فريده باستغراب:وماله عاصي ده بني ادم محترم جدا.
شهاب بغضب شديد :ده ازبل بنادم في الدنيا هو الي قتل اميره ومني.
فريده بصدمه: انت بتقول ايه ي شهاب.
شهاب بحدة:الي انتي سمعتيه خودي كل حاجتك من هنا واوعى تجي هنا مره تانيه انا هروح مشورا وبعدين اروح عايز اروح الاقيكي هناك.
ليرحل شهاب ويتركها هي في صدمه عارمه.
******************************************
في شركه عاصم الزيات: ٠
تتدخل فريده الي مكتب عاصي بكل غضب.
فريده بغضب: انا عايزه السي في بتاعي انا مش هشتغل هنا تاني.
عاصي باستفزاز: ليه خير ايه الي حصل.
فريده بغضب شديد: الي حصل انك بنادم زباله قاتل مكانك المفروض يبقي في السجن.
عاصي ببرود: والله هو مش انا الي هدخل السجن.
فريده باستغراب: قصدك ايه.
عاصي: قصدي الورق ده الي مضيتي عليه وانتي مش واخده بالك صفقه الادويه المتهربه تفتكري دي فيها كام سنه.
فريده بغضب: انت اقذر انسان شفته في حياتي الورق ده ميلزمنيش مش هيخاوفني انا هسيبللك البلد كلها واطفش والي عندك اعمله.
عاصي ببرود: هتسافري من غير اذني.
فريده باستغراب: اذنك.
عاصي باستفزاز: تو تو هوانتي متعرفيش ان الست مش مسموح تسافر من غير اذن جوزها ولا ايه.
فريده بفضب: نعم وايه جوزها دي كمان انشاء آلَلَهّ.
عاصي ببرود: ورقه الجواز اهي يروحي مضيتي عليها برضو وانتي مش واخده بالك يعني انتي من دلوقتي بقيتي ملكي بقيت حرم عاصي الزيات.
فريده بغضب شديد: نجوم السماء اقربلك ي عاصي سامع مش هيحصل ابدا.
عاصي باستفزاز: وماله احنا نروح النيابه ونقدم كل المستندنات دي الي هتثبت انها امضاتك بس اظن بلاش كل ده صقر بيه كبر في السن مش هيستحمل فضيحه زي دي ولا سياده الرئد زين اخوكي حاجه زي دي ممكن تقضي عليه تمام ده غير بقي الصحافه والاعلام وفضيحه عائله السيوفي تبقي علي كل لسان.
فريده بغضب ودموع: عمري مكنت اتخيل انك زباله لدرجه دي لتتركه وترحل بغضب ودموع.
عاصي ببرود:هستناكي النهارده يروحي في بيتي وفي حضني متتاخريش ياما هاجي انا اخدك بزفه تليق بعائله السيوفي كلها.
لتنظر له بكره ودموع:ربنا ينتقملي منك ي عاصي ربنا ينتقملي منك.
لترحل بغضب ودموع لما حل بها ليتباعها هو بنظرات تحمل الكثير.
******************************************
في فيلا جمال الشريف :٠
جمال بغضب:ممكن افهم ليه اجلتوه الفرح لبعد شهر كمان.
ماهي بمكر:اهدي بس انا الي طلبت كده علشان مصلحه معينه.
جمال :مصلحه ايه دي.
ماهي بمكر:شهاب السيوفي.
جمال بطمع:شهاب السيوفي المحامي المعروف.
ماهي بمكر:هو هعمل بيني وبينه مصلحه في الجون هنكسب من وراها الشهد علشان كده اجلت جوازي من عاصي شويه قولت نخلص الصفقه دي ونطلع منها بمكسب كويس وبعدين اتجوز عاصي ي عني عاصي هيطير.
جمال بطمع:وانتي متاكده ي بت من المصلحه دي.
ماهي بمكر: الا متأكده دي مصلحه بملايين بقولك بس عايزه فلوس كويسه كده لزوم المنجهه وكده.
جمال بطمع: وماله هديكي الي عيزاه بعد بكره الشحنه هتوصل وهديكي الي عوزاه بس يبت عايزها مصلحه تستاهل الفلوس الي هتصرف عليها.
ماهي :بقولك مصلحه بملايين وهتشكرني عليها كمان.
جمال :ماشي ي اختي اما انشوف هروح انام انا بقي وبعد بكره كل الفلوس الي هتعوزيها هتبقي عندك سلام.
ماهي بمكر:تمام.
لتصعد ماهي الي غرفتها لتمسك تلفونها لتجري اتصالا لياتيها الرد سريعا.
عاصي :ها عملتي ايه.
ماهي :تمام كل حاجه ماشيه بالظبط بلع الطعم والشحنه هتوصل بعد بكره.
عاصي:تمام اول متعرفي الساعه كام بالظبط تقوليلي وفاتحي عنيكي كويس وخالي بالك من نفسك.
ماهي :تمام ي سياده المقدم.
🔥🔥🔥♥️♥️🤗🤗🤗🤗🤗🤗♥️🤗♥️
البارت التاسع :💥💥💥💥💥💥💥💥💥💥💥💥💥
في فيلا السيوفي :٠
عزالدين الصغير بحب:عامل ايه ي بابا.
رعد بابتسامه :الحمد لله ي عزالدين ابوك كبر ي عزللدين ومحتاجكم جنبه.
دارين بابتسامه :متقولش كده ي جدو دانتا مهمها تكبر هتفضل الدنجوان رعد السيوفي.
رعد بغرور:والله انتي بتفهمي ي بت ي دارين.
ساندي بمرح:عامل ايه ي جدو جاسر ي عسل انت.
جاسربتعب:الحمد لله ي قلب جدك انتي الي كنتي وحشاني اوي.
اسر :عامل ايه ي بابا.
جاسر:الحمد لله ي اسر متتصورش فرحتي بيكم قد ايه ان احنا هنتجمع كلنا من تاني.
ريان بمرح وغمزه: ايه ي عمي اسر مكنتش اعرف ان ساندي بقت مزه كده.
مريم بغيظ وغيره:عيب كده ولم نفسك بقى.
نور بفرحه:ياااه اخيرا رجعنا نتلم كلنا من تاني.
زهره :عندك حق ي نور ربنا ميبعدنا عن بعض ابدا.
ساندي بمرح:انا هخرج الجنينه اشوف الشجره الي كنت زرعها وانا صغيره لترحل بخفه الي جنينه الفيلا لتصددم ب نادر.
ساندي ببكاء: اعااااااااا.
نادر بضيق:بس صوتك مزعج مالك.
ساندي بغيظ:مش عارف مالي اديك كسرتيلي الموبايل بتاعي.
نادر ببرود: وايه المشكله هجبلك غيره.
ساندي بغيظ :بالبساطه دي ده بكامريتين.
نادر بضحك:كاميرتين وايه الفشخره الي انتي فيها وبعدين انتي مين.
ساندي بغرور: انا المذيعه المشهوره ساندي اسر السيوفي او باعتبار ماسيكون.
نادر:مش ممكن بنت انكل اسر انا نادر ابن عمك صقر.
ساندي بابتسامه: فل ي سطا تعالي معايا بقي نشوف الشجره بتاعتي الي كنت زرعها وانا صغيره في الجنينه.
نادر بابتسامه: يلا.
ليرحلوا الي الجنينه لتنشا اول شراره الحب بينهم لتتولد قصه حب من نوع اخر.
في غرفه الاء وسيف :٠
كانت الاء تحتضن بناتها سالي ورحمه بحب واشتياق.
الاء بعشق :وحشتوني اوي يحبايب ماما اوي.
سالي ورحمه بحب:انتي اكتر ياحبيبتي.
رحمه بغمزه:وبعدين ماحنا مطمنين عليك ي عسل وانتي مع سيف باشا.
الاء بابتسامه : عندك حق يبت ي رحمه أجمل حاجه ان الواحده لما تكبر تلاقي جوزها وحبيبها جنبها زي ماهو زمان ربنا يكرمكم ي بناتي يارب.
سالي ورحمه بحب : ربنا يخليكي لينا ي ماما انتي وبابا يارب.
****************************************
في مطعم صابرين :٠
يدخل عمار وهو يبحث بعينه يمينا ويسارا عليها ليجلس بهدؤء علي احدي الطاولت لعلها تظهر ليرها اخيرا وهي تتضع بعض المشروبات علي الطاوله الاماميه له لتراه لتبتسم تلقائيا لمصدر الامان بالنسبه له لتقترب منه بابتسمتها الساحره.
صابرين بابتسامه:حضرتك تامر بحاجه.
عمار بابتسامه: ايوه يريت قهوه مظبوطه.
صابرين بابتسامه: تحت امرك بصراحه كنت حابه اشكرك علي كل الي عملته معايا.
عمار بابتسامه: دي مليون مره تشكرني واقوللك معملتش حاجه.
صابرين بابتسامه: شكرا اوي تامر حاجه تانيه.
عمار بابتسامه : بصراحه ايوه.
صابرين بابتسامه: خير.
عمار :تتجوزيني.
صابرين بصدمه:اييييه.
********************************************
في فيلا الصحرواي :٠
اميره بغضب: انت بتقول ايه ي عاصي بقى شهاب كان عايز يعمل كده ويفضحك ومهموش حتي سمعت ماهي لدرجه دي بقي واسخ وممكن يعمل اي حاجه.
عاصي :انتي مستهونه بالي عملناه فيه ولا ايه دي اقل حاجه ده بيثبتلك انه بيحبك اوي.
اميره بحده:حب ايه ي عاصي حب ايه الي يخلي واخد يفكر الافكار الشيطانيه دي ويدخل بنت ملهاش ذنب في الانتقام الي مبينكم.
عاصي :الحمد لله لولا سباعي جيه وحكالي علي كل حاجه الله اعلم كان ايه الي هيحصل.
اميره بغضب:كان ايه الي هيحصل كنت اتفضحت انت والبنت الغلبانه دي عمري مكنت اتخيل انك تبقي بالشر ده يشهاب وانت هتعمل ايه دلوقتي.
عاصي بحده: وحياتك مهعدي الموضوع ده علي خير بظبطله حاجه كده هتعجبك اوي بس انا دلوقتي لازم امشي.
اميره باستغراب:هتمشي دلوقتي ليه لسه بدري.
عاصي بغرور: اصل النهارده ليله دخلتي ولازم ابقي فايق.
اميره باستغراب: نعم ي اخويا دخلتك ايه انت اتجوزت ي عاصي.
عاصي بابتسامه: تخيلي.
اميره :واتجوزت مين وامتي ومن غير متقويلي ي عاصي.
عاصي بحده :اتجوزت فريده علشان اكسرها وانتقم منها كنت متاكد ان شهاب باشا هيجري عليها يعيطلها لما يعرف انها بتشتغلي عندي بذات بعد مكشفته وهوده بالظبط الي حصل مانتي عارفه هما متعلقين ببعض ازي بس انا كنت واخد احتياطي وقدرت اماضيها علي الي يخليها تحت ايدي العمر كله واعاقبها.
اميره بضحك وغمزه:لا ي راجل بقي اتجوزتها علشان تعاقبها ده العقاب العسل ده.
عاصي بارتباك:انتي قصدك ايه.
اميره بغمزه: ولا حاجه ي برنس ليله سعيده ي باشا.
عاصي بابتسامه :ماشي ي اختي سلام خالي بالك من نفسك.
اميره بابتسامه:سلام ي عسل.
ليرحل عاصي لتشرد هي فيما حدث.
*********************************************
في جنينه فيلا السيوفي :٠
كان يجلس عمار يشرد فيما حدث ليقاطعه والده( عدي) :٠
عدي باستغراب: عمار مالك قاعد كده لوحدك هنا ايه.
عمار:ابدا ي بابا كنت بفكر في موضوع كده.
عدي :محتاج مساعدتي.
عمار بابتسامه: طبعا مشتغناش عنك ي بابا انا فعلا كنت عايز حضرتك في موضوع.
عدي :قول ي حبيبي.
عمار بقلق:بصراحه يبابا انا عايز اتجوز.
عدي بفرحه: بجد ي عمار ده خبر حلو اوي مين حد من بنات اعمامك.
عماربارتباك:لا يبابا دي صابرين.
عدي :صابرين الي اتخنقت عشانها انت وريان في المطعم.
عمار بقلق:ايوه ي بابا بصراحه هي بنت كويسه جدا انا سالت عنها وعرفت انها عايشه مع والدتها والدها متوفي وهي الي بشتغل وتصرف علي والدتها وسمعتهم زي الفل وبصراحه انا معجب بيها.
عدي بابتسامه: انا واثق في اختيارك ي عمار وربنا يتتم بخير.
عماربفرحه:بجد ي بابا مش مصدق نفسي انا قولت ان حضرتك ممكن يعني.
عدي :ارفض لانها بنت فقيره وعلي قدهم.
عمار بارتباك:بصراحه ايوه ي بابا.
عدي بابتسامه: ده علي اساس ايه ي عمار ايه الي خلاك تقول كده عندك جدك رعد جددتك نور كانت زي صابرين كده ومع ذلك حبها واتجوزها وجدتك نريمين كمان جدك جاسر حبها واتجوزها رغم انهم برضو كانو علي القد اما بقي جدك حازم فده اكبر دليل ان احنا مبنفكرش كده يبني جددتك جميله كانت بنت عم عثمان البواب ومع ذلك جدك حازم حبها واتجوزها احنا مش كده يبني عمرنا مكنا بنبص للناس من فوق ربنا يوفقك ي بني.
عمار بابتسامه: ربنا بخليك ليا يبابا يارب.
ليقاطعهم صوت صراخ من داخل الفيلا ليهرولا سريعا الي الداخل:٠
ريان بصراخ: اه ياني ياما رجلي اتكسرت مكنش يومك ي ريان يشماته ميسي فيك ي ريان.
مريم بغيظ:ياخي اتوكس ميسي ايه الي يعرفك وبعدين اسكت بقي دوشتنا.
فارس بغيظ:مالك ي زفت ايه الي حصللك.
ريان:وقعت من علي السلم ورجلي مش قادر ادوس عليها هموت ي فارس.
فاطمه بقلق:مالك يروح ماما ايه الي حصلك.
ساندي :سلمتك ي ريان.
ريان بغمزه:تسلميلي ي بونبانيه.
مريم بغيظ:اتلم لكسرلك رجيلك التانيه.
فاطمه بقلق:طب طلعوه فوق شيلك اخوك ي فارس.
فارس بضيق: حاضر ي امي.
ريان بغمزه: نرودهالك انشاء الله ي ابو الفوارس في كسر رقبه ولا دراع.
فارس بغيظ:ماشي ي اخويا.
ليصعدوا بيه الي غرفته.
في غرفه ريان :٠
ريان بالم مصتنع:اه ياني ي اما.
فارس بغيظ: ي ابني اسكت بقي.
نادر :م براحه علي اخوك ي فارس مش كده.
زين بضحك: تعيش وتاخد غيرها ي زميل.
عدي بقلق: سليم الواد شكله تعبان مانوديه المستشفي.
سليم بهمس : ده بيستهبل ي حبيبي لاني قولتله اني هاخده معايا النهارده الشركه اعرفه علي شويه حاجات في الاجازه دي قبل ميروح الجامعه علشان كده عمل كده وهثبتلك دلوقتي انه مفيهوش حاجه.
سليم بمكر:ريان حبيبي علي فكره انا وفقت علي دخولك كليه التربيه الرياضيه وكان فيه اختبارات اليومين دول بس معلش بقي راحت عليك كده علشان رجللك.
لينتفض ريان بفرحه من السرير ليدبدب في الأرض من كثره فرحته فذلك كان امله الوحيد ان يوافق والده علي التحاقه بكليه التربيه الرياضيه لكنه فجأه توقف عن ذلك عندما راء من يتتطلعون اليه بصدمه عارمه.
ريان بارتباك: ياه ي جدعان الواحد لما نفسيته بتبقي فرحانه ممكن يخف من اي حاجه.
فارس بفضب: وحياه امك وعمال اه ومش اه وشيلني ومرمطنا معاك طب تعالي بقي.
نادر بغيظ: سبهويلي انا بقي.
ليمسكوا ريان كالفائر ليسدودو له اللكمات بغيظ تحت صراخه واستنجاده اما عدي وسليم وفاطمه ومريم كانوا في نوبه من الضحك الشديد لما يرواه.
********************************************
في فيلا عاصي الزيات:٠
كان يجلس عاصي وهو يتابع بعض اعماله ليقاطعه صوت جرس الفيلا لتتقدم فتحيه لفتح الباب :٠
عاصي:استني ي داده انا هفتح.
ليفتح عاصي الباب ليبتسم بمكر :٠
عاصي بخبث:نورتي بيتك ي عروسه.
فريده بدموع وتعب : انا عايزه اتكلم معاك ضروري.
عاصي بخبث: قويلي.
فريده بارتباك: عايزه اتكلم معاك لوحدنا.
فتحيه : طب انا هطلع فوق ي عاصي ي ابني ل مرينا٠
عاصي بحده:استني ي داده قويلي الي انتي عيزاه داده فتحيه زي امي بالظبط.
فريده بارتباك: انا مش هقدر انفذ الي انت عايزه.
عاصي بخبث:خلاص انفذ انا انتي مراتي بامضاتك وباردتك.
فريده بدموع :ارجوك ي عاصي متوصلهاش ل درجه دي متخلينيش اكرهك اكتر مكرهتك بعد الي عرفته.
عاصي بغضب:ايه الي عرفتيه اني قاتل انا فعلا عملت كده قصاد ابن عمك الزباله الي كان عايز يدمر حياه اخويا الصغير مقابل شويه فلوس كان لازم اشفي غليلي لان ابن عمك ده اكتر انسان انا بكرهه في حياتي وبتمنا ادمره باي شكل.
فريده بدموع وصراخ: انك تقتل تقتل مراته وبنته الي ملهمش ذنب في اي حاجه الشر والانتقام ممكن يوصلوا ل الانسان لكده كل ده مخبيه تحت قناع عاصي الزيات رجل الاعمال المعروف المحترم.
عاصي بغضب : انا محترم غصبن عنك وعن اهلك وبطلوا بقي النعره الكدابه دي انتي وابن عمك شهاب وعائله السيوفي كلها بقي انتوا ولا حاجه سامعه ولا حاجه.
فريده بغضب: اوعي تجيب سيره عائلتي علي لسانك سامع ان كنت جايه فكراك بنادم محترم بس خلاص انا مش فارق معايا حاجه قدم الورق الي معاك ل نيابه اشرب من البحر ي عاصي لترحل فريده بغضب شديد.
فتحيه بارتباك:اهدي ي عاصي ي ابني مش كده.
عاصي بكره: الزفت شهاب ده واي حد من عائلته ببقي نفسي اولع فيهم بعد الشهور الي قضاءها مالك في السجن مع المجرمين وقتلين القتله والكوابيس الي بنجيله ليل ونهار من الفتره المشؤؤمه دي.
فتحيه :اهدي ي ضنايا مالك بقي في حضننا خلاص انسي الايام الزفت دي والعائله دي ابعد عنها ي ضنايا.
لتتدخل مارينا.
مارينا باستغراب: ايه الي حصل ي عاصي مش فريده الي كانت خارجه من هنا دي وبتعيط جريت وراءها ملحقتهاش.
عاصي بغضب : ايوه هي ي مارينا واطلعي اوضتك دلوقتي ومش عايز نص كلمه فاهمه ولا لا.
مارينا:عاصي انا.
عاصي بغضب : مارينا قولت اطلعي فوق ومش عايز نفس اتفضلي.
لترحل مارينا الي الاعلي بغضب ليدخل احمد الزيات.
احمد بحده وغضب: فيه اي ي عاصي بتزعق كده ليه وايه الي جاب بنت صقر السيوفي هنا وفريده مش موجوده.
عاصي بحده: بابا لو سمحت انا مش عايز اتكلم.
احمد بغضب:لا هنتكلم ي سي عاصي انا كنت عارف ان موضوع شهاب السيوفي ده والي عمله في اخوك مالك مش هيعدي علي خير حتى بعد اخوك مالك مطلع من الحبس.
عاصي بغضب: لاني عمري مهنسا الي اخويا شافه في السجن يبابا ان الي كنت معاه علطول كان قلبي بيتوجع من الي كان بيحكيه والحراميه وتجار المخدرات الي بيضيقوه كنت بحس في نار بقلبي وانا شايف اخويا الصغير عايش كل ده وانت مكتفني ومش مخليني عارف اعمل حاجه اما عدائي مع شهاب السيوفي وعائله السيوفي كلها مش هينتهي يبابا ليرحل عاصي بغضب شديد لينظر له احمد
نظره تحمل الكثير.
*****************************************
في الجامعه :٠
كنده بفرحه: ياه ي عصام مش قادره أصدق اني حليت كويس في الماده دي انا كنت مرعوبه منها.
عصام بابتسامه :قولتلك متخافيش طول مانا معاكي.
كنده بابتسامه: ربنا يخليك ليا ي عصام بجد لولاك مكنتش عارفه هعمل ايه.
عصام بحب : ويخليكي ليا بجد ي كنده انتي غيرتي فيا حجات كتير اوي خليتي حياتي ليها طعم تاني خالص وبجد انا مش قادر ابعد عنك اكتر من كده.
كنده بخجل :قصدك ايه ي عصام.
عصام بحب :قصدي اني خلاص هكلم عمي مروان واطلبك منه انتي ايه رايك.
كنده بخبث: بس انا مبحبكش ي عصام.
عصام بصدمه: ايييييييه.
كنده بضحك: انا بعشقك ي عصام.
عصام بغيظ:بقي كده ي كنده ماشي انا هوريكي بس عمي مروان يوافق وساعتها هلففك حوالين نفسك.
كنده بضحك:مش هتقدر ي عصام انا كنده مروان السيوفي ي حبيبي.
عصام بضحك: ماشي ي ستي تعالي نتغدي لحسن الليدي دلال تقلب علينا وعمك ايااد يظبطنا.
كنده بضحك: يلا.
ليرحلوا سويا تحت ابتسامتهم العاشقه لبعضهم البعض.
********************************************
في فيلا جمال الشريف :٠
جمال بفرحه:حظك حلو ي بت ي ماهي البضاعه هتوصل النهارده.
ماهي بارتباك:ايه انت مش قولت انها هتوصل بكره.
جمال : كلموني وقالويلي هتوصل النهارده الساعه 3الفجر.
ماهي بقلق:تمام بس الفلوس الي قولتلك عليها متنقصش مليم واحد ماشي.
جمال :جري اي يبت انا قولتلك هديكي الي عيزاه بس يروح امك هخودهم الطاق طاقين ماشي.
ماهي بمكر: ماشي ي جوز امي مش هنتختلف معانك دايما واخد الي حيلتي اول باول.
جمال:لأيروح امك الا في الفلوس دان ابيع ابويا علشان القرش.
ماهي:عارفه انت هتقويلي مانت بعت صاحبك وطمعت في مراته وبعتها هي كمان.
جمال بسخريه: وومكن ادفنك بالحياا انتي كمان واخليكي تحصلي ابوكي وامك كمان لو فكرتي تغدري بيا.
ماهي :متخافش الفلوس الي هخدها هترجعلك بزياده كمان.
جمال :هقوم انا بقي علشان شويه كده هنتطلع علي الميناء.
ليرحل جمال لتفكر ماهي في ضروره ابلاغ عاصي.
*****************************************
في فيلا الصحرواي :٠
كانت اميره تقوم باطعام مني ليقاطعها صوت جرس الفيلا لتفتح لتتفاجي بشهاب.
اميره بفرحه: شهاب وحشتني اوي.
شهاب بغمزه وحب : وانتي وحشتني اكتر يروح شهاب ليحتتضنها بشوق شديد بس ايه الحلاوه دي.
اميره بدلع:انا طول عمري حلوه ي شيبو.
شهاب بغمزه: طبعا ي باشا بقولك متيجي فوق اقولك انا بحبك قدايه.
اميره بغيظ : لم نفسك عاصي هنا بياخد حجات مهمه من فوق.
شهاب بفزع:ايه عاصي هنا مش تقويلي.
لينزل عاصي الدرج.
عاصي : ايوه ي اخويا عاصي هنا كنت عايز تعمل ايه انشاء الله.
شهاب بمرح؛ ولا حاجه ي كبير.
اميره بضحك: عشت وشوفتك بتخاف ي شهاب.
ليقاطعهم صوت هاتف عاصي ليفتح عاصي الخط سريعا.
عاصي:ايوه ي ماهي.
ماهي :ايوه ي عاصي باشا البضاعه هتوصل النهارده الساعه ٣الفجر في الميناء.
عاصي :تمام ي ماهي انا هظبط كل حاجه وانتي خالي بالك من نفسك سلام.
عاصي باستعجال: انا لازم امشي.
ليقاطعه من يمسك يده بخوف وقلق.
شهاب بقلق:تعالي هنا انت رايح فين.
عاصي: دي ماهي كانت بتقويلي ان جمال هيستلم البضاعه النهارده.
شهاب بقلق وحده: اه وسعادتك بقي رايح تقبض عليهم لوحدك عملي فيها بطل خارق حضرتك.
عاصي :يبني انا مجهز كل حاجه وعلي فكره انا رجل اعمال شاطر بس ظابط اشطر بكتير وعملت مهمات اصعب من دي بمليون مره.
شهاب بخوف وقلق: انا ماليش دعوه بكل ده انا مش هسيبك تروحلهم لوحدك.
عاصي : ي ابني انا هكلم القوه دلوقتي وبعدين انت بتخاف عليا لدرجه دي.
شهاب بحب:طبعا ان مكنتش اخاف على اخويا حبيبي هخاف علي مين ي عاصي.
😂💥💥💥♥️♥️♥️♥️💥💥💥♥️😂😂😂
البارت العاشر والأخير من نوفيلا نارالجحيم 😍💓💓💓💓💓💓💓💕💕💕😍😍
من امام الميناء :٠
جمال : ها البضاعه كده تمام.
المشتري: تمام اوي.
ليقاطعهم دخول عاصي ومعه قوات الشرطه.
عاصي بصراخ: سلم نفسك انت وهو المكان كله محاصر.
جمال باستغراب: عاصي باشا.
عاصي بغضب: المقدم عاصي ي جمال ووقعت في أيدي.
جمال بسخريه: الهم صلي علي النبي ده كده احلوت اوي ويتري هتقبض علي احمد باشا كمان.
عاصي بصدمه: بابا انت بتقول ايه.
جمال بغضب : ايوه ده هو صاحب اليله دي كلها احمد باشا الزيات اكبرتاجر مخدرات وتزوير في الشرق الاوسط ي عاصي باشا.
عاصي بصدمه: اقبضوا عليهم وفي القسم هنشوف الموضوع ده ليتم القبض علي جمال متلبسا بتجاره المخدرات اما عاصي فكانا
يتلقي صدمه جديده في والده او من ادعي انه والده.
*****************************************
في قسم المعادي :.
فتحيه بضيق: جري ايه ي سعات الباشا هو انا هنا ليه.
وكيل النيابه بغضب:جري ايه يروح امك متترزعي وانتي ساكته.
ياسر بقلق: ي باشا ماحنا عيزين نفهم انتوا خاتوا امي من الشارع كده من غير سبب.
وكيل بغضب: بقولك ايه يلا تقعد هنا زي الجزمه صوتك مسمعوش.
ياسر بقلق: ماما كلمي عاصي يجي يتصرف.
وكيل النيابه:عاصي مين يلا.
ياسر بحده:عاصي الزيات راجل الاعمال المعروف يبقي اخويا.
وكيل النيابه بغضب: المقدم عاصي يبقي اخوك انت ي زباله هو انتي كمان مفهماه انه ابنك دانتي ليلتك سوده.
ياسر بصدمه: سعادتك قصدك ايه يعني ايه المقدم عاصي انا الي اعرفه ان عاصي رجل اعمال وبعدين قصدك ايه اني امي مفهماني انه اخويا انا مش فاهم حاجه.
وكيل النيابه: استني وانت هتفهم كل حاجه.
ليقاطعهم فتح باب المكتب ليدخل مراد وزهره وشهاب لتتطلع لهم فتحيه بصدمه وخوف ورعب اما هم فكانوا ينظرون لها نظره كره غل وانتقام.
وكيل النيابه بحده: طبعا ي فتحيه تعرفي مراد باشا وزهره هانم مش كده.
فتحيه بندم وخوف : ايوه ي باشا اعرفهم كويس.
وكيل النيابه :حلو اوي يتري بقي هتحكي الي حصل بالذوق ولا نخليكي تحكيه بطريقه تانيه.
فتحيه بدموع وندم: لا ي سعات الباشا انا هقول علي كل حاجه.
فلاش باك:٠
في المستشفي التخصصي بقبرص :٠
زهره بدموع والم: مراد حبيبي فوق بقي علشان خاطري كفايه كده ي مراد بقالك شهور سيبني لوحدي كلهم فقدوا الامل انك ترجع بس انا متاكده انك هتقوم علشان خاطري ومش علشان خاطري بس علشان خاطر ابننا انا خلاص قربت اولد ي مراد وانت سيبني فوق بقي علشان خاطري انا تعبت.
لتتدخل فتحيه :٠
فتحيه : اهدي ي زهره هانم مش كده انتي حامل انشاء الله ربنا هيقومه بالسلامه.
زهره بدموع :تعبت ي فتحيه تعبت ده حب عمري كله طول عمري كنت بستني اليوم الي هنتجوز فيه واليوم الي هعرف فيه اني حامل وشهور حملي كلها وهو يبقي جنبي عرفت اني حامل بعد شهر من دخوله في الغيبوبه دي وكل يوم دلوقتي يفوق ويبقي جنبي بس خلاص اديني هولد اهو وهو مش معايا.
فتحيه :انشاء الله هيرجعلك بالسلامه وتربوا ابنكم سواء انشاء الله.
زهره بدموع:يارب ي فتحيه بجد انتي مهوانه عليا شويه ان يبقي حد من بلدي في بلد غريبه زي دي.
فتحيه بمكر :انا جنبك في اي وقت تحتاجيني فيه.
لتحدث نفسها بمكر(بيضالك في القفص يبت ي فتحيه هو ده المطلوب).
بعد ولاده زهره:٠
فتحيه بخبث:ها فهمت هتعمل ايه.
دكتور باسل: فهمت بس مصلحتي مش اقل من 100الف جنيه.
فتحيه بحده:وحياه امك انت بتتامر علي ايه ارضي بالي هيقسملك بايه احسن من مفيش انت معملتش حاجه اصلا فمطمعش ماشي.
باسل بطمع: ماشي ي فتحيه علي رايك.
فتحيه بمكر: كده تعجبني.
في غرفه زهره:.
زهره بتعب : ابني فين.
باسل بخبث: للاسف ي مدام ابن حضرتك كان مولود بثقب في القلب واتوفي اول متولد.
زهره بحزن ودموع وصراخ:انت بتقول ايه انت اكيد كداب.
فتحيه بخبث: اهدي اهدي ي زهره هانم ربنا هيعوضك بغيره انشاء الله.
زهره بدموع وصراخ :الحقني ي مراد ابننا مات ي مراد وانت مش عارفه هتفوق وترجعلي تاني ولا لا يارب صبرني يارب.
**************************************
في فيلا احمد الزيات بقبرص :٠
كان يجلس احمد يتابع بعض الملفات ليقاطعه طرقات الباب ليفتح الباب :٠
احمد بضيق: هو انتي يؤش البومه.
فتحيه :وليه كده ي سعات الباشا ايه الي حصل.
احمد بغضب: ولا حاجه ي اختي ولا بتعملي حاجه جبتك من مصر عيشتك في بلد عمر اهلك مفكرو يروحها وشغلتك في المستشفي شلت من عليكي مصيبتك وغلطتك من الواد الصايع الي كنتي تعرفيه وزورت لابنك ياسر شهاده ميلاد باسم اب مزور علشان الواد ميطلعش ابن حرام وفي الاخر مش عارفه تنفذي الي قولتك عليه.
فتحيه بخبث :عيب ي باشا نفذته اتفضل ي باشا العيل الي كان نفسك فيه.
احمد بصدمه: يخربيت عقلك جبتي الولد ده منين.
فتحيه بمكر:اطمن انت طلبت انه يكون عيل نضيف وابن ناس واهو حصل.
احمد : جبتيه ازي والدته اتؤفت وهي بتولده.
فتحيه بمكر: اعتبره كده.
احمد بغضب:يعني ايه اعتبره كده متتكلمي يبت.
فتحيه :بص ي باشا العيل ده ابن مراد السيوفي طبعا انت عارف عائله السيوفي الاغنياء دول الي بيجوا في التلفزيون ليل نهار.
احمد بغضب: ينهار ابوكي اسود ابن مراد السيوفي انتي عايزه تودينا في داهيه.
فتحيه بمكر:يباشا لا داهيه ولاحاجه انت كنت موصيني اشوفلك عيل ومكنتش عايزه من ملجأ ولا من الشارع واديني جبتلك العيل الي انت عايزه واطمن ابوه في غيبوبه بقالها شهور ومش باين انه هيفوق منها ابدا وامه في دنيا غير الدنيا ولا هتحس بحاجه دي هتموت بسبب ابوه وحتي لو ابوه فاق مظنش انها هتقوله انها كانت حامل اصلا والعيل مات لان هو ميعرفش بالحمل اصلا هما دخلتهم كانت قبل ميتصاب ويدخل في الغيبوبه دي بايام وعرفت هي انها حامل وولدت وهو في الغيبوبه غيركده ان دلوقت ولا بعدين هيرجعوا مصر يعني مصلحه من كل النواحي.
احمد بمكر: والله عندك حق ي فتحيه دي داليا هتطير من الفرحه.
فتحيه :ايوه ي باشا سبحان الله عمري متخيلت ان القصص بتاع الحب الي بنشوفها في التلفزيون تبقي في الحقيقة غير لما شوفت سعادتك وست داليا اهو سعادتك بتخلف ومش عايز تتجوز واحده تانيه وتجيب عيل علشان متوجعهاش.
احمد:طب خلاص روحي انتي دلوقتي.
فتحيه بخبث: طب المعلوم والواد باسل كان معايا كمان في اليله دي.
احمد بحده :تعالي بكره ي اختي هتاخدي الفلوس.
فتحيه :ماشي ي باشا.
لترحل فتحيه لينظر احمد بشوق وحب الي الطفل ليتحدث بفرحه عارمه. (نورتي الدنيا ي حبيبي هسميك عاصي عاصي احمد الزيات ومش هسيب حد ياخدك مني ابدا)
باك:٠
فتحيه بدموع: ولما عاصي كبر شويه حصلت المعجزه وداليا حملت وخلفت مارينا وبعدها بكام سنه حملت تاني وخلفت مالك وساعتها احمد الزيات قرر انهم يرجعوا مصر وانا صممت اني افضل معاهم وكنت بطلب كل شويه فلوس من احمد الزيات قصاد الموضوع ده لانه كان خايف ان اي حد يعرف بالذات لما كنت اهدده اني هبلغ مراد باشا من بعيد ان عاصي يبقى ابنه وانك خطفته زمان من غير ماظهر في الصوره وهو كان بيخاف ويديني الي عوزاه وبس.
زهره بغضب شديد: اه يبنت الكلب يزباله وديني لكون مقطعه من جسمك حتتت.
مراد:اهدي يزهره اهدي.
زهره بغضب ووجع :متقوليش اهدي محدش يقولي اهدي محدش حاسس بالي جويا نار قايده فيا انا كنت بموت واتعذب وواحده تانيه واخده ابني.
وكيل النيابه: اهدي ي زهره هانم صدقيني هتتحول علي النيابه وهتتسجن.
مراد بغضب:لا دي هتتعدم مش هي لوحدها هي والكلب التاني مبقاش مراد السيوفي اما كنت انتقم منهم اشد انتقام واخليهم يدفعوا التمن بعد ابني عني طول السنين دي.
شهاب :الكلب التاني زمانه بيدفع التمن دلوقتي ي بابا.
مراد بصدمه:قصدك ايه ي شهاب.
شهاب :كلها شويه وهتعرف يبابا.
***************************************
في فيلا احمد الزيات:٠
كان يجلس احمد الزيات في مكتبه ليقاطعه دخول عاصي :٠
احمد :ازيك ي عاصي كنت فين متأخر كده.
عاصي بوجع : كنت في مهمه.
احمد باستغراب:مهمه.
عاصي بخبث : اه صحيح ي بابا نسيت اقولك ان اننا مسبتش كليه الشرطه زي مكونت عايز لا كملت فيها من غير متعرف لاني كنت عارف انت قد ايه بتخاف عليا وتخرجت وبقيت رائد وبعدها بقيت مقدم ومهمه وراء مهمه واالنهارده كانت اهم مهمه اصل الي قبضت عليه حبيبك وصحبك.
احمد بقلق:صاحبي مين.
عاصي بمكر: جمال باشا تصدق طلع تاجر مخدرات بريمو.
احمد بارتباك: ايه معقوله مش مصدق.
عاصي بخبث : ازي بقي مش مصدق ده بيقول انك معاه في كل حاجه والصراحه اتاكدت ان الراجل مبيكدبش لقيت مشاء الله امضاتك المزوره علي شحنات كتير تسجيلات بصوت سعادتك يعني مشاء الله كامل من مجمعيه فيريت سعادتك تيجي معانا من غير شوشره.
احمد بصدمه ووجع : هتقبض علي ابوك ي عاصي انا عارف انك بتحب النجوميه والشهره والشو بس مكنتش اتوقع انك تنفذ ده علي ابوك مشاء الله ساعتها هنلاقي الصحافه بالبونت العريض المقدم عاصي الزيات يقبض علي والده احمد الزيات في قضيه مخدرات بجد شاببببو ي عاصي.
عاصي بخبث:عندك حق في كل الي قولته مع تعديل بسيط المقدم عاصي مراد السيوفي مش عاصي احمد الزيات.
ليبتطلع له بصدمه عارمه فكيف عرف السر الذي جاهد لسنوات ليخفيه.
احمد بصدمه:انت عرفت.
عاصي بوجع: ايوه سمعتك بتتكلم انت والحربايه فتحيه ومع ذلك كنت بحاول احطالك اي عزر لحد معرفت قدايه انك بنادم وسخ ومتستاهلش لما روحت اتفقت مع شوكت العمري وكبرت حكايه قتل ابن اخوه في دماغه وجبت ياسين محامي مالك واديته قرشين علشان يسيب شهاب يكسب القضيه ويحبس مالك وطبعا انا مش هسكت وهنتقم وهو ده كان غرضك ان تقوم حرب بيني وبين شهاب بس الي متعرفوش ان انا وشهاب عرفنا اننا اخوات قبل قضيه مالك وكل الي حصل ده كان بالاتفاق بيني وبينه.
لتحل عليه الصدمه العارمه.
(فلاش باك) :٠
في شركه الزيات:٠
من داخل مكتب عاصي:٠
كان يجلس عاصي وهو يتابع بعض الملفات ليقاطعه رنه هانقه ليرد سريعا بخفوت وهمس:٠
عاصي بهمس:ايوه ي شهاب انت كويس بابا وماما كويسين.
شهاب :اهدي ي حبيبي احنا كويسين بس انا عايز اقابلك ضروري في حاجه مهمه اوي.
عاصي بهمس: ماشي ي حبيبي هقابلك في المكان بتاع كل مره سلام ي حبيبي.
في مكان ما:٠
عاصي بقلق:شهاب مالك انت كويس.
شهاب :انا تمام ي عاصي بس فيه حاجه غريبه حصلت.
عاصي:اي هي.
شهاب :شوكت العامري.
عاصي:شوكت العامري ماله.
شهاب :جالي وقالي انه عايزيني امسكله قضيه وانا انا ممكن امسك قضيه حتي لو متاكدت ان موكلي مش بري واكسابها كلامه كان غريب.
عاصي بقلق:قصدك ايه انه ممكن يكون بيدبر لجريمه معينه.
شهاب :ده اكيد ي عاصي انا قولت اقولك لاني قلقت وانا عارف انك عارف الراجل ده.
عاصي بقلق: كل الي اعرفه انه عم صديق لمالك بس عارف انه طماع معرفش اكتر من كده.
شهاب بزفر: طب بص متشغلش بالك بس خالي بالك من نفسك برضو وهو اكيد هيجي تاني وانت حاول بقي انك تعرف احمد الزيات انك عرفت الحقيقه بابا وماما من ساعه معروفوا وانت اقنعتهم انهم يستنوا لحد متظبط كل حاجه وهما هيتجنوا.
عاصي بوجع :عمري مكنت اتخيل حاجه زي دي ابدا ي شهاب مش مصدق.
شهاب بحنان:معلش ي عاصي انا عارف انها حاجه صعبه انشاء الله هنعدي الحكايه دي.
عاصي بحنان :عندك حق خود بالك من نفسك ومن بابا وماما.
شهاب بابتسامه :حاضر ي حبيبي سلام.
ليرحل شهاب ليشرد عاصي فيما سمع.
في مكتب عاصي :٠
كان يجلس عاصي يتابع بعض الملفات ليقاطعه صوت طرقات علي باب المكتب لياذن لطارق بالدخول:٠
ايمن : مساء الخير ي عاصي بيه.
عاصي: ازيك ي ايمن اتفضل.
ايمن :كنت عايز حضرتك في حاجه مهمه ي عاصي بيه.
عاصي:خير ي ايمن محتاج فلوس اوي حاجه عنيا.
ايمن:تسلم ي عاصي بيه انت مش مخليني انا وابويا محتاجين حاجه انا جاي بخصوص مالك.
عاصي بقلق:مالك ماله.
ايمن:اطمن مالك كويس حضرتك تعرف شوكت العامري مش كده.
عاصي:ايوه مش ده عم تامر صاحبكم.
ايمن: بالظبط.
عاصي :ماله.
ايمن :طلب مني اني اقتل تامر والبسها ل مالك.
عاصي بفزع: انت بتقول ايه ي ايمن.
ايمن:الي سمعته ي عاصي بيه شوكت مبيخلفش فدايما بيحقد علي اخوه عامر والد تامر وطبعا هو لو قتل تامر هيورث هو كل حاجه.
عاصي بقلق:طب وليه عايز يلبسها ل مالك بالذات.
ايمن :هو ده السر ي عاصي انا هودته واقنعته انه هعمل كده وجيت جري علي سعادتك هنعمل ايه ي عاصي.
عاصي بحده: هننقذ تامر طبعا اسمع انت هتفضل ماشي معاه في الكلام وتقنعه انك هتعمل كده وتتطلب مبلغ كبير منه كمان علشان يصدق وانا هفضل معاك وهقولك نعمل ايه.
في قسم القاهره:٠
اللواء أمجد :انت بتقول ايه ي عاصي.
عاصي :الي سمعته سعادتك.
اللواء امجد: وانت بتقترح ايه ي عاصي.
عاصي:انا شايف ي فندم اننا نجاريه منه ننقذ تامر ومنه لازم اعرف مين الي مسلطه يبلسها لاخويا مالك.
أمجد :تمام ي عاصي حط انت كل الترتيبات وانا معاك.
عاصي :تمام سعادتك ٠
************************
في المخزن القديم :٠
كانوا يجلسون كلا من عاصي وتامر ومالك وايمن وعامر والد تامر.
عاصي: انتوا كده عرفتوا مبدئيا احنا هنا ليه.
مالك بقلق: انا قلقان ي عاصي.
عاصي بحنان: متقلقيش ي حبيبي كل حاجه هتبقي تمام.
عامر باسف:انا اسف ي عاصي باشا علي كل ده.
عاصي : مفيش اسف ولا حاجه ي عامر بيه تامر زي مالك بالظبط بس يريته هو يبطل الارف الي بيشربه ده.
تامر بندم: اوعدكم كلكم اني هبطل الزفت ده خالص.
عاصي :تمام قويلي ي ايمن عملت الي قولتك عليه.
ايمن:ايوه ي عاصي بيه واتفقنا علي العمليه بكره بليل.
عاصي :تمام والموضوع هيتم كالاتي طبعا هنعمل كل حاجه وكانها حقيقه لان اكيد شوكت هيبقى مراقب كل حاجه ايمن هيدي المنؤم ل تامر ويروح لمالك وبعدين مالك يروح ل تامر وطبعا هابعت القوه وهتقبض علي مالك وتعلن وفاه تامر وبعدها بكام يوم هنقبض علي شوكت وايمن طبعا بالتسجيلات الي خليت ايمن يسجلها وهما بيتفقوا علي كل حاجه وده هدفنا نامن تامر ونحميه واعرف ليه شوكت صمم انه يلبس التهمه ل مالك اخويا ومين الي وراءه.
(وبالفعل تم كل شي كما خططات عاصي وتمه المهمه بنجاح عندما قام بتخبئه تامر في مكان ما اما مالك فكان عليه توصيه شديده من عاصي فكانوا لا يوجد بداخل الزنزانه اما في غرفه احدي الظباط اما ايمن قام بحبسه امام الجميع لكي لا يشك شوكت او احمد الزيات في ذللك ولكن بعد ذللك تم خروج ايمن والحكم علي شوكت 15سنه لتحريض علي قتل تامر)
(تامر عايش ي جدعان ده انا دماغي سم 😂😂😂😂😂😂)
*********************************
في مكان ما :٠
شهاب بصدمه : انت بتقول ايه ي عاصي معقول.
عاصي بصدمه:زي مابقولك كده انا قولتلك تكمل في قضيه مالك علشان اعرف ايه الي يخلي شوكت يصمم ان انت بالذات تمسك القضيه دي ويقنعك بكل الطرق انك تلبسها ل مالك لحد ملقيت شوكت مصمم يقابلني روحتله السجن وعرفت منه ان احمد الزيات هو الي صمم علي كده واقنعه وهدده كمان.
شهاب بصدمه: معقول بس ازي يعمل كده في ابنه ويدخله السجن.
عاصي بشرود: هو كان عارف ان كده كده انا هطلع مالك منها باي طريقه بس هو كان ليه هدف تاني.
شهاب:هدف ايه ده.
عاصي بشرود: انه تقوم حرب بيني وبينك وده معناه انه شاك ان اكون سمعت كلامه مع فتحيه.
في غرفه مكتب احمد الزيات:٠
احمد بغضب:هو انا مش هخلص منك بقي ولا ايه.
فتحيه: وليه كده ي احمد باشا داحنا حبايب.
احمد بغضب: بقولك ايه يروح امك اوعي تفتكري انك هتفضلي تسحبي مني كده فلوس علي الفاضي والمليان كفايه بقي الي ختيه.
فتحيه بخبث: طب ليه كده يباشا داحنا دافنينوا سوا وانت عارف اني اقدر يبقي معايا اكتر من كده لو لعبت مراد السيوفي من بعيد ولو عرفته ان عاصي يبقي ابنه شوف ايه الي هيحصلك.
احمد بغضب: بقوللك ايه يروح امك انا مبتتهدش وفكري بس مجرد تفكير انك تفتحي بوقك باي كلمه ولسانك ده هيكون مقطوع فاهمه.
لم يعلموا من سمع حديثهم كاملا لتحل عليه الصدمه الشديده مما سمع بعد كل هذه السنين هو ليس ابن احمد الزيات كيف حدث ذلك.
ليطرق باب المكتب بارتباك لياذن له احمد بالدخول:٠
عاصي :بابا انا رايح الشركه.
احمد بارتباك : تمام ي عاصي وشويه وهحصللك.
عاصي:تمام.
ليرحل عاصي.
احمد بقلق: تفتكري يكون سمع حاجه.
فتحيه :معتقدش شكله مببانش عليه حاجه.
احمد بشرود:بس انا لازم اتاكد بنفسي ٠
(وبالفعل قام عاصي بمقابله مراد وزهره وشهاب وحكي لهم كل لتفاصيل وبالتحليل تم اثبات نسب عاصي ل مراد لكن استطاع اقناعهم بصعوبه بعدم معرفه احدا بهذا لحين انتهاء كل شي)
في مكان ما:
شهاب بصدمه: علي كده انت كان قصدك نزور موت اميره علشان نبين قدامه اننا اعداء.
عاصي: مش بس كده انت ناسي ان اميره بنت اخو احمد وليها نص املاك احمد الزيات وطبعا يتمنا موتها.
شهاب بخوف : قصدك ان احمد عارف ان اميره بنت اخوه.
عاصي:اكيد هو صحيح طردها هو وابوها من سنين وهي كانت صغيره الا انا متاكد انه عرف عنها كل حاجه وعلشان كده خلا الحربايه فتحيه تكلمني وتسخني علشان انتقم منك بعد الحكم على مالك منه علشان يخلص منها ومنه علشان انا وانت تقوم حرب بينا.
في غرفه عاصي:٠
كان يجلس عاصي بشرود ليقاطعه صوت هاتفه ليرد سريعا.
عاصي بضيق: ايوه ي داده.
فتحيه بغضب: ايه ده ي عاصي ازي ده يحصل ازي مالك يدخل السجن وتسكت ازي ي عاصي.
عاصي بغضب: يعني كنتي عيزاني اعمل ايه ي داده مانتي شوفتي بنفسك بابا كان عامل ازي وكان حالف عليا اني مداخلش في اي حاجه خالص.
فتحيه بغضب: كله كله من المحامي الزفت الي اسمه شهاب.
عاصي بمكر : ده هيشوف مني الي عمره ماشافه.
فتحيه بخبث: مراته وبنته ي شهاب هما دول الي هيكسروه صح.
عاصي بمكر: عندك حق ي داده انا هحرق قلبه عليهم زي ماحرقوا قلبنا علي مالك ومش هخلي بابا يعرف حاجه.
فتحيه بانتصار: ايوه كده هستنا الي يطفي نارنا سلام يضنايا.
لتغلق الهاتف مع عاصي لتتصل سريعا باحمد.
احمد:ها عملتي ايه.
فتحيه بانتصار:كله تمام سخنته علي الاخر وهينفذ انت عارف هو بيحبني قدا ايه وبيسمع كلامي.
احمد بمكر:كده تمام اخلص من اميره وعاصي وشهاب تفضل الحرب بينهم كده اطمن ان السر مستحيل ينكشف.
في مكان ما :٠
عاصي : هاي اميره اظن كده فهمتي الي هيحصل.
اميره :تمام ي عاصي اناهعمل الي هتقوله عليه.
شهاب بخوف: عاصي خالي بالك منهم دول روحي ي عاصي.
عاصي :متخافش ي يلا دي اختي قبل متبقي مراتك اطمن كده هتيجي انتي ومني هتعيشوا في فيلا الصحرواي ومتخافيش الفيلا متامنه كويس اوي هيبقي فيه قوات من الشرطه علي بعد منها اطمني واه حتي لما نروح الفيلا اوعي تحاولي تقويلي اي حاجه هنفضل نتكلم عادي كاننا عملنا كده علشان نربي شهاب ماشي علشان لو عرف حاجه او كان مركب تسجيلات في الفيلا هنا ولاهنا نبقي مامنين نفسنا حتي لو عرف انك عايشه مشهيقدر يقرب منك طول مهو عارف اننا ووشهاب مكملين العدواه مع بعض.
اميره :تمام انا كده فهمت بالظبط الي عيزين تعملوه وكل حاجه هتمشي بالظبط متقلقوش.
شهاب بقلق: خالي بالك من نفسك يا اميره ومن مني دانا اموت لو جرالكم حاجه.
اميره بحب : اطمن ي شهاب متقلقش انشاء الله ربنا هيعدينا كلنا علي خير.
شهاب : وانت ي عاصي خالي بالك من نفسك.
عاصي بابتسامته الساحره :اطمن ي حبيبي متخافش علي راي اميره انشاء هنعدي منها بامان كلنا واحمد الزيات لازم ياخد جزاء كل الي عمله.
(فلاش باك) :.
من داخل غرفه مكتب احمد الزيات في فيلا الزيات :٠
عاصي بوجع : ياااااه عمري مكنت اتخيل انك تبقي بالشر ده كله.
احمد بالم ودموع: عندك حق بس انا حبيتك اكتر من نفسي اول مشوفتك حسيتك بجد ابني فتحيه جبتك ليا وانت عمرك كام ساعه بس اتعلقت بيك اوي كنت حاسس اني مكتفي بيك عن اي حاجه شوفتك بتكبر قدام عيني وبتقف في ضهري لحد مكبرت وبقيت عاصي احمد الزيات رجل الاعمال المعروف حتي بعد مارينا ومالك كنت دايما بحسك انت غير اي حد كنت عيازني بعد السنين دي اقبل ان مراد السيوفي ياخدك مني علي الجاهز.
عاصي بغضب ووجع : مراد السيوفي يبقي ابويا.
احمد بالم ووجع وصراخ : انا ابوك مش اي حد تاني انا الي ربيتك انت ابني انا.
عاصي بوجع : وتجارتك في المخدرات كان ايه سببها.
احمد بوجع : دي بقي كانت طمع كنت عايز اجمع فلوس باي طريقه بس انا هسلم نفسي انا خلاص مش هقاوم ومش ههرب ليقترب ببط من المكتب بس خالي بالك من مارينا ومالك دول اخواتك ي عاصي اي ان كان أرجوك ي ابني متاخدوهمش بذنبي دول ايتام خالي بالك منهم لم يستطيع عاصي فهم مكان يدور بباله الاعندما بحركه سريعه اخذا مسدسه من درج مكتبه ليطلق رصاصه في راسه ليرتطم جسده ارضا غارقا في دمائه ليسرع له عاصي سريعا بوجع ودموع.
عاصي بصراخ ودموع : بابا.
ليموت احمد الزيات بكل خطيااه تاركا وراءه قلوبا ستحتاج لوقت كبير لاستوعاب ما حدث.
*************************
في فيلا السيوفي :٠
عزالدين بابتسامه:حمد الله على سلامتك ي عاصي.
عاصي بابتسامه: الله يسلمك ي جدو.
زهره بفرحه : انا مش مصدقه حاسه اني بحلم والله.
شهاب بمرح : جري اييه ي ماما هو انا خلاص اتركنت علي الرف.
مراد:ايوه انت كفياك دلع كده الدور علي اخوك بقي.
شهاب بتزمر: ماشي ي مراد ماشي بيضالك في القفص ي عم عاصي ماما انا جعان.
زهره :مفيش اكل.
شهاب :نعم دانتي عامله اربع فرخات الصبح.
زهره : دول بتوع عاصي حبيبي علشان ياكل ويتغدي وان مديدت ايدك عليهم هقطعها.
شهاب بغيظ: يسلام ده الظلم ده انا رايح لاميره حبيبتي اكيد هتلاقيها عملالي اكل ليرحل الي الجنينه ٠
في جنينه الفيلا :٠
رعد بحب: واحشتيني اوي يبت ي اميره.
اميره بحب:انت اكتر والله ي بابا.
تسنيم بغيره: وانا يسي رعد موحشتكش ولا ايه.
رعدبحنان:يبت دانتي روح رعد.
ليتاطلع اليهم شهاب بغيظ.
شهاب: هو انت مكوش علي ستات العائله دي كلها.
رعد : عايز ايه يلا.
شهاب :جعان وعايز اكل.
اميره باستفزاز:مفيش اكل.
رعد باستفزاز:روح يلا شوفلك اي حاجه تاكلها.
تسنيم بمكر: ايه ي جدعان المعامله دي ده شيبو حبيبي انا هعمله اكل.
شهاب بفرحه:حبيبتي ي عمتو ها هتوكليني ايه.
تسنيم بخبث: شويه كفته انما ايه ي واد يشهاب يستهالوا بوقك بايتين بقالهم يومين وعماله الف بيهم محدش راضي ياكلهم يلا نصيبك بقي ابسط ي عم.
شهاب بغيظ:ومالك جايه علي نفسك كده ليه يعني عاصي ياكل اربع فرخات وانا اكل كفته بابته انا هروح اشوف حاجه أكلها.
ليرحل بغضب وتزمر اما رعد واميره وتسنيم يدخلون في نوبه من الضحك الشديد ٠
من الجانب الاخر :٠
كانت تقف فريده وهي تسقي زهورها الجميله ليقاطعها ذلك الفارس الوسيم بطلته الساحره.
عاصي بابتسامه: هو حبيبي تقلان عليا ليه هو انا موحشتوش ولا ايه.
فريده بحب: حبيبك عمرك مهتوحشه عارف ليه علشان انت ساكن جواه اصلا.
فريده بعشق: انا بعشقك ي عاصي مش بحبك انا مقدرش اعيش من غيرك بس انا زعلانه منك.
عاصي : وانا مقدرش علي زعل حبيبي ابدا.
فريده بتزمر طفولي: كده برضو تزعالي بالطريقه دي قدام الي اسمها فتحيه دي.
عاصي بحب: انا اسف يروحي كان لازم اعمل كده قدامها سواء الي عملته في البيت اوي في الشركه وبعدين علشان خاطري انا مش عايز افتكر اي حاجه من الي حصل.
فريده بعشق:خلاص ي روح فريده مش هتكلم في الي فات خلينا في الي جاي.
عاصي بحب :ايوه ينورعيني الي جاي انشاء الله هيبقي احسن بكتير.
فريده بابتسامه وحب: انشاء الله ي حبيبي.
زين بمرح : جري ايه ي سي عاصي هو انا مليش لازمه ولا ايه.
عاصي: عايز ايه يلا قصدك ايه.
زين :قصدي انت استاذنتي قبل متتكلم معاها والضحك والي انا شايفه ده.
عاصي :واستاذنك ليه انت زي مقلت من شويه ملكش لازمه وبعدين انا طلبتها من عمي صقر ووافق يعني انت ملكش اي لازمه وبعدين لم نفسك معايا انا المقدم عاصي الزيات يعني ممكن انقلك حلايب وشلاتين تقعد تجاهد لوحدك هناك في الصحراء.
زين : لا وعلي ايه الطيب احسن يباشا.
ليتبادلوا سويا ضحكاتهم الساحره.
***************************
في الجانب الاخر :٠
كانت تجلس مارينا بشرود ليقاطعها فارس :٠
فارس بابتسامه: عامله ايه ي مارينا.
مارينا بحزن: الحمد لله ي فارس علي كل حال بس انا لازم امشي من هنا.
فارس بحده : تمشي لا طبعا مش هيحصل ابدا.
مارينا بدموع:لا هيحصل ي فارس انا مينفعش افضل موجوده هنا هقعد ليه وبصفتي ايه حتي مالك سافر امريكا يكمل دراسته.
فارس بحده:بصفتك مراتي.
لتتطلع له بصدمه عارمه.
مارينا بصدمه:فارس انت بتقول ايه .
فارس بعشق:بقول الحقيقه انا بحبك من زمان ي مارينا كنت كل مبشوفك مع فريده بتخطف معرفش ايه الي بيحصلي لكن دلوقتي خلاص مبقتش قادر اعيش من غيرك وعلي فكره انا طلبتك من عاصي وهو وافق ومستني رايك انتي.
لتتطلعوا له بحب شديد.
***********************
علي الجانب الاخر :٠
كانت تجلس عائشه علي المرجيحه بشرود ليقاطعها زين.
زين بابتسامه: عائشه عامله ايه.
عائشه بخجل :الحمد لله ي زين كويسه.
زين بخبث:تعرفي اني كنت قاعد مع عمو فجر دلوقتي وطلبت ايدك منه.
لتتطلع له بصدمه عارمه ليضحك زين علي منظرها الطفولي:٠
زين بضحك: ايه ي بنتي عامله زي الي اتكهربت كده ليه.
عائشه بصدمه: انت قولت ايه.
ليقترب منها ليهمس في اذنها كنت بقول اني بحبك وانك كلها شهرين وهتبقي ملكي وبتاعتي لابد.
ليتركها لتقف بصدمه شديده تحاول تستوعب ماقاله.
*******************************
بعد مرور شهرين :٠
يوم فرح أحفاد السيوفي :٠💃💃💃💃💃😍😍😍😘😘
كانوا يقفون كلا من عاصي وفارس ونادر وزين وعصام وعماركانوا كالفرسان كانوا يرتدون بدلاتهم الكلاسكيه بجانب وسامتهم الطاغيه كانوا حقا كالفرسان كلامنهم ينتظر معشوقته.
في غرفه الفتيات:٠
كانوا كالنجوم المتلاللا بفاستينهم المزخرفه البسيطه والمحتشمه والانيقه بشده فكانوا حقا كالنجوم الذي تنير كل ماحولها ايضا فكانت كلا منهم تنتظر فارسها فصعدوا الاباء بطلتهم الوسيمه والساحره فرجال عائله السيوفي مهما طال الزمن او مر بيهم العمر يظالون للوسامه الساحره والطله الخاطفه الأنفاس عنوان اما مارينا كانت تتاطلع ليهم بحزن شديد ودموع لفقدان ابيها ولكن اختفي كل ذللك بلمح البصر عندما رات فارسها وهو يتقدم لها بحب ليقبل يدها ويسمكها بحنان ورقه لتسلميها الي زوجها وهذا لم يكن الا(عاصي)
من داخل جنينه الفيلا :٠
الذي كانت مزينه بشكل ساحر وفخما للغايه فهذه الجنينه قد شهدت علي فرحه جميع أجيال السيوفي جيل بعدجيل.
عند عاصي وفريده :٠
عاصي بعشق : بحبك.
فريده بعشق: وانا بموت فيك ي روح فريده بحبك اوي ي عاصي.
******************************
عند زين وعائشه :
زين بمكر: ايه القمر ده دانا هموت من جمالك ده.
عائشه بخجل : بس بقي ي زين.
زين بحب : بحبك.
عائشه :وانا بعشقك ي زين.
******************************
عند فارس ومارينا :
فارس بحب :هتنوري حياتي يروحي.
مارينا :انت كتير عليا اوي ي فارس.
فارس :اوعي تقولي كده ولا تحسي كده.
مارينا بعشق: بحبك ي فارس.
فارس بحب : وانا اكتر يروح فارس.
***************************
عند نادر وساندي.
نادر بحب : حبيتي زي القمر.
ساندي بمرح : بقولك ايه ي سي نادر انا مبحبش جو النحنحه.
نادر بصدمه:نحنحه تصدقي انا شكلي اتخميت في الجوازه دي.
ساندي : ههههههههه.
***********************************
عند عمار وصابرين :.
عمار:صابرين مالك ارفعي راسك خايفه كده ليه.
صابرين بحزن : علشان انا مش قد الي هنا ي عمار.
عمار بحده: لا انتي قدهم وزيهم في كل حاجه انتي خلاص بقيتي مراتي يعني بقيتي منهم.
صابرين بحب : ربنا يخليك ليا ي عمار.
********************************
عند عصام وكنده:٠
عصام بعشق : مش مصدق يروحي اننا اتجوزنا.
كنده بحب : انا فرحانه اوي ي عصام انت متتصورش غيرت حياتي لأحسن ازي.
عصام بحب : ربنا يخليكي ليا.
كنده بابتسامه: ويخليك ليا.
******************************
عند اميره وشهاب :٠
شهاب بغمزه : ايه الحلاوه دي ي ميرو.
اميره بغرور: دايما ي بني حلوه.
شهاب بغمزه : طبعا ي باشا دانت الحلويات كلها.
اميره بضحك : هههههههههه.
شهاب بغمزه:اموت انا.
****************************
عند ريان ومريم :٠
ريان بغمزه : عقبالنا انا وانت ي باشا.
مريم بارتباك: بس بقي ي ريان.
فجربغضب: انتوا بتقولو ايه.
ريان بمرح : ي عم ربي بنتك دي عماله تقولي بحبك ي ريان بلا كلام فاضي.
مريم بخوف : والله يبابا ماحصل.
فجر بحده: روحي شوفي اختك.
لترحل مريم سريعا بخوف.
ريان :بقولك ايه بلاش البصه دي انت عارف اني بحبها.
فجر بحده :يبقي تلم نفسك لحد متتخرج وتتجوزا.
ريان بابتسامه : حاضر ي عمي.
***************************
كان يسير رعد في الجنينه لتصددم بيه فتاه جميله.
الفتاه باعتزار: اسفه ي جدوا.
رعد بتزمر : لا جدو ايه بقي ده منظر جدو انا راضي بزمتك.
الفتاه بدلع:الصراحه لا دانت زي القمر.
رعد بغمزه:ايوه كده دانا نفهم بعض ي عسل انت.
الفتاه :ههههههههه.
رعد بمرح :العب ي رعد.
نور بغضب : رعد.
رعد بخوف:سلاما قولا من رب الرحيم.
نور بغضب :انت بتعمل ايه هنا يرعد.
رعد :هكون بعمل ايه البنت خبطت فيا كنت بعتزرلها ايه الي حصل.
نور بحده : انت مفيش فايده فيك انا هطلع اوضتي اظبط الفستان بتاعي وحسابنا بعدين.
لترحل نور بضيق.
رعد بضيق: روحي ي شيخه اووووف.
رعد باستغراب: هي مين الست الي هناك دي انا شوفتها قبل كده بس مش قادر افتكر ي مراد ي عدي ي اياد.
مراد :نعم ي بابا.
اياد وعدي:نعم ي عمي.
رعد: بقولكم ايه الست الي هناك دي انا بشبه عليها حد فيكم يعرفها.
مراد وعدي واياد بصدمه: يخربيتك انتي لسه عايشه.
رعد: هي مين دي.
لينظرواالي بعضهم البعض لينفجروا ضاحكين لتذكرهم من هذه السيده.
مراد بضحك: ايه ي بابي معقول مش فاكرها دي الست الشيخه الي كانت بتدينا الدرس زمان لما كنا بنرجع متاخرين وعمي عزالدين يقفشنا.
رعد بصدمه: صفيه هي لسه عايشه يخربيتها.
لتقرب منهم صفيه.
صفيه بابتسامه : ايه ي غالين والله وحشتوني من ساعه مجيت بدور عليكوا.
رعد بابتسامه: وانتي كمان ي صفصف كانت ايام والله.
مراد بغمزه :اه والله ولا دروسك ي صفصف.
عدي بغمزه : ولا المناهج بتاعتك ي صفصف.
ايااد بغمزه : ولا الملخصات بتاعتك ي صفصف.
صفيه بدلع: هههههههههههههه.
رعد بغمزه :العب.
عزالدين بغضب: انتوا بتعملوا ايه هنا وسيبين الناس ومين دي.
رعد :الله بخربيتك قدينا وقعنا في لجنه.
صفيه بدلع: يلللهوي ايه القمر ده مشتغلتش انا قبل كده في الي عيونهم زرقاء دول.
رعد : لا متحلميش ده بيودي علي الاخره علطول ده اسمه مللك الموت.
عزالدين بغضب: يلا ي حلوه انتي من هنا.
صفيه بدلع: اومرك ي باشا.
عزالدين بغضب : هو انتوا مش هتبطلوا الي بتعملوه ده ده ولادكم بيتجوزوا لموا نفسكم بقي وانت ي سي رعد ياخويا داحنا قربنا نموت مش هتتلم بقي ولا ايه.
رعد بتنهيده: والله ي عزالدين ي اخويا الدنيا مبتسبش حد في حاله وبعدين المثل بيقول (الكلاب تعؤي والقافله تسير وانحراف رعد السيوفي مبقاش ينفع تعديل) يعيني علي امثالتك يباشا علي وضعك دايما يبرنس 😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂
ليفروا هاربين من غضب عزالدين السيوفي ليبتطلع لهم بصدمه عارمه.
******************************************
عند العاشقين الأصليين من اساسوا ذلك الإمبراطوريه :♥️♥️♥️♥️♥️😊😊😊🌺🌺🌺🌺🌺🌺
رعد ونور :٠🌸💐💐💐💐💐🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹
نور بصدمه : تتجوزني ي رعد اهلك مستحيل يوافقوا.
رعد بحب: انا مستحيل ابعد عنك انا بحبك اوي ي نور.
نور بحب :وانا موافقه.
عند عزالدين وزهره:٠🌼❤️❤️❤️😍❤️❤️❤️❤️🌻🌻🌻
لتصددم بيه زهره لتتطلع له بصدمه شديده.
زهره بصدمه: رعد انت جيت هنا امتي.
عزللدين :انتي تعرفي اخويا رعد.
زهره : ايوه ده رعد ابن عم نعم اخوك ايه انت بتقول ايه.
عزالدين : تعالي بس نقعد وانا هفهمك كل حاجه.
عند نيريمن وجاسر :٠🌸💐🌹🌹☺️☺️🌸💐🌹🌹🌹🌹
نيرمين بخوف:طارق حبيبي ايه الي حصلك.
طارق :متخافيش انا كويس نسيت اعرفك دكتور جاسر صحبي.
عند رؤي وعاصم :٠🌸💐💐🌹🌹🌹🌹🌹🌷🌷🌷🌷
رؤي بحب : بحبك اوي ي عاصي.
عاصي بعشق : وانا اكتر يروح عاصي يبنتي الي انا ربيتها علي ايدي.
عند الاء وسيف :٠🌷🌻❤️❤️💐💐💐🌸🌸🌷🌻❤️❤️
سيف بعشق: مش مصدق ي الاء ان عم ممدوح وافق علي جوازنا.
الاء بحب: ربنا عالم بحبنا ي سيف وعارف اننا منقدرش نعيش من غير بعض.
عند حازم وجميله :٠💐🌹🌷🌻🌻😋😋🌸🍃🌹🌷🌷🌷
جميله بغضب: مش تفتح ي جدع انت دوست علي الخرطوم وانا برش.
حازم: نعم امال لدوست عليكي انتي هتعملي ايه.
جميله بغضب: كنت قتلتك.
حازم بتحدي : طب وريني هتعملي ايه وبرضو انا هجيب مجموع اكبر منك.
جميله بابتسامه :اما نشوف ي ميزو.
ليتتطلع كلامنههم الي معشقوته بابتسامه ساحره يشعرون وان هذه الحظات قد فاتت من دقائق معدوده وليس سنين ومهما تمر سنين فهم مازالوا غارقين في بحور عشقعهم.
******************************************
من داخل شركه السيوفي :٠
احمد بغضب :السيوله الي معانا مش هتكفي اننا ننافس علي المشروع ده.
صقر :والله انا شايف اننا بنتعب نفسنا اصلا احنا مستحيل نكسب المشروع الشركات الي قدمنا قويه.
عزالدين :واحنا شركه كبيره ومعروفه من زمان ي صقر يعني فرصتنا كبيره.
ادم بضيق : بس السيوله هنعمل فيها ايه.
السيوله موجوده وزياده كمان وهذا لم يمكن الا علاء رافت السيوفي.
ادم بفرحه: علاء.
علاء :ايوه علاء ي ادم علاء الي قرر انه ميمشيش في طريق ابوه ويبقي هنا في وسطيكم ها ي عمي يتري هتقبلوني.
رعد بابتسامه: تنور ي ابني انت مهما كان ابننا.
عزالدين بابتسامه: نورت عائله السيوفي.
ليشعر علاء بسعاده غارمه ماذا سوف يكون اجمل من ان تكون وسط عائلتك واهلك وشعورك بالضهر والسند ومش اي سند فعائله السيوفي دائما سند لكل افرادها.
******************************
من داخل المؤتمر الخاص بالمشروع :٠
مدير المشروع :٠
سيداتي انساتي يشرفني ان اعلن الشركه الفائزه بتنفيذ اضخم عمل مشترك بين مصر وامريكا ٠ (الشركه الفائزه)
هي شركه رائده في ذللك المجال من سنين ودائما هي الاولي في تعاملاتها ومنتجاتها وعلاقتها بالعملاء الاخرين علاقه قائمه بين الاحترام المتبادل اما بالنسبه لسمعتها فهي ناصعه كبياض الثلج
الشركه هي (مجموعات شركات السيوفي جروب) الذي كانت من الاساس ادارتها ل رجل الاعمال المرحوم ممدوح السيوفي ومن بعده رجلان الاعمال رعد وعزالدين السيوفي الذان استتطاعوا بالصعود بها الي اعلي المراتب بمشاركة ابنائهم واحفادهم اتمني لهم المزيد من الناجحات والانجازات.
(اما فرحه عائله السيوفي بذلك الإنجاز ليس له وصف اما رعد وعزللدين فكانوا في عالم اخر من السعاده والقلق ايضا من ذلك النجاح الباهر) فبلفعل بوجود ابناء واحفاد السيوفي تظل عائله السيوفي في الازدهار والاستمرار دائما.
******************************************
بعد مرور 5سنين :٠
كانت تلعب هذه الصغيره فريده زين السيوفي مع ابن عمتها شهاب عاصي السيوفي لياتي ذلك الغاضب عاصي شهاب السيوفي.
عاصي بغضب وغيره: فريده انا مش بنده عليكي تعالي معايا.
شهاب بغضب : تيجي معاك فين احنا بنلعب سيبها ملكش دعوه بيها.
عاصي بغضب:ملكش دعوه انت ي شهاب.
لياتي عاصي وشهاب الاباء.
شهاب الكبير :مالك ي عاصي بتكلم ابن عمك كده ليه.
عاصي للصغير بغيره: علشان هو دايما بيلعب مع فريده وانا مبحبهاش تلعب مع حد غيري.
شهاب الصغير بغضب : علشان انت اناني وعايز كل حاجه لوحدك.
عاصي بحده: شهاب اتكلم مع ابن عمك كويس.
فريده الصغيره ببراءه: خلاص متزعلوش انا بحبكم انتوا الاتنين تعالوا نلعب سواء ليرحلوا معاه بمنتهي الهدؤء تحت صدمات عاصي وشهاب.
شهاب بحسره:الله يرحم الرجاله شايف بكلمه منها راحوا وراءها.
عاصي باستفزاز: ده علي اساس انك مشاء الله بتيجي قدام اميره وتبقي سي السيد.
شهاب بحب : اميره دي روحي ي عاصي بحبها اوي.
عاصي بحب: ربنا يخليكم لبعض يارب فعلا عندك حق انا كمان بحس ان فريده دي روحي والهواء الي بتنفسه.
ليقاطعهم من شرودهم معشقواتهم وهم يحتتضونهم من الخلف بكل عشق وحب لينظاموا الي عاشقين عائله السيوفي.
***************************************
علي الجانب الاخر كانوا يجلسون رعد وعزالدين بشرود.
رعد بشرود: متهيالي احنا كده اطمنا علي العائله ي عزالدين.
عزالدين : عندك حق ي رعد احنا كده خلاص ادينا رسالتنا وسلمنا العائليه للي هيعرفوا يحموها كويس.
رعد : ياااه ي عزللدين مش قادر اصدق ان كل السنين دي عدت.
عزالدين بابتسامه : عدينها مع بعض ياخويا كنا دايما وقفين في ضهر ضد اي حد.
رعد بحزن : يريت رافت كان معانا دلوقتي ي ريت.
عزالدين :يريت يلا نقراالهم كلهم الفاتحه وندعيلهم كلهم وندعي لنفسنا واهلنا بحسن الخاتمه.
رعد بابتسامه:يلا.
ليشرعوا في قراءه الفاتحه علي كل من راحلوا من اهلهم ومن داخل رحلاتهم الذي مروا بها لقد مرروا برحلات كثيره كانوا دائما يخرجون منها اقوي مما سبق بوجود هذان الجبلان رعد وعزالدين السيوفي ودائما كان (شعارئهم عائله السيوفي لن تنتهي ابدا)
ولكننا انتهت رحلاتنا معاهم مع هذه العائله الذي راينا فيها كل شي الحب والعطاء التضحيه والاخوه والترابط.
(تمت بحمد الله)
شوية روايات كامله بس راااائعه اتفضلوا حضراتكم من هنا 👇👇
رواية صراع أحفاد السيوفي من هنا
رواية لم أكن يوماً سجينتك من هنا
تعليقات
إرسال تعليق