القائمة الرئيسية

الصفحات

الحلقة الثامن و عشرين والتاسع وعشرين رواية ملاك الاسد الكاتبة إسراء سعيد

 


الحلقة الثامن  و عشرين والتاسع وعشرين

رواية ملاك الاسد 

الكاتبة إسراء سعيد 🖤✍


ليس من السهل أن يقاوم المرء افكاره كل ليلة بمفرده._


في منزل اسد


ملاك /  بعد ما تلقت الصفعة من اسد تحت انهاش الجميع صعدت  ملاك الي غرفتها وهي تجري ويدها علي وجتنها الشديد الاحمرار بسبب تلك الصفعة


كنان قام من مكانة ظل ينظر الي الاسد بغضب وظل الجميع في عيونهم علامة الاستفهام و الغضب لما فعل هذا بهاا 


كنان تحرك علي اوضة ملاك 

اسد / كنان ملمحكش قدام غرفتها مفهوم

كنان / لي هي حتة متخصكش كان جاية حمايا منى انا و بس وانا المسؤل عن دى 

اندهش عمر و يزن بسبب رد كنان 


اسد اطلق علي زراع كنان طلقة نارية أصابت كتفة 

الجميع بصدمة من اللي بيحصل 

كنان بدون اي تعبير/...........


اسد / اومري تتنفذ منغير لية لو مكنتش صاحبي كان زمنها في نص دماغك 

ثم تركة اسد الجميع و ذهب 

يزن / انت اتجننت تقف قدامة 

عمر/ بس لي عمل مع ملاك كدا 

كنان/ انا السبب كان لزم انقلها 

ذهب اسد الي مكتبة بي المنزل يراجع صفقات مهمة مع يزن و عمر 

اسد / كنان بيراقب تحركات بيرك 

يزن حصل وهو في مشوار و جاي .....


اسد في حاجة مهمة لزم تعرفوها 

الجميع بنتباه 

اسد / بيرك كان زارع جواسيس قامة بتوصيل كاميرات المراقبة اللي عندنا  بجهاذ بيرك 

ومن ساعة ما رحنا الحفل و الجميع عرف انها زوجتى هيتغطو بيها عليا وانا مش عايز حد يعرف انها غالية عندى.....

نظر عمر و يزن الي بعض


اسد/ مش عايز حد يفهم انها مهمة بنسالي عشان كدا ضربتها 

انا مش ببرر لحد حاجة انا بعملها بس عشان الغبي التالت اجر لها بيت و حراصة واصلا عيون بيرك علينا كلنا مفهوم...


كانت ملاك  تستمع الي كل ما قاله اسد 


دخلت ملاك دون أن تترك الباب 

اسمع بقا مش من حق أي حد يمد ايدة عليا دة دة بابا حتي معملش كدا  كان اسر و و عمتو او تيتة بدموع باكية 

نظر اسد الي يزن و عمر كي يخرجو انسحب الجميع تاركا اسد و ملاك بمفردهما


اسد / قرب من ملاك حتي سار امامها رفع اسد يده علي خد ملاك 

ملاك / انكمشت في جلدها خوفأ بأن يصفعها مرة أخري

اسد/ لمس خد ملاك بحنية بيوجعك لسه 

ملاك مغمضه عيونها وتحرك رأسها بي نعم 

اسد/ اظن انك سمعتي كويس انا عملت كدا لي 

ملاك وهي تفتح عين و مغمضة الاخري ك الثعالب 

ملاك انت عرفت منين 

اسد بابتسامة/ انا اعرف عنك كل حاجه وكام نفس بتاخدية في اليوم 

ملاك / وقبها يخفق بشدة لاحظ اسد أن قلبها ينبض بشدة لدرجة ان اسد قد سمع دقات قلبها 

سارح كل منهم بعيون الاخر ...

اسد / بس منكرش أن وقت غبي ببقا أشد من كدا يريت تسمعي كلامي 

ملاك بعد ما استفاقت لي كلامة 

ملاك/ منا مفهمتش بردو لية ابقا لوحدى لي مختلاطتش بحد لي لي لي 

اسد / عشان انا أعدائي كتير وممكن يفهمو انك حببتي 

ملاك / بس انا مش حببتك ولا عايزة كدا 

اسد / مجرد وقت مش اكتر يريت تمثلي انك زوجتي في اي حفل او اي ضيوف جاينلي اتفقنا 

ملاك / بس انا مش بعمل حاجه ببلاش ياسطا يعني نمشيه مصالح 

اسد/ بضحكة عايزة اية 

ملاك اتفرج علي البلد ويكون كنان معايا بلاش حرص 

اسد اسودت عيونه بسبب انها تريد كنان دئما بجانبها 

اسد/ افكر 

ملاك / مغرور 

اسد / علي اوضتك يا ملاك ولمي لسانك 

ملاك و هي تدبدب علي الارض برجلها طب اهو مش هلم لساااني رحت مطلعة لسانها اسد وقف جريت ملاك علي اوضتها تضحك ....


اسد / لزم اسيطر على قلبي معاها...


............


فاطمة / انا انا بجد مش مصدقا يا دكتور يعني انا كدة هاخد المنحة بتعتي في امريكا و كمان هدرس التلات سنين الباقين هناك .......

دكتور اسلام/  ايوا يا فاطمة انتى و حنان هتطلعي بعثة امريكا مع اربع بنات جايبين امتياز و ساكن لطلاب في الجامعة ....

فاطمة و حنان / شكرا جدا جدا جدا 

اسلام/ علي اية الشكر كلة يرجع لي مجهودكم..

خرج كل من فاطمه و حنان والآخرين ظل ينظر إليهم بحقد و حسد 


فاطمة/ يلا يا بت قبل ميحصلنا حاجة حنان 

حنان بضحك/ جومي بناا نچري 


............. 


في منزل عاصم ....


عمرو /تسلم يا شق علي اللي عملتة معايا 


عاصم / كل بحسابة يا صاحبي 

عمرو/ احنا لسة مخلصناش لسة لما نظبط ريهام و الماسك و لسة فية كتير 


عاصم /  دماغك سم يا صحابي 

عمرو/ اهم حاجه لزم تخلص بسرعه ندى دى الحاجه الصح اللي في حياتي لزم تبقي مراتي في اقرب وقت


الحلقة خلصت 

الحلقة التاسعة و عشرين 🖤🖤


رواية ملاك الاسد 🖤💫


الكاتبة إسراء سعيد 🖤✍


‏بعضهم لا يعرف كيف يُحافظ عليك ، ولكنه لا يُريدك أن تذهب لغيره .


في منزل هلباوى


ندي بفرحة / كنت عارفة انو بيحبني و مستحيل يخوني...

فاطمة علي الجة الاخري/ يا بنتى مش كل اللي تشوفه العين وتسمعة الودان يبقا صح 

ندى/ هموت واعرف لي ديما شيفه عمرو غلط انة مش مظبوط

فاطمة/ عشان انتى صحبتي واختي ولزم اكون شيفالك اي الصح و اشوارلك علية 

ندى/ ملاك وحشتني اوى نفسي اكلمها 

فاطمة/ ابوها ابن اللذينة مراقبني عشان يوصلها 

والبت اسماء يختي من ساعة قريت الفتحة وهي مختفية .......

ندى / هروح بكرة عدى عليها 

فاطمة/ اشطا نروح سوى يلا بقا بأي وفكري يا ندى بلاش تثقي فية بلاش ......

...................


القدر بيميز مين هيكمل ومين هيسيب وانا جمبك كنت ليك حبيب سبت انتا واخترت اكيد بس اختيارك وجعني بكل تأكيد! 💔

........


في مكان ما يحيطة الظلام فتاة مربوطة بي كرسي وتصرخ بي اعلي صوت ...

مجهول / محدش هيسمعك وفري مجهودلك لي اللي جاي عشان صعب عليكي ....

اسماء/ انت مين يابنجزمة فكنى بس وراجل لي راجل

مجهول/ زى القمر وشرسة بس للاسف لسة معنديش أوامر اتعامل معاكي ...

اسماء/ يا حيوان طب مين اللي بعتك ليا متنطق 

مجهول / بضحك العز 

عرفنا انك حاجه غالية عندو اوى وبصراحة معاه حق انة يحب قمر زيك

اسماء/ ولا انت ولا عشر زيك يقدرو يكسرو عز ...

تبقا اهبل لو فاكر انك كدا بتلوى دراعة رقبتك انت اللي هتتكسر وتبقا اهبل بردو لو افتكرت اني خايفة او اخاف منك 

مجهول / رفع ايدة بستسلام ...........


علي الجة الاخري 


عز / هي ازاى لسة مرجعتش انا كلمتها لحد ما وصلت الجامعة وخرجت مع البنات 

ام اسماء/ البت اتأخرت هي بتعملها كتير بس بتكلمنى تعرفني ...

عز / اطمني هتبقا بخير 

محمود/ مش شرط غيبها بيقا وراة شغلك انا عارف انك هتجبها بس اي ان كان اللي حصل لي بنتى مش هرحمة 

عز/ انا مقدر اللي انت فية وعارف أن كلامك دة خوف علي بنتك بس حبك ليا نقطة في بحر حبي ليها مستحيل اثر في حمايتي و حبي ليها 

...........


في منزل اسد 


ملاك وهي تتفرج علي كرتون الجميلة و الوحش وتأكل الشيكولاته ويشاهدها كنان .......

كنان / طفلة زيك هتتفرج علي اي غير كرتون 

ملاك/ حبيبي يابو صلاح انت فينك من الصبح 

كنان/ شغل بقا هنعمل اي 

ملاك بصدمة/ مال ايدك انت انت كويس اية عمل فيك كدا 

كنان/ بعيد عنك صاروخ ضرب في كتفي 

ملاك/ اسد هو اللي عمل كدا 

كنان / اة روحي اضربية بي المخدة يلا 

ملاك / انت لسة باقول دة ليلتو سودة ثم ذهبت 

كنان جري ورها شدها من اديها..

كنان / انتى تجننتي يما رايحة فين..

ملاك/ بدموع دة بسببي اكيد ...

كنان / اششش لا مش بسببك ممكن تهدى يابت دى رصاصة عادى يعنى 

ملاك/ مهي بنسبالك نموسة يخويا واسع انا غلطانة اروح اتفرج علي كرتوني زمان زمان طنط بكتريا عملتلي المعكرونة بالفراخ اللي انا عايزة ...

كنان بستغراب/ بكتريا مين 

ملاك /بكتريااااا...

كنان بصدمة/ فيكتوريا رئيسة الخدم ....

ملاك / ااايواا الأخت بكتوريا دى 

عمر بضحك/ انا جبتلك خدامة تتحدث عربي عشان اللغة عندك مية مية 

ملاك/ نشالله يخليك عارف يا واد يا عمر فكرتني بي اية 

عمر بضحك / ربنا يستر بي اية

ملاك / شفت كتكوت ابو اليل لما كان عايز الحمام 

ضحك عمر و كنان وهم متخيلين ملاك تتحدث مع فيكتوريا .....


دخل الاسد عليهم وهم يضحكون ملاك ابو لهب جة

عمر / احنا جاهزين التسليم النهاردة الساعة 8 ..

اسد/ كنان تروح تأمن مكان التسليم عمر يروح يأمن المخازن لحد ما توصل الصفقة بي امان يزن مع رجالة الملك قبل ما يتحركة بساعة هيجلنا خبر تتحركو مع باقي الحرص مش عايز غلطة مفهوم 

كنان عمر / تمام 


ملاك/ البضاعة معايا ..و الفلوس كمان معايا 

كانت تقلد حزلاقوم في فيلم تراجع ولا استسلام 

ثم ضحك كنان و عمر ...


ثم تحرك كل منهم في مكان تاركا اسد و ملاك لوحدهم ..

اسد / اطلعي اجهزى خمس دقايق والقيكي قدامى..

ملاك / نعم اي هتخطف في اني بلد المرا دى ...

اسد/ ملاك يلا 

ملاك/ يا ساتر....

.............


في منزل فاطمة 


فاطمة وهي تجهز حقيبتها 

فاطمة/بتش احنااان

حنان / اي يا أخرت صبري ..

فاطمة/ أخرت ايى يا عنيا ....

حنان/ بضحك عايزة اي 

فاطمة/ مش ناوية تقلعي الطرحة دي بقا احنا مسافرين أمريكا يعني اللي فيها ملحدين يابنتى مش ناقصين تنمر وقرف انتى لبساه عشان ترضي ربنا اة بش انتى مبتعمليش حاجه غلط...

حنان/ انا مرتاحة كدة ونبي كلمتيني كتير في الموضوع دة ..........

فاطمة/ طب طب خلاص كلمتي البت اسماء..

حنان/ لا البت من ساعة قرت الفتحة وهي مصدرلنا الطرشة 

فاطمة/ بضحك ااة وفين ايام السنجلة شنتلة 

حنان / تيجي نروح 

فاطمة/ هنروحلها بكرة انا والبت ندي ...

حنان/ ماشي 

فاطمة/ انا جعان

حنان/ ايي متشبعيش يخربيتك معدة دى ياربي ولا نفق شبرا 

فاطمة بضحك/ بقا كدة ماشي يا ممس تكسف صاحبك لا انا زعلان ونبي زعلان وحيات انط انتصار زعلان ..

حنان بضحك/ الله يخربيتك......

...............


في مكان مااا


اسماء / يارب صبرني ياعالم يالي خطفني انا زهقت و مليت 

مجهول/ حد قالك انك طلعة رحلة انتى مخطوفة يرحمك 

اسماء / روح ام مين دنا هطلع عين اهلك ...

مجهول / بت انا صدعت منك والله بفكر اروحك من رغيك دة وحدة زيك تبقا خايفة وهتموت من الرعب

اسماء / لي خاطف بنت اختك ولا وحدة من التجمع اصحا كدا وفوق لنفسك


مجهولة / نورتي يا سارقة احلامى 

اسماء /بصدمة مااهي....

......

الحلقة خلصت 


الكاتبة إسراء سعيد 🖤✍

تعليقات

التنقل السريع
    close