عشق الايهم - الفصل ٨
كان ايهم يرقبهم بهدوء عكس النيرن التي في دخله كانت جوان تجلس يجور الياس الذي كان يشرب العصير التي اصرت عليه امال ان يشربه دون اعترض كانو جميع يجلسون في غرفه الجلوس وهم يتحدثون ليقول جوان
جوان بهدوء\ايه الي حصل معاك وانت جي يا الياس
الياس ببرود \مفيش حاجه كل الموضوع اني تلعط من المطار وركبت العربيه وانا في الطريق لقيت عربيتين دفع ربعي بيحولو يضربو عربيتي وبيضربو عليا رصاص خبط وحده من العربيتين فانقلبت واتني ضربت عليها رصاصه في العجله ودخلت في سور الطريق بس ده كل الي حاصل بس ثم نظر الي كتفه وقال بس هما طلعو كرامه مسبنيش غير لما عطوني رصاصه انها كلمه وهو ينظر الي وجوههم لير عليها علامات الاستغرب معاده ايهم وجوان
فهد\وانت عارف مين الي عمل كده
الياس وهو يريح ظهره الي الي الخلف \اكيد عارف بس كل الي انا زعلان عليه هو العربيه الي ملحقتش اركبها
جوان بسخريه\لا ولله يعني انت مش همك الرصاصه بس همك العربيه الي باظت
الياس بلا مبلاه\عادي يا جوان دي مش اول مره اخد فيها رصاصه ولا هتبقى اخر مره علشان كده خدى الموضوع ببسطه
جوان بغيظ\ولله انك برد يا اخي حس علي دمك دانا كنت هموت من الرعب لما شفتك في العربيه
الياس بغموض\بعد الشر عليكي من الموت يا قلبي بس قوليلي بقى مين فيكم انتي ويوسف صاحب فكره انك تنزلي مصر من غير انا ما اعرف قالها الياس بحدة
جوان وهي تلعب باصبعها وهي تقول بتعلثم \انا انا كنت انا بس
الياس بغضب\جمعي كلامك الاول يا استاذه او حولي تلقي حاجه مناسبه علشان تطلعي من المشكله دي لاني مش ناوي اعديها بسهل
جوان باسف\انا اسف يا الياس علشان مقلتلكش اني هرجع مصر بس انت مكنتش هتوفق علي كده علشان كده قطعها الياس بغضب
الياس بغضب\عزر اقبح من زنب يعني انتي كنتي عارفه اني هرفض رجوعك لمصر وحدك وخاصه في الظروف دي ومعا ذلك عملتي كده من غير ازني اسمعيني كويس يا جوان انا لما وفقت انك تدخلي في كل ده كان لسبب واحد بس اني عارف الاحساس الي انتي حساتيه ده كويس اوي علشان كده متخلنيش اندم اني سمحت لكل ده انو يحصل ولكن قطع كلامه دخول تالا التي ما ان رات الياس حتي صرخت ب
تالا وهي ترقض علي الياس\بابا اياس بابا اياس وحثتني اوي يا بابا انحنا الياس وهو يحملها بين يديه ويرفعها الي الاعلي وهو يقبل خدها ويضمها
الياس بسعاده\قلب بابا وحشتيني يا روحي عمله ايه كان الياس يحتضن وهو غيرمنتبه لما يحدث حوله كان الجميع ينظر لهم بصدمه وزهول من ما يحدث واولهم كان ايهم الذي كان يفكر في ما يحدث هل حقا الياس والد تالا واذا كان كذلك لما قالت جوان انها ليست متزوجه كانت كل هذه الافكر تدور في راس ايهم ولم يجد لها جواب لم تقل صدمه الاخرين عن صدمه ايهم معاد جمال الذي كان يعلم كل شي ظل الياس يحتضن تالا وهو يقبل خدها وراسها حتي قالت تالا
تالا بعبوس لطيف \انا ثعلنه منك يا ايس عثان انتا مث اتكلمت معايه من ثمان (انا زعلنه منك يا الياس علشان انت مش اتكلمت معايه من زمن)
الياس وهو يحلس ويضعها في حضنه \انا اسف يا قلبي علشان اتاخرت عليكي بس كان وريه شغل كتير
تالا \مثي يا بابا ايس انا هثمحك بث بثرت تثبلي ثكلاتا (ماشي يا بابا الياس انا هسمحك بس بشرت تجبلي شكولاتاء )ضحك الياس علي كلمها ثم امسك جكيت بدلته وهو يخرج منها لوحة من الشكولاتا لتخزها تالا وهي تقبل خد الياس وكان الياس يضحك كانو ينظرون اليهما كنا مثل الاب وابنته انتبه الياس الي نظره الاستغرب في عين الجميع فعلم ان جوان لم تخبرهم بشي يخص تالا لذلك وجه نظره الي جوان وهو يسالها لترد عليه جوان نفس النظرت لحظ ايهم هذه النظرت بين كل من جوان والياس وعلم انهم يخفون شي ما ولكنهو افق علي صوت الياس وهو يقول
الياس بتعب \انا اسف يا عمي بس ممكن افضل هنا انهارضه علشان انا تعبان والوقت اتاخر مش هلقى فندق فتحه وقبل ان يكمل كلمه
جمال بغضب \ومين قالك انك هتروح فندق انت هتفضل هنا انتي فاهم
الياس بامتنان\متشكر يا عمي بس انا مش هقدر افضل هنا علشان قطعه جمال
جمال باسرر \لا مفيش بس ولا بتع انت هتفضل هنا علشان تبقى قريب من جوان وتالا ودلوقتي وهو ينظر الي جوان روحي يا جوان وصلي الياس علي الاوضه الي جنب اوتك يا بنتي
جوان \ماشي يا عمي تعلا معيا يا الياس نهض الياس ولكنهو مل الي الامام وهو يغلق عينيه بتعب وقبل ان يسقط علي الارض كانت هناك يد حديديه تمسك به لم تكن تلك اليد سو يد ايهم الذي قام بامسك الياس الذي قد فقد الوعي من شده التعب دب الرعب في قلب جوان وهي تمسك بوجه الياس بين يديها وهي
جوان \الياس انت كويس رد عليا الياس
ايهم ببرود وهو يقوم بلف يده حول خصر الياس ويمسك به ويتجه الي الاعلي ثم قام بوضعه علي السرير ووقف امامه بجمود وهو ينظر الي جوان التي كانت تحلس علي حافه السرير وهي تضع يدها علي راس الياس بقلق
ايهم ببرود\متخفيش هيكون كويس بس هو نزف دم كتير علشان كده اغمى عليه هيكون كويس لما يصحا من النوم لازم يكل كويس
جوان وهي تنظر له\ماشي شكرا علي الي عملتو
لم يرد عليها بل خرج من الغرفه وهو يزفر بضيق ثم اتجه الي غرفته اما عند جوان فظلت بجوار الياس طيله اليوم لم تخرج من الغرفه وهي تقوم بصنع كمدات لكي تخفض من حرارته فقد ارتفعت حراره جسده فجاءه ظلت شرده في ما يحدث ولكن قطع شرودها دخول ملك وهي تحمل صنيه موضوع عليها الطعام وتقول بخجل
ملك بخجل\جوان ماما قلتلي اديكي الاكل علشان انتي ماكلتيش من اصبح
جوان بحنان \مش يا ملك حطي الاكل وان اول ما حراره الياس تنزل هاكل
ملك بتعلثم\ااانا قصدي روحي انتي كلي وانا هعملو الكمدات لحد ما تخلصي
جوان وهي تبتسم \مش عوزا اتعبك معايه
ملك بنفي\مفيش تعب ولا حاجه بعدين انتي ناسيا اني في كليه طب ولا ايه
جوان بضحك \لا منستش انا هروح اغير هدومي واطمن علي تالا وارجعلك
ملك وهي تبتسم \ماشي وانا هنتبه عليه متقلقيش
جوان \ماشي ثم خارجت جوان وهي تحمل تعمها وبعد ان خرجت جوان نظرت ملك الي الياس بخجل وجلست علي حافه السرير وهي تضع له الكمدات الماء البرد وعندما وضعت قطعه الكماش المبلله بل ماء البرد انكمش وجه الياس بانزعاج و قام بوضع يده علي يد ملك التي كانت علي جبهته وامسك بها وهو يظن انها جوان ليفتح عينيه ولكنهو انصدم عندما راء تلك الملاك الصغير كما سمها ظل لحظات وهو يظن انهو يحلم ولكن قد افق وهو ينظر اليها بدهشه ويقول
الياس وهو ينظر لها \انتي مين وبتعملي ايه هنا شعر ملك بل خوف منه حولت ان تنهض من مكنها ولكن يد الياس منعتها من ذلك فقد كان يمسك بيدها لتقول ملك بتعلثم وقد بدء جسدها بل ارتجاف
ملك وتجمعت الدموع في عينها \ججواان قاالتلي انتبهلك للحد ماهي تغاير هدومها الياس وهو ينظر اليها ويقول بصوت حنون
الياس بجنان\ماشي اهدي انا اسف علشان خوفتك انتي اسمك ايه
ملك وهي تحول ان تفك يدها من يده \انا عوز امشي لو سمحت
الياس ببرود\مش هتمشي الي لما تقليلي اسمك ايه الاول
ملك وقد بدات دموعها بنزول علي خدها\انا اسمي ملك
الياس وهو يردد اسمها \ملك ثم اعد نظره اليها وجدها ترتجف من الخوف فابتسم لها لكي يهدء من خوفها
ملك بخوف\انا عوز امشي
الياس وهو يبتسم بحنان\مشي يا ستي بس انا اسف علشان خوفتك ثم ترك يدها فور ترك الياس يد ملك رقضت الي الخرج فور خروحها تنهد الياس بتعب وقام برجوع الي وضعه الصبق وهو الاصتلقئ علي السرير وهو يفكر في تلك الملاك التي استحوزت علي عقله
الياس وهو يقول لنفسه\معقول اكون حبيتها لا مستحيل دانا مشفتهاش الي مرتين بس هكون حبتها ازي بس لما مسكت ايدها قلبي كان عمل يدق يدق بسرعه معقول يا الياس تكون وقعت في حب طفل
دخلت جوان الي غرفه فوجدت الياس يضع يده علي راسه ويبدوء انهو يفكر فزهبت اليه وجلست بجوره وهي تضع يدها علي راسه لكي تراء درجه حرارته لينتبه اليها الياس
جوان بحنان \ملك يا الياس بتفكر في ايه
الياس وهو يبتسم\مفيش يا جوان كنت بس بقول ان انا مينفعش افضل هنا انتي فهما قصدي
جوان بحزن \عرفه انك مش هبنفع علشان رغد وريم وملك بس انت لازم تكون معايه علشان تحميني يا الياس وانا وصقه من اخلقق كويس
الياس وهو يضع يده علي راسها \عارف يا جوان بس ايهم مش هيسمح اني افضل هنا
جوان بحزن\ماشي يا الياس يلا علشان تكل وترتح وبقره نبقى نشوف هنعمل ايه
الياس \ماشي بس هتيلي تالا تنام معيا النهرضه يا جوان
جوان \حاضر هروح اجيبها ثم خرجت جوان ونزلت الي الاسفل فوجدت الجميع يجلسون في غرفه الحلوس
جمال \الياس عامل ايه يا جوان
جوان وهي تجلس \كويس يا عمو الحمد لله حرارته نزلت
امال بطيبه\الحمد لله كويس يا بنتي
نظرت جوان نحو تالا \تالا حببتي روحي علشان الياس عوزك تنامي معه
تالا وهي تقفز بسعاده\هييييه هنام مع بابا هنام ما بابا رقضت الي الاعلي ابتسمت جوان علي تالا وهمت بل زهاب لكن صوت جاسر منعها
جاسر بحده\جوان هو الياس يبقي ابو تالا ولا لاء
فهد \انتي قلتي انك مش متجوزه يبقى ليه تالا بتقول لالياس بابا كان ايهم ينتظر ردها علي هذه الاساله ولكن جوان ظلت وقفه في مكنها لا تتكلم ليقول جمال
جمال بغضب\فهد جاسر انا قلتلكم قبل كده مش عاوز كلم في الموضوع ده
ايهم ببرود\بس احنا عوزين نعرف الحقيقه انا وفقت انها تفضل هنا بس بشرط انها متسببش الي مشكل للعايله بس مش معنا كده انها تجيب راجل غريب علي البيت وبنتها الي ملهاش اب و وقطعته جوان وهي تقول بحده
جوان بغضب\الزم حدودك كويس يا ايهم انا لما وفقت اجي هنا كان علشان سبب معين ومش نويا افضل هنا كتير وانا سكت علي كل الي انت بتعملو معيا وعن كلمك في حقى بس مش هسمحلك انك تجيب سيره بنتي علي لسنك انا بحظرك ولازم تعرف ان الرجل الي بتقول عليه غريب يبقى اقرب واحد ليا في ادنيا دي هو الي كنت بستند عليه لما بتيجي عليه لما اتعب كان بيقف جنبي ومستعد انو يدفع عني بحياتو الي انت بتتكلم عنو ده يبقى سندي في ادنيا دي يعد بابا ويوسف هو عمل الي انت معملتوش يا حضره الضابط ولازم تعرف كما اني ضيفا هنا وهمش علشان كده يا اما تقبل بوجودي يا اما امشي من هنا
جمال \لا يا بنتي انا لما وفقت علي انك تيجي تعيشي معنا هنا كنت عارف كل حاجه عنك يوسف حكلي كل حاجه وانا وفقت علي طلبك بس كده كتير لازم الكل يعرف ال ولكن جوان قالت بسرعه
جوان بغضب \عمي انا اتفقت معاك علي كل جاحه ولو قالت اي حاجه عن الموضوع ده انا همشي من هنا ومش هتشوف وشي تني
جمال \بس
جوان\مفيش بس يا عمي دي مساوليتي وانا الي هتحمل بيها مهما حصل
ثم زهبت الي غرفتها وفور اغلقها باب الغرفه جلست علي الارض وهي تبكي بالم لما يحدث معها ثم نهضت ونامت علي السرير الي ان حل الصباح
******************
في مكان اخر
ادوارد ببرود\هل جهزت كل شي
ديفد \نعم يا سيدي كل شي جاهز
ادوارد \اذا لنزهب

تعليقات
إرسال تعليق