رواية إبن الهواري الفصل السادس بقلم الكاتبه ملكه حسن حصريه وجديده على مدونة النجم المتوهج للروايات والمعلومات
![]() |
رواية إبن الهواري الفصل السادس بقلم الكاتبه ملكه حسن حصريه وجديده على مدونة النجم المتوهج للروايات والمعلومات
وقف زيد في وشها وقال استني يا ست انتي مرتي مش
هتطلع من البيت قولتلك هي مرتي ليه مش بتفهمي
صرخت فيه هدي وقالت متقولش مراتك
دخلت ام زيد علي الصوت واصطدمت لما سمعت ابنها
اتجوز من غير ما تعرف قربت منها وقالت
انت اجوزت بجد يا زيد ولا الوليه دي اتخبلت في نفوخها
قعد زيد علي الدكه بتاعت جده وقال
فريده مراتي يا امي
اتجوزتها وجدي كان وكيلها
وهي كانت موافقه وبص لفريده
اللي كانت واقفه مرعوبه وكمل مش صح يا فريده
هزت فريده دماغها دليل علي الموافقه علي كلامه
صرخت فيه هدي وقالت بنتي لسه قاصر وانا هوديك في
داهيه يا ابن الهواري
اتكلم زيد وقال معلش الكل يخرج بره
خرجت ام زيد وام مصطفي وفريده رفضت تخرج بس ذيد
مهتمش وبص وبص لهدي وجوزها
اتكلم زيد بسخرية وقال أنا عارف انك بتعملي كده عشان
الورث بتاع فريده ارتبكت هدي وجوزها لما سمعت كلام زيد
وكمل وقال وعارف كمان معاملتك السيئه معها وجدي
كمان كان عارف
رواية إبن الهواري الفصل السادس بقلم الكاتبه ملكه حسن حصريه وجديده على مدونة النجم المتوهج للروايات والمعلومات
برقت فريده عيونها من الصدمه انو جدها
كان عارف ناويه امها وجوزها وكمل زيد وقال بسخريه
علي فكره لو رحتي بلغتي انا هعرف أخرج منها لانه دي
شئ منتشر في الصعيد وبتك كانت موافقه
وكمان يا هدي هانم ورث بتك كله بقي باسمي
يعني مش هتستفادي اي حاجه ولا قرش حتي لا إذا اخدتي
اللي يسكتك بس وقتها تنسي اني ليكي بت علي أرض
سوهاج والصعيد كله انا مش هسمح
لاي حد يجيب سيره مرات زيد الهواري بحرف
اتكلمت هدي بغضب وقالت انت
بتخرف تقول اي دي بنتي
اتكلم فتحي ليها بهمس وقال خلاص يا هدي
هي مع جوزها
احنا نستفاد بالفلوس بدل ما نطلع من المولد بلي حمص
اسمعي الكلام بصت ليه هدي بعدم رضي بس هزت دماغها
دليل علي الموافقه
اتكلم زيد بسخرية وقال انتي المفروض تسمعي كلامه
بص زيد لفريده وكمل اطلعي بره يا فريده
كانت فريده مصدومه
بتبص لأمها وجوزها باحتقار لأنها باعتها بسهوله كده
خرجت فريده وهي حاطه ايديها علي بوقها وبتعيط بحرقه
طلع زيدد دفتر الشيكات وكتب شيك
وقالها دي من فلوسي
الخاصه مش زيد الهواري اللي ياخذ قرش من فلوس مراته
خطف فتحي الشيك من زيد بسرعه
بص ليه ذيد بغضب وقال
اوعي المح حد فيكم قريب من فريده في يوم او البلد
ساعتها مش هيطلع من هنا حي
ابتسم فتحي وقال متقلقيش يا زيد بيه مش هنقرب
كمل ذيد وقال تطلع دلوقتي علي اسكندريه مش عايز حد
يلمحكم في البلد
مسك فتحي ايد هدي وشدها لبره وقال حاضر يا زيد بيه
ومشيو قعد زيد مكانه مره تانيه وقال
استغفر الله مراه سوء هي والحروف اللي معها
دخلت ام مصطفي وقالت ليه بس كده يا زيد
فريده منهاره يا حبه عيني
اتكلم زيد بصوت هادئ وقال كده احسن يا مرات خالي
عشان تتعلم تقوم وتقف لوحده الحياه مش واقفه علي حد
رواية إبن الهواري الفصل السادس بقلم الكاتبه ملكه حسن حصريه وجديده على مدونة النجم المتوهج للروايات والمعلومات
لازم نستمر وكان تتخلص من اي حاجه تقف في وش
مستقبلها امها اصلا مش محتاجها هي بس بتجري
القرش وفريده لازم تحفظ الدرس كويس مع كل خطوه
وقام وقال عن اذنك انا هرجع البيت اتكلمت ام مصطفى
وقالت يا بني بات هنا اهو البيت كبير
تتنهد زيد وقالها مش هينفع لازم امشي عن اذنك
ومشي من قدامها لقي نفسه مش قادر يدخل البيت كل خاجه
طابقه علي نفسه ولف ورجع بالعربيه كانت الوقت متاخر
وصل زيد قدام مزاعته ودخل عند الحصان
اللي كان جايبه ليه جده هديه من سلاله نادره وقف قصاده
وبقي يعيط علي ذكرياته مع جده وبعدها دخل المضيفه ورمي
نفسه علي الكنبه ومن غير ما يحس نام من الارهاق والتعب
والحزن كمان
وفجاءه صحي علي صوت الحارس بيقول الحق يا ذيد بيه في
مصبيه
قام زيد من النوم مفزوع وقال في
اي انطق هدي الحارس وقال مصطفي بيه بره معه سلاح
وجاي علي هنا قام زيد من مكانه وعدل جلابيته الصعيدي
وقال خليه يجي محدش يقف في طريقه
دخل مصطفي وفي أيده سلاح ووجهه ناحيه زبد
وقال انت ازي تتجوز فريده وكمان جدي
يكتب ليك الأرض باسمك
شاور زيد للحارس عشان يطلع وقعد علي المكتب وقال
بسخرية مش مكسوف من نفسك بدل ما تكون دلوقتي في الصوان
بتاخد العزاء
جاي وماسك سلاحك في ايدك
عشان تقتل ابن عمتك
وكمل زيد بنفس السخريه وقال
ومن بحاجتك كمان رايح تسال المحامي
علي ورث وجدي ملهوش كام ساعه مدفون
يا عيب الشؤم عليك يا دكتور
بص ليه مصطفي بغضب وقال دي ارضنا
ورارض جدى
بص ليه زيد بسخرية وقاله دي ارص جدي وكتبها ورث
لحفبدته وهي بقيت مراتي دلوقتي اتفضل اطلع بره
بص ليه مصطفي بغضب وبصوت عالي كله تهديد قال انت
بتطردني يا زيد صدقني هدفعك التمن غالي وكمل بسخرية
يا ابن عمتي ومشي بيغلي
خبط زيد بايده علي المكتب بغضب وقال
استغفر الله هي كانت ناقصك انت كمان مسك تلفونه
ورد الطرف التاني وقال البقاء لله يا زيد
رد زيد وقال سبحان من له الدوام ممكن خدمه
يا حضره الضابط عايزك تخلي حد يراقب مصطفي
في كل خطوه اتكلم الضابط بحيره وقال انت مش
واثق فيه يا زيد اتكلم زيد بصوت هادئ وكان بياخد
المفاتيح بتاعته من علي المكتب وكمل وقال
مش حكايه كده يا علي انا خائف عليه يعمل مصبيه
جديده مرات خالي مش حمل خساره تاني
كفايه محمود وانا مش عايز ابقي السبب في اي مسائله
مع الحيوان ده أتكلم علي بحيره وقال يعني برضه
اي المطلوب ركب زيد عربيته وقال يعني اي حاجه
يعملها غلط تبلغني عشان اقدر اسيطر علي اي مواقف
اتكلم علي وقال حاضر يا زيد هحاول اجبلك كل حاجه
عنه وقفل زيد تلفونه وطلع علي بيته يغير عشان
يرجع العزاء ام مصطفي كان قاعد مع وماسك كاس
وقال بغضب وبصوت عالي شايفه جدي عامل اي
يكتب أرضنا لزيد بحجه انو دي ورث اللي ما تسمي
فريده في الاخر زيد اخد دي كله دي غير المزارع
اللي عنده في كل محافظة فى الصعيد بص مصطفي
للبنت وقال زيد لازم يموت لازم ورمي الكوبايه تكسرت
ومات الأرض قطع صغيره بصت ليه البنت وقال
اهدي يا مصطفي انت مش عارف انو جدك ميت جديد
رواية إبن الهواري الفصل السادس بقلم الكاتبه ملكه حسن حصريه وجديده على مدونة النجم المتوهج للروايات والمعلومات
ولما الوصيه تبقي رسمي وحصلت اي حاجه لزيد العين
هتبقي عليك بص ليها مصطفي بتركيز وقال
قصدك اي واضحي اكتر يعني ممكن يتهموني في زيد
بصت ليه البنت وقالت بسخرية اكيد مش انت
عملت شاطر وهددته بالسلاح وسط مزرعته
يبقي اكيد انت المتهم الأول واكيد البلد كلها
هتشاور عليك ويقولو انت عدوه بص ليها
مصطفي وقال عندك حق انا لازم …….
تتوقعو مصطفي ناوي علي اي مع زيد واي اللي مستني
زيد وفريده
شاركو معايا رائيكو في التعليقات ♥️ 🫶 شكرا جدا الناس
الجميله اللي دائما بتشجعني في التعليقات وياريت حبايب
حبايب نستمر في دعم الروايه عشان الفيس ينشرها للناس
كلها ♥️♥️♥️🫶
لاتلهكم القراءه عن الصلاه وذكر الله والصلاة والسلام على رسول الله صلى الله عليه وسلم
اللي بيحب الروايات الكامله والحصريه من هنا 👇 ❤️ 👇
❤️🌺🌹❤️🌺❤️🌹❤️🌺🌹❤️🌺🌹❤️🌺🌹❤️🌺🌹🛺🛺🛺🛺🛺
الصفحه الرئيسيه للروايات الجديده من هنا
جميع الروايات الحصريه والكامله من هنا
انضموا معنا علي قناتنا بها جميع الروايات على تليجرام من هنا
❤️🌺🌹❤️🌺❤️🌹❤️🌺🌹❤️🌺🌹❤️🌺🌹❤️🌺🌹🛺🛺🛺🛺🛺
تعليقات
إرسال تعليق