القائمة الرئيسية

الصفحات

رواية إبن الهواري الفصل الرابع بقلم الكاتبه ملكه حسن حصريه وجديده على مدونة النجم المتوهج للروايات والمعلومات

 رواية إبن الهواري الفصل الرابع بقلم الكاتبه ملكه حسن حصريه وجديده على مدونة النجم المتوهج للروايات والمعلومات 


رواية إبن الهواري الفصل الرابع بقلم الكاتبه ملكه حسن حصريه وجديده على مدونة النجم المتوهج للروايات والمعلومات


كان ذبد قاعد وفجاءه لمح الممرضه جايه بتجري عليه 

وبتقول حضرتك ذيد الهواري المريض اللي في الاوضه 


طالب بشوف حضرتك بس عايز يشوف وحده اسمها فريده 


الاول 


كانت فريده قاعده ومغمضه عيونها بس سامعه الحوار كله 


واول ما نطقت اسمها قامت بسرعه وقالت انا جايه معكي 


بصت ليها الممرضه وقالت اتفضلي المريض في انتظارك 


مشيت قدامها الممرضه وجات تمشي مسك ذيد دراعها 


وضغط عليها وقالها بصوت واطي كلها تهديد حسك عينك 


تغلطي قدام جدي ولو سالك علي موافقتك انتي عارفه هتقولي اي


شالت فريده أيده بقوه واتكلمت بغضب انا محدش يقدر 


يجبرني ولو كنت هتنازل فده عشان صحه جدي فاهم 


ومشيت من قدامه سايبه وراها بركان بيغلي من الغضب 


دخلت فريده الأوضه لقيت جدها نائم ومحطوط علي وشه 


قناع التنفس بصت ليه بحزن وبكت بصوت عالي فاق جدها 


علي صوتها ومد أيده ليها معناه أنها تقرب جريت فريده 


وخضنته وبقيت تعيط طبطب عليها جدها وشأل القناع 


وقال بصوت واطي باين عليه التعب متعبطيش يا بنتي انا 


كويس 


بصت ليه فريده من بين دموعها وقالت انا اسفه يا جدي اسفه 


ولو كانت موافقتي هتبسطك انا موافقه موافقه يا جدي


اتكلم الحاج ناصر وقال لا يا فريده انا مش هجبرك يا بنتي 


وخليكي فاكره انا اخترت ليكي ذيد زين الرجال وهو 


هيصونك ويحميكي من التعابين يا بتي وانتي لسه يا حبه 


عيني مشورك طويل واصل بس برضه مش هجبرك 


طلعت فريده من حضن جدها وبصت في عيونه وقالت انا 


عارفه يا جدي انو انت بتعمل كل حاجه لمصلحتي وانا 


موافقه اتجوز الكائن ده


ضحك الجد بصوت واطي بسبب مرضه وقال 


اسمه ذيد يا بتي ذيد الهواري بص الجد ليه بتعب وقال 


روحي يا فريده استني شويه بره وشيعلي ذيد 


بصت ليه فريده بحزن وقالت حاضر يا جدي 


خرجت فريده تمسح دموعها لقيت ذيد واقف مستني قربت 


منها ولسه هتكلم 


بص ليها ذيد  بغضب وقال اوعي تكوني جبتي سيره لجدي 


علي كلامى ولا ضغطتي عليه باي كلام زعل  


بصت ليه فريده بغضب وسكتت صرخ فيها ذيد بغضب وقال 


انطفئ هببتي اي جوه 


بصت ليه فريده بالإمبالاه وقالت جدي عايزك جوه روحله 


اتكلم ذيد بنفس الغضب وقال عارفه لو كان لسان نطق حرف 


هقطعه وارمه للكلاب ومشي بسرعه من قدامها 


دخل ذيد علي جده لقيه نائم بص ليه بحزن وقرب منه وقال 


عامل اي يا  جدي فتح الجد عيونه وقال بخير يا ذيد 


وكمل وقال عارف انو فريده وفقت تتجوزك اتكلم ذيد وبص 


بعيد وقال بجد يا جدي ايوه يا ولدي اسمعني كويس يا ذيد 


مفيش وقت معايا يا ولدي اتصل علي المحامي يجي دلوقتي 


بص ذيد ليه بقلق وقال بس الوقت متاخر يا جدي اتكلم الجد 


وهو بيتنفس بصعوبه مفيش وقت يا ذيد كلمه يا ولدي ربنا 


يصلح حالك  بص ليه ذيد وقال حاضر يا جدي 


خرج ذيد وطلع تلفونه وكلم المحامي فريده كانت قاعده 


مراقبه ومش فاهمه حاجه غير غضب ذيد اللي مش قدره 


تفهمه أو تفسره


كان قاعد ذيد وفجاءه دخل المحامي وسلم عليه ذيد ودخله 


عند جده 


كان قاعد ذيد جمب جده وقصاده المحامي اتكلم المحامي وقال 


اتفضل امضي يا ذيد بيه مسك ذيد القلم ومضي علي عقد 


جوازه من فريده وكان جدها وكيلها 


بص ليه المحامي وقال دلوقتي الانسه فريده بقيت مراتك ولما 


تكمل السن القانوني الورق ده هيكون رسمي وانا سعتها 


هكون حاضر أن شاء الله معكم هي قدامها ٨شهور وتكمل  


١٨وقتها الورق هيكون معايا وهنجيب مأذون ونسجله


اتفضل امضي علي الوصيه بتاعك يا ذيد بيه مسك ذيد القلم 


ومضي اتكلم الحاج ناصر بضعف 


وقال لو سمحت يا متر سبني مع ذيد شويه  اتكلم المحامي 


وقال حاضر يا حاج عن اذنكم 


بص الحاج ناصر لذيد وقال فريده امانه عندك يا ذيد وانا 


عارفه انك قد المسؤولية عشان كده اختارتك لانه ولاد عمها 


مشتتين واحد منهم عايز يأكلها هي وحبه والتاني مستعار من 


أصله كمل الجد وقال خليك حنين عليها يا ذيد اعتبرها بتك 


ولا اختك خليك فاكر يا ولدي أنها بتميه ملهاش حد 


اتكلم ذيد يلهفه وقال ربنا يديك طوله العمر يا جدي 


بص ليه جده بتركيز 


وقال معلش يا ولدي يعلم الله اني واثق فيك ثقه عنيه 


عشان كده امنتك علي بت خالك وجوزتها ليك 


وكمان سامحني يا ولدي اني خليتك تمضي علي 


وصيه مش عشان انت هتخون الامانه لا 


عشان في تعابين نائمه في جحرها 


مستنيه الوقت المناسب عشان تطلع تدلغ وجسمها


وأعر قوي يا ذيد اتكلم ذيد بلهفه وقال العفو يا جدي


انا فاهم غرضك من ده كله ابتسم الجد وقال 


اسمعني زين يا ذيد لو قلبك مال مع الحب 


اوعي تسببها يا ولدي امسك فيها بايدك وسنانك


واعتبرها بركه من رائحه جدك او تفرط فيها 


وبقي الجد يتنفس بصعوبه قام ذيد بسرعه


ولهفه وحط القناعه تاني لجده وشاورله جده انا يقعد


شال الجد قناعه تاني وقال اسمعني يا ولدي 


بص ذيد ليه بقلق وقال ارجوك يا جدي كفايه كلام 


ابتسم الجد وقال بس اقول اخر كلمتين اوعي في يوم


تجبرها يا ولدي اوعي تدعي عليا في تربتي عيون ذيد دمعت 


وقام حضنه وبقي يبكي وقال بعد الشر عليك يا جدي


وحط ليه القناع  فجاءه الجد ………


تتوقعو اي اللي هيقوله الحاج شاركو معايا رائيكو في 


التعليقات ♥️ 🫶 🫶 💕 



لاتلهكم القراءه عن الصلاه وذكر الله والصلاة والسلام على رسول الله صلى الله عليه وسلم 



الفصل الاول من هنا



الفصل الثاني من هنا



الفصل الثالث من هنا




الفصل الرابع من هنا




الفصل الخامس من هنا




اللي بيحب الروايات الكامله والحصريه من هنا 👇 ❤️ 👇 


روايات كامله وحصريه




❤️🌺🌹❤️🌺❤️🌹❤️🌺🌹❤️🌺🌹❤️🌺🌹❤️🌺🌹🛺🛺🛺🛺🛺


الصفحه الرئيسيه للروايات الجديده من هنا


جميع الروايات الحصريه والكامله من هنا


انضموا معنا علي قناتنا بها جميع الروايات على تليجرام من هنا


❤️🌺🌹❤️🌺❤️🌹❤️🌺🌹❤️🌺🌹❤️🌺🌹❤️🌺🌹🛺🛺🛺🛺🛺






تعليقات

التنقل السريع
    close