القائمة الرئيسية

الصفحات

رواية إبن الهواري الفصل الثالث بقلم الكاتبه ملكه حسن حصريه وجديده على مدونة النجم المتوهج للروايات والمعلومات

 رواية إبن الهواري الفصل الثالث بقلم الكاتبه ملكه حسن حصريه وجديده على مدونة النجم المتوهج للروايات والمعلومات 


رواية إبن الهواري الفصل الثالث بقلم الكاتبه ملكه حسن حصريه وجديده على مدونة النجم المتوهج للروايات والمعلومات


كان الجد نائم في العنايه بسبب الازمه اللي جاتله وكانت 

فريده قاعده بره بتعيط بصوت وشهقات علي جدها واللي 


اتعرض للضغط بسببها كانت بتفكر ازي ممكن تتجوز 


صعيدي اكيد اكبر منها بكتير وبيلبس جلابيه زي جدها 


وبعدين تعبت من التفكير بصت عليها امها وقالت يلا بينا يا 


فري جدك اصلا مش حاسس بحد في البيت اونكل فتحي قاعد 


وحده كده هتتعبي من العياط بسبب واحد تفكيره متخلف


بصت ليها فريده بغيظ و بدموع وقالت انتي بتقولي يا ماما 


عايزني اسيب جدي واجي معكي عشان جوزك وحده في 


البيت وبعدين جدي مش متخلف دي احسن واحد في الدينا


اتكلمت أمها بعصبيه وقالت اخرسي ولمي لسانك بدل ما 


اقطعه وارميه للكلاب 


بصت ليها فريده وقالت اي يا هدي هانم عايزه تضربي بنتك 


في المستشفي كمان مش كفايه البيت 


قامت هدي من مكانها وقالت بغضب عنك ما جيتي انا ماشيه 


وخليكي وحدك ابكي هنا علي جدك أن شاءالله يموت عشان 


ارتاح من قرفه بكت فريده بصوت عالي وقالت خلاص يا 


ماما أمشي ارجوكي امشي انا هفضل هنا معه بصت ليها 


هدي بغيظ وقالت في داهيه 


ومشيت من قدامها بسرعه فجاءه فريده افتكرت القطه بتاعتها 


اللي جابها ليها جدها هديه وكان قائل ليها انو ذيد ابن عمتها 


اختارها ليها قالت اكيد القطه جعانه


قامت فريده وبقت تجري وراء امها  لقتها اتحركت بالعربيه 


وملحقتش تقولها بصت لقت مش معها التلفون بتاعها عشان 


تقولها برضه 


فجاءه شافت هي وواقفه عربيه سوده كبيره وعصريه في 


نفس الوقت نازل منها شاب طويل ملامحه جميله لبس 


بنطلون جينز اسود قميص ابيض وعليهم جاكت بدله اسود 


كمان وجزمه شيك جدا حست قلبها دق فجاءه كأنها تعرفه 


بس هو داخل بسرعه المستشفي باين عليه القلق والخوف 


والحزن كمان فضلت باصه لغيت أم اختفي من قدامها 


بصت حواليها لقت نفسها وحيده قدام المستشفي افتكرت جدها 


ورجعت دخلت تقعد مكانها 


كان ذيذ قاعد قدام الدكتور بيتكلم بخوف علي جده وقال 


قصدك اي يا دكتور انو جدي تعبان ليه فتره بيتعالج 


هنا في اسكندريه من غير ما حد يعرف  


اتكلم الدكتور وقال بصوت مكسور اسمعني يا بني انا حذرت 


جدك من اي مجهود أو زعل بس هو مسمعش الكلام وقال 


في حاجات كتير في حياته لازم يخلصها الاول عشان يموت 


وهو مرتاح وكان عندي من اسبوع ورجع البلد بسرعه 


ورفض يكمل العلاج والفحوصات 


اتكلم ذيد بلهفه وقال أنا ممكن اسفره بره يتعالج لو هنا مش 


متوفر علاجه 


اتكلم الدكتور بحيره وقاله هنا المستشفي مش مقصره عشان 


اقولك سفره بره يا بني وبعدين حاله جدك مش هتسمح انو 


يستحمل سفر 


بص ذيد للدكتور وكان حابس دموعه وإتكلم بصوت مخنوق 


كله قهر 


وقال والحل اي يا دكتور حاليا 


بص ليه الدكتور بشفقه وقال الحل يا بني انو نصبر لغيت ما 


يفوق ويكمل علاجه هنا لانه كان يقطع فتره العلاج ويسافر


اتكلم ذيد بصوت حزين مقهور وقال ماشي يا دكتور بس 


ممكن اشوفه لو ينفع 


اتكلم الدكتور بسرعه وقاله مش هينفع دلوقتي لما يفوق الاول 


ويخرج من العنايه 


وقف ذيد وقاله ماشي يا دكتور عن اذنك 


خرج ذيد ودموعه نزلت غصب عنه علي جده اللي مربيه 


طلع لقي أبوه ميت بس لقي جده في ظهره كان دائما معه


في كل قرارت حياته  وقف ذيد قدام باب العنايه وبقي يبكي بحرقه 


فجاءه لمح بنت قاعده بتعيط لما شافته بيبكي بس مكنتش 


عارفه مين هو بس صعب عليها وافتكرت جدها 


بص ليها ذيد من بعيد لما شافها بتبكي زيه قرب عليها 


وقال انتي مين وليه قاعده قدام اوضه جدي 


بصت فريده في عيونه وكانت عيونها ملينه دموع وقالت 


علي فكره دي جدي كمان 


ظهر علي وش ذيد الغضب وعيونه بقيت حمرا وقال بصوت 


جهوري يعني انتي السبب في اللي حصل لجدي هو كان جاي 


علي امل انك توافقي علي قراره عشان يحميكي 


دي جزاءه أنه بيموت جوه 


بكت فريده بصوت عالي وقالت من بين شهقاتها والله ما كان 


قصدي انا بس بس


بص ليها ذيد بغضب وقال بس انتي لو كنتي بتحبي جدك 


كنتي احترامي قراره ووفقتي صرخ في وشها ذيد بقوه وقال 


عجبك كده 


بكت فريده بقوه وحطت ايديها علي وشها وقالت مكنش 


قصدي مكنتش اعرف هيحصل كده 


صعب شكلها علي ذيد لما شاف ملامحها البريئه الجميله 


وعيونها الواسعه هدي ذيد وقعد قصادها وقال


انتي لو بتحبي جدك تدخلي لما يفوق وتقولي موافقه وكمان 


متساليش عن اي حاجه وخليكي فاكره انو اي غلط هتعمله 


وصرخ فيها وقال هدفعك تمنه عارفه لو مكنتيش غاليه علي 


جدي كنت دافنتك مكانك فكري كويس لغيت ما يفوق جدي 


فاهمه 

بصت ليه فريد برعب وقالت فاهمه مشي ذيد ووقف قصاد 


الشباك بيفكر في كلام الدكتور وبيقول بقهر ليه بس يا جدي 


تخبي عليا كنت بتتالم وخايف تقولي كنت بتشارك ذيد معك 


في كل حاجه ليه خبيت بس ليه وبقت دموعه تنزل بحرقه


كانت فريده قاعده مركزه مع ذيد اللي واقف مديها ظهره 


كانت حاسه بحزنه وكانت عارفه انو قريب من جدها 


لانه دائما كان بيحكي عن ذيد وكان لما يجيب ليها هديه 


ويعجبها ذوقها يضحك جدها ويقولها دي من اختيار ذيد


ويقولها انتي وذيد ويشاور علي دماغه ويكمل ضحك ويقول 


دماغه وحده حتي ذوقكم واحد دمعت عيون فريده لما افتكرت 


كلامه ونصحيته ليها وأنه دائما واقف سد في وش اي حد 


بيفكر ياذيها وفجاءه لمحت ذيد بيقعد قصادها وبيقفل زراير 


الجاكت من البرد بص لفريده بغيظ وسرح مع ذكرياته مع 


جده لما كان بيطلب منه يتجوز فريده لأنه متأكد أنو هيقدر 


يحمها واختاره هو من وسط  احفاده


فجاءه لمحت فريده ذيد مركز معها وارتبكت وخافت بس 


تمسكت وبصت بعيد فجاءه رن تلفون ذيد ورد بسرعه وقال فينك انا من بدري منتظر تلفونك رنت كتير وانا جاي في السكه وبعد ما نزلت الطائره انتي مش بتردي ليه 


شاف ذيد فريده مركزه معها ومشي بعيد وقال بغضب 


انطقي حصل اي معه وليه ساكته 


رد الطرف التاني وقالت اهدي يا ذيد بيه جوز الهانم كان هنا ومكنتش عارفه ارد 


اتكلم ذيد بغضب وقال من امته وهو تعبان ومقولتيش ليه


ردت وقالت يا ذبد بيه جدك ليه سنتين بيتعالج هنا 


وشكله مالقش فائده من العلاج بس جوز الهانم كشف سره 


بالصدفه انا مريض قوي ولما حكيت لجدك انا البيه كشفه 


ولما قولتله علي خطته هو وهدي هانم مع فريده اتوتر قوي 


وقلق علي فريده منهم


اتكلم ذيد بغضب وقال كملي حصل اي لما وصل عندكم البيت انطقي


اتكلمت البنت بخوف وقالت معرفش يا ذيد بيه والله الخدم 


بيقولو انو كان بيحكي مع فريده علي جوزها منك وتعب


وجابلوه الإسعاف هنا بس معرفش حاجه يا بيه 


قفل ذيد التلفون في وشها وقال بعيون حمرا ووعيد والله 


لدفعهم التمن غالي قوي وحط تلفونه في جيبه بغضب ورجع 


قعد مكانه وهو بيغلي من اللي حصل مع جده منهم كانت 


فريده قاعده حاطه ايديها علي حدها ومش فاهمه ماله 


الشخص ده وغمضت عيونها ونامت وهي وقاعده من 


الارهاق اللي عدت بيه


عدي وقت كان وذبد قاعد قدام الاوضه حزين وفريده قصاده 


نائمه هي وقاعده


فجاءه لمح الممرضه بتجري ناحيته وبتقول بهلع حضرتك 


تبع المريض 


اللي جوه هو …..


تتوقعو اي اللي حصل مع الحاج ناصر 😱ممكن يموت واي 


مصير فريده هيكون شاركو معايا رائيكو في التعليقات ♥️ يتبع 



لاتلهكم القراءه عن الصلاه وذكر الله والصلاة والسلام على رسول الله صلى الله عليه وسلم 



الفصل الاول من هنا



الفصل الثاني من هنا



الفصل الثالث من هنا




الفصل الرابع من هنا




اللي بيحب الروايات الكامله والحصريه من هنا 👇 ❤️ 👇 


روايات كامله وحصريه




❤️🌺🌹❤️🌺❤️🌹❤️🌺🌹❤️🌺🌹❤️🌺🌹❤️🌺🌹🛺🛺🛺🛺🛺


الصفحه الرئيسيه للروايات الجديده من هنا


جميع الروايات الحصريه والكامله من هنا


انضموا معنا علي قناتنا بها جميع الروايات على تليجرام من هنا


❤️🌺🌹❤️🌺❤️🌹❤️🌺🌹❤️🌺🌹❤️🌺🌹❤️🌺🌹🛺🛺🛺🛺🛺






تعليقات

التنقل السريع
    close