رواية بنت الغلابه الحلقه الخامسه بقلم الكاتب محمد منصور حصريه وجديده على مدونة النجم المتوهج للروايات والمعلومات
حطيت لها السم طيب ازاي فضلت عايشة
دي الجملة اللي قالتها معالي الابنه ل عبد الله اللي لسة بيحكي لها حكاية امها. اللي ماتت وهو رباها وقال
ما تصبري عليه وهتفهمي انا حطيت لها السم لية
معالي
م انا صابرة اهو هو قولت حاجة ولا فتحت بوقي
عبد الله
كل الرغي دة وما فتحتيش بوقك.
معالي
طيب خلاص سكت. بس انت كمل
عبد الله
ماشي يا اخر صبري
ورجع عبد الله يكمل الحكاية
![]() |
بنت الغلابة
كتابة واقتباس
محمد منصور.
منص
وقبل ما نبدا نوحد الله ونصلي علي رسول الله
صلاة تحل بيها العقد وتفك بيها الكرب
عبد الله كان واقف مع يوسف برة قاعة الفرح وقت ما يوسف كان بيقول
انت اتجننت عايز تسمها
عبد الله
ركز معايا يا يوسف و افهمني انا كل اللي عايزه منك. جرام من الزرنيخ علي كاس العصير اللي هيتقدم ل معالي والزرنيخ دة هيتفاعل مع العصير وهيسبب لها حاله اعياء. ممكن توصل. ل اغماء مش اكتر من كدة
يوسف
وانا هعرف ازاي كاس العروسة من العريس. وازاي اصلا هحط السم في العصير
عبد الله
اتصرف في الزرنيخ وانا هقول لك تعمل اية،،،،
وبعدها بشوية ومن جوة الاوضة اللي في ظهر قاعة الافراح واللي فيها بيتم تحضير العصائر والتورت للعروسين ومعازيم الفرح كان واقف يوسف مع المسئول عن قاعة الافراح وقال
انا بحملك المسئولية كاملة لو انت رفض ان العروسة تاخد علاجها في الوقت بتاعه. وانت شوفت الكارنية بتاعي واتاكد اني دكتور
المسئول
يا دكتور انا مش مكذب حضرتك بس مستغرب لية واحدة تعبانه تاخد العلاج من غير ما تعرف
يوسف
علشان هي ما تعرفش انها تعبانه بالمرض اللي بيهنش في لحمها
المسئول اتخض وقال
يا ساتر يارب هي للدرجة دي تعبانه
يوسف
جدا
المسئول
مش هقدر اقول لك لا. وربنا يتم شفاها علي خير
يوسف
طيب عرفني اني كاس هيتقدم للعروسة
المسئول
يا دكتور انت ناسي ان العروسين بيشربو بعض من الكاسين
يوسف
عارف ولازم تمنع العريس من انه يشرب من الكاس بتاع العروسة
المسئول
ازاي بس
يوسف
خلي الكاس يقع من ايدك كانه اتكسر. اتصرف،،،،،،،،
وتمت الخطة بنجاح وبعد ما معالي شربت من العصير المسموم. المسئول وقع الكاس من ايدها و اتكسر. وعبد الله كان متابع كل اللي بيحصل و يوسف واقف جنب منه و بيقول
انا خايف اوي. من اللي احنا بنعمله دة
عبد الله
هتعدي علي خير ولما تروح بيها المستشفي وتبدا اسعافها ابقي اتصل بيا علشان اجي لك
يوسف
وهتسيب مراتك يوم فرحك
عبد الله
لازم اكون معاك اول ما معالي هتبدا تفوق
هنا لقي ايد شريفة مراته بتمسك ايدة بص لها وهي قالت
ممكن اعرف في اية
عبد الله
في اية
شريفة
حاسة انك مش معايا وفي كلام كتير داير بينك وبين يوسف
عبد الله ارتبك شوية لكنه قال
اصل في واحد صاحبنا في الرعاية المركزة وحالته حرجة. ف احنا خايفين عليه
يوسف
ان شاء الله يقوم بالسلامة. بس النهاردة فرحك لازم تركز معايا شوية مش كدة يعني. ما تيجي نقوم نرقص
عبد الله
انتي عارفة اني ماليش في الرقص
وهنا ورغم دوشة الاغاني وصوت الموسيقي العالي لكن صرخة معالي كانت اعلي لما مسكت بطنها و بدا الوجع يكون غير محتمل، ،،،،،،،،
ومن جوة المستشفي كان يوسف قدر يسعف معالي وعملها غسيل معدة ونقلها لاوضة الرعاية المركزة
ل متابعة حالتها وكان موجود في المستشفي حسام وابوه معالي وامها وقال لهم يوسف
تقدرو تروحو وجودكم هنا ملهوش اي لزمة
حسام كح وقال
يكون احسن علي الاقل انام وارتاح شوية لان السهر غلط عليه
يوسف استحقرة وقال
ما الجواز كمان غلط عليك ولا انت بدور علي راحتك وبس ومش مهم تعب غيرك
حسام
بلاش تحسبها كدة يا دكتور دة انا بنفذ تعليماتك. باني ما اسهرش
واستعد حسام للمشي فقال له ابو معالي
لو مافيهاش رخامة مننا توصلنا انا وامها بعربيتك في سكتك
ام معالي
انا مش همشي واسيب بنتي
حسام
الاحسن انكم تباتو معاها لان طريقكم غير طريقي.
ابو معالي
طيب وهنام فين بس لغاية الصبح
حسام
علي الارض هو يعني دة جديد عليكم ما انتم متعودين علي كدة
الجملة وجعت ابو معالي الراجل الغلبان وحسام سابهم ومشي ويوسف بص ل ابو معالي وامها وقال
ما ضيقش نفسك انا هتصرف لكم في مكان تنامو في، ،،،،،،،
في نفس الوقت كانت شريفة قلعت فستان الفرح و لبست قميص نوم وخرجت برة الاوضة تشوف عبد الله فين لقيته قاعد في الصاله قصاد ببدلة الفرح وباصص للتيلفون الارضي مستني مكالمة يوسف لكن حس بايدين شريفة بيتلفو حوالين منه بدلع وقالت
اية يا عبد الله قاعد لية كدة دة انا قولت هخرج من الحمام الاقيك غيرت هدومك
بص لها عبد الله وقال
هقوم اغير اهو
ولحظت انه بيكلمها وهو باصص للتيلفون فقالت
هو انت باصص للتيلفون لية كدة
عبد الله
انا مش باصص ولا حاجة دة انا بس قلقان علي صاحبي التعبان
لفت شريفة وقعدت قصاد منه وبقيت في احضانه وقالت
والقلق دة ينفع النهاردة برضو هو انت مش عارف النهاردة اية
عبد الله
عارف بس دة مش صاحبي وبس دة زي اخويا.
وهنا رن التيلفون و مد عبد الله ايدة بسرعة ورفع السماعة و قال
ايوة يا يوسف
وسكت شوية وبعدها قال
بيموت لا دة انا جاي حالا
وحط السماعة وقال ل شريفة وهو بيخرج من احضانها
معلش بقي لازم اخرج
شريفة بشك
هو انت عرفت ازاي ان يوسف هو اللي بيتصل من قبل حتي ما تسمع الصوت
عبد الله عرف انه غلط غلطة غبية لكنه قال وهو مرتبك
كان قلبي حاسس ان صاحبنا هيحصل له حاجة. وبعدين بقي مش وقته الكلام دة يا شريفة
و قام وقف و راح ناحية باب الشقة وخرج من الشقة وشريفة كانت في منتهي الغضب الممزوج بالشك، ،،،،،،
ويتغير المشهد ونشوف معالي بتفوق من حاله الاغماء اللي كانت فيها علشان تلاقي قصاد منها عبد الله قاعد علي كرسي و لما شافها بتفوق راح ناحيتها ووقف قصاد منها وهي قالت
انت
عبد الله
كان لازم اعمل المستحيل علشان جوازك من حسام ما يتمش
معالي
وانت مالك بيا اتجوز ولا اولع حتي
عبد الله
انا عارف ان بعد اللي عملته معاكي ماليش حق اني ادخل في حياتك لكن بحكم انك زميلتي و في بينا عيش وملح كان لازم امنعك من جوازة ممكن تكون السبب في موتك
معالي حاولت تقوم لكن
عبد الله منعها وقال
انا مش هدخل في حياتك تاني بس بالله عليكي خلي بالك من نفسك وبلاش الجواز من حسام
معالي
حاسة بيك زعلان انه ساب اختك واتجوز بنت الغلابة
وعيطت معالي فمسح
عبد الله دموعها وقال
بنت الغلابة دي الظفر اللي بطيرة عندي اغلي من اي واحدة شافتها عينية. انا مش بحبك علشان عايش انا عايش علشان بحبك. بس كل اللي حصل كان غصب عني
وباس عبد الله ايدها ونزلت دموعه فوق ايدها. و مسح دموعه وقال
اتمني لك السعادة مع حد غيري يكون احسن مني
وراح ناحية باب الاوضة لكنه سمع صوت معالي جاي من وراء بتقول
عبد الله
وقف وبص لها والعيون اتكلمت والقلب فرض احكامة والاثنين جريو ناحية بعض واترمت في حضنه وفضلت تعيط بحرقة وقال عبد الله
اطلقي من حسام. وبعدها انا هتجوزك
معالي بفرحة شديدة
بجد يا عبد الله
عبد الله
ايوة بجد. وانا كمان هطلق شريفة علشان ما اظلمهاش معايا.،،،،،،
الحوار دة كله كان داير وقت ما شريفة وابوها كانو في المستشفي بيسالو اي ممرض او ممرضة علي عبد الله وقالت ممرضة
دكتور عبد الله دخل الاوضة دي
وشاورت ناحية الاوضة المحجوزه فيها معالي قالت شريفة
ودي محجوز فيها مين
الممرضة
زميلتنا في المستشفي معالي
حبيبتي مالحقتش تفرح كانت دخلتها امبارح لكن جت لها حاله تسمم.
عمر ابو شريفة برق من اللي سمعه وشريفة حالها ما اختلفش وقالت ل ابوها
دي عروسة ابنك
عمر بغضب
يسيبك ليلية. دخلتك ويجي لها طيب والله العظيم ل اكسر المستشفي فوق دماغهم.
وراح عمر ناحية الاوضة ووراء منه شريفة وكان عمر ناوي علي الشر، ،،،،،
هيعمل اية عمر بكرة هقول لكم باذن الله. سلام.
اللي بيحب الروايات الكامله والحصريه من هنا 👇 ❤️ 👇
لاتلهكم القراءه عن الصلاه وذكر الله والصلاة والسلام على رسول الله صلى الله عليه وسلم
❤️🌺🌹❤️🌺❤️🌹❤️🌺🌹❤️🌺🌹❤️🌺🌹❤️🌺🌹🛺🛺🛺🛺🛺
الصفحه الرئيسيه للروايات الجديده من هنا
جميع الروايات الحصريه والكامله من هنا
انضموا معنا علي قناتنا بها جميع الروايات على تليجرام من هنا
❤️🌺🌹❤️🌺❤️🌹❤️🌺🌹❤️🌺🌹❤️🌺🌹❤️🌺🌹🛺🛺🛺🛺🛺
تعليقات
إرسال تعليق