رواية بنت الغلابه الحلقه الرابعه بقلم الكاتب محمد منصور حصريه وجديده
من جوة اوضة معالي الابنه ولسة عبد الله قاعد معاها وهي قالت بحزن
يعني امي ماتت بسبب الدرن اللي اتنقل لها عن طريق جوازها من. بابا حسام. مش كدة
عبد الله
اة
معالي بصوت حزين
وانت ازاي توافق ان الجوازة دي تتم. دة انت رفض انه يتجوز اختك ووقفت قصاد منهم كلهم
عبد الله
لما اكملك هتعرفي اني عملت كل اللي اقدر عليه لكني ما قدرش امنع قضاة ربنا
معالي هنا عيطت وقالت
![]() |
طيب كمل بقيت الحكاية،،،،،
بنت الغلابة
كتابة واقتباس
محمد منصور.
منص
وقبل ما نبدا نوحد الله ونصلي علي رسول الله
صلاة تحل بيها العقد وتفك بيها الكرب
ونرجع للفرح وعبد الله باصص ل معالي وهو هايتجنن و ماكنش عارف يعمل اية. يقوم من جنب شريفة ويروح لها ويمنعها من اتمام الجوازة دي ولا يسكت واللي يحصل. يحصل. قلبه ما اقدرش يستحمل انه يشوف معالي بتتاذي. فبص ناحية دكتور يوسف. واستني اول ما يوسف بص ناحيته وشاور له. فراح له يوسف ونزل بودانه لغاية عنده في مستوي يقدر يسمع عبد الله هيقول اية وقال عبد الله
شايف المجنونه معالي بتعمل اية
يوسف
شايف و هتجنن ازاي تتجوز حسام
عبد الله
بتنتقم مني
يوسف
علشان اللي كان بينكم. هي ماتعرفش انها كدة بتنتقم من نفسها
عبد الله
روح لها وامنعها من الجواز منه. حسام ما التزمش بتعليماتك وحتي العلاج ما بياخدوش الا علي فترات وحالته مش مستقرة يعني في خطر علي حياته وحياتها
يوسف
هروح لها بس لما تخلص رقص مع
في نفس الوقت كانت شريفة بتقول ل امها
هي دي العروسة المفاجاة اللي ابنك كان بيقول عليها
ام شريفة
انتي تعرفيها
شريفة
دي الممرضة قليلة الرباية اللي استقبلت حالة ابنك وقت ما وقع من طوله مغمي عليه
ام شريفة
عرفت تضحك عليه وتلعب بي
شريفة
ابنك ما حدش يعرف يضحك عليه. دة تلاقي هو اللي واخدها تسلية و هياخد غرضة منها و هيرميها في الشارع مكان ما جابها.
ونروح ل يوسف اللي كان واقف وباصص ل معالي اللي بترقص لكن باين اوي اننا بتمثل انها فرحانه ولما خلصت. راحت قعدت علي الكوشة وحسام كان لسة بيرقص ملقاش فرصة احسن من دي ف راح لها ووقف جنب منها وقال
الجوازة دي فيها خطر عليكي
معالي
المفروض بيتقال للعروسة وهي في الكوشة مبروك
يوسف
مبروك دي تتقال لو الجوازة تنفع تتم لكن لما تكون الجوازة فيها خطر عليكي ما ينفعش يتقال غير انك لسة علي البر والاحسن ليكي تعملي اي مشكلة وتمنعي الجوازة من انها تتم دة ل مصلحتك
بصت بطرف عينيها علي
عبد الله اللي كان باصص ناحيتها وقالت
لا برافو عرف يحفظك هتقول اية. ما انتو اصحاب
يوسف
عبد الله خايف عليكي زي ما انا خايف عليكي
معالي
انت تخاف عليه علشان بينا عيش وملح. وكنت بتعتبرني زي اختك لكن هو يخاف عليه لا. ابقي له اية
يوسف
معالي مش وقت عند وغباء حاله حسام الصحية فيها خطر عليكي لو بقيتي مع
معالي
شكرا علي النصيحة. وكفاية كلام بقي علشان حسام جاي علينا بعدين يفتكر اني في بينا حاجة
بص يوسف وراء منه ولقي فعلا حسام قريب منه فسلم عليه وقال
اية اللي انت بتعمله دة انا مش قايل لك ان الجواز في خطر عليك وع،،،،،
قاطعو حسام وقال
ما تسيني افرح يا دكتور. وانت كمان افرح و انبسط واي كلام تاني ملهوش لزمة دلوقتي.
يوسف
هتاذي بني ادمة برئية وهتاذي نفسك بالجوازة دي لان المجهود غلط علي الرئتين بتوعك
حسام كح وقال
الله يبارك فيك يا دكتور
وسابو حسام وراح قعد في الكوشة جنب معالي ويوسف راح ل عبد الله وقال عبد الله
عملت اية
يوسف
الاثنين اغبي من بعض. وهيموتو بسبب اللي بيعملو دة
عبد الله
يبقي لازم معالي تعرف ان حسام عنده درن
يوسف
انت بتقول اية والقسم اللي اقسمنا و طلب حسام بان ما حدش يعرف باللي عنده
عبد الله
حسام بني ادم مش امين علشان نكون احنا مع أمنا علي سره. لان اللي بيحصل دة جريمة قتل بالبطئ
يوسف
عبد الله. عايزك تهدئة ونفكر بالراحة نقدر نعمل اية لكني مش هساعدك في افشاء سر مريض عندي حتي لو المريض دة حد خسيس زي حسام
لحظت شريفة كلام الاثنين من بعض فقالت ل عبد الله
هو في اية
عبد الله
ما فيش
يوسف
احسن حل اني اروح
ل والد معالي واعرفه ان بنته في خطر يمكن هو يقدر يمنع الجوازة دي من انها تتم
وبدا يوسف يدور بعيونه علي والد معالي الراجل الغلبان عم سعيد وفعلا شافه وراح وخده بعيد عن الدوشة وحكي له الحكاية وبعد ما خلص قال عم سعيد
طيب وانا يا دكتور اقدر اعمل اية انا راجل غلبان ودول بهوات يعني كلامي معاهم لازم يكون بحساب
يوسف
مالك يا عم سعيد مستسلم كدة بقول لك بنتك في خطر لازم تمنعها من انها تتم الجوازة دي وانا بعد كدة هكشف عليها واشوف حالتها وصلت ل فين
سعيد
يا دكتور ما تنكدش علينا وسيب البت تفرح دة انا ماكنتش احلم انها تتجوز من بية زي دة
يوسف بحدة
بنتك هتموت افهم بقي
سعيد
ما كلنا هنموت بس علي الاقل قبل ما تموت. تعيش يومين حلوين وتعيشنا معاها دة ياما اتحرمت من الفرحة علشانا
يوسف
هو انت كدة بتعوضها عن الايام اللي فاتت ولا بتحكم عليها بالموت البطئ
سعيد
بقول لك اية يا دكتور بنتي عندك لو رضيت بان الجوازة تبوظ هي حرة لكن انا مش هينفع احرمها من جوازة زي دي.
يوسف كان هيتعصب لكنه سابه ومشي وقرر يروح ل والد حسام. عمر وحكي له وعمر قال
انا ما عنديش ابن اسمه حسام. انا متبري منه لانه كسر كلامي وراح اتجوز ممرضة ملهاش اصل
يوسف
مش دة موضوعنا دلوقتي انا دلوقتي بطلب منك تمنع اللي بيحصل دة علي الاقل علشان ابنك لان واضح ان الغلبانه اللي هتتاذي بسببه ملهاش لزمة عندك
عمر
هرجع واقول لك تاني انا ماليش ابن اسمه حسام وانا هنا النهاردة علشان فرح بنتي وبس
وسابة عمر ومشي ويوسف فضل واقف مبقاش عارف يعمل اية يخون القسم اللي اقسمة في الكلية وقت تخرجه ولا يسكت و يسيب معالي لمصيرها. بعد ما فكر كتير ما وصلش ل قرار وبقي ماشي في الشارع تاية،،،،،،،
لكن عبد الله ما كنش تاية وفكر وخد قراره اللي بي هيمنع الجوازة دي من انها تتم. وفعلا منع الجوازة. وقرر يحط لها السم في العصير بس ازاي بقي دة اللي احنا هنعرفه في الحلقة الجديدة. يوم السبت ميعادنا باذن الله سلام
لاتلهكم القراءه عن الصلاه وذكر الله والصلاة والسلام على رسول الله صلى الله عليه وسلم
❤️🌺🌹❤️🌺❤️🌹❤️🌺🌹❤️🌺🌹❤️🌺🌹❤️🌺🌹🛺🛺🛺🛺🛺
الصفحه الرئيسيه للروايات الجديده من هنا
جميع الروايات الحصريه والكامله من هنا
انضموا معنا علي قناتنا بها جميع الروايات على تليجرام من هنا
❤️🌺🌹❤️🌺❤️🌹❤️🌺🌹❤️🌺🌹❤️🌺🌹❤️🌺🌹🛺🛺🛺🛺🛺
تعليقات
إرسال تعليق