القائمة الرئيسية

الصفحات

رواية بنت الغلابه الحلقه الثالثه بقلم الكاتب محمد منصور حصريه وجديده

رواية بنت الغلابه الحلقه الثالثه بقلم الكاتب محمد منصور حصريه وجديده 


رواية بنت الغلابه الحلقه الثالثه بقلم الكاتب محمد منصور حصريه وجديده


حسام فتح عيونه في المستشفي وكان علي سريره ولقي قصاد منه معالي تنح لها وقال


انا موت ودخلت الجنه 

ولا اية


معالي استغربت وقالت


صاحي من الموت تعاكس


حسام كح وقال


انا انسان ضعيف ما قدرش اشوف قصاد مني حوريا من الجنه وافضل ساكت


معالي أضيقت وقالت


لا الاحسن للي في حالتك السكوت 


واديته ابرة في ذراعه واتعمدت انها توجعه بسن الابرة وخرجت من الاوضة وهو باصص لها. ومقرر انها تكون لي ،،،،،،


بنت الغلابة 


كتابة واقتباس

محمد منصور.  

منص


وقبل ما نبدا نوحد الله ونصلي علي رسول الله

له


صلاة تحل بيها العقد وتفك بيها الكرب


بعد خروج معالي بكام دقيقة دخل الدكتور المعالج. لحسام ودة يبقي دكتور يوسف وكان مع عبد الله اللي بات طول الليل مع حسام. وقال يوسف


حمد لله علي السلامة يا بطل


حسام كح وقال


الله يسلمك.


يوسف

استاذ حسام ما عملتش قبل كدة اشعة علي الصدر تعرف سبب الكحة دي اية


حسام

دة دور برد يا دكتور وانا متعود يطول معايا شوية وبعدها بيروح


عبد الله

بس دة مش دور برد يا حسام


حسام قلق وقال


هو انا عندي اية يا جماعه


يوسف

مع الاسف يا حسام عندك درن


**الدرن في الوقت دة كان من امراض الصدر العنيدة واللي عالجها بياخد وقت ومرض معدي للي حوالين المريض  ولو اهمل في العلاج  الرئتين بيدمرو وبيسبب الوفاة **


نرجع ل حسام اللي قال


درن.  دة مرض ملهوش علاج


عبد الله

مين قال كدة هو مرض عنيد لكن انت لازم تتمكن منه. وبالايمان بالله في انه قادر يشفيك والمضادات الحيوية هتكون احسن. باذن الله


حسام 

طبعا انا مش محتاج اعرفكم ان بلاش حد يعرف بالمرض اللي عندي علشان دة مرض معدي والناس كدة مش هتتعامل معايا بشكل طبيعي


يوسف

القسم اللي احنا اقسمنا يمنعنا من اننا نطلع سر المريض بتاعنا لاي حد. لكن انت برضو لازم تحافظ علي الناس اللي حوالين منك

وما تقربش من حد زيادة عن اللزوم. والعلاج اللي هكتبه ليك يتاخد في ميعادة.


عبد الله 

اعمل اللي عليك علشان نعمل اللي علينا. وافتكر اني مش محتاج اقول لك ان الجواز في حالتك دي مش مستحب


حسام كح وقال


جواز اية بقي وانا مش قادر اخد نفسي، ،،،،،


ويتغير المشهد ونشوف عبد الله واقف قصاد ابوه الدكتور صادق وكان بيقول له


من غير ما اقول اسباب جوازة حسام و زبيدة مش هتنفع تتم


صادق

انا زهقت منك ومن الكلام معاك


عبد الله

لية بس بتقول كدة


صادق 

علشان انا عارف ان بتعمل دة كله لية. 


عبد الله باستغراب

بعمله لية


صادق

علشان الجوازة تبوظ وترجع للممرضة مش كدة


عبد الله

والله العظيم انا بعمل كدة علشان مصلحة زبيدة


هنا يسمع صوت زبيدة جاي من وراء منه وكانت بتقول


سابني اتجوز يا عبد الله.  وانت ممكن تتجوز الممرضة بعد ما تكون شريفة مراتك


بص عبد الله ل اخته ورجع بص ل ابوه وبص ل امه ثريا اللي كانت جنب زبيدة وقال عبد الله ل ابوه


دة انت عرفتهم كلهم والمفروض دلوقتي اني جوة قفص الاتهام واحاول ازاي اطلع نفسي براءة مش كدة


صادق

تنكر انك كنت علي علاقة ببت جربوعة اسمها معالي


عبد الله

معالي مش جربوعه. وماسمهاش علاقة اسمها قصة حب نظيفة كانت المفروض تخلص بجوازي منها


صادق بص لزبيدة وثريا وقال


صدقتوني 


عبد الله

هو اية اللي صدقتوني. هو الحب عيب ولا حرام


صادق بعصبية 

ايوة عيب وحرام لما تكون مش من مستوانا يبقي عيب وحرام. لما تسعي في خراب جوازة اختك يبقي عيب وحرام


عبد الله

انا ما بسعهاش في الخراب لكن حصل اللي يمنع جوازة حسام من زبيدة


صادق

واية هو اللي يمنع الجوازة تتم


عبد الله

اسباب طبية 


ثريا

ودة كلام يتعقل يا ابني.  شاب زي حسام هيكون عند مرض اية يمنعه من الجواز.


عبد الله

ما ينفعش اقول لاني حالف قسم. وكمان هو طلب مني اني ما قولش علي المرض اللي عنده


زبيدة

عبد الله انا عارفة انك بتحبني وعارفة كمان انك ضحيت علشاني بس كملها للاخر خلي جوازتي تتم. دي اخر فرصة ليا قبل ما اخد لقب عانس


عبد الله بعصبية


يووووووو. انا زهقت 


زبيدة عيطت راح لها عبد الله ومسح دموعها بايدة وقال بحنية بعد ما باس راسها 


هو انتي ازاي تصدقي اني هسعي في حاجة ضد مصلحتك او اني هكون السبب في كسر فرحتك. لكن اللي بعمله دة ل مصلحتك. 


زبيدة

هو يعني هيموت بسبب اللي عنده


عبد الله

الاعمار بيد الله. لكن دلوقتي حسام خطر علي ايد حد هيقرب منه


صادق

انا هصدق انك بدور علي مصلحة اختك لكن جوازك من شريفة هيتم


عبد الله

انا ما عنديش استعداد اكسر خاطر واحدة تانية اتعشمت فيا. وشريفة او غيرها كلهم زي بعض بعد ما خسرت حب عمري، ،،،،"


بعدها ب شهر كان حسام مع معالي برة في مطعم وبيطلب ايدها للجواز ومعالي قالت


جواز مرة واحدة. مش خطوبة حتي


كح حسام وقال


انا ما حبش اضيع وقت. دة انتي تعبتيني لغاية ما رضيتي تخرجي معايا 


معالي

مش لما تخف الاول من اللي عندك. الا انت صحيح لية دكتور يوسف خبئ الملف بتاعك وما عرفنيش انت عندك اية


حسام

انا اللي طلبت منه ماحدش يعرف اللي عندي


معالي

سر يعني ولا اية


حسام

ايوة سر وخلينا في موضوعنا قولتي اية


معالي

عيلتك هتوافق انك تتجوز واحدة علي قد حالي زيي


حسام

هو حد يقدر يقول لا.


معالي

طيب وخطوبتك من زبيدة


حسام

بس ما تفكرنيش بالبومة دي. دة انا احلي منها والحمد لله الجوازة باظت 


معالي

طيب واختك اللي مخطوبة ل عبد الله


حسام

كتب كتابهم كمان شهرين 


معالي حاشت دموعها يالعافية وقالت


بسرعة كدة


حسام

عقبالنا زيهم.


معالي

طيب انا عايزا خطوبتك ليا تكون في السر وجوازنا يكون كمان شهرين في نفس ليلة جواز اختك من عبد الله


حسام

اية دة لية يعني


معالي

دة شرطي الوحيد اكون مفاجاة ليلة فرح اختك واكون في الكوشة جنب منك


حسام

ما كنتش اعرف انك مجنونه كدة. لكن انا مجنون زيك واكتر منك، ،،،،،


وجت ليلة الفرح والكل كان مستني يشوف عروسة حسام.  ودخل حسام القاعة وكان مع معالي. وصدمة عبدالله عديت كل الحدود،،،

اللي بيحب ربنا يعلق. لو عجبتكم الحلقة

يتبع 



لاتلهكم القراءه عن الصلاه وذكر الله والصلاة والسلام على رسول الله صلى الله عليه وسلم 



الحلقه الاولى من هنا



الحلقه الثانيه من هنا



الحلقه الثالثه من هنا



الحلقه الرابعه من هنا



❤️🌺🌹❤️🌺❤️🌹❤️🌺🌹❤️🌺🌹❤️🌺🌹❤️🌺🌹🛺🛺🛺🛺🛺


الصفحه الرئيسيه للروايات الجديده من هنا


جميع الروايات الحصريه والكامله من هنا


انضموا معنا علي قناتنا بها جميع الروايات على تليجرام من هنا


❤️🌺🌹❤️🌺❤️🌹❤️🌺🌹❤️🌺🌹❤️🌺🌹❤️🌺🌹🛺🛺🛺🛺🛺



تعليقات

التنقل السريع
    close