القائمة الرئيسية

الصفحات

رواية بنت الغلابه الحلقه الثانيه بقلم الكاتب محمد منصور منص حصريه وجديده

 رواية بنت الغلابه الحلقه الثانيه بقلم الكاتب محمد منصور منص حصريه وجديده 


هنبدا حلقة النهاردة من عند معالي الابنه مش الام  اللي جوة اوضتها ولسة قاعدة مع عبد الله وبتقول له وهي مستغربه


اية دة هو مش بابا حسام عمر  دة اللي كان خطيب اختك زبيدة


عبد الله

هو.


معالي

الله طيب ازاي من خطيب اختك ل جوز ماما. هو اتجوز الاثنين ولا اية


عبد الله

لا. هو اتجوز امك وبس 


معالي

طيب واختك زبيدة.  لا. انا الفضول هيقتلني وعايزا اعرف  ازاي دة حصل 


عبد الله

هقول لك النهاردة ازاي دة حصل ،،،،،،


القصة مستوحاة من احداث حقيقية بعدتها ليها بنت صاحبة الحكاية لان صاحبة الحكاية ماتت.  ف يارب الحكاية تعجبكم 


وقبل ما نبدا نوحد الله ونصلي علي رسول الله


صلاة تحل بيها العقد وتفك بيها الكرب


من جوة شقة عمر. والد حسام خطيب زبيدة. وشريفة خطيبة عبد الله كان موجود العيلتين وكام واحد من الاقارب والاصحاب. ووالد عبد الله. الدكتور صادق و مراته الدكتورة سريا وكانت الفرحة من ضمن المعازيم. لكن اتنين ما كنوش مرحبين بالفرحة دي.  

عبد الله وكلكم عارفين لية وحسام خطيب زبيدة اللي لحظت زبيدة انه قاعد ساكت وديما باصص بعيد عنها فقالت له



مش طايق  تبصي في وشي


حسام رد بطريقة خالية من اي مشاعر


لية بتقولي كدة


زبيدة

ما انت مش شايف نفسك قاعد وعامل ازاي


حسام

اصلي ما بحبش الدوشة. والاغاني صوتها عالي 


وكح حسام فقالت زبيدة


الكام مرة اللي شوفتك فيهم كنت علي طول بتكح.  


حسام

دة دور برد.


زبيدة

دور برد يقعد معاك شهر وزيادة


حسام

اصله تقيل شوية. 


زبيدة

طيب كشفت 


كح حسام تاني وقال


ما تبطلي رغي بقي انا دماغي مصدعة.  اوف لية الصوت عالي كدة.


وقام من جنبها ودخل البالكونة وسط استغراب كل الموجودين وبص عبد الله 

ل زبيدة اللي الدمعة كانت هتفر من عيونها وهنا سمع شريفة بتقول


روح شوف اختك. واعرف منها اية اللي حصل


وسابته ايدة اللي كانت مسكاها وقام عبد الله وبص ل زبيدة وهو محروق علي اخته وقال


في اية


زبيدة جمعت اللي فاضل منها ومسحت دموعها وقالت


مافيش. ارجع اقعد جنب عروستك


هنا صادق راح ل عبد الله وقال


ارجع مكانك


عبد الله

اختي بتعيط وانت بتقولي ارجع مكاني.  مش لما اعرف اية اللي حصل واللي اسمه حسام دة عمل لية كدة


صادق

مالكش دعوي انت. ارجع مكانك وما تخليش حد من المعازيم يحس بان في حاجة حصلت


عبد الله

هو في اية. انت ازاي كدة بنتك خطيبها قام من جنبها وبطريقة مستفزة وهي بتعيط وانت عايزنا نسكت


زبيدة

انا ما بعطيش ارجع اقعد جنب خطيبتك بلاش تخلي الناس ياخدو بالهم 


عبد الله 

اية اللي حصل خلاه يقوم بالطريقة دي


زبيدة

قام يشرب سيجارة عادي 

يا عبد الله ما حصلش حاجة


صادق

خلاص عرفت قام لية ارجع مكانك بقي


زبيدة عيونها دمعت وبصت بعيد عن عيون عبد الله وقالت


ارجع ل خطيبتك يا عبد الله

وما تقلقش عليه انا هابقي كويسة


صادق مال علي ودان 

عبد الله. وقال


ما تخربش الدنيا دي اخر فرصة ل اختك اللي ما صدقت ان جالها عريس. 

ولا انت عايز تبوظ الجوازة علشان ترجع جري ل البت الممرضة اللي في المستشفي عندك


بص له عبد الله وقال


دة انت عارف بقي


صادق

اة. ومش هخليك تتجوز 

الا واحدة من مستوانا مش جربوعة. بتكمل عشاها نوم


هنا انضم لهم والد حسام استاذ عمر وقال 


في اية يا صادق


صادق 

مافيش يا عمر دة عبد الله بيحب اخته زيادة عن اللزوم وصعبان عليه انها خلاص هتتخطب وقريب مش هتكون معانا


عمر

يا سيدي يبقي يجي كل يوم يشوف اخته ما هما هيقعدوا مع بعض في نفس الشارع


صادق

ما هو اكيد هيعمل كدة. مش برضو انت ناوي علي كدة يا عبد الله 


عبد الله ما ردتش وكان باصص ناحية البالكونة ناحية حسام اللي كان واقف مع وحدة من قرايبة وبيشرب سيجارة وهو بيضحك ورجع بص ناحية اخته وشاف الدموع محبوسة في عيونها فالدم غلي في عروقة وراح ناحية البالكونة وهو ناوي يربي من اول وجديد لكنه قبل ما يوصل للبالكونة لقي حسام دة بيكح اوي وداخل علي ازمة صدرية ومش قادر ياخد نفسه جري عليه

 عبد الله بحكم الضمير المهني  وخد منه السيجارة ورماها في الشارع وبدا يسعفه لكن حسام اغمي عليه صرخ عبد الله في الموجودين واللي كانو بيتفرجو عليه وقال


حد يتصل بالاسعاف بدل ما انتو واقفين تتفرجو عليه،،،،،،


ويتغير المشهد ونشوف عربية الاسعاف داخلة المستشفي العام من باب الطوارئ العيادة اللي شغاله فيها معالي واستقبلت معالي حاله حسام وبص لها عبد الله

اللي كان جنب منه شريفة اللي كانت قلقانه علي اخوها. وقال عبد الله ل معالي


فين الدكتور يوسف


معالي ما ردتش عليه فقالت شريفة


انتي يا انسة بنكلمك علي فكرة


بصت لها معالي وكان باين من لبس شريفة والذهب اللي في ايدها انها خطيبة 

عبد الله فقالت معالي


مع حاله في الاستقبال وجاي حالا


قالت معالي كدة وهي بتقيس الضغط ل حسام فقال لها عبد الله


حطي علي جهاز التنفس الصنا،،،،،،،


لكن معالي بصت له. وقطعته وقالت بحرقة 


مش هتعرفني المفروض اني اعمل اية


شريفة

هو انتي مالك بتتكلمي لية كدة بقرف


عبد الله

شريفة مش وقته خليها تشوف شغلها


شريفة

انت مش المفروض دكتور هنا ازاي ممرضة تتكلم معاك كدة. هي ما تعرفش انت مين  هات لها جزاء


عبد الله 

خلينا نطمئن علي حسام


هنا انضم لهم باقي افراد العيلتين فقالت معالي


من فضلك يا دكتور خدهم واخرج برة دة لو انت عايز الازمة دي تعدي علي خير


عبد الله

هخرجهم كلهم وانا هقف اساعدك


معالي بنفس الحرقة


وانت كمان تطلع برة معاهم


شريفة اتعصبت اوي وقالت


دة انت مش متربية بقي


معالي بصت ل عبد الله بعيونه مكسورة وقالت


انا ممكن ارد عليه لكن هسكت علشان الحالة اللي بتموت قدام مني


شريفة

هو انتي شايفة نفسك اوي لية  كدة. دة انتي حتة ممرضة مالكيش لزمة. هو اية مافيش غيرك في المستشفي


بصت معالي ل عبد الله تاني وكانت دموعها بدات تداري لون عيونها فقال عبد الله بعصبية ل شريفة


اسكتي بقي واخرجي برة


عمر 

انت ازاي تزعق لبنتي كدة


وبص عمر  ل صادق وقال


ما تشوف ابنك يا صادق


عبد الله

اخرجو برة حسام حالته حرجة


ماما حسام واللي هي اسمها مفيدة قالت


يلا يا عمر مش وقته الكلام دة. خلينا نطمئن علي ابننا الاول.


وفعلا خرجو وفضل عبد الله فقالت معالي وهي بتجهز حسام علشان تحطة علي جهاز التنفس الصناعي


وانت كمان تطلع برة


عبد الله

ما تخليش اللي بينا يخ،،،،،،


معالي قطعته تاني وقالت


هو اية اللي كان بينا. اخرج يا دكتور وخليني اشوف شغلي. وما تقلقش علي المريض اللي تبع حضرتك.


فضل عبد الله باصص لها وهو ساكت فقالت معالي


لو ما خرجتش يا دكتور هخرج انا.  


خرج عبد الله.وساب معالي بتسعف حسام، ،،،،،،،،


ويطلع النهار وحسام عدي الازمة علي خير علشان اول ما يفوق. يشوف معالي ومن هنا بدات حكاية حسام مع معالي.  حلو عليكم كدة النهادرة وبكرة نكمل باذن الله. سلام واللي عجبته الحلقة ما ينساش التعليق. سلام، ،،،،،



لاتلهكم القراءه عن الصلاه وذكر الله والصلاة والسلام على رسول الله صلى الله عليه وسلم 



الحلقه الاولى من هنا



الحلقه الثانيه من هنا



الحلقه الثالثه من هنا



❤️🌺🌹❤️🌺❤️🌹❤️🌺🌹❤️🌺🌹❤️🌺🌹❤️🌺🌹🛺🛺🛺🛺🛺


الصفحه الرئيسيه للروايات الجديده من هنا


جميع الروايات الحصريه والكامله من هنا


انضموا معنا علي قناتنا بها جميع الروايات على تليجرام من هنا


❤️🌺🌹❤️🌺❤️🌹❤️🌺🌹❤️🌺🌹❤️🌺🌹❤️🌺🌹🛺🛺🛺🛺🛺







تعليقات

التنقل السريع
    close